*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Viro pyytää amerikkalaisjoukkoja - muistammeko Kuuban?

Viro miehitettiin, joidenkin mielestä uudelleen liitettiin - ilman eestiläisten vastarintaa vuonna 1939. Raja avattiin ja Neuvostoliiton Puna-armeija marssi paraatissa sisään. Alkoi neuvostoliittolainen aikakausi (toki välissä oli virolaisten toimesta tervetulleeksi toivotettu Saksan kolmannen valtakunnan läpiajo – mennen tullen 1941-1944).

Neuvostoliiton hajottua eestiläiset jatkoivat lyhyeksi jäänyttä itsenäisyyttään liittyen Euroopan Unioniin, Natoon ja Schengen sopimukseen 1]. Neuvostoaikana virolaisten kaikki tuotteet vietiin muualle laajaa neuvostovaltakuntaa ja vastineeksi Moskova rakennutti infrastruktuuria yms ---

 

Nyt Ukrainan tapahtumien säikäyttämänä Viro pyytää suojakseen amerikkalaisia joukkoja; onhan Viro Nato-valtio ja amerikkalaiset työntyvät mielellään maavoimineen ja ohjusjoukkoineen lähemmäksi Venäjän ja presidentti Vladimir Putinin lempikaupunkia Pietaria. Puolaanhan on jo USA:n ohjustukikohtien sijoituspäätökset tehty.

Miten arvelisimme Putinin reagoivan, mikäli USA myöntyy virolaisten taisteluvoimapyyntöön – toiselta ydinasevaltiolta – Yhdysvalloilta?

Muistammeko 1960 -luvun alkupuolelta Kuuban (ohjus)kriisin 2], kun vallankumouksen tehnyt kansalaistaistelija Fidel Castro 3] pyysi Neuvostoliitolta varustautumis- ja aseapua torjumaan Yhdysvaltojen luomaa uhkaa, joka oli varteenotettava – sillä ei ollut kovin pitkä aika siitä, kun amerikkalaisten maihinnousuyritys Kuubaan Sikojenlahdella 4] oli tapahtunut – tosin päättynyt sotilaalliseen fiaskoon ja amerikkalaisten vetäytymiseen.

 

USA:n tuolloinen presidentti John F. Kennedy 5] oli tiukkana

… ja vei maapallon lähemmäksi III Maailmansotaa kuin milloinkaan. Kuubaa kohti oli höyryämässä neuvostoliittolaisia rahtilaivoja, joissa väitettiin olevan taistelukärjillä varustettuja ohjuksia – osa oli jo amerikkalaislähteiden mukaan saapunut Kuubaan. Kuubasta oli sama ohjuksen lentomatka Floridaan kuin Virosta Pietariin.

 

Neuvostoliiton silloinen presidentti Nikita Hrustsov 6] käänsi laivansa,

ja näin ydinsota oli vältetty. Neuvostoliitto antoi periksi. Kuuba oli itsenäisenä valtiona pyytänyt apua Neuvostoliitosta, saanut sitä – ja nyt Viro pyytää USA:n sotilaallista tukea ja aseapua - tällä kertaa uhka Virolle muodostuu Venäjältä, tai näin ainakin eräissä piireissä halutaan asia ilmaista – olihan Krim kansanäänestyksen toimesta Venäjään liitetty ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/reviiritaistelua-krimilla.html - .

 

Yhtymäkohdat – kohtaloako liikutellaan nyt?

Löydämmekö mitään yhtymäkohtia Kuuban tapahtumista versus nyt Viron esittämään pyyntöön Yhdysvalloille? Miten tämä pyyntö reagoituu toisessa Nato valtiossa – Saksassa, ja miten asiaan suhtautuvat muut Nato maat?

Onko nyt Venäjältä odotettavissa yhtä tiukka äänenpainon käyttö kuin oli aikanaan Kuuban kriisissa amerikkalaisilta?

 

VIITTEET

1] Schengen sopimus ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/reviirien-ja-rajojen-avaaminen.html -

2] Kuuban ohjuskriisi ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuban_ohjuskriisi -

3] Fidel Castro ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/castrojen-kuuba-loppusuoralla.html -

4] Sikojenlahti ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Sikojenlahden_maihinnousu -

5] John F. Kennedy ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/John_F._Kennedy -

6] Nikita Hrustsov ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Nikita_Hru%C5%A1t%C5%A1ov -

 

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL US Vf IL BL - BLOG 33310

---31032014---

 

doc.: kuuba_viro_31032014.doc – OpenOffice Writer

355 | 3389

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Venäjä pysäytti omalta kannaltaan viisaasti Ukrainan lännettymisen, koska Naton saapuminen alueelle olisi hajoittanut sen puolustusrintaman. Baltiassa Natoa odottaisi sotilaallinen itsemurha mottiin. Baltia saa olla rauhassa, kunhan eivät suotta hötkyile.

Samasta syystä Venäjä ei salli Suomen liittyä Natoon. Ellei se kykene ilmaisemaan asiaa diplomaattisesti, on seurauksena pahimmillaan ennalta ehkäisevä sotilasoperaatio.

Venäjä tulee antamaan tukensa Suomen uudelle itsenäistymiselle. Tällaista on reaalipolitiikka suurvallan naapurina, ilman fiiliksiä tai fobioita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... mutta Timo, löydätkö yhtymäkohtia Kuuban kriisin ja Viron pyynnön osalta, JOS USA myöntyy ase- ja miehistötoimituksiin?

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Venäjä tekee nyt täysin selväksi, mitä sen rajoilla voi tehdä ja mitä ei. En välittäisi asua Virossa, jos sinne roudataan Naton hyökkäyskalustoa. Lännen on pakko perääntyä, koska tuhopotentiaali on aivan liian suuri. USA ei puolestaan saa koskaan anteeksi, jos se aiheuttaa laajamittaisen sodan Euroopan mantereella. Venäjää ei ole koskaan voitettu sodassa, eikä voiteta nytkään. Jos kolina alkaa, niin Venäjä käyttää shokkidoktriiniaan, eli tulee pysäyttävä pamaus. Paikkaa en lähde ennustamaan.

Tämä on varmasti neuvottelevien osapuolten tiedossa, joten kukkoilu ja pörhistely saanee rauhanomaisen ratkaisun. Venäjä haluaa jatkaa omaa kehitystään markkinataloudessa, mutta tekee sitä omilla ehdoillaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Hyvä!

Asioita pitää tarkastella laajalla perspektiivillä - Kuubasta muistamme myös sen, että USA oli sijoittanut vähän aiemmin Turkkiin omat ohjuksensa - silloisen Nliiton takapihalle.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

En oikein ymmärrä vertailua. Ymmärtäisin, jos vertailtaisiin ohjustukikohtia ohjustukikohtiin. Obamahan luopui jo Puolan ja Tshekin ohjussuunnitelmista kuten Hrushtshov aikanaan Kuuban.

http://en.wikipedia.org/wiki/US_missile_defense_co...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

J-P - nyt on kysymys Kuuban avunpyynnöstä 1960 -luvun alkupuolella ja Viron avunpyynnöstä (tosin virallisesti se pitäisi vielä pyytää) - Saksahan jo tarjosi ...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

En tiennytkään, että Viro on pyytänyt USA:lta (NATO:lta) 2000 km:n kantomatkan eli keskimatkan ydinohjuksia turvakseen...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Kuubaan sijoitetuista neuvosto-ohjuksista ei koskaan saatu täyttä selkoa - nuo silloiset kantomatkat olivat USA:n luomia - omista tiedustelutiedoista.

Virosta Pietariin on hyvin lyhyt matka, ja nuo räjähteet saadaan taistelukoneisiin, joita nyt näyttää myös Viro pyytävän - pelokkeeksi, kuten teki Castro aikanaan Kuubassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Tuo oli linkkinä jo alustuksessa ;)

Ohjuksien laadun tai mallin osalta ei koskaan suoritettu puolueetonta analyysia.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

Todennäköisesti virolaiset eivät edes hyväksyisi maaperälleen hyökkäyksellisiä NATO-joukkoja. Ja USA ei ole niitä tyrkyttämässäkään. Tomahawk-ohjukset, joilla Pietari lamautetaan, ilman ydinkärkiä, voidaan lähettää Atlantilta, sukellusveneistä. Virolaiset haluavat iskuvoimaa, jolla Venäjän panssarit pysäytetään rajalle. Siis täysi puolustuksellista. NATO on puolustusliitto.

Vertaus Kuuban ohjuskriisiin on huono. Jos NL olisi lähettänyt Kuubaan ilmatorjuntatykistöä ja hävittäjiä (kuten varmaan tekikin), se ei olisi Kennedyä hermostuttanut. Ydinkärkiohjukset ovat eri asia.

Mutta pelkät puolustukselliset aseet ovat kuitenkin pahasti Putinin omien hankkeiden vastaisia.

Puolustukselliset aseet ja liittoutumat ärsyttävät hyvin paljon hyökkäyksellisesti asennoituvaa, suurvallaksi haikalevaa valtiota, joka hakee hyvitystä itse kirjoittamansa historian "vääryyksistä".

Sillä on siihen "historiallinen oikeus"?!?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vertaus Kuubaan saattaa olla hyvinkin vedenpitävä, sillä Castro halusi pelotetekijän, jottei USA toista Sikojenlahden maihinnousua - ja muistamme myös USA:n jo sijoittaneen Turkkiin omat ohjuksensa - silloisen Nliiton takapihalle.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

"Miten arvelisimme Putinin reagoivan, mikäli USA myöntyy virolaisten taisteluvoimapyyntöön – toiselta ydinasevaltiolta – Yhdysvalloilta?"

Hirveä huuto ja mekastus olisi tuloksena. Koko asiaan ei vaikuta mitään se, että Venäjällä on nyt myös atomiohjuksia alle kahdensadan kilometrin päässä Virosta itään.

Viro ei ole pyytänyt atomiohjuksia vaan vahvistusta omille puolustusvoimilleen Natomaista. Niitä sille on luvattukin lähinnä lentokoneiden muodossa.

Muuten voisitko päättää kirjoitatko Viro ja virolaiset tai Eesti ja eestiläiset? Ensimmäiset muotoilut ovat suomea presidentti Lennart Meri sanoi.

Kuuba ja USA sekä Neuvostoliitto eivät ole millään tavoin tähän verrattavissa. Tai ehkäpä hemmolaisjohanilaisessa fiktiossa, mihin sinäkin saatat yhtyä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nuo USA:sta tulevat F-15 hävittäjäpommittajat voivat kuljettaa taktisen ydinlatauksen, jonka käyttö on erittäin epätodennäköistä. Castrokin pyysi vahvistuksia pelotteeksi, ettei Sikojenlahti toistuisi - kuten ei toistunutkaan. Venäjä ei ole tehnyt mitään vastaavaa "sikojenlahtea" Viroon.

Viro tai Eesti - päättäkööt kukin lukija itse :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jos lukee tarkoin Kuuban historian niin saattaapi olla täysyhteys - muistamme, että Kuuba oli USA:n alusvaltio, kuten oli Viro Venäjän tsaarien - tosin myös tanskalaisten, ruotsalaisten ja saksalaistenkin. Nyt Viro on itsenäinen - raportoi vain EU:lle ja Natolle :)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Tyypillistä rys... Venäjälle kumartamista. Luulisi selkä tulevan kippeeksi...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuuban tosiasiat ovat hyvin tiedossa. USA:n kauppasaarto jatkuu edelleen. Venäjä ei ole tehnyt mitään "sikojenlahtea" Viroon - tämäkin tulisi muistaa.

Tarja Parkkila

Virolla voi vähän pöksyt tutistakin, siellä kohdellaan venäläisväestöä huonosti.
Hyvä se on, että joku välittää sorretuista, kuten Venäjä omistaan.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Jos Venäjä todella välittäisi omistaan, niin se pienentäisi asevoimiensa budjettia ja kohdistaisi voimavaroja oman maansa kehittämiseen. Miten olisi Venäjän talouden, infrastruktuurin, kulttuurin ja tieteen tukeminen asevarustelun sijaan?

Ulkomailla asuvat venäläiset ovat vain pelimerkkejä Kremlin pelureille. Osaatko Tarja kertoa, että miten Ukraina käytännössä sorti Krimiä ennen kuin venäläisjoukot yllättäen ja pyytämättä miehittivät sen?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

USA:ssa on 60 miljoonaa köyhää, joiden oloja voitaisiin parantaa maailman suurimmasta asevarustelubudjetista.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #20

Vastavuoroisesti USA:n hallitus työllistää muutama sata tuhatta potentiaalista työtöntä ylläpitämällä maailman suurinta asevarustelubudjettia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

J-P, tämä on tosiasia, asevarustelulla Hitlerkin poisti osin Saksan 1930 - luvun alun jättityöttömyyden.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #20

Jos et voisi asua Suomessa, niin asuisitko mielummin USA:ssa vai Venäjällä? Kysyn tätä siksi, koska toit USA:n mukaan tähän keskusteluun. Yhdysvaltain olet pikkutarkka rikkeiden suhteen ja Venäjän suhteen olet virheiden suhteen hyvin suurpiirteinen. Osaatko antaa esimerkin, jossa suhtaudut Venäjään negatiivisesti?

Omalta osaltani osaan antaa esimerkin, jossa suhtauduin USA:aan negatiivisesti. Tämä esimerkki on Irakin sota 2003. Epäilin selityksiä Irakin joukkotuhoaseista perusteluna hyökkäykselle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kerrankin ollaan Tarjan kanssa samaa mieltä ;)

Tarja Parkkila

Petri

En tiedä tällä hetkellä, enkä mene arvailemaan, kun ei ole tietoa, mutta kansa kuitenkin äänesti kuten äänesti ja kai se jostain kertoo.

Minulla ei ole ollut Venäjä pelkoa koko aikana, koska ryssäviha, enempää kuin antisemitismikaan eivät ole löytäneet kasvualustaa
minun sielussani, johtuen kai siitä etten tunnusta kristinuskoa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ryssäviha on ollut meille kohtlaokasta ... se tuntuu istuvan kuin p*ska junttilan tuvan seinässä :)

Muistamme kuinka tsaarit suomalaistivat meitä Ruotsista eroon. Saimme markan, postimerkit, Suomen Pankin, rautatiet, kanavat ja paljon muuta - tosin ruotsalaiset tekivät meistä 1809 puskurin itsensä ja tsaarien väliin - joku voisi sanoa, että uhrasivat meidät - Talvisodassakaan ei apuja viralliselta Ruotsilta herunut. Meidän on siis tultava OMIN VOIMIN toimeen venäläisten kanssa - ja näinhän tapahtuu, siksi väkevästi kansa sanoo suurena enemmistönä täyden ei Natolle - nytkin!

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Mielenkiintoista, että et halua alkaa arvailemaan syitä Venäjän toimille Krimillä, mutta hyväksyt Krimin "kansanäänestyksen" tuloksen kritiikittä. Onneksi YK ja sen 100 jäsenmaata eivät olleet noin sinisilmäisiä.

Hassua, että YK tuomitsi Krimin "kansanäänestyksen" hyvin selkeästi:

http://www.reuters.com/article/2014/03/27/us-ukrai...

Venäjää tuki vain 11 maata. Nämä ovat Valko-Venäjä, Bolivia, Kuuba, Pohjois-Korea, Nicaragua, Sudan, Syyria, Venezuela ja Zimbabwe. Kun on tuollaisia ystäviä, niin ei tarvitse vihamiehiä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kädenvääntö käy kovana Ukrainassa ja kohdisteellisesti juuri Krimillä 1], jonka kansalaiset päättivät merkittävällä enemmistöllä liittyä Venäjään. Suoraa kansanäänestystä niin kuin Sveitsissäkin. Tosin lännenmiehet väittävät vaaleja absurdiksi näytelmäksi 2] ja valheeksi – jossa ei demokratian kukkanen kuki. Mene ja tiedä – ilmeisesti lännenmiehillä oli siksi paljon vaalitarkkailijoita, että tietävät merkittävät vaalirikkomukset?

Krimillä väitetään olevan Venäjän armeijan eliittijoukkoja. Venäjän presidentti Vladimir Putin väittää taas, että ei ole. Muistamme kuinka USA ujutti aluksi Irakiin yksityisiä sotilaita, joiden laskun maksoi joko CIA tai US Army –

… nuo kiistellyt miehet Irakissa merkitsettömissä asepuvuissaan olivat [?] Halliburtonin 3] miehiä, näin USA:n presidentti saattoi rehdisti sanoa, ettei tuohon aikaan ollut US Armyn sotilaita Irakissa – kätevää, hoksasiko Putin käyttää samaa menetelmää?

Nyt väännetään todellisuudessa kättä Ukrainan resursseista,

jos jätetään nyt turha lännenmiesten hymistely kuvasta pois. Ukraina on voimakas maatalousmaa, ja sen mustanmullan pellot voivat tuottaa kestävällä tavalla miltei koko EU:lle raaka-aineita ylihuomisen niukkenevaan ravintokamppailuun. Nythän Ukrainassa on jo kiinalaiset, he haistoivat peltotarpeensa jo 15 vuotta sitten ja nyt kiinalaiset ovat maailman suurimpia pellonostajia ja – vuokraajia.

Lännenmiehet ovat systemaattisesti luoneet lisää elintilaa EU-demokratialle,

suurimpana pontimena saada reviireilleen riittävät maa-alueet tarvittavaa ravintotuotantoa varten. Ruokapula uhkaa 4] – merien tyhjentyessä kaloista 5] ja muista syötävistä merenelävistä. Kiina suuntasi Ukrainaan, koska Kiinan pohjoisosien pellot kuivuvat hiekkamyrskyissä – Kiina kasvaa nopeammin kuin luonto ympärillä kestää 6].[?]

Bryssel arvelee Washingtonin kanssa,

että Venäjän asukaslukuunsa nähden suhteeton pinta-ala kestää ”niistää” entisiä alusmaita ruuhkautuneen Länsi-Euroopan tarpeisiin. Jo muinoinen Saksan Kolmas valtakuntakin haki ”Lebensraumia” idästä – luvaten kunnostautuneille SS-miehille omat maatilat loppumattomilta idän aroilta.

USA:n presidentti Barack Obama tietää tarkasti,

että Krimin väestön selvä enemmistö haluaa liittyä Venäjään 7] – tämän raportin on Valkoiseen taloon toimittaneet CIA, ja USAF:in vakoilulennokit ovat kertoneet Venäjän armeijan todelliset liikkeet. Venäjän ”halliburtonit” ovat näin myös paljastuneet – ”varas toista varkaaksi luulee”, ja Obama tietää edeltäjänsä George W. Bushin valheet ja keinovalikoimat.

Ukraina on erinomainen resurssilähde EU:n tarpeisiin –

tämä tiedetään tarkasti Brysselissä, mutta valloitukseen he tarvitsevat Washingtonin poikien avun, siksi kokemattomia ”isojen poikien leikeissä” nämä Brysselin teoretisoituneet virkabyrokraatit vielä ovat.

Saksa suurimpana EU-maksajana,

mutta toisaalta suurimpana raaka-aineiden tarvitsijana – on jo heräävästi eri mieltä USA pakotteista ja pohtii ankarasti näistä syntyvistä aikaansaannoksista. Saksa hoitaisi asian toisin – se heittäisi USA:n pois Euroopasta ja valitsisi Venäjän tilalle 8] ja näin kaksi Euroopan suurinta takaisivat rauhan ja järjestyksen.

Saattaa käydä, että maailman talouskaavaan 9] ilmestyy uusi parametri –

Saksa, jolloin kaava kirjoitetaankin: ”Kiina + Venäjä + (Saksa) > EU – (Saksa) + USA” - maailma ja Eurooppa voivat muuttuessaan olla hyvinkin radikaaleja, kuten kävi viimeeksi Euroopassa, kun Adolf Hitler nappasi yksiselitteisen vallan 1933 0]. Loppu tuolta osin onkin paljolti tunnettua historiaa.

Suomella on kiistaton välittäjän rooli nyt tässä Ukraina casessa –
[ … presidentti Niinistö valittäjäksi! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-... - ]

lisäksi meidän ei pidä missään nimessä ryhtyä Bryssel-ohjattuihin Venäjä-pakotteisiin, kuten viiden vuosikymmenen Paavo Väyrynen ”kekkosviisaana” suoraan sanoi. Ulkopoliittinen ministerivaliokunta – UTVA teki Carl Haglundina jo yhden paljon maksavan virheen -perumalla Venäjän puolustusministerin luokse sovitun vierailun!

VIITTEET
1] Krimin venäläiset ja Kosovon serbit ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161803-... -
2] UPI-FIIA ~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/aalto... -
3] Halliburton ~ http://en.wikipedia.org/wiki/Halliburton -
4] Peltojen hiili katoaa jonnekkin? ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/el... -
5] Tonnikalan tuskan huuto ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/to... -
6] Kiinan nykykasvu on kestämätön ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-k... -
6] Kiinalainen mobilisaatio! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/kiinalainen-... -
7] Krimin venäläiset ja Kosovon serbit ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161803-... -
8] Eurooppalainen rauha Venäjän kanssa? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p... -
9] Talouskaava ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163220-... -
0] 1000 -vuotinen valtakunta kesti reilu 10 vuotta ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p... - [300|28959]

EXTRA
Venäjä saa Suomesta myös sympatiaa – kansa on ymmärtänyt myös erinomaisesti J.K.Paasikiven tosiasioiden ja viisauden yhteydet! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163220-... -

JK
Esimerkiksi USA asetti rangaistuksina pakotteita Krimin kansanäänestyksen junailijoille, levottomuuksien ja epäsovun lietsojille matkustuskieltoina ja varojen jäädyttämisinä – herää kysymys, miksi USA ei asettanut pakotteita Kiovan Maidan aukion levottumuuksien ja epäsovun kietsojille – joiden toimenpiteiden seurauksina sai yli 100 ihmistä surmansa?

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka

SENT
Cc: pekka.sutela@lut.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; jan.vapaavuori@tem.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; sampo.tarmo@europarl.europa.eu ; JAAKONSAARI Liisa ; olli.rehn@ec.europa.eu ; erkki.tuomioja@formin.fi ; carl.haglund@defmin.fi ; timo.soini@eduskunta.fi ; teija.tiilikainen@fiia.fi ; mika.aaltola@fiia.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; paavo.vayrynen@keskusta.fi ; petteri.orpo@eduskunta.fi ; Sasi Kimmo ; pertti.salolainen@eduskunta.fi ; presidentti@tpk.fi ; Salonius-Pasternak Charly ; sixten.korkman@aalto.fi ; kari.rajamaki@eduskunta.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi

Sent: Tuesday, March 18, 2014 8:32 AM
Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Kaivetaan esille Ukraina tapahtumiin liittyvät todelliset syyt!
...

Miksi lännenmiehet hakeutuvat voimakkaasti Ukrainan sisäisiin asioihin?
(Maailmanlaajuinen reviirikamppailu kohtaantuu nyt mustanmullan Ukrainassa - todellinen itä-länsikiinnostus peitetään ja julkituomaksi esitetään demokratiaa, turvallisuutta ja ihmisoikeuksia, tuttuako myös lännenmiesten keinovalikoimista saavuttaa määräysvaltaa varantoihin ja resursseihin?)

AL US Vf IL BL - BLOG 32560
---17032014--- El26V!

Doc.: ukrainan_todelliset_syyt_17032014.doc – OpenOffice Writer
574 | 5732

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kannattaa muistaa, että puolet maapallon väestöstä äänesti tyhjää - valtioidensa myötä YK:ssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kaiken kaikkiaan voimallinen Venäjän eristäminen EU:n ja USA:n taholta saattaa käynnistää kohtalokkaan polarisaation, jossa ensi alkuun talouskaava "Kiina + Venäjä > USA + EU", saattaa toteutua - entä sen jälkeinen vastaava sotilaallisen voiman kaava?

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Kiina luultavasti haluaa peluuttaa Venäjää ja EU:ta vastakkain. Kiina tarvitsee raaka-aineita ja energiaa ulkomailta teollisuudellensa. Tämän takia se ei halua Venäjälle öljyn ja kaasun tuottamiseen monopolia Keski-Aasian.

Käytännössä Kiina haluaa tehdä investointeja Keski-Aasian energian tuotantoon turvatakseen energiansäännin itselleen kohtuulliseen hintaan. Venäjä taas pyrkii rakentamaan itselleen energiamonopolia, jotta se voisi nostaa öljyn ja kaasun hintaa, jota se toimittaa asiakkailleen kuten kiinalaisille.

Kiinan kannalta on hyvä, että Venäjän huomio on suuntautunut länteen päin. Tällöin Venäjä ei ole varautunut kiinalaisten mahdollisiin taloudellisiin toimiin Keski-Aasiassa, jossa kiinalaiset energiayhtiöt hankkisivat haltuunsa Keski-Aasian energiateollisuutta.

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/02/s...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... eräs vähän puhuttu tosiasia on vesi - Kiinan osalta. Pohjois-Kiina kuivuu ja noin 150 miljoonaa kiinalaista "janoavat" Baikalin vettä - tässä piilee Venäjän suurin mahdollisuus, mutta myös uhka - putki Baikalista Kiinaan.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #31

Tuo on mahdollista. Ylimääräisen veden saanti auttaisi Pohjois-Kiinan maataloutta. Ympäristövaikutukset tulee kuitenkin ottaa huomioon, jotta Baikal-järvelle ei tapahtuisi vahinkoa. Veden käyttö maatalouden tarpeisiin tuhosi Aral-järven ja tästä on syytä oppia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Baikalissa on kolmannes koko maapallon juoksevasta makeasta vedestä ....

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Tämän mukaan se on noin 20%:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fresh_water#Water_dis...

"Out of all the water on Earth, salt water in oceans, seas and saline groundwater make up about 97% of it. Only 2.5–2.75% is fresh water, including 1.75–2% frozen in glaciers, ice and snow, 0.7–0.8% as fresh groundwater and soil moisture, and less than 0.01% of it as surface water in lakes, swamps and rivers.[3][4] Freshwater lakes contain about 87% of this fresh surface water, including 29% in the African Great Lakes, 20% in Lake Baikal in Russia, 21% in the North American Great Lakes, and 14% in other lakes."

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Riippuen mittausmenetelmistä - mutta määrä on kuitenkin erittäin huomattava, ja onkin helppoa laskea kuinka paljon 150 miljoonaa ihmistä tarvitsee vettä ja mikä on sen määrän merkitys Baikalin pinnan korkeuteen ...

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #37

Tuossa pitää ottaa huomioon se, että kuinka paljon ne joet, jotka laskevat Baikal-järveen tuovat sille vettä vuodessa ja kuinka paljon Angara-joki vie Baikal-järven vettä vuodessa jos vedenpinnan taso halutaan säilyttää.

Käytännössä Baikal-järven muuttaminen suureksi vesivarastoksi edellyttäisi Angara-joen patoamista, jolloin Angaran kautta valuvaa vesimäärää voitaisiin kontrolloida.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Jos kansainvälispoliittisesti arvioidaan, Yhdysvaltain maine on Venäjää parempi läntisissä teollisuusmaissa siitä huolimatta, että molemmat mainitut valtiot haluavat valvoa suurvaltaetujaan. Kysymys on muutamista nyansseista:

* Venäjällä vaalivilppi on laajaa ja valtiojärjestelmä ilmeisen totalitaristinen, Yhdysvalloissa on sentään kaksipuoluejärjestelmä ja kansanvalta toimii sen kautta jotenkuten, tosin huonommin kuin monissa Euroopan maissa.

* Venäjä sotkeutuu eniten naapurimaidensa asioihin ja miehitystilanteissa haluaa tuoda miehitetyille alueille omia kansalaisiaan ja venäläistää kyseiset alueet. Yhdysvallat tekee sotilasoperaatioita mieluiten islamilaisiin maihin puolustaakseen öljyetuuksiaan ja estääkseen tämäntyyppisiä maita muodostamasta myöhemmin vahvaa sotilasliittoa keskenään. Yhdysvallat eivät myöskään pyri enää amerikkalaistamaan valtaamiaan alueita tai myöskään liittolaismaitaan. Halutessaanhan amerikkalaiset olisivat voineet esimerkiksi etnisesti puhdistaa Islannin asuttamalla sinne moninkertaisen määrän omaa väestöään Islannin nykyiseen väestöön verrattuna.

Näiltä osin on täysin ymmärrettävää, miksi etenkin itäisen Euroopan maissa halutaan valita mieluummin Yhdysvallat kuin Venäjä siirtomaaisännäksi, jos tällaiseen valintatilanteeseen joudutaan.

Mitä taas Suomeen tulee, Suomi ei ankarien talvi- ja jatkosodan aikaisten puolustustaisteluidensa ansiosta ole sen jälkeen joutunut kokemaan Neuvostoliiton tai Venäjän taholta mitään niin ikävää, että suomalaiset olisivat siksi joutuneet valpastumaan ja kaikki ylimääräiset suomut pudonneet silmiltä. Päinvastoin Suomessa on ollut koko sotienjälkeisen ajan yksityisiä henkilöitä ja yrityksiä, jotka ovat systemaattisesti pyrkineet saamaan omia liiketaloudellisia etuja tekemisistään Neuvostoliiton tai Venäjän kanssa. Lisäksi Neuvostoliitto jätti kiitollisuudenvelkaan joitakin suomalaisia vasemmistopiirejä, joiden puoluetoiminta tuli lailliseksi Suomessa vasta hävityn jatkosodan jälkeen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mikko, mitä tuumaat USA:n sodista, joita on ollut miltei yhtäjaksoisesti Korean niemimaalta lähtien ... entä USA/NSA:n eurooppalaisten liittolaisten vakoilu, joka ei ole luulo vaan tieto.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Maailmassa on niin paljon pahaa, että ainoa hyvä, jolla on rahkeita asiaan puuttua, helposti kutsutaan apuun tai sen oletetaan niin tekevän omatoimisesti.

En tiedä olisiko mielestäsi parempi, että koko Korean niemimaa olisi Kim Yong Un:n hallittavana, mutta jokaisen eteläkorealaisen mielipiteen osaan kyllä ennustaa. En tiedä haluaisitko, että Saddamin Irak olisi edelleen miehittämässä Kuweitia, tai oikeastaan se olisi jo raiskannut ja tappanut koko porukan siellä, mutta kuweitilaisten mielipiteen osaan ennustaa. Kun Ruandassa tapahtui kansanmurha USA viivytteli väliintuloa, koska Bill Clinton epäröi, mutta viimein USA:n aseellinen väliintulo ja tuki YK:lle sai tilanteen rauhoitetuksi. Ja niin edelleen ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Onko Irak nyt turvallisempi kuin Saddamin aikana - kuinka paljon Saddamin kukistumisen jälkeen kuollut irakilaisia?

Kuwait oli aikanaan osa "suur-irakia" - silti tämä valloitus oli irakilaista pullistelusisäpolitiikkaa - ja väärin, ei järjestetty edes läpinäkyvää kansanäänestystä.

Tarja Parkkila

Historiaa

Itämainen sota....Krimin sota... aina sodittu

Alunperin munkkien tappelua siitä kuka hallinnoi Betlemissä sijaitsevaa Jeesuksen syntymäkirkkoa ja Jerusalemissa sijaitsevaa Pyhän haudan kirkkoa.

Wikipedia
"Krimin sota sai alkusysäyksensä Venäjän ortodoksien ja Osmanien valtakunnan kiistasta Venäjän vaadittua osmaneita hyväksymään Venäjän keisarin kaikkien osmanien valtakunnassa asuvien kristittyjen suojelijaksi.

Ennen tätä vaatimusta olivat vuonna 1850 riidan aloittaneet ranskalaiset roomalaiskatoliset ja venäläis-ortodoksiset munkit, joilla oli erimielisyyksiä Betlehemissä sijaitsevan Jeesuksen syntymäkirkon ja toisen kirkon hallinnasta Jerusalemissa. Puolustaakseen ortodokseja Nikolai I ryhtyi painostamaan osmaneja pyrkien näin vaikuttamaan tilanteeseen ortodoksien hyväksi katolilaisia vastaan. Ranskassa presidenttinä vallan kaapannut keisari Napoleon III puolestaan tuki latinalaismunkkeja. Britannia liittoutui Ranskan kanssa ehkäistäkseen Venäjän vaikutusvallan kasvua Osmanien valtakunnan kustannuksella Mustallamerellä kohti Välimerta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Krimin_sota

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Katariina II Suuri ja kansanäänestykset
Hiukan kevennystä ja asiafaktaa tästä päivästä ja historiasta liittyen kansanäänestyksiin Venäjällä ja Krimin (suom. linnoitus) 1] sopimuksiin 1700 -luvulle. Kuten tunnettua Krim oli satoja vuosia sitten osa silloisen maailman suurinta kansakuntaliittymää, jota kutsuttiin Mongolien ylivallaksi – väkivahvan sotakoneen ja oivallisen verojen keräämisen vuoksi. Elettiin kultaisen Ordan aikaa 2] --- osa meidän Karjalaakin kuului siihen!

Keisarinna Katariina II Suuri 3] oli merkittävä venäläistäjä ja läntisen Euroopan valistusfilosofian ja taiteen ihailija – puhuikin ranskaa. Samaan aikaan kansa puhui venäjää ja viljeli maitaan miltei orjan asemassa. Katariina II Suuri allekirjoitti sopimuksen Krimistä, jossa oli eräänä kohtana huomion arvoinen seikka:

Mikäli Krim joskus julistautuisi itsenäiseksi, oli Osmanien valtakunnalla 4] 16 päivää aikaa liittää Krim itseensä eli nyt katsottuna nykyiseen Turkkiin, osmaanien jälkeläisvaltioon. Nythän Krim oli kansanäänestyksen pohjalta itsenäinen muutaman päivän – Turkki ei käyttänyt omistusoikeuttaan – Katariina Suuren sopimuksen pohjalta. Ehkä sopimus oli menettänyt lain voimansa.

Kansaäänestykset; voimaa ja laittomuutta!

Muutama päivä sitten krimiläiset äänestivät pikaisesti järjestetyssä kansanäänestyksessä itselleen ”vapauden eli itsenäisyyden” liittyä Venäjän valtioon, mikäli venäläiset puolestaan hyväksyvät liittymispyynnnön – no, pyyntö käsiteltiin salamannopeasti, jotteivat turkkilaiset käytä omistusartiklaansa Katariina Suuren sopimuksesta ;-)

Venäjällä – Venäjän lakien mukaan kansanäänestykset ovat lailla kiellettyjä –

siis Karjalan tasavallassa kansalaiset eivät voi junailla liittymisäänestystä Suomeen, jos niin tekisivät – aukeaisi vankilan ovi, siksi kovat rangaistukset aiheesta ovat. Siis, nyt krimiläiset liittyessään Venähän valtakuntaan, samalla hyväksyvät kansanäänestyksien järjestämismahdottomuuden – toki Putin ja duuma voivat sellaisen järjestää.

Pienellä huumorilla, mutta jotain näistä on luettavissa, kun yritämme ymmärtää slaavilaisuutta ja nykyvenäläisyyttä! 5] Niin, toisaalta ymmärrämme, miksi emme voi ymmärtää.

VIITTEET
1] Tataarien Krim ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Krim – kytkökset Turkkiin - osmaaneihin
2] Kultainen Orda ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_orda – mongolit kaukaa idästä (tataarit?)
3] Katariina II Suuri ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Katariina_II -
4] Osmanien valtakunta ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Osmanien_valtakunta -
5] Lännenmies ei ymmärrä slaavilaisuutta? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-e... -

EXTRA
Venäjä ja venäläiset saavaty myös sympatioita ja Kiina on hiljaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/venaja-keraa... -

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka

AL US Vf BL - BLOG 32828
---21032014---

doc.: katariina_suuri_krim_21032014.doc – OpenOffice Writer

290 | 2711

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Krimin sodan suhteen unohdat, että Venäjä teki ensimmäiset varsinaiset sotatoimet miehittämällä Moldavian ja Valakian sekä tämän jälkeen lyömällä Ottomaanien laivaston Sinopen meritaistelussa. Britannian ja Ranskan tavoitteena oli estää Venäjää hyötymästä Ottomaanien heikentyneestä tilasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Oliko Venäjän mahdollinen voimistuminen ottomaanien varjolla jotenkin uhka Englannille ja Ranskalle - Napoleonkin rynnisti Moskovaan, mutta kenraali talvi lannisti ranskalaiskiihkon ...

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #44

Britannia ja Ranska halusivat pitää Ottomaanien valtakuntaa pystyssä portinvartijana Venäjän Mustanmeren laivastoa vastaan. Ne eivät pitäneet Venäjän laivaston läsnäolosta Välimerelle eivätkä Venäjän pyrkimyksestä nousta kaikkien ortodoksien suojelijaksi Ottomaanien valtakunnan alueella.

Yhdessä mielessä kyse oli perinteisestä suurvaltojen reviirikiistasta ja tämän lisäksi Ottomaanien valtakunnalla oli paljon velkaa Britanniaan ja Ranskaan. Jos Ottomaanien valtakunta heikkenisi niin sen edellytykset maksaa korkoa noille lainoille tai maksaa ne takaisin heikentyisivät.

Kannattaa muistaa, että tähän aikaan Britannia näki Venäjän yhtenä pahimmista kilpailijoistaan. Venäjällä saattoi olla kykyä uhata Britannian intressejä Aasiassa. Britannia ei voinut antaa myönnytyksiä pahalle kilpailijalleen Keski-Aasian "Suuressa pelissä".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suuri_peli

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Miksi Britannian laivasto sai oleilla ja purjehtia vapaasti ympäri maapalloa - lukuisissa siirtomaissaan?

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto Vastaus kommenttiin #48

Tuolloin 1800-luvulla perusteena oli vahvemman oikeus. Britannia oli maailman johtava merivalta, jota kautta se hallitsi merten poikki meneviä kauppareittejä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että vahvemman oikeus olisi nykyään hyväksyttävissä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Navy#1815.E2.80...

"Between 1815 and 1914 the Navy saw little serious action, owing to the absence of any opponent strong enough to challenge its dominance. During this period, naval warfare underwent a comprehensive transformation, brought about by steam propulsion, metal ship construction, and explosive munitions. Despite having to completely replace its war fleet, the Navy managed to maintain its overwhelming advantage over all potential rivals."

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Olisiko nyt havaittavissa vastinetta "maailman poliisi" USA:sta ...?

Kiinalainen mobilisaatio ulottuu yli maapallon

Kiina sai Kansainvälisen Olympiakomitean päätöksellä Pekingin Olympialaiset vuonna 2001. Heti seuraavana päivä Kiinan istuva politbyroo asetti vain yhden tavoitteen omille ensimmäisille olympialaisilleen – piti saada eniten kultamitaleja. Tästä alkoi maailmanhistorian suurin urheilumobilisaatio, johon osallistui alussa yli kuusi miljoonaa lasta ja nuorta.

Kukaan ei Kiinan ulkopuolella olisi kultamitalitavoitteeseen uskonut. Valmennusbudjetiksi asetettiin yksinkertaisesti sana – ”riittävä”. Kiina voitti Pekingin Olympialaisistaan vuonna 2008 eniten kultamitaleja – USA 0] oli toinen. Päämäärä oli saavutettu ja istuva politbyroo oli tyytyväinen kansalliseen voittojuhlaansa.
...
0] ”Maailma tarvitsee vastineen maailmanpoliisille” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/maailmanjrje... -
.. Pekingin Olympialaiset - http://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4olympialaise... -

Kiinalaiset uuden aallon yhtiöt nousivat maahamme
Suomeen tuli kutsustamme vuonna 2000 vierailulle kiinalainen ZTE yhtiö 1] – sen vierailu ei kiinnostanut täällä meillä juuri ketään; eräät yritykset naureskelivat hyväntahtoisesti heidän kännykkäprototyypeilleen – eivät naura enää, kun Nokiankin markkinaosuus Kiinassa, maailman suurimmilla markkinoilla, on typistynyt kuudenteen osaan – vielä muutama vuosi sitten oli Kiinassa yli 220 miljoonaa nokialaisen käyttäjää. Nokia teki koko viime vuosikymmenen suuret voittonsa juuri Kiinasta.

Suomessa eräs yhtiö uskoi tuolloin vuosikymmen sitten ZTE vierailuun ja ko. yhtiön toimitusjohtaja-omistaja arvoituksellisesti pohti kiinalaisten ottavan koko liukuhihnatuotannon itselleen ja meille jäävän ohjelmistokehityksen – tuolloin Symbian oli voittoisa käyttöjärjestelmä matkapuhelimissa.
...
1] ZTE - http://www.zte.com.cn/ -

Meillä on vähän kiinalaisuuden asiantuntemusta
Suomessa on hyvin vähän todellisia Kiinan tuntijoita, ei meillä osata maan kieltäkään – kuin hyvin harvakseltaan. On esimerkiksi vain yksi lakitoimisto, jossa on kiinankielen taito aitokiinalaiselta, joka on suorittanut Helsingin yliopistosta oikeustieteellisen oppiarvon, lisäksi hänellä on suomalainen kiinaa hienokseltaan osaava lakimieskolleega – voimme arvata, että heidän palveluitaan tullaan tarvitsemaan enenevässä määrin.

Kiina on eksoottinen maa,

ja me olemme heille hyvin eksoottisen näköisiä – harvinaisia. Meille jokaiselle suomalaiselle riittää 250 kiinalaista ystävää, toveria ja kuluttajaa 2] – kunhan vain löydämme ne tuotteet ja palvelut, jotka osaamme ja joita kiinalaiset tarvitsevat.
...
2] ”Maailmanlaajuinen työn uudelleenjaon taistelu” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/05/kansainvline... -

Kiina on niin eksoottinen maa,

että valtalehtemme Helsingin Sanomat ei ole pääosin osannut kirjoittaa kuin kiinalaisten ongelmista, ihmisoikeuksista *], saastumisesta ja korruptiosta – olemme ikään kuin sulkeneet silmämme omilta virheiltämme – opettaen kiinalaisia kuten enontekiöläiset virkamiehet helsinkiläisiä kolleegoitaan!
...
*] ”Yksilösuoritus, joka jäi elämään” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/06/yksilsuoritu... -

Käännös on tapahtunut –
HS Kuukausiliite 2/2013 - Ilkka Malmberg kirjoitti hyvin myönteisen ja asiapitoisen kirjoituksen kiinalaisuudesta Suomessa ja niistä mahdollisuuksista, mitä tämän maailman kasvavin markkinavoima voisi meille antaa – niin ihmisinä kuin sijoittajina. Vihdoin Helsingin Sanomat osasi avata silmänsä ja nähdä metsää puilta. Maailma on muuttunut, vielä vuosituhannen vaihteessa juuri kukaan ei uskonut mitä Kiinassa tapahtuu ja mitä siellä oli jo tapahtunut. Pioneerit tiesivät ja Nokia sekä eräät muut – nyt menestyvät, kuten esimerkiksi Kone Oyj.

Yllättävää osaamista löytyy Suomesta!
Suomessa on merkittävä Kiinan kansantalouden tutkimustoiminta –arvovaltainen BOFIT 3], Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitos, jota johti pitkään Kiinan suurlähetystössä korkealle arvostettu tohtori Pekka Sutela – usein kiinalaiset diplomaatit kehottivat kysymään Pekalta kuinka heillä menee, kun udeltiin Kiinan jättiläismäistä kehitystä.
...
3] ”Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitos” - http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/kiina_en... -

Mobilisaatio jatkuu kiivaana – on kiire jonnekkin
Kiina ohittaa taloudessa USA 4] noin 10-15 vuoden kuluttua, ellei USA luhistu tätä ennen omaan velkataakkaansa – dollareitakaan ei voida painaa katteetta ja Kiina ei saata kohta lainoittaa USA liittovaltiota. Kiinassa muhii maailman taloushistorian suurin alueellinen pankkikriisi, tosin Kiinan kriisissä on eräs hyvä puoli – Kiina ei ole velkaa ulkomaille, muut ovat velkaa heille.

Kiinalla on maailmanvaluutaksi kohoava oma raha, yuan 5], joka tulee nousemaan US dollarin ja EU-euron rinnalle – määritellen ehkä jopa näiden vaihtoarvoa omaansa. On tunnettua, että yuan – renminbi on vahvasti aliarvostettu ja näin se on turvallinen valuutta vaikkapa talletuksina.
...
4] ”Kun Obama ja Hu kättelivät” - http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58872-k... -
5] ”Maailmanvaluutta yuan” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/korvaammeko-... -
5] ”Mr € Ms Yuanin kukkarolla” - http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/86688-p... -

Kiinalaista sosiaalisuutta ja perheyhteyttä
Kiinalaiset osaavat huolehtia vanhuksensa – sillä lapsien vuosituhantinen velvollisuus on hoitaa ikääntyvät vanhempansa ja isovanhempansa, tästä muodostuu mielenkiintoinen yhdistelmä – vanhukset ovat myös arvostettu lapsien ja nuorien kouluttajia ja ymmärtäjiä 6], vaikka Kiina rypee ja tulee rypemään itse aiheuttamassaan yhden lapsen politiikan ongelmaviidakossa.

Miljoonia kiinalaisia nuoria miehiä tulee jäämään ilman omaa vaimoa, ellei sitten Venäjältä löydetä uutta muuttoaaltoa. Meillekin nuo ahkerat kiinalaiset käyvät erinomaisesti – piristämään degeneroituvaa geenistöämme.
...
6] ”Kiinan (Anhui) naistenfederaation presidentti vieraili Suomessa – ensimmäinen naisten- ja lastenoikeuksien aihealuetta käsittelevä virallinen vierailu läntiseen markkinatalousmaahan” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/11/ihmisoikeude... -

Kiina ja kiinalainen osaa mobilisoitua
Kiinassa on meneillään maan koon ja väkiluvun vuoksi useita maailman suurimpia projekteja – ehkä kuuluisa patovoimalaitostyömaa ”kolmesta rotkosta” kelpaa hyväksi esimerkiksi. Kiina tarvitsee myös massiivisen määrän suihkumatkustajakoneita (8000) sekä valtamerilaivoja (1500) omaan matkustaja- ja tavaraliikenteeseensä – ympäri maailmaa.

Suomen telakkateollisuuden pelastus voisi juuri löytyä Kiinasta, kuten Kiina pelasti laskussa olleen Finnairin tuottoisilla Kiinan lentoreiteillään – entä kun Air China laskeutuu Helsinkiin tai ostaa Finnairin?

Kiinalaista pitkäjänteisyyttä
Kiina on ainut valtio, jolla on kehitysohjelma aina vuoteen 2100 saakka, Mars –lentoineen sekä ympäristöohjelmineen 7], joilla taltutetaan ympäristöongelmat 30 vuodessa – meillä meni vastaavasti noin 60 vuotta – meidän haitallisesti nouseva ympäristöjälki kesti lähes 150 vuotta, kun kiinalaisten vastaava tulee jäämään 50 vuoteen. Lopullisten vaikutusten laskennallisesti kestäessä arviolta 1500 ja 500 vuotta.
...
7] ”Kiina kokee samat ympäristöogelmat kuin me” - http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-k... -

Uteliaisuus on tae innovaatioille ja keksinnöille
Kiinalainen on utelias 8], aivan kuin olivat japanilaiset ja kaikki muutkin, jotka innokkaasti ovat matkineet, kopioineet ja teollisuusvakoilleet muiden innovaatioita ja keksintöjä. Kiinassa korruptio on huomaavaisuutta ja huomioitsemista – meillä on vastaavasti hyvävelijärjestöt ”sulle-mulle” perinteineen. Kiinassa perhe ja suku ovat läheisimmät.
...
8] ”Uteliaisuus on kansallinen hyve!” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/miksi-jotkut... -

Kiinalainen on tahdikas, eikä puutu muiden sisäisiin asioihin –
ei Syyriassa eikä Afrikassa. Kiina tekee kauppaa 9] ja luo mahdollisuuksia, myös meille – kunhan poimimme osaavasti ja heidän kulttuuriaan ja maan tapoja noudattaen meille soveliaimmat ja heitä eniten kiinnostavat aihiot.
...
9] ”Kiina ottaa osuutensa pallostamme – 1,34/7,1” - http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/37195-k... -

Ottakaamme vastaan kiinalaisuuden lahja ja pitäkäämme ”sukistamme kiinni”
Suomessa Helsingissä on jo kiinankielinen peruskoululuokka. Koulutusyhteistyötä voisimme entisestään lisätä Kiinan kanssa – he ovat ihastuneet esimerkiksi Helsingin Ressun lukioon – vieraita Kiinasta käy miltei kuukausittain. Kiina on perustamassa Suomeen Kiinan kulttuurin ja kaupan keskusta – mikäli sellaisen ymmärtäisimme ottaa vastaan, olisimme yksiä ensimmäisistä koko Euroopassa.

Maailma astuu itäiseen kulttuuripiiriin – kiinalainen juttu?
Maailma on astunut läntisen kulttuurin valtakaudesta itäiseen mentaliteettiin 10] ja kiinalaisuus näkyy jo kaikkialla maailmassa, lisääntyvästi. On alkanut kiinalaisuuden kausi, ottakaamme siitä koppi ja hakekaamme siitä hyöty – meille riittää Kiinasta pieni sivuvirta ylläpitämään vientimme riittävällä tasolla.
...
10] ”kiinalainen juttu” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/kiinalainen-... -

Eksoottinen Suomi
Voisimme oppia olemaan tasapaino Venäjän, maailman raaka-ainevaraston ja Kiinan, maailman liukuhihnan ja tuotekehityksen välillä – siinä meille suomalaisille paikka, joka on ainutlaatuinen 11] – sillä olemmahan kotoisin niin idästä kuin lännestä – dna hablot jopa todistelevat osan meistä tulleen sulavan jään perässä kaukaa eteläisen Kiinan alueelta!
...
11] ”Tuhannen yuanin paikka – meille suomalaisille” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/kiinalaisess... -

Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.kuvat.fi
http://ilkkaluoma.blogspot.fi

...
AL US

Sent
Cc: mauri.pekkarinen@eduskunta.fi ; paavo.vayrynen@keskusta.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; mari.kiviniemi@eduskunta.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; pertti.salolainen@eduskunta.fi ; erkki.liikanen@bof.fi ; jorma.turunen@teknologiateollisuus.fi ; jyri.hakamies@ek.fi ; presidentti@tpk.fi ; jan.vapaavuori@tem.fi ; heidi.hautala@formin.fi ; alexander.stubb@formin.fi ; erkki.tuomioja@formin.fi
Sent: Thursday, February 07, 2013 8:14 PM
Subject: Ajatuksia Kiinasta - kiinalainen mobilisaatio valtaa maailmaa
...

Kiinalainen mobilisaatio
(Käymme kohti talous- ja kulttuurivaihtoa, jossa itä esittäytyy lännen rinnalle tasa-arvoisena - omine piirteineen rikastuttamaan meidän käsitystä maailmanjärjestyksestä)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Maailma tarvitsee poliisin. Kun mikä tahansa Turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen voi yksin estää YK:n toiminnan sellaisena, USA on ainoa mahdollisuus.

Bill Clinton toimi ryhdikkäästi Bosniassa ja Ruandassa. Tällä hetkellä ei ole näkyvissä vastaavaa tilannetta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entisen Jugoslavian alueella on paljon katkeria siviilejä - jenkkien B-2 kaukopommittajien takia ... niin moni sukulainen tapettiin noissa pommituksissa.

Kuinka paljon sotia tämä maailmanpoliisi on käynyt ja kuinka paljon siviiliuhreja on suorissa pommituksissa vieraiden valtioiden osalta menetetty?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset