Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Mikä on yksityisyytesi hinta?

(S-ryhmä rehdisti ilmoitti, että aloittaa bonuskorttinsa eli korttiasiakaidensa ostokäyttäytymistietojen hyödynnöksen omassa liiketoiminnassaan syksystä 2016 alkaen)

 

[ … kansalainen Erkki kerää mieluusti jälkikäteisbonuksia ostoksistaan ja näin sidotuttaa itseään tiettyyn kauppaketjuun. Erkki ihmettelee, miksi ei ole yhteistä korttia kaikkiin kauppaketjuihin eli jos ostan K-ryhmästä, saan bonuksia K-tililleni ja jos Lidl-kauppaketjua, niin Lidl-tililleni

kansalainen Liisa taas on taas turvottanut muutoinkin pullean (ostoskuiteista) lompsansa erilaisilla ale-, bonus-, jäsen- ja uskollisuuskorteilla. Liisa tykkää, että kortit tuovat henkistä vaurautta olotilalleen. Liisakin kaipaisi yhteiskorttia, joka olisi integroitu kännykkään ja siitä suoraan pilveen – se voisi samalla ennakoida kaupan kuuluisia -30% alehinnoitteluja (viimeisen myyntipäivän punaisen lapun kampanjat) … ]

 

Markkinataloudessa toimivat nokkelimmat ja vahvimmat mainoslait. Jos ollaan mainnonestraadilla usein, jopa jatkuvasti – manipuloituu kuluttajalle leima otsaan ja sitä kauppaa käytetään, joka eniten osaa viehättää, lähinnä hinnoillaan. Muu innovointi on jäänyt halpuutusten varjoon, jotka söivät maataloutemme laihaa leipää jo ennestään, siirtäen toimeentuloa entistä enemmän yhteiselle verolaarille.

 

Entä Sinä – myytkö nyt yksityisyyttäsi ja millä hintaa?

[ Kuluttajien edunvalvoja heräsi! ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuluttajaliiton-lakimies-huolestui-ostostietojen-keraamisesta-tahan-loppui-s-kortin-kayttaminen/6006848 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - ... Ennakoinnin huippupaikka, nyt sen tarjoaa kilpailutilanteen markkinatalous. Vastaan syntyy yksilönsuoja ja siihen taas on houkuteltu avaajaksi bonusraha, jota osuustoiminta jakaa jälkikäteen takaisin asiakkaansa ostotapahtumista, so. jälkialennus uskollisuudesta.

Miten paljon sinä avaisit kulutuskäyttäytymistäsi liiketoiminta-aparaatille ja millaista maksua vastaan? Mihin tämä lopulta johtaa ja hyötyykö kuluttaja. Ennakoimmeko lopettamalla bonuskeräyskorttien käytön? Mikä on hinta, jolla myyt yksityisyytesi?

 

En he, jotka kalastavat yksilötietoa pilvestä ja muista tietovarastoista?

[ Kauppa kerää tietoa sinusta ~ http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/ksml-tutki-yli-500-ihmisen-tietoja-potilastietourkinnasta-epaillylle-laakarille-syytteet/6007406 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebookista] - ... Tiedonkeräämisen varjopuoli. Onko sitä hyödyllisyyspuolta olemassa? Tutkimus, tekikö lääkäri oleellista selvitystyötä esimerkiksi väitöskirjaansa? Hyöty ja haitta. Tietoa kerätään kaikkialla. Ihmiskunnan tietovarastot pilvistyvät ja ne ovat kiinni maailmanverkossa - internetissä.

S-osuustoiminta alkaa keräämään asiakkaidensa kulutuskäyttäytymistietoja, entä noihin tietovarastoihin ulkopuolelta murtautumiset ja sisältä luvatta urkkimiset? Missä menee sinun julkisuusraja, jota voidaan kutsua myös henkilökohtaiseksi reviirirajaksesi, jota puolustat ja haluat pitää muun muassa siihen liittyvän tietoalueen vain omanasi?

 

Itse tieto, sen varastoiminen, käsittely ja suojaaminen – datakeskukset

[ Tietoa haetaan myös laittomin periaattein ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-datakeskusvaltioiden-keskioon-johtaja-hehkuttaa-suomen-mahdollisuuksia/5370180 - ]

[IL_vastine linkin kirjoitukseen – Facebokista] - ... Viitearvoinen juttu edellisiin tiedonkeräystapauksiin - luvalla ja ilman. Pilvet kauas karkaa, toivottavasti Suomeen, sillä olemme mahtavassa paikassa maantieteellisesti. Turvallinen maa, teknologiaosaaminen ja sotilaspoliittisesti liittoutumaton, se lisää neutraliteettiamme.

Meiltä puuttuu enää kiinalaisten pilvikeskukset. Ehkä Alibaban myötä? Suomi voi asemoitua aktiiviseksi tietovarastomaaksi, tänne idän ja lännen väliin - erinomainen ratkaisu mitä yhdeltä osalta osaisimme paljon paremmin kuin muut!

 

Ihminen luo tietoa ja myös arkaluonteisuutta itsestään – avoimelle näyttämölle

Itsesuojeluvaisto, reviiripuolustus 1] ja omaminäkuvan suojelu ovat evoluution luomia keinoja ylläpitää eloa, menestystä ja jatkuvuutta, ainakin osalle, jotka osaavat riittävän hyvin manipuoloida muita ja myös itseään luulemaan jostain ainutlaatuisuudesta – yksilöominaisuutena. Yksilö on vain lopulta henkilötunnus ihmiskunnan omassa kirjanpidossa 2], työaikana kulutili kirjanpitäjän mapeissa 3] ja rasite tai hyöty yhteiskunnan yhteiselle tilinpidolle.

1] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/reviiritaistelu-ei-ole-rasismia.html -

2] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/ihmisen-kayttoohje.html -

3] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/tyoaika-work-time.html -

 

Entä nyt, kun kaikki tieto on kohta kaikkien saatavilla –

[ … siksikin, että uteliaina kyselemme ja vakoilemme, haluamme tietää tai ainakin luulla tietävämme]

Uteliaisuus on hyve 4] ja sairautena pahe, näin sanotaan. Toisaalta ilman uteliaisuutta eläisimme apinayhteiskunnissa, tunnustaen johtajuutta, taistellen lisääntymisestä ja ravinnosta. Lisäksi apinatkin suojelevat reviiriään 5], mutta eivät juuri suuntaa uteliaisuutta reviiriensä yli, kuin vain valloittamismielessä – ravintoa, naaraita, uroksia ja elintilaa. Niin – onko jotain eroa havaittavissa?

4] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/09/uteliaisuus-johtaa-kykyyn-ymmrt-enemmn.html -

4] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/miksi-jotkut-ovat-uteliaampia-kuin.html -

5] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/12/apina-ly-kivell-phkinn-sytvksi.html -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

AL | US | PZ | VU | BL | BL | BLOG 84361

 

DOC yksityisyys_29072016.doc – OpenOffice Writer

PVM 29072016

 

554 | 5584

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Ilkka Luoma

Lainaus HS' sta ---

" ... Yhdysvaltainen kauppaketju Target on kehittänyt kuluttajien ostokäyttäytymisen ennakoinnin huippuunsa. The New York Timesin mukaan ketju pystyy esimerkiksi ennakoimaan asiakkaan raskauden. Minneapolisissa vihainen miesasiakas valitti teini-ikäiselle tyttärelleen lähetetyistä vauvanvaatetarjouksista. Vasta valituksen jälkeen oli käynyt ilmi, että tytär ei vain ollut vielä rohjennut kertoa raskaudestaan isälleen. ... "

~ http://www.hs.fi/talous/a1469763340034 -

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Totuuttahan tässä pelätään. Sitä, että joku tietää, kuka sinä olet. Ja varmaankin myös sitä, että jos väärä ihminen tietää, kuka sinä olet, se muuttuu helposti aseeksi. Tieto on valtaa.

Olemme kohta alastomia, mutta ei se pelkästään huono asia ole. Moni teeskentelijä kärähtää siinä.

Ilkka Luoma

Niin, olemme vakoilijoita ja sitten juoruilijoita ;)

...

" ... Aiemmat vuotovirtaukset

Herra Edward Snowden 5] ravisteli maailmaa paljastamalla kaikkialle hyvin tunnetun USA' n Kansallisen turvallisuusviraston NSA' n salaisuuksia koko maailman tietoon. Ei jäänyt epäselväksi mistä tieto oli lähtöisin, eikä niitä ole kiistettykään. USA on joutunut nielemään kiukan ja perumaan ilmeisen Snowdenin kuolemantuomiouhkailunkin, kun tälle ollaan jopa Rauhan Nobelia järjestelemässä.

Vieläkin aiemmin Equadorin Lontoon suurlähetystössä pakopaikkaa pitänyt Julian Assange 6] oli ravistellut maailmaa Wikileaksilla, ja tämäkin paljastus ja vuoto koski lähinnä lännen ja USA' toimia salaisina ja kansalta pimitettyinä tapahtumina. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/icij-panama-... -

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Minun vaatimattomia S-ostoksia saa vakoilla niin paljon kuin sielu sietää. Adblock on käytössä. Eikä raskaudesta taida olla aivan välitöntä pelkoa.

Ilkka Luoma

Jos olisimme kaikin puolin avoimia, ei tarvitsisi ihmetellä mitään yllätyksiä - muiden taholta :)

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Tähän suuntaan ollaan monella alueella menty pikkuhiljaa. Ihmisiä vakoillaan yhä enemmän ja enemmän ja yksityisyys alkaa olemaan ylellisyyttä. Kyllä tähän pitää saada muutos ja pian. Tämä alkaa jo muistuttamaan Orwellin dystopioita.

Tosin tähän S-korttihommaan auttaa se, että vaihtaa kauppaa tai ei käytä ollenkaan S-korttia.

Ilkka Luoma

Tänään yksityisyys säilyy vain erakoitumalla, ja hävittämällä kännykät ja niiden käyttö. Lisäksi ei saa puhua muutoinkaan puhelimeen, ei lähettää mitään kirjeitä - ei osallistua mihinkään ja muuttamalla Möhköön :)

On ihmisiä, jotka edelleen haluavat olla omissa oloissaan - sitä aitoa reviiripuolustusta - äärimmillään! :)

Nykyään pitäisi myös maksaa käteisellä, ettei jää jälkiä - samoin pankkitili olisi lopetettava jne ---

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Ja pitää lopettaa Internetin käyttö.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Eli umpioitua ja keskittyä vain omalle reviirille - näinhän näiden reviirien osalta evoluution on systeeminsä lajin valinnalla ja sopeutumisella rakentanut. Ennen ei haikaliltu rajojen taakse - vaan pysyttiin omissa pihapiireissä ja ravinnonsaantomailla, kunnes ..., niin mitä? [!] :)

Naamakirja internetissä on avoimuuden väylä, tai manipulaation, propagandan ja harhautuksen - harhauttamalla suojaamme yksilöllisyyttämme!

Ilkka Luoma

Tiedon kerääminen julkisesti ilmoittamalla on rehellistä, samoin olisi se, että kerrotaan miten sitä tietoa sitten käytetään.

Avoimuudesta puhuttaessa muistamme kuitenkin, että vakoileminen on ihmisen perushyve tai -pahe - olemme utaliaita ja meidän on pakko tietää toisesta/ vastapuolesta ---

2] Vakoileminen on häiritsevää ja pakonomaista uteliaisuutta ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/142257-... - [US_P/il]

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Osittain koko touhua ajaa tarve kertoa sijoittajille aina vaan parempia tarinoita kuinka myynti ja markkinointi paranee kun "saadaan vielä lisää tietoa asiakkaista".

Ilkka Luoma

Osakeyhtiön on tuotettava voittoa omistajilleen - oy' n pyhä tarkoitus on jakaa osinkoja. Nalle Wahlrooskin sanoo suoraan, että osinkojen nouseva jako on pankin tärkeimpiä tehtäviä -

- entä osuuskunta, jota S-ryhmä on, jossa ei jaeta osinkoja, eikä voitontuotto ole päällimmäinen tehtävä, mutta tämä osuuskunta sisältää paljon osakeyhtiöitä (?)

Ilkka Luoma

Markkinointi ja mainonta yrittää aina löytää jotain asiakashyödyllistä, vaikka edes mielikuviin, jotta haluttuja ostopäätöksiä syntyy - siinähän se business, jonka toisaalta pitäisi tuottaa työpaikkoja tovereille ;)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Muutama vuosi takaperin Huusko ei uskonut, että bonuskorteilla seurataan ihmisten kulutuskohteita ja piti sitä foliohattujen salaliittohömpäksi.

Kerroin, että kuinka kauppaketju sai yhteyttä niihin ihmisiin, ketkä ostivat erän hengenvaarallisen pilaantuneita oliiveja juurikin bonuskorttien avulla. Oliiveihin menehtyi 2 ihmistä.

Ilkka Luoma

Kanta-asiakaskortti on kulutuskäyttäytymiskanava ja ostovoiman esittelyreitti. Tuota informaatioväylää voitaisiin ulottaa alkutuottajaan saakka - nyt se on vain esimerkiksi S-kaupparyhmä <-> loppuasiakas eli kuluttaja ---

Jokaisella taskussaan oleva informaatioväylän päätepiste (internetpäätelaite) kommunikoi pilvipalvelimien kautta "ketä tahansa", siksi nokkelia nykypäivän hakkerit ovat.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Mitä Hitler tai Stalin olisivatkaan tehneet, jos heillä olisi ollut pääsy kaikkeen siihen tietoon oman ja muiden maiden kansalaisista, mitä globaaleilla Internet-yhtiöillä ja NSA:lla on? Mitäpä, jos tänä päivänä Kiinalla tai Venäjällä olisi pääsy kaikkeen siihen tietoon, mitä USA:lla, NSA:lla ja suurilla Internet-yhtiöillä?

Tai mitäpä jos Trump ja Putin päättävät lyödä hynttyyt yhteen ja alkaa maailman herroiksi? Jos Trump saisi manipuloitua täydelliset oikeudet NSA:n ja Internet-yhtiöiden tietovarantoihin, hän voisi hallita niin USA:a kuin Eurooppaa. Kaverilleen Putinille voisi tarjota kaikennäköistä mielenkiintoista dataa Baltian maiden ja Suomen kansalaisista ja päättäjistä, jolla maiden valtiojärjestelmät saadaan kaadettua ilman veren vuodatusta.

Jokaisesta USA:n ja Euroopan kansalaisesta on olemassa valtavat tietovarannot perustiedoista, sosiaalisista verkostoista, preferensseistä, selaushistoriasta (ml. aikuisviihde), poliittisista ajatuksista jne. Kuinka helppoa olisikaan masinoida kuka tahansa poliittinen päättäjä tai yritysjohtaja pois pelistä tutkimalla kyseisen henkilön kaikki tiedot viimeisen 20 vuoden ajalta ja rakentamalla jonkin skandaalin esim. pettämisestä tai paljastamalla kyseisen henkilön erikoisemmat fetissit laajalle yleisölle jonkin rikollisjärjestön ja median kautta. Tämän lisäksi voitaisiin rakentaa hyvin sofistikoituneita karttoja siitä, mitä ihmismassat USA:ssa ja Euroopassa pelkäävät ja/tai toivovat ja manipuloida yleistä mielipidettä haluttuun suuntaan. Tai kuinka helppoa olisikaan järjestää kohdennettuja massaepidemioita tutkimalla ihmisten ruokaostoksia, jos halutaan, että tietyt ihmiset sairastuvat vakavasti.

Vaikuttaa siltä kuin tietoyhteiskunta tarjoaisi rajattomat mahdollisuudet vallankäytölle. Viimeisimmässä House of Cards -sarjan kaudessa sivuttiin tätäkin teemaa.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Jos Eurooppaan tulisi valtaisa foliohattujen kansanliikehdintä, se voisi vaatia, että Eurooppa rakentaa oman ICT-infrastruktuurin ja standardit, joka ei jätä mahdollisuutta takaoville Kiinan, Venäjän tai Yhdysvaltojen ja niiden eri organisaatioiden vakoilulle. Jos vielä pidemmälle halutaan mennä, voidaan siirtyä pois digitaalisesta tiedon tallennuksesta ja käsittelystä vanhaan kunnon paperin ja musteen maailmaan.

Ilkka Luoma

Yksinkertaisinta olisi olla puuttumatta kiinalaisittain toisen ja vieraiden omiin sisäisiin asioihn ;)

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto Vastaus kommenttiin #23

Satavarmanako arvelet, että loppuisi kiinalaisten ja venäläisten vakoilut ja valtapyrkimukset, jos USA ja Eurooppa jättäisi kaikki rauhaan?

Minä näen niin, että jos on supervalta, niin sinne johtoon päätyy vallanhaluisia ihmisiä, jotka pyrkivät lisäämään valtaa. Luuletko todella, ettei Venäjä tai Kiina ota niin paljoa valtaa kuin niille tarjoutuu? Sama koskee siis USA:a.

Kyse on ihmisluonnosta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Kysymyksesi on haastava, sillä ihmisen luonne on periaatteessa sama - reviiripuolustaja ja -valtaaja, jos oma ei riitä. Toisaalta juuri kiinalaiset suosivat toisten sisäisiin asioihin puuttumattomuuden linjaa - jo vuosisatojen ajan. Tosin jo 1400 -luvulla Kiina esitti maailmanmatkaajan elkeitä, purjehtien uusile alueille - ei sotimaan, mutta lahjoin suostuttelemaan veronmaksua keisarille - palveluksia vastaan!

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto Vastaus kommenttiin #25

Riippuu, minkä perspektiivin ottaa. Kiinan alueella on ymmärtääkseni elänyt lukuisia eri kansoja, kieliä ja kulttuureja, kuten Euroopassa, ja se on syntynyt vuosituhansien saatossa lukuisista keskenään sotivista valtakunnista. Aikojen saatossa han-kiinalaisista tuli suurin etninen ryhmä. Dynastioita on noussut ja tuhoutunut ja viimeisin on tämä nykyinen kommunistisen puolueen dynastia.

Ilkka Luoma

Tätä tietokalastelua eli urkintaa ja vakoilua USA' n NSA on operoinut jo vuosikausia, todistetusti - kiitos herra Snowdenin. Ei NSA' lle riittänyt, että vakoillaan ja tietokalastellaan kandidaattiterroristeja tai muutoin vain mielenkiintoisia ihmisia - vaan käytiin kuuntelemassa ystävämaiden valtiojohtajiakin!

Ilkka Luoma

Huolissaan oleva vakoilee - vahvan ja väkevän ei tarvitse --- ?

Ilkka Luoma

... S-ryhmä voi asettaa yhden sievän ruksauskohdan vaikkapa asiakasjäsenen bonustilille: "Ei tietokalastelua ostokäyttäytymisestäni", helppoa kuin bonusten kerääminenkin. Mikä on yksityisyytesi hinta?

~ http://www.taloussanomat.fi/a/20168031 -

Ilkka Luoma

Tieto on valtaa ja sen taitava käyttö on voimaa.

Ilkka Luoma

... Yksityisyys puhuttaa. S-ryhmä vastaa. Lopultahan on siitä kysymys millä hinnalla Sinä myyt yksityisyyttäsi, nyt S-asiakkailla se on bonuskertymän määräinen. Kanta-asiakaskorttia ei ole pakko käyttää.

~ http://www.taloussanomat.fi/a/20168082 -

.

Ilkka Luoma

Entä K-ryhmä ja Plussakortti? Kerätty kaikessa hiljaisuudessa yksityiskohtaista tietoa jo vuosia ...

" ... ”Tavoitteena on olla Suomen henkilökohtaisesti palkitsevin kanta-asiakasohjelma. Tarjoamme asiakkaallemme juuri ne tuotteet edullisemmin, joita hän muutenkin valitsisi ostoskoriinsa”, sanoo Keskon digitaalisesta toimintaympäristöstä vastaava johtaja Anni Ronkainen. ... "

~ http://www.hs.fi/talous/a1470200294308 -

.

Ilkka Luoma

Toimituksen poiminnat