Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Venäjä sekä Yhdysvallat kohtaavat – käytännön pakosta

(Ulkoministeri John Kerry tapasi Venäjän presidentti Vladimir Putinin Moskovassa. Muutamia tunteja myöhemmin Kerry ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov pääsivät salaiseen sopimukseen 1] miten toimitaan yhdessä Lähi-idässä)

1] [LINK ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1468637103993 - ] ... Suomessa ennakoitiin jo Moskovan tapahtumat aiemmin loogisena jatkona Venäjän aloittamiin Syyrian laillisen hallinnon pyytämiin sotilaallisiin operaatioihin järjestyksen palauttamiseksi alueelle.

Ulkoministeri Kerryn suhteiden normalisoimismatka oli merkki sopeutumisesta ja tarpeesta saada toinen maailman ydinasesuurvalloista mukaan ratkaisemaan ja ehkäisemään laajempi eskalaatio Lähi-idässä. Länsi oli siellä ajanut itsensä solmuun jo laittoman Irak taisteluhyökkäyksen vuoksi.*]

Nizza ja Turkki kiihdyttivät kahden suurvallan sopua. USA' ole on lisäksi syntymässä huomattavasti vakavampi kriisi Etelä-Kiinan merelle. **]

...

*] ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016070621854906_ul.shtml -

*] ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1467768428209 -

**] ~ http://www.fiia.fi/fi/publication/286/kiinan_meri_vai_kaikkien_meri/ -

 

 

[ … kansalainen John on Nevadassa pohtinut mitä tuolla kaukana Euroopassa tapahtuu, mitä tapahtuu Lähi-idässä, ovat kovin etäällä ja omatkin asiat pitäisi laittaa kuntoon. Ehdokas Trump on luvannut irtautumista muiden asioista ja keskittymistä omiimme

kansalainen Ljudmila miettii Jekaterinburgissa miksi meitä ei hyväksytä, mikä meissä on vikana – teemme maailman parasta suolakurkkua, osaamme juoda tai miehemme osaavat (?) juoda vodkaa ja muutoinkin olemme kansana iloisia ja välittäviä. Meillä tuo Putin hoitaa nämä ulkoiset asiat, meille riittää arvostus, äitivenäjä ja slaavilainen vieraanvaraisuus … ]

 

Aikanaan Yhdysvallat varoitti Neuvostoliittoa rujolla voimalla – kolmannen kustannuksella. USA oli pudottanut vuonna 1945 kaksi atomipommia japanilaisten siviilien sekaan – höyrystäen näin tuhansia lapsia, naisia ja vanhuksia taivaan tuuliin – muutamissa sekunneissa. USA' n presidentti Barack Obama ei pyytänyt anteeksi. Samalla meni vakava varoitus Neuvostoliiton generalissimus Josif Stalinille, että täältä pesee, jos me katsomme sen tarpeelliseksi.

 

Nyt varoitus tuli ulkoa – Nizza ja Turkki

Nizzassa yksittäinen ilmeisimmin ulkoa johdettu terroristi, uskossaan tai ilman 2] teki sellaista, jota normaali ihminen ei ymmärrä. Päälleajossa menetti henkensä lapsia, jotka ovat ehdottomasti syyttömiä kaikkeen tämän typpiseen terroriin – oli tekijän syyt kuinka historiasta otettuja tahansa.

Kosto ja terrori siviilejä kohtaan on aina tuomittu, myös Irakissa, Syyriassa, Libyassa, Yemenissä, Afganistanissa ja Somaliassa, jossa länsileirin ilmarynnäköintipommitukset ovat tappanet paljon viattomia lapsia. Venäläispommitukset Syyriassa ovat myös surmanneet syyrialaislapsia. Pommi ei katso kohdetta – vain sen lähettäjä voi estää tappamisen.

2] Suvaitsevaisuutta vai ehdottomuutta? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/nujertaako-suvaitsemattomuus.html -

 

Suomalaisten ennakointi 3] – ja presidenttimme valitsema neuvottelutie

Presidentti Sauli Niinistö on harmistunut, kun media ja liian innokkaat yksipuoliset tulkitsijat arvioivat väärin johtopäätöksin meille Suomelle sitä ainoaa oikeaa ulkopolitiikan tietä – sotilaallisen liittoutumattomuuden väylää, josta meille hiljalleen muodostuu Pohjolan Sveitsin roolitus – idän ja lännen väliin. Meillä on oivallettu, että olemme itsekin niin lännestä kuin idästä – molemmin puolisin vaikuttein.

3] Miten nyt asemoimme niin Putinin kuin Obaman vastakkain asettumisen, vai ajaako ISIS heidät yhteen – kun ISIS hoksasi uhitella Venäjällekin. Mitä tulee tekemään yhä vaurastuva ja voimistuva Kiina? Miten kiinalaisten puuttumattomuuspolitiikka asemoituu Syyrian pommituksiin, ISIS-maailmojen sotaan kuin EU- Euroopan t alouspakotteisiin [LINK] Venäjää kohtaan.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/ydinasesuurvallat-suojelevat-omiaan.html -

 

Suomessa Helsingin Sanomat kirjoitti Moskovan tapahtumasta – ennen tapaamista

[ ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1468467712671 - ]

Näin kommentoimme HS-juttua - ”HS muuntaa nyt räikeästi kokonaistotuutta, painottamalla asiayhteyksiä tarkoitushakuisesti. Tässä kohtaa HS vaipuu raakuntalisälehtensä Ilta-Sanomien tasolle. Palaamme asiaan tasapainottamalla tuon yksipuolisen "uutisen", joka ei arvokasta uutisnimikettä edes ansaitse, ollen jo puolittaista lukijamanipulointia” --- toivottavasti mahdollisimman moni lukee tuon HS-linkin väliotsikon alta!

 

Ydinasesuurvaltojen yhteistyön mahdollisti yhteinen vihollinen - ISIS

[05112014] Nyt ISIS on julistanut ultimaatuminsa myös Venäjälle!

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/09/pelottava-isis-vyoryy-maailmalle.html - ]

Lainaus yllä olevan linkin kirjoituksesta - USA ei riittänyt pääoman kehtona, vaan ISIS havittelee Lähi-idän jatkoksi entisiä Neuvostoliiton ja nykyisiä Venäjän islamistivoittoisia alueita. Onko tässä yhdiste, jonka myötä Ukraina jää varjoon tehtynä ja kuviteltuna uhkana. Onko ISIS ja ääri-islamistit se suuri uhka, joka johtaa Helvetin porteille – kuten USA:n varapresidentti Joe Biden julisteli lämmittääkseen kongressia armeijan lisämäärärahoille. ISIS ei myöskään pyydä anteeksi.

 

Ukraina ja Krim?

Nyt mahdollisesti alkava liennytys, oikeneminen ja ydinasesuurvaltojen suhteiden normalisoituminen tuottavat myös mahdollisuuden ratkaista Ukrainan kiusallinen tilanne. Molemmilla on oma ”lehmä ojassa” - USA aseistaa, rahoittaa ja sotilasneuvoo kiovalaisia ja Venäjä aseistaa, sotilasneuvoo ja rahoittaa kuin myös vapaaehtoisin tukee separatisteja.

Venäjä ei pyydä anteeksi, tosin MH17 malesialaiskoneen tutkinta on siltä osin kesken, ettei tiedetä kuka tai ketkä sen pudottivat – ei tiedetä myöskään Kiovan lennonjohdon roolia tapahtumiiin, tarkasti. Muistamme, ettei Yhdysvallatkaan pyytänyt anteeksi, kun US Navy ampui alas iranilaisen siviilimatkustajakoneen kansainvälisestä ilmatilasta Persianlahdella – 300 menehtyi.

Donpassin alue tullee saamaan osavaltio-oikeudet, venäjän kieli turvataan virallisena kielenä ja Krim jää Venäjälle, jo sen asukkaiden tahdon mukaisestikin – Nyt järjestettänee uusi kansanäänestys, joka vahvistaa liittymisen Venäjään läntisen maailman laillisuuden tasolle – Kosovo?

 

Lopulta näiden kahden suurvallan yhteiset intressit kohtaavat,

… väistyvä Obama linnoittaa itselleen perintöä, ja Putin haluaa saada oman kansansa jälleen vauhtiin. Koko niin kutsuttu ”venäjäongelma tai -uhka” on paljolti median rummuttama olotila. Meidän presidenttikin tuskastui välillä mediaamme ja sen lietsontaan – kuten kokenein ulkominmisterimme Erkki Tuomiojakin. Media rummuttaa omia säveliää ja kansa taas omiaan.

Nyt aukeaa uusi yhteistoiminnallinen aikakausi – lyhyt tai pitkä, aika näyttää. Medialle se on paha pala, sillä miten nyt luodaan rähinää, kun Yhdysvallatkin tarvitsi itänaapurimme apua ja yhteistoimintaa.

 

Ilkka Luoma

| Kansalaiskirjoittaja Helsingistä |

 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL | US | PZ | BL | VU | BL | BLOG 82796

DOC salainen_sopimus_16072016.doc – OpenOffice Writer

PVM 16072016

 

799 | 7108

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (136 kommenttia)

Ilkka Luoma

Jään innolla odottamaan miten meidän media saa tästä sopimusneuvottelusta leivottua venäjäuhan ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ilkka, kirjoitit tapasi mukaan pitkän ja monta asiaa koskevan kirjoituksen. Kommentoin vain alkua, missä otit esiin oleellisen kysymyksen idän ja lännen välillä.

Kirjoitit:

"kansalainen John on Nevadassa pohtinut mitä tuolla kaukana Euroopassa tapahtuu, mitä tapahtuu Lähi-idässä, ovat kovin etäällä ja omatkin asiat pitäisi laittaa kuntoon"

" kansalainen Ljudmila miettii Jekaterinburgissa miksi meitä ei hyväksytä, mikä meissä on vikana – teemme maailman parasta suolakurkkua, osaamme juoda tai miehemme osaavat (?) juoda vodkaa ja muutoinkin olemme kansana iloisia ja välittäviä. Meillä tuo Putin hoitaa nämä ulkoiset asiat, meille riittää arvostus, äitivenäjä ja slaavilainen vieraanvaraisuus”.

Juuri näin, John ei juuri piittaa mitä muut heistä ajattelevat. Jos John ylipäätään pohtii Euroopan asioita, hän on kuullut Venäjän osuudesta useaan kriisiin ja muodostaa siitä käsityksensä venäläisiin. Venäläisestä suolakurkusta hän tuskin tietää mitään. Naurettavana hän pitäisi ajatusta, että Nato uhkaa Venäjää.

Ilkka Luoma

Matti, lienet oikeassa, sillä niin Nevadassa tai vaikka Tennesseessä ei juuri korvaa lotkauteta Euroopan yms. suuntaan - kunhan tankkiin riittää gasoa. USA on mieleltään, well ... todella itseriittoinen - sen sijaan velivenäläinen joutuu miettimään syvällisemmin elon elämää, sillä niukkuus on paljon enemmän läsnä, vaikka USA' ssa materiaalisesti köyhiä on enemmän kuin Venäjällä!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #6

Seija, miten määrittelisit köyhän:

a) materiaalisesti
b) henkisesti

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #7

Yksinkertaistettuna: Materiaalisesti ensisijaista on se, että on rahaa ruokaan, henkinen puoli on sitten vaikeampaa USA:n ja Venäjän kulttuurieroistakin johtuen, ja myös iästä - vanhempi sukupolvi lienee Venäjällä tottuneempi siihen että valtio ohjaa ajattelua.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Samoin Venäjällä vanhempi sukupolvi on tottunut enemmän niukkuuteen.

[2015]
" ... (HS ja HS/Nyt aloittivat suuren köyhyyskeskustelun – mitä köyhyys on, miten siihen eri sosiaaliryhmistä suhtaudutaan ja mihin lajeihin köyhyys voidaan jakaa. Onko köyhyys vain materianiukkuutta vai myös hengen vähäisyyttä. Saako rahalla kaikkea – taivaspaikasta mielen luovuuteen ja viisauteen?)

[ … Leipä - Arska jonottaa Myllypuron seurakuntajonossa – tuhannen muun kanssa. Hurstin jonossa Limppu - Liisa odottaa kärsivällisesti monikielisessä jonossa omaa annostaan – eläke ei riitä edes lääkkeisiin, joita jää ostamatta, tunnetuin seurauksin, silti monilla eläkeläisillä on puhdasta käteisrahaa pankissa yli 100.000 euroa. Tasan eivät käy Onnen lahjat, säästäväisyys eikä säntillisyyskään … ]

Mikä on köyhyyden määritelmä?

Miten arvioidaan köyhyys – oli hän sitten rajoittunut hengeltään, yksinkertaistunut kulutusjuhlaansa, tai vaihtoehtoisesti vähäinen ostovoimaltaan kuin haluton kuluttamaan, vaikka voisikin. Miten näemme köyhyyden, joka puhuttaa, tuo kateutta 1], katkeruutta – kuin halveksuntaa ja ylenkatsetta.

HS:n suuri köyhyyskysely: Monien mielestä köyhyys on ihmisen oma syy
[ ~ http://www.hs.fi/sunnuntai/a1450417337441 - ]
... HS (toimittaja Anna-Stina Nykänen) on onnistunut kirjoituksessaan. Suosittelen lukemaan - kiihkotta pohtien samalla omaa köyhyyden määritettä jakaen se vaikkapa kahteen osioon, henkiseen ja materiaaliseen (ostovoimalliseen) köyhyyteen. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/12/koyhyytta-he... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #7

Köyhyys voidaan määritellä monin eri tavoin, tässä yksi: http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/06/08/9-merk...

"Henkinen köyhyys" ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Oliko esimerkiksi Mika Myllylä tällainen? Entäpä narsisti, joka on epäonnistunut lähes kaikessa. Onko tuo narsismi suojautumiskeino vai henkistä köyhyyttä?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #13

Niin no, kun kommentissa #4 mainittiin USA:n ja Venäjän köyhät niin vertailussa unohtui eri köyhyysrajatkin: Venäjällä $ 145 kuussa / vuositulot n. $ 1.740, USA:ssa $ 11.770 vuodessa, ja pitäisi ottaa huomioon molempien maiden elinkustannuksetkin sekä laskea niistä esim. peruselintarvikkeet ja -vaatteet, asumiskustannukset ym.

Venäjän hintoja: http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_resul...

USA:n: http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_resul...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Pariteetti- eli ostovoimakorjaus on paikallaan - se muuten tekee Kiinasta maailman suurimman talouden.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Suomalaiselle tuo on kai toisarvoinen asia kumpiko on suurempi kansantalous Kiina vai Yhdysvallat, mutta virallisesti se taitaa olla tuo jälkimäinen http://www.hs.fi/talous/a1450159330659

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #28

Ostovoimakorjatulla bkt:lla mitattuna, linkissä molemmat rinnakkain.

https://knoema.com/nwnfkne/world-gdp-ranking-2015-...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Perinteisellä bruttokansantuotemittarilla Yhdysvallat on yhä reilusti Kiinaa suurempi. Erilaisin laskutoimituksin numerot muuttuvat : )

"Vaikuttavuus" on hieman hankala mitata, mutta kiinalainen uuskolonialismi on ongelma Afrikassa. Jenkit eivät tallaista harrasta: http://www.congoforum.be/en/analysedetail.asp?id=1...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #77
Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #78

Miten niin väärin? On erilaisia tapoja mitata asioita.

BKT on täysin lahjomaton tapa vertailla - numerot ja raha eivät tunnetusti valehtele.

Ostovoimapariteettiteoriassa mitataan kansantalouden rahan arvoa sen perusteella, miten paljon sen valuutalla voi ostaa tavaroita ja palveluja. Tällä tavoin saadaan tarkempi käsitys kansantalouden tuotoksesta asukasta kohti kuin vain muuttamalla bruttokansantuotteen tai bruttokansantulon arvo (yleensä) Yhdysvaltojen dollareiksi tai euroiksi.
Kysymys on siitä mitä palveluja ja tavaroita mitataan. Kiinasta saa Rolexin vitosella ja myyjä väittää aidoksi. Verrataanko kiinalaista satasen mopoa ja HD:tä? Onko palvelut vertailukelpoisia?

Tarkennettu ostovoimapariteettitutkimus on Big Mac indeksi - sillä ei Kiina suinkaan ole ykkönen: http://www.economist.com/content/big-mac-index

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #93

Erinomainen vastauskommentti IMF -arvioon.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #93

"Tällä tavoin saadaan tarkempi käsitys kansantalouden tuotoksesta asukasta kohti.."

Toki niin, mutta ei siitä miten se kansantalouden tuotos on kussakin maassa jakautunut. Tässäkään tapauksessa ei ole paljon iloa siitä paljonko se ostovoimakorjattu on per capita:

Russia's car workers who struggle on no pay

http://www.bbc.com/news/world-europe-36213482

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Lähi-idän kovin peluri on Israel,-ei usa tai venäjä,,kaikki on mennyt kuten Israel on halunnut,,eli arabirintama on pahasti hajalla !

Ilkka Luoma

Hyvinkin näin, ainakin toistaiseksi. Israelilla on Venäjällä on yllättävän toimivat suhteet!

...

Itse Lähi-itä, Israel, juutalaisuus, palestiinalaiset, Gaza ja Palestiina puhuttavat suomalaisia hämmästyttävän paljon - otan esimerkin Tiede.fi palstalta - liki 10 vuotta topic aktiivisena, ja noin 20.000 kommenttia ~ http://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_isr... - kun noin kaksi vuotta sitten lukuavauslaskuri loppui - oli lukema ylittänyt jo miljoonan.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Palestiina ongelmineen ei avaudu kuin käymällä paikan päällä.

Joihinkin israelilaisiin siirtokuntiin on helppo tutustua, olen pari kertaa ajanut vuokra-autolla portista sisälle eivätkä ole paljoa kyselleet.

Palestiinalaisalueille - esimerkiksi Hebroniin tai Jerikoon - kannattaa palkata paikallisopas Palestiinan puolelta esim Betlehemistä. Nämä ovat yleensä PLOn jäseniä ja tuntevat Länsirannan todella hyvin. Toki juutalaissiirtokuntiin heidän kanssa ei kannata yrittää.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Olisikin mukava tietää kuinka moni noista Tiede.fi palstan topicin vajaan 20.000 kommentin kirjoittajista on käynyt Israelissa, Palestiinassa tai muutoin Lähi-idässä. Usein tyhjät tynnyrit kolisevat eniten :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #19

Juuri näin - asia kiinnostaa kovasti. Suomalaisista suurin osa on käynyt lukion, jonka historian opintoihin kuuluu Lähi-Idän tilanne, minkä vuoksi perustiedot ovat ihan hyvät.
Toki nointa "tyhjiä tynnyreitäkin" näyttäsi olevan.

Toinen lähestymistapa on tutustua eri julkaisuihin, esimerkiksi YKlla on täysin puolueettomia ja hyvin seikkaperäisiä tutkielmia monista eri asioista. Valitettavasti "tyhjät tynnyrit" ovat usein kielitaidottomia ja kirjallisen annin ulkopuolella.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Teen tuonne Tiede.fi palstalle kyselyn miten kukin näkee oman Lähi-itä tietoutensa ja kuinka moni on käynyt alueella - missäkin. Saankohan rehtejä vastauksia.

Sinällään nuo liki 20.000 kommenttia pitävät sisällään jo lähes kaiken aiheesta - sen jokaisesta näkökulmasta. Osa kommenteista on silkkaa roskaa, mutta aina palstoille sattuu älämölöttäjiä, varsin nimimerkkiosastoilta ...

...
Btw. Turkki on myös normalisoimassa suhteitaan Israeliin - "Välimerihässäkän" jälkeen, jossa Israel tappoi siviiliavustuslaivan turkkilaisia ...

Nyt onkin aika pohtia mitä topicin "salainen sopimus" yhteisestä Jordania tukikohdasta tulee tarkoittamaan!?

Ilkka Luoma

Kirjoitusvirhe, korjataan:

" ... . Israelilla JA Venäjällä on ... "

Ilkka Luoma

Russofobistit kertovat kyseessä olevan putinoimisen, mutta olisin eri mieltä tuosta putiniasta ;)

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/219725-... -

.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Voisin kerätä putinistipisteet toteamalla, että Venäjällä näyttää shakkinappulat olevan jälleen hyvin paikoillaan. On se kova.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Älä muuta sano! Putin pelittää jälleen!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Juu, myy valtionyhtiöitä kun rahat on loppu, timanttiyhtiö Alrosasta meni jo 10,9 % siivu:

Russia Sells Stake in Diamond Company Alrosa to Cut Budget Deficit

http://www.nasdaq.com/article/russia-sells-stake-i...

ja idässä Kiina pelittää, Kiina sekä Intia omistavat tällä menolla kohta Venäjän öljyn, Vankorin öljykenttäähän niille myytiin jo aiemmin.

Rosneft Agrees to Sell Siberia Stake as Putin Boosts China Ties

https://uk.finance.yahoo.com/news/rosneft-agrees-s...

Putin Mulls Sale of Rosneft Stakes to Chinese, Indian Companies

http://www.themoscowtimes.com/article/573041.html

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #12

Öljyn hinnan romahdus toi aikamoisen loven Venäjän "kassaan" - se on tilkittävä jollain. Kiina lainoittaa ja saa vastineeksi Siperian rikkauksia - erityisesti puutavaraa, Kiina ei halua hakata omia metsiään.

Silti Venäjä myy fiksusti, jättää useimmiten tärkeissä kohteissa itselleen yli 50% osuuden.

Tästä voi tarkastella Venäjän talouslukuja:
~ http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/venajati... -

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #16

Niinpä, Kiina ei ole enää lainannut Venäjälle muutoin kuin tavaratoimituksia vastaan ja kiinalaiset osaavat tinkimisen taidon, Kiina vie ja Venäjä vikisee.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Kiina on pyytänyt "vapaaehtoiset tavara-/ materiaali-/ raaka-ainevakuudet"

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #29

Seija Nylund

Kaasukenttien perustaminen on kallista. Venäjä olisi halunnut Kiinalta ennakkomaksua kaasusta rakentaakseen kaasukentät Itä-Siperiaan. Kiina ei ennakkomaksuun kuitenkaan suostunut.

Nyt kun energian hinta on romahtanut, on investointien saaminen jättimäiseen kaasukenttään todella vaikeaa.

Venäjä ei saa Kiinalta ennakkomaksua Kiinaan vievän kaasuputken rakentamisen rahoittamiseksi, kertoo venäläinen talouslehti Kommersant.

Venäjän valtiollisen energiayhtiö Gazpromin toimitusjohtaja Aleksei Miller ilmoitti, että Gazprom ja Kiina eivät enää käy neuvotteluja asiasta. Ennakkomaksu olisi liittynyt Venäjän ja Kiinan keväällä allekirjoittamaa kaasusopimukseen.

Gazpromilla ei välttämättä ole vaihtoehtoista tapaa rahoittaa projektia, sillä länsimainen raha on pakotteiden olosuhteissa kallista. Gazprom joutuu todennäköisesti jäädyttämään jonkun muun projektinsa tai kääntymään Venäjän valtion puoleen.

Venäjä-asiantuntija, filosofian tohtori Tuomo Summasen mukaan venäläiset yritykset ovat riippuvaisia lännen lainanannosta ja energiaviennistä, eikä yhteistyö Kiinan kanssa voi tulla näitä korvaamaan.

Hän korostaa, että venäläisten yritysten velka ulkomaille on paljon suurempaa kuin Kiinalla on mahdollista tarjota. Hänen mukaansa venäläiset yritykset ovat 10 vuoden aikana ottaneet noin 200 miljardia dollaria velkaa ulkomailta.

–Kiina ei voi korvata länsimaista lainanantoa Venäjälle, ei lyhyellä eikä pitkällä tähtäimellä, Summanen kertoi Lappeenrannan yliopiston järjestämässä keskustelutilaisuudessa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #34

Kiinalaiset ovat siirtäneet aiottuja yhteishankkeita, harkitsevat jokaista siirtoa ja ilmeisesti tinkivät, China Daily:

Experts said the privatization will bring benefits to Russia, given the falling oil prices coupled with plummeting Russian rouble.

But buyers must do substantial analysis. "There are still many uncertainties over future oil prices despite a slight rebound, so it is hard to tell whether Russian oil assets are worth that large amount of money," said Gao Jian, a senior analyst at commodities consultancy Sublime China Information Co Ltd.

There are also political factors and management risks to be considered while dealing with Russian companies, especially in the state-regulated energy sector, he said.

http://www.chinadaily.com.cn/business/2016-06/21/c...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Kiinalle merkitsee kauppa eniten - ja niistä saatava korvaus :)

Venäjän projektit eivät suju niin nopeasti kuin venäläiset haluavat, sillä Kiina tasapainoilee idän ja lännen välillä tehden operaatiot siten, että kauppa on maksimaalista kaikkiin suuntiin ja se vaatii aika-ajoin stabilointia.

Etelä-Kiinan meren ongelma voi äityä kriisiksi, jolloin näkökulmat saattavat hyvinkin muuttua - radikaalistikin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #40

"Kiinalle merkitsee kauppa eniten - ja niistä saatava korvaus :)"

Tämäkin lienee saanut Kiinan lykkäämään joitain projekteja hamaan tulevaisuuteen:

The volume of Chinese exports to Russia fell by 34.4 percent last year to $32.9 billion, the TASS news agency reported Wednesday, citing China’s customs department.

http://www.themoscowtimes.com/business/article/rus...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

Tänään Venäjä saa jo kaiken teknologian mitä tarvitsee ja rahaa on käytettävissä riittävästi - maailma on jo muuttunut, eikä kaikki näy julkisuudessa. Teknologiasiirtoprojekteja on käynnissä useita - jopa suomalaisten välittäminä - Kiinan ja Venäjän välillä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #37

Putin tuntuu olevan rahan riittämisestä eri mieltä:

Back in April, President Vladimir Putin was asked at a press conference why he planned to sell state companies just when the market was at bottom.

Putin's reply was blunt: "We need the money."

http://www.themoscowtimes.com/business/article/rel...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

"Kasvuhoennallisessa taloudessa mikään ei ole riittävä määrä - vaan huudetaan lisää, pitää kasvaa!"

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #42

Ei se Venäjän talous tunnu hokemalla kasvavan, kutistuneelta näyttää.

http://www.focus-economics.com/countries/russia

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Teollisuustuotannosta kaikki lähtee liikkeelle Venäjällä:

Teollisuustuotanto,
vuosimuutos, % - vuosittain, alkaen 2007: 6.8 0.6 -10.7 7.3 5.0 3.4 0.4​ 1.7​ -3.4 0.1 tämä on viimeinen arvo 1-5/2016

...

Kiinteät investoinnit,
vuosimuutos, % 23.8 9.5 -13.5 6.3 10.8 6.8 0.8​ -2.7​ -8.4 -4.8 Q1/2016

Kaikki riippuu aikaskaalasta! Venäjän tapauksessa on tarkasteltava pitkiä jaksoja, niin kutsuttua Putinin aikakautta! Tämän myötä Venäjän kokonaismuutos on ollut merkittävää - tosin nyt vahva notkahdus, joka on jo oikenemassa.

~ http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/venajati... -

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #50

Mutta kuoleeko kurki ennen kuin suo sulaa?

Russian Real Incomes Drop 11.5% in May

The sharp fall in incomes forces Russians cut their spending even on necessary items. According to a poll conducted by market research company Romir, 43 percent of Russians had to slash spending on food over the past year and 31 percent said they cut down spending on shoes and clothes, the Vedomosti newspaper reported in April.

http://www.themoscowtimes.com/business/article/rus...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #65

Venäjällä on yksi eittämätön etu muihin nähden - se kykenee luonnonvaroiltaan ja liki kaikilta raaka-aineiltaan olemaan täysin omavarainen, jos halu löytyy - jopa ravinnon osalta sen kyky ylittää omavaraisuuden moninkertaisesti ja tämän Kiina ja Intia tulevat tarvitsemaan! Tosin kehitysprojekteihin Venäjällä pitää laittaa vauhtia. Venäjä on maailman suurin raaka-aineaitta - kokonaisuutena.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #68

Kiina on saanut senkin suhteen Venäjältä edullisempia vaihtoehtoja:

Free land to boost Chinese population in Russia's Far East

http://www.chinadaily.com.cn/world/cn_eu/2015-01/2...

Outcry in Russia over China land lease

Government in Siberia signs 49-year outline deal for Chinese company to farm on countries’ border

The government of Zabaikalsky Krai, one of the country’s poorest regions, signed a preliminary agreement earlier this month under which Hua’e Xingbang, a private Chinese company, would gain control of more than 1,000 square kilometres of idle land bordering China on a 49-year lease for Rbs24bn ($440m).

https://next.ft.com/content/700a9450-1b26-11e5-820...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #73

Itä-Siperian eteläiset osat ovat mahdollisen rajaerimielisyyden myötä tulilinjalla (tai voivat olla) synnyttämässä kitkaa Kiinan ja Venäjän välille. Tämän Putin ottaa huomioon, kyse on paljolti Baikalin vapaana virtaavasta makeasta ja puhtaasta vedestä - sitä ollen koko maapallon vapaan makean veden varannoista merkittävä osa. Muistamme Ussuri-joen rajakahakat Maon aikana. Toisaalta Kiina saattaa tarvita Venäjän apua Etelä-Kiinan meren vaateissaan ...?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #74

Toisaalta em. FT:n artikkelissa mainitaan sama huoli, mikä joissain maissa on venäläisväestöstä:

“This deal poses huge political risks, particularly to Russia’s territorial integrity,” Igor Lebedev, a deputy speaker of the Duma, Russia’s lower house of parliament, said. “The contract must not be signed.”

“They will bring in scores of Chinese. Then 20 or 30 years from now the Chinese government will demand those lands be given to China because all those Chinese people live there,” he added.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #68

Ilkka, taas iskit naulan kantaan: "täysin omavarainen, jos halu löytyy".

Juuri niin, halua puuttuu ja mistähän se johtuu? Minulla on aavistus mutta kerro sinä oma versiosi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #75

Konsultaatiopyynnöistä päätellen halu on kasvamassa - olemme tehneet tänä vuonna enemmän Kiina-Venäjä konsultaatioita kuin ikinä ennen. Erityisesti maataloussektori kehittyy - mennee noin 5-10 vuotta, katsotaan sitten tuloksia. Nimittäin tuon ajanjakson aikana esimerkiksi Etelä-Eurooppa kuivuu liki aroksi ja sen kyky maataloustuotantoon vähenee ja tuo ravinnon tarve täytyy jostain tuottaa. Venäjä voi olla 10-50 vuoden kuluessa monen valtion pelastus ravinnonlähteenä - tämä on jo laskettu muun muassa Yhdysvalloissa ja piireissä pohditaan Neuvostoliiton pilkonnan jatkuvan Venäjän pilkkomisena:

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/venajakin-pa... -

Neuvostoliiton hajottua – käsittelyyn on otettu nyt edelleen liian suuri Venäjä
[ … miksi länsi yrittää luhistaa Venäjän? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k... - ]

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #80

Mutta mutta, ne raaka-ainevarat ovat siellä olleet vuosituhansia ja nyt sinä puhut että pian venäläisilläkin on halua.

Niin, oikeastaan minä ihmettelen miksei sitä halua ole ollut viimeisen sadan vuoden aikana ja mistä se johtuu?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Murrosiän jälkeen ajatukset kirkastuvat ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #86

Venäjän kulttuuriko vasta "murrosiässä"? No ehkä mentaalisesti, käyttäytyvät kuin murrosikäiset; meistä ei kukaan tykkää!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92

Venäjän historiaa jatellen - kommunismin aikakausi oli sangen lyhyt. Sattui vain käymään niin, että venäläiset joutuivat koealustaksi tuolle marxilaiselle ensikokeilulle.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #95

Mainitsemasi murrosiän olisi kuitenkin syytä pikapuoliin loppua ennen kuin Venäjä rahapulassaan myy lisää öljy-ja kaasukentistään sekä -yhtiöistään, joiden tulojen varaan budjettikin perustuu:

The depletion of existing oilfields, deterioration in transport infrastructure, and an acute shortage of investment—aggravated by the country's August 1998 financial crisis—may lead to further declines in oil production unless these trends can be reversed.

Gas production in the established West Siberian fields that account for 76 percent of Russian gas output is declining. At the same time, the planned development of new fields continues to be delayed as a result of lack of investment resources.

http://www.nationsencyclopedia.com/economies/Europ...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #100

Putinin käynnistämät reformit pitäisi tuoda Venäjän ulos "murrosiästään" noin 5-15 vuoden kuluessa - sisältäen myös maatalouden, joka on helposti kasvatettavissa maailman merkittävien joukkoon - kuten vehnä nyt, ollen ilmeisiimin maailman 3. suurin tuottaja ...

"Venäjä on maailman kolmanneksi suurin vehnän tuottaja"
~ http://formin.finland.fi/public/default.aspx?conte... -

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #95

re #95

Lyhyt on vapauden aika tosiaan ollut, mutta jos kehitystä vertaa vaikka "murrosiässä" oleviin itäblokin maihin, ero on valtava. Meitä lähin, Viro, on hyvä esimerkki, vieläpä ilman merkittäviä raaka-ainevaroja ja pääomia.

Olisiko ns. kansanluonteella mitään tekemistä asian kanssa. Vanha sanonta huoleton on hevoseton poika pätee Venäjällä. Kun ei koskaan ole omistanut mitään, ei ole kehittynyt vastuuta eikä yrittämisen intoa. Verrataan venäläistä isäntää vaikka "poholalaaseen" isäntään.

Venäjä pyrkii taloudellisen suurvallan sijaan sotilaalliseksi suurvallaksi uskottelemalla kansalle että länsi uhkaa koko ajan emme ole mitään ilman sotavoimia.

Koska viimeksi ostitte venäläisen kuluttajatuotteen jos antikvariaatista ostettua samovaaria ei oteta lukuun. Autotkin ovat pääosin italialaisella lisenssillä valmistettuja (Ladat)?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #114

Venäjällä ilmeisesti tuudittauduttiin siihen uskoon että öljytuloilla porskutetaan. Talouskasvu pysähtyi 2013 ja kesäkuussa 2014 öljyn hinta sitten romahti. Siinä se kaikessa lyhykäisyydessään kun talouden rakennemuutokset jäivät öljyhuumassa tekemättä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #115

Öljyn aikakausi liikennepolttoaineena päättyy, mutta öljyn ei, se on raaka-aine muoviteollisuudelle, jonka tuotekehitys lähtee nyt tosissaan liikkeelle. Samoin raaka-öljyn muu käyttömahdollisuus on jäänyt "lapsen kenkiin". Venäjällä on alkanut suomalaisten konsulttien tiedon mukaan käyntiin noin 20 kehitysprojektia raaka-öljyn uusista hyödynnösmahdollisuuksista.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #117

Ilkka Luoma

Muoveja tarvitaan nykyisin käytännössä kaikissa yhteiskunnan kannalta elintärkeissä toiminnoissa. Kaikesta ihmisen käyttämästä öljystä 4 % riittää kaikkien muovituotteiden valmistukseen. Öljy ei siis ole välttämätön muovien raaka-aine.

Muoveja voidaan valmistaa muistakin hiilivedyistä, joita saadaan esimerkiksi biologisista prosesseista. Nämä voivat olla perinteisiä muoveja vastaavia tai biologisesti hajoavia, eli kompostoituvia muoveja.

http://www.plastics.fi/fin/muovitieto/muovit/

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #117

"..noin 20 kehitysprojektia raaka-öljyn uusista hyödynnösmahdollisuuksista."

Toisin sanoen tuotteet ovat vielä kehittelemättä ja testaamatta, tuotantolaitoksia ei ole eikä myyntikanaviakaan, joten kyseessä on pitkän tähtäyksen projekteja.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #126
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Venäläisten trauma oli Hitlerin hyökkäys 1941 - jolloin II Maailman sodan Itärintama sai väkevän nimen - Suuri Isänmaallinen sota, jossa venäläiset tuhosivat Saksan kotkan - aina Berliiniin saakka. Trauma lähtee tuolta, sillä vieläkään ei tarkoin tiedetä tiesikö Stalin tuoh hyäkkäyksen alkavan vai tuliko se täytenä yllätyksenä! Asiaa tutkitaan nyt Kremlin Stalin yksityisarkistoista (Kaganovitsh) ... Barbarossasta lähtien venäläiset ovat olleet epäluuloisia lännestä tuleviin uhkiin/ "uhkiin" ...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Näihin päiviin saakka venäläinen huipputekniikka ja -osaaminen on kohdistunut aseteollisuuteen ja sen johdannaisiin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #75

Niin, miksikähän Venäjä / Alrosa sopi raakatimanttienkin viennistä intialaisille sen sijaan että myisi ne hiottuina.

In December 2014, at the World Diamond Conference in New Delhi, which coincided with Russian President Vladimir Putin’s visit to India’s capital, the countries’ leaders, who attended the conference, laid the foundation for a renewal of cooperation in the diamond sector.

Addressing conference delegates, Putin noted that nearly 50% of AK Alrosa’s raw supply is located in India or within companies controlled by Indian capital. Alrosa is the largest Russian diamond mining and sales company.

https://in.rbth.com/economics/2015/07/03/diamond_t...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #68

Ei Venäjä suurin raaka-aineaita ole. Päävientituotteet raaka-aineita eikä se ole niissä suurin tuottaja. Päätuotteet ovat polttoaineet ja polttoainetarvikkeet, maakaasu, metallit,puu ja puutuotteet, kemikaali - ilman elintarvikkeiden tuontia venäläiset kuolisivat nälkään.

Teollisuustuotanto on vanhanaikaista.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #79

Kokonaisuutena Venäjä on suurin raaka-aineaitta - siellä on ensinnäkin suurin pinta-ala vielä tutkimatta - hyödyntämättömiä lähteitä on paljon - niin hiilijakeina kuin muina raaka-aineina ja mineraaleina. Venäjän hedelmällinen maaperäpinta-ala on ylivertainen, erityisesti, jos ilmastonmuutos kehittyy odotetulla tavalla - pohjoinen maapallo sulaa ja eteläinen osaksi kuivuu.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #81

Nyt menee aika lapselliseksi : ei jotain hatusta vedettyä oletusta voi ynnätä tiedetyn asian "päälle" ja todeta, että tässä onkin voittaja.

Koko orgaaninen kemia on perustuu hiileen ja biomassa on 100% hiilijakeita koska eliöiden sisältämää vettä ei huomioida.

Faktaa: Ilmastolliset ja maantieteelliset tekijät rajoittavat Venäjän maataloustoiminnasta noin 10 prosenttia maan pinta-alasta. Noin 60 prosenttia käytetään kasvien, loppuosa laitumella ja niittyinä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #98

Venäjällä on tuhansia jokia ja sisäalueiden vesistöjä, joiden ansiosta maalla on yhdet maailman suurimmista pintavesivarannoista. Tärkein makean veden lähde on Baikaljärvi, joka on maailman suurin, puhtain ja tilavin makean veden järvi,[13] sisältäen viidesosan maailman makeista pintavesistä.[14]

...

Venäjän alueella on maailman runsaimmat luonnonvarat, joihin kuuluu tärkeimpinä raakaöljyä, maakaasua, hiiltä, puuta ja mineraaleja.[4]

...

Venäjällä on maailman suurimmat metsävarat,[6] joiden takia se tunnetaan ”Euroopan keuhkoina”.[10]

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4 -

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #107

Valitettavasti Baikal-järvi ei enää ole entisensä:

‘Baikal seriously ill’: World’s deepest lake suffers alien algae, record water-level drop

https://www.rt.com/news/240453-lake-baikal-polluti...

http://news.nationalgeographic.com/2015/11/151113-...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #107

No ei - maailman vesivarat voidaan jakaa päätasolla meriin ja muihin vesivaroihin. Muista vesivaroista noin kaksi kolmannesta on napajäätiköissä ja loput eli jäljelle jäänyt kolmannes ovat pintavesissä sekä maaperässä, ilmakehässä, pohjavetenä ja suolajärvissä.
Napajäätiköissä on siis suurimmat makean veden varannot - moninkertaisesti pintavesiin nähden vaikka kaikki laskettaisiin yhteen.

Öljyvarannoiltaan Venäjä ei ole alkuunkaan suurinpia.

Metsävarat varmasti pitää paikkaansa, mutta niiden hyödynnettävyys on eri asia. Luonnon kannalta hyvä asia, ettei niitä juurikaan käytetä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #111

Venäjällä on tuhansia jokia ja sisäalueiden vesistöjä, joiden ansiosta maalla on yhdet maailman suurimmista pintavesivarannoista. Tärkein makean veden lähde on Baikaljärvi, joka on maailman suurin, puhtain ja tilavin makean veden järvi,[13] sisältäen viidesosan maailman makeista pintavesistä.[14]

[linkki ylempänä]

...

Venäjän alueella on maailman runsaimmat luonnonvarat, joihin kuuluu tärkeimpinä raakaöljyä, maakaasua, hiiltä, puuta ja mineraaleja.[4]

[linkki ylempänä]

Jussi Säntti Vastaus kommenttiin #68

Etu? Alkutuotannon osuus tuotteiden hinnasta laskee koko ajan.

Ilkka Luoma

Putinoinnin mestariliike oli salamannopea suhdenormalisointi Turkkiin - varsinkin nyt, kun Erdogan näyttää voittaneen "aloittamansa vallankaappauksen" - tai?

Ilkka Luoma

Yllättävän vähän mediassa kirjoitetaan Putinin uudistusohjelmasta, jossa tuotantosuuntia monipuolistetaan, maataloutta omavaraistetaan ja aseteollisuutta uudistetaan - Boreit ja Bulavat.

Yllä olevan vuoksi Venäjällä on yllättävän pieni työttömyys ja varoja kyllä on käynnistää projekteja, mutta kun kohteita on NIIN paljon.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

Pieneen työttömyyteen löytyy syynsä. Uusia työntekijöitä tarvitaan vuosittain 500 000 kuolleiden tilalle.

Työikäisiä kuolee Venäjällä puolet enemmän kuin 1960-luvulla. Työikäisten kuolemat olivat korkeimmillaan vuonna 2005. Tuolloin 739 905 venäläistä menehtyi ennen eläkeikää.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/Venaja_kuolee...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Verkkouutiset on tarkoitushakuinen Kokoomuksen yksipuolisuusmedia, joka trollaa kuten aiempi Vastamedia, mutta eri näkökulmasta.

Kaikkialla kuolee työikäisiä, oikea tapa on suhteuttaminen väestömäärään, työikäisten määrään ja työllisten määrään.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #38

Verkkouutisten uutisoinnista ei ole kertaakaan kanneltu Julkisen sanan neuvostoon, joten väite ontuu. Niinpä väitteen tueksi pitäisi esittää faktaa, mitä tuskin löytyy.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Verkkouutiset on yksipuolinen poliittinen yhden liikkeen äänenkannattelija, tällöin ei voida vaatia tasapuolisuutta, eikä laaja-alaisuutta, vaan lehti edustaa näkökulmia, joita Kokoomuspuolue ajaa, kannattaa ja vie eteenpäin.

Esimerkiksi Nato asiassa VU on voimakas natottaja, vaikka kansakuntamme yleinen mielipide enemistönä on Natoa vastaan.

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Verkkouutiset -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #51

Pelkkää panettelua. Verkkouutiset mediana ei kannata tai vastusta Natoa, koska tällainen ei kuulu vapaaan tiedonvälityksen periaatteisiin.

Tyhjien tynnyreiden kolistelun sijaan väitteen esittäjä voi todentaa väitteensä linkittämällä esimerkin, joka kuvaa parhaiten väitettä.

Sinäänsä Nato on ensiarvoisen tärkeä koko Itämeren turvallisuudelle.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Jokainen joka on lukenut VU' sia ymmärtää sen selvän natokannan, jota se vie eteenpäin kuin ohjusta alustalleen - Kokoomuksen hyytävyyttä kuvastaa hyvin koppalakkiosaston huuto, ettei suomalaisia uurnille lasketa päätettäessä Natosta - ei mitään kansanäänestyksiä, tämähän on roiskaisu kansanvallan silmille ja suorademokratialle. Kokoomuksen ohi kansanäänestyksen ryhmittymä on Ilkka Kanerva, Ben Zyskowizc, Kimmo Sasi ja Pertti Salolainen - he sanovat, että Natoon ilman kansanäänestystä, tosin presidenttimme on toppuutellut kiihkeimpiä kokoomussatraappeja ...

... PERJANTAINA, JOULUKUUTA 19, 2014

Koppalakkiosasto Kokoomuksesta kurvaa kansakunnan ohi Natoon!
(Media lööpitti voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme - Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!”)

[ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]

Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.

Miksi kansalaiset ovat niin vakaasti Natoa vastaan?

Siihen on yksiselitteistä vastausta vaikea antaa, mutta yritetään: 1) Suomalaiset eivät halua ajautua Venäjän vastustajaksi, kuten ajauduimme Saksan kolmannen valtakunnan virrassa Jatkosotaan, 2) Suomen kansa haluaa olla kaukoviisas ja katsoa sotilaallisesti liittoutumattomana niin itään kuin länteen – emme asettaudu näin toimien viholliskandidaatiksi 5], vaikka Nato-Isäntämaasopimus 6] jo saattoi siirtää meitä tuohon suuntaan [?].

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios... -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #87

Tyhjä tynnyri kolisee!

Otetaanpa uudestaan:
Löytyykö VU:n uutisoinnista joku uutinen, joka tukee esitettyä väitettä?

Laitoin VUn verkkosivuun haun "Nato" enkä omasta mielestäni löytänyt yhtään Natomanipulaatiota.

Kerro siis itse mitkä ovan ne uutiset josta tuo mielikuva on syntynyt?

Oikaisu : Jatkosota alkoi kun NL:n ilmavoimat alkoivat pommittaa suomalaisia kaupunkeja ( sinun sanoin "höyrysty palopommein lapsia ja siviilejä"). Me emme siis ajatuneet vaan jouduimme hyökkäyksen kohteeksi. Neuvostojohtokin on tämän myöntänyt.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Suomi on poikkeuksellisessa asemassa, monen syyn vuoksi

Olemme idän ja lännen vedenjakajalla. Olemme itse, niin lännestä kuin idästä, ja meillä on poikkeavan monivaiheinen suhde itään – alkaen Novgorodista Ruotsin alamaisena ja jatkuen Venäjän tsaarien kanssa Suuriruhtinaskuntana. Lopulta Venäjällä bolsevikkien oma vallankumousaamu myönsi meille itsenäisyyden 4. tammikuuta 1918 itsensä Leninin ja Stalinin nimikirjoituksilla.

Jotta voisimme katsoa syvällisesti suhdettamme itään,

… nimenomaan EU-alueen pisimmän Venäjän maarajan haltijana; on meidän nähtävä myös rajanaapurimme tarpeet. Rauha ja ystävyys säilyvät vain molemminpuolisella ymmärryksellä toistensa tarpeista. Meidän vieressä välittömästi on Venäjän toiseksi tärkein ja merkittävän kaupunki – Pietari.

Pohjoisessa, reilu 1000 kilometrin päässä ovat Venäjän, ydinasesuurvallan tärkeimmät atomisukellusveneiden tukikohdat, jotka ovat Naton ja USA’ n erityisen mielenkiinnon ja huolen kohteina. On varmaa, että Venäjä puolustaa ydinasesuurvaltana 3] kaikin keinoin näitä kahta maa-aluekohdetta, jotka varmasti ovat Naton sotilaskartalla maalikohteina.

Pohjoisen ulottuvuus ja Suomen mahdollisuudet

Venäjällä on Naton kanssa pieni pätkä maarajaa pohjoisessa, Norjan kanssa. Meille on mielenkiintoisena mahdollisuutena Petsamon, ”oikean kätemme” uudelleen järjestelyt, joissa Venäjä pääsisi samalla eroon harmillisesta natomaarajasta. Meille Jäämeren radan ulottuminen aina Petsamon satamaan Liinahamariin saakka olisi kaupallinen lottovoitto – pitkällä jänteellä.

Nyt jo tiedämme, että Kiina etsii kaupallisia väyliä Eurooppaan ja Koillisväylä on yksi sellainen – lyhin merireitti Eurooppaan. Me voisimme vuokrata Saimaan kanavan tavoin maa-alueen Petsamoon ja aina sulaan Jäämeren satamaan saakka ja luoda sinne eräs Koillisväylän päätepiste. Uskoisin, että Kiina olisi halukas rahoittamaan tätä hanketta [?]

Suomi tarvitsee idänpolitiikkaan win – win tilanteita

Edellä oleva on loistoesimerkki, siinä Venäjä saisi ”puskurin” itsensä ja Naton väliin. Samalla tavalla Ruotsin kuningas 1809 päätti tehdä itäisestä maakunnastaan – Suomesta, puskurin Tukholman ja Pietarin väliin; ja tuostahan alkoi Ruotsin yli 200 vuotta kestänyt rauhanaika. Siksi onkin mielenkiintoista nähdä oikeasti onko Ruotsi hakemassa lopulta Naton jäsenyyttä, joka ei sinänsä meidän kansalaisia ole innostanut sen enempää Natoon, vaikka Ruotsi siihen liittyisi!*]

*] Suomi ei Natoon – vaikka Ruotsi liittyisi [2013] ~ http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_ei_natoon_edes_r... -

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/10/itsenaisyyte... -

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82
Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #106

No ei.
Jos media (tässä VU) kertoo Kokoomuksen kannasta Natoon tai harjoitusalueella pörränneestä lennokista niin ei noissa uutisissa media kerro omaa mielipidettään tai lisäile sinne mitään "Natomainoksia".

Puolueeton journalismi kertoo lähteen ja lähteen esittämän asian (tämä muuten kuuluu lukion äidinkielen opintoihin)- VU on sitoutunut näihin ja epäasiallisesta uutisoinnista voi ilmoittaa Julkisen sanan neuvostoon.

Kysymys: Mikä googlaamistasi VUn uutisista on väitteeesi mukainen? Mikset valita siitä Julkisen sanan neuvostoon?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Jokainen lukija, jolla on kyky havaita Suomea ja suomalaisuutta itään ja länteen kansakuntana katsovana tarkkailijana, huomaa tehokkaasti mikä on VU' n linja ja tavoite sen ajaessa Kokoomuksen äänenkannattelijana tämän päämääriä Naton osalta - Kokoomus veisi suomalaiset ja Suomen Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen (tosin kokoomuslainen presidentti on toppuutellut sotaisimpia kokoomuslaisia ja sanonut, että suomalaiset saavat kansanäänestyksensä Natosta, jos yleensä Natoon liittymisen kysely tulee ajankohtaiseksi tämä on hiukan hillinnyt hyytävimpien koppalakkisten menoa ja turbulenssia, näin ovat natomopedien vikuroiva keuliminen rauhoittunut, ainakin toistaiseksi) - , mutta lukijat päätelkööt näistä:

~ http://www.verkkouutiset.fi/haku/Nato -

...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #38

Ilkka Luoma

Täytynee laittaa sitten Rostatin alkuperäinen tilasto. Russian Federal State Statistics Service is the governmental statistics agency in Russia.

http://www.interpretermag.com/mortality-among-work...

http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/ros...

Et kai tosissasi olettanut, että Verkkouutiset ihan itse kirjoittelee näitä raportteja.

Kaikki nämä uutiset ovat samalla tavalla haettu linkkien kautta. Niinhän sinäkin teet ja minä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Harva media suoran valehtelee, mutta painotus, seloste ja tarkoitushakuisuus vaihtelevat lehden imagon, ajamansa suunnan, rahoittajien, omistajien ja lukijoiden - mainostajien näkökulmista. Tietoa voidaan julkaista laajasti tai suuntaavasti - kuten VU tekee yhden poliittisen liikkeen äänenkannattelijan periaatteilla.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #54

Ilkka Luoma

No se on helppo huomata, vai mitä. :) Mitä mieltä olet omasta suuntauksestasi ?

Muuten tästä Rosstatin tilastosta voit tarkistaa useimpia Venäjään liittyviä asioita. Nekin tilastot ovat poliittisesti suuntautuneita, mutta suuntaa antavia.

http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/ros...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Suuntaukseni on tasapainottava - meillä Suomessa media on usein hyvin länsipainotteinen, ja usein kaukana slaavilaisesta/ itäisestä/ puolueettomasta näkemyksestä. Tosiasiat värjäytyvät monesti lännen värein ja tälle koetetaan löytää vasta- ja tasapainoa toteuttaman meille suomalaisille tyypillisin ja ominaisin idän ja lännen vedenjakajalla olo - olemmehän itsekin niin lännestä kuin idästä :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #54

Ei pidä paikkaansa - VU on sitoutunut tällaiseen etiikkaan: http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

Kokoomuksen vastustajille olisi "namupala" jos löytyisi joku painostuksen alla tehty uutisointi.

Kannattaa huomioida, että Kansan Uutiset on myös sitoutunut näihin eettisiin arvoihin.

1. Journalisti on vastuussa ennen kaikkea lukijoilleen, kuulijoilleen ja katselijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
2. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille.
3. Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä.
4. Journalisti ei saa käyttää asemaansa väärin. Hänen ei pidä käsitellä aiheita, joihin liittyy henkilökohtaisen hyötymisen mahdollisuus eikä vaatia tai vastaanottaa etuja, jotka voivat vaarantaa riippumattomuuden tai ammattietiikan.
5. Journalistilla on mahdollisuus kieltäytyä tehtävistä, jotka ovat ristiriidassa lain, henkilökohtaisen vakaumuksen tai ammattietiikan kanssa.
6. Käsitellessään omalle tiedotusvälineelle, konsernille tai sen omistajille merkittäviä asioita journalistin on hyvä tehdä asiayhteys lukijalle, kuulijalle ja katsojalle selväksi.
7. Myös toisen työtä käytettäessä on noudatettava hyvää tapaa. Lähde on mainittava, kun käytetään toisen julkaisemia tietoja.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #36

Sen lisäksi, että työikäisten kuolleisuus on kaksi kertaa suurempi, olisi tärkeää tietää vielä minkä maiden väestöstä on kyse. Kun Nezavisimaya Gazeta -lehti puhuu 1960 luvun Venäjästä, onko kysymyksessä sama alue kuin nykyinen Venäjä?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #56

Matti Villikari

Neuvostoliiton väkiluku oli 1991 300 miljoonaa henkeä.

Neuvostoliitto oli silloin maailman toinen supervalta ja sen bruttokansantuote oli maailman toiseksi suurin. Siihen aikaan ei käytetty tilastoissa ostovoimakorjattua bruttokansantuotetta. Jos olisi niin NL olisi ollut maailman mahtavin valtio.

Nyt Venäjän väkiluku on 140 miljoonaa eli yli puolet on tilastollisesti siirtynyt NL hajoamisen jälkeen itsenäistyneisiin valtioihin. Miten lienee työikäisten kuolleisuus kehittynyt noissa valtioissa ?

Väki on vähentynyt nykyvenäjällä NL ajoista, mutta työikäisten kuolleisuus on lähes kaksinkertaistunut. Käsittämätön ilmiö joka vaatisi tietysti tarkempaa analyysiä.

Yksi luonnollinen selitys on tietysti se, että valtaosa venäläisistä on tosi köyhiä ja puutetta on kaikesta.

http://www.talouselama.fi/uutiset/venajalla-on-110...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Yllättävän pieni työttömyys johtuu myös siitä että palkanmaksut voivat pahimmillaan olla kuukausia myöhässä, työpäiviä sekä -viikkoja on lyhennetty ja työntekijät voidaan välillä passittaa palkattomalle lomalle.

Unpaid Russian Workers Unite in Protest Against Putin

http://www.nytimes.com/2015/04/22/world/europe/rus...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei kai jenkit Ukrainaan ole toimittanut aseitaan - jos on niin olisiko mitään linkkiä mistä asia selviää? Mitä itse olen Ukrainassa käynyt niin kyllä sotilaskalusto ja -aseistus on perinteistä itäeurooppalaista eikä mitään jenkkiaseita ole näkynyt.

Pari vuotta sitten kovasti esillä ollut Novorussia on näköjään haudattu toistaiseksi. Venäjä ei ole enää suurvalta ja sen iskukyky loppui Mariupoliin Sehän oli hetken venäläisillä, mutta Ukraina sai palautettua itselleen.

Venäjän armeijan perusrynnäkköyksikkö on nykyään erittäin tulivoimainen prikaati, joka kyllä liikkuu nopeasti, mutta kuluu loppuun lyhyessä ajassa. Puna-Armeijassa olisi lähetetty divisioona sotaan ja loppuun kuluneen prikaatin tilalle heitettäisiin uusi.

Ilkka Luoma

Amerikkalaisia -/ natovaltioaseita on päätynyt kiovalaisten joukoille Nato-varastoista, tai ainakin natovaltion "omista varastoista", muun muassa Liettuasta, Latviasta, Puolasta (?) ... jopa suomalainen media on kirjoitellut aiheesta.

Amerikkalaisia sotilasasiantuntijoita on Kiovassa, lisäksi CIA pääjohtaja Brennan vieraili heti Kiovassa Maidan verimyrskyn jälkeen - tämä yritettiin ensin salata, mutta kiovalaiset vuotivat asian julki, jolloin USA poikkeuksellisesti informoi vierailun ulos (minkä vuoksi kiovalaiset paljastivat - kysymys lukijoille)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Se on eri asia - eurooppalaiset slaavimaat ovat antaneet vanhoja aseitaan Ukrainalle, mutta nekin ovat ns itäkalustoa. Ukrainahan ei ole Naton jäsen, mutta slaaviveljet auttavat toisiaan.
Yhdysvalloista peräisin olevia aseita ei ole näkynyt.

Maidanin verilöyly ja Mariupolin poliisimurhat ovat selvitetty ja tekijät tiedetään nimeltä. Brennanin väitetty vierailu ei ole noiden kanssa missään tekemisissä, koska sen väitetty ajankohta oli noiden murhien ja Krimin miehityksen jälkeen.
Sinäänsä Brennanin "salaisista" matkoista on uutisoitu aika paljon ja jopa Moskovaan.

Jenkkien sotilasasiantuntijoita on Ukrainassa, mutta sekin on eri asia.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

[12122014] Yhdysvalloissa kongressi on valtuuttanut presidentin antamaan sotilasapua Ukrainalle.

Apu voi olla esimerkiksi panssarintorjunta-aseita, ampumatarvikkeita ja lennokkeja.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/yhdys... -

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Ukraina 4.5.2014 klo 12:40 | päivitetty 4.5.2014 klo 15:09
Saksalaislehti: CIA ja FBI avustavat Kiovassa
~ http://yle.fi/uutiset/saksalaislehti_cia_ja_fbi_av... -

...
Julkaistu: 14.4.2014 20:52
Valkoinen talo vahvistaa: CIA-johtaja vieraili Kiovassa
~ http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000007424... -

...
20.2.2014 Maidan
~ http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2015021719... -

...
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Krimin_kriisi_2014
23.3.2014

...
Odessan murhapoltto
~ http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3163815-totu... -
ARTO HUOVINEN 5.5.2014 15.14 - tuosta edellinen perjantai.

Mielenkiintoista tutkia päivämääriä!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #49

Juuri näin. Materiaalitonta Yhdysvaltojen tukea Ukraina on saanut vasta Krimin miehityksen ja Maidanin verilöylyn jälkeen.

YLEn uutiset kertovat Venäjän tuominneen Brennanin vierailun Ukrainaan. Herää kysymys, tuomitseeko UKraina Brennanin vierailut Venäjälle?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #102

Poroshenko pyysi - ja Biden vastasi:

Yhdysvaltojen varapresidentti Joe Biden tarjoaa lisätukea Ukrainan asevoimille, kun hän myöhemmin tänään vierailee Kiovassa, kertovat amerikkalaislähteet.

~ http://www.iltalehti.fi/ukrainan-kriisi/2014112018... -

...

" ... Miten Yhdysvaltain aseet päätyivät Donetskin lentokentälle?

Ukrainan presidentti Poroshenko määräsi joukkonsa hyökkäykseen erityisesti Donetskin tasavallan lentokenttää vastaan 18.1. klo 06:00 paikallista aikaa.

Hyökkäystoimia tapahtui pian laajalla rintamalla koko Novorossiaa vastaan Donetskissa ja Luganskissa, mutta varsin tuloksettomasti sotilaalliselta kannalta. Kun puolustautuneiden aluejoukkojen käsiin on jäänyt taisteluista amerikkalaisia aseita.

Aluejoukkojen komentaja Eduard Basurin esitteli toimittajille amerikkalaista aseistusta, jota oli jäänyt sotasaaliiksi vallatuista vihollisten asemista lentokentän terminaalin alueella. Mukana on M-16-A5 rynnäkkökivääreitä, kranaatteja, kuten myös amerikkalaisia viestinvälineitä. Voimakkaita räjähteitä on löydetty satoja kappaleita. "Tutkimuksien jälkeen uudella terminaalilla yksikkömme löysivät suuria määriä amerikkalaisvalmisteisia aseita", hän sanoi.

Rojujen keskeltä oli löytynyt myös mm. Naton uniformuja, Basurin kertoi. Tietojen mukaan lentokentän taisteluihin oli ottanut osaa ulkomaalaisia, jotka on palkattu yksityisistä sotilasyhtiöistä, ja jotka ovat toimineet osana Ukrainan armeijan joukkoja.

Amerikkalaisten tehokkaiden räjähteiden kokonaisvaikutuksella koko pääkaupunki olisi saatu jyrisemään, Basurin painotti. Asemat jäivät aluejoukkojen hallintaan edellisellä viikolla tapahtuneiden alueellisten taistelujen jälkeen ja Kiovan kaikkien aselajien hyökkäys on pyrkinyt saamaan nämä asemat takaisin, mutta ainakin toistaiseksi tuloksetta.

Yhdysvaltain virallisesti toistama linjaus on ollut, ettei Ukrainan armeijalle olisi toimitettu suoranaisesti tappavaa armeijan välineistöä. Yhdysvallat on kuitenkin toimittanut avoimesti jo yli 100 miljoonalla dollarilla Ukrainan joukoille erilaisia sotilasvarusteita. ... "

Paikalla olijoiden kirjoitus

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #104

Nuo samat "lähteet" ovat kertoneet silminnäkijähavainnoista, jossa ukrainalainen SU-25 rynnäkkökone ampuu alas MH17-lennon kymmenen kilometrin korkeudessa.

M-16 rynnäkkökivääri on yksi yleisimpiä aseita maailmassa ja Naton uniformuja voi ostaa vaikkapa Varustelekasta Suomessa.

Ilkka Luoma

Venäjä on ottanut Itä-Ukrainasta sisällissodan alussa tietolähteestä riippuen 200 - 500.000 pakolaista, tuon määrän pyörittäminen vaatii jo melkoisen hallinnon ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #39

Tuo on totta ja ukrainalaisten kertoman mukaan nämä pakolaiset ovat pääsääntöisesti venäläistaustaisia henkilöitä, joiden perheet ovat muuttaneet 2.maailmansodan jälkeen Ukrainaan.
Ilmiö on siis sama kuin Baltian maissa 90-luvulla.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Suuri osa koko Donpassin alueen väestöstä on venäläisperäistä tai venäläismielistä ja venäjänkielistä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #53

Voisitko ystävällisesti kertoa lähteet?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #63

Wikipedia osoittaa vain sen, että Ukrainan itärajan läheisillä alueilla on venäjän kielinen enemmistö.

Idäntutkimuksen artikkelilla ei liene kovin paljon sanottavaa nykyisessä tilanteessa. Ainoa merkittävä siinä mainittu fakta oli, että modernin ukrainan kielen kehitys saattoi alkaa käytännössä Itävalta-Unkarin hallitsemilla alueilla, koska Venäjällä oli kirjoitetun ukrainan käyttäminen kielletty 1800-luvulla. Eli ukrainalaisen kulttuurin ja kielen kehittäminen oli jo tuolloin pitkälti lännen varassa.

Kummassakaan lähteessä ei puhuta venäjämielisistä nykyisessä Ukrainassa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #39

Tämä ei kuitenkaan oikeuta toisen valtion alueiden valtaamista?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59
Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #62

Kosovoa ei ole tiettävästi liitetty Albaniaan?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Kosovo revittiin irti Serbiasta, paljolti USAF massapommituksin. Suur-Albania projekti on vielä kesken ...

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1429593545035 -

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Suur-Albania -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #69

Tuo ei pidä paikkaansa. Kosovossa länsimaat estivät kansanmurhan, mutta silti 13 tuhatt kuoli.

Vain Kosovo ja Servia voivat selvittää välinsä, mutta Putin käytti Kosovoa perusteena Krimin miehitykselle. Siksi putinistit trollaavat tätä ymmärtämättä mistä on kysymys.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Millä mandaatilla Nato-USAF aloitti raskaat massapommitukset Kosovoon ja Serbiaan ...

" ... Naton pommeja osui usein harhakohteisiin, kuten Kiinan suurlähetystöön. Sotilasliitto pommitti Serbian pohjoisosissa myös alueita, joiden yhteys Milosevicin hallintoon oli hyvin epäselvä. Varsinaista YK:n turvallisuusneuvoston hyväksyntää ilmaiskuilla ei ollut. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosovon_sota -
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosovon_sodan_tausta -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #89

Missä Kosovossa tai Serbiassa oli massapommituksia ja kuka niitä teki? Kukaan ei ole koskaan uutisoinut asiasta.

Tuo Wikin Kosovon sota -artikkeli on minulle tuttu, koska olen kirjottanut siitä osan. Sitä on sittemmin muuteltu eikä se ole täysin luotettava.

Račakin välikohtaus http://www.peterbrooke.org.uk/p&t/Balkans/dmonkoso...
oli syy kun länsi pakotti serbit ja UCK:n samaan neuvottelupöytään.
Albaanit olisivat halunneet rauhaa, serbit eivät tähän suostuneet.
Tämän jälkeen länsi päätti estää kansanmurhan jatkumisen asellisella väliintulolla.

Kannattaa huomioida, että rauha saatiin alueelle ja Kosovo sai itsehallinnon ja joidenkin mielestä itsenäisyydenkin. Sitä ei siis miehitetty kuten Krimiä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #105

Kosovo anastettiin Serbialta.

Kosovon pommitukset:

" ... Pommitusten aikana lännen ja Kiinan välit kylmenivät hetkeksi Naton pommitettua Kiinan suurlähetystöä.[34] Kiinan suurlähetystön pommitus oli vain yksi monista Naton harhaiskuista. Pommituksia kiihdytettiin ja laajennettiin aika ajoin.[35][36][37] Jugoslavian hallinnon tarjoukset tulitauosta ja serbijoukkojen osittaisesta vetäytymisestä torjuttiin riittämättöminä.[38][39] ... "
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Naton_pommitukset_Ju... -

...

~ http://yle.fi/uutiset/naton_serbian_pommituksista_... -

...

Pommitettiinko Kiinan suurlähetystöä tarkoituksella?

Visuri: Kosovon sota oli varoittava esimerkki NATO:lle
~ http://w3.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/24... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #109

Kuka sen Kosovon muka anasti? Ei siellä ole kuin alkuperäisia asukkaita, jotka pyörittävät hallintoa.

Kosovo yritettiin anastaa: venäläisjoukot tunkeutuivat rauhanturvaajien tunnukset rynnäkköpanssarivaunuissaan Pristiinaan 11 kesäkuuta 1999, mutta Nato torppasi nämä joukot Pristiinan lentokentälle.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/671495.stm

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #113

Nato-USAF rynnäkköpommitukset tappoivat noin 500 siviiliä Kosovossa ja Serbiassa - samalla pommitettiin Kiinan suurlähetystöä, ollen CIA maalittama.USAF rynnäkköpommituksille ei ollut mitään mandaattia -

... kuten ei myöhemmin Irakin sodan USA aloitukselle. Kosovoa halutaan verrata Krimiin, tosin krimiläiset saivat äänestää ja krimiläisistä ylivoimainen enemmistö on venäjän kielisiä ja -mielisiä sekä venäläistaustaisia ... Krimiä ei pommitettu, eikä siellä syntynyt sodan uhreja.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #121

Siis rynnäkköpommitukset, massapommitukset vai mitkä? CIAlla ei ole pommikoneita tai risteilyohjuksia, sen venäläiseltä vastineelta FSB:ltä taas löytyy aika järeitäkin lentokoneita.

Kosovon sodassa kuoli tai katosi 13 517 ihmistä - http://www.balkaninsight.com/en/article/kosovo-war...

Krimillä on ollut 90-luvulla äänestys, jonka pohjalta Krim jäi osaksi Ukrainaa. Se toinen vaihtoehto olisi ollut itsenäisyys.

Kansainvälisesti tuomitussa Putinin teatteriäänestyksessä vaihtoehtoja oli kaksi - joko liitytään Venäjään tai sitten liitytään Venäjään. http://yle.fi/uutiset/krimin_kansanaanestyslipussa...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Visuri:

" ... Paras tutkimus siltä alalta on mielestäni saksalaisen prikaatikenraalin Heinz Loquain Der Kosovo-Krieg – Wege in einen vermeidbaren Krieg (Nomos 2000). Hän toimi ETYJ:n konfliktinestokeskuksen johtajana, siis mitä parhaalla näköalapaikalla, ja perustelee selkeästi väitteensä, että sota olisi paremmalla diplomatialla ja kriisinhallinnalla voitu välttää, jos läntiset suurvallat olisivat vain halunneet.

Toiselta puolelta asioita katsoi ja niihin myös vaikutti Naton joukkojen ylipäällikkö kenraali Wesley Clark. Hänen muistelmansa Waging Modern War (New York 2001) on paljastava kertomus siitä, kuinka takkuista tuon sodan johtaminen oli. Ongelmat alkoivat jo termien käytöstä, kuten Clark totesi: ”We were never allowed to call it war. But it was, of course.”

Wesley Clarkin perustava vaikeus oli saada omiensa tuki sotatoimille. Washingtonissa häntä syytettiin suoraan ”turhan sodan” aikaansaamisesta, sillä amerikkalaiset eivät nähneet tärkeiden etujensa olevan vaarassa Balkanilla. ... "

~ http://www.rauhanturvaajalehti.fi/lehdet/42009/335... -

.

Ilkka Luoma

Kaiken kaikkiaan hyvä kommentointiketju, mutta itse "salainen sopimus" jäi vähemmälle, koska se on monille venäjän uhan luojalle huono uutinen, kun USA joutui tilanteeseen, jossa venäläisten kortit tulivat parempaan jakoon - siis USA tarvitsee Venäjän Lähi-idässä, siksi solmuun lännenmies on alueella joutunut - vrt. Englanti/ Tony Blair ...

Ilkka Luoma

Ketju on keskimäärin hyvä ja asiallinen - joukkoon on eksynyt joitain harhahyppyjä, joihin on kyllä haettu vastaukset, mutta oleellinen asia koko topicissa on tämä:

[HS] "YHDYSVALTAIN ja Venäjän ulkoministerit John Kerry ja Sergei Lavrov päättivät ennätyspitkät neuvottelut Syyrian tilanteesta lauantain vastaisena yönä Moskovassa. Osapuolet kertoivat päässeensä yhteisymmärrykseen konkreettisista toimista Syyriassa mutta kieltäytyivät paljastamasta niitä.

”Minä tiedän ja Sergei tietää, että on ihmisiä, jotka tekevät kaikkensa torpedoidakseen aloitteemme”, Kerry kommentoi yöllä toimittajille. ”Ja mikä erittäin tärkeää, me tiedämme, ettei tuloksia välittömästi tule. Mutta meidän kärsivällisyydellämme on kuitenkin rajansa.”

YHDYSVALTALAISLÄHTEIDEN mukaan Kerry esitti Moskovassa Venäjän ja Yhdysvaltain yhteisen, sotilaallisen toimintakeskuksen perustamista Jordaniaan koordinoimaan sotatoimia Syyriassa. Neuvottelujen kestosta voi kuitenkin päätellä, että Syyrian tilannetta ja presidentti Bashar al-Assadin kohtaloa käsiteltiin laajemmin.

Ja jos venäläiseen neuvotteluperinteeseen on uskominen, on kaupankäyntiin liitetty muutakin kuin Syyriaa, ehkä myös ehtoja Ukrainan kriisin ratkaisemiselle.

Kerry saapui Moskovaan torstai-iltana ja tapasi presidentti Vladimir Putinin vielä myöhään samana iltana. Kerryn ja Putinin lähes kolmituntiset keskustelut venyivät yli puolenyön.

ULKOMINISTERIT aloittivat omat neuvottelunsa perjantaiaamuna, ja aikataulun mukaan niiden piti päättyä lounaaseen ja tiedotustilaisuuteen iltapäivällä. Kerry ja Lavrov jatkoivat kuitenkin neuvonpitoa myöhään yöhön.

Välillä ministerit kävivät Ranskan lähetystössä esittämässä osanottonsa Nizzan terrori-iskun vuoksi, välillä käväistiin kommentoimassa Turkin vallankaappausyritystä" - HS

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Reuters kirjoittaa yksityiskohtaisemmin:

Kerry meets Putin about cooperating against Islamic State in Syria

http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-s...

Ilkka Luoma

Nämä kommentit tuovat lisäarvoa koko ketjulle - uusia ja avaavia näkökulmia. Pohdittavaa lukijoille :)

Ilkka Luoma

... Milloin USA' n aloitteesta ennakoidusti sovittu "salainen yhteistoimintasopimus" Venäjän kanssa käynnistyy?

~ http://yle.fi/uutiset/aleppon_piiritys_syyriassa_t... -

.

Ilkka Luoma

Tämän jälkeen nyt kun on vastattu kaikkiin harhaisiinkin kommentteihin - vastataan vain topiciin liittyviin kommentteihin. Kommentoijia pyydetään lukemaan topic uudelleen - harhaiset kommentit poistetaan tämän jälkeen.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Pysyhän asiassa: väitit Verkkouutisten toimintaa hyvän journalismin vastaiseksi, mutta kun pyysin konkreettista esimerkkiä asiasta saksit kommenttini pois. Olisit mielummin poistanut oman perustelemattoman syytöksesi.

Nämä ovat sellaisia asioita, että tulet vielä niihin törmäämään.

Ilkka Luoma

Ei ole tehtäväni syytellä, vain todeta, että VU on yksipuolinen yhden asialiikkeen poliittinen äänenkannattaja, joka ajaa yhden puolueen etuja, tarpeita ja linjauksia - jokainen joka osaa katsoa puolueettomin silmin havaitsee, että VU on natottaja, joka tarkoittaa sitä, että se on vahvasti ajamassa Suomea Natoon rahoittajansa tahdon mukaisesti.

Kokoomus jakaa/ jaetuttaa puolueena lehdistötukea VU' lle ja näin vahvasti signaloi, että puolueen linjauksia tulee seurailla. Ei ole syytös, vaan faktinen toteamus. Kun lukee VU' n natolinjuauksia, ei jää epäselvää kenellekään. Eikä siinä ole mitään väärää, että VU kannattaa Kokoomuksen teesejä, joiden mukaan suomalaiset voidaan viedä Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen, eli ettei kansan tarvitse tehdä itselleen liian vaikeita ratkaisuja.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Kaikella kunnioituksella haluan huomauttaa blogisi laajuudesta. Miten kirjoituksesi vastaa otsikkoa "Venäjä sekä Yhdysvallat kohtaavat – käytännön pakosta"?

Jos kirjoittaisit selkeämmin otsikosta, voisit paremmalla syyllä pyytää kommentoijia pysymään asiassa:)

Ilkka Luoma

Matti, luitko tämän topicin, kokonaan?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ilkka, kyllä luin ja siksi kritisoinkin. Itse kirjoitit selkeän tekstin kommentissasi #90, joka vastasi hyvin otsikkoa. Siinä on suuri ero blogiisi, huomaatko itse eroa?

Muutoin annan arvoa sille, että vastaat asiallisesti kommentteihin siitä huolimatta, että näkemyksemme usein eroavat paljon.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #132

Kyllä. Kommentti on yleensä lyhyt vastuas johonkin. Itse kirjoitus on kohdaltani aina laaja katsaus asiaytimeen ja toivottavasti mahdollisimman moneen sivuosaan, jolla on vaikute itse ytimeen - siksi syntyy "pitkiä" kirjoituksia, samalla siinä on "jokaiselle jotain" - eri näkökulmista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset