Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

IN – Kilometriverotus on suurempi uudistusajatus mitä heti ajattelemmekaan!

  • Oli kulku millä tahansa - aina maksetaan, käytön mukaan. Harvinainen Ford Lotus Cortina Savonlinnassa.
    Oli kulku millä tahansa - aina maksetaan, käytön mukaan. Harvinainen Ford Lotus Cortina Savonlinnassa.
  • ... tai vaikkapa lentokoneella, aina maksetaan ympäristöhaittajälkensä mukaisesti. Yleisölennätystä Savonlinnassa.
    ... tai vaikkapa lentokoneella, aina maksetaan ympäristöhaittajälkensä mukaisesti. Yleisölennätystä Savonlinnassa.
  • Myös vesiliikenteessä maksetaan ympäristöveroja - sen myötä mitä enenmmän päästää, sitä enemmän maksaa! Huvijahti Savonlinnassa.
    Myös vesiliikenteessä maksetaan ympäristöveroja - sen myötä mitä enenmmän päästää, sitä enemmän maksaa! Huvijahti Savonlinnassa.
  • ... valtion omatkin kulkuneuvot maksavat kulutuksensa mukaisesti. Kuvassa Ss Saimaa - Savonlinnassa.
    ... valtion omatkin kulkuneuvot maksavat kulutuksensa mukaisesti. Kuvassa Ss Saimaa - Savonlinnassa.

Ihmisen elämä on pitkälti itsensä ja tavaroidensa siirtelyä paikasta toiseen – avuksi on vieläpä otettu peräkärrit ja pienvarastot, kun tavaraa ilmaantuu nurkkiin kiihtyvällä tahdilla ja osa pitää siirtää ympärivuotiselle kesämökille tai maksulliseen varastoon, kun kellaritkaan eivät enää riitä.

Tämän päivän uutisaiheita liittyen ajotarkkailuun, kilometritarkkailuun ehkä vieläpä ajokykytarkkailuun – kaiken takana halu työntää vastuuta yksittäisille kuluttajille – yksilövastuuna, eikä niinkään kollektiivivastuuna!

 

1 ~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/liikenneministeri-hs-lle-autoilun-kilometrihinta-mahdollinen-teleoperaattorit-voisivat-peria-maksuja/6241842 -

Kommentti allekirjoittaneelta - ”Kilometriverotus ja siihen liittyvä teknologia luo mahdollisuuksia yksilötarkkaan kulutusveroon päästöjälkiensä kertoimilla, jopa reaaliaikaisesti. Saammeko lopulta syntymästämme aukeavan loppuiän henkilökohtaisen verotilin, josta näemme/ josta nähdään kunkin meidän yhteiskuntahinta ja -arvo!”

 

2 ~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/yle-seurannan-mahdollistavaa-mustaa-laatikkoa-testattu-lahes-3-000-autossa/6250262 -

Kommentti allekirjoittaneelta - ”Radikaalisti ottaen olisiko tällä mahdollisuus puuttua myös liikenneturvan kehittämiseen? Sen lisäksi, että se tuo aidon henkilökohtaisen päästöjälkeen pitäytyvän kulutusveron mahdolliseksi”

 

...

[17122013] Eduskunnassa oppositio on syyttänyt hallitusta kolmesta asiasta – päätöksiä tehdään liian myöhään ja liian pienin vaikutuksin. Vastineeksi oppositio ei ole kyennyt tarjoamaan mitään sellaista, jossa olisi konkreettista toimeliaisuusluontia radikaalisti muuttuvan yhteiskuntamme edistamiseksi - ”huomiselle päivälle”.

LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/kilometriverotuksesta-verotileihin.html -

LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/paamaarana-verottamaton-tyo.html -

 

Kolmanneksi hallitusta syytetään siitä, ettei sillä ole mitään luovaa kykyä nähdä täysin uusia ongelmanratkaisuja kiihtyvästi muuttuvalle yhteiskuntajärjestykselle, jossa tulontasaus, materiaalisen hyvinvoinnin oikeudenmukainen jako kuin verotuksenkaan uuselementit eivät pienennä kansalaiskitkaa aiheuttavaa tuloerojen kasvua.

 

Hallitustyöskentelyn ensimmäinen radikaali toimenpide-ehdotus!

[*] ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148900-maksat-jokaisesta-ajokilometrista-on-vain-kulutusvero - US_P/il]

Nyt hallitus on osoittanut radikaalia ympäristöajattelua vieden liikennekulttuuria aivan uusille urille - ”ylihuomenna maksat jokaisesta ajamastasi kilometristä”[*] – siis kun siirtelet itseäsi ja tavaroitasi paikasta a paikaan b ja takaisin. Näin päästään lähemmäksi todellisia kulutusveroja, joita jo ympäristömme merkittävästi meidän aiheuttama kehitys vaatii, mikäli haluamme, että nykyinen biosfääri meitä vielä edelleen elättää 1] – väestönkasvusta huolimatta.

 

Merkittävää on se, ettei asiantuntijat, kriitikot ...

… ja vastaanpurnaajat (muutoshaluttomat vastavoimat) eivät ole hoksanneet erästä äärimmäisen suurta piilomuuttujaa, joka kangastelee kilometripohjaisen moottoriliikkumisveron takana – systeemiähän on jotenkin kyettävä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti valvomaan, ja täällä piilee suurin liikenneverotustyöryhämän oivalluksista … unohtamatta julkista joukkoliikennettä 2].

 

Teknologia-avusteinen reaaliverojärjestelmä

[Parametriviidakosta mallintamaan skenaarioita ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152427-mallinnus-tie-ymmarrykseen - ]

GPS (Global Position System) on väin väline, joka mahdollistaa seurannan, ei mitään ihmeellistä – meitähän jo nyt terrorismipelon myötä vakoillaan, ellei meillä itse, niin isoveljet ”suurista maailmanvastuuvaltioista”. Suurin piiloasia on keräysjärjestelmä ja analyysi, joka voi olla henkilökohtainen kertymätili – siis jokainen kansalainen saa ylihuomenna verotilin

 

Henkilökohtainen hyödyllisyyden osoitin

Henkilökohtaisesta verotilistä ei ole pitkä matka niin kutsuttuun yhteiskuntamittariin, jossa kertyy numeroita ja tapahtumia meidän aikaansaamista ympäristöjäljistä, veronmaksuista, yhteiskuntapalveluiden käytöstä 3] … näin jokainen meistä jossain yhteiskuntamitterin kehitysvaiheessa saa hyödyllisyysluvun 4], joka voi olla myös negatiivinen – eli kulutat enemmän yhteiskunnan tulontasauksen kautta maksettuja palveluja kuin tilität työntekosi kautta yhteiskunnallemme verovaroja.

 

Liikenneministerin irtiotto ”liian myöhään – liian vähän” hallitusmentaliteetista

Nyt on hallitus liikenteen verottamisen suunnitelmissaan tehnyt aloitteen radikaalimman kuin ehkä ministerit itsekkään oivaltavat – keskiöön tässä nousee väistämättä liikenneministeri Merja Kyllönen [Vas.], joka edustaa aivan uutta aikakautta – vasemmistolaisena, puheenjohtaja Paavo Arhinmäenkään ymmärtämättä millaisen ministerivalinnan hän tuli tehneeksi.

 

...

PS

Orwellimainen yhteiskuntavalvonta on jo näennäisdemokratian vaalimisessaan ja yksilö-oikeuksien valvonnassaan edennyt valvontayhteiskunnaksi – näin on jo oikeus ja kohtuus nähdä myös kunkin ihmisen hyödyllisyys yhteiskunnallemme (unohtamatta inhimillisyysnäkökulmia), sillä nimenomaan Kokoomuksen uusajatusmaailma 5] peräänkuuluttaa yksilön vastuunkantoa lasten siittämisessä, kasvatuksessa 6], opiskelussa 7], vanhuusiän hoivassa 8] ja oman terveyden vaalimisessa 9]. Olemme näin monien täysin uusien toimenpiteiden aamussa --- oireellinen alku on nyt työryhmätyöskentelystä virinnyt.

 

VIITTEET

1] Tonnikalan hätähuuto! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156280-tonnikala-huutaa-tuskaansa - [US_P/il]

2] Joukkoliikenne ilmaiseksi käyttäjilleen? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-joukkoliikenne-nuoret.html - [BLOG/il]

3] Henkilökohtainen kulutusvero ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/01/ja-koko-kansa-oli-kulutusverolle.html - [BLOG/il]

4] Palkka – verot → hyöty yhteiskunnalle ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120819-mika-on-oikeudenmukainen-palkka - US

5] KNL filosofointia ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/kokoomus-avasi-nuorten-suulla-aatekeskustelun-milloin-muut - AL

6] Vastuullinen kasvattaminen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/eerikan-hatahuudolle-on-saatava-kaikua.html - [BLOG/il]

7] Pitääkö jatkokoulutus maksaa itse? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/153218-pitaako-koulutus-maksaa-itse - [US_P/il]

8] Vastuu omasta itsestäni – kuka maksaa hoivakuluni? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=989410 - [IL/il]

 

9] ”Elämä ei aina ole ”minä teen juuri niin kuin minä haluan– ei ainakaan silloin, kun yhteiskuntavastuu kasvaa yli sen hetkisen valtiollisen tulontasauskyvyn yli. Tällöin on käytettävä omia varantoja ja omia tuloja; kuten koko täysi-ikäisyyselämänkaaren ajan, jos kyseessä on itseaiheutettu [?] vaiva tai sairaus – ”jos kannabis vapautetaan, niin seuraukset sen käytöstä maksetaan itse” –periaatteella … ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/154460-vastuu-itsesta-kuka-hoitaa-kustannukset - [US_P/il]

...

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

...

AL | AL2 | - US - Vf [300.] - IL | AL3 | US2 | VU | FB | FB2 | PZ | T |

...

Sent:

Cc: pasi.holm@ptt.fi ; martti.hetemaki@vm.fi ; pasi.nieminen@autoliitto.fi ; Paasio Heli ; leena.harkimo@eduskunta.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; pekka.himanen@aalto.fi ; sixten.korkman@aalto.fi ; Sasi Kimmo ; oras.tynkkynen@eduskunta.fi ; osmo.kokko@eduskunta.fi ; kalle.jokinen@eduskunta.fi ; paavo.arhinmaki@minedu.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; petteri.orpo@eduskunta.fi ; eero.heinaluoma@eduskunta.fi ; presidentti@tpk.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; jutta.urpilainen@vm.fi ; merja.kyllonen@lvm.fi

 

Sent: Tuesday, December 17, 2013 11:35 AM

Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Kilometriverotus - hallituksen irtiotto saamattomuudesta!

...

Kilometriverotus - suurempi uudistusehdote mitä heti ajattelemmekaan

doc.: maksetut_kilometrit_17122013.doc – OpenOffice Writer

BLOG 28003 – 2722 [JON]

 

---17122013---

748 || 8005

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2007][2013]
" ... Yksi keino arvostaa elämää tuovaa ympäristöä ja luontoa,
[ … joukkoliikene on vastuullista huomista ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/joukkoliiken... --- ]

on vähentää siihen kohtaantuvaa rasitetta ja epänormaaliutta ohi luontaisen evoluution – yksityisautoilu tuottaa ”pilvin pimein” saasteita (kaikkinensa – kun otetaan sen koko elinkaari huomioon) ja ilmastomuuttujia sulattamaan jäätiköitä alavien alueiden asujaimistojen hukuttamiseksi.

Vakava kehotus kaupunkien isille tutkia, analysoida ja testata mitä veloitukseton joukkoliikenne kaikkinensa tuottaisi niin taloutena, ympäristötekijöinä, mielenterveytenä, katusaasteina ja elintilana sekä väljyytenä – testataan ja tehdään sitten päätökset!


*]
Veloitukseton joukkoliikenne koskisi ensin kaupungin/ kunnan omaa väestöä, jolloin jonkinlainen kontrolli pitäisi säilyttää – olisiko tässä mahdollisuus kokeilla samalla nk. 'kuntakännykkää', johon olisi integroitu siru/ ohjelmisto, joka kertoo käyttäjän kuntalaisuuden ja oikeuden tiettyihin kuntapalveluihin jne --- ja jos kännykkää ei olisi, niin jokin kortti, jota vilautetaan lukulaitteelle. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/ilmainen-jou... - alta [111977]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

SS Saimaassa tuli oltua kesätöissä 1983 - se kulkee koivuhaloilla.

Asiaan: Bernerin ehdotus kilometripohjaisesta verotuksesta tökkii monestakin syystä:

1. Bernerhän on ollut ja on edelleen Sveitsin kansalainen. Suomen kansalaisuuden hän sai hieman ennen 2015 vaaleja. Huhupuheiden mukaan Berner olisi esitellyt sveitsiläistä Traceon järjestelmää...oma lehmä ojassa...?

2. Maksumiehiksi joutuvat halvemmissa asunnoissa taajamien ulkopuolella asuvat kun koulu-, kauppa- ja työmatkaa kertyy enemmän kuin taajamien asukkailla.

3. Jos työtön velvoitetaan käymään töissä asuinpaikkansa ulkopuolella niin hän joutuu kyllä maksumieheksi, mikä ei motivoi.

4. Km -vero tasapäistää ekoajajan ja kaaharin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ajotarkkailija jyvittää kullekin oikeudenmukaisen ympäristöjäljen ja sen mukaisen kulutusveron - haittalisineen.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Siinä on ongelmia - samalla ajoneuvolla kulutus voi olla 40 % suurempi kevyellä ja raskaalla kaasujalalla. Sää ja auton kuormituskin vaikuttaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

Auton tietokanavasta tulee paljon hyvää raakadataa parametreille ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #8

Ei onnistu.

Suomen autokannan keski-ikä on noin 12 vuotta ja suurimmassa osassa autokannastamme ei ole järjestelmää, josta voisi kulutuksen mitata tai saisi muutakaan dataa, joka verottajaa kiinostaisi.

Toinen asia on sitten uudempien auton omat kulutusmittausjärjestelmät. Ne eivät täytä mitään standardeja tai sovellu hyväksytyksi mittajärjestelmäksi. Yleesnä niissä mitataan polttoaineruiskutuksen pulsseja ja kestoaikaa. Näistä sitten lasketaan hetkellinen kulutus. Keskikulutus saadaan hetkellisen kulutuksen keskiarvoina matkan suhteen. Virhettä nykyisten autojen omissa keskikulutusmittauksissa on yli 5%.

Tässä on yksi juttu autojen omista polttoaineen kulutusmittausjärjestelmistä - lisää löytyy netistä: https://www.edmunds.com/fuel-economy/your-fuel-eco...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

" ... Ministeriön ja eri toimijoiden käymien alustavien keskusteluiden perusteella näyttää todennäköiseltä, että autojen paikannus toteutettaisiin matkapuhelinverkkojen avulla eräänlaisella ”autojen digiboksilla”, joka asennettaisiin konepellin alle kiinni moottorin yhteyteen On Board Diagnostics- eli obd-järjestelmään. ... "

~ http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/berner... -

...
" ... Esimerkki suomalainen Aplicomin kehittämästä ja valmistamasta ajoneuvotelematiikkalaitteesta. Yhtiön laitteita käytetään lukuisissa sovelluksissa raskaista ajoneuvoista henkilöautoihin. Niiden avulla voidaan välittää erilaista informaatiota auton toiminnoista, kulusta, auton mahdollisista viosta ja toimittaa ne matkaviestiverkkojen avulla taustajärjestelmään – esimerkiksi osaksi organisaatioiden operatiivista tietojärjestelmää ... "

~ http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005030736.... -

.
Pösön dieselissä oli jo vuonna 2001 OBD ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #11

OBD ei anna mitään verottajaa hyödyttävää tietoa vaan se on ns omadiagnoosijärjestelmä.

Eka OBD-järkestelmä tuli 70-luvulla urheiluautoihin ja pakolliseksi OBD tuli 2000-luvun alussa.

Nykyisin diagnostiikkajärjestelmiä on muitakin.

OBD2 (On Board Diagnostic versio 2) on Yhdysvalloissa 1995 (1996 myydyissä ja 1995 valmistetuissa) käyttöön otettu standardi joka määrittää tiedot mitä auton valmistajien on annettava ulos diagnostiikkaportin kautta. Tämä sisältää listan vikakoodeja (DTC = Diagnostic Trouble Codes = diagnostiikan vikakoodit), joitain anturi arvoja ja saastetietoja. OBD2 on siis pakollinen vain Yhdysvalloissa myydyissä autoissa ja pääsääntöisesti saman mallin eurooppalainen versio ei ole OBD2-yhteensopiva. Koska tietojen antaminen vapaasti luettavaksi ei ole ollut pakollista eivät auton valmistajat ole niitä halunnut vapaaehtoisesti antaa yleiseen käyttöön.
OBD2 standardi määrittää neljä sähköistä liityntätapaa yhden ja saman 16 nastaisen OBD2-liittimen kautta. Auton valmistajat ovat saaneet itse valita mitä näistä liitynnöistä käyttävät. Vain yksi kerrallaan on käytössä lukuunottamatta CAN-väylää joka uudemmissa on usein rinnakkain jonkun toisen liitynnän kanssa.
Vaihtoehtoja ovat:
I) ISO 9141-2, joka on pääsääntöisesti Euroopplaisten valmistajien sekä useimpien Aasialaisten ja Chryslerin käytössä.
II) SAE J1850 VPW (Variable Pulse Width Modulation = muuttuva pulssinleveys modulaatio), jota käyttää mm GM.
III) SAE J1850 PWM (Pulse Width Modulation = pulssin leveys modulaatio), jota käyttää ainakin Ford yhdysvalloissa ja ilmeisesti Mazda.
Käytettävän protokollan voi tunnistaa esim. OBD2-liittimestä löytyvien nastojen / pinnien olemassa ololla. Tämä ohje on suuntaa antava eikä luonnollisesti päde aina. Myös muita nastoja voi olla käytössä valmistajakohtaisia liityntöjä varten.
ISO 9141-2 -- nastat 4, 5, 7, 15 ja 16 käytössä. Tämä on kaikkein yleisin euroopassa ja kattaa varovaisen arvion mukaan 90% henkilöautoista
SAE J1850 VPW -- nastat 2, 4, 5 ja 16, muttei 10 käytössä.
SAE J1850 PWM --nastat 2, 4, 5, 10 ja 16 käytössä.

EOBD
EOBD (European On Board Diagnostic) on Euroopan vastine OBD2:lle ja merkittävin ero käytännössä näiden kahden standardin välillä on se että EOBD on tullut voimaan vasta vuosien 2001 (bensa) ja 2003 (diesel) aikana ja jälkeen myytyihin autoihin. Jos bensiini käyttöinen automalli on tyyppihyväksytty 1.1.2000 jälkeen pitää sen EU direktiivin 98/69/EC mukaan olla EOBD-yhteensopiva. Käytännössä tälläiset autot ovat jo 2001 vuosimallia. Kaikkien 2001 aikana myytyjen uusien autojen pitää saman direktiivin mukaan olla EOBD-yhteensopivia. Toki myyntiliikkeiden varastoihin mahdollisesti jääneet autot saattavat tehdä joiltain osin poikkeuksen.

OBD1
OBD1 tai OBD on nimitys jota käytetään ennen OBD2:sta (tai EOBD:ta) käytössä olleista valmistajakohtaisista standardeista.

Valmistajakohtaiset standardit
Valmistajakohtaiset standardit nimitystä käytetään autonvalmistajien omista diagnostiikka systeemeistä, jotka ovat usein lähellä OBD2-standardeja mutta eroavat esimerkiksi käytettyjen osoitteiden tai tiedonsiirtoprotokolien hienoisten eroavaisuuksien johdosta niin että geneerisillä EOBD / OBD2- lukijoilla tai adaptereilla/ohjelmilla ei pääse näihin käsiksi. Tämä tarkoittaa sitä että vaikka autossa olisikin ns. OBD2-liitin ei se automaattisesti tarkoita että auto olisi EOBD/OBD2-yhteensopiva tai että olisi edes olemassa kuluttajahintaista ohjelmistoa, jolla auton diagnostiikkaan pääsisi käsiksi.
Valmistajakohtaisesta standardista esimerkkinä VAG-konsernin jo 1990-luvun alussa käyttöön ottama diagnostiikka järjestelmä joka käyttää 1995 lähtien OBD2-liitintä (aikaisemmin ns. 2x2-liitin) mutta autot ovat oikeasti EOBD / OBD2 -yhteensopivia vasta 2000-luvun puolella.
Yksi tunnetuimmista OBD-ohjelmistoista on Yhdysvaltalaisen Uwe Ross:n perustaman yhtiön Ross-Tech:n VAG-COM. Sinänsä ironista on että ohjelma ei alkuaikoina itseasiassa puuttunut ollenkaan OBD2 tietoihin vaan luki ainoastaan VAG:n valmistajakohtaisia tietoja huomattavasti syvällisemmin kuin geneerisessä OBD2:ssa on mahdollista. Ohjelman valtava suosio johtuukin juuri tästä. Nykyäänkin ohjelma keskittyy valmistajakohtaisiin tietoihin vaikka EOBD/OBD2-tukikin jo löytyy.

CAN
CAN-väylä on 2008 eteenpäin ainoa diagnostiikassa hyväksyttävä liityntä. Tai sitä kautta pitää kaikissa autoissa olla mahdollista lukea katsastuksessa esim. saastetiedot. Valmistajat saavat kyllä piilottaa omat syvällisemmät diagnostiikka linjansa edelleen miten haluavat. Tosin CAN-väylä on jo nykypäivänä niin laajalti käytössä autoissa että diagnostiikka tapahtuu todennäköisesti hyvin laajalti sitä kautta mutta valmistajien omat syvälliset tiedot ovat piiloitettu ei julkisten osoitteiden ja mahdollisesti jopa suojakoodien taakse.
CAN-väylä eroaa diagnostiikan osalta aiemmista siinä mielessä että se mahdollistaa CAN-väylällä kulkevan liikenteen kuuntelemisen ilman että johonkin tiettyyn moduliin väylällä otetaan yhteyttä ja varataan koko väylä diagnostiikkaan. CAN-väylä on myös tiedonsiirtonopeudeltaan huomattavasti vanhempia systeemejä nopeampi ja tietoliikenteen priorisointiin on myös varauduttu niin että tärkeimmät viestit (vaikkapa ABS:n tai Airbagien tärketä viestit) lähetetään ennen vähemmän tärkeitä (vaikka radion kanavatietojen näyttö mittariston infotaululla).
CAN-väylä tulee varmasti myös asettamaan suuria haasteita ajoneuvojen luotettavuudelle niiden vanhetessa koska kun kaikki elektroniikka on liitetty yhdelle ainoalle väylälle on mitä yllättävämpien vikojen ilmestyminen mahdollista yhdenkin väylällä olevan laitteen vikaannuttua ja sotkettua liikennettä. Onneksi me Suomessa saamme ajaa niin uusilla autoilla että tälläisestä tuskin on mitään vaaraa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #12

" ... Seurannan teknisen toteuttamisen tapaa ei hänen mukaansa ole vielä lyöty lukkoon. Berner väläytti esimerkkinä tiedonsiirtoyhteydellä toimivaa laitteistoa, joka ”liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa”. ... "

~ https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner_autove... -

Olisiko liikenneministeriä informoitu väärin? Toisaalta tuolla OBD -rintamalla tapahtuu varmaan aika kiihkeää tuotekehitystä?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #13

Mitähän tietoja Berner haluaa autoista saada? Vikakoodit tuskin kiinnostavat

Olettaisin sen olevan polttoaineen kulutuksen mutta se ei ole mahdollista ja tuskin koskaan tuleekaan kun muuttujia on niin paljon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

Ovatko tuohon mediaviitteeseen viitaten autoalan asiantuntijat neuvoneet väärin liikenneministeriä, jolle on muodostunut käsitys, että OBD antaa juuri polttoainekulutukseen liittyviä tietoja - yhdistettynä auton antamiin ajettuihin kilometreihin ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #16

Mitähän "asiantuntijoita" he sitten ovat?

Auton matkamittari kelpaa nykysinkin verottajalle joten sen tiedon voi sitten välittää Bernerin fiktiiviseen järjestelmään.

Nesteen - tässä tapauksessa polttoaineen - virtauksen mittaaminen on oma taiteenlajinsa. Uusissa autoissa tuo polttoaineen kulutusmittarin arvo saadaan ruikutuspumpun pulsseista ja sitten tehdään pari matemaattista toimenpidettä. Kovin tarkka arvoa tuolla menetelmällä ei saa, mutta kyllä se kuljettajalle riittää.
Itse auto ja sen moottori eivät tuota arvoa tarvitse toimiakseen.
Autossa on ohjausyksikkö, joka toimilaitteiden avulla ohjaa polttomoottorin tapahtumia siten, että moottori toimii optimaalisesti sille annetussa tehtävässä. Tätähän nykyään "lastutetaan" tai uusimmissa pelkästään ohjelmoidaan OBDII liittimen kautta.

Ensimmäinen tietokonetyyppinen ohjausyksikkö oli amerikkalaisen Bendix Corporation -yhtiön valmistama Electrojector. Laite oli kehitetty lentokonemoottoreiden polttoaineensyötöstä vastaavasta laitteesta. Electrojectorin "aivot" olivat transistoroitu modulaattori, joka sai ajoitussignaalinsa virranjakajaan sijoitetuilta toisilta katkojan kärjiltä. Järjestelmä keräsi antureiden kautta tietoa moottorin lämpötilasta, kaasuläpän asennosta, imusarjan paineesta ja ajoneuvon korkeussijainnista, ts. imuilman tiheydestä. Modulaattori yhdisti tämän datan, suoritti laskutoimituksen ja lähetti polttoainesuuttimille ohjauskäskyn suihkutettavan polttoaineen määrästä eli suuttimen aukioloajasta.

Kun tuo sana lentokonekin tuli kirjoitettua niin mielenkiintoista on, että ensimmäinen innovaatio saada monta toimintoa yhden automaattisen yksikön ohjaamaksi, oli Focke-Wulf Fw 190 -lentokoneen "Kommandogerät"-yksikkö. Tämä sähkömekaaninen yksikkö sääti automaattisesti 14-sylinterisen BMW 801 -tähtimoottorin polttoaineseosta, potkurin lapakulmaa, ahtimen tehoa ja magneettosytytyksen ajoitusta. http://www.heraldnet.com/life/kommandogert-the-com...

Tässä on aikaisempi linkki kulutusmittauksesta ja sen problematiikasta
https://www.edmunds.com/fuel-economy/your-fuel-eco...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Olisiko niin, että kaikkia resursseja helposti saava ministeri ei olisi kuunnellut autoalan todellisia asiantuntijoita - vaan heittelee omiaan. Veikkaanpa, että Bernerin takana on maamme parhaita auto- ja ohjelmistoalan asiantuntijoita.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #19

Olisiko sveitsiläisministerimme innostunut virka-autonsa kulutusmittarista?

Muistamme, että Anne Berner viivästytti Finavian entistä johtoa vastaan nostettavia kanteita, jolloin suuret vahingot veronmaksajille aiheuttaneet henkilöt selvisivät ilman seuraamuksia vuosina 2009-2010 tehdyistä vahingoista. Lisäksi Berner valehteli osallisuudestaan kanneoikeuden vanhenemisessa ja eikä vieläkään kunnolla myönnä käyttäneensä omistajaohjausta siten, että kanneoikeus vanheni, vaan hän yrittää harhauttaa yleisöä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Eli tuon mukaan "kaikki tietävä" Berner ei olisi käyttänyt auto- ja ohjelmistoalan parhaita neuvonantajia tehdessään omia päätelmiä ...?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #21

Hänen pitäisi itse kertoa mitä haluaa ja miten paljon yksityiskohtaisemmin.
Mieti itse miten saisit luotettavaa kulutusdataa omasta autostasi.

Nyt verotus kohdistuu jo nyt suurelta osalta polttoaineisiin jolloin kevytjalkainen maksaa vähemmän ja kaahari enemmän.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Tämä oli yksi Bernerin pohdintojen kohde - liittynee myös tietolähteeltään OBD -kanavaan?

... " ... Esimerkki suomalainen Aplicomin kehittämästä ja valmistamasta ajoneuvotelematiikkalaitteesta. Yhtiön laitteita käytetään lukuisissa sovelluksissa raskaista ajoneuvoista henkilöautoihin. Niiden avulla voidaan välittää erilaista informaatiota auton toiminnoista, kulusta, auton mahdollisista viosta ja toimittaa ne matkaviestiverkkojen avulla taustajärjestelmään – esimerkiksi osaksi organisaatioiden operatiivista tietojärjestelmää ... " ...

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Aplicom -

~ http://www.aplicom.com/fi/uutiset-ja-tapahtumat/uu... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Joo, esiteltiin kuljetusmessuilla joku vuosi sitten. Siirtää ja prosessoi autosta saatavana olevaa dataa sekä paikantaa sen.
Kulutusmittaus pitäisi olla autossa valmiina, jota sitten hyödynnettäisiin.
Sellaista vain ei ole.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Vuoden 2003 mallisessa Pösö dieselissä oli polttoaineenkulutusmittaus - hetkellisesti, kumulatiivisesti ja muutakin, joita ei edes tarvinnut ... tarkkuus oli +/- 3-5% - iän myötä jäljellä olevat näyttökilometrit olivat epäluotettavampia --- Pösössä oli myös OBD, joka antoi uskomattoman määrän tietoa - jopa polttimon rikkoutumisen tai hiukkassuodattimen tukkeumalähestymisen!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #25

Samanlainen Boschin ruoskutuspumppu siinä varmaan on kuin muissakin eurooppalaisissa autoissa.
Ero tulee sitten softasta, jossa ranskalaiset eivät ole huonoja.

Tekninen haaste on pumpun käyttö mittavälineenä, siihenhän sitä ei ole tehty.Tässä on asiaan liittyvä pruju https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8352...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Autotehtaat mielellään tuotekehittävät koko OBD-järjestelmää (lisävarusteineen), jos saavat merkittävän veroedun maittain - mikä edullistaa uusien automallien hintaa eli lisää menekkiä ja vanhojen korvautumista.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Virtausmittareita on tehty iät ja ajat.
Nyt vain pitäisi tehdä halpa mittari, joka olisi tarkka lämpötila-alueella - 50...+50. Matkan saisi varmaan mitattua tarkimmin navigaattorista.

Softa ja mittarin yhdistämisen CAN-väylään ei ole mikään ongelma.

Kuitenkin toimivin järjestelmä on verottaa polttoainetta - kun kulutat polttoainetta maksat veroa ja lopputulos on täysin sama kuin ajoneuvokohtaisella mittauksella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Tien kuluminenkin halutaan jyvittää todellisille käyttäjille. Siirrytään kollektiivisesta vastuusta individuaaliseen vastuuseen - maksat siitä mitä käytät.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #32

Siinä ei ajoneuvokohtaista polttoainemittausta tarvita ja aika moni käyttää kaupunkien katuverkostoja liikkuessaan. Kehä III:kin on Vantaan kaupungin kustantama omalla alueellaan eli vantaalaiset sen ovat maksaneet.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Eikö Vantaa saanut Kehä III pätkään mitään valtion avustusta?!

Kadutkin kuluvat ... ehkä tietullit kaupunkien keskustoihin, ainakin pääkapunkiseudulle, mutta ehkä vain Kehä I'stä sisäänpäin?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #37

Kehä 3 oli alunperin soratie ja nykymuotoisena peräisin 50-luvulta.
Sen jälkeen sitä on levennetty, rakennettu risteyksiä ja tietysti päällystetty.

Noihin parannusprojekteihin on saatu valtionkin avustuksia, mutta mitään tilastoja ei ole olemassa. Ekat perusparannukset tehtiin jo 60-luvulla. Juuri valmistunut Porvoon moottoritien ja Kehä 3:n risteyksen uusintatyöt taisivat mennä aika pitkälle valtion piikkiin.

Kallein parannus Kehä 3:lla on Vuosaaren tunneli,mikä liittyi satamahankkeeseen rautatietunneleineen ja syväväylineen. Valtio ja Helsinki maksoiva ne 50/50 periaattella. Koko projekti taisi maksaa 200 miljoonaa euroa ja kallein osio oli tuo rautatietunneli.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Nykyinen hallitus haluaa siirtää kollektiivista vastuuta individuaaliseen suuntaan!

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Jep, ehdotetun verotusjärjestelmän yksi kompastuskivi on juuri tuo että sähköautoilija maksaa kilometriltä täysin saman veron kuin 5.7L V8 koneella ajava autoilija(bensan kulutuksesta puhumattakaan). Se siitä henkilökohtaisesta saastejalanjäljestä ja isosta uudistuksesta.

Uusi järjestelmä olisi jenkkiautoilijan unelma, ellei sitten aleta peruuttamaan vanhan järjestelmän romuttamisella ja olisi vanha ja uusi päällekkäin, isolta siivulta loppuisi autoilu just siihen kun ei yksinkertaisesti ole enään varaa ja tästä saadaan silta eriarvoisuuden luomiseen jota hallitus on harrastanut, tuo uuden seurantalaitteen hinta saattaa olla jo kynnyskysymys monelle, varsinkin näin isolla työttömyysasteella.

Mutta ehkä suurin ongelma henk.koht, tieverkosto on rakennettu jo kerätyillä verorahoilla, missään en ole nähnyt mainintaa paljonko yksityiset firmat sitten maksavat että saavat jonkin pituisen pätkän hallintaansa ja laittaa maksun sille?

Juuri valmistui ~10km pätkä ohitustieä asumaani kaupunkiin hintaan 1M€/kilometri, tuntuu hassulta että tuo rakennettii verorahoistamme ja perään olisi tulossa kuukausimaksu sen käytöstä. Pelottaa että kohta ruokakaupasta kun ostaa ruokaa niin sen perään tulee kuukausimaksu syömisestä, tai vaatteet jne.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kyllä, jos sähköautoilija ostaa kivihiilisähköä, mutta ei vesisähköstä makseta ... on helppoa nähdä mitä sähköä sähköautoilija käyttää - siis kannattaa katsoa millaisia sähkösopimuksia tekee ;)

Toki s-auton valmistuksessa syntyy ympäristöjälkeä - ja paljon syntyykin, varsinkin Li-Ion akkujen teossa!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2013]
" ... Nyt on kysymys kuluttajan vastuusta –

voimme olla ostamatta sellaisia tuotteita, joiden elinkaarimitoitettu ympäristöjälki on liian suuri. Voimme tukea sellaisia tuotteita, joiden ympäristöjälki on pieni tai jopa miltei luonnostaan olematon! Miten käy, jos jokainen kiinalainen kuluttaisi kuten meidän keskiarvosuomalainen – entä miten sitten, jos intialaiset veljet ja siskot liittyvät samaan seuraan? ..."

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/11/ymparistovel... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Oleellisinta on kehitysvauhti ja hiljalleen henkilökohtaisen verotuksen reaaliaikaistuminen kokonaiskulutusjälkeen ja -verotaseeseen - ehkä jopa kotimaisuden suosimiseen!?

...

[2013]
" ... Lisääntyvät kilometrit aiheuttavat ympäristömuutoksia

Ihminen aiheuttaa kasvavassa kulutuksessaan yhä enemmän ympäristömuutoksia materiaalien ja energian käytöstään. Vastuu ympäristön tuhoutumisesta ja muutoksista on tekijän kannettava, siis aiheuttaja maksaa ja tarkasti tekosiensa mukaisesti. Ajetut kilometrit ovat yksi tälläinen ”tekonen”.

Veroja on kerätty kollektiivisesti,

jotta on saatu riittävä rahamäärä pyörittämään yhteiskuntaa, johon esimerkiksi hermoverkkojen lailla liittyvät tiet ja liikennejärjestelyt ovat yksi osa. Ilman kollektiivisuutta ei meillä olisi yleisiä teitä – kaikkien liikkua vapaasti ja ”rajoituksetta”.

Kohdistettu verotus

Tietojärjestelmien kehittyessä on meille syntynyt mahdollisuus kohdistaa veroja tarkasti aiheutumisperiaatteen mukaisesti. ”Siitä maksat mitä käytät” – kutsuttakoon tätä individuaaliksi veronkannoksi, jopa reaaliajassa myöhemmin! Syntyy kylläkin ajatus orwellimaisesta yhteiskunnasta, jossa kaikki tapahtuu ”kaikkitietävän silmien alla”.

Olemme joka tapauksessa valvovan silmän alla 2], joten tässä yhteydessä emme enempää pohdi seurantajärjestelmien yksilön vapauteen vaikuttavista tekijöistä – koska yhä enemmän meitä joka tapauksessa valvotaan. Puutumme mieluummin ympäristö- ja oikeudenmukaisuustekijöihin.

Ainut vero on kulutusvero,

kaikki muu voidaan unohtaa, kunhan tieto- ja paikkajärjestelmät ovat riittävän varmoja ja esteelliset ”vihamielisille urkintahyökkäyksille” 3] (tätähän ei saavuteta sinänsä koskaan vedenpitävästi). Kulutusverossa sinä maksat vain siitä, mitä kulutat – määritellyin haittakertoimin. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/09/maksat-vain-... - alta.

.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, minulle ei selvinnyt, puolustatko vai vastustatko tätä kilometriperustaista autoverosysteemiä. Itse näen sen edustavan juuri Orwellin visioimaa valvontayhteiskuntaa ja vastustan henkeen ja vereen. Jos kannatat sitä, niin et kai vaan sen takia, että Putinin on sitten helppo valvoa meitä, kun suomalaiset ovat 96,7 prosenttisesti kannattaneet liittymistä Venäjään :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kommentissasi alku oli aivan asiaa - loppua kohden menetit debatin hallinnan.

Kilometriverotus on vain yksi osa tulevasta reaalikulutsverosta sekä kansalaisen verotilistä ja -taseesta. Kannatan kilometriverotusta - tietyin korjausparametrein, mutta tällöin tulisi muut autoon ja autoiluun liittyvät verot poistua, ellei kokonaan, niin merkittävästi.

Jos luet topicin, niin huomaat, että siirtymäverotus on vain alun kokeilua ennen varsinaista ykislökohtaista vastuuverotusta.

En ole koskaan kannattanut liittymistä mihinkään valtioon, en edes EU' hun - vaan kannatan aitoa Suomea - itsenäisenä, sen kansalaisten määräämänä isänmaana, jossa pelataan meidän säännöillä siten, että olemme kiinnostava ja haluttu kauppakumppani maailmalle ja maailmalla.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, se oli vitsailua, moneen muuhun venäjämieliseen verrattuna pidän sinua suorastaan humanistina.

Mitä tulee siihen, että kutakin kansalaista verotettaisiin esim. sen mukaan millaisen hiilijalanjäljen tänne jättää, niin hänestä pitäisi koko ajan kerätä niin valtava määrä dataa, ettei yksilönsuojasta olisi enää tietoakaan. En kannata!

Vaikka tuo Putin- juttuni olikin tarkoitettu vitsailuksi, niin totta toinen puoli. Mistä tiedämme, tuleeko Suomessa aina vallitsemaan demokraattinen oikeusvaltio? Kun on valmiiksi rakennettu kansalaisten urkintajärjestelmät, niin diktatuurin on helppo ottaa ne käyttöön. Nyt sanotaaan, että meistä kerättävää dataa ei luovuteta muuhun käyttöön, että se on anonyymiä ja että se hävitetään käytön jälkeen. Höpö höpö, sanon minä. Ainakaan kilometriperustainen vero ei voi olla anonyymiä, miten muuten kullekin kohdistettaisiin hänelle kuuluva vero autoilusta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Hyvä kommentti.

Vastaan hyvin lyhyesti:

Pyrkimys omavaraiseen reviiripuolustukseen. Reviirin sisällä hyvin tarkka tieto mitä reviirillä tapahtuu - takaa parhaan kyvyn puolustamiseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ketjusta tuli hyvin informatiivinen, mutta ihmettelyn alle jäi se, että topicin viesti oli ja on paljon enemmän tulevaisuuteen katsova kuin "vain" kilometriverotus ... ja tämä ei kiinnostanut tässä päivässä eläviä lukijoita!

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, nimenomaan pyrin tuomaan esiin sen, että tuo kilometriverotus ja sen oikeudenmukaisuus on sivuseikka. Oleellista on, että yksilönsuojaa pyritään tällä ja monella muullakin tavalla murentamaan. Eikä murentamassa ole pelkästään julkinen valta, vaan myös yritykset.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Maailmanverkkojen kehittyessä jokaiseen "niemen notkoon ja saarelmaan" - yksilönsuoja kapenee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

KOTIMAA
Anne Berner 18.4.2016 ajoneuvojen seurannasta: "Tiedämme varmasti, että se ei perustu paikantamiseen"

SAMI METELINEN 2.1.2017 klo 14:09 (päivitetty 3.1.2017 klo 11:07)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vakuutti huhtikuussa, että tulevat väylämaksut eivät perustu paikannukseen.

~ http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner%20paika... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

c-p

LIIKENNE- ja viestintä­ministeri Anne Bernerin (kesk) haluaa yhtiöittää liikenneväylät ja muuttaa autoilun verot käyttömaksuiksi, jotka yksityiset palveluntarjoajat perisivät autoilijoilta. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta -HS

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Kollektiivinen vastuu halutaan yksilötasolle - maksat siitä, mitä kulutat. Toisaalta miksi pelkäämme julkisuutta? Lopulta ihminen on erittäin utelias. Uteliaisuuden kerrotaan muodostavan kehitystä, mutta millaista kehitystä?

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005039618.html -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Risikolla ristivetoa Bernerin todellisen ajetun matkan verotuksesta...

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005041250.html .

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

ETLA

... Kumpi yhteiskunnallinen maksujärjestelmä valitaan, a) kollektiivinen kaikki veroja maksavat maksavat, siis kollektiivisesti asetetun budjetin mukaisesti - vai b) vain teitä ja katuja käyttävät maksavat käyttömääränsä ja ympäristöhaitallisuutensa mukaisesti eli yksilöllinen mittaukseen perustuva järjestelmä.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/etla-v... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

BERNER

”Tämä ei edellytä liikkumisen valvontaa. Järjestelmä voi toimia joko aikaperusteisesti tai kilometrikorvausperusteisesti. Voi olla esimerkiksi kuukausimaksu, viikkomaksu tai vuosimaksu, ja se ei vaadi minkäänlaista seurantaa. Silloin tietysti yhtiön tai sen kumppaneiden tuottaman palvelutasokin on alhainen. Kilometriperusteinen maksu on tarkempi. silloin asiakas voi hyödyntää laajemmin esimerkiksi karttapalveluita tai ajotapaan liittyvää seurantaa. Mutta se perustuu vapaaehtoisuuteen, asiakkaat päättävät.”

Lupaatteko, että kenenkään ei ole pakko ottaa autoonsa mustaa laatikkoa?

”Kyllä, sen voin luvata.”

~ http://www.talouselama.fi/lehti/anne-berner-tama-e... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täydennetään ketjua!

... Berner sanoi taikasanat: "Kun autoilu sähköistyy!"

~ http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/berner... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[Te]

" ... Yhdestäkään selvityksestä ei kuitenkaan maksettu yli 30 000 euroa, joka oli viime vuonna raja tavara- ja palveluhankintojen kilpailutukselle.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juha-Pekka Ristola myöntääkin Ilta-Sanomille, että syy siihen, miksi moni summista on noin 29 000 euroa, oli kilpailutuksen välttäminen.

"Silloin pystytään nopeammin toteuttamaan. Rajoitteena on, että selvityksen pitää olla riittävän suppea, jotta se mahtuu noihin raameihin", Ristola sanoi IS:lle.

Yksi selvitykseen osallistuneista yrityksistä oli Gaia Consulting, jolle maksettiin työstä 29 700 euroa. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/bernerin-selvity... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[Te][c-p] EU-komissiolla on saksalaislehti Die Welt am Sonntagin saamien tietojen mukaan lähes valmiit piirustukset yhtenäisistä henkilöautojen tiemaksuista kaikkiin Euroopan maihin. EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc vahvisti asian lehdelle.

Näin Bryssel tekisi sen mihin liikenne-ja viestintäministeri Anne Berner ei Suomessa pystynyt.

Bulc on pitkään ajanut tietullia. Nyt hanke on edennyt aimo askeleen. Komissaarin mukaan se voisi toteutua viimeistään vuonna 2030. Hän aikoo tuoda komissioon valmiin lakiehdotuksen jo toukokuussa. Vuonna 2019 asiasta pitäisi lopullisesti sopia.

Läpi Euroopan toimivaa tietullia perittäisiin sähköisellä maksujärjestelmällä ajetun kilometrimäärän ja auton päästöjen perusteella.

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/tekeeko-bryssel-... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset