Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Yleleaks – kuka tai mikä astuikaan infomiinaan?

  • Maapallo - meillä on kymmenistä valtioista kaksoiskansalaisia, ovatko he tasa-arvoisessa asemassa?
    Maapallo - meillä on kymmenistä valtioista kaksoiskansalaisia, ovatko he tasa-arvoisessa asemassa?
  • Eduskunta ohjaa Yleä ja lakien kautta armeijaakin. Miten käy kaksoiskansalaisuuden lakimuutokset?
    Eduskunta ohjaa Yleä ja lakien kautta armeijaakin. Miten käy kaksoiskansalaisuuden lakimuutokset?
  • Luotettava kaksoiskansalainen (?) - on siniristilippu, hiukset siniset ja lähiö - leijonariipusta ei näy.
    Luotettava kaksoiskansalainen (?) - on siniristilippu, hiukset siniset ja lähiö - leijonariipusta ei näy.

Kansallinen, eduskuntamme alainen puolueeton ja riippumaton media [?] – Yleisradio julkaisi hyvin raflaavan uutisen |1 – Suomessa Venäjän kaksoiskansalaiset joutuivat tikunnokkaan. Puolustusvoimat oli vuotanut salaisen sähköpostin, ettei suomalais-venäläisiä kaksoiskansalaisia hyväksytä tiettyihin puolustusvoimien virkoihin ja vakansseihin. Armeija luonnollisesti kiistää väitteet .

 

[ … kansalainen Erkki tietää, että Suomi on hyvä maa ja sitä puolustaa parhaiten suomalainen itse, näin oli jo kuuluisa isänmaa sinivalkoinen ääni, edesmenneen kenraali Adolf Ehrnroothin |2 suulla tunnetusti kertonut

 … kansalainen Liisa tietää, että suomalaista identiteettiä voi yhtä lailla kantaa kaksoiskansalainen kuin ”aito suomalainenkin”. Kuitenkin Liisa ymmärtää, että kullakin on kotimaansa – kaksoiskansalaisella se voi olla kahdessa paikkaa ja pohdittavaksi jää kummalle tosipaikan tullen ollaan uskollinen ja lojaali |3… ]

|1 ~ http://yle.fi/uutiset/3-9433295

 

Yle junaili pommin, johon saattoi puolustusministeri Jussi Niinistö astua. Ainakin Jussi joutui puolustautumiskannalle; ei armeijassa ole sellaista määritetty |4, mitä Yle kertoo salaisesta sähköpostista, joka oli joutunut jotenkin Yle’ n haltuun – kuka oli vuotaja?

 

Oliko jutun juoni provokaatio herkkävenäläisille?

[Osa informaatiosodan kokonaisuutta? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/hybridillista-informaatiosotaa-mista.html - ]

Nyt jälleen täältä meiltä luotiin kirjoituksille aihetta – suomalaisesta Venäjän uhasta, jopa vihasta. Olioko vuotajat tarkoitus tämä, jotta saadaan Kreml jälleen lohkaisemaan jotain sellaista, että perinteellinen media pääsee uhan luontiin ja natokiimaan kertomaan, että turva tulee lännestä ja uhka idästä – oliko näin, jää nähtäväksi.

 

Medialla on lähdesuoja

Lähdesuoja on hyvä ja myös ”paha”. Nyt voidaan kätkeytyä jopa tekaistujen ja/tai harhautettujen viestien ja lähteiden taakse. Jussi Niinistö kertoikin, että olisi Yle’ n aika tuoda faktat pöytään |5, jotta päästän vuotajan kintereille ja ennen kaikkea näkemään, oliko tämän Yle’ n salaliitto ja minkä asian takana sekä mitä vastaan.

|5 Astutettiinko kumpi informaatiosodan miinaan - ministeri ja/ vai Yle? Näin ainakin lietsotaan Venäjän uhkaa. Lisäksi ärsytetään eli provosoidaan venäläisiä herkkämedioita ja tahoja. Halutaanko J. Niinistön myötä loata perussuomalaisia, ehkä eliminoida Jussin mahdollinen PS -puheenjohtajuusehdokkuus ~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201701312200063058_pi.shtml

 

Armeija on meidän turvalukko, kun ulkopolitiikka pettää

Armeijalla on myös tehtävä, ja se on maanpuolustus kaikkiin ilmansuuntiin, ei vain itään. Armeijan eikä erityisesti sen ylimmän johdon tehtävä (tasavallan presidenttiä lukuun ottamatta) ole arvioida ulkopolitiikkaa. Sanotaankin, että sotilaat pysykööt korsuissaan |6 – keskittyen siihen mihin heidät on valjastettu, ylläpitämään riittävää puolustus- ja taistelukykyä, riittävin asein ja tarvittavalla tahdon lujuudella.

 

Kaksoiskansalaisuus

Suomessa on voimassa laki, joka asettaa kaksoiskansalaisen samalla viivalle suomalaisen kanssa |7. Tämä on kirkas asia, ja tämän puolustusministeriö, puolustusministeri ja armeija tietävät – ainakin ylimmässä johdossa. Armeija on aina esimerkkinä kansalle, armeijassa ei tehdä lainrikkomuksia, ja muista erheistä ei saa kärähtää – varusmieskään, sanotaan.

 

Nyt pestään pyykkiä, ja linkoon voi joutua perussuomalainen Jussi Niinistö,

 … ehkä idea olikin saattaa Jussi niin ikävään valoon, että hänen uraputki katkeaa ja paluu rivikansalaiseksi tapahtuu. Ehkä Jussi on laukonut nyt liiaksi harkitsemattomia heittoja?

 

Suomen armeija

Esikuva, poikien kasvatuslaitos |8 ja luottamuksen ylälauteilla paistatteleva voimakeskittymä, johon kansa on aina luottanut. Nyt tämä Yleleaks on selvitettävä juurta jaksain, sillä armeija on onnistunut yleensä pysymään poliittisten ristiriitojen yläpuolella.

Natostakin ollaan armeijassa hiljaa, sillä se ei kuulu poliittisena näkökulmana sotilaille. Sotilaat tietävät myös, ettei kansakunta halua Natoon! Suomen mies ja nainen ovat se viimeinen lukko, ettei vihulainen eikä herhiläinen meille tule – ei idästä eikä lännestä.

Lopulta onkin reilua, että säädetään laki |9, ettei kaksoiskansalainen (entä suomalainen, joka on syntynyt muualla kuin Suomessa?) osallistu korkeisiin turvaluokitettuihin ammattitehtäviin – oli kaksoiskansalainen sitten venäläis- tai amerikkalaistaustainen |0.

|E Ehkä onkin oikein luottaa vain omiin, siis Suomen kansalaisiin. Samalla voimme miettiä aitoamerikkalaisen Edward Snowdenin kansalaisuutta. Lojaliteettiherkkyys tai oliko halu paljastaa jotain sellaista, jonka itse amerikkalaisten oli tiedettävä, vai halusiko Snowden (linkin alta 515 lukijakommenttia) vain mainetta ja kuuluisuutta (onpa hänelle ehdotettu jopa Nobelin rauhanpalkintoa) ~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005068693.html -

|9 Jokainen henkilö tulee kohdella tasa-arvoisesti yksilönä - venäläisten ennakkoon syyllistäminen on kohtalokas virhe. Tiedämme, että USA on maailman johtava vakoilu- ja kybervaltio! Katso Stuxnet ~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005068693.html -

|E Näinkö meillä Suomessakin riehuu Old Media trolling - OMt' n. Nyt joko Yle astutettiin informaatiomiinaan tai perinteellinen media halusi sananvapaudessaan ja lähdesuojassaan tipauttaa lopullisesti perussuomalaiset pois orastavalta nousu-uralta (?). Ehkä saamme myöhemmin selitteen, että East trolling harhautti ja iski propagoimalla salakavalan lähteen herkistyneen Yle' n toimittajalle. Olisiko aika tullut käsille, että nyt oikeus velvoittaa tässä avaamaan lähdesuojan? ~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005068846.html -

|0 Entä Yhdysvaltain kaksoiskansalaiset Suomessa? Tiedämme USA' n olevan maailman johtavia vakoilun, urkinnan ja kyberuhkien valtio - Snowden ja Stuxnet ~ http://yle.fi/uutiset/analyysi_mita_suomen_ja_venajan_kaksoiskansalaisille_pitaisi_tehda/9433863 -

 

Tekstin viitenumerot

|1 Väite, saako Yle pysyä lähdesuojan turvassa? Olisiko haettava oikeuden päätös lähdesuojan poistamisesta, ennakkotapauksena, vaikkapa syyllä "epäily yhteiskunnallisesta lainrikkomuksesta"?

|2 Arvomaailma! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/01/tasavaltamme-presidentin-arvomaailma.html -

|3 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149436-mika-on-sinun-maanpuolustustahtosi -

|4 Jussi Niinistö kiistää ~ http://a.msn.com/01/fi-fi/AAmsEZF?ocid=sf -

|6 Kenraali Jarmo Lindbergin laukaisut ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yhdysvallat-oli-maailman-esikuva-ja-poliisi-jumalan-armosta

|7 Laki kaksoiskansalaisuudesta ~ http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030359 -

|7 Ministeri Niinistö: ”Laki upseerien kaksoiskansalaisuudesta otetaan syyniin …” [IS] ~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005068656.html -

|8 Armeija - poikien kasvatuslaitos ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/tulevat-sodat-ovat-tietokonepelej.html -  

                                                                                                                                       

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

...

AL | US | PZ | VU | T | BL | BL | FB | FB | BLOG 119813

DOC Yleleaks_kaksois_01022017 – Microsoft Word Starter

PVM 01022017

|798|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (108 kommenttia)

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Muistakaa ensinnäkin, että kansalaisuus ja kansallisuus ovat kaksi tyystin eri asiaa eikä niitä pidä sekoittaa keskenään. Toisekseen: kansalaisuuksilla on eroa riippuen sen tarjoaman valtion luonteesta. On normaaleina hyväntahtoisina pidettäviä, mutta myös imperialistisia roistovaltioita. Esimerkiksi länsimaisten arvojen vastaiset Islamilainen valtio ja Putinilainen valtio käyvät aggressiivista sotaa ihmiskuntaa vastaan EU:n lähialueella, ja molemmilla on myös maanalaista toimintaa/tiedustelua Supon mukaan Suomessakin.

Islamistisen verkoston kannatusjäsenyys ja Venäjän kansalaisuus muodostavat todellisen sidonnaisuuspotentiaalin, jota tiedetään käytetyn motivointi/painostus/kiristys/rekrytointitarkoituksiin mm. Ranskassa ja Ukrainassa armeijassa palvelleita kohtaan. Hurskaan kauniista uskomuksista huolimatta ei varteenotettavia lojaalisuusuhkia ja relevantteja turvallisuusriskejä voi jättää nyky-Euroopassa sinisilmäisesti huomiotta.

On muistettava että Venäjän kansalaisuudesta 'nauttivat' ovat maan lainsäädännön mukaan lähtökohtaisesti velvollisia auttamaan kaikkialla maailmassa oleskellessaan Venäjän federaation turvallisuuselimiä eli sotilastiedustelupalvelua ym. vieraan vallan edustajia.

Venäjän kansalaisuus ei ole suomenvenäläisille pakollinen. Jos joku pitää itseään Suomelle lojaalina ja on valmis puolustamaan maatamme tarvittaessa Venäjän hyökkäystä vastaan, hänellä ei liene tarvetta pitää vieraan vallan kansalaisuutta voimassa, ellei hänelle osoiteta esimerkiksi siihen liittyvää vakoilutehtävää ex-isänmaataan vastaan. Sinällään kaksoiskansalaisuuskäytäntö tuli Suomen lainsäädäntöön tapaturmaisesti ja pitäisi mielestäni hyödyttömänä riskitekijänä poistaa - http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/230520-p...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä eniten sotineet valtiot? Ovat ne roistovaltioita?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Ei lähialueilta esimerkiksi Ruotsi ole enää roistovaltio, vaikka olikin ennen 1800-lukua mukana liki joka koitoksessa mihin suinkin uskalsi työntyö mukaan ja taisi muutaman aloittaakin. Suomea vastaan eniten sotineitten valtioitten lista on lyhyt. Mitä maita/valtioita Ilkka muistat noin niin kuin extemporee?

Putinilainen valtio on juuri nyt Islamilaisen valtion ohella relevantein vihollispotentiaalimme, valitettqvasti. Eikö?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #4

Veikko, muistathan, että olemme eläneet jo yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa tuon idän karhun kyljessä - 1300 kilometrin matkalta? ;)

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #5

Saksakin on toisin kuin itänaapurimme aikaa sitten luopunut roistovaltioudesta eikä enää uhkaa naapureitaan. Putinilainen valtion sitä vastoin on harjoittanut imperialistista miekkalähetys-jihadiaan viime vuosina jopa kiihtyvästi uhaten nyt meitä kaikkia jopa ISIStäkin konkreettisemmin aluelaajennuksineen ja vihreine anschluss-desantteineen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #6

Veikko, miten tuo ilmenee Suomea kohtaan?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #13

C'mon Ilkka, aikuinen mies...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Veikko, laitan tähän sinulle Nato - Isäntämaa pöytäkirjan luettavaksesi, sen jälkeen uskon sinunkin ajattelevan jo pidemmälle, että mitä onkaan tapahtunut, varsinkin kun et kyennyt kertomaan mitään uhkaa Venäjältä tänne meille Suomeen :)

...
2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... - [119858]

.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #5

Voi hyvin kysyä, että mikä on roistovaltion puoliintumisaika.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #7

Hyvä kysymys. Saksan roistovaltio puoliintui hyvissä ajoin ennen 1940-luvun loppua, ja toinenkin puoli fasistivallasta romahti 1990-luvun alussa muurin murtuessa, kun itä-Saksaankin saatiin demokraattinen tasavalta. - Venäjällä olemme odottaneet jotain tapahtuvaksi näihin asti, ja Gorban ja Jeltsinin aikaan taisimme uskotellakin jotain tapahtuneen, mutta nyt uhoaa tuo Putinilainen valtio internatsionalistisine jihadeineen...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Veikko, miten se "uhoaa" meille suomalaisille?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #15

Ovatko nuo tummat lasisi ihan umpipimeät ja korvatkin tukossa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Potut pottuina ;)

Ei näytä aurinko juuri paistavan synkeämielisyyteen todellisuutta varjostavan lipan taakse ...

Joku kysyi tuossa yv. viestissä, että onkohan Veikolla kaikki kynät terävinä penaalissa ;)

-maistuuko huumori?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

Mikäli katsomme itään, niin Neuvostoliitto "puoliintui", ja nyt on jäljellä Venäjä, jota lännenmies yrittää edelleen puolittaa kiihkeästi. Venäjä on liian suuri varannoiltaan - ajatellaan lännessä, varsinkin, jos se löytää kumppanikseen maailman suurimman - Kiinan!

...
530 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta.

Otsikolla: Lännenmies yrittää luhistaa Putinin Venäjän - ORIG 23.09.2014

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lainaus:

"Eikös koko YLE:n toiminta perustu "Informaatio operaatioihin"? -Vai olenko ymmärtänyt Suomen suurimman median toimintaperiaatteen täysin väärin?" - RH (FB_Vapaasana)

Link ~ http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3381035/Yle+pitaa... -

.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Kaksoiskansalaisuuskysymys sai poliitikotkin kommentoimaan. Vihreitten Ville
Niinistö mm. väläytti mahdollisuutta, että kaksoiskansalaisuutta Venäjän kaltaisten maiden kohdalla rajoitettaisiin: https://www.uusisuomi.fi/comment/723528

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Veikko, hyväksytkö yhtä valtiota kohtaan tapahtuvan sorsimisen - eikö pitäisi puhua kaikista kaksoiskansalaisista? Mistä tuo sinun russofobia sikiää?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #16

Isovenäläisimperialismofobia sikiää historialliseen maahantunkeutujakolonialismiin, tsarismiin ja neuvostofasismiin perustuvan putinismi-duginismin - https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Dugin#Vaik... - aggressiivisen olemuksen herättämästä ihmiskunnansuojeluvaistosta. Rajoituksia on harkittava kaikkia lojaliteettiriskivaltioiden kansalaisuuksia kohtaan, sikäli kuin muita ilmenee Islamilaisen valtion ja Putinilaisen valtion eli nyky-Venäjän lisäksi. Jos Trump rysäyttää ulkopolitiikkaansa venäjämielisen tms. meitä uhkaavan linjamuutoksen, voisi USA:nkin luokitella syynin piiriin. Nyt on relevantein uhkapotentiaali itänaapurimme islamistien ohella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Johan russofobia jylyää ;)

Otetaanpa toisinpäin - Venäjän näkökulmasta:

105 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta.

Otsikolla: Ensi viikosta lukien olemme uhka ja viholliskandidaatti?
ORIG - 25.11.2014

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Jatketaan vain kaksoiskansalaisten pääsemistästä valtion palvelukseen, miten olisi vaikka eräs Sveitsiläis - Suomalais kaksoiskansalainen joka on johtavassa asemassa valtion johdossa ?

Mielestäni on hyvä jos estetään kaksoiskansalaisten pääsyä tiettyihin valtion virkoihin. Mutta tämän pitäisi olla johdonmukainen koskien _kaikkia_ kaksoiskansalaisia.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Nyt halutaan nähdä uhkakuvia vain venäläisissä vaikka sama riski on kaikissa. Itse asiassa maksettuna vakoojana voi toimia aivan supisuomalainenkin. Kaksoiskansalaiset eliminoimalla vähennetään ehkä turvallisuusuhkia, mutta ei poisteta niitä.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Samaa mieltä Tuuren kanssa.

Onhan se ihan hyvä turvallisuutta ajatella ja yrittää riskejä pienentää. Siinä mielessä on hyvä, että kaksoiskansalaisuuden omaavat ei pääse kiinni kaikkeen informaatioon, mutta tämän pitäisi koskea jokaista kansalaisuutta (jokaista kaksoiskansalaisuuden omaavaa), ei ainoastaan venäläisiä

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #12

Tärkeisiin virkoihin ja valtion turvallisuutta koskeviin tehtäviin tehdään turvallisuusluokitustarkistus - kaikille pyrkijöille, oli kaksoiskansalaisuus tai sitten ei ...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #12

Rajoituksia on harkittava kaikkia lojaliteettiriskivaltioiden kansalaisuuksia kohtaan, sikäli kuin muita ilmenee Islamilaisen valtion ja Putinilaisen valtion eli nyky-Venäjän lisäksi. Jos Trump rysäyttää ulkopolitiikkaansa venäjämielisen tms. meitä uhkaavan linjamuutoksen, voisi USA:nkin luokitella syynin piiriin. Nyt on relevantein uhkapotentiaali itänaapurimme islamistien ohella.

Isovenäläisimperialismin uhka pohjautuu historialliseen maahantunkeutujakolonialismiin, tsarismiin ja neuvostofasismiin perustuvan putinismi-duginismin - https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Dugin#Vaik... - aggressiiviseen olemukseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Kerrotko vihdoin miten Venäjä meitä uhkailee?

...
Suomalaiset eivät ole pelänneet Venäjää eikä venäläisiä -osaamme hyvin elää täällä peräpohjolassa - idän ja lännen vedenjakajalla, ymmärtäen pitää viholliset kaukana ja ystävät lähellä :)

4] Emme pelkää venäläisiä – ehkä vähän epäluuloa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/suomalainen-... - [BLOG/il]

...
[15102005] Presidenttimme lohkaisi jälleen mielenkiintoisen väittämän suomalaisten pelosta Venäjää kohtaan. Edellinen presidenttimme väittämä oli erillissota 1941-1944, joka lohkaistiin Keski-Euroopan johtajille. Suomalainen sanasto on rikasta ja pelko, epäluuloisuus ja varauksellisuus ovat kaikki eri sanoja. Suomalainen voisi olla epäluuloinen ja varauksellinen, mutta pelko on ehdottoman väärä sana.

Suomella on erityisen värikäs ja monipuolinen historia itäisen naapurimme kanssa. Venäjä "vapautti" Suomen Ruotsista. Näin päättyi ruotsalaisten suurvalta-aika sotineen, koska hakkapeliitat eivät olleet enää käytettävissä. Lenin antoi Suomelle itsenäisyyden vaikeiden autonomia-aikojen päätteeksi ja yleisen vallankumouksen kiinnittäessä venäläisten huomion kotimaahansa.

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venaja-loi-s... - alta.

.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #27

Huom! Putinin merkittävimmän ideologin mukaan mm. Suomen tulee kuulua Venäjän valtakuntaan. :(

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #25

Huom! Putinin merkittävimmän ideologin mukaan mm. Suomen tulee kuulua Venäjän valtakuntaan. :(

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Veikko, missä näin lukee? Keksitkö itse?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #34

Tämän muistavat aika monet.

Helsingissä esiintynyt Aleksandr Dugin: Suomi kuuluu Venäjän imperiumiin

Lähde: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/eurooppa...

En kommentoi itse Duginin lausahdusta, koska juttu on ruovittu munaskuitaan myöten monellakin palstalla.
Kuitenkin on hyvä meidän suomalaisten tietää mikä on Venäjän nykyhallinnon mietteet isänmaatamme kohtaan. Puolustuksemme vahvistamiseksi olisi irtaannuttava Ottawan miinakielto sopimuksesta ja liityttävä Natoon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Pitäisikö meidän ruotia myös Zhirinovskin lausahduksia? Ja katsoa mihin ne ovat johtaneet?

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #34

"Duginin poliittinen tavoite on Venäjän imperiumin palauttaminen ensisijaisesti yhdistämällä entisten neuvostotasavaltojen, kuten Georgian ja Ukrainan, alueita Venäjään. Duginin ajatuksissa myös Suomi kuuluu Venäjän imperiumiin[1][13]." https://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Dugin#Ajat...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Millainen valta Duginilla on Venäjällä, entä dosentilla Suomessa? ;)

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #37

Eihän Dugin ole edes päättävässä asemassa Venäjällä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

Harmiton äänitorvi, kuten Zhiri ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Snowden on esimerkiksi täysamerikkalainen, kuten Manningkin.

...
57 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta.

Otsikolla: Kuinka agressiivisesti lännenmies puolustaa kulttuuriaan? - ORIG 11.08.2014

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

O-P, juuri näin, mutta miten se istuu EU-direktiiveihin, sillä meidän lainsäädäntö hyväksytään EU - Brysselissä. Olemme toistaiseksi EU-valtio, ja sen määräysten alaisia.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Siis olemme liittovaltio emmekä itsenäinen valtio ? Kaikkia ei voi laittaa Eu:n piikkiin vaikka se meitä paljon määräilee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Selviää kysymällä onko viimeisin kaksoiskansalaisuuteen liittyvä lakimme niin sanotusti EU - hyväksytty ...

...
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoiskansalaisuus -
~ http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030359 -

.

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Mielestäni kaksoiskansalaisuus tulisi kieltää ja *yskäisy* venäjältä tulevia ei tulisi päästää lähelle tärkeitä tietoja tai kalustoa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä kiinalaisia ja amerikkalaisia?

.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Entä kiinalaisia ja amerikkalaisia?

Nämä eivät ole koskaan hyökänneet Suomeen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

USAF tuli Suomeen rauhan aikana jopa pyytämättä - itse itsensä kutsuen :)

Neuvostoliitolle sanottiin aikanaan kohteliaasti - "Kiitos ei".

...
Entä nyt kun on kysymys vakoilemisesta, mitä tuumaat USA' n ominaisuudesta olla maailman vakoilevimpia valtioita... kts. Stuxnet, Snowden, Manning - Assange jne ---

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #55

USAF tuli Suomeen rauhan aikana jopa pyytämättä - itse itsensä kutsuen :)

Montako Helsingin rakennusta pommittivat, paljonko jäi suomalaisia lapsia orvoiksi?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Harri,

hyvä kysymys, esitetään se nyt itään kohdistuen viimeiseltä 70 vuodelta, tai oikeastaan 1944 lokakuusta lukien ...

Siis: Montako Helsingin rakennusta pommittivat, paljonko jäi suomalaisia lapsia orvoiksi?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #63

hyvä kysymys, esitetään se nyt itään kohdistuen viimeiseltä 70 vuodelta, tai oikeastaan 1944 lokakuusta lukien ...

Miksei laajenneta aikaperspektiiviä?
Montako Helsingin rakennusta venäläiset pommittivat 1919-1938 ja 1944 lokakuusta lukien?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

Montako suomalaista engelsmannit tappoivat Krimin sodan aikana - 1800 -luvulla, entä kuinka paljon menetimme suomalaisia juntturoita, kun Ruotsin kuningas soditutti itäistä maakuntaansa ... jne ---

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #72

Älä ole lapsellinen.
Nyt on kysymys Suomen venäläisten kaksoiskansalaisuudesta ja sen merkityksestä kansalliselle turvallisuudellemme.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Täysin asiallinen kommentti - vai eikö sinusta engelsmannien tappamat suomalaiset ole merkityksellisiä ... kyseessä oli Krimin sodan pohjoinen näytös - hyökkäykset Autonomista suuriruhtinaskuntaamme vastaan. Sota suomalaisia vastaan - nuo maihinnousut ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kysytään Veikolta, oletko tätä mieltä - alla oleva linkki ja sen alta tuleva teksti:

59 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta. Otsikko: Kokoomuksen koppalakkiosasto keulii natomopoillaan kansakunnan ohi! - ORIG 19.12.2014

OTE
" ... (Media lööpitti voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme - Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!”)

[ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]

Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.

Miksi kansalaiset ovat niin vakaasti Natoa vastaan? ... "

...

Entä tämä?

120 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta.

Otsikolla: Eurooppalainen kokonaispuolustus sisältää alueen Uralille saakka - ORIG 10.03.2015

.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Mielipidekyselyissa NATOn jäsenyydestä on tapahtunut mielenkiintoinen muutos: Läntisen sotilasliiton Naton jäsenyys houkuttaa 26 prosenttia suomalaisista mutta eri mieltä on 48 prosenttia, kertoo Maaseudun Tulevaisuus teettämänsä kyselyn perusteella tammikuussa 2017.

Naton vastustus on pudonnut alle 50 % ensimmäistä kertaa, mitä jo ounastelimmekin syksyllä.

Toisaalta ei maanpuolustusta mielipidekyselyin ja kansanäänestyksin hoideta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nato kannatus on yli 10 vuotta pysynyt 17-27 prosentin tietämissä ja viimeisin natoselvitys antoi vastustajia yli 50% ---

...
" ... Reserviläisten Nato-kannatus on laskussa, ilmenee Reserviläisliiton jäsenkyselystä.

Vastanneista 41 prosenttia hakisi nyt sotilasliitto Naton jäsenyyttä, kun viime lokakuussa kannatus oli 5,3 prosenttiyksikköä korkeammalla. Vuoden takaisesta Nato-jäsenyyden kannatus on laskenut vajaat 8 prosenttiyksikköä. ... ei edes reserviläiset!

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/reserv... -

...
" ... Kielteisesti Nato-jäsenyyteen suhtautuu 61 prosenttia vastaajista ... " [MTS]
~ http://yle.fi/uutiset/3-9326143 -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #56

Itse asiassa tuoreessa MT:n mielipidekyselyssä vastustus on 48% - eli alle puolet. Erittäin merkittävä muutos, mitä jo ounastelimmekin syksyllä.

Lähde http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/nato...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

MT - Internet kysely ilman identifiointia -
...

MTS taas edustaa luotettavaa tutkimusta, johan sen jo nimikin sanoo :)

~ http://www.defmin.fi/tehtavat_ja_toiminta/viestint... - tässä MTS tietoa, mikäli se on aiheena tuntematon.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #61

Kannattaa muistaa historioitsija Thomas Babington Macaulayn kuolematon lausahdus:
"Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku." ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Hyvä!

Tätä on noudatettu liki koko historiamme toiseksi pisimmän rauhanjakson ajan - vuodesta 1945 kesästä aina viimeisiin vuosiin - nyt on noussut hyytävä natofanatia ja russofobia muun muassa koppalakkisten kokoomuslaisten huulille, muistamme:

Kokoomuksen vanha kaarti veisi kansakuntamme Natoon, vaikka ohi kansanäänestyksen!

(Salolainen, Kanerva, Zyskowicz ja Sasi)

...
[2014]

"(Media lööpitti voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme - Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!”)

[ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]

Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.

Miksi kansalaiset ovat niin vakaasti Natoa vastaan?

Siihen on yksiselitteistä vastausta vaikea antaa, mutta yritetään: 1) Suomalaiset eivät halua ajautua Venäjän vastustajaksi, kuten ajauduimme Saksan kolmannen valtakunnan virrassa Jatkosotaan, 2) Suomen kansa haluaa olla kaukoviisas ja katsoa sotilaallisesti liittoutumattomana niin itään kuin länteen – emme asettaudu näin toimien viholliskandidaatiksi 5], vaikka Nato-Isäntämaasopimus 6] jo saattoi siirtää meitä tuohon suuntaan [?].

Kolmanneksi Venäjä on meille erittäin merkittävä kauppakumppani ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios... -

.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Näin minäkin sen mietin, että esimerkiksi venäjän kielen taidosta pitäisi olla puolustusvoimissa hyötyä eikä haittaa.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702012200063418_u...

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Myös arabian kielestä pitäisi olla nykymaailmassa hyötyä (samoin ruotsin).

Islamilaisen valtion tai Venäjän kansalaisuutta taas armeija voi hyödyntää lähinnä vain noita roistovaltioita vastaan suunnatussa vakoilutoiminnassa tms. Ja ne tapaukset rekrytoidaan kyllä sitten erikseen. Joten ei anneta pääsyä Suomen armeijan palvelukseen, jos rasitteena on itänaapurin kansalaisuus. Sehän ei kai ole mitenkään pakollinen Suomessa asuville venäjänpuhujille enempää kuin suomenruotsalaisillekaan Ruotsin kansalaisuus?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Ei kannata ryhtyä liian vainoharhaiseksi. Olen samaa mieltä kuin Timo Soini: Pelkkään passiin perustuva syrjintä on epäreilua

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #40

Olen täysin samaa mieltä. Ja Suomen kansalaisille tarkoitetun armeijan palvelukseen ei tule tietenkään pääsääntöisesti ottaa vieraan vallan kansalaisia varsinkaan tietoturvaintensiivisiin tehtäviin, se on selvää varmaan sinullekin? Islamilainen valtio ja nykyinen Venäjän federaatio ovat erityisuhkia lojaliteettiriskeinä, eikö?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Kerrotko nyt vihdoin lukijoillekin nämä Venäjän aiheuttamat konkreettiset uhat ja mahdolliset uhkailut Suomea ja suomalaisia kohtaan?

Jihadistit onkin sitten aivan asia erikeen - sisäisen turvallisuuden osalta!

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #44

Jos joku katsoo aiheelliseksi jatkaa sitoutumistaan Venäjän tai Isisin kansalaisuuteen Suomen kansalaisuuden saatuaan, on tuota kansalaisuutta voitava sitten käyttää aktiivisesti noita valtioita vastaan tai evättävä armeijapalvelus.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Mikä on isisin kansalaisuus?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Soinilla on joskus älykkäitäkin huudahduksia - banaanien ja lakritsien väliin ;)

Tosin Timo tekiehkä tiedostamattaan pari pahaa virhettä ulkoministerinä!

ETYJ ja nyt joku kuukausi sitten:

...
Luottamus |1
[ ~ http://yle.fi/uutiset/nakokulma_yllatetyn_presiden... - ]

Ulkoministeri Timo Soini esitti valikoivaa, yhden kannan solidaarisuutta ja joustavaa luottamuskäsitettä. Soini kehui että luottamus ei horju, eikä Venäjän suhteet enää huonone. Soini ehkä puhui ja lausui enemmälti ajattelematta. Soini vastaa ulkosuhteista länteen – erityisesti EU’ iin, viimeisen valtaoikeusjaon mukaisesti.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/10/saako-suomi-... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mistä tuo Veikko sinun mustanpuhuva russofobia oikekin sikiää? Perusteltko hiukan väitteistäsi, uskoisin, että lukjoita se kiinnostaisi.

Haluaisitko, että Suomi liittyy Natoon?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #47

Kyse on realismista - kannattaa muistaa historioitsija Thomas Babington Macaulayn kuolematon lausahdus:"Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku."

Jokainen voi kaivaa Euroopan kartan esille ja merkitä siihen naapurimaidemme asevoimien sijainnit omien rajojensa ulkopuolella. Samalla voi merkitä nuolin kartalle mistä suunnasta maahamme on hyökätty viimeisen kolmen sadan vuoden aikana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Mennäänpä hakemaan asiantuntijoilta todellista tietoa - pysytään näin totuuden kaidalla tiellä:

~ http://sgseura.fi/index.php/15-ajankohtaista/29-pe... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #57

Onko jossain todennettu uutisoitu väite?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Käsitellään asiaa myös samalla laajemmin ja katsotaan tilannetta molemmat silmät auki:

c-p
" ... Kuvan yläosassa erottuu pisteviivalla rajattu alue, joka sijoittuu Suomen ja Ruotsin Lappiin. Alueella on merkittynä Rovaniemen ja Ruotsin Jokkmokkin sotilaskentät. Kartassa olevassa tekstissä viitataan Suomen ja Ruotsin isäntämaasopimuksiin Naton kanssa. Tekstissä sanotaan maiden tehneen sopimuksen "ruotsalaisen ja suomalaisen infrastruktuurin käyttämisestä sen takaamiseksi, että Naton joukkoja voidaan siirtää Pohjois-Eurooppaan". ... "

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701162200054170... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aivan. Saataisiin paremmin selville nämä Suomen "valloitussuunnitelmat" ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Yle ja ministeri ilmiriidassa: ”Vahinko tapahtui jo Venäjällä” c-p

...
~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/213570-yle-ja-min... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Puolustusministeri: Ylen ”uutisankka” on vahingoittanut Suomen ja Venäjän suhdetta" c-p - J.Niinistö toteaa Ilta-sanomissa.

~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000506989... -

...
Topicista:

" ... Oliko jutun juoni provokaatio herkkävenäläisille?

[Osa informaatiosodan kokonaisuutta? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/hybridillist... - ]
Nyt jälleen täältä meiltä luotiin kirjoituksille aihetta – suomalaisesta Venäjän uhasta, jopa vihasta. Olioko vuotajat tarkoitus tämä, jotta saadaan Kreml jälleen lohkaisemaan jotain sellaista, että perinteellinen media pääsee uhan luontiin ja natokiimaan kertomaan, että turva tulee lännestä ja uhka idästä – oliko näin, jää nähtäväksi.
... "

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Hieno uusi sana: herkkävenäläinen ! ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ns. "zhiriläiset ja duginistit" - samassa kategoriassa meidän dosentin kanssa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

Päästetään sinut pohtimasta tätä asiaa:

Vapautetaan kaksoiskansalaiset asevelvollisuudesta. Venäläisten kohdalla se tarkoittaisi varmaan sitä, että heidät luovutettaisiin täältä Venäjän armeijaan !

Siellä armeija kestää vähintään vuoden, jos kaksoiskansalaisena hengissä selviää.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000007355...

Nyt Suomessa asevelvollinen antaa sotilasvalan ja Venäjän lain mukaan se on maanpetturuutta Venäjän kansalaiselle.

Sotilasvala

Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista valtiojärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan valtiojärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.

Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja ryhdikkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjojen tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

Jos minut asetetaan esimiesasemaan, tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä.

Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Moskovassa ei asiaa, edes tuota sotilasvalaa, koettu ongelmaksi. Jos on suomalainen, vaikka kaksoiskansalaisuuden nimissä, on tehty vala pitävä. Se, että venäläinen Suomen kaksoiskansalainen saattaa menettää Venäjän kansalaisuuden on sitten eri asia.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

Olet yllättävän hyvin perillä mitä Moskovassa ajatellaan. Soitiko ja kysyit Moskovan kantaa. Miten te ajattelette asian siellä Pietarissa.

Näitä esittämiäsi tarkkoja yksityiskohtaisia tietoja ei saa kuin trolliarmeijan jäsen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #75

Suomalainen, joka on varustettu normaalein aivoin pitää silmänsä auki ja rakentaa verkostoa muuallekin kuin Taka-Hikiälle - voi tietää yllättävän paljon.

Kauppamiesten matkassa ... ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #75

Eväitä informaatiosodan peruskäsitteisiin:

...
[19122016]

" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Asiantuntijatahoilta esiintyy myös tälläisiä kannanottoja:

"Raju ehdotus strategian professorilta: Suomen liittouduttava Venäjän kanssa
ESSEE: Jos Venäjän ja lännen välillä puhkeaisi konflikti, länneltä ei tulisi apua Suomelle, kirjoittaa Alpo Juntunen" - SK

~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/raju-ehdo... -

...
Itse kkannatan täysin liittoutumaton Pohjolan sveitsittymisen mallia, jossa toimimme mieluumminkin idän ja lännen välissä välittäjänä - kuten tapahtui aika-ajoin Kekkosen ja Koiviston aikana!

...
Sveitsittyminen

[26082014]
" ... Niinistö on pohtinut pitkään asemaansa maastamme käsin,

olemmehan idän ja lännen vedenjakajalla, olemme itää ja länttä 3] – olemme lisäksi niitä harvoja ei-natomaita EU:ssa, mutta ennen kaikkea olemme Venäjän rajanaapuri ja meillä on kunniakas kokemus myös venäläisestä voimasta ja erityisesti meidän omasta sisusta, kuinka omaa maata puolustetaan.

Putin on sanonut arvostavansa suomalaisten omaa päätöstä liittyen natokuvioihin –

… Putin tietää kansakuntamme suuren enemmistön olevan Natoa vastaan – vuodesta toiseen, jatkuvasti – ollen niin, että Natoa kannattaa vain lähinnä kokoomuslaiset – natokannattajien määrä on ollut 17-27 prosentin luokkaa.

Putin vaikutti aikanaan Suomen Turussa ja hänellä on erinomaisia kontakteja edelleen massaamme. Kokoomusta lähellä oleva taustavaikuttaja Anders Blom, oli muuten ainoa henkilö Putinin virkaanastujaisten yksityistilaisuudessa, meiltä Suomesta. Kansallemme ei ole luonnollisesti kerrottu kaikkea mitä taustalla tapahtuu.

Onko Suomella ja Niinistöllä nyt se kuuluisa tuhannen yksikön paikka?
Tiemme voisi aiemmin meitä pilkatun suomettumisen sijasta ”sveitsittyä” – hiljalleen ja rauhallisesti, kokemusta ja luottamusta hankkien ylivertaiseksi venäjäasiantuntijaksi lännen käyttöön. Tiedämme, että länsi joutuu kamppailemaan vahvasti talouskaavaa ”Kiina + Venäjä > USA + EU” 4] vastaan, peläten sen muuttuvan jopa sotilasvoimakaavaksi.

Voimme olla portti itään ja portti länteen – ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoi... - [119914]

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

c-p
"Ministeri Niinistö: Yle teki hallaa Suomen julkikuvalle Venäjällä – Ylen päätoimittajan mukaan väite on hyvin erikoinen

Ministerin mukaan Ylen uutinen Venäjän kaksoiskansalaisten kohtelusta Puolustusvoimissa levisi Venäjän mediaan. .. " -HS

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005069965.html -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täydennetään uusimmila uutisilla:

Ylen on toimitettava tuo sähköposti julkisuuteen tai ainakin poliisille, sillä tuosta näyttää paistavan mahdollinen rikkomus - kiihotus kansanryhmää vastaan.

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702012200063432... -

.
Saatiin myrsky vesilasiin, herkkävenäläiset provosoitiin ja näinkö vielä syyllistyttiin kiihotukseen kansanryhmää vastaan.

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201702012200063... -

.
Näinkö tällä tuntemattomalla provokaatiolla saatettiin syytön kansanryhmä huonoon valoon? Oliko tämä kiihotusta kansanryhmää vastaan? Kuka pyytää aiheesta poliisitutkinnan?

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702012200063252... -

.
Näin pääteltiin jo eilen. Haluttiin provosoida herkkävenäläisiä, ja siinä onnistuttiin. Tässä esimerkki kuinka synnytetään Venäjän uhkaa, jopa vihaa. Olisiko nyt Yle pakotettava tuomaan esille tuon mystisen sähköpostin, josta julkiväite synnytettiin?

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702012200063661... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Totesimmekin jo sanan herkkävenäläinen uudeksi ja hienoksi täysin suomalaiseksi kielikukkaseksi - ei siis mitään merkonomienglantia, jota käytetään kun ei ole mitään sanottavaa mutta jotain on kuitenkin ölähdettävä.

Kuitenkin olisi hyvä tietää missä tuota tänään lanseerattua herkkävenäläinen -sanaa käytetään ja mitä se tarkoittaa. Jos vaikka Arska käyttää sitä pietarilaisvaimostaan ja majuri Jyry maailman suosituimman haupitsin 2A18 D-30 Ljaguškan (Suomessa 122 H 63) sirpalekranaatin sytyttimestä niin väärinymmärrys on mahdollista. ;-)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Minusta "herkkävenäläinen" on venäläinen joka on herkkätunteinen, herkkänahkainen, herkkähipiäinen tai yliherkkä.

Näin näyttää olevan. Minun päätelmäni on että herkkänahakaisuus venäläisissä lähtee Putinista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Yliherkkä - esiintyy hallitusti (ns. prosenttiliike) ja valtakoneistolta tilattuna. Zhiriläiset ja duginistit - heidän vastine on meidän dosentti.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #83

Duginismi on äärinationalista euraasialaista ajattelutapaa - siitä on herkkyys kaukana.

Euraasialaisuuden ajajat katsovat olevansa venäläismielisiä antifasisteja. Kun vaikkapa Johan Bäckman sanoo itseään antifasistiksi, tiedämme hänen tarkoittavan, että hän on euraasialaisuuden puolustaja turmeltunutta länsimaisuutta vastaan.
Siinä pyritään säilyttämään perinteisen yhteiskunnan, jonka perusteita kapitalismi jäytää Euroopassa. Se on perinteitä kunnioittavaa, perinteisesti kristillistä ja imperialistista. Se on kommunismin vastaista, koska ajatuksena on, että kommunismi on länsimaisen ajattelun tuote ja vastoin laajaa venäläistä sieluisuutta, jonka vartaan voidaan perustaa todellinen kristillinen sivilisaatio. Dostojevskin yleismaailmallinen kristillisyys on olennainen osa siitä.

Euraasialaisuuden mukaan Venäjä on oikean kristillisen järjestyksen ylläpitäjä Euraasiassa ja sitä vastaava kansallisuus johtaa muitakin euraasialaisia kansallisuuksia, kuten suomalaisia, joita venäjä ei sorra, vaan auttaa kristillisten hyveiden mukaan. Johdettavien kansallisuuksien tulee seurata pääkansallisuutta ja hylätä paheet, esimerkiksi homoseksuaalisen elämäntavan, josta on laitonta puhua jollakin neutraalilla tavalla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Herkkävenäläinen = herkkä reagoimaan tavallansa. Meidän vastine zhiriläisille ja duginisteille on Donpassin dosentti Bäckman.

Zhiriläisyys olivat tietoinen menettelytapa Venäjän ylimmän johdon tilauksesta ylläpitämään terävää kieltä isovenäläiseen tapaan - tosin ylimmän johdon tarkassa nuhteessa. Koskaan ei mitään kovista puheista huolimatta meille tapahtunut - oli siis retorisesta varoittelusta kyse. Usein Putin hymyili näille tarkoitushakuisille ylilyönneille ja saattoi toruakin - että hyi pojat, maltetaanhan vähän - tullaanpa ruotuun.

Zhiri on jo vanha mies. Dugin on tullut manttelin perijäksi jatkamaan zhiriläistä retoriikkaa, idealla: "Haukkkuva koira ei pure" -

Tätä politiikan muotoa ei meillä ymmärretä, se otetaan aivan väärin, herkistytään natojenkaajaksi ja -fanaattiseksi. Laaja-alaisempi ajattelukyky, herkkäkuuloisuus ja tarkkasilmäisyys kertovat paljon Moskovan tavasta toimia - harmiksemme ja Suomen turvallisuutta ajatellen vahingoksemme, meillä on russofobistisia ja natofanaattisia aineksia - ikäänkuin vastineiksi zhiriläisille ja duginisteille.

Tosin niin meillä kansa kuin Venäjällä Kreml hyväntahtoisesti rauhoitellen sanovat: "Puhu sinä, minä pidän hevosta" ;)

...
Asioita auttaa ymmärtämään niin Zhirin kuin Duginkin tapaaminen kasvokkain.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #86

Joo - "tuttu" toimittaja, joka osaa venäjää, on haastatellut molempia.
Hän on taustaltaan yhteiskuntatieteilijä.

Hänen mielestään näiden miesten taustat selittää pelkistyneen elämänkatsomuksen.
Ateistisessa sosialistisessa agressiivisessa ja mustavalkoisessa diktatuurissa eläminen on ollut repivää kristilliselle ja perhekeskeiselle venäläiselle. Kapitalistisen maailman pahuus silti miellettiin ja se heijastuu myös herrojen euraasialaisessa ajattelumallissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #87

Näyttää siltä, että haastattelu on jäänyt pintapuoliseksi.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #88

Oletko lukenut nuo haastettelut? Niissä pysytään ennalta sovitulla linjalla ja joskus haastateltava on pyytänyt kysymykset ennalta.

Kommentissani oli kyse toimittajan omasta arvoista venäläisherroista eikä haastattelusta. Hyvää venäjää puhuva naistoimittaja, joka on vielä ortodoksi, sai heidän sanallisen arkun avautumaan haastattelun aiheen ulkopuoleltakin. Yhteiskuntatieteilijänä hän pystyy hyvin arvioimaan heidän maailmankatsomustaan ja sen syntyä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #91

Ok. Kommentti vain kertoi pinnallisuudesta.

Sanoisin, että herroihin tietämys avautuu vasta parin päivän retkellä jollain sopivalla datshalla :)

Ei kameroita, ei nauhureita - vain ihmiset, aihe ja tavoite.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #92

Olisihan se hienoa. Tietysti vielä kielikynnys pitää ylittää, muuten jää hieman visuaaliseksi herroja tuoijotellessa ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #93

Suomessa on erinomaisia suomi-venäjä-suomi tulkkeja, luotettavia ja lojaaleja ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #94

Mutta olisi hienoa keskustella venäjäksi - itse en osaa.
Tunnen erään venäläisen, joka puhuu kotimaista kieltämme ruotsia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

Paras tulos on saavutettu siten, että on osaava tulkki ja omassa seurueessa henkilö joka osaa hyvin venäjää, mutta muut eivät sitä tiedä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #97

Eiköhän olla samaa mieltä, että paras olisi osata kieltä itse.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #99

Harva osaa hyvin. Moskovan-Paavo on asunut 20 vuotta Moskovassa ja muuallakin Venäjällä, on KTT, ja sanoo rehdisti, ettei venäläisestä vaimostaan huolimatta osaa vieläkään hyvin venäjää - tämän vuoksi syntyy vaillinaisella kielitaidolla helposti vääriä käsityksiä, siksi pätevä tulkki on paras - small talk on sitten eri asia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuka/ ketkä halusivat tietoisesti provosoida herkkävenäläisiä ottamaan koppi Suomesta - Venäjän negatiivisesta käsittelystä - herkkupaikka avata jälleen "lapsenryöstö".

Poikkeavasti poliisin pitäisi tutkia kyseinen Yle uutinen, vaikka lähdesuojan läpi, koska tapahtuma koskettelee maamme valtioturvallisuutta. Ehdotuksia provokaattorista?

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005070847.html -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Karjalan prikaatista kotiutunut Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen: ”Armeijassa koin ensi kertaa olevani tasa-arvoinen”
Artem Belyaev ajattelee, että epäluuloinen sävy viime päivinä virinneessä kaksoiskansalaisuuskeskustelussa voi lisätä vastakkainasettelua suomalaisten ja venäläisten välillä" -HS (c-p)

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005070824.html -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Supo: Kaksois­kansalaisuus vaikuttaa vakoilun torjumiseen – värväysyritykset aiempaa aggressiivisempia
Värväysyritykset muuttuivat aiempaa ”aggressiivisimmiksi” jo vuonna 2010, Supo kertoo" -HS (c-p)

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005071358.html -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Turvallisuuteen sidottu kansalaisuuskeskustelu vaikuttaa ruohonjuuritasolla suoraan perheiden tunnelmiin ja jopa identiteettiin. Jos omat lapset ovat kahden maan kansalaisia, ajatus kansalaisuuden perusteella tehtävistä rajoituksista on lähtökohtaisesti ikävä. Äitinä alkaa vaistomaisesti pohtia, mihin virkoihin omat lapset eivät kenties kelpaakaan, vaikka järjellä koittaisi ajatella, ettei uhka ole todellinen.

KUN KAKSOISKANSALAISUUS tuli mahdolliseksi vuonna 2003, Suomi oli voimallisesti avautumassa Eurooppaan ja maailmaan. ... " -HS

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005071432.html -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näinkö kohu kaksoiskansalaisista sai alkunsa? - Kainuun prikaati myöntää Ylelle: ”Virhe on tapahtunut”

~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/213693-nainko-koh... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mennäänpä jälleen asiaan, nyt pr. Niinistökin otti kantaa topicciin:

"Presidentti Niinistö kaksoiskansalaisuudesta: "Tilanne on toinen kuin lakia säädettäessä" ---

~ http://yle.fi/uutiset/3-9438916 -

...
"Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja vaatii ministeri Niinistöä kuultavaksi
Mika Kari haluaa kuulla puolustusministeriltä, onko nykyisessä kaksoiskansalaisuuskäytännössä jotain vikaa. ... " ---

~ http://yle.fi/uutiset/3-9439035 -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi jälleen erinomainen ketju, osa kommenteista hyppeli asian ohi, mutta se kuuluu tähän kulttuuriin, kun sanat itse aiheesta loppuvat ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täydennetään ketjua uusilla uutisoinneilla ---

... Kaksoiskansalaiseen voidaan yhtälailla kohdistaa turvallisuusselvitys kuin suomalaiseen. Samalla viivalla lähtiessään selvitykseen.

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005072322.html - Soini HS' ssa.

...
... ! ...

~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005072374.html - UM' n turvallisuusjohtaja HS' ssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pm. Sipiläkin kommentoi kaksoiskansalaisuuuden haasteita ---

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sipila... -

.
... Ministeri Niinistö ei ollut tietoinen mitä vasen käsi tekee. Eikä tietenkään voinutkaan. Jussi selvisi ehjin nahoin.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yle-ka... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Päivitys uutisvirtaan:

... Entä pieni ryhmä ihmisiä, jotka haluavat olla maailmankansalaisia? Entä evoluution vuosimiljoonainen reviiripuolustus? Mitä näiden väliin jää? Helppo vastaus: "Politiikka isänmaasta ja äidinkielestä tapoineen ja kulttuureineen - uskontoja unohtamatta"!

~ http://yle.fi/uutiset/suomi_kaksoiskansalaisineen_... -

...
... Näinkö Yle herkutteleekin "voittonsa" kynnyksellä? Romahdus voi tulla perustuslaista, josta viestitään, että kaksoiskansalaiset yleisesti ottaen ovat samalla viivalla kaikki. Voiko voitto sinetöityä Venäjän perustuslaista, joka asettaa Venäjän passille muita ylittäviä vaatimuksia?

~ http://yle.fi/uutiset/analyysi_kaksoiskansalaisuus... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset