*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Arvoituksellinen diili – mitä tapahtui Valkoisessa talossa?

  • Paljastava kuva Niinistöstä, joka pelaa kaksilla korteilla - natokannattajana maassa, jossa enemmistökansa sanoo Natolle ei!*
    Paljastava kuva Niinistöstä, joka pelaa kaksilla korteilla - natokannattajana maassa, jossa enemmistökansa sanoo Natolle ei!*

Media hehkutti väkevästi presidenttimme kutsua US presidentti Donald Trumpin pakeille. Sauli Niinistölle tämä oli kolmas suurvaltajohtajan tapaaminen – ensin maailman suurin Kiina, sitten maailman suurin Venäjä ja lopulta maailman suurin Yhdysvallat. Melkoinen suora – kolmio, jonka kutsu Suomen Rovaniemelle – Suomen Arktisen neuvoston puheenjohtajan roolissa toisi ehkä myöhemmin presidentillemme aidon Nobelin rauhanpalkinnon (?!)

 

 

Mitä jäi käteen tilaisuudesta, josta toistaiseksi on käytettävissä vain lehdistötilaisuus?

[Yle Areena ~ https://areena.yle.fi/1-4215438 - ]

Yksi päällimmäinen asia – Niinistö sai läpi mustan noen soihduttamisperiaatteen suitsimisen – nyt olisi keksittävä vielä Kiinalle jokin vastaava ympäristöhanke, ja näin yhdistää teema, joka koskee kolmea maailman suurinta. Mikähän se olisi – siinä Saulille pohdinnan aihe, tai hänen neuvonantajilleen. -ympäristönäkökulmana

 

Käteen jäi myös vanhanaikainen de facto ennakointi Super-horneteista, sehän on looginen jatke seuraavaksi hävittäjäpommittajaksi, joka päätöksenä on aikansa elänyt, kun muut siirtyvät jo 2020- luvulla robottilennokkeihin – ilman lentäjän istuinta. -diilikeskeisenä

 

Toinen päällimmäinen asia oli median sotakeskeisyys ja vastakkainasettelulla herkuttelu!

”... Suomalaisen median uutisointi ja kysymykset Trumpille olivat hyvin sotaa ennakoivia. Aktiivista sodan uhan markkinointia, miksiköhän. Kuka kertoo Itämeren alueen todelliset uhat, jotka voisivat median informaatioaktiivisuudessa jopa vahingossa syttyä sodaksi. Media on hyvin kärkäs luomaan uhkakuvia ja virittelemään vastakkainasettelua!”

.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005344013.html -

 

Näin ennakoimme presidenttimme vierailua Valkoiseen taloon ---

[~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241998-ei-kahta-ilman-kolmatta-presidentti-niinisto-polttopisteessa - ] [59]

[~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241752-presidentti-sauli-niinisto-idan-ja-lannen-valittaja - ][3]

 

Entä nyt, kun Niinistö tulee kotiin?

Ei mitään. Suomi jatkaa rauhanomaista rinnakkaineloa täällä idän ja lännen vedenjakajalla, kuten viimeiset yli 70 vuotta. Uhkaa meitä kohtaan ei ole, vaikka media koettaa kaikin keinoin sellaista luoda – koplaten jopa Ukrainan sisäisen kriisin tänne Itämerelle [1, jossa molemmat leirit järjestelevät toinen toistaan suurempia sotaharjoituksia.

.

[1 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239342-itameren-turvallisuus-ja-krimin-koplaus -

 

Ainoa asia, mikä on muuttunut – on se, että Kiina käytti moderneimpia ohjusaluksiaan näytillä niin suomalaisille [2 kuin venäläisille ja Naton vakoilukoneille.

Trump pelkää eniten Kiinan ja Venäjän lähentymistä – ehkä koko BRICS leiriä. Tästä varmaan puhuttin neljän seinän sisällä.

.

[2 KUVAKANSIOLINKKI - Kiinalaisten merikauppareittien turvaamisosasto Helsingin Katajanokalla

 

”... BRICS suurvallat yhtenäistyvät, ja tämä on USA' lle katkeraa kalkkia. Pelkästään Intiassa ja Kiinassa on liki puolet Maan asukkaista! Trump ei halua tätä kaksikkoa enää yhtään likemmäksi Venäjää” ~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005343788.html

 

Lopuksi

Presidentti Niinistö sanoi ratkaisevan asian: Suomi haluaa liennyttää Itämerellä Naton ja Venäjän välisiä jännitteitä – olematta neuvonantaja, olemalla vain välittäjä. Tässä Niinistö menee asioiden ytimeen ja tämä sopi presidentti Trumpille hyvin. 

Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla, ja näin sopii erinomaisesti kolmen suuren isännäksi Rovaniemelle [3. Niinistö saa voittonsa, kun pääsee yhteiskuvaan Kiinan Xi Jinping' in , Venäjän Vladimir Putinin ja Yhdysvaltain Donald Trumpin väliin – koostajana. Suuri on tavoite, mutta itseasiassa kaikki kolme suurvaltajohtajaa tarvitsevat tuon tapaamisen. Niinistö on jälleen kuuluisassa tuhannen juanin, ruplan ja taalan paikassa …

[3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html -

 

PS

” … Lehdistötilaisuudessa Trumpilta kysyttiin, pitääkö hän Venäjää uhkana. Trump vastasi pitävänsä monia maita uhkana … ” -HS 29082017 LINKKI

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL FB FB FB BLOG 149762

 

DOC jalkipyykki_washingtonista_29082017.doc – OpenOffice Writer

PVM 29082017

 

480_4275

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuva * -lainattu HS' sta.
...

Lopputulemana on viisasta katsoa vaikkapa Yle Areenalta kokonaan tuo presidenttien lehdistötilaisuus (33 min.) ja huomioida vielä se, että media ei tiedä juuri mitään siitä todellisuudesta, mitä neljän seinän sisällä puhuttiin - kahdenkeskisyydessä - näinköhän tarvittiin edes tulkkeja ...
~ https://areena.yle.fi/1-4215438 -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Trump kuitenkin totesi toivovansa, että myös Yhdysvalloilla olisi joskus hyvät Venäjän-suhteet – kuten Suomellakin on.

Venäjä, Venäjä, Venäjä -rimpsu ei nykyään tarkoita välttämättä suurinta uhkaa. Se voi tarkoittaa myös mahdollisuutta pienelle Suomelle olla vaikuttamassa suuriin tapahtumiin. Ehkä Obamankin olisi kannattanut keskustella Niinistön kanssa kahden kesken. ... "

~ http://www.talouselama.fi/uutiset/trump-tapasi-nii... -
.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Nykyisestä maailman tilanteesta kärsii koko globaali maailmantalous, olisiko tässä diilin paikka.

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö valikoitui selvitysmieheksi Kiinan, Venäjän ja Yhdysvaltain erimielisyyksien avaajaksi.

Nyt haetaan avaimia hyvän keskustelun avaamiseksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näin se menisi, tähän Niinistö on mielessään tähdännyt. Mahdollisuudet ovat hyvät. Kiinasta tullut tieto kertoo, että Niinistöä arvostetaan vilpittömästi, siellä koetaan, että presidentti pitää Suomen Naton ulkopuolella, koska pr. on suoraan kansan valitsema ja kansa sanoo Suomessa yli 50% voimalla ei Natolle. Presidentti ylläpitää kansan tahtoa! Kiinan keskushallinto on hyvin informoitu kansakuntamme natomielipiteestä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Oleellinen asia eli itse kahdenkeskinen osuus on täysin pimennossa. Voimme olla varmoja, että Niinistö ei hölötä noita oleellisia sisältöjä, vaan voimme odottaa, että Niinistö pyörähtää Moskovaan vielä ennen joulukuun kuudetta. Ehkä Rovaniemen markkinoilla tavataan!

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005344991.html -
.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Näin se mene. Hölösuut eivät menesty välittäjinä. Hatunnosto presidentti Sauli Niinistölle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tulevia presidentinvaaleja ajatellen ei kansalle oikeastaan jää muita valinnan mahdollisuuksia - mutta erityisesti Laura tekee hyvän tuloksen ensikertalaiseksi.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kun Putin yhtäkkiä lähetti toissatalvena 1740 venäläista ns. turvapaikan hakijaa Suomeen, niin kylläpä Niinistö ja Sipila pyörähtivät äkkiä Kremliin kysymään että mitä pahaa me olemme tehneet ja paljonko maksaa paluu yli 70 jatkuneeseen käytäntöön. Lisälokkaiden estämisen hintaa ei ole kerrottu.

Ilmeisesti nyt Putinin juoksupoika Niinistö raportoi Trumpin terveiset?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, unohtuiko jo näin nopeasti tuo norjalaisten asiantuntijalausunto näistä Venäjän puolelta tulleista pakolaisista?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Se asia on ainakin kymmenen kertaa jo käsitelty, etkö muista?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Laitan sen vielä tänne - lukijoiden vuoksi, että he tietäisivät todellisuuden - vieläpä Nato valtion tutkijoiden selvittämänä ---

.
"Norjalaistutkijat: Itärajan pakolaiset eivät olleet Venäjän juoni
Tuoreen norjalaisen tutkijaraportin mukaan vuosi sitten alkanut pakolaisten joukkotulo itärajalta Norjaan ja Suomeen ei ollut Venäjän hybridisotaa. Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen reitti. ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-9128359 -
.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Leo Mirela. Ymmärrän tuskasi, minullakin oli useita karjalaisia ystäviä jotka menettivä omaisuutensa 1944 kun välirauha solmittiin.

Monesti mietin, miksei Leo Mirella ei annna anteeksi, ilmeisesti häneltä vietiin enemmän kuin evakoidulta kaikkilta karjalaisilta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ainakin osalle Karjalan evakoista valtiomme on maksanut korvauksia menetyksistä - myös rintamamiehiä on muistettu - taloilla ja vielä tähän vuoteen jatkuneilla erittäin edullisilla tonttivuokrilla - talojen alla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Kun Suomen presi­dentti Sauli Niinistö ajattelee itää, Yhdys­valtain presi­dentti Donald Trump ajattelee etelää. Suomelle Venäjä on tärkein huolen­aihe, Trumpille islami­stinen terro­rismi.

Tämä kävi harvinaisen selväksi Niinistön ja Trumpin tapaamisessa Valkoisessa talossa maanantaina. Trump esitti pahoittelunsa Turun terroriteon takia. Hän myös ylisti Suomen osallistumista Isisin-vastaiseen rintamaan Afganistanissa ja Irakissa, kamppailuun ”barbarian ja sivilisaation” välissä.

Jälkimmäinen saattoi olla yksi syy siihen, että Niinistö kutsuttiin Valkoiseen taloon juuri nyt. Trump haluaa Euroopan mailta lisäapua terrorisminvastaiseen taisteluun Lähi-idässä. ... " -HS/Laura Saarikoski

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005344274.html -

...
Muistamme myös tämän:

Terrorismin tutkija Alan Salehzadeh kertoi Mtv' n haastattelussa seuraavaa:
” … Yksi tapa iskujen välttämiseksi olisikin hänen mukaansa pidättäytyä osallistumasta Lähi-idän konflikteihin. Samalla tulisi hänen mukaansa pyrkiä karkottamaan ääri-islamististen ryhmien jäsenet Euroopasta.
– Siihen asti, kun olemme mukana konflikteissa ja ääriryhmät asuvat keskuudessamme, valitettavasti tällaiset iskut jatkuvat niin Suomessa kuin muuallakin, hän toteaa.
… ” -Mtv

Linkki koko tekstiin ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/konfl... -

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241803-... -
.

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ari Tero ja Ilkka Luoma:
Ei ole kysymys minun tunteista tai persoonastani.

Te vihaatte Suomea ja haluatte liittää Suomen Venäjään. Minä haluan säilyttää tynkä-Suomen itsenäisenä niin pitkään kuin mahdollista. En lähde spekuloimaan teidän motiivejanne, saatteko Putinilta palkkaa vai muuten vaan jostain syystä rakastatte vanhaa vihollista enemmän kuin suomalaisia.

Minä yritän oikoa Ilkan valheita sen minkä ehdin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo hyvä, pitäisikö tuossa "valheiden oikomisessa" käyttää uskottavia todisteita?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Pitänee ryhtyä systemaattisesti tallentamaan kaikki oikomiset.
Yksi jos toinenkin on hehkuttanut miten Venäjällä on suunnattomat luonnonrikkaudet, ympärillä olevat vihollisvaltiot himoitsevat niitä silmät kiiluen, varsinkin Nato. Tästä olen kirjoittanut tarkemmin, ei muuta kuin lukemaan totuutta:

http://leomirala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222594-v...

Minä haluan tuoda ns. totuutta historiasta esiin. Olen löytänyt moniakin Suomen historian pimeitä kohtia. Kun olen tuonut niitä esiin, minua on haukuttu ryssäksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014]

" ... USA:n yksi suosituimmista presidenteistä, edesmennyt Ronald Reagan oli näyttelijän draamassaan päättänyt luhistaa pahan valtakunnan – Neuvostoliiton. Reagan aloitti historiallisen Tähtien sota projektin, jonka tarkoitus oli viedä sota avaruuteen, ja jonka todellinen tarkoitus oli kuristaa Neuvostoliiton kansantalous, tässä onnistuttiin ja Neuvostoliitto hajosi.

Nyt lännenmiehet – USA ja Englanti etummaisina koettavat luhistaa Vladimir Putinin Venäjän; liian suurena materiaalien ja energian lähteinä – liian suurena, ollen uhka lännen filosofioiden – demokratian ja vapaan sana levitykselle 1]. Tähän projektiin ei voi mahtua lännelle uhka idän jättiliitosta – Venäjän ja Kiinan kesken. Nyt on tarkoitus hajottaa Venäjä pienempiin osiin ja vähintäänkin rajoittaa idän filosofian vaikute ”volgan mutkille”. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k... -

Lännenmies koettaa luhistaa Putinin Venäjän

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Näyttäisi siltä, että Suomelle olisi edelleen tarjolla välittäjämaan rooli Nato/USA:n ja Venäjän suhteen. Tämä johtuu siitä, että meillä on näyttöä itsenäisyyshaluista ja -kyvystäkin eli venäläisten torjunnasta ja siitä, että me emme ole kuitenkaan olleet varsinainen sotilaallinen tyhjiö, kuten Itä-Euroopan maat, jotka ovat joutuneet aloittamaan Venäjän vastaisen varustelunsa nollasta ja joutuneet turvautumaan siinä Nato:n apuun ja näin ollen menettäneet puolueettomuutensa tässä suhteessa. Suomella on myös oma historiansa mm. kylmän sodan aikaisen välittäjämaan roolissa, jota tosin ollaan viime aikoina tarpeettoman paljon väheksytty ja halveksittu.

Puolueettomuudelle on siis aitoa kysyntää ja se, mitä tarvitaan, on aina arvossaan eikä sitä kannattaisi täys-Nato jäsenyydellä välttämättä hukata. Tämä on tietenkin kiinni siitä, kuinka suureksi ja minkä laatuiseksi Venäjän hyökkäys- ja miehitysuhka koetaan. Itämeren rannikon suhteen se on merkittävä, mutta ovatko tietyt strategiset pisteet etelärannikolla ja lounaisessa saaristossa sen arvoisia, että niiden vuoksi kannattaa tehdä koko maasta suurvaltojen välisen mahdollisen konfliktin eturintamaa ja puskuria? Noiden alueiden puolustamisesta voitaisiin tehdä erillinen yhteistyösopimus Ruotsin kanssa, sillä ne ovat varsin tärkeitä myös Ruotsin aluevesien ja rannikon puolustuksen kannalta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

1975 - ETYK, tuolloin olimme puolueettomimmillaan!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014]

" ... Mekin otamme kantaa EU:sta – ranskalaisia, englantilaisia ja kaiken maalaisia ”eeuu- eisteja” lappaa Kioavaa tai Kieviin – sanojasta riippuen. Mekin otimme osaa – presidenttimme Sauli Niinistö soitti Putinille, tietäen, että natottomana maana meillä voisi olla rooli välittäjänä ja Venäjähän kuuluu ulkopoliittisesti presidenttimme valtapiiriin …

Pääministerimme Jyrki Katainen kiiruhti toppuuttelemaan Niinistön aloitetta, kertoen, että me voimme vaikuttaa asiaan vain EU-Brysselin kautta (näinkö kiinni olemme jo EU:ssa – eikö tässä asiassa ole enää mitään itsenäisyyttä – siis meillä?). Katainen jopa ilmaisi, että Niinistön puhelu oli sooloilua, no, kuitenkin erinomaista sellaista. Jyrki voisi joskus ajatella, mitä fantasioistaan laskettelee! ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/venalaista-r... -

Venäläistä rulettia Krimillä?

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Luoma: Suomi EI ole idän ja lännen vedenjakalla, vaan osa länttä ja toimii EU:n jäsenenä jäsenmaiden kesken sovittujen sääntöjen puitteissa. Mitä pikemmin vedenjakaja-Luoma tämä tajuaa, sen parempi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jori, sinä edustat vähemmistöä ajatuksinesi. Suomalaiset eivät halua Natoon ja se johtuu juuri tästä maantieteellisestä asemastamme - historiaa tuntevat ovat tietoisia itärajamme olleen sangen elastinen - siis juuri Itä-Suomessa on syvät alueet, joissa vaikuttavat niin läntiset kuin itäiset kulttuurit, tavat, historia, uskonnot ja kansanluonteet.

Vähemmistöillä on Suomessa läntisen kaavan mukaan sananvapaus, kuten sinullakin. Sinun sanavapaudella ei ole sinällään taas mitään tekemistä itse aiheen kannatuksen kanssa. Me tosiaan olemme idän ja lännen vedenjakajalla - itse meidän ollen niin lännestä kuin idästä ---

...
Tämä liittyy läheisesti itse topicciin ja tukee konkreettisesti todellisuutta, jossa tunnistetaan meidän erikoisrooli täällä Euroopan peräpohjolassa ---

Vahvuutemme on siis EU-joustavoitettu sveitsittyminen
[ ~  http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-...  - ]

...
Suomalaisuuden juurien etsijät ---
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -

...
Idän ja lännen vedenjakajalla ---

Suomessa meillä on vahva näkemys lännen ja idän vedenjakajasta
[ … suomalaiset ovat idän ja lännen vedenjakajalla … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... - ]
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Minun kanssani ovat samaa mieltä presidentti Niinistö ja presidenttiehdokas Vanhanen. Vain te YYA-ajassa elävät muumiot olette eri mieltä. Omien linkkiesi lainaaminen ei tee asiastasi totuutta. Sveitsi ei voi mitenkään verrata Suomeen, Se on NATO-maiden ympäroimä, eikä sillä ole Venäjää naapurinaan, eikä se ole edes EU_maa. Kyse ei ole NATO:sta tässäkään, vaan länteen kuulumisesta, EI idän ja lännen väliin. Me emme ole todellakaan idän ja lännen vedenjakalla, vaan presidentti Niinistönkin sanoin: Suomi kuuluu länteen ja pysyy". Sinä olet väärässä, mutta et voi sitä myöntää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Väitteesi on vain sinun väite. Minun esityksen takana on tutkimusten mukaan yli puolet äänestysikäisistä, jotka yli 10 vuoden ajan estävät Suomea liittymästä Natoon - joka on vankin todiste erikoisesta sijainnistamme idän ja lännen vedenjakajalla. Sinun voi olla vaikea tätä ymmärtää, sen sijaan sinulla on oikeus olla mieltäsi.

Meillä kansakunta ymmärtää, ettemme halua läntisen sotilasliiton taistelukentäksi täällä Venäjän rajalla 1300 kilometrillä - ollessamme kiinni Pietarin puolustusvyöhykkeessä ja Kuolan niemimaan strategisten ydinsukellusveneiden varustelujärjestelmissä ...

...
Jori, oletko miten hyvin perehtynyt Suomen historiaan?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kyllä ainakin yksi seisoo vedenjakajalla Kolin huipulla ja huutelee itään päin kasakoille että täällä on irtainta omaisuutta, tulkaa ottamaan kuten Niinistökin ilmoitti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, katselehan huviksesi miten Ruotsin ja suomalaisuuden raja on seilannut pitkin Saimaan rantojakin - viimeisen 800 vuoden ajan ;)

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Putin on jo alusta asti tehnyt *kaikkensa* sen eteen, että BRICS-maat puhaltaisivat yhteen hiileen. Varsinkin Kiina, Intia ja Venäjä.
Sen jälkeen muu aailma olisi pelkkää periferiaa ja tarpeen tasan niin kauan kuin muulla maailmalla on ostovoimaa.

Kiina, Intia ja Venäjä = Loputtomasti raaka-aineita, työvoimaa, tekniikkaa ja osaamista.

Henry

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Juuri näin - Maapallon on saatava fiksu vastavoima läntiselle kehitysrytmille, joka on syössyt viimeiseltä 150 vuodelta yhteisen Telluksemme ympäristökatastrofiin - kumuloiden laskettuna - nyt on muutoksen aika. Sanotaan, että elämme kiinalaisten vuosisataa. toivomme että Kiina selvittää Intian ohella omat ympäristöongelmansa nopeammin kuin läntiset maat!

...
4] Kuinka aggressiivisesti lännenmies puolustaa kulttuuriaan? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/kuinka-agres... -

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Olisihan se hyvä jos jostakin avaruudesta tulisi voima joka yrittäisi estää ekokatastrofia. Mutta eikö Ilkan suuret rakkaudet Venäjä ja Kiina ole pahimpia saastuttajia?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #29
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Eivät ole - saastuminen ja päästöt ovat pitkäkestoisia vaikutteiltaan ja läntisen markkinatalousmaailman - lähinnä US päästöt ovat omaa luokkaansa - kumuloituneena, esimerkiksi hiilidioksidin - ilmastoa lämmittävän ilmakehäkaasun osalta ---

...
Oikeudenmukaista on laskea päästöt per asukas - jolloin US osuus on vieläkin merkittävämpi - tänäkin vuonna ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

BRICS tarvitsee Kiinaa, mutta Kiina ei tarvitse BRICSiä eikä oikeastaan Intiakaan.

BRICS maista Brasilia, Venäjä ja Etelä-Afrikka ovat sangen kurjassa tilassa.

Vuosi 2015 oli katastrofaalinen Brasilian taloudelle ja syöksykierre jatkui 2016. Keväällä näkyi hieman valoa tunnelin päässä, mutta se saattaa olla juna, joka jyrää brassien yli. Valuutan arvosta on lähtenyt puolet pois viimeisen viiden vuoden aikana.

IMF varoittaa Etelä-Afrikkaa talouden heikosta tilasta, mikä kertoo oikeastaan kaiken.

Maailmanpankki: Venäjän talous toipuu, köyhyys alenee.
Tarkkavainen kuitenkin huomaa, että kyse on vain tekohengityksestä: talouden positiiviseen kehitykseen vaikuttavat Venäjän turvautuminen valtion varahastoihin sekä hallituksen talouskriisiohjelma, joka perustuu menoleikkauksiin, keskuspankin harjoittamaan valuuttakurssipoliiikkaan sekä venäläispankkien pääomittamiseen. Poltetaan siis kynttilää molemmista päistä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Korjataan jälleen virheellistä tietoa lukijoiden vuoksi ---

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/venaja-t... -

...
Vararahastot, mrd. USD vuodesta 2007 - vuosittain:
156.8
225.1
152.1
113.9
112.0
150.7
176.0
159.1
121.7
87.9
90.9 - viimeisin arvo 6/2017 - tässä tapahtui käänne.

...
Valuuttavaranto, mrd. USD (sis. kulta), vuodesta 2007 - vuosittain:
476.4
427.1
439.0
479.4
498.6
537.6
509.6
385.5
368.4
377.7 - tässä tapahtui käänne
412.2 - viimeisin arvo 6/2017

.
Kiina tarvitsee juuri Venäjän ja Intian, siksi Kiina teki sopimuksen Intian kanssa rajankäynnistä ... Alussaan kolmen akseli Kiina, Venäjä ja Intia ovat kolmestaan jo vajaa puolet maapallon väestöstä ...
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #34

Vararahastojen muutos ylöspäin on vain 3% ja romahdus edellisestä vuodesta lähes 40% joten ei kannata vielä hötkyillä.

Valuuttavaranto on eri asia, mikä on hyvä tiedostaa. Valuuttavaranto tilastoidaan Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) ja Euroopan keskuspankin ohjeiden mukaan. Valuuttavaranto kattaa monetaarisen kullan, erityiset nosto-oikeudet, varanto-osuuden IMF:ssä sekä muun valuuttavarannon. Muu valuuttavaranto kattaa käteisvarat ja talletukset, arvopaperit, johdannaiset ja muut saamiset. Valuuttakurssina käytetään arvopäivän avistakurssia ja erät kirjataan markkinahintaisina

Kannattaa muistaa, että Venäjä on talousalueena Pohjoismaita selvästi pienempi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Asiantuntijat tietävät Venäjän olevan maailman suurin yhtenäinen alue, jolla on hallussaan kokonaisuutena suurimmat raaka-ainevarannot - aina viljelykelpoiseen maa-alaan ja juoksevaan makeaan käyttökelpoiseen veteen saakka ---

.... tämä kuvastaa hyvin Venäjän talouden terveyttä, vallankin jos vertaamme moniin EU-valtoihin - eli vaihtotase, joka on plus -merkkinen!:
.
Vaihtotase, mrd. USD - vuodesta 2007 - vuosittain:
72.2
103.9
50.4
67.5
97.3
71.3
34.8
58.4
67.2
22.2
23.0 - viimeisin arvo Q1-2/2017 - HUOM! 6 kuukautta

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #36

Eipä se paljoa peruskansalaista auta jos viljelemätöntä peltoa tai muita käyttöön ottamattomia luonnonvaroja olisi pilvin pimein.

Venezuelalaisia ei helpota yhtään, että maalla on hillittömät raakaöljyvarannot vaan maa on vajoamassa talouskurjimuksen vuoksi sisällissotaan ellei Yhdysvallat pelasta tilannetta.

Näin myös Etelä-Afrikassa, Venäjällä ja Brasiliassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Venäjällä on menossa suuria maatalouden omavaraisprojektin nimissä meneviä hankkeita, joita muutamien projektiosien osalta eräät suomalaiset kiinakonsultit ovat yhdistelleet kiinalaiseen osaamiseen terästettynä suomalaisella tietotaidolla. Kiina laskee saavansa Venäjän myöhemmistä maatalouden suurista ylijäämistä itselle tarvitsemiaan ravintotekijöitä - win-win periaatteella ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Monilla mailla ei ole edes noita perusvarantoja ... nälän kasvaessa ravinnon todellinen arvo nousee oikeaan arvoonsa ;)

Maataloushankkeet Venäjällä ovat todella suuria - Kiina puskee päälle - rahalla ja kysynnällä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Aika hyvä kehitysvauhti ;)

Vararahastot kasvoivat kuukaudessa 90,9 -> 91,6 eli 700 miljoonaa USD
Valuuttavaranto kasvoi kuukaudessa 412,2 -> 418,4 eli 6,2 mrd USD

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Yksi jos toinenkin putinisti on hehkuttanut miten Venäjällä on suunnattomat luonnonrikkaudet, ympärillä olevat viholliset himoitsevat niitä silmät kiiluen, varsinkin Nato. Tästä olen kirjoittanut tarkemmin, ei muuta kuin lukemaan totuutta:

http://leomirala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/222594-v...

Kun NL romahti, romahti samalla kolhoosien maatalous. Venäjän 100 miljoonasta peltohehtaarista on 90 prosenttia kesannolla. Sen voi jokainen Venäjällä matkustellut putinistikin todeta ihan omin silmin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ehkä Leolla on mennyt 10 ja 90 prosenttia sekaisin - mistä Leo tuo sinun Venäjän viha johtuu?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Minulla ei mene prosentit sekaisin, olen laskennan ekspertti enkä annostele totuutta niinkuin jotkut televät sitä työkseen.

Olemmehan me kaikki Venäjän tosiystävät Suomi-Venäjän seuran jäseniä?
Minulle tulee siten lehti: Venäjän Aika. Sen numerossa 1/2015 kirjoittaa Valeri Mitenjov Moskovasta seuraavasti:

"Ilman valtionapua maatalous lakastui niin kuin kukka ilman vettä. Tuloksena on, että nykyään kaikesta kynnösmaasta käytetään vain 10 prosenttia. 100 miljoona hehtaaria kynnösmaata on hoitamattomia ja metsittyvät nopeasti..."
Tämänhän jokainen Venäjällä matkustellut on vaoinut havaita vääjäämättömänä.

Ei puhuta sinun Suomi vihasta tai minun Venäjä vihasta. Puhutaan tosiasioista rehellisesti vääristelemättä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kirjoitin pari vuotta sitten:
Ruoka loppuu Venäjällä

Viime syksynä kirjoittelin somessa että nyt Putinilla olisi korkea aika patistaa alamaisensa syyskyntöihin. Olin kierrellyt Karjalassa ja Laatokan ympärillä ja näin että siellä oli miljoonia hehtaareita hyvää peltoa viljelemättömänä. Kolhoosien navetoista oli jäljellä vain tiilirauniot.

VenäjänAika-lehdessä toveri Mitenjov Moskovasta kirjoittaa miten todellisuus on katastrofaalinen: Venäjän pelloista on viljelemättömänä peräti 90 prosenttia, eli 100 miljoonaa hehtaaria! Pellot metsittyvät nopeasti, tuhannet kylät autioituvat, miehet kuolevat kuin kärpäset, työttömyys ja viina tuhoaa heidät. Tällaisen porukan kanssa on Putinin mahdotonta lisätä tuotantoa, kukaan ei enää osaa eikä viitsi tehdä peltotöitä. Väkilannoitteiden korkea hinta ja pankkien yli 30 prosentin lainakorot estävät investoinnit maatalouteen. Kohta öljymiljardit loppuvat, mistä sitten Putin-parka hankkii ruokaa?

Silti Etelä-Venäjän maatalousyhtymät myyvät vehnää maailman markkinoille koska sieltä saa 30-40 prosenttia paremman hinnan. Turhaan Venäjän hallitus yrittää vedota isänmaallisuuteen että pitäisi ajatella omia kansalaisia. Oligarkeilla ei ole isänmaata eikä ruplalla isänmaallisuutta!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leo, tässä tietoa Venäjän keskimääräisistä lainakoroista -

Lainakorko, % vuosittain - alkaen 2007
10.80
15.50
13.70
9.10
9.30
9.40
9.40
18.31
13.80
11.83
10.68 - viimeisin arvo 6/17

Suomessakaan ei luottokelvoton saa edes 30 prosentilla lainaa.

.
Lähde SP/BOFIT

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

No sehän on hyvä. Oletko sinä tai joku muu jo nähnyt uusia uljaita fermereiden navetoita? Kertokaapa ja esittäkääpä valokuvia ja tuotantolukuja!

Mitäs Ilkka sanot Mitenjovin raportin muista kohdista?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjän maatalous oli alamäessä pitkään - öljyrahaa tuli niin helpolla ja ulkomailta sai ostettua Oltermannia ja vaikka mitä muuta tahansa ... Pakotteiden ja niiden vastatoimien myötä aloitettiin voimakas Venäjän maatalouden saneeraus ja tuotekehitys - ensimmäisiä tuloksia jo mitataan, mutta projekti on piiiiiitkä - vähintään 10-15 vuotta. Venäjällä on oikeasti mahdollisuus olla suuri elintarviketuottaja - ylijäämällä jonka se vie, ja näin korvaa hiljalleen väheneviä öljytuloja.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jo politrukeille opetettiin NL:ssa tuo virsi: On ollut paljon ongelmia ja vieläkin on mutta nyt on jo elämä menossa kovaa vahtia hyvään suuntaan... jne

On ollut surullista nähdä kotiseudullani ryöstetyssä Karjalassa Venäjän maatalouden ja maaseudun rappio. Venäjällä on valtavat luonnonrikkaudet ja mahdollisuus maataloustuotteidenkin vientiin. Edes NL ei päässyt omavaraisuuteen. Eikä Putinin Venäjä koskaan nouse muuta kuin sotatekniikassa ja sotimisessa.

Ilkka: Ilmoita missä on lähin uusi maatila, sellainen jossa on tuhansia lehmiä ja tuhansia hehtaareita peltoa viljelyksessä. Käyn heti tutustumassa siihen. Muuten en usko sinun näitäkään juttujasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset