Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

"Myymmekö mersuja ladoina?" -MoT/YLE

Suomalaiset myyvät mersuja ladoina ...” - näin tuumattiin YLE/MoT -ohjelmassa – ihmeteltäessä miksi vienti ei vedä. Aiheena oli meidän rakas huutodebatti – kilpailukyky ja tehdystä työstä saatava palkka, vastaako se kokonaispalkkakustannuksilla mitattuna työllä aikaansaatua tuottavuutta.

Kilpailukyky ohjelman mukaan olisikin kunnossa ja olisi tasaväkisesti vertailukelpoinen niin ruotsalaisiin kuin saksalaisiinkin nähden. Herää kysymys, onko meidän laatu, imago ja ”yhtiöllinen itsevarmuus” kohdallaan.

 

Meitä myös syytetään identiteetin hukkaamisesta, 

vaikka meillä on tiukan paikan tullen väkevä elämänasenne ja puolustustahto – noista ei ole pitkä matka vahvaan itsetuntoon ja kirkkaaseen identiteettiin.

 

Löydettiinkö myynnistä se ”vika”?

Vientiahdinkomme erääksi syyksi löydettiin lopulta markkinointi ja sieltä tekijäihmisten kovin sarka – myynti. Myynti on taitolaji ja myyjän ammatti on maailman vaikein, huippujen osalta myös hyvin arvostettu – toisaalta 80 prosenttia myyjistä on taaperoita, joilta puuttuu kunnianhimo olla paras – siis kyvykäs saamaan se kuuluisa sitova allekirjoitus sopimukseen, joka laukaisee (suunnittelun), tuotannon, provisiot ja hyvän mielen yhtiön omistajille.

 

Myyjän tehtävänkuva ei ole helppo – 

… myyjän on oltava miellyttävä, jämäkkä ja päämäärähakuinen. Lisääkin tarvitaan – pitää puhua totta, väistellä/ torpata kilpailijoiden vasta-argumentit, pitää olla ovela, johdatteleva, myöskin tarpeita luova. 

Eikä tässä vielä kaikki, pitää olla niin tuottava, että oma dynaaminen palkka (provisio) muodostuu – eikä tässäkään vielä kaikki – pitää saada niin paljon tuottoa (myyntivoittoa), että suorien kuluvähennyksien jälkeen rahaa riittää oman pomon ja tämänkin pomon palkkoihin – omistajillekin pitäisi kertyä vuosittain jaettavaa osinkoa.

Ei ole myyjä tehtävä helppo, varsinkin jos työtä tekee vastuuntuntoisesti – kusettamatta asiakasta ja ollen osaaja myös vääjäämättä tuleviin reklamaatioihin – niin omilta kuin asiakkailta.

  

Puolihuumorilla kirjoitettu tarina provisiomyyjä Miikkulaisesta ---

Myyntimies Miikkulainen on aina ollut pelimies

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/myyntimies-miikkulainen-on-aina-ollut.html - BLOG/il]

 

 

Myyjän tehtävä on voittaa – 80 prosenttia myyjistä tekee vain 20 prosenttia tuottavista kaupoista (euromääräisestä) – vastuumyyjät ovat tuo jäljelle jäänyt 20 prosentin joukko. Näistä 20 prosentista vain 20 prosenttia lukeutuu huippumyyjiin, joiden määrä kokonaisuudesta on vain neljä prosenttia kaikista! 

Nämä neljä prosenttia edustavat sitä tuottavuuden kermaa – ja näistä kavereista sukeutuu ne tarinat pelimiehistä/ -naisista, jotka osaavat nuo yllämainitut taidot miellyttävyydestä aina tuottavuuteen saakka …

 

Kirjoitus ”Voittamisen filosofia - (myyjän) taistelutahto!” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/voittamisen-filosofia-taistelutahto.html - [BLOG/il]

 

Eräs kuuluisa oululainen myyjien myyjä totesi itselleen ja kolleegoilleen harvinaisen häviön jälkeen - ”Markkinat jaetaan joka aamu uudestaan” -tästä oppilause myyjiksi aikoville.

 

 

 

Ilkka Luoma

http://www.facebook.com/first.ilkka

 

 

...

AL - US

BLOGs 24900 | 2755 | 2462 - IL

---22102013---

 

doc.: myyjanammatti_22102013.doc – OpenOffice.org Writer

 

364 | 3194

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat