*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Yhteys Jäämerelle – yhteys Kiinaan!

Pinnan alla on keskusteltu paljon yhteyksistä tavaravirtoihin maailman suurimpaan liukuhihnaan – Kiinaan. Oheen on liitetty myös tiedonsiirto, siis merivalokaapeli Koillisväylää pitkin maailman suurimpaan talouteen |1 ja muuallekin kauko-itään. 

Suomella oli käsivarsi, se oikean puoleinen – saatiin Tarton rauhassa ja menetettiin Jatkosodan Saksan kumppanuutemme ja Petsamon nikkelipelin takia (tähän liittyy täysin uutta tutkimustietoa Talvisodan syistä - ”Talvisodan salainen strategia” -Antti Hietalahti, Otava 2016).

 

Suomi on nyt Arktisen neuvoston (AN) puheenjohtaja |2

AN on tässä maailmanhetkessä kiintoisa foorumi, sillä siellä ovat samassa pöydässä niin Venäjä kuin Yhdysvallat (Alaskan myötä). On myös tieto, jossa arvellaan Kiinan haluavat täysjäsenyyttä Arktiseen neuvostoon – nythän se on muutaman muunkin ohella seurailijana neuvostossa – eräänlaisena ulkojäsenenä.

 

Koillisväylä ja Jäämeren rata olisivat yhteydessä myös Helsinki – Tallinna junatunneliin!

Kiina hakee väyliä maailmalle, Koillisväylä on yksi niistä – prioriteettia emme tunne, mutta Kiina osallistui Venäjän kanssa Itämerellä jo sota-aluksineen harjoituksiin |3, joissa mallinnettiin kauppamerenkulun turvaamista – olisivatko laivayhteydet Suomesta vaikkapa Saksaan ja muualle EU-Eurooppaan niin tärkeitä, että Kiinan on huomioitava niiden turvallisuutta jo yhdessä Venäjän kanssa – jää vielä epäselväksi, mutta arvioitavaksi.

 

Yle kirjoitutti tekstin ”Jäämeren radalta”

-A-studion toimittaja Pasi Peiponen

 

Näin arvioimme sitä ---

”... Emme tarvitse Norjaa, pidetään homma omissa käsissä, mutta miten!? Ei meillä ole Jäämeren rantaa, enää. Meillä oli vielä 1940, Talvisodankin jälkeen. Entä sitten? Me voimme tehdä "Saimaan kanavat" ja vuokrata ratapohjat Venäjältä! Tämä olisi todellista ulkopolitiikkaa, jolla lähennämme suhteita itään ja vieläkin kauemmaksi itään. Kiina tukee liki varmasti hankettamme, rahoittaa sitä satamineen Liinahamariin ja kertoo Kremlille hankkeen järkevyyden. Nokkelimmat voivat nähdä vielä jotain ratkaisevaa, mutta jätetään se myöhemmälle” ja itse Peiposen teksti on saatavilla täältä ~ https://yle.fi/uutiset/3-9757776

 

Olisiko meillä nyt se kuuluisa tuhannen rahayksikön paikka?

Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla |4, ja olemme täysin ainutlaatuisessa asemassa Venäjään, maailman suurimpaan raaka-aine- ja energia-aittaan nähden. Emme ole Viro, emme myöskään Ruotsi, olkaamme siis menneen autonomian jatke – uudelleen itsenäinen Suomi, joka osaa tehdä omia itselle hyödyllisiä päätöksiä – kansakuntamme etujen ja hyötyjen nimissä.

 

Mikä olisi meidän hyöty? Se on selvää, rakennamme yhdessä Venäjän ja Kiinan kanssa Jäämeren sataman puolueettomalle vyöhykkeelle – Petsamon Liinahamariin, kun olemme ensin vuokranneet maapohjan seuraavaksi 100 vuodeksi Venäjältä. Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus … samalla ratkeaa Koillisväylän valokaapeliasiakin – sekin nousee maihin puoleettomaan vuokrarantaan – emme tarvitse Norjaa, Natossa olevaa valtiota, jota niin Venäjä kuin Kiinakin ”karsastavat” - mitä siis teemme?

 

Avaamme pelin mahdollisimman korkealta. Esitänkin toisen julkisen kysymyksen, sen ensimmäisen jälkeen |5, presidentti Sauli Niinistölle – kiinnostaisiko Sinua tämä ylläesitelty kansakunnallemme hyötynäkökulma niin kaupallisesti kuin puolueettomuuden nimikkeellä, parantamaan asemaamme suurvaltojen välissä ja keskellä – olla se rakentaja ja tarvittaessa riitatilanteiden välitysneuvottelija, jolloin samalla turvaamme olomme ulkopuoliseksi osallistujaksi kaikkiin sellaisiin konflikteihin, jotka koskettelevat omaa maatamme?

 

Veikkaisin, että kansalaisiamme istuvan presidenttimme vastaus noihin kysymyksiin kiinnostaisi kovasti. Itseasiassa lähetän tämän saman kysymyksen myös kaikille presidenttiehdokkaillemme!

 

Viitenumerot tekstistä

|1 ~ http://www.verkkouutiset.fi/talous/kiina_suurin_talous-29060 -

|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html -

|3 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9729416 - ~ http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005262778.html -

|4 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-niin-idasta-kuin-lannesta-emme.html -

|5 ” … Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-suomi-sovittelijaksi-akselille-eu-venaja-case-ukraina

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

 

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US | VU | T | BL | BL | FB | FB | FB | BLOG 148538

 

DOC Jaameri_koillisvayla_07082017.doc – OpenOffice Writer

PVM 07082017

 

|505_4588|

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

.
Alussaan kaikki on pientä ---

"Koillisväylä avautuu suomalaisille laivoille" -HS
http://www.hs.fi/talous/art-2000002671165.html
.
" ... Maailmankaupasta kuljetetaan meritse noin 90 prosenttia. Alusten määrän arvioidaan nousevan 2020-luvun lopussa 50 000:een. Arktisen alueen jääpeitteen sulaminen merkitsee pohjoisten merireittien avautumista. Koillisväylä ja Luoteisväylä tarjoavat kaksi merkittävää kilpailuetua: ne ovat lyhyempiä ja kulkevat kaukana maailman nykyisistä kriisipesäkkeistä. Koillisväylä voi avautua ympärivuotiseen käyttöön jo 5–10 vuoden kuluttua. ... " -SK

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide...
...
Koillisväylä on osa arktista kokonaissuunnitelmaa ---

" .. Arktisen meriteknologian jäämallilaboratorio suureksi ja kansainväliseksi, Jäämanagement toiminnan koulutus ja simulaattori, Työnjohtotason koulutus ja Osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi. ”Soft–hankkeet” korostavat muun muassa kehittämisorganisaatioiden, yritysten ja yhdistysten roolia: Kronstadin telakkayhteistyöhön ja teollisuuspuistokonseptiin varautuminen, Alan keksintöjen ja keksijöiden esille nostaminen, Meri- ja kaivosteollisuuden yhteisten mahdollisuuksien etsiminen ja Viestintä / ennakointiraportin tulosten toimeenpano viestinnän keinoin. Kiistanalaisista merkittäviä mahdollisuuksia sisältävistä teemoista voidaan nostaa muun muassa seuraavat: Arktisen meriteknologian klusterin laajentaminen Ouluun ja Pietariin, Arktiset risteilyalukset ja Arktisen sisävesiliikenteen laivat ja järjestelmät. .. "

https://amtuusimaa.net/2013/06/01/arktisen-meritek...

.
Saattaa olla, että jokin Suomessa oleva telakka myydään kiinalaisille!? ;)

...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Voisin liki varmasti sanoa, että Kiinasta saadaan rahoitus...

Niin piti saada parille biojalostustehtaallekin Suomessa.
Ei kiinalaisilla ole (enää) omia pääomia. He yrittävät toimia läntisen rahan 'kokoonjuoksijoina' ja ottaa siitä oman palkkionsa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalla on todennäköisesti maailman suurin valuuttavaranto ---

Valuuttavaranto, mrd. USD (jakson lopussa) - vuosittain alkaen vuodesta 2007
1 528
1 946
2 399
2 847
3 181
3 312
3 821
3 843
3 330
3 011
3 057 - viimeisin arvo 6/17

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-ti... -

.
Esimerkiksi Yhdysvaltain liittovaltio on velkaa Kiinalle noin 1 200 mrd USD.
.

Tuohon biorahoitukseen voisin kertoa enemmänkin, mutta vain vihjeenä, että "ahneus käy lankeemuksen edellä" - ahneus ei ollut tässä tapauksessa Kiinassa ... Savonlinnan eteen tehdään vielä työtä, että rahoitus järjestyisi.

On myös syy, joka on lähtöisin Kiinasta, joka tuo tarkkuutta ja valvontaa uloslähtevään rahaan - joka on pienentänyt eräässä vaiheessa liki 800 mrd USD tuota varjeltua valuuttavarantoa - ehkä siitä joskus myöhemmin lisää ;)
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiina takoo tällä sitä rahaa - lähinnä länsimaista, mutta ostaahan ei ole pakko, vai mitä? ;)
.

Vaihtotase, % BKT:stä - vuodesta 2007 - vuosittain:
9.9
9.1
4.8
3.9
2.7
2.3
1.9
2.1
3.0
1.9
0.7 - viimeisin arvo Q1/17
.

Käyttäjän Creap kuva
Vesa Nikkanen

Miksei Venäjä rakennuttaisi sitä maalleen ja ottaisi kaiken hyödyn suoraan itselleen?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Voihan Venäjä rakentaa ... ja onhan heillä jo valmis infra - jossain teknologisessa kunnossa ja ratakin, mutta nyt on kysymys myöhemmistä hyvin moninkertaisista tavaramääristä, luottamuksesta ja logistiikan toimivuudesta ja erityisesti Kiinasta, joka rahoittaisi projektin mieluummin Suomeen kuin Venäjälle - ja tämän Kreml ymmärtää erinomaisesti! ;)

...
Suunnitelma lataa meille erään uskomattoman mahdollisuuden ;) ... Siitä myöhemmin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Koillisväylän ongelmana on väylän mataluus ja vain parin - kolmen kuukauden purjehduskausi.
Ei sieltä kovin montaa laivaa läpi tule vuosittain ja nekin ovat pieniä.

Rautatiekuljetus on paljon kalliinpaa kuin laivakuljetus, joten jos Jäämereltä lasti tuotaisiin Etelä-Suomeen niin se kannattaa tuoda laivalla saman tien Itämerelle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset, venäläiset ja suomalaiset liikemiehet näkevät tilanteen aivan toisin - aktiivikäyttö alkaisi noin 10-15 vuoden kuluttua - ilmastonmuutos hoitaa purjehduskauden kaupallisesti järkeväksi ja nyt jo kiinalaisten suunnittelupöydillä on matalakulkuiset komponettikonttialukset - ehkä syntyy yksi telakkakauppakin ;)

...
Googlaamalla saa paljon asiatietoa Koillisväylästä.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Joo, aiemmin tänä vuonna asiasta oli paljon kirjoittelua ja Soininkin naama näkyi valokuvissa. "Pojat" haihattelevat - pitäisikö sinne mennä jonkun logistikon tai oikean merenkulkijan kertomaan faktoja. Meidän ammattilaisten suunpieli nousee vienoon hymyyn kun lukee noita juttuja ja tietää NSRn faktat.

Vaikka jäätikkö avautuisi enemmän ja NSR:n purjehduskausi pitenisi niin kapeat ja matalat salmet ovat siellä edelleen. Niiden vuoksi vain pieniä laivoja voidaan käyttää väylällä.
Ne näkyvät tässä prujussa sivulla 7 - Figure 2. Map of the NSR

https://ww2.eagle.org/content/dam/eagle/publicatio...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Soini puhuu UPI' n tilaisuudessa eduskunnassa - valitettavasti kuvan laatu on huono, sillä mukanani oli vain pieni asiaan sopimaton kamera ...

~ https://www.facebook.com/first.ilkka/videos/vb.660... -

Aiheena oli AN - Arktinen Neuvosto ja muun muassa Koillisväylä.

Tilaisuus oli julkinen kutsutilaisuus ja kuvaaminen oli sallittua.
...

Ekstra
~ https://www.facebook.com/first.ilkka/videos/vb.660... -

.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Re: ilmastonmuutos?

Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tehdään valtavia ponnistuksia ja taloudellisia uhrauksia. Kuitenkin samanaikaisesti jotkut tahot tekevät liiketoimintasuunnitelmia sen mukaisesti, että nämä ponnistelut eivät tuottaisi tulosta. Onko tässä järkeä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Olet oikeassa! Huonosti ja ajattelemattomasti hoidettuna Koillisväylä on tuhoisa hanke (kaikkinensa) - siksi se vaatii paljon yhteistyötä, osaamista ja luovaa ympäristöllistä näkemystä kokonaisuudesta alueella, josta voi muun muassa kiihtyvästi purkautua metaania - joka on 100 -kertaa voimakkaampi ilmastonmuutoskaasu kuin hiilidioksidi!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Seuraavassa on ns. populaariartikkeleita ajankohtaisesta teemasta Pohjoinen ja arktinen ulottuvuus sekä Koillisväylä. Artikkelit on laajennettavissa laajemmiksi puheenvuoroiksi ja tutkimus- ja kehittämishankesovelluksiksi tilaajien tarvetta ja näkökulmaa painottaen.

~ https://yrjomyllyla.wordpress.com/2014/06/02/pohjo... -

...
Pohjoinen tahtotila
~ https://ek.fi/wp-content/uploads/Pohjoinen_tahtoti... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Arvostettu Yrjö Myllylä on tunnetuimpia yhteiskuntatieteilijöitämme, mutta tuo Koillisväylä menee pahasti tontin ulkopuolelle https://rdaluekehitys.net/henkilokuva/

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... 7.1 Koillisväylä Pohjoisella Jäämerellä on eri reittivaihtoehtoja Aasiaan. Koillisväylä on avomeritie, joka kulkee Siperian rannikkoa pitkin Atlantin valtamerestä Tyyneenmereen. Se on pituudeltaan noin kilometriä. Pohjoinen merialue on vapautumassa yhä suuremmalta osin jääpeitteestään, varsinkin kesäaikaan. Koillisväylä on avoinna jo kesäkuusta joulukuuhun. Jäämeren jääpeite on ohentunut kolmesta metristä alle kahteen metriin viime vuosikymmenien aikana. Lisäksi jää on muuttunut hauraammaksi.

Ilmastonmuutos on vaikuttanut siihen, että jäätiköt ovat alkaneet sulaa ja on ennustettu, että Koillisväylä olisi sulana jopa ympäri vuoden noin vuosina Koillisväylästä on tulossa todellinen vaihtoehto Suezin kanavan tai Afrikan kiertämisen sijaan. Tällä hetkellä rahdin kuljettaminen Kemistä Suezin kautta Shanghaihin kestää 39 päivää. Koillisväylää käyttäen rahtia kulkee huomattavasti nopeammin, Kirkkoniemeltä Shanghaihin rahti kulkee 21 päivässä. Tämä puolestaan mahdollistaa hurjia säästöjä suomalaisten tuotteiden viennissä Aasian markkinoille.

Kemistä Kirkniemen kautta Shanghaihin kulkeva reitti on siis 18 vuorokautta nopeampi kuin Suezin kanavan kautta kulkien. Säästö on noin euroa per kuljetus ja noin 500 euroa konttia kohden (Raunio 2012, Tekniikka ja talous ) Norjalaisen kaivos- ja varustamoyhtiö Tschudi Shipping-yhtiön edustaja Henrik Falck laskee suuria säästöjä Koillisväylän käytöstä. Mikäli matkat tehdään molempiin suuntiin tonnin aluksilla, voi Kirkkoniemen kautta kulkeminen tulla jopa X dollaria edullisemmaksi. Lisää säästöjä syntyy, jos voidaan käyttää suurempia aluksia, kertoi Pohjoismaiden investointipankin NIB:n seminaarissa puhunut Falck. (Raunio 2012, Tekniikka ja talous )

Lyhyemmän reitin ansiosta polttoaineen kulutus putoaa jopa kolmanneksen ja merikuljetusten päästöt vähenevät. Tonnia kohden säästö olisi tällöin 20 dollaria. Kuvassa 4 on havainnollistettu reittiä. ... "

~ http://docplayer.fi/6462761-Kuljetukset-kiinasta.html -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #11

Tuossa tekstissä on ns. kardinaalimunaus. Kontin kuljetushintaan vaikuttaa myös konttien määrä ja laivan koko on ratkaiseva.

Perinteistä reittiä kulkeva laiva on kooltaan moninkertainen verrattuna pieneen jäävahvistettuun laivaan, joka mahtuu kulkemaan NSR:n kautta.
Isoilla jäävahvistamattomilla kontti- tai tankkilaivoilla ei ole koskaan mitään asiaa Jäämerelle.

Toinen asia on sitten logistiikka: Nuo isot konttilaivat eivät kulje suinkaan suoraan esimerkiksi Shanghaista Rotterdamiin ja takaisin vaan käyvät monissa satamissa matkan varrella, mikä on hyvä business. Monet kuljetusyhtiöt rahtaavat koko ajan kontteja laivoilla ja myyvät niiden kuljetustilaa asiakkailleen. Joskus nuo kontit ovat jopa tyhjiä ja urbaanin legendan mukaan New Yorkin sataman tilastojen mukaan se vie eniten - tyhjiä kontteja.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Suuruuden ekonomia on tiensä päässä - nyt vaikuttavat - ympäristötekijät, hyötysuhde välisatamineen - pienuuden hyötytalous välipysähdyksineen kuin pienemmät ja tarkemmat kuljetustarpeet.

Nyt on myös kysymys aivan uudesta toiminta-alueesta - hyvin vaativasta, mutta näin huippuosaamista tarvitsevana (meille Suomelle suuria lupauksia antavana!) - ja tuo aivan uusi toiminallisesti avautuva talousalue raaka-aineineen avaa uusia toimintamahdollisuuksia muualla tapahtuvan ylikäytön korvaajaksi - alussaan pienenä, mutta merkitykseltään kasvavana.

Koillisväylä edellyttää ennakkoluulottomuutta, uuden oivaltamista ja ennen kaikkea tasapainosuhteen ymmärtämistä suhteessa meitä elättävään biosfääriin. Huomaamme, ettei nämä ominaisuudet saata istua perinteiseen massatalouteen, joka pitkälti on aikaansaanut meneillään olevan ympäristömuutoksen, joka lähenee jopa mahdollista evoluutiokatastrofia.

Ajat muuttuvat ja sen myötä osaamisen taso nousee ja ymmärryksen kyky kohenee nähdä metsä puilta ;)

Kasvuhokemien aikakausi lähenee loppuaan. Rajallisuudesta ei voi nyhtää loputtomiin!

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #18

Juuri näin - hyötysuhde ratkaisee.

Suureen 400 m pitkään konttilaivaan MAERSK MC KINNEY MOLLERiin mahtuu 18000 konttia. Jos ne lastattaisiin junan siitä tulisi 150 km pitkä.
Jättilaivan koneteho on 2 x 30 MW ja sen kasiteetit ovat GWT 194,153 ja NT 79,120. Jos verrataan sitä vaikkapa suomalaiseen MS Finnhawkiin niin siinä on 12,6 MW koneteho ja kapasiteetit GWT 11530 ja NT 8699.

Jättilaivalla yhtä kuljetustonnia varten tarvitaan 0,5 kW kun taas Finnhawkilla vastaava tehontarve onkin jo 2,45 kW.

Oletetaan, että Finnhawkin jäävahvistus riittää Koilliväylälle (sen syväys on tuo maksimi 7 m), se on lastattu täpötäyteen ja matka aika Kiinasta Eurooppaan on 18 vrk. Tällöin tonnia kohti tarvitaan energiaa 1050 kWh, mikä vastaa noin sataa litraa polttoöljyä.

Maersk käyttää aikaa 35 vrk, mutta energiaa tonnia kohti palaa vain 420 kW - 40 litraa polttoöljyä.

Miehistöä molemmissa on suunnilleen saman verran.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Jäikö kommentti numero 18 tarkemmin ajatuksella lukematta ;)

.
Kysymys on nyt kasvuhoennallisen massatalouden vaikutuksista meitä elättävään biosfääriin - lopulta ja aina. Koillisväylän myötä on perehdyttävä pienuuden logiikkaan, jossa hyötysuhteita haetaan niukkuuden hyväksynnästä eli pienuuden ekonomiasta - toki tämä on uusi ajatuskaavio ja perinteiden on siihen vaikea asennoitua, mutta elämme nyt ratkaisevia vaiheita suhteessa elämisenmahdollisuuksiin.

Kasvuhoennan tie on kuljettu loppuun.
.

Ympäristöllisesti Koillisväylä voi vielä huonosti hoidettuna lyödä ratkaisevan pahasti ihmiskunnan korville!
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #25

Ei missään tapauksessa vaan nuokin ovat introjektiona täydellisyyttä hipovassa kommentissani ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Koillisväylää koskevat käytännön päätökset ovat jo tehdyt. Kaikilla väylään liittyvillä sektoreilla edetään suunnitelmallisesti ... Tässä kohtaa Kiinan ja Venäjän päämäärät kohtaavat loogisesti ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yrjö Myllylä Koillisväylä ja arktisen meriteknologian kehittämistarpeet Suomessa.

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden tohtori, maantieteilijä ja tulevaisuuksientutkija, joka työskentelee RD Aluekehitys Oy:n toimitusjohtajana ja erikoistutkijana.

...
Kuten huomaamme, Myllylä on myös maantieteilijä ja tulevaisuustutkija --- :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #15

Kunniakkaaseen suomalaiseen insinöörikuntaan kuuluvana en kovinkaan paljon arvosta valtiotieteilijää juuri tekniikan alan asiantuntijana, mutta sovitaan, että se johtuu allekirjottaneen tiukkapipoisuudeta ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Valtiotieteilijä tohtorina on myös maantieteilijä ja tulevaisuustutkija :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Helsingin telakalta valmistui Norilsk Nickel niminen laiva vuonna 2006 Koillisväylän liikenteeseen. Laiva on innovaatio monin tavoin, muun muassa se pystyy kulkemaan jäissä ilman jäänmurtajan apua 1. Se kuljettaa malmia Jenisei-joen varren Dudinkansta Murmanskiin konteissa. Kustannuksia ja ympäristöä säästävät teknologisten ratkaisujen kehittyminen on 1 Laivassa keskeistä on Suomessa 1990-luvun alkupuolella kehitetty Azipod -voimansiirtojärjestelmä, jossa muun muassa kääntyvät potkurit mahdollistavat laivan kulkemisen perä edellä vaikeissa jääolosuhteissa. Kauppaan sisältyi neljän vastaavan sisaraluksen tilaus. Jatkotilaukset menivät Saksan telakalle Suomen telakoiden ollessa tuolloin kiireisiä risteilyalusten toimitusten kanssa. ... "

~ http://docplayer.fi/3669259-Koillisvayla-yrjo-myll... -

.
Laivakehitys on nopeaa, ja Suomessa on erikoisosaamista, joka on nyt huomattu Kiinassa - meneillään monia konsultaatioita erikoislaivoihin, Koillisväylälle liittyen ;)

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Laitan tänne verrannoksi saman aiheen keskusteluketjun TIEDE -lehdestä, jossa kommentointi on sallittua nimimerkein. Lukijat voivat tehdä kiintoisia havaintoja - jätän laatuarviot muille ;)

~ http://www.tiede.fi/keskustelu/72806/yhteys-jaamer... - 56 kommenttia.
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Luoman itselleen uskottelema höpöhöpö sen kuin jatkuu: "Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla "

Suomi kun EI OLE idän ja lännen vedenjakalla, vaan osa länttä jo pitkään, Osa Euroopan Unionia sen täysivaltaisena jäsenenä.

Näin toteaa Matti Vanhanenkin:

"– Se tasapaino muodostuu unionin ja Venäjän välille. Suomi on osa unionia, eikä meillä ole omaa tasapainoasemaa siinä välissä, Vanhanen sanoo "

https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Matti%20Vanha...

Miten kauan Luomalta menee, ennen kuin tunnustaa tosiasiat?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomi on todellisuudessa erikoislaatuinen – olemme idän ja lännen vedenjakajalla

Unohtuiko jälleen tosiasia, että Suomi on niin idän kuin lännen vedenjakajalla ja että meille sopii paremmin suomalainen välitystoiminta Pohjolan Sveitsinä. Muistamme juuri äsken kansamme jälleen jyrähtäneen 61 prosentin voimalla: "Ei Natoon!"

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/uhkaa-venaja... -
...

Perehdytkö Jori nyt samalla myös siihen mistä olemme lähtöisin? Tässä apuneuvo tarkempaan opiskeluun ;)

~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -
Suomalaisuuden juurien etsijät ---

...
Suomessa meillä on vahva näkemys lännen ja idän vedenjakajasta
[ … suomalaiset ovat idän ja lännen vedenjakajalla … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... - ]

Se on ollut meille itsestään selvää jo vuosisatoja, siksi suuret vaikutteet meille ovat saapuneet idästä ja myös lännestä. Olemme natovastaisia – emme halua amerikkalaisten sotiin. Emme halua Irakiin, Syyriaan, Afganistaniin, jonne meidät ujutettiin pienen poliittisen aktiiviporukan tahdosta. Emme halua Afrikkaan, emmekä missään nimessä ylihuomenna Ukrainaan, jonne joutuisimme, jos olisimme Natossa.

...
Nyt tästä Petsamo/Liinahamari suunnitelmasta voisi itää hyvin kiintoista lopputulema - kuka arvaa? ;)

...
Tässä vielä Jorille EU-pohdiskelua ---

EU on maho jättiläinen ilman identiteettiä

(EU-jäsenvaltioiden johtajat, meiltä pääministeri ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä, kokoontuivat taputtelemaan toisiaan selkään saavutetusta 60-vuoden yhteiseurooppalaisuuden iästä |1, jossa niin monet ovat täysin eri mieltä tavoitteista. Iso-Britannia ei enää osallistunut juhliin hajanaisen seurakunnan hymistelyihin - Brexit oli suunnitellulla erourallaan |2)

[ ... Suomessa kansalainen Erkki pohdiskeli täältä meiltä pohjanperiltä - idän karhun kainalosta asemaamme ja tuumasi onnetonta eurovänkäystä, joka tehtiin kansalta suoraan kysymättä - oli tehty onneton vuosisadan ujutus, vain harvojen niin halutessa - Erkki mietti, saisiko europäättäjät vielä vastuuseen - vaikkapa valtakunnan oikeuteen? |3 ...

 ... kansalainen Liisa on ihmeissään, kun meidän pitää olla solidaarisia, koska olemme väitetysti niin rikkaita. Liisa ei ymmärtänyt, kuten ei moni muukaan, mitä aiemman demaripomon Jutta Urpilaisen takuudet ja vakuudet merkitsevät annetuille Kreikan lainoituksille |4. Oliko mopedi karannut vikuroiden Jyrki Kataisen hallitukselta? |5 ... “

Evoluutio loi samankaltaisille, saman sisältöisille omat vuosimiljoonaiset perimä- ja reviirijärjestelmät. Reviirit ylläpitävät kansallistunnetta, kansallista turvallisuusajattelua - hyväksyntää omiaan kohtaan ja turvaa omien perintötekijöiden jatkumolle. Näin on säädetty evoluution ohjelmakäskyissä, joita on tuotekehitetty ja sopeutettu satoja miljoonia vuosia. Niinpä EU on keinotekoinen liitto vahvuuden tavoittelusta |6.

---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Se "lännen ja idän raja" on itärajamme. Nuijamaalta alkaa länsi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Tuo vedenjakaja menee maantieteellisesti noin puolivälissä - etelä-pohjoisprojektiossa, niin hyvissä kuin vaikeissa tarkasteluseikoissa. Silti suurin asia on asenne- ja ajatusmaailmailmapiirissä! ---

~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ - SJE group

...
[2013]
" ... Meille suomalaisille on edullista kääntää kurssia itään,

sillä lännestä EU filosofiana emme saavuta mitään erityisasemaa – muuta kuin maksumiehen kasvavan roolin. Idästä emme saa maksulappuja, mutta niiden sijasta saamme paljon kaupallisia tilauksia – ne tuovat meille rahaa ja työtä. Työtä me tarvitsemme – ja Venäjä ja Kiina ovat yhdessä maailman ylivoimaisesti suurin markkina-alue, jo tänään, mutta erityisesti huomenna.

Miksi poliitikkomme eivät ymmärrä kansakuntansa parasta?

Miksi emme reivaa kurssia itään, säilyttäen silti kohteliaat ja ystävälliset välit länteen. Venäjä kiittää natoliittoutumattomuudesta ja Kiina pitää muutoinkin Suomea luotettavana kumppanina – pienenä kuriositeettina kerrottakoon, että Suomessa on Kiinalla suurin kaupallinen edustusto koko Pohjois-Euroopassa.

Ennakkoluulottomuus on nyt voimaa, ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/reivatkaamme... - [148697]
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Itse topiccin nähden ---

" ... Skenaariot muodostettiin väylien historian, nykyisyyden ja tulevaisuuden kehityssuuntien arvioiden sekä niistä tehtyjen johtopäätösten pohjalta. Koillisväylän käyttöön näyttäisi merkittävimmin vaikuttavan Kiinan bruttokansantuotteen aleneva kasvu, jolla on energia- ja raaka-ainehyödykkeiden hintaan laskeva vaikutus. Sillä on suora vaikutus Venäjän arktisen alueen luonnonvarojen hyödyntämisen kannattavuuteen ja sitä kautta Koillisväylän käyttöön liittyviin investointeihin sekä kaupallisten kuljetusten määriin ... "

.
Dokumentti lähteen molempien pohjoisten väylien verrannosta - siis myös Luoteisväylän huomioiminen analyysissa!

~ http://docplayer.fi/46163734-Esa-jarvela-koillis-j... -
.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset