*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Korean niemimaalla uho ja sapelit kohoavat!

  • Oletettu vetypommi, kuvassa Kim neuvoo insinöörejään kuinka se rakennetaan ;-) *
    Oletettu vetypommi, kuvassa Kim neuvoo insinöörejään kuinka se rakennetaan ;-) *
  • US vaatii YK' ssa hirvittävimpiä toimia - Kiina ja Venäjä toppuuttelevat, ja esittävät, että Kim haetaan neuvottelupöytään *
    US vaatii YK' ssa hirvittävimpiä toimia - Kiina ja Venäjä toppuuttelevat, ja esittävät, että Kim haetaan neuvottelupöytään *

Historiaa lukeneet tietävät, että Korean niemimaa jaettiin kahden voittajavaltion kesken, Yhdysvallat ja Neuvostoliitto – vuonna 1945, japanilaismiehityksen päätteeksi. USA ja Neuvostoliitto mittelivät vaikuttamisen voimalla ja siinä sivussa syntyi mccarthyismi – pelko kommunismin leviämisestä läntisen kulutuskulttuurin mielipahaksi. 

Hyytävää on huomata, että USA' n atomipommien pudotus oli myös joidenkin arvioiden mukaan enemmän varoitus Josif Stalinin Neuvostoliitolle, että täältä löytyy voimaa! [?]

 

Nyt huudetaan jo eteläisten korealaisten ministeriöistä amerikkalaisten taktisia ydinaseita apuun, vaikka vielä ennen eheän Korean pakkojakoa ei ollut mitään korealaisten sisäisiä ”kansallisuusongelmia” …

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005353825.html -

Näin kommentointiin tuohon linkkiin:

”Etelä-Korean puolustusministeri väläytti mahdollisuutta Yhdysvaltain taktisten ydinaseiden sijoittamisesta Korean niemimaalle, mutta presidentin kanslia torppasi ajatuksen nopeasti”

 

Yhdysvallat runnoo – Kiina toppuuttelee

”... Aikanaan USA vaati Vietnamiin kovimpia mahdollisia toimia, ne toteutettiin. Mikä oli Vietnamissa lopputulos - niin vietnamilaisten kuin amerikkalaisten osalta? Samoin uho nuoremmalta US presidentti George Bushilta vuonna 2003 Irakia vastaan oli kovaa, uhoavaa ja rujoa. Missä mennään nyt, kun Irakissa on sodittu monin ulkoisin taisteluvoimin jo yli 14 vuotta?”

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/usa-vaatii-yk-ssa-kovimpia-mahdollisia-sanktioita-pohjois-koreaa-vastaan/6562662 -

 

Nyt esitetään sitten kysymyksiä todellisuudesta!

... Nyt jylisee HS West trolling manipulaationa

~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005353354.html -

 

Tulisikin kysyä näiden kahden pääpukarin – Yhdysvaltojen ja Pohjois-Korean Kim Jong-unin verrantoa. Aloitamme: 

Kumpi on sotinut enemmän omilta rajoiltaan ulos ja ulkona, alkaen sen jälkeen, kun Korean sodalle saatiin aselepo? Kumpi on käyttänyt ydinasetta ja miten, tositilanteessa? 

Onko uhkailu vaarallisempaa kuin todellinen sotaan johtava käyttäytyminen? Kumpi on tappanut sodissaan enemmän vieraiden valtioiden siviilejä? Ovatko nämä kaksi riitapukaria aseet vastakkain molemmin puolin keinotekoista kahden Korean rajaa? 

Mitkä ja minkä valtioiden sotavoimat olivat Korean sodassa pääosissa? Miksi Korean niemimaa jaettiin, ja ketkä tämän jaon tekivät? Onko korealaisilta milloin kysytty halusivatko he tämän jaon?

Lopuksi kysymme, mitä merkitsi mccarthyismi ja miksi USA soti niin pitkään Vietnamissa, joka oli myös keinotekoisesti aikansa jaettu aiempi Ranskan siirtomaa? 

Päätteeksi mietimme oliko Vietnamin yhdistyminen se tekijä, joka ajaa Pohjois-Korean korealaista Kimiä tuohon määrätietoisuuteen, miten hän nyt perittynä yksinvaltiaana harjoittaa - uhkarohkeudella kansansa nimissä/ "kansansa nimissä"?”

~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005353354.html -

Otsikko napattuna ylläolevan linkin alta:

Pohjois-Korea kiristää maailmaa kauhulla” -HS pääkirjoitus

 

...

Hyökkääkö Yhdysvallat – nytkin?

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239705-hakeeko-usa-hyokkayssyyta-pohjois-koreaan – [118 kommenttia lukijoilta]

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241240-pohjois-korean-kuritus-on-lantisen-kulttuurin-puolustushyokkays – [126 kommenttia lukijoilta]

 

  • tehdäänkö nyt kaikin keinoin amerikkalaisille (teko)syytä sotilaalliseen rynnäkköön korealaisten kimppuun ja uskaltaako The Great – fantastic - mahtipontisuudessaan US presidentti Donald Trump ottaa hirvittävän riskin – sillä nyt näyttäisi siltä, että Kiina ja Venäjä ovat löytäneet toisensa – samalle puolelle, ainakin tässä tapauksessa …?

Tosin eteläiset korealaiset ovat sanoneet, että he estävät kaikissa tilanteissa sodan syttymisen – onhan kyseessä veljet, joiden kanssa suurin osa historiaa on eletty yhdessä!

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU T FB FB FB BL BL BL BLOG 150571

 

DOC uhot_sapelit_koreasti_05092017.doc – OpenOffice Writer

PVM 05092017

 

442_4044

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (179 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

* kuvat lainattuja suomalaisten medioiden nettitarjonnasta ---

.
Kiina ja Venäjä tiivistävät yhteisrintamaansa ... (?)

...
~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005353314.html -

"Putin: Pohjois-Koreasta uhkaa kehkeytyä maailmanlaajuinen katastrofi, ”pakotteet hyödyttömiä” ... "
.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Putin voi yrittää pelata omaa peliään, mutta avaimet ovat Venäjän ja Kiinan välisestä kaupastakin johtuen Xi Jinpingin taskussa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Avaimet ovat yllättäen nuoren Kimin taskussa ;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #9
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

Kyllä, jos hän Pekingin neuvosta lopettaa kokeensa - muuttuu tilanne heti, jolloin alkaa neuvottelu koko Korean niemimaan rauhoittamiseksi ja vieraiden taistelu- ja hyökkäysvoimien poistamiseksi ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #27

Kiina haluaa Korean niemimaasta ydinaseetonta, jotta siinä sitten Kim Jong-un joutuu luopumaan sotaleluistaan. Keksittäväksi jää vaihtoehto, jolla Kim Jong-un vakuuttaisi erinomaisuudellaan kansansa TV-uutisissa. Kippari Kalle söi pinaattia ja pullisteli.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Kiina osaa odottaa, ja toimia tarvittaessa nopeasti. Ensin US pois niemimaalta, sitten neuvottelupöytä - sukulaisvaihto ja teollinen yhteistyö - etelä saa edullista työvoimaa pohjoisesta - sitten hiljalleen ydinaseet poistetaan ja tilalle tulee Kiinan ydinasesateenvarjo - koko niemimaalle, turva USA' ta ja Japania vastaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #46

Saattaa olla että Xi Jinpinginkään ajatus ei kulje noin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Xi' n ensimmäinen vaihe on saada amerikkalaisten taistelu- ja hyökkäysharjoitukset loppumaan - joita on kahdesti vuodessa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #64
Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

"Nyt huudetaan jo eteläisten korealaisten ministeriöistä amerikkalaisten taktisia ydinaseita apuun, vaikka vielä ennen eheän Korean pakkojakoa ei ollut mitään korealaisten sisäisiä ”kansallisuusongelmia” …"

... Ennen eheän pakkojakoa ei ollut mitään korealaistensisäisiä kansallisuusongelmia.

Eikö Ilkka Luoma muista/tiedä miten Korean sota alkoi toisen maailmansodan jälkeen, kuka hyökkäsi yllättäen yrittäen ottaa koko Korean niemimaan haltuunsa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Paavo, ongelmat alkoivat kun US ja N:liitto jakoivat kahdestaan niemimaan kahtia vuonna 1945-46 - japanilaisten vetäytyessä miehitykseltään ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Kyllä ja sitten Yhdysvallat vetäytyi.
Kun Pohjois-Korea hyökkäsi Etelä-Koreaan YK lähetti joukkojaan puolustamaan demokratiaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Asia on paljon monivivahteisempi - jutun saa mieleiseksi, kun unohtaa sieltä itselle epämieluisat osiot ;)

...
1.
" ... Vuosisatojen ajan Korea oli muiden valtioiden hallinnassa. Yhteen aikaan se oli osa Mongolivaltakuntaa, ja se on ollut myös Kiinan hallinnassa. ... "

2.
"Choseon-dynastia oli Korean pisin yhtäjaksoinen itsenäisyyden kausi vuosina 1392–1910. Choseon eristäytyi aikansa loppupuolella niin voimakkaasti ympäröivästä maailmasta, että sai liikanimen ”erakkokuningaskunta”.[1] Pohjois-Korea käyttää edelleen nimeä Choseon."

3.
"Vuosina 1910–1945 Korea oli Japanin siirtomaa. Japanin aseman voimistuminen niemimaalla oli alkanut jo 1870-luvulla, ja alistaminen siirtomaaksi sai ratkaisevan sysäyksen japanilaisten murhattua Korean keisarinnan vuonna 1895. ... "
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Korea_Japanin_miehit... -

4.
"Korean jakautumisella tarkoitetaan toisen maailmansodan päätteeksi tapahtunutta Korean niemimaan jakoa Yhdysvaltain eteläiseen ja Neuvostoliiton pohjoiseen miehitysvyöhykkeeseen. Liittoutuneiden voitto vuonna 1945 lopetti Japanin 35-vuoden Korean miehityskauden. Japanilaisten vetäytyessä Koreasta suurvallat sopivat keskenään, että Neuvostoliitto ottaa vastaan Japanin antautumisen Korean pohjoisosassa ja Yhdysvallat eteläosassa, jolloin rajaksi sovittiin 38. leveyspiiri. ... "
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_jakautuminen -

5.
Kiinnostuneena odottaisin tähän jatkokommentit alkavaa debattia varten ;)

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

USA on aliarvioinut aasialaiset!
Miten nopeasti Japani nousi sodasta ja miten Kiina on noussut talousmahdiksi.
Etelä-Korea myös ja Pohjois-Korea asetettiin boikottiin.
Pohjois-Korea on myös tehokas aasilainen eikä jäänyt toimettomaksi vaan hankki vaarallisen ydinaseen kun talous oli suljettu.

USA joka ei tehnyt rauhaa aikanaan on maalannut itsensä nurkkaan.

Ei tässä valkoiset europpalaiset pärjää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olisiko USA' n pitänyt oppia jotain Vietnamista?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

LOL, kuka siellä Korean niemimaalla uhoaa. Ja eiköhän Xi Jinping laita Kim Jong-unin järjestykseen ennen kuin sieltä alkaa tulvia Kiinaan miljoonittain pakolaisia ja/tai Kiinan maailmankauppa hankaloituu.

North Korean state TV announces successful ICBM test – video

https://www.theguardian.com/world/video/2017/jul/0...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Nylund kyselee kuka Korena niemimaalla uhoaa. Niin, kukahan siellä mahtaa uhota?

Tämä viimeinen vaihe uhoamisessa kai alkoi kun USA vaati ja sai KDKTS:n lopettamaan ydinohjelmansa v. 1994 (n.s. "Agreed Framework between the United States of America and the Democratic People's Republic of Korea"). Sen piti taata P.Korealle energiansaanti ilman ydinvoimaloita mutta USA ei pitänyt lupaustaan ja sovittu kehikko kaatui v. 2003. Syynä lienee pääsosin ollut Clintonin politiikka joka perustui ajatuksen miltei välittömästä P.Korean yhteiskunnllisesta romahduksesta. Nyt "nautimme" sen seurauksista.

Ennen tuota oli Korean sota ja sitä seurannut kahtiajako pohjoisen klaanihallintoineen ja etelän väkivalloin rakennettuine raakoine kapitalismeineen. Ja ennen sitä Japanin pitkä ja vielä raamepi miehitys aina 1900-luvun alusta.

Uhoajia siis löytyy monenmoista ja turhimmat niemimaan ulkopuolelta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tästä hetkestä kriiseineen kai kuitenkin puhutaan, historiaahan on maalla kuin maalla takanaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #17

Nykyisyyttä ei ole ilman historiaa - eikä nykyisyyden ymmärrystä ilman historian ymmärrystä.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #18

Fraasit ovat fraaseja, eivätkä auta tässä tilanteessa nimeksikään. Vai oletko kuullut sen enempää USA:n, Venäjän, Kiinan, Japanin tai kummankaan Koreoista viittaavan lausunnoissaan historiaan?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #19

Minä kun niiin toivoin noinkin lentävän sanonnan saavan edes aavistuksen verran kiinnostumaan siitä miten ja miksi nykyisyyteen on päädytty. Se kun nykyisyyden ymmärtämisen lisäksi auttaisi hahmottamaan myös mahdollisuuksien rajoissa olevia erilaisia tulevaisuuksiakin. Tai ainakin selkiyttämään niitä käsitteleviä ajatuksia.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #20

Todennäköisesti Xi Jinpingkin käsittelee tulevaisuutta myös historian valossa, kuitenkaan tuomatta sitä esiin miten tahansa kulisseissakin toimii.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #17

Ydinase ja Kimin dynastia ovat seurausta aikaisemmasta josta rauhan tekeminen on USAn aliarviointi aasialaisten tehokkuudesta iskeä takaisin.
USA vaatii ehdotonta kuuliaisuutta.
Jos Neuvostoliitto olisi pistänyt Suomen yhtä koville olisi muu maailma jotenkin ottanut kantaa mutta Pohjoi-Koreaa ei kukaan lännessä ole puolustanut.

Vaaralliseen ydinpommiin se nyt päätyi.

Kuuliaisuus koskee Suomeakin kun kuulumme USAn imperiumiin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

On aika yllättävää, kun meillä media ei ole ottanut esille Korean jakoa USA' n ja Neuvostoliiton toimesta (kahdestaan) - samoin US näkökulmasta mccarthyismi on jäänyt kokonaan selvittämättä uutisnälkäisille lukijoille - tässä maccarthyismi:

~ https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism -
.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #47
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Itse asiassa en ole löytänyt nykyuutisoinnista mistään - tuota alueen historialle ja nykyisille tapahtumille merkittävintä tapahtumaa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #47

Korean sota ja siihen johtaneet tapahtumat ovat meille kyllä tuttuja ainakin lukion historiasta. Media joskus esittelee asioiden taustoja ja ainakin nyt se olisi tervetullut.

25. kesäkuuta 1950 Pohjois-Korean joukot vyöryivät lamaisevalla ylivoimalla, valtaisan tykistötulen tukemana, valmistautumattoman Etelä-Korean armeijan yli. Puolustajien oli pakko vetäytyä ja ainoastaan YK:n tuki piti hyökkääjiä hieman aisoissa....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaisen kaavan mukaan muiden sisäisiin asioihin ei puututa, ennen kuin ne koskettavat suoraan kiinalaisia itseään ja nyt se ei vielä sitä tee ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Sehän on kuulunut Kiinan diplomatiaan, mutta arveletko että odottavat kunnes P-Korean toiminnalla on koitunut kiinalaisia koskevaa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Putin, Merkel ja Xi ovat ratkaisussa samaa mieltä - diplomatia ja neuvottelupöytä. Tähän Kim pyrkii ja amerikkalaisten poistamiseen niemimaalta - vihdoin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #45

"Tähän Kim pyrkii.."

Lähde?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

Pitäisi jo kysyä suoraan Kimiltä ;) ... vain harvat ovat sen kysymään päässeet. Kauko-idän ihmisillä on hyvin looginen, mutta meille yllättävä ratkaisukyky ja tahto sen saavuttamiseen.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Hyvää tässä kaikessa on että kohta diktatuurista on jäljellä enää limainen muisto. Ei jää ikävä Aasian läskipoikaa ja kaikkea sitä, mitä sairas sukunsa on saanut maassa aikaan.

Aikanaan maailma ihmettelee miksi YK ja sen jäsenvaltiot sallivat Pohjois-Korean kansanmurhan tapahtua kaikkien silmien alla ilman puuttumista.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

"Limainen muisto läskipojasta" --- noinko laskuvarjojoukkueen johtajakoulutuksessa, armeijassa ja poliisissa sekä lakiopinnoissa opetetaan ihmisistä puhumaan? Olen pettynyt, etenkin julkisen hallinnon puolesta.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Et taida Myyryläinen osata lukea? Diktatuurista jää limainen muisto. Olen pettynyt suomalaisen lukutaidon opetuksen puolesta. Säälittävä kommentti sinulta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #23
Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #23

Luulenpa osaavani ja luen jopa yksittäisiä lauseita pidempiä kokonaisuuksia: "... limainen muisto. Ei jää ikävä Aasian läskipoikaa ...".

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri Vastaus kommenttiin #36

Et taida osata Myyryläinen. Ensimmäisessä virkkeessä viitattiin instituutioon, toisessa henkilöön jota minulla ei jää ikävä. Se, että luulet osaavasi lukea parin virkkeen osalta, kyse on vain siitä että teet surkeita johtopäätöksiä.

Et muuten tee mitään vaikutusta viittaamalla taustaani. Olen laittanut sen näkyville siitä syystä että jotkut pääsevät itkemään taustastani silloin kun muusta ei saa revittyä asiaa. Itse harvoin viittaan ihmisen taustaan koska sillä ei ole minulle mitään merkitystä täällä, harrastuksissani tai työssäni.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #44

Ensin lauseessa viittaus instituutioon ja heti perään saman kappaleen seuraavassa lauseessa loukkaavasti henkilöön. Henkilöltä joka esittelee itsensä itselleen merkityksettömästi. ... mutta hohhoijaa, antaa olla ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Pasilla karkasi mopedi käsistä. Se on joskus inhimillistä ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #67

Ei missään tapauksessa vaan kyseessä on hyvä havainto. Sumopainija ulkonäköä arvostetaan Kaakkois-Aasiassa, joten kyseessä on kehu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #79

Henkinen köyhyys ja kaventunut tietotaito laittaa riekkumaan - oli kohde sitten mitä tahansa ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #81

Itse asiassa Kim Jong Unista "rakennetaan" isoisänsä näköistä ihan tarkoituksella ja siksi äijään. on uponnut muutama laardipurkki.
Nuorena hän piti kovasti koripallosta eikä ollut mikään huono urheilija. Läskit ovat tulleet aseman velvoittamana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #119

Suosittelen katsomaan Yle Areenasta nuoresta Kimistä tehdyn dokumentin - voisi nähdä vähän enemmän kuin vain median vääntämän "totuuden"! :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Todelliset laskuvarjosotilaat eivät käytä tuollaista kieltä - ei edes evl. Torsti Siren ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

En kyllä tuota allekirjottaisi. Olin RUKssa sissikomppaniassa ja meitä oli LJKn porukkaa sekä Rajavartiostosta.
Sanotaanko näin, että kielenkäyttö oli yhtä kovaa kuin koulutuskin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #80

Suomessa nykyään asuva - kohtuullista suomea puhuva Afganistanissa laskuvarjojoukkojen veteraanieversti (Afganistanissa kapteenin arvoisena) oli hyvin kohtelias, kun kuvaili Mujahideen taistelijoita - aivan kuin Andrei olisi ymmärtänyt noita kapinallisterroristeja - mutta kylmän viileä laskuvarjojoukkojen upseeri hallitsi kielensä, vaikka keskusteluissa kävi ilmi miten hänen miehiään kuoli amerikkalaisten toimittamien Stingereiden iskuissa - no, Andrei oli todellisessa sodassa - nämä suomalaiset eivät ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #84

Andrei kertoi mielenkiintoisia asioita. Ei ne venäläiset taisteluja hävinneet vaan sota hävittiin linjojen takana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #118

Andrei M.' ta sai sitä oikeampaa ja todellisempaa tietoa tapahtumista, jotka usein värittyvät, kun info kulkee useamman toimittajan näppäimistön läpi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Onpa komea kommentti - asiaa, juhlavasti ja niin maailmoja syleilevässä hengessä ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Vietnamin hajottaminen ja yhdistyminen esimerkkinä Kimien klaanidynastialle --- mielenkiintoista. Eipä taida olla ollenkaan mahdotonta, että sellaistaKIN väikkyisi heidän mielissään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tällaisen ajatuksen sain toukokuussa Pekingissä ... kone oli juuri laskeutunut Pjongjangista ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Niin niin... :-D

Jos menneitä muistellaan, niin stalinistit 70-luvulla esittivät Kim Il Sungia Koreoiden yhdistäjänä. Pohjois-Korean suurlähetystön väki kävi jopa jossakin Helsingissä järjestetyssä saamelaistilaisuudessa ja jakanut paikallaolijoille sylikaupalla kirjoja. Ilmeisesti saamelaiset laskettiin niihin anti-imperialistisiin ja edistyksellisiin voimiin, jotka tarvitsevat juche-aatteeen valoa. Kyseisistä teoksista ei ole yhtään säilynyt.

Juche aate vesittyi paperikonekaupan maksurästien vuoksi ja Kekkonen jopa esti Väyrysen vierailun Pohjois-Koreassa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Toukokuussa pääsin olemaan ytimessä, kun P-K ilmoitti hienosti verhotun vinkin Suomelle, avasi pelin idealla "voimme neuvotella vanhasta velasta", meillä ei kutsua oivallettu. Jäljet johtivat Pekingiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #103

Niin niin, minäkin olin siellä - huomasitko? :-D

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #117

Pekingissä oli tuolloin noin 20 miljoonaa muutakin ;) Ytimessä sen sijaan vähemmän - paljon vähemmän ...Tuohon ytimeen palaamme erillisellä artikkelilla.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Merkillistä että kaikki puhuvat E-Korean pään yli,kyllä silläkin on sanansa sanottavana,ei se ole pelkkä Usan marionetti,niinkuin eräät täällä antaa ymmärtää !
-Japani ja E-Korea ovat selvästi lähentyneet pohjoisen uhan edessä,,sekin on suotuisaa kehitystä !
-Mihin haaveiluun se perustuu,että p-korea(kiinan tuella) yhdistyisi etelän kanssa,,,se on kyllä enemmän kuin unennäköä,,se on houruilua vailla mitään todellisuuspohjaa !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ennen japanilaisten miehitystä korealaiset olivat hyvin yhtä - ei ollut etelä- eikä pohjois-korealaisia, kunnes US ja N:liito jakoivat kahdestaan tuon niemimaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Eiväthän ne Koreat yhdisty ennen kuin mahdollisesti hamassa tulevaisuudessa, sitä ei halua Kiinakaan ja miksi E-Korea ottaisikaan sen juche-aatteen sosialismin takapajulan vaivoikseen.

Saa nähdä kuinka käy, kolkuttaako Pohjois-Koreakin aikanaan Pariisin klubin portteja kuten Venäjä selvitäkseen Neuvostoliiton jälkeensä jättämistä veloista, ja nyt Kuuba.

http://cubajournal.co/cubas-economy-in-2017/

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Missä on kerrottu, että Juche-aate jatkuu "ikuisuuksiin" ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #32

Enhän niin kirjoittanutkaan, ja miksi jatkuisi. Putininkin kun kuultiin viiden uutisissa sanovan että ennemmin pohjois-korealaiset syövät ruohoa kuin luopuvat ydinaseistaan, ja siitähän on uutisoitu että P-Koreassa syödään nälkään ja aliravitsemukseen ruohoa. Ei se voi loputtomiin jatkua, ovathan pohjois-korealaiset kartalla eivätkä löytämättä viidakon uumenista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Pohjois-Korean tilanne on kovin erilainen - kun sen omin silmin käy katsomassa. Tuloerot ja etuoikeuserot ovat suuret, kuten miltei kaikkialla muuallakin. Ruoka on monille hyvin yksinkertaista ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #40

"Pohjois-Korean tilanne on kovin erilainen - kun sen omin silmin käy katsomassa."

Vuokra-autolla vapaasti ympäri maata, vai ainoastaan tulkin viemänä? Vai onko siellä autonvuokrausta?

Pohjois-Korea on Ruotsille velkaa 300 miljoonan euron edestä Volvoja – maksumuistutuksia lähetetty 40 vuotta

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/pohjo...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Ratkaiseva vihje Pekingin johdattelemana oli P-K'n avaus Suomelle halusta maksaa vanha vuosien - vuosien takaa oleva paperikonevelka - meillä ei oivallettu aiheen todellista sisältöä. Tämä tapahtui toukokuussa - samaan aikaan kun oli Pekingissä.

Ruotsalaiset hoksasivat myöhemmin tarjota välittäjäpalveluita - kriisiin.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #69

Hyvää päivää, kirvesvartta. Vastaisitko suoraan tähän koskien käyntiäsi Pohjois-Koreassa / Pjongjangissa:

Vuokra-autolla vapaasti ympäri maata, vai ainoastaan tulkin viemänä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Putin ei ottanut kantaa Juche -aatteeseen tai itsevaltaiseen sukudynastiaan, vaan kertoi määrätietoisuudesta ja yhteiskuntarakenteesta, joka kestää kovia iskuja ja vaatimatonta elämää - kuten todettua, meidän on täältä Suomen yltäkylläisyydestä ja turvallisuudesta vaikea arvioida pohjois-korealaisten maailmaa, jolle on kerrottu sen olevan jatkuvassa amerikkalaishyökkäyksen uhassa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Niinpä, nyt kun Kiina elää kapitalismia pikakelauksella ja myös Venäjä panostaa kaukoitäänsä, ei P.Korean mukaan tempautuminen ole kaukaa haettua.

Jossakin vaiheessa P.Koreankin on siirryttävä nykyisestä feodalismistaan eteenpäin. P.Koreasta on paljon ihmisiä vierastyöläisinä Kiinassa ja Venäjällä. Kun heitä alkaa olla suuremmassa määrin taas kotona, luulen paineiden kasvavan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Aikanaan kukaan ei juuri uskonut, että Saksat yhdistyvät. Aikanaan US voittoa Vietnamista pidettiin jopa itsestään selvyytenä. Pohjois-Korean sukudynastia voi sammua yhtenä "sopivana vuotena" ..., mutta seurauksena on x-aikaa jatkuva kaaos, vrt. Irak/Saddam ja Libya/Gaddafi ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #42

Pahin skenaario lienee, irakisaatio tai libyasaatio jossa joku ulkopuolinen demokratianviejä menee "auttamaan" hallituksen vaihdon kautta, värivallankumouksella tai jonkinsortin keväällä höystettynä. Luulenpa tosin, ettei Kiina eikä Venäjä katsele sitä n.s. hyvällä.

Toinen skenaario saattaisi olla, että p.korealaiset äänestävät jaloillaan kohti Kiinaa (ja Venäjää). Sitäkään naapurit tuskin katsovat hyvällä ja pakottanevat Kimin joko muuttumaan ja siirtymään syrjään jollakin aasialaisittain kasvot säilyttävällä tavalla.

Kolmas voisi olla totaalinen sisältäpäin tullut romahdus. Se tuskin on mahdollista vaikka äärimmäisen kurinalaiset systeemit tuppaavatkin hajoamaan äärimmäisen äkkinäisesti.

Muitakin lienee mutta mikä lie todennäköisin? Vähimmän kaaoksen ja hävityksen tie lienisi keskimmäinen?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #32

Kim Jong Il "täydensi" astetta ja siitä löytyy selkeä pyhä kolminaisuus kuten monista uskonnoista. Tämä veljensä hukuttanut kieroutunut diktaattori ei ollut tyhmä mies.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #89

Tyypillistä West trolling median kyllästämää lukijakommentointia - vailla syvällisempää tietämystä ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #89

Tajunnan LAAJENNUKSEEN ---

~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/07/06/ulkolinja... -
.

Itseasiassa tähän pitää lisätä ehdottomasti tämä ---
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Joseon -
.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Usahan ei ole päässyt pommittamaan pitkään aikaan. Oliko viimeinen maan tasalle pantu valtio Libya, Siitä on kulunut useit vuosia. Sotateollisuuden varastot alkavat olla tupaten täynnä ja katteet alamaissa. Johonkin pitäisi saada tuotteita menemään, jotta pisnes taas olisi entisellään.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Myös USA:lla on asevientiä, ei ole tarvinnut kokeilla pommikoneitakaan ulkomailla kuten Venäjän Syyriassa. Alkuunhan ne olivat suurelta osin maassa huollossa, mutta pysyivät kai sitten sen verran ilmassa että Venäjä sai niitä myytyäkin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

US on maailman eniten elävällä lihalla harjoitellut taisteluvaltio - liki yhtämittaista sotaa viimeiset 100 vuotta ...

~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi... -

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

#...ei ole tarvinnut kokeilla pommikoneitakaan ulkomailla kuten Venäjän Syyriassa..."

Mitähän sinä, Seija, nyt oikein haastat?

Asevienti ei kuluta materiaalia läheskään sillä tavoin kuin täysymittainen hyökkäys ja sota. Vietnamin ajoista lähtien, melko säännöllisin väliajoin Usa on nähnyt tarpeelliseksi pystyttää täysymittaisen sodan jotain miltei puolustuskyvyttöntä maata vastaan. Kyllä perusteet on ollut länsitiedonvälitykseen uppoavia aina YK:ta myöten, kuten Irakissa tai Libyassa. On sitten aivan eri asia, mitä tuolla touhulla on todellisuudessa saavutettu. No ainakin hyvät katteet ja kurssinousut. Katsotaan nyt miten tässä käy. Ettei vain nyt Trump joutuisi perääntymään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

US on maailman suurin asekauppias - vuodesta toiseen - taisi olla poikkeusvuosi, jolloin Venäjä vuonna 2013 oli ykkönen - Kiina on nousussa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #35

Niin no, eiväthän ne tähän kuulukaan, turhaan tulin vastanneeksi. No comment, mutta mitä katteisiin ja kurssinousuihin tulee niin Venäjä sai Krimin valloituksestaan pahasti takkiinsa, ja Venäjän talous oli jo 2013 ottanut takapakkia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Riippuu millä valuutalla ja muutoksilla katsomme asiaa ---

BKT, mrd. RUB, vuodesta 2007 - vuosittain:
33 248
41 277
38 807
46 309
59 698
66 927
71 017
79 200
83 233
86 044
20 091 - viimeisin arvo Q1/17

BOFIT/SP

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #70

Samalla aikajaksolla ruplan arvo on romahtanut murto-osaan ja Venäjän talous on romahtanut eli tuo kertoo vain inflaatiosta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #116

Väärää tietoa. aivan ensimmäiseksi Igor saa palkkansa ruplissa ja ostaa vodkansa myös ruplilla --- :)

...
Inflaatio, vuosimuutos, % vuodesta 2007 - vuosittain:
11.9
13.3
8.8
8.8
6.1
6.6
6.5
11.4
12.9
5.4
3.9 - viimeisin arvo 7/2017

SP/BOFIT

...
Vaihtotase - vuosittain - alkaen 2007 ---

Vaihtotase, mrd. USD
72.2
103.9
50.4
67.5
97.3
71.3
34.8
58.4
67.2
22.2
23.0 - viimeisin arvo Q1-2/2017 - HUOM! 6kk ...

Huomaatko, että vaihtotase on positiivinen ;)

SP/BOFIT

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Trump lupasi vaalikampanjassa amerikkalaisille lisää työtä. Asekauppa on kannattavaa. US on maailman suurin aseiden viejä, liki kaikkina vuosina. Aseteollisuus on alihankkijoidensa ja hyvän tulonmuodostuksen vuoksi erinomainen työllistäjä. Kun presidentti ylläpitää riittävästi uhkatilanteita maailmalla, niin kyllä asekauppa käy. Amerikkalaiset aseet ovat kentällä elävällä lihalla tarkkaan testattuja laatutuotteita.

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/trum... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Laosin aikana US juhli - siellä käytettiin enemmän US-pommeja kuin II Maailmansodassa Euroopan osalta yhteensä! Laos on maailman pommitetuin valtio!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mitähän se Laoskin tähän kuuluu, aasinsiltana Aasia?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #50

Laos on mielenkiintoinen vertailukohta koska siellä(-kin) USA teki ulkopolitiikkaa pommittamalla. Nyt se uhkailee P.Koreaa. "Vestigia terrent" niinkuin muinaisilla latinalaisilla oli tapana sanoa, tai ainakin Horatiuksella Aisoposta tapaellen.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #55

Olemmekohan lukeneet samoja uutisia: Kim Jong-un on uhannut pommittaa, ensin Guamia, ja USA on ilmoittanut vastaavansa jos P-Korea tekee pommi-iskun.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #56

Kun loikkaa pitkään historialliseen kierteeseen sopivasti keskelle, saa mieleisensä draaman kaaren.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #60
Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #61

Mielummin historiallisiin jatkumoihin. Sieltä löytyy paremmin apuja tälläisiin kysymyksiin ja ovat mielenkiintoisempaa katseltavaakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Seija hyvä, kerrotko nyt lukijoille missä US ja missä P-K on oikeasti todellisilla pommeilla, ohjuksilla ja kranaateilla operoinut ja minkälaisin tuloksin - uhrein - vaikkapa viimeiseltä 16 vuodelta ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #86

Ilkka hyvä, tunnetko olevasi nykyisessä tilanteessa altavastaajan asemassa kun yrität koko ajan palata jos ei kauemmaksi niin vaikka viimeisiin 16 vuoteen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #94

En. On erinomaisen tärkeää tiedostaa alkuperäinen syy, miksi tässä ollaan. Etkö tiennyt sitä? Jos et, niin kannustan perehtymään huolella myös seuraaviin tapahtumiin - heti jaon jälkeen!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #96

Ajattelin nyt aivan aluksi katsoa laukaiseeko P-Korea jotain ensi viikonloppuna huolimatta Kiinan vastalauseista, ja jos niin mitä Kiina sen jälkeen tekee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Muistatko nuoremman Puskan silmittömän uhkailun ja uhon, vähän ennen kuin hyökkäsi Irakiin 2003 - ilman mitään mandaattia! Irak on nyt 2017 sekaisin ja kaaoksessa - edelleen!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #55

Myyryläiselle tiedoksi, että Laosissa Yhdysvallat oli laillisen hallituksen liittolaisena taistelussa maahan tunkeutuneita sissejä vastaan. Laos ja Yhdysvallat eivät sotineet keskenään, mikä Myyryläisenkin on hyvä tietää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92

USA' n lahja "tukemalleen" Laosin hallitukselle ---

" ... Amerikkalaiset kaatoivat käytännössä yli 2 miljoonaa tonnia räjähteitä yhteen Kaakkois-Aasian köyhimmistä valtioista.

– Pommeja satoi taivaalta, kuvailevat laosilaiset.

Se pitää paikkansa, sillä Laos on monen mittapuun mukaan maailman pommitetuin valtio. Yhdysvaltojen pommitukset tapahtuivat vuosien 1964 ja 1973 välillä. Maahan kipattiin sellainen määrä räjähteitä lähes vuosikymmenen ajan, että sitä on vaikea edes ymmärtää. ... "

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/maai... -

.
Obama ei oivaltanut pyytää anteeksi.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #99

Sitten pitäisi Merkelinkin pyytää anteeksi, että Saksa lähetti osasto Kuhlmeyn Kannaksen torjuntataisteluihin kesällä 1944 ja Suomi pelastui.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #111

Vertaatko Kuhlmeyn pommituksia Suomen rintamalla 1944 US pommituksiin Laosissa?!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92
Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #92

Nuo "lailliset" hallitukset ovat "mielenkiintoinen" tarina. Milloin Saddam Hussein on laillinen hallitus ja milloin ei, samaten Noriega ja niin monet muut joiden laillisuus vaihtelee sen mukaan miten hyödyllisiä tai hyödyttömiä tai peräti haitallisia n.s. läntiselle arvoyhteisölle kukin kulloinkin on.

Oikeasti USA ei tunnustanut sotineensakaan Laosissa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #112

Trollit alkoivat käyttää sitä ja huvittavin väite on, että Neuvostoliitto ei hyökännyt Afganistaniin 27.12.1979 vaan meni "laillisen hallituksen tueksi". Puna-armeija kun listi koko "laillisen hallinnon".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #120

Jätetään tyhjät kommentit sikseen ja perehdytään aiheeseen ---

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Afganistanin_sota -

"Afganistanin sota käytiin Neuvostoliiton, sen tukeman Afganistanin demokraattisen tasavallan ja tätä vastustavien konservatiivisten muslimien ja heimojen välillä. Kesään 1978 mennessä Itä-Afganistanista alkanut kapina oli levinnyt maanlaajuiseksi. Loppuvuodesta Afganistan ja Neuvostoliitto solmivat YYA-sopimuksen.[2] ... "

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #131

Jep - ja tarina jatkuu:

"Spetsnaz-kommandot valtasivat Kabulin viestiyhteydet. 27. joulukuuta Neuvostoliiton neuvonantajat järjestivät juhlaillalliset valtion johdolle — kaikki pidätettiin, samoin kävi armeijan johdolle. 700 KGB:n Alfa-sotilasta afgaaniunivormuissa hyökkäsi presidentin palatsiin Kabulissa, ja presidentti Hafizullah Amin perheineen murhattiin.
Neuvostoliiton uutistoimisto Tass totesi propagandistiseen sävyyn: ”Hafizullah Aminin ja hänen apureittensa sekä amerikkalaisen imperialismin verinen klikki on syösty vallasta”"

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #112

Aikanaan US tuki varmuuden vuoksi Iran-Irak sodassa molempia osapuolia - tuolloin menivät CIA-raha-asiat todelliseen solmuun - oli vyyhti: Noriega, contrat - Afganistan - Mujahideen (nyk. talebaanit), Iran - Irak - kaikki löytyy ahkeralle googlaajalle, on jopa ansiokas tiiliskivikirja CIA' sta, jossa tuo muun muassa Reagan ongelma avattiin ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Amerikkalaisten toimintamentaliteetista esimerkki:

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/maai... -

" ... Se pitää paikkansa, sillä Laos on monen mittapuun mukaan maailman pommitetuin valtio. Yhdysvaltojen pommitukset tapahtuivat vuosien 1964 ja 1973 välillä. Maahan kipattiin sellainen määrä räjähteitä lähes vuosikymmenen ajan, että sitä on vaikea edes ymmärtää. ... " -Mtv

...
Obama ei pyytänyt anteeksi, vieraillessaan Laosissa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

USA:n ja EU:n tulisi uhata Kiinaa kauppasaarrolla. Tällöin Pohjois-Korean uho loppuisi nopeasti.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kiina omistaa liian paljon USA:a ja kauppa on ihan liian suurta. Kuka sen jälkeen tekisi kännykät ja muun viihde-elektoriikan jenkeille? Trump on jo uhannut ja saanut vastaansa USAn sisältä uhkauksen virastapidättämisestä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Sittenhän USA voisi uhata panevansa kaiken kiinalaisen omaisuuden takavarikkoon.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #71

Itse asiassa, JOS joku takavarikoilla voisi uhkailla niin se olisi Kiina. USA on reaalitaloudessa niin syvissä vaikeuksissa velkojensa kanssa. Tosin Kiinakaan ei halua sitä tehdä koska saatavien arvo todennäköisesti katoaisi luottotappioihin sillä USAlla ei ole millä maksaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Reipasta vapaan markkina- ja kilpailutalouden keinoja, eikö? ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalla on eniten US liittovaltion jvk-papereita, noin 1100 mrd USD - nykyään, enää pariin vuoteen, Kiina ei ole näitä papereita ostanut, vaan koettaa päästä niistä eroon.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #87

Totta, USAlaiset paperit ovat tällä hetkellä epäkurantteja. Lienevät niitä "musta Pekka" -kortteja joiden kukaan ei haluaisi pidellä kädessään kun seuraava finassikapitalismin kupla puhkeaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #90

Kiinassa on suuri huoli miten noiden papereiden käy ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjä, Saksa ja Kiina ovat diplomatian ja neuvottelujen kannalla - US jää yksin rujoine uhkailuineen sodalla ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuossa tilanteessa US on enemmän häviämässä ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Eskokreeta vai Kreetaesko, Luoma ja Myyryläinen aina kuin peppu ja paita :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #102

... ja tämä oli mikä argumentti mihin asiaan? Minkä se todensi paikkaansa pitäväksi ja minkä kumosi?

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Putinin mukaan pakotteet eivät ratkaise mitään joten jäljelle jää sotilaallinen ratkaisu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jäljelle jää taitava diplomatia ja amerikkalaisten hyökkäys- ja taistelujoukkojen poisto koko Korean niemimaalta.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Junat kulkevat Kiinassa normaalisti myös rajojen yli. Eivät taida heti lakatakaan kulkemasta. Mikähän se sellainen sotilaallinen ratkaisu olisi, jolla Pohjois-Korea laitetaan järjestykseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Niin kulkevat - tänäänkin -

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ja laivatkin, paitsi että Kiina palautti P-Korean hiililasteja jo viime vuonna.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalla on itsellään hiiltä vaikka kuinka paljon - P-K' sta saa toki vähärikkisempää - eli jokin peruste tälle kehitysmaatuelle ostaa P-K' n hiiltä. Tässä tilanteessa on varaa olla laadusta tarkka ja jos rikkipitoisuus ylittää sovitun - lasti palautetaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #98

Päivää puppugeneraattori, kyllä se johtui aivan muusta.

North Korean ships return home with coal after China tightens sanctions

About a dozen cargo ships on way to North Korean port amid stricter sanctions on Pyongyang over its nuclear weapons programme

http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/a...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #104

Tässä tapauksessa tiedän varmasti hiililastien palautussyyt.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #106
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

En ota enempää kantaa - hiililasteja on tosiaan palautettu, mikä ei ole niinkään ennenkuulumatonta pidemmälläkään aika-akselilla, sillä kehitysmaatuelle voidaan vaatia laatua, tai ainakin sovitun pitoisuuden toimitusta ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #98

Ja kannattaisi lukea tämäkin:

China and Russia unite against North Korean nuclear test

China’s nuclear safety agency starts monitoring radiation levels along its northeastern border

http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/a...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

Kiina noudattaa tekemiään sopimuksia. Toisaalta kiinalaiset huolehtivat inhimillisyydestä naapureihinsa, eivätkä hylkää pohjois-korealaisia kansana. Kehitysmaa-aputoiminta on lisääntynyt aivan viime aikoina liki räjähdysmäisesti!

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius Vastaus kommenttiin #115

Aika naivia uskoa Kiinan kommunistihallinnon hyvään tahtoon. Kiinalaiset antavat mieluummin pohjoiskorealaisten kuolla nälkään Kimin dynastian järkyttävän pakkovallan alla kuin yrittäisivät vapauttaa nuo onnettomat vuosikymmeniä kestäneestä kurjuudesta. Inhimilliset vaikuttimet eivät ole Kiinan harjoittaman politiikan elementtejä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #123

Oletko käynyt Kiinassa ja Pohjois-Koreassa? Olen huomannut, että väkevimmät kiinalaisuuden "asiantuntijat" ovat juuri heitä, jotka eivät ole edes käyneet Kiinassa turistimatkalla :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #135

Kiinassa kannattaa käydä samoin kuin Japanissa ja Etelä-Koreassa.

Pohjois-Koreaan on vaikea päästä, koska kiintiö on 2000 länsimaalaista vuodessa ja nuo kiintiöt ovat loppuun myyty pitkäksi aikaa.

Olen yrittänyt Suomi - Korea -seuran kautta järkätä sinne matkaa, mutta suomalaiskiintiöt ovat nykyisin pieniä ja tuskin itse sinne pääsen.

Omatoimimatkailu ei onnistu. Jos joku väittää menneensä Pohjois-Koreaan protokollan ohi asia ylittää uutiskynnyksen. Mikäli moisella haluaa rehvastella niin sen todentamiseksi olisi syytä esittää leimaa passissa, valokuvia, lentolippuja ja muita dokumentteja. Muuten tarina ei ole uskottava.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #144

Hyvillä suhteilla onnistuu "uskomattomatkin asiat" ;) ...

Muutoin kommentti 144 on totta.

...
Eräs pitkään Kiinassa vaikuttanut kiinakonsultti kertoi, että hiljaisuus on paras kaveri - vaitonaisuudesta tykätään - erityisesti Pekingissä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #146

Turkulaistuttuni, joka asuu nykyisin Vantaalla, ei ole päässyt Pohjois-Koreaan suhteistaan huolimatta (vielä).
Hän on ns taistolainen, ex kansanedustaja, opiskellut Moskovan yhteiskuntatieteellisessä instituutissa, oli Tiedonantajan päätoimittaja ja käydessään pari vuotta sitten Moskovassa hän kertoi, että Putin pyysi lähettämään terveisiä Antsulle (tämä vaatii sisäpiiritietoa).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi jälleen erinomainen kommenttiketju - edelleen laidasta laitaan debattia; laatua ja puoliroskaa, mutta se kuuluu sanan- ja mielipiteen vapauteen :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei meidän suomalaisten pitäisi ilkkua Pohjois-Korealle. Suomalainen yhteiskunta Kekkosen aikaan muistutti Pohjois-Koreaa hieman käytökseltään. Ihmiset olivat tietoisia siitä, millainen on hyvä kansalainen ja millaiset repliikit tulee lausua missäkin. Suomalaiset kauhistelivat ulkomaisia ohjelmia, jotka kuvasivat Suomea säälivästi ja olivat loukkaantuneita muun Euroopan suomettumis-keskustelusta. Eihän siinä suomalaisten mielestä ollut kysymys suomettumisesta, vaan Paasikiven-kekkosen linjasta. Räväkämpään poliittiseen kulttuuriin tottuneet ulkomaalaiset näkivät kuitenkin sen naurettavuuden ja teennäisyyden, mikä oli ominaista Kekkosen ajan Suomelle.

Suomalainen henkilönpalvonta saavutti huippunsa kun Kekkosen kuva laitettiin uuteen 500 markan seteliin. Tämä oli kenties hävettävin hetki Suomen lähihistoriassa. Demokraattisen maan vaaleilla valitun istuvan presidentin kuva valtion rahassa. Miltä tilanne olisi näyttänyt jos setelissä oleva presidentti olisi hävinnyt vaalit ja maan suurimmassa setelissä olisi ollut edellisen presidentin kuva? Teon taustalla oli itsestään selvänä ajatuksena ettei presidenttiä voida syrjäyttää vallasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomi saavutti huippunsa puolueettomuudessa vuonna 1975, jolloin Kekkonen kopautti ETYK- nuijan pöytään - kokouksen päätteeksi. Suomi tunnustettiin puolueettomaksi niin Yhdysvalloista kuin Neuvostoliitosta. ---

...
2] Kansalaisen paras kausi! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162987-... -

...
[ … kiistaton valtiomies Kekkonen ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/kiistaton-su... - ]

...
torstaina, maaliskuuta 13, 2014
Kansalaisen paras kausi elettiin Kekkosen aikana!

”Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa oli eletty” -lainaus

Urho Kekkosta 1] on hänen kuolemansa jälkeen paljon arvosteltu (ennen ei uskallettu) sekä kiitetty että moitittu. Kun on haukuttu, niin arvosteluperusteina ovat olleet vallanhimo, mahdolliset KGB-kytkennät, puuttuminen asioihin, jotka eivät päämiehelle kuuluneet; adjektiivit häikäilemätön, ja juonitteleva ovat myös olleet käytössä.

Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa on eletty. Ihmisillä oli töitä 2], tulevaisuudenuskoa 3], eikä puhuttu valtionvelasta 4] , ts. kansalla meni hyvin.

Jos presidentin kautta arvioidaan, niin mielestäni tärkeimmät kriteerit ovat alaisten hyvinvointi ja suhteet ulkovaltoihin. Ne olivat hänen kaudellaan kunnossa.

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

No ei. Töistä oli huutava puute ja Suomen väkiluku pieneni 70-luvun alussa kun joukolla muutettiin työn perässä Ruotsiin ja vähän kauemmaksikin, Eliniänodote oli Pohjoismaiden alhaisin ja sairaudet vaivasivat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #121

Ruotsiin mentiin paljolti paremman palkan perässä - tuolloin keksittiin lomaltapaluuraha, jotta toverit ilmaantuisivat hommiin - Suomeen. Tuo lomaltapaluudinosaurus on edelleen olemassa - nimikkeellä lomaraha.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #133

No joo - sieltä sai rahaa toisin kuin työttömänä Suomessa tuona huonona aikana.

Tässä on yksi kansantajuinen pruju: http://www.migrationinstitute.fi/files/pdf/present...

Tieteellisempiä tutkimuksiakin on tehty, mutta ne voivat olla raskasta luettavaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #142

Itseasiassa jos haluaa oikeasti tarkastella kehitysrytmiämme - kannattaa asettaa kolme käyrää asteikoille, vaikkapa aikajaksolle 1957 - 2017:

-Valtion velka ja (kansalaisten velka/ tuloerot)
-Työttömyys
-Ulkomaankaupan vaihtotase

Ehkä neljäskin:

Valtion omaisuus tasearvona - projisoituna vaikkapa vuoden 2017 rahaksi!

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #147

Vasta 1980-luvulle siirryttäessä suomesta tuli yhä selvemmin hyvinvointivaltio. Elintasossa suomi nousi Ruotsin rinnalle ja kehityksen vauhtia kuvaakin hyvin sosiaalimenojen yhdeksänkertaistuminen 1950-luvulta 1980-luvulle. Kulutustottumukset muuttuivat ja kuluttajasta tuli yhä enemmän halujensa toteuttaja. Kulutus myös tasa-arvostui, koska kuluttaminen yhdenmukaistui eri kuluttajaryhmissä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #148

Jos nyt aloitettaisiin noista esitetyistä neljästä graafista - se saattaisi avata silmiä! ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #150

Kannattaisi tutkia yhteiskuntaa kokonaisuutena. Nuo neljä detaljia eivät kerro yhtään mitään.

Esimerkiksi työttömiä ei juuri ollut vaan kymmeniätuhansia miehiä ja tuhansia naisia työllistettiin työttömyystöissä ja siirtotyömailla toisen maailmansodan jälkeen 1970-luvulle saakka. Työttömille ei maksettu rahaa. Kun leivänkanta koveni ja tupakkarahat loppuivat, oli lähdettävä työttömyystöihin sinne, minne määrättiin.

Maamme ulkomaankauppajärjestelmä tuolloin perustui korkeisiin tulleihin, tiukkaan tuontisäännöstelyyn sekä bilateraalisiin sopimuksiin kauppakumppanien kanssa.

Myös on syytä tarkastella, missä kunnossa valtiontalous oli tuolloin 1950-luvun lopulla. Suomessa oli lähes nihilistinen suhtautuminen valtion velkaantumiseen. Kun valtion menotalous painottui vuoden alkupuolelle, käynnistettiin leikkaukset ja julistettiin hätätila, vaikka tilit tasoittuivat vuoden jälkipuolella ja itse asiassa valtiontalous oli tuona vuonna (1957) ylijäämäinen

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #155

Oletko nähnyt nuo neljä graafia - talous- ja kansantalousasiantuntijat ovat aivan eri mieltä näistä tilastoista ja niiden merkityksestä nähdä todellisuutta - otetaan uusiksi, siis eikö ole merkitystä tutkinnalle kun katsastetaan yhteiskuntakehitystä?!!

-Valtion velka, vaikkapa suhteessa bkt' n tai oikeastaan vientituloihin
-Työttömyystilastot - siis työlliset kontra työttömät
-Ulkomaankauppa ja vaihtotase, tuonti pitää muuten maksaa jollain!
-Valtio-omaisuus taseena, osinkotuottajana ja lainavakuuksina!

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #157

Nyt pitää oivaltaa yhteiskuntamme kehityksen keskeiset indikaattorit.

Tässä on evästettä kansantajuisesti: Suomessa elettiin 1950-luvun alussa vielä pula-aikaa ja kahvi oli edelleen kortilla. Asunnoista oli huutava pula erityisesti kaupungeissa, kun maalta virtasi työnhakijoita ja sodan jäljiltä evakkoon saapuneet ihmiset olivat myös tulleet jäädäkseen. Vallitseva asumismuoto kaupungeissa oli vuokra- ja alivuokralaisasunnot. Viimeiset sotakorvaukset Neuvostoliitolle maksettiin 1952. Suomalaisella sisulla alettiin kuitenkin rakentaa hyvinvointiyhteiskuntaa, uusia ja täysin uudenaikaisia lähiöitä (esim. Espoon Tapiola) rakennettiin vauhdilla, sairaalaverkostoa ja kansanterveystyötä kehitettiin, Kansaneläkelaki uudistettiin ja mm. mielisairaanhoito muuttui kunnalliseksi 1952. Teitä alettiin päällystää pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin, mm. Helsingistä Turkuun vievä tie (Turuntie). Pula-ajan katsotaan virallisesti päättyneen 1954, kun kahvin säännöstely lopetettiin. Koulutustaso Suomessa oli 50-luvulla alhainen, vain 2,5 % oli ylioppilas-tutkinnon suorittaneita ja 93 % oli suorittanut kansakoulun loppuun, jos ihan sitäkään. Kesälomaa pidettiin silloisen työaikalain mukaan 1-3 viikkoa ja lauantait olivat työpäivä.
Työttömyyttä hoidettiin aivan eri tavalla 50-luvulla kuin nyt.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #159

Ei kiemurtelu auta - oletko nähnyt näistä graafit vaikkapa vuosien 1957-2017 väliltä?

-Valtion velka, vaikkapa suhteessa bkt' n tai oikeastaan vientituloihin
-Työttömyystilastot - siis työlliset kontra työttömät
-Ulkomaankauppa ja vaihtotase, tuonti pitää muuten maksaa jollain!
-Valtio-omaisuus taseena, osinkotuottajana ja lainavakuuksina!

...
Voimme lisätä vielä valtion velkagraafin rinnalle - yksityisten ja kuntien velkagraafin - mitä tuumaat, kertoisivatko ne jotain?

...
Ei liittynyt topicciin - pahoittelut lukijoille.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #162

No mistäs noite "graafeja" lisäilet - laitatko linkkejä niin kerron missä tuolla ajatusmallilla menee metsään ja mihin oikeasti pitää kiinnittää huomiota.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #168

Noihin graafeihin tulee lisätä myös alkuperäsuomalaisten syntyvyys ja maahanmuutto - sisään - ulos.

Graafit eivät mene metsään, jos lähtötiedot ovat oikein.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

ETYK ei todellakaan ollut mikään Euroopan riemuvoitto. Siinä Neuvostoliitto sai sementoitua Molotov-Ribbentrop sopimuksen etupiirijaon ja Itä-Euroopan pysyvän miehityksen. Itä-Euroopan puolelta sen allekirjoitti Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeen nukkehallitukset joiden legitimiteetti perustui puna-armeijan pistimiin. Mokoma sopimus oli eräs 1900-luvun historian synkimpiä hetkiä. Jotkut itäeurooppalaiset kuvittelivat lapsellisesti että ihmisoikeuspykälät koskivat heitäkin. Suomen puolueettomuustunnustus oli lähinnä vitsi ja tarkoitettu enimmäkseen kotimaisten tosiuskovien kulutukseen. Ulkomailla kyllä tiedettiin missä mennään.

Kekkosta voi siinä vaiheessa jo verrata afrikkalaisiin Taata-Musa tyyppisiin ikipresidentteihin, joilta valot yksitellen hiljakseen sammuivat. Kyllä Kekkosella ansionsa oli, mutta ei Paasikiven kykyä ja älyä.

En tiedä kuinka hyvin täälläkin olisi mennyt ellei ylimääräistä työvoimaa olisi saatu kipattua Ruotsin teollisuudelle, joka teki kunnon tavaraa läntisille markkinoille. Meillä taas keskityttiin idän kauppaan tunnettuine seurauksineen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #122

Suomelle vuosi 1975 oli ehkä merkittävimpiä arvostuksensaantovuosia - irtauduimme itäisestä puoliholhouksesta - silti saimme pitää taloudellemme ja ulkomaankaupallamme huippuedun - bilateraalisen kauppavaihdon, jolla torppasimme muun muassa kolminkertaistuneen raakaöljyn hinnan ... moni ei tätä oivaltanut, mutta ne, jotka veivät Neuvostoliittoon - tekivät jättitilejä ja toivat työtä suomalaisille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Skenaarioita voidaan viritellä myös kauppaamisen suuntaan. Kuka tai ketkä kauppasivat Israelille ydinaseosaamisen? Miksi Israelin ydinase ei ole laukaissut sitä kohtaan edes kriittistä keskustelua, saati sitten kauppasaartoa? US on maailman suurin asekauppias, liki jokaisena vuonna. Olisiko nyt syytä ryhtyä laajempaan ja puolueettomampaan tarkasteluun yleensäkin asekaupan osalta?

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005354956.html -
.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Aihellinen kommentti, mutta me ns. kuulumme länteen ja me haluamme laulaa lännen lauluja. Ei meille ole tärkeää nähdä todellisuutta. Toiset ovat sitä mieltä, että ummistamalla silmät todellisuudelta, olsi meidän etu. Toiset taas ovat toista mieltä.

Tapio Kuusela

Onko Israel uhannut ketään ydinaseellaan kuten Kim? Toiset eivät edes usko että sillä on sellainen, mutta itse toivon ja uskon että sillä sellainen on. Vuosien 2010 ja 2014 välillä USA vastasi 31% maailman aseiden viennistä ja Venäjä 275. Ei siis oleellista eroa mutta koska USA on kuitenkin edellä niin se on se paha poika ja onhan venäjä aseet aina olleetkin rauhan aseita.

Ilu myös osaa esittää valheellista propagandaa väittämällä ettei USA halua neuvottelupöytään ja sopivasti jätti Merkelin ja Trumpin puhelinkeskustelusta pois sen että kumpikin vaati Korean niemimaan tilanteeseen diplomaattista ratkaisua. Hän sen sijaan innolla kirjoitti kuinka Merkelkin liittyi Venäjän ja Kiinan kassa samaan rintamaan rauhanomaisesta ratkaisusta. Eli hänen mukaansa Trump ei halua neuvotella vaan ratkaista tilanteen asein.

Samoin ihmetyttää kuinka Korean sodan taustat ovat venäjämielisille täysin pimennossa. Pohjoisen kommunistit Neuvostoliiton tukemina alittivat sen. Tällaiset väitteet ja historian vääristelyt ovat jokapäiväistä luettavaa enkä ihmettele yhtään että valemdian lukijoita heidän joukossaan riittää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yleensä täällä ollaan kuvalla - omalla kuvalla. Tämä kommentti piti erikseen hyväksyä - hyväksyin kuten näkyy.

...
Vastaan tuohon US pr. Trumpin neuvotteluhalukkuuteen uutisella:

~ https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/218129-trump-jar... -

Trump on toiminnan mies - ohjukset lentoon!
...

Trump oli todennut, ettei neuvotteluista P-K' n kanssa ole mitään hyötyä!

...
Tosin tuhon Syyrian ohjusiskuun --- Trump on myös realisti, hän antoi käskyn tänä vuonna, jolla CIA lopetti salaisen aseavun Syyrian kapinallisterroristeille, tuo aseapu oli alkanut vuosi ennen amerikkalaisten aloittamia - ilman mitään mandaattia - Syyrian pommituksia vuonna 2014 ...

... oliko Trump lukenut historiaa ja huomannut, että US tuki myös aikanaan talebaanien edeltäjiä - Mujahideen kapinallisterroristitaistelijoita Afganistanissa -

... nyttemminhän Trump taistelee näitä Mujahideen terroristien jälkeläistä Talebaania vastaan - lisäten US aloittaman Afganistanin sodan 2001 taisteluvoimaa - lisäämällä amerikkalaisia rynnäkköjoukkoja Afganistaniin! Lisäämmekö mekin osallisuuttamme, olemmehan jo sodan osapuoli!

Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #143

Liityin facebookin kautta. Kyllä kuvani tiedät.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #164

Minä tiedän, mutta täällä on satoja, ellei jopa tuhansia lukijoita.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kuusela kysyi onko Israel uhannut ketään ydinaseellaan.

Ensinnäkin miltei koko ydinaseen käyttökelpoisuus perustuu sen uhkavaikutukseen.

Toisaalta Israel on julkisen epäsuorasti ja itseasiassa melko suoraankin uhannut m.m. Irania. Voiko esimerkiksi epäsuorasti suoremmin sen sanoa kuin: http://www.timesofisrael.com/iran-to-un-israeli-de....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #149

Uhkaa seuraa toiminta - jos ei uhkaa, niin toiminta voi olla yllätysjulmaakin - konkreettisesti - muistamme Gazan saartamisen, joka jatkuu --- Tosin miten luemme saartamisen - uhkaa jostain, vai todellisuutta käytännön elämälle, kuten se on jokapäiväistä Gazassa - myös Länsirannalla.

...
Hyppää pois topicista, mutta tässä ketju, jossa yli 21.040 kommenttia - aiheena Lähi-itä: Israel ja palestiinalaiset:

~ http://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_isr... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #152

Länsirannalla kannattaa käydä - esim Hebronissa vanhassa kaupungissa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #149

Isralin väitetään olleen valmis käyttämään ydinasettaan Jom kippur -sodassa kun Syyrian vastainen rintama oli vaarassa murtua ja samalla syyrialaislaivasto yritti läpimurtoa Israelin vesille.

Syyrialaisilla oli lähes kymmenkertainen ylivoima ja teknisesti parempi kalusto, mutta iippojen maastoutettuja tankkeja oli vaikea havaita. Niinpä iipat saivat torjuntavoiton raskain tappioin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #160

Ei aivan liity aiheeseen, mutta 1973 sodassa Israel jäi alakynteen kaikilla rintamilla - erityisesti Siinailla egyptiläisiä kohtaan - Nyt Israel ei ollut hyökkääjä, vaan hyökkäyksen kohde - vuonna 1967 tilanne oli toisin päin. Ilman US Henry Kissingerin suoraa asiaan puuttumista - olisi Israel saattanut hävitä koko sodan. Amerikkalaisten massiivinen tuli oli ilmeinen keino, jolla sodan kulku käännettiin ... ehkä saamme aasinsillan Koreoihin, jos E-K jäisi alakynteen, niin US puuttuisi tilanteeseen - maailmanpoliisina.

Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #149

No niinpä tietysti. Kumpi uhka tuli ensin, Iranin uhka ajaa israelilaiset mereen vai tämä linkissäsi mainittu? On aivan selvää että Israel on sille vihamielisten maiden ympäröimä jotka eivät hetkeäkään epäröisi tappaa heidät viimeiseen mieheen (naiseen ja lapseen) ja niitä te kannatatte.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #165

Tässä tapauksessa kannattaa perehtyä historiaan - hyvää osviittaa saa TIEDE.fi palstalta - siellä on Suomen laajin Lähi-itä keskustelu, elänyt aktiivina jo yli 10 vuotta, sisältäen 21.040 kommenttia, jotka ovat briljanttia - keskinkertaista ja roskaa ...

~ http://www.tiede.fi/keskustelu/7703/ketju/eiko_isr... -
.

Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #149

Niin Myyryläinen, lueskelin tuon antamasi linkin hieman tarkemmin ja siinä vihjaillaan atomiaseen käyttöön siinä tapauksessa että ei ole enää muita vaihtoehtoja. Kaikki, ehkä venäjämieliset pois lukien ymmärtävät Israelin aseman arabimaailmassa. Eli pallon Iranilla kuten Pohjois-Koreallakin tänä päivänä eli jos he tekevät ensimmäisen siirron he tulevat maksamaan siitä. Epäreilua varmaan teikäläisten mielestä, ei meikäläisten. Miten muuten USA:n pitäisi vastata P-K:n uhkiin? Vastaamalla että "jos lähetätte ohjuksia Guamille, me emme vastaa niihin"? Toisin kuin Ilu väittää myös USA on valmis neuvottelupöytään mutta sitä hän ei mainitse koska se veisi pohjan pois hänen sotapropagandastaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #166

Historia tunnetusti alkaa aina siitä kun joku lyö tai uhkaa lyödä takaisin. Lähi-Idässäkään mitään ei tapahtunut ennenkuin arabit ja muut ei-juutalaiset alkoivat puolustautua. Miksiköhän he sen aloittivat?

Jos siis Israelin uhkaus käyttää ydinaseita "tiettynä askeleena" reaktioissaan ei olekaan uhkaus, ei myöskään arabien uhkaus ajaa Cis-Jordaniaan tunkeutuneet siionistit pois ole sellainen et vice versa.

P.s. Sama logiikka pätee myös Korean niemimaan uhkailukierteeseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Paluu topicciin ---

"Choseon-dynastia oli Korean pisin yhtäjaksoinen itsenäisyyden kausi vuosina 1392–1910. Choseon eristäytyi aikansa loppupuolella niin voimakkaasti ympäröivästä maailmasta, että sai liikanimen ”erakkokuningaskunta”.[1] Pohjois-Korea käyttää edelleen nimeä Choseon"

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Joseon -

" ... Kiinalla oli voimakas vaikutus Joseonin kulttuuriin: maa solmi läheiset suhteet Kiinan Ming-dynastiaan ja sen hallinto järjestettiin kiinalaisen mallin mukaan. Samalla uuskungfutselaisuus omaksuttiin vallitsevaksi ideologiaksi. Kuningas Taejeon ja hänen seuraajansa aloittivat maan uusjaon yläluokalta muille luokille ja loivat samalla oppineen yangban-aristokratian. Oppineisuus kukoisti maan alkuaikoina: vuonna 1443 kuningas Sejongin valtakaudella luotiin uusi hangul-aakkosto korean kirjoittamista varten.[1] ... "

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ketju on alkanut harhailun - pysytään topicissa, sillä tilanne kehittyy korealaisittain koko ajan!

...
KIITOS! :)

Tapio Kuusela

Iluhan väitti että Trump näkee ainoana vaihtoehtona sodan kun rauhanomainen ratkaisu on Venäjän, Kiinan, Etelä-Korean ja Saksan vaihtoehtona. Olen siitä itse ollut koko ajan eri mieltä ja nyt voimme lukea kuinka Trump esitti jälleen tällaisen vaihtoehdon. Kiinan presidentin kanssa käydyissä neuvottelussa oltiin samaa mieltä Korean niemimaan saattamisesta ydinaseettomaksi vyöhykkeeksi. Trump sanoi, että aseet eivät ole ykkösvaihtoehto mutta nekin otetaan käyttöön tarpeen vaatiessa. http://www.rainews.it/dl/rainews/articoli/corea-no...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Trump uhkasi ensin sodalla - tämä on uutisoitu fakta. Peking on neuvonut Trumppia hillitsemään puheitaan, sillä kauko-idän kulttuuri ei katso hyvällä uhoajia, vaan vastaavat siihen. Nyt tarkkana - kun lukee tätä ketjua, huomataan kirkkaasti, että Kiina ja venäjä toppuuttelevat Trumppia, ja niin on syntynyt diplomatian kannattajien ryhmä, johon viimeisenä liittyi myös Etelä-Korea ... Tosin Trump oli aivan kriisin alussaan reilu ja jopa ilmaisi halunsa tavat Kimin ...

...
Lännenmiehen on vaikea tajuta, että Vietnam on rujo esimerkki amerikkalaisesta tavasta hoitaa asioita (P-K miettii tarkkaan ja edelleen mitä Vietnamissa tapahtui!), tuolloin se oli mccarthyismiä, nykyään maailmanpoliisiroolitusta.

Nyt tulisi ymmärtää, että Korean niemimaalla on vain aselepo, ja pääsotija etelästä oli US, joka on edelleen P-K' n keinotekoisen rajan takana* hyökkäys- ja rynnäköintivoimaisena! Aloitetaan tämä tajunnan laajennus tästä - ja jatketaan sitten debattia :)

...
* Mehän muistamme, että juuri US ja Neuvostoliitto jakoivat kahdestaan Korean niemimaan, kysymättä mitään itse korealaisilta - arvovaltasyistä - olivathan molemmat todelliset ja ainoat II Maailmansodan voittajat!

...

Tapio Kuusela

Me muistamme myös että Pohjoinen hyökkäsi Neuvostoliiton tukemana Etelään. Oletko myös sitä mieltä että Saksan aloittama toinen maailmansota oli oikeutettua koska ensimmäisen rauhanehdot olivat Saksaa nöyryyttäviä ja jätti katkeruuden siemenen?

Tapio Kuusela

Tässä Trumpin kommentti tämän vuoden toukokuulta. Paljon ennen edellispäivän tapaamistaan Xin kanssa. Ilu väitti että Trump muutti mielensä vasta tavattuaan Xin ja lopetti sodan pitämistä ainoana vaihtoehtona. Totuus on paljon tehokkaampi keino kuin 1000 propagandaa. http://nypost.com/2017/05/18/trump-to-seoul-we-wan...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #175

US pr. Trump:

" ... jos uhkailevat meitä, joudumme tuhoamaan koko Pohjois-Korean ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Tarvitaan välittäjää, Suomelle tarjottiin verhotusti tätä roolia jo toukokuussa 2017! Historiaa lukeneet muistavat Korean japanilaismiehityksen, aikana jolloin oli vain yksi Korea. USA vaatii vastuullisuutta. USA ja Neuvostoliitto jakoivat Korean kansan kahteen osaan, kysymättä korealaisilta mitään - vuonna 1945-46.

~ https://yle.fi/uutiset/3-9833852 -

" ... – Kiinan ja Venäjän on osoitettava, että ne eivät hyväksy näitä vastuuttomia ohjuslaukaisuja. Niiden on ryhdyttävä välittömästi toimiin. ... " - US um. Tillerson
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... USA'lta jäi huomaamatta, että P-K ei ampunut koeohjustaan juhlapäivänään, vaan pidättäytyi kokeesta ja näytöstä. Tuon jälkeen US masinoi lisää pakotteita, joita tosin koalitio Kiina ja Venäjä karsivat. Tämä nyt Japanin noin 600 kilometrin verran ylittänyt kärjetön koeohjus oli vielä Japanin kohdalla nousuosassaan lentoradallaan. Retoriikka on kohentunut lännen informoivana, koreaa hyvin osaavat sanoivat, että kääntämisen olisi voinut myös toisin tehdä ja tulos olisi ollut maltillisempi.

~ http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005368394.html -

" ...
Etelä-Korean puolustusministeriön mukaan ohjus todennäköisesti lensi 3 700 kilometriä ja nousi 770 kilometrin korkeuteen. ... "
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yhdysvalloissa taisteluhaukkojen sotakiima kiihtyy. USA' n on saatava aseteollisuudelle töitä ja elävän lihan koekenttiä. On turvallista sotia kääpiötä kohtaan, vieläpä hyvin kaukana omilta rajoilta. US' lla on kokemusta taistelutehtävistä Korean niemimaalla, jakoihan se kahdestaan venäläisten kanssa korealaiset jo vuonna 1945, kysymättä korealaisilta mitään! US pr. Trump tarvitsee nyt sodan, kuten nuorempi pr. Bush vuonna 2003, kun tämä rynnäköi Irakin kimppuun - YK' ssa esitetyin valheellisin syin. Nyt Trump k.iusaa kukonpojan äärimmilleen saadakseen tekosyyn taisteluiskulle.

...
" ... Markku Salomaa uskoo USA:n tekevän Pohjois-Koreaan ennaltaehkäisevän iskun ennen kuin Pohjois-Korea ehtii toteuttaa uhkauksensa vetypommikokeesta Tyynellämerellä ... "

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170924220041457... -
.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset