Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

"Olemme sitä - mitä katsomme ja kuuntelemme"

Mainoksien, viihteen ja manipulaation maailmassa lapsi ennen 18 ikävuotta on nähnyt, kuullut tai kokenut enemmän tai vähemmän suoraan noin 3 miljoonaa mainosta, markkinaiskua ja kulutussuuntausyritystä.

Missä mennään kasvuhokemallinen näyttö- ja vertailutalous? Näinkö maapallollisesti harmoniaan ja täyteen sopeumaan pyrkivä biosfääri jaksaa elättää kasvuhuutoisen ihmiskunnan, jonka biomassa on vain murto-osa elollisesta kokonaisolevaisuudesta …

Näin me näimme tasan kahdeksan vuotta sitten tämän mainosmaailman, joka kiihdyttää kulutusta ja suuntaa sitä kasvutavoitteiden mukaisesti – [2005, heinäkuun 6:na päivänä],

 

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/07/tietoa-vapaaehtoisesti-ja-kulutusta.html -

Tietoa vapaaehtoisesti ja kulutusta ohjatusti

 

MTV3 ja Nelonen puskevat joka viikko väsymykseen saakka, lähinnä amerikkalaista elokuvaa; parhaimmillaan neljä yhdessä illassa. Amerikkalaisen elokuvan ylivalta länsimaissa on hengästyttävää. Jopa YLE joutuu tähän massakurimukseen, koska useat kansalaiset rakastavat Hollywoodin sanomaa ylevästä amerikkalaisesta kuluttaja- ja sankaruuselämäntyylistä.

YLE hoitaa leiviskänsä kiitettävästi kansalaissivistäjänä

YLE :n tarjonta seurailee maailman tilaa ja kestosuosikkeina ovat luonto- yms. dokumentit. Utelias ihminen voi ravita intoaan saada tietämystä erinomaisesti YLE :n kanavilta. Sohvakansa toisaalta saa itse päättää 3-5 -tuntisen sessionsa aikana joka ilta, mitä kaukosäätimen nappulaa milloinkin painaa.

Mainosrahoitteisilta kanavilta on tarjolla puuduksiin ulkonäköä, rakkaus - tai joukkuekilvoittelua maksettujen ”… jatkuu...”  ohjelmien puitteissa. Länsimaalainen kulttuuri on siitä erinomaista, että saamme ihailla taidokkaita mainoksia mielin määrin halumme mukaan.

Mikäli kulutusintoilu työllistämisvaikutuksestaan huolimatta ei taas innosta, voimme tyydyttää uteliaisuutta maailman ja kotimaamme ilmiöistä, joilla on vaikutusta vähintäänkin lapsiimme.

Televisio-ohjelmat kuvastavat mainoskanavilla keskimääräistä ihmistä.

Markkinatutkijat ovat niin tarkkoja selvityksissään, että he tietävät juuri mikä kiinnostaa ja samalla valitut ohjelmat pikku hiljaa vaikuttavat kulutustottumuksiimme ja asenteeseemme itse markkinatalouden kaikkivoipaisuuteen.

Yleläisten tuotantovastuu – kaikille kansalaisille

YLE :n tehtävänä on tyydyttää ilman markkinamekanismia kansalaisten uteliaisuutta ja toivottavasti myös herätellä keskustelua ja kriittisyyttä toimiamme kohtaan. YLE rahoitetaan lempeällä pakolla kansalaisten kukkaroista suoraan.

Markkinakanavat joutuvat ansaitsemaan rahansa mainoksista, ja mainostajat ovat yksiselitteisiä; vain katsotut ohjelmat saavat hyvin tuottavia markkinasanomia kuluttajille näytettäviksi. MTV3 ja Nelonen ovat kulutuksemme armoilla.

Kanavat jakavat ihmisiä

Vakavasti ottaen tv-kanavat jakavat kansaa kunkin aktiivisuus- /uteliaisuus- ja viihteentyydytystarpeen mukaisesti. Monotoninen sohvakansa on tosin keksinyt myös kanavasurffauksen, jolloin meille on kehittynyt kyky hahmottaa useampaa ohjelmaa yhtaikaa.

 

Suomi on vapaa maa valinnoille

Yleistietomme, ymmärryksemme nykyisyydestä sekä tiedosta, missä elämme, nimissä eduskunnan tehtävä on tukea laajasti mahdollisimman objektiivista ja tasapuolista näkemyskirjoa tapahtumista ennen, nyt ja huomenna.

Tieto on tutkittua ja sitä on saatavilla paljon. Tulkinta monimutkaistuu ja väärinkäsitykset kasvavat. Tiedon toimituksellinen ammattitaito on entistä tärkeämpää katselijoilleen ja kuulijoilleen.

Oleellisen havaitseminen oleettomasta on muodostunut taitolajiksi.

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

 

AL – Fb – US

BLOG 20 619 | 1 553 – IL

---06072013---

 

 

Mainoksien maailma_06072013.doc

 

 

 

399

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

"Markkinatutkijat ovat niin tarkkoja selvityksissään, että he tietävät juuri mikä kiinnostaa"
Helppo on selvittää kun sähköpostiohjelmakin saa automaattisesti lukea sisällön. Sairauksia myöten tidetään suunnata mainokset. Ja postiluukusta tipahtaa mainoksia jossa puhutellaan vain lähipiirin käyttämällä lempinimellä.
Tosi helppo olisi jonkun diktaattorin kaapata kaiken vallan ja manipuloida massat kun käyttäisi kerättyä luvalla annettua ja urkittua aineistoa.

Ilkka Luoma

Millaista mainontaa pisimmälle kehittynyt populaatio - muurahaiset käyttävät tai hyödyntävät ...? Miksi muurahaiset eivät tarvitse mainontaa?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

Tieto luo älykkäälle tuskaa

Ilkka Luoma

Toisaalta liika tieto antaa vääriä luuloja itsestään.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Juurikin näin. Sontatuuttitv turruttaa kuin huono kilju. Just kirjoottelin tuonne toisaalle kuin me olemme kielitieteellisessäkin mielessä itse luoneet itsemme. Aivan kuten kaikki valintamme puolisosta lähtien on sitä itsensä luomista. Olemme ihmiskunnan alusta asti muokanneet itsemme juuri tälläisiksi. Mediavalinnat tekevät saman, ne luovat ihmisestä tietynlaisen, ja aina lähes tiedostamatta. Olemme luoneet sivilisaation joka jauhaa enimmäkseen paskaa, vaikka kaikki voisi olla oikeasti mielenkiintoista ja kehittävää. Mutkun ei niin ei. Kukaan ei ole mistään vastuussa ja ihmiskunta senkus ilmeisesti rappeutuu henkisesti. Emme edes tiedä kuin rappeutuneita olemme, verrattuna vaikkapa tuhansia vuosia sitten eläneisiin ihmisiin, jotka oikeasti osasivat hallita suuria kokonaisuuksia ja tulivat toimeen missä vain olosuhteissa, hyvin tulivat toimeen ilman mitään suurempaa sivilisaation sontareppua. Kaikkea se yltäkylläisyys teettää, kaikkea on niin kauhean paljon ja kaikki pitäisi saada, mutku ei ;∂

Ilkka Luoma

Markkinatalous tässä muodossa rappeuttaa henkiset kyvyt - tavoite on vain materiaalinen lisä, paljous ja kasvu ... vaikka "markkinointia" itsestään käyttivät jo Uuden-Papuan originaalit tuhansia vuosia sitten ... tatuointikin on markkinointia kuten ed. mainittujen originaalien paratiisilintujen pyrstösulkien käyttö! - Entä zulut ja masait?

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel

mitä on positiivinen kehitys?

Ilkka Luoma

Mielihyvää aiheuttava jatkumo, päätyäkseen kuitenkin suruun.

Taisto Merilä

"Markkinatutkijat ovat niin tarkkoja selvityksissään, että he tietävät juuri mikä kiinnostaa"

Mainokset tosiaan. Yksi aika ”hauska” oli esim. Soneran mainos, kun tämän Puheenvuoro-sivun avasin. Siinä on ”trendikkään kylmään drinkkipaikka-ympäristöön” sijoitettu rennon oloinen nuori ja sliipattu pukumies kännykän kanssa ja kaksi tavallaan hyvännäköistä muijaa ilmeisesti tätä, tämän kännykkää ja nokkeluutta yms. ihailemassa.

Kiinnostava juttu onkin, että mikä oikeasti kiinnostaa – sekä se, kuinka mahdollisia mainosten luomat ihanteet todellisuudessa ovat. Tässä olisi aika selkeä (media)kasvatuksen paikka, mutta jostain syystä meidän ei haluta kyseenalaistavan kaikkea tuota pinnallista huttua, millä ei ole mitään tekemistä minkään inhimillisesti tärkeän asian kanssa – ellei esimerkiksi turhamaisuutta ja ahneutta lasketa sellaisiksi. Inhimillisiä ominaisuuksia toki nuokin ovat.

Valitettavasti se nyt kuitenkin vaan on vähän, tai vähän enemmänkin niinkuin ”mutku” tai ”mutku ei”, kuten Rajala tuossa yllä toteaa – Ja ”mutku” perustellaan aina ja vastaan sanomattomasti Raha-nimisen keksinnön välttämättömyydellä.

Ilkka Luoma

Evoluutio järjesti vain yhden todellisen kiinnostuksen kohteen, ja se on lisääntyminen, sillä evoluutio halusi ja haluaa pitää itsensä hengissä ikuisesti!

Käyttäjän NickRigel kuva
Nick Rigel
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Saattaa olla, tai sitten ei - riippuu uskojasta ...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
Ilkka Luoma

Kuulemma käytettävissä oleva riittävä raha rauhoittaa ...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tietenkään en tulisi toimeen ilman rahaa tässä systeemissä.

Ilkka Luoma

Millaista "rahaa" muu biosfääri käyttää elääkseen ja jatkaakseen sukua? Olemmahan osa biosfääriä, loputa saman evoluution alaista biomassaa - joskin olemattoman pieni osa sitä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Raha ei ole biomassa vaan sopimus.

Ilkka Luoma

Helpottaa kulutuksen kiihdyttämistä. Sopimus, jonka pitäisi perustua luottamukseen vaihtoarvosta - rahaa ei voi syödä, eikä siinä ole vitamiineja.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei kannata luottaa rahan arvon säilymiseen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Ensin hengitettävä ilma, sitten vesi ja sitten ruoka - sen jälkeen lämpö, parittelukumppani ja lisääntyminen (riippuen iästä ja kyvyistä) - näinhän se evoluutio on määrittänyt. Lisääntymisen jälkeen kasvatus - missä kohdin luonto tarvitsee tässä jatkumossa rahaa?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #17

Minultako kysyt, vaikka itsekin tiedät. Kysy mielummin vaikka päästöoikeuskaupittelijoilta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Kaupittelua helpompaa, tehokkaampaa ja nopeampaa olisi vähentää energiankulutusta puolella - jokainen meistä ;)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #21

Juuri niin. Ja vielä enemmän säästäisi kun lopettaisi rahankin käyttö vaihdon välineenä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Kuinka paljon talous hidastuisi, jos siirtyisimme vaqihdantataloteen - miten kävisi työttömille, jotka eivät valmista mitään vaihdantakelpoista?!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #25

Tuhomyllyn vauhtia olisikin syytä hidastaa. Valtaosa taloudesta on pelkkää virtuaalirahan pyorittämistä. Eihän työttömyys ole väistämätöntä. Työt voidaan jakaa niin, että jokaiselle riittää hyödyllistä ja mielekästä työtä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Hyvä, tässä kommentissa on valoa - työt pitää jakaa niin, että KAIKILLA on sellaista tekemistä, josta on hyötyä itselle ja muille. Samalla pienennämme kulutustamme.

Jaakko Paavilainen

Itse hiffasin yliälykkäänä koko jutun juonen jo reiluna parikymppisenä.

En ole katsonut TV:eetä yli 14 vuoteen; en ylipäänsä omista edes TV:tä...

Ilkka Luoma

Oletko menettänyt jotain ja oikeastaan, mitä olet voittanut?!

Jaakko Paavilainen

Nyt tuli jo sen laajuinen kysymys, että.. .

Keräilen tässä itseäni reilun tunnin ajan...

Sitten päätän, haluanko / alanko vastaamaan tähän mitä laajemman skaalan kysymykseen sen laveammissa määrin, mitä vastaus kysymykseen edellyttäisi...

Sitä mahdollisesti odotellessa:

Kippis ja hyvää keskikesää kaikille!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Positiivista aamuhenkeä - ja itsensä keräämistä ;)

Ilkka Luoma

Niin. Kehome atomitkin ovat lainassa - emme omista todellakaan mitään muuta kuin sen mielen ja henkipersoonan, joka päässämme asuu.

Toimituksen poiminnat