Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Tiukka yhtälö - näin Suomi kytkettiin "liittovaltiokehitykseen"

Yhtälö, jolla Suomi kiinnitettiin EU-Brysseliin on pelottavan yksinkertainen. Kokoomuksen pitkäaikainen puheenjohtaja Jyrki Katainen kiinnittyi ministeriuralleen pitkälti Sauli Niinistön eduskuntavaaliäänin vuonna 2007 1]. Näin syntyi vaalivoitto, joka nosti Jyrkin valtiovarainministeriksi.

Puhutaan, että Kokoomuksen terävä äly 2] sijaitsee puoluesihteeri Taru Tujusessa, joka olisi masinoinut yhtälön Suomen tieksi kohti tiukkaa EU-kytköstä, josta ei irtautumista ole, vaan jälkijunassa sen vielä ankkuroi kansantahdon vastainen Nato-liitos 3]; yhdessä Ruotsin kanssa.

 

Yhtälö muodostuu … 4]

A) Kataisen ministeriaikana valtion lainoistaan maksama korkoprosentti on laskenut - koko ajan. B) Kataisen ministeriaikana valtion velkamäärä on sekin kasvanut koko ajan. Entä, kun korko lähtee noususuuntaan - oliko Kataisen perimmäinen tarkoitus luhistuttaa isänmaamme kansantalous, jotta se tiukemmin kytkeytyisi EU-Bryssel rakenteisiin? … Korkoprosentti asetti velanoton houkuttelevalle tasolle.

 

Ajatusketjun todistelu?

Luhistamisen ajatuskaaviota perustelee ja todistanee Jyrki Kataisen mahdollinen pakeneminen 4] nyt kevään ja kesän aikana EU-virkakoneistoihin Saksan tuen turvin. Myikö Katainen isänmaansa saksalaisten hännystelyllä – vai onko kaiken tämän takana jokin huomattavasti kauaskantoisempi tavoite – työmiehen ja toivon päätelmänä kykyjemme riittämättömyydestä – kun kerran olemme lujasti maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa?

 

Miksi velkaa otettiin?

Ostiko Katainen suosiota velanotolla? Lahjoiko Katainen nykykuusilohallituksen pakkokasassapysymistä – ottamalla velkaa enemmän ja enemmän? Olisihan hallituksilla ollut mahdollisuus lainsäädännöllisin keinoin tehdä muutakin kuin ottaa syömä- ja tätä ”hallitus pysyköön kasassa velkaa”. Nyt hallitus on tehnyt liian vähän ja liian myöhään.

 

Onnettomuuden lähtökohta

(Björn ”Nalle” Wahlroos kertoi nykyhallituksen olevan onnettomuus isänmaallemme … Toimitusjohtaja Pertti Korhonen – Outotec Oyj - ”Suomi on kuin uppoava laiva” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/01/suomi-on-kuin-uppoava-laiva.html - )

Jyrki Kataisen onnettomin teko kantautui jo valtiovarainministerikautensa alkuajoilta. Katainen kertoi kuuluisat ennusteensa ”sub-primekriisi ei lainehdi rannoillemme – olemme tehneet tarvittavat estotoimet” - kansakunta maassamme tietää, että amerikkalaisten asuntolainakriisi kiiri juuri meillekin – aikaansaaden muutoinkin talouskriisin, jossa kansakunnat kärvistelivät ja osin vieläkin piehtaroivat.

 

Virheoperaatiot suistivat meidät kiihtyvään työttömyyteen

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2010/08/20/jyrki-kataisen-historiallinen-virhe-jouluna-2007-mita-seurauksia-viela - ]

Katainen alensi tuolloin 2007-2008 tuloveroja, ajatuksella, että käteenjäävä ”ylimääräinen raha” lisää kulutusta ja tuo toimeliaisuutta ja työtä. Näin ei käynyt. Kansa supisti kulutusta ja laittoi ”ylijäämärahat” jemmaan – sukanvarteen, pahoja päiviä varten. Alkoi nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys, joka käänsi monen kohtalon allikkoon. Kataisen tuloveronalennus oli luonut maaperän kahtia revitylle kansakunnalle.

 

Suomen Pankin viiltävät varoituksen sanat jouluna 2007

Suomen Pankki varoitti julkisesti tulevasta – ja osui ennusteissaan häkellyttävän lähelle myöhemmin toteutunutta kansantalouden jyrkkää alamäkeä. Miksi Katainen ei näitä varoituksia kuunnellut – oliko Suomen Pankin demaripääjohtaja Erkki Liikanen liikaa Kataisen ylpeydelle – mene ja tiedä?

 

Besserwisserismi

[Onko kansakunnallamme varaa ylläpitää Kataisen kuusiloa? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=898664 - ]

Tuloverojen alentamisen sijasta Kataisen ja Vanhanen II hallituksen toimiva operaatio olisi ollut mobilisoida työtä, julkisia suurtyöoperaatioita, vaikka velkarahalla. Kuitenkin sillä rahalla, joka oli tuloveronalennuksina annettu sellaisille, jotka muutoinkin tienasivat riittävästi – siis pitkälti heille, jotka olivat/ ovat Kokoomuksen peruskannattajajoukkoa.

Myöhemmin kansakunnan vahingoksi Katainen väkisin, oman pääministeriyden pakottamana runnoi meille onnettomuushallituksen – konsensushelmen, joka ei saa ajoissa riittäviä päätöksiä aikaiseksi.

 

Entä nyt, jos kuuluisan sanonnan mukaan ”rotat jättävät laivan ensimmäisenä”? 5]

Tehtyjä virheitä on vaikea korjata. On aloitettava niin kutustusti ”puhtaalta pöydätä”. Kansa on saatava äänestysuurnille ja tätä ennen on löydyttävä keino ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin 6] – vaikka yhtäaikaa EU-parlamenttivaalien kanssa. Meille on muodostuttava hätätilahallltus, jossa henkilökohtaiset pyrkyryydet unohdetaan ja ryhdytään kansakuntatekoihin – vaikeisiinkin.

Olemme todellakin maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa!

 

...

VIITTEET

1] Niinistön 60.498 ääntä vuonna 2007! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/vedenjakajaeduskunnassa-suurimman.html -

2] Vaikuttajaeminenssi Taru Tujunen ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=958491 -

3] Natoa tykinpiipun täydeltä! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/search/apachesolr_search/nato?filters=uid%3A23 -

4] Yhtälön muuttujia … Euro&Talous – Suomen/ Suomen Pankki: 05/2013 Talouden katsaus

5] ”Uppoavan laivan rotat” ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/134487-houkuttaako-korkea-virka-jattavatko-rotat-uppoavan-laivan -

6] Ajaudummeko ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=947565 -

 

EXTRA

Maaseutunuorten tulet – mitä teemme tulevina vuosina? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1002372 -

Pääministeri Juha Sipilä! ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=901277 -

 

...

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL US Vf IL - BLOG 29394

---16012014---

 

doc.: pelottava_yhtalo_16012014.doc – OpenOffice Writer

 

566 | 5763

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Liittovaltiokehitys on Euroopan yhdentymisen olemassaolon peruste. Jean Monnet'n Alger'n puheesta, siis vuodesta 1943, lähtien rauhanomaiset ja -tahtoiset voimat ovat pyrkineet sillä tiellä niin pitkälle kuin mahdollista. Väkisin ei kannata puskea sellaista reittiä, joka pikemmin vähentäisi kuin lisäisi rauhaa. Reittejä riittää.

Euroopan liittovaltiokehitys on yksiselitteisesti myönteinen käsite.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Entäs tuleva Euraasian Unioni?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Me Monnet'n seuraajat emme jaksa suuremmin kiinnostua Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän keskinäisistä puuhista, mutta jos ne haluavat mukaan Euroopan liittovaltioon, asiaa pitää varmaan kohteliaasti harkita.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #3

Turkki on saatava ilman muuta myös mukaan ja vaikka heti!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #4

... niin ja koko kartallinen Eurooppa - siis osa Venäjääkin.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #3

Mikä on eurooppalainen kulttuuri - noin vakavasti ottaen, missä menee yhtenevän Euroopan rajat, vai onko sitä olemassakaan - ajatellaan vaikka Ranskan ja Saksan erimielisyyksiä ...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #9

Minun on mahdoton uskoa, että Turkki voisi olla järkevässä mielessä osa samaa yhteisöä kuin Kypros ja Kreikka. Ahtisaaren ja Rehnin intoilu sen jäsenyyden puolesta perustuu, toivottavasti, johonkin sellaiseen tietoon, jota minulla ei ole :-)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #10

No miksei? Kreikalla tuskin on mitään sanomista. Turkinhan täytyisi tyytyä nykyisiin rajoihin Kreikan kanssa. Turkkihan haluaisi joitakin ssaria Kreikalta Aegean mereltä!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Turkin ja Kreikan välissä on vuosituhantinen kuilu, saadaanko tuon kuilun päälle "ystävyyden silta", tosin molemmat ovat Natossa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Kun avaruudesta tulisi riittävän suuri ja globaali uhka - niin koko maapallo olisi yhtä yhteisöä ...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #10

En tietenkään tarkoita, että Kypros vastustaisi miehitysjoukkojen poistumista maansa pohjoisosasta; tai että Kreikka vastustaisi aluevaatimusten lopettamista.

Tarkoitan, että Turkissa on vain kahdenlaisia poliitikkoja: niitä, jotka luulevat maan pääsevän EU:n jäseneksi jatkaen samalla naapurimaan miehittämistä; ja niitä, jotka haluavat lopettaa jäsenyysneuvottelut.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Turkin väkiluku on noin Saksan kokoinen - kuinka monta parlamenttipaikkaa meille jäisi Turkin jälkeen?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #15

Mitä Suomi niillä parlamnettipaikoilla tekee?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #16

Suomi nyt sattuu olemaan sellainen Euroopan vaalipiiri, jossa minä asun, sinä et, mutta olennaisempaa kai on, haluammeko sosiaalidemokraattien, konservatiivien vai idioottien Euroopan :-)

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Lopulta on kysymys siitä, kuinka Saksa asemoituu vaikutusvaltaisimpana "yhteiseurooppaan" - meillä on tietoa historiasta, ehkä se olisikin euroopalle onneksi, lopulta.

YLE esittää kolmiosaista dokumenttisarjaa Adolf Hitleristä - aika osuvaan aikaan!

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #17

Minä haluan konservatiivisen kansojen Euroopan. Euroopan liittovaltion on sosialistien houre!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #23

Monet haikailevat väkevää Saksan neljättä valtakuntaa ---

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #25
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

Taisteluni 1 ja 2 kirjoja myydään e-versioina puhelinlangat punaisina :)

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Ja se oleellisin kysymys:

Mitä me teemme Brysselillä, entä jos emme olisi EU:ssa? Hyödyt ja haitat - tätähän kansa kyselee jatkuvasti, mutta tyhjentävää vastausta ei kuulu.

Ilkka Luoma

Venäjä ja Kiina tulevat muodostamaan maailman suurimman ja väkevimmän talousunionin, ellemme pidä varaamme!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #7

En voi mitenkään käsittää, miten kukaan meistä eurooppalaisista voisi tähän asiaan jotenkin vaikuttaa, pidämme varamme tai emme.

BRICS-maiden (Brasilia, Venäjä, Intia, Kiina, Etelä-Afrikka) taloudellinen nousu on se ainoa todellinen Uusi Maailmanjärjestys, joka lähivuosikymmeninä syntyy. Ei se ole hyvä tai paha, onpahan vain.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Koko EU:n tulisi ymmärtää, että 1,4 miljardinen Kiina on huomisen koko maailman veturi - syrjäyttäen USA:n - jos Bryssel ymmärtäisi sen mitä Berliini, niin asia olisi Kiinan suuntaan aivan erilainen.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen Vastaus kommenttiin #14

Viime vuonna Kiina ohitti USA:n ja nousi maailman suurimmaksi kauppamahdiksi.

Financial Timesin siteeraamien Kiinan virallisten tilastojen mukaan viime vuonna Kiinan vienti ja tuonti olivat yhteensä 4 160 miljardia dollaria, mikä oli 7,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012. Kiinan viennin osuus oli 2 210 miljardia dollaria ja tuonnin 1 950 miljardia dollaria.

Yhdysvallat julkistaa tietoja koko viime vuoden viennistään ja tuonnistaan helmikuussa. Tammi-marraskuussa Yhdysvaltain vienti ja tuonti olivat yhteensä 3 570 miljardia dollaria, joten sen valossa Yhdysvallat näyttää jäävän Kiinan taakse.

Yle uutiset 10.1.2014

Ilkka Luoma

Miten hitsaat yhteen yli 10 kieltä, puolenkymmentä uskontoa, toistakymmentä kulttuurihistoriaa - jäyhät pohjolasta ja velmut etelästä, mutta "liitto" on tavallaan pakon sanelema juttu, jos aiomme pärjätä Kiinaa ja USA:ta vastaan, MUTTA tarvitsemme maailman raaka-aineaitan mukaan - Venäjän ...

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Katainen on liian kokematon ja sinisilmäinen pääministeriksi. Hallituksessa on muutoinkin liian vähän kokemusta ja varovaisuutta. Nappulaliiga tekee nappulaliigan tekoja.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Pääministerinä Katainen on ollut pienempi katastrofi kuin edellisen hallituksen valtiovarainministerinä, mutta yleisarviostasi olen samaa mieltä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen
Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #24

Jos tarkoitat pääministerinä, niin varmasti. Moni muukin.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Töitä tehnyt menestynyt yrittäjä Juha Sipilä - helppo arvata, että kansa valitsee hänet, mutta samalla myös Keskustan.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #24

Sitä en mene sanomaan. Lähes jokainen kommentoija kannattaa jotakin puoluetta. Kokemukseltaan Heinäluoma alkaa olla kelvollinen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Toinenko tuleminen toden sanoisi?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #32

Sitä on vaikea sanoa, mutta mies ei ole enää nappulaliigalainen.

Ilkka Luoma

Nalle Wahlroos maalasi hallituksemme onnettomuudeksi maallemme. Lienee Nallella kanttia sanoa näin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #28

Ainakin finanssipomon intresseistä katsoen hänellä on kanttia sanoa näin.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Wahlroosilla on kanttia sanoa melkein mitä vain - ja usein on vielä "oikeassa", jonkin näkökulman puitteissa ;)

ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149608-nalle-on-lahtoisin-apteekin-huuruista

Ilkka Luoma

Kuinka monta työkokemusvuotta normaaleista töistä hallitukseemme sisältyy?

JJ Haveri

Valitettavasti meillä on todellakin käynyt harvinaisen huono herraonni.

1990 - luvulla Lipponen luuli pääsevänsä EU: n presidentiksi ajamalla Suomen kuunteluoppilaaksi kaikkiin "helvetin" ytimiin ja antamalla kaikessa Suomen eduissa periksi.

Ja nyt tämä naurunappula luulee pääsevänsä isoon komissaarirooliin piilottelemalla Merkkelin povitaskussa ja tukemalla Saksan vahvan euron politiikkaa, jonka vuoksi Suomi on ns. kusessa. Tähän kun lisää vielä vaalityön, joka rahoituksena on Suomen budjetti:

http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/Katainen_tu...

niin eipä voi muuta todeta kuin O tempora, O mores !!!

Oma etu ensin...

Ilkka Luoma

Voimmeko edes kansakuntana estää Kataisen EU-ehdokkuushaaveet?

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

JO RIITTÄÄ !

Keskustan kansallisrahastoihin pohjautuva kriisirahasto kaatui suuressa valiokunnassa.

"Nykyinen hallitus ajaa pankkiunionia. Mielestäni suurimpien pankkien valvonta riittää, jotta kansallisvaltioden liikkumavara säilyisi parempana.

------------

Suuri valiokunta päätti yhtyä asetusehdotusta koskevien neuvottelujen osalta valtioneuvoston kantaan hallituspuolueiden äänin 13–9."

Keskusta teki asiassa vastaesityksen, jonka mukaan pankkialan varautumisresurssi tulisi muodostaa yhtenäisten sääntöjen pohjana toimivana kansallisten varautumisrahastojen verkostona yhteisen kriisinhallintarahaston sijaan.

www.verkkouutiset.fi/politiikka/suuri_valiokunta_p... (4.12.2014)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kepu on yhtä federalistinen kuin Kok ja SDP!

Ilkka Luoma

Sipilän myötä Keskustakin modernisoituu - änkyräsiipi on jo eläkkeellä :)

Ilkka Luoma

Keskusta on usein aivan periaatteenkin vuoksi eri mieltä kuin hallitus.

Ilkka Luoma

Otsikko on saanut runsaasti yksityispostia - sanasta 'näin' ei ole pidetty, ehdotetaan sen sijaan 'näinkö' sanaa ...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset