Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

IN – Kilometriverotus on suurempi uudistusajatus mitä heti ajattelemmekaan!

  • Oli kulku millä tahansa - aina maksetaan, käytön mukaan. Harvinainen Ford Lotus Cortina Savonlinnassa.
    Oli kulku millä tahansa - aina maksetaan, käytön mukaan. Harvinainen Ford Lotus Cortina Savonlinnassa.
  • ... tai vaikkapa lentokoneella, aina maksetaan ympäristöhaittajälkensä mukaisesti. Yleisölennätystä Savonlinnassa.
    ... tai vaikkapa lentokoneella, aina maksetaan ympäristöhaittajälkensä mukaisesti. Yleisölennätystä Savonlinnassa.
  • Myös vesiliikenteessä maksetaan ympäristöveroja - sen myötä mitä enenmmän päästää, sitä enemmän maksaa! Huvijahti Savonlinnassa.
    Myös vesiliikenteessä maksetaan ympäristöveroja - sen myötä mitä enenmmän päästää, sitä enemmän maksaa! Huvijahti Savonlinnassa.
  • ... valtion omatkin kulkuneuvot maksavat kulutuksensa mukaisesti. Kuvassa Ss Saimaa - Savonlinnassa.
    ... valtion omatkin kulkuneuvot maksavat kulutuksensa mukaisesti. Kuvassa Ss Saimaa - Savonlinnassa.

Ihmisen elämä on pitkälti itsensä ja tavaroidensa siirtelyä paikasta toiseen – avuksi on vieläpä otettu peräkärrit ja pienvarastot, kun tavaraa ilmaantuu nurkkiin kiihtyvällä tahdilla ja osa pitää siirtää ympärivuotiselle kesämökille tai maksulliseen varastoon, kun kellaritkaan eivät enää riitä.

Tämän päivän uutisaiheita liittyen ajotarkkailuun, kilometritarkkailuun ehkä vieläpä ajokykytarkkailuun – kaiken takana halu työntää vastuuta yksittäisille kuluttajille – yksilövastuuna, eikä niinkään kollektiivivastuuna!

 

1 ~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/liikenneministeri-hs-lle-autoilun-kilometrihinta-mahdollinen-teleoperaattorit-voisivat-peria-maksuja/6241842 -

Kommentti allekirjoittaneelta - ”Kilometriverotus ja siihen liittyvä teknologia luo mahdollisuuksia yksilötarkkaan kulutusveroon päästöjälkiensä kertoimilla, jopa reaaliaikaisesti. Saammeko lopulta syntymästämme aukeavan loppuiän henkilökohtaisen verotilin, josta näemme/ josta nähdään kunkin meidän yhteiskuntahinta ja -arvo!”

 

2 ~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/yle-seurannan-mahdollistavaa-mustaa-laatikkoa-testattu-lahes-3-000-autossa/6250262 -

Kommentti allekirjoittaneelta - ”Radikaalisti ottaen olisiko tällä mahdollisuus puuttua myös liikenneturvan kehittämiseen? Sen lisäksi, että se tuo aidon henkilökohtaisen päästöjälkeen pitäytyvän kulutusveron mahdolliseksi”

 

...

[17122013] Eduskunnassa oppositio on syyttänyt hallitusta kolmesta asiasta – päätöksiä tehdään liian myöhään ja liian pienin vaikutuksin. Vastineeksi oppositio ei ole kyennyt tarjoamaan mitään sellaista, jossa olisi konkreettista toimeliaisuusluontia radikaalisti muuttuvan yhteiskuntamme edistamiseksi - ”huomiselle päivälle”.

LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/kilometriverotuksesta-verotileihin.html -

LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/paamaarana-verottamaton-tyo.html -

 

Kolmanneksi hallitusta syytetään siitä, ettei sillä ole mitään luovaa kykyä nähdä täysin uusia ongelmanratkaisuja kiihtyvästi muuttuvalle yhteiskuntajärjestykselle, jossa tulontasaus, materiaalisen hyvinvoinnin oikeudenmukainen jako kuin verotuksenkaan uuselementit eivät pienennä kansalaiskitkaa aiheuttavaa tuloerojen kasvua.

 

Hallitustyöskentelyn ensimmäinen radikaali toimenpide-ehdotus!

[*] ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148900-maksat-jokaisesta-ajokilometrista-on-vain-kulutusvero - US_P/il]

Nyt hallitus on osoittanut radikaalia ympäristöajattelua vieden liikennekulttuuria aivan uusille urille - ”ylihuomenna maksat jokaisesta ajamastasi kilometristä”[*] – siis kun siirtelet itseäsi ja tavaroitasi paikasta a paikaan b ja takaisin. Näin päästään lähemmäksi todellisia kulutusveroja, joita jo ympäristömme merkittävästi meidän aiheuttama kehitys vaatii, mikäli haluamme, että nykyinen biosfääri meitä vielä edelleen elättää 1] – väestönkasvusta huolimatta.

 

Merkittävää on se, ettei asiantuntijat, kriitikot ...

… ja vastaanpurnaajat (muutoshaluttomat vastavoimat) eivät ole hoksanneet erästä äärimmäisen suurta piilomuuttujaa, joka kangastelee kilometripohjaisen moottoriliikkumisveron takana – systeemiähän on jotenkin kyettävä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti valvomaan, ja täällä piilee suurin liikenneverotustyöryhämän oivalluksista … unohtamatta julkista joukkoliikennettä 2].

 

Teknologia-avusteinen reaaliverojärjestelmä

[Parametriviidakosta mallintamaan skenaarioita ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152427-mallinnus-tie-ymmarrykseen - ]

GPS (Global Position System) on väin väline, joka mahdollistaa seurannan, ei mitään ihmeellistä – meitähän jo nyt terrorismipelon myötä vakoillaan, ellei meillä itse, niin isoveljet ”suurista maailmanvastuuvaltioista”. Suurin piiloasia on keräysjärjestelmä ja analyysi, joka voi olla henkilökohtainen kertymätili – siis jokainen kansalainen saa ylihuomenna verotilin

 

Henkilökohtainen hyödyllisyyden osoitin

Henkilökohtaisesta verotilistä ei ole pitkä matka niin kutsuttuun yhteiskuntamittariin, jossa kertyy numeroita ja tapahtumia meidän aikaansaamista ympäristöjäljistä, veronmaksuista, yhteiskuntapalveluiden käytöstä 3] … näin jokainen meistä jossain yhteiskuntamitterin kehitysvaiheessa saa hyödyllisyysluvun 4], joka voi olla myös negatiivinen – eli kulutat enemmän yhteiskunnan tulontasauksen kautta maksettuja palveluja kuin tilität työntekosi kautta yhteiskunnallemme verovaroja.

 

Liikenneministerin irtiotto ”liian myöhään – liian vähän” hallitusmentaliteetista

Nyt on hallitus liikenteen verottamisen suunnitelmissaan tehnyt aloitteen radikaalimman kuin ehkä ministerit itsekkään oivaltavat – keskiöön tässä nousee väistämättä liikenneministeri Merja Kyllönen [Vas.], joka edustaa aivan uutta aikakautta – vasemmistolaisena, puheenjohtaja Paavo Arhinmäenkään ymmärtämättä millaisen ministerivalinnan hän tuli tehneeksi.

 

...

PS

Orwellimainen yhteiskuntavalvonta on jo näennäisdemokratian vaalimisessaan ja yksilö-oikeuksien valvonnassaan edennyt valvontayhteiskunnaksi – näin on jo oikeus ja kohtuus nähdä myös kunkin ihmisen hyödyllisyys yhteiskunnallemme (unohtamatta inhimillisyysnäkökulmia), sillä nimenomaan Kokoomuksen uusajatusmaailma 5] peräänkuuluttaa yksilön vastuunkantoa lasten siittämisessä, kasvatuksessa 6], opiskelussa 7], vanhuusiän hoivassa 8] ja oman terveyden vaalimisessa 9]. Olemme näin monien täysin uusien toimenpiteiden aamussa --- oireellinen alku on nyt työryhmätyöskentelystä virinnyt.

 

VIITTEET

1] Tonnikalan hätähuuto! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156280-tonnikala-huutaa-tuskaansa - [US_P/il]

2] Joukkoliikenne ilmaiseksi käyttäjilleen? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-joukkoliikenne-nuoret.html - [BLOG/il]

3] Henkilökohtainen kulutusvero ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/01/ja-koko-kansa-oli-kulutusverolle.html - [BLOG/il]

4] Palkka – verot → hyöty yhteiskunnalle ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120819-mika-on-oikeudenmukainen-palkka - US

5] KNL filosofointia ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/kokoomus-avasi-nuorten-suulla-aatekeskustelun-milloin-muut - AL

6] Vastuullinen kasvattaminen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/eerikan-hatahuudolle-on-saatava-kaikua.html - [BLOG/il]

7] Pitääkö jatkokoulutus maksaa itse? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/153218-pitaako-koulutus-maksaa-itse - [US_P/il]

8] Vastuu omasta itsestäni – kuka maksaa hoivakuluni? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=989410 - [IL/il]

 

9] ”Elämä ei aina ole ”minä teen juuri niin kuin minä haluan– ei ainakaan silloin, kun yhteiskuntavastuu kasvaa yli sen hetkisen valtiollisen tulontasauskyvyn yli. Tällöin on käytettävä omia varantoja ja omia tuloja; kuten koko täysi-ikäisyyselämänkaaren ajan, jos kyseessä on itseaiheutettu [?] vaiva tai sairaus – ”jos kannabis vapautetaan, niin seuraukset sen käytöstä maksetaan itse” –periaatteella … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/154460-vastuu-itsesta-kuka-hoitaa-kustannukset - [US_P/il]

...

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

...

AL | AL2 | - US - Vf [300.] - IL | AL3 | US2 | VU | FB | FB2 | PZ | T |

...

Sent:

Cc: pasi.holm@ptt.fi ; martti.hetemaki@vm.fi ; pasi.nieminen@autoliitto.fi ; Paasio Heli ; leena.harkimo@eduskunta.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; pekka.himanen@aalto.fi ; sixten.korkman@aalto.fi ; Sasi Kimmo ; oras.tynkkynen@eduskunta.fi ; osmo.kokko@eduskunta.fi ; kalle.jokinen@eduskunta.fi ; paavo.arhinmaki@minedu.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; petteri.orpo@eduskunta.fi ; eero.heinaluoma@eduskunta.fi ; presidentti@tpk.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; jutta.urpilainen@vm.fi ; merja.kyllonen@lvm.fi

 

Sent: Tuesday, December 17, 2013 11:35 AM

Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Kilometriverotus - hallituksen irtiotto saamattomuudesta!

...

Kilometriverotus - suurempi uudistusehdote mitä heti ajattelemmekaan

doc.: maksetut_kilometrit_17122013.doc – OpenOffice Writer

BLOG 28003 – 2722 [JON]

 

---17122013---

748 || 8005

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Ilkka Luoma

[2007][2013]
" ... Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[ … joukkoliikene on vastuullista huomista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/joukkoliiken... --- ]

on vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.

Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi niin taloutena, ympäristötekijöinä, mielenterveytenä, katusaasteina ja elintilana sekä väljyytenä – testataan ja tehdään sitten päätökset!


*]
Veloitukseton joukkoliikenne koskisi ensin kaupungin/ kunnan omaa väestöä, jolloin jonkinlainen kontrolli pitäisi säilyttää – olisiko tässä mahdollisuus kokeilla samalla nk. 'kuntakännykkää', johon olisi integroitu siru/ ohjelmisto, joka kertoo käyttäjän kuntalaisuuden ja oikeuden tiettyihin kuntapalveluihin jne --- ja jos kännykkää ei olisi, niin jokin kortti, jota vilautetaan lukulaitteelle. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-jou... - alta [111977]

.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Jep, ehdotetun verotusjärjestelmän yksi kompastuskivi on juuri tuo että sähköautoilija maksaa kilometriltä täysin saman veron kuin 5.7L V8 koneella ajava autoilija(bensan kulutuksesta puhumattakaan). Se siitä henkilökohtaisesta saastejalanjäljestä ja isosta uudistuksesta.

Uusi järjestelmä olisi jenkkiautoilijan unelma, ellei sitten aleta peruuttamaan vanhan järjestelmän romuttamisella ja olisi vanha ja uusi päällekkäin, isolta siivulta loppuisi autoilu just siihen kun ei yksinkertaisesti ole enään varaa ja tästä saadaan silta eriarvoisuuden luomiseen jota hallitus on harrastanut, tuo uuden seurantalaitteen hinta saattaa olla jo kynnyskysymys monelle, varsinkin näin isolla työttömyysasteella.

Mutta ehkä suurin ongelma henk.koht, tieverkosto on rakennettu jo kerätyillä verorahoilla, missään en ole nähnyt mainintaa paljonko yksityiset firmat sitten maksavat että saavat jonkin pituisen pätkän hallintaansa ja laittaa maksun sille?

Juuri valmistui ~10km pätkä ohitustieä asumaani kaupunkiin hintaan 1M€/kilometri, tuntuu hassulta että tuo rakennettii verorahoistamme ja perään olisi tulossa kuukausimaksu sen käytöstä. Pelottaa että kohta ruokakaupasta kun ostaa ruokaa niin sen perään tulee kuukausimaksu syömisestä, tai vaatteet jne.

Ilkka Luoma

Kyllä, jos sähköautoilija ostaa kivihiilisähköä, mutta ei vesisähköstä makseta ... on helppoa nähdä mitä sähköä sähköautoilija käyttää - siis kannattaa katsoa millaisia sähkösopimuksia tekee ;)

Toki s-auton valmistuksessa syntyy ympäristöjälkeä - ja paljon syntyykin, varsinkin Li-Ion akkujen teossa!

Ilkka Luoma

[2013]
" ... Nyt on kysymys kuluttajan vastuusta –

voimme olla ostamatta sellaisia tuotteita, joiden elinkaarimitoitettu ympäristöjälki on liian suuri. Voimme tukea sellaisia tuotteita, joiden ympäristöjälki on pieni tai jopa miltei luonnostaan olematon! Miten käy, jos jokainen kiinalainen kuluttaisi kuten meidän keskiarvosuomalainen – entä miten sitten, jos intialaiset veljet ja siskot liittyvät samaan seuraan? ..."

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/11/ymparistovel... - alta.

.

Ilkka Luoma

Oleellisinta on kehitysvauhti ja hiljalleen henkilökohtaisen verotuksen reaaliaikaistuminen kokonaiskulutusjälkeen ja -verotaseeseen - ehkä jopa kotimaisuden suosimiseen!?

...

[2013]
" ... Lisääntyvät kilometrit aiheuttavat ympäristömuutoksia

Ihminen aiheuttaa kasvavassa kulutuksessaan yhä enemmän ympäristömuutoksia materiaalien ja energian käytöstään. Vastuu ympäristön tuhoutumisesta ja muutoksista on tekijän kannettava, siis aiheuttaja maksaa ja tarkasti tekosiensa mukaisesti. Ajetut kilometrit ovat yksi tälläinen ”tekonen”.

Veroja on kerätty kollektiivisesti,

jotta on saatu riittävä rahamäärä pyörittämään yhteiskuntaa, johon esimerkiksi hermoverkkojen lailla liittyvät tiet ja liikennejärjestelyt ovat yksi osa. Ilman kollektiivisuutta ei meillä olisi yleisiä teitä – kaikkien liikkua vapaasti ja ”rajoituksetta”.

Kohdistettu verotus

Tietojärjestelmien kehittyessä on meille syntynyt mahdollisuus kohdistaa veroja tarkasti aiheutumisperiaatteen mukaisesti. ”Siitä maksat mitä käytät” – kutsuttakoon tätä individuaaliksi veronkannoksi, jopa reaaliajassa myöhemmin! Syntyy kylläkin ajatus orwellimaisesta yhteiskunnasta, jossa kaikki tapahtuu ”kaikkitietävän silmien alla”.

Olemme joka tapauksessa valvovan silmän alla 2], joten tässä yhteydessä emme enempää pohdi seurantajärjestelmien yksilön vapauteen vaikuttavista tekijöistä – koska yhä enemmän meitä joka tapauksessa valvotaan. Puutumme mieluummin ympäristö- ja oikeudenmukaisuustekijöihin.

Ainut vero on kulutusvero,

kaikki muu voidaan unohtaa, kunhan tieto- ja paikkajärjestelmät ovat riittävän varmoja ja esteelliset ”vihamielisille urkintahyökkäyksille” 3] (tätähän ei saavuteta sinänsä koskaan vedenpitävästi). Kulutusverossa sinä maksat vain siitä, mitä kulutat – määritellyin haittakertoimin. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/09/maksat-vain-... - alta.

.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, minulle ei selvinnyt, puolustatko vai vastustatko tätä kilometriperustaista autoverosysteemiä. Itse näen sen edustavan juuri Orwellin visioimaa valvontayhteiskuntaa ja vastustan henkeen ja vereen. Jos kannatat sitä, niin et kai vaan sen takia, että Putinin on sitten helppo valvoa meitä, kun suomalaiset ovat 96,7 prosenttisesti kannattaneet liittymistä Venäjään :)

Ilkka Luoma

Kommentissasi alku oli aivan asiaa - loppua kohden menetit debatin hallinnan.

Kilometriverotus on vain yksi osa tulevasta reaalikulutsverosta sekä kansalaisen verotilistä ja -taseesta. Kannatan kilometriverotusta - tietyin korjausparametrein, mutta tällöin tulisi muut autoon ja autoiluun liittyvät verot poistua, ellei kokonaan, niin merkittävästi.

Jos luet topicin, niin huomaat, että siirtymäverotus on vain alun kokeilua ennen varsinaista ykislökohtaista vastuuverotusta.

En ole koskaan kannattanut liittymistä mihinkään valtioon, en edes EU' hun - vaan kannatan aitoa Suomea - itsenäisenä, sen kansalaisten määräämänä isänmaana, jossa pelataan meidän säännöillä siten, että olemme kiinnostava ja haluttu kauppakumppani maailmalle ja maailmalla.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, se oli vitsailua, moneen muuhun venäjämieliseen verrattuna pidän sinua suorastaan humanistina.

Mitä tulee siihen, että kutakin kansalaista verotettaisiin esim. sen mukaan millaisen hiilijalanjäljen tänne jättää, niin hänestä pitäisi koko ajan kerätä niin valtava määrä dataa, ettei yksilönsuojasta olisi enää tietoakaan. En kannata!

Vaikka tuo Putin- juttuni olikin tarkoitettu vitsailuksi, niin totta toinen puoli. Mistä tiedämme, tuleeko Suomessa aina vallitsemaan demokraattinen oikeusvaltio? Kun on valmiiksi rakennettu kansalaisten urkintajärjestelmät, niin diktatuurin on helppo ottaa ne käyttöön. Nyt sanotaaan, että meistä kerättävää dataa ei luovuteta muuhun käyttöön, että se on anonyymiä ja että se hävitetään käytön jälkeen. Höpö höpö, sanon minä. Ainakaan kilometriperustainen vero ei voi olla anonyymiä, miten muuten kullekin kohdistettaisiin hänelle kuuluva vero autoilusta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Hyvä kommentti.

Vastaan hyvin lyhyesti:

Pyrkimys omavaraiseen reviiripuolustukseen. Reviirin sisällä hyvin tarkka tieto mitä reviirillä tapahtuu - takaa parhaan kyvyn puolustamiseen.

Ilkka Luoma

Ketjusta tuli hyvin informatiivinen, mutta ihmettelyn alle jäi se, että topicin viesti oli ja on paljon enemmän tulevaisuuteen katsova kuin "vain" kilometriverotus ... ja tämä ei kiinnostanut tässä päivässä eläviä lukijoita!

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, nimenomaan pyrin tuomaan esiin sen, että tuo kilometriverotus ja sen oikeudenmukaisuus on sivuseikka. Oleellista on, että yksilönsuojaa pyritään tällä ja monella muullakin tavalla murentamaan. Eikä murentamassa ole pelkästään julkinen valta, vaan myös yritykset.

Ilkka Luoma

Maailmanverkkojen kehittyessä jokaiseen "niemen notkoon ja saarelmaan" - yksilönsuoja kapenee.

Ilkka Luoma

KOTIMAA
Anne Berner 18.4.2016 ajoneuvojen seurannasta: "Tiedämme varmasti, että se ei perustu paikantamiseen"

SAMI METELINEN 2.1.2017 klo 14:09 (päivitetty 3.1.2017 klo 11:07)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuutti huhtikuussa, että tulevat väylämaksut eivät perustu paikannukseen.

~ http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner%20paika... -

.

Ilkka Luoma

c-p

LIIKENNE- ja viestintä­ministeri Anne Bernerin (kesk) haluaa yhtiöittää liikenneväylät ja muuttaa autoilun verot käyttömaksuiksi, jotka yksityiset palveluntarjoajat perisivät autoilijoilta. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta -HS

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html -

.

Ilkka Luoma

... Kollektiivinen vastuu halutaan yksilötasolle - maksat siitä, mitä kulutat. Toisaalta miksi pelkäämme julkisuutta? Lopulta ihminen on erittäin utelias. Uteliaisuuden kerrotaan muodostavan kehitystä, mutta millaista kehitystä?

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005039618.html -

.

Ilkka Luoma

... Risikolla ristivetoa Bernerin todellisen ajetun matkan verotuksesta...

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005041250.html .

.

Ilkka Luoma

ETLA

... Kumpi yhteiskunnallinen maksujärjestelmä valitaan, a) kollektiivinen kaikki veroja maksavat maksavat, siis kollektiivisesti asetetun budjetin mukaisesti - vai b) vain teitä ja katuja käyttävät maksavat käyttömääränsä ja ympäristöhaitallisuutensa mukaisesti eli yksilöllinen mittaukseen perustuva järjestelmä.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/etla-v... -

.

Ilkka Luoma

BERNER

”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa. Järjestelmä voi toimia joko aikaperusteisesti tai kilometrikorvausperusteisesti. Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa. Silloin tietysti yhtiön tai sen kumppaneiden tuottaman palvelutasokin on alhainen. Kilometriperusteinen maksu on tarkempi. silloin asiakas voi hyödyntää laajemmin esimerkiksi karttapalveluita tai ajotapaan liittyvää seurantaa. Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät.”

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”

~ http://www.talouselama.fi/lehti/anne-berner-tama-e... -

.

Ilkka Luoma

Täydennetään ketjua!

... Berner sanoi taikasanat: "Kun autoilu sähköistyy!"

~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/berner... -

.

Ilkka Luoma

[Te]

" ... Yhdestäkään selvityksestä ei kuitenkaan maksettu yli 30 000 euroa, joka oli viime vuonna raja tavara- ja palveluhankintojen kilpailutukselle.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juha-Pekka Ristola myöntääkin Ilta-Sanomille, että syy siihen, miksi moni summista on noin 29 000 euroa, oli kilpailutuksen välttäminen.

"Silloin pystytään nopeammin toteuttamaan. Rajoitteena on, että selvityksen pitää olla riittävän suppea, jotta se mahtuu noihin raameihin", Ristola sanoi IS:lle.

Yksi selvitykseen osallistuneista yrityksistä oli Gaia Consulting, jolle maksettiin työstä 29 700 euroa. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/bernerin-selvity... -

.

Ilkka Luoma

[Te][c-p] EU-komissiolla on saksalaislehti Die Welt am Sonntagin saamien tietojen mukaan lähes valmiit piirustukset yhtenäisistä henkilöautojen tiemaksuista kaikkiin Euroopan maihin. EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc vahvisti asian lehdelle.

Näin Bryssel tekisi sen mihin liikenne-ja viestintäministeri Anne Berner ei Suomessa pystynyt.

Bulc on pitkään ajanut tietullia. Nyt hanke on edennyt aimo askeleen. Komissaarin mukaan se voisi toteutua viimeistään vuonna 2030. Hän aikoo tuoda komissioon valmiin lakiehdotuksen jo toukokuussa. Vuonna 2019 asiasta pitäisi lopullisesti sopia.

Läpi Euroopan toimivaa tietullia perittäisiin sähköisellä maksujärjestelmällä ajetun kilometrimäärän ja auton päästöjen perusteella.

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/tekeeko-bryssel-... -

.

Toimituksen poiminnat