*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Yle yritti Venäjän uhkaa - presidentti Niinistö aloitti vaalikampanjansa

  • Venäjä tarjoaa jotain sellaista mikä tulisi ymmärtää ottaa vastaan - kokonaisvaltaista eurooppalaisten puolustusta ****
    Venäjä tarjoaa jotain sellaista mikä tulisi ymmärtää ottaa vastaan - kokonaisvaltaista eurooppalaisten puolustusta ****

-presidentti Sauli Niinistö toppuutteli yle-toimittaja Seija Vaaherkumpua*, eikä tarttunut edes kokeneimman ulkopolitiikkamme ammattilaisen, kansanedustaja Erkki Tuomiojan hyvin aiheelliseen ulostuloon häpeästä miten suomalainen media toimii vastakkainasettelijana maailman turuilla ja toreilla --- [1 

* ~ https://areena.yle.fi/1-3831825 – TV1 Ykkösaamu

...

[1 ~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005346593.html – kommentti tähän alla [1A

[1 ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005348474.html - kommentti tähän alla [1B

 

 

Niinistö otti myös kantaa Kiinaan, joka on presidentillemme tuntemattomin rasti. Meillä ei osattu tarttua verhottuun viestiin [2, jonka lähtökohdaksi on asiantuntijapiireissä arvioitu Pekingiä. Oliko presidenttimme tuolloin toukokuussa 2017 hereillä, vai eikö neuvonantajat oivaltaneet viestiä ja sen mahdollisuutta? Ruotsalaiset tarttuivat sen sijaan ideaan [3.

Kysymyksessä oli Pohjois-Korean avaus neuvotella Suomen kanssa ikivanhasta laskusta ja sen hoitamisesta! Kiina ei ole hylkäämässä rajanaapuriaan, vaan tavoittelee koko Korean niemimaan tyhjentämistä vieraiden ulkoisten valtioiden taistelu- ja hyökkäysvoimista. 

 

Afganistanissa olemme ulkoakin käydyn sisällissodan osapuoli

[ ~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57658-tutkija-tata-suomi-ei-myonna-totuus-afganistanin-sodasta-pimitetty-tietoisesti - ]

Niinistö oli vaikeassa asemassa Yle haastattelussa*, kun kysyttiin mahdollisten suomalaisten sotilaiden määrän lisäämisestä Afganistaniin – Sauli joutuu ainakin sisällään miettimään millainen vaikutus on Suomeen kohdistuvaan siviiliterrorismiin, syyllä, että olemme tapahtumissa, jotka eivät meille kuulu – tarkoitan Afganistania [4, Irakia [5 ja Afrikan Malia [6 --- 

 

Eurooppalainen puolustus – vaihdetaan vain kokardia

[ VISIO ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/03/eurooppalaisen-puolustuksen-ratkaisu.html - ]

Niinistö oli selkeä eurooppalaisesta puolustuksesta, alussaan yhteistoimintaa Naton kanssa – koska se on pakollista – toisaalta Natollakaan ei ole sotavoimia, vain jäsenistönsä armeijat – päällimmäisenä maailmalla eniten sotiva Yhdysvallat – toistaiseksi maailmanpoliisiroolia kantava ainoa ydinasetta käyttänyt valtio. 

Eurooppa on maanosa, joka jatkuu Venäjän Uralille saakka – voisimme pitää presidenttiämme niin fiksuna, että hän jo mielessään ajattelee sellaista eurooppalaista yhteistoimintapuolustautumista – ilman valtiollista uhkaa (mitä kohtaan puolustautumista – haitallisesti kiihtyvää ympäristömuutosta vastaan!), jossa koko maanosa on mukana. Oivallus, joka ei ole tavoittanut poliittisia pintamietiskelijöitä, joilla on kiire ylläpitää - vain omaa karriääriä.

 

Niinistön rooli voisi olla Pohjolasta välittäjä, täältä idän ja lännen vedenjakajalta!

Kaikki on kiinni maineesta, jossa mitataan luotettavuutta, johdonmukaisuutta ja puolueettomuutta. Niinistö on jo tuolla tiellä, joka on reunuksiltaan kivetty. 

Vain täysin itsesuojeluvaistoton henkilö tai ryhmä ajaa Suomea Natoon, se olisi kohtalokasta meille ** – fiksuimmat ovat ymmärtäneet ajat sitten sijaintimme – se on olemista kiinni Venäjän Pietarin puolustusvyöhykkeessä, etelässä, ja kiinnioloa pohjoisessa Venäjän ydiaseuhkatasapainon varikoissa – Kuolan niemimaassa.

Kuolassa ovat ne kuuluisat Venäjän pohjoisen laivaston strategiset ydinsukellusveneet, jotka pitävät yllä ydinasemaailmanrauhaa – yhdessä amerikkalaisten vastineidensa kanssa. Näillä asioilla Moskova ei leiki, vaikka voisikin vuokrata meille ratapohjan Petsamon Liinahamariin! ***

...

 

Elämme todellisten mullistusten aikaa – olemme Arktisen neuvoston puheenjohtaja, neuvosto johon Kiina on saatujen tietojen pohjalta hakemassa liittymisaudienssia täysjäseneksi [7 – ehkä juhlakokouksessa Rovaniemellä, jossa presidentit – Niinistö, Xi Jinping, Vladimir Putin ja Donald Trump kohtaavat, voisimme nähdä ja kokea jotain uutta mullistavaa. 

Rovaniemellä saisimme uudistetun ”vuoden 1975”, jolloin presidentti Urho Kekkonen kopautti ETYK-puheenjohtajanuijalla merkittävän kokouksen päättyneeksi. Vuonna 1975 Kekkonen voimapresidenttinä sai tunnustuksen Suomen puolueettomuudesta – kaikilta ilmansuunnilta. Näin syntyi kestävän kehityksen ajatus --- ”Suomi – idän ja lännen vedenjakajalla – rakentaa välittäen suhteita”.

 

[1A … ... i Erkki Tuomioja kirjoitti täyttä asiaa. Meidän media on jotenkin suuttunut kansalle, kun se enemmistönä vastustaa systemaattisesti Natoa. Media sen sijaan yrittää jengata meille Venäjän uhkaa, jotta median mielestä ajattelemattomasti yksinkertaisen kansan tahto saataisiin kääntymään sotilasliitto Naton suuntaan, joka nyt muun muassa koettaa ylläpitää rauhaa Afganistanissa. Kohta meiltä pyydetään lisää sotilaita, olemmehan jo Afganistanissa sodan osapuoli. … 

[1B … ... Vanhan sananlaskun mukaan: "Niin koira älähtää, kun kalikka kalahtaa", sopii tähän kuin kuuma veitsi voihin. Erkki Tuomioja kirjoitti sävähdyttävästi näkymän toimittajan uhan luomisen synkkään maailmaan lipaisuna Yhdysvaltain presidentti Trumpia kohtaan. Yle' n toimittaja halusi luoda kysymyksellään vastakkainasettelun maailman, Itämeren terveisenä kaukaisen meren taakse, jonne oli menty kalaan suuren myötätuntosaaliin toivossa. Kysymys oli kuulunut osapuilleen ja syvimmältä tarkoitukseltaan näin - auttaako USA, jos Venäjä hyökkää Suomeen? Tässä herää kysymys, oliko toimittaja natohuuruissaan rakentamassa kysymyksellään viestiä Trumpille, että elämme pelon ja uhan maailmassa täällä peräpohjolassa. Toinen hyvä sananlasku tuleekin sitten Kiinasta - "Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana". Soveltakoot tätä kiinalaista viisautta kukin tavallaan. … 

[2 ~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000664924.html – Pohjois-Korea on velkaa Suomelle

[2 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 – Pohjois-Korea ehdottaa neuvottelua vanhasta velastaan!

[3 ~ https://demokraatti.fi/svt-ruotsi-tarjoutuu-valittajaksi-yhdysvaltojen-ja-pohjois-korean-valisessa-nokittelussa/

[4 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/miksi-me-olemme-afganistanissa.html – Miksi olemme Afganistanissa?

[5 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/nykyhallituksemme-osapuoleksi-sotaan.html – Miksi olemme Irakissa?

[6 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/milloin-saamme-terrorismin-ensi-iskun.html – Milloin saamme Suomeen ensimmäisen terrori-iskun? Olemmehan myös Afrikan Malissa – ranskalaisten pyytämänä – EU -sääntöjen puitteissa. 

[7 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html – Hakeeko Kiina Arktisen neuvoston täysjäsenyyttä?

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BOG 150187

 

DOC sauli_niinisto kay jo vaalikampanjaa_02092017.doc – OpenOffice Writer

PVM 02092017

 

701_6740

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (129 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

****

Kuva lainattu avoimesta internetistä.
.

Koko kuva teksti:
Venäjä tarjoaa jotain sellaista mikä tulisi ymmärtää ottaa vastaan - kokonaisvaltaista eurooppalaisten puolustusta - aikanaan Saksan kolmas valtakunta ei saavuttanut hyökkäyksellään 1941 edes Euroopan äärirajoja - puhumattakaan tuolloisen Neuvostoliiton kaukaisia rantoja Aasiassa.

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Haluat siis Suomen puolustusliittoon Venäjän kanssa. Sillä lailla, jatka vaan valitsemallasi tiellä, hyvin menee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jori, missä on luetun ymmärtäminen - oli kysymys kokonaisvaltaisesta eurooppalaisesta puolustuksesta, jolla eliminoituu se keksitty "vihollinenkin" - aukesi, Jori?

...
Toisaalta asiantuntijat ovat kyllä esittäneet tuonkin kaltaisia esityksiä ---

" ... Suomen ulkopolitiikka on joutunut loukkuun, josta Paasikiven-Kekkosen linjan asiantuntijat varoittivat Suomen liittyessä Euroopan unioniin, toteaa strategian laitoksen emeritusprofessori Alpo Juntunen uudessa Kanava-lehdessä.
”Todella konkreettinen ratkaisu maamme turvallisuuteen olisi vahva puolustus ja liittoutuminen Venäjän kanssa”, Juntunen kirjoittaa. ”Liitto poistaisi venäläisten epäilykset Suomen puolustuksen uskottavuudesta.” ... "

~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/raju-ehdo... -

.
No, tuo ei ole tarpeen - meille riittää olla Pohjolan sveitsi ja laajemmin ymmärtää mitä merkitsee olo idän ja lännen vedenjakajalla ...

Katsos Jori, Suomessa on muitakin mietteitä kuin natofanatia, tuosta paras esimerkki on kansakuntamme enemmistötahto olla erossa Natosta. Eikö olekin yksinkertaista, kun sen oivaltaa ;)

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #27

Laitoit tämä teksti esille: "VENÄJÄ tarjoaa jotain sellaista mikä tulisi ymmärtää ottaa vastaan - kokonaisvaltaista eurooppalaisten puolustusta " Mitä Venäjä on koskaan muuta tarjonnut, kun hyökkäystä naapurimaihinsa?

Sinä et koskaan ole vaivautunut ottamaan natofoobikkona selvää, mitä NATO todellisuudessa on. Latelet perusteettomia "natofanatia"-kommentteja. EU:ssa on 90% maista NATO:ssa. Varmasti ovat kaikki natofanaatikkoja. NATO vaan nyt sattuu olemaan Euroopan puolustuksen perusta ja sellaisena pysyy, vaikka miten olisit vedenjakajalla. NATO:lla ei ole mitään muuta puolustettavaa kuin Venäjä uhka.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Aloitetaan Jori historian kertaus sinullekin ---

Muistatko operaatio Barbarossan - kuka ja mikä hyökkäsi? Tiesitko, että tuo Saksan kolmannen valtakunnan hyökkäyssota johti II Maailmansodan Itärintaman sotaan, joka oli ja on historian verisin ja raain sota - kuunaan. Perehdytkö nyt ensin tähän ja sitten jatkamme muin osin debattia?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #37

Ennen sitä Barbarossaa, ensimmäisen hyökkäystoimen Suomeen teki N:liitto, pommittamalla maamme alueita 22.6.1941, klo 6.05. Sitä ennen ei Suomen alueelta, ei suomalaiset, eivätkä sakslalaiset hyökänneet N:liiton alueelle. Kannattaisi sinun itse vaan perehtyä siihen historiaan, ennen kuin alat ylimielisesti neuvoa muita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Höpö - höpö. Tuokin Jatkosodan aloitus on täällä aiemmin selostettu (sinullekin) erittäin tarkasti, vain tietämättömät vielä yrittävät selittää, että Venäjä hyökkäsi ensin. Perehdyhän historiaan ja lue muutakin kuin Verkkouutisia ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Jori, herätellään sinua todellisuuteen - millaista puolustussotaa Nato käy Afganistanissa - entä Serbian pommituksissa aikanaan, jossa kuoli yli 500 siviiliä ja pommit osuivat myös Belgradin Kiinan suurlähetystöön.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #38

Turha on edetä Suomesta minnekään ja selitellä. Ei se Venäjäkään käy mitään puolustussotaa Ukrainassa. Nyt on kyse Suomen puolustuksesta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Aivan totta, nyt on kysymys juuri Suomen turvallisuudesta - kerrotko nyt ne uhat ja uhkaamiset mitä on tapahtunut idästä viimeisten 70 vuoden aikana - rauhanaikanamme?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #45

Lapsikiistat, voimatoimilla uhkaaminen, jos liitytään NATO:oon, eniten ilmatilaloukkauksia muihin valtioihin nähden. Näin aluksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Höpö - höpö. Mitä voimatoimia Venäjän on meille uhonnut ja esittänyt käyttävänsä - nyt olet vastauksen velkaa, sillä lukijoita kiinnostaa varmasti tietää mitä sinä luulet tai luulet tietäväsi - kerrotko nyt, jotta voimme varmistua siitä, että levitätkö väärää tietoa tai et?

...
Fiksut ihmiset osaavat suhteuttaa ilmatilaloukkaukset kunkin valtion kokonaislentomääriin Suomenlahdella. Ruotsissa eniten ilmatilaloukkauksia on tehnyt USA (tietyllä muutaman vuoden aikajaksolla).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Laitoitko Jori merkille miten suomalainen konsulaattihenkilö Simo salakuljetti lapsen Venäjältä Suomeen - rikkoi Venäjän lakia ja raja sulkeutui häneltä - olit ehkä tämän unohtanut?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #38

Ei liity Suomen turvallisuuteen mitenkään. Miten se, kun Venäjä hyökkää euroopplaaiseen naapurimaahansa, valtaa sen alueen ja alkaa puhdistaa alkuperäisväestöä pois...(Ukrainan Krim). Se koskee Venäjän naapurimaana vähän Suomeakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Tietämyksesi on kovin väkevästi manipuloitu - West trolling on tehnyt tehtävänsä ;)

..

Olisiko tajunnanlaajennus jotain?

[2014]
" ...
Ukrainassa tosiasiat kieltä ja kirjaimia myöten lähtevät idästä, vaikka ukrainalaisilla ei ole yhteyttä itse kansallisuutena venäläisyyteen. Historiaa tietävät ukranalaisten ottaneen saksalaiset hyvällä vastaan kesällä 1941 – saksalaiset eivät vain ymmärtäneet omaa mahdollisuuttaan. Kuvasti tuolloista saksalaisvärittynyttä länsi-eurooppalaista asennoitumista slaavilaisuutta kohtaan.

Erinomainen seloste suomeksi Ukrainasta löytyy Wikipediasta ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukraina – [wiki]

Ukraina on 44 miljoonan asukkaan (tulevan) maatalouden suurvalta; muun muassa kiinalaiset ovat ostaneet ja tulevat mahdollisesti ostamaan satojatuhansia hehtaareja mustanmullan peltoja ravinnon lähteikseen. Kiinalaisten raha voi tuoda itsenäisyyttä nyt Ukrainan venäjäriippuvuudesta – jossa maakaasu, ulkomaankauppa ja itäisen Ukrainan sukulaisuussuhteet itse Venäjälle ovat sidoksien aiheuttajat.

Kultaisen Ordan klaanikunta

Historiaa opiskelleet 2] tietävät nykyisen Ukrainan alueen olleen 1200 -luvulla idän jättiläisten, mongolien hallussa – Kultaisen Ordan hallussa. Näin historiakin kertoo voimakkaista itävaikutteista. Tänään Ukraina on niin itää kuin länttä – kuten mekin. Meillä on yhteinen raja slaavilaisuuteen – Ukraina on osa slaavilaisuutta.

2] Ukrainen historia ~ http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukrainan_historia - [wiki] ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/01/ukrainan-ak... -

...
Krim

[2014]
" ... keskiviikkona, heinäkuuta 02, 2014
Ukrainassa itä ja länsi kohtaavat

Galitsian haamut 1] Suuren Isänmaallisen sodan (1941-45) varjoista kumpuavat venäläisten mieliin – kitkerästi pohdittaessa, mitä Ukrainassa tapahtuu; länsityönteisesti. Olisikin viisasta jokaisen tutkia historiaa tuolta nykyisen Ukrainan alueilta ja muistaa miten hanakasti Ukrainan neuvostotasavallan 'neuvostoliittolaiset' singahtivat Saksan kolmannen valtakunnan puolelle – liittymällä esimerkiksi Waffen SS:ään ja saksalaisten keskitysleirijoukkoihin muun muassa vartijoina …

Nyt Ukraina valjastuu paljolti muidenkin syiden vuoksi taistelutantereeksi sekä idän ja lännen voimain mittelöksi. Kysessä on ensinnäkin erinomaiset viljelyalueet, kiinalaisten peltovuokraukset sekä ukrainalaisten slaavilaisuus – unohtamatta lännenmiehen valtapyrkimyksiä hajottaa lopulta Venäjää pienempiin osiin. USA:n vahva ja pidetty edesmennyt presidentti Ronald Reagan onnistui hajottamaan ”pahan akselin” Neuvostoliiton. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/ukrainassa-... -

Jatketaan myöhemmin Krimillä :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #52

Aivan turha esitellä Ukrainan historiaa. Venäjän on miehittänyt suvereenin valtion alueen ja liittänyt sen itseensä. Venäjälle on setettu pakotttet ssitä koko EU:n (Suomi siis mukaanlukien) ja lännen toimesta. Kannattaa tunnustaa tosiasiat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Luetko muuten aiempia kommentteja ja kommenttivastauksia ennen kuin rykäiset oman vastinkommentin?

...
Pakotteet ja niiden vastatoimet ovat tosiasioita, joilla on pitkäjänteinen merkitys, niin Suomelle kuin koko EU' lle. Totta.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #61

Venäjä kerjäsi itsellen pakotteita miehittämällä toisen valtion alueen. Fakta. Siitähän ne pakotteet alkoivat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #69

Mekin sahasimme oksan jolla istuimme!

...
274 lukijakommenttia aiheesta "Sahaammeko oksaa, jolla istumme - venäjäpakotteiden pakottamana?" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta ---
ORIG 04.12.2014

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Jori, olisiko eduksi perehtyä vaikka vähän Ukrainan tapahtumiin - syvällisemmin ja laajemmin?

...
maanantaina, toukokuuta 05, 2014
Galitsian haamut Ukrainan yöstä!

Ukrainan Odessassa poltettiin roviolla ammattiyhdistysten taloon ~40 ihmistä. Ketkä olivat asialla? Maidan aukiolla tapettiin kiikaritähtäimin ~100 ihmistä – ketkä olivat asialla? Krim vapautettiin tai vallattiin – Venäjä oli asialla, kuolleita 0-1 ihmistä. Itä-Ukrainassa halutaan ylläpitää omaa kulttuuria ja omaa kieltä – liittovaltion oletetaan edesauttavan tätä, ketkä asialla? Venäläismieliset.

Nyt Venäjä vaatii YK turvaneuvostoa koolle päättämään mitä tehdään Odessan polttomurhan jälkeen. Venäjä haluaa asian tutkintaan. Mitä tapahtuu YK:n turvaneuvostossa? YK:n turvaneuvosto valtuutti aikanaan USA:n ja lähinnä läntisen yhteisön (EU) pommittamaan Libyaa 1], jotta saadaan maan diktaattori Muammar Gaddafi eroamaan – hänet tapettiin. Venäjä ei vastustanut YK:ssa USA:n ja tämän liittolaisten pommituksia.

Entä nyt – Odessan polttomurhan jälkeen? Saako Venäjä luvan USA:lta pommittaa Kiovan vasalleja, kun Maidan aukion tutkimuksetkin ovat ”siirapissa ja tervassa”? Löydetäänkö Odessan miehet ja saadaanko heidät vastuuseen? Entä Maidanin sala-ampujat? Miten me täällä Suomessa rinnastamme USA:n Libya pommitukset ja miten mahdollisen Venäjän väliintulon Ukrainassa?

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/05/kalitsian-ha... - alta.
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #80

Höpöhöpö, Luoma. Ns. Donetskin kansantasavalta on täysin Venäjän luoma nukkevaltio jalansijan saamiseksi Itä-Ukrainaan. Siellä on myös venäläisiä sotilaita, toisen valtion alueella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #88

Pitäisiköhän sinun perehtyä Minskin sopimukseen ja MYÖS kiovalaisille asetettuihin vaatimuksiin, jotka ovat jääneet tekemättä ...?

...
Donpassin alueen hallinto on donpassilaisilla itsellään - toki Venäjä auttaa, kuten US kiovalaisia --- Nyt ei odoteta muuta kuin, että Kiova täyttää sille asetetut sopimusehdot!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Puhdistaa alkuperäväestöä pois? Kerrotko tarkemmin mitä Venäjä on tehnyt vuoden 2013 jälkeen Krimillä - ketä/ mitä on poistettu ja minne? Lukijat odottavat!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

**

5] Natoon liittyminen toisi suuret ongelmat lapsillemme ja lasten lapsillemme! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovai... -

"[2008] ... Menneisyyden äänet ovat ajatuskaavioiltaan maatuneiden ja lakastuneiden aikojen jäänteitä, joissa elämä oli pysähtynyt Staliniin ja Breshneviin, joita huomisen suomalaiset vastuunkantajat eivät ole edes kokeneet. Nato-uskovaiset jämähtivät Kekkosvihaan ja pelkoon yksinvaltiaista rajan molemmin puolin. Miksi natoilijat eivät kanna vastuuta nuorisostamme ja anna heidän äänien kuulua - eivätkö luota kansakunnan terveeseen kansantajuun olemassaolosta, kaupasta ja reviireistä?

Viimeinen mielipidetutkimus Natosta kertoi jälleen sen, minkä kansa enemmistönä on aina tiennyt - me emme liity Natoon, me pysymme sotilaspoliittisesti liittoutumattomina. Me emme tarvitse USA johteista riskiä osallistua sotiin, jotka eivät koske meitä. Olemme mieluummin kauppiaskansaa ja myymme puolueettomasti kaikille haluaville korkeaa osaamistamme, mistä riittävän katteen saamme. Venäjä on yksi Suomen suurimmista kauppakumppaneista - me tarvitsemme venäläistä öljyä, kaasua ja sähköä.

Herää kysymys mistä juontuu härkäpäinen käännytysvimma kansalaisia kohtaan. Miksi eräät Nato-uskovaiset poliitikot työntävät oikeasti käärmettä piippuun, vaikka kansa sanoo aina mielipiteensä suoraan ja selvästi. Suomi nimisen valtion veronmaksajat ovat puhuneet Natosta, Venäjästä ja USA:n hyökkäysvoittoisista sotilasiskuista vuodesta toiseen. Suomessa on puhuttu Natosta riittävästi ja kansa sen tietää - ihmisiä ei tarvitse opettaa aiheesta, josta heillä on jo päästötodistus. ... "

.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

kyllä Luoma on oikeassa,venäjä oikein mielellään ottaisi suojelukseensa ainakin suomen ja baltian maat,-suojellakseen itseään,,ei niinkään muita !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Varmin tapa pysyä erossa suurten sodista on pysyä erossa Natosta - ilman Natoa, se on meidän viimeinen säie puolueettomuudesta ---

...
1] Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?... – [31612 lukija-avausta]

460 lukijakommenttia aiheesta "Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta
ORIG 02.03.2014

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Mikäs sota siellä Ukrainassa onkaan, eikä NATO:a ole mailla halmeilla! Taitaa aika rauhallista olla Norjassa ja Tanskassa, Ranskassa, Espanjassa, Hollannissa, NATO-maissa...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Jori, onkos sitten meillä niin rauhatonta - uhkaa idästä ehkä jopa kuviteltuja hyökkäysharjoituksia. Jori, kuinka kauan olemme eläneet rauhassa - tiedätkö?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #28

Paljon rauhattomampaa kuin Sveitsissä, joka on NATO-maiden ympäröimä ja joka on elänyt paljon kauemmin rauhan aikaa kuin Suomi, kun sillä ei ole roistovaltio-Venäjää naapurinaan. Mutta eihän sinun agendaasi ole koskaan kuulunut tosiasioiden myöntäminen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Eritteletkö Jori nyt tänne lukijoiden kiinnostuksen täyttämiseksi - vaikkapa ranskalaisin viivoin - miten tuo idästä operoitu ulkopolitiikka on tehnyt meille rauhattoman olon tai rauhattomammaksi elomme?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #39

Kaikki muut sen tietävät, paitsi Venäjään sokesti luottavat NATO-foobikot

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Etkö sinä sitten tiedä, kun et voi laittaa luetteloa pyydetysti? Lukijat odottavat ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

" ... [?] On todennäköistä, että CIA johtaja käydessään Ukrainan laittoman väliaikaishallituksen luona Kiovassa – neuvoi käyttämään ”halliburtoneita ja blackwatereita” - tarjosi ehkä jopa ukrainalaisten käyttöön amerikkalaisia yhtiöitä, joiden ammattiturvamiehet olivat kouliintuneet jo Irakissa, kun Bush nuorempi halusi käyttää amerikkalaista voimaa sotkematta siihen ensin Yhdysvaltojen armeijaa ---
* BlackWater on jo Ukrainassa? ~ http://www.dailymail.co.uk/news/article-2576490/Ar... - ... "

...
[2014]
" ... tiistaina, huhtikuuta 29, 2014
Suurvaltataistelu - Onko Ukrainassa voittajia?

Nato-johtaja tanskalainen Anders Fogh Rasmussen, joka sai natojohtajan tittelin kiitoksena ollessaan tukijoukkona, kun USA Bush jr. valehteli koko maailmalle Irakin joukkotuhoaseista YK:n yleiskokouksessa. Nyt Rasmussen uhoaa ”rautaa rajalle” - Ukraina tapahtumien lietsonnassa.

Nato on häviämässä Ukraina mittelön. Nato puskee rautaa ja uhkaa – Venäjän presidentti toppuuttelee ja luottaa Itä-Ukrainan venäläismielisten voimaan suistaa Ukrainan armeijan yksiköitä pois Kiovan laittoman väliaikaishallinnon alaisuudesta.

Ovatko Itä-Ukrainan separatistit samalla viivalla kuin Kiovan Maidan aukion valtaajat? Kumman puolella USA on? Entä Venäjä? Ja lopulta miten EU-Bryssel näkee Kiovan mellakat versus Itä-Ukrainan vastaavat? Kummalla on oikeutus ja kummalla ei – ja millä perustelulla?

...
Kuka oli pommittamassa Libyaa 1], kuka suunnitteli Syyrian massapommituksia? Libyassa Venäjä myöntyi YK turvaneuvoston kokouksessa – antaen puolestaan luvan länsivoimien siviilipommituksiin Libyassa. USA ja tietyt EU-Nato maat hoitivat loput – tältä ajalta ovat YLE TV1 uutisoinninsta kuuluisat ministeri Alexander Stubbin sanat haastattelijalle: ”ME pommitamme, ME tuhoamme ...” - myöhemmin rauhannobelisti Martti Ahtisaari 2] yhtyi Stubbin sanoihin – osapuilleen. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/suurvaltatai... - .

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Vaalikampanjaa ollut jo noi tapaamiset itä-länsi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Todellisuudessa Suomessa on kaksi paljon kokeneempaa ulkopolitiikan hoitajaa - nimittäin Paavo Väyrynen ja Erkki Tuomioja - molemmat olisivat vaikeita ehkä liian vaikeita vastuksia ulkopolitiikan saralta Sauli Niinistölle.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

"Venäjä tarjoaa jotain sellaista mikä tulisi ymmärtää ottaa vastaan - kokonaisvaltaista eurooppalaisten puolustusta "

Eipä tuota ymmärrä kukaan - ja syystä. Nykyisen Venäjän edeltäjä Neuvostoliitto sateliitteineen hallitsi koko itäistä Eurooppaa ja tuo ajanjakso on synkinpiä ajanjaksoja Euroopan historiassa.

Pitää myös ymmärtää, että nykyinen Venäjä ei ole mikään suurvalta vaan Pohjoismaita pienempi heikossa hapessa oleva talousalue, joka on korvian myöten lirissä sotiessaan Ukrainassa, Kaukaasiassa ja Syyriassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Natouskovaisille tuo venäläisten idea kokonaisturvallisesta Euroopasta ei ole hyvä ajatus, sillä Nato käy tuolloin täysin turhaksi. Aikanaan Varsovan liiton purkautuessa piti myös Nato lopettaa - olihan se ennen Varsovan liittoa perustettu.

....
[2015]
" ... Presidenttimme mieliaihe nousi näin pintaan

Presidentti Sauli Niinistö on ääneen pohdiskellut eurooppalaisen puolustuksen ydintä, jo Saksan pankkiajoiltaan saakka. On oletettavissa, että Niinistö törmäsi saksalaisiin kantoihin Euroopan ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta.

Saksalaiset mielellään sitovat turvallisuuteen myös kaupallisuuden, onhan Saksa Euroopan talousveturi 15]. Saksa on oivaltanut ajat sitten, että eurooppalaisuuden turvallisuus kulminoituu paljolti heidän ja Venäjän välisiin suhteisiin.

Presidentti Niinistön ajatelmia uutisoi Helsingin Sanomat ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1425876176397 - ... "

....
15] Saksa johteinen liittokunta ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/86993-s... -

....
12] Eurooppalainen rauha yhdessä Venäjän ja Saksan kanssa ~ – [8976 lukuavausta]
237 lukijakommenttia aiheesta "Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa - yhdessä" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta
ORIG 17.11.2014 ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Nyt on väärää tietoa - oikaistaanpa:

Naton päätehtävä on taas turvata sen jäsenten yhteisiä arvoja, joita ovat demokratia, yksilönvapauksien kunnioittaminen, oikeusvaltio ja kiistojen rauhanomainen ratkaisu. Näihin tavoitteisiin päästään jäsenmaiden keskinäisen solidaarisuuden avulla. Se perustettiin jo 40-luvuin lopulla ja tuo tehtävä jatkuu edelleen.

Varsovan liitto perustettiin 1955 NATOn vastapainoksi, purkautui Neuvostoliiton romahdettua, koska se kävi täysin hyödyttömäksi. NATOlla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Kannattaa huomioida, että Varsovan liiton maista monilla tuli kova kiire NATOn jäsenmaiksi.

Omasta historiasta muistamme Krimin sodan, jonka Venäjä aloitti puuttumalla Osmannivaltakunnan sisäisiin asioihin. Kun Venäjä miehitti samaan aikaan Suomea ja maassa oli venäläistukikohtia niin Suomenkin alue vedettiin mukaan sotatoimiin. Onneksi britit ja ranskalaiset kurittivat vain venäläisjoukkoja.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Paras esimerkki Naton tehtävistä on Afganistanin sota, joka alkoi 2001 - raskailla USAF ilmataistelupommituksilla ja US Army miehityksellä - sota on kestänyt jo yli 16 vuotta, sen ollen jo pidempi kuin kuuluisa Vietnamin sota. Afganistan on Nato johteinen sota, jossa Suomi ei natovaltiona on myös sotivana osapuolena ---

~ https://yle.fi/ylex/uutiset/ex-rauhanturvaaja_suom... -
~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57658-tutkija-tat... -
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/miksi-me-ole... -

Kunduz ---
~ https://www.theguardian.com/world/2015/oct/21/kund... -

---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #12

Afganistanin sota alkoi jo 1979 - sen jäleen siellä on sodittu koko ajan eri osapuolten vahtelevalla taistelumenestyksellä ja liittoutumia vaihdellen.

Länsi vedettiin mukaan Afganistanin alueelta toteutetuilla useilla terrori-iskuila, joista 911- iskut ovat tunnetuimmat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Höpö - höpö. aihe on täällä käsitelty moneen kertaan - lukijatkin jo hymyilevät :) ... US aloitti raskaat rynnäkköpommitukset Afganistaniin 2001 - sota jatkuu yhä - Nato komentoisena, jossa Suomikin on sodan osapuolena mukana. Afganistanin 2001 - sota on jo pidempi kuin kuuluisa Vietnam.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #87

On käsitelty lähes joka viikko ja tuskin ne fiktiiviset "lukijat" viitsivät tuhlata aikaa samaa jankkaukseen.

Mutta ne faktat eivät ole muuttuneet mihinkään. Afganistanin sota alkoi 27.12.1979 ja jatkuu edelleen. Tuon päivän jälkeen on sodittu joka ikinen päivä eikä rauhasta ole tietoakaan.

Vänkääjille voi esittää kysymyksen: Milloin ja mitkä osapuolet rauhan muka tekivät? Aika, paikka ja osapuolet kiitos - nyt taisi nauru laantua ja hymy hyytyä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #113

Jatkuuko Korean sotakin, siellä ei ole tehty rauhaa - edelleenkään.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #115

Hyvä kysymys ja mielelläni neuvon asiassa: 27. heinäkuuta 1953 Pohjois-Korea (edustaen myös Kiinaa) ja Yhdysvallat allekirjoittivat aseleposopimuksen, joka päätti taistelun. Etelä-Korea kieltäytyi sopimuksen allekirjoittamisesta, koska Korean jakamista ei pidetty hyväksyttävänä ratkaisuna. Varsinaista rauhansopimusta Koreoiden välillä ei vieläkään ole.

Afganistanissa sotivien osapuolien välillä ei ole koskaan tehty aselepoa vaan sota on jatkunut koko ajan. Luodit ovat lentäneet, ihmisiä kuolee ja Talibanin liittolainen Al Quida laajensi sodan globaaliksi terrori-iskuin.

90-luvulla kovimpia taisteluja käytiin pääkaupunki Kabulissa ja taistelut kestivät vuosia. Vasta Pohjoisen liittouman tulo rauhoitti kaupunkia, mutta ei sellä vieläkään rauhallista ole.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #124

Afganistanissa on käyty kaksi erillistä sotaa, joihin tosin Yhdysvallat on ottanut osaa kumpaankin - tältä osin se voitaisiin nimetä jatkuvaksi - ensimmäisessä sodassa US tuki ja aseisti Mujahideen-taistelijoita, jotka olivat kapinallisterroristeja Afganistanin Neuvostoliiton tukemaa laillista hallintoa vastaan - amerikkalaisten suuri intressi oli todeta, että saivathan venäläiset nyt oman 'vietnaminsa' --- Mujahideenit olivat talebaanien edeltäjiä ---
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Afganistanin_sota -

...

Toisessa Afganistanin sodassa amerikkalaiset tekivät rajut pommitushyökkäykset 2001 ja sota jatkuu edelleen Nato-johteisena - Suomen ollessa tuon sodan osapuoli. Nyt amerikkalaiset taistelevat Mujahideen-kapinallisterroristien jälkeläisiä vastaan. "Vuoroin vieraissa, vuoroin kotona" - amerikkalainen periaate - kuten oli Iran-Irak sota, jossa amerikkalaiset tukivat varmuuden vuoksi molempia osapuolia ;) ---
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Afganistanin_sota_(2001%E2%80%93) -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Oletko perehtynyt Venäjän kansantalouteen - ellet, niin täältä saa todellista tietoa --- SP/BOFIT ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/venaja-t... -

Vaihtotase, mrd. USD vuodesta 2007- vuosittain:
72.2
103.9
50.4
67.5
97.3
71.3
34.8
58.4
67.2
22.2
23.0 - viimeisin arvo Q1-2/17

Olisimmeko ylpeitä näistä luvuista - huomaatko, että ne ovat plus -merkkisiä?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Vaihtotase mittaa vain kansantalouden ulkomaisten liiketoimien tasapainoa.
On ihan eri asia mihin tuo ylijäämä käytetään ja ainoa fakta on, että ilman ylijäämäistä vaihtotasetta Venäjällä menisi vielä huonommin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Kansantaloutta voidaan mitata myös ulkoisen velan määrällä ---

...
Federaatiohallinto - ulkoinen velka %-bkt' sta, alkaen 2007 - vuosittain:

Ulkomainen velka
2.9
1.8
2.6
2.3
1.7
2.5
2.8
2.0
2.3
2.9
3.1 - viimeisin arvo Q1/2017

Millaiset nuo Suomen vastaavat luvut ovat?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #89

Tuohon on selkeä syy: Venäjän luottoluokitus jo 2015 laski roskalainaluokkaan.
Ei ulkomaanvelkaa ole jos sitä ei kukaan myönnä - helppoa vai mitä.

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-7762190

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Venäjä on hyvä velan maksaja - maksoi suomalaisten velkojien mielipahaksi Neuvostoliiton velatkin etuajassa - jäi hyviä korkotuottoja saamatta. Viime vuosina Venäjä on ottanut Kiinasta lainoitusta ja maksanut läntisiä pois ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #116

Venäläisvelat maksettiin työllä. Venäläiset rakensivat kanavan Äänekoskelta Jyväskylään.

Mutta asiaan: venäläisten luottoluokistus on tässä, lukekoot jokainen itse ja todetkoon asian: https://tradingeconomics.com/russia/rating

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #125

Monien yllättävien suuryritysten luottoluokitus on samaa tasoa ja homma pelittää - nyt täytyy muistaa, että maailman kolme luottoluokittajaa ovat Yhdysvalloista - kaikki.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Venäjän valtion kokonaisvelka - kiintoisaa, miten on meillä Suomessa nämä prosentit?

Valtion velka - prosenttia bkt' sta - alkaen 2007 - vuosittain ---
7.2
6.5
8.3
9.0
9.0
9.7
10.6
13.0
13.2
12.9
12.8 - viimeisin arvo Q1/2017

SP/BOFIT

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

***
Kiina haluaa Koillisväylän päättyvän turvalliseen satamaan - Nato valtio se ei voi olla - eikä ehkä venäläinenkään - olkoot sitten suomalainen. Ehkä Peking edesauttaa Moskovassa neuvotteluja, jotta Venäjä vuokraa "saimaankanavamaisesti" sähköradan pohjan Petsamon Liinahamariin ja riittävän satama-alueen suomalaisille operaattoreille ... ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuo utopistinen Koillisväylä -projekti naurattaa kovasti kuljetusalan ammattilaisia, koska suu vaahdossa vauhkoavat poliitikot eivät ymmärrä mistä on kysymys.
Venäläisillä on kyllä rautainen ammattitaito arktisesta merenkulusta, mutta he käyttävät Koillisväylää vähäisissä määrin, operoivat pienillä laivoilla ja lyhyenä purjehduskautena.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ne ovat jo aivan eri henkilöt, jotka ovat tietoisia mitä koillisväylä tuo tullessaan --- erityisesti kiinalaiset, ehkä tuottaa yhden telakkakaupan Suomeen :)

...
Koillisväylä
[ ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4 - ]

Koillisväylä on suurelta osin vuotta vielä tänään jääkannen alla. Tämä merkitsee aivan uudentyyppisten jäänmurtajien suunnittelua ja rakentamista |2 – Suomessa tämä taito on maailman parasta. Kiinalle Koillisväylä on taas yksi niistä useammasta ”sormesta”, jotka ojentuvat tavaravirtana Kiinasta Eurooppaan – mikä olisi toisin päin virta?

Koillisväylä on myös osin hyvin matala – se estää jättirahtialusten liikkumisen. Onkin suunniteltava myös uuden tyyppiset matalakulkualukset – jäävahvistein varustettuna, rahtaamaan kiinalaista tavaravirtaa. Koillisväylään voidaan myös laskea valokaapelit |3 Euroopasta Kauko - itään. Siperian läpi menevä yhteys on yksityiskäytössä, eikä soveltune laajempaan käyttöön (?)

Koillisväylä voisi tuoda Suomelle toisen lottovoiton

Tunnetusti Rovaniemeltä ei ole ratayhteyttä pohjoisemmaksi. Tuo sähkörata pitää rakentaa, mutta minne? Aikanaan presidentti Urho Kekkonen operoi toimillaan mahdollisuuden vuokrata kanavapohja Suomenlahdelle.

Nyt taitavasti ulkopoliittisin keinoin ehdotamme Moskovalle ratapohjan vuokraamista Petsamon Liinahamariin – Jäämeren rannalle. Uskoisin että nokkelat kiina-konsultit löytävät Kiinasta rahoituksen satamalle, joka on liittoutumattomalla alueella – vuokra-alueella Venäjältä. Miten tämän vuokraradan sovittelemme Venäjän oman ”sormen” - Muurmanskin radan kanssa, vaatisi taitavaa konsultointia – yllättäen Kiinan ja Venäjän välillä!

Koillisväylää pitkin tuleva tietoliikenneyhteys Kauko – idästä voisi rantautua myös tuolta Liinahamarin kohdilta ja yhteys kulkisi ratapohjaa pitkin Suomen puolelle, Rovaniemelle, Jyväskylään ja lopulta kaikkialle, kuten itse ratakin – tosin ratayhteys Oulusta Rovaniemelle pitää modernisoida ja sähköistää. Tietoliikenneyhteyden varteen voisimme saada sen puuttuvan pilvipalvelinkeskuksen |4 – Kiinasta.

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #13

Fysiikka ja mekaniikka määräävät laivan koon. Jos tehdään matalakulkuinen alus siitä tulee pieni. Jäävahvistus syö laivakapasiteettia.

Esimerkiksi 6 metrin syväyksellä 1A jäävahvistuksella aluksen koko olisi noin 6000 - 7000 tonnia maksimissaan. 10 metrin syväyksellä aluksen koko olisi kolminkertainen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Kiinassa on kehitteillä aivan uusia alustyyppejä Koillisväylän tarpeisiin - aikanaan niistä pyydettiin Suomestakin tuotekehitystarjouksia, vain yksi pärjäsi kilpailussa - nyt tuo telakka saattaa olla myynnin kohteena ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #21

Tarkoittanet Jiangnanin telakalla rakenteella olevaan arktiseen tutkimusalukseen, jonka on tilannut PRIC.

Tuo alus on suunniteltu Läntisellä pitkälläkadulla Turussa ja viimeksi kävin "vääntämässä tahkoa" asiasta kesäkuussa.

Icelandic Eimskip Ltd ja Royal Arctic Line A / S tilasivat ensimmäiset kolme arktista konttiausta, jotka suunnitellaan Turussa ja alukset rakennetaan Kiinan Wenchongin telakalla. Ne ovat vajaat kaksi sataa metriä pitkiä ja yli 30 m leveitä, joten Koillisväylälle niillä ei ole asiaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

Kiintoisia tietoja, mutta eivät liity Koillisväylään ja Kiinan Koillisväylä suunnitelmiin ... Btw. Sain tuossa uusimman tiedon Moskovasta - Koillisväylän väylämittaukset uusitaan monin osin, löydettyjen paikka-paikoin virheiden vuoksi ... syvyydet tulevat uudelleen tarkasteluun.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #90

Tuskin - väylien syvyydet Venäjällä ovat sotasalaisuuksia ja suurin osa niistä kuuluu laivastolle, jonka päämaja on Pietarin Amiraaliteetissa.

"Siviilipuoli" eli meidän Merenkulkulaitostamme vastaavan organisaation pääkonttori on myös Pietarissa.

Jos esimerkiksi haluttaisiin parantaa Saimaan kanavalle menevää väylää Venäjän aluevesillä pitää neuvotella molempien osapuolien ja myös venäläisten rajaviranomaisten kanssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #117

Väylä mitataan tietyin osin uudelleen - kiinalaisten toivomuksesta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #118

Varmasti tekevät, mutta laajalla matalikoilla työ on hidasta. Hyvä esimerkki on Saimaa, jonka keskisyvyys on 7 metriä. Sitä on mitattu joka kesä neljän kuukauden ajan viimeiset sata vuotta.
Tanskan salmien Route Tangon valmistuminen otti aikaa reilut kymmenen vuotta.

Tässä on hyvä aiheeseen liittyvä kirja

https://books.google.fi/books?id=XocgdZkzFPAC&pg=P...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #121

Kiinalaiset haluavat tietää voidaanko nykytiedon mukaisia matalimpia kohtia ruopata ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #117

Sotasalaisuudet ovat luotettaville jaossa - kiinalaisten ja venäläisten yhteistyö on jo korkealla tasolla - sen vaan huomaa siitä, miten tietyt projektit kulkevat kuin rasvattu salama ---

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #13

Tunnetusti Rovaniemeltä ei ole ratayhteyttä pohjoisemmaksi.

Tunnetusti Rovaniemeltä on ratayhteys pohjoisemmaksi, Kemijärvelle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Totta. Suomessa onkin kiivaana puheenaiheena niin sanottu Jäämeren rata.

~ https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaameren-rataha... -

---

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #13

Eiköhän ihan logistisesti, vaikka navigointiolosuhteet ja laivatekniikka kehittyvät, ole kuitenkin tarkoituksenmukaisinta ajaa ne koillisväylällä kulkevat laivat ihan länsieurooppalaisiin satamiin, Rotterdamiin, Hampuriin, Brestiin j.n.e. Eikä purkaa ja lastata niitä edestakaisin välisatamissa.

Ruijan ja Muurmannin rannikolla olevilla satamilla voinee olla vain paikallista merkitystä. Junayhteydellä itäiseen Eurooppaan lienee toki jotain merkitystä mutta sinne ollaan tekemässä raideyhteyksiä suoraan Kiinastakin.

Siis suomalainen satama Jäämeren rannalla voisi olla merkityksellinen vain Lapin malmikuljetuksille. Ja ehkä puulle mutta sen voi laivata koillisväylälle Itämereltäkin. Laskisin businekset siis hyvin tarkkaan.

Sen sijaan jäänmurto- ja muu talvimerenkulkuosaaminen muutenkin voisivat hyvinkin olla kannatavaa liiketoimintaa. Eikös muinaisissa kultaryntäysbusineksessakin lapiokauppiaat ja kapakanpitäjät tehneet parhaat tilit? Niin varmaan koillisväylälläkin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Kiina laskee Euroopan puoleisen Venäjän olevan suuri asiakas, kun yhteiskunta siellä kehittyy. Sinällään Kiina luottaa suomalaiseen logistiikkaan, liiketoiminnan lupauksiin ja täsmällisyyteen - siispä Liinahamari - sanoisin, että olisi kiintoisaa neuvotella Kiinasta lainoitusta Liinahamriin ---

Pieni vihje:

Nykyinen Venäjän Karjalan tasavalta voisi olla suuri elintarvikkeiden tuottaja Kiinalle!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #63

Totta, Kiina on kiinnostunut Venäjän markkinoista, Uralin molemmin puolin. Se on jo nyt investoimassa suuria summia venäläisten logistiikkaan ja infrastruktuuriin. Yksi liikkeelle lähdössä olevista hankkeista on esimerkiksi ratayhteys Argangelista itään ja kaakkoon kohti Kiinaa. Sen jatkoa on hahmoteltu myös Karjalan ja Suomen poikki Skandinaviaan ja Narvikiin.

Toki Karjala voisi olla elintarvikkeiden tuottaja niin Kiinaan kuin keskiseen ja läntiseen Eurooppaankin ja muualle Venäjälle. Mutta miksi silloin ei myös Suomi? (Voisiko karjalan karhukoiraa tai pystykorvaa alkaa jalostaa Kiinan markkinoiden suuntaan? ;=]

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

Jorma, menet joko tietämättä TAI tieten hyvin lähelle erinomaisen yllättävää mahdollisuutta, joka voisi latautua meille kaikessa positiivisuudessaan [!] - siitä on nyt valmistumassa täysin oma kirjoitus ... alkaen näin:

"Venäjän Karjalaa ei haluta kehittää?

Monet ovat tämän tiedon oivaltaessaan aloittaneet väkivahvan parjaamiskampanjan itäistä naapuriamme kohtaan. Me hävisimme osan Karjalasta aloittamamme Jatkosodan myötä - ”lopullisenkin palautumismahdollisuuden” pienestä mahdollisuudesta – näinkö?

Miksi venäläiset Pietarista, siis kulman takaa Karjalaan nähden eivät mitä ilmeisimmin koe vierusmaakuntaansa tai ”tasavaltaansa” kehittämisen arvoiseksi? [1 Tätä kysytään haikeana täältä Suomesta, ja erityisesti evakoiden perillisten toimesta – ikävä kun olisi Karjalan laulumaille.

Tuohon kehittämättömyyteen on ainakin kolme selkeää syytä ... "

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #77

Yritän kovasti olla mielummin tietoinen kuin tiedoton ja siksi seuraillut aika-ajoin Karjalankin kehitystapahtumia ja myös niiden puuttumista, joskus hämmestellenkin.

Toisaalta ymmärrän myös, että Venäjä on laaja maa jossa on paljon eritavoin potentiaalisia alueita Karjalan lisäksikin. Myös sellaisia, joilla ei ole rajan takana vihamielisten liittokuntien liepeillä intrigoivia naapureita joista vielä löytyy kaikenlaisia II Maailmansodan kumpujen öissä piehtaroivia revanssisteja.

Siis mielenkiinnolla odotellen ....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #106

Erinomaisen terve suomalaisille asia-ajattelijoille tyypillinen asenneilmasto :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #57

Arkimedeen laki ei muutu yhtään mihinkään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

On, ja pysyy - mutta taloudelliset laskelmat ja niistä johdetut muun muassa laivaparametrit muuttuvat ... Koillisväylälle suunnitellaan aivan omat laivat - eräs telakka Suomessa on ollut ja on etusijalla ja siitä käydään kauppaa!

Halpaa massaa siirretään jättiläislaivoilla, mutta arvokkaita vähän tilaa vieviä rahteja pienemmillä ja hyvin taloudellisilla sekä ilmastoa vähän rasittavilla laivoilla!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #91

Mitähän tarkoitetaan sanalla laivaparametri? Kyse on varmaan erittäin harvoin käytetystä matemaattis-teknisestä käsitteestä.

Jos kyse on matematiikasta niin parametri tarkoittaa yleensä vakiota, joka voi saada eri arvoja.

Geometriassa parametri on ellipsin, paraabelin tai hyperbelin kokoa kuvaava suure, käyrän etäisyys polttopisteestä isoakselia vastaan kohtisuorassa suunnassa. Tällöin napakoordinaatistossa kartioleikkauksen
yhtälö r = p /(1 + e cos f ), missä r on etäisyys polttopisteestä, p parametri, e eksentrisyys ja f luonnollinen anomalia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #102

Kiinalainen halusi sen kääntää näin (CN -> FI), kun käytiin alustavia neuvotteluja tarvittavista laivoista - tarkoitetaan erilaisia mitta-arvoja mitä tavoitellaan kun tarve on "ylhäältä määritetty" - "johtajat käskee ja insinöörit toteuttavat" - konsultit vain välittävät ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #102

Parametri tarkoittaa lisäksi tietotekniikassa järjestelmän, ohjelman t.m.s. ohjausmääreitä, siis sellaiselle välitettäviä vakioarvoja jotka ohjaavat toimintaa per ajokerta. Lisäksi eräissä rakenteelliseen ohjelmointiin käytettävissä kielissä ne ovat aliohjelmien kutsuissa välitettäviä tietorakenteita ja -elementtejä yleensä.

Villi mutta hyväntahtoinen arvaus: Voitaisikohan tässä yhteydessä "laivaparametreilla" tarkoittaa esimerkiksi suunnittelulle annettavia ohjaustietoja laivan käyttötarkoituksesta ja halutuista ominaisuuksista?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #109

Annettuja perusohjeita, jotka tulisivat täyttyä lopullisessa rakenteessa - kyllä. Telakka antaa vastauksen ja sen jälkeen neuvottelut joko jatkuvat tai eivät --- kiinalaiset "säätävät" mielellään - käyttävät muuttujaa kertomaan mitä halutaan, se on hyvin konkreettista - esimerkiksi miten laivan kokonaispaino ja hyötytilavuus vaikuttavat syväykseen -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #110

Jäämme jännityksellä odottamaan millainen Nooan arkki ketjussa esitetyillä eväillä syntyy ;-D

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #120

Laiva- ja merenkulun ammattilaisia oli kiinalaisten puolella kokouksessa 12 ja venäläisten puolella 8 - suomalaisia oli kolme. ---

Kiinalaisista sai sellaisen käsityksen, ettei heille ole juuri mikään mahdotonta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #120

Vaalisto enteilee Nooan arkkia. Jotenkin, miksiköhän, mieleeni tulee tilanteet kun joku ensimmäisen kerran ehdotti laivan tekemistä raudasta. Pohjaanhan sellaisen rumiluksen piti heti mennä ja haisevatkin ihan väärin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014]

" ... Kuolan niemimaan tärkeys Venäjälle

Emme saa kokonaisturvallisuutta unohtaen vähätellä ”kiinnioloamme” Kuolan niemimaassa, jossa sijaitsee Venäjän strategiset ydinsukellusveneiden tukikohdat – niiden veneiden, joita kutsutaan ”tuomiopäivän” veneiksi – voimme olla varmoja, että Venäjä puolustaa kynsin hampain Kuolan niemimaata, ja meidän raja on pitkä verrattuna esimerkiksi natomaa Norjaan.

Koillisväylän huominen tärkeys!

Samalla meidän on muistettava, että noilta Kuolan vesiltä alkaa huomisen kauppareitit Aasiaan ja maailman suurimmille markkinoille. Venäjä tulee pitämään tiukan otteen ”rannikkoliikenteestään” ja puolustusvyöhyke alkaa jo viereltämme Ala-Kurtista – Venäjä on vahvistanut jo nyt Ala-Kurtin puolustuslohkoa.
Turvallisuusasioitamme seuraavat kansalaiset ovat näistä kaikista edellä mainituista hyvin tietoisia, eikä ole siis ihme, että gallupit kertovat toinen toisensa jälkeen natovastaisuudestamme – Natoon jenkaamisista huolimatta 9]. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/alex-stubbin... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pohjoisesta ulottuvuudesta - täällä paljon hyvää tietoa, kommentteina ---

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241116-... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Amatöörien jorinoita - tässä on yksi ammattimainen tutkimus. Tällaisiin kannattaa tutustua niin pysyy "jalat maassa".

"Kansainvälinen monitieteellinen tutkimusryhmä arvioi, että Koillisväylästä ei tule lähitulevaisuudessa varteenotettavaa kilpailijaa Suezin kanavalle. Syynä tähän ovat lähinnä alueen vaikeat toimintaolosuhteet...."

http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedeuutisten-arkisto/...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

~ http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2008/01/11/Ko... -

...
Koillisväylän turvallisuus on ylitse muiden - varsinkin kiinalaisille - miksi, tässä on se tuhannen juanin kysymys, miksi Kiina haluaa yhdeksi kauppareitikseen juuri Koillisväylän. Mutta miksi se on juuri kiinalasille turvallinen ja miksi Kiina juuri painottaa tätä?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Ei se turvallinen ole - Koillisväylällä vakuutusmaksut ovat moninkertaiset käytetyimpiin merireitteihin verrattuna juuri vaarallisuuden vuoksi.
Venäläiset itse vakuuttavat omat laivansa, joten venäläisvarustamoilla on selkeä etu liikennöinissä.

Kiinalaisten kannattaa edelleen käyttää perinteisiä reittejä välisatamien vuoksi. Kiinan ja Euroopan välillä on Indokiina, Indonesia,Singapore, Malesia, Intia, Pakistan, Iran ja Lähi-Itä. Noiden matkan varrelle jäävien maiden satamissa liikkuu raha ja tavara - Koillisväylällä vain jäät.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Tähän vain totean, että Peking on tässä aivan eri mieltä - tosin heidän ajatuksiaan ei laajemmin levitellä. Kaikki laivat ovat vakuutettuja - ... ja nyt tarkoitan tällä kysymykselläni aivan muuta paljon suurempaa riskiä/turvallisuutta - juuri kiinalaisille, kun tarkastellaan heidän puolustusnäkökohtia - mikähän tuo turvallisuusaspekti olisi, saa ajatella nyt vapaasti, sillä vastaus on äärimmäisen looginen :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jos perehtyisi Ilmatieteenlaitoksen uusimpiin selvityksiin - huomaisi, että pohjoisessa lämpö nousee nopeimmin - siis jää sulaa aivan yksinkertaisten fysiikan lakien mukaisesti ... fiksuimmat ovat myös tutkineet kuinka paljon Koillisväylällä on näitä alle 10 metrin syvyisiä matalikkoja - jo 25 metriä on suuri syvyys suurillekin laivoille, jos väyliin voidaan luottaa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Tuo on ilmaston lämpeneminen on mielenkiintoinen asia ja Koillisväylän spekulaatiot perustuvat siihen, että purjehduskelpoinen väylä avautuisi pikaisesti, minkä Ilmatieteen laitoksen tutkimus torppaa.

Kannattaa myös muistaa, että eurooppalainen asutus Grönlannissa perustui tuhat vuotta sitten maanviljelyyn. Asutus kuitenkin hävisi 1400-luvulla ja nyt nuo siirtokunnan pellot ovat edelleen jäässä. On siis ollut aiemminkin lämpimämpää.

Koillisväylän keskimääräinen syvyys on ihan riittävä kaikille laivoille, mutta ne pullonkaulat ovat matalat kapeikot. Niistä ne isot laivat eivät mene läpi.

Myös Itämerelle eivät kaikki laivat pääse. Aiemmin maksimisyvyys oli 13 metriä, nyt se on 15 metriä ja täydessä lastissa Itämerellä käyvien säiliölaivojen kantavuus voi olla 100 000–120 000 dwt, suurin pituus 240–260 metriä ja leveys 42–48 metriä. Suuremmat nykyalukset joutuvat kulkemaan vajaina.

Uusi syväväylä Itämerelle on nimeltään Route T tai Route Tango. Tämä Tanskan Fyn ja Själlannin saarten välisen Ison-Beltin salmen kautta kulkeva laivaväylä on 550 kilometrin pituinen, alkaen Skagenista ja päättyen Gedserin itäpuolelle. Suurten alusten kulkua väylällä vaikeuttavat jyrkät mutkat, voimakkaat virtaukset sekä väylän paikoittainen mataluus ja ahtaus. Itämerelle päin kuljettaessa väylä on kapeimmillaan vain 800 metriä leveä. Suurisyväyksisten laivojen kulkua väylällä vaikeuttaa myös tuulten aiheuttamat 1–2 metrin suuruiset vedenpinnan korkeuden muutokset.
Lähde: http://www.gard.no/Content/8131/No%2002-06%20Navig...

Jos Koillisväylällä halutaan löytää syvempi väylä ainoa suunta on pohjoinen, missä jää muodostuu ongelmaksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

" ... ARKANGELI Tutkijoiden mukaan ilmasto lämpenee arktisella alueella kaksi kertaa muuta maapalloa nopeammin. Vienanmeren rannalla Arkangelissa ilmastonmuutokseen kuitenkin suhtaudutaan epäillen. ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-9536716 -

...
"... Jäät ja jäätiköt ovat kutistuneet
Sekä Grönlannin että Etelämantereen mannerjäätiköiden massa on pienentynyt kiihtyvään tahtiin viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Grönlannin mannerjäätikön vuosittainen sulamisvauhti on noussut noin 35 miljardista 215 miljardiin tonniin ja Etelämantereen 30 miljardista 147 miljardiin tonniin [1], [2], [10]
Vuoden 1978 jälkeen tehdyt tekokuu- eli satelliittihavainnot osoittavat, että Pohjoisen jäämeren keskimääräisen vuotuisen jääpeitteen laajuus on pienentynyt noin neljä prosenttia eli noin 0,5 miljoonaa neliökilometriä vuosikymmenessä (kuvat 2 ja 3). Kesällä monivuotisen jään pinta-alan väheneminen on ollut vieläkin nopeampaa. Näyttää siltä, että pohjoisilla merillä ei ole ollut kesäisin yhtä vähän jäätä eikä merivesi yhtä lämmintä ainakaan 1450 vuoteen. [1], [2], [10]
Eteläisellä jäämerellä jääpeite on sitä vastoin viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana laajentunut noin 1,5 prosenttia eli noin 0,15 miljoonaa neliökilometriä vuosikymmenessä [1], [2], [10]. Näyttää siltä, että pääsyynä tähän ovat olleet tuuliolosuhteiden muutokset, jota aiheuttavat maailmanlaajuinen ilmaston lämpeneminen sekä otsonikato. Tuulet pyrkivät tällöin levittämään jäitä entistä laajemmalle alueelle. [11] Etelämantereen niemimaan tuntumassa ja sen länsipuolella merijää on kuitenkin vähentynyt [11], [10]. ... "

~ https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Näin Yle kirjoitti oman version omasta haastattelustaan Ykkösaamussa.

~ https://yle.fi/uutiset/3-9812530 -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Totuudenmukainen ja asiallinen uutisointi.
Meidän pitää muistaa, mistä ilmansuunnasta on meille virrannut kriisitilanteessa apua.
Se vihollinen on taas aina tullut päinvastaisesta suunnasta.

Kenraali Hägglund toi tämän asian esille jo vuosia sitten: "Niinistön mukaan myös Euroopassa joudutaan ehkä pikku hiljaa luopumaan ajatuksesta, että turvallisuus lähtee Natosta ja Yhdysvaltain avusta. "

Sama asia muuten lukee Suomenlinnassa kauniilla kotimailsella kielellämme Kuninkaanportin kivitaluussa: "Eftervard, stå här på egen botn, och lita icke på främmande hielp"

Tuo ei kuitenkaan tarkoita eristäytymistä, mitä fanaattisimmat hörhöt riekkuvat. Sotilasyhteistyössä on myös voimaa ja puolustuksemme apuna muutama A-10 panssarintuhoojaa olisi iso apu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kaukana totuudenmukaisuudesta - esimerkiksi info Niinistön kommentoinnista koskien Tuomiojan lausuntoja häpeästä - olisiko hyvä ensin katsoa Yle Areena ja sitten lukea Yle teksti - silloin voisi parhaiten tehdä arvion erilaisuudesta, totuudenmukaisuudesta ja tiedotuksen paikkansapitävyydestä - kokonaisuutena.

On muitakin kohteita, mutta ensin on syytä perehtyä MOLEMPIIN esityksiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #24

Tietysti - Niinistön haastattelu oli eilen aamu TVssä ja siitä lyhennelmiä uutisissa. Uutinen löytyy netistä.

Et tainnut huomata, että läpisuomettunut Tuomioja "kilahti" suomalaistoimittajien kysymyksestä Trumpille auttaisiko Yhdysvallat Suomea, jos Suomi apua tarvitsisi. - Tuollain kysymys "Kekkosen aikaan" olisi saanut esitttää vain Neuvostoliitolle ja hyvin varovasti Ruotsille, Ambomaalle, Unkarille ja Vietnamille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Topicissa on tarkka analyysi Tuomiojan älykkäästä ja terävästä huomiosta kuinka meidän päämedia on rämettynyt lännettyneeksi ja koettaa kaikin keinoin asetella vastakkainasettelua - tosin nyt oli kysymys Ylen tavasta referoida omaa ohjelmaansa - aloitetaan siitä, että ennen tarkempaa arviota katsotaan tuo filmi Areenasta ja sitten luetaan itse teksti - niin jää turha tyhjän jauhaminen pois ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #42

YYAta äidimaidossaankin imenyt entinen ulkoministerimme varmasti tulkitsee asiaa noin, mutta ei oivaltanut, että kysymys Yhdyvaltain avusta kriisitilanteessa ei ollut suunnattu ketään kohtaan.

Mopo kuitenkin karkasi Tuomiojan käsistä vanhasta muistista - meihdänhän piti kieltäystyä tarjousta Marshall avustakin itäisen naapurimme tähden ja Suomi oli 90-luvulle Pohjois-Euroopan takapajula, jolla oli YYA sotilasliitto Neuvostoliiton kanssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #86

Kokenein ulkopolitiikan hoitajamme ymmärsi 100 prosenttisesti Ylen toimittajan kyselyn vastakkainasettelun ja muureja luovaksi lipaisuksi Valkoisessa talossa - ehkä nyt kannattaa perehtyä presidenttimme vastaukseen - kun Yle Seija ent. Rautio intti ja kärtti jotain ivallista Niinistöltä siitä, kun Tuomioja sivalsi aiheellisesti juttunälkäistä sensaatiotoimittajaa ---

Btw. Topicissa tarkka seloste kahdesta mediaulostulosta, tuosta Tuomiojan sivalluksesta ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #92

No - kokoenut politikko Tuomioja on. Hän ymmärtää hyvin, että oppositiossa täytyy älähtää riittävän kovaa jottei äänestäjät unohda, vaikka asia tässäkin tapauksessa on enemmän tai vähemmän yhtä tyhjän kanssa.

Ensi vuonna on kahdet vaalit ja äijäpuolue SDP:n kannatus historiallisen alhainen - sääli sinäänsä kun Suomen hienoimmassa kaupungissa Turussa perustellu puoluekin täyttää 120 vuotta parin vuoden päästä (vaikken mikään demari olekaan).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Saa nähdä miten HS vastaa Tuomiojan korjaukseen mitä hän esitti tänään, siis tämän:

[Lainaus ET' n Fb' sta]" ... "Tiedän hyvin, että median toimien ja kysymysten kriittinen arviointi johtaa aina imperiumin vastaiskuun, mutta sananvapauden käyttö kuuluu sekä median että poliitikkojen oikeuksiin, myös toistensa toimien arvioinnissa.

Se mihin en ollut varautunut oli Helsingin Sanomien käsittämätön perjantain pääkirjoitus otsikolla ”Tuomiojan katumusharjoitus”. Seison toki edelleen kaikkien niiden ulko- ja turvallisuuspoliittisten ratkaisujen takana, joita olen hallituksessa ollut tekemässä. Haluaisin myös tietää mitkä ovat ne puolustuspolitiikan linjaukset, joita vastaan olen eduskunnassa lehden mukaan harannut? Olen toki puolueeni edustajana osallistunut eduskunnan kantojen muotoiluun niin ulko- ja turvallisuuspoliittisen kuin puolustuspoliittisen selonteon käsittelyssä ja olen tyytyväinen niihin linjauksiin, jotka eduskunta on hyvässä yhteisymmärryksessä tasavallan presidentin kanssa yksimielisesti hyväksynyt.

Nyt olisi lehden lukijoiden tärkeätä saada tietää miltä osin Helsingin Sanomat haraa näitä linjauksia vastaan ja mikä sen niistä poikkeava turvallisuuspoliittinen agenda on." ... " [lainaus päättyy]

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

3] Vaalien alla Venäjästä luodaan aina uhkaa! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... -

Ote:

[2007] " ... Tunnetusti Neuvostoliiton armeija jäi Reaganin jalkoihin tähtien sodassa. Nykyisen Venäjän armeija on vain muisto siitä 1970- ja 1980-luvun todellisesta iskukunnosta, suurin osa silloisista moderneista amerikkalaisillekkin hanttiin tarvittaessa panevista aseista on umpiruosteessa käyttökelvottomina. Entiselle suurvallalle se on kuin potenssittoman miehen mieli elämänsä haaremissa. Mainittakoon, että USA käyttää yli puolet koko maapallon asevarustelusta ylläpitääkseen maailmanpoliisi rooliaan.

Nyt Venäjästä tehdään uhkaa urakalla, apuun hälytettiin Suomen suurlähettiläät arvioinnilla huippuasiantuntijuudesta. Eilisen asiantuntemus ei sovi enää tämän päivän suurvalta- ja suurvallaksi pyrkimyspolitiikan arviointiin. Mooses Lipponen isällisesti rauhoitteli kekkosmaiseen sävyyn sopuisuutta ja harkintaa olla tekemättä hätiköityjä johtopäätöksiä. Lipponen kasvoi valtiomiesmittoihin valtansa viimeisenä päivänä.

YLE jopa ilmaisi vajaamittaisena ilakointina, että "sokeat reetat" luulevat nukkuvansa läpirauhallisen Venäjän karhun käpäläkehdossa tuuditellen rauhaa ja rakkautta maiden keskinäisyydessä. Tästäkin piti saada tölväisy enemmistökansan käsityskykyyn nykytilanteesta. Näyttäisi siltä, että suuri kansa osaakin ajatella maatiaisjärjellä huomaten, ettei Venäjällä ole mitään järkevää syytä Suomen alistamiseen. Venäläiset liikemiehet ja varakkaammat kansalaisetkin kärräävät rahaa ja ostovoimaa kovina valuuttoina suomalaiselle elinkeinoelämälle viestien haluaan tehdä kauppaa ja näyttää kykyään. Kaupallisesti aktiivinen maa ei ehdi sotia. Sitoutumaton maa saa päinvastoin erityishuomiota luotettavana kauppakumppanina ollen rajoittamatta toimiaan mihinkään sotilasblokkiin. Suomen tie vapaudessa on sitoutumattomuus ja liittoutumattomuus. ... "

Tämä siis 10 vuotta sitten kirjoitettuna!

---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tässä taas ammattilaisten näkemys ja sen perusteet:

Raportti tarkastelee erityisesti Venäjän muuttuneen toiminnan vaikutuksia Suomen lähialueilla energiapolitiikassa, arktisessa politiikassa sekä Itämeren turvallisuusympäristössä. Energiapolitiikassa on havaittavissa riippuvuussuhteita luova geoekonominen toimintamalli, arktisella alueella turvallisuusnäkökohdat ovat saaneet yhä suuremman painoarvon Venäjän toimissa, ja Itämeren turvallisuusympäristössä on tapahtunut riskipotentiaalin aktivoitumista.

Raportin lopussa listataan Venäjän muuttuneesta toiminnasta koituvat keskeiset riskit ja annetaan Suomelle näihin riskeihin varautumiseksi käytännönläheisiä toimenpidesuosituksia. Sisäisesti arvaamattoman ja kansainvälisesti jännitteitä tuottavan Venäjän naapurissa Suomen on tärkeintä panostaa oman yhteiskuntansa kriisinsietokykyyn sekä kansainväliseen yhteistyöhön.

http://www.fiia.fi/fi/publication/607/venajan_muut...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kansalaiset ovat usein kysyneet päättäjiltämme, että onko Venäjä - Neuvostoliito miten uhkaillut tai peräti katkonut energiatoimituksia - vastauksena on saatu syvä hiljaisuus.

...
On tietenkin päivän selvää, että kaikki energian käyttäjät ovat riippuvaisia energian toimittajista ;) ... Tämän on jopa oivaltanut Tiede.fi palstalta "Turmiolan Tommikin" ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #44

"Sisäisesti arvaamattoman ja kansainvälisesti jännitteitä tuottavan Venäjän naapurissa Suomen on tärkeintä panostaa oman yhteiskuntansa kriisinsietokykyyn sekä kansainväliseen yhteistyöhön." Osaako Luoma lukea?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Juuri näin, mutta avaatko myös toisen silmän?

Jännitteisiin tarvitaan aina, toistan aina kaksi osapuolta - Itämeren osalta on myös hyvä olla tarkka ja selvittää itselle tosiasioita, joissa huomioidaan kaikkia näkökulmia - muuten ollaan West trollingin vanki, jossa raudoissa näyttäisi Jorikin olevan - ehkä jopa tahtomattaan?

...
" ... Lännenmiehen West trolling' in tarkoitushakuinen ja varsin manipuloiva tapa tehdä uutista Itämeren sotilaallisesta jännitteisyydestä |0 koplataan Maidan' in verimellakoiden jälkeiseen Krimin niemimaan turvaamistoimenpiteisiin – kansanäänestyksineen, … pelataanko nyt lännen ja idän vastakkainasettelun peliä?
 
… jota lähinnä länsi ei hyväksy, vaikka paljon sotilaallisempi ja verisempi Kosovon irtirepäisy Serbiasta on osin uhreiltaan USA/ Nato taisteluiden tulos pelastusretkikuntana serbien kynsistä |1 – retkikunta toimi ilman mitään saatua ulkoista mandaattia.

|0 … Voimallisen Provokaation aloitti USAF B-52 strateginen ydinaseitakin kantava pommikone … ~ https://yle.fi/uutiset/3-9692201 -

...
 
Miten Krim liittyy Itämeren tilanteeseen?

Lyhin vastaus on - ”Ei mitenkään”. Tämä koplaus on saanut alkunsa Baltian maista, joilla on kokemus Neuvostoliitosta, Saksasta ja sitä ennen vielä Neuvostoliitosta ja edelleen tsaarien Venäjästä.

Ainoa yhdiste on se, että niin Baltia kuin Ukraina/ Krim – erityisesti Krim on ollut osa Neuvostoliittoa ja tsaarien Venäjää |2. Kaikki muu on keksittyä jonkin syyn ja tavoitteen vuoksi. Kukaan ei ole osoittanut mitään sotilaallista väkivaltaa, tai todisteellista sillä uhkaamista – konkreettisena osoituksena. Tapahtuiko muuten Krimillä sotilaallista väkivaltaa? ... "

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239342-... -

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #53

Venäjän arvaamattomuus Suomea kohtaan EI johdu Ukrainan tai Krimin tilanteesta, vaan se on ollut sitä koko historiansa ajan ja tulee olemaan. On aika heikko taktiikka yrittää hukuttaa kesustelija itse itseltään lainaamansa tekstin tulvaan.

Ukrainan Krimin vaaleja valvoivat VIERAAN vallan sotilaat. Haluaistko, että Suomen presidentinvaaleja valvoisivat Venäjän sotilaat?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Haluatko nyt kertoa nuo arvaamattomuudet viimeiseltä 70 vuodelta, jotta voimme yhdessä arvioida niiden todenperäisyyden ja merkittävyyden?

...
Tulisiko nyt Krimillä järjestää kansanäänestys uudelleen - vaikkapa YK-valvonnassa. Onko muuten Krimiltä kuulunut paljon urputusta heille tärkeiden tapahtumien jälkeen - kerrotko?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Kerrotko Jori nyt lukijoille miten Venäjä uhkaa, uhkahyökkäilee siten, että elomme on rauhatonta, kuten tuolla aiemmin väitit - eikö olisi rehtiä hiukan perustella väitteitään - lukijat odottavat :)

Oletko muuten huomannut, että kansakuntamme on elänyt täyttä rauhan aikaa jo yli 70 vuotta - oletko havainnut, että myös itäinen energiavirta meille on ollut katkeamatonta ja uhkaamatonta - vai olisitko tässäkin eri mieltä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #72

perjantaina, elokuuta 14, 2015
Mistä luodaan systemaattista Venäjän uhkaa?

!
(Jo tasavallan presidentti Sauli Niinistö -kin on joutunut puuttumaan valtamediamme ja eräiden valtapoliitikkojen voimakkaaseen 'venäjäuhan luontiin' 1] – esimerkkinä olkoot vaikkapa Ahvenanmaa 2] … kansalaiset 'Erkki ja Liisa' pitävät vakaan linjansa – eivät halua suurena enemmistönä Natoon 3] …)

[ … kansalainen 'Liisa ja Erkki' lukevat alvariinsa valtamedian synkeää puhurointia itäisen naapurimme sotaisuudesta 4] – samaan aikaan kansalainen on tutkinut nettiä ja saanut selville maailman sotaisimman/ sotineimman valtion 5] … kansalainen 'Erkki' ihmettelee mikä muutti Suomen linjan 6], kun rauhaakin on eletty ennätykselliset 70 vuotta! … ]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #72

Jori, luitko tuon linkkaamasi UPI - johtopäätöstelyn - huom! Siis arvion?

Pyysin sinua luettelemaan ne uhat ja uhkaamiset, jotka ovat tehtyjä, toteennäytettyjä ja tapahtuneita - UPI ei luetellut mitään, vaan kirjoitti arvion mitä voisi tapahtua - tällä on aika suuri ero. Siis sillä mitä on tapahtunut ja sillä mitä arvioidaan tapahtuvat joskus tulevaisuudessa - siis puhdasta jossittelua.

Ymmärrän, jos et lukenut Yleä loppuun vaan hökäisit, kun löysit sanat Venäjä ja uhka - suosittelen lukemaan koko jutun, eikä vain tarttua siihen mikä tuntui sinusta hyvältä.

Teetkö nyt sen pyytämäni luettelon todellisuudesta, siis siitä miten Venäjä on uhitellut konkreettisesti, kiristänyt tai muutoin ahdistellut meitä siten, että kansantaloutemme ja/tai yhteiskuntamme on joutunut vaaraan, jopa kärsinyt konkreettisesti. Uskoisin, että lukijoita kiinnostaisi kovasti sinun lista -ainakin minua se kiinnostaa kovasti - teetkö sen?

...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #44

Energiatoimitukset meille ovat katkeilleet viime vuosikymmeninä vain ja ainoastaan Ruotsista joka perinteisesti vääntää kammesta heti kun siellä tulee itselle oikein kylmä.

Toisaalta venäläiset yhtiöt ovat pystäyttäneet jonkin kerran energiantoimitukset Ukrainaan mutta silloin ovat olleet syynä maksamatta jääneet laskut. Kannattanee siis ehkä kuitenkin maksaa laskunsa vaikka sellaisen vaatiminen onkin törkeää uhkailua.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Juuri näin. Ukraina sai sitä paitsi poikkeavan halvalla kaasunsa. Sähköntuonnissa oli kerran kovana pakkaspäivänä ongelma - Venäjältä, se ei yksinkertaisesti riittänyt, eikä Pietarin "kuristaminen" riittänyt, piti rajoittaa Suomeen ajoa ..., vain yhden kerran - yksi päivä!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

En ole kyllä moisia kansalaiskysymyksiä koskaan nähnyt.
Laitappa linkkiä josta selviää kuka kysyy, keneltä ja mitä.

Jos venäläiset energiantoimittajat toimittavat energiaansa sovitusti niin ei kyllä ole syytä mihinkään yleistävään hehkutukseen vaan on todettava, että asiat ovat tapahtuneet sovitusti.

Tuolla asialla ei sinäänsä ole mitään tekemistä UPIn ammattitaitoisen ja kaiken huomioivan tutkimuksen kanssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

UPI maalaili uhkaa Venäjän energiatoimitusten loppumisesta, häiritsemisestä jne ---

...
Eikä tuossa häiriöttömyydessä ole vielä kaikki - olemme saaneet poikkeavalla sopimuksella, muun muassa pidemmän jänteen hintakeskiarvossa - edullisempaa kaasua, öljyä, kivihiiltä ja sähköä + bilateraalisen kauppavaihdon aikana pystyimme kompensoimaan voimakkaasti nousevan öljynhinnan vientiä lisäämällä - melkoinen etu, jota muun muassa ruotsalaisilla ei ollut.

...
Nyt N-S 1 ja 2 Itämeren putket toimittavat/ tulevat toimittamaan turvallista ja häiriövapaata - kiristämätöntä kaasua Saksaan - näin vältytään välimaiden kiristämiseltä ja saksalaisten tarvitsema kaasu virtaa luotettavaksi ---

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Kannattaa muistaa, että Venäjän vientituotteista tärkein on öljy ja energia. Ei venäläisillä ole varaa vaarantaa sitä vaan tuo Pohjoismaitakin pienempi talousalue on ns lirissä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

Millä Pohjoismaalla on tämän kokoiset valuuttavarannot?

Valuuttavaranto, mrd. USD (sis. kulta) - vuodesta 2007, vuosittain:
476.4
427.1
439.0
479.4
498.6
537.6
509.6
385.5
368.4
377.7
418.4 - viimeisin arvo 7/2017
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #93

Valuuttavaranto ei materialisoidu hallinnon likviditeetiksi tai kansalaisten hyvinvoinniksi.

Me suomalaiset halusimme suurena enemmistönä osaksi yhteisvaluuttaa neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä 1994 ja me olemme osa Euroopan keskuspankkia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #99

Ei liity topicciin, mutta kansakunta ei tiennyt äänestäessään EY' öön liittymisestä, että markka viedään - ehkä kuuluisin aiheen kertoja on Kokoomuksen tuolloinen eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen --- itse markkakiemuroinnista on erittäin tarkka seloste - - sanoisinko tarkin mahdollinen - ei jää selittelyille sijaa ---

...
TIIVISTELMÄ - Markasta euroon ilman kansanäänestystä

Markasta euroon ilman kansanäänestystä – valmisteltuna vai ajopuuna kenenkään hallitsematta prosessia täysin – TIIVISTELMÄ -nä
[ laaja selosteosa ~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - ]

...
Aihetta on käsitellyt myös Kokoomuksen talousajattelijoihin ja vaikuttajiin kuuluva arvostettu asiantuntija Jorma Jaakkola:

~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #99

Onko monella EU-valtiolla vastaavat rahastot - ainakaan Suomella ei ole ---

Vararahastot, mrd. USD - vuodesta 2007, vuosittain:
156.8
225.1
152.1
113.9
112.0
150.7
176.0
159.1
121.7
87.9
91.6 - viimeisin arvo 7/2017
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #81

Yrittääkö Vaalisto tuota vanhaa BKT-vertailua: http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240522-...? Oikeasti vertailukelpoisilla luvuillahan vertailu menee: http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/240522-....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #105

Venäläiset saavat palkan ruplissa ja ostavat vodkan ruplilla. Kiintoisaa on se, että SP/BOFIT ilmoittaa Venäjän keskipalkkakehityksen USD ja €!

...
Keskipalkka, USD/kk - alkaen 2007, vuosittain:
529
693
593
698
806
864
946
845
553
760
659 - viimeisin arvo 7/2017
.
SP/BOFIT

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

maanantaina, helmikuuta 15, 2016
Venäjästä luodaan hyytävää uhkaa – urakalla

" ... [ … kansalainen Erkki mietiskelee miten pitkälle media oikein yltääkään tässä Venäjän uhkakuvien luonnissa, ja mikä ajaa tuon tyyppiseen tarkoitushakuiseen manipulointiohjaukseen – ”goeppelsmäisesti”?  Kansalainen Liisa mietiskelee miksi media ei noteeraa kansakunnan vuodesta toiseen antamia galluptilastoja – mehän emme halua Natoa, emmekä pelkää Venäjää – vaan ymmärrämme paljolti asemamme idän ja lännen vedenjakajalla … ]

Venäjä on ydinasesuurvalta ja meillä on tämän kanssa 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Tässä kohtaa kansalaisemme ovat terävästi oivaltaneet kaksi vanhaa sanontaa: 1) ”Tosiasioiden tunnustamisesta alkaa viisauden kehitys” ja 2) ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. Näiden kansanviisauksien todisteeksi kelpaa erinomaisesti kansakuntamme harvinaisen vakaa ja yhtenevä kieltolause Natolle, jo yli 10 vuoden ajan tai oikeastaan koko uskottavan mittausjakson ajan |2.

Emme pelkää Venäjää, olemmehan eläneet heidän kanssaan pisimmän rauhan jakson!

Tänään media hakee niin ulkoa |3 kuin sisältä |4 systemaattisesti, tarkoitushakuisesti ja jopa manipulatiivisesti erityyppisiä asiantuntijoita, jotka perustelevat Venäjän uhkaa, heidän salaliittojaan |5 ja tapaa hajottaa muun muassa Euroopan Unionia |6. Nyt estradille kohosi jopa arvio |7, jossa Venäjä olisi luetteloinut hybridisodankäynnin käyttöön luettelon asiantuntijoistamme, jotka hallitsevat internet- ja tietoliikenneverkkoja.

Natottajatkin ovat hurjistuneet
[Kiivastakin ristiriitaa kylvävä tutkija Jukka Seppinen huutaa ~ http://seppinenj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211708-s... - ] |8 ... "

Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-l... - alta.
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Niinistö aloitti Niinistön vaalikampanjansa. Aloittiko sen samalla myös YLE?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jos katsoo Areenan ja Yle tekstin samasta aiheesta - huomaa jotain! ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sanoisinpa, että kiintoisa ketju - olisi kiva tietää lukuavaukset, sillä kommentit ovat värikkäitä ja edustavat kaikkia kantoja liki laidasta laitaan ;)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset