*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Mitä tarkoittaa läntinen arvomaailma?

  • Läntisen arvomaailman konkreettinen ilmentymä - raskas rynnäkkö- ja taistelukyky "pahan valtakuntia" vastaan?
    Läntisen arvomaailman konkreettinen ilmentymä - raskas rynnäkkö- ja taistelukyky "pahan valtakuntia" vastaan?
  • Läntisen arvomaailman eräs rujo ilmentymä - vapaa kerjäämisoikeus, jossa ei aidosti kanneta huolta heikommista?
    Läntisen arvomaailman eräs rujo ilmentymä - vapaa kerjäämisoikeus, jossa ei aidosti kanneta huolta heikommista?
  • Onko tämä globaali arvomaailma - näyttö- ja vertailutalous, jossa kuntoisuutta esitellään erilaisin reliikein?
    Onko tämä globaali arvomaailma - näyttö- ja vertailutalous, jossa kuntoisuutta esitellään erilaisin reliikein?
  • Alakulossa oleva kansallistunne nostaa lippua korkeammalla - ja sille annetaan nyt vihreää valoa olla ylpeä kansallisuudestaan?
    Alakulossa oleva kansallistunne nostaa lippua korkeammalla - ja sille annetaan nyt vihreää valoa olla ylpeä kansallisuudestaan?

Kokoomus ja kokoomuspohjainen presidenttimme peräänkuuluttavat läntisen maailman arvomaailmaa |1 täältä lännen ja idän vedenjakajalta. Jopa turkulaiset ovat oivaltaneet, että Suomi itäistyy tavoiltaan, perinteiltään – historialtaan ja kulttuuriltaan lähestyttäessa Imatraa, Joensuuta ja Kainuuta.

|1 ~ http://www.sss.fi/2017/06/sipila-halla-ahon-valinnasta-ero-keskustan-arvomaailmaan-suuri-orpo-kokoomus-joutuu-miettimaan-hallitusyhteistyon-jatkoa/ - [10062017/SSS]

 

Tänään maapallo on yhteinen varanto koko biosfäärille, jonka elämänkysymys eli arvomaailma on elämän monimuotoisuudessa, joka on vuosimiljoonien aikana reviirillistynyt kilpailutilanteena kullekin lajille kunkin tarpeen ja parhaan mukaisesti.

 

Tänään ihmispopulaatio painottuu kaukoitään

… siis itään, jossa vallitsee itäiset elämänarvot – eräissä piireissä puhutaan jo kiinalaisten vuosisadasta |2, joka alkoi 2008. Onko läntinen, paljolti historialtaan risti- ja löytöretkiin perustuvaan kolonialismin jälkiaaltoon – talouden mahtiaaltoon kytkeytyvää, jossa nykyajan sotinein yhteiskunta Yhdysvallat pitää toistaiseksi ”demokraattisen” sotakanoottimme perää.

|2 Kiinalainen mobilisaatio ulottuu ympäri maailman ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=650243sisältää 250 lukijakommenttia vuodelta 2013.

 

Presidentti Sauli Niinistö

[ … parantakaa tapanne … ~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706112200200678_pi.shtml - ]

Nyt Kokoomus, Keskusta ja jopa presidenttimme peräänkuuluttavat läntistä arvomaailmaa – tiukasti omalta reviiriltään katsottuna. Pääministeri Juha Sipilä huudatti lööppilehdistöä - ”Ei edellytyksiä yhteistyölle” |3. Näin ilmaistessaan Sipilä ja valtiovarainministeri Petteri Orpo naulaavat poliittiseen arkkuunsa nauloja, sillä nyt käydään sellaisen kansanosan kimppuun, jonka ääntä ei ole juurikaan kuunneltu – ei edes edesmenneen soinismin aikana, vaikka äijäenergia järjesti jytkyn ja jopa jatkojytkyn.

Kuinka aggressiivisesti puolustamme läntistä arvomaailmaamme? ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=2942650 -

 

Samaan aikaan lööppimedia huutaa kurkku suorana nuivuuttaan

… jälleen omalta reviiriltään – omaa sananvapauden huutoa |4, joka toi kolonialismin jälkiaaltona, lännenmiehen kolmansien sisäisiin asioihin puuttumisella sekä hyökkäyksillään muiden arvomaailmojen kimppuun – terrorismin |5 entisiin kolonialistisiin ja natojäsenmaihin |6, jotka ovat pommittaneet raskaasti myös naisia, lapsia ja vanhuksia – Yhdysvaltain vasallina Irakiin, Libyaan ja Syyriaan.

… USA käy jatkuvaa maailmanpoliisisotaansa |7 kaikkialla muualla paitsi omilla rajoillaan. USA turvaa omaa reviiriään, kuten EU ja Venäjäkin, joka kokee uhkaa kaikilta rajoilta, jopa meidän Suomen lännettyneistä rynnäkkö- ja taisteluharjoituksista. Onko tämä sitä lännen arvomaailmaa, jota nyt huudetaan apuun ja estämään Jussi Halla-ahon reviiripuolustajia |8 kohtaan, ettei jopa vastaan.

|4 Sanavapaudenhuuto repii vieraita ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/lyoko-sanahelinallinen-sananvapaus.html -

|5 Terrorismi viattomiin raastaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/kuorma-auto-toimi-giljotiinina-ranskan.html -

 

Uusi pormestari Jan Vapaavuosi jyrähti

[ ~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005249686.html - ]

Rakentaako hallituksemme Kokoomuksen todellisen johtajan Helsingin pormestariksi valitun Jan Vapaavuoren tahdosta perussuomalaisista kansallisine aatteineen uhkaa, epäkelpoa ja kykenemätöntä liberaalille markkinataloudelle, joka on paljolti nykyisen ympäristöongelman, sanoisinko -katastrofin esisiemen ajalta 1850 – 1990. Näille vuosille panostui kaikki se massiivinen pohjaongelma muun muassa hiilidioksidina, kun lännenmies halusi reviirilleen kaikki koneet, laitteet, systeemit ja apuneuvot, joilla nostettiin elintasoa – omalle reviirille!

 

Jussi Halla-aho on reviiripuolustaja, kuten kaikki nuo aiemmatkin

[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/06/some-repesi-reviiripuolustaja-halla-aho.html - ]

Evoluutio |9, jota kyseenalaistetaan PS-vpj – Laura Huhtasaaren taholta, on luonut reviirit, niiden puolustuksen ja jopa tarvittaessa hyökkäykset – omaksi lajikohtaiseksi eduksi ja hyödyksi. Näin on mitä ilmeisimmin tapahtunut jo satoja miljonia vuosia. Tosin evoluutio pitää edelleen sisällään suuria kysymysmerkkejä – esimerkiksi ei kerro sitä mistä olemme tulleet – tähtien takaa, kuuluu viimeinen veikkaus. Tutkimukset jatkuvat ja historia muuttuu.

 

Nyt muuttui myös poliittinen historia

Halla-aho otti populistipuolueen haltuun |0, ja lähtee lunastamaan niitä vaalilupauksia, joita ennen jytkyä ja jatkojytkyä annettiin. Suurelta osin soinismi petti äänestäjät. Äijäenergia ja kansallismieliset suuttuivat.

Näin syntyi Halla-ahon mentävä aukko kansalliseen reviiripuolustukseen, ja onkin varmaa, että ennenaikaisten eduskuntavaalien myös äijäenergia mobilisoi suuret joukot ”nukkuvista” - siis äänestämättömistä. Saattaa olla, että näemme yhdistyneen kansakunnan hiljaisten esiinmarssin – nyt heitä ei enää unohdeta.

Varmin vakuus hiljaisen kansanosan unohtumattomuudelle on se, että Halla-aho vie joukkonsa opposition kautta kansalliseen voittoon seuraavista eduskuntavaaleista. Nyt on tunnetta, voimaa ja henkeä pelissä.

|0 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/238229-jussi-halla-aho-nousi-odotetusti-persupuheenjohtajaksi -

 

On alkanut politiikan korjaussarjat,

… ja se alkoi Jyväskylästä, jossa annettiin soinismille lähtöpassit. Lopuksi on todettava, että Timo Soini ansaitsee Perussuomalaiset -puolueen kunniapuheenjohtajan arvoaseman – kuten aikanaan sen sai Paavo Väyrynen, joka ikiliikkujana loi Kansanpuolueensa – kansakunnan kokonaisetua ajamaan – joka muodostuu kolmesta teesistä: Ei Natoon, ero eurosta ja lopulta lähtö EU sta. Entä Jussi Halla-aho?

 

MEDIAEKSTRAT

1… ... Eipä IS-toimittaja Timo Haapala näytä hallitsevan tasapuolista ja jokanurkkaista uutisointitapaa. Edustaako Haapala sitä kuuluisaa läntisen arvomaailman puolustusdoktriinia? Tästä eteenpäin toimittajilla on yksi kansanläheisesti terävä poliitikko, josta he eivät edes sopulilaumana saa mitään mediaotetta. Jussi pyörittelee arkikansan riemuksi näitä läntisen sananvapauden lähettiläitä mielensä mukaisesti. Kansa ei saata luottaa paljoakaan näihin lööppipoikiin. …

~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005250633.html -

2… ... "Persujohtaja Halla-aho kutsui kansaa kaduille uudistusten ja kansallisen turvallisuuden sekä itsenäisyyden palauttamiseksi", tämä voisi olla lööppi lähitulevaisuudessa. Olisiko Halla-ahon kansalaiskutsu läntisten arvojen mukaista? Entä jos mielenosoitukset nousevat laillista hallitusvaltaa vastaan? …

~ https://yle.fi/uutiset/3-9664130 -

3… Entä jos demokraattinen äänestys nostaa kansallismieliset suurempaan kannatukseen? Onko se hyväksyttävää? Olisiko se läntisten arvojen mukaista, että kansa haluaa uudistuksia? …

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706112200201201_pi.shtml -

4… Median tässä muotoilemaan ingressiin viitaten - olisiko aika varautua, että äänestänyt kansa osaa myös vaatia muutoksia. Onko pakko tunnustaa muun muassa läntisten arvojen sotimisherkkyyttä (USA) tai EU' n halukkuutta puuttua pyytämättä muiden kulttuurien sisäisiin asioihin. …

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706122200201895_pi.shtml -

5… Aivan tavallisia ihmisiä, kuten suurin osa suomalaisista. Emme tarvitse teflon-pukumiehiä, joiden sanahelinä ei satu arkikansaan juuri mitenkään. Onko tässä nykyisen politiikan korjaussarja? …

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706112200200260_pi.shtml -

6… ... Maallisesti varakkaana on helppo jakaa ihmisyyden oppeja. Usein materiaalisesti köyhä on henkisesti rikas hyväksymään ahdingossa olevan, sitä kutsutaan inhimillisyydeksi ... …

~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/halla-aho-vanhoilla-puolueilla-ei-kykya-kasitella-nykymaailman-ongelmia/6467086 -

7… ... Vakava ja syvälle luotaava länsimainen arvomaailma, siis elämänarvo, markkina-arvo vai kulutuksen arvo - onko se amerikkalais- vai länsi-eurooppalaistyyppistä? Miten jatkuva sekaantuminen muiden sisäisiin arvoihin, entä herkkyys sotimiseen? Liittyykö se arvoihin länsimaissa? Onko Suomi sisimmiltään länsimaisen elämän arvomaailmassa? Miten itäiset vaikutteet? Entä historiamme? Visaisia kysymyksiä …

~ https://yle.fi/uutiset/3-9663464 -

 

Tekstinumerointi

(tulee myöhemmin)

 

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

AL | US | FB | FB | T | BL | BL | VU | BLOG 141303

 

DOC arvomaailmat_12062017.doc – OpenOffice Writer

PVM 12062017

 

|870_8499|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (43 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Läntistä arvomaailmaa ---
...

Me olemme niin idästä kuin lännestä

[ … suomalaisuuden juuret myös idässä! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... - ]

Samalla kansalaisemme ovat huomanneet kartasta, että olemme lännen ja idän vedenjakajalla. Meillä on vaikutteita niin iädäst kuin lännestä. Me emme ole Ruotsi, emme Venäjä – emme edes Viro. Me ymmärrämme myös, että yhteiseurooppalainen rauhantakuu pitää ylettyä Uralille saakka – onhan se Euroopan itäraja! 24]

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Hyvin lyhyesti sanottuna läntinen arvomaailma tarkoittaa rahanvaltaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuinka aggressiivisesti lännenmies puolustaa kulttuuriaan/ rahavaltaansa? ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ku... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Onko tämä lännen arvomaailmaa - ohittaa kansanäänestys?
.

Suomi Natoon, vaikka ohi kansanäänestyksen!
[ … Kokoomuksen koppalakkiosasto jenkaa Suomea Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen liittymisestä! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios... - ]

USA johtaa 'maailman eniten militaarioperaatioita käyneenä valtiona' 18] orkesteria, jonka tavoite on Suomen kytkös Natoon. Ponne on kirkas kuin Hornet rynnäkköpommittajan jälkipolttosuihku.

Meidät halutaan ylläpitämään Viron ilmataistelukykyä, sillä Virollahan ei ole omia taistelukoneita – meillä on! Tämän vuoksi USA tullee subventoimaan omia (epäonnistuneita) Boeing F-35 Lightning II monitoimisotakoneitaan - meille, jotta liittyminen olisi taloudellisesti perusteltua. Mainittakoon, etä olimme jo Viron Ämarin ilmataistelu- ja ilmasta maahan rynnäköintiharjoituksissa mukana 19].

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa... -
.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Mielestäni me olimme idän ja lännen vedenjakajalla Kekkosen aikana. Mutta nyt olemme selvästi lännessä, EU:ssa ja eurossa.

Jos Venäjä käyttäytyisi kuten normaalit valtiot meitä kohtaan, ei tarvittaisi edes keskustelua Natosta. Mutta koko ajan on uhka päällä, hyökkääkö Putin kuten pelottelee: "Stalinilta jäi homma kesken"

Natoon liittymisellä uhkaaminen on ainoa valttikortti Venäjän kanssa pelatessa.

Onhan täällä romanikerjäläisiä, siinä olet oikeassa. Mutta miten suhtaudut Pietarin tuhansiin katulapsiin? Meillä ei sellaisia ole.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Annetaan yksipuolisia arvioita - jopa manipuloiden. Tässäkin dokumentissa (?dokumentti) annetaan hyvin yksipuolinen näkökulma kansastamme, mutta me linkkaamme tämän tänne, jotta saamme jokanurkkaisen katsannon mitä merkitsee tarkoitushakuinen läntinen arvomaailma ---

~ 1/10. Identiteetti. Monet suomalaisen identiteetin symboleista ovat peräisin ajalta, jolloin kuuluimme Ruotsiin. Onko esimerkiksi Suomen leijona sittenkin ruotsalainen? Mukana mm. kirjailija Miika Nousiainen. (U)

~ http://areena.yle.fi/1-1765055 -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuuluuko läntisiin arvoihin huolehtia ensin omat, jotta olisi kykyä paneutua myös vieraisiin - globaalilla vastuunkannolla?

Lentokoneissa on yksi ohje ylitse muiden:

Jos koneessa laskee ilmanpaine ja happinaamarit tulevat esille, niin käsky on laittaa ensin naamari aikuisen suulle ja sitten sen jälkeen esimerkiksi lapselle, sillä se joka toimii, on oltava itse kunnossa antaakseen apuaan! Onko tämä läntisen arvomaailman mukaista?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

läntinen arvomaailma:
-tännekin saa kirjoitaa kaikenmaailman vasemmistohörhöt ja p-korean diktatuurin ylistäjät ja muut vastaavat,,ihmeellistä että moista kannattaaedes kysyä !
+että on järjestäytymis,kokoontumis etc vapaudet mitä idästä puuttuu lähes täysin !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä miten sotimisen innokkuus ja puuttuminen muiden sisäisiin asioihin - onko se läntisen arvomaailman tuotantoa?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

uhrimäärän valossa(stalin,mao,pol pot,etc)sekin malli tulee idästä !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

Oletko Jari huomannut että läntisten arvojen suurin edustaja - Yhdysvallat - on käynyt liki yhtäjaksoisesti sotia aina II Maailmansodasta lukien ja aina kaukana omilta rajoiltaan ... toisten mailla ja muiden valtioiden alueille hyökäten?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu Vastaus kommenttiin #12

Siinä vaiheessa kun usa ja vihaamanne länsi lopettaa sotimisen,kenelläkään ei ole hauskaa,ei idässä eikä lännessä

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Sinä puhut vihaamisesta, en minä. Suoritan vain tasapuolista vertailua ja kyselyn mitä merkitseekään läntinen arvomaailma, jo senkin takia, että maapallon ihmispopulaatiosta vain vajaa 20 prosenttia kuuluu tähän läntiseen arvomaailmaan.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #12

Onko itse asiassa? Korean sotaan jenkit osallistuivat osana YK-joukkoja ja joutuivat sotaan. Vietnamissa jenkit tukivat Etelä-Vietnamia, joka joutui hyökkäyksen kohteeksi.
Sen jälkeen jenkkijoukkoja taidettiin käyttää vasta Kuwaitin vapautukseen, joka paremmin tunnetaan Persianlahden sotina.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Höpö - höpö ---

~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi... -

Tuolta voi katsoa miten US sotii, taistelee ja rynnäköi sodissa, konflikteissa ja taisteluissa ---

.
~ https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_United_S... -
~ https://www.thenation.com/article/how-many-wars-is... -
~ https://www.pri.org/stories/2014-09-16/us-now-invo... -

.
Eipä noista jää paljoakaan epäselvää. Onko tämä sitten sitä läntisen maailman arvomaailmaa?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #19

Tuossahan WIkin listassa on jenkkien rauhanturvaoperaatiotkin - samoilla kriteereillä Suomikin olisi ollut "jatkuvasti sodassa" vuodesta 1953.

WIkin artikkelin tasosta - tai sen puutteesta - kertoo vaikkapa "Tanker war", joka on keinotekoisesti luotu Iranin julistamasta Irakin merisaarrosta maiden välisen sodan yhtenä operaationa. Jenkithän liittyvät asiaan siten, että kansainvälisillä vesialueilla liikkunut jenkkialus sai osuman ohjuksesta vahingossa (tai tahallaan).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Ja taisi pudottaa hermostuksissaan siinä myös kansainvälisestä ilmatilasta iranilaisen siviilimatkustajakoneen - 300 kuollutta ---

...
Asioista tietävät ymmärtävät hyvin, että US on sotinut eniten viimeisen 100 vuoden aikana - ja liki aina kaukana omilta rajoiltaan - ainutlaatuinen ominaisuus, eikö!

~ https://fi.sott.net/article/377-Sotariippuvainen-U... -

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Yhdysvaltai... -

Ovatko nämäkin läntisen maailman arvoja?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Istuva presidentti peräänkuulutti läntistä arvomaailmaa ---

[2013] Entä miten se oli aiemmin?

" ... Itsenäisyyttä meillä ei ole sillä tavoin kuin vielä presidentti Urho Kaleva Kekkosen aikana. Kekkonen oli suurmies ja isähahmo monille. Kekkosella oli valta ja päämäärä – eheä ja yhtenäinen Suomi, jolla on suuret valtiopuskurit pahojen päivien varalle. Nyt tuntuukin irvokkaan kornilta, että sosiaalisessa mediassa kiirii ”uutispoikanen”, jossa Katainen olisi maininnut tärkeimmäksi tehtäväkseen itsenäisyytemme vaalimisen!

Suomessa elää heitä todellisia, joille olemme velkaa –

olemme velkaa säilyneen itsenäisyyden 1940 ja 1944 vuosilta – tuolloin Isänmaamme pojat ja tytöt olivat itseään säästämättä rintamilla, niin taistelu- kuin kotirintamilla puolustamassa sitä kalleinta mitä meillä voi olla - Itsenäisyyttä. Siksi tuo mahdollinen Kataisen lausahdus oli kuin haukahdus veteraanien korvaan – rujoudessaan. Ei ole kuin riippeet itsenäisyydestä jota voi vaalia, ellemme tee jotain radikaalia.


*] Herää väkisinkin tältä osin kysymys – ”Mikä on istuvan presidenttimme arvomaailma?” ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/tasavallan-p... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Synnyinkotini on reilusti Imatran ja Lappeenrannan itäpuolella ja valtakunnanrajalle on matkaa noin kolme (3) kilometriä.

Ei siellä mitään "itäistyvää" ole Turkuun verrattuna, mutta jos joku paremmin tietää niin kertokoot - tuossa vanhassa pääkaupungissamme kun Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran kirkko on keskellä kaupunkia vähintään yhtä hallitsevasti kuin Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraali Helsingissä. Ei Itä-Suomessa moisia näe ja monin paikoin ortodoksinen kirkko on omittu luterilaisille - näin esimerkiksi Savonlinnassa. Itä-Suomi on siis läntistynyt.

Länteen on kuuluttu viimeiset tuhat vuotta ja tuosta on pidetty kiinni vaikka henki olisi mennyt. Tästä periaatteesta on alueella muistona puolustusasemia viime sotien bunkkereista ikiaikasiin linnavuoriin.
Niille on yksi puolustussuunta: itä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

3] Olemme idän ja lännen vedenjakajalla ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130664-... -

...
Miten hyödymme olostamme idän ja lännen vedenjakajalla?

" ... Voimme olla portti itään ja portti länteen –

… niin kiinalaiselle kuin venäläiselle kulttuurille. Maailma ei ole vain läntistä kulttuuria, se on itse asiassa vähemmistö, vaikka sen maapalloyhteisten varantojen käyttö on ollut pitkään ylivertaisella tasolla. Maailma on astumassa nyt idän vuosisadalle ja erityisesti Kiina antaa hillintää liialliselle jenkki-maailmapoliisiroolille. Venäjä lyöttäytynee mieluusti Kiinan piiriin – he voivat ainakin antaa kiinalaisen rahoituksen reaalivakuudeksi Siperian ja Baikalin veden. ... "

.
Suomalaisuuden juurien etsijät - SJE
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -

Kun perehtyy tähän ryhmään, huomaa siellä olevien asiantuntijatektien pohjalta meidän hyvin poikkeavan aseman jo geenistöllisestikin - mutta tämä on meidän vahvuus, sillä sieltä löytyy se voima, jolla Suomen kansa pystyy katsomaan kaikkiin ilmansuuntiin.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Yhteiskunnastamme ja kulttuuriperimästämme saamme kyllä kiittää ruotsalaisia.

Geeniperimämme on mielenkiintoinen. Antropologi Markku Niskanen Oulun yliopistosta korostaa arokansan merkitystä: yli puolet suomalaisten geeniperimästä on aroilta. Hänen mukaansa "on nähtävissä selvä linja Äänisjärven kautta Ukrainasta Suomeen".

Lisäksi tulivat eurooppalaisten metsästäjä-keräilijöiden kaksi ryhmää, pronssikauden ja Ruotsin vallan aikana saapunut skandinaavinen geeniperimä sekä rannikkoa pitkin Skandinaviaan välittynyt pohjoissiperialainen perimä.

– Kyse on geneettisestä sekamelskasta. Sen myötä perinteiset käsitykset roduista on voitu romuttaa, Markku Niskanen toteaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #23

"Yhteiskunnastamme ja kulttuuriperimästämme saamme kyllä kiittää ruotsalaisia."

Suomi oli Euroopan takapajuisin ja köyhin alue kun Ruotsi lähti käpälämäkeen 1809. Infrasta ei jäänyt jälkeen kuin lehmänpolut Suomenlinna ja senkin Ranska oli rahoittanut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Olet oikeassa - Suuriruhtinaskunnan aikana nousimme jo keskikastiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #24

Aika paljon sentään jäi:

Ruotsin ajan perintöä Suomessa ovat lainsäädäntö, luterilainen uskonto ja paikallishallinto. Ruotsalaisen kulttuuriperinnön ansiosta Suomi näyttäytyy eurooppalaisessa vertailussa varsin ruotsalaisena.
Suomi kasvoi kansalliseen itsenäisyyteen vasta 1800-luvulla, kun se oli irrotettu Ruotsista ja tullut autonomiseksi osaksi Venäjän keisarikuntaa. On epäilty, ettei Suomi olisi itsenäistynyt lainkaan, jos se olisi jäänyt Ruotsin osaksi.
Historioitsija Teemu Keskisarjaan mukaan meillä olisi rannaton byrokratia ja olematon demokratian kulttuuri, jos olisimme kuuluneet Ruotsin sijasta vuosisatojen ajan Venäjään.
Olisimme todennäköisesti maaorjien jälkeläisiä ja kantaisimme kollektiivisessa muistissamme paljon voimakkaampaa alistumisen ja voimattomuuden kokemusta kuin mitä valtiopäivillä istuneen Ruotsin ajan talonpoikaiset esi-isämme ovat meille jättäneet,

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Venäjältä poistettiin orjuus aiemmin kuin Yhdysvalloista, joka on nyttemmin tämän kuuluisan läntisen arvomaailman johtaja :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #23

Ehkä yksi laajimmista ryhmistä, jossa käsitellään liki kaikin osin geeniperimäämme!

~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -

Täältä ehkä yksi tärkeimmistä artikkeleista:
~ https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/201691... -

"Aikaisempien tutkimusten perusteella tiedetään, että Suomen sisäiset väestön geeniperimän erot ovat harvinaiset suuret. Itäsuomalaisten perimä eroaa länsisuomalaisten perimästä enemmän kuin englantilaisten perimä saksalaisesta"

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Paluu historiaan - yli kymmenen vuoden taakse --- :)

.
PERJANTAINA, JOULUKUUTA 03, 2004

Arvot ovat perinteessä hoitaa Isänmaan asioita vaikeilla hetkillä itsensä unohtaen

Itsenäisyyspäivän lähestyessä on meneillään Suurimman Suomalaisen äänestys; mukana kymmenen joukossa on kolme merkittävää Itsenäisyytemme takuumiestä. Kaikki edustavat sitä Suomalaista kunniallisuutta ja uhrautuvaisuutta, jolla maamme pelastettiin seuraaville sukupolville. Suomen kansa antoi suuren panoksen kokonaisuudessaan ja nyt olisi kunnian kysymys antaa se arvo niille, jotka vaikeissa tilanteissa kantoivat suurimman taakan. Jo äänestyksen ensivaiheessa kansalaiset valitsivat kymmenen joukkoon kolme suurmiestä; Mannerheim, kenraali Ehrnrooth ja presidentti Ryti. He kaikki vaikuttivat ratkaisevasti omalla osuudellaan vapautemme säilymiseen ja olivat ja ovat edelleen esimerkkejä sellaisesta toiminnasta, johon kansalaiset voivat luottaa. He olivat yhtenäisyyden ja hengen luojia kukin tavallaan ja tahoillaan. Myös muut valitut kymmenen joukkoon antaa ymmärtää suomalaisten arvostuksen historian henkilöihin ja tapahtumiin, joilla on pitkävaikutteinen merkitys.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2004/12/arvot-ovat-p... -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

a-studio - ensipuolikas ... PS vpj. Laura Huhtasaari puhui rehdisti, ja PM Sipilä ja VM Orpo edustivat läntisiä arvoja ... katsojat vetäkööt omat johtopäätökset kumpi oli totuudellisempi.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Blogin otsikko on erittäin hyvä kysymys mielestäni, ja blogissa on varmasti paljon muutakin, mutta keskityn nyt vaan otsikon kysymyksen pohdintaan.

Minusta länsimaiset arvot ovat tosiasiassa suurelta osin harhama, joka tarkoittaa lähinnä sitä, että länsimaat omistaisivat ja toteuttaisivat joitakin oikeampia arvoja paremmin kuin muut maat. Jos muut maat noudattavat niitä, se on korkeintaan niiden työtapaturma (väärin sammutettu), joten siitä voi vaieta.

Ilmeisesti mitä useampi seuraavista asioista yhdistyy maahan, sitä enemmän se on länsimaa. On kai siinä jotain järkeäkin, mutta eivät länsimaat ilmansuunnan mukaan noita arvoja sentään omista.

- kapitalismi
- laaja yksilönvapaus
- demokratia

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Läntisten arvojen rinnalle - itäiset arvot, onhan maapallon väestöstä yli puolet kauko-idästä! ---

...
[2013]
" ... Maailma astuu itäiseen kulttuuripiiriin – kiinalainen juttu?
Maailma on astunut läntisen kulttuurin valtakaudesta itäiseen mentaliteettiin 10] ja kiinalaisuus näkyy jo kaikkialla maailmassa, lisääntyvästi. On alkanut kiinalaisuuden kausi, ottakaamme siitä koppi ja hakekaamme siitä hyöty – meille riittää Kiinasta pieni sivuvirta ylläpitämään vientimme riittävällä tasolla.
...
10] ”kiinalainen juttu” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/04/kiinalainen-... -

Eksoottinen Suomi

Voisimme oppia olemaan tasapaino Venäjän, maailman raaka-ainevaraston ja Kiinan, maailman liukuhihnan ja tuotekehityksen välillä – siinä meille suomalaisille paikka, joka on ainutlaatuinen 11] – sillä olemmahan kotoisin niin idästä kuin lännestä – dna hablot jopa todistelevat osan meistä tulleen sulavan jään perässä kaukaa eteläisen Kiinan alueelta!
...
11] ”Tuhannen yuanin paikka – meille suomalaisille” - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/kiinalaisess... - ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/kiinalainen-... -

.

Käyttäjän JaniMtt kuva
Artturi Määttä

Läntinen arvomaailma tarkoittaa mielestäni saatanan palvontaa, itse palvojan sitä ymmärtämättä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon läntinen arvomaailma on imenyt maapallon resursseja viimeisen 200 vuoden aikana!

Entä vaikutteet kumuloituneeseen ympäristöongelmaan - ehkä -katastrofiin?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kaikki muut suomalaiset saattavat olla saatanan palvojia mutta minä ainakin olen oikeauskoinen ortodoksi. Stalin oli Venäjän kirkon päämies aikoinaan. Se oli kommunismin ja saatanan palveluksessa. Sen takia Suomen kirkko erosi siitä.

Putinin trolleista kirjoitetaan että he, kuten Artturi syyttävät länttä siitä mitä Venäjä itse on. Ilkan ja Artturin haukkumiset tarkoittavat että Venäjä on kaiken pahan valtakunta, koko ajan suunnittelee rikoksia ja käy sotia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Johan nyt "ukkojumala Leo" jyrisee :)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Putinin trollithan pääsivät hurjaan vauhtiin! Täydennykseksi pitää mainita että täällä syntisellä rikollisella puolella Suomessa kaikki ovat homoja tai lesboja ja rikollisia ja ryssien vihaajia ja saatanan palvojia. Venäjällä on kaikki ollut aina paremmin kuin muualla, siellä on aina ollut hyviä johtajia, isä aurinkoinen ja hänen seuraajansa Putin!

Eläköön Suuri ja Laajentuva Venäjä ja Messias Putin!
Onnea Venäjän Armeijalle Suomen valloituksessa!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, Leo - sinulle on vakuutettu jo useaan kertaan, ettei Putin meitä valloita - nuku päiväunet rauhassa, poikas valveil on ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ei aikoinaan uskottu Iitin Tiltunkaan puheita. Mitä enemmän vakuutat että Venäjä ei hyökkää, sitä todennäköisempää se on. Miten sinun sanoihisi voi uskoa kun kaikki meillä on pa*kaa ja Venäjällä on paratiisi.
Olen käynyt Venäjällä kymmeniä kertoja.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Samma här. Myös Kremlissä ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Miten tämä sitten, onko siinäkin näkyvissä tuo kuuluisaksi tullut läntinen arvomaailma?

PERJANTAINA, TOUKOKUUTA 16, 2014
EU-eurooppalaisen 'ahdingon' kirvelevä totuus?

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/eu-eurooppal... -

OTE

" ... Eikä tässä vielä kaikki –

… nyt tasapainosuhdetta jäytää meihin nähden ”siirtomaatoverien” huomattavasti suurempi määrä ja kun tulotaso hiljalleen tasaantuu (meillä reaalipalkat palkat laskee 9] ja kehitys- ja kehittyvissä maissa nousee) – niin meille jäävä yhteisen maapallojakolaskun osamääräosuus on paljon pienempi kuin oli yltäkylläisyyden aikakautena ~1940 – 2020 aikana. Toivottavasti tämän materiaalisen menetyksen korvaamme nousevana henkisyyden aaltona, josta kumpuaa ymmärrys, ettei kaikki ole meidän – meidän lännenmiesten! 0]

Lopuksi on todettava tylysti vielä eräs totuus, jota emme uskalla katsoa silmiin –

… se on ympäristörasite, siis ilmaston- ja ympäristönmuutos *]. Me päästimme valtavat määrät hallitsematonta ympäristömuutosta maaperään, meriin ja ilmakehään viimeisten 150-200 vuoden aikana, siis juuri silloin kuin kasvatimme itsellemme ylivertaisen ostovoiman ja materiaalien kuin energiankäytön massiivisuuden.

Mikä on meidän ympäristöjälki,

kun laskemme sen per capita suhteella viimeiselta 200 vuodelta verrattuna vaikkapa tämän päivän suurimpaan ympäristömuuttajaan – Kiinaan. Se on helppo sanoa, kiinalaiset ja intialaiset ovat kokonaissummana 200 viime vuodelta ”kehitysmaaluokassa” ympäristöjäljen jättäjinä meihin eurooppalaisiin, japanilaisiin ja pohjois-amerikkalaisiin nähden!

Avammeko nyt silmämme kehitysmaavelanmaksulle,
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/28031-k... – ]

aukeaako ymmärryksemme näkemään todellisuus sille, miksi nyt meillä menee ”huonosti”, vaikka olemme edelleen maailman suurimpia kuluttajia per asukas. Voidaankin sanoa, että edelleen syömme kehitysmaatoveriemme riisikupeilta.

...
Herääkö nokkeluutemme tekemään jotain, jolla tasa-arvoisempi maapalloyhteisten varantojen jako onnistuisi. Länsi ei ole enää kuin pieni osa maapallon väestöstä – nyt ei enää ole meidän vuosisata – se menetettiin Kiinalle **], joka on jo nyt maailman suurin talousvaikutteiden luoja ja operoija ***]. ... "

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Luonnonsuojeluun liittyvissä kirjoituksissa olet usein oikeassa. Samoin Kiinan näkemykset ovat ajatuksia herättäviä. Mutta niiden yhteyteen ymppäämäsi Venäjän ylistäminen ei sovi. Tulee mieleen että Venäjä maksaa sinulle hyvin mainostamisesta. On sama kuin luonto-ohjelman väliajoilla mainostettaisiin öljyn ja kivihiilen käyttöä.

Venäjähän on sotakiihkoinen, sortaa kansaa, saastuttaa surutta. Tässä suhteessä se on vähintään yhtä paha kuin läntinen roistovaltio.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, en ylistä Venäjää enkä Kremliä - vaan haen tasapainoa meidan antaman yksipuoliseen kuvaa itäisestä naapuristamme ---

...
[2015]
" ... Nyt kysytään miksi tämä vahva venäjämyönteisyys *]

Vastaus on hyvin yksinkertainen. Kansalainen 'Liisa ja Erkki' ovat aina olleet puolueettomia sotilaallisesti. Nyt vahventunut natofanatia nostaa kansalaiset takajaloilleen ja Natoon ei mennä, kuten tosikallupit kertovat jo yli kymmenen vuoden kokemuksella [HS].

Me emme Suomessa hyväksy kohkaamista – niin idästä kuin lännestä. Ja nyt, kun nato- ja lännenmiesfanatia yltyy falsettiin, on kansa noussut sitä vastaan – ei paapomaan Venäjää, vaan laittamaan puntit tasan! Yksinkertaista, eikö?

*] Suomessa puhutaan trollaamisesta, näin on – kumpikin puoli sekaantuu siihen antaumuksella. Niin natolaiset kuin niin sanotut 'putinistit', joka on ilmauksena vaillinainen – suurin osa natovastin- ja lännen ihannoimiskirjoituksista on sellaisten ihmisten, jotka ovat kyllääntyneet – todellisuuteen nähden, lukien ja kokien – Naton ja lännenmiehen päämäärien kaikkivoipaisuudesta ja ylitse vuotavasta hyvyydesta ja auttavuudesta.

Me olemme niin idästä kuin lännestä
[ … suomalaisuuden juuret myös idässä! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... - ] ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Toimittaja Lauri Nurmi kirjoitti viikko ennen perussuomalaisten puoluekokousta, että jos Jussi Halla-ahosta tulee puheenjohtaja, 20 kansanedustajaa jättää puolueen ja pelastaa pääministeri Juha Sipilän hallituksen.

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005254580.html -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset