Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä

EU-jäsenvaltioiden johtajat, meiltä pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä, kokoontuivat taputtelemaan toisiaan selkään saavutetusta 60-vuoden yhteiseurooppalaisuuden iästä |1, jossa niin monet ovat täysin eri mieltä tavoitteista. Iso-Britannia ei enää osallistunut juhliin hajanaisen seurakunnan hymistelyihin - Brexit oli suunnitellulla erourallaan |2

 

[ ... Suomessa kansalainen Erkki pohdiskeli täältä meiltä pohjanperiltä - idän karhun kainalosta asemaamme ja tuumasi onnetonta eurovänkäystä, joka tehtiin kansalta suoraan kysymättä - oli tehty onneton vuosisadan ujutus, vain harvojen niin halutessa - Erkki mietti, saisiko europäättäjät vielä vastuuseen - vaikkapa valtakunnan oikeuteen? |3 ...

 ... kansalainen Liisa on ihmeissään, kun meidän pitää olla solidaarisia, koska olemme väitetysti niin rikkaita. Liisa ei ymmärtänyt, kuten ei moni muukaan, mitä aiemman demaripomon Jutta Urpilaisen takuudet ja vakuudet merkitsevät annetuille Kreikan lainoituksille |4. Oliko mopedi karannut vikuroiden Jyrki Kataisen hallitukselta? |5 ... “

 

Evoluutio loi samankaltaisille, saman sisältöisille omat vuosimiljoonaiset perimä- ja reviirijärjestelmät. Reviirit ylläpitävät kansallistunnetta, kansallista turvallisuusajattelua - hyväksyntää omiaan kohtaan ja turvaa omien perintötekijöiden jatkumolle. Näin on säädetty evoluution ohjelmakäskyissä, joita on tuotekehitetty ja sopeutettu satoja miljoonia vuosia. Niinpä EU on keinotekoinen liitto vahvuuden tavoittelusta |6.

...

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201703252200091716_ul.shtml -

 

Yhdysvallat on toiminut maailmanpoliisina

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/01/uusi-maailmanjarjestys-yhden.html - ]

Tämä US liittovaltion omaetutavoitteellinen hallintajärjestelmä on illassaan. Kiina on noussut maailman vaikuttavimmaksi taloudeksi - jo vuonna 2016 |7. Eurooppalaiset entisinä kolonnialisteina - lähinnä Länsi-Euroopasta - eivät voi hyväksyä länsivalkoisen eurooppalaisen tilkkutäkkikulttuurin vaipua vaikuttamattomien asemaan. Keksittiin 1957 kuuden valtion voimin ydin - EEC, joka nyt täytti 60 vuotta Euroopan Unionina.

 

Eurooppa jatkuu Venäjän Uralille saakka

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/vain-eurooppalaisen-puolustuksen.html - ]

Ehkä suurimmat esteet Euroopan suurvaltaistumiselle ovat eripura ja ristiriitamielipiteet vallitsevista järjestelmistä - nimenomaan Venäjän kanssa, joka on maailman suurin raaka-aine- ja energia-aitta.

Venäläisyys on ollut aikanaan vuosisatojen saatossa idän valta-aggressiivisten arolaumojen este ja muuri laajemmalle leviämiselle syvälle läntisempään Eurooppaan |8. Venäjää ja EU-Eurooppaa yhdistävät vain kristillinen arvopohja ja joskus muinoiset tsaarien naimasuhteet - toisaalla myös ikuisen Rooman hajoamisen myötä läntinen uskonsuunta ja toisaalla itäinen kristillisyyden versioituminen.

 

Tänään tarkastellaan puhevalmiin EU:n kykyä nousta maailman suurien joukkoon

EU-Bryssel haaveilee uuden uljaan eurooppalaisuuden yhdistävän läntistä arvomaailmaa, jossa lännen ja idän raja on piirretty jo EU:n sisällä väärin. Lännen sotakoneen Naton houkuttelupolitiikka on nyt synnyttänyt hajoamisuhkaisen EU:n alkusiemenet, kun slaavilainen eurooppalaisuus hakee nyt uutta identiteettiään - niin kommunismin ja ehkä epäonnistuneen länsimaistumiskokeilujen jälkeen.

 

EU:n osapelastus on luoda toimivat suhteet itään - Venäjälle

Me Suomessa olemme osuva ilmentymä erilaisuudesta, mitä merkitsee olla rajalla - idän ja lännen vedenjakajalla |9. Me tiedämme mitä on merkinnyt idän puriste ja vapautus. Me myöskin tiedämme mitä merkitsi läntinen ruotsalaisuus - satojen vuosien ajan kolmannen viulun soittajan asemassa. Länsimaa Ruotsi oivalsi 1800-luvun alussa tehdä suomalaisista puskurin itää vastaan - oli sodittu liikaa ja suomalaistenkin verta vuodatettu riittämiin kuninkaiden ja tsaarien mielivallan tahdissa.

Meille syntyi ratkaiseva mahdollisuus, kun 1800-luvun mediaväki hoksasi tilata Jean Sibeliukselta edelleen sykähdyttävän sävelmän - näin syntyi Finlandia ja väkevä itsenäisyyskaipuu *. Sittemmin Neuvosto-Venäjän Vladimir Lenin ja Josif Stalin allekirjoittivat meille itsenäisyyden - virallisesti 4. tammikuuta 1918.

Tämän jälkeen olemme kokeneet paljon, hyvin paljon - enemmän kuin pienelle kansakunnallamme olisi soveliasta. Kokemuksiemme myötä olemme pohjanperiltä omanlainen kansakunta, joka ei ole itää eikä länttä, vaan sekoitus länttä ja itää - suhteen muuttuessa idemmäksi mitä lähemmäksi kuljemme Karjalan laulumaita.

Tänään noin 40 prosenttia kansastamme on hyvin epäileväinen läntistä EU-järjestelmää kohtaan. Olisiko nyt näin aika mittauttaa esitodistus halustamme olla mukana EU-Brysselissä?

...

|* Itsenäisyytemme kaukainen protostartti luotiin jo 1700 -luvun lopulla, kun Georg Magnus Sprengtporten*] osasi sukkuloida oivasti Tukholman ja Pietarin väliä –kauaskantoista toimintaa – toivoisi sitä myös nykyhallitukseltamme. Venäjän tsaari oivalsi myös, että perivihollisen Ruotsin ja Venäjän väliin tarvitaan vedenjakaja – ja siihen sopi hyvin ajatus - ”idästä ja lännestä” kotoisin olevat suomalaiset – omalle niemimaalleen!

*] G.M. Sprengtporten--- http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/602/ ---

 

Kaikki projisoituu tänään rahaan ja lietsottuun idän uhkaan

Tunnetusti olemme eläneet täyttä rauhan aikaa jo yli 70 vuotta. Eräät vähemmistöpiirit koettavat kaikin keinoin lietsoa Venäjän uhkaa jopa vihaa |10 - sitä kutsutaan russofobiaksi, johon myös perinteellinen mediamme osallistuu niin sanottuna West trollingina |11.

Suomen huominen on niin idässä kuin lännessä |12. Kansakuntamme ilmaisee oman täyden enemmistötahtonsa jatkuvana Naton vastuksena |13 - ikäänkuin arkikansalaiset oivaltaisivat, että ystävät täytyy pitää lähellä ja viholliset kaukana (vanha kiinalainen kansanviisaus).

Nythän jäänteeksi jääneet pysähtyneisyyteen päihtyneet airueet sipilöinä, j.niinistöinä, soineina ynnä muina puolisokeina hamuavat turvallisuutta kaukaa merien takaa - ymmärtämättä, että tämä turvasatama on sotinein valtion nykymaailmassa |14 ja tämän käyneen kaikki paljolti hyökkäyssotansa aina kaukana omilta rajoiltaan.

Olisiko esimerkiksi toistaiseksi puolustusministeri Jussi Niinistön avattava myös toinen silmä - havaitsemaan vanha kiinalainen viisaus: “Ellet voita vihollistasi - tee siitä ystävä”.

 

Mitä me arkikansalaiset voimme tehdä?

Meillä on vain yksi keino ja se on äänestäminen vaaleissa. Määrätietoinen tahto, perustelu ja kansallisen johtajuuden |15 esille tulo voi muuttaa tilanteemme kestävämmällä pohjalle kohti luottamusta.

Emme hae erityissuhteita, vain muiden sisäisiin asioihin puuttumattomuutta, keskittymistä omien toimien laadukkaaseen ja luotettavaan tapaan käydä ulkopolitiikkaa ja tehdä sisäpolitiikkaa. Äänestäjä voi tehdä muutoksen - se vaatii poikkeavan korkeaa äänestysprosenttia, yhdistävää johtajaa sekä uskottavaa kykyä huolehtia ja nähdä todellisuus - molemmin silmin.

 

...

Onko EU tuotekehityksensä murrosvaiheessa - kyllä on, ja tämä vaatii aivan oman artikkelinsa, joka tehdään vähän myöhemmin, sillä yllättäen EU:sta löytyy protohavaintoja täysin uusista mahdollisuuksista sopeutua, huomioida ja asemoitua kansojen valtapeleihin, sillä reviirien puolustus on jo käynnistynyt liki kaikkialla! Kokonaiseurooppalainen filosofia kyvystä elää kulttuurillisesti erilaisina toistaan kunnioittaen, on myöskin oraallaan.

...

Terävä kirjoitus Ilta-Sanomat/ Taloussanomat - toimittaja Jan Hurri

~ http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005141689.html -

 

Kommentonti ylläolevaan

Asiapohdintaa EU- ja eurokriisistä. Omaa maa markka ja muu maa euro |20, mekin menetimme tai luovutimme itsenäisyytemme suurimpia tunnusmerkkejä itseltämme pois - emme enää voi itse omien tarpeiden mukaisesti säätää omaa vientiämme, joka hankaloituessaan vaikeuttaa hyvinvointikehitystämme. Samalla olemme ottaneet muiden taakkoja kannettavaksemme, solidaarisuussyistä. Suomi vietiin euroon kansaltamme salassa. Vain IPU ajaa selkeästi Suomen hallittua eroa ensin eurosta ja sitten EU: sta. Kansa kysyykin milloin otamme itse vastuun omista asioistamme ja palautamme oman itsenäisen päätösvallan omiin asioihimme.

...

|20 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/oma-maa-markka-muu-maa-euro.html -

 

EKSTRA

EU - maho jättiläinen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/eu-maho-jattilainen-virkarollaattorin.html -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä - numerolla 872

 

https://fi-ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka 

...

AL | US | T | VU | BL | BL | FB | FB | BLOG 131708

 

DOC EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä_26032017.doc*

PVM 26032017

 

|1006|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (67 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Edellinen liki samoin otsikoitu EU-artikkeli ---

[2014]
" ... EU on toistaiseksi maho jättiläinen,

joka hakee linjaansa ja sovittelee bryssel-virkarollaattorilla ”miljoonia näkökulmia” yhteiseksi byrokratiaksi. Direktiivien sekaan ei ole enää mahtunut kilvoitelevien EU-suurmaiden johtajien pyrkyryyksistä yhteistä komentolinjaa – korkeista edustajista ja nimityskukkaseksi jääneestä presidentistä huolimatta.

Jo muinoin Yhdysvaltojen presidentti –
[~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/02/valta-on-sil... - ]

Irakin muunnellun totuuden laskettelijaksi tituleeratun George W. Bushin ihmettely siitä, kenellä hän soittaa, kun on asiaa EU:lle. No, ei niin pahaa, ettei hyvääkin, sillä EU on kokeilukenttä huomisen johto- ja lainsäätöjärjestelmille.

EU on hallintolaboratorio, jossa eri maiden kansalaisia pidetään eu-kansalaisprototyyppeinä – niiden kymmeninä kulttuureina, kielinä, tapoina ja historioina. Sovittelu tälläisessä kokailumaastossa on ylivertainen tehtävä; ehkä mahdoton? 1]

1] EU:n suurimpana tavoitteena on pitää aiemman valkoisen maailmanvalloittajan – löytöretkeilijöiden eurooppalaisuuden voimissaan Kiinan ja USA:n puristuksessa – tosin yhteistoimintaa koetetaan tiivistää nyt USA:n kanssa, jottei maailman kaava: ”Kiina + Venäjä > USA + EU” toteudu. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/eu-maho-jatt... - alta.

.

Juuso Hämäläinen

Voisitko ystävällisesti tiivistäen kertoa mitä haluat sanoa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Juuso, lukemalla selviää ;)

...
Vallitsee kirjoittamisen ja LUKEMISEN VAPAUS ---

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ilkan kirjoitukset ovat harvinaisen selkeitä, ei niitä tarvitse tiivistellä.

On totta, että EU on pahoissa vaikeuksissa oikeastaan monilla alueilla. Mutta hyvät ystävät, mitä meillä on muita mahdollisuuksia kuin olla mukana meni syteen tai saveen?

Finassikapitalismi on pahin uhka. Vain yhteistyöllä voimme vähitellen sitä EU:n puitteissa korjata. Mutta sitä ei voida poistaa jos Suomi jää yksin.

Monet tahot puhuvat että Suomen pitäisi erota EU:sta ja ryhtyä itsenäiseksi uudestaan, oma raha ja oma lupa. Mutta tätähän on riittävästi kokeiltu. Se ei onnistu, me oleme orjakansaa. On Luojan lykky, että Euroopan isot pojat ottivat meidät hoiviinsa.

Kosijoita on ollut. Stalin yritti väkipakolla tulla isännäksi mutta suomineito pani hanttiin. Yksin jätettynä joutuisimme Putinin Suur-Venäjän haltuun.

IPU ja Persut pyrkivät jo siihen. Nyt jopa Kokoomuksen nuoret ovat ilmaisset halunsa päästä kunnon porvarivaltion täysivaltaiseksi jäseneksi. Ehkä on parasta järjestää kansanäänestys asiasta, haluammeko olla mädän EU:n jäsen vai pitäisikö liittyä nousevaan suurvaltaan Euraasian Unioniin?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, Putin ei ole meistä kiinnostunut - mutta kauppaa haluaa käydä. Putin on huolissaan vain yhdestä asiasta (osaltamme) - kuinka lähelle Naton rynnäkkö- ja taisteluyksiköt tulevat Venäjän kahta ehkä tärkeintä kohdetta - Kuolan niemimaan ydinsukelusveneiden tukikohtia ja Putinin kotikaupunkia Pietaria ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuossa on muutamia asioita, jotka voi nähdä hyvinkin toisella tavalla.

Mahona en EU:ta pitäisi - jos sillä tarkoitetaan lisääntymiskyvytöntä -, koska EU on laajentunut ja laajenemassa Brexitistä huolimatta. Itse aisassa tuo EUn laajeneminen on suurin ongelma.

Vuonna 1994 järjestettiin EUn liittymistä koskeva neuvoa-antava kansanäänestys, johon liittyi myös rahaliitto. Jokaiselle suomalaiselle äänioikeutetulle lähetettiin tiedoite EUn jäsenyydestä ja rahaliitosta. Tiedotteessa mainittiin selkeästi rahaliitto ja yhteisvaluutta. Tässäpä linkki tuohon tiedotteeseen: https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/VN-tiedote...

Slaavilainen eurooppalaisuus on hyvä huomio ja suurin osa slaavimaista kuuluu Euroopan unioniin tai haluaa liittyä siihen. Monesti slaavilaisuus yhdistetään pelkästään suurimpaan slaavimaahan Venäjään ja Moskovan ortodoksiseen patriarkkaan. Slaavimaista aika moni on myös Naton jäsenmaa.

Kauniin äidinkielemme suurena ihailijana vastustan kaikenlaisia aglismeja ja aika harvoin West Trollingia näkyy - lähinnä erään kalastuskerhon nimen osana ;-)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Eipä mainittu että euro otetaan Suomen valuutaksi. Pääministeriä myöten kaikki sanoivat tulevan erillisen kansanäänetyksen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

...
Markasta euroon ilman kansanäänestystä – valmisteltuna vai ajopuuna kenenkään hallitsematta prosessia täysin – TIIVISTELMÄ -nä
[ laaja selosteosa ~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - ] ---

.

* Kts. Myös Kokoomuksen piireissä kansantalous- ja finanssiasioista perillä oleva asiantuntija, Jorma Jaakkola - Valtiopetos euroon liittymisessä? ~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos -

.

Vuonna 1996 TV-1:n ohjelmassa ”K Tervo” [30] kansanedustaja Erkki Tuomioja (SDP) ilmaisee asian niin, että jos EMU-sidos olisi kerrottu kansalle ennen 16.10.1994 neuvoa-antanutta äänestystä, äänestystulos olisi ollut toinen, kuin oli.
...
[30] 18.12.1996 TV1/ K Tervo

.

C.
Arvovaltaiselta taholta tulee myöskin vahvistus: Suomen Kuvalehden haastattelussa vuonna 1997 eduskunnan puhemies kertoo, ”ettei hänkään tiennyt nappia painaessaan (1994), että samalla äänestettäisiin Suomen markan kohtalosta” [13]

[13] Suomen Kuvalehti no 15/ 11.4.1997, s. 19

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #9

Luitteko tuon tiedotteen, joka jaettiin jokaiselle äänioikeutetulle 1994? Siinä sekeästi mainitaan rahaliitto ja yhteisvaluutta tulevaisuudessa. Tässä on linkki uudestaan https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/VN-tiedote...

Tuomioja on myös tuon tiedotteen saanut kuten myös puhemiehenä toiminut Uosukainen, joka oli ja on edelleen innokas EUn ja rahaliiton kannattaja. Lisäksi kesäkuussa 1994 Claes Andersson jätti eduskunnalle välikysymyksen rahaliitosta.

Jorma Jaakola on muistaakseni Harjavallan kunnanvaltuutettu ja eläkkeelle jäänyt peruskoulun opettaja.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #11

"Siinä sekeästi mainitaan rahaliitto ja yhteisvaluutta tulevaisuudessa."

Mainittiin että euro on tavoite tulevaisuudessa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #12

Noh - vähän provosoin, että lukistitte sen. Tuosta paperista on vielä kahdeksan vuotta euron käyttöönottoon ja siihen väliin mahtuu paljon asioita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

" ... Tapahtumia, jotka liittyvät Euroopan Unioniin ja eurojärjestelmään, ja yhteisvaluutan selontekoihin kansanedustuslaitoksessamme …

Suuri valiokunta 1997

”Tammikuussa 1992 hallitus antoi eduskunnalle selvityksen EY-jäsenyyden vaikutuksista Suomelle (VNS 9.1.1992)”.

Selonteon johdosta antamassaan mietinnössä (UaVM 6/1992 vp) ulkoasianvaliokunta totesi EY-jäsenyyden merkitsevän Suomelle osallistumista sekä EMS-valuuttajärjestelmään että aikanaan myös EMU:uun.

Hyväksyikö eduskunta EMU:n kolmannen vaiheen ja kumosiko eduskunta samalla Suomen Hallitusmuodon 72§ ja 73§:t? Minkä lakiesityksen perusteella eduskunta on päätöksen tehnyt? Näinhän olisi pitänyt tapahtua valtioneuvoston selonteon (20.5.1997 vp) mukaan … [myöhemmin tarkemmin]

Näiden kahden toimenpiteen välissä – VNS 9.1.1992 ja UaVM 6/ 4.6.1992 – hallitus antoi 5.3.1992 tiedonannon eduskunnan EY-jäsenyyden hakemiseksi. Eduskunta äänesti 18.3.1992, ei jäsenyyshakemuksesta vaan hallituksen luottamuksesta. Presidentti teki samana päivänä päätöksen jäsenyyden hakemisesta ja hakemus vietiin saman tien Brysseliin.

”EY-jäsenyys edellyttää, että inflaatio ja korot saadaan alhaiselle tasolle, valuuttakurssi säilytetään vakaana sekä julkisen talouden alijäämä ja velka rajoitetaan mahdollisimman pieneksi. Hallitus selvittää talous- ja rahaunionin eri vaiheiden vaikutukset Suomen kansantalouteen ja päättää tarvittavista talouspoliittista toimenpiteistä” [3]

Oliko kansanedustajilla mahdollisuus syventyä valtioneuvoston selontekoon 9.1.1992 niin, ettähe olivat 18.3.1992 selvillä eduskunnan ennakkositoumuksista? Olihan eduskunta lähettänyt valtioneuvoston selonteon (9.1.1992) ulkoasiainvaliokunnan valmisteltavaksi 16.1.1992.

Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan 18/1997, että EMU-asia on epämääräinen [4] liittymissopimuksen hyväksynnän aikana (huom. Voimaansaattamislaki/HE 135/1994 vp), mutta talous- ja rahaliittoa koskevat lait saatettiin silti voimaan jo voimaansaattamislailla. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/tayttyyko-eu... - [131800]

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Maininta rahaliitosta ja siihen liittyminen kansanäänestyksellä on aivan kaksi eri asiaa - tuolla ylempänä on hyvin tarkka ja analyyttinen seloste miten syntyi mahdollinen perustuslakirokos - valtakunnanoikeus? Tuo syyte voidaan edelleen laittaa vireille?

Kyseessä oli kansalaistemme harhautus.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #14

Päätösprosessi meni ihan oikein, koska asia päätettiin suuressa salissa - ei lautakunnissa.

Asiasta on jo 23 vuotta - ihan yleisellä tasolla mikähän on moisen rikossyytteen vanhenemisaika? Miksei asiaa ole sitten viety em. prosessiin, koska näitä kirjoituksia on ollut yli kymmenen vuotta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #23

Olen huomannut, että moni kommentoi noita tarkkoja "markasta - euroon" selvityksiä - lukematta niitä. Luetutin nuo analyysit ja niihin liittyvät todisteet kolmella lakimiehellä - OTT, OTM ja OTM/varatuomari - kaikki olivat sitä mieltä, että aihe voisi menestyä oikeudessa, jos joku sen sinne veisi - siis kyseessä perustuslakirikosepäilys, jopa valtiopetos.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #25

Hyvä tuttuni Ilkka Kanerva istui Ahon hallituksessa kun näitä päätöksiä tehtiin. EUn liittymisprosessin juridiikka valvoi oikeuskanslerin virasto. Oikeuskanslerin juristiarmeijan mukaan kaikki meni oikein.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Löytyisikö tähän jokin todistedokumentti, ettei kaima olisi puhunut vain oman etunsa puitteissa - tapasin kaimani usempaan otteeseen Kiinan Itsenäisyyspäivän juhlissa Kulosaaressa.

Ensialkuun kukin voi nyt perehdyttää itseään mahdollisen perustuslakirikos- ja valtiopetosepäilyyn lukemalla huolella vaikkapa tämän:

~ http://fi-ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/sisaltyyk... -

ja tähän:

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/tayttyyko-eu... -

ja vielä tähän:

~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Jorma Jaakkola:

Suomen europetos A-nelosella
10.7.2012 09:47 Jorma Jaakkola Kotimaa 6 kommenttia, 1 uusi ilmoita asiaton viesti
Suomalainen EU-vaalipetos tiivistettynä "A-nelosella"

Vaalipetoksen ydin: Kansanäänestyslaki

Kansanäänestyksessä ei ollut kysymys vain kansalaisen "mustatuntuu" -mielipiteestä. Kansanäänestyslain (578/94) 3 §:ssä lukee: "Tuleeko Suomen liittyä Euroopan unionin jäseneksi neuvotellun sopimuksen mukaisesti?"

- Mikä oli neuvoteltu sopimus?

Jos kolme merkittävää sanaa ”neuvotellun sopimuksen mukaisesti” puuttuisivat EU-kansanäänestyslaista, ei mitään olisi enää tehtävissä.

...
~ http://jormaajaakkola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110... -

.

" ... Vaalipetoksen ydin: Kansanäänestyslaki
Kansanäänestyksessä ei ollut kysymys vain kansalaisen "mustatuntuu" -mielipiteestä. Kansanäänestyslain (578/94) 3 §:ssä lukee:

"Tuleeko Suomen liittyä Euroopan unionin jäseneksi neuvotellun sopimuksen mukaisesti?"
- Mikä oli neuvoteltu sopimus?

Miten kansalaiset olisivat tienneet sopimuksen sisällön, koska totuudesta vaiettiin ja maatalousartiklojen 141 ja 142 oikeudellisesta luonteesta vaietaan yhä edelleen?

Kaikenkaikkiaan Suomen EU-jäsenyys on valtiopetos, perustuslakiin kirjoitetun päätösvallan siirtäminen maan rajojen ulkopuolelle.

Huijaten tehdyt sopimukset eivät ole oikeudellisesti päteviä.

Korfun sopimus
Alla olevasta EU-liittymisasiakirjan (Korfun sopimus) sisällysluettelosta selviää, että molemmat maatalousartiklat 141 ja 142 ovat vain siirtymäkauden tukia.

Antti Kuosmanen paljasti asian sivulla kirjassaan Suomen tie EU:n jäseneksi. Kirja vedettiin hätäisesti pois myynnistä.

Kuosmasen paljastus löytyy sivulta 123; luku ”21.30 EU alkaa vesittää”:

”Aivan täysin tyydyttävään ratkaisuun ei silti päästy, sillä kansallisia tukia koskevat määräykset jäivät liittymisasiakirjassa siirtymäjärjestelyjä koskevaan lukuun.”
Kuosmanen kertoi totuuden. Todisteet eli suomenkielinen Korfun sopimus eli Suomen liittymisasiakirja oli ostettava Hollannista saakka. Katso allaolevasta sisällysluettelosta otsikko "Neljäs osa Siirtymätoimenpiteet". Kaikki maatalousartiklat (138-144) ovat lueteltuina saman otsikon alla, sivunumero 46:n edessä. ... "

~ http://jormajaakkola.fi/141-artikla%20on%20petos -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #17

Divareista ainakin Kuosmasen kirjaa löytyy ja Amazonilta alkuperäisenä on ollut.
Kirjastoissakin on jälkimmäistä ollut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Olisiko tietoa, menisi heti oston puolelle - tiedusteluistani huolimatta kirjaa ei ole löytynyt!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #35

15 Euroa näytti olevan hinta:

Suomen tie EU:n jäseneksi

Tekijä: Kuosmanen, Antti
ISBN:
Tuoteryhmä: Yhteiskunta, laki, politiikka
Kustantaja:Ultima Thulen
Kieli: suomi
Painovuosi: 1999
Painos: 1
Sivumäärä: 233
Sidonta: Nidottu (pehmeäkantinen)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Itseasiassa EU:n voimavaltiot ovat alkuperäväestöltään heikosti lisääntyviä - Saksassakin turkkilaiset lisääntyvät hyvin, kuten muutkin muualta muuttaneet. Suomi ei ole voimavaltio -vain vajaan kolmen prosentin vaikutusvallalla EU-Brysselissä - sama juttu kuitenkin - viime vuonna alkuperäväestön määrän väheni - kaikki on nyt kiinni maahanmuuttajista.

West trolling on uusi ilmiö ---

" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

.
EU rakennettiin 3] euron jykevöittämänä ja Saksan johtamana vastapainoksi nousevalla maailmanmahdille, maailman suurimmalle liukuhihnalle, Kiinalle 4], mutta myös kestäväksi kilpailijaksi USA:lle, joka nousee omasta ahdingostaan, vaikka Kiina sen rahoittamisen lopettaisikin.
.

[2006]
" ... EU on järkälemäinen isojen pikkupoikien hiekkalaatikko,

jossa kukaan ei ole oikeasti valmis liittovaltioksi. Euroopan Yhdysvallat tuo vasta kokonaishyötyä, myös Suomelle - joka olisi tuolloin osavaltio. USA on liittovaltio, mutta heillä on yhteinen kieli, vaikkakin sulatusuuni kansallisuuksien ja synnyinmaiden osalta. EU kokoonpanossaan on niin uusi, että kitkaa ja hankausta syntyy koko ajan. USA kävi sisällissotansa ja sen jälkeen vasta syntyi eheämpi kokonaisuus nimelta Amerikan Yhdysvallat.

Euroopan Yhdysvallat on se lopullinen tavoite tai sitten löyhä markkinaliitto,

joka ei tuota yhtäläisyyttä ja keskinäisvoimaa turvallisuuden, ulkopolitiikan ja tulontasauksen osalta. Euroopassa on samalla tavalla rikkaita alueita kuin on Suomessakin alueellisesti suuria eroja mm. pääkaupunkiseudun ja vaikkapa Kainuun välillä. Kainuussa ja Helsingissä kuintenkin puhutaan samaa kieltä. Talvisodassa rintamalla seisoi niin Pohjanmaan talonpoika kuin turkulainen laivanvarustajan vesa - yhdessä he turvasivat Isänmaansa. Heillä oli yhteinen tehtävä. Mikä on EU:n yhteinen tehtävä?
...

EU on kaunis rakenteellinen luomus ideaalisella tavoitteella,

direktiiveillä ja pienillä olemattomilla pohdinnoilla syötävän kurkun muodosta. Asia on hyvin yksinkertainen; suuret kansallisvaltiot, jotka myöhemmin olisivat osavaltoita, eivät ole valmiita antamaan suuria päätöksiä vielä Brysseliin. Luottamus yhteiseen hallintoon ei ole kypsä. Nyt on menossa EU-evoluutio, jossa hiotaan maailman moderneimman liittovaltion perusrakenteita. Työ kestää vuosikymmeniä. USA:kin on jo kohta 300-vuotias, mutta jälleen - yhteisellä puhutulla kielellä. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/10/eu-on-keinot... - alta.

HUOM! Ylläoleva kirjoitus on laadittu yli 10 vuotta sitten!
.

.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tuosta identiteetistä. Molemmat poikani kiertävät töidensä vuoksi maailmalla, nuorempi totesi "Kun menen muihin pohjoismaihin, olen suomalainen, keski-Euroopassa minua pidetään skandinaavina ja mm. Kiinassa ja Etelä-Arikassa minua kohdellaan eurooppalaisena"

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lisäksi kiinalaiset sanovat, että kaikki suomalaiset ovat samannäköisiä ;)

Hyvä kommentti Artolta!

(Me taas Suomessa huomasimme, että jokaisella suomalaisella on Kiinassa 250 kaveria, toveria tai potentiaalista ostajaa - kuka enemmän kuka vähemmän ;)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Noita vanhoja asioita päätöksistä voi vatkata hamaan tulevaisuuteen asti, mutta eipä se paljon auta.

Vaalit ovat taas kohta, ja siellä sitten kansa antaa äänensä oikealle ehdokkaalle.

Epäilempä kuitenkin, että EU vastaisuus ei mitään voita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nyt onkin kysymys kansanosasta noin 40%, joka on epäileväinen EU' sta, olisikin aika järjestää tarkistusmittaus kansalaisilta, niin eurosta kuin EU' sta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tämän raportin perusteella taitaa olla ihan turha operaatio: https://ec.europa.eu/finland/sites/finland/files/s...

Suosittelen lukemaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

[2017]
" ... Jos nyt järjestettäisiin kansanäänestys Euroopan unionin jäsenenä pysymisestä, 40 prosenttia suomalaisista ottaisi hatkat unionista.

Luku on Euroopan korkeimpia, kertoo tuore WIN/Gallup Internationalin End of the Year -tutkimus. WIN/Gallup on maailman johtava mielipidetutkimusyritysten järjestö, ja sen tekemään tutkimukseen vastasi yli 66 000 ihmistä 66 maassa. Suomen osuuden toteutti Taloustutkimus. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/taloustutkimus-s... -

...
Aiemmmin erohalu oli laimeampaa ---

" ... Vastaajista 58 prosenttia haluaa Suomen pysyvän eurossa ja noin neljännes suomalaisista olisi valmis eroamaan eurosta.

Kyselyssä suomalaisten näkemykset euron hyödyistä ja haitoista jakaantuivat tasan. 38 prosenttia kyselyyn vastanneista katsoo, että eurosta on ollut Suomelle enemmän hyötyä ja toiset 38 prosenttia uskoo eurosta olleen enemmän haittaa Suomelle.

Yli puolet vastaajista oli myös sitä mieltä, etteivät he ole henkilökohtaisesti hyötyneet EU:sta.

Kesä-heinäkuun vaihteessa tehtyyn selvitykseen vastasi verkkopaneelissa 1 760 ihmistä. Kyselyn toteutti Think If Laboratories ja sen virhemarginaali on suurimmillaan kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. ... "

~ http://www.iltalehti.fi/talous/2013070817242134_ta... -

.

Vapaaehtoinen mielipidetsekkaus Iltalehdessä - 4000 vastaajaa ja tulos: 74% erotaan eurosta ....tts ei täytä uskottavan mielipidetutkimuksen kriteerejä.

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015070319974065_u... -

.

[2017]
" ... Jos nyt järjestettäisiin kansanäänestys Euroopan unionin jäsenenä pysymisestä, 40 prosenttia suomalaisista ottaisi hatkat unionista.

Luku on Euroopan korkeimpia, kertoo tuore WIN/Gallup Internationalin End of the Year -tutkimus. WIN/Gallup on maailman johtava mielipidetutkimusyritysten järjestö, ja sen tekemään tutkimukseen vastasi yli 66 000 ihmistä 66 maassa. Suomen osuuden toteutti Taloustutkimus. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/taloustutkimus-s... -

.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Evoluutio on tuonut Euroopalle ihan tarpeeksi yhteistä identiteettiä liittovaltiota varten.

Toki Euroopan kansoilla on omat identiteettinsä, myös niillä kansoilla jotka eivät muodosta omaa valtiota, kuten skotit, lappalaiset ja katalonialaiset.

Toki osavaltion eri osilla saa olla omat identiteettinsä, se ei ole liittovaltion este muuten kuin mielikuvatasolla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jos miettii EU' ta Suomesta Espanjaan ja Irlannista Kreikkaan - niin identiteettien "meri" on sangen myrskyisä ja monipuolinen - yhteiseksi tekijäksi löydämme kaksi silmää ja korvaa ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Hyvä huomio: Eu itse asiassa tukee kansallisia identiteettejä ja erilaisuutta.
Se siis ei ole EUn idea. Esimerkiksi voisi ottaa sosiologi Aleksandr Zinovjevin lanseeraaman neuvostoihmisen (homo sovieticus), joka olisi "samanlainen" etnisestä taustasta huolimatta. Neuvostoliittohan toimi kansojen sulatusuunina kolme sukupolvea, mutta eipä tuota neuvostoihmistä syntynyt.

Onnistuneita eri kansojen sulatusuuneja ovat Sveitsi, Iso-Britannia, Kanada ja tietenkin Yhdysvallat. Ruotsinkin olisin laskenut mukaan vuosi pari sitten, mutta nyt en ole ihan varma.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Kansojen sulatusuunit hajoavat - keinotekoisina liitoksina, seuraavana voivat olla EU ja vähän myöhemmin USA.

Kiina jää mysteeriksi, sen historia kaikkinensa on poikkeavan pitkä ja geneettiset tekijät niin lähellä, vaikka etnisiä ryhmiä on paljon.

...

Kansallistunne nostaa päätään monissa valtioissa - myös Suomessa:

Finlandia ~ http://youtu.be/5pQMW8UQYZw - [yt]
doc.: Sibelius_Finlandia_08122013.doc – OpenOffice.org Writer

ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/155807-... -
492 | 4363

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/sibelius-ja-... - [131870]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Se on totta, hyvä esimerkki on Neuvostoliitto.
Kiinaa jos tarkastellaan väite ei ole totta.
Kanadassa Quebec nostaa välillä ranskalaista päätään.

EU ei yritä edes olla sulatusuuni - onneksi. Günther saa paukutella nahkapöksyjään, Luigi tappaa muuttohaukkoja Messiinan salmessa "perinteenä" http://www.lipu-uk.org/our-work/hunting/ ja Håkan tunkea suuhunsa nuuskaa. Suomalainen saunapalvi on kuitenkin liikaa EUlle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Oli vain kyse solidaarisuudesta nahkapöksyistä, mutta lopulta kenen/ keiden eduksi ---

... otamme esimerkin:

[2013]
" ... [ ... terkkarin odotushallissa Helsingin Haagassa istuu 50 jonottajaa, heistä on eläkeläisiä 70 prosenttia, joukossa kaksi tai kolme maahanmuuttajaa ja yksi odottava äiti - jonotusaika vastaanotolle on vajaa kolme tuntia. Odottava äiti oli määrätty sairaalasta vuodelepoon, mutta säntillisesti hän odotti vuoroaan labrakokeeseen - kukaan ei oivaltanut kysyä: "Haluaisitko päästä hiukan aiemmin sisään?" ... ]

Kirjohallitus on jakanut avokätisesti vakuuksia, rahaa ja suomalaista luotettavuutta Etelä-Eurooppaan, solidaarisuus- ja pyrkyryyssyistä. Hallitus on jakanut rahaa ja vakuuksia veronmaksajilta, jotka jonottivat tuolla terkkarissa. Kreikka oli kuitenkin - puheista huolimatta - helppo päätös riemunkirjavalle hallitukselle. Miksi SOTE, joka koskee koko kansaa - jäi vettyneiden puheiden ja puoluepoliittisten ideologiariitojen alle?

Kyllä kansa oikeasti tietää!

Kansakuntamme ikääntyy, veroeurot tai huomenna -markat vähenevät, valtion velka kasvaa. Kansalaiset odottavat vankkaa ratkaisua sosiaali- ja terveyskeskustelun päätöksiksi. miksi nuo päätökset jäävät piiloon; onko se hallituskyvyttömyyttä, osaamattomuutta, ideologiariitaa, vai mitä - mutta yksi on varma: Kansa tuskastuu - nyt on kysymys omista tärkeistä asioista.

Kreikka on kuitenkin kaukainen asia

Kreikkalaiset manipuloivat itselleen saksalaisten ja ranskalaisten pankkien kautta ostovoimaa, jota ei ollut - otettiin velkaa yli kykyjen. Oli kivaa nautiskella hulabaloota, kuten osaksi meillä tapahtui 1980- ja 1990 -lukijen taitteessa - tunnetuin seurauksin. Nyt me ryntäämme solidaarisuushallituksena hätiin ja apuun - järjestiin lainoitus, järjestettiin epäselvästi vakuudelliset rahoitukset - tähän riitti tarmoa ja päätöskykyä **].

Helpommat päätökset kauas, ei tarvitse vastata paikanpäällä tuloksesta

Solidaarisuusinto on ollut suurta Jyrki Kataisen hallituksessa - huhutaan, että itse Jyri Katainen [kok.] halusi näin pestautua kandidaatiksi, kun Saksa jakaa mahdollisia palkintoja uskollisilleen - kärkytäänkö tässä korkeaa asemaa EU:ssa Suomen kansan varoilla - jää nähtäväksi. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/01/soten-vaikeu... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

40 prosenttia suomalaisista uusimman tutkimuksen mukaan haluaa väkevää kriittisyyttä EU' ta ja euroa kohtaan - tuota voidaan kutsua suomalaiseksi sisuksi, jota nyt tutkitaan Yhdysvaltoja myöten - emme ole EU-brysselistejä, emme venäläisiä, eikä ruotsalaisia - olkaamme siis itsenäisiä suomalaisia!

...
[2013]
" ... Suomalainen sisu voidaan määrittää monella tavalla –

kaatuneina vihollisina omaa kaatunutta kohden, tai sinnikkyytenä, miten rintamalinjat etenivät suuntaan ja toiseen. Syntyi käsitteitä aitosuomalaisesta korpisoturista, jolle lumi, puukko ja kivääri tutussa kotimaisemassa olivat arkipäivää ja näin tehosti vihollisharvennusta. Omaa puolustetaan aina vahvasti – olihan kyse myös reviiritaistelusta.

Sisun suure ja määre
[ … olisi luettava huumorilla, kuitenkin vakava ilme suupielessä … ]

Sisulla on suure ja määre, se on maksimissaan yksi Talvisota [ts], joka jakautuu 10:aan Kollaaseen [kk = ”Kollaa kestää”] 1]. Korkein sisun määrä on siis 1 ts. Tällä asteikolla voidaan määrittää myöhempiä tapahtumia, jos niistä halutaan nimenomaan kaivaa esille sisua, tuota äidinmaidosta imettyä väkivoimaa – niin hengessä kuin fyysisenä vääntönä – perkele.

Sisulla on myös ajallinen funktio,

jolle voidaan löytää mittayksikkö Jatkosodasta ja Tali-Ihantalasta. Ajallinen suure on maksimissaan yksi Tali-Ihantala [TI] 2], joka taas jakautuu 10:aan Viipurinlahteen [vl] 3]. Siis suurin ajallinen sisun kestävyys on yksi TI – aitosuomalaiset kykenivät tuolloin yhdessä Saksan kolmannen valtakunnan avun 2] kanssa patoamaan itäiset suuret puna-aallot – kerrotaan yhtenäisyyden kruunuksi, että viimeiset Tali-Ihantalan suomalaiset puhuivat keskenään suomenruotsia.

Sisu on henkistä voimaa pääosiltaan, ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/aitosuomalai... - alta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Kyllä Eurooppa on selkeästi oma alueensa jota yhdistää paitsi Kreikan ja Rooman kulttuuriperinne, johon liittyy kirjaimet, numerot, kirjallisuus, matematiikka ja muu tiede.

Lisäksi uskonto yhdistää. Paavi oli pitkään kaikkia eurooppalaisia yhdistävä tekijä. Tähän liittyy mm. aikoinaan valtavat yhteiseurooppalaiset voimanponnistukset, ristiretket.

Ristretkien jälkeen niistä alkunsa saanut yleinen valistus, sivistys, erilaiset keksinnöt, kuten kirjapaino, seteliraha, aseteknologia, navigointitekniikka ja merenkulun kehitys ovat kaikki Euroopalle yhteisiä ilmiöitä.

Keksinnöt saatettiin tehdä yksittäisessä maassa, mutta koska Eurooppa on ollut yhteinen kulttuurialue jo keskiajalla, kaikki tietotaito levisi yhtä nopeasti rajojen ulkopuolella kuin niiden sisällä.

Juuri tuo yhteinen sivistys, teknologian kehitys ja yhteiset arvot ovat Euroopan maille ylivoimaisesti leimaa antavampia kuin mitkään kansalliset, siis rajojen sisälle jääneet yksilölliset piirteet.

Minun mielestäni kansallisia piirteitä saa kyllä korostaa ja esiin tuoda, mutta käytännössä ne ovat merkityksetöntä "krumeluuria", sentimentalismia.

Nämä kansallismielisyyden tukijalat eivät ole oikeasti mitään muuta kuin mielikuvitusta ja idealismia, joilla ei käytännön merkitystä ole.

Toki tuohivirsuja kannattaa kyllä säilyttää museossa muistona menneestä, mutta ei niille pidä perustaa nykypäivän taloutta, eikä paljon muutakaan. :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Olet mielestäni oikeilla jäljillä kokonaisvaltaisesta Euroopasta, joka ulottuu Uralille asti! Löyhää samankaltaista sotimisen historiaa, mutta rauhoittumista, kun Saksa ja Ranska saatiin samaan ruotuun - entä Marine le Pen?

...
|1 Eurooppaa Uralille saakka! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/03/eurooppalais... -

.
Noista luettelemistasi keksinnöistä aika moni tulee kylläkin Kiinasta.

...
Merivaltana Kiina oli jo 1400 -luvulla maailman suurin.

...
Eurooppa on kuin tilkkutäkki, jopa kirjaimet ovat eri maissa erilaiset - puhumattakaan noin toisestakymmenestä eri kielestä! Entä kulttuuriperintö - hyvin erilaista, jos katsot vaikka Englantia, Maltaa tai Albaniaa ...

.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #46

Kiinasta tulee paljon ideoita eurooppalaisiin keksinntöihin, kuten ruutiaseet, kompassi, seteliraha tai painokone. Euroopassa nämä kuitenkin kehittyivät hyötykäyttöön soveltuviksi, tai oikeastaan kehitettiin.

Kehitystä ei varsinaisesti koordinoitu mitenkään. Keksinnöt levisivät kuitenkin salamavauhtia rajojen yli ja antoivat vauhtia taas uudelle kehitykselle.

Euroopan kehityksen moottorina voidaan tavallaan pitää Euroopan yhteistä aristokratiaa.

Aristokraatit olivat sukusiteissä toisiinsa Euroopan laidasta laitaan ja heillä oli myös tavallaan yhteinen kansankulttuurista poikkeava yläluokan kulttuurinsa.

Tämä yläluokan eurooppalainen yhteiskulttuuri takasi Euroopan kehittymisen nykyisenlaiseksi. Kansankulttuureilla ei siihen kehitykseen ole ollut mitään vaikutusta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Hyvä kommentti - kertoo yläluokan ja hallitsijakerroksen ristiin kytköksistä, aiemmin - kuningaskuntien aikana - tänään tilanne on toinen, kun kansalliset identiteetit ovat ponnahtaneet esille.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #51

Niin, kehitys Euroopassa on kyllä sen aristrokraattisen yläkulttuurin ja sen ristiinkytkösten ansiota.

Pieni aristrokraattivähemmistö ei tosin olisi pystynyt tuottamaan niitä neroja jotka veivät kehitystä eteenpäin, mutta he ottivat nämä kansannerot, taiteilijat ja teteentekijät sujelukseensa ja tekivät heidän työnsä taloudellisesti mahdolliseksi.

Ilman ristikytköksiä ja kirjapainotaitoa tieto ei olisi päässyt leviämään. Se oli sen ajan internet.

Kansalliset kulttuurit ovat kyllä kivoja, mutta ne eivät ole vieneet kehitystä eteenpäin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

On meneillään yleiseurooppalainen väsymys - kaltaisemme virkamiesrollaattoridemokratia on tiensä päässä - on suoran kansalaisvaikuttamisen aika.

Miten tuo Saksa, nousee aina uudelleen tuhkasta - ehkä juuri tuon vahvan saksalaisen identiteetin voimin?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #55

Saksalainen kansallinen identiteetti on varsin nuori asia. Olisikohan sitä ollut olemassa ennen Bismarkin aikaa.

Sitä ennen oli joukko erilaisia Saksan murteita puhuvia ruhtinaskuntia, joiden yhteinen hallitsija, pyhän saksalaisroomalaisen keisarikunnan keisari, hallitsi ainakin nimellisesti laajoja alueita saksankielisten alueiden ulkopuolella, Italiassa, Unkarissa, Puolassa, Tsekeissä, ja myös Alankomaiden ja Belgian suunnalla.

Saksalainen identiteetti on siis varsin myöhäinen keksintö, joka ei peristu mihinkään faktoihin ja on pelkkä illuusio.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Saksalainen identiteetti näkyi loistavasti 1933-45 aikana, jolloin johtajuus vei kansaa eteenpäin ja kansa joko alistui tai hurmaantui - euforian laskiessa 1942 lähtien ---

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #57

:)

Jotkut on samassa euforiassa vieläkin. Useimmat salaavat sen, harva tunnustaa sen, kuten uusnatsit, tai edesmennyt Siitoin.

Euforia on euforiaa. Euforia on toki sinänsä realiteetti, vaikkei sille löydykään perusteita realimaaimasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Kansallismielisyys on nousussa, joka taas murentaa oraalla olevaa EU-identiteettiä!

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #59

Tämä on totta, mutta ei EU- identiteetti ole mikään luhytikäinen muoti-ilmiö, kuten olen osoittanut. Vaikka kansallismielisyys ja kansallisten kulttuureiden ihailu välillä nostaa päätään, yleiseurooppalainen yleiskulttuuri on se jonka varassa on elämä ja joka ympäröi meitä arkipäivässä.

Kansalliset kulttuurit ovat fantasiamaailmaa tänä päivänä, ne eivät meitä elätä, tarvitaan näitä nykypäivän yhteiseurooppalaisia kulttuuritekijöitä, pizzaa, internettiä ja discoa.

Hurahtaneinkin kansallismielinen herää todellisuuteen jos kansallismielisyyden ideaa yritetään viedä käytännön tasolle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Työttömät ja syrjäytyneet saattavat olla eri meiltä - EU virkarollaattorit ovat erkaantuneet jo niin kauas arkikansasta, joka kuitenkin lopulta virkavankkuritkin maksavat!

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #61

Työttömät ja syrjäytyneet saattavat olla eri mieltä, mutta erehtyvät ja haukkuvat väärää puuta jos uskovat että EU on syypää heidän ahdinkoonsa. Toki populistit hyödyntävät heidän väärässä oloaan ja antavat väärää tietoa hyötyäkseen itse poliittisesti.

Maailma vain muuttuu, josta jotkut voivat myös kärsiä, mutta useampi hyötyy, eikä ajan pyörää voi kääntää takaisin vaikka populistipolitikko voi sellaista vaalikarjalle uskotella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62

Työttömyys johtuu työn karkaamisesta kaukoitään ... syrjäytyneisyys EU identiteetistä näyttö- ja vertailutalouteen ;)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #63

Perussuomalaisuus on syntynyt liian myöhään. Kansallisen identiteetin puolustaminen olisi pitänyt aloittaa silloin kun ensimmäiset ruosalaiset rantarosvot, eli ryöstelevät viikingit, saksalaiset hansakauppiaat, tai venäläiset laukkuryssät, toivat Suomeen mannermaisia vaikutteita, tai vaikutteita ylipäätänsä.

Nyt nämä varhaiset ulkomaiset vaikutteet tosin koetaan väärin perustein suomalaisuutena.

Totuus on että kaikki mitä pidämme tällaisena "perussuomalaisuutena" on vain mannermaista kulttuurituontia. Se mikä nyt koetaan suomalaisuudelle vieraana identiteettinä on vain uutta eurooppalaista identiteettiä, mikä korvaa vanhaa eurooppalaista identiteettiä.

Alkuperäistä suomalaista identiteettiä ei ole koskaan ollut olemassakaan, ei edes Kaustisella, mikä on Suomen persuin pitäjä.

:)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Suomalainen identiteetti sai kliimaksin ja voimaantumisen 1800 -luvulla, kun mediaväki tilasi sibeliukselta Finlandian - alkoi itsenäisyyskehitys, jota prototyyppinä mutusteli jo Sprengtporten 1700 -luvun lopulla.

.
[2013]
" ... Musiikkia ei voi kieltää, se voi vain menestyä tai vaipua unholaan
Finlandia herättää perinteellisesti kansallistunnetta Suomessa ja sen väkevän matalaääninen tunnemyrskyä enteilevä osakohtaus viehättää ja puhuttelee joukkoja sekä yhtenäisyyteen pyrkiviä ryhmiä.

Finlandia on suomalainen mestariteos, josta on syytä olla ylpeä. Sen kieltäminen tai käyttöohjeistaminen ei kuulu kuin tekijälleen ja ilmeisesti jälkeen päin ei ole löytynyt jälkisäädöstä, jossa Finlandialle olisi asetettu käyttörajoituksia.
Musiikki ja sävelistä syntyvä tunne on aidosti yli rajojen tapahtuvaa positiivista yhteisymmärrystä, jolle ei voi asettaa rajoitteita. Finlandia on suomalaisille ihmisille ja kaikille niille, jotka siitä pitävät. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/sibelius-ja-... -

.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #65

Juu, finlandia on hyvää musiikkia, joka käy kyllä kaupaksi rajojen takanakin. Sieltä rajojen takaa, Euroopasta asti, Sibelius musikaalliset vaikutteensa haki. Niin myös muut "suomalaista identiteettiä" luoneet taiteilijat, kuvataiteilijat ja kirjailijatkin, ovat ammentaneet eurooppalaisesta rikkaasta kulttuuriperinteestä.

Tosin sanotaan että Sibeliuksen musiikissa, samoin kuin kansainvälisesti menestyneiden suomi- poppareiden musiikissa olisi jotain suomalaista. Kenties onkin, mutta se on aistittavissa vain mielikuvituksen tasolla. :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2016]

" ... Suomi vietiin läntisen Euroopan peräpohjolakolkaksi kansanäänestyksellä vuonna 1995 – hiukan yli puolet kansastamme, tuntematta vähääkään tulevaisuutta, antoi epävarman äänensä liittymiselle yhteisöön |1. Unioni tänään kitkeröityy |* kansallisvaltioina romahdukseen tai talouden väkivahvaan liittoon – Yhdysvalloille ja Kiinalle vastapeluriksi ja/tai yhteistyökumppaniksi.

[... vielä tänäänkin kansalainen Erkki pohtii miksi meiltä vietiin markka |2 – tuo säätelyjen armoitettu mahdollisuus kansallisissa kilpailuissa pärjätä kisassa ulkoisista asiakkaista. Me viemme ja sen myötä menestymme tai uinahdamme. Erkki tietää, että euroon liittymisestä ei suoraan äänestetty ja meidän vietiin sinne ikään kuin varkain …

… kansalainen Liisa Ilomantsista tietää, että maakunnan keskuspaikkaan Joensuuhun on vähän pidempi kuin kivenheitto. Joensuulaiset taas tietävät, että valtiomme pääkaupunkiin menee juna, lentokone ja autolla ottaa kuusi - seitsemän tuntia – murre muuttuu välillä useaan otteeseen. EU – Brysseliin saakka Liisa ei jaksa edes katsoa, niin kaukana se on – puhumattakaan äänestäjistään kaikonneet ja eronneet europarlamentaarikot eli ”mepit”, joilla ei tunnu olevan mitään yhteistä linjaa äänestäjiään kohtaan – tänne kotisuomeen … ] ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/09/euroopan-uni... - alta.

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ymmärrän hyvin Ilkan ja Venäjän ystävien innokkuuden EU:n haukkumiseen. Onhan EU Venäjän pahin vihollinen. Sen demokratiabakteeri muhii Kremlin muurin rakosissa. Eräs Aleksei Navalnyi-niminen bakteeri aiheutti pahan epidemian Vladivostokista Pietariin asti. Kymmeniä tuhansia on saatu eristettyä karanteeniin. Pahalta näyttää.

EU on parasta mitä Suomelle on tapahtunut.
Ilkan mukaan 40 prosenttia suomalaisista haaveilee Euraasian Unionista?

Eikö EU ole maailman suurin talousmahti?
Ei kai sellainen noin vain häviä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, emme hauku EU' ta - me vain asiapohjalta kriittisesti arvioimme EU' n etuja sekä haittoja kansakunnallemme ---

...
Euroopan unioni on maho jättiläinen virka-rollaattorien varjosta. EU on liiaksi kasvanut byrokratian hirviö, jolla ei ole enää yhteyttä EU – kansalaisiin tai jäsenvaltioiden äänestäjiin. EU on ideaalinen koitos liian laajalla, liian nopeasti ja liian muotokieliväkivaltaisesti sulatellen byrokraattidirektiivejä, jotka ovat yhtenevät kaikille – Portugalista Suomeen ja Ruotsista Kreikkaan.

|EKSTRA: EU on viiden kriisin solmussa ~ http://yle.fi/uutiset/3-8384067 - (2015)
|EKSTRA: EU’ n kirvelevä ahdinko ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/eu-eurooppal... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014]
" ... Eurooppalainen vauraus, tuotantokyky ja palkkakehitys ovat seurausta paljolti löytäretkien avaamasta siirtomaapolitiikasta. Suuret valloittajat – Englanti, Ranska, Espanja, Portugali, Belgia, Hollanti – ja vähäisemmin Italia ja Saksa – iskivät alusmaidensa suonta tuomalla liki ilmaista raaka-ainetta tuotantokoneisiimme.

Siirtomaapolitiikka synnytti maapalloa ajatellen epätasapainon raaka-aineiden, jalostuksen, energian ja työnteon osalle – me eurooppalaiset pääsimme irtiottoon hamstraamalla osin asein ja kirkonkin avulla materiaaliset ja myös henkiset tuotannontekijät – teettämällä halvalla louhinnan ja tuomalla raakamateriaalit omalle työnteolle, jolloin saimme valtavan etumatkan jalostusarvossa 1] kehitys- eli (entisiin) alusmaihin nähden.

Kun erityisesti Englanti menetti siirtomaansa toinen toisensa jälkeen,

hoiti Englannin pönkitystä englantilainen kansainyhteisö edelleen entisen emämaan ”ruokinnasta” - raaka-aineina, puolivalmisteina ja myös työntekijöinä Englannin tehtaisiin ja palveluihin. Näin Euroopan maat entisestään rikastuivat myöhemmin nousevaan maailmaan nähden – josta hyvänä ilmentymänä voidaan pitää nykyisiä BRICS maita 2] ---

Nyt EU-Eurooppa kipristelee tasevauraana, ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/eu-eurooppal... - alta.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

BRICS -yhteisö ei ole kovin toimiva. Intialla menee hyvin koska se on kansainyhteisömaa.
Kiina on BKT:ltään toiseksi suurin maailmassa - tai kolmanneksi jos EU lasketaan kokonaisuutena. Lähde https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_...
Kiinan taloudesta on monenlaista uutisoitia, viiden vuoden päästä olemme tässä viisaampia.
Venäjä on Espanjan kokoinen ja taantuu, Etelä-Afrikalla menee huonosti eikä brassien taloudessa ole hurraamista.

Suurista hankinnoista intialaiset ostivat hävittäjänsä Ranskasta ja Etelä-Afrikka sekä Brasilia Ruotsista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiina on maailman suurin talous, jos osaamme karsoa ja luottaa IMF - tilastoihin:

[Te][2014][c-p] " ... Kun eri talouksien taloustuotantoa vertaa "reaalisesti" eli ostovoimakorjatusti, Kiina tuottaa tänä vuonna 17,6 biljoonan eli 17 600 miljardin dollarin edestä tuotantoa, kun taas Yhdysvallat jää 17,4 biljoonaan dollariin.

Vielä vuonna 2000 Yhdysvaltojen reaalinen kansantuote oli kolme kertaa niin suuri kuin Kiinalla. Kiinan osuus maapallon reaalisesta tuotannosta on 16,5 prosenttia, ja Yhdysvaltojen 16,3 prosenttia. Jo viime vuonna Kiina ohitti Yhdysvallat maailman suurimpana kauppavaltiona. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut... -

Jos ei sattumoisin tietäisi mikä on IMF, niin tässä:
~ http://www.imf.org/external/index.htm -
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_... -

...
[Te][2013] @c-p] " ... Viisi vuotta sitten arvioin (Talouselämä 7/2008), että Kiina olisi maailman suurin talous 15 vuoden kuluttua. Eli siis vuonna 2023. Kasvulukuina käytin USA:lle kolmea prosenttia vuodessa ja Kiinalle kahdeksaa prosenttia vuodessa.

Edellisenä vuonna Maailmanpankin johtama kansainvälinen hanke oli julkaissut uudet arviot muun muassa Kiinan ja Intian maakuntien hintatasosta. Nämä arvioitiin aikaisempaa korkeammiksi. Tämä laski kehitysmaiden ostovoimapariteettiin perustuvaa kansantuotetta huomattavasti.

Ostovoimapariteetilla korjattu bruttokansantuote, PPP-bkt, mittaa tuotettujen tavaroiden ja palvelusten määrää kansainvälisesti vertailukelpoisella tavalla. Maailmanpankin silloin uuden tilaston mukaan Kiinan kansantalous oli kooltaan vain vajaa puolet USA:sta vuonna 2005. Kiinalle tuli siis lisää umpeen kurottavaa välimatkaa USA:han verrattuna. ... "

~ http://www.talouselama.fi/tebatti/kiinasta-maailma... -

.

~ http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/2014-... -

" ... IMF:n mukaan Yhdysvaltojen vuoden 2014 ostovoimakorjattu bruttokansantuote on 17,4 biljoonaa dollaria, kun Kiinan vastaava luku on 17,6 biljoonaa dollaria.

Muutos on ollut nopea, sillä vuonna 2005 Kiinan talous oli vain puolet Yhdysvaltojen taloudesta.

IMF ennustaa, että vuoteen 2019 mennessä Kiinan ostovoimakorjattu bruttokansantuote on 20 prosenttia Yhdysvaltoja suurempi.

Kehitys on osa laajempaa ilmiötä, jossa kehittyvien markkinoiden osuus maailmantaloudesta kasvaa.

Niiden osuus maailmantaloudesta on tällä hetkellä noin 57 prosenttia. IMF:n mukaan kehittyvien markkinoiden talouskasvu on yhdeksän kertaa niin nopeaa kuin kehittyneiden markkinoiden. ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Totta - ostovoimakorjattuna muutama vuosi sitten, mutta absoluuttisena rahana Kiina on kaukana EU:sta ja Yhdysvalloista. EU + Yhdysvallat = on noin puolet koko maailman BKTstä

Mielenkiintoisin Matti Meikäläiselle on tietysti BKT/asukas. Siinä jenkit ovat vasta viidentenä http://www.globalis.fi/Tilastot/BKT-per-asukas

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Nyt tulee ymmärtää, ettei setelien syöminen anna riittävää hivenaineistoa ja vitamiiniruisketta - tulee oivaltaa, mitä merkitsee pariteetti- eli ostovoimakorjaus!

" ... Kulutusta voi tarkkailla myös kansantalouden tilinpidon kulutusmenojen mukaan. Kulutuksen tilastot liittyvät usein tulotilastoihin: tulot säätelevät kulutusmahdollisuuksia. Tämän voi ilmaista myös niin, että kuluttamisen mahdollisuuksia säätelee kuluttajien ostovoima. Ostovoima tarkoittaa kuluttajien käytettävissä olevia tuloja. Ostovoimaa mitataan asukasta kohti lasketulla bruttokansantuotteella, johon tehdään ostovoimakorjaus, eli laskennassa otetaan huomioon eri maiden hintatasojen erot. Tähän liittyviin tilastoihin kuuluvat mm. elinkustannusindeksi, kuluttajahintaindeksi ja kuluttajien varallisuus. Tulo- ja varallisuustilasto kuvaa yksityisten henkilöiden tuloja, varallisuutta ja verotusta. ... "

~ https://www.stat.fi/virsta/taloust/02/06/ -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Ostovoimakorjattu kulutuskyky eri sosiaaliluokittain kertoo ehkä eniten ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Kehittyvien maiden osuus maailmantaloudesta on tällä hetkellä noin 57 prosenttia. IMF:n mukaan kehittyvien markkinoiden talouskasvu on yhdeksän kertaa niin nopeaa kuin kehittyneiden markkinoiden. ... Tämän päälle on laskettava vielä kehitysmaat, joilla niilläkin on osuutensa - noin 15 prosenttia, näin US ja EU' lle jää vajaa 30 prosentin osuus, joka kapenee koko ajan!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ehkä Brasilian Gripen kauppa peruuntuu?

" ... Brasilialaiset syyttäjät tutkivat mahdollista korruptiota hävittäjälentokoneiden jättikaupassa, jonka Brasilia teki ruotsalaisen Saabin kanssa. Kaupassa Brasilia osti 36 Gripen-hävittäjää 5,1 miljardilla eurolla Saabilta.

Syyttäjäviraston tiedottaja kertoi perjantaina, että virasto tutkii tapahtuiko kaupassa mahdollisia laittomuuksia. Kauppasopimus neuvoteltiin viime vuonna. ... " [c-p]

~ http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001871200.html -

.

Venäjä on maailman suurin raaka-aine- ja energia-aitta. Tässä saattaa piillä Kiinan ja Venäjän laaja yhteistoiminta, joka alkoi jo siinä vaiheessa, kun EU pakotteet estivät Venäjää saamasta lainoitusta EU' sta - Kiina korvasi nuo lainat, kuten monet tuotteetkin - esimerkkinä kansanterveyteen liittyvä merkittävä kauppasopimus suoraan Venäjän ja Kiinan välillä - suomalaisten konsultoimana :)

.
BRICS kehityksestä on lehtiartikkeli tuolla ylempänä - vauhti on huomattavasti suurempi kuin kehittyneiden valtioiden ...

.
Intia on Venäjän suurimpia aseostajia, Venäjän ollessa ylivoimaisesti Intian suurin asetoimittaja - jo vuosikymmenien ajan.

.
Aiheet eivät juurikaan liity topicciin, mutta menkööt kommenttiin vastauksena.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset