Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Naurettava EU - kansanäänestys!

Helsingin Sanomien tähtitoimittaja Pekka Mykkänen kertoi |1 Perussuomalaisten seuraavan puheenjohtajan Sampo Terhon naurettavasta populismiheitosta - juuri puheenjohtajavaalien alla ja romahtaneen kannatuksen piinaamana - harkitsemme seuraaviin eduskuntavaaleihin EU - kansanäänestyksestä vaaliteemaa ja myöhempää toteutusta, tämähän on tosiaan naurettavaa kysyä kansan mielipidettä.

Ranska kysyi - EU vastustus on ranskalaisten keskuudessa noin 34 prosenttia, siis ehdokas Marine Le Penin saama ääniosuus Ranskan presidentinvaaleista 2017.

...

Paavo Väyrynen keräsi reilut 50.000 nimeä EU - kansanäänestyksestä. Nokkelat eduskunnan valiokuntalaiset löysivät olemattoman muotovirheen kiusalliseen tilanteeseen ja joutuivat monien silmissä naurun alaisiksi hylkäämällä Väyrysen kansalaiskeräyksen.

Teksti europarlamentaarikko Väyrysen kansalaisaloitteesta

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/07/itsenaisyysmies-paavo-vayrynen.html -

 

...

|1 HS ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005203582.html -

Linkinalaisjuttuun kommentti:

... Tässä HS-toimittaja on liki naurun aihe esittäessään, että on noloa kysyä kansalta haluaako se olla EU' ssa vai ei. Toimittaja ei ilmeisesti huomannut, että ensin kysytään ja sitten vasta neuvotellaan erosta tai sitten ei. Toimittajan juttu on nolo kuin millimetrin mitta.

Tämä on hyvä esimerkki mitä merkitsee median esitysmoodi nimeltä West trolling.

Kuriositeettina voidaan mainita toinen samankaltainen aihe, jossa vältetään kansanäänestystä kuin ruttoa; se on Nato, missä muun muassa Kokoomus olisi viemässä Suomea Natoon ohi kansanäänestyksen! *

...

|* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkiosasto-kokoomuksesta-kurvaa.html -

 

EKSTRA

Geert Wilders

 

...

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

https://www.facebook.com/first.ilkka 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi 

 

...

AL | US | VU | T | BL | BL | FB | FB | BLOG 143160

 

DOC Naurettava EU_kansanaanestys_12052017.doc

PVM 12052017

 

|225|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (62 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Eikö parlamentaarikot oikein luota kansan tekemiin suoriin päätöksiin - luottavathan valitut kansanedustajat aina vaalien jälkeen kansan tehneen oikeita suoria päätöksiä valitessaan mäelle nuo 200 yksityisyrittäjää ;)!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllä kansanäänestyksiin voi luottaa ja juuri siksi Suomi liittyikin EU:hun. Kansa on siis jo äänestänyt asiasta ja painavan sanansa ilmaissut. Eikös se vaalien jälkeinen ohje ole, että pulinat pois! Pitääkö samasta asiasta olla jatkuvasti äänestämässä?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Pitää äänestää niin usein, että saadaan odotusten mukainen oikea tulos. Tämä on EU:ssa koettu jo aiemmin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lännenmedia eli tässä tapauksessa EU-West trolling kampeaa kaikin keinoin juttuja, joissa asetetaan epäilyksenalaiseksi koko Brexit - on alkanut myös vihjailu, että Englanti ei kestäisi tätä eroprosessia ja sen olevan huippukallis - juuri vain englantilaisille!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meidän EY - kansanäänestyksessä jätettiin sanomatta, että markka eli oma valuutta menetetään!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Itse asiassa valuuttaliitosta kyllä kerrottiin jokaiselle äänioikeutetulle lähetetyssä tiedotteessa; https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/VN-tiedote...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #9

"Itse asiassa valuuttaliitosta kyllä kerrottiin jokaiselle äänioikeutetulle lähetetyssä tiedotteessa"

Media ja poliitikot taas kertoivat julkisuudessa toista eli eurosta piti tulla oma kansanäänestyksensä. On yleisessä tiedossa että media kertoi vain positiivisia näkymiä Euroopan Yhteisöstä ja realismi haluttiin piilottaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Jarmo, olet oikeassa - EY-kansanäänestyksessä ei kerrottu mitään markan syrjäytymisestä (hyvin tarkka todistelu alempana kommenttiketjussa) - tuo aiempi väite on vain väite - ilman mitään todellisuutta, että kansa olisi saanut äänestyksessä tiedon markasta luopumisesta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #14

Tuossa kaikille jaetussa tiedotteessa kerrotaan selkeästi valuuttaliitosta, joten mielipiteisiin perustuva "todistelu" ontuu pahasti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Kannattaa perehtyä ketjussa oleviin linkkeihin - ne eivät ole mielipiteitä, vaan tietoa eduskunnan valiokuntien päätöksistä diaareineen - asiantuntijat eivät ole kyenneet löytämään niistä virheitä - itse olen esittänyt nuo dokumentit viidelle lakimiehelle, yhdelle oikeusneuvokselle ja kahdelle oikeustieteen tohtorille - kaikki pitävät niitä uskottavina ja yksi jopa tarkisti eduskunnan arkistoista diaarioinnin - eduskunta ei ole mielipiteitä - vaan valiokuntamietintöjä, päätöksiä ja osa lainvalmistelua.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #11

Tuo eduskunnan tiedote, jossa selkeästi kerrotaan rahaliitosta, on faktaa.
Sen sai jokainen äänioikeutettu.

Keskustelin asiasta IPUn arvostetun kansanedustajaehdokkaan MN:n kanssa ja hänen oli myönnettävä, että kyllä hänkin tiedoteen sai.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Nyt on kysymys todesta, ja täydestä tapahtuvasta tiedottamisesta, joka kätkettiin - puhuttiin vain rahaliitosta (siitäkään ei äänestyksessä mitään), johon muun muassa Ruotsi ei liittynyt - Suomessa äänestyksessä jätettiin kysymättä haluaako kansa vaihtaa markan euroksi ...

Kannattaa perehtyä Erkki Tuomiojan ja silloisen eduskunnan puhemiehen Riitta Uosukaisen lausuntoihin, jotka ovat esitetty täällä aiemmin - kommentointiketjussa)

...
" ... Äänestyksessä kysyttiin, 'tulisiko Suomen liittyä Euroopan unionin jäseneksi neuvotellun sopimuksen (liittymissopimuksen) mukaisesti'. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_EU-kansan%C3%... -

.

Eipä lukutaitoisille jää epäselväksi se, että äänestävää kansaa "pissattiin silmään"!
.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #22

"Eipä lukutaitoisille jää epäselväksi se, että äänestävää kansaa "pissattiin silmään"!"

Tuosta liitteessä olevasta kartastahan käy selvästi ilmi että pohjoisessa haluttiin ettei mitään EU:ta, eikä mitään euroa, mutta etelän väki puolestaan halusi EU:hun ja €uroon.

Miksi kansan selvästi ilmaisemaa tahtoa ei noudatettu ja miksei vain Etelä-Suomea liitetty EU:hun ja €uroon.

Miksi kansan tahdon vastaisesti pohjoissuomalaiset pakotettiin EU:hun ja miksi eteläsuomalaiset eivät saisi olla EU:n jäseniä ja käyttää €uroa, jos he kerran sitä itse haluavat.

Minä olisin tosin itse vasten tahtoani jäänyt markka-alueelle ja EU:n ulkopuolelle, mutta hyvänä demokraattina olisin toki hyväksynyt alueeni enemmistön mielipiteen ja ainahan olsin voinut muuttaa Etelä-Suomeen, tai vieläkin kauemmaksi, aina EU:n ydinalueille saakka, jos olisin pitänyt asiaa niin tärkeänä.

Tietenkin täällä EU:sta ulos jääneessä Suomessa olisivat asuntojen hinnat laskeneet, yritykset muuttaneet etelään, samoin työn perässä kulkevat ihmiset, niin että tilaa tänne olisi tullut, elää ja asua ja järjestää vaikkapa turistipalveluita eksotiikkaa haluaville ihmisille, kiinalaisille, venäläisille ja EU- suomalaisille. Saisivat tulla tänne susirajan, tai EU- rajan taa, tutkimaan ja ihmettelemään millaista on elämä ilman EU:ta ja euroa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Merkittävintä oli se, ettei äänestävälle kansalle kerrottu, että markka menee ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Näyttäisi yhden mielipidetiedustelun pohjalta, että noin 40 prosenttia kansasta haluaa markan takaisin tai toisin sanoen eurosta eroon. On muitakin mahdollisuuksia kuin markka. On yhteispohjoismainen ”kruunumarkka”, voisi olla Kiinan yuaniin vankalla painoarvolla kytketty ”kansainvälinen markka” … ehkä jokin kytky jäisi euroonkin, mikäli kovin moni nykyinen eurovaltio ei siitä eroa ---

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/taloustutkimus-s... -

Lisäinfo ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/01/in-tanaan-ka... -

...
Näin kirjoitimme kaksi vuotta sitten:
Markasta euroon ilman kansanäänestystä – valmisteltuna vai ajopuuna kenenkään hallitsematta prosessia täysin – TIIVISTELMÄ -nä
[ laaja selosteosa ~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - ]

...
* Kts. Myös Kokoomuksen piireissä kansantalous- ja finanssiasioista perillä oleva asiantuntija, Jorma Jaakkola - Valtiopetos euroon liittymisessä? ~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos -

...
B.
Vuonna 1996 TV1:n ohjelmassa ”K Tervo” kansanedustaja Erkki Tuomioja (SDP) ilmaisee asian niin, että jos EMU-sidos olisi kerrottu kansalle ennen 16.10.1994 neuvoa antanutta äänestystä, äänestystulos olisi ollut toinen, kuin oli. [12]

[12] 18.12.1996/ TV1/ K Tervo

...
C.
Arvovaltaiselta taholta tulee myöskin vahvistus: Suomen Kuvalehden haastattelussa vuonna 1997 eduskunnan puhemies kertoo, ”ettei hänkään tiennyt nappia painaessaan (1994), että samalla äänestettäisiin Suomen markan kohtalosta” [13]

[13] Suomen Kuvalehti no 15/ 11.4.1997, s. 19

...
Tässä todennäköisesti laajin ja todisteellisin seloste, mitä todellisuudessa tapahtui ja olisi pohjamateriaali mahdolliseen valtakunnanoikeuskäsitttelyyn (?)
~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... -

MoT.
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #13

Väitteet puhemiehen ja Tuomiojan lausunnoista joutuvat outoon valoon kun jokainen sai tiedotteen, jossa kerrottiin myös valuttaliitosta.
https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/VN-tiedote...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

Ymmärtävimmät ovat tietoisia, että nuo lausunnot ovat todettu vedenpitäviksi - ja ne on tarkistettavissa itse noilta henkilöiltä ja annetuista dokumenttiosoitteista.

Muu on turhaa tietämätöntä inttämistä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #19

"Väitteet puhemiehen ja Tuomiojan lausunnoista joutuvat outoon valoon kun jokainen sai tiedotteen"

Tuo tiedote oli harvinaisen epämääräinen ja tarkoitushakuinen. Vuonna-94 tiedettiin ettei liittyminen EY:n tule onnistumaan jos omasta valuutasta luovutaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Jarmo, olet oikeassa - lukutaitoiset ovat sen jo aiemmin huomanneet ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Tietävämmät muistavat Claes Anderssonin välikysymyksen rahaliitosta kesäkuussa 1994.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Välikysymyksellä ja EY-äänestyksellä, jossa ei puhuttu halaistua sanaa markan poistumisesta, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kansa kun niin tarkoin seuraa välikykymyksiä - varsinkaan vasemmistolaisten! :)

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #13

"On muitakin mahdollisuuksia kuin markka. On yhteispohjoismainen ”kruunumarkka”."

Haluavatko Norjalaiset, Ruotsalaiset ja Tanskalaiset yhdistää valuuttansa? Eivät, sillä muuten he olisivat sen varmasti jo tehneet.

Haluaisivatko pohjoismaat suomalaiset "ammattiyhdistysänkyrät" jotka eivät piittaa suomalaisten yritysten kilpailukyvystä, mukaan valuuttaunioniinsa? Eivät varmasti.

Haluaisivatko pohjoismaat suomalaisten tapaan uppoavan valuutan? Eivät varmasti. Kyllä ne pysyvät varmasti mieluiten omissa kelluvissa valuutoissaan.

Ei siis näytä mahdolliselta mikään pohjoismainen raha-unioni. Suomella on kaksi mahdollisuutta, joko ottaa käyttöön jatkuvasti arvoaan menettävä uppoava markka, tai sitten sopeutua elämään vakaassa ja arvonsa pitävässä valuutassa, sellaisessa kuin euro.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Edesmennyt pr. Koivisto junaili ehkä yhtä merkittävintä devalvaatiota, korjatakseen yhteiskuntamme taloustilannetta - syntyi samalla kaatuneiden yrittäjien itsemurha-aalto ... No, yhteiskunnat ovat itsenäisempiä, kun niillä on oma valuutta ja oma valtionpankki - säätelijänä.

Vihjeenä voin sanoa, että Kiinan renmimbi nostaa valtaansa Aasiassa ja Venäjällä ...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #43

"No, yhteiskunnat ovat itsenäisempiä, kun niillä on oma valuutta ja oma valtionpankki - säätelijänä."

Jos yhteiskunta ei ole kyllin kypsä siihen että kilpailukyky voidaan säilyttää heikentämättä valuutan arvoa, on parempi ettei olla niin itsenäisiä.

Huomautettakoot että muut pohjoismaat ovat näköjään kypsiä omaan valuutan käyttöön, sillä heidänhän ei ole tarvinnut alentaa valuuttansa arvoa. Suomi ei olisi yhteiskuntana ollut vieläkään kypsä omaan valuuttaan, se näkyy siinä miten vaikeaa oli päästä edes jonkinlaiseen tynkä- kiky- sopimukseen.

Onneksi Ruotsin ja Saksan vahvat taloudet antavat niille mahdollisuuden jopa heikentää omaa kilpailukykyään, josta syystä Suomi saattaa selvitä tynkä- kikyllä, jos vielä talous muutenkin elpyy suhdanteiden parantuessa, kuten nyt näyttää käyvän.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Arto, voin lohduttaa sinua - Suomi ole enää itsenäinen, jota olimme enimmillämme vuonna 1975, kun pr. Kekkosen nuija kopsahti ETYK-kokouksen päätteeksi.

Meillä ei ole:

-itsenäistä ulkopolitiikkaa
-itsenäistä rahapolitiikkaa
-ei omaa valuuttaa
-ei omaa puolustuspolitiikkaa
-ei puolueettomuutta
-ei omaa täyttä sisäpolitiikkaa
-ei täyttä omaa oikeuslaitosta
-ei edes omaa täyttä lainsäädäntöä!

jne ...

.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #47

"Arto, voin lohduttaa sinua - Suomi ole enää itsenäinen"

Onhan siellä meillä Jyrki Katainen EU:n asioita hoitamassa, eli söhläämässä niitä pilalle, kuten hän söhläsi Suomenkin asiat aikoinaan. Se ei ole kovin lohduttavaa. :)

Onneksi Suomessa on nyt astetta parempi mies asioita hoitamassa, tämä Sipilä.

Mutta suomessa tarvittaisiin kyllä joko vielä vahvempaa johtajaa kuin mitä Sipilä on, tai sitten ainakin parempaa selittäjää, sellaista joka saisi faktat selitettyä kansalaisille.

Demokratiassa asia on niin että kansalaiset pitäisi saada paremmin jyvälle asioista, muuten ne vain äänestää kaikenlaisia populisteja ja sitten voikin käydä kuinka tahansa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Jykä oli rintamakarkuri, kuten eräs kunnioitettu kokoomus-everstiluutnantti muotoili ... Katainen pakeni EU' n syliin!

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #49

"Jykä oli rintamakarkuri, kuten eräs kunnioitettu kokoomus-everstiluutnantti muotoili ... Katainen pakeni EU' n syliin!"

Jykä on enemmänkin pyrkyri ja onnenonkija. Miten Jykä kiemurteli kokoomuksen puheenjohtajaksi, sitä en tiedä, mutta hallitukseen ja pääministeriyteen hän luikerteli populistisin menetelmin, melkein kuin "reittä pitkin", Sari Sairaanhoitajan reittä pitkin.

Siinä ei Suomen etu paljon painanut kun Jykä kiipesi ylöspäin, aina vain korkeammalle. Jotenkin hän keplotteli itsensä Junkkerin suosioon ja kun tilaisuus tuli, otti sitten huippupestin EU:sta.

Onhan Jykä kova poika puhumaan ja selittelemään, mutta näkemystä ei taida olla, tai se keskittyy oman uran edistämiseen.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #50

Katainen sai nostettua Kokoomuksen kannatusta, minkä vuoksi hän kyllä puheenjohtajana oli hyvä valinta.
Pääministerinäkään hän ei mokannut ja tässä hän itse kertoo eronsa syistä http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000738690.html

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Mitä ilmeisimmin Kataisen hallitus oli Suomen huonoimpia hallituksia ... kaiken päätteeksi Jykke pakeni EU-Bryseliin, kesken äänestäjien antaman valtakirjan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Jykke nousi hallitusvastuuseen paljolti Sauli Niinistön eduskuntavaaliäänien myötä (~60 tuhatta ääntä Uudeltamaalta) ---

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Toimivaan demokratiaan kuuluu määrävälein tarkastaa kansalaisten näkemys. Viime kerrastahan on jo yli 20 vuotta. Siis lähes sukupolvi.

Maailma muuttuu nykyään huimaa vauhtia, mutta poliitikothan ei mitään muutoksia rakasta, eivätkä niitä myöskään halua aidosti tehdä. Esimerkkinä vaikkapa tämä EU ja tekemisen jumittaminen ihan kaikessa.

Kansanäänestys auttaa tekemään ratkaisuja ja tukee myös luonnollista kehitystä, eli muutosta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suorademokratia on valistuneen kansanosan esiinmarssia!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kiistatta juuri näin ja siinä se riski on. Asioista päättää koko kansa joista osa ei ole perehtynyt asiaan millään tavalla. Tässä on yksi mielenkiintoinen kirjoitus http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2015/03/Suora...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Eivät nuo näytä ymmärtävän aina sitäkään ketä eduskuntaan ovat äänestäneet ;) ...

Suora demokratia etenee, se on demokratian "tuotekehitystä" ja luontainen jatko kohta menneelle välilliselle demokratialle, joka nostaa erilleen omia pelejään pelaamaan esimerkiksi Suomessa 200 yksityisyrittäjää ...

Teknologian kehittyessä kansa äänestää yhä useammista muutosprosesseista!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #12

Kannattaa lukea ajatuksella tuo linkki.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

On jopa luonnollista kehitysrataa, että välillisyys muuntuu hiljalleen suoraksi vaikuttamiseksi - ihmisten tieto- ja taito- sekä ymmärryskyky kasvavat koko ajan. Ehkä joskus voi olla tilanne, jossa osalla ihmisistä ei ole äänestysoikeutta (?)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #24

Tässä on myös analyyttinen kirjoitus suorasta demokratiasta ja sen ongelmista: http://www.cfr.org/world/direct-democracy-its-dang...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

On aika luonnollista, että suoran demokratian edessa välittäjäpoliitikko pelkää oman pallinsa kaatuvan, turhana - he ovat niitä, jotka löytävät kaikki suorademokratian ongelmat. Se on todellisuudessa pelkoa siitä, että hyvä-veli järjestelmät luhistuvat ja turhat välillisedustajat jäävät työttömiksi ... ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #37

Tuo on totta ja on suurin syy miksi entisistä kommunistisista demokratioista ei kehity demokratioita.

Onneksi Suomi on yksi vähiten korruptoituneista maista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Yllättäen ei olekaan yksi vähiten korruptoituneista ...

~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016080622011629_u... -
~ http://yle.fi/uutiset/3-9422690 -
~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hyytav... -
~ https://sananvapauteen.fi/artikkeli/1921 -

Suomalaiset ovat erityisen taitavia kätketyn korruption saralla - hyvä veli verkostot ... :)

Pidin luennon korruptiosta edellisellä Kiinan matkallani - korkeille virkamiehille.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Suomi on kolmen vähiten korruptoituneiden maiden joukossa ainakin tämän jutun mukaan - olisko tutkijoita maasutettu saunaillalla ;-) http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005059678.html

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Suomen Kuvalehti:

"Korruptio on Suomessa syvällä piilossa"
~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/mielipide/media/k... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

"Kansanäänestykset ovat arkipäivää Sveitsissä, siellä jopa kysytään kansalaispalkasta, siis ”ilmaista rahaa” joidenkin pussista toisille – tätä sveitsiläiset eivät halunneet. Euro-alueella puhutaan jo puolivakavasti helikopterirahasta. Entä jos tuo setelikoneraha asetettaisiin kansanäänestykseen? Varmaan kaikki sitä haluaisivat, tai eivät he, joilla ostovoimaa on jo riittävästi muutenkin.

Britit saivat ennakkoluulottomasti putsata pöydän –

… kansakunnan enemmistö ~52 prosenttisesti halusi eroon Euroopan Unionista – syntyi Brexit. Nyt media ja eliittipoliitikot huutavat kurkku suorana joidenkin talousasiantuntijoiden myötä: ”Kansalaiset äänestivät väärin!” ~ http://yle.fi/uutiset/sixten_korkman_britannia_on_... - ... "

Jatkuu linkin ~ http://fi-ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/suorademo... - alta.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #15

Tässä on tarkasti selvitetty sveitsiläistä demokratiaa: http://direct-democracy.geschichte-schweiz.ch/

Kun tuohon tutustuu niin selviää, että "johtotähti" on yleinen mielipide, mikä voi olla kaukana totuudesta ja kehityksen jarru.
Sveitsissä ei kansanäänestyksiä ole kuitenkaan kuin muutama vuodessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Sveitsi onkin hyvä esimerkki suoran kansanäänestyksen voimasta - todellisuudessa systeemi korjaa itseään, vääriä ... tai oikeastaan mikä on väärä päätös?! ... kehitys on muutosta, ja paras muutos on kansalta suoraan, vääränäkin, se opettaa kantamaan vastuuta. Kun sanotaan, että kansa teki päätöksen suoraan, sen on vaikea nitistää itseään :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Tärkein kehityssuunta on niin sanottu Kansanäänestystoimisto! Tästä myöhemmin lisää - sitä on kehitetty erään suuren valtion toimeksiantona yli kolme vuotta, ja malli sopii myös Suomelle, mutta tästä myöhemmin!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

PERJANTAINA, KESÄKUUTA 24, 2016
BREXIT – SEXIT 2

Se on nyt siinä. Englantilaiset ovat vahvan väkevästi äänestäneet brexitistä – erosta Euroopan Unionista. Median ja EU-johtajien osin pelotteleva uhittelu ei kantanut hedelmää. Englantilaiset pitivät päänsä suoran kansanvallan osoituksessa. Itsenäisyyden kaipuu ja oman reviirin hallinta ylittivät maalliset puheet jostain materiaalisesta hyvinvoinnista.

Tulos oli hämmästyttävä –

… 51,9 prosenttia kansasta äänesti kyllä brexitille (17.410.742 ääntä) vastassaan EU-kannattajat 48,1 prosentilla (16.141.241 ääntä). Äänestysinto oli koskettavat 72,2 prosenttia. Kansa on nyt puhunut ja tuonut esille suorademokratian välittömyyden – [BBC]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/brexit-sexit... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Brittien Brexit on mielenkiintoinen prosessi.

Jotenkin säälittääkin englantilaiset, koska Englannissa on suljettu vuoden aikana monta tuotantolaitosta Brexitin vuoksi.

Skotlantilaiset eronnevat Iso-Britanniasta ja liittyvät EU:n jäseneksi. Wales ja Pohjois-Irlanti ovat vielä kysymysmerkkejä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Britannia loi uuden alun – pöytä on lakaistu puhtaaksi

25.6.2016 17:16 Ilkka Luoma - Brexit EU-ero EU-kansanäänestys Iso-Britannian ero EU:sta Suorademokratia - 56 kommenttia ---

[OTE] "(Valtavan uhkaamishengen täyttänyt tuhkan ripottelu täytti eetterin, kun kansanvalta puhui suoraan Iso-Britanniassa. Kansa sanoi yli miljoonan äänestäjän ylivoimalla - ei – Euroopan Unionille. Saman tien alkoi synkistely meidänkin mediassa, pääpukarina Helsingin Sanomat – entä meidän suomalaisten oma pöytä, Sexit?)

[ … kansalainen John iloitsi pöydän lakaisusta, näin oli kymmenien vuosien valuviat ja kansaa häirinneet direktiivit periaatteellisesti poispyyhkäistyt. John otti tuopin jos toisenkin tämän kunniaksi. John kuului siihen varttuneempaan väkeen, jolla on kokemusta elämästä ja tapahtumista – laajemmallakin perspektiivillä …

… kansalainen Alice riemuitsi, koska hänen lapsilleen äänestystulos saattaisi tietää itsellisempää Englantia, parempia koulutuksen ja työnsaannin mahdollisuuksia, sillä päälle ryntäävää muuttoaaltoa voitaisiin nyt padota ja hillitä, vastaamaan todellista tarvetta, eikä tarvitsisi hyväksyä elintasomatkailua. Tosin Alice tiesi, että EU’ ssa pysymisen kannalla olivat nuoret. Nuorempi englantilaisväki haluaa kansainvälisyyttä … ]

Media kirkui uhkaa, pelottelua ja vaikeuksien tulia vuosiksi, ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/219081-... - alta

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hyvin jäätävä kansakunnan aliarvostus tapahtuu tässä, kun Kokoomuksen koppalakkiosasto vaatii Suomen viemistä Natoon - jopa ohi kansanäänestyksen!

.
" ... [U] Media otsikoi voimakkaasti kokoomuslaisen vanhan kaartin – ”erkkolaisuuden nousun haudasta” ja äkkirääkäistyn julkihuudon kansanedustajiltamme - Pertti Salolainen, Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi (pudonnut myöhemmin) käynnistivät natomopedinsa 1] – ”Natoon ilman kansanäänestystä!” – uusinta tapahtui vielä 14. tammikuuta 2017 kansanedustaja Ilkka Kanerva rujolla rykäisyllä:

~ http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka... - ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229585-... - alta.

...

"Kokoomuskonkarit lavalla: Natoon voidaan mennä ilman kansanäänestystä ... "
~ http://yle.fi/uutiset/3-7696313 -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tämä on hyvä tietää: Suomessa on parlamentaarinen demokratia, mihin ei sisälly suoraa kansanäänestystä.

Jos muistellaan historiaamme niin Punakaartissa päätökset suoritettiin äänestämällä. Huonosti kävi vaikka punataistelijoita oli enemmän kuin valkoisia ja aseitus oli parempaa.

Jos nyt jotain neuvo antavaa äänestystä ajatellaan niin puolustutusasioissa äänioikeus kuuluisi niille jotka puolustuksesta vastaavat eli noin 300 000 reserviläiselle. Mökinmummohan luulee, että suomalaiset muka joutuvat Naton jäsenenä Koreaan taistelemaan

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuolta pohjalta olikin ehkä oikein (aikanaan, kun kansa ei ollut valmis EY-äänestykseen) - ettei päätöstä olisi annettu kansalle, ehkä nyt olisimmekin kuten Norja :)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jos Kreml palkkaa Suomeen 500 Ilkan tasoista trollia toteuttamaan Suomen eroa EU:sta, niin he pystyvät kirjoittamaan 25.000 kirjoitusta päivässä. Ja nämä kirjoitukset jaetaan kaikille palstoille somessa, lehdissä, mainoksia lehdissä ja seinille, niin jokainen kansalainen tulee näkemään satoja mainoksia joka päivä kaikkialla.

Jos tällainen mainoskampanja jatkuu vuosikausia, niin on aivan varmaa että Suomi eroaa EU:sta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nyt Leo kehut jo liikaa ;)

Kiitokset kuitenkin ...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Meinaako joku, että näillä kirjoituksilla jotain muutetaan?

Eikö meillä ole vaalit ja siellä sitten voi jokin puolue ottaa agendakseen kansanäänestykset näistä asioista, tämä itkeminen, että on niin väärin taas tehty, on jollain tavalla jo naurettavaa.

Eipä juuri tunnu saavan kannatusta Suomessa nämä eroamisjutut, onko siis kansa tyhmää, vai onko se tyhmyys sittenkin siellä jossain muualla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kansalaiset ovat paljon arkiviisaampia kuin monet poliitikot edes ymmärtävät!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

No nyt sinä Ilkka nuoleskelet meitä äänestäjiä. Mehän olimme typeriä kun äänestimme aikoinaa liittymisestä eeuuhun. Mutta sinä väität että silloin kustiin meidän silmiin, mutta mikä takaa ettei sitä tehdä myöhemminkin?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Meidän itsemme viisastuminen ja tiedon saannon helpottuminen!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #59

Me kumpikin olemme pysyneet kannassamme koko ajan, tulleet vanhemmiksi ja kalkkeutuneet. Tunnetko yhtään visastunutta kansalaista?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset