Presidentti Martti Ahtisaari työntäisi Suomen Natoon
(Turun Sanomat [TS] *] kertoo Martti Ahtisaaren olevan sitä mieltä, että Nato toisi investointeja – Suomellekin, tokihan tuolloin pitäisi olla sotilasliitossa jäsenenä. Ahtisaari on tunnettu Nato myönteisyydestään **], vastoin SDP’ n virallista kantaa – tosin kansanedustaja ja pitkäaikaisen ulkoministerin, Erkki Tuomiojan natokanta on välillä arvoituksellinen!)
…
*] ~ http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/859375/Ahtisaari+Natojasenyys+lisaisi+investointeja+Suomeen –
**] ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/55606-loukkasiko-ahtisaari-suomen-kansaa-nato-puheissaan –
[U] Kansalaiset ovat arvioineet Natoa jo yli vuosikymmenen
(SSS hallituksemme päätti teetättää Nato selvityksen |1. Hyvä. SSS päätti myös valita puolueettoman, asiantuntijamaisen ja kattavan selvitysmiehistön, muun muassa UPI-FIIA Teija Tiilikaisen |2 ja natovaltio Ranskan edustajan – hyvä vai ei, riippuen siitä millainen lopputulos halutaan!)
[ … kansalainen Erkki on ihmetellyt jo vuosikausia, ettei kansallinen enemmistösanoma |3 gallupeista vaikuta, tai anna merkitystä valittavalle linjalle. Kansalainen Liisa on lisäksi toistellut kahta historiallista viisautta: ”Tosiasioiden tunnustaminen tuottaa viisaudelle alun” ja ”pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana”. Liisa oli kurkannut karttaa ja huomannut, että meillä on yhteistä rajaa EU – Euroopassa eniten juuri Venäjän kanssa … ]
Monet kansalaisemme ovat ihmetelleet puolueettomuuden vajetta Nato selvittäjistä – on edustaja natovaltio Ranskasta, jolla ei ole metriäkään maarajaa Venäjän kanssa. Tavalliset suomalaiset olisivat osoittaneet arvioitsijoiden joukkoon myös venäläisen puolustuspolitiikan asiantuntijan; olisi näyttänyt tuolloin puolueettomalta Nato selvitysryhmältä.
Natoon, vaikka ohi kansakunnan
On tunnettua, että Suomessa on kansalaisten näkökulmasta ’rujo ja hyytävä’ natottajien ydinryhmä |4, joka siekailematta olisi viemässä Suomea Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen. Tuo sapeliryhmä on Kokoomuksen ikämies – osasto, ”johtajanaan” ilmeisimmin kansanedustaja Pertti Salolainen, mukana myös edustajat Ben Zyskowicz ja Ilkka Kanerva ja eduskunnasta lähtöpassit viime vaaleista saanut oikeustieteilijä Kimo Sasi.
Natosta on tehty paljon selvityksiä
[ Evl. ja tohtori Fred Blombergs ~ http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/erikoistutkija-natosta-suomelle-ehka-enemman-haittaa-kuin-hyotya/2196995 – ] [X]
Useiden poliitikkojen tavoite on ylläpitää Natoa estradilla, jos vaikka idän äkäinen karhu sattuisi oikeasti ärhentelemään ja näin saataisiin kansakuntamme enemmistö Naton taakse. Kansalta on kysytty joka vuosi mielipidettä Natosta, jo yli kymmenen vuoden ajan (välissä ollen ’krimit |5 ja ukrainat’) – eikä yhtenäkään natovastustus ole laskenut alle 50 prosentin |6. Naton myönteisiä on olut vaihtelevasti 17 – 27 prosenttiin haastatelluista. Edes Ruotsin epätodennäköinen liittyminen Natoon ei hetkauta suomalaisia |7
Miksi kansakuntamme ei halua Natoon?
Syy lienee yksinkertainen, olemme lukeneet historiamme. Talvisodan aaton vaiheet ovat kohtuullisen hyvin dokumentoidut |8, ja olemassa on vahva näkemys, että Talvisota olisi voitu välttää taitavammalla ulko- ja idänpolitiikalla. Ehkä – ehkä ei.
Nyt suomalaiset ovat eläneet rauhan aikaa toiseksi pisimmän jaksonsa, sitten Suuriruhtinaskunta-ajan; yli 70 vuotta – ellei englantilaisten hyökkäilyjä rannoillemme Krimin sodan aikana lueta sotimiseksi.
Suomalaiset tietävät erikoisasemamme
Me olemme kiinni Venäjässä – se on maantiedettä. Me olemme miltei kiinni Pietarissa ja Kuolan niemimaassa. Tiedämme Kuolassa olevan Venäjän tärkein puolustusargumentti |9 – atomisukellusveneet, joiden vuoksi niiden Kuolan tukikohdat ovat varmasti Naton/ USA’ n hyökkäyskartoissa – ja Suomi on välissä.
Venäjä seuraa tarkasti kykyämme, jossa voimme estää Naton/ USA’ n tunkeutumisen kauttamme Kuolaan. Mikäli me olemme sotilaallisesti puolueeton – ei Nato käytä ilmatilaamme Norjasta Kuolaan! Näin ainakin uskomme – uskooko Venäjä, emme tiedä. Mitä merkitsee allekirjoitettu ’Nato – Isäntämaa’ pöytäkirja? |10
Suomalaiset tietävät, että Pietari on miltei natomeren – Itämeren pohjukassa. Pietari on erittäin tärkeä kaupunki ja Venäjä puolustaa Pietarin, entisen Leningradin varmasti kaikin keinoin. Mikäli Suomi olisi Natossa, olisi Itämeri lopullisesti natomeri.
Suomi on Pietarin takuu – ja jos osaamme olla vakuuttavia puolustuskykymme osalta, emmekä ole Natossa – voi Venäjä luottaa kykyymme pitää vieraat joukot poissa Ahvenanmaalta |11 ja Suomenlahden rannoiltamme. Tässä ovat samalla ne syyt, miksi Suomi haluaa pitää asevelvollisuusarmeijan ja riittävän reservin ja kunnolliset aseet – se on osa uskottavuuttamme |12.
Suomen kansa tietää historiansa lukeneena,
… että Talvisodassakin armeijamme oli kaukana, ulkopuolella niiltä rajoilta, jotka sitten lopulta jouduttiin luovuttamaan – siis armeijamme toimi erinomaisesti ylivoimaista hyökkääjää vastaan jo vuosina 1939 – 1940. Nyt asetelmamme ovat paljon paremmat, jos olisi pakko sellainen vertailu tehdä. Ydinaseita ei rajoillamme käytetä – ehkä silloin, jos olisimme Natossa (?)…
Venäjän kauppa jatkuu myös EU-pakotteiden jälkeenkin
[Sahasimmeko oksan millä istuimme? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/kosto-romahdus-katastrofi-ja-syva-lama.html – ]
Kansalaisemme tietävät, että kautta historian läpi katsottaessa Venäjä – Neuvostoliitto ja jälleen Venäjä on yksi suurimmista ulkomaankauppakumppaneistamme, ja vieläpä siten eduksemme, että tuomme raaka-aineita ja viemme korkeajalosteita. Tämä on merkittävä etu kansantaloudellemme. Mikäli pysymme sotilaallisesti puolueettomina – on varmaa, että säilytämme erikoisasemamme, myös kaupassa. Venäläiset turistivirratkin vielä palaavat.
Lopuksi se tärkein hyöty
EU on miltei Nato. Olemme Ruotsin |e, Itävallan ja Irlannin ohella poikkeus. Meille on tosiaan siunaantunut pisin maaraja Venäjän kanssa. Ranskasta on helppo arvioida Naton edut meille, ovat turvallisen kaukana idän karhusta. Toki Ranska muistaa kuinka keisari Napoleon Bonaparte hyytyi ’idän kenraali pakkaseen’, kun Moskovaa valloitettiin. Saksa koki saman kohtalon Barbarossassaan vuosina 1941 – 1945. Siperia opetti molempia nykyisiä EU-johtovaltioita. Tänään Saksa yhdessä Venäjän kanssa on varmin eurooppalaisen rauhan takuuyhdistelmä |13.
…
|e – Ent. PM Matti Vanhanen maalailee (Rukan lumiltako?) ~ http://yle.fi/uutiset/vanhanen_ruotsin_nato-jasenhakemus_aiempaa_ohuemman_langan_varassa/8643574 –
Kun me emme ole Nato,
… tuo se meille oivan aseman liki ainoana varteenotettavana välittäjänä niin Venäjän kuin EU’ n välille – kuin myös USA’ n ja Venäjän väliin. Me, ilman Natoa, olemme myös erinomainen kaupallinen konsultti kahden suuren, Venäjä ja Kiinan välissä, jotka molemmat arvostavat sotilaallista liittoutumattomuuttamme.
Voimme olla Euroopan todellinen uusi rauhanvälittäjä – siis saamme uuden ”suomettumisnimikkeen”, jota voidaan kutsua ”sveitsittymiseksi” |14.
Mitä meidän pitäisi tehdä?
Aivan ensimmäiseksi kansalaistemme tahdon mukaisesti täydennetään nato-arviointiryhmä – lisätään pätevä venäläinen asiantuntija. Otamme myös yhden suomalaisen arvioitsijan lisää – evp. ev. ja tohtori Pekka Visurin |15 ja näin meillä on ryhmä, joka saa myös kansalaiskannatuksen ja ennen kaikkea luottamuksen.
Kansalaiset epäillevät Ulkopoliittisen instituutin byrokratiaa jopa ’sala-natottamisena’ |16
[UPI-FIIA ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Ulkopoliittinen_instituutti – ]
Kansakuntamme on kokenut Ukrainan sisällissodassa ammattipoliitikkojenkin huomaaman UPI-FIIA puolueellisuuden |17, tuo epäkohta olisi korjattava ja valittava laaja-alaisesti katsova arvioitsija, joka huomaa, että olemme idän ja lännen vedenjakajalla, kuten myös sen, että olemme niin lännestä kuin idästä |17.
…
EXTRA
” … Kaikin keinoin koetetaan luoda idän eli Venäjän uhkaa. Mitään näyttöähän ydinasehyökkäysharjoituksesta ei ole, vain Naton (!) selostus, mikä ei liene puolueeton arvio. Mistä tätä Venäjän karhun uhkaa oikein junaillaan?… ” [IL] ~ http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1454400986646.html –
Mistä luodaan systemaattista Venäjän uhkaa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaan-systemaattista-venajan.html –
Tekstin täydentävät linkkiosiot
Katso linkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/01/link-kansalaiset-ovat-arvioineet-natoa.html – 4. helmikuuta 2016 jälkeen.
…
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
[U] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/kansalaiset-ovat-arvioineet-natoa-jo.html –
…
AL | PZ | FB | BL | BLOG 68300 |
02022016
08042016
doc: Kansalaiset ovat arvioineet Natoa jo yli vuosikymmenen_02022016 – Microsoft Word Starter
885 | 1055 |1120 |
Eikö Naton kanssa yhteensopivat aseet tule kalliimmaksi kuin se, että Suomen armeija ostaisi vain välttämättömimmät?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin oivallettu. Varsinkin kun kuuntelee USA’ n presidentin vaateita natokumppaneiltaan – lisätä hyökkäysvoimamenojaan. Toisaalta Suomi on valitettavan teknologiskytketty jo lännen aseisiin.
On aivan varmaa, että ne tarvittavat aseet, joilla ylläpidetään uskottavaa puolustusta – kaikkiin ilmansuuntiin, saataisiin idästä paljon halvemmalla – ja takuuvarmoin vastaostoin! Sitä paitsi idän aseet ovat yhtä tehokkaita – vähintään.
Ilmoita asiaton viesti
Just joo. Venäjän kauppa on jo nyt vuodessa 6 miljardia euroa alijäämäinen. Suomessa ei tällä hetkellä ole mitään sellaista tuotetta josta Venäjä olisi edes kiinnostunut ostamaan.
Suomen pitäisi nopeasti alkaa ostaa enemmän energiaa, kuten raaka-öljyä, kivihiiltä ja terästuotteita sekä kaivannaisia, maailaman markkinoilta jotta koko Suomen vientiteollisuus saataisiin ylijäämäiseksi. Lisäksi öljytuotteiden osalta olemme liikaa yhden kortin varassa.
Tähän vielä lisäksi ”halpoja” aseita.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan ensimmäiseksi meidän tulee irtautua meille hyvin vahingollisesta EU-pakoterintamasta – näin saisimme maatalouden ja Valion jaloilleen 😉
Ilmoita asiaton viesti
Se merkitsisi vallankumousta EU:ssa. Krimin ja Itä-Ukrainan tilanne on yhä ratkaisematta, uutispimento enteilee pahaa. Suomi teki Petro Poroshenkolle oharit, joten kaikki näyttää olevan mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Suurempi ongelma meille on amerikklaisten työntyminen meille ja kotikulmillemme – näin meidän ajatuminen taistelualustaksi todennäköistyy … pitää muistaa sijaintimme. Ranskasta on helppo hymistelä meidän suuntaan oivilla ehdotuksilla!
…
” … USA sotii aina kaukana omilta rajoiltaan. Viimeisenä lähimmillään meitä USA ilmavoimillaan (USAF) harjoitteli taistelurynnäköintejä Viron Ämarissa |15., jossa suomalaiset hävittäjärynnäköintikoneet – Hornetit olivat myös mukana. Muistamme meille pyytämättä ja yllättäen sorvatun Nato – isäntämaapöytäkirjan! |16. … ”
… jatkuu …
Ilmoita asiaton viesti
Ei Venäjälle viennin tarvitse olla mitään suurkauppaa. Pelkästään Pietarissa on enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Riittää kun sinne viedään jotain elintarvikkeita ja rakennusmateriaalia. Niistä kun saa edes jotain.
Vientiähän tarvitaan sen verran, että sillä saadaan maksettua tuonti.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä on kautta-aikain meille ’suomenniemelle’ ollut se suurin kauppakumppani – niin tsaarien aikana, kuin bilateraliassa ja nyt uudelleen uudenkin Venäjän aikana – tosin nyt viime vuosina tietyistä syistä notkahtanut – alla linkki Tullin tilastoin ulkomaankaupasta 1970 – 2015. Ulkomaankauppaan kuuluu luonnollisesti niin vienti kuin tuonti.
~ http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/ulkomaankauppa… –
Ilmoita asiaton viesti
Sinäkö olet nyt tänne lisää aseita puuhaamassa? Minä en osaisi enää käyttää edes rynnäkkökivääriä.
Ilmoita asiaton viesti
Voisimme korvata nykyisiä – liian kalliita ja epätarkoituksenmukaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei suinkaan – nyt voimme aloittaa Hornettien seuraajilla – kiinalaisilla mini-robottidroneilla … ja venäläisillä Suhoi SU-35S -malleilla (käytettyinä)
Ilmoita asiaton viesti
Janne, mikään ei ole ikuista. Mutta kiinalainen sanonta jo vuosituhansien takaa: ”Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana” on ja pysyy.
Muistathan, että USA on käynyt kaikki, siis kaikki hyökkäyssotansa viimeisen 70 vuoden aikana kaukana omilta rajoiltaan, muiden mailla ja toisten alueille rynnäköiden – me sen sijaan olemme eläneet viimeiset 70 vuotta täyttä rauhan aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olet täysin väärässä sananlaskun kanssa. Taitaa olla huomattavasti tuoreempaa tuotantoa. Ystävät tulee pitää lähellä ja viholliset vielä lähempänä.
Ilmoita asiaton viesti
Toinen yhtä hyvä ja vanha kiinalainen viisaus on:
”Ellet voita vihollistasi – tee siitä ystävä”
Ilmoita asiaton viesti
Eikö se Nato-yhteensopivan aseistuksen hankkiminen ole aika turha menoerä ollut?
Ilmoita asiaton viesti
Nina, juuri tuo nato-yhteensopivien aseiden osto on sitä kuuluisaa hiljalleen jenkaamista ensin natoeteiseen, ja sitten ikäänkuin ”vahingossa” kansalta ”salassa” pujahdetaan itse kamariin 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Aivan.
Kuulemma vielä olisi mennyt vähemmän rahaa, jos oltais keskitytty ostamaan vain ne aseet, jotka Suomi tarvitsee ja joita Suomi voisi realistisesti tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Aktiivinen kaupankäynti, kaikkien kanssa, rehdisti ja sanansa pitäen ei anna aikaa sotimiseen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Pyynnöstä – avaukset numeroviittaukset:
1] [HS] Natoselvityksestä ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1452838649194 –
2] Laajemmin UPI-FIIA ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/mita-ulkopol… –
3] Kyllä kansa tietää! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161444-… –
4] Koppalakkiosasto Kokoomuksesta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… –
5] Krim halusi osaksi Venäjää! ~ http://yle.fi/uutiset/elava_arkisto_krim_halusi_os… –
6] ~ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=8597803974… –
7] Ei Natoon, vaikka Ruotsi liittyisikin! ~ http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_ei_natoon_edes_r… –
8] Talvisodasta jotain uutta? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/talvisodan-v… –
9] Kuola ja Alex Stubb’ in jenkaus Natoon ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/alex-stubbin… –
10] MoU pöytäkirja Natolle ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam… –
11] Ahvenanmaa syndrooma ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/milta-taman-… –
12] Oma asevelvollisuusarmeija ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/02/suomi-on-ain… –
13] Rauha! ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/jo… –
14] Sveitsittymisemme! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoi… –
15] ”Ei osu eikä uppoa” ~ http://uusi.voima.fi/blog/arkisto-voima/ei-osu-eik… – Pekka Visuri
16] Myös UPI-FIIA analyysiä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/06/milta-taman-… –
17] Vedenjakajalta rauhanvälittämistä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/yhteiseuroop… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Ahtisaari on Nato-asiassa tilanteen tasalla. Moni vähemmin eväin varustettu voi huoletta yhtyä Ahtisaaren käsityksiin. Se, että Luoma on samaa mieltä Natoon liittymisestä Venäjän kanssa, ei kerro muusta kuin siitä, että Luoman ja Venäjän intressit ovat samat.
Ilmoita asiaton viesti
[2015]
” … Nato on USA johtajansa vuoksi sotaisa konklaavi. USA’ n sotien määrä 1] on vertaansa vailla, ja aina kaukana omilta rajoilta, muiden maille rynnäköiden ja toisten valtioiden alueilla sotien. Irakin sota, Kosovon pommitukset ja Syyrian 2] jo vuosi sitten aloitetut USAF ilmavoimarynnäköinnit ovat vieläpä toteutettu ilman mitään kansainvälistä mandaattia.
Suomi on poikkeuksellisessa asemassa, monen syyn vuoksi
Olemme idän ja lännen vedenjakajalla. Olemme itse, niin lännestä kuin idästä, ja meillä on poikkeavan monivaiheinen suhde itään – alkaen Novgorodista Ruotsin alamaisena ja jatkuen Venäjän tsaarien kanssa Suuriruhtinaskuntana. Lopulta Venäjällä bolsevikkien oma vallankumousaamu myönsi meille itsenäisyyden 4. tammikuuta 1918 itsensä Leninin ja Stalinin nimikirjoituksilla.
Jotta voisimme katsoa syvällisesti suhdettamme itään,
… nimenomaan EU-alueen pisimmän Venäjän maarajan haltijana; on meidän nähtävä myös rajanaapurimme tarpeet. Rauha ja ystävyys säilyvät vain molemminpuolisella ymmärryksellä toistensa tarpeista. Meidän vieressä välittömästi on Venäjän toiseksi tärkein ja merkittävän kaupunki – Pietari.
Pohjoisessa, reilu 1000 kilometrin päässä ovat Venäjän, ydinasesuurvallan tärkeimmät atomisukellusveneiden tukikohdat, jotka ovat Naton ja USA’ n erityisen mielenkiinnon ja huolen kohteina. On varmaa, että Venäjä puolustaa ydinasesuurvaltana 3] kaikin keinoin näitä kahta maa-aluekohdetta, jotka varmasti ovat Naton sotilaskartalla maalikohteina. … ”
– jatkuu linkin …
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/10/itsenaisyyte… – alta.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää olevan myös Suomen kansalla vakaa ja murtumaton näkemys, tieto ja halu.
Ei Natoon, jo yli vuosikymmenen on kansakuntamme kaikissa uskottavissa kallupeissa sanonut tiukasti täyden ein Natolle – ja aina yli 50 prosentin voimalla.
Ilmoita asiaton viesti
” … Kuuluisa Maslow järjesteli järjestykseen tarpeitamme – ensimmäiseksi kohosi välitön hengittäminen ja ravinnon saanto, mutta lisääntymisaktiviteettien jälkeen kohosi asteikolla seuraavaksi turvallisuuden tunne. Täyttääkseen tätä turvallisuuden kuvitelmaa – on nyt Kokoomuksen ajamana luotu näky natoturvallisuudesta ja sen vahvuudesta maallemme.
Harhaanjohtavia väittämiä?
Natosta ei kuulemma ole riittävästi keskusteltu 2] (ollen eräs puhutuimmista aiheista kansalaisten keskuudessa), nyt kuulemma Natosta ei olla keskusteltu asianmukaisesti (kansalaisten joukossa on paljon asiantuntijoita, jotka ovat läpivalaisseet Naton hyvät ja huonot puolet kansakunnallemme). Ja lopulta nyt – juuri ennen vaaleja (natovaaleja?) luodaan jälleen uhkaa Venäjästä 3], jotta ”uppiniskaisesti” Natoon suhtautuvat kansalaisemme saadaan ”ruotuun ja ojennukseen”.
Kansalaiset noin 60 prosentin jatkuvalla haastattelutuloksella vastustavat Natoa ja liittymistä kannattaa noin 17-27 prosenttia – riippuen tutkimusajankohdasta ja kysymyspainotuksesta (-ohjauksesta?). Syy vastustukseen lienee kansalaisten taholta selkeä – sillä me tavalliset ihmiset, jotka lopulta aina ”ruumiit pesevät”, kun ne toisaalla on tehty – perustamme mielipiteemme seuraavasti:
Nyt olemme sotilaallisesti sopimuksettomassa tilassa – liittoutumattomana,
siis olemme oletusuhallemme Venäjälle kauppakumppani ja viime aikoina jopa välittäjä ”itä-länsiotteluissa” 4] – muun muassa Ukraina/ presidentti Niinistö. Olemme siis Venäjälle mahdollisuus löytää yhteys länteen, jota Venäjä osaltansa tarvitsee. Tosin venäläisten katseet ovat jo suuntautuneet itään 5].
Vahvuutemme on siis EU-joustavoitettu sveitsittyminen
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-… – ] … ”
jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/alex-stubbin… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin työntäisin Suomen NATO:on.
Yksi typerimmistä NATO-fobiaa sairastavien argumenteista on ”huoli”, ettei NATO kuitenkaan Suomea auttaisi. Juuri nyt on USA ilmoittanut asettavansa Baltiaan jatkuvassa hälytysvalmiudessa olevia joukkoja, joten ei niitäkään sinne turhan päiten olla viemässä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, Nato auttaisi meidät juuri Venäjän viholliskandidaatiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei meidän Luoma tarvitse huolehtia Venäjän edun toteutumisesta Nato-kysymyksessä, kyllä venäläiset osaavat tehdä sen paljon paremmin kuin esimerkiksi sinä tai minä.
Jottei sinulle tule yllätyksenä, kerron, että Venäjällä on Suomen varalle jo useita hyökkäyssuunnitelmia riippumatta siitä kuulummeko Natoon vai emme.
Ilmoita asiaton viesti
Olen lukenut Venäjän pohjoisen puolustusdoktriinin – lähinnä liittyy Kuolan niemimaan puolustamiseen lännestä tulevaan nopeaan ilmarynnäköintiin.
Samoin USA’ lla oli vielä kylmän sodan aikana jopa ydinasemaalitukset maahamme.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan, että jenkeillä on edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
On se kumma kun itänaapuri aina vaan puolustautuu, ei pyri hyökkäämään mihinkään, mutta puolustautuessaan valtaa muilta valtioilta alueita!!??
Jos USA:lla on maalitukset maahamme, kyseisenlaisia maalituksia on ikävä kyllä maailma pullollaan sinne ja tänne, niin eikö herra paratkoon Ilkka ole silloin syytä liittyä heti Natoon, ettei se meitä maalittaisi? Maalittaisi senkin sijasta lisää ainoaa potentiaalista sotilaallista vihollistamme Venäjää.
Mutta hei! Venäjähän ei tietenkään maalita ketään eikä mitään!
Ahtisaaren ajatuksiin yhtykäämme!
***
Ilkka. Eikö maailman laajimman, ja yhden maailman aseistuksellisia suurmaita, johdon pelko-jankutus Natosta aliarvioi suuresti armeijansa iskukykyä ja halveeraa valtionsa mahtia? Totinen tosi on, että mikään läntinen valtio tai sotilasliitto ei ole sotilaallinen uhka Venäjälle. Ei ole hyökkäämässä sinne.
Olet ilkka ilmeisen fiksu henkilö, vaikka ajatukset joskus osoittavat muuta, joten eiköhän Sinulle ole selvää miksi Putinin hallinto jauhaa tänä päivänä maahansa mukamas kohdistuvista sotilaallisista uhkakuvista. Uhkapropaganda on tarkoitettu sisäiseen käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti
” … [ … kansalainen Erkki mietiskelee miten pitkälle media oikein yltääkään tässä Venäjän uhkakuvien luonnissa, ja mikä ajaa tuon tyyppiseen tarkoitushakuiseen manipulointiohjaukseen – ”goeppelsmäisesti”? Kansalainen Liisa mietiskelee miksi media ei noteeraa kansakunnan vuodesta toiseen antamia galluptilastoja – mehän emme halua Natoa, emmekä pelkää Venäjää – vaan ymmärrämme paljolti asemamme idän ja lännen vedenjakajalla … ]
Venäjä on ydinasesuurvalta ja meillä on tämän kanssa 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Tässä kohtaa kansalaisemme ovat terävästi oivaltaneet kaksi vanhaa sanontaa: 1) ”Tosiasioiden tunnustamisesta alkaa viisauden kehitys” ja 2) ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. Näiden kansanviisauksien todisteeksi kelpaa erinomaisesti kansakuntamme harvinaisen vakaa ja yhtenevä kieltolause Natolle, jo yli 10 vuoden ajan tai oikeastaan koko uskottavan mittausjakson ajan |2.
Emme pelkää Venäjää, olemmehan eläneet heidän kanssaan pisimmän rauhan jakson!
Tänään media hakee niin ulkoa |3 kuin sisältä |4 systemaattisesti, tarkoitushakuisesti ja jopa manipulatiivisesti erityyppisiä asiantuntijoita, jotka perustelevat Venäjän uhkaa, heidän salaliittojaan |5 ja tapaa hajottaa muun muassa Euroopan Unionia |6. Nyt estradille kohosi jopa arvio |7, jossa Venäjä olisi luetteloinut hybridisodankäynnin käyttöön luettelon asiantuntijoistamme, jotka hallitsevat internet- ja tietoliikenneverkkoja.
Natottajatkin ovat hurjistuneet
[Kiivastakin ristiriitaa kylvävä tutkija Jukka Seppinen huutaa ~ http://seppinenj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211708-s… – ] |8 …”
– jatkuu – linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu… – alta!
Ilmoita asiaton viesti
LM: Baltian suojaksi jopa 9 000 taisteluvalmista amerikkalaissotilasta ja noin 500 panssarivaunua
~ http://yle.fi/uutiset/lm_baltian_suojaksi_jopa_9_0… –
… Hyytävän sotaisaa taistelurumpujen pärinää ja aivan meidän kulmille, jossa niin levotontakin on! Näinkö meidät sotketaan tahtomattamme Nato/ USA’ n sotiin?
Ilmoita asiaton viesti
Jos Venäjä päättää hyökätä suoraan USA:n kimppuun ja jättää Euroopan rauhaan, olemme ehkä kuivilla. Jos Venäjä hyökkää Euroopassa, olemme Venäjän vastapuolia riippumatta siitä, kuulummeko Natoon vai emme. Lissabonin sopimus määrittelee sen, mitä teemme siinä vaiheessa, jos EU:n jäsenvaltio joutuu hyökkäyksen kohteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä ei meihin koske, jos osaamme pitää kaikki Venäjän viholliset ja viholliskandidaatit ulkona Suomesta – siis kykenemme omalla puolustuskyvyllämme ylläpitämään oman koskemattomuutemme.
Meidän 1300 km raja on aivan jotain muuta kuin minkään muun valtion Venäjän vastainen maaraja – Pietari ja Kuola.
Ilmoita asiaton viesti
Sen kummemmin Obama kuin kukaan Naton kenraalikaan ei todellakaan olisi omasta aloitteestaan halunnut siirtää lisäresursseja Baltiaan, kun maailmassa on akuuttejakin ongelmia.
Mutta katsos, kun Baltian maat p y y s i v ä t apua, ja Obama on sitoutunut auttamaan l i i t t o l a i s i a.
En usko, että Putinin maailmankuva on yhtä vainoharhainen kuin ensimmäisen maailmansodan tienoilla ajattelunsa jähmettäneiden Stalinin ja Brezhnevin kauden johtajien. Putin ei todellisuudessa usko, että kukaan olisi hyökkäämässä lännestä käsin. Mutta kotimaiselle yleisölle on tietenkin hyvä näyttää sitä asennetta, että naapurien puolella huseraaminen on vain puolustusta.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän se Kuuban Castrokin pyysi itsenäisenä valtiona apua silloiselta liittolaiseltaan, Neuvostoliitolta ja paljon konkreettisemmin syin: USAF oli jo pommittanut Kuuban kenttiä ja suunniteli, rahoitti ja aseisti Sikojen lahden epäonnistuneen maihinnousun, joka maksoi 1960 -luvun alun kuubalaisille paljon verta. Vuoroin vieraissa …
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa kuviossa Suomi olisi Bahama tai suuruudenhullusti ajatellen Kanada tai Meksiko. Miten perustelet tällä vertauksella jotakin kantaa täkäläisessä Nato-keskustelussa?
Ilmoita asiaton viesti
Viro pyysi Venäjän vierusvaltiona apua – olettamaansa uhkaan – Kuuba pyysi hädässään USA’ n vierusvaltiona apua – todellisiin sotatilatilanteisiin.
Ilmoita asiaton viesti
”Olettamaansa”. Mitä yhteistä taas olikaan Suomella, Virolla, Latvialla, Liettualla, Puolalla, Valko-Venäjällä, Saksalla, Itävallalla, Ukrainalla, Tshekillä, Slovakialla, Unkarilla, Romanialla, Bulgarialla, Slovenialla, Kroatialla, Serbialla, Montenegrolla, Kosovolla, Makedonialla, Italialla, Albanialla, Kreikalla, Turkilla, Armenialla, Azerbaidzanilla ja Georgialla?
Ai niin, kaikkia niitä venäläiset ovat miehittäneet monien nykyään elävien muistin aikana. Eivät ihmiset tätä unohda, vaikka esimerkiksi suomalaiset, itävaltalaiset, italialaiset ja kreikkalaiset ymmärtäisivätkin kärsineensä enemmän Natsi-Saksan toimista.
Ilmoita asiaton viesti
Virolaisten ”olettamaa” uhkaa – kertoisitko sinä nyt millaista se uhka on ollut tai on konkreettisesti? Entä uhka meille – mitä se olisi?
Ilmoita asiaton viesti
” … Voisimme tarkastella kahden ydinasesuurvallan johtajien julistusta omien kansalaisten suojelemisesta, tai samaan etniseen ryhmään kuuluvien turvaamisesta. USA julisti maailmanlaajuisen sodan (” … ei ole turvasatamaa missään maapallolla – me ulotamme tuhoamisemme mihin tahansa … ”, julisti Obama).
”Tulemme suojelemaan kaikki venäläisiä ja etnisesti venäläisiä, olivatpa he rajojemme sisällä tai ulkona” – näin sanaili Venäjän presidentti Vladimir Putin. Kansalaissuojelija Putin osoittaa tätä doktriiniaan juuri nyt Itä-Ukrainassa ja vähän aiemmin Krimillä. Herääkin kysymys millaisia oikeuksia strategiset ydinaseet tuovat niiden hallitsijoille?
Obama katsoi oikeudekseen ulottaa lennokki- ja USAF ilmavoimasotansa tyypillisesti omien rajojensa ulkopuolelle – Yhdysvallathan on käynyt kaikki viimeiset sodat valtionsa rajojen ulkopuolella, tappaen enemmän vieraiden valtioiden siviilejä kuin mikään muu valtio viimeisten 70 vuoden aikana. Nyt odotamme ensimmäistä ISIS -iskua Syyrian puolelle 1] ja kysymyksellä kenen tai minkä hyväksynnällä?
Putin on vähintäänkin epäsuorasti tukenut slaaviveljiensä sisällissotaa Ukrainassa,
jossa konfliktin käynnistyminen Kiovan Maidan -aukiolta 2] on yhä täysin tutkimatta, samoin kuin Odessa murhapoltto ja MH17 malesialaiskoneen alas ampuminen 3]. Ei ole täyttä näyttöä venäläisten suorasta osallistumisesta Itä-Ukrainan sisällissotaan. Avustusrekkojenkin todellinen tarkoitus on joltain osalta meille lännenmiehille tuntematon. … ”
– jatkuu – linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/ydinasesuurv… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoman mielestä taisteluvalmiita joukkoja saa olla vain Venäjän puolella. USA:n taisteluvalmis prikaati ei tekisi täälläkään yhtään pahaa. Heti kun Venäjällä ymmärretäään, ettei lipun tarmokas heilutus ja naapureiden kiusaaminen kasvata kansantaloutta, voidaan mekin ottaa vähän rauhallisemmin.Tämä ei valitettavasti ole kuitenkaan lähiaikoina tapahtumassa, joten NATO on meille aivan toimiva vaihtoehto turvallisuusratkaisuna.
Ilmoita asiaton viesti
[25012015]
” … Ämarin ilmasotaharjoitus on poikkeuksellinen
Harjoituksen on kutsunut koolle USA, natojohtaja, joka antaa ydinasesuojan sen eurooppalaisille jäsenkumppaneille. USA presidentti Barack Obama vannoi julkisesti huolehtivansa muun muassa Viron 4], ettei tarkoitushakuisesti luotu Venäjän uhka kohtaa virolaisia.
Tämäkin virolaisittainkin 5] luotu Venäjän uhkakuvitelma liittyy lopulta Ukrainaan 6] ja lännen reaganismiin 7], jolla koetaan nakertaa Venäjän asukaslukuun nähden liian suurta raaka-aine- ja energiamääräävyyttä.
Lausuessaan Venäjän, Obama asetti samalla sotaharjoituksen vastapuolen –
[ … extra “kuinka Venäjä asennoituu USA:n sotilaalliseen oravanpyörään” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/kuinka-venaj… – [47675]
… itäisen rajanaapurimme. Oli synnytetty vastakkainasettelu ja nyt meidät suomalaiset sotilaallisesti liittoutumattomana maana halutaan mukaan – olemmeko astumassa kansalaisnäkökulmasta viritettyyn ansaan?
…
Lainaan tähän herättävän kirjoituksen, joka oli lähetetty allekirjoittaneen yleiseen sähköpostiin: … ”
jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/harjoittelem… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Nato – Isäntämaa (MoU) pöytäkirja, jota muuten Ruotsi omalta osaltaan omaan versioonsa nähden ei ole ratifioinut — mutta tämä Suomen versio kannattaa lukea huolella!
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam… – suomeksi!
Ilmoita asiaton viesti
Liettuan turvallisuuspalvelu paljasti kymmenien Venäjän agenttien verkoston, kertoo Krim.Realii-sivusto.
http://ru.krymr.com/content/article/27660989.html
Ilmoita asiaton viesti
Vuoroin herra Snowdenin aiempi työnantaja NSA, sitten CIA ja välillä FSB – näin vakoilu- ja urkintamaailma menee – suurvallat ovat erityisen uteliaita, ja herkkähipiäisiä turvallisuudestaan … muistamme Kuuban 1960 -luvun alkupuolella ja Panaman kuin Grenadan … myös Georgian ja Ukrainan itäosat.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on käynnissä myös taloussota
[Aikanaan USA’ n presidentti Ronald Reagan halusi tuhota pahan valtakunnan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k… – ]
Tunnetusti EU ja USA asettivat Venäjälle voimakkaita pakotesanktioita Ukrainan ja Krimin vuoksi. Krim oli palautettu siellä asuvien enemmistön tahdosta entisen emämaan huostaan |13, USA’ n ja EU’ n mielestä anastamalla ja Venäjän mielestä pelastamalla krimiläiset Maidan – aukion |14 kaltaisilta verimellakoinneilta ja Odessan malliselta hyytävältä murhapoltolta |15.
Niin tai näin, nyt halutaan Venäjää pilkkoa, kuten aikanaan Neuvostoliittoa. Venäjällä on edelleen liian suuret raaka-aine- ja energiavarat populaatioonsa nähden. Siispä Venäjää pitää kurittamisen kautta lohkoa.
Nyt onkin aloitettu voimallinen öljyaseen käyttö – tosin pakotteet ovat vasta kolmannella sijalla näihin Venäjän vaikeuksiin nähden – suurin ongelma oli ”laiskuus” kehittää omaa yhteiskuntaa – oli tuudittauduttu öljyn ~100 dollarin barrelihintaan.
Nyt Venäjän presidentti Vladimir Putin on käynnistänyt suuren muutosprosessin omavaraisuuden nostamiseksi ja siihen se tarvitsee Kiinaa – maailman vaikuttavinta taloutta ja suurinta liukuhihnaa.
Lopulta pakolaiset Venäjältä – sekin on hyytävä uhka
[Puolustusministeri Jussi Niinistön mielestä jopa miljoonia voisi olla lähdöillään Venäjältä! ~ http://yle.fi/uutiset/puolustusministeri_jussi_nii… -]
Ilmoita asiaton viesti
Krimin liittäminen Venäjään oli aivan yhtä uskottava prosessi kuin ne kansanäänestykset, joilla Baltian maat vuonna 1940 liitettiin osaksi ”iloista kansojen perhettä”. Kummassakin tapauksessa kohdealueet miehitettiin käyttäen sotilaallista voimaa ja sitten järjestettiin ”kansanäänestykset”, joiden käsikirjoitus oli kirjoitettu Kremlissä.
Kuka haluaa pilkkoa Venäjää? En ole kuullut kenenkään virallisen tahon lännessä puhuvan siitä. Kyse on pikemminkin venäläisestä narratiivista, jolla koetetaan vaikuttaa herkkäuskoisiin ihmisiin ja heidän korvissaan oikeuttaa Venäjän toimet. Harvainvaltaisen ydinasevaltion pilkkominen ei ole mikään helppo tehtävä, etenkin kyseisellä maalla on vielä käytössään suuret tavanomaiset asevoimat.
Kun tuotanto kasvaa, mutta kysyntä ei muutu, niin silloin on paineita hinnanlaskuun. Öljyasetermin sijaan katsoisin mielummin taloudellisia syitä siihen, miksi öljynhinta on laskenut. Öljyä myydään dollareissa ja sangen vahva dollari pienentää öljynhintaa. Samaan aikaan OPEC:in jäsenet ja muut öljyntuottajat eivät ole päässeet sopuun tuotannon leikkauksista. Öljyä yksinkertaisesti tuotetaan liikaa ja sen kysyntä on liian heikkoa. Kyse ei ole öljyaseesta, vaan talouden toiminnasta makrotasolla. Samaan aikaan Iran on palaamassa toimijana öljymarkkinoille tuoden huolta ylituotannosta.
Lähde:
http://www.investopedia.com/articles/investing/102…
Kiina ajaa vain omia intressejään. Kiinalle sopii hyvin, että raaka-aineiden hinnat ovat alhaiset, sillä parantaa taloudellisen toiminnan edellytyksiä Kiinassa. Kiina tarvitsee Venäjää raaka-aineiden toimittajana ja länsimaita tuotteidensa kohdemaina.
Ilmoita asiaton viesti
Krimistä …
Krimillä ei tapettu ketään – toisin kuin Kovan Maidanilla. Krimiläiset äänestivät. Krim halusi jo 1990 -luvulla eroon Ukrainasta ja liityntää Venäjään.
~ http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/21/krim-halus… –
~ http://yle.fi/uutiset/elava_arkisto_krim_halusi_os… –
Entä nyt?
~ http://yle.fi/uutiset/krim__vuosi_venajan_komennos… –
Krimin kansanäänestys:
Äänestäjää pyydetään valitsemaan, kannattaako hän Krimin liittämistä Venäjän federaatioon vai vuoden 1992 perustuslain palauttamista. Lyhytaikainen perustuslaki antoi Krimille oikeuden valita liittolaisensa itsenäisen valtion tavoin.
Ilmoita asiaton viesti
Valtioiden rajojen siirtäminen käyttämällä sotilaallista voimaa ei pidä olla hyväksyttyä 2010-luvulla. Yksinkertainen syy siihen, miksi sitä ei voida hyväksyä on se, että sillä tavalla luodaan mahdollisia uusia konflikteja. Mitä jos Venäjä heikkenee tulevaisuudessa ja Krimin asukkaat päättävätkin haluta palata Ukrainan yhteyteen? Miten silloin tulisi toimia?
Katsotaan Venäjän toimia, jotka Krimin suhteen loukkasivat useita Venäjän allekirjoittamia sopimuksia. YK:n peruskirjan luvut VI ja VII käsittelevät valtioiden välisten riitojen ratkaisemista rauhanomaisesti:
https://www.unric.org/fi/perustietoa-yksta/13
Peruskirjan 33. artiklan ensimmäinen momentti sanoo seuraavaa:
”1. Jokaisessa riidassa, jonka jatkuminen on omiaan vaarantamaan kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämistä, on asianosaisten ensi sijassa pyrittävä ratkaisuun käyttämällä neuvotteluja, tutkimusmenettelyä, välitystä, sovintomenettelyä, välitysoikeudellista tai tuomioistuinmenettelyä, alueellisten elinten tai sopimusten apua taikka muita rauhanomaisia keinoja oman valintansa mukaan.”
Venäjä rikkoi tuota momenttia vastaan lähettämällä ”pienet vihreät miehet” Krimille ja yksipuolisesti liittämällä Krimin itseensä. ”Kansanäänestyksen” käsikirjoitus oli kirjoitettu Kremlissä, jossa Krim haluttiin osaksi Venäjää. YK:n jäsenenä Venäjä sitoutui noudattamaan YK:n peruskirjan periaatteita.
Neuvostoliiton perillisenä ja ETYJ:n jäsenenä Venäjä on sitoutunut noudattamaan ETYJ:n kymmentä perusperiaatetta (ns. Helsinki Accords). Näitä ovat mm. pidättäytyminen voimalla uhkaamisesta ja sen käyttämisestä, valtioiden välisten rajojen koskemattomuus, valtioiden alueellinen koskemattomuus, valtioiden välisten riitojen rauhanomainen ratkaiseminen, puuttumattomuus toisten valtioiden sisäisiin asioihin ja kansainvälisen lain mukanaan tuomien velvoitteiden täyttäminen hyvässä uskossa.
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki_Accords#Art…
Kannattaa muistaa, että 1990-luvulla Venäjä solmi useita sopimuksia Ukrainan ja muiden entisten neuvostotasavaltojen kanssa, joissa se lupasi kunnioittaa niiden alueellista koskemattomuutta. Näitä sopimuksia ovat mm. Alma Atan julistus joulukuulta 1991, Budapestin muistio 1994 (Tässä sopimuksessa Ukraina luopui ydinaseistaan saaden turvatakuut Venäjältä) ja Mustanmeren laivastosopimus vuodelta 1997.
Lähde: http://www.bbc.com/news/world-europe-26481423
Tuon jälkeen voidaankin kysyä, että voidaanko Putinin Venäjään luottaa, kun rikkoo tekemiään sopimuksia silloin, kun se palvelee sen etuja? Auttaako puolueettomuus tällaista valtiota vastaan vai olisiko parempi, että Suomella olisi sotilaallisia liittolaisia varmuuden varalta?
Myöskään oman maan kansalaisten suojeleminen ei oikeuta valloittamaan ja liittämään muista maista osia omaan maahan. Kannattaa muistaa, että juuri tuolla tavalla parin viiksivallun annettiin toimia Euroopassa 1930-luvulla ja lopputuloksena oli sitten verinen sota.
Ilmoita asiaton viesti
Entä USA’n toimet, rynnäköinnit ja sotilaallinen väkivalta:
-Grenada
-Panama
-Kosovo
-Irak
-Syyria
Mihinkään ei ollut mitään mandaattia tai kansainvälisen yhteisön lupaa
… puhumattakaan Vietnamista.
Entä USA’ n sodat:
~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi… –
Ilmoita asiaton viesti
Tuo USA:n syntien listaaminen ja keskustelun suuntaminen tunnetaan myös nimellä ”whataboutismi”. Kyseisen taktiikan ydin on se, että aikoinaan Neuvostoliittoon kohdistuvaan kritiikkiin vastattiin kääntämällä huomio johonkin epäkohtaan lännessä ja tätä kautta viemällä keskustelu sivuraiteille.
Jos Suomi olisi NATO:ssa, niin osallistumisesta NATO:n operaatioihin ja Yhdysvaltain sotatoimiin päätettäisiin edelleen Suomen eduskunnassa. Niistä asioista päättäisivät edelleen suomalaiset kansanedustajat.
Ilmoita asiaton viesti
USA:n kutsumuskohtalo 3/3 ~ http://areena.yle.fi/tv/2152555 – YLE Teema
” … Miksi meillä Suomessa on niin äänekäs,
… jopa pääministerimme Alexander Stubbin 20] ilmaisemalla tavalla, russofoobikoiden älämölöjoukko. Tämä meluava pienvähemmistö saanee voimansa äidinmaidosta, ollen vihaa menetetystä Karjalasta, Kekkosen myllykirjeistä, Venäjän toimittamasta nootista ja pelosta, jossa Venäjä valloittaa maamme, vaikka mitään järkevää syytä tähän ei ole.
Usein russofoobikkomme ovat myös natotuksen vallassa 21],
haltioituen tilanteeseen, jossa Natoon liittymisen myötä saisimme olla sitä viholliskandidaatistoa 22], mitä Nato Venäjälle tänään merkitsee. Natottajat haluavat ehdoin tahdoin meidät natoaggressioiden valtaan joutuneiden terroristien maalitauluksi. Ilman Natoa olemme luonnollisesti nato-ongelmien ulkopuolella.
Nato ei toisi meille kuin epävarmemman huomisen lapsillemme
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovai… [v2008 – ]
Nato on menneen aikakauden tuote, jonka itälaajentuminen tullaan tuomitsemaan vääränä valtapolitiikkana – ajalta, jolloin lännenmies ei ymmärtänyt, että Venäjän kenraali Talven hankeen ovat tuupertuneet Euroopan suurimmatkin voimat. … ” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/kuinka-venaj… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Petri, olen kuullut jutun, jonka mukaan tämä Viron kansanäänestyksen tulos julkaistiin Moskovassa tuntia ennen kuin äänestys Virossa oli päättynyt. Syynä aikaero, mitä Kremlin tiedottaja ei ollut ottanut huomioon.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, heh … 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ahtisaari halveksii demokratiaa, suomalaiset eivät halua Natoon mutta haluavat hyvät suhteet Venäjään. Natokiimaiset taas haluavat nokkapokkaa suomalaisten nenillä. Tehdään asiasta kansanääänestys nin päästään tästäkin ongelmasta.
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo,
Kokoomuksessa on äärivoimia, jotka veisivät Suomen vaikka kansan tahdon vastaisesti Natoon, jopa ilman kansanäänestystä! Noitavoimia edustavat – Ilkka Kanerva, Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi …
”(Media lööpitti voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme – Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!”)
[ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]
Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… –
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kansa on halukas NATO:oon, jos valtiojohto sitä haluaa:
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/nato%20gallupp…
Ongelma on siinä, että Suomen valtiojohdossa ei ole rohkeutta muuttaa mieltä ja alkaa viemään Suomea kohti NATO:a. Mitä Suomessa sitten tehdään, jos Ruotsi päättääkin liittyä NATO:oon. Silloin Suomi jäisi harmaalle vyöhykkeelle yhdessä Ukrainan ja Valkovenäjän kanssa. Toisin sanoen olisimme samassa seurassa korruptoituneen Ukrainan ja autoritäärisen Valkovenäjän kanssa. Ne maat eivät olisi
kovinkaan demokraattista seuraa.
Makkosella taas ei tunnu olevan mitään järkevää sanottavaa, kun pitää turvautua alatyyliseen terminologiaan käyttämällä sanaa ”Natokiimaiset”. Turvallisuuspolitiikasta on hankala järjestää kansanäänestyksiä, koska siihen liittyy paljon eri tavoin salattua tietoa, joka paljastuessaan saattaisi vahingoittaa Suomen etuja tai kykyä puolustaa itseään.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei halua Natoon edes silloin, jos Ruotsi sinne liittyisi!
~ http://yle.fi/uutiset/suomalaisten_nato-kannat_enn… –
Upsereistakin vain noin neljännes haluaa Natoon
~ http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Na… –
Ruotsalaisetkaan eivät halua Natoon
~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1452220736021 –
Ilmoita asiaton viesti
Natokiiman sijasta voidaan sanoa nato-uskovaiset -ent. kansanedustaja Jaakko Laakso (Vas.) 😉
Ilmoita asiaton viesti
Laaksosta kannattaa myös muistaa se, että hän on ollut läheisissä tekemisissä KGB:n kanssa. Kenen mies Laakso viime kädessä on; suomalaisten kommunistien vai itäisen tiedustelupalvelun?
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko Laakson toin tänne framille vain tuon hänen lausuntonsa takia – ”nato-uskovaiset” – ei muuta kannanottoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma, oletko koskaan käynyt seuraavissa maissa? Ovatko nämä maat mielestäsi aikeissa hyökätä Venäjälle? Tiedätkö, että nämä maat uhkaavat Venäjää ja ovat Venäjän sotilasdoktriinissa määritelty vihollismaiksi.
Nämä Venäjän vihollismaat ovat:
Alankomaat
Belgia
Bulgaria
Espanja
Islanti
Italia
Kanada
Kreikka
Latvia
Liettua
Luxemburg
Norja
Portugali
Puola
Ranska
Romania
Saksa
Slovakia
Slovenia
Tanska
Tšekki
Turkki
Unkari
Viro
Yhdistynyt kuningaskunta
Yhdysvallat
Onneksi Suomi ei kuulu Venäjän vihollismaiden luetteloon.
Ilmoita asiaton viesti
Putin on nimennyt Nato valtiot vastustajikseen, ehkä jopa viholliskandidaateikseen (?)
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, siis tiesit tämän.
Ilmoita asiaton viesti
Myös Suomen kansan enemmistö tietää tämän ja siksi ei halua liittyä Natoon 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo, mikä mahtaisi olla tulos, jos vaihtoehdot olisivat: a) Natoon, b) ei Natoon koskaan c) Natoon, jos tilanne muuttuu.
Tulkitsen suomalaisten suhtautumista niin, että monet kannattaisivat c-vaihtoehtoa, mikä tarkoittaa ”vatuointia” eli ajan peluuta ja kuviteltua optiota. Sitten jos tilanne muuttuu, on myöhäistä rypistää.
Ilmoita asiaton viesti
Yllättäen b voisi olla se suosituin, koska suomalaiset ymmärtävät Naton hajoavan omaan mahdottomuuteensa, sillä USA ei voi olla maailmanpoliisi ja nythän Naton sotilasjohtaja on aina yhdysvaltalainen. a saisi kannatusta tuon noin 20%.
Ilmoita asiaton viesti
Kun tiedät mitä tulevaisuudessa tapahtuu niin kerro koska se Nato sitten hajoaa? Entä Venäjän romahdus, tapahtuuko sitä koskaan? Olisi monia muitakin mielenkiintoisia kysymyksiä tulevaisuudesta mutta vastaa ensin näihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan vahvistuessa entisestään – USA’n huomio kiinnittyy sinne, sillä Kiina on huolestuttavasti kasvamassa omalla vuosisadallaan maailman suurimmaksi – monilla mittareilla. USA tulee kamppailemaan maailman poliisi roolistaan – kynsin hampain.
Eurooppalaisten pitää tulla toimeen omillaan ja tällöin on luontevaa lähentyä Venäjää, sillä Eurooppa ulottuu tunnetusti Uralille saakka. Saksa ja Venäjä huolehtivat eurooppalaisesta yhteisturvallisuudesta – koettaen taistella uskontojen sotaa vastaan!
Ilmoita asiaton viesti
Luoma: ”Kiina on huolestuttavasti kasvamassa omalla vuosisadallaan maailman suurimmaksi”
Vai niin, siis Luoman mielestä Kiinan kasvu on huolestuttavaa. Sen tiedän, että Kiinan ajanlasku poikkeaa länsimaiden ajanlaskusta mutta milloin Kiina kasvaa ”omalla vuosisadallaan” maailman suurimmaksi. Voisitko Luoma konvertoita tämän Kiinan vuosisadan meidän käyttämään juliaaliseen kalenteriin.
Ilmoita asiaton viesti
Sanotaan tätä meneillään olevaa vuosisataa Kiinan vuosisadaksi – viime vuosisata oli USA’ n … nyt maailmaa tarvitsee USA’ lle vastavoiman, ja se on Kiina:
[2012]
Kiina elää nyt omaa vuosisataansa
Eräs hyvin kuvaava voittokulku aloitettiin ”päiväkäskyllä” päivä sen jälkeen, kun Pekingille myönnettiin Olympialaiset – alkoi maailman urheiluhistorian suurin mobilisaatio. Oli tavoite, vain yksi tavoite – eniten kultamitaleja. Kiina ohitti USA:n ja otti omista kisoistaan eniten ykkössijoja, kuten oli ”päiväkäskyssä” kahdeksan vuotta aiemmin määritetty.
USA elää paljolti kiinalaisesta rahasta,
joka on sinne rahdattu amerikkalaisten ja myöhemmin eurooppalaisten kulutuksesta. Nyt sitä samaa rahaa lainataan takaisin, jotta läntinen kuluttaja ostaisi lisää koko ajan laadukkaampia kiinalaistuotteita – kohta myös sähköautoja.
Kiina on valmis antamaan merkittävästi lainaa myös Suomelle
– meistä on kiinalaisten näkökulmasta suopea käsitys – tunnustimme Kiinan Kansantasavallan ensimmäisten joukossa ja myimme jo 1950 -luvulla käytetyt paperikoneet käytettyinä. Pelkkä konevihreän sipaisu ei tehnyt käytetystä uutta.
Kiinassa on meneillään maailman taloushistoria suurin nousubuumi
– pitää saada nostettua koko kansakunta kolme pykälää ylöspäin maallisessa vauraudessa, vaikka vielä joitain vuosia sitten USA:n edellinen presidentti George W. Bush oli ”kieltämässä” autot ja jääkaapit ’kaikilta kiinalaisilta’, koska, jos niin kävisi meidän valkoisten tekniikalla – ei öljypohjaisia polttoaineita ja energiaa juuri muille riittäisikään.
Kiina on tänään maailman johtava maa kehitettäessä sähköautoja. Sähkö tullaan tuottamaan ”maanalaisella” hiilen poltolla ja 60 uudella ydinvoimalaitoksella, jotka rakentuvat vuoteen 2025 mennessä – tässä on meidän Säteilyturvakeskuksen STUKin 1000 yuanin paikka [SAFIR] ! Emme myöskään voi unohtaa, että kiinalaiset ovat pisimmällä aurinkokennoteknologioissa.
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/10/kiinalainen-… –
…
[2013]
Syy vapaakauppaneuvottelujen aloittamiseksi on selvä, se voidaan pukea nykykaavaan – EU + USA > Kiina. Todellisena motiivina neuvottelukierroksen avaamiselle on kuitenkin pelkokaava – Kiina > EU + USA. Kiina kasvaa ja vaurastuu. Kiina on maailman toiseksi suurin talousvalta ja nousee yhä noin kahdeksan prosentin vuosivauhdilla *].
Kiina tulee ottamaan väkilukunsa suhteessa osuutensa maapallon varannoista ja tuo suhdeluku on 1,347/7,08 – amerikkalaisten (0,308) ja EU-eurooppalaisten (0,502) vastaava yhteinen suhdeluku on noin 0,81/7,08.
…
*] Suomen Pankki – BOFIT – Kiina ennusteet – http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/kiina_en… –
Läntinen markkinatalous kipristelee omissa tunnetuissa ongelmissaan,
velkaisempana kuin koskaan. USA syö kiinalaisten ja japanilaisten rahoilla. Kiinassa valmistuu insinöörejä enemmän kuin USA:ssa ja EU:ssa yhteensä, noin 360.000 per vuosi. Kiinan väkiluku on suurempi kuin EU:n ja USA:n. Odotamme enää liittoa, jossa Venäjä ja Kiina löytävät toisensa. Tämän vastapainoksi pitää tavoitella syvempää integraatiota USA:n ja EU:n välille …
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/onko-eu-usa-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma, olisi kohteliasta ja luultavasti myös tämän keskustelupalstan pelisääntöjen mukaista että kirjoitetaan omia mielipiteitä. Myöskin olisi kohteliasta kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi Viittaukset muihin kirjoituksiin voisi tiivistää suoraan tekstiin eikä linkillä, jolloin lukija joutuu kahlaamaan sivukaupalla tekstiä ja etsimään mistä olikaan kysymys. Tämä ihan ystävällisenä huomautuksena.
Ilmoita asiaton viesti
Koetan tarkastella asioita perinpohjaisesti. Lukemalla koko jutun ja linkit saa samalla kokonaisnäkemyksen asiasta – jutut ovat omiani ja jos linkki muualle, se näkyy selvästi. Lukijat taas itse päättävät lukevatko vai eivät.
Ilmoita asiaton viesti
Siis minä vuonna?
Ilmoita asiaton viesti
Sinä vuonna, tai 2-4 vuoden jälkeen siitä, jolloin Kiina ylittää myös absoluuttisesti USA’ n kansantalouden. Nythän Kiina on jo pariteettikorjattuna suurin talous maailmassa – ainakin vaikuttajana.
Ilmoita asiaton viesti
Pakko myöntää että pirun kovia spämmääjiä nämä natointoilijat, mutta demokratiasta eivät tiedä mitään. Miksi valtio salaisi jos joku meitä uhkaa?
Ilmoita asiaton viesti
Natojenkaajia on uskottavien kalluppien mukaan viimeisen reilu 10 vuoden ajalta ollut vaihtelevasti – välillä 16-29% – ja natovastustajia olut aina yli 50%.
~ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=8597803974… –
Ilmoita asiaton viesti
”Pakko myöntää että pirun kovia spämmääjiä nämä natointoilijat, mutta demokratiasta eivät tiedä mitään.”
Tuo on väite ja mielipide. Ilman MITÄÄN perusteluita sillä ei ole mitään merkitystä.
”Miksi valtio salaisi jos joku meitä uhkaa?”
Kenties valtio ei halua paljastaa muille maille, että kuinka paljon se tosiasiassa tietää. Tuskin puolustusvoimatkaan kaikkia suunnitelmiaan julkistaisi, koska se saattaisi tositilanteessa maksaa suomalaista verta.
Ilmoita asiaton viesti
Pääministerin pitäisi vähintään kertoa kansalaisille jos meitä uhataan, nythän mitään ei ole kerrottu. Päinvastoin ministerit vakuuttelevat yhdestä suusta että kaikki on mitä parhaiten ja ystäviä ollaan. Valehtelevatko siis ministerit ja jopa presidentti kansalle???
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma: ”Ei Natoon, jo yli vuosikymmenen on kansakuntamme kaikissa uskottavissa kallupeissa sanonut tiukasti täyden ein Natolle – ja aina yli 50 prosentin voimalla.”
Niin on sanonut. Sillä varmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys Natoon liittyvistä faktoista antaa.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, perusteletko hiukan tuota kansakuntamme natotietämättömyyttä? Nato-sotilasjohtaja USA on kuitenkin eniten sotinut valtio viimeisen reilu 100 vuoden aikana ja liki aina kaukana omilta rajoilta – nytkin taisteluja ja rynnäköintejä on meneillään Afganistanissa, Syyriassa, Irakissa, Somaliassa, Libyassa …
Ilmoita asiaton viesti
Luoma, montako maata tai aluetta USA on 100 vuoden aikana valloittanut sotilaallisesti itselleen? On sotinut, NL:n liittolaisena, esimerkiksi Natsi-Saksaa, Japania ja Suomea vastaan. Nyt nämä maat ovat kumppaneita, eikä niitä liitetty osaksi USA:aa.
No oletko siis sitä mieltä, että oikea presidentti USA:aan olisi Donald Trump, joka haluaa, että USA vetäytyy Natosta ja lopettaa sotilaallisen tukensa muille maille. Tehköön Venäjä mitä haluaa Euroopassa. Onhan Trump jo kertonut pitävänsä presidentti Putinia suurena johtajana, joka on nostanut Venäjän jälleen suurvallaksi.
Kelpaisiko Nato Venäjälle (ja Luomalle) jos USA eroaisi siitä? Muuttuisiko Nato Luoman käsityksen mukaisesta hyökkäysliitosta puolustusliitoksi ilman USA:aa?
Ilmoita asiaton viesti
Trumppismi
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/03/trump.html –
On myös eurooppalaisten oma puolustusliittomahdollisuus, joka ulottuu Uralille saakka:
8] Rauha Uralille saakka ~ http://keskustelu.plaza.fi/threads/eurooppalaisen-… .
Ilmoita asiaton viesti
Tämä selvä, mutta mikä on Ilkka Luoman mielipide ja vastaus selkeisiin kysymyksiini? Kelpaisiko Nato ilman USA:a ja onko Trump Luoman suosikki USA:n presidentiksi?
Ilmoita asiaton viesti
Eurooppalaisille kelpaa eurooppalaisten oma puolustusliitto, jossa Venäjä on mukana – yhdessä Saksan kanssa Venäjä kykenee ylläpitämään euroopplaista rauhantilaa. USA’ ta ei siinä tarvita.
” … Maailma on sodassa, jatkuvasti
Täyttä rauhan aikaa ei löydy; koska ihmiskunta ja ihmiset vaativat aina aika-ajoin sotansa |9., jotka aina päättyvät – jopa 30 vuoden jälkeenkin. Sota vaatii aina lopulta ratkaisun; se on häviö, keskinäinen neuvottelu tai toisen osapuolen täydellinen eliminoiminen, jota nyt esimerkiksi tavoitellaan ISIS/ ISIL järjestön |10. totaalikaatamisena – YK’ n Turvaneuvosto antoi tavoitteelle täysin yksimielisen tuen.
…
ISIS/ ISIL ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1412302640570 –
Suomi ei ole Natossa – eikä sitä halua!
[Itsenäisyytemme viimeinen säie on olla ilman Natoa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/10/itsenaisyyte… – ]
Kansakuntamme on vakaalla enemmistömielipiteellään torjunut|11. pienen poliitikkovähemmistön Natoon pakkosyötön |12. – määrätietoisesti, vuodesta toiseen. EU valtioista suurin osa on sotilasjohtajuudeltaan USA’ n hallitseman Naton piirissä. Vain me, ruotsalaiset, itävaltalaiset ja irlantilaiset ovat rauhantahtoisesti pitäytyneet ulkona lännen sotilasliitosta. Esimerkiksi EU valtio ja Pohjoismaa Tanska on suorittanut hyökkäys- ja rynnäköintilentoja Irakissa ja ilmeisesti myös Syyriassa.
Nyt Ranska on pyytänyt apua – sotilaallisesti
Ranska pyysi apua nimenomaan EU’ lta – Lissabonin sopimukseen vedoten. Ranska on myös Naton jäsen, tosin oli siitä presidentti Charles De Gaullen aikana erossa – eropelissä. Ranskassa on aina ollut haaveita yhteiseurooppalaisesta puolustusjärjestelystä, jonka Saksa, ainakin liittokansleri Gerhard Schröderin aikana olisi myötämielisesti nähnyt sen jatkuvan aina Euroopan itärajoille – Uralille saakka |13.. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/11/yhteiseuroop… –
…
12] Natouskovaiset lataavat ongelman lapsillemme ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovai… –
8] Kansakunta idän ja lännen vedenjakajalta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/rikommeko-pe… –
8] Suomi idän ja lännen sovittelijaksi? ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/su… –
9] Ihmiskunta vaatii aina sotansa! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/46819-i… –
Ilmoita asiaton viesti
TRUMP
Trump on maallisesti rikas ja sellaista rikkautta USA’ ssa ihaillaan
USA on yrittämisen mallimaa, oveluudella, pinnallisuudella ja ahkeruudella – unohtamatta kykyä luoda uusia menetelmiä (Facebook) tehdä vaikutetta (Google) ja rahaa (Bill Gates ja Microsoft). Trump edustaa kaikkea tätä, siksi hän viehättää monia ja nousee entisen presidentti Bill Clintonin vaimona tunnetun Hilaryn rinnalle lopulliseen koitokseen.
Trump räväyttää, mutta vain vaaleissa! |2
Mikäli Donald, miltei Ronald, on vähääkään normaali jenkki – niin vaalipuheet nyt ovat vain projektin ensivaihetta, jolla sytytetään, kuten lausahduksella ”tehdään Yhdysvalloista jälleen suuri” |3. Trump liikemiehenä oivaltaa, että Venäjällä on maailman suurimmat raaka-ainevarat ja Kiina voi syleillä Venäjän liki ystäväkseen, ja se ei käy USA’ lle. Tämän Trump tajuaa – hän onkin jo arvellut tulevansa Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa hyvin toimeen.
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214086-… –
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/03/trump.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
”Evp eversti ja tohtori Pekka Visuri ei keksi Natoon liittymiselle järkevää perustetta.
Kaksi kolmesta suomalaisesta vastustaa jäsenyyttä sotilasliitto Natossa, kun vain joka neljäs tukee sitä. Kokoomuspoliitikot ja Martti Ahtisaari kiirehtivät Suomea liittymään ”oikeaan viiteryhmään” ja saavat lausunnoillaan hyvin tilaa mediassa. Miksi propaganda ei tehoa? … ”
~ http://uusi.voima.fi/blog/arkisto-voima/ei-osu-eik… –
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa Uusi Voima linkissä oli paha asiavirhe:
”Oikeistolainen Nato-kriittisyys perustuu Urho Kekkosen ja Juho Kusti Paasikiven ulkopolitiikkaan, jonka mukaan suhteet Venäjään voi hoitaa kahdenkeskisesti neuvotellen ja sopien. Samalla ylläpidetään oma asevelvollisuusarmeija ja alueellinen puolustusjärjestelmä. Tämä on toiminut 60 vuotta, ja samalla ovat kehittyneet hyvät kaupalliset suhteet Venäjään.”
Neuvostoliitto ei ole sama kuin Venäjä. Se miten toimittiin Kekkosen-Paasikiven ulkopoliittisella linjalla ei päde Venäjän kanssa. Eihän Suomikaan ole enää osa Ruotsin kuningaskuntaa (tiedoksi).
Ilmoita asiaton viesti
Mutta venäläiset ja slaavilaisuus ovat.
[2014] ” … Lännenmies ei saata ymmärtää slaavilaista ajatuksenjuoksua?
Venäjän rupla heikentyy euroon nähden – ostosmatkailu Suomeen kallistuu. Itä-Suomi on saanut verrattomat tulot venäläisistä matkailijavirroista. Tämän vuoden alentumat jo muutoinkin ovat luokkaa 20 prosenttia – edelliseen vuoteen.
Itä-Suomi elää paljolti venäläisistä turisteista. Kauppojen ulko-ovissa ei ole enää kylttejä, joissa sanotaan: ”Vain yksi venäläinen kerrallaan” – nyt tekstit ovat kyriliikalla ja tulijoita saa olla vaikka kuinka paljon.
Suomi saa energiastaan leijonan osan Venäjältä – on miltei aina saanut
Kaasua, öljyä ja kivihiiltä + uraania. Olemme riippuvaisia venäläisestä energiasta, kuten myös suorasta sähköstä. Toimitukset ovat olleet täsmällisiä ja suomalaiset ovatm aksaneet ajallaan kaikki laskut – ukrainalaiset eivät ole olleet niin tarkkoja laskujen suhteen 1]. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/lannenmies-e… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Luoma on sitä mieltä että Neuvostoliitto on sama kuin Venäjä. Ehkä poliittisesti mutta ei maantieteellisesti.
Koska viimeksi vierailit Eestin neuvostotasavallassa?
Kyllä ”lännen mies” ymmärtää slaavilasta ajatuksen juoksua. Lännen mies ymmärtää monien muidenkin kulttuurien ajatuksen juoksua. Jos tekee kauppaa, on hyvä ymmärtää.
Miten on muuten toisinpäin, ymmärtääkö ”idän mies” lännen ajatuksen juoksua. Onko länsi idän miehen mielestä aina vain uhka ja hyökkääjä? Näin idän mies on kirjoittanut sotilasdoktriiniinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin Neuvostoliitossa kuin Venäjällä asui ja asuu enemmistönä slaaveja, jotka ovat venäläisiä.
Kun perehtyy tarkoin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeisiin tilanteisiin, on erityisempää kysyä, miksi lännenmies ei ymmärrä slaavien ajatuksenjuoksua …
” … Venäläinen arvostaa samoja arvoja kuin muutkin;
he pitävät luottamuksesta, he pitävät ystävien kesken juhlimisesta, ja lennokkaiden ja voimakkaiden juhlapuheiden tunnemyrskyistä. Kun katsoo Moskovan ytimessä Neuvostoliiton sankarin, sotamarsalkka Georgi Zukovin ratsastajapatsasta, ymmärtää halun takaisin suurvaltojen joukkoon.
Presidentti Vladimir Putin on ottanut venäläiseen tapaan itselleen vallanavaimet. Suurin osa Venäjän kansasta ei pane sitä pahakseen. Länsimaalainen uutisointi on aina innostunut vähemmistöjen äänitorvena olemisesta.
Generalissimus Josif Stalin kuritti niin vihollisiaan kuin kansaansa
Stalin ei sietänyt mitään, joka uhkasi hänen hegemoniaansa. Historiaa tuntevat muistavat Stalinin vieneen Neuvostoliiton niin sotilaalliseen kuin poliittiseen voittoon, hän säilytti edesmenneen Neuvostoliiton itsenäisyyden.
Stalin nosti Neuvostoliiton ehdottomaksi suurvallaksi ja nosti kansalaistensa tunteen voimasta, valtion huolehdinnasta ja varmasta leivästä. Leipä oli enemmistölle kapeaa, mutta sen pituus ulottui aina kuolemaan saakka. Voidaan sanoa, että yhteiskunta huolehti omistansa. Stalin on edelleen muistona yllättäen arvostetussa asemassa.
Suomi on aina Venäjän elimellinen naapuri – Karjalan kysymys on yhä kesken!
[Itsenäisyytemme järjesteltiin idästä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130664-… – ] … ”
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163481-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma, kiitos tiiviistä Venäjän historian kirjoituksesta bolseviikkien vallankumoksesen jälkeen. Isä aurinkoinen, J. Stalin, oli henkilö joka nosti Neuvostoliiton. Kun samaan aikaan verrataan mitä tapahtui USA:ssa esim. kaudella 1917-2016 ei voi kuin surkutella venäläisiä. Venäjä, maa, jolla on maailman suurimmat luonnonrikkaudet oli ”sosialisoinut” rikkaudet puolueen eliitille ja myöhemmin ns oligarkeille, jotka käyttivät tilaisuuden hyäkseen kun NL hajosi.
Miten meni USA:ssa? Tuli maahanmuuttajia Euroopasta, Henry Ford perusti autotehtaan, jossa työläiset saivat kunnon palkkaa, ja tulosta tuli. Tuhansia samankaltaisia kapitalisteja, jotka nostivat maan talouden vaikka maassa ei ollut ”isä aurinkoista”.
Oletkos Ilkka koskaan käynyt itse USA:ssa ja Venäjällä? Minä olen monta kertaa joten tiedän mistä puhun.
Ilmoita asiaton viesti
Matti, molemmissa maissa – Venäjällä paljon useammin, jo Neuvostoliiton aikana.
USA’ sta tuli maailman suurin saastuttaja, ja varsinkin kumulatiivisesti ylivoimainen – tuon jenkkikasvun maksoivat ja maksavat muut, lähinnä uudet sukupolvet ja kehitysmaat.
Lisäksi USA’ sta tuli eniten sotinut valtio ja ainoa atomipommin pudottaja, vielä täysin siviilikohteeseen – hyörystäen kymmeniä tuhansia lapsia, vanhuksia ja naisia taivaan tuuliin – muutamissa sekunneissa.
Matti, asioilla on aina aina monta tarkastelukulmaa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka, oliko tämä vastaus kysymykseeni ”ymmärtääkö ”idän mies” lännen ajatuksen juoksua”
Ilmoita asiaton viesti
”Shakin pelaajat osaavat katsoa vastustajaansa”
Ilmoita asiaton viesti
Ahtisaari ja Stubb jenkaavat Suomea Natoon!
” … [ … enemmistösuomalainen perusihminen kiehuu rauhan nobelistin verrannoista Valko-Venäjään – ihmetellen miksei verrantoa tehty Sveitsiin. Moni kansalainen menetti kunnioituksensa Ahtisaaren ylenkatseellisen ja vähättelevän asenteen vuoksi enemmistökansaa kohtaan – sokaisiko rauhanpalkinto näkemään, että Nato-johteiset rauhaanpakottamiset ovat eniten siviilejä tappava järjestelmä? … ]
Afganistanissa USA johteinen Nato-rauhanturvaamisjärjestelmä joutuu taisteluihin, joissa lähinnä tapetaan siviilejä. Oli myös Ahtisaaren mukaan loukkaavaa Venäjää kohtaan, kun me enemmistökansalaiset muka luulemme, ettei Venäjä osaa muuttua. Kansa on Venäjän muutoksen ymmärtänyt jo aiemmin, koska juuri tuon syyn vuoksi meidän ei ole syytä liittyä Natoon. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/06/ahtisaari-ja… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Matkalla ”schröderiläisyyteen” – [UPI-FIIA]
EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikka kärsi 2010-luvun alussa johtajuuden puutteesta. Taloudellisesti vahvan Saksan oli ryhdyttävä Euroopan uudeksi veturiksi. Saksa ei koskaan tavoitellut johtajan roolia, mutta se on hoitanut osansa kunnialla. Saksan johtajuuden menestys ja kestävyys riippuu kuitenkin siitä, miten se onnistuu EU:n lähialueita koettelevien kriisien ja globalisaation keskellä turvaamaan Euroopan yhtenäisyyden ja mukautumiskyvyn.
Ulkopoliittisen instituutin julkaisema uusi FIIA Report tarkastelee sitä, miten Saksa nousi uuteen, epätavalliseen roolinsa, sekä sitä, millaisia seurauksia Saksan johtajuudesta on EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikalle.
Raportti sisältää artikkeleita kaikkiaan kymmeneltä tutkijalta. Sen on toimittanut vanhempi tutkija Niklas Helwig, joka työskentelee Ulkopoliittisen instituutin Euroopan unioni -tutkimusohjelmassa.
Julkaisu on ladattavissa instituutin verkkosivuilla: http://www.fiia.fi/fi/publication/585/europe_s_new…
Ilmoita asiaton viesti
… Naton kannatus murenee sotilaidenkin keskuudessa. 4 000′ sta alle puolet kannattaa Natoa – reservillisiä on kaikkiaan yli 30 000! Miksi 26 000 jätti vastaamatta?
~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1461375426118?jako=e3f4f… –
~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1461375426118 –
…
… Nato ymmärtää jo itsekin, että tuli rynnittyä liikaa itään ja nyt vastavoimat ovat jo liian suuret. Varsinkin Ukrainan ja Suomen osalta syntyisivät pitkät yhtenäiset taistelumaastorajat Venäjän kanssa. Natollekin on edullista, että juuri Suomi jää puolueettomaksi eikä näin ole osa mitään taisteluliittoa. Suomi säilyy erinomaisena neuvotteluvälittäjänä Pohjolan Sveitsinä – idän ja lännen välissä.
~ http://yle.fi/uutiset/usan_nato-lahettilas_nato_ei… –
Ilmoita asiaton viesti
~ http://yle.fi/uutiset/naton_juhlaviikot_kayntiin_s… –
… Liki hurmioituneena kirjoitettu juttu. Ehkä juuri tuon manipulatiivisen natopumppauksen vuoksi Suomen kansan ylivoimainen enemmistö sanoo täyden ein Natolle. Terävimmät huomasivat nato- analyysin tekijät erinomaisen puolueellisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Suomella on vain yksi ratkaisu – se on oma itsellinen päätös, joka tehdään itse. Tuon päätöksen tekee kansanäänestys. Nyt tehdyn arvion laatu on tynkä, sillä ryhmä ei nauti kaikinpuolista tietämystä. Ryhmästä puuttuu vastine natovaltion edustajalle! Kansa päättää liitymmekö vai emme Natoon. Kokoomuksessa on kansanedustaja Ilkka Kanervan johtama ryhmä, joka veisi Suomen Natoon, jopa väkisin – ohi kansanäänestyksen!
~ http://yle.fi/uutiset/8846485 –
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän asia ei ole. Perustuslain mukaan Suomessa päätökset tekee eduskunta.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Kanerva: Suomi ja Ruotsi puolustusliittoon – ja tarvittaessa yhdessä jopa Natoon
”Oma pesä pidetään kunnossa ja kansainvälistä yhteistyötä vahvistetaan”, linjaa puolustusvaliokunnan puheenjohtaja.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka…
Ilmoita asiaton viesti