Yhteys Jäämerelle – yhteys Kiinaan!
Pinnan alla on keskusteltu paljon yhteyksistä tavaravirtoihin maailman suurimpaan liukuhihnaan – Kiinaan. Oheen on liitetty myös tiedonsiirto, siis merivalokaapeli Koillisväylää pitkin maailman suurimpaan talouteen |1 ja muuallekin kauko-itään.
Suomella oli käsivarsi, se oikean puoleinen – saatiin Tarton rauhassa ja menetettiin Jatkosodan Saksan kumppanuutemme ja Petsamon nikkelipelin takia (tähän liittyy täysin uutta tutkimustietoa Talvisodan syistä – ”Talvisodan salainen strategia” –Antti Hietalahti, Otava 2016).
Suomi on nyt Arktisen neuvoston (AN) puheenjohtaja |2
AN on tässä maailmanhetkessä kiintoisa foorumi, sillä siellä ovat samassa pöydässä niin Venäjä kuin Yhdysvallat (Alaskan myötä). On myös tieto, jossa arvellaan Kiinan haluavat täysjäsenyyttä Arktiseen neuvostoon – nythän se on muutaman muunkin ohella seurailijana neuvostossa – eräänlaisena ulkojäsenenä.
Koillisväylä ja Jäämeren rata olisivat yhteydessä myös Helsinki – Tallinna junatunneliin!
Kiina hakee väyliä maailmalle, Koillisväylä on yksi niistä – prioriteettia emme tunne, mutta Kiina osallistui Venäjän kanssa Itämerellä jo sota-aluksineen harjoituksiin |3, joissa mallinnettiin kauppamerenkulun turvaamista – olisivatko laivayhteydet Suomesta vaikkapa Saksaan ja muualle EU-Eurooppaan niin tärkeitä, että Kiinan on huomioitava niiden turvallisuutta jo yhdessä Venäjän kanssa – jää vielä epäselväksi, mutta arvioitavaksi.
Yle kirjoitutti tekstin ”Jäämeren radalta”
-A-studion toimittaja Pasi Peiponen
Näin arvioimme sitä —
”… Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä! Tämä olisi todellista ulkopolitiikkaa, jolla lähennämme suhteita itään ja vieläkin kauemmaksi itään. Kiina tukee liki varmasti hankettamme, rahoittaa sitä satamineen Liinahamariin ja kertoo Kremlille hankkeen järkevyyden. Nokkelimmat voivat nähdä vielä jotain ratkaisevaa, mutta jätetään se myöhemmälle” ja itse Peiposen teksti on saatavilla täältä ~ https://yle.fi/uutiset/3-9757776 –
Olisiko meillä nyt se kuuluisa tuhannen rahayksikön paikka?
Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla |4, ja olemme täysin ainutlaatuisessa asemassa Venäjään, maailman suurimpaan raaka-aine- ja energia-aittaan nähden. Emme ole Viro, emme myöskään Ruotsi, olkaamme siis menneen autonomian jatke – uudelleen itsenäinen Suomi, joka osaa tehdä omia itselle hyödyllisiä päätöksiä – kansakuntamme etujen ja hyötyjen nimissä.
Mikä olisi meidän hyöty? Se on selvää, rakennamme yhdessä Venäjän ja Kiinan kanssa Jäämeren sataman puolueettomalle vyöhykkeelle – Petsamon Liinahamariin, kun olemme ensin vuokranneet maapohjan seuraavaksi 100 vuodeksi Venäjältä. Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus … samalla ratkeaa Koillisväylän valokaapeliasiakin – sekin nousee maihin puoleettomaan vuokrarantaan – emme tarvitse Norjaa, Natossa olevaa valtiota, jota niin Venäjä kuin Kiinakin ”karsastavat” – mitä siis teemme?
Avaamme pelin mahdollisimman korkealta. Esitänkin toisen julkisen kysymyksen, sen ensimmäisen jälkeen |5, presidentti Sauli Niinistölle – kiinnostaisiko Sinua tämä ylläesitelty kansakunnallemme hyötynäkökulma niin kaupallisesti kuin puolueettomuuden nimikkeellä, parantamaan asemaamme suurvaltojen välissä ja keskellä – olla se rakentaja ja tarvittaessa riitatilanteiden välitysneuvottelija, jolloin samalla turvaamme olomme ulkopuoliseksi osallistujaksi kaikkiin sellaisiin konflikteihin, jotka koskettelevat omaa maatamme?
Veikkaisin, että kansalaisiamme istuvan presidenttimme vastaus noihin kysymyksiin kiinnostaisi kovasti. Itseasiassa lähetän tämän saman kysymyksen myös kaikille presidenttiehdokkaillemme!
…
Viitenumerot tekstistä
|1 ~ http://www.verkkouutiset.fi/talous/kiina_suurin_talous-29060 –
|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html –
|3 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9729416 – ~ http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005262778.html –
|4 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-niin-idasta-kuin-lannesta-emme.html –
|5 ” … Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-suomi-sovittelijaksi-akselille-eu-venaja-case-ukraina –
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka
US | VU | T | BL | BL | FB | FB | FB | BLOG 148538
DOC Jaameri_koillisvayla_07082017.doc – OpenOffice Writer
PVM 07082017
|505_4588|
.
Alussaan kaikki on pientä —
”Koillisväylä avautuu suomalaisille laivoille” -HS
~ http://www.hs.fi/talous/art-2000002671165.html –
.
” … Maailmankaupasta kuljetetaan meritse noin 90 prosenttia. Alusten määrän arvioidaan nousevan 2020-luvun lopussa 50 000:een. Arktisen alueen jääpeitteen sulaminen merkitsee pohjoisten merireittien avautumista. Koillisväylä ja Luoteisväylä tarjoavat kaksi merkittävää kilpailuetua: ne ovat lyhyempiä ja kulkevat kaukana maailman nykyisistä kriisipesäkkeistä. Koillisväylä voi avautua ympärivuotiseen käyttöön jo 5–10 vuoden kuluttua. … ” -SK
~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide… –
…
Koillisväylä on osa arktista kokonaissuunnitelmaa —
” .. Arktisen meriteknologian jäämallilaboratorio suureksi ja kansainväliseksi, Jäämanagement toiminnan koulutus ja simulaattori, Työnjohtotason koulutus ja Osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi. ”Soft–hankkeet” korostavat muun muassa kehittämisorganisaatioiden, yritysten ja yhdistysten roolia: Kronstadin telakkayhteistyöhön ja teollisuuspuistokonseptiin varautuminen, Alan keksintöjen ja keksijöiden esille nostaminen, Meri- ja kaivosteollisuuden yhteisten mahdollisuuksien etsiminen ja Viestintä / ennakointiraportin tulosten toimeenpano viestinnän keinoin. Kiistanalaisista merkittäviä mahdollisuuksia sisältävistä teemoista voidaan nostaa muun muassa seuraavat: Arktisen meriteknologian klusterin laajentaminen Ouluun ja Pietariin, Arktiset risteilyalukset ja Arktisen sisävesiliikenteen laivat ja järjestelmät. .. ”
~ https://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meritek… –
.
Saattaa olla, että jokin Suomessa oleva telakka myydään kiinalaisille!? 😉
…
Ilmoita asiaton viesti
Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus…
Niin piti saada parille biojalostustehtaallekin Suomessa.
Ei kiinalaisilla ole (enää) omia pääomia. He yrittävät toimia läntisen rahan ’kokoonjuoksijoina’ ja ottaa siitä oman palkkionsa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalla on todennäköisesti maailman suurin valuuttavaranto —
Valuuttavaranto, mrd. USD (jakson lopussa) – vuosittain alkaen vuodesta 2007
1 528
1 946
2 399
2 847
3 181
3 312
3 821
3 843
3 330
3 011
3 057 – viimeisin arvo 6/17
~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-ti… –
.
Esimerkiksi Yhdysvaltain liittovaltio on velkaa Kiinalle noin 1 200 mrd USD.
.
Tuohon biorahoitukseen voisin kertoa enemmänkin, mutta vain vihjeenä, että ”ahneus käy lankeemuksen edellä” – ahneus ei ollut tässä tapauksessa Kiinassa … Savonlinnan eteen tehdään vielä työtä, että rahoitus järjestyisi.
On myös syy, joka on lähtöisin Kiinasta, joka tuo tarkkuutta ja valvontaa uloslähtevään rahaan – joka on pienentänyt eräässä vaiheessa liki 800 mrd USD tuota varjeltua valuuttavarantoa – ehkä siitä joskus myöhemmin lisää 😉
.
Ilmoita asiaton viesti
Kiina takoo tällä sitä rahaa – lähinnä länsimaista, mutta ostaahan ei ole pakko, vai mitä? 😉
.
Vaihtotase, % BKT:stä – vuodesta 2007 – vuosittain:
9.9
9.1
4.8
3.9
2.7
2.3
1.9
2.1
3.0
1.9
0.7 – viimeisin arvo Q1/17
.
Ilmoita asiaton viesti
Seuraavassa on ns. populaariartikkeleita ajankohtaisesta teemasta Pohjoinen ja arktinen ulottuvuus sekä Koillisväylä. Artikkelit on laajennettavissa laajemmiksi puheenvuoroiksi ja tutkimus- ja kehittämishankesovelluksiksi tilaajien tarvetta ja näkökulmaa painottaen.
~ https://yrjomyllyla.wordpress.com/2014/06/02/pohjo… –
…
Pohjoinen tahtotila
~ https://ek.fi/wp-content/uploads/Pohjoinen_tahtoti… –
.
Ilmoita asiaton viesti
” … Helsingin telakalta valmistui Norilsk Nickel niminen laiva vuonna 2006 Koillisväylän liikenteeseen. Laiva on innovaatio monin tavoin, muun muassa se pystyy kulkemaan jäissä ilman jäänmurtajan apua 1. Se kuljettaa malmia Jenisei-joen varren Dudinkansta Murmanskiin konteissa. Kustannuksia ja ympäristöä säästävät teknologisten ratkaisujen kehittyminen on 1 Laivassa keskeistä on Suomessa 1990-luvun alkupuolella kehitetty Azipod -voimansiirtojärjestelmä, jossa muun muassa kääntyvät potkurit mahdollistavat laivan kulkemisen perä edellä vaikeissa jääolosuhteissa. Kauppaan sisältyi neljän vastaavan sisaraluksen tilaus. Jatkotilaukset menivät Saksan telakalle Suomen telakoiden ollessa tuolloin kiireisiä risteilyalusten toimitusten kanssa. … ”
~ http://docplayer.fi/3669259-Koillisvayla-yrjo-myll… –
.
Laivakehitys on nopeaa, ja Suomessa on erikoisosaamista, joka on nyt huomattu Kiinassa – meneillään monia konsultaatioita erikoislaivoihin, Koillisväylälle liittyen 😉
.
Ilmoita asiaton viesti
Laitan tänne verrannoksi saman aiheen keskusteluketjun TIEDE -lehdestä, jossa kommentointi on sallittua nimimerkein. Lukijat voivat tehdä kiintoisia havaintoja – jätän laatuarviot muille 😉
~ http://www.tiede.fi/keskustelu/72806/yhteys-jaamer… – 56 kommenttia.
.
Ilmoita asiaton viesti
Luoman itselleen uskottelema höpöhöpö sen kuin jatkuu: ”Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla ”
Suomi kun EI OLE idän ja lännen vedenjakalla, vaan osa länttä jo pitkään, Osa Euroopan Unionia sen täysivaltaisena jäsenenä.
Näin toteaa Matti Vanhanenkin:
”– Se tasapaino muodostuu unionin ja Venäjän välille. Suomi on osa unionia, eikä meillä ole omaa tasapainoasemaa siinä välissä, Vanhanen sanoo ”
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Matti%20Vanha…
Miten kauan Luomalta menee, ennen kuin tunnustaa tosiasiat?
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on todellisuudessa erikoislaatuinen – olemme idän ja lännen vedenjakajalla
Unohtuiko jälleen tosiasia, että Suomi on niin idän kuin lännen vedenjakajalla ja että meille sopii paremmin suomalainen välitystoiminta Pohjolan Sveitsinä. Muistamme juuri äsken kansamme jälleen jyrähtäneen 61 prosentin voimalla: ”Ei Natoon!”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/uhkaa-venaja… –
…
Perehdytkö Jori nyt samalla myös siihen mistä olemme lähtöisin? Tässä apuneuvo tarkempaan opiskeluun 😉
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ –
Suomalaisuuden juurien etsijät —
…
Suomessa meillä on vahva näkemys lännen ja idän vedenjakajasta
[ … suomalaiset ovat idän ja lännen vedenjakajalla … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii… – ]
Se on ollut meille itsestään selvää jo vuosisatoja, siksi suuret vaikutteet meille ovat saapuneet idästä ja myös lännestä. Olemme natovastaisia – emme halua amerikkalaisten sotiin. Emme halua Irakiin, Syyriaan, Afganistaniin, jonne meidät ujutettiin pienen poliittisen aktiiviporukan tahdosta. Emme halua Afrikkaan, emmekä missään nimessä ylihuomenna Ukrainaan, jonne joutuisimme, jos olisimme Natossa.
…
Nyt tästä Petsamo/Liinahamari suunnitelmasta voisi itää hyvin kiintoista lopputulema – kuka arvaa? 😉
…
Tässä vielä Jorille EU-pohdiskelua —
EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä
(EU-jäsenvaltioiden johtajat, meiltä pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä, kokoontuivat taputtelemaan toisiaan selkään saavutetusta 60-vuoden yhteiseurooppalaisuuden iästä |1, jossa niin monet ovat täysin eri mieltä tavoitteista. Iso-Britannia ei enää osallistunut juhliin hajanaisen seurakunnan hymistelyihin – Brexit oli suunnitellulla erourallaan |2)
[ … Suomessa kansalainen Erkki pohdiskeli täältä meiltä pohjanperiltä – idän karhun kainalosta asemaamme ja tuumasi onnetonta eurovänkäystä, joka tehtiin kansalta suoraan kysymättä – oli tehty onneton vuosisadan ujutus, vain harvojen niin halutessa – Erkki mietti, saisiko europäättäjät vielä vastuuseen – vaikkapa valtakunnan oikeuteen? |3 …
… kansalainen Liisa on ihmeissään, kun meidän pitää olla solidaarisia, koska olemme väitetysti niin rikkaita. Liisa ei ymmärtänyt, kuten ei moni muukaan, mitä aiemman demaripomon Jutta Urpilaisen takuudet ja vakuudet merkitsevät annetuille Kreikan lainoituksille |4. Oliko mopedi karannut vikuroiden Jyrki Kataisen hallitukselta? |5 … “
Evoluutio loi samankaltaisille, saman sisältöisille omat vuosimiljoonaiset perimä- ja reviirijärjestelmät. Reviirit ylläpitävät kansallistunnetta, kansallista turvallisuusajattelua – hyväksyntää omiaan kohtaan ja turvaa omien perintötekijöiden jatkumolle. Näin on säädetty evoluution ohjelmakäskyissä, joita on tuotekehitetty ja sopeutettu satoja miljoonia vuosia. Niinpä EU on keinotekoinen liitto vahvuuden tavoittelusta |6.
—
Ilmoita asiaton viesti
Itse topiccin nähden —
” … Skenaariot muodostettiin väylien historian, nykyisyyden ja tulevaisuuden kehityssuuntien arvioiden sekä niistä tehtyjen johtopäätösten pohjalta. Koillisväylän käyttöön näyttäisi merkittävimmin vaikuttavan Kiinan bruttokansantuotteen aleneva kasvu, jolla on energia- ja raaka-ainehyödykkeiden hintaan laskeva vaikutus. Sillä on suora vaikutus Venäjän arktisen alueen luonnonvarojen hyödyntämisen kannattavuuteen ja sitä kautta Koillisväylän käyttöön liittyviin investointeihin sekä kaupallisten kuljetusten määriin … ”
.
Dokumentti lähteen molempien pohjoisten väylien verrannosta – siis myös Luoteisväylän huomioiminen analyysissa!
~ http://docplayer.fi/46163734-Esa-jarvela-koillis-j… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Se on selvä, että amerikkalaisia korpeaa NS 2 putkipari, koska se heikentää heidän liuskekaasun myyntiä Eurooppaan. Yllätys voi sen sijaan olla Jäämeren radan ulottuminen vuokramaana Venäjän Liinahamariin! Tässä rataprojektissa kiinalaisilla on suuri vaikutus, vähintäänkin rahoittajana.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-9864560 –
”Rautatie Norjasta Suomen kautta Tallinnaan olisi Venäjälle iso ongelma, arvioi amerikkalaistutkija
Venäjä ei halua tunnelia Helsingistä Tallinnaan, mutta vaikenee toistaiseksi saadakseen tukea kaasuputkelleen, sanoo Venäjän politiikkaa vuosikymmeniä seurannut Paul Goble Ylen haastattelussa … ”
.
EKSTRA
NS 2 putkipariin liittyy voimakkaasti Saksan tarve saada korvaavaa sähköntuotantoa ydinvoimalla tehdyn sijasta. Samoin Fortumilla lienee ennenkuulumaton ratkaisu muuttaa Uniperin hiilivoimalaitokset maakaasukäyttöiseksi ja NS 2 tuo sitä Venäjältä – ohi kaikkien välikäsien ja kiristysmahdollisuuksien!
.
Ilmoita asiaton viesti
Kohta 30: ” … J. Castrénin ratasuunnitelma 1921–1923. Kartta ja artikkeli J. Castrénin julkaisusta:
Petsamon radan
taloudelliset edellytykset. Helsinki 1923 valtioneuvoston kirjapaino … ”
~ http://www.lappi.fi/c/document_library/get_file?fo… –
Ilmoita asiaton viesti
… Petsamon Liinahamari – vuokrataan ratapohja Venäjältä (vrt. Saimaan kanava) ja rakennetaan vuokra-alueelle Liinahamariin uusi satama – kiinalaisella rahalla.
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suome… –
…
Ilmoita asiaton viesti