*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

SDP – nimittäkää Erkki Tuomioja presidenttiehdokkaaksenne

  • Keskellä Erkki Tuomioja kansan edessä Pikkuparlamentissa - kansalaistilaisuus, jossa oli mahdollisuus esittää myös kysymyksiä.
    Keskellä Erkki Tuomioja kansan edessä Pikkuparlamentissa - kansalaistilaisuus, jossa oli mahdollisuus esittää myös kysymyksiä.
  • Kansakuntamme viimeinen oikea presidentti ja sotaveteraani viimeisellä matkalla. Kansa katsoo Manun arkkua ikkunoiden lävitse.
    Kansakuntamme viimeinen oikea presidentti ja sotaveteraani viimeisellä matkalla. Kansa katsoo Manun arkkua ikkunoiden lävitse.
  • Paavo Väyrynen on monien mielestä liian terävä - presidentin pitääkin olla, ettei hypitä pöydille.
    Paavo Väyrynen on monien mielestä liian terävä - presidentin pitääkin olla, ettei hypitä pöydille.

Eero Heinäluoma kieltäytyi ja tamperelainen uusi nouseva kyky – Sanna Marin on vielä liian nuori. Mitä jää jäljelle? Paavo Lipponen – no, olisi aivan ok – hoitihan hän aikanaan pääministerinä Suomen suosta, tai niin ainakin ajatellaan. Lipposen kaudelta alkoi pitkä ulkomaankauppamme ylijäämävuosien putki, joka romahti Kokoomuksen Jyrki Kataisen kausilla. Paavo menetti mahdollisuuden viime kierroksella.

Niin, kansanedustaja, tohtori ja Suomen pitkäaikaisin ulkoministeri Erkki Tuomioja, kyllä – demareiden on nyt asetettava hänet tulevien 2018 presidentinvaalien SDP' n presidenttiehdokkaaksi. Miksi?

 

Siksi, koska demaripresidentti, vastikään menehtynyt viimeinen oikea presidentti Mauno Koivisto aloitti presidentin valtaoikeuksen riisumisen ja jäljelle jäivät ”vain” moraali ja ulkopolitiikka. Tuomioja on paras tai toiseksi paras ulkopolitiikan osaaja – ymmärtää, ettei Suomi ja suomalaiset halua Natoon ja ymmärtää, että suhteita hoidetaan kaikkiin ilmansuuntiin idealla ”pidän ystävät lähellä ja viholliset kaukana”. *

Istuva presidentti Sauli Niinistö ei saa vastusta nykyisin esille tulleista presidentinvaalien ehdokkaista – näin se vaan on, ei edes Keskustan Matti Vanhasesta. Keskustalla olisi se toiseksi tai ensimäiseksi paras ehdokas, mutta Paavo Väyrynen ei kelvannut nykyiselle yhden kauden tai vajaan kauden pääministeri Juha Sipilälle. Silti Paavo on se toinen, jonka on syytä asettua ehdokkaaksi. Miksi?

Siksi, että tohtori Väyrynen on se toiseksi pisimpään istunut ulkoministeri ja mehän muistamme että nykyisen kaltaisilla presidentin valtaoikeuksilla vain oikeastaan ulkopolitiikka on merkittävä tekojen paikka ylläpitämään elintärkeitä suhteita – ensin itään ja sitten länteen – ja jatkuvasti Ruotsiin, vaikka kiukuttelevatkin välillä – ilman mitään järkevää syytä. Soutuveneetkin ovat sukellusveneitä.

|* - vanha kiinalainen sanonta tuhannen vuoden takaa – Shandongin maakunnasta, kungfutselaisuuden synnyinkehdosta.

 

Voisimme olla varmoja, että jos Tuomioja ja Väyrynen olisivat ehdokkaina 2018 presidentinvaaleissa ...

  • saisi istuva presidentti väittelyissä kovan vastuksen, vaikka Tuomioja kertoo olevansa ulkopolitiikan linjoilla samoilla perässähiihdon laduilla kuin Sauli Niinistö. Sen me tiedämme, että Väyrynen ja Tuomioja tulevat keskenään hyvin toimeen. Se olisi myös varmaa, että Paavo ja Erkki torppaisivat Saulin ensimmäisellä kierroksella valintuumisen.

 

Ulkopolitiikka on turvallisuutta

Huonosti hoidettu ulkopolitiikka johtaa usein sotaan – Talvisotaankin. Muistamme uppiniskaisen toispuolkuuloisen ulkoministeri Eljas Erkon, joka ei ymmärtänyt mitä idän ulkopolitiikka olisi merkinnyt ennen Talvisotaa.

Niin Väyrynen kuin Tuomiojakin Puolustusvoimien ylipäällikkönä estäisivät poikiemme lähettämisen ulkomaille kauas vieraisiin sotiin ja tämä olisi alku sille, että välttyisimme huomisen mahdollisista terrori-iskuista. Uskoisin jopa että kumpikin ehdokas presidenttinä toisi nykyisetkin sotilaat kotiin – muun muassa Afganistanin Nato-johteisesta sotaoperaatiosta, jossa olemme jo sodan osapuoli.

 

Sotilaspoliittisesti liitoutumaton valtio nimeltä Suomi

Molempien johdolla (kumpi vaan) Suomesta muodostuisi idän ja lännen konfliktien neuvottelu- jopa rauhanvälittäjäkoordinaattori. Meidän suomalaisten tie on pohjoismainen ”sveitsittyminen” - olla sotilaspoliittisesti sitoutumaton valtio, joka ei laske mitään eikä minkään vieraan valtion taistelu- ja rynnäköintisotavoimia maahamme tuottamaan uhkaa mihinkään ilmansuuntaan.

 

Nyt on Suomen ja suomalaisten saatava paras mahdollinen ulkopolitiikan hoitaja

… ja tähän tehtävään ei saappaita täyttämään kykene kuin Erkki Tuomioja ja Paavo Väyrynen. Kun herrat ovat ehdokkaina, niin tämän jälkeen kansa päättää, ja on mukava päättää kun framilla on osaajat!

 

PS.

On olemassa tieto, ettei Paavo Väyrynen käy ehdokkaaksi, koska Sauli Niinistö ilmoittautui toiselle kaudelle. Ulkopoliittinen osaaminen jää näin Erkki Tuomioja harteille, ja tässä on nyt turha kaivella joitain talouskupruhuhuiluja takavuosikymmeniltä – kun nekin ovat todistettu harhaanjohtaviksi.

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL | US | T | VU | BL | FB | FB | BL | BLOG 145527

 

DOC Erkki Tuomioja ehdokkaaksi_07062017.doc – OpenOffice Writer

PVM 07062017

 

|516 - 4346|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

LAUANTAINA, HELMIKUUTA 01, 2014

Pelastaako Erkki Tuomioja demariliikkeen?

Demariliike on identiteetti – ja johtajakriisissä 1]. Forssan ainutlaatuisista ajoista on kulunut niin kauan, että vain historian kirjat osaavat kertoa hyvinvointiyhteiskuntamme peruspilarit, joita juuri demariliike vaaleanpunaisena oli synnyttämässä. Tänään Sosiaalidemokraattisella puolueella ei ole ideologiaa eikä selkeää tavoitetta – tälle uudelle vuosisadalle.

1] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/11/demarien-on-... - [BLOG/il]

Demareiden on nyt vaihdettava ja heti puheenjohtajaa. Ensin hajotetaan hallitus, isänmaan eduksi ja hyödyksi. Sitten valitaan uusi ylimenokauden riittävän älykäs ja karismaattinen puheenjohtaja, jonka suuhun ei laiteta jauhoja tukkimaan uudistuksia. Sitten kansakunta valmistautuu ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin.

Nyt on siedettävä vielä yksi vaalitappio?

Demareilla on vain yksi vaihtoehto, juuri nyt – tämä henkilö on nykyinen ulkoministeri ja tohtori Erkki Tuomioja. Tuomioja on jäänyt valitsematta pariin kertaan – koska demarimaakunta ei ole jaksanut hyväksyä liian terävää pääkaupunkiseudun ääntä.

Tuomioja olisi seuraavan vuoden ajan puheenjohtaja,

valmistellen uudistettua pohjaa ”kaiken alusta aloittamisesta” - betonoisi se näin lähtökuopat uudelle pidempiaikaiselle puheenjohtajalle, joka sitten luotsaa puolueen tälle vuosisadalle – uusin ”forssalaisin” päämäärin. Tuomioja voisi toimia myöhemmin valittavan puheenjohtajan neuvonantajana ensimmäiset kaksi vuotta.

Demariliikkeen ja Suomen etu

Demariliikkeen etu on nyt löytää yhtenäisyys ja valita sellainen puheenjohtaja, jota toimittajat eivätkä muutkaan pompottele – Tuomiojan terävyys riittää kirkkaasti kaikille sopulitoimittajille, … ja muille puoluejohtajille.

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/pelastaako-e... - alta.
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

LAUANTAINA, MAALISKUUTA 31, 2012

Väyrysen sujuvuus jyrää, ja se ärsyttää

31.3.2012 |09:55 |Ilkka Luoma | Kotimaa | 365 kommenttia
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/30354-p... -

...
Keskusta valitsee parin kuukauden kuluttua uuden puheenjohtajan. Onko Paavo Väyrynen valinnan jälkeen pääministeritiellä kohti kriisiytyvän Suomen oikaisijan tehtäviä, voitettuaan seuraavat ennenaikaiset eduskuntavaalit?
Kansa kysyy kolmea asiaa. Nuo kysymykset ovat: Kanta Natoon, kanta Euroopan unioniin ja eurokriisiin. Vain yhdellä on kaikkiin selvä vastaus.

Paavo Väyrynen sanoo Natolle ainoana täyden ein - Kansa tykkää. Paavolla on myös selvä vastaus euroon ja EU:hun. Kyllä kansa kysyy ja tietää muutakin.
Paavo kävi yksin täysillä taistelua eduskunnassa Europan yhteisöön liittymistä vastaan - jo silloin, kun Timo Soini oli peruskoulussa. Paavo punoi juonia presidentti Urho Kekkosen kanssa jo silloin, kun Sauli Niinistöä ei näkynyt politiikassa. Paavo on edelleen loistavassa kunnossa - kaikista muista ei saata voida sanoa ehkä samaa.

...
Paavo on enemmän Urho Kekkosen mies, kuin Soini konsanaan. Väyrynen on enemmän EU-vastainen kuin Timo milloinkaan. Paavo Keminmaalta on enemmän suomalaisen luonteen perikuva kuin Pekka Haavisto alkuunkaan. Väyrynen kantaa Kekkosen perintöä - tapahtuiko Keskustalta suuri virhe, kun valitsivat Lahdessa Kiviniemen puheenjohtajaksi Paavon sijasta?

...
[U][History] Paavo Väyrynen esiintyi YLE 1:en suorassa haastattelussa kuin valtiomies. Suomi kulkee raskaiden hallitusvirheiden jälkeen niin syvään lamaan, josta nouseminen vaatii johtajaa isolla J:llä. Kekkosen perintöä kantava Paavo Väyrynen on se mies, joka esikuntineen voi tehdä asialle jotain.
--- Tuleeko ennenaikaisten eduskuntavaalien jälkeen Timo Soinista pääministeri? Yhdistävätkö kassakaappisopimuksella Soini ja Väyrynen Perussuomalaiset ja Keskustan?! ;)

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/03/vayrysen-suj... - alta.

.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Erkki Tuomioja olisi varmasti ulkopoliittisesti pätevin presidentiksi, ainakin SDP:stä.

Vaan kun mainitsti Paavo Väyrynsen, niin en ole nähnyt, että hän olisi kieltäytynyt SDP:n presidenttiehdokkuudesta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Viimeinen lauseesi on kiintoisa - eipä ole moni sitä ajatellut ;)

Maailma on muuttuvainen ...

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Tuomioja seuraavaa pari päivää sitten:

"Erkki Tuomioja: SDP:n vakavasti harkittava, voisiko puolue tukea Sauli Niinistöä"

https://yle.fi/uutiset/3-9649779

Tuomioja puhuu siitä, että demarien olisi harkittava, että voisivatko he tukea Niinistöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Tuomiojaa ei kiinnosta presidenttiehdokkuus. Demarit voivat asettaa vaaleissa oman ehdokkaansa ja toivoisin heidän tekevän sellaisen yllätysvedon, että he valitsisivat ehdokkaakseen Liisa Jaakonsaaren:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706072200191...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näin puhui, kun kukaan ei demareista hoksannut pyytää häntä ehdokkaaksi ;)

Nyt on valittava se paras saatavilla oleva joka on uskottava ulkopolitiikassa.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Saanen olla erimieltä. Erkillä ei ole kannatusta riittämiin edes omissa joukoissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Niilo, nyt on kysymys osaamisesta, taidosta ja kyvystä nähdä kansakunnan turvallisuus ulkopolitiikan keinoin, kun demarit oivaltavat tämän, he valitsevat Tuomiojan ehdokkaakseen.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

.... ja kukas meitä uhkaa ?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Se/ ne tekijä/ -t, joka/jotka veisi/ -vät meiltä sotilaallisen liittoutumattomuuden statuksen ja uskottavuuden olla neutraali välitys- ja rauhanneuvottelija.

Käyttäjän teuvomast kuva
Teuvo Mast

Kun se on oikeasti niin ettei kannata sdpeen mennä kisaan mukaan Sauli on liian vahva kenenkään voittaa terv tepivaari

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tälläinen itsestään selvyyden luulo vallitsee kallupeissa - mutta joskus on viisasta katsoa ohi massaluulojen ja miettiä kansakunnan tilaa ja turvallisuutta!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kurkataanpa lähihistoriaan!

TORSTAINA, KESÄKUUTA 09, 2005

Demaripuolueella on nyt mahdollisuus parantaa politiikan kiinnostavuutta

...
OTE
" ... Hei!

Tämä on poikkeuksellinen viesti. Kirjoittajana en edusta mitää nykyistä puoluetta, vaan viesti on tarkoitettu herättämään keskustelua politiikan sisällöstä. SDP on Suomen suurin puolue, jolla on merkitystä tulevaisuuden Suomelle. Nykymallinen puoluepolitiikka ei laajasti ottaen kiinnosta suomalaisia. Nyt on valtapuolueella valinnan paikka ja puolueettomana henkilönä kannatan Erkki Tuomiojaa hänen kiistattoman älyllisen kykynsä vuoksi. Tuomioja voi luoda uuden suunnan aatteiden innostavuudelle eli siis kansalaisten osallistumiselle yhteisten asioiden hoitoon.

Kaikki puolueet joutuvat muutosprosessiin, nyt on vuorossa SDP. Demareiden puoluekokousedustajisto valitsee uutta puheenjohtajaa huomenna. Heillä ovat ratkaisun avaimet käsissään tulevaisuuden puoluepolitiikan hyväksynnän laajentamisesta kansalaisten keskuuteen. Puolueet elävät nyt vedenjakajalla. Poliittisen keskustelun ja kritiikin ajat ovat nyt heräämässä uudelleen henkiin sitten 1970-luvun.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/06/demaripuolue... -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

1. ja 2. kuva - Photus by Ilkka Luoma -copyright

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tuomioja, niin kauas kun jaksan muistaa on pitänyt koko presidentti-instituutiota turhana,

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä, jos hän olisi itse siinä tehtävässä!?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pitäisikö presidentin valtaoikeuksia palauttaa lähemmäksi Koiviston ja Kekkosen aikaa?

...
KESKIVIIKKONA, MARRASKUUTA 13, 2013

Kansalaisaloite 615 - presidentti ja kansanäänestys

Tasavallan presidentin valtaoikeudet. Presidentti Urho Kekkosen jälkeen alkoi presidentin valtaoikeuksien purku, perustelulla parlamentarismin lisäämistarpeella, jolloin kansalaiset pääsisivät tehokkaammin vaikuttamaan lainsäädäntöön, jolla kaikkinensa säädellään elämäämme – nykyään kylläkin paljolti ”brysselin hyväksynnöin tai EU-direktiivien ohjeistuksin”.

Tänään ollaan tilanteessa,

jossa parlamentarismin myötäjäisenä maamme hallituksien kyky toimia kansalaistensa edun nimissä on kärsinyt. Hallitukset ovat ”ylipitkiä”, ja ovat muun muassa sitoutuneet liiaksi hallitusohjelmiin, joiden tarkastelupisteitä pitäisi olla vaalikaudella useampia, jopa muutoksille tilanteiden eläessä.

… ja tähän ollaan tultu ...
Nykyinen tasavallan presidentti nauttii poikkeuksellista kansansuosiota –

presidentinvaalit olivat suora kansanvaali ja vaalien voittaja sai historiallisen äänimäärän. Voimme rehdisti päätellä, että saimme odotetun ja toivotun presidentin. Nyt vain presidentillä ei ole sitä valtaa ja suoraa vaikutusmahdollisuutta mitä kansa toivoisi, jopa edellyttäisi.

...
Kansalaisaloite numero 615
[ ~ https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/615 - ]

”Arkikansalaisena en osaa enkä voi täsmentää mitä tämä lainopillisesti tarkoittaisi, mutta eduskunnan ja oikeusministeriön virkamiehistössä on riittävä asiantuntemus muotoilemaan lakiehdotus/ laki/ lakien muutos/ muutokset siten, että tässä esitetty kansalaistahto toteutuisi siten, ettei se ole ristiriidassa muun lainkäytön kanssa”

Esitys presidentin veto-oikeuksien lisäämiseksi, tarvittaessa kansanäänestyksen kera - presidentin valtaoikeuksien ”työkalupakkiin”.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/11/kansalaisalo... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lainaan tähän luvalla sotaveteraani Yrjö Sarsteen merkittävän mielipidekirjoituksen - topicciin hyvin sopien ---

...
"Yrjö Saraste

Mielipidekirjoitus 08.06 2017

Taas valinnan paikka.

Kokkolalainen Mauri Nygård kirjoittaa Pohjalaisessa miten Media on valinnut pääehdokkaat, joista rahvas saa valita. Pääehdokkaat ovat kumpikin valtaklikillemme hyväksyttäviä, sillä nämä ovat Nato-mielisiä. Puheenjohtajaehdokkaiden joukossa olisi kuitenkin ollut myös kielteisesti jäsenyyteen ja isäntämaasopimukseen suhtautuvia, mutta heistä vaietaan.

Julkisuudessa vaietaan mahdollisimman täydellisesti koko Nato-ongelmasta, vaikka se on nykyisin maamme tulevaisuuden kannalta kaikkein tärkein asia.

Siis se, että haluammeko olla nykyistä hieman suuremmassa kriisissä ensi iskun eli ohjusiskun kohteena ja sen jälkeen taistelutannerta, vai haluammeko olla erossa suurvaltojen kiistoista.

Kehitys on maassamme menossa suuntaan, jossa valituilta edellytetään Nato-jäsenyyden kannatusta.

Yrjö Saraste"

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Huonosti hoidettu ulkopolitiikka johtaa usein sotaan – Talvisotaankin. Muistamme uppiniskaisen toispuolkuuloisen ulkoministeri Eljas Erkon, joka ei ymmärtänyt mitä idän ulkopolitiikka olisi merkinnyt ennen Talvisotaa.

.vaikea uskoa että maassamme on edelleen niitä jotka näkevät suomen syyllisenä talvisotaan,,hieman on mittasuhteet pielessä,,ryysyläisarmeija siviilivaatteissa lähdössä puna-armeijaa kukistamaan,-haloo !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kaksi asiaa Talvisodan ympäriltä:

1) Ulkopolitiikan aika 1938-39 (maaraskuun alku)
2) Itse Talvisota, jossa Neuvostoliito hyökkäsi

...
On hyvä perehtyä aikaan ENNEN Talvisotaa.

Entä tulevat presidentinvaalit - millaisessa roolissa on nyt ulkopolitiikka?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

ennen talvisotaakaan ei suomi voinut missään tapauksessa muodostaa neukuille minkäänlaista sotilaallista uhkaa,,ei aseistuksen,mieslukumäärän eikä taloudellisten resurssien takiakaan !

Suomi vaan ei suostunut siirtymään vapaaehtoisesti sosialismin ihanuuteen,se oli pääasiallisin syy talvisotaan !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Jari, suosittelen sinulle kirjaa ---

"Suuri ja mahtava - Venäjän historiaa suomalaisille"
Minerva 2015 - Timo Vihavainen & Kari Ketola

~ http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?ki... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Millaisen presidentin kansakuntamme ansaitsee ja kenestä olisi siihen?

Muisteloa ---

[1997][2014]
" ... Urho Kekkosta 1] on hänen kuolemansa jälkeen paljon arvosteltu (ennen ei uskallettu) sekä kiitetty että moitittu. Kun on haukuttu, niin arvosteluperusteina ovat olleet vallanhimo, mahdolliset KGB-kytkennät, puuttuminen asioihin, jotka eivät päämiehelle kuuluneet; adjektiivit häikäilemätön, ja juonitteleva ovat myös olleet käytössä.

Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa on eletty. Ihmisillä oli töitä 2], tulevaisuudenuskoa 3], eikä puhuttu valtionvelasta 4] , ts. kansalla meni hyvin.

Jos presidentin kautta arvioidaan, niin mielestäni tärkeimmät kriteerit ovat alaisten hyvinvointi ja suhteet ulkovaltoihin. Ne olivat hänen kaudellaan kunnossa. ..."

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/kansalaisen-... - alta [145551].

.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Mielenkiintoisen esityksen teit. Pääsääntöisesti olen samaa mieltä mutta Tuomiojan kanta presidentinvaaleihin...hmm.
Tuomiojasta henkilönä olen avaajan kanssa samaa mieltä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Eräs älykkäimmistä poliitikoistamme - ei voida naruttaa populismin kierteillä eikä jargonioilla.

Olisi kiintoisaa nähde Tuomioja ja Väyrynen yhtäaikaa estraadilla!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

2 ~ 18. helmikuuta 2008

Case – Erkki Tuomioja

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/02/case-erkki-t... – [BLOG/il]

OTE ---
” … Tuomioja, jo 1960 -luvun "Vanhan valtaajana", on riittävän radikaali ymmärtämään suoran kansalaisvaikutteen nousun tänä äkkinopeiden ja välittömien sähköisten kommunikointivälineiden aikakautena. Demari-puolueen puheenjohtajaäänestys suorana jäsenäänestyksenä on alku herkemmälle korvalla kokea "iholla" mitä "kentällä tapahtuu ja - muhii". ---- Olisiko demareilla rohkeutta - puolueensa suoralla jäsenäänestyksellä selvitettyjen puheenjohtajakandidaattien lopullisen valinnan altistamisen koko kansan tehtäväksi? Tämä olisi merkki kansalaisille, että demarit haluavat ottaa kokonaisvastuullisen roolin "karanneiden ongelmien" yhtenä konsensushoitajana … ”

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tämä on huuhaata - panettelua ja mustamaalaamista. Missään ei ole toteen näytetty kyseistä väitettä. Soneran kauppa ei ollut lähimainkaan kauoan allekirjoitus, kun huhuiltiin suuremmista kauppasummista kuin koko valtion velka!

Aikanaan oli esivaiheita, joilla valmisteltiin varsinaisia Soneran osakemyynnin/ fuusion tms. kauppaneuvotteluja - ja näistä esivaiheiden valmisteluista kimposi jollekin innokkaalle lehtimiehelle huhutieto, että on ollut puhetta jättisummista, tästä alkoi mielikuvitustarina ---

Ostajakandidaatti, joka oli esittänyt alkavaa kiinnostusta varsinaisiin neuvotteluihin - oli Sonerasta noin kymmenesosa. Muut huhuiluissa mainitut tahot eivät edes esittäneet aiesopimuksia.

Sen sijaan media ei saanut koskaan selville, että eräs amerikkalainen riitävät varat omaava taho kävi neuvotteluja ja tuolloin pienelle piirille esille tulleet "kauppasummat" olivat reaalisia, eivätkä median kehittelemiä "suurempi kuin koko valtion velkasumma"!

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Luitko nuo lehtijutut?

Eivät ne mielikuvista ole koska Tuomioja vastasi syytöksiin (Sonera ja vaiteliaisuus, Uutispäivä Demari 18.5.2001) ja tapahtumat ovat lehtijuttujen mukaiset, mutta tapahtunutta hän tarkastelee toiselta kannalta kuin noissa lehtijutuissa.

Ehkäpä esittämäsi asia on joku muu kaupantynkä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Todellisuudessa kauppa ei ollut edes realistinen, summat ja aikeet olivat vain spekulaatiota medialta ...

Mutta tämä on syytä noteerata:

~ http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/suomen-katastr... -

...
Soneran osakkeen kehitys:
~ http://is.mediadelivery.io/img/628/783604fa1b084c3... -

" ... Suomen valtio vei Soneran pörssiin vajaa kymmenen vuotta sitten, 10.11.1998. Listautumispäivän vertailukelpoinen päätöskurssi oli 6,89 euroa. Listautumiskurssi ei mitenkään liity France Telecomin tarjoukseen, mutta sattumoisin alkuperäiset Sonera-sijoittajat pääsisivät tarjoushinnalla melkein omilleen.

Toisin kävisi listautumisen jälkeen Soneraa ostaneille, sillä pörssejä kautta maailman villinnyt teknohuuma tarttui pian listautumisen jälkeen Sonerankin osakkeeseen. Teknohuuman huipulla Soneran osakkeesta maksettiin enimmillään 63,05 euroa kappaleelta.

Klikkaa suuremmaksi ( ~ http://is.mediadelivery.io/img/628/783604fa1b084c3... - )

Soneran kaikkien aikojen korkein päätöskurssi kirjattiin 6.3.2000, jonka jälkeen alkoi pitkä ja jyrkkä lasku.

Parhaat tuotot
huumavuosina

Soneran osakkeen pohjakosketus oli syyskuussa 2001, jolloin vertailukelpoinen kurssi kävi alimmillaan 1,83 eurossa. Tuolloin Sonera ja koko tietoliikennetoimiala olivat erittäin suurissa vaikeuksissa ja moni sijoittaja oli täysin menettänyt luottamuksensa yhtiöön, toimialaan ja koko osakemarkkinoihin. ... "

~ http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2... -

...

Todellisuus on ollut jossittelua:

" ... Haapasalon selvityksen mukaan Sonera kävi "aktiivisia ja moninaisia" keskusteluja päästäkseen "välittömästi" fuusioon. Eräissä kommenteissa myöhästymistä on pidetty Suomen historian suurimpana möhläyksenä. Valtion menetys saattoi kurssiromahduksen vuoksi olla esimerkiksi 15-kertainen summa verrattuna siihen, mitä Sonera hävisi Saksassa. ... "

~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000055725.html -

.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Erinomainen oivallus ja huomio!!!

Tuossa ensimmäisessä linkissä kerrotaan Soneran UMTS kaupoista vuonna 2000, joka on periaatteessa eri asia.

Se olisi kuitenkin jäänyt tekemättäkin mikäli Tuomioja olisi suostunut Sonerakauppoihin 1999!!!

Viimeisessä linkissä todennetaan tapahtunut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Ovat kaksi eri asiaa, kuten jo todettukin ja juuri tuo UMTS-kauppa onkin hyvin dokumentoitu - kuka oli muuten tuolloin ministeriaitiossa liikenneministerinä - eihän vain Olli-Pekka Heinonen?

Mitään todellista tietoa ei ole tuosta niin sanotusta "sadan miljardin valmiista kaupasta, vailla lopullista siunausta", ... jota paljolti puolitietämätön media hehkutti sensaatiokiihkossaan. Jos lukee Te-lehden jutun ymmärtää tilanteen.

Tuomioja oli oikeassa, ettei kansallista omaisuutta pidä laskea liiaksi ulkomaille, myöhemmin asia tosiaan tunaroitiin ruotsalaisen Telian kanssa.
~ http://www.labour.fi/arkisto/kolumnit/kolumni-18-1... -
.

Pieni vihje - Sonera Relanderista on paljon sisäpiiritietoa, jota ei vieläkään voi kertoa julki, johon liittyy todellisuutta noista tähtiaineskaupaaoperaatioista, joista moni oli vain yhteyksiä - ilman mitään vakavaa sopimista!

Fiksuimmat huomaavat tästä jotain ;)
~ http://www.jnthistoria.fi/fi/2000/ -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Investointipankin kesäharjoittelijakin tietää, että väärien odotusten luominen on yksi typerimmistä virheistä, mihin yritysjärjestelyissä voidaan sortua.

Julkista sanaa voi käyttää välineenä tunnelman sähköistämiseen neuvottelujen loppumetreillä, mutta se täytyy tehdä harkitusti ja oikeaan aikaan. Jos Relander noudatti pankkiirien ohjeita, hän oli päässyt pitkälle. Jos hän nostatti odotuksia ilman vakavia neuvotteluja, hän teki vakavan virheen. Kolmas vaihtoehto on, että totuus valkeni hänellekin vasta myöhemmin. ... "

~ http://www.talouselama.fi/arkisto/myyjien-ahneus-k... -

Edes TE -lehti ei tiennyt mikä oli todellinen ensi aallon "vakava" neuvottelija, ...!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

.... Demareilla on nyt happikato. Suomalaisten ykkösasia presidentin valtaoikeuksiin nähden on ulkopolitiikka ja suhteet itään ja länteen; olemmehan lännen ja idän vedenjakajalla.

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sdp-as... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset