Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kansakunta on päättänyt – me emme liity Natoon

  • Naton sotalaivaosasto vieraili Helsingissä - emme kaipaa Naton taistelulippua maahamme, olemme idän ja lännen vedenjakajalla.
    Naton sotalaivaosasto vieraili Helsingissä - emme kaipaa Naton taistelulippua maahamme, olemme idän ja lännen vedenjakajalla.
  • Espanjan lippu liehuu Naton ohjusfregatin perässä - alus kuuluu USA' n Euroopan ohjusasemaverkostoon, sen liikkuvana osana.
    Espanjan lippu liehuu Naton ohjusfregatin perässä - alus kuuluu USA' n Euroopan ohjusasemaverkostoon, sen liikkuvana osana.

(Naantalin Kultarannassa tasavaltamme presidentti Sauli Niinistö piti perinteellisen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevän kesäseminaarin, jossa lausuttiin nyt niitä ratkaisevia sanoja, jotka kirvoittivat otsikon yllä olevan näköiseksi)

 

[ … kansalainen Erkki on äänestänyt mielipidemittauksissa kansalainen Liisan kanssa jo yli 10 vuotta täyden enemmistö kielteisyyden Natolle. Vaikka media väheksyy lukijoitansa, eikä noteeraa juurikaan – ainakin Helsingin Sanomien ja Yle’ n osalta, ylläpitäjiään eli kansalaisia – on päätös elosta ilman Natoa kypsynyt myös oleellispoliitikkojen liittoutumattomuusarsenaaliin. Erkki on tyytyväinen – kansalaisen tahto on nyt noteerattu

 … kansalainen Liisa on tiennyt jo pidempään, että ystävät pidetään lähellä ja viholliset kaukana. Liisa tietää myös, että ne ovat eri miehet, jotka ruumiita tekevät ja he, jotka niitä pesevät. Kansa lopulta ja aina maksaa kaikki ne viulut, jotka pidemmälle ajattelemattomat poliitikot korskeudessaan tekevät – kuten Kokoomuksen koppalakkiosasto, joka veisi Suomen Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen … ]

 

Sauli Niinistö totesi ruotsalaisen kutsuvieraan lausahdukseen napakasti suunnilleen näin – ”Olette nyt hiukan ajastanne jäljessä” – näin se on, sillä Suomi ja suomalaiset ovat eläneet jo yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa itäisen karhun kanssa, 1 340 kilometriä pitkästä yhteisrajasta huolimatta tai juuri sen takia. Olemme toki puskuri ruotsalaisille, jotka luikkivat olosuhteidenkin pakosta karkuun niemeltämme jo alkaen 1809 – eivätkä virallisesti antaneet tukea, kun kansakuntamme oli seinää vasten 1939.

 

Kansa sanoo, ja vastuupoliitikot hyväksyvät

Näin toimii demokratia mallikkaasti. Kansa päättää, kuten muurahaispesässä, jossa työläiset käyttävät jopa diktatuurista valtaa – kuningattaren täyttäessä vain evoluution antaman ainoan tehtävän – lisääntymisen. Riekkujaisia on toki pidetty, etteivät kansalaiset Erkki ja Liisa ymmärrä turvallisuuspolitiikasta mitään – siksi jatkuvasti toitotetaan, ettei Natosta ole riittävästi keskusteltu. Kansa on puhunut Natosta ja sotimisesta riittävästi. Piste.

Tosiasia on se, että juuri ’erkit ja matit’ olivat Talvisodan juoksuhaudoissa ja he pelastivat tuolloisen maamme itsenäisyyden – toki luottaen sotilasjohtajaansa kuin vuoreen. Mihin tai kehen me nyt asetamme luottamuksemme?

 

Tänään vannotaan kohtalokkaasti kolmijakoon, jossa Ruotsi ja Yhdysvallat ovat mukana

[Puolustusvoimien komentaja kenraali Jarmo Lindberg toteaa kolmijaosta ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1466392525690 - ]1]

Tämä on suuri virhe, meillä ei ole varaa luottaa maailman ääriin, vaan lähelle, jossa se ystävä hyvin hoidettuna on, tai vihollinen, huonosti ylläpidettynä. Me emme voi korskahdella tästä vierestä, missä se toinen ydinasesuurvalta on – rajamme takana.

Presidentti J.K. Paasikivi puhui kuuluisat sanat tosiasioista, joista muodostuu kansallinen viisaus ja tätä lausetta kansalaisemme ovat noudattaneet kirjaimellisesti kansalaisviisautena pysytellen erossa lännen sotilasliitosta. Natoa sotilaallisesti johtaa aina viimeisen 70 vuoden aikana eniten sotinut kansakunta – Yhdysvallat. USA ei ole meidän turvallisuusjokeri, se on Venäjä *] – oliko yllättävää, ei ollut.

*] Eurooppalainen turvallisuus Saksasta ja Venäjältä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218765-vain-eurooppalaisen-puolustuksen-ratkaisu-poistaa-vastakkainasettelun -

 

Meillä on ollut kaksi pitkää rauhanajan kautta

Ensimmäinen oli Venäjän tsaarien autonomian aika, ellei englantilaisten hyökkäilyjä rannoillemme lueta sodankäynniksi – tuota autonomian aikaa kesti yli 100 vuotta. Toinen rauhankausi on juuri nyt meneillään.  

 

Venäjä ei ole meitä hätyytellyt, kuin kerran,

 … kun pyysivät yhteisiä sotaharjoituksia presidentti Urho Kekkosen aikana. Tuolloinen Puolustusvoimien komentaja sanoi, jo ensin sotilaana – ”Kiitos ei” ja Urkki totesi tuon Moskovaan. Se oli siinä. Nyt laskimme yhdysvaltalaiset taistelujoukot maahamme – heidän omatoimisesti itsensä kutsuen maahamme, ehkä vedoten Nato - Isäntämaasopimukseen? **]

**] Nato – Isäntämaasopimus ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantamaa-mou-poytakirja.htmlsuomeksi]

 

Pitkäaikaisin ulkoministerin tehtäviä hoitanut tohtori ja kansanedustaja Erkki Tuomioja sanoi Kultarannassa suunnilleen seuraavasti: ”Teen kaikkeni etteivät vieraiden valtioiden ase- taistelu- ja rynnäköintivoimat astu jalallaan maahamme uhaksi muille”. Ilmansuunta jätettiin toisarvoiseen asemaan, sillä neuvotteluvälittäjäksi kohoava Suomi katsoo niin itään kuin länteen. Hyvin ja selkokielisesti sanottu – se oli varmaankin kaikkien demareiden yhteinen esilletulo?  … 2]

 

Liki kaikki poliitikkomme komppasivat presidenttiämme

[Poliitikkomme olivat samaa mieltä ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1466392844542 - ]

Kysymys oli Naantalin Kultarannan ruotsalaisen kutsuvieraan lohkaisusta, ettei Venäjän presidentti Vladimir Putin olisi tervetullut Tukholmaan – näissä olosuhteissa. Ruotsalaiset saavat olla ajatuksineen omillaan, tältä osin.  

Ruotsalaisten onni on Suomi, joka seisoo heidän ja Venäjän välissä. On niin helppo riekkua selän takaa. Suomalaiset olivat siellä Talvisodassa 1939 - 1940 – eivät ruotsalaiset, lukuun ottamatta epävirallisia ruotsalaisvapaaehtoisia, jotka olivat avuksi armeijallamme, lähinnä Lapissa.

 

Me Suomessa teemme ulko- ja turvallisuuspoliittiset toimet omista lähtökohdista,

 … vieläpä itsenäisesti, näin ainakin nykyinen toistaiseksi ulkoministeri Timo Soini kertoi. Timo kertoi senkin, että amerikkalaiset kutsuivat itse itsensä meille sotavoimineen kylään – vieläpä Kansalliskaartin ilmavoimilla liki Venäjän rajaa – F-15C ilmaherruushävittäjillään, kehuen, ettei niitä ole koskaan onnistuttu vihollisen toimesta alas ampumaan.

 

Suomi on täysin erillinen toimija täällä idän ja lännen vedenjakajalla

Helsingin Sanomat yrittää kaikin keinoin pelotella Venäjän uhalla, eräät muutkin mediat komppaavat Hesaria. Kansa sanoo kirkkaan selkeästi: ”Puhu sinä, me pidämme hevosta”. Totta, kansakunta yhtenä Erkkinä ja Liisana huolehtii jäljelle jääneen itsenäisyysrippeemme oleellisen asian – turvallisuutemme puolustamisen.

Kansa luottaa omaan armeijaan, varustaa sen verovaroilla ja ei pyllistä itään eikä länteen, vaan seisoo ryhdikkäänä kuten aikanaan Suomen sinivalkoinen ääni – kenraali ja Mannerheim ristinritari Adolf Ehrnrooth – sanoessaan nämä kuuluisat sanat:

”Suomi on hyvä maa ja sitä puolustaa parhaiten suomalainen itse” Piste.

 

1] Lindbergin markkinoima kolmikanta on meille Suomena vaarallinen, kansakunnan vastainen ja kohtalokas. Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana, on erinomainen tuhatvuotinen sanonta Kiinasta. Meidän maantieteellisyys ei tue ystävän hakua merta edempää. Emme tarvitse sotaisia ja hyökkäilyhaluisia kumppaneita. Lindberg on nyt tässä ajastaan jäljessä. Maantiede ja yhteinen pitkä maaraja toisen ydinasesuurvallan kanssa edellyttää kansakunnan kuulemista, sillä kansa lopulta pesee ne ruumiit, jotka ne kovin harvat ajastaan jälkeen jääneet tekevät! Suomelle merkittävin ulkopolitiikan osa-alue on idänpolitiikka. Ruotsi voidaan laskea idänpolitiikan apulaiseksi, vaikka he luikkivat pakoon jo vuonna 1809 - eivätkä avustaneet ratkaisevasti toden tullen myöskään 1939!

2] Suomessa on kokemukseltaan kaksi ylivertaista ulkopolitiikan asiantuntijaa, toinen on Erkki Tuomioja ja toinen tässä arviota antava Paavo Väyrynen. Mitä ilmeisimmin herrat tulevat keskenään hyvin toimeen - riitasointuja ei ole ainakaan julkisuuteen asti kuulunut. ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1466388131826 -

EKSTRA

Suomi – välittäjävaltio, johon voisi luottaa, idän ja lännen vedenjakajalta

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoitettu-sveitsittymisemme.html

PS Ellet näe linkkejä tai et saa niitä auki, toimivat ne täällä, jossa myös koko teksti ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/kansakunta-on-paattanyt-me-emme-liity.html -

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL | US | PZ | VU | BL | BL | BLOG 80651

PVM 21062016

DOC Kansakunta on päättänyt_21062016 – Microsoft Word Starter

| 953 |

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (60 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Suomessa pitäisi ottaa selkeä linja, ajaa omaa etuaan eikä nöyristellä länteen eikä itäänkään. Juuri tuo heikkous ja arvaamattomuus tuo ongelmia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Juuri näin, ja tämän on oivaltanut jo nyt presidentinvaaliehdokas Matti Vanhanen :)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Kansakunta ei ole niin päättänyt – me emme liity Natoon

Se on tullut selväksi, että meillä on optio *) jota käytetään, jos tilanne kiristyy.

Jään vain pohtimaan milloin se tilanne on kiristynyt.

Turvallisuustilanne saattaa muuttua oleellisesti lähiaikoina, mikäli Brexit toteutuu ja Trumpista tulee presidentti. Manner-Euroopan natomaille saattaa tulla eteen tilanne, ettei Naton eikä EU:n turvatakuut olekaan enää riittäviä.

Nyt Naton pitäisi vetää joukot pois Baltiasta ja lopettaa sotaharjoitukset, ettei Venäjä vaan hermostu. Samoin taloussanktiot pitäisi lopettaa ja toivoa ettei Venäjä valtaisi enää enempiä alueita itsenäisilta valtioilta. Totta kai Venäjä noudattaisi toivomusta, jos sen EU nöyrästi ja kohteliaasti esittäisi.

PS. *) ydinpelotteeseen verrattavissa oleva voimavara.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jossittelu turvallisuusuhista on vain natofanaatikkoja varten. Kuka kertoo mitkä ovat meidän todelliset turvallisuusuhat ja miten Venäjä niihin liittyy?

Nato-optio sanana on myös luotu näitä natouskovaisia varten - termin natouskovaiset keksi aiempi kansanedustaja Jaakko Laakso ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ei meitä mikään sotilaallisesti uhkaa, turhaa puhetta ja kiimaisten natouskovaisten uhittelua.

Pistämme kuitenkin lähes 3 miljardia olemattomaa uhkaa varten, miksi? Suomen kansa on todella tyhmää. Otetaan vielä ero EU:sta niin Lissabonin sopimuskaan ei sido meitä sotahommiin.

Sota tarvitsee kaksi osapuolta ja jos ehdottomasti kieltäydymme sotimasta, sotaa ei Suomeen tule, M.O.T.

Erkki Tuomioja vahvisti Kultarantakeskusteluissa tämän selväsanaisesti kun kysyttiin auttaisiko Suomi Viroa, jos se joutuisi sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi: "Vastuullisena päättäjänä en Suomea sotaan vie, PISTE."

Jos vielä pysyisimme tiukasti Paasikiven-Kekkosen määrittelemällä suomettumislinjalla *), varmuudella säilymme sodan ulkopuolella nyt ja iankaikkisesti, AMEN.

*) ystävät lähellä ja viholliset kaukana. Hyvä neuvo joka antaa mahdollisuuden sille, että ystävä saa tulla kutsumattakin kylään. Ainakin minun naapurini voi tulla kutsumatta mutta hyvän ja huonon naapurin ero on siinä, että hyvä naapuri osaa lähteä poiskin kun vierailu on päättynyt.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Lisää kiinalaista vuosituhantista kansanviisautta:

"Ellet voita vihollistasi - tee siitä ystävä" ..., kätevää, eikö? ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Hieno homma, Kansakunta Ilkka ja Minä ja Kansalainen Erkki (se pahuksen Änkyrä-Liisa kannattaa Natoa), olemme päättäneet että emme liity Natoon ainakaan vähään aikaan!

Emmekä julista sotaa Venäjälle jotta saisimme Karjalan takaisin. Putin voisi luovuttaa sen ryöstösaaliin ihan vain hyvän tahdon ja ikuisen ystävyyden kunniaksi vapaaehtoisessti.

72 vuotta sitten Juhannuksena meikäläisille tuli äkkilähtö Karjalasta. Tuuloksen edustalla Laatokalla oli valtava maihinnousulaivasto. Siinä oli lähellä tuhoutua pari divisioonaa meikäläisiä.

Niin että Hyvää Juhannusta kaikille Natokannasta riippumatta!

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Leo, nyt kun Vladimir tulee Saulin luona käymään, Sauli voisi ehdottaa Karjalan palauttamista, kyllä Vladimir varmaan ymmärtäisi, kun asian hänelle oikein selittäisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Miltä maistuisi kokonaan itsenäinen Karjalanmaa, johon voisi liittyä myös Suomen puolen kuntia? [!] :)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #8

Jos tarkoita sitä "Karjalanmaata, joss kultagägöset kukkuu" niin mikä ettei.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Kyllä tarkoitan, ja tämä idea on jo esitetty Kremliin - kiertotietä pitkin ja se on noteerattu ...

[2011]
" ... Karjalakeskustelu on menettänyt nykymuodossaan tehonsa - se ei sieltä vapaudu kuin ihmeen kaupalla ja viidenkymmenen vuoden kuluttua. On eräs toinen pinnan alla keskustelua ja vuoropuhelua aiheuttava vaihtoehto - se on kokonaisvaltainen ja täysin itsenäinen Karjalan Tasavalta, joka koostuisi maa-alueista niin Venäjän kuin Suomen puolelta.

Projekti vaatii paljon työtä ja kansalaiskyselyitä molemmin puolin rajaa
Brysselilläkin lienee sanomisensa. Alue olisi Suomen itäosaa Suomenlahdelta Kuhmoon, ehkä jopa Sallaan saakka, mukaanlukien Hamina (Kotka) - toki kunta kerrallaan tehtävin kansalaiskyselyin.

Venäjän puolella alueet olisivat siellä olevan Karjalan tasavallan alueet + luovutettu Suomen osuus Sallasta, koska se luo merkittävän evään itsenäisen Karjalan Tasavallan menestykselle - luovutetulla Sallan alueella lienee Venäjän rikkaimmat uraanivarat - jo saksalaiset löysivät ne 1942. Asia on pidetty salassa, myös Venäjän puolella - aiheesta laajat arkistot Kremlissä, vastaanotettuna 1944 ja huom! saksalaisilta (kesken sodan!). ... "

...jatkuu linkin ... ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/03/kokonainen-k... - alta :)

.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #16

Onko tämä Suomen silpominen IPU:n linja? Ehkä teidän kannattaisi kerätä ne 5000 kannattajaa, ennen kuin esiinnytte puolueena.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Missä täällä esiintyy IPU ..., vain allekirjoittanut.

Suomen eheys saavutetaan itsenäisyyden palautuksena.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #8

Pakkoluovutetut alueet ovat Suomen tasavallalta rosvottuja ja Suomen tasavalalle ne kuuluvatkin. Itsenäisen Suomen rajat vahvistettiin 1920 Tartossa. Sen jälkeen niitä sodalla muutti Neuvostoliitto. Luoma taitaa kuuluua valtioiden väkivallalla harjoittamien alueryöstöjen kannattajiin. Tietenkin toki vain silloin, kun ryöstäjänä on itänaapuri.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Talvisodan aloitti Nliitto, Suomi ei osannut sitä ennen neuvotella. Vanha Suomi lahjoitettiin tsaarin autonomialle 1812, kenenkään pyytämättä ja vapaaehtoisesti - tsaarin toimesta. Jatkosodan aloitti Suomi Saksan rinnalla - siis toimi hyökkääjänä. Karjala jouduttiin luovuttamaan sodan häviön seurauksena. Jää jossitteluksi, jos pohdimme entä jos emme liittyneet Saksan rinnalle hyökkäykseen 1941 ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Luovutettu Karjala on myös optio, jos ymmärrämme sijaintimme, osaamme idänpolitiikan ja hyväksymme yhteisen ja kokonaisvaltaisen Euroopan jatkuvan aina Uralille saakka :)

Hannu Tanskanen

Putinin puudeleiden ennenaikaista riemua. Vieläkö ne itsenäisyyspuolueen kannattajat mahtuvat espoolaiseen puhelinkoppiin?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Naton vastustajat eivät mahdu, sillä heitä on yli puolet kansakunnastamme. Naton kannattajia on taas mittauksesta riippuen 17-27 prosenttia. Aika vakuuttavaa - jo yli kymmenen vuodn ajan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ilkka, taas väärä tulkinta Natosta. Miten voit väittää, että yli puolet suomalaisista ei kannata Natoa. Eihän sitä ole kysytty.

Sitä on kysytty pitäisikö Suomen liittyä Natoon, kyllä vai ei. Kannattaa voi vaikka ei liittyisikään. Kannatatko sinä EurAasian liittoa?

Mielipidetiedusteluissa on myös saatu sellainen tulos, että valtaosa suomalaisista hyväksyisi valtiojohdon tekemän päätöksen liittoutumisesta, joten on täysin väärä tulkinta, että suomalaiset vastustaisivat Natoa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Vasemmiston piippalakkiosastolle voisi suositella excursiota Donbassiin katsomaan kuinka niitä ruumiita tehdään, se on lähin paikka, jossa sitä näkee Euroopassa. Matkan otsikko voisi olla: "Nato tappaa sisällä ja puutarhassa". Matkaoppaana ja tulkkina voisi toimia vaikka Johan Bäckman.

Ja Kokoomuksen koppalakkiosastolle voisi todeta, että kanstsii pitää pienempää ääntä. Kremlin pelko on viisauden alku sanoi aikanaan Paasikivikin, kai?

Ollan ihan hiljaa niin ei meitä huomata, jäniksiksi luulevat.(Riitaoja)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjä otti vastaan kiovalaisten hyökkäyksien jälkeen Donpassin alueelta noin 300-500 tuhatta pakolaista (riippuen tietolähteestä) - ilmeisesti heitä, joilla sukulaisia Venäjän puolella (?)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Heheh, Kiovalaisten hyökkäys omassa maassaan venäläisten lomalla olevien armeijan henkilöiden kimppuun? Turistien ei tosiaankaan pitäisi ottaa aseita mukaansa lomamatkalle. Ei ainakaan ohjuksia.

Älä nyt Ilkka ihan pehmeitä puhu. Ei meillä nyt noin huono muisti ole.

Ensin Putin ehdottomasti kielsi, ettei siellä Itä-Ukrainassa mitään venäläisiä sotilaita ole ja muutama hetki myöhemmin jakoi kunniamerkkejä Donpassissa ansioituneille "lomalaisille".

Kaikki tämä tietenkin CIA:n propagandaa, vai mitä?

Sama juttu malesialaisen koneen ampumisesta. Syytökset länteen lähtivät välittömästi, false flag tietenkin. Entä jalkapallohuliganismi. Se on aivan uusi juttu, koskaan ennen Venäjän sisäisen poliisin henkilökunta ei ole ollut noin kiinnostunut jalkapallosta. Mitä mieltä olet dopingista, lännen keksintöä koko juttu.

Ilkka, Suomessa on vanha sanonta: "Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään". Turhaanko, mieti sitä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

Venäjän armeija vakinaisjoukkona ei ole Ukrainassa - Krimillä sen sijaan jo vuosikymmenet. Vapaaehtoiset venäläiset kuten amerikkalaisetkin ovat aivan eri asia. Molempien valtoiden vapaaehtoissotilaita on saanut surmansa. USA käyttää mielellään Irakin kokemusten myötä Academyn kaltaisia yksityissotilaita - on olemassa ukrainalaispakolaisten tietona varmoja todisteita jo Maidanilla olleen jenkkisotilaita - yksityisjoukoista, joita taas CIA rahoittaa ja vuokraa erityistehtäviin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #22

Tarkoitatko siis, että Krimin miehitys oli hyväksyttävää, koska Krimillä on ollut venäläisjokkoja kymmeniä vuosia?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Krim säästyi Kiovan Maidanin kaltaisilta äärinationalistien verimellakoilta, puhumattakaan Odessan murhapoltoilta - krimiläiset äänestivät, yli 50 prosenttia sanoi kyllä Venäjälle, kuten olisivat halunneet jo 1990 -luvulla, mutta se estettiin kiovalaisten toimesta.

Yle linkit:

~ http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/21/krim-halus...

~ http://yle.fi/uutiset/elava_arkisto_krim_halusi_os... -

Krimiläisistä reilusti yli puolet on venäläisiä, venäläismielisiä ja venäjänkielisiä - äänestystuls ei ollut kenellekään yllätys.

Aikanaan Kosovo revittiin irti luvattomin jenkkipommituksin Serbiasta - Krimillä kansalaiset päättivät itse esiohjauksen jälkeen ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

[2014]
" ... Tänään itä ja länsi mittelevät Venäjän etupiirissä, Neuvostoliiton entisillä alueilla

Yhdysvallat tuki EU:n kanssa Kiovan Maiden aukion mellakoitsijoita, joita todistettavasti ainakin osin johti järjestäytynyt joukkio- ulkoa tulleina, joka saattaa vielä aiheuttaa lisähankaluuksia – tätä USA tuki, kuten se tuki epäselviä Libyan kapinallisia kuin myös Syyrian vallankumouksellisia. USA tuki Ukrainassa laittomia mellakoita, ja luovutti myötätuntonsa laillisen valtakoneiston luhistamiselle.

Libya jne … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/85057-l... -

Nyt USA varoittaa vakavasti Krimin tapahtumista,

jossa järjestäytynyt joukkio otti hallintorakennuksia valtaansa, miehittäen lentokentät; aivan samalla tavalla kuin Kiovassa. Nyt USA ei olekkaan Krimin 'vallankumouksellisten' puolella, syykin on kirkas – Krimin puolustajat ovat venäläismielisiä.

Kuinka naiveja amerikkalaiset voivat ollakaan. Syyriassakin Yhdysvallat on tukenut Al-Qaida joukkioita, vain sen takia, että he voisivat kaataa perintöoikeudella itsevaltaisesti maata johtavan presidentin.

Krimillä kuohuu

Olisiko Krimin tapahtumissa seuraamassa ”kosovot”, jonka irtautumista Serbiasta ajettiin jopa kansainvälisen yhteisön tuella. Pitäisikö nyt kansainvälisen yhteisön rientää Krimin enemmistön tueksi ja edistää heidän itsenäistymispyrkimyksiä – voisiko tässä suomalaiset olla mukana välitysneuvottelijoina? 3] ..."

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/reviiritaist... -

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #22

Ukrainan sota on siis Ukrainan sisäinen asia! Kiova on hyökännyt Donbassiin, niinhän se meni. Onko Kiovalla siis tarkoitus vallata Ukrainaan kuuluva Donbas, vallata siis omaa alueensa? Joku tässä logiikassa mättää. Vähän samaa kuin Ilkka Luoma valtaisi oman asuntonsa omaan käyttöönsä.

Jos kysymyksessä olisi kapina, eikö Ukrainalla ole oikeutta lopettaa se, ainakaan Venäjällä ei ole siihen oikeutta. Mutta kyse ei ole kapinasta.

Venäjä valtasi jo Krimin, ja maayhteyden saaminen edellyttää Itä-Ukrainan osien valtaamista. Peitetarina on venäjänkielisten oikeuksien puolustaminen (asein ja ohjuksin) Itä-Ukrainassa.

Kun vedät CIA:n tähän mukaan, voitko kertoa vielä motiivin? Venäjällä on selvä motiivi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Maidan, se Maidan ...

[2014]
" .. EU kiihdyttää assosiaatiosopimuksen allekirjoitusta Ukraina-Kiovan uuden väliaikaishallituksen kanssa. Miten EU-Brysselin lakimiehet arvioivat mahdollisesti allekirjoitettavan sopimuksen lainperäisyyttä ja toimivuutta tässä epäselvässä tilanteessa?

Tiedossahan on laajasti, että tämä Ukraina-Kiovan uusi väliaikaishallitus kasattiin laittomien mellakoiden jälkimainingeissa – karkotuttaen laillisesti, vapaasti ja demokraattisesti valitun presidentti Viktor Janukovitshin. Näinkö EU:n mahdollisella sopijakumppanilla on edes Ukrainan lakien mukaista oikeutta allekirjoittaa mitään Ukrainan kansan nimissä? .. "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/fiktio-suoma... -

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #47

"Kiovan uusi väliaikaishallitus kasattiin laittomien mellakoiden jälkimainingeissa – karkotuttaen laillisesti, vapaasti ja demokraattisesti valitun presidentti Viktor Janukovitshin"

Ilkka, sinä näköjään kirjoitat aivan omaa historiaa. Kuka karkoitti Janukovitshin, kerro? Eihän se voinut olla tuo uusi hallitus, joka muodostettiin vasta Janukovitsin paon jälkeen? Tiedätkö muuten tuon hallituksen kokoonpanon, puolueet ja ministerit? Ketkä siinä hallituksessa edustivat vallankumousta ja olivat fasisteja?

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/eurooppa/...

Todellisuudessa Janukovits lähti ihan itse käpälämäkeen, vieden mukanaan melkoisen määrän valtion varoja. Kun presidentti häipyi, vaaleilla valittu parlamentti valitsi keskuudestaan presidentiksi parlamentin puhemiehen, Turtsinovin, siihen asti kunnes järjestettiin presidentin vaali, jossa presidentiksi tuli Petro Poroshenko. Mikä tässä on vallankumousta?

Ei Janukovitsia karkottanut mikään kuviteltu Maidanin vallankumousneuvosto. Vaaleilla valitun parlamentin tilalle ei tullut mitään uutta natsijunttaa, niin kuin sinä annat ymmärtää.

Uudet parlamenttivaalit pidettiin syksyllä 2014 normaalin aikataulun mukaisesti.

Kävikö USA:n varapresidentti Biden neuvomassa kansalaisia miten pitää äänestää? Kannattaisi hieman paremmin tutustua asioihin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

[2014]

" ... Ukrainassa tosiasiat kieltä ja kirjaimia myöten lähtevät idästä, vaikka ukrainalaisilla ei ole yhteyttä itse kansallisuutena venäläisyyteen. Historiaa tietävät ukranalaisten ottaneen saksalaiset hyvällä vastaan kesällä 1941 – saksalaiset eivät vain ymmärtäneet omaa mahdollisuuttaan. Kuvasti tuolloista saksalaisvärittynyttä länsi-eurooppalaista asennoitumista slaavilaisuutta kohtaan. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/01/ukrainan-akt... -

...

[2014]

" .. Nyt Ukraina valjastuu paljolti muidenkin syiden vuoksi taistelutantereeksi sekä idän ja lännen voimain mittelöksi. Kysessä on ensinnäkin erinomaiset viljelyalueet, kiinalaisten peltovuokraukset sekä ukrainalaisten slaavilaisuus – unohtamatta lännenmiehen valtapyrkimyksiä hajottaa lopulta Venäjää pienempiin osiin. USA:n vahva ja pidetty edesmennyt presidentti Ronald Reagan onnistui hajottamaan ”pahan akselin” Neuvostoliiton. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/ukrainassa-i... -

...

[2014]

" ... Ukrainassa on käyty erikoisempaa ja suorempaa ”demokratiaa” - se alkoi todennäköisesti ukrainalaisnationalistien toimesta Maidan aukiolta – muutamien kymmenien tuhansien ihmisten toimesta. Lopulta kymmenkunta-parikymmentä tarkka-ampujaa ratkaisi pelin ja demokraattisilla vaaleilla valittu presidentti Viktor Janukovyts pakeni henkensä kaupalla (?) - ”omatunto pahana”.

Toinen vaihe oli kansanäänestys 1, jota lännenmiehet Kriminkään 2] osalta eivät hyväksy; pitävät perusteettomana, laittomana ja mitättömänä. Krimillä saattoi tapahtua vaalivilppi. Annettu tulos ei vastanne todellisuutta. Tosiasia on kuitenkin se, että Krimin liittämistä Venäjään kannatti varmasti enemmän paljon ihmisiä kuin mitä Maidan aukiolla oli tukijoita ja mellakoitsijoita, joiden myötä Ukrainan presidentti kaatui ja maan parlamentti ”uusittiin” ---

Tataarien, slaavien, turkkilaisten jne … historian siipien havinaa ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/valtaa-mella... -

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #55

Nyt meni aikalailla ohi aiheen, liirum laarum, Maidanin laukaukset ja Mainilan laukaukset huhhuh.

Siis, oliko Ukrainassa vallankumous ja CIA:n asettama nukkehallitus, niin kuin annat ymmärtää?

Kun et tiedä keitä tähän ”vallankumoushallitukseen" kuului, ota selvää.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #55

"Maidan aukiolla oli tukijoita ja mellakoitsijoita, joiden myötä Ukrainan presidentti kaatui ja maan parlamentti ”uusittiin” "

Maidanin aukiolla osoitettiin mieltä Janukovitshille, joka ei hyväksynyt vapaakauppasopimusta EU:n kanssa vaan hyväksyi Venäjän tarjouksen.
Toki presidentillä oli oikeus hyväksyä tuo tarjous mutta niin oli kansallakin oikeus osoittaa mieltään. Onneton päätös Janukovitshiltä oli antaa tappokäsky tarkka-ampujille. Ei ihme, että presidentin oli paettava turvallisuutensa vuoksi.

Kun Janukovitsh oli paennut Venäjälle, valittiin uusi presidentti. Parlamenttia ei "uusittu" niin kuin väität. Parlamenttivaalit pidettiin syksyllä 2014. Vanha, vaaleilla valittu parlamentti muodosti uuden hallituksen, joka ei ollut mikään CIA:n asettama fasistijuntta, niin kuin valheellisesti olet antanut ymmärtää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tämä graafi jos mikä kertoo kansakuntamme päätöksen olla Naton ulkopuolella:

~ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=8597803974... -

Yli 10 vuotta yli 50% kannatus pysyttäytymisestä Naton ulkopuolella - vakuuttavaa, eikö? :)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Onko olemassa sellaista graafia, joka kuvaisi milipidettä kysymykseen pitäisikö saada enempi liksaa?

Ilkka, sellainen mielipidekysely olisi täysin älytön.

Jos kysyttäisiin pitääkö Suomen pysyä liittoutumattomana ja kieltäytyä ulkopuolisiesta avusta aina, kriisitilanteessakin, uskon, että prosentit olisivat aivan muuta.

Ruotsalainen sotamarsalkka Augustin Ehrensvärd antoi hakata Kuninkaanportin viereen laitettuun kivitauluun:

»Eftervard, stå här på egen botn, och lita icke på främmande hielp. (Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun).»

Vaikka emme luottaisi, pitäisikö myös kieltäytyä muiden avusta?

Varmaankaan et kannata ammattiyhdistystoimintaa ja liittoutumista työnantajan ylivaltaa vastaan. Suomen ei pidä liittoutua vaan seisoa omalla pohjallaan, tuli mitä tuli.

Duunarin ei ainakaan pidä liittyä ammattiliittoon, jos työnantaja ei pidä siitä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nuo yli kymmenen vuoden aikana tehdyt nato-kallupit ovat tehdyt sääntöjen mukaan, todeten vastaajan henkilöllisyys - yl. puhelinhaastatteluina. Varmuutta niiden todenperäisyyteen tuo se, että ne tuottavat aina liki saman tuloksen - se kertoo, että tuolloin todennäköisyys aitoon tulokseen on liki 100 -prosenttinen. Tämän tunnustavat kaikki mielipidetutkimuksia tekevät vastuulliset tutkimusyhtiöt.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #23

Aivan varmasti on tehty sääntöjen mukaan mutta kysymys on yksioikoinen.

EI-vastaus tarkoittaa ehdotonta kielteistä suhtautumista, silloin ei hyväksytä edes Nato-optiota? Natoon ei liitytä koskaan, missään tilanteessa.

Onkohan kaikkien mielipidetutkimuksia tekevien vastuullisten tutkimusyhtiöiden käsitys se, että tuo on oikea tulkinta?

Turvallisuuspoliittisessa selonteossa esitetään että Natoon voidaan liittyä jos tilanne muuttuu. Presidentti ja kansan valitsemat edustajat ovat siis eri mieltä kuin kansa.

Kannatan neuvoa antavaa kansanäänestys siinä tapauksessa että kysyttäisiin "pitääkö Suomen pysyä liittoutumattomana ja siten myös kieltäytyä liittoutuneiden maiden avusta kriisitilanteessa?"

Oletko sitä mieltä, että Suomen kansan enemmistö vastaisi "kyllä".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Kysymykset eivät ole - "ei koskaan", vaan kyllä tai ei - selkeää, eikö? ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #28

Oikein selkeää. Ilkka, jos sinulta kysytään onko sinulla nälkä ja vastaat - ei, kukaan järkevä ihminen ei tee sellaista tulkintaa vastauksestasi, ettei sinulla koskaan olisi nälkä.

Nyt tästä liittoutumisesta kysytään kyllä tai ei ja ei vastaus tulkitaan, tai ainakin natokriittiset tarkoituksenmukaisesti tulkitsevat vastauksen niin, että suomalaiset eivät KOSKAAN eikä missään tilanteessa halua liittyä Natoon.

Samalla väitetään, että kansa on eri mieltä kuin valtiojohto, joka turpo-selonteossa ilmoittaa, että Natojäsenyyttä voidaan hakea, jos tilanne muuttuu.

Valtiojohto puhuu Nato-optiosta, jota natokriittisten väittämän mukaan kansa ei siis hyväksy.

Kyllä – Ei, ei ole todellakaan selkeää. Näissä gallupkyselyissä ei tule kansan todellinen natokanta selville.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Optio on viesti naapureille. Kyllä tai ei on kirkaan selkeää viestintää - kansa sanoo kyselyhetkellä jomman kumman - ja nyt se on ollut yli 10 vuotta ei Natolle, aina.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #48

Hyvä Ilkka, viimein päästiin yhteisymmärrykseen: "kansa sanoo kyselyhetkellä jomman kumman - ja nyt se on ollut yli 10 vuotta ei Natolle, aina."

Väkisin tulee mieleen antropologinen tutkimus, jossa alkukantaisten heimojen ihmiset eivät pysty sanomaan mitään muuta kuin mitä tässä, juuri nyt on. Esimerkiksi on mahdotonta sanoa, että huomenna sataa jos nyt paistaa aurinko.

Nämä gallupit todistavat, että suomalaiset ovat melko alkukantaisia.

Viittaan myös aikaisempaa kommenttiini, kun kysytään, onko sinulla nälkä, kyllä vai ei? Ei vastaus ei tietenkään tarkoita, etteikö huomenna voisi jo olla nälkä.

Vaatii siis älyä, että pystyy kuvittelemaan tulevaisuutta, jos nyt, tällä hetkellä ei ole ongelmia.

Siteeraan vielä Parkinsonin lakia: "Jos jokin voi mennä pieleen, se menee"

ja vielä herra Murphya: "Herra Parkinsson oli optimisti".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Olkaamme sitten alkukantaisia, mutta oman etunsa turvallisuusasioissa kansa tajuaa, ja on tajunnut jo kauan. Arvostavat - siis arvostamme meneillään olevaa toiseksi pisintä rauhanjaksoa. Se pisinhän oli tsaarin autonomian aika.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #57

Sitä juuri tarkoitan, jos näin on ollut, joidenkin on mahdotonta ajatella, että mikään muuttuisi. Se on juuri sitä alkukantaisuutta.

Onni että 70 vuotta on mennyt näin, mutta entä seuraavat 70 vuotta. Menevätkö ne samoin vain sen tähden, että edelliset menivät niin? Voisin ennustaa, että ei mene, muutoksia tulee varmasti.

Koska tulee, sitä on vaikea sanoa, mutta jos varautuu liian aikaisin on parempi kuin liian myöhään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Myös Keskustan juuri asettama presidenttiehdokas Matti Vanhanen viestitti Seinäjoelta, että meidän on annettava selvä viesti kaikille osapuolille – Ei Natolle …

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061021701519_u... -

Hannu Tanskanen

Pihtiputaan paikallisten kommunistien puolikuoliaaksi natolla pelottelema mummo ei ole oikea henkilö päättämään. Euroon, yhtä tärkeä asia, mentiin ilman kansanäänestystä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hannu, ei ole vielä Juhannus - pullo kiinni :)

Komenttisi on ala-arvoinen, eikä liity tähän kommenttiketjuun, jonka laatu kriittisyydestä huolimatta on hyvää tasoa!

Hannu Tanskanen

Onko? Minä tiedän että Pravdassa on huonotapaista mainita NATO muuten kuin kirosanana. En muuten juo alkoholia, en edes saunaolutta, vatsa ei wanhoilla päivillä kestä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Sorry, huumorini. Pidetään sitä sitten vaikka kuvainnollisena ilmauksena kommentistasi :)

Venäjä on nimennyt Naton pääviholliskandidaatikseen - ja varsinaiseksi uhakseen, laajentumisensa vuoksi. Usein viitataan Neuvostoliiton hajoamisen yhteydessä sovittuihin seikkoihin, jossa oli ajatus, ettei länsi laajenna reviiriään entisiin itäblogin maihin eli lähene itse Venäjää.

Venäläisillä on trauma Saksan hyökkäyksestä 1941, se maksoi venäläisille miljoonien ihmishenget, joiden osalta Stalinin omat vastatoimet olivat kylläkin aika suurpiirteisiä.

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #38

Olisiko tässä nyt pieni looginen ristiriita, nk. kausaliteetti, syy ja seuraus nurinniskoin? NATO:n " laajeneminen" alkoi vasta Venäjän vallattua Krimin, siis puhtaasti defensiivisenä toimena.

Suomi näyttää nukkuvan Ruususen unta vaikka uhkat ympärillä kasvavat, kaksi sukupolvea punamarinadissa lillumista on vienyt kansakunnan terveen itsesuojeluvaiston ja tylsistyttänyt älyn.

Putinin puudelit kaivavat maata jalkojemme alta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Kerrotko miten väitetty Venäjän aiheuttama uhka kohdistuu meihin suomalaisiin ja Suomeen?

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #41

Kun Itämeri nyt uhkaa kehittyä NATO- mereksi, Venäjä voi katsoa, että sen pitää vallata Etelä -Suomi tai ainakin Ahvenanmaa tuon estämiseksi. Venäjän yhteys Kaliningradiin on myös uhattuna ja Baltian kautta sinne saataisiin maayhteys. Krim oli "turning point", se todisti että Venäjä ei epäröi käyttää sotilaallista voimaa tavoitteidensa saavuttamiseksi, kuva " ikuisen rauhan" EU-Euroopasta särkyi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Olet oikeassa, pitäisikö nyt natovaltioiden asetella punnuksia uudelleen Itämerelle - esimerkiksi sukellusveneitä natomailla Itämerelle on asemoitu 10 ja Venäjällä 2 ...

Hannu Tanskanen Vastaus kommenttiin #49
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Katsot siis turvallisuustasapainoksi suhteen 10:2 - Naton/ natovaltioiden hyväksi. Miten Venäjän vastaa tuohon alijäämään?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Selvää on se, ettei tässä maailmassa nykyisen ja eilisenkään ihmisen luonteella mikään eikä kukaan voi taata täyttä turvallisuutta kenellekään - ei edes sille "viimeiseksi jääneelle ihmiselle", tämän tehdessä yksinäisyydessään itsemurhan. Btw. Sauli puhui täyttä asiaa - me olemme idän ja lännen vedenjakajalla, siksikin kansakuntamme on sanonut yli 10 vuotta täyden, yli 50% enemmistöllä - ei Natolle.

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016062021767577_u... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Virallinen Ruotsi kommentoi meidän presidentin linjauksia Venäjän presidentti Putiniin liittyen. Virallinen Ruotsikaan ei kutsuisi Putinia Tukholmaan. Aikanaan Ruotsi oli ärhäkkänä USA' n Vietnamin sodasta - varsinkin myöhemmin murhattu Olof Palme.

~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1466484225110 -

.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Aivan. Venäjän kansakunta.
Mutta päätös Suomen osalta tehdään kuitenkin Suomessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Juuri näin - huomioiden kaikkien ilmansuuntien vaikutukset reaalisesti ja pragmaattisesti kiihkoilematta ja hyväksymällä tosiasat viisauden aluksi ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014]
" ... Kuinka nurkassa Venäjä on entisen ”alusmaansa” kanssa – tsaarien Venäjä hallitsi Ukrainan mustanmullan alueita jo satoja vuosia sitten. Taisivat idän jättiläiset, mongolitkin osallistua alueen verottamiseen – vieläkin kauemmin sitten. Miten Venäjä selviää ”neuvotteluasemastaan” - onhan Ukrainassa suuri venäläisvähemmistö ja Sevastopolin laivastoasema Krimillä.

EU on ottanut näkyvän roolin, pyrkiessään levittämään omaa vapaan markkinatalouden viestiä yhä idemmäksi, näin lähestyen monina natomaina vanhaa Varsovanliiton johtajaa – Venäjää. Pitääkö Venäjän sietää tätä, ja millä syillä Nato haluaa laajentua idemmäksi? ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/suomi-sovitt... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Kun katsoo tarkkaan karttaan, saattaa ymmärtää Ruotsin ja Suomen natoeroavaisuudet ja varsinkin sen, että kansakuntamme on ehdoton Naton suhteen - emme liity lännen sotilasliittoon.

~ http://yle.fi/uutiset/miksi_suomi_ja_ruotsi_katsov... -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

sss.fi:

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan Suomi ja Ruotsi eivät suunnittele puolustusliittoa. Sipilä sanoi Ylen pääministerin haastattelutunnilla, että maat eivät hae sotilasliitonomaisia piirteitä puolustusyhteistyön syventämisellä.

Yhteistyön syventäminen tarkoittaa hänen mukaansa yhteisiä kalustohankintoja ja harjoituksia sekä materiaaliyhteistyötä ja tilannekuvan jakamista.
Sipilä oli myös huolestunut Itämerelle syntyneistä sotilaallisista jännitteistä.

– Se, että ryhdytään kuskaamaan rautaa rajoille ei ratkaise asiaa, vaan diplomatia, keskustelu ja sovittelu. Nyt ollaan vähän väärällä uralla, hän arvosteli sotilasliitto Natoa.

– Tietysti me kaikki tiedämme, mistä tämä johtuu ja mistä tämä on lähtenyt liikkeelle. Minskin sopimuksen toteuttamisessa ei olla päästy eteenpäin sillä tavalla kuin olisimme halunneet. Sen takia myös sanktiot jatkuvat.
Sipilän oli määrä jatkaa turvallisuuspoliittista keskustelua Ruotsin pääministerin Stefan Löfvenin kanssa sunnuntai-iltana Kultarannassa.

http://haku.yle.fi/?language=fi&UILanguage=fi&q=p%...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset