Opettamisen ja elämänhallinnan vallankumous

Läntinen
elämänfilosofia on murroksessa. Filosofi Pekka
Himanen
aloitti saneerauksen kauniin pehmeästi –
huomioitsemisen arvokasta elämää etsimällä. Ennen löytymistä
tulisi saada oppia tästä elämästä – kuinka sopeutua ja
empatisoitua olemaan yksi muiden joukossa. Pitäisi myös osata
kilpailla, koska evoluutio määritti sen yhdeksi korkeimmista
ominaisuuksista pärjäämisessä, joka on lopulta kuitenkin vain
geeniperimän eteenpäin vientiä.

Pekka
Himanen ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/153374-pekka-himasen-h-hetki-arvomaailmamme

 

Kaiken edellä on
oppiminen, opettautuminen ja saadun opin sisäistäminen. Nyt
puhutaan opetustoimen täydestä remontista, sanoisinko jopa
oppimisen vallankumouksesta. Ei oppi ole
ennenkään ojaan kaatanut, nyt vain materiaalinen näyttö- ja
vertailutalouskulttuuri
ajoi niiden hyveiden ohi, mitä
edellisen oppiuudistuksen aikana oli vallalla.

 

Yhdistämisen taito

Tänään opetellaan
matematiikkaa, kieliä, historiaa, tietotekniikkaa, psykologiaa,
maantiedettä – biologiaa, kuvaamataitoa, musiikkia, kuin myös
esimerkiksi oman kielen hallintaa. Näin on ollut hyvä, sillä
erillisten oppiaineiden käsittely on riittänyt yhteiskuntamme
tarpeisiin. Nyt tarpeet ovat muuttuneet ja odotamme kokonaisuuksien
hallintaa – unohtamatta ääripäässään huippuunsa sisäistettyä
kapean osaamisalueen oivallusta ja uuden löytymistä.

 

Kolme perusryhmää
kiinnittää elämään
 

Nyt opettamisen
aihealueiden perusryhmittely olisi eilisen tunteminen, tämän
päivän hallitseminen ja huomisen oivaltaminen
. Näiden kolmen
jakoalueen alle ryhmittyisivät arjen ja toimeentulon oppiaineet
ryhminä – kokonaisuuksista hahmoteltuina ryhminä, joiden tavoite
on valmentaa nuoret kohtaamaan uusi huominen, niin työssä kuin
vapaa-ajalla.

  

1. Eilisen
tunteminen
 

Ryhmittelyyn kuuluvat
kaiken historia, ei enää eriteltynä – vaan eri tarve- ja
osaamisalueiden historiana, oli se sitten kansojen-, matematiikan-,
kielen- kuin esimerkiksi tieteen tai uskontojen historiaa.
Elämänkatsomuksellakin on historiansa kuten kansojen keskinäisellä
kilpailulla ja aina aika-ajoin tulleilla paineenpurkamisilla eli
sotimisella. Filosofia oli muuten ensimmäinen opetusaihe ja
tutkimuksen alusta.

  

2. Tämän päivän
hallitseminen

Tähän kokonaisuuteen
liittyy suurimmat muutokset. Kruunuksi kohoaa soputumisen ja empatian
hallinta hyväksymällä kilpailutekijät. Tässäkään ei ole
erillisia oppiaineita, vaan asiakokonaisuuksia liikkumisesta,
asumisesta, ravinnosta, työn tekemisestä, informaatiologistiikasta,
suvunjatkamisesta, terveyden ylläpidosta ja vaikkapa toisen
välittämisestä ja vastuunkantamisesta. Elämän hallinta on myös
huomioitsemista ja ympäristönsä hallintaa biosfäärillisen
tasapainon ymmärtämisenä.

  

Poikkitieteellisyys
tämän päivän oppina
 

Aivan erillisenä
kokonaisuutena jo varhaisesta oppimisesta kulminoituu
poikkitieteellisyys, jo koulun alussa puolileikkinä – siis eri
aihealueiden synkronisaatioymmärryksen herätyksenä. Esimerkiksi
tilastot liittyvät liimaavasti yhteiskunnalliseen kansalaistaitoon
nähdä yhteiskuntajärjestys toistaan huomioivana ja ympäristöä
vaalivana. Tämä osio edellyttäisi kokonaisvaltaista tieteiden ja
taiteiden täyttä luettelointia ja niiden keskinäissuhteiden
hallintaa
ja ymmärtämistä – niin kutsutusti fakki-idioottien
aikakausi on päättymässä.

  

3. Huomisen
oivaltaminen

Elämä muussa
biosfäärissä on huomista tutkimatonta, eletään tässä ja nyt
ja osataan hetkenä, jos toisena puolustautua, mikäli ennalta opitut
valmiudet antavat siihen edellytykset. Jäsentynyt ihmiskunta on
vaatinut uteliaisuudessaan myös huomisen arvioimista. Tulevaisuus on
jo osa ihmisyyttä – niin hyvässä kuin pahassa. 

Kaksi edellistä
opettamisen pääluokkaa eilisestä ja tästä päivästä antavat
viitteet ja oivallussiemenet huomisen arvioinnille. Tässäkin
oppiryhmässä kokonaisuudet ratkaisevat – siis kuinka eläminen,
asuminen, liikkuminen, ravinnonsaanto, terveyden vaaliminen ja
vaikkapa kuoleman kohtaaminen mahdollisesti muuttuvat.

  

Huomista ei voi
tietää, mutta sen kajon voi aistia
 

Huomisen
oivaltamisessa on paljolti kysymys ”eilisen tuntemisen tälle
päivälle antaman kokemuksen projisoimista huomiselle
” – eli
kyvystä nähdä tänään mitä huomena voisi tapahtua. Tähän
alueeseen liittyy paljon ihmisen psykologiaa, biosfäärin
tuntemusta, kosmologian näkemystä kuin omaa maapallon tuntemusta ja
näiden pohjaelementtien hallintaa futurismiksi, jottei huominen ole
täysin yllättävää ja varoittamattomuutta. 

Evoluutio on muussa
eläinkunnassa huolehtinut meille ihmisille tuntemattomalla tavalla
huomisen hallintaa – ilmeisen alitajuisena toiminteena [?] …

 

Mitä voisimme
oppia ennen ja jälkeen työteon?
 

Suurin oppimme on
ymmärrys biomassamme suhteellisesta osuudesta muussa biosfäärissä
– kaikki muu itse elämälle on toisarvoista, sillä hiilielämämme
lähtee tasapainosta, elämänkirjon moninaisuudesta ja toisiinsa
limittymisestä – sopeumana ja sallittuna kilpailuna. 

Tämä sallittavuus on
meille kulutustäyteisille ihmisille se vaikein oppinaine, joka
vaatiikin aivan uudet tavat oppia harmonian kauneutta, vaikka elo on
kaikin osin päättyvää – pienimpien osasten jatkaessa ikuista
vaellustaan.

 

Ei oppi ojaan kaada
– ja sitä ammennetaan koko elämänjatkumon läpi luovutukseen
saakka
.

 

EXTRA

Automaatio
ajaa meidät palvelemaan toinen toisiamme!

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/02/automaatio-ajaa-meidt-palvelemaan.html

Lahjakkuuden
louhintaa varttuvosta nuorista

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/lahjakkuuden-louhintaa-varttuvista.html

Oppivelvollisuusikä
nostettava 18 vuoteen

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/03/oppivelvollisuusik-nostettava-18ta.html

Lisää
kädentaitoisia oivaltajia – nyt jo liikaa ”yleissivistyneitä”!

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/kaikki-koulut-eivt-voi-olla.html

Nuorissa
on tulevaisuus – annetaan se heille ehyenä!

~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/158114-millaisen-yhteiskunnan-nuoret-haluavat

Luovuuden
loppu -ko?

~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/luovuuden-loppu-vai-heraamisen-alku.html

 

Ilkka Luoma

Kansalaisaktivisti
Helsingistä 

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL
US Vf 380
IL – BLOG
29430

—17012014—

 

doc.: opettautumisen_vallankumous_17012014.doc –
OpenOffice Writer

~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147541-oppivelvollisuus-13-vuodeksi-aloitetaan-jo-6-vuotiaana

 

631 | 6150

641 | 6305

ilkkaluoma
Sitoutumaton Helsinki

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ..."

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu