Lahjakkuuden louhinta koulutuksella

Lisävuosi
tietämättömille nuorille – 10-luokka valituille, vai
yksilöllinen koulutus lahjakkuuksien ja ominaisuuksien mukaisesti.
Emme tiedä, koska päämäärät ovat eri aatteilla (puolueilla)
niin erilaiset. Toiset vaalivat yksilöllistä kilpajuoksullista
menestystä ja toiset vaativat inhimillistä tasa-arvoa ja
ristiriitoja herättävää tasapäistämistä. 

Tosiasioita
on ainakin kaksi – yhteiskunnat teknologioineen ja säätelyineen
monimutkaistuvat kuin myös tasa-arvon valvonta demokratiana
lisääntyy, byrokratian kasvaessa. Toinen tosiasia on se, ettei
meillä kaikilla ole
yhtä hyvät lähtöedellytykset
puutteena geeniperimä, raha, asumisolosuhteet, vanhempien ymmärrys
kasvatuksen ja ohjauksen merkityksestä kuin joidenkin heikkous
ihannoida katujen lakia

  

Koulutus
on numero kolme – heti lisääntymisen ja kasvatuksen jälkeen se
on oleellinen ominaisuus jatkumossa, jos tavoitteena on
yhteiskuntakelpoisuus, vastuunkanto ja sukupolvisopimuksen ylläpito. 

[
= Sukupolvisopimuksella tarkoitetaan aktiiviväestön
huolehtimisoikeudesta ja -velvollisuudesta jo aktiivityönsä
tehneitä kohtaan– tosin meillä siihen on varattu
etukäteiskerättyä rahaa (paljon tapertila olevat
eläkevakuutusyhtiöt) – kultakin kykyjen ja mahdollisuuksien
mukaisesti]

 

 

[2006]
Monimutkaistuva yhteiskunta vaatii yleissivistävämpää,
empaattisuuteen pyrkivää, kilpialua edistävää ja lopussaan
kjatkuvan erikoistumisen kouluttamista – päivityksineen ja
yllättävine tilanteineen, joissa pitää vaihtaa alaa radikaalisti
— ~
ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/monimutkaistuva-yhteiskunta-vaatii-yh.html

 

Normaaleissa
tapauksissa

jokainen lapsi syntyy lähtökohdiltaan suunnilleen samoissa
menestystekijöissä tähän kulutuksen täyttämään
markkinamaailmaan. Lapsen kaksi ensimmäistä vuotta on
superoppimisen aikaa, joka ei enää koskaan palaa. Monimutkaistuva
yhteiskunta vaatii jatkuvaa läpi elämän tapahtuvaa
kouluttautumista.

Yksi
maailman rikkaimmista miehistä,
 

Microsoftin
perustaja Bill
Gates
,
peräänkuuluttaa amerikkalaisten menestymättömyyttä maailman
yliopistojen ”taitavuuskilpailuissa”. Kaukoidän nousevat
maat tuottavat nyt yliopistoistaan uusia ahkeria ja uteliaita kykyjä
luomaan uutta markkinatalouden ihmettä vanhoihin kulttuureihinsa.

Kisa
maapallon työn ja koulutuspaikkojen uudelleen jaosta on käynnistynyt
 

Koulutus
ja motivaatio ymmärtää ovat monimutkaistuvassa yhteiskunnassa
kaiken perusta. Toinen perusta on havaita luonnon kestokyky ja
ihmisen jaksamisen rajat. Elämä ei ole pelkästään työlle ja
ansainnalle. Elämä on itseasiassa vuosimiljoonia ollut geenistön
eteenpäinvientiä, turvaten sukulaisuusominaisuukisen siirtymä
tulevaisuuteen.

Lapsien
uteliaisuus on suurimmillaan ennen noin kahta ikävuottaan. Oppimisen
prosessit ovat tuolloin hyvin voimakkaita ja tuolloin tapahtuva
huolehdinta, yhdessäolo ja yhteenkuuluvuuden luonti ratkaisevat
paljolti, kuinka tulevaisuus sujuu.

Varttuva
lapsi oppii vanhemmistaan,

mutta
useasti vaikutteet tulevat kiirerytmisessä markkinamekanismissa
enempikin koulusta, kaduilta ja kavereilta. Vaikutteet ja mallit
imetään alussa äidinmaidosta ja myöhemmin myös ulkoisista
tekijöistä, joiden vilpittömänä vaikuttimena ei ole lapsen ja
nuoren aito kehitys. 

Kehityksen
aitouden ja vilpittömyyden takaavat vain vanhempien pyyteetön
esimerkki, oppi ja mallin näyttö uteliaisuuteen
ja jatkuvaan haluun oppia

vapaaehtoisesti itsestään ja ympäristöstään.

 

Vielä
peruskoulun alaluokilla lähtökohdat ovat suunnilleen samat
 

Motivoiva
leikkimielisesti kilpailuhenkinen yrittäminen ja oppimisen
uteliaisuus rakentavat pohjaa yksilölliseen ja myös tiimihenkiseen
kehitystyöhön ensin oppimisena ja myöhemmin työtehtävissä
osaamisena. Uteliaisuus ratkaisee. Kysymykset ovat luodut
ratkaistaviksi.

Esimerkki
ja omat toimenpiteet malleina lapsilleen ovat avainasemassa
 

Jos
luet paljon, on todennäköistä, että lapsesikin lukevat. Jos
rakentelet kädentaitojasi paremmiksi, niin todennäköisesti
lapsesikin ryhtyy vasaraan, ruuvimeisseliin ja yleismittariin. Jos
harrastat luonnossa kulkua, niin voisi arvata lapsenkin omaavan
vilpitöntä hyväksyntää luonnonarvoihin.

Suurin
arvo on kuunnella mitä lapsille ja nuorille kuuluu

Ole
myös utelias jälkikasvuasi kohtaan. Älä pakota, äläkä ohjaile
omien tarpeidesi mukaisesti. Kannusta uteliaisuuteen pohtia uusiakin
malleja ja oppisuuntia. Ennenkaikkea anna aina vastaus kun kysytään,
älä makaa sohvalla ja vastaa työkiireidesi selityksella väsyneestä
olosta johtuvaa osallistumattomuutta.

 

 

Osallistu
ja opasta aina kun huomaat epätietoisuutta
 

Älä
myöskään yritä tuputtaa omia epävarmoja tai nimen omaan niitä
luulemiasi varmoja mielipiteitä. Anna ratkaisun avaimia, kehoita
pohdintaan omaehtoisesti, mutta älä jätä koskaan lopulliseen
pulaan.

 

Osoita
hyväksyntää!

Lopuksi
lapsille ja nuorille voisi osoittaa hiljaista hyväksyntää
onnistumisista ja vilpitöntä iloa tavoitteiden saavuttamisesta.
Lapselle ja nuorelle on tärkeintä havaita vanhempien tyytyväisyyttä
heidän itsensä aikaansaamista onnistumista.

 

 

Lapsien
menestyksellä ei kannata koskaan ylpeillä omissa kaveripiireissään;
 

he
eivät ole aikuisten menestysnappuloita

oman menestymättömyyden korvikkeeksi. Uusi sukupolvi on kuitenkin
aina omansa näköinen ja toimii uusien vaikuteyhdistelmien
ohjaamana, jossa vanhemmat ovat yksi tärkeä osatekijä.

 

Suomen
tulevaisuus on juuri nyt kouluissa ja opinahjoissa. Antakaamme heille
menestyksen avaimia, joilla ongelmalukot avautuvat pohdinnan jälkeen,
mikä on mihinkin sopiva avain
.

 

 

EXTRA
– Tyttöjen ja
poikien pisa-tutkimuksen tulos

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/tyttojen-ja-poikien-pisa.html
– [BLOG/il]

 

KUVATEKSTI

Oye
como va


sointui kauniisti lauluksi hyvin tyttövaltaisesta esiintyjäjoukosta
estraadilta, missä nuoriso esitti osaamistaan kiinnostuneille
vanhemmille lukion avoimien ovien päivillä 12. marraskuuta 2005.
Ressun
lukio – Helsinki.

 

 

Ilkka
Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

 

AL
– US – Vf – IL

 

doc.:
elamankoulutus_13122013.doc – OpenOffice Writer

 

BLOG
27850

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/kaikki-koulut-eivt-voi-olla.html
– [BLOG/il]

 

604
| 5555

ilkkaluoma
Sitoutumaton Helsinki

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ..."

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu