Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Olemmeko nyt samanlaisessa hallitsemattomassa tilanteessa kuin 1938 - 39?

Talvisodassa yhdistimme voimamme – sisällissota 1918 oli pois pyyhkäisty

[ Sisällissodan uhrit ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214689-valkoiset-ja-punaiset-vankileirien-katkoista - ]

 

Jokaisen uuden historiajulkistuksen jälkeen todetaan, että viimein on saatu viimeisin tieto todellisuudesta. Talvisota oli kansallinen yhtenäisyyden liike, jossa punaisimmat kommunistit jätettiin kotirintamalle. Kansalaisenemmistö yhdisti itsensä, kävi puolustukseen ja saavutti historiallisen torjuntavoiton. Aiemmin ei niin pieni ollut pärjännyt niin suurelle näin me kohotamme omaa kansallistuntoa - oikeutetusti.

 

Sen sijaan ennen Talvisotaa olisi voitu tehdä jotain – puhuttiin huhun mukaan tulevan presidentti J.K. Paasikivenkin tuhisseen: ”Tämä oli sitten Erkon sota”. Eljas Erkko oli ulkoministerinä ennen Talvisotaa ja ei uskonut Neuvostoliiton hyökkäävän eli piti itsepintaisesti kiinni ettei maanvaihtoja suoriteta, kuten Stalin oli toivonut jo 1938 mystisen lähettiläänsä Boris Jartsevin (Boris Rybkin) kautta.

 

Pureeko tänään kansallinen haukkahenkisyys ”uuserkkolaisuutena”?

http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/talvisodan-viimeisella-rannalla-jotain.html

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/milta-taman-paivan-erkkolaisuus-nayttaa.html -

Mikäli haluaa lukea lisää aiheesta: Suhteita suomalaisiin venäläisittäin, löytyy linkin

http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/12/stalin-ja-suomi-1917-1944.html -

alta paljon sellaista, joka ei niin paljon ole ollut julkisessa käsittelyssä; se kuuluisa toinen näkemys.

 

Vastaus otsikkoon

Emme ole, jos kansalaisemme saavat ylläpitää tahtonsa ja sitkeän pintansa. Meille on luontumassa kuin itsestään idän ja lännen vedenjakajalle sovittelijan ja rauhanvälittäjän rooli 1] sotilaallisesti puolueettomana valtiona ratkomaan lännen ja idän keskinäisiä ongelmia – unohtamatta niitä yhä kasvavia etelän ja pohjoisen konflikteja, jotka nyt sikiävät Irakin sodan perintönä myös tänne Eurooppaamme 2] "

...

[!] Ilta-Sanomat 20. huhtikuuta 2016:

Suomi suunnitteli puolustuksellista hyökkäyssotaa

~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001162535.html -
Tähän palaamme, sillä tuohon vakoiluun liittyy aiemmin avaamatonta Kreml tietoutta syksyltä 1939! |3

...

... Aikanaan laskimme saksalaiset maahamme vuonna 1941, tilanteen puolipakosta tai tehtiin kohtalokkaan väärä analyysi ja ajauduimme puolitahtoisena ajopuuna Saksan kolmannen valtakunnan rinnalla ”erillissotanamme” operaatio Barbarossa suurhyökkäykseen Neuvostoliittoa vastaan.

 

Saksa oli sentään Itämeren valtio niin 1941 kuin nytkin. Tänään Nato-sotilasjohtaja USA tulee kaukaa Atlantin takaa. Moni muistaakin, että Yhdysvallat on käynyt kaikki sotansa kaukana omilta rajoiltaan, jo vuodesta 1943 lähtien. Vallitseeko nyt meillä niin sanottu ”uuserkkolaisuuden” henki?

 

Sotaharjoitukset Yhdysvaltojen kanssa - Suomi tulee osaksi suurvaltapeliä [?]

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sotaharjoitukset-yhdysvaltojen-kanssa-suomi-tulee-osaksi-suurvaltapelia/ - 

...

EXTRA

Josif Stalinin uskomaton manipulaatio ja huijaus

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/10/josif-stalin-manipuloi-taitavasti.html -

 

TEKSTINUMEROINTI

|1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/12/suomella-on-luontainen-mahdollisuus.html -

|2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/ranskalainen-giljotiini-leikkaako.html -

|3 ~ http://www.helsinki.fi/aluejakulttuurintutkimus/tutkimus/II%204.%20Kolodnikova.%20Erinaisia%20asiakirjoja.pdf -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL | US | PZ | BL | BLOG 74137

---21042016---

 

OTSIKKOVAIHTOEHTO  

Toistuuko tänään 1939 - vakoilua, Pietarin turvaamista ja Naton taisteluharjoituksia

DOC: olemmeko nyt kuin 1938-39_21042016 – Microsoft Word Starter

390 |

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (54 kommenttia)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Alamme olla Ilkan kanssa samaa mieltä että Suomi itsenäisenä maana on elinkelvoton. Vuosisatoja meitä johti menestyksellä Ruotsin kuningas ja myöhemmin Venäjän tsaari. Itsenäisyys on ollut yhtä verenvuodatusta, ensin tapoimme kymmeniä tuhansia toisia suomalaisia ja sitten meitä vapauttamaan tulleita venäläisiä.

Suomea on kohdannut vihdoin onni, EU on ottanut meidät hoitoonsa. Eihän se elo heidän hoidossa ole hääppöstä mutta aina kotimaiset sipilät ja muut vatuloijat voittaa. Valitettavasti joukossamme on kaikenlaisia hulluja ja purnaajia, syleksivät hoitajan päälle, unelmoivat Siperian onnesta kuten taistolaiset aikoinaan.

Kauan eläköön EU ja Suomi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo,

"Kauan Eläköön Itsenäiseksi palaava Suomi!"

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

NL:n aluevaatimukset v. 1938 tuskin olisi muuttanut tilannetta v. 1939 lainkaan.
Vuoden 1939 lokakuun Moskovan neuvottelut olivat jo sitten täyttä bluffia, sillä Molotov-Ribbentropp sopimus oli kirjoitettu jo elokuulla ja Stalin oli alkanut jo siirtää rautaa Suomen rajalle ja antanut hyökkäyskäskyn jo ennen lokakuun loppua.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Stalinin suuresti arvostaman J.K.Paasikiven mielestä maanvaihtoneuvottelut kariutuivat Hankoniemeen, tuon luovuttamalla olisi Talvisota saatettu välttää -Paasikivi.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Totta, olisimme voineet välttää talvisodan. Ihan kuten Baltian maatkin välttivät sodan:)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Balttian maiden ja meidän välillä on suuri, hyvin suuri ero. Ei meitä voi verrata, vaika M-R sopimuksen slaisessa pöytäkirjassa Suomi oli luetteloitu Baltian maihin :)

Btw. Tuon M-R sopimuksen salainen lisäpöytäkirja venäläisten alkuperäisenä kappaleena on kadoksissa - siihen liittyy mielenkiintoinen tarina, mutta siihen palaamme myöhemmin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ei Suomessa ole koskaan ollut sisällissotaa? Useampia kapinoita kyllä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomessa oli 1918 sisällissota, tai koskettavammin veljessota. Kansalaissota on myös yleinen nimitys, mutta sisällissota "hyväksytyin" - kts. Wiki:

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sis%C3%A4llis... -

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#9
Armeijoilla pitää olla ulkoiset armeijan tunnusmerkit ja organisaatio. Punainen nauha kertoi vain kapinaan kuulumisesta. Kapinajoukon suurin yksikkö oli komppania, joka oli käytännössä saman pitäjän tai kylän kapinalliset

Ei hallituksen Valkoista Armeijaa vastassa ollut kuin venäläistä sotaväkeä ja siihen liittyneitä siviilipukuisia kapinallisia. Venäjän hallitus ei johtanut joukkojaan, vaan ne olivat irtautuneet Venäjän armeijasta.

Vapaussota on enemmän kuvaava, mutta punaiset itse puhuvat kapinasta. Uskon tässä asiassa punaisia, koska he tietävät asian paremmin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Näyttää yleinen ajatus olevan Kansalaissodasta vaikkakin nimitys Veljessota on käytännössä kuvaavin - kummallakaan ei ollut todellisia sotilaita (pl. Saksasta tulleet jääkärit, jotka osallsituivat, niin ja miten suojeluskuntalaiset luetaan armeijaksi).

Mistä haetiin vapautta, jos nimitetään Vapaussodaksi, joka nimityksenä on vain kiihkeimpien valkoisten - myöhempiä IKL kannattajia ja Lapuan liikkeen jäseniä (?)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #12

#12
Suomessa oli 45.000 venäläistä sotilasta, kun Suomi itsenäistyi. Se on yhtä paljon kuin Suomen armeija vuonna 2016.

Minä uskon edelleen punaisia, jotka kertoivat ryhtyneensä kapinaan. Myöhempi historian tulkinta ei minua kiinnosta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Erkki Räikkösen - Svinhufvud ja Suomen itsenäisyyssenaatti on hyvä kirja - vuodelta 1935. Saa erinomaisen aikalaiskäsityksen tapahtumista 1917-18.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Punaisten "armeijalla" oli käytössään jopa panssarijuna (venäläisiltä saatuna tai "lainattuna")

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #18

#18
Kai me sentään ollaan siitä samaa mieltä, että punaiset hävisivät, vaikka tosin aivan niukasti valkoisille?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Suomalainen työväestö ja maatalouden torpparit hävisivät taistelun kohtuullisesta toimeentulosta ja tasaisemmasta tulonjaosta, paljolti siis asemastaan yhtenä oleellisena tuotannontekijänä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Luoma, kerroppa minkäverran suomalaisia olisi kuollut nälkään, jos emme olisi saaneet väkilannoitteita ja leipäviljaa Saksasta ?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Paljon olisi syntynyt hätää. Saksa ruokki kansaamme - erityisesti 1942-43. Vilja tuli yksinomaan sieltä.

Saksa pelasti meitä kaikkiaan neljästi - voidaan sanoa tietyllä yksipuolisuudella 1918, seuraavaksi yllättäen helmikuussa 1940, sitten kesällä 1944, Rytin pyynnöstä ja vielä 1990 -luvun alkupuolella, kun meillä oli menossa "kreikat" - eli Maailmanpankin holhous lähestyi - tuolloin kuului legendaarinen huuto Helsingin Pörssisalissa - "Otto tuli apuun!", Suomen Pankin vahvat valuutat olivat lopussa ...

Käyttäjän AnttiKarvola kuva
Antti Karvola

Baltiasta voi katsoa esimerkkejä siitä mitä tapahtui kun Stalinille annettiin periksi. Sotaa ei tietysti tullut heti, mutta jotain pahempaa kyllä seurasi, täydellinen orjuutus joka loppui vasta 1991. Saksan kanssa liittoutuminen on jälkikäteen katsottuna vähän huono ratkaisu, mutta 1941 tilanteessa se oli paras vaihtoehto.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuo on arvailua, verrantoa on vaikea tehdä. Moni osaa tehdä pohdinnan autonomiastamme ja Puolasta, 1812 - 1917 välisenä aikana - sekä tehdä verrannon.

Mutta tässä linkki seikkaperäiseen venäläisarvioon laajasti - muun muassa tuosta 1939 ajasta ---

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/12/stalin-ja-su... -

.

Käyttäjän AnttiKarvola kuva
Antti Karvola

Samanlaista arvailua on myös olettaa Suomen kohtalon olevan erilainen kuin Baltian mailla etenkin kun tännekkin oltiin asettamassa samanlaista "kansantasavaltaa".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Itseasiassa mysteerisin asia meille ja historian tutkijoillemme on Boris Rybkin alias Jartsev - uusin tieto kertoo, että Boris oli todella Stalinin henkilökohtainen lähetti, mutta näiden osalta aineistoa on vielä meiltä pimenossa. Toivottavasti saamme nuo puuttuvat tiedot vimeistään 4.1.2018 :)

Miksi tämä? Siksi, etä Boris tuli jo 1938 tarjoamaan oikotietä maanvaihtoratkaisuun, ja miksi - Leningradin puolustus oli Stalinille ehdoton asia. Tätä seikkaa selvittää erinomaisesti J.K. Paasikivi kirjassa: J.K. Paasikivi - Valtakunnallinen elämäntyö, toim. Kauko Kare. Kustannusosakeyhtiö Kivi 1956, siv. 49-51.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #13

Terijoenhallitushan loi paperilla sopimuksellaan Neuvostoliiton kanssa Suursuomen sosialistisen kansantasavallan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Tuo Sopimuspaperi kannattaa lukea huolella läpi, ja huomata jotain:

Puhutaan kahdesta valtiosta, ei valtioliitosta - puhutaan Suomesta, ei Neuvostosuomesta - puhutaan molempien valtioiden turvallisuudesta jne ..., ja puhutaan karjalaisten yhdistämisestä Suomeen - siis koko Karjalan jne ...,

mutta tässä itse koko Sopimus
~ http://heninen.net/sopimus/1939_f.htm -

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#13
Historia on taitolaji ja sitä pitäisi ensin opiskella ja sitten tulkita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vesi kielellä odotamme Stalinin nk. Kaganovitsh arkistojen aukeamista! ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mielenkiintoinen yksityiskohta paljastui - maanvaihtoehdotuksien loppukiri venäläisiltä - pyysivät 2761 km2 - ja vastineeksi Repolasta ja Porojärveltä 5529 km2. ... ja se tärkein asiakysymys:

"Kumpikin (voimassaolevan hyökkäämättömyyssopimuksen täydennys) valtio sitoutuisi pysymään erillään toista vastaan tähdätyistä valtioryhmistä ja liittoumista. Nlitto ei puolestaan vastustaisi Ahvenmaan linnoittamista, jos Suomi tekee sen yksin".

"Hankoniemen asemasta Stalin kyllä ehdotti eräiden sen itäpuolella olevien saarien luovuttamista, mutta kun suomalaiset neuvottelijat niiden osalta kysyivät hallituksensa mieltä, oli vastaus kielteinen. Tähän neuvottelut lopullisesti katkesivat, ja ennen kuin kuukausi oli päättynyt, Nliitto oli aloittanut sotatoimet Karjalan kannaksella.

Paasikivi otaksui marraskuun 23:ntena päivätyssä selonteossa, että neuvottelut oli vienyt lopullisesti karille venäläisten Hankoa TAI sen lähisaaria koskeva vaatimus, johon Suomen taholta ei katsottu voitavan suostua"

.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kysymyksessä oli varmaankin Porajärvi, Tarton rauhansopimuksessa oli luvattu kansanäänestys näille kunnille Suomeenliittymisesyä, mutta äänestystä ei järjästetty.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Koko Karjalan kannaksen takaisin saamisessa kummittelee tsaarin vapaaehtoinen toimi 1810 -luvulla liittää kenenkään pyytämättä tai kyselemättä Vanha Suomi tsaarikuntaansa - eheyttämään suomalaisuutta!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pieni ajatusleikki, entä jos tämä sopimus olisikin saanut lain voiman ---

" ... Neuvostoliiton ystävyyden ja syvän luottamuksen merkiksi Suomen Kansanvaltaista Tasavaltaa kohtaan, suhtautuen myönteisesti Suomen kansan kansallisiin toiveisiin Karjalan kansan jälleenyhdistämisestä Suomen kansan kanssa liittäen sen yhtenäiseen ]a riippumattomaan Suomen valtioon, Neuvostoliitto ilmoittaa suostuvansa luovuttamaan Suomen Kansanvaltaiselle Tasavallalle ne Neuvosto-Karjalan alueet, joissa karjalainen väestö on enemmistönä - kaikkiaan 70.000 neliökilometriä, joka alue liitetään Suomen Kansanvaltaisen Tasavallan valtioalueen yhteyteen ja säädetään raja Neuvostoliiton ja Suomen Kansanvaltaisen Tasavallan välillä oheenliitetyn kartan mukaan. ... "

~ http://heninen.net/sopimus/1939_f.htm -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suurlähettiläs Paasikivi kutsuttiin kotiin Moskovasta. Ennen lähtöään kävi jäähyväisvierailulla Stalinin luona.
Tämän vierailun yteydessä Stalin lupasi ystävyyden eleenä Suomelle 20 000 tn.
viljaa , joka viljaerä saatiinkin Suomeen ennen sodan alkamista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Facebook lainaus - Ennakointi ryhmä (Petri Kylliäinen)

"Monella tapaa historia toistaa itseään. Mannerheim sitoi Suomea Saksan leiriin jo 1934 Saksan vierailullaan (poliitikoilta ei kyselty) ja NL oli oikeassa epäillessään Suomea käytettävän loppupeleissä hyökkäysreittinä NL vastaan (tämä toteutui heti kun Saksa aloitti sodan NL vastaan kesäkuussa 1941). Seuraukset NL tietoisuudesta asian suhteen nähtiin jo talvisodassa, jonka "välirauhaan" Suomi suostui kun Saksa lupasi olla Suomen rinnalla takaisin valtauksessa. Talvisodan jälkeen NL vaati Hangon käytöönsä puolustaakseen Pietaria ja Pietarin laivaston liikkumismahdollisuutta -- sieltä kun voi ampua tykeillä pitkälle Suomenlahdelle. Nyt USA haluaa tulla harjoittelemaan Suomessa ja vielä maihinnousua Hankoon (josta voisi kriisi aikaan kontrolloida Suomenlahtea) ja Presidentti kuulee asiasta kun armeija on jo sopinut asiasta. Eli historia toistaa jällleen itseään -- suurvalta houkuttelee Suomen armeijan johdon rinnalleen suunnitellessaan Venäjän vastaista toimintaa ja poliitikkoja viedään kuin pässiä narusta mukaan uuteen taistoon maailman hegemoniasta, jossa suomalaisten osaksi tulee jälleen kuolla turhaan suurten pelinappuloina. Mutta, tällä kertaa body count voi olla sadoissa tuhansissa tai miljoonissa, jos jäämme ydinaseilla suoritettavien ensi-iskujen kohteeksi antamalla Venäjän viholliselle maaperämme käyttöön".

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Venäjän trollien ja ystävien logiikka on lyömätön:

Venäjällä oli laillinen oikeus hyökätä Suomeen 1939, koska Suomi hyökkäsi 1941 NL:oon. Vot, täydellinen todistus!

Tässä on tietysti unohdettu että Saksa ja NL yhdessä valloittivat ensin Puolan, sitten Venäjä otti Baltian maat ja hyökkäsi Suomeen. Suomi oli häviöllä ja tuli aselepo, mutta Suomi jatkoi hyökkäystä heti kun Saksa ja Venäjä riitaantuivat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, väittämälläsi tavalla ei ole missään ilmaistu mitään Neuvostoliiton silloista oikeutta hyökätä Suomeen - se oli suurvallan oma tahto, tunnetuin syin ja me jouduimme kansana tuon yksipuolispäätöksen hinnan kantamaan. On aivban eri asia analysoida tilanne ennen hyökkäystä - olisiko se voitu välttää. Nyt näyttää uusimpien aineistojen osalta, että oltaisiin voitu, ehkä ...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kysymyksessähän oli Rittenrobsopimus, jossa Suomi luokiteltiin Neuvostoliitonetupiiriin kuuluvaksi, kun Eurooppaa jaettiin Saksan ja Neuvostoliiton kesken.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Kaksi mielenkiintoista seikkaa tuosta kuuluisasta M-R sopimusen salaisesta lisäpöytäkirjasta:

1. Suomi luetteloitiin Baltian maiksi
2. Kyrillinen alkuperäiskappale on kadoksissa! :)

Itse pöytäkirja:

Molotov-Ribbentrop-sopimuksen salainen lisäpöytäkirja

Saksan valtakunnan ja Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton välisen hyökkäämättömyyssopimuksen allekirjoittamisen johdosta ovat kummankin osapuolen allekirjoittaneet täysivaltaiset edustajat käyneet äärimmäisen luottamuksellisia keskusteluja kummankin osapuolen etupiireistä Itä-Euroopassa. Nämä keskustelut ovat johtaneet seuraaviin tuloksiin:

1. Alueellis-poliittisen uudelleenjärjestelyn sattuessa Baltian maihin (Suomi, Viro, Latvia, Liettua) kuuluvilla alueilla muodostaa Liettuan pohjoisraja silloin Saksan ja SNTL:n etupiirien rajan. Samalla tunnustetaan molemmin puolin Liettuan intressi Vilnan alueeseen.

2. Alueellis-poliittisen uudelleenjärjestelyn sattuessa Puolan valtioon kuuluvilla alueilla rajoitetaan Saksan ja SNTL:n etupiirit kulkemaan suunnilleen jokien Narew, Veikseli ja San linjaa.

Kysymys siitä, pitävätkö molemminpuoliset intressit itsenäisen Puolan valtion säilyttämistä toivottavana ja miten tämä valtio tulisi rajata, voidaan lopullisesti selvittää vasta myöhemmän poliittisen kehityksen kuluessa.

Joka tapauksessa molemmat hallitukset ratkaisevat tämän kysymyksen ystävällisessä yhteisymmärryksessä.

3) Kaakkois-Eurooppaa koskien neuvosto-osapuoli korostaa kiinnostustaan Bessarabiaan. Saksan puolelta ilmoitetaan, että sillä ei ole mitään poliittista kiinnostusta näihin alueisiin.

4) Molemmat osapuolet käsittelevät tätä pöytäkirjaa äärimmäisen salaisesti.

Moskova ./. 23. elokuuta 1939.

Saksan Valtakunnanhallituksen puolesta
v. Ribbentrop

SNTL:n hallituksen valtuuttamana
V. Molotov

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kekkonen yritti lähettää Mainilan laukausten jälkeen pikanootin Moskovaan, mutta se "sabotoitiin" - ei siis tullut perille, Kekkonen otti riskin ja ilmoitti,yksipuolisesti, että joukot vedetään 50 kilometriä taakse - myöhäistä, nootti ei tullut koskaan perille. Eston arvellaan tapahtuneen Suomessa. Asiasta tiesi hyvin ulkoministeriön korkea virkamies Pakaslahti - Kekkosen luottohenkilö. Aiheesta seikkaperäinen selvitys Tt -lehdessä (Tieteessä tapahtuu)

Katsotaanhan tarkemmin tuota Kekkosen noottia ... " ... Kekkonen siirretään syrjään

Uusi vaihe idänsuhteissa alkoi 26.11.1939, kun
Neuvostoliitto esitti Suomelle nootin, jossa sitä
syytettiin tulen avaamisesta kohti neuvostojoukkoja
Mainilassa. Tilanteen vakavuus sai Kekkosen
asettumaan sille kannalle, että Suomen oli lähdettävä
yksipuolisten myönnytysten tielle. Ystävänsä
Pakaslahden kanssa hän ehdotti, että suomalaiset
joukot vedettäisiin välittömästi 50 km:n etäisyydelle
Leningradista ja että asiasta ilmoitettaisiin
saman tien nootilla Moskovaan. Tämä viimeinen
yritys myöhästyi hallituksen vitkastelun takia, ja
niin Neuvostoliitto ehti irtisanoa diplomaattisuhteet.
Muutamia tunteja myöhemmin se aloitti
sotatoimet Suomea vastaan. ... " s. 21 ~ http://www.tieteessatapahtuu.fi/files/TT01_2015_ko... - s. 21.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mainittakoon pienenä, mutta erityisen mielenkiintoisena yksityiskohtana seuraava tapahtuma Moskovassa, kun Paasikivi oli jättämässä suurlähettilään tehtävänsä.

Stalin kutsui poikkeuksellisesti Paasikiven lähtöpäivällisille - kahden kesken, Paasikivihän osasi venäjää. Stalinilta tämä oli poikeuksellinen teko, sillä ketään muuta lähtevää suurlähettilästä ei koskaan kutsuttu Stalinin yksityisresidenssiin.

Paasikivi on ollut vaitonainen tuon tapaamisen tarkasta sisällöstä. Nyt odotammekin suurella mielenkiinnolla mitä Kremlistä löytyy Stalinin yksityisarkistoista, joita piti mystinen Lazar Kaganovits ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Lazar_Kaganovit%C5%A1 -

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kyllä Ilkan esittämät tuhannet todisteet osoittavat vääjäämättä että Suomi oli todella syyllinen talvisotaan. Vaikka kuinka Stalin esitti rauhan rakentamista niin Erkon perhana halusi hyökätä.

Sota-arkiston kellariarkistossa, syvällä kallion sisässä, jossa säilytetään huippusalaisia asiakirjoja kuten Tiitisen listaa, niin siellä on tiettävästi Erkon hyökkäyssuunnitelmat. Kunhan ne tuodaan joskus päivänvaloon silloin jokainen evakkokin tuntee itsensä sotarikolliseksi. Stalin oli ihmiskunnan hyväntekijä ja suuri suomalaisten ja varsinkin meidän evakoiden ystävä!

http://www.arkisto.fi/fi/aineistot/sodat-ja-puolus...
http://www.arkisto.fi/uploads/Aineistot/kopsa%5B1%...
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/talvisodan-v...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kyllä oli, kun ei antautunut ehdoitta Balttien tapaan, kaduttaako ?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Talvisodan päätteeksi menetimme suuren palan Suomea - Jatkosodan jälkeen vieläkin enemmän.

Nyt on kyse siitä, olisiko osattu yhteistoimisemmin välttää molemmat sodat, kuten Paasikvi on arvellut. Tämä säie pitää paljon ajateltavaa sisällään, ja odsotamme täysin uutta aineistoa nimenomaan elo-marraskuu 1939 sekä kokonaisvaltaisen tiedon mysteeri Jartsevin (Rybkin) roolista, jo vuonna 1938!

Taitavimmillaan olisimme noin 3000 neliökilometriä suurempi nyt kuin ENNEN Talvisotaa!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, missä kohtaan sanon, että Suomi on syyllinen - Talvisotaan Sen sijaan sanon, sen mitä Paasikivikin - "kaksi sotaa olisi ehkä voitu välttää".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Btw. Kuuluisan Tiitisen Stasilistan niin kutsuttu Moskovan KGB kopio on jo Suomessa, mutta sitä ei uskalleta julkistaa - turhan kalabaliikin takia. Siellä olevat nimet eivät ole mikään yllätys eikä maanpetos, edes moraalirötös!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jatketaanpa sanaleikkiä:

Jos ajat autolla ylinopeutta, ja satut ratsiaan, kumpi maksaa sakot, syyllinen vai poliisi?

VAstaus: Syyllinen maksaa sakot, eli Suomi sai kovat rapsut molemmista sodista!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mutta jos poliisin tutka näytti väärin? ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä nyt, siis tänään?

- En suosittele tarpeetonta uhittelua. Meillä ei ole kuin hävittävää. Tämä on kielteinen kehityssuunta" - Aleksanteri-instituutti, Markku Kangaspuro ... vrt vuoteen 1939!
~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016021921143272_u... -

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Olin eilen 21.4. klo 18-20 kuuntelemassa Kangaspuron esitelmää S-V seuran tilaisuudessa Hämeentiellä. Olisko IL:n juttu sieltä?

Professori on Venäjän ystävien ylintä kastia. Nyt vasta olen oppinut hiukan ymmärtämään sitä tasoa. Sinä Ilkka olet vasta toista suoritusporrasta kaikella kunnioituksella työtäsi kohtaan.

Teissä on se ero, että ylin taso tunnustaa tosiasiat ja siltä pohjalta jatkaa. Ja näitä tosiasioita professari toi julki:
Venäjä on taloudellinen kääpiö ja Nato on sotilaallisesti monikymmenkertainen teholtaan. Venäjä ei voi muuta kuin kiukutella kuin pikku lapsi. Venäjä pelkää että sitten kun Nato saa täydellisen suojan Venäjän ohjuksia vastaa, se hyökkää ja valloittaa Venäjän!

Minun mielipiteeni on että Suomen varustautumisen ainoa tarkoitus on estää erikoisjoukkojen tulo ratkomaan venäläisten lasten kiduttamista jota ainakin Bäckmannin mukaan Suomessa harrastetaan yleisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, aivan oikein.

Vain Venäjän suuret raaka-ainevarat ja riittävä mannertenvälinen atomiohjusaseistus takaavat Kremlin näkökulmasta heidän asemansa heille sopivana mahtina. Mikäli noita atomiaseita ei olisi - olisi USA' n käytös paljon uhkaavampaa, sillä he haluavat nuo Venäjän raaka-aineet yleiseen markkinatalousjakoon ... siis peukaloruuvin pois venäläisiltä. USA' n aseman tekee nyt vaikeaksi tuo toinen paljon suurempi itäinen "uhka" (amerikkalaisten mielestä - mm. trumppismi) - Kiina!

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215536-... -

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kääpiöllä on suuret ja nykyaikaiset asevoimat, Olihan USA:kin paperitiikeri, jolla oli YDINHAMPAAT.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjällä on pienet ja laaduttomat tuotantoresurssit, jotka eivät vastaa markkinatalousmaiden vaatimuksia ja tarpeita. Suurvalta Venäjä on luonnonvarojensa, vesivarojensa ja viljelykelpoisen maa-alueen osalta - puhumattakaan huomisen rakenusmateriaaleista - metsien puuvarannoista.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #51

Aivanoikein, mutta miksi unohat mainita huippuunsa varustetut asevoimat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Olet oikeassa;

-täysin länirinnasteinen panssarivaunu
-täysin länsirinnasteinen ellei parempi monitoimirynäkkö- ja hävittäjäkone
-ehkä parhaat sukellusveneet - Borei luokka?
-täysin länsirinnasteiset Bulava monikärkiohjukset sveneisiin

...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

" sillä he (jenkit) haluavat nuo Venäjän raaka-aineet yleiseen markkinatalousjakoon"

Miksi jenkkien pitäisi lähteä sodalla niitä hankkimaan kun rahalla saa halvemmalla? Paneehan Venäjä itse nytkin öljyä ja kaasua innokkaasti "markkinatalousjakoon"

Miksei Venäjä itse kaiva niitä suunnattomia rikkauksia esiin ja pistä rahoiksi?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjän luonnonvarat ovat maailman suurimmat - samoin huomisen maailman elinkelpoinen asumisalue kasvaa ilmastonmuutoksen vuoksi koko ajan. Siis Venäjällä on liikaa neliökilometrejä per asukas. Samalla tavalla kävi aikanaan, kun valkoinen eurooppalainen valloitti intiaanien "liian suuren elinalueet"!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

NATO arvion tekijät -

... Ryhmä, joka laati selostuksen, on vajaamittainen - joka tapauksessa. Ryhmässä natovaltion edustaja, mutta ei " vastinta" tälle.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1461903204953?jako=7546... -
~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1461903204953 -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset