*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Uusi maailmanjärjestys – yhden erotuomarin haaksirikko

  • Kiinan Kansantasavallan laivasto teki ensimmäisen vierailun Helsinkiin - kuvassa osaston huoltoalus.
    Kiinan Kansantasavallan laivasto teki ensimmäisen vierailun Helsinkiin - kuvassa osaston huoltoalus.
  • Kiinan laivaston uusinta valtiollisen turvallisuuden ja kauppareittien puolustuskalustoa - ohjusfregatti *
    Kiinan laivaston uusinta valtiollisen turvallisuuden ja kauppareittien puolustuskalustoa - ohjusfregatti *
  • Suomen kiinalaiset olivat sankoin joukoin liikkeellä - tässä noustaan uuden ohjusfregatin kannelle - DDG 152.
    Suomen kiinalaiset olivat sankoin joukoin liikkeellä - tässä noustaan uuden ohjusfregatin kannelle - DDG 152.

Mitä merkitsisi Venäjän ja Kiinan syventyvä yhteistyö – yksinapaisuudesta maailman kaksinapaisuuteen? *] ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163220-kiina-venaja-usa-eu -

[09022015]Maailmalle on kehittynyt kolme merkittävää kriisipesäkettä, ainakin sellaisia, jotka kiinnostavat länsimediaa. Kaikilla yksi yhteinen nimittäjä – USA 1], joka on tuominnut viimeiset 70 vuotta maailmalla toimintamallilla, jossa punainen kortti nousee aina saman joukkueen pelaajille – muun maailman pelaajille.

 

Entä nyt, kun Yhdysvaltain uusi vähemmillä äänillä valittu presidentti – Donald Trump aloittaa mahtipontisen valtakautensa – selvästi kahdella pääteemalla: Omavaisuuden nosto ja reviiripuolustus.

Heti alussaan Trump tehtailee itselleen ja valtiolleen eli kansalleen suuren itse synnytetyn ongelman – Kiinan, joka on jo maailman suurin talous ja vaikuttaa muutoinkin suurimmalla vaikuttavuuskertoimelle maailman toimeliaisuusindeksiin. Valistuneesti veikaten – Trump vetäytyy ajattelemattomista heitoistaan – Kiinaa ja kiinalaisuutta kohtaan (?)

 

[ … tavallinen arkikansalaisemme lukee lehtiä ja ihmettelee miksi erityisesti Ukrainan kriisin paha poika on Venäjän presidentti Vladimir Putin, ja toisen puolen sapelin kalistelu jää vähemmälle käsittelylle. Tavallinen kansanmies pohtii miksi Ukrainan nykyiseen nähden pyssyammuskelut Maidanilla 2] – Kiovassa ja tulitikkuleikit Odessassa 3] eivät ole saaneet arvoistaan puolueetonta tutkimusta – sen sijaan MH17 lentotragedia 4] on täyden puolueettoman tutkinnan alla … ]

 

ETYJ on arvoisessaan asemassa

Puheenjohtajana ETYJ yleiskokouksessa toimii vielä jonkin aikaa Suomesta kansanedustaja Ilkka Kanerva, jonka arvelisi olevan kiinnostunut käyttämään valtuuksiaan ja selvittämään mitä todellisuudessa on Maidanilla ja Odessassa tapahtunut. Sekä miksi Kiovan hallitus mahdollisesti jopa estää nämä Maidanin aukion verimellakoiden ja Odessan murhapolttotutkimukset; ovathan ne olleet ratkaisevia liipaisimia koko Ukrainan sisällissodalle.

 

Tänään Ukraina on eskaloitunut ydinasesuurvaltojen USA:n ja Venäjän väliseksi mittelöksi 5]

EU koettaa omien kipujensa 6] takaa olla urheasti mukana tässä eurooppalaisessa sodassa, informaatiosodassa – jopa hybridisodassa 7]. Eurooppalaisten asian ajattelisi kuuluvan eurooppalaisille itselleen. Monet kysyvät, miksi USA sekaantuu tähän konfliktiin, joka on slaavisyntyinen 8] – joka tapauksessa.

Aivan viime päivät ovat avanneet ovea rauhanomaiselle ratkaisulle Saksan – liittokansleri Angela Merkelin johdolla, tosin ottaen hovimestarikseen Ranskan presidentin. Saksalla on merkittävä rooli, ollut jo aiemminkin 9].

 

Saksa ja Venäjä tietävät mitä on todellinen sota, sen he kävivät 1941 - 1945  

Itärintaman sota II Maailmansodassa oli maailman historian suurin ja verisin, kuin myös totaalisin, säästämättä ketään. Voimme yllättäen sanoa, että Saksa ja Venäjä yhdessä ovat eurooppalaisen rauhan takuumiehiä 10].

 

Saksasta on ollut jo jonkin aikaa äänenpainoja, varsinkin Gerhard Schröderin aikana, että Euroopassa pitäisi olla oma puolustusjärjestely 11] – sellainen järjestely, jossa amerikkalaisten atomipommiuhkaa ei tarvita, niitä on Euroopassa jo tarpeeksi.

Monien saksalaisten mielestä tässä Euroopan kokonaisvaltaisessa rauhan- ja puolustuksen järjestelyissä Venäjän täytyy olla mukana 12]. Näin toimien Venäjää ei eristetä kiinalaisten syliin 13], vaan annetaan tasavertainen arvo eurooppalaisessa monikulttuurisessa kansankodissa.

 

Herää kysymys USA:n todellisesta roolista Ukrainassa,

puhutaan jo pitkään kestäneestä rahoituksesta ukrainalaisille 14], puhutaan kiertoteitse osallisuudesta itse jopa Maidanin tapahtumiin. Sinänsä attentaatit, sabotaasit eivät ole harvinaisia amerikkalaisten toimenpiteinä – nettihaulla saa selville hyvin kaikki ne konfliktit mihin USA on osallistunut.

Kun seuraa mediaa, ei jää epäselväksi missä se kuuluisa sotarumpu jymyää. Luettaessa vaikkapa arvostettua Financial Times lehteä 15] – saa siitä jo avauksen tähän sapelin kalistelun periaatteeseen. Miksi USA tarvitsee Ukrainasta mahdollisesti sen ”ensimmäisen eurooppalaisen rintaman” – edellinen päättyi vuonna 1945.

Pohjois-Korea

USA:n presidentti Barack Obama osasi harvinaisen nopeasti löytää syyllisen niin kutsuttuun Sony syndroomaan, jossa pohjois-korealaista yksinvaltiasta kuvattiin länsisatiirisesti ja siitähän Pohjois-Korea ainakin virallisesti otti ”herneet nenään” – ja uhkauksien kirjo levisi maailmalle, retoriikkana.

Obama väitti, että Pohjois-Korea on sabotoinut maailmanverkkoa tavalla, joka myöhemmin paljastui heille mahdottomaksi osata. Miten Obama löysi todisteet ja ennen kaikkea miksi hän uhkasi konkreettisin toimin Pohjois-Koreaa tästä kaupalliseen toimintaan liittyvästä tapahtumasta, jonka tekijää ei tiedetä. Ehkä kaiken urkkinut Yhdysvaltojen vakoilu- ja tiedustelulaitos NSA sen tietää 16], mutta ei kerro, koska jäljet saattavat johtaakin itse sylttytehtaalle.

 

Obama tietää, että Korean niemimaalla on kriisiherkkä tilanne,

joka oikenee vain sellaisella paikallistuntemuksella, mitä itse korealaiset ja heidän ”sukulaiskansa” – kiinalaiset hallitsevat. Herää tässäkin kohtaa kysymys, miksi USA ja Obama ovat niin aktiivisina mukana. Historia tietää Korean sodan ja Yhdysvaltojen merkittävän roolin siinä – tilanne on jäätynyt keinotekoiseen rajaan niemimaan poikki, joka erottaa geeniperimän, mutta on synnyttänyt ainakin yhden aivan erilaisen evoluutiomaailman – Pohjois-Korean. Nyt USA aikoo lisätä pakotteita maailman köyhintä kohtaan 17]

Kiina 18] on de facto Pohjois-Korean tukija, monienkin syiden vuoksi. Siinä on samaa filosofiaa kuin oli 1960 – luvun Euroopan Albaniassa, joka on tänään Nato valtio. Kiina piti Albaniaa eräänlaisena satelliittina ja yhteiskuntajärjestyksen eurooppalaisena kokeiluasemana.

USA joutuisi vakavammassa välikohtauksessa Pohjois-Korean kanssa vääjäämättä vastatusten kiinalaisten kanssa, ja onkin ihmeteltävä Obaman jyrkkää uhkausta Pohjois-Korealla, jotta Sony syndrooma kostetaan konkreettisin keinoin!  Miksi tämä Ukrainan jälkeen toisen rintaman aukaiseminen tehtiin, ilman täyttä näyttöä?

ISIS

[ Onko pelkoa herättävä ISIS hajoamassa – vai siirtyvätkö Eurooppaan kaupunkisotaan? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1117711 – [17139]

Kolmas ja ehkä hankalin sekä verisin amerikkalaisrintama ”ISIS -järjestön tuhoaminen” on Lähi-idässä, jossa muutoinkin amerikkalaisten tukeman Israelin myötä on liipaisin herkkyyttä yllin kyllin 19].

Nyt meitä suomalaisiakin houkutellaan mukaan ISIS – rintamalle, taistelukouluttajiksi Irakiin 20]. Tuo kutsu on samalla liittymistä sellaiseen rintamaan, jossa siviiliattentaatit yleistyvät – Ranskan Pariisi antoi esimakua tulevasta 21].

Lähi-itä on heidän oma väkivaltakeskittymä – se ei kuulu valkoiselle markkinatalousmiehelle – lännenmiehelle. Erossa pysyminen takaa mahdollisuuden olla erossa myös siviiliattentaateista eurooppalaisiin suurkaupunkeihin tai yllättäen pienemmille paikkakunnille, joihin ei edes osata varautua.

 

9/11 oli traumaattinen kokemus maailmanpoliisi USA:lle

Teko on täysin tuomittava, siitä itse tekona on puhuttu paljon ja tuomittu yksiselitteisesti kaikkialla. Tämä selvä. Toinen asia on se, miksi noin tapahtui. Mitään ei tapahdu ilman jotain syytä.

Kausaliteetti – syyn ja seurauksen laki on julma – huonoimmillaan siitä syntyy kasvava kehäkierre – väkivallan kierre 22], joka on nyt eskaloitumassa kolmelle rintamalle ja niistä rönsyily on myös mahdollista kulovalkean tavoin. Kerrotaan, että I Maailmasota lähti liikkeelle Balkanilta arkkiherttuan surmanneesta luodista.

9/11 synnytti Afganistanin, Irak2:en, YK - yleiskokousvalheineen ja sodan. Nuo USA aloitti yksin ja päätti niiden alkamisesta, edelleen yksin. Kummankin jälkiseuraukset ovat vielä näkymättömissä, mutta yhden asian jo tiedämme, kun lisäämme Persianlahden sodan ja sen jälkitoimet kokonaisuuteen – niin ISIS -järjestön syntytapahtuma on jo määritettävissä …

Soditaan, kun on voimaa – eikä riittävää vastustajaa!

Maailmalla keskustellaan paljon kahden ydinasesuurvallan Venäjän ja USA:n aiheuttamista sodista. USA on de facto maailman eniten tuhoavia sotia käynyt valtio – aina 1900 – luvun alusta saakka (innokkaimmat voivat hakea maailmanverkosta tilastoja) Miksi juuri nämä ja erityisesti USA käyvät näitä sotia, kuten nämä edellä luetellut kolme rintamaa, jotka ovat avautumassa ja jo avautuneet.

Onko itse otettu maailmanpoliisirooli oikeutus siihen, onko demokratiasta puhuminen se oikeutus? Mikä on se oikeutus kaikkiin noihin sotiin, joita voidaan luetella ainakin Vietnamista Libyan pommituksiin ja nyt Syyrian ISIS – tuhoamiseen.

USA:n presidentti Ronald Reagan halusi hajottaa Neuvostoliiton – pahan valtakunnan

Reagan sytytti lopulta epäonnistuneen Tähtien sota hankkeen, jonka seurailu ainakin osin luhisti Neuvostoliiton. Rahkeet loppuivat neuvostaloudelta. Ollaanko jälleen ”reaganismissa” – pahan valtakunnassa, kun USA:n kongressin käytävillä jylisee jo sotarummut asevientilupana kiovalaisille 23].

Onko nyt syntynyt uusreaganismi luhistamaan Putinin Venäjää, liian suurena liian vähille ihmisille. Halutaanko maailman suurin raaka-aineaitta jakaa tasaisemmin koko maapallon käyttöön – voidaanhan näinkin hurskastella. Lopultahan on aina kysymys maasta ja sen hallinnasta 24] – paljolti ruokakin sieltä tulee.

Ratkaisuajatuksia

Ensimmäinen rintama – Ukraina

Slaavien keskinäinen sota loppuu antamalla Donpassin (Donets Basin) alueelle osavaltion asemaa vastaava status – venäjänkielen aseman vahvistamisella ja talousliitolla Venäjän kanssa. Krim ratkeaa ”ahvenmaan kaltaisella” ratkaisulla, jossa maakunta saa täyden oman suvereniteettinsa ja Venäjä Sevastopolin 100 vuoden kiinteällä vuokrasopimuksella. Krim voi pitää kahden valuutan politiikan – käyttäjiensä mukaan.

Enemmistökieleksi vahvistetaan venäjä. Krimiläiset saavat ”krim - sivun” Ukrainan passiinsa. Krim on Sevastopolia lukuun ottamatta demilitarisoitu ja Venäjä vastaa saaren puolustuksesta. Krimillä on vapaakauppasuhde niin Ukrainaan kuin Venäjään. Krimiläiset valitsevat itse osavaltiojohtajan, joka vastaa toimistaan Krimin osavaltioparlamentille. Krim tulee noudattamaan myöhemmin uutta Venäjän perustuslakia – soveltuvin osin.

 

Toinen rintama – ISIS ja Lähi-itä

Lähi-idän kokonaisratkaisu lähtee Israelista ja perustettavasta Palestiinan valtiosta. Israelille tunnustetaan kaikin osin, myös palestiinalaisten ja kaikkien naapurivaltioiden taholta täysi suvereniteetti rajoihin ennen 1967 sotaa – poikkeuksena Jerusalem, joka saa vapaakaupungin statuksen. Muu asia pitää onnistua ratkaisuna alueella asuvien ihmisten kesken.

 

Kolmas rintama – Korean niemimaa

Länsi vetäytyy kokonaan niemimaalta ja Kiina aloittaa kahden Korean yhdistämisneuvottelut. Kiina takaa koko niemimaan turvallisuuden ja hiljalleen keinotekoinen kahden kulttuurin raja ”sulaa” pois.

 

New Deal – uusjako maailmanjärjestykseksi

Maapallolla on yksi ylitse muiden mobilisaatio, joka koskee kaikkia. Maapallollinen biosfääri on sairas. Kulutusyhteiskunnat ovat syöneet lajikohtaisen biomassa elävyyden epätasapainotilaan. Biodiversiteetti eli lajikirjo on vahingoitettu yhden lajin suhteettomalla ylitse muiden valtapiirillä.

Eliökunnan kulutusvaltalaji – ihmiskunta joutuu tasapainottamaan biomassojen kulutuksen kohti lajikohtaista biomassojen käyttösuhdetta 25], niin muuhun eliökuntaan nähden kuin myös kansojen välisen tasapainon saavuttamiseksi.

 

Uusjako merkitsee ottamista ja antamista – se merkitsee myös moniarvoisuutta  

Ongelma on vain siinä, ettei ole mitään universaalia johtojärjestelmää, joka ihmistyypillisesti voimaosoituksena hallitsee – kuten nyt yhden maailmanpoliisin periaatteella 26]. Yhteinen uhka – ympäristökatastrofi 27] voisi olla tuo universaali yhdistäjä, sillä nimittäjä ja uhka ovat yhteiset.

Osa maapallosta on syönyt yli osansa ja osa on jäänyt riisikupin pohjalle etsimään asemaansa. Yllättäen toimintamallit saadaan evolutiivisesti huomattavasti sopeutuneimmilta muilta vuosimiljoonaisilta eliölajeilta. Yhteisnimittäjänä sovelias niukkuus, reviirillisyys ja lajikohtainen puuttumattomuus muiden mahdollisuuksiin ja uhkiin reviirien puitteissa avaa solmun epätasapainon ratkaisuun.

Ihmiskunnan suuri tehtävä liittyy biomassojen jakaumalakien löytämiseen ja ymmärtämiseen. Samalla huomataan, ettei moninapaisuudessa yksi yhteiskuntamalli voi koskaan olla hallitseva tai päällekäyvä.

Demokratiaa on jo hoettu riittämiin 28], kun sen kehityskin on vielä kesken. Kreikkalaiset vapaat miehet huusivat torilla reaaliajassa päätöksiä – valta oli asetettu sen hetken ”tietäjille” – tänään emme enää tiedä, missä todelliset tietäjämme ovat.

*] Kaasuputki saa kylkeensä vesi- ja öljyputket

Nuo ”kolme elämän suonta” yhdistävät Venäjän ja Kiinan konsensukseen, jolla talouskaava ”Kiina + Venäjä > USA + EU” voi muuttua myös sotilasvoimakaavaksi[?] Miten me suomalaiset asemoimme itsemme tuohon muuttuvaan maailmanpoliittiseen tilanteeseen? 0]

VIITTEET

1] Onko USA:n liittovaltio jo selvitystilassa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/10/de-facto-usan-liittovaltio-on.html -

2] Kiovan Maidan aukion verimellakat ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/valtaa-mellakoinnilla-tai.html -

3] Odessassa Galitsian haamut Ukrainan yöstä ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1062291 – [5882]

4] Miksi MH17 lensi sotatoimialueella? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1094317 – [9291]

5] Ukrainassa itä ja länsi kohtaavat! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/ukrainassa-ita-ja-lansi-kohtaavat.html -

6] EU - Euroopan kivulias ahdinko numeerisessa vauraudessaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/eu-eurooppalaisen-ahdingon-kirveleva.html  -

7] Hybridillistä informaatiosotaa! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/hybridillista-informaatiosotaa-mista.html -

8] Eikö lännenmies tahdo ymmärtää slaavilaista ajatuksenjuoksua? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163481-miksi-lannenmies-ei-ymmarra-venalaista-ajatuksenjuoksua -

9] Saksa johteinen liittokunta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/11/kayko-euro-eu-saksan-lompakolle.html -

 

10] Venäjä ja Saksa Euroopan rauhan takuumiehinä! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1048367 – [8231]

11] Euroopan oma puolustus – rauhannobelisti silti jenkaa Suomea Natoon ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/rauhannobelisti-jenkaa-meita-natoon.html -

12] Eurooppalainen rauha takautuu yhdessä Venäjän kanssa! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=943618 – [11858]

13] Kaasua – komissaari Putin, mutta kiinalaisille! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/kaasua-komissario-putin.html -

14] USA:n Victoria Nuland [~ http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_Nuland - ] ~ http://news-beacon-ireland.info/?p=16650 -

15] Kauppalehdestä lainattua – Putinin ja Venäjän vaarallisuudesta ~ http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ft-putinin-vaarallisuutta-ei-vielakaan-ymmarreta/eWgsKsUi -

15] Tässä toinen provokaatiohenkinen uutisointi Helsingin Sanomista ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/a1423193910300 -

16] NSA paljastukset – Snowden tietovuotaja ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=932844 – [22035]

17] USA suunnittelee jäälleen uusia pakotteita ~ http://yle.fi/uutiset/usa_harkitsee_uusia_pohjois-korean_vastaisia_pakotteita/7786095 -

18] Kiinalainen mobilisaatio leviää ympäri maapallon! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=877321 – [17057]

18] Onko EU + USA > Kiina kuinka pitkään? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/onko-eu-usa-kiina.html -

19] Eikö Israel näe rauhaa muurinsa takaa? ~ http://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_israel_nae_rauhanmahdollisuutta_aitansa_takaa - [1193296]

 

20] Meitä houkutellaan nyt Irakiin amerikkalaisten ISIS- vastarintamaan! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/nykyhallituksemme-osapuoleksi-sotaan.html -

21] Leikkasi ranskalainen giljotiini terrorismilta pään? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/ranskalainen-giljotiini-leikkaako.html -

22] Väkivalta kuuluu valitettavasti ihmisyyteen! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/142109-vakivalta-on-osa-ihmisyytta -

23] Yrittääkö lännenmies luhistaa Putinin Venäjän? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1097438 – [15648]

24] Reviirien hallinnalla omavaraisuuden omistajaksi ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/reviirien-hallinnalla-omavaraisuuden-omistajaksi -

25] Elämään sovittautumisen käyttösuhde ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/elamaan-sovittautumisen-kayttosuhde.html -

26] Kiina tarvitaan USA:n rinnalle tasapainottamaan napaisuutta ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=954920 – [26873]

27] Gaia kuumenee – jäähdytelläänkö kulutustamme? ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=880405 – [40883]

28] Demokratian kriisi ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/demokratian-kriisi-ja-vastuullinen.html -

 

EXTRA

Kuinka Venäjä asemoituu Yhdysvaltojen valintakohtaloon?

~  http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1145632 – [4508]

 

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.fi

http://fi-ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

SENT [10022015_13:23] - mika.aaltola@fiia.fi <mika.aaltola@fiia.fi>; teija.tiilikainen@fiia.fi <teija.tiilikainen@fiia.fi>; hanna.smith@helsinki.fi <hanna.smith@helsinki.fi>; ville.niinisto@eduskunta.fi <ville.niinisto@eduskunta.fi>; eero.heinaluoma@eduskunta.fi <eero.heinaluoma@eduskunta.fi>; presidentti@tpk.fi <presidentti@tpk.fi>; timo.soini@eduskunta.fi <timo.soini@eduskunta.fi>; paivi.lipponen@eduskunta.fi <paivi.lipponen@eduskunta.fi>; antti.pesonen@ipu.fi <antti.pesonen@ipu.fi>; jussi.halla-aho@europarl.europa.eu <jussi.halla-aho@europarl.europa.eu>; jyrki.katainen@ec.europa.eu <jyrki.katainen@ec.europa.eu>; paavo.vayrynen@europarl.europa.eu <paavo.vayrynen@europarl.europa.eu>; REHN Olli <olli.rehn@europarl.europa.eu>; jussi.niinisto@eduskunta.fi <jussi.niinisto@eduskunta.fi>; puheenjohtaja@keskusta.fi <puheenjohtaja@keskusta.fi>; ilkka.kanerva@eduskunta.fi <ilkka.kanerva@eduskunta.fi>; jan.vapaavuori@tem.fi <jan.vapaavuori@tem.fi>; antti.rinne@vm.fi <antti.rinne@vm.fi>; erkki.tuomioja@formin.fi <erkki.tuomioja@formin.fi>; pertti.salolainen@eduskunta.fi <pertti.salolainen@eduskunta.fi>; Sasi Kimmo <Kimmo.Sasi@eduskunta.fi>; pekka.sutela@lut.fi <pekka.sutela@lut.fi>; markku.kangaspuro@helsinki.fi <markku.kangaspuro@helsinki.fi>; paavo.arhinmaki@eduskunta.fi <paavo.arhinmaki@eduskunta.fi>; lenita.toivakka@formin.fi <lenita.toivakka@formin.fi>

 

AL | IL | US | Vf | Pz | BL | Fb | VU | T | BL | AL | BLOG 48466

 

--- 09022015---

--- 17012017---

Music ~  http://youtu.be/sSRJvq4Wd48 - Mike Oldfield Tubular Bells – harmoniaa sielulle, viitteeksi Elämälle!

doc.: Uusi maailmanjärjestys_New Deal_08022015 – Microsoft Word Starter

doc.; Uusi maailmanjärjestys_New Deal_17012017 – Microsoft Word Starter

 

|1892|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Olisiko parempi olla puuttumatta toisten sisäisiin asioihin, ja perehtyä historiaan.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005048219.html -

"Kiina alleviivaa terveisiään Trumpille – ”Taiwan-kysymys on Pandoran lipas, jonka sisältö voi olla kuolettava”
Yhden virheen annamme anteeksi, kolme virhettä on jo tarkoitushakuista, puolueen virallinen sanomalehti totesi pääkirjoituksessaan. Pilapiirtäjän kuvassa Trump seisoo asekaupan tiskillä käsikranaatti kädessään" - HS

.
... Vilpitön arvostus kerrankin HS-tekstiin, joka on ajassa, todellisuudessa ja jopa lähellä ydintä. Eräs pieni puute, tietämättömyys tai unohdus pääsi käymään Kiina - Pohjois-Korea akselille. Palaamme siihen tuonnempana, joka asiana on hätkähdyttävä.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005046578.html -

"Trump käy ”maatamme raiskaavan” Kiinan kimppuun – ja voi joutua nöyrtymään edeltäjiensä tavoin
Moni Yhdysvaltain presidentti on yrittänyt turhaan kovistella Kiinaa ja Pohjois-Koreaa, minkä jälkeen he ovat pehmentäneet linjaansa" - HS

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Loogista!

~ http://yle.fi/uutiset/3-6610223 -

Sotien loppuminen heikentää USA' n talouskasvua! (Yle)
.

"Me ammumme täällä täällä demokratian, hyvinvoinnin ja turvallisuuden puolesta, ihan pyyteettä.. Vai miten se nyt olikaan?
Käykö Ylen Kokkoselle nyt Ervastit, kun kirjoitti noin rumasti otsikkoon?" - Janne Pohjola/ FB - Vastavalkea ryhmä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Uusi maailmanjärjestys käytännössä - Putin kehaisi tänään, että Venäjällä ovat maailman parhaat huorat. Trump kuulemma käytti hyväkseen Miss Universum-tyttöjä. Miksi minusta tuntuu siltä, että vanha maailmanjärjestys oli parempi?

https://twitter.com/dimsmirnov175/status/821346553...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Monien suomalaistenkin mielestä venäläiset naiset ovat kauniita - kuten mielestäni isänmaallisena ihmisenä myös suomalaiset naiset. Annetaan vaan uuden maailmanjärjestyksen astua framille! ;)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Ilkka, olenko havaitsevinani sinulla pientä kritiikinpoikasta Trumpia kohtaan? Viime kesästä astihan (kun ensimmäisen kerran kehui Putinia) teille venäjämielisille (anteeksi vain, mutta kyllä minun on pakko lukea sinut venäjämieliseksi ... ja mitäs pahaa siinä sitten pitäisi ollakaan) Trump on ollut maailmanrauhan pelastava enkeli ja amerikkalaisen työläisen suuri ystävä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Trumpilla on diiliuho päällä ;)

Diiliuho on ohimenevä ilmiö, kun Trump matkustaa Pekingiin, jolloin silmät aukeaa mikä on Kiinan vaikutus Yhdysvaltojen talouteen - Kiina on myös USA' n suurin velkoja - yli 1000 mrd USD.

Trump ei pärjää Kiinalle yksin, se tarvitsee Venäjän avun. Moskova on jo ilmoittanut, ettei se "petä" BRICS -kumppaneitaan, siksikään, että Kiina on pelastanut Venäjän monien boikottituotteiden osalta, kohta korvaten kaikki läntiset tuotteet - Ferrareita ja Mersuja lukuunottamatta.

Kuutelin tässä jokin aika sitten tarkalla korvalla Venäjän ulkoministeri Lavrovia, joka on yksi terävimmistä - ja tuli muuten hyvin toimeen USA' n John Kerryn kanssa. Lavrov on realisti. Venäläisillä on on nyt pelikortit käsissä - suhdetoiminta Kiinan kanssa toimii hyvin. Ainakin vielä.

Trump kokeilee myös kepillä jäätä.

Me emme ole ole venäjämielisiä, vaan idän ja lännen vedenjakajalta neuvottelijoita - ilman Natoa. Meidän huominen on Pohjolan sveitsittyminen - se on myös varmin tae jatkuvalle rauhankehitykselle, meitä tarvitaan - jo nyt konsultoimme paljon operaatioita Kiinan ja Venäjän välillä.

Emme ole edes venäläismielisiä, mutta ystäviä haluamme olla - kiinalaisen sanonnan mukaan: "Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana" - Jeah! ;)

.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Olen samaa mieltä, että Trumpin ei pitäisi hankkia Kiinaa vihollisekseen, siinä hän tekee suuren virheen. Mitä hyötyä USA:lle olisi luopumisesta yhden Kiinan politiikasta? Venäjästä ei kyllä noilla taloudellisilla resursseilla ole kunnon apuriksi Kiinaa vastaan, enkä usko Putinin heittävän Kiina-korttiaan pois noin vain.

Sovitaan sitten, että et ole venäjämielinen, miten olisi "venäjämyönteinen"? (Itse en ole venäjämyönteinenkään, vaikka venäläisistä ihmisinä pidänkin ja arvostan tavattomasti venäläisen kirjallisuuden, musiikin ja kuvataiteen saavutuksia ja tykkään Juri Gagarinista ja Laika-koirasta). Mutta Suomeen Pohjolan Sveitsinä en kyllä usko ...ei meidän anneta olla täällä rauhassa, vaikka kuinka julistautuisimme kaikkien kaveriksi! Ei annettu vuonna -39 eikä anneta nytkään, saatpa nähdä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Venäjämyönteinen on hyvä - se on arkirealismia ja kauppajärkeä. Olemme saaneet olla jo rauhassa yli 70 vuotta :)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

USA velka Kiinalle on pikkusumma. Lisäksi Kiina on myynyt USA:n velkapapereita kiivaasti ympäri maailmaa.

USA:n kauppataseen alijäämä Kiinan kanssa oli viime vuonna 366 miljardia dollaria. Trumpin johdolla USA:n kauppapolitiikka tulee muuttumaan radikaalisti. Turmp onkin monesti saarnannut, että Kiina varastaa työpaikat Amerikasta.

Trump sanoi, että hän kehittää kauppapolitiikkaa, joka pienentää kauppataseen alijäämää, nopeuttaa kasvua ja auttaa lopettamaan työpaikkojen katoamisen ulkomaille.

Teoriassa USA:n velka Kiinalle ja muille velkapapereiden haltijoille voidaan kuitata kolmessa vuodessa.

Todennäköisesti Trumpin toteuttaessa ajamiensa tuontitullien korotukset, Trump lisää kotimaista tuotantoa ja synnyttää miljoonia työpaikkoja. Trump on muun muassa uhannut nostaa kiinalaistuotteiden tullit tarvittaessa 45 prosenttiin. Hän on myös kutsunut Kiinaa valuuttakurssikeinottelijaksi.

Trumpin vaikutus on jo nähty viimeisen parin viikon aikana, kun Trump on pystynyt puheillaan siirtämään autoteollisuuden, muihin maihin suunnitellut, 4-5 miljardin investoinnit Yhdysvaltoihin.

Jatkuvasti esiintuoto Yhdysvaltojen velka ei ole ongelma, eikä ole koskaan ollutkaan. Ongelma on siellä missä kauppataseen vajaus on muodostunut. Kiinan ja useammaan Aasian maan koko yhteiskunta, talous ja tulevaisuus on täydellisesti länsimaiden kulutuksen varassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Noin 1250 mrd USD ei ole pikkusumma, se on itseasiassa yhden valtion velkasummana yhdelle lainaajalle maailman suurin.

USA meni aikanaan Kiinaan kolmen syyn vuoksi:

1) Halpa toveri
2) Suuret markkinat heti tehtaan ulko-oven takana
3) Olemattomat ympäristölait

Oleellisinta on kuitenkin se, että kiinalaisten haplatavaroiden tuonti Yhdysvaltoihin työllistää miljoonia amerikkalaisia - asian ymmärtää, kun tietää, että esimerkiksi Suomessa valtiomme saa enemmän arvonlisäveroa kiinalaisesta T-paidasta kuin tehdas koko paidasta!

Kiina ei voi myydä runsaasti US jvk-papereita, koska niiden arvo romahtaisi - Kiina on ikäänkuin puun ja kuoren välissä - suurimapana US velkojana --- sen sijaan Kiinan Keskushallinto on aliarvostanut US jvk-paperit alle "torihintojen" eli varautuu siihen, ettei USA niitä loppuun koskaan maksa!

.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #16

Ilkka Luoma

Olet kova poika heittämään lonkalta vasta-argumentteja. Kiina ei ole enää suurin USA lainojen haltija, koska Kiina on myynyt velkakirjoja eteenpäin suuria määriä.

http://money.cnn.com/2016/12/16/investing/china-ja...

Toisaalta Kiinan velka on huolestuttavampi globaalin talouden kannalta kuin USA:n velka itselleen.

Kiinan velka on 250 % sen BKT:stä.

https://www.theguardian.com/business/2016/jun/16/c...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Otitko kaima huomioon, että Kiina ei ole velkaa kuin itselleen - ei ulos. USA sen sijaan on velkaa valtavasti ulos - eniten Kiinaan, ja sen jälkeen japaniin ja Saudi-Arabiaan ...

~ http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/kiinatil... - [BOFIT]

...
~ http://www.suomenpankki.fi/bofit/bofit/ajankohtais... -

...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #29

Ilkka Luoma

Taas vedit lonkalta.

China’s bond market is already the world’s third largest, with around $6 trillion outstanding (including $3 trillion in corporate bonds).

China recently announced plans to ease restrictions for foreign investors to China’s interbank bond market, but many foreign investors remain skeptical. The skepticism mainly stems from a lack of trust of China’s ratings agencies’ ratings of the bonds, where around 80 percent of Chinese companies are rated AA or above, the third highest rating.

http://www.businessinsider.com/china-corporate-bon...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-18...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Suomen Pankissa oli Kiina tietoisku joulukuun puolivälissä, jossa asiantuntijat tiesivät yhdestä suusta, ettei Kiina ole velkaa ulos, vain sisään - nekin lähinnä maakunta- ja kuntatasolta omille kiinalaisille pankeille - kts. Suomen Pankki - BOFIT ...

Kts myös:

~ https://www.facebook.com/first.ilkka/media_set?set... -

~ https://www.facebook.com/first.ilkka/media_set?set... -

Kuvasarjat tilaisuuden kalvoista ...

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

[Martti Issakainen]

"USA:n akuutti velkakriisi väistyi pariksi vuodeksi. Yli 14 000 mrd. dollarin velat jäivät ja saavat kasvaa lisää 2400 mrd. dollaria, kunnes saavutetaan velkakatto uudelleen.

USA:n massiivinen velka voidaan jakaa kolmeen pääryhmään:

Kolmannes valtion velasta on julkisille instituutioille ja säätiöille kuten eläkerahastot, työttömyysrahasto Social Security ja terveysohjelma Medicare.

Toisen kolmanneksen eli 4 653 mrd. dollaria ovat Federal Reserve ( FED ) ja muut kotimaiset investoijat luotottaneet.

Loput 4 500 mrd. dollaria on ulkomaista velkaa. Seuraavassa luettelo maista, joista velkaa on otettu:

Maa, velka mrd. dollaria (1 000 000 000)

Kiina, 1 158

Japani, 912

Iso-Britannia, 347

Öljynvijämaita, 230

Brasilia, 211

Taiwan, 153

Karibian maiden pankkeja, 148

Hong Kong, 122

Venäjä, 115

Sveitsi, 108

Tämän muhkean lainamassan takana on 30 maata eri puolilta maailmaa. Luettelosta selviää kuinka laajalle alueelle USA:n mahdollinen osittainenkin maksukyvyttömyys säteilisi. On hyvä muistaa, että USA on edelleenkin maailman suurin talous vastaten n. 25 % maailman taloudesta. USA:n kriisin rinnalla Kreikan talousongelmat ovat kokonaan toisella tasolla. Silti se ravistelee euroalueen ja koko Euroopan taloutta.

Yhteistä useille Länsi-Euroopan maille ja USA:lle on roima ylivelkaantuminen. Tarvitaan uskottavia toimenpiteitä luottokelpoisuuden säilyttämiseksi. Muuten lainahanat menevät kiinni. Sitä ennen korko kipuaa pilviin. Ydinkysymys on saada talous tasapainoon edes jollakin aikavälillä. Työsarka on haastava, kun ylivarojen elämiseen on totuttu. Vanhan kansan viisaudelle suun panemisesta säkkiä myöten olisi nyt käyttöä. Ongelmana on vain se, että jos kuluttajat rupeavat toimimaan järkevästi, romahtaa talous. Onkohan niin, että läntinen maailma on kulutusjuhlassaan lähestymässä tiensä päätä?

Lähteet: http://treasury.gov ja http://epn.dk/okonomi2/global/usa/article2501627.ece - "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Trumppismi

" ... [ … kansalainen Erkki tuumasi Trumpin voittaessa – no niin, vähäväkinen ja – verinen kansanosa tuli, äänesti ja voitti. Oli ollut aika kaataa USA – Washingtonin läpeensä korruptoitunut poliittisen eliitin ”sinulle – minulle” ujuttelu ja salaseurustelu …

… kansalainen Liisa oli Suomessakin miettinyt, että kaukana ovat nuo otsakiehkurat. Omista kiehkuroista on aikaa – kun presidentti Mauno Koivistokin on ollut eläkkeellä vuosikaudet. Maunolla oli vielä valtaa ja hän osasi esimerkiksi isällisesti paimentaa sopulimediaa, joka oli nyt saanut USA:ssa urakalla köniinsä, siksi räikeästi se harjoitti yksipuolista parjauskampanjaa, luottaen, ettei Trump missään nimessä voi voittaa … ]

Meillä on nyt Suomessa ainoalaatuinen paikka ottaa irtiottoa kaukaa Atlantin takaa – valtiosta, joka sotii, on sotinut ja hyökkäillyt sekä rynnäköinyt vuosikymmenet vieraisiin itsenäisiin valtioihin |1 – joko luvalla tai luvatta. Emme tarvitse sellaisen suojelua, joka itse luo uhkaa ja sotaa. Nyt on aika tunnustaa vanha kiinalainen sanonta viisauden aluksi – ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/11/eduskuntamme... -

EXTRA

Uudessa USA tilanteessa meidän tuleva rooli olla Pohjois-Euroopan Sveitsi |8 – on juuri nyt siinä hahlossa, jossa meille ratkeaa myös kaikki ulko- ja turvallisuuspoliittiset avainmerkit. Me olemme valtio, joka ei kumarra eikä pyllistele.

Olisi myös muistettava, ettei meillä ole mitään syytä mennä neuvomaan Trumpia tekemään takinkääntöä vaalilupaustensa tai vaalipuheidensa osalta – se on arveluttavaa Trumpin aliarvioimista, eikä varmasti kohenna välejä tähän toiseen ydinasesuurvaltaan – Yhdysvaltoihin – katso ~ http://yle.fi/uutiset/3-9285454 -

Emme kuulu Natoon emmekä Venäjän etupiiriin

Me vain valvomme, ettei maahamme tule sellaisia voimia, jotka ovat uhaksi vieressä olevalle ydinasesuurvallalle. Meidän asema on ainoalaatuinen tässäkin.

Historiamme lisäksi velvoittaa jatkamaan jo nyt yli 70 vuotta kestänyttä rauhanjaksoa – sen olemme velkaa tuleville sukupolville, jotta he voivat omaksua ja imeä äidinmaidostaan sotilaallisen liittoutumattomuuden itsestään selvyyden!

Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin
[Rauhanrakentaja Trump! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224729-... - 20102016 - ]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Onko lähde 15 oikeasta linkistä? Esitetyssä asiassa kerrotaan Yhdysvaltojen toimista Ukrainan kriisin yhteydessä ja viitataan Financial Timesiin. Linkistä löytyy kuitenkin Kauppalehden uutisointi Putinista - sinäänsä se oli mielenkiintoinen, mutta ei todentanut esitettyä väitettä mitenkään. Yhdysvaltojahan on yritetty koplata kaikin keinoin Ukraina-Venäjä -kriisiin osapuoleksi, mutta se on pysynyt visusti sivussa. Ainoa "jenkkikoplaus" oli ikääntynyt rambo jostakin Teksasin suunnasta sisäministeriön Azov -pataljoonassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

USA on tiukasti mukana Ukrainan kriisissä, julkisestikin alkaen jo CIA-johtaja Brennanin salamavierailusta heti Maidanin verimellakoiden jälkeen ja ennen Odessan murhapolttoa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei sillä ole merkitystä. Brennan on todistettavasti käynyt monessa maassa vierailulla ja useamman kerran Moskovassakin.

Mikä siis oikeasti osoittaisi Yhdysvaltojen olevan mukana Ukrainan kriisissä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Kun googlettaa US troops, Kiev, CIA ja United States - saa tuhansia sivuja faktaa/"faktaa" amerikkalaisista palkkasotureista - vrt. Black Water, Academy jne ---, lisäksi USA aseistaa kiovalaisia. EU maksaa taas kiovalaisten kaasuvelkoja Venäjälle.

....
8] USA lisää sotilaallista läsnäoloa Ukrainassa? ~ http://yle.fi/uutiset/yhdysvallat_harkitsee_sotila... -

....
5] Kiovan venäjä ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiovan_Ven%C3%A4j%C3%A4 -
6] Itä ja länsi kohtaavat Ukrainassa ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/uk... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tässä on Brennanin viimeisestä visiitistä Moskovaan: https://themoscowtimes.com/news/cia-director-brenn...

Ei se silti tee Yhdysvalloista Moskovan "tiukkaa" liittolaista.

Tuo USA TODAY -julkaisu tuli tunnetuksi kun sen pitkäaikainen arvostettu avustaja Jack Kelley oli keksinyt uutisia omasta päästään.

RT on ehkä tunnetuin Moskovan propagandisti.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Viime päivien uutisoinnissa näkynyt jenkkien tiedustelupalvelun ja Trumpin keskinäinen nokittelu on ollut hupaisaa seurattavaa.
Tasavarmasti Moskovassa on ollut hauskaa - hehän ovat tässä sivusta seuraajia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Jokerikortti on nyt Kremlissä ja sen varmistaja on Pekingissä, kuten asiantuntijapiireissä on arvioitu jo pidemmän aikaa - silti odottelemme virkaanastujaisia ja sen jälkeisiä toimia - todellisuutta tekoina.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kaikista lähteistä voidaan selitellä tyhjin sanoin vaikka mitä.

...
Ukrainan kriisin myötä,
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/valtaa-mella... - ]

...
1] Ukrainassa kohtaavat itä ja länsi ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/uk... -

...
[2014]

" ... Ukraina ei voi olla kansallisvaltio sen ”olemattoman historian” ja erilaisten lähtökohtien takia; siellä on kieliryhmiä, sosiaalista jakautuneisuutta ja toiveita eri ilmansuuntiin. Suurin seikka lienee nationalismi, joka kumpuaa Länsi-Ukrainasta ja Kiovasta. Nationalismille vastakohtana löytyy Krimiltä ja Itä-Ukrainasta eroamishaluisia, jotka tukeutuisivat mieluummin edelliseen isäntään – Neuvostoliiton jälkeläiseen Venäjään, omalla kielellään.

Ukrainaa pohdittaessa pinnalle pulpahtaa ulkoisten arvioitsijoiden vähäinen tuntemus historiasta, joka voitaisiin jakaa moneen osaan. On nykyisin menossa oleva itsenäisyyden kausi, jonka aikana sisäinen korruptio on ajanut valtion vararikkoon ja suureen kaasuvelkaan Venäjälle.

Toinen merkittävä vaihe oli Neuvostoliiton aikakausi, jolloin muun muassa Neuvostoliiton presidentti Nikita Hrustshov lahjoitti Krimin 1] Ukrainan sosialistiselle neuvostotasavallalla – täältä löytyy se laillinen seikka pohtia Krimin omistussuhdetta, vaikka siihen voisivat osallistua niin turkkilaiset kuin kaukaa tulleet mongolitkin. .. "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/06/ukraina-ei-o... - alta [116152]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #19

Olen täsmälleen samaa mieltä - tyhjillä sanoilla voi selitellä ihan mitä tahansa.

Ukrainan "olematonta historiaa" aika harva allekirjoittaa - varsinkin kun meille Suomeen kristinusko on hyvinkin voinut tulla Kiovasta ensimmäisenä.

Kiovassa on useampi patsas viikingeistä - tähän on syynsä, joka löytyy kaukaa historiasta. https://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLin...

Kiitos kommenteista kysymyksiini, lopetan keskustelun asista tähän.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

[Wiki]
" ... Kiovan Venäjä eli Kiovan Rusj [1] oli Itä-Euroopassa 880-luvulta 1100-luvun puoliväliin olemassa ollut valtakunta. Valtakunta oli pääasiassa itäslaavilainen. 800- ja 900-luvuilla skandinaavisilla ruseilla oli kuitenkin Kiovan Venäjän kehittymisessä huomattava joskin kiistelty rooli [2]. Valtakuntaan kuului merkittäviä suomalais-ugrilaisia ja turkinsukuisia kansoja. Valtiota voidaan historiallisesti pitää Venäjän, Valko-Venäjän ja Ukrainan edeltäjänä, joskaan suoraa yhteyttä ei ole. Nykyinen historiantutkimus ei halua liioitella Kiovan Venäjän samankaltaisuutta myöhemmän venäläisyyden kanssa. Tästä syystä professori Jukka Korpela on suositellut valtakunnan suomalaiseksi nimeksi aiempien historiankirjoittajien antaman nimen Kiovan Venäjä sijaan muotoa Kiovan Rusj.[1] ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiovan_Ven%C3%A4j%C3%A4 -
~ https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%B5%D... -
~ https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27 -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #24

Lyhyesti:
Kiovan ympärille muodostunut valtio kasvoi kristilliseksi suurvallaksi 900-luvulla.
Novgorodin (Ilmajärven slaavit eli sloveenit) ja Kiovan hallinnon hajottua 1100-luvulla väestöaineksesta erottuivat vuosisatojen kuluessa nykyiset venäläiset (isovenäläiset), valkovenäläiset ja ukrainalaiset (vähävenäläiset).

Vähävenäläiset, siis nykyiset ukrainalaiset, ovat aron kansaa. Se eroaa suurvenäläisistä kielen ja tapojensa perusteella yhtä paljon kuin tanskalaiset ruotsalaisista. Se on sama kansa, joka vanhassa Galitsiassa tunnettiin rutenialaisina. Aikanaan heidän valtakuntansa "Kiova" oli samanarvoinen kuin suurvenäläisten "Moskova". Näiden kahden valtakunnan yhdentyminen tapahtui 1654. Tällöin kyseessä oli personaliunioni. Kun Ruotsin kuningas Kaarle XII soti Ukrainan aroilla, vähävenäläisten "hetman" Mazeppa noudatti omaa politiikkaansa. Vasta Pultavan taistelun jälkeen personaliunioni lakkasi v. 1764. Tällöin Katariina pakotti Ukrainan Moskovan keskusvallan alaisiin kuvernementteihin. Tästä alkoi Venäjän laajentuminen ja Ruotsin suurvallan kuihtuminen

1300-luvulta lähtien nykyisen Ukrainan alueen jakoivat Puola, Venäjä ja ottomaanien imperiumi. Vuonna 1795 suurin osa maata Venäjän keisarikunnan osaksi lukuun ottamatta Länsi-Ukrainaa (Galitsiaa), joka kuului Itävallalle. 1876 kiellettiin vähävenäläisen kielen käyttö kirjallisuudessa. Toimenpide johti kaiken henkisen elämän tukahduttamiseen Ukrainassa. Tuntuu siltä, että tuolla toimenpiteellä on edelleen vaikutusta maan henkiseen kulttuuriin.

Venäjän vallankumouksen jälkeen lyhyt itsenäisyys v.1918, sen jälkeen neuvostotasavaltana Neuvostoliiton yhteydessä vuodesta 1919. Vilja-aitan avaimet siirtyivät bolshevikkien taskuun ja kärsittiin nälänhädästä (Holodomor).
Länsi-Ukraina liitettiin Puolalta Neuvostoliittoon 1939. Ukraina itsenäistyi 1991 Neuvostoliiton romahtaessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

[2014]

" ... Galitsian haamut 1] Suuren Isänmaallisen sodan (1941-45) varjoista kumpuavat venäläisten mieliin – kitkerästi pohdittaessa, mitä Ukrainassa tapahtuu; länsityönteisesti. Olisikin viisasta jokaisen tutkia historiaa tuolta nykyisen Ukrainan alueilta ja muistaa miten hanakasti Ukrainan neuvostotasavallan 'neuvostoliittolaiset' singahtivat Saksan kolmannen valtakunnan puolelle – liittymällä esimerkiksi Waffen SS:ään ja saksalaisten keskitysleirijoukkoihin muun muassa vartijoina … ... "

.
1] Galitsian haamut historiasta ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167227-... -

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/ukrainassa-i... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #32

Hyvä kysymys - siis montako prosenttia Ukrainan 35 miljoonaisesta (1940) kansasta siirtyi saksalaisten puolelle taistelemaan

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Jos saksalaiset olisivat hyödyntäneet mahdollisuuden - melkoinen osa. kKiihkeimmät menivät SS-joukkoihin, joista kytee vieläkin veänläisten käyttämä voimasana - Ukrainan fasistiset voimat - äärikansalliset, jotka jahtaavat muun muassa venäläismielisiä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #36

SS Galitsiassa palveli noin 90 tuhatta Ukrainan alueella asuvaa - suurin osa ukrainalaisia, mutta myös venäläisiä.

Venäjän miehitettyä Ukrainaan kuuluvan Krimin läheisten sukulaiskansojen välit tulehtuivat - ymmärrettävästi. Jos osapuolia vertaillaan niin kyllähän ukrainalaiset ovat saaneet pahasti siipeensä.

Venäjä - Ukraina konfliktista on kirjoitettu jo usempi kirja ja Suomessakin on yliopistoissa tehty ainakin kaksi tutkimusta, joista toinen keskittyi mediaan. Siinä käsiteltiin myös sosiaalisessa mediassa esitettyjä fasismi- ja natsiväitteitä. Väitteiden lähdekin löytyi, mutta se ei ole Ukrainassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

"Elävä arkisto: Krim halusi osaksi Venäjää jo 20 vuotta sitten"

~ http://yle.fi/uutiset/3-7149546 -

...
" ... Pieni Krimin niemimaa Mustallamerellä on hiostanut Ukrainan ja Venäjän suhteita vuosikymmeniä. Vuonna 1992 alue julistautui ensi kertaa itsenäiseksi. Monelle kriminvenäläiselle tämä tarkoitti ensiaskelta kohti Venäjään liittymistä ...

~ http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/21/krim-halus... -

.

Nyt saivat äänestää - oikeasti, ja vastaus oli selkeä - yli puolet äänesti liittymisestä Venäjään, joka on luontevaa, koska krimiläisistä yli puolet on venäläistaustaisia ja -kielisiä. Nyt voitaisiin uusia äänestys - YK' n valvomana!

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Trump rauhanrakentajana?

" ... Trumppia haukuttiin, ei vain Yhdysvalloissa, vaan myös kaikkialla muualla – jopa Suomessa media riekkui palstametreittäin, koettaen valaa uskoa suomalaisiin, ettei USA voi saada Trumpia presidentiksi. Suomessakin arkitavalliset kansalaiset eivät katso hyvällä liki turhasta räkyttäjiä ja mollaajia. Kansakuntamme niin täällä meillä kuin USA:ssa rankaisee helposti riekkujia – nyt demokratia puhui väkevällä tavalla. Kansa oli Amerikassa tehnyt päätöksensä.

Entä nyt? – Numero 1

[ Venäjä on valmis palauttamaan suhteet Yhdysvaltoihin ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20161109200025275... - ]

Trump ei halua vastakkainasettelua Venäjän ja sen presidentin Vladimir Putin kanssa |2. Trump oivalsi jo varhain, ettei pullistelu toiselle ydinasesuurvallalle ole järkevää, eikä liiketoimintaa kasvattavaa. Trump haluaa eurooppalaisten hoitavan itse turvallisuuspolitiikkansa tai sitten he maksavat USA’ n antamasta ”suojasta”. Eurooppalaiset saattavat nyt oivaltaa, että paras turvallisuuden näkökulma on sen ulottaminen Uralille asti |3.

|2 Kuten ei Venäjäkään halua vastakkainasettelua ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20161109200025162... -
|3 Yhteiseurooppalainen turvallisuusajattelu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/03/eurooppalais... -

Entä nyt? – Numero 2

Vaikein Trumpin tehtävistä on luoda työpaikkoja, jotka ovat viedyt halpojen toverien maihin. Toki työpaikat voidaan palauttaa ”uusjakona” by New Deal – Franklin D. Roosevelt, mutta kuluttajat älähtävät, sillä hinnat nousevat, tai laatu huononee – siksi suuret ovat nämä palkkaerot esimerkiksi Kiinan ja Yhdysvaltojen välillä. Trump voi siirtää protektionismivaihteen päälle ja aloittaa reviiripuolustuksen ja omavaraisuuden noston |4 – joka voisi olla suositeltavaa myös meille suomalaisille.

|4 Reviiripuolustuksella omavaraisuutta ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/reviirien-ha... -

Entä nyt? – Numero 3

Kiinalainen ulottuvuus – tämä on Trumpille vaikea pala, sillä Kiina on jo maailman suurin talous ja ei ole enää niin riippuvainen amerikkalaisten ostamisen buumista – juurikin Kiinasta. Trump saattaa tietää, että US liittovaltio on velkaa Kiinalle yli 1000 miljardia USD (2016), Kiinan ollessa liittovaltion suurin velkoja |5.

Trump voi tietää, että USA on liiketoiminnan suomi-sanastossa miltei selvitystilassa |6, kun on setelipainokone hallussa, niin selvitystilaa voi lykätä eteenpäin. Trump voi myös vetäytyä Aasiasta – sotakoneena, sillä sen voimavarat hiipuvat liittovaltiovelan kasvun myötä. Aasia tullee jäämään kiinalaisten toimenpiteiden ja kauppapolitiikan alle? Ja tästä Kiina kiittää |7. ...

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/11/aanestamatto... -

...
JÄLKIKIRJOITUS – Donald Trumpin vaiheet esivaaleista – Yhdysvaltain presidentiksi

1 – 09032016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/213353-... -
2 – 22032016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214086-... -
3 – 20072016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220250-... -
4 – 22072016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220309-... -
5 – 01082016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/220716-...
6 – 20102016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224729-... -
7 – 05112016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225569-... -
8 – 07112016 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225652-... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Maailma tarvitsee Kiinan USA:n vastavoimaksi
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148433-... -
...

1.9.2013 | 14:48 | Ilkka Luoma | Ulkomaat 48 kommenttia
USA:n presidentti Barack Obama julisti 1] USA:n hyökkäävän ja antavan rangaistuksen Syyrialle – ilman täyttä todisteen varmuutta. Muistamme hyvin Irakin hyökkäyksen alla esitetyt USA:n tiedusteluvalheet – jopa YK:n päämajassa, tämän yleiskokouksessa – silloisen puolustusministeri Colin Powell´in suulla. Nyt Obama perääntyy ja säilyttää kasvonsa, kun siirsi lopullisen päätöksen Yhdysvaltojen kongressille. Obama ei ollutkaan varma todisteista ja Kiinan ja Venäjän reaktioista 2].

Miksi USA ottaa itselleen maailmanpoliisin tehtävät ja valtuuttaa itseään tekemään tuho- ja rangaistusiskuja ”jukuroiville valtioille”? Miksi USA yleensäkin on niin hanakka puuttumaan toisten itsenäisten ja suvereenien sisäisiin asioihin? Onko USA tullut epävarmaksi, kun Kiina rynnii nyt omalla vuosisadallaan maailman veturiksi – kautta-aikain maailman väkirikkaimpna valtiona.
Venäjä hioo sanansäiläänsä, koska sapelit eivät ole vielä terässä – entinen suurvalta halajaa rooliansa takaisin 3] – ja tuo rooli tulee todeksi, jos Venäjä liittyy Kiinan rinnalle – tätä Obama pelkää eniten; maailman suurin raaka-aineaitta ja tehokkain tuotantokone jos yhdistävät voimiaan, jää niin USA kuin EU:kin kakkosviulun soittajaksi? 4]

Kiina ei halua yksin mitään maailmanherruutta,
sillä jo nyt oikeusjutustaan tapetilla oleva entinen Kiinan kauppaministeri Bo Xilai ( entinen Chongqing´in pormestari) sanoi jo Kiinan Kulosaaren suurlähetystössä järjestetyssä yksityistilaisuudessa, että yksikään valtio maailmassa ei olla määräävässä asemassa – vaan maailma on yhteinen, ja jokainen itsenäinen hoitaa omat sisäiset asiansa, ollen puuttumatta muiden vain itseään kohdistuviin tekoihin …


VIITTEET
1] Kuka sitä sotaa lietsoo? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147911-... - [US_P/il]
1] Kuka sitä Syyrian sotaa oikein lietsoo? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p... - [IL/il]
2] Torjuvatko venäläiset amerikkalaisten risteilyohjukset? ~http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/148194-venalaiset-ohjukset-syyriassa-torjuvat - [US_P/il]
2] Torjutaanko amerikkalaisten ohjukset venäläisiltä sotalaivoilta? ~http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=953556 - [IL/il]
3] Venäjä löytämässä kadonneen suurvaltamahtinsa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/venj-lytmss-... - [BLOG/il]
4] Kiina > EU+USA? ~ http://jontikka.blogspot.fi/2013/02/ovatko-eu-ja-u... - [BLOG7jon]

...
[2007] Miten me muotoilimme maailmanjärjestystä jo vuosia sitten, kun oli havaittavissa Kiinan systemaattinen nousu maailman huipulle talousmuskelina ja hervottoman suurena ympäristöongelmien kasvulähteenä 5] – osuimmeko oikeaan kysymällä …

Tarvitseeko koko muumaailma USA:n rinnalle vastavoimaa, joka tasoittaa voimasuhteita ja luoelinoloharmoniaa kiihtyvään kansainväliseen kilpailuun ja liiallisten ostovoimakeskittymien purkamiseen?
LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/maailmanjrje... - [BLOG/il]

Kiina sai starttikehoituksen jo edesmenneen Kiinan suuren miehen Deng Xiaoping´ in kehotteena rikastua - näin tuli annettua maailman historian suurimman mobilisaation komento. Jälkipolvet voivat sitten miettiä 50 vuoden kuluttua, mitä tämä kehote sai aikaan. .

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/09/maailma-tarv... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lopuksi uudesta maailmanjärjestyksestä - näin arvioimme tilannetta noin 10 vuotta sitten ---

[2007]

Lopuksi voisi ottaa teoreettisen, mutta kiinnostavan loppulauseen:

Mikäli jokainen kiinalainen ostaisi meiltä jotain kerran kuukaudessa, kerrallansa 22 eurolla, olisi miltei meidän koko vientitoimintamme katettu. Koko Kiinassa keskipalkka on nyt 65 euroa kuukaudessa. Mutta mitä Deng Xiaoping´in rikastumiskehoitus viime kädessä merkitsi?

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/maailmanjrje... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kommenttiketjusta tuli hyvä!

" ... Tarvitseeko maailma Yhdysvaltain maailmanpoliisiroolia?

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/uusi-maailma... - ]

Ei tarvitse. Maailma on polarisoitumassa useampaan vaikuttaja-arsenaaliin. Kiina on jo noussut maailman suurimmaksi taloudeksi vaikuttavuudeltaan. Venäjä on nostanut ruostuneen armeijansa vastaamaan sitä uhkaa, jonka Yhdysvaltain jatkuvat sota- ja taisteluoperaatiot maailmalla edellyttävät |5 – huomatkaamme USA’ n lähentyminen Venäjää kohtaan Syyriassa |6. .. "

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

524 lukijakommenttia - Maailma tarvitsee USA:n rinnalle Kiinan vastavoimaksi

~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - [2013]

....
US liittovaltio selvitystilassa?

[2013]
" ... Tarvitseeko maailma vihdoin USA:n rinnalle toisen vahvan valtion ja kansantalouden – kyllä, ja siihen mandaattiin ei ole kuin yksi varteenotettava vaihtoehto – se on Kiina 2], maailman talousveturiksi nouseva suurimman tuotantokoneiston omaava järjestelmä, joka käyttää ylivoimaisesti enitenkansallista varallisuutta ympäristöohjelmiin.

US-dollari ei ole enää kaikkivoipa – sen rinnalle nousee kiinalaisten renmimbi eli juan ja toivottavasti meidän euromme - € … 3]

Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten, kun USA:n velkaantuminen oli jo tähtitieteellistä – poliitikot huusivat silti kasvua kasvun perään --- ketkä muuten kantavat kokonaisvastuullista olemassolon huolta – kansantalouden kasvua huutavat valtiot vai greenpeacelaiset 4], jotka ymmärtävät, että elämä tulee vain luonnosta? ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/10/de-facto-usa... - [116223]

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset