Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Nyt jopa seksin pakkopannabulla sotketaan itäiseen uhkaan ja pakotteisiin!

  • Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 1
    Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 1
  • Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 2
    Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 2
  • Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 3
    Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 3
  • Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 4
    Median aikaansaamaa Venäjän uhkaa lukijoillemme - case 4

Helsingin Sanomien tähtitoimittaja ja edesmenneen hyvin ansioituneen ”HS-natovastaava” |1 Olli Kivisen manttelinperijä Kari Huhta vääntää jo puolipakkomielteisesti vastakkainasettelua Venäjää – itäistä 1300 kilometrin naapuriamme vastaan – linkki koko kolumniin ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1477185593506

 

Ote pakotekolumnista

”… Lisäksi Suomi on ollut mukana pakotejärjestelyissä muiden muassa Rhodesiaa, Etelä-Afrikkaa, Irakia, Serbiaa, Irania, Pohjois-Koreaa ja Syyriaa vastaan.

Venäjään kohdistuvat pakotteet kuitenkin todella ovat eri asia. Niiden vuoksi Suomesta on tullut osa länsimaita selkeämmin kuin koskaan aiemmin historiassa. Ehkä myös siksi pakotteita vastustetaan

 

Vastinetta pukkaa kansalaiskirjoittajalta,

joka haluaa nähdä kokonaisuutta ilman vastakkainasettelua, ilman seksilakkoa ja muita pakotteita, jotka sotkevat aina pyrkimyksiä olla kansallisesti ja kansainvälisesti välittäjä ja jopa rauhanlähettiläs |* – erityisesti idän ja lännen välillä:

”... Natofanaatikkona tunnettu Venäjän uhan lietsoja HS - toimittaja Kari Huhta näkee tässä seksin pannabullassakin kolumnin lopun viitteinä Suomen lännettymisen ja vastakkainasettelun idän suuntaan.

Ennakoimmeko Suomeenkin naisten masinoimaa seksilakkoa, onhan tunnettua, että naiset vastustavat - muutoin kansakuntana yli 50 % natokielteisyydessä miehiä enemmän Natoa. Näinkö naiset laittavat seksittömyyden pakotteen natofanaattisille miehille - mukaelma HS-toimittaja Kari Huhdan kolumnista.

Onko Huhdalla jo maanisia taipumuksia yrittää äänitorvena vaientaa liittoutumattomuussuomalaisuuden olemusta idän ja lännen vedenjakajalla? Olisin Huhtana jättänyt nyt seksin ja siitä pidättäytymisen yksilökysymykseksi, enkä sotkenut evoluution luomaa herkkua politiikkaan. Hyi häpeä herra toimittaja Huhta … [hymiö – kukin valitkoon kuvaavimman]”

|* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoitettu-sveitsittymisemme.html -           

 

Kansalaiset kysyvät nyt Huhdalta

Herää kysymys miksi meillä lietsotaan jopa puolihumoristisella seksiboikotilla Venäjää, venäläisyyttä ja uhan luontia idästä |2 – kansakunnalle, joka on idän ja lännen vedenjakajalla ja sen itsensä ollen ja periytyen niin lännestä kuin idästä |3. Osaisiko ja haluaisiko herra toimittaja Kari Huhta vastata tähän siten, että laaja lukijakunta voisi saada selvitystä miksi näin toimitaan.

 

Ovatko pakkobullaohjeet Venäjän uhan luontiin tulleet esimieheltä,

 … päätoimittajalta tai peräti kustantajalta? Olisiko kuitenkin kyseessä yhden toimittajan kannanotto – ja jos näin, niin entistä enemmän Huhta olisi jopa moraalisesti tilivelvollinen maksaville lukijoilleen|4. Onko paljon pyydetty – käytäthän yhtä suurinta uutisäänitorvea hyväksesi/ hyväksenne luotaessa puolittaista uhkaa, uhkaa ja pelotetta Suomen kansalle idän suunnalta – vähintäänkin vihjeellisesti |5.

Aiempi kansalaiskirjoitus toimittaja Kari Huhdan edesottamuksista ja äänitorveilusta kansakunnan suuntaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/12/kolumnisti-olli-kivisen-muistolle-han.htmllisäksi tässä aiempi toinen kansalaiskirjoitus, jossa otetaan kantaa HS-artikkeliin, jossa huhtamaisesti ainakin koetetaan luoda uhkaa Venäjästä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/venalainen-signalointikone-tuli.html - loppuun kuitenkin totean, että toimittajat ovat suojatut myös vapaaseen mielipiteeseen ja lauseiden muodostamiseen. Tosin moni kansalainen kysyy, missä on vastuunkanto ja oikeudenmukainen tasapuolisuus?

Linkit

|1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/10/kuinka-suomea-ajetaan-pyssyn-piippuun.html -

|2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-luodaan-hyytavaa-uhkaa.html -

|3 ~ Suomalaisuuden juuret ~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ - [RYHMÄ]                                                                

|4 Jo yli kymmenen vuoden ajan Suomen kansa on gallupeissa vastannut yli 50 prosentin painoarvolla ”Kiitos ei” Natolle!

|5 Linkki sivustolle, jossa esitellään noin 20 medialööppiä, jotka koskettelevat vähintäänkin vihjaavaa Venäjän uhkaa – tässä linkki (Facebook sosiaalisen median kuvaryhmälinkki)

PS

Mikäli et näe tekstin linkkejä tai ne eivät aukea – on koko tämä sama teksti toimivine linkkeineen saatavilla täältä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/10/nyt-jopa-seksin-pakkopannabulla.html -

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

AL | US | PZ | VU | T | BL | BL | BLOG 90198

DOC Nyt jopa seksin pakkopannapulla_24102016 – Microsoft Word Starter

PVM 24102016

|490| 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Ilkka Luoma

[U]
Venäjä on ydinasesuurvalta ja meillä on tämän kanssa 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Tässä kohtaa kansalaisemme ovat terävästi oivaltaneet kaksi vanhaa sanontaa: 1) ”Tosiasioiden tunnustamisesta alkaa viisauden kehitys” ja 2) ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. Näiden kansanviisauksien todisteeksi kelpaa erinomaisesti kansakuntamme harvinaisen vakaa ja yhtenevä kieltolause Natolle, jo yli 10 vuoden ajan tai oikeastaan koko uskottavan mittausjakson ajan |2.

Emme pelkää Venäjää, olemmehan eläneet heidän kanssaan pisimmän rauhan jakson!

Tänään media hakee niin ulkoa |3 kuin sisältä |4 systemaattisesti, tarkoitushakuisesti ja jopa manipulatiivisesti erityyppisiä asiantuntijoita, jotka perustelevat Venäjän uhkaa, heidän salaliittojaan |5 ja tapaa hajottaa muun muassa Euroopan Unionia |6. Nyt estradille kohosi jopa arvio |7, jossa Venäjä olisi luetteloinut hybridisodankäynnin käyttöön luettelon asiantuntijoistamme, jotka hallitsevat internet- ja tietoliikenneverkkoja.

Natottajatkin ovat hurjistuneet
[Kiivastakin ristiriitaa kylvävä tutkija Jukka Seppinen huutaa ~ http://seppinenj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211708-s... - ] |8

USA tilasi itsensä testaamaan ja synkronoimaan viime vuonna allekirjoitettua Nato - Isäntämaa pöytäkirjaa |9 – lähettämällä ilmaherruushävittäjiä |10 Suomeen, vieläpä Itä-Suomeen, lähelle Venäjän maarajaamme. Rohkeaa ja hyytävää peliä, tämä. Lähes yhtä loppuun miettimätöntä kuin Talvisodan aattona, kun erkkolaiset voimat estivät ehdotettuja maanvaihtoehdotuksia – loppu onkin historiaa.

Nyt F-15C hävittäjiä seuraa Lappiin tulevat amerikkalaiset sotavoimat |11 – yhdessä Norjan ja Ruotsin kanssa, ja edelleen lähelle Venäjän rajaa – nyt testataan menetelmiä olosuhteissa, jotka vallitsevat Venäjän Kuolan niemimaalla, missä sijaitsevat yhdet maailman tuhovoimaltaan voimakkaimpien ydinsukellusveneiden kotisatamat ja huoltojärjestelmät ja siksikin ne kiinnostavat USA:ta yli kaiken |12.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu... -

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ruotsin kanssa on vielä pitempi rauhanjakso kuin Venäjän kanssa. Venäjän uhkaa ei tarvitse kenenkään luoda, kyllä se luo sen ihan itse. Minkään muun rajann takana ei törrötä hyökkäysohjuksia maatamme kohti.

Ilkka Luoma

Luitko herra Kajanto tuon koko topicin? Miten Venäjä on nyt luonut uhan meille suomalaisille, kerrotko nyt selkeästi sen tänne kaikille lukijoille?

Milloin oli se Ruotsin aikainen pidempi rauhanjakso kuin Autonomian yli 100 vuotta kestänyt rauha - kerrotko tämänkin lukijoille, heitä kuten minuakin se kiinnostaa kovasti :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #5

Et ole vieläkään oppinut tiivistämään asioita, En valitettavasti jaksa romaaneja lukea.

Venäjä luo uhkia ja häirikoi:

1. Vaikuttamalla politiikkaan: – Keskeinen tekijä on aiheuttaa hämmennystä ja eripuraisuutta Suomen tai EU:n päätöksentekokykyyn. Yksi keskeinen asia on EU:n ja sen toimivuuden kyseenalaistaminen. Venäjän vastaiset pakotteet ja EU:n läpi kulkenut hallitsematon turvapaikkahakijoiden virta ovat tästä esimerkkejä.

2. Ilmatilaloukkaukset

Ilmatilaloukkaukset voivat olla puhdas vahinko, provokaatio tai tietoinen voimannäyttö. Esimerkiksi Venäjä teki pari viikkoa sitten yhden päivän aikana kahdella eri hävittäjällä kaksi ilmatilaloukkausta Porvoon edustalla. Näiden ilmatilaloukkausten motiiveja ei tulla tietämään.

3. Sotaharjoitukset lähialueella

Kuuluu samaan sarjaan kuin ilmatilaloukkaukset, tarkemmat motiivit arvailuja.Venäjä haluaa näyttää voimaansa järjestämällä sotaharjoituksia Itämerellä ja Suomen lähialueilla.

4. Itärajan turvapaikanhakijat

Jostain syystä Venäjä alkoi päästää sopimusten vastaisesti Suomeen väkeä ilman matkustusasiakirjoja. Venäjä päästi viime vuoden lopulla ja talvella Sallan ja Raja-Joosepin raja-asemien kautta turvapaikanhakijoita muutaman kuukauden ajan. Asiasta neuvoteltiin pitkään, ja toiminta loppui kuin seinään viime keväänä.

5. Vaikuttaminen puolustusratkaisuihin

Puolustusvoimilla on edessään merivoimien ja ilmavoimien kaluston uusiminen. Näitä tarpeita kyseenalaistetaan. Lisäksi agendalla on Suomen harjoittelu Naton ja Yhdysvaltojen kanssa, kuten myös vaikuttaminen suomalaisten puolustuskykyyn ja puolustustahtoon.

6. Huoltajuuskiistat

Venäläislasten huoltajuuskiistat Suomessa ovat olleet kestoaihe Venäjän mediassa tämän vuosikymmenen. Viimeisin laajempaa julkisuutta saanut tapaus oli venäläislasten huostaanotto syyskuussa Seinäjoella.

– Hyvin harva suomalainen enää uskoo siihen, että Suomen sosiaaliviranomaiset myyvät venäläisiä lapsia amerikkalaisille homopareille. Jos tällä toiminnalla saadaan Venäjän kotiyleisö tai Suomessa asuvat venäläiset menettämään luottamusta Suomen viranomaisiin, se voi olla heidän tavoitteensa, Arhippainen arveli.

7. Suomen-venäläisiin vaikuttaminen

Aika ajoin kuulee syytöksiä russofobiasta, vihasta Venäjää tai venäläisiä kohtaan. Tarkoituksena on saada Suomessa asuvia venäläisiä menettämään luottamustaan Suomen viranomaisiin.

8. Somen trollit

Venäjämieliset keskustelijat ovat tuttu ilmiö some-keskusteluissa. On mahdoton tietää, ovatko he Venäjän valtion leivissä. Tiedetään suunta, mistä viestit tulevat, mutta toimijat ovat aika irrallisia. – Tämä ilmiö on hieman rauhoittunut viime aikoina. Toiminta meni niin läpinäkyväksi, että ihmiset rupesivat itse tunnistamaan trollausyritykset, Arhippainen kertoi.

9. Median sisältöön vaikuttaminen

Trollit ja piinaajat ovat uhkailleet suomalaisia toimittajia. Tavoitteena on vaientaa Suomen mediaa kriittisessä Venäjä-seurannassa.

10. Historian uudelleenkirjoitus

Venäjän mediassa on jopa kyseenalaistettu Suomen itsenäisyyden laillisuus tai Pietarissa on kohistu Mannerheimin muistolaatasta. Viime aikoina Venäjällä on ollut kirjoituksia, joiden mukaan Pariisin rauhansopimus sitoisi Suomen puolustusratkaisuja. Suomen Nato-yhteistyö ja Nato ovat puheenaihe Venäjän mediassa. Kirjoitukset ovat sisällöltään ristiriitaisia.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000193784...

KUKA muu se rakentaa vastakkainasettelua kuin juuri Venäjä, Luoma? Ei Ruotsi käyttäydy vastaavalla tavalla. Venäjä täyttää kevyesti roistovaltion tunnusmerkit.

Milloin Ruotsi on Suomen alueelle viimeksi sotilaillaan tunkeutunut? Taitaa olla 1700-luvun lopussa. NL/Venäjä 75-vuotta sitten.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Tätä pidän jo kommenttina - ja jo mietittynä. Siihen voisi kommentoida monin tavoin, mutta arvostan nyt sitä yrittämistä ja halua oikeasti antaa vastine. Hyvä, vaikka olenkin monin kohdin eri mieltä.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #5

Autonomian ajan rauhanjaksohan johtui juuri siitä, että olimme osa Venäjää eikä se tietenkään sotinut itseään vastaan :) Jos liittyisimme Venäjään, niin varmaankaan se ei hyökkäisi kimppuumme, tästä olen Ilkka Luoman kanssa samaa mieltä :) Toinen juttu sitten on, miten mukavaa meillä suomalaisilla olisi elää osana Venäjää. Ilkka Luomalle ja hänen hengenheimolaisilleen se sopisi tietysti hyvin, me muut emme varmaan niin välittäisi ...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Näränen on täysin hakoteillä johtopäätöksissään.

Emme me suomalaiset kaipaa Venäjän alle, me kaipaamme sen rauhan jatkumista mitä on kestänyt yli 70 vuotta - me kaipaamme sitä kaupan volyymia itään mitä on ollut keskimäärin viimeisen 70 vuoden aikana. Me kaipaamme idän ja lännen vedenjakajalta välittäjän roolia riitapukareiden väliin - ollen siinä toivottavasti maailman parhaita.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Venäjä on taloudellinen kääpiö ja sotilaallisesti heikko, mutta sillä on suuret nyrkit, atomipommeja, joilla uhkailee naapureitaan silloin tällöin.

Härmäläiset sanoo että silloin on kaikki hyvin kun naapurissa tykätään mutta kauempana pelätään. Mutta tämä viisaus ei koske venäläisiä. Me olemme olleet nöyriä vuodesta 1944, venäläiset vihaavat kaikkia naapureitaan ja myös osoittavat sen kaikin tavoin.

Mielestäni Venäjän pitäisi aloittaa rajoilla liennyttäminen. Suomen osalta voisi aloittaa kunnioittamalla rajoja ja palauttamalla jo ryöstetyt alueet oikeille omistajille.

Ilkka Luoma

Leo, kerrotko miten venäläiset vihaavat meitä? Jos vihaavat, eivät varmasti tulisi rikastuttamaan Itä-Suomen kauppoja. Nythän ostosmatkailu Venäjältä osoittaa jälleen piristymisen merkkejä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kotipuolessani satoja vuosia sitten asusti rosvoja rajan pinnassa, sotilaskarkureita, murhamiehiä sekalainen sakki. Virkavalta yritti ottaa heitä kiinni mutta se ei onnistunut. Rosvot olivat olleet ystävällisiä naapureille ja auttaneet heitä. Niinpä hyvin kohdellut naapurit auttoivat rosvoja, varoittivat heitä kun esivalta yritti pidättää.

Vaikka Venäjä on roistovaltio, niin silti se voisi kohdella naapureitaan hyvin ettei meidän tarvitsisi pelätä.

Ilkka Luoma

Leo, väitteesi ovat voimakkaita. Miten perustelet Venäjän roistovaltio-ominaisuuden meitä kohtaan?

Ilkka Luoma

Itse topicciin mennäksemme, esittäisin yhden kysymyksen:

"Miksi me rakennamme vastakkainasettelua Venäjää vastaan, onko se ylpeyttä, katkeruutta vai pullistelua, kun nyt olemme ikäänkuin kaukaisen USA' n suojeluksessa?"

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Voimakkaita ovat sinunkin väitteesi Ilkka. Eikö vastakkainasettelu alkanut 1939 kun Puna-armeija MR-sopimuksen mukaisesti alkoi tappamaan suomalaisia. Siitä alkoi vihollisuudet. Sota päättyi Karjalan ryöstöön.

Sodan rikokset voitaisiin vihdoin sopia, mutta sinäkin syytät kaikesta suomalaisia. Suomihan on ollut 1944 jälkeen suomettunut, me emme uskalla sanoa vastaan. Siksi monet etsivät turvaa toisesta roistovaltiosta.

Toisen roistovaltion suojelu on näennäistä, ei kai siihen kukaan tosissaan usko. Mitäs aihetta meillä olisi pullistella Venäjän suuntaan? Eikä ylpeydestä ole mitään jäljellä.

Me emme rakenna vastakkainasettelua, sellainen väite on inhottava. Venäjän ystävät kiihottavat molemmin puoli rajaa ihmisiä sotaan, järkyttävää.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La

Voi sua, Leo, kun olet niin kovin katkera..

Ilkka Luoma

Leo, olet oikeassa - kyllä Stalin hyökkäsi Suomeen ja se oli meitä kohtaan - siis tavallista kansaa kohtaan ehdottomasti väärin.

MUTTA! Me olisimme voineet taitavammin neuvotella tilanteen ENNEN Talvisodan alkua - Stalin teki päätöksen Talvisodan hyökkäyksestään siinä kohdin kun hänelle kerrottiin marraskuussa 1939, että Suomi antoi lentovakoilukuviaan Leningradin alueelta Saksalle jo keväästä 1939 lähtien - noiden vakoilukuvien anto Saksalle oli karkea virhe, kun tiesi, että Leningrad oli Stalinille ja bolsevikkien vallankumoukselle yhtä pyhä kuin Stalingrad!

Ilkka Luoma

Leo, meillä on mahdollisuus saada jopa Karjala "takaisin", ei ehkä haluamallasi tavalla, mutta kuitenkin meille - jos meillä ymmärrettäisiin pelata peli itään oikein - Kekkonen ymmärsi ja hän oli palautuksen osalta ilmeisen lähellä 1970 -luvulla - saunoessaan Svetogorskissa - tähän voidaan palata dokumentein myöhemmin ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ilmeisesti Suomi kuvasi Leningradia keväällä 1939. Jos Suomi antoi kuvia Saksalle, niin mitä pahaa siinä oli? Mitä syytä Stalinilla oli suuttua ja aloittaa talvisota Suomea vastaan, jos Suomi antoi kuvia Stalinin hyvälle kamraatille Hitlerille? Eihän Suomi antanut kuvia kellekään Venäjän viholliselle vaan Stalinin ystävälle! Yhdessähän ystävykset nitistivät fasistisen Puolankin samana syksynä.

20- ja 30-luvuilla oli maidemme välillä riitelyä. Mutta ei se ollut niin vakavaa että piti aloittaa sota. Meidät lehmät karkasivat monta kertaa Neuvostoliiton puolelle. Tyttölapsi pantiin ajamaan ne takaisin. Neuvostovenäläiset rajavartijat ampuivat lasta kohti koska hän oli ylittänyt valtakunnan rajan. Kerrankin Suomen rajavartijat olivat jänismetsällä virkaveljiensä luona Neuvosto-Venäjän puolella. Kaikenlaista muutakin yhteistyötä oli.

Ilkka Luoma

Leo, Stalin oli tuossa vaiheessa jo lukenut Adolf Hitlerin kirjat Taisteluni I ja II ja tiesi Hitlerin ajatuksista kommunismista ja idän valtauksesta. Stalin odotti tuossa vaiheessa Hitlerin hyökkäystä vasta 1944-45 ja oli itse valmis joskus 1943 yllättämään Hitlerin ---

.. ja näin ollen tuo vakoilukuvien luovutus Saksalle oli shokki Stalinille - Stalin oli tuumannut saamansa tiedon jälkeen: " ... ja minä vielä allekirjoitin Suomelle itsenäisyyden - nyt riitti, on armeijan vuoro! ... " (osapuilleen näin)

...

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ei mikään valokuvien luovuttaminen saksalaisille tietenkään vaikuttanut Stalinin päätökseen hyökätä Suomeen vaan Molotovin-Ribbentropin sopimuksen lisäpöytäkirja, jossa sovittiin Suomen, Baltian maiden ja Puolan itäosan kuuluminen Venäjän etupiiriin. Stalin ryhtyikin toteuttamaan osaansa sopimuksesta valtaamalla Puolan itäosan syyskuussa 1939 ja hyökkäämällä Suomeen joulukuussa 1939. Baltian maiden, jotka myöntyivät syksyllä 1939 Neuvostoliiton vaatimuksiin, vuoro tuli seuraavana kesänä.

Baltian maiden kohtalo on mielestäni yksi selvimpiä esimerkkejä siitä, että myöntyväisyys ja kiltteys ei auta mitään, kun vastassa on vallanhimoinen diktaattori. Hrutshov ei ollut sellainen eikä Brezhnevkään, siksi pärjäsimme jotenkuten sodanjälkeiset vuosikymmenet Neuvostoliiton kanssa, yöpakkasista ja noottikriisistä huolimatta. Mutta Stalin ja (Neuvostoliiton tai tsaarinajan Venäjän rajat palauttamaan pyrkivä) Putin ovat!

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Näränen - oletko lukenut tuon M-R sopimuksen salaisen lisäpöytäkirjan - siellä ei mainita mitään Suomesta, erillisenä, vain (sulkeissa Baltian seassa), --- miksi?

Toinen kysymys on myös mielenkiintoinen - venäläisten alkuperäinen kappale on kadonnut - on vain jäljellä Saksasta löydetty mikrofilmi, josta on otettu nyttemmin paperiversio. Miksi tuo lisäpöytäkirja on kadoksissa - siihen on yksi ei vahvistettu tieto Kremlistä - Stalin repi sen, lisäpöytäkirjan sisällöstä oli käyty vääntöä - Molotov oli ylittänyt valtuutensa jne - tähän palaamme myöhemmin :)

Mutta tässä tuo kuuluisa lisäpöytäkirja:

Saksan valtakunnan ja Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton välisen hyökkäämättömyyssopimuksen allekirjoittamisen johdosta ovat kummankin osapuolen allekirjoittaneet täysivaltaiset edustajat käyneet äärimmäisen luottamuksellisia keskusteluja kummankin osapuolen etupiireistä Itä-Euroopassa. Nämä keskustelut ovat johtaneet seuraaviin tuloksiin:

1. Alueellis-poliittisen uudelleenjärjestelyn sattuessa Baltian maihin (Suomi, Viro, Latvia, Liettua) kuuluvilla alueilla muodostaa Liettuan pohjoisraja silloin Saksan ja SNTL:n etupiirien rajan. Samalla tunnustetaan molemmin puolin Liettuan intressi Vilnan alueeseen.

2. Alueellis-poliittisen uudelleenjärjestelyn sattuessa Puolan valtioon kuuluvilla alueilla rajoitetaan Saksan ja SNTL:n etupiirit kulkemaan suunnilleen jokien Narew, Veikseli ja San linjaa.

Kysymys siitä, pitävätkö molemminpuoliset intressit itsenäisen Puolan valtion säilyttämistä toivottavana ja miten tämä valtio tulisi rajata, voidaan lopullisesti selvittää vasta myöhemmän poliittisen kehityksen kuluessa.
Joka tapauksessa molemmat hallitukset ratkaisevat tämän kysymyksen ystävällisessä yhteisymmärryksessä.

3) Kaakkois-Eurooppaa koskien neuvosto-osapuoli korostaa kiinnostustaan Bessarabiaan. Saksan puolelta ilmoitetaan, että sillä ei ole mitään poliittista kiinnostusta näihin alueisiin.

4) Molemmat osapuolet käsittelevät tätä pöytäkirjaa äärimmäisen salaisesti.

Moskova ./. 23. elokuuta 1939.
Saksan Valtakunnanhallituksen
puolesta

v. Ribbentrop

SNTL:n
hallituksen
valtuuttamana

V. Molotov

~ http://www.histdoc.net/historia/nichtang.html -

...
~ http://www.histdoc.net/history/ru/dopolni.htm -

.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #25

Eiköhän se Neuvostoliitonkin kappale ole tallessa, mutta eihän sitä tutkijoille näytetä. Lisäpöytäkirjan olemassaolo ja sen sisältö tunnustettiin muistaakseni jo Gorbatsovin aikana, mutta viimeistään Jeltsinin toimesta. Putinkaan ei sitä ainakaan valtansa alkuvuosina kiistänyt. Siinähän selvästi todetaan sopijapuolten katsovan Suomen kuuluvan Neuvostoliiton etupiiriin ja seuraukset tiedämmekin. Ei kai tästä nyt kannata enää kiistellä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Nyt ei ole kysymys kiistämisestä - se kaikki on totta, mitä tuolla aiemmassa kommentissani lukee - nyt on sen sijaan kysymys miksi sitä venäläisten originellia kappaletta ei ole tiedetysti olemassa!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Stalinin liittolainen hitler oli kirjoittanut Taisteluni-kirjan jo 1925 ja toisen osan 1926. Sisältöä, https://fi.wikipedia.org/wiki/Taisteluni:

"Hitlerillä oli kirjassaan suurimpana huolenaan juutalaisuus ja bolševismi, jotka hän kytki yhteen. Ne uhkasivat arjalaista rotua ja oli siksi tuhottava; maailmanhistoria oli sovittamatonta rotujen välistä taistelua.[2] Lisäksi hän tavoitteli Versailles’n ”häpeärauhan” kaatamista ja esitti ajatuksensa ”elintilan” hankkimisesta idästä. Teoksessa esiteltiin yksityiskohtaiset suunnitelmat uuden yhteiskunnan rakentamiseksi ja maailmanherruuden saavuttamiseksi.[3] Hitlerin kirjassa ilmaisemat ulkopoliittiset tavoitteet jakautuivat kolmeen osaan: Versailles’n ehtojen kumoaminen sekä liittoutuminen Englannin ja fasistisen Italian kanssa, sen jälkeen sota Ranskaa ja sen Itä-Euroopan liittolaisia vastaan sekä viimeiseksi sota Neuvostoliittoa vastaan, elintilan hankkiminen sieltä ja sen ”juutalais-bolševistisen” järjestelmän kaataminen."

Älä Ilkka viitsi enää kieroilla, Stalinilla oli aikaa yli 10 vuotta lukea ystävän merkittävä kirja. Ei se antanut Stalinille aihetta hyökätä Suomeen.

Ilkka Luoma

Ei Hitlerin kirja antanut aihetta hyökätä Suomeen, vaan teko jonka me teimme Neuvostoliiton vastaisesti antamalla vakoilukuvat venäläisten toiseksi tärkeimmästä, Leningradin kaupungin puolustusrakenteesta - saksalaisille, ja Stalin tosiaan tiesi vuonna 1939 mitä Hitler oli kirjoittanut jo aiemmin. Leo, ei saa sotkea asioita.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Koko syksyn puna-armeija keskitti joukkojaan Suomen rajalle, satoja tuhansia miehiä. Karjalan metsissä raikui huippusuosittu iskelmä:
https://www.youtube.com/watch?v=J_29enGx6Rc

Marraskuun loppupuolella lähetti toi tiedon että kierot tsuhnat ovat antaneen sakuille joitakin valokuvia pyhästä kaupungista.
Silloin Stalin suuttui ja huusi:

Saatanan tsuhnat matalaksi, kaikki Siperiaan!
Neuvostoisänmaamme raja siirtyy nyt Torninjokeen!

Ilkka Luoma

Armeijat kautta aikain suunnittelevat ja varautuvat siihen mitä ylhäältä käsketään - paljon useammin ne jäävät lähtökuoppiin kuin hyökäävät.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Blogin alussa Ilkka paheksuu pakotteita. Kun NL hyökkäsi 1939 kimppuumme, koko maailma tyrmistyi. Kansainliitossa tuomittiin NL:n hyökkäys yksimielisesti. Mutta siihen se jäi, ei keksitty pakotteita. Tai sitten katsottiin että siinä on Saksakin mukana eikä uskallettu tehdä mitään.

Kun Venäjä taas hyökkäsi, tällä kertaa itsenäiseen Ukrainaan, Krimille ja itä-Ukrainaan, niin länsivalloilla oli tahtoa asettaa pakotteita. Venäjän ystävät nyt itkevät että Suomi kärsii. Ja että Venäjällä oli oikeus hyökätä. Koska Venäjä rikkoi räikeästi kv-lakia ja sopimuksia, eikö pakotteet ole ihan paikallaan? Rikollista yleensä yritetään rangaista että rikokset eivät jatkuisi.

Pakotteilla on toki hintansa, mutta uhraus on murto-osa siitä että joutuisimm mme taas venäläisten totaalisen hyökkäyksen kohteeksi. Valio hiukan kärsii, mutta meille riittää Viola-juustoa.

Venäjä voisi hetkessä poistaa lännen kokeman Venäjä-uhan ja vastakkainasettelun: Ei muuta kuin lopettaisi agressiot ja alkaisi totutella sovussa elämistä aluksi vaikkapa naapureidensa kanssa. Tunnustaisi syntisä ja parantaisi tapojaan edes hiukan...

Ilkka Luoma

Mistä Leo keksit, että Venäjä hyökkäsi Krimille? Venäläiset sotilaat olivat koko ajan Krimillä kiovalaisten kanssa tekemänsä sopimuksen puitteissa.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Venäjällä oli laivastotukikohta vuokrattuna pitkäksi ajaksi Krimillä, siis Ukrainan valtion kanssa tehdyn sopimuksen maukaisesti. Krimi kuului Ukrainalle.

Sitten Krimille tuli "avaruudesta" venäjää puhuvia vihreitä miehiä, sitä voisi sanoa ystävien vierailuksi. Niinhän venäläiset tulivat 1939 kotiseudulleni omasta mielestään ystävälliselle vierailulle kutsuttuna. Mutta sitä tuloa sanotaan myös hyökkäykseksi koska venäläiset tappoivat tuhansia siiviilejä ja kymmeniä tuhansia sotilaita.

Ilkka Luoma

Venäjällä oli Krimillä 20.000 sotilaan kiintiösopimus, täyttöaste ennen Maidanin verimellakoita oli 15.000, ja kun Maidan repesi - siirsi Venäjä Krimille sopimuksen puitteissa 2.500 sotilasta lisää, jotka tulivat turvaamaan Krimin enemmistöväestöä Maidanin kaltaisilta verisiltä kapinamellakoilta - onnistuen siinä hyvin. Ei ruumiita.

Ilkka Luoma

... Yle tasapainottaa linjaansa. Näin on hyvä. Yle on kansalta kerätyillä veroilla ylläpidettävä medialaitos. Erityisesti Yle' n täytyy olla rehellinen, luotettava ja tasapuolinen uutisoinnissaan. Kaupallinen media joutuu kumartamaan rahaa sekä poliittisia pyrkimyksiä ja näin oikeudenmukaisuus ei kaupallisessa maailmassa uutisten osalta aina rehdisti toteudu.

~ http://yle.fi/uutiset/putin_venajalla_ei_muuta_mah... -

.

Toimituksen poiminnat