Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kilometriverotuksella henkilöverotileihin

  • Julkisen joukkoliikenteen ilmaisuus käyttäjilleen voitaisiin aloittaa Helsingin metrosta - ensikokeiluna ja -testinä.
    Julkisen joukkoliikenteen ilmaisuus käyttäjilleen voitaisiin aloittaa Helsingin metrosta - ensikokeiluna ja -testinä.

Ihmisen elämä on pitkälti itsensä ja tavaroidensa siirtelyä paikasta toiseen – avuksi on vieläpä otettu peräkärrit ja pienvarastot, kun tavaraa ilmaantuu nurkkiin kiihtyvällä tahdilla ja osa pitää siirtää ympärivuotiselle kesämökille tai maksulliseen varastoon, kun kellaritkaan eivät enää riitä. 

Eduskunnassa oppositio on syyttänyt hallitusta kolmesta asiasta – päätöksiä tehdään liian myöhään ja liian pienin vaikutuksin. Vastineeksi oppositio ei ole kyennyt tarjoamaan mitään sellaista, jossa olisi konkreettista toimeliaisuusluontia radikaalisti muuttuvan yhteiskuntamme edistamiseksi - ”huomiselle päivälle”.

Kolmanneksi hallitusta syytetään siitä, ettei sillä ole mitään luovaa kykyä nähdä täysin uusia ongelmanratkaisuja kiihtyvästi muuttuvalle yhteiskuntajärjestykselle, jossa tulontasaus, materiaalisen hyvinvoinnin oikeudenmukainen jako kuin verotuksenkaan uuselementit eivät pienennä kansalaiskitkaa aiheuttavaa tuloerojen kasvua.

  

Hallitustyöskentelyn ensimmäinen radikaali toimenpide-ehdotus!

[*] ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148900-maksat-jokaisesta-ajokilometrista-on-vain-kulutusvero - US_P/il] 

Nyt hallitus on osoittanut radikaalia ympäristöajattelua vieden liikennekulttuuria aivan uusille urille - ”ylihuomenna maksat jokaisesta ajamastasi kilometristä”[*] – siis kun siirtelet itseäsi ja tavaroitasi paikasta a paikaan b ja takaisin. Näin päästään lähemmäksi todellisia kulutusveroja, joita jo ympäristömme merkittävästi meidän aiheuttama kehitys vaatii, mikäli haluamme, että nykyinen biosfääri meitä vielä edelleen elättää 1] – väestönkasvusta huolimatta.

  

Merkittävää on se, ettei asiantuntijat, kriitikot ... 

… ja vastaanpurnaajat (muutoshaluttomat vastavoimat) eivät ole hoksanneet erästä äärimmäisen suurta piilomuuttujaa, joka kangastelee kilometripohjaisen moottoriliikkumisveron takana – systeemiähän on jotenkin kyettävä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti valvomaan, ja täällä piilee suurin liikenneverotustyöryhämän oivalluksista … unohtamatta julkista joukkoliikennettä 2]. 

 

Teknologia-avusteinen reaaliverojärjestelmä

[Parametriviidakosta mallintamaan skenaarioita ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152427-mallinnus-tie-ymmarrykseen - ] 

GPS (Global Position System) on väin väline, joka mahdollistaa seurannan, ei mitään ihmeellistä – meitähän jo nyt terrorismipelon myötä vakoillaan, ellei meillä itse, niin isoveljet ”suurista maailmanvastuuvaltioista”. Suurin piiloasia on keräysjärjestelmä ja analyysi, joka voi olla henkilökohtainen kertymätili – siis jokainen kansalainen saa ylihuomenna verotilin

  

Henkilökohtainen hyödyllisyyden osoitin 

Henkilökohtaisesta verotilistä ei ole pitkä matka niin kutsuttuun yhteiskuntamittariin, jossa kertyy numeroita ja tapahtumia meidän aikaansaamista ympäristöjäljistä, veronmaksuista, yhteiskuntapalveluiden käytöstä 3] … näin jokainen meistä jossain yhteiskuntamitterin kehitysvaiheessa saa hyödyllisyysluvun 4], joka voi olla myös negatiivinen – eli kulutat enemmän yhteiskunnan tulontasauksen kautta maksettuja palveluja kuin tilität työntekosi kautta yhteiskunnallemme verovaroja.

  

Liikenneministerin irtiotto ”liian myöhään – liian vähän” hallitusmentaliteetista 

Nyt on hallitus liikenteen verottamisen suunnitelmissaan tehnyt aloitteen radikaalimman kuin ehkä ministerit itsekkään oivaltavat – keskiöön tässä nousee väistämättä liikenneministeri Merja Kyllönen [Vas.], joka edustaa aivan uutta aikakautta – vasemmistolaisena, puheenjohtaja Paavo Arhinmäenkään ymmärtämättä millaisen ministerivalinnan hän tuli tehneeksi. 

 

...

PS

Orwellimainen yhteiskuntavalvonta on jo näennäisdemokratian vaalimisessaan ja yksilö-oikeuksien valvonnassaan edennyt valvontayhteiskunnaksi – näin on jo oikeus ja kohtuus nähdä myös kunkin ihmisen hyödyllisyys yhteiskunnallemme (unohtamatta inhimillisyysnäkökulmia), sillä nimenomaan Kokoomuksen uusajatusmaailma 5] peräänkuuluttaa yksilön vastuunkantoa lasten siittämisessä, kasvatuksessa 6], opiskelussa 7], vanhuusiän hoivassa 8] ja oman terveyden vaalimisessa 9]. Olemme näin monien täysin uusien toimenpiteiden aamussa --- oireellinen alku on nyt työryhmätyöskentelystä virinnyt.

 

VIITTEET

1] Tonnikalan hätähuuto! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156280-tonnikala-huutaa-tuskaansa - [US_P/il]

2] Joukkoliikenne ilmaiseksi käyttäjilleen? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-joukkoliikenne-nuoret.html - [BLOG/il]

3] Henkilökohtainen kulutusvero ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/01/ja-koko-kansa-oli-kulutusverolle.html - [BLOG/il]

4] Palkka – verot → hyöty yhteiskunnalle ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120819-mika-on-oikeudenmukainen-palkka - US

5] KNL filosofointia ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/kokoomus-avasi-nuorten-suulla-aatekeskustelun-milloin-muut - AL

6] Vastuullinen kasvattaminen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/eerikan-hatahuudolle-on-saatava-kaikua.html - [BLOG/il]

7] Pitääkö jatkokoulutus maksaa itse? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/153218-pitaako-koulutus-maksaa-itse - [US_P/il]

8] Vastuu omasta itsestäni – kuka maksaa hoivakuluni? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=989410 - [IL/il]

 

9] ”Elämä ei aina ole ”minä teen juuri niin kuin minä haluan– ei ainakaan silloin, kun yhteiskuntavastuu kasvaa yli sen hetkisen valtiollisen tulontasauskyvyn yli. Tällöin on käytettävä omia varantoja ja omia tuloja; kuten koko täysi-ikäisyyselämänkaaren ajan, jos kyseessä on itseaiheutettu [?] vaiva tai sairaus – ”jos kannabis vapautetaan, niin seuraukset sen käytöstä maksetaan itse” –periaatteella … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/154460-vastuu-itsesta-kuka-hoitaa-kustannukset - [US_P/il]

...

 

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

 

...

AL - US - Vf - IL

 

...

Sent: 

Cc: pasi.holm@ptt.fi ; martti.hetemaki@vm.fi ; pasi.nieminen@autoliitto.fi ; Paasio Heli ; leena.harkimo@eduskunta.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; pekka.himanen@aalto.fi ; sixten.korkman@aalto.fi ; Sasi Kimmo ; oras.tynkkynen@eduskunta.fi ; osmo.kokko@eduskunta.fi ; kalle.jokinen@eduskunta.fi ; paavo.arhinmaki@minedu.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; petteri.orpo@eduskunta.fi ; eero.heinaluoma@eduskunta.fi ; presidentti@tpk.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; jutta.urpilainen@vm.fi ; merja.kyllonen@lvm.fi

 

Sent: Tuesday, December 17, 2013 11:35 AM 

Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Kilometriverotus - hallituksen irtiotto saamattomuudesta!

 ...

 

Kilometriverotus - suurempi uudistusehdote mitä heti ajattelemmekaan 

doc.: maksetut_kilometrit_17122013.doc – OpenOffice Writer

 

BLOG 28003 – 2722 [JON] 

---17122013--- 

5649 | 5920

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Ilkka Luoma

Tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista kannattaa kilometrikohtaista verotusta, jos autovero poistuu, MUTTA autojen hinnat eivät tule laskemaan suhteessa, vaan tehtaat nostavat hintaa, koska meille on myönnetty korkean autoveronmaana poikkeusedulliset tehdashinnat. Maahantuoja ja autoliike saavat uudesta autosta noin 17 prosentin katteen - tässä ei olla huomioitu vaihtoautoja, joiden kerkitys katekehityksessä on merkittävä!

Ilkka Luoma

... "maksat vain ajokilometreistäsi ja sen mukaan millainen on päästöjälki". Rehtiä, eikö? ... Ja sitten, mitkä nykyiset verot poistuvat?!

~ http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005030736.... -

.

Toimituksen poiminnat