*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Trump päätti pysyä Pariisin ilmastosopimuksessa

  • USA ja maailma ovat valinnan edessä - kumpi tie vihertää enemmän, sillä tuo vihreys elättää meidät kaikki!
    USA ja maailma ovat valinnan edessä - kumpi tie vihertää enemmän, sillä tuo vihreys elättää meidät kaikki!
  • Ihmiskunta on päällystänyt vettä läpäisevää maanpintaa liikaa - tässä sateen jälkeen katsotaan, kun etana pyrkii kuiville [fil.]
    Ihmiskunta on päällystänyt vettä läpäisevää maanpintaa liikaa - tässä sateen jälkeen katsotaan, kun etana pyrkii kuiville [fil.]

... Tieto kiinalaisista lähteistä - Presidentti Donald Trump ja Yhdysvallat pysyvät Pariisin ilmastosopimuksessa, mutta täsmentävät joitain tavoitekohtia - itselleen mieluisiksi.

...

LAUANTAINA, HELMIKUUTA 16, 2013

Gaia kuumenee - kytketäänkö jäähdytys?

Maapallon lämpömittari osoittaa lämpötilan nousevan koko ajan 1], samaan aikaan universumin lämpömittari näyttää mikroskooppisesti, että lämpötila alenee – kohti absoluuttista nollaa. Nolla kelvinissä, -273,15 C astetta *]molekyylien värähtely lakkaa – siis lämpöliike pysähtyy [?]. Lämpöliike on itseasiassa molekyylien ”mekaanista hierontaa toisiaan vasten”. Mitä tapahtuu absoluuttisessa nollassa – sitä ei kukaan tiedä, vielä.

 

Ihminen toteuttaa lisääntymisen ohella toista mekaanista liikettä suurella hartaudella – siirtelee itseään ja tavaroitaan paikasta toiseen, vieläpä kiihtyvästi. Nykypäivänä hinaamme jopa automme perässä peräkärryä, kun takakontti ei enää riitä mökkimatkalle. Kaupunkilainen on vuokrannut kaupunkivaraston, kun tavaramäärät eivät enää asunnon kellariin ja vintille mahdu. Tarvitsemme koko ajan lisää, lisää ja lisää ...

...

1] – ”Gaia kuumenee...” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/01/kasvunhokema-saavuttaa-maallisen.html -

*] - http://fi.wikipedia.org/wiki/Absoluuttinen_nollapiste -

[?] ”Lämpöliike – thermal motion” - http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_motion -

 

Olemme markkinatalouden kestosääntöjen mukaan kasvukerrannaisia

Kerrannaisuus on lisääntynyt jatkuvana päästö- ja ympäristön muutoskuormien kasvamisina – vaikka tehostamme kestävää kehitystä, materioiden kierrätystä ja energiankäytön vähentämistä. Nämä tarkoitukseltaan hyvät aikeet torppautuvat usein kasvuhuudon myötä lisääntyvänä itsemme ja tavaroidemme roudaamisina paikasta toiseen – lämmitettyjä oleskeluneliöitä pitää saada lisää – kesämökillekin.

 

Purskautimme vuosimiljoonien hiilikerääntymisen 200 vuodessa – ilmakehään

Ihmiskunta purskautti ilmakehään elintasokaasuja sellaiset määrät, joiden synnyttämiseen maan poveen itse biosfäärin biomassoilta meni arviolta 10-30 miljoonaa vuotta. Eipä siis olekkaan ihme, että ilmakehä paisuu muun muassa hiiilidioksidista – biokasvulle välttämättömästä kaasuseoksesta 2] – josta kaltaisemme hiilielämä on mahdollistunut.

 

Jatkuu ~  http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/gaia-kuumenee-kytketaanko-jaahdytys.html -  [145191]

 

Ilkka Luoma

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (57 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pohdinnan syvyysharjoittelu -- kyky hallita mieltänsä

[U] 30.4.2012 |06:15

...
[ ... aluksi niin harmiton meiltä näkymättömissä oleva molekyylitason muutos siirtää tapahtumia kierteeseen, johon elämäntoimiemme kiihtyvä kasvu lisää kierroksia monikertaistaen ”luonnollista” rytmiä -- päätyen kaaokseen, jossa lopputulemana saattaa olla kaltaisemme ihmiselämän päättyminen -maailmalopputeoriomistako? ... ]

[2007] Ympäristönmuutos on jatkuva tapahtumaketju. Luonnossa omat rytmit muuttavat olosuhteita niin hitaasti, että ympäröivä elämä sopeutuu ja muuntuu elinympäristönsä mukaisesti.

Ihmisen käyttämä kiihtyvärytminen energian - ja raaka-aineiden itseensä nähden "ylimääräinen" käyttö lisää hidasmuuttujien rytmiä niin suureksi, etteivät luonnon omat mekanismit ehdi mukautumaan. Näin syntyy kaaos 1)

Koko olevaisuus pienimmistä suurimpaan on hitaiden ja vääjäämättömien muuttujien kierrossa. Ihmiset eivät tunne kuin murto-osan näistä rytmeistä, jotka suurelta osin kätkeytyvät pinnan alle, johon aistimme ja tutkimusvälineemme eivät ylety.

Niin ihmisen omaehtoinen käyttäytyminen, symbioosi muun luonnon kanssa kuin ylisuuri lainaus toisilta eliöiltä siirtävät tapahtumaketjuja nopeutuvaan rytmiin sellaisilla syy-yhteyksillä, että jo nyt aikaansaadut tapahtumat ovat huomisen vääjäämättömiä toteutumia. Edes energiankäytön puolitus ei enää pysäytä muutosprosesseja - nyt on jo liian myöhäistä, voimme vain yrittää sopeutumista.

Sopeutuminen

Sopeutuminen taas edellyttää ihmiskunnalta mobilisaatiota yhtenäiseen toimintaan. Huomisen yhteiskunta on hyvin säädeltyä, määritettyä ja rajoitettua. Ei ole puheellisia tavoitteita, on vain teot, joiden toivotaan parantavan sopeumaamme ympäristöön, jonka hidasmuuttujien kiihdytystä aktiivisesti - ymmärtämättä kokonaisuutta - edesautoimme.

Ihmisen käyttäytyminen, kriisit ja tapahtumat ovat aina alussansa hyvin pieniä huomaamattomia tapahtumia - sodatkin lähtevät liikkeelle pienen pienistä seikoista, usein epäluuloista, joihin ei olisi tarkalla tarkastelulla ollut mitään totuusarvoa. Asiat vain syntyvät olemattomuudesta.

Kokeilunhaluinen ihminen helpottaa apuvälineillä eloaan

Pieni ja harmiton liikkeen nopeuttamisen tarve ja uteliaisuus kokeiluihin vajaat 300 vuotta sitten [alkoi junien ja autojen kehitys siirtelemään ihmisiä ja tavaroita] synnytti ilmakehää tuhoavan massiivisen superraskaan taakan jatkuvana kiireen lisäämänä energian käyttönä.

Ahneus saada lisää, lisää ja vielä kerran lisää

Tuotos, voitto, ajansäästö ja työtilanteiden helpotus polttivat luonnon miljoonien vuosien hiilen muunnosprosessit reilussa sadassa vuodessa ilmakehään mm. hiilidioksidina ja muina saasteina. Syy ilmastomuutokseen on ilmiselvä ja perussyy oli kiireemme ja jatkuvasti ahnehtien kasvatettu teho, nopeus ja ajansäästö tuottaen jatkuvasti enemmän ja enemmän.

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/pohdinnan-sy... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Voisin valistuneesti arvata, että Trump haki konsultaatiota/ neuvoa jo muutama päivä sitten Kiinan presidentti Xi Jinping' ltä ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuskinpa - uutisessa kerrottiin, että asiasta keskusteltiin G7 maiden kokouksessa Italiassa viime lauantaina. Lisäksi jenkkien teollisuusjohtajat painostivat.

Kiinan presidenttiä ei mainittu, mutta hän ilman muuta patistaisi Trumppia sopimuksen taakse. Kiinalaiset ovat tehneet paljon hiilidioksipäästöjen vähentämiseksi - joskin maa on myös ylivoimaisesti suurin kasvihuonekaasujen tuottaja nyt ja kumulatiivisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

US on maailman suurin hiilidioksidin päästäjä kumulatiisisesti viimeisen 50 ja 100 vuoden aikana. On osattava huomioida, että hiilidioksidi on pitkäkestoinen ilmakehäkaasu ja kumuloituvuus on huomattava.

Lisäksi katsottaessa per henkilö päästöjä on US ja EU ylivoimaisesti suurimmat.

Katso linkin alta:
~ https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151147... -

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #7

Tämä vaatii hieman tutustumista aiheeseen.

Faktaa: Koko maailman mittakaavassa tärkeimmät hiilidioksidilähteet ovat energiantuotanto, metsien hävittäminen ja teollisuus - siksi "per henkilö" tilastot eivät kerro oikeastaan yhtään mitään vaan pitää havainnoida kokonaisuutta.

Myös hiilen kiertokulku pitää ymmärtää. Sata vuotta sitten tapahtuneet päästöt ovat jo kulkeutuneet kiertoon suurimmaksi osaksi. Hiilellä on nopea ja hidas kierto, mutta keskimääräisesti CO2 -päästö puoliintuu 30 vuodessa ja suurin osa päästöstä ei ole alkuperäisiä molekyyliyksilöitä, sillä hiili kiertää eri varastojen välillä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Kun käsittelemme asiaa ihmiskunnan näkökulmasta on "per henkilö" jaottelu se ainoa oikea - on kysymys oikeuksista, toisilla ei voi olla valtavasti enemmän perusoikeuksia kuin tosilla. On kysymys myös vastuusta - toisilla ei voi olla liki mittaamattomasti enemmän oikeutta vastuuttomuuteen!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Tarkoitat varmaan ihmisyhteisöjä, jotka muodostavat nykyään 193 maata. Näillä jokaisella on omat sääntönsä ja keskinäisiä sopimuksia.

Yksilötasolla erot voivat olla suuret: esimerkiksi itse lämmitän torppaani maalämmöllä ja naapuri polttaa 4000 litraa polttoöljyä. Öljylämmityksen päästöt ovat jopa 2700 g per öljylitra. Sähkön, jota maalämpöpumppu käyttää, CO2 päästöt riippuvat siitä, millä tavalla sähköä on tuotettu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Maapallo on yhteinen, sillä ei ole ympäristöllisiä rajoja - vastuu on yhteinen ja oikeudet tulisivat olla sen myötä tasaisemmat - nyt eivät ole.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Kiinan presidentti ei juuri lausuntoja anna.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Tieto kiinalaisista lähteistä - Trump ja USA pysyvät sopimuksessa, mutta täsmentävät joitain tavoitekohtia.

~ http://yle.fi/uutiset/3-9643419 -

PM Li Keqiang ---

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tosin topicin tieto on Kiinasta - lähdettä kertomatta, tämähän on nykyään West trolling median nykykäytäntö - ei lähdettä, tai nimeämätön lähde ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Lähdetietojen kertominen kuuluu hyvään journalismiin ja siihen on sitoutunut ainakin suomalainen media.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Esimerkiksi HS harrastaa paljon lähteettömiä, tai ilman lähdemerkintöjä uutisointia - erityisesti koskien US/Trumppia, Syyriaa, Irakia, Venäjää ja Kiinaa ---

Jokainen HS-tilaaja tietää tämän hyvin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #8

No sitten varmaan voit linkittää puolenkymmentä esimerkkiä niin voimme olla samaa mieltä ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Yhden takia en tuota tee, koska kaikki muut aiheen jo tietävät :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #19

Näppärä verbaalitorjunta, mikä todentaa kuitenkin suomalaisen median noudattavan hyvää journalismia lähdetietoineen kuten kerroin ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Jokainen lukutaitoinen tietää tämän reippaan "lähteettömyyden" käytön - Suomessakin, eivät lukutaitoiset, jotka oikeasti lukevat - ala tästä aiheesta edes inttämään :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #31

Päinvastoin - ainakin tämän päivän Hesarissa on lähteet hyvin näkyvillä ja aikaisempiin vastaaviin väitteisiin jostakin konkreettisesta uutisesta olen osoittanut tuon lähdetiedon.

Mutta esitä jokunen väitteen mukainen lähdetiedoton uutinen niin teen siitä valituksen Julkisen sanan neuvostoon - tietenkin jos olen esitetystä puutteesta samaa mieltä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Näitä on suomalaisessa mediassa satoja:

"www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005088412.html
15.2.2017 - Lehden lähteenä oli neljä nimeämätöntä nykyistä ja entistä amerikkalaisviranomaista, jotka tutkivat puhelinliikennettä Trumpin kampanjan ja ... "

...
"www.hs.fi/paivanlehti/24042017/art-2000005181758.html
24.4.2017 - ... on lähestymässä Koreaa Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin ... ainakin Itä-Kiinan merelle asti, sanoi Reutersin nimeämätön lähde. ... "

...
"www.is.fi › Uutiset › Ulkomaat
Nimeämätön Nato-lähde suhtautui epäillen Karzain vaatimuksiin. - En näe mitään lähiajan vaihtoehtoja tällaisille operaatioille, lähde arvioi ... "

...
"www.is.fi › Uutiset › Ulkomaat
10.3.2017 - Kaksi muuta olivat merkittävässä roolissa, sillä he olivat ammattilaisia, kertoi Expressenin nimeämätön lähde. Poliisi epäilee, ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #39

Ekassa mainitaan selkeästi, että NY Timesilla on "nimeämättömiä lähteitä", jolloin ainakin itse luokittelen jutun Hevosmiesten tietotoimiston uutiseksi.

Toisessa lähteet ovat hyvin esillä: ”Vallankumoukselliset joukkomme ovat taisteluvalmiina upottamaan Yhdysvaltojen ydinkäyttöisen lentotukialuksen yhdellä iskulla”, ilmoitti kansalle Pohjois-Koreaa hallitsevan työväenpuolueen äänenkannattaja, sanomalehti Rodong Sinmun uutistoimisto Reutersin mukaan."

Kolmannesta ja neljännestä on vaikea sanoa mitään kun se lähde puuttuu.

Lähdetiedon merkitys on siinä, että lukija näkee mistä tieto on peräisin ja osaa arvioida sitä. Henkilölähteiden kanssa pitää olla kriittisempi kuin asiaan tai tapahtumaan perustuvat.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen Vastaus kommenttiin #8

On ihan turhaa Hesarin tunnustaa vain copypeistaavan juttujansa Corrupt News Networkiltä (CNN) tai Washingon Compostilta (Hs:n jenkkivastineelta). Joltain valhemedialta useimmat "uutiset" nykyisin napataan..

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

... ja usein ilman lähdettä, tai sitten tieto lähteestä, joka ei kerro alkuperäistä lähdettä!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #20

Jos näin olisi niin Julkisen sanan neuvosto olisi antanut lukuisia langettavia päätöksiä hyvän journalismin vastaisesta uutisoinnista.

Valitettavasti pojat näin ei ole - tai onhan se itse asiassa hyvä juttu ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, TAMMIKUUTA 08, 2012

Evoluutio on kaikkialla

8.1.2012 |15:16 |Ilkka Luoma | Ympäristö | 9 kommenttia

[ ... ihmiset kipristelevät ilmastonmuutoksessa 2/, joka sekin on evoluutiota. Neljän - viiden asteen nousu 2080 mennessä aikaansaa hankaluudet, joissa itse luonto toimii vaikka ei ihmistä enää olisikaan. Hitaat muuttujat 3/ kiihtyvät meille ylitsepääsemättömiksi ongelmiksi. Evoluutio ei ole riippuvainen itsessään meistä ... ]

Ihminen hakkaa metsiä. Ihminen ryöstökalastaa. Ihminen polttaa vuosimiljoonaiset varastohiilidioksidit niin kiihtyvästi, että arviokatastrofiin riittävä ilmaston keskiarvona 3~5 asteen nousu saavutetaan peruuttamattomasti jo tällä vuosisadalla.

...
2009 --- Ihmiskunta ei ole oppinut säästämään - aikomusvauhti siihen on aivan liian hidas. Meneillään oleva muutosprosessi jo itsessään pitää käynnissä muutoksia, joiden vääjäämättömyys ajaa meille tuntematonta evoluutiota - meille ihmiskuntana miltei mahdottomana yhtälönä. Harvennus ja harventuminen ovat myös evoluutioita.

Ihminen on yksinkertaisesti jo nyt liiaksi sormeillut materia- ja energiakiertoja

Ihmisen mukavuudenhalu kokee paluun arkeen - evoluutio järjestää ilman adjektiiveja ja inhimillisyyttä olosuhteet, jotka ovat aina suosiollisia joillekin, eikä enää välttämättä ihmiselle itselleen. Nyt on kyse ihmiskunnan mukautumiskyvyn ylityksestä - paluu ei tapahdu vaurioittamatta meidän elossapitojärjestelmiä - vaan ne muuntuvat tuntemattomaan suuntaan.

Jatkuu ---

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Pariisin ilmastosopimus on toistaiseksi tärkeintä, mitä ilmastopolitiikassa on saatu aikaan. On se ilman muuta parempi kuin ei mitään.

Alustuksessa puututaan myös fysiikan perusteisiin: "Mitä tapahtuu absoluuttisessa nollassa – sitä ei kukaan tiedä, vielä."

Tähän ei mitään mystiikkaa liity. Absoluuttinen nolla merkitsee nimenomaan määritelmällisesti sitä, että mitään ei tapahdu. Tänä keväänä myös todistettiin se termodynamiikan laki, jonka mukaan absoluuttista nollalämpötilaa ei voi koskaan saavuttaa:

http://www.sciencealert.com/after-a-century-of-deb...?

Aika lähelle on päästy:

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-c...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

J-P, miten voimme esittää "tietoa" tapahtumasta, jota ei ole koskaan koettu, testattu tai saavutettu?

Toisaalta on esitetty, että abs. nollassa "kaikki, siis todella kaikki pysähtyy - liike lakkaa totaalisesti"

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Määritelmällisesti selvä on määritelmällisesti selvä. Äärettömän pitkä suora ei ole "tapahtuma". Täydellinen ellipsi ei ole "tapahtuma". Absoluuttinen nollalämpötila ei ole "tapahtuma", vaan kaiken liikkeen lopullinen pysähtyminen, kaiken tapahtumisen teoreettinen loppuminen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Hyvä!

" ... teoreettinen ..."! ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #14

Termodynamiikka on vaativa fysiikan laji ja sen ymmärtäminen vaatii kovasti työtä eikä sekään riitä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Erityisesti lähetyttäessä abs. nollaan ... kukaanhan ei tiedä mitä tapahtuisi, jos ilmaantuisi tuo kuuluisa 0 K!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #21

Hyvä huomio joskin asiaa tutkitaan kovasti, tässä yksi artikkeli: https://www.newscientist.com/article/dn18541-what-...

Tässä mennään jo absoluuttisen nollapisteen alapuolelle.

http://www.livescience.com/25959-atoms-colder-than...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

8] Kasvuhokeman jälkeen palaamme juurillemme? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/61500-k... -

...
Ote linkin alta:
" ... Ruoka on kallista - huudetaan. Ravinto on halpaa, kun osaa ostaa ja hyödyntää kaikki erikoistarjoukset ja punaiset "viimeistä päivää hintalaput". Lisäksi jos omaa sopivasti pakastuskapasiteettia on ruoka erinomaisen "halpaa".

Onkin sitten aivan eri asia miten maksamamme hinta jakaantuu - tunnetusti maajussi saa ylivoimaisesti vähiten, siksi heitä tuetaan. Valmistus, logistiikka ja vähittäiskauppa ottavat leijonan osan - koska työllistävät paljon ja palkkamme ovat tunnetusti korkeat - työllistäminen maksaa ja kuluttajahan sen tietää.

Ihminen elää tunnetusti ravinnosta, minkä se ammentaa toisten tekemänä työnä maaperästä ja vesistöistä - siis biosfääristä. Ruoka kallistuu, niin pitääkin - sillä se on liian halpaa. Suomessa keskimäärin tuloista menee ruokatarvikkeisiin noin 12 prosenttia. Ruoka- ja ravintovarojen käyttö voi oikeudenmukaisesti jakautua vain kunkin maan väkiluvun suhteella maapallon kokonaispopulaatioon, mutta ...

...

Kaupunkikulttuuri tunnetusti "syö enemmän kuin tuottaa". Maaseutu tuottaa, mutta syö vähemmän. Kuluttajatihentymisen kasvutalousopit ovat nyt vallalla markkinataloudessa. Suurempi määrä ihmisiä pinta-alayksiköllä luo talouden kiihtyvää kasvua ja tuottaa enemmän muunneltuja materiaaleja vahingoittaen ympäristöä sekä kuluttaen yhä enemmän energiaa.

Maaseutu on syöttöalue, joka ravitsee kaupunkeja ja elättää asukkaansa konkreettisesti. Kaupungit tuottavat puolestansa kysyntää maaseudun palveluille. Itsellisemmät ja pienemmät maaseutuyhteisöt tarvitsevat vähemmän "kaukoenergiaa".

Markkinatalouden kääntyessä loputtoman kasvun tavoittelussaan mahdottomiin yhtälön parametreihin tarvitsee kaupunkilaistunut ihmisosa lisääntyvästi maaseudun tasapainoittavaa rauhaa, hiljaisuutta, puhtautta ja katsetta luontoon. Kansakunnan harmonia kasvaa mullasta; tuon mullan ymmärrys on ravinnepohja tasapainoisempaan elonkierron ymmärrykseen. Maaseutu on tulevaisuuden elinalue ja katse läheisempään luonnon monimuotoisuuden ymmärrykseen. ... "

...
Lopulta on aina, siis aina kysymys ympäristömuutoksesta, ei vain ilmastonmuutoksesta!

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ovatko metsät hiilen lähteitä vai nieluja - kohdellaanko Suomea väärin?"

- Tieteen päivät 2013 - Metsävarojen ominaisuudet -
~ https://www.facebook.com/first.ilkka/media_set?set... -

.

Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön suurlähettiläs piti lennokkaan "hollywood" tyyppisen esityksen - YOU!

- Tieteen päivät 2013 - Ilmastonmuutoksen kriisi -
~ https://www.facebook.com/first.ilkka/media_set?set... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

PERJANTAINA, HUHTIKUUTA 29, 2016

Kasvihuonekaasuista yllättävää etua!

- --- lisäävät ruoan tuotantoa, mutta silti haitat ovat suuremmat kuin hyödyt ---

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kasvih... - on myös lämpenemisen tuottamien kasvihuonekaasujen vastakkainen tutkimus/ selvitys ~ https://www.luke.fi/uutiset/ilmaston-lampeneminen-... - [LUKE]

Ravintoa enemmän, väestö kasvaa. Siis lisää hiilidioksidia. Eipä hätäillä. Nythän ihmiskunta haluaa polttaa biomassaa liike-energiakseen, jotta kuluisi vähemmän fossiilisia energioita, jotka taas lisäävät hiilidioksidin määrää.

Biomassan x] lisääntyvä poltto on lopulta vastoin kaikkia evoluution "sääntöjä", vaikka rajuja metsäpaloja on ollut jo vuosimiljoonien ajan. Emme tunne meitä elättävän biosfäärin biomassojen keskinäisiä suhteita, joilla on vahva merkitys elollisuuden monipuolisuuteen eli biodiversiteetin asteeseen.

Kts. linkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/kasvihuoneka... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lisää hiilidioksidia!

[2011]
" ... Hiilidioksidi on ehdoton kasvunvoima

Ilmasta tarvitaan ravinnon kasvattamiseen ehdottomasti hiilidioksidia, tuota 'ylisuosittua' elintasokasvihuonekaasua. Puheissa se haluttaisiin kätkeä [CCS*/] maanpoveen, kun sitä liiaksi tuotamme muun muassa koneellistetun liikkumisemme vuoksi. Ruokatuotanto on kasvanut maapallolla mm. keinolannoitteiden käytön vuoksi viimeisen 150 vuoden aikana viisinkertaiseksi - samoin kuin miltei väkilukummekin.

Kiinan väestö tuplaantui kaksinkertaiseksi 50 vuodessa

Kun synnyin 1957 - oli kiinalaisia 650 miljoonaa. Nyt Kiinassa on asukkaita 1300 miljoonaa, siis tuplat. 1950 -luvulla Kiinassa syötiin vihanneksia - ei ollut liikalihavuutta. Erilaisissa kokeiluissa 1960-luvulla kuoli Kiinassa useita miljoonia, mutta oli testattava yhteiskuntajärjestelmiä. Silti väki lisääntyi, koska piti synnyttää työvoimaa pelloille sekä sosiaali- ja vanhuusturvaa.

Nyt kiinalaiset yhden lapsen perheet kaupungeissa suuntaavat juhla-aterialle ainokaisen poikansa kanssa Mäkkäriin - se on muotia. Kuinka käy, kun kaikki kiinalaiset syövät kuten me - monesti ylensyöneet läntisen markkinatalous-demokratian näyttöorientoituneet kulutusihmiset?

Vastaus on helppo: Muille kuin kiinalaisille ei juuri muuta jää - varsinkin kun otamme huomioon muutkin elintason nousuhuumeet - autot ja muut systeemit - jotta kiinalaisetkin ehtisivät siirtelemään itseään ja tavaroitaan entistä nopeammin useampiin paikkoihin - olemmehan esimerkin lännestä näyttäneet, kuten Mäkkäritkin.

Ruoka on arvokkaampaa kuin mitä se nyt maksaa
... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/01/lisaa-hiilid... - alta.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuo siirtely ja siirtyminen on mielenkiintoinen ilmiö ("..jotta kiinalaisetkin ehtisivät siirtelemään itseään ja tavaroitaan...")

Meillä Suomessa vielä 60-luvun alussa puolet kansalaisista asui maaseudulla, mutta nykyään KTM:n mukaan peräti 70 prosenttia asuu kaupungeissa tai kaupunkien kehysalueilla. Kaupunkimaisten alueiden pinta-ala on vain noin viisi prosenttia koko maan maapinta-alasta.
70 prosenttia maamme pinta-alasta on harvaan asuttua maaseutua, jossa asuu vain kuusi prosenttia väestöstä. Noin 400 000 suomalaista asuu kaupunkien läheisellä maaseudulla. Kaupungin läheinen maaseutu on aluetta, josta merkittävä osa työssäkäynnistä suuntautuu kaupunkeihin.

Ainakin siis Suomessa asutusalueiden tiivistyminen vähentää kuljetustarpeita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vuonna 1964 henkilöautoja oli noin 250.000 - nyt niitä on noin 2.500.000 ja tuskin kilometrit per auto per vuosi ovat vähentyneet - toki ka. kulutus per 100 km on jonkin verran vähentynyt.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #34

Tuokin on huomion arvoinen asia. 50-luvulla ei matkustettu läheskään niin paljon kuin nyt. Isoisälleni käynti Imatran kauppalassa 40 km päässä oli "iso asia".

Pikkukaupungin keskusta voisi olla se ihanteellisin asuinpaikka. Kaikki on kävelymatkan päässä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Liittyy voimakkaasti ilmaston- ja lopulta ympäristön hallitsemattomaan muutokseen!

...
" ... Onneksemme täällä läntisessä kulutusjuhlayhteiskunnassa syntyvyys vähenee |9, jolloin ylisuuri maapallo-osuus valkoisen markkinamiehen osalta kaventuu, ehkä jopa kiihtyvästi – koska syntyvyys ei korvaa valkoista kuolevuutta.

Kohtaako kuluttamisen vähennys osto-orientoitunutta ihmistä? Näin saattaa olla, sillä osa ihmisistä on havahtunut mitä ympäristössä tapahtuu, eikä vain ilmastossa, vaan myös merissä ja maalla.

Ravintotuotanto saattaa hallitsemattoman kulutusperintömme myötä romahtaa,
[… ravintotuotanto romahtaa … ~ http://ilkkaluoma.vuodatus.net/lue/2009/11/romahta... - ]

… varsinkin, jos poltamme biosfäärillistä kasvustoa omaan energianälkäämme. Millaisen perinnön arvelet meitä odottavan, kun oikein tosissaan tankkaamme biodieseliä autojemme tankkeihin kulkuenergiaksi?

Ylikulutus lyö nyt korville

Käytimme enemmän kuin meille ihmislajina oli säädetty. Meidän populaatiomassa on vähäisempi kuin merien elämää ylläpitävien krillien |10. Olemme suunnilleen samoissa kokonaislajimassoissa kuin muurahaispopulaatiot.

Jälkemme ympäristöömme on kasvanut sukupolvi toisensa jälkeen – olemme siis perineet kuluttamislisäämisen autuuden. Tosin nyt osa meistä on oivaltanut, ettei se kasvuhoenta, vaan toimeliaisuus |11. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/perinto-vela... -

.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Ei millään pahalla, mutta koko ennustuksesi on roskaa:

https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/...

http://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-40123293

"President Trump will make good on a campaign promise to “cancel” the Paris climate agreement, officials say, breaking away from a global effort to reduce greenhouse gases."

Huhuja tuosta päätöksestä on liikkunut useiden päivien ajan ja siitä riippumatta suomalaiset kylähullut väittivät, että Trump tulisi pitämään Yhdysvallat Pariisin ilmastosopimuksessa. Jos teidän "asiantuntemuksenne" ja tietonne on tuota tasoa, niin TE olette se valemedia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Odotellaan Trumpin päätöstä ;)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Trumpin kepulaistyyppistä päätöstä ei tarvitse kauaa odotella:

https://www.nytimes.com/2017/06/01/climate/trump-p...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Siinäpä tuo tuli: The United States will withdraw from the Paris accord. Ilkan alustuksen otsikko kuoli.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Äläpä hätäile, kuunnellaan/ luetaan loppuun - nyt on kysymys topic alun "säädöstä" ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ydin on tässä:

" ... Trump sanoi puheessaan, että Yhdysvallat tulee myöhemmin aloittamaan neuvottelut Pariisin sopimuksen piiriin palaamisesta, TAI uuden Yhdysvaltoja kohtaan reilumman sopimuksen hyväksymisestä. ... "

~ http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005236631.html -

Kts. topic alku:

" ... , mutta täsmentävät joitain tavoitekohtia - itselleen mieluisiksi ..."

.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Minusta taas ydin on siinä, että otsikkosi, kauniisti sanoen, edustaa päinvastaista kantaa kuin totuus.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Luitko tuon 46. kommentin ja katsoitko topicin ensimmäistä kappaletta pilkun jälkeen alkaen MUTTA ... ?

Lisäksi ---
Trump: " ... Trumpin mukaan Yhdysvallat lakkaa noudattamasta kaikkia ei sitovia sopimusehtoja, ... " ... Eli sopimuksessa sitovien elementtien osalta pysytään.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #48

Nyt kannattaa varmaankin kirjoittaa uusi blogi jostain aivan muusta aiheesta.

Ja neutraalimmalla otsikolla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Kirjoitammekin ilmastonmuutoksen torjunnan velvoitteista, vastuista, oikeudenmukaisuudesta ja tasapuolisuudesta ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Trumpin herätessä hänet manipuloidusta harhamaailmasta, nyt tehty aiepäätös pyörretään jollain kasvot säilyttävällä tavalla. USA on sopimuksessa aina 2020 saakka! Trump kertoi halukas uudistaa Pariisin sopimusta, kysymys on lopulta täsmennetystä trumppismin paremman siilin metsästyksestä, jonka painoarvoa lisätään tällä Trumpin dramatoinnilla!

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170602220018062... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kaikki me toivomme kuitenkin, että Yhdysvallat pysyisi sopimuksessa, mikä on se tärkein asia. Otsikkoon ei kannata takertua.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aivan totta, Trumphan pysyy sopimuksessa ainakin useamman vuoden ja kuten aiemmatkin vaalilupaukset, useimmat - nyt mahtopontisesti muotoiltu ilmaus tarkoittaa sen vesittymistä ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Trumppismin diiliajattelu - hierotaan edes kosmeettisesti parempi sopimus, äänestäjien rauhoittamiseksi. USA ei todellisuudessa vetäydy ilmastosopimusvastuustaan. Miksi? Palaamme siihen vähän myöhemmin.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/yllat... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset