Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Nato – tämän päivän uhkaava pelikortti taitamattomissa käsissä

  • Hyvin harvinainen kuva, kun Nato-valtioiden taistelukoneita oli Lappeenrannassa - mukana myös taustan Stratotanker.
    Hyvin harvinainen kuva, kun Nato-valtioiden taistelukoneita oli Lappeenrannassa - mukana myös taustan Stratotanker.

Uutisointi kertoi 11.2. HS Joonas Laitisen kirjoittamana jääkiekkokentän laidalta presidenttimme Sauli Niinistön ottaneen kantaa (Natoon)* seuraavasti: ”Pelatessa unohtaa kaiken, eikä näe eikä kuule mitään muuta”. Presidenttimme tietää erinomaisen tarkasti sijaintimme kartalla, eikä vain 1300 kilometriä yhteistä rajaa toisen ydinasesuurvallan kanssa – vaan Venäjälle eräät tärkeimmistä karttakoordinaateista ovat liki rajassamme kiinni. Kuolan niemimaan strategisten ydinsukellusveneiden huoltotukikohdat ja – telakat sekä Pietarin puolustusvyöhyke.

 

Nato on herkkä sana kansalaisillemme, sillä he ovat jo yli 10 vuotta vastustaneet sitä tiiviisti. Kaikki varteen otettavat ja mielipidetutkimusten vakuuttavin säännöin tehdyt selvitykset kertovat kirkkaasti kansamme tahdon – emme liity Natoon – yli 50 prosentin voimalla ilmaistuna. Tämän vuoksi laajoissa asiantuntijapiireissä ihmetellään tuon natokortin esillä pitoa – miksi, kenelle ja millä tavoitteella?

Merkittävää on se, että eräät vaikuttavat medialähteet ovat vuodesta toiseen yrittäneet kääntää kansalaistemme mielipidettä – selitellen milloin milläkin selitteellä, esimerkiksi ettei Natosta ole kerrottu puolueettomasti kaikkea ja kaikin osin. Tämä varmaan pitää paikkansa, sillä kertomukset ovat olleet liki puhtaan yksipuolisia, siis Natoon ujuttavia.

|* Sulkeissana Nato kysymysmerkillä on allekirjoittaneen lisäys

Alla oleva kirjoitus kuvaa hyvin natoujuttamisen henkeä, jo 10 vuotta sitten -

” …

SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 04, 2007

Nato, Venäjä ja suomalainen yhteishenki - linkki


[Ye -majuri Rainer Peltoniemi väitteli Natoon liittymisen vaikutuksista ja siihen liittyi näkökulmia niin Nato-hyödyistä kuin haitoista - yritetäänkö nyt sinänsä tasapuolisella väitöskirjalla kääntää kansalaisten katseita läntiseen eilisen päivän sotilasliittoon, miksi väitös oli juuri nyt?]

Suomen kansa ei kysellyt puolustusliittojen perään silloin kun käsky kävi rajoille puolustamaan isänmaata. Huolimatta kansalaissodasta 20 -vuotta aiemmin, kansa oli yhtenä rintamana Stalinin haittatekijänä kuvittelemaansa Suomen valloitukseen.



Kansalaiset ottivat asiat omakseen –

 … puolustivat maansa ja pitivät sen myös myöhemmin yhden liittolaisen, Saksan osa-avulla, itsenäisenä. Neuvostoliiton generalissimus Josif Stalin antoi arvon suunnattomalle yhteishengelle ja jätti Suomen valloittamatta; tuli kiire Berliiniin ja Suomi olisi maksanut liikaa Puna-armeijalle. Suomi pysyi itsenäisenä, pysyi edelleen myös kylmät sodat, kuumat Kekkos-kaudet ja vieläpä noottikriisit ja armeijoiden yhteisharjoitusehdotustenkin yli.



Nykyinen Venäjä ymmärtää, että Suomi on vaikea vastus

Suomalainen luonne on sisukas, kun on kysymys oman maan puolustuksesta. Nythän meillä on vain yksi mahdollinen uhka, ikiaikainen Venäjä, joka meille myös itsenäisyyden antoi ja "vapautti" Ruotsin vallasta. Suomi sai ainutlaatuisen rajalla olon ominaisuuden, joka luo mahdollisuuksia olla Venäjä-asiantuntija.



Suomessa on juuri nyt sinnikäs vaikuttajajoukko,

 .. joka ajaa Suomea Natoon kuin köyttä vessanpyttyyn. Suomi EU:n täysjäsenenä saa sen turvallisuuden, mitä se tarvitsee. Sehän on nykyisin enempikin taloudellista turvaa ja vakautta. Sitoutumattomuus Natoon tuottaa erityisasemaa Venäjän kanssa, jo nyt Venäjä on Suomen suurin kauppakumppani. Kumarrus Natolle on pyllistys Venäjälle.



Venäjän todelliset johtajat tietävät, että Suomi ei ole helposti uhattavissa,

 … saati sitten valloitettavissa. Mitä muuten Venäjä hyötyy Suomen valloituksesta, kun se ei sitä tehnyt syksyllä 1944:kään. Suomi on liittoutumattomana erinomainen kumppani Venäjälle. Huomenna Suomi voi olla erikoissuhteessa osaajana myös muuta EU:ta ajatellen, vallankin kun suurin osa EU:ta on Natossa. Mikäli Suomi on Natossa, olemme myös automaattisesti Venäjän atomiaseiden maalitaulu, läheisyydestämme huolimatta.



Miksi ja millä todellisella argumentaatiolla eräät piirit ajavat Suomea Natoon,

 … onko heille jäänyt menneisyyden muistot, epäluulot ja ylpeys länsimaalaisuudestaan levynä pyörimään tyhjään ajatusmaailmakoneistoon. Unohtuiko heiltä, että olemme eläneet idän ja lännen etuvartiona vuosisadat. Unohtuiko heiltä, että Suomi on arvostettu korkealle omastakin kyvystään huolehtia jopa miltei yksin itsestään. Suomi ei tarvitse Natoa, Suomen kansa ei sitä liittoa halua. Suomi on luotu vaikeina aikoina itää haistelevaksi länsimieliseksi maaksi, joka osaa elää rajalla luoden menestystä taloudessa niin idästä kuin lännestä.



Venäjä tulee jäämään enemmän yksin Euroopassa,

 … toisaalla Venäjä saa kumppanikseen idästä Kiinan ja Intian - nämä ovat huomisen menestyjät. Tämä vuosisata on idän vuosisata |1. Venäjä maapallon raaka-aineaittana, Kiina maapallon liukuhihnana ja Intia maapallon ohjelmisto-osaamisen tulevana keskuksena muodostavat ylivoimaisen koalition, jossa Suomen Venäjän asiantuntijana on hyvä olla puolueettomuussuhteessa. Erityisasemastaan huolimatta Suomi on osa EU:ta, joka on riippuvainen - tahtoi tai ei - vähintään seuraavat 10 - 15 vuotta Venäjän energiasta ja markkinoista omille tuotteilleen.



Paras puolustus Venäjän karhun syleilyyn on kauppa tämän kanssa

Kaupankäyntiin taas Venäjällä kuuluu kulttuurin ja historian tuntemus, arvostus kumppaniaan kohtaan ja rehti meininki. Voisimme lisäksi opiskella Venäjän kieltä ja löytää kaupallisia kohteita myös kolmansista maista - näillä eväillä velivenäläinen ei ehdi pohtia kovin sotaisasti meidän suuntaan |2, kun kaupallisilta kiireiltään eivät siihen ehdi. Lisäksi meitä odottaa bonuksena Karjala liittoutumattomuudestamme. Nato Suomena voimme lopullisesti heittää hyvästit Karjalan palautukselle!



Suomen kansa sanoo seuraavan kerran sanansa eduskuntavaaleissa

On mielenkiintoista nähdä, mitä Nato-kortteja ehdokkaat väläyttelevät, ja millaisia jokereita on takataskuissa. Suurin jokeri tai monille mustapekka on kuitenkin äänestäjillä. Äänestäjät ovat vain kerran neljässä vuodessa kuninkaita - nyt jos milloinkaan kannattaa antaa äänensä kuulua. Äänestänyt henkilö voi ottaa reippaasti kantaa, mutta jos ei ole omaa mielipidettään edes vaaleissa antanut, niin on vaikeaa myöhemmin aihetta arvioidakaan.

Menipä tuo äänestys miten tahansa, niin tuo Suomen ja Venäjän raja ei siitä mihinkään lähde, oli Nato tai ei.

Linkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/02/nato-venj-ja-suomalainen-yhteishenki.html -

...

Viitekohdat tekstistä – on huomattavaa, että ovat lisätty 12. helmikuuta 2017 – siis kymmenen vuotta varsinaisen tekstin kirjoittamisen jälkeen -

|1 Erinomainen avaus hyvin ajankohtaiseen kiina-keskusteluun. Suurin vamma kiina-asiantuntijoissammekin ovat länsilasit, joiden läpi he myös katselevat, usein toinen korva herkistämättömänä. Emme vain täältä noin 20 prosentin populaatiosta kykene ymmärtämään mitä merkitsee suhdeluku 1,38/7,5. Edes meillä Suomessa ei oivalleta toista kansallisempaa suhdelukua noin 1:250! Kiinalaisuuden ymmärtäminen vaatii kykyä irtautua omista perinnejuurakoista. ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005084556.html -

|2 Miksi media pitää aktiivisesti yllä sodan uhkaa. Varaumia tehdään kaikissa valtioissa, mutta yleensä hiljaisuudessa. Onko tässä tarkoitus kaikin keinoin lietsoa epävarmuutta kansakunnan suuntaan, joka on yli kymmenen vuotta ollut pienien vähemmistöpiirien vastaisesti natokielteinen. Pitäisikö meidän pikemminkin puhua aktiivisesta ulkopolitiikasta ja ulkomaankaupasta kaikkiin ilmansuuntiin? Linjaero mahdollisen sodan luonteesta on asiantuntijoiden asia, tosin meillä on vähän näitä sotimisen valopäitä ~ http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005084699.html -



Ilkka Luoma

KESKUSTELU - TIEDE

Nettilinkki [Natovaikutuksesta väitöskirja, ye- majuri Rainer Peltoniemi]:
http://www.tkk.fi/nyt/vaitoksia/vaitostiedotteet_2007/Peltoniemi_Rainer.pdf -

Kuva:
B0002132. JPG. 2. heinäkuuta 2005, klo 16:04. Copyright by Ilkka Luoma 2005. Kuvaa saa käyttää vapaasti yllä olevan kirjoituksen yhteydessä.

Linkki kuvaan: 
~ http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/372125642/ -

Kuvateksti:
Lappeenrannassa oli erinomainen mahdollisuus nähdä NATO - maiden lentokalustoa livenä. Taka-alalla USAF:n Stratotanker KC-135 [Boeing], oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Etualalla hienon lentonäytöksen tehnyt Hollannin ilmavoimien General Dynamics F-16 Falcon hävittäjä - vastineena suomalaisilla on - myös amerikkalainen - tosin kaksimoottorinen, McDonnell Douglas F-17 Hornet; molemmat koneet ovat samalta aikakaudelta. Nato-koneet ovat tervetulleita lentonäytöksiin, muutoin niitä ei Suomen taivaalla tarvita.

…” (lainaus 10 vuoden takaa päättyy)

 

Onko mikään muuttunut tuon 10 vuotta sitten laaditun tekstin jälkeen?

Käytännössä juuri meitä suomalaisia ajatellen – ei. Meitä ei ole uhattu miltään suunnalta, ei varsinkaan idästä. Eräs uhka meille on synnytetty, ja se on tapahtunut meidän itsemme tekemänä. Puolustusvoimain nykyinen komentaja Jarmo Lindberg [x] allekirjoitti Nato – Isäntämaa pöytäkirjan |3 – tuo allekirjoitus on meille itsellemme vaarallinen uhka. Kun katsomme Venäjän puolelle huomaamme erityisesti Kuolan niemimaan, jonne on tuon pöytäkirjan jälkeen uudistettu pohjoisen puolustusdoktriini – venäläisten taholta!

|3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantamaa-mou-poytakirja.html

 

Nyt voimme tähän loppuun uudistaa alun presidenttimme toteamuksen:

Pelatessa unohtaa kaiken, eikä näe eikä kuule mitään muuta”.

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

...

AL | US | PZ | T | VU | BL | BL | FB | FB | FB | BLOG 122179

DOC Natoa_10 vuotta_kiitos ei_12022017 – Microsoft Word Starter

PVM 12022017                   

|1144|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Ilkka Luoma

Tänään Lindbergin allekirjoittama Nato – isäntämaa pöytäkirja oli vaarallinen ensiaskel

[ Linkin alta tämä pöytäkirja kokonaisuudessaan – niin suomeksi kuin englanniksi ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... - ]

Kun tuo pöytäkirja oli allekirjoitettu upseerin toimesta, oli se samalla vastuun siirto poliitikoilta sotilaalle – tässä ensimmäinen virhe. Sotilaat eivät ajattele ulkopolitiikkaa, vaan puolustautumista, Suomessa. Venäjä reagoi ja muutti pohjoisen puolustusdoktriiniaan, sillä se tiesi kokemuksesta Lappimme olleen aiemminkin hyökkäysalusta itään. Nyt Lindberg allekirjoituksellaan lähensi koko maamme joutumista taistelu-alustaksi.

Venäjän presidentti Vladimir Putin totesi kuivan lakonisesti, että kyllä Nato/USA mielellään taisteluttaa puolestansa suomalaiset sotilaat, vaikka viimeiseen mieheen. Näinkö Lindberg olisi sitten johtamassa meitä sotaan, tilanteessa, jossa meille kansalaisille tuntematon instituutio kutsui Naton/ USA’ n taistelujoukot Suomeen.

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

"Venäjän presidentti Vladimir Putin totesi kuivan lakonisesti, että kyllä Nato/USA mielellään taisteluttaa puolestansa suomalaiset sotilaat, vaikka viimeiseen mieheen."

Putin tietää, että Nato on puolustusliitto.
Hän on myös kertonut ettei Venäjä hyökkää Natomaan kimppuun. Olettaako Putin, että Nato/USA hyökkää Venäjälle ja siinä hyökkäyssodassa suomalaiset sotilaat kaatuvat viimeiseen mieheen? Omituinen käsitys.

Tämän on pakko tarkoittaa sitä, että suomalaiset puolustavat isänmaataan viimeiseen mieheen. Mikä maa on hyökkääjä, se jää arvoitukseksi. Ehkä Putin tietää.

Ilkka Luoma

Matti, oletko lukenut Nato-Isäntämaa pöytäkirjan?

Arveletko Putinin olevan niin sokean naivi, että ajattelisi Naton olevan puolustusliitto - varsinkin Kosovo- ja Afganistan rynnäkköhyökkäyksien jälkeen. Samoin Putin tietää, että USA on aina Naton sotilasjohtaja.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #5

Ei Putin ole naiivi eikä tyhmä. Kyllä hän tietää, ettei Naton eikä edes USA:n tarkoituksena ole vallata maita, ei Balkanilla, Pohjois-Afrikassa, Afganistanissa ei Lähi-idässä eikä tietenkään Venäjältä. Näistä valloitushaluista Putinilla sen sijaan on näyttöä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Niin Nato kuin Putin tietää tarkoin, että mahdollisen sodan syttyessä Suomen läpi tullaan Kuolaan - ja tähän kohtaan meille oli kohtalokasta solmia tuo Nato-Isäntämaa pöytäkirja - sen voit lukea tuolta ensimmäisestä kommentista.

Nato on ollut enemmän soitaisa kuin Venäjä - jos tutkit tapahtumia todellisuudessa ja huomaat erityisesti sen, että Nato on USA johteinen.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #9

re #9

Jospa kertoisit sellaisen sodan, joka on alkanut Naton hyökkäyksellä.

Epäilemättä myös Suomi joutuisi taistelutantereeksi Venäjän ja Naton välisessä sodassa riippumatta siitä, kuulummeko Natoon vai ei. Hyökkääjä on helppo määritellä. Se on se osapuoli, jonka sotavoimat ylittävät rajan. Tietenkin voi olla, että hyökkääjät ovat lomalla kotimaansa armeijasta eli silloinhan tämä valtio ei ole vastuussa siitä mitä sen sotilaat tekevät lomallaan. Se 1300 km pitkä itäraja on niin hyvin merkitty maastoon, ettei sitä ainakaan vahingossa ylitä (niin kuin hävittäjäkoneilla ilmassa).

Mutta hyökkäys voi tapahtua kyberhyökkäyksen ja hybridisodankäynnin keinoin niin, ettei hyökkäyksen kohteeksi joutunut sitä edes huomaa ennakkoon. Kun oleellinen osa infrasta ei toimi, maajoukkojen on helppo ottaa maa haltuun.

Suomalaiset Naton vastustajat ajattelevat sodan samanlaiseksi kuin viimeksi. Valtaosalla ei ole minkäänlaista käsitystä nykyisestä sodankäynnistä, eikä siitä mitä tiedustelu merkitsee. Suomen kyky tässä kybersodankäynnissä ei ole uskottava ja eikä sitä Suomen resursseilla sellaiseksi edes saada. Natolla olisi resursseja (satelliitit ym) mutta sitä apua suomalaiset eivät halua. Syykin on selvä, Venäjän pelko. Oman puolustuksen kehittäminen on ”veren kaivamista nenästä”.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Afganistan, joka jatkuu edelleen - alkoi jo 2001 -.

Lisäksi pitää muistaa, että US Naton sotilaallisena johtajana ja tuhoamisvoiman keskittymänä on maailman sotineimpia valtioita ja aina kaukana omilta rajoiltaan.

Veikkaan että natovastustajilla on vähintään sama tietämys elektronisen tietoliikennesodan ja Stuxnet -tyyppisten bittisotien keinoista, tavoitteista ja välineistä kuin natojenkaajillakin. Miksi ei olisi?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #15

Montako vakoilusatelliittia ja Awacs tutkakonetta Suomella on? Zero. Nämä Stuxnet-madot ovat juuri näitä uusia aseita, joita Suomella ei ole emmekä pysty niitä torjumaan. Ruotsikin kertoo että meidän Ulkoministeriötä hakkeroidaan.

Ilkka Remeksen "Jäätyvässä Helvetissä" kuvaama tilanne ei ole ollenkaan utopistinen. Siinä ei tarvita massiivisia joukkoja. Suomi saadaan polvilleen helposti. Vaikka Virolla ei ole perinteistä arsenaalia, siellä on panostettu enemmän kybersodan välineisiin sekä Naton tiedusteluun. Siksi sen puolustus on vahvempi kuin uskommekaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Meillä tiedetään huomattavan hyvin elektroninen pilvipalvelinsota verkkovalloituksineen. Ehkä paras tieto F-Secure' lla ja Kaspersky' lla (?)

Stuxnet

|7 – Stuxnet ja Iran ~ http://areena.yle.fi/1-3766087 -

...

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #28

Toki tiedetään ja havaitaan kun laitteet eivät toimi. Mutta tuskin mainitsemasi yhtiöt tai edes puolustusvoimat kehittävät vastaavanlaisia "aseita" kun se ei ole reilua. Stuxnetin kehittämiseen meni tuhansia miestyövuosia. Sellaisia aseita käytetään puolustukseen ennalta ehkäisevästi.

Siksi meidänkin pitäisi varautua venäläisen sotilasdoktriinin mukaiseen "defensiiviseen offensiiviin" kybersodassa, siinä kun rajan yli lähetetään vain "tunnuksettomia bittejä".

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #13

Ilkka, ei tuo kommenttisi #15 ollut minkäänlainen vastaus kysymykseen: "Jospa kertoisit sellaisen sodan, joka on alkanut Naton hyökkäyksellä."

Ymmärrän, että vaikenet kun sellaisia sotia ei ole.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Suomen kansa ei kysellyt puolustusliittojen perään silloin kun käsky kävi rajoille puolustamaan isänmaata.

Ei pidä paikkaansa. Puolustusliittoa Ruotsin kanssa kyseltiin useaan otteeseen.

Ilkka Luoma

Kyseessä oli Suomen kansa - joka muuten näkyy vielä tänäänkin hyvin mielipidetiedustelussa, jossa kysyttiin liityttäisiinkö Natoon, jos Ruotsi liittyisi, niin tällöinkin liki 50% sanoo ei :)

Hallituksemme kysyi ja pettyi.

Kansa sen sijaan marssi yhtenä miehenä rintamalla - erityisesti Talvisodassa ja otti torjuntavoiton, tosin Saksan Adof Hitler oli kertonut jo helmikuun lopulla 1940 Stalinille, että Suomi voidaan jättää rauhaan - ei aivan näin sanoin, mutta sisältö oli ymmärrettävissä.

Ilkka Luoma

[06_2016]

"(Nato on aktiivisimmillaan nyt Itämerellä, jossa ei ole kuin tekaistu tai korkeintaan Ukrainasta siirretty uhkamahdollisuus. Avarasti ajattelevat ovat tehneet verrannon Floridan eteläpuoleisen meren ja Itämeren välille! |0

Edesmenneen kolumnisti ja HS-toimittajan Olli Kivisen |1 johdolla Nato-kannattajaksi viety Helsingin Sanomat kertoo tuo ”natomaatin” erinomaisen hyvin tässä linkin alta tulevassa kirjoituksessaan ~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1465449345456 – Voimme tiivistää sisällön oleellisen osan tähän:

”Tarkkaavainen lukija huomaa tässä sen tavan, jolla Nato ujuttaa itseään lähemmäksi Venäjää. Nyt tästä käy konkreettisesti ilmi kuinka Ruotsille ja Suomelle luodaan turvallisuustarpeita kehittämällä uhkakuvia ja vetoamalla yhteiseen Itämeren puolustukseen. Takana on ajatus saada Itämerestä natomeri ja Baltian maille lähempää kuin Yhdysvalloista ilmataistelukyky. Näin on selvitetty se tapa miten Nato laajenee. Suomen osalta on vain yksi este - Suomen kansa, joka ei enemmistönä halua tätä yhdysvaltalaistuneen Naton sodan mahdollisuuteen yltävää turvallisuussyleilyä. Ujutuksen konkretisoituma on Nato-isäntämaa sopimuksessa, joka nyt esittäytyy USA' n itsensä kutsumana taisteluharjoitusmaahantulona Suomeen” ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/nain-nato-yh... - [122267]

.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Auktoriteetti, johon blogisti nojaa, on blogisti itse.
Itse olen tottunut toimimaan laajemman tiedon varassa ja jatkan siten.

Ilkka Luoma

Luitko koko jutun? Sieltä löytyy enemmän auktoriteettia kuin me yhteensä ;)

Tok meiltä oletetaan löytyvän oivalluskykyä ja luetun ymmärtämistä ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Lähes puolet Veikko Huovisen kirjan "Veitikka" sivumäärästä on lähdeluetteloa. Siellä viitataan enimmäkseen lähteeseen "tekijän haastattelu". Jotenkin tässä tulee Huovisen käyttämä lähdeaineisto mieleen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Itseasiassa koko jutun ydin sisältyi presidenttimme lausahdukseen "pelaajasta", joka unohtaa liki kaiken .. - siksi otsikossa pelikortti ja sen taitamaton käyttö! ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #12

Jos tarkoitat taitamattomalla pelaajalla D.Trumpia, olen samaa mieltä. Enemmän olen kuitenkin huolestunut taitavasta ja pienikokoisesta pelaajasta, joka näköjään pystyy horjuttamaan isompiaankin, pienistä puhumattakaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Valitettavasti tuo taitamattomuus lymyää täällä meillä. Onneksemme kansakuntamme luja vahvuus pitää Naton loitolla, vaikka esimerkiksi Kokoomuksen tiukan linjan natottajat veisivät Suomen Natoon, jopa ohittamalla kansanäänestyksen!

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #16

On asioita, joista kansalle ei kerrota kaikkea. Jo presidentti Koivistokin totesi aikanaan: "NL oli paljon pahempi kuin kansa tiesi". Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on asioita, joita ei julkisteta.

Mitä arvoa on tietämättömien mielipiteellä? Mielestäni Eduskunnan pitää päättää turvallisuusratkaisusta.

Miksi muuten sotesta ei järjestetty kansanäänestystä? Siinä ei edes ollut salaisuuksia

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen Vastaus kommenttiin #21

"Mitä arvoa on tietämättömien mielipiteellä? Mielestäni Eduskunnan pitää päättää turvallisuusratkaisusta." Se on juuri näin, liian isoja asioita mökin mummon päätettäväksi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Kansalaistietämys ja kyky medioida kasvaa koko ajan - harjoitus tekee mestarin. Yhä enemmän tieto, luulo, väite ja suuntaus siirtyvät kansalaissuoramediaan - sosiaaliseen mediaan ---

Käymme kiihtyvää West trolling >< East trolling sotaa, johon sekoittuu nyt myös Old Media trolling ... :)

" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... - alta [122402]

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #30

"Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa"

No mutta Ilkka, et varmaan itse potilaana hyväksyisi, että leikkaussalissa kirurgi tekisi päätöksiä koko henkilökunnan "oikean informaatiovirran perusteella".

Entä lentokoneessa tai laivassa, matkustajilta ei juuri kysellä, miehistö tietää mitä pitää tehdä, ei enemmistö.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Sveitsissä kansanäänestykset ovat täyttä arkipäivää - kansalaisten suorademokratia yleistyy kaikissa ns. läntisissä demokratioissa - hyvä esimerkki oli Brexit.

Seuraavana lienevät Katalonia Espanjassa ja Skotlanti Iso-Britanniassa?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Olisiko Kreikasta ja sen rahoittamisesta pitänyt suorittaa kansanäänestys?

.
[2013]

" ... [ ... terkkarin odotushallissa Helsingin Haagassa istuu 50 jonottajaa, heistä on eläkeläisiä 70 prosenttia, joukossa kaksi tai kolme maahanmuuttajaa ja yksi odottava äiti - jonotusaika vastaanotolle on vajaa kolme tuntia. Odottava äiti oli määrätty sairaalasta vuodelepoon, mutta säntillisesti hän odotti vuoroaan labrakokeeseen - kukaan ei oivaltanut kysyä: "Haluaisitko päästä hiukan aiemmin sisään?" ... ]

Kirjohallitus on jakanut avokätisesti vakuuksia, rahaa ja suomalaista luotettavuutta Etelä-Eurooppaan, solidaarisuus- ja pyrkyryyssyistä. Hallitus on jakanut rahaa ja vakuuksia veronmaksajilta, jotka jonottivat tuolla terkkarissa. Kreikka oli kuitenkin - puheista huolimatta - helppo päätös riemunkirjavalle hallitukselle. Miksi SOTE, joka koskee koko kansaa - jäi vettyneiden puheiden ja puoluepoliittisten ideologiariitojen alle?

Kyllä kansa oikeasti tietää!

Kansakuntamme ikääntyy, veroeurot tai huomenna -markat vähenevät, valtion velka kasvaa. Kansalaiset odottavat vankkaa ratkaisua sosiaali- ja terveyskeskustelun päätöksiksi. miksi nuo päätökset jäävät piiloon; onko se hallituskyvyttömyyttä, osaamattomuutta, ideologiariitaa, vai mitä - mutta yksi on varma: Kansa tuskastuu - nyt on kysymys omista tärkeistä asioista.

Kreikka on kuitenkin kaukainen asia ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/01/soten-vaikeu... - alta!

.

Ilkka Luoma

[2014]

" ... [ … Kokoomus on rehellinen kannoissaan – se haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko kallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkinappulointia harjoitetaan näin väkevästi? … ]

Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, kallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ein Natolle 3] (57-68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17-30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.

Miksi kansalaiset ovat niin vakaasti Natoa vastaan?

Siihen on yksiselitteistä vastausta vaikea antaa, mutta yritetään: 1) Suomalaiset eivät halua ajautua Venäjän vastustajaksi, kuten ajauduimme Saksan kolmannen valtakunnan virrassa Jatkosotaan, 2) Suomen kansa haluaa olla kaukoviisas ja katsoa sotilaallisesti liittoutumattomana niin itään kuin länteen – emme asettaudu näin toimien viholliskandidaatiksi 5], vaikka Nato-Isäntämaasopimus 6] jo saattoi siirtää meitä tuohon suuntaan [?]. .. "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios... - alta. [122352]

.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Kansanäänestyksessä ratkaisee tunne, ei järki. Suomen kansa on turvallisuutta koskevissa asioissa harvinaisen tyhmä. Viimeksi kansa oli sitä mieltä, ettei ryssän kanssa vaideta metriäkään isänmaata. Kansan mielipide ei aina ole oikea tie, mutta niin makaa kuin petaa.

Ilkka Luoma

Matti, oletko suomalainen? ;)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Re #17

"vastausta vaikea antaa, mutta yritetään: 1) Suomalaiset eivät halua ajautua Venäjän vastustajaksi, kuten ajauduimme Saksan kolmannen valtakunnan virrassa Jatkosotaan, 2) Suomen kansa haluaa olla kaukoviisas ja katsoa sotilaallisesti liittoutumattomana niin itään kuin länteen – emme asettaudu näin toimien viholliskandidaatiksi 5], vaikka Nato-Isäntämaasopimus 6] jo saattoi siirtää meitä tuohon suuntaan [?]. .. "

Perusteluita on todella vaikea antaa. Venäjän viholliseksi tulemiseen riittää mielestäsi jos vahvistetamme puolustustamme uskottavaksi. No onhan se tavallaan osoitus, että emme luota Venäjän rauhantahtoisuuteen. Natovastustajien lähtökohta on näköjään se, että Naton tavoite on hyökätä Venäjälle.

Jätit vastaamatta kysymykseeni: minkä sodan Nato on aloittanut?

Tyhmimpiä toteamuksia on, että Nato on laajentunut Venäjän rajalle. Se tarkoittaa ettei Venäjän rajanaapurit saa päättää omista asioistaan. Mutta sitä kai etupiiri tarkoittaa, ei natomaa voi kuulua Venäjän etupiiriin. Natottomia naapureista on vain Ukraina, Valko-venäjä ja Suomi. Ukraina on saanut nähdä mitä se käytännössä tarkoittaa. Valko-venäjä hoidetaan todennäköisesti tänä vuonna sotaharjoitusten yhteydessä. Tuleeko sen jälkeen Suomen vuoro?

Ilkka Luoma

Vastaus:

... Amerikkalaisten ilmarynnäköintien siviiliuhrien määrät ovat jotenkin lisääntyneet Trumpin aikana! Toki Trump vaihtoi paljon virkamiehiä, mutta näinkö hän vaihtoi lentäjätkin? - Topicin avaaja ---

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005085443.html -

OTE linkin alta:

" ... SOTILASLIITTO Naton johtama Resolute Support -operaatio avustaa Afganistanin armeijaa taistelussa aluevaltauksiin pyrkivää ääri-islamistista Taleban-järjestöä vastaan. Yhdysvallat syrjäytti Talebanin vallasta vuonna 2001, mutta sen kapina on yltynyt kansainvälisten taistelujoukkojen vetäydyttyä maasta Isaf-operaation päätyttyä joulukuussa 2014.

Uutistoimisto AFP kertoo, että kuluneella viikolla Yhdysvallat kiihdytti ilmaiskujaan Helmandissa, jonka neljästätoista hallintoalueesta kymmentä Taleban käytännössä hallitsee tai taistelee totisesti hallinnasta. ... "

.

Ilkka Luoma

Nyt besserwisseröidään:

Kun Varsovan liitto purkautui N:liiton romahduksen seurauksena - olisi suunnilleen samaan aikaan pitänyt purkaa Nato, joka oli perustettu vastinvoimaksi tuolle hajonneelle Varsovan liitolle. Nyt Nato rakentaa väkevää vastakkainasettelua idän kanssa, ja me olemme tuolla idän ja lännen vedenjakajalla. Tässä kohtaa kansakuntamme laajan enemmistön viisaus tulee hyvin näkyville! Me emme halua "rajalla - vedenjakajalla" joutua taistelualustaksi.

...

4] Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161444-... -

Pikemminkin meille sopii tämä:

[2014]
" .. Nyt Suomella on se paikka,

mitä me erityisasemastamme loogisesti voisimme saavuttaa. Neuvottelujohdattelijan asema Vladimir Putinille ja epäselvälle EU-konklaaville tai Saksalle, sujuvuuden nimissä. Me olemme niin 'itää kuin länttä' – meille avautuu nyt se asema, mitä olemme odottaneet, vain 5,4 miljoonan kansakuntana.

Meihin luotetaan, kunhan valitsemme projektille pätevän vetäjän – Tasavallan presidentti Sauli Niinistö, riittääkö taito, oivallus ja johdattelukyky?

Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? .. "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/suomi-sovitt... - alta!

HUOM!
Pr. ehdokas Pekka Haavistokin oivalsi ---

"Haavistokin on oivaltanut, että Suomi on idän ja lännen vedenjakajalla. Toisaalta nykyinen pr. Niinistö on jo pienoisesti "välittäjänä" toiminutkin!

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201702122200069... -

.

Ilkka Luoma

Nato johtaja USA' n interventioita - Wiki on aika häveliäs, ei kerro läheskään kaikkia ;)

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Yhdysvaltai... -

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Tuossa linkissä ei esiinny sanaa "Nato". Häveliäs Wikipedia on myös luetellessaan Venäjä/Nl sotia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Ven%C3%A4j%C3...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Neuvostolii...

Ilkka Luoma

... Tohtori, professori ja evp. ev. Pekka Visuri kiteyttää Suomen liittoutumattomuuden linjan erinomaisesti.

~ http://yle.fi/uutiset/tarkka_varoittaa_nato-kansan... -

Tarkka menetti itsehillintänsä - kansakunnan jyrinän edessä ;)

Ilkka Luoma

Kansalaistemme jylinä torppaa jälleen yli 50 prosentin voimalla Naton ---

~ http://yle.fi/uutiset/3-9458874 -

Katsokaahan lööpitys - no, eipä sillä ole väliä - kansakuntamme on systemaattisen johdonmukainen, selkeälinjainen, eikä turhista hötkyile - jo reilusti toistakymmentä vuotta tutkimustulos on aina vastuullisissa selvityksissä yli 50 prosenttisesti ei Natolle!

Toimituksen poiminnat