Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Näkeekö Israel rauhan mahdollisuuden muurinsa takaa?

Israelin puolustaja Yhdysvallat teki hätkähdyttävän poikkeuksen – presidentti Barack Obaman aivan loppuvaiheessa – äänesti tyhjää YK' n turvaneuvoston äänestyksessä |1, jossa tuomittiin Israelin siirtokuntien rakentaminen palestiinalaisten alueille laittomaksi.

 

[ … kansalainen Benjamin ei ole koskaan ymmärtänyt miksi rauhaa rakastava Israelin kansa ei saa elää rauhassa ja rakentaa itselleen turvallisuutta vihamielisessä ympäristössä, jossa edes Israelin valtiota ei haluta tunnustaa suvereeniksi valtioksi muiden maiden joukkoon

kansalainen Mahmut ihmettelee kuinka raskaasti voidaan kurittaa ja saartaa palestiinalaisia, jotka ovat asuneet maillaan jo vuosisadat – nytkin edes kansainvälisiltä vesialueilta ei saa tuoda avustustarvikkeita – ilman että Israel pysättää jopa väkivalloin avustuslaivat! |2… ]

 

Lähi-itä, Israel ja Palestiinan hiljalleen muotoutuva oma itsenäinen valtio ovat jälleen uutisten keskiössä. Nyt kansainvälinen yhteisö korkeimpana päätöselimenä vihdoin sai aikaiseksi julkilausuman, jossa Israelin siirtokuntarakentaminen julistettiin laittomaksi ja kansainvälisen lain vastaiseksi |3.

 

Aihe kiinnostaa myös Suomessa,

… sillä Lähi-itään liittyvä TIEDE -lehden keskusteluputki on ollut jo aktiivina yli 10 vuotta. Aihealoitus on kerännyt yli 20.492 kommenttia ja debatti jatkuu, seassa ollen laidasta laitaan mielipiteitä todistein ja ”todistein” - topicin ja kommenttiketjun saat auki täältä ~ http://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_israel_nae_rauhanmahdollisuutta_aitansa_takaa?changed=1482996156 - , kun lukuavauslaskuri suljettiin noin neljä vuotta sitten – oli laskuri luvussa ~1,22 miljoonaa.

Tässä ote tuosta mieliä myllertävästä tekstistä:

” … Israelilla ei ole mitään etuoikeutta muurien pystykseen, kuin ei myöskään valloitettuihin alueisiin. Palestiinalla ei ole myöskään mitään etuoikeuksia, vaan yhteistoiminta säätää rinnakkaiselon, jossa toivottavasti taloudelliset aktiviteetit estävät myöhemmät väkivaltaiset välienselvittelyt. Molemmat osapuolet kansalaisina pelkäävät vallitsevaa jännitettä. Israel ylläpitää alueen vahvinta asevoimaa "itsetodisteluna" vastineeksi sotaiselle retoriikalle, mihin arabimaat useasti ilmaisuissaan pyrkivät. Länsimaalainen tulkinta ei aina ymmärrä retoriikan luonnetta. … ” [24052006].

 

On myös ideoita, joissa on ehdoteltu rauhanratkaisuja Lähi-itään,

… juutalaisille ja Islamin uskoisille palestiinalaisille, tässä eräs ajatus jo vuosien takaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/rauha-voidaan-saavuttaa-yllttvill.html - . Merkittävää on nyt se, että Yhdysvaltain kohta väistyvä ulkoministeri väläytti|4 Israelin vetäytymistä rajoille ennen 1967 kesäsotaa, jonka Israel aloitti sotilaallisella yllätyshyökkäyksellä – tosin vahvasti provosoituna naapuriensa tahoilta (Akabanlahden suun sulkeminen, joka esti Israelin Eilatin sataman käytön ulkomaankauppaan).

Tässä ote tuosta tekstistä, jossa hahmotetaan rauhanmahdollisuutta Lähi-itään:

” … Turvattuamme omien kansalaistemme arkielämän ja vapauduttuamme rakettihyökkäysvaaroista, lopetamme välittömästi pommitukset ja vetäydymme niin Libanonista kuin Golanin kukkuloilta. Lisäksi saadessamme vangitut sotilaamme terveinä takaisin, vapautamme välittömästi halutut vangit siinä suhteessa, kuinka siviiliuhreja on puolin ja toisin tullut.

Pommitusten ja rakettihyökkäyksien tuhot ja vahingot korvataan vastavuoroisesti maittain siinä suhteessa mitä kansainvälinen ja puolueeton asiantuntijaryhmä tutkimuksessaan toteaa. Jälleenrakennuksessa voidaan toimia yhteistyössä Libanon-Israel, siinä suhteessa mikä on vahinkojen todellinen määrä osapuolien siviilikohteissa. … ” [30072006].

 

YK-turvaneuvoston päätös on sytyttänyt nyt meidänkin median!

1.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005024421.html -

[Comment/IL] ... Nyt on kylvetty pahimman luokan riitasiemen. Valittu kansa ei luovu sen erityisoikeuksista. Miksi nämä erioikeudet ovat voimassa, entä Israelin ilmoitus, ettei se noudata YK- turvaneuvoston päätöksiä. Mikä on Israelin asema kansojen joukossa?

2.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005024198.html -

[Comment/IL]... Israel, miksi Trumpin mukaan Israelille pitää varata erioikeuksia? Onko valitulla kansalla jokin erityinen tehtävä kansojen kirjossa, kun sille avautuu mahdollisuus olla välittämättä läheisimmästä naapuristaan? Kohtele lähimmäistäsi siten, miten haluat itseäsi kohdeltavan!

3.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/usa-n-ulkoministeri-kerry-israelin-ja-palestiinalaisten-suostuttava-vuoden-1967-rajoihin/6243778 -

[Comment/IL]... Nyt koko muu maailma painostaa ystävällisesti Israelia! Um. Kerry sanoi sen, mikä on tiedetty jo pitkään.

4.

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201612282200046156_ul.shtml -

[Comment/IL] Kuka kertoo miksi Israel ei noudata annettua YK-turvaneuvoston päätöstä? Eikö turvaneuvoston päätökset koska Israelia? Pitääkö luvatulla maalla olla kaikista muista valtioista poikkeava erioikeus?

5.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005023073.html -

[Comment/IL]... Maailmalla väläytellään tiukkoja israelilaisten tuotteiden ostoboikotointia? Oikein vai väärin? Entä palestiinalaisten asema? Mikä olisi oikeudenmukaista? Sodan 1967 seurauksena Israelin provosoitu hyökkäys valtasi niin Länsirannan kuin Golaninkin.

6.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/israelin-paaministeri-kutsui-myos-yhdysvaltain-lahettilaan-pakeilleen/6240794 -

[COMMENT/IL] ... Miksi Israel olettaa sillä olevan muista poikkeavia erityisoikeuksia? Kuka osaisi kertoa hyväksyttävän syyn Israelin käytökseen? Miten Suomen ja suomalaisten tulisi suhtautua tilanteeseen?

7.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/israel-tyrmasi-yk-n-turvallisuusneuvoston-siirtokuntapaatoksen-ja-arvosteli-rajusti-obamaa/6239006 -

[COMMENT/IL] .... Mistä Netanjahu saa tuon röyhkeän ylimielisyyden? Näyttää siltä, että Israelia eivät YK-turvaneuvoston määräykset koske.

 

Lopulta herää kysymys kuinka Israelin toimet vihastuttavat maailmalla

[ ~ http://www.tiede.fi/keskustelu/30215/ketju/miksi_juutalaiset_ovat_usein_niin_vihattuja - ] - linkin alta 928 lukijakommenttia!

 

Toisaalta maailmalla on paljon, hyvin paljon Israelin ystäviä!

Israel ja juutalaisuus kiihottavat ihmisiä kaikkialla. Muistisamme on Saksan kolmannen valtakunnan juutalaisvainot, joiden myötä arvioidaan noin kuuden miljoonan juutalaisen saaneen surmansa järjestelmällisissä vainoissa, joita holocaustiksi kutsutaan. On myös tahoja, jotka kieltävän holocaustin.

 

Israelille järjestettiin mahdollisuus omaan maahan – luvattun maahan,

… alkoi exodus, joka työnsi hiljalleen alueella asuneet – lähinnä palestiinalaiset – asukkaat yhä pienemmälle pinta-alalle, jo senkin vuoksi, että juutalaisten maahantulo lisäsi tarvetta maa-alueisiin, jotka sitten vuosikymmenten saatossa on sotimalla otettu ”alkuperäkansoilta”.

 

Riita kuka ja ketkä ovat alueella asuneet milloinkin on eräs kuumottava aihe

[~ https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4hi-id%C3%A4n_historia - ]

Sanotaan alueen olevan luvattu maa, juutalaisille. Voiko yksi uskonto, joka synnytti niin muhamattilaisuuden kuin kristinuskonkin, määrätä yksipuolisesti luvattua maata – vain joillekin? Voidaanko luvatun maan periaate jakaa myös muille kansakunnille, esimerkiksi Amerikan intiaaneille, Australian aboriginaaleille, Espanjan baskeille, Siperian alkuperäkansoille ja esimerkiksi Suomen saamelaisille?

 

Voimme olla varmoja, että aiheen keskustelu jatkuu – asumis- ja olo-oikeudesta – Lähi-idässä

Samalla voimme olla varmoja, että Yhdysvaltain uusi, kohta virkaan astuva presidentti Donald Trump tekee jotain |5, joka ehkä saattaa Lähi-idässä ”napit vastakkain” useat valtiot, joukossa ydinasevaltioita – kuten Israelkin liki varmojen todisteiden valossa on.

Saammeko suursodan syttymään alueelta, josta on jo puhtaasta vedestä pulaa ja sen käytön ollessa yksipuolista, suurelta osin.

 

Tekstiin liittyvät linkkinumerot

|1 ... Melkoista ylimielisyyttä ja kopeutta, aivan kuin palestiinalaisilla ei olisi mitään oikeuksia. ~ http://yle.fi/uutiset/israel_arvioi_yk-sitoumuksensa_uudelleen_aanestyspettymyksen_jalkeen/9372851 -

|2 [18102012]Case Estelle ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=1217013 – linkin alta 167 lukijakommenttia

|3 Kansainvälinen yhteisö pitää siirtokuntia laittomina ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002707442.html -

|4 ... Siinä se on! Rajat palautetaan tilanteeseen ennen 1967 sotaa, jossa Israel hyökkäsi provosoituna naapuriensa kimppuun. Voidaan toki kysyä oliko Akaban lahden sulkeminen jo sodan aloitus. ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005024421.html -

|5 Trump twiittasi Isrealiin suunnillen näin: ” … koettakaa kestää, 20.1. on kohta … ”

 

EKSTRA

Reviirien hallinnalla omavaraisuuden vaalijaksi

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/reviirien-hallinnalla-omavaraisuuden.html -

 

Yrittääkö Israel lopullista ratkaisua [X] [X]?

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/171730-yrittaako-israel-jalleen-lopullista-ratkaisua -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

AL | US | VU | PZ | BL | BL | FB | BLOG 110266

 

DOC Israel_Palestiina_29122016.doc – OpenOffice Writer

PVM 29122016

 

|952_9137|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Turvaneuvoston päätökset eivät koske Israelia!

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005020480.html -

Obaman sivallus!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Palestiinalaisten ahdinko alkoi 1800-luvun lopulla.
Aluetta hallitsi Turkki, jonka korruptoituneet virkamiehet myivät maata juutalaissiirtolaisille.
Nuo maat olivat iät ja ajat kuuluneet palestiinalaisille, mutta eipä niistä mitään papereita ollut olemassa.

Silti mitään ihmeellistä asiassa ei ollut alkuperäisasukkailta on monesti viety maat ja mannut - viimeksi tämä toistui Venäjän valloittamalla Krimillä, jossa ukrainalaisten omistamat kiinteistöt "kansallistettiin".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ikuinen nautintaoikeus - kuten Suomen saamelaisilla :)

...

Krimin osalta ---

"Elävä arkisto: Krim halusi osaksi Venäjää jo 20 vuotta sitten
Ukrainassa puhkesi kriisi vuonna 1994, kun Krimin parlamentti vahvisti niemimaan itsenäisyysjulistuksen"

~ http://yle.fi/uutiset/3-7149546 -

...
"Krim halusi irti Ukrainasta jo 1990-luvulla"

~ http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/21/krim-halus... -

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuo on totta - Krimillä äänestettiin 90-luvulla itsenäisyydestä, mutta alue jäi osaksi Ukrainaa.

Kysymys on kuitenkin 2014 tapahtumista, tässä Kansan Uutisten analyysia tapahtuneesta http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3141440-mill...

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #7

Hyvä ja monipuolisesti asioita valottava kirjoitus Kansan Uutisilta Krimin tapahtumien aikaan 2014. Siinä selvästi perusteltiin Krimin miehitys ja "kansanäänestys" laittomiksi. En ole aikaisemmin nähnyt artikkelia, mutta siinä näköjään tehtiin sama laskutoimitus, jolla olen itsekin osoittanut "kansanäänestyksen" tuloksen ilmeiseksi väärennykseksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Olisiko nyt järjestettävä uusi kansanäänestys - YK' n valvonnassa - Krimillä?

...
Entä topicciin nähden Palestiinan ja Israelin osalta kansanäänestykset kahden tai yhden valtion politiikasta?

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

Krimillä on hyvin pitkä venäläinen historia ---

[2014]
" ... Keisarinna Katariina II Suuri 3] oli merkittävä venäläistäjä ja läntisen Euroopan valistusfilosofian ja taiteen ihailija – puhuikin ranskaa. Samaan aikaan kansa puhui venäjää ja viljeli maitaan miltei orjan asemassa. Katariina II Suuri allekirjoitti sopimuksen Krimistä, jossa oli eräänä kohtana huomion arvoinen seikka:

Mikäli Krim joskus julistautuisi itsenäiseksi, oli Osmanien valtakunnalla 4] 16 päivää aikaa liittää Krim itseensä eli nyt katsottuna nykyiseen Turkkiin, osmaanien jälkeläisvaltioon. Nythän Krim oli kansanäänestyksen pohjalta itsenäinen muutaman päivän – Turkki ei käyttänyt omistusoikeuttaan – Katariina Suuren sopimuksen pohjalta. Ehkä sopimus oli menettänyt lain voimansa.

Kansaäänestykset; voimaa ja laittomuutta!

Muutama päivä sitten krimiläiset äänestivät pikaisesti järjestetyssä kansanäänestyksessä itselleen ”vapauden eli itsenäisyyden” liittyä Venäjän valtioon, mikäli venäläiset puolestaan hyväksyvät liittymispyynnnön – no, pyyntö käsiteltiin salamannopeasti, jotteivat turkkilaiset käytä omistusartiklaansa Katariina Suuren sopimuksesta ;-) ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/katariina-ii... - [110332]

.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius Vastaus kommenttiin #7

Täytyy sanoa, että harvinaisen hyvä kirjoitus kansanuutisissa Krimin anastamisesta samoin kuin muistakin vastaavista tapauksista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Miten arvelet käyvän, jos nyt järjestetään YK' n valvonnassa krimiläisille uusi kansanäänestys kuulumisesta mihin?

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius Vastaus kommenttiin #20

Turha arvailla koska Krim on de facto Ukrainan valtion aluetta jonka Venäjä on miehittänyt. Ei asia siitä muuksi muutu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Onko se vastaava case kuin Serbiasta irti repäisty Kosovo?

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosovon_sodan_tausta -
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosovon_sota -

...
Entä olisiko se sama kuin Israelin miehittämät Golanin kukkulat, tai Länsiranta - pysyäksemme topicissa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #35

Ei se ole sama asia.
Kosovoa ei ole miehitetty eikä sitä kukaan halua liittää alueeseensa.
Umpisolmu aukeaa parhaiten kun Kosovo sekä Serbia sopivat keskenään suhteensa.

Wiki ei tässä tapauksessa ole kovin luotettava lähde.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Siis analogia on se, että Venäjä ja kiovalaiset sopivat suhteensa - ja ulkopuoliset poistuvat ... Aivan oikein.

Kosovossa USAF aloitti raskaat rynnäkköpommitukset ilman mitään mandaattia! Pommistukset ulottuivat Serbian maakuntaan Kosovoon, itse Serbiaan - jopa Belgradin Kiinan suurlähetystään - sanotaan, että Kiinan s-lähetystön pommitus oli CIA' n käsialaa. Krimiä ei pommitettu, ei tapettu, vaan estettiin Maidanin kaltaiset verimellakat.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #45

Krimillä se ulkopuolinen on Venäjä, joka miehittää täysin suvereenia Ukrainan aluetta. Toivotaan, että se lopettaa miehityksen ja poistuu Ukrainan alueelta.
Krimillä alkuperäiset asukkaat ovat joutuneet vainon kohteeksi Venäjän miehityksen jälkeen - ennen miehitystä mitään ongelmia ei ollut. http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000009013...

Kosovossa serbit pakotettiin rauhaan pommituksilla - ehkä liian myöhään kun konfliktissa kuoli yli 13 tuhatta - siinä suhteessa Kiinan lähetystön on valitettava, mutta vähäpätöinen tapahtuma.

Tässä on tuosta Kiinan lähetystön pommittamisesta juttu - virallisesti se oli vahinko, mutta saattaa olla, että lähetystöaluetta käytettiin serbien tukialueena. Uhrimäärä on hämmästyttävän pieni - kolme - ja rakennus lienee tyhjennetty lukuunottamatta sotatoimiin osallistujia - tämä on siis se "toinen tarina". https://www.theguardian.com/world/1999/oct/17/balkans

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Voimme todeta, että Krim on jo osa suvereenia Venäjää, ja krimläiset halusivat jo 1990 -luvulla osaksi Venäjää ja eroa Ukrainasta, ovathan krimiläiset olleet jo niin kauan liityksissä slaavilaiseen Neuvostoliittoon ja sitä ennen tsaarien Venäjään - jo 1700 -luvulta (Katariina Suuri)

- se mikä voitaisiin tehdä - olisi uusi kansanäänestys YK' n valvonnassa krimiliäisille halustaan olla liittyneenä Venäjään tai sitten paluuta kiovalaisen alaisuuteen, mutta ensmmistöltää venäläismielinen Krim on jo päätöksensä tehnyt. Mitenhän tuossa kansanäänestyksessä kävisi?

Topicciin nähden huomaammeko mitään ja millaista eroa Länsirantaan, jota Israel miehittää ja siirtokuntaistaa, jopa YK turvaneuvoston ja Haagin kansainvälisen tuomioistuimen päätöksen vastaisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Henry Kissinger has 'advised Donald Trump to accept' Crimea as part of Russia
The 93-year-old veteran envoy has made several visits to Trump Tower

~ http://www.independent.co.uk/news/people/henry-kis... -

.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

"On myös tahoja, jotka kieltävät holocaustin."

On myös valtioita, jotka kieltävät Israelin olemassaolon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Iranista on kuulunut äänenpainoja, ettei holocaustia olisi ollut - mutta vain hajaääninä ...

Mikä valtio kieltää Israelin?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Yhteensä 32 pääosin Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän muslimienemmistöistä valtiota ei ole koskaan tunnustanut Israelin valtiota.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Eivät siis kiellä Israelin olemassaoloa, ainoastaan eivät ole tunnustaneet Israelin valtiota - nykyisessä muodossaan?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #17

Moni noistakin olisi valmis tunnustamaan Israelin, ellei Israel itse (Netanyahu) haraisi vastaan (myös Kerry mainitsi Arabiliiton rauhanaloitteen eilisessä puheessaan).
http://www.haaretz.com/israel-news/1.724725

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Mihin asiakohtioon, lakiin tai määräykseen Israel perustaa rakentamisoikeutensa palestiinalaisten alueille?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

Israel perustelee näkemyksensä sillä, että alueet olisivat vain kiistanalaisia eivätkä miehitettyjä. Miehityksen merkitys selostetaan lyhyesti BBC:n jutussa vuodelta 2009.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/1682640.stm

Haagin kansainvälinen tuomioistuin on sitä mieltä, että vuonna 1967 vallatut alueet ovat miehitettyjä. Asioiden oikea laita on myös ollut tiedossa Israelin ulkoministeriössä heti vuonna 1967.
http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf
https://www.soas.ac.uk/lawpeacemideast/resources/f...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Entä Golanin kukkulat?

"Syyrian ja Israelin rajalla sijaitsevat Golanin kukkulat ovat olleet suureksi osaksi Israelin hallussa vuodesta 1967. Alueen syyrialaisperäiset druusiasukkaat pitävät yhä tiukasti kiinni identiteetistään. ... "

~ http://yle.fi/uutiset/3-6159655 -

...
" ... Israel liitti Golanin kukkulat itseensä vuonna 1981, mutta liitoksella ei ole kansainvälistä tunnustusta. Alueen strateginen merkitys on suuri. Syyrian pääkaupunki Damaskos sijaitsee vain 60 kilometrin päässä pohjoiseen Golanin kukkuloilta. Kukkuloilta käsin on helppo tarkkailla mahdollisia Syyrian armeijan liikkeitä ja kukkulat muodostavat myös maantieteelisen esteen mahdolliselle syyrialaishyökkäykselle. Alue on myös tärkeä vesihuollon kannalta. Alue tuottaa noin kolmasosan Israelin juomavedestä. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Golanin_kukkulat -

.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #36

Samaa kastia on kuin miehitetty Länsiranta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Kuten Haagin kansainvälinen tuomioistuin on todennut ja tuominnut.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #36
Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #17

Ilkka L.,

Eihän Neuvosto-Venäjäkään Leninin johdolla tunnustanut Suomen valtiota nykyisessä muodossaan 4.1.1918.

En ymmärrä mihin pyrit kommentillasi.

P.S. Ei tarvitse vastata.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Olemassaolon ja valtiomuodon tunnustaminen ovat kaksi eri asiaa. Israerlin nykyislle muodolla tarkoitetaan Israelin itsensä päättäämää rajanvetoa muihin - lähinnä Palestiinaan ja Syyriaan nähden.

Israel ENNEN 1967 sotaa, on aivan eri Israel kuin nykyinen - maantieteellisesti.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #42

Viitannet Viroon , joka julistautui itsenäiseksi vuonna 1918 ja sai tunnustuksen itsenäisyydestään Taron rauhan yhteydessä 1920. Kummallista kyllä Viro julistautui itsenäiseksi jälleen vuonna 1991.

Suomi ei Viroa vuonna 1991 tunnustanut itsenäiseksi valtioksi vaan totesi vuosikymmeniä vanhan tunnustuksen edelleen olevan voimassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Ohi topicin - pitää muistaa, että Viron ja koko Balttia oli Saksan kolmannen valtakunna protektoraatti 1942 - 1944 ja Neuvostoliiton Puna-armeija sen vapautti Saksan valtajärjestelmistä. Mikäli Saksa olisi 1941 aloittamansa suursodan voittanut, ei Viro olisi enää saanut itsenäisyyttä - Saksa koki alueen omakseen jo historillisista syistä!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #50

Puna-armeija vapautti itsenäisen Viron :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Kyllä - Saksan kolmannen valtakunnan puristuksesta ;)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #52

Ilkka Luoma,

Parempaa uutta vuotta 2017 !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Case Avigdor Lieberman

" ... Liebermania on ajoittain arabivastaisuudesta ja useat Israelin kansanedustajat ovat nimittäneet häntä rasistiksi.[5] Hän ehdotti 1998 Egyptin hukuttamista pommittamalla Assuanin pato vastineeksi Egyptin tuesta Jasser Arafatille. Vuonna 2003 hän vaati Israelin palestiinalaisvankien hukuttamista Kuolleeseenmereen ja tarjoutui kustantamaan bussikuljetuksen. Toukokuussa 2006 hän vaati knessetin Hamas-johtoisen palestiinalaishallinnon kanssa neuvotelleiden arabijäsenten teloittamista.[6] Arabikansanedustaja Ahmed Tibi vaati Liebermanille rikossyytettä rasismista ja kiihotuksesta kansanryhmää vastaan. Israelin valtionsyyttäjä vapautti Libermanin syytteistä, mutta ilmoitti olevansa jyrkästi eri mieltä hänen kanssaan. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Avigdor_Lieberman -

...
" ... Israelissa on paljon omia ääriaineksia,

joiden de facto johtaja on nykyinen ulkoministeri Avigdor Lieberman 2], joka jo vuosia sitten piti hyvä ratkaisuna pommittaa Assuanin pato ja hukuuttaa egyptiläiset. Avigdor edustaa luvattua maata ja valittua kansaa – olisiko jumala niin epäoikeudenmukainen, jotta asettaisi jonkin yksittäisen kansan kaikkien muiden edelle. Ei ole. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/yrittaako-is... - [110301]

.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Obama yrittää USA:n tasapuolisempaa suhtautumista Israelin ja palestiinalaisetn kofliktin osapuoliin. On ikävä kyllä liikkeellä liian myöhään, Trump tulee voimakkaasti tukemaan Israelia sen politiikassa, jossa palestiinalaisia painetaan mahdollisimman kyykkyyn. Siitä me kaikki tulemme maksamaan lisääntyvän terrorismin muodossa.

Maailmankirjat ovat sekaisin, kun olen Ilkka Luoman kanssa samaa mieltä jostain asiasta, jopa suosittelin Ilkan kirjoitusta :) (tuosta Krimistä olemme sentään taas ihan eri mieltä, huh olin jo huolissani :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jää nähtäväksi miten tulehtuneeksi Trump saa Lähi-idän, sillä kritiikitön Israelin puolustaminen nostaa vihaa alueen muissa valtioissa. Venäjän rooli välittäjänä tulee kasvamaan.

Obama otti jo irtiottoa perustelemattomasta Israelin puolustamisesta.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Itse näen Trumpin pikemminkin vakauttavan Lähi-itää kuin tukehduttavan tilannetta. Olen tätä perustellut aiemmin näin:

Trumpin uutta ulkopoliittista linjaa on luonnehdittavissa “USA Ensin” -lähestymistavaksi joka pohjautuu USAn tuleviin hyviin sopimuksiin - ‘good deals’ - jolloin USAn rooli 'maailmanpoliisina' - liberaali interventionistinen politiikka - päättyy. Trump on säännöllisesti esittänyt antavansa Putinin, Assadin ja ISIS taistella Syyriassa ja tämän pohjalta jotkut ovat jopa väittäneet Trumpin ulkoistavan Lähi-idän politiikan Putinille.

USAn vaalikampanjan aikana isolationistiset tendenssit antoivat aiheen olettaa Trumpin ottavan sivustaseuraajan roolin Israel-Palestiina konfliktissa. Hänen myöhempiin lausuntoihinsa ja aiempiin asenteisiinsa sekä hänen avustajiensa valintoihin ja lausuntoihin pohjaten päättelen päinvastaisen kehityskulun olevan realistisempi.

'Trumportunity' Israelin suhteen voi nähdäkseni muodostua mm seuraavista tekijöistä:

1.Trumpilla ja hänen Lähi-idän avustajillaan on hyvät henkilökohtaiset suhteet Israeliin ja perusmyönteinen asenne maata kohtaan joiden johdosta USAn ja Israelin suhteet sekä keskinäinen koordinaatio paranevat huomattavasti verrattuna Obaman hallinnon aikaan.
2.Trump kehittänee pragmaattisen suhteen Venäjään ja voipa jopa päästä presidentti Putinin kanssa yhteisymmärrrykseen Lähi-idän vakauttamisesta jolloin USA voi välttää mm joukkojen lähettämisen ja lisäpanostukset alueen konflikteihin.
3.Israel säilyy keskeisenä vakauttavana tekijänä Lähi-idässä estämällä radikaalin islamistisen jihadin leviämisen ja sen kautta pakolaiskriisin syvenemisen jotka molemmat tekijät vastaavat myös Trumpin kampanjatavoitteita.
4.Trump on valmis etsimään luovia ratkaisuja - ajattelemaan ‘outside of the box’ - jolloin sekä 'Kahden-valtion' ratkaisu että siihen johtava tiekartta saavat aivan uuden sisällön tai molemmat jopa korvautuvat uudella lähestymistavalla.
5.Pragmaattisena poliitikkona Trump hyvinkin voi ymmärtää ja tukea mahdollisia Israelin yksipuolisia ratkaisuja.
6.YK:n turvaneuvostosta tuskin tulee Israelia tuomitsevia päätöslauselmia, vaikutusvaltaisen 'muslimiblokin' YK:n eri elimissä ajamat Israelia kritisoivat kannanotot johtanevat näiden elinten USAn rahoitusosuuden pienenemiseen, ja ulkopuoliset 'rauhanaloitteet' (mm Ranskan aloite) eivät saane USAn tukea.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

Ketkähän/ mitkähän olisivat yhä vakaumuksellisesti ja jopa fanaattisesti palestiinalaisten puolella?

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #18

Tuskin kukaan/mitkään. Palestiinalaispakolaisia eivät juuri arabimaat kuin muutkaan ole halunneet kotitiuttaa omiin maihinsa. Jordania kuuden päivän sodan jälkeen myönsi heille passejaan mutta pian sekin ymmärrys loppui kahakointiin. Palestiinalaishallinnon - Fatah tai Hamas - johtokaan ei liene tavallisten palestiinalaisten puolella vaan täyttää ensin omat taskunsa ulkomaiden avokätisillä lahjoituksilla - ellen väärin muista niin eniten henkeä kohden maailmassa - ja sen jälkeen kannattajiensa taskuja tarpeen mukaan. "Maan tavasta" johtuen jopa palestiinalaisten omat tutkijat ovat todenneet etteivät tukimiljardit näy juuri minään kehityksenä, samoin Gazan jälleenrakennus on hidasta kun Hamasin johto käyttää lahjoitetut sementit, rakennusmateriaalit ja varat suurelta osin hyökköystunneleiden tekemiseen asukkaiden ihmetellessä raunioita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Jordania luovutti oikeutensa Länsirantaan - palestiinalaisille!

...
HAMAS

[2006]
" ... Hamas on kurinalainen ja järjestäytynyt yhteisö, jolla näyttäisi olevan kysyntää ja kannatusta omien joukossa. Hamas on islamilainen yhteisö, joka kykenee pitämään yllä järjestystä. Mikäli tämä organisoitu yhteisö saa laajasti tunnusteellisen statuksen, voisi se purkaa vuosikymmenien kasvaneen korruption ja byrokratian palestiinalaisia pitkään "johtaneesta" Fatah-puolueesta. Hamas on suunnitellut valmiiksi hovikelpoistamisensa ja lopettanee välittömästi iskunsa valmistautuen olemaan vahva, mutta luotettava neuvottelukumppani Israelille.

Hamasin on helppo päivittää periaatteitansa ja ilmaista rauhanomaisen rinnakkainelon juutalaisten kanssa poistaen haitallisen Juutalaisvaltion tuhoamisdoktriinin. Hamas on riittävän voimakas osaltansa viemään Tiekartan läpi niin, että siitä on todellista hyötyä ja saatavuutta myös palestiinalaisille. Israel on odottanut pitkään todellista neuvottelukumppania ja nyt se on näköpiirissä. Israelin tulee sitä ennen järjestellä omat ääriainekset järjestykseen pois neuvottelujen häirinnästä.

Palestiinalaiset ovat ja pysyvät kuten Israel ja juutalaiset. Lähi-itä on ollut riittävän kauan ruutitynnyri ja nyt on patoutuneiden paineiden purkuun mahdollisuus. Palestiinalaiset ovat lähes kaikki islamilaisia ja Hamash on heidän edustajansa. Mikäli palestiinalaiset äänestävät demokraattisesti Hamasin valtaan, on asetelma aivan uusi. Uudet tilanteet ovat kautta-aikojen luoneet myös muutoksen tuulia. Neuvottelupöytä odottaa nyt oikeasti ja siihen mahdollisuuteen tulisi tarttua. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/01/hamash-nouse... - alta.

.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #30

Olen samaa mieltä siitä että Hamas on Fatahia kurinalaisempi ja Israel myös on epävirallisesti neuvotellut pitkäkestoisesta tulitauosta Hamasin poliittisen siiven kanssa (ks esim.kirjoitus Gazan satama uhkana vai mahdollisuutena?- https://arielfi.wordpress.com/2016/07/07/gazan-sat... ja taustoitus Op-Ed: Hamas ja Israel ’Cold Peace’ sopimukseen - https://arielfi.wordpress.com/2015/08/20/hamas-ja-... )

Oma arvioni Hamasin nykytilasta:

Gazan elinolot ovat hallintoelitiin ulkopuolisille asukkaille vaikeita mm romahtavan infrastruktuurin ja hitaan jälleenrakentamisen takia. Tilanteeseen on vaikuttanut kansainvälisen rahoituksen väheneminen, Egyptin politiikka Muslimiveljeskunnan tukijasta sen vastustajaksi (Hamas on käytännössä Muslimiveljeskunnan Palestiinalaissiipi) sekä rakentamiseen osoitettujen materiaalien ja varojen käyttö asuntojen sijaan hyökkäystunneleihin. Kaksi vuotta sitten lahjoittajat lupasivat $3.5 miljardia Gazaan mutta tähän mennessä vain 40% summasta on toteutunut. Tilanteen johdosta keskivertogazalainen kärsii sähkökatkoista, puhtaan juomaveden puutteesta ja viemärijärjestelmän hajoamisesta.

Hamasin asema on merkittävästi vaikeutunut Egyptin toteutettua tuhansien rajakaupunki Rafahin asuntojen sekä salakuljetustunneliverkon liki täydellisen brutaalin tuhoamisen – toimia joista Israel Gazaa aiemmin hallitessaan pidättyi kansainvälisen kritiikinkin takia.

Israelilaistiedustelun mukaan Hamasin asevoimat ovat järjestön kärkihankkeita ja varusteluun ohjataan 20 % budjetista oman aseteollisuuden ja hyökkäystunneleiden rakentamisen ollessa etusijalla. Israelin kehittäessä tunneleiden havaitsemis- ja tuhoamistekniikoitaan vie niiden käyttöönotto vielä jopa vuosia joten Hamas pyrkii ennen tätä nostamaan tunnelikapasiteettiaan maksimitasolle ennen tätä. Tulevan konfliktn aikana Hamasin arvioidaan pyrkivän lähettämään jopa 5000 taistelijaa tunneleiden kautta raja-alueen israelilaissiviilien kimppuun.

Hamasin sotilaallisen siipi (johtohahmoista mm Yahya Sinwar, Marwan Issa ja Mohammad Deif) on luonut myös yhteistyösuhteen ISIS:n Siinain haaran kanssa ja mm Suleiman al-Sawarka – ISIS:n Siinai -aktivisti, joka toteutti Taban 30 uhria vaatineen terrori-iskun 2004 – on nyt Gazassa. Hamasille Siinai antaa strategista syvyyttä jolloin seuraavassa konfliktissa hyökkäys Israeliin voi osin tapahtua myös Siinain kautta.

Israel pitää Hamasia terrorijärjestönä ja vihollisenaan pyrkien heikentämään sitä – vaihtoehtoisen hallinnon puuttuessa ei kuitenkaan liiaksi. Jos Hamas romahtaisi olisi seurauksena asevarustelun kiihtyminen eri jihadistiryhmien valtataistelun myötä ja tämä tekisi tilanteesta nykyistä ennakoimattomamman. Israel siis tasapainoilee Gazan tilanteen eskaloimisen ja pelotevaikutusten välillä. Yksi Israelin lähestymistapa on myös Gazan talouden elvyttäminen jolloin keskivertogazalaisten tuki Israelin vastaisiin asetoimiin heikkenisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

Erinomaista debattia - tarkasti topicin aiheesta :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2006]

" ... Pohjois-Korea tuntuu olevan uhka jopa EU:lle, koska Suomen Vanhanenkin on huolissaan ja pyytää Pohjois-Koreaa lopettamaan kokeensa ja vetäytymään kiltiksi neuvottelijaksi länsimaiden ohjastamaan ruotuun. Pohjois-Korealla ei ole oikeutta testata mahdollista voimankäyttöä, mutta Israelilla näyttää olevan oikeus suoraan ja massiiviseen voimankäyttöön lähinnä siviilejä kohtaan.

Israelia torutaan hellästi ja juutalaiset vastaavat tuhoamalla palestiinalaisten sähköntuotannon, räjäyttämällä laillisesti valitun palestiinalaishallinnon rakennuksia ja ottamalla vangiksi ketä haluavat. Palestiinalaiset ottivat yhden sotavangin ja Israel on teljennyt vankiloihinsa arviolta toistatuhatta naista ja lasta, jotka edustavat vangitsijansa mielestä pahaa terrorismia, itse tulittaen siviilikohteita taistelukopterein ja hyökkäysvaunuin. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/pohjois-kore... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä Venäjä, joka on petrannut asemiaan Lähi-idässä, miten sen toiminta voisi neuvotteluteitse säätyä myös Israeliin/ Palestiinaan?

... Mikäli tällä kertaa tulitauko onnistuu, ottaa Venäjä johtavan neuvottelijan roolin Syyrian tilanteesta.

~ http://yle.fi/uutiset/3-9377998 -

"Syyrian armeija ja oppositio: Tulitauko alkaa ensi yönä
Venäjä ja Turkki ovat ilmoittaneet toimivansa tulitauon takaajina"

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2011]

"(YLE-AamuTV:n uutiset meuhkasivat Kiinan ja Venäjän olevan uskollisia ystäviä Syyrialle, aivan kuten USA on uskollinen ystävä Israelille --- veetto-oikeus estää muutoksia ja ajaa suurvaltojen omaa kansainvälistymispolitiikkaa eteenpäin, heikkojen haitaksi)

[ ... Gazan kaistalla palestiinalaislapset ja -siviilit elävät jatkuvassa kuoleman uhassa, talvella 2009*/ juutalaiset sotilaat kehottivat siviilejä hakeutumaan turvaan sairaaloihin - meni hetki ja perään tuli ohjusisku - runsaasti tapettuja siviilejä. Libanonissa siviilit juoksevat karkuun niin kapinallisia kuin Gaddafille uskollisia joukkoja - tuloksena jälleen eniten - juuri siviiliuhreja ... ] ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/11/ykn-turvaneu... -

Kunnes nyt tilanne muutui, vai muuttuiko?

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Herodotoksen historian kirjoissa kerrotaan Egyptin faraon Neko II ongelmista Gazan alueella. Egyptiläiset kiistelivät alueesta babylonialaisten kanssa noin 600 eKr.

Kun Gazan historiaan tutustuu niin kyllä siellä kriisejä on riittänyt - tämä tuskin on viimeinen http://www.christusrex.org/www1/ofm/mad/discussion...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2012]

" ... [ tapahtui lähihistoriassa ... Israelin ilmavoimien kuljetushelikoptereista laskeutuu tiukkaan aseistettuja juutalaiskommandoja - turkkilaiseen siviilialukseen kansainvälisellä merialueella. Syntyy epätasainen taistelu - useita siviilejä saa surmansa. Laiva pysäytetään perustelulla, että Israelin yksipuolisesti valvoma merisaarto on lainvoimainen ja että iskuun on Israelin näkökulmasta humanitäärinen turvallisuusoikeus ... ]

Suomalaiset ovat tunnettuja ja tunnustettuja YK - rauhanturvaamistehtävistään, muun muassa Siinailla, Libanonissa ja Golanilla. Kaikissa näissä kohteissa suomalaiset sinibaretit ovat tehneet tuttavuutta Israelin armeijan kanssa. Israelin tykistö on tuhonnut täsmäiskulla YK:n valvonta-aseman, jossa suomalainen YK-rauhanturvaajasotilas sai surmansa. Israelilla on nyt oiva paikka antaa hyvitys ja tunnustus.

Suomalainen rauhanlaiva Nobelin arvoisesti [?] ... "

~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - linkin alta 167 lukijakommenttia.

.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

"Näkeekö Israel rauhan mahdollisuuden muurinsa takaa"?
Turkin pääministeri Erdogan vaati huljattain puheessaan maailman nuslimeita yhdistymään taisteluun Israelia vastaan.

"Rauha " ei tule nimiä paperiin kirjoittamalla.
Muslimivaltioille on sula mahdottomuss että juutalainen valtio on alueella josta on määrä tulla islamistinen uskonnolinen kalifaatti.
Ensin Jerusalemin "vapautus", sitten muu maa, muu maailma.

Mitä tuolla alueella, Välimeren pohjukassa on aikojen saatossa tapahtunut? Jotakin siitä tässä , jos sallitaan.

Juutalisella kansalla oli muinoin oma Israel- niminen valtio Välimeren ja Jordan-joen välissä, osin pohjoisessa joen itäpuolellakin. Sitten Rooma valloitti sen , asetti Jerusalemiin , Israelin pääkaupunkiin roomalaisen maaherran valvomaan juutalaista elämää , juutalaisilla sai olla oma kuninfgas , hän oli Herodes Antipas, roomalaiset sotilaat partioivat kaduilla, mahdollisen kapinankin varalta , pidätyksiä tehtiin usein. Veroa maksettiin Rooman keisarillekin.
Kansa nousikin sitten erään rohkean miehen johtamana sotimaan roomalaisia vastaan, raakuuta, ristiinnaulitsmisia vastaan ,.Rooman keisari lähetti Tiituksen sotajoukkoineen vuonna -70 jKr. kukistamaan Israelin , juutalaiset kestivät jonkun aikaa, viimein roomalaiset pääsivät voitolle , he tappoivat melkein kaikki Jerusalemin asukkaat, ottivat tamppelistä kultaisen Menoran , suuren kynttilänjalan (jonka veivät Roomaan jossa sen vienti sotasaaliina on kuvattuna Riemukaareen)polttivat kaupungin, jopa kyntivät sen vaolle ,nimesivät kaupungin Aelia Capitolinaksi , antoivat Israelin maalle nimen Syria Philistea , juutalaisten vihollisten filistealaisten mukaan ,kielsivät juutalaisten asumisen siellä, kuitenkin heitä palasi Jerusalemin ,Jaffassa Safedissa pohjoisessa, muuallakin .
Maa oli ryöstetty ja hävitetty perin pohjin.

Ristiretket - Euroopasta lähdettiin ottamaan suurella innolla Jerusalem pois "Kristuksen tappajilta" kuten sanottiin. .Sotajoukkojen mukana lähti myös sekalaista seikkailijajoukkoa, pyhiinvaeltajia, , juutalaisia tapettiin matkalla mitkä tavattiin, olivathan he surmanneet Kristuksen...
Jerusalemiin perustettiin jopa Jerusalemin Kuningaskunta ... historiaa josta kannartttaa lukea .

600 -luvulla islamin perustaja Mohammed sotajoukkoineen ja miekkoineen teki Rooman provinssista islamistisen, seurasi Turkin ottomaaninen valtakausi, sen jälkeen Englannin mansdaatti.
KOko tämän ajan, -Israelin valtion jälkeen - maa oli jonkun "jätemaa", jossa ei ollut pääkaupunkia,omaa hallintoa
järjestäytynyttä yhteiskuntaa.
1800- luvulla juutalaista nuorempaa väkeä enommäkseen, alkoi muuttaa Pyhään Maahan Euroopan maista(se on ollut heille Pyhä Maa koko ajan muissa naissa pakolaisina asuessaan, he toivoivat , sanoivat" Ensi vuonna Jerusalemissa")
pakoon "pogromeja ", sortoa Venäjälllä, Espanjasaa katolisen kirkon vainoa,Ranskassa vainoa, missäänsi ollut turvapaikkaa.

1890 juutalaiset alkuperäiset asukkaat rakensivat Jaffasta pohjoiseen rannikolle kaupungin, Tel-Avivin, koska Jaffa jossa he olivat asuneet oli käynyt ahtaaksi, siellä asui arabeja ja juutalaisia ihan sovussa.
1900- luvun historian tiedämme , holocaustin , ja Israelin valtion uudelleen perustamien .
Arabivaltiot yhdistyivät ja hyökkäsivät itsenäisyysjulistusta seuranneena päivänä Israelin kimpuun, Egypti etelästä, muut joka suunalta.
He kuuluttivat maan väestölle että lähtekää pois taistelujen tieltä, ei mene kuin pari viikkoa, niin saamme juutalaiset ajettua mertren.
No, toisin kävi ja siitä lähtien arabit ovat yrittäneet yhä uudesttan , onnistumatta, jase hiertää heitää pahasti.
Länsimaat eivät ota todesta oskonnollista puolta, "kin vaan on hyvää tahtoa" , "kaksi rauhassa rinnakkain olevaa valtiota"-- niin rauhassa tosiaan,. , Kun Istael antoi yksipuolisena hyvän tahdon releenä Gazan poistaen sieltä asukkansa , alkoi Hamasin raketti-iskut, alkoivat koulubusseihin , kahviloihin ostoskeskuksiin tehsyt itsemurha-iskut. Israelin täytyi rakentaa TURVA_AITA kansalaistensa suojaksi ja vartioida . Kun Siinai luovutettiin , siellä on ISIs alökanut toiminnan ja ampuu Israelin puoleelle Eilatiin.

Näkeekö Israel tuon turva-aidan- joka paikoitellen vaarallisimma ssa kohdin on muuri, estäen jopa 90 prosenttia iskuista - rauhan ?

Kansan johto tietää uhkat eikä sillä ole varaa olla sinisilmäinen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hyvä toisen kantin seloste - erinomaista debatointipohjaa! :)

Entä se toinen "kantti" - palestiinalaisten näkökulmasta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2008]

" ... [ ... maailman varustautunein maa elää jatkuvassa valmiudessa ~ mm. iranilaisten presidentti on "uhannut" retoriikassaan tuhota juutalaisten valtion, elleivät nämä ymmärrä löytää ratkaisua ikiaikaiseen vastakkain asetteluun itsensä sekä palestiinalaisten ja islamistien välillä ... ]

Juuri nyt Israel kuristaa Gazan-vyöhykettä - muutamaa miljoonaa palestiinalaista - mm. polttoaineen, sähkön ja kulutusmateriaalien osalta. Juutalaisilla on syynsä - he saavat niskaansa Gazan-vyöhykkeeltä raketteja, joiden on kerrottu olevan vastinetta juutalaisten iskuille palestiinalaisia kohtaan. Muna - kana?

Juutalaisuutta värittää jatkuva väkivalta, kauppa ja rahanvaihto - kuin osaaminen, taito ja sinnikkyys pitää kiinni omista tavoistaan läpi vuosisatojen. Juutalaiset ovat yksi alku-uskonto - kristityt ja muhamettilaiset pohjaavat omia suuntiaan juutalaisuudesta.

Miksi juutalaisia on miltei aina vainottu ja kadehdittu? On helppoa löytää ainakin yksi vastaus: ihmiset ovat läpeensä kateellisia menestyjille; juutalaiset ovat kiistatta yksi menestyneimmistä ryhmistä maailmassa. Juutalaisten sinnikkyys päämääriä ja omia pyrkimyksiään kohtaan on ihailtavaa ja sehän herättää alitajuntaisen alemmuuden tunnetta muissa, jotka eivät samaan pysty.

Sekin lienee varmaa, että monia raivostuttaa juutalaisille asetettu etuoikeusasema. Suuret maapallon valtavirrat eivät voi hyväksyä, että "joku kansa" voisi olla jumalan valittu ja sekään ei mene hyväksyntään, miksi juuri jollekin kansalle on olemassa luvattu maa. Juutalaisten tulkinta erikoisasemastaan globaalissa maailmassa on aksiooma, jolle ei enää löydy perustetta - yksikään jumala ei ole niin epäoikeudenmukainen, että lupaisi vain yhdelle luvatun maan. ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Venäjällä ainakin Aleksanteri II murhan jälkeen vuonna 1881 olivat juutalaisvainot keskeinen elementti taistelussa vallankumouksen ja edistyksen voimia vastaan.
Vuoden 1905 vallankumouksen jälkeen Ohrana alkoi käyttää systemaattisesti antisemitismia taistelussa työväenliikettä vastaan. Sen toimesta syntyi ns. Siionin viisaiden protokolla, jossa juutalaisia syytettiin maailmanvalloitushankkeista. Se toimi ennen kaikkea Venäjän äärioikeiston juutalaisvastaisena propagandana ensimmäisissä duuman vaaleissa.

Lokakuun vallankumouksen jälkeen oikeiston propagandassa juutalaisvastaisuuden kiinteänä elementtinä olivat antibolshevismi ja neuvostovastaisuus. Erityisesti kansalaissodan vuosina 1918-1922 valkokenraalit mobilisoivat lukutaidottomia maaseudun asukkaita bolshevikkeja vastaan antisemitismin avulla. Hitler omi näitä ajatuksia omaan politiikkaansa.

Vallankumous muutti juutalaisten aseman perusteellisesti. Juutalainen nuoriso virtasi kouluihin ja yliopistoihin. Avioliittoja solmittiin venäläisten ja muiden kansallisuuksien kanssa. Vuonna 1918 perustettiin bolshevikkipuolueeseen juutalainen sektio, joka lakkautettiin Stalinin aikana.

Stalin kuitenkin hyökkäsi juutalaisia vastaan. Vuosina 1929-32 juutalaiset uskonnolliset ja sionistiset kulttuuriyhteisöt joutuivat vainojen kohteeksi. Stalin hyödynsi Venäjän antisemitistä traditiota Moskovan näytösoikeudenkäyntien yhteydessä 1930-luvun lopulla. Se oli myös helppoa siinä mielessä, että yksi Stalinin päävastustajista Lev Trotski oli juutalaista syntyperää.

Topiciin yllä oleva asia liittyy siten, että Israelin harjoittama sortopolitiikka arabeja kohtaan ja Neuvostoliiton politiikka suhteessa Israelin valtioon on lisännyt juutalaisvastaisuutta, mikä lisäsi muuttoa Neuvostoliitosta Israeliin.
Tämä juutalaisten maastamuutto hiersi Neuvostoliiton kansainvälistä asemaa ja lisäsi valtiokoneiston piirissä työskentelevien keskuudessa juutalaisvastaisia asenteita. Voidaankin sanoa, että antisemitismi ilmeni Neuvostoliitossa 1970- ja 80-luvulla byrokratian taholta kohdistuneena syrjintänä.

Nykyvenäjän aikana Venäjän juutalaisten muutto on kasvanut. Sen taustalla oli keskeisesti antisemitististen ja uusfasististen järjestöjen nousu Venäjällä ja niiden esittämät uhkaukset.

Näitä maahanmuuttajia on helppo asuttaa siirtokuntiin, mikä kärjistää ongelmaa - tässäpä asiasta enemmän http://www.merip.org/mer/mer182/russian-jewish-imm...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2006]

Rauha voidaan saavuttaa yllättävillä toimenpiteillä Lähi-idässä
Saudi-Arabia ja EU voimistavat vaateita aselevosta ja rauhanneuvotteluiden aloituksesta sekä päämäärättömän siviilien tappamisen lopettamiseksi. USA on selvästi EU:ssa kytketty Israelin rinnalle vaadittaessa pommitusten lopettamista. Kansalaiset molemmin puolin haluavat rauhaa.

Libanonissa islamistit ja kristityt ovat löytämässä hädän hetkellä toisensa yhdistäen maansa päämääriä. USA on antanut selvästi Israelille luvat puhdistaa Hizbollah pois uhkien joukosta sietäen siviiliuhrit tavoiteltaessa lopullista ratkaisua. Israel selittää rajoitetun sodan välttämättömyyden turvaksi rauhan saavuttamiselle, Hizbollah rakettien uhan eliminoituessa.

Syyria uhittelee osallistumisella saadakseen samalla pontta Golanin kukkuloiden palauttamisesta vuoden 1967 sodan Israel miehityksestä. USA haluaa elimoida kytkökset oman politiikkansa häiriövaltioiden Syyrian ja Iranin osalta Libanonin kriisiin.

Israel voi tehdä yllättävän vedon ja poikkeuksellisesti tuoda esille seuraavanlaisen ilmoituksen koko maailmalle:

Turvattuamme omien kansalaistemme arkielämän ja vapauduttuamme rakettihyökkäysvaaroista, lopetamme välittömästi pommitukset ja vetäydymme niin Libanonista kuin Golanin kukkuloilta. Lisäksi saadessamme vangitut sotilaamme terveinä takaisin, vapautamme välittömästi halutut vangit siinä suhteessa, kuinka siviiliuhreja on puolin ja toisin tullut.

Pommitusten ja rakettihyökkäyksien tuhot ja vahingot korvataan vastavuoroisesti maittain siinä suhteessa mitä kansainvälinen ja puolueeton asiantuntijaryhmä tutkimuksessaan toteaa. Jälleenrakennuksessa voidaan toimia yhteistyössä Libanon-Israel, siinä suhteessa mikä on vahinkojen todellinen määrä osapuolien siviilikohteissa.

Lisäksi aloitamme näiden toimenpiteiden vahvistetusta molemminpuolisesta hyväksynnästä heti uudet neuvottelut muurin kulusta palestiinais- ja israelilaisalueiden osalta edellytyksellä, että Hamas tunnustaa heti Israelin olemassaolon ja suvereeniuden. Tämän jälkeen Israel helpottaa rajankulkua ja molemminpuolista kaupankäyntiä ja työntekoa.

Näiden Israelin tekemien ilmoitusten jälkeen muu maailma kiittää. EU tukee rahallisesti palestiinalaisia takaisin jaloilleen ja USA rahoittaa merkittävästi vapautuvilla varoilla, USA:n vetäessä merkittävän määrän joukkojaan Irakista, Israelin ja Libanonin uudelleenrakentamista.

Yllättävä veto voi laukaista tilanteen. Rohkea tunnustus, osallistuminen, kädenojennus ja yhteistyöhön kutsu voivat nostaa rauhantahdon pinttyneimpiinkin sotahaukkoihin puolin ja toisin. Tavalliset työtä tekevät kansalaiset puolin ja toisin haluavat rauhaa ylläpitääkseen perhettä, kasvattaakseen varallisuuttaan ja nauttiakseen pelottomasta ilmapiiristä.

Presidentti Martti Ahtisaari voidaan nimittää EU:n, USA:n, Venäjän ja Kiinan yhteisenä ehdokkaana hoitamaan neuvottelut ja ohjaamaan operaatiot sovitulla tavalla lopulliseen maaliin ja ratkaisuun.

Ilkka Luoma

...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset