Sakkaavatko finnairilaisten palkat?

Söimmekö
huomisen eväitä nostattamalla liikaa tiettyjen ammattiryhmien
palkkoja 1] –
karkasiko tuottavuus alamäkeen maksettuun hintaan nähden ja
menetimmekö kilpailukyvyn? Esimerkiksi käy erinomaisesti valtiomme
enemmistö-omisteinen lentoyhtiö Finnair, joka lienee eräs maailman
turvallisimmista lentoyhtiöistä 2].

 

Palkka
on Suomessa vain osatotuus – työvoimakustannukset
3]
ovat yhtiöitä ja työnantajia enemmän koskettavia kuin kuluerä
työntekijän bruttopalkkana. Henkilöstön kaikkinaiset sivukulut
lienevät Suomessa eräät EU-Euroopan korkeimmista.

Finnair
käyttää suosituilla ja hyvin tuottavilla Kiinan lennoilla ”air
china” -lentonimikkeellä kiinalaista matkustamohenkilökuntaa.
Kiinnostuneet voivat tiedustella Finnairista heidän
kokonaispalkkauskustannuksia per henkilö ja verrantona suomalaiseen
kanssatoveriin.

Finnair
sai jo vuosia sitten kyseenalaista mainetta henkilöstön
lakkoiluinnolla 4],
joka on laillisesti järjestettynä työtaistelukeino, jota
myös Suomessa reippaasti käytetään 5],
jopa laittomina toimina, joista maksetaan aina kiltisti
tuomioistuimen määräämät sanktiosakot – siksi pieniä nuo
rikemaksut ovat!

 

Ulosmittasimme
liikaa palkankorotuksia
[?]

[
ulosmittasimme liikaa liksoja! ~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=946425
– [10173 ]

Olemmeko
niistäneet liikaa viimeisten 15 vuoden aikana, kun reaalipalkkamme
nousivat reippaasti muihin aiempiin vuosikymmeniin verrattuna.
Täältäkö löytyy yksi syy miksi työpaikat karkaavat halvempien
toverien 6] maihin
ja aikaansaavat raksamiesten vyöryn maahamme Virosta,
Valko-Venäjältä, Kazakstanista jne —.

 

Haluammeko
säilyttää työpaikkamme

[
töitä vaikka pienemmällä palkalla ~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=976157
– ]

olemmeko
valmiit palkanalennuksiin, nehän myöskin alentavat
kokonaispalkkauskuluja. Olisiko Finnairissakin ylimmän johdon
aloitettava mallin vuoksi omien palkkojen, bonuksien ja palkkioiden
alennus sekä ylimääräisten eläke-etuuksien kalastelun
lopettaminen?

Esimerkki:
Finnairin toimitusjohtaja ilmoittaa ensimmäisenä, että ”pudotan
seuraaviksi kolmeksi vuodeksi palkkaani
ja palkkioitani 20 prosenttia
” – hyvä. Seuraavaksi
toimitusjohtaja esittää pyynnön alla oleville johtajilleen, jotta
he pudottavat palkkojaan ja palkkioitaan 15 prosenttia – hyvä.

 

Päällikkötaso
vuorostaan ilmoittaa muille finnairilaisille,

että
me pudotamme palkkojamme ja palkkioitamme 10 prosenttia ja esittävät
toiveen, että kaikki muuta osallistuvat ”siivillä pysymisen
talkoisiin” panoksensa, joka olisi viiden prosentin plakkojen
alennukset – hyvä.

Syntyisikö
tällä järjestelyllä ratkaisu, joka estäisi ~700 henkilön
poispotkimisen? Nythän ei uhkailtu, vaan ilmoitettiin rehdisti, mitä
seuraa, ellei Finnairissa päästä ratkaisuun säästötavoitteiden
osalta. Tämä ei ole kiristystä – kuten työtekijäjärjestöt
yhdestä suuusta huutavat; käyvätkö lakkoon ja samalla sinetöivät
töiden loppumisen – omalta kohdaltansa.

 

Finnairin
omistuslaajennus itään!

[
Finnair
saneerataan myyntikuntoon!

~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150555-finnair-saneerataan-myyntikuntoon

]

Muutoin
voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi
kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on konepula, Helsinki on hyvä
välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän
eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista
turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air Chinalla
[?] – ostaako Air China
Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren
?

 

VIITTEET

1]
Hinnoitteliko paperimies itsensä
kilometritehtaalle? ~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=928536

2]
Eräs turvallisimmista
lentoyhtiöistä ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/finnairin-koneet-ovat-toimineet.html

3]
Kokonaispalkkakustannukset –
töihin vaikka pienemmällä palkalla! ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152070-toihin-vaikka-palkkoja-alentamalla

4]
Matkustamohenkilökunnan lakot ja
niiden ajoitus ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html

5]
Lakkoilu ei saa vahingoittaa
muita – ulkopuolisia! ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/lakko-ei-saa-koskaan-vahin_114193901872674668.html

6]
Automatisoimme itsemme
työttömiksi ja loputkin duunit karkaavat halvempien toverien
maihin! ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/104880-automatisoimme-itsemme-ty%C3%B6tt%C3%B6miksi

EXTRA

Kuinkla
valtionyhtiöidemme ”siivet kantavat” ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/kuinka-valtionyhtioidemme-siivet.html

Alennetaan
palkkojamme? ~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/53588-alennetaan-palkkoja

 

Ilkka
Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL US Vf IL BLOG
33161

—28032014—

doc.: finnair_28032014.doc
– OpenOffice Writer

440 | 4757 

ilkkaluoma
Sitoutumaton Helsinki

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ..."

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu