*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Edustaja Kanerva toisi läntisen sotakoneen Suomeen

  • Ilkka Kanervan natomopedi keulii vikuroiden - nyt läntiset sota- ja rynnäkköjoukot Suomeen - harjoittelemaan *
    Ilkka Kanervan natomopedi keulii vikuroiden - nyt läntiset sota- ja rynnäkköjoukot Suomeen - harjoittelemaan *
  • Ruotsi halunnee kieltää atomiaseet - Suomi ei. USA' n atomipommikoe kaukana omilta rajoilta *
    Ruotsi halunnee kieltää atomiaseet - Suomi ei. USA' n atomipommikoe kaukana omilta rajoilta *

Samanaikaisesti Suomen erityisasemaa paremmin tuntevat entinen pääministeri Matti Vanhanen (Kesk.) ja kokein ulkoministeripalvelusvuosiltaan Erkki Tuomioja (sdp) toppuuttelevat ja rauhoittelevat Ilkka Kanervan (Kok.) korskuvaa sotamopedia, joka näyttää keulivan vikuroiden … 

 

On erityisen vaarallista merkittävän puolustusvaliokunnan puheenjohtajan asemasta laskea tuollaisia harkitsemattomia ulostuloja – valtiosta, jolla on aivan erityinen asema idän ja lännen vedenjakajalla. Kanerva on vaarallinen mies kansakuntamme turvallisuudelle.

Eikä tässä vielä kaikki – Ilkka Kanerva, mukanaan Kokoomuksen sotaisat rautasaappaiset ja koppalakkiset – Ben Zyskowicz (Kok.), Pertti Salolainen (Kok.) ja eduskunnasta tilaa uusille antanut Kimmo Sasi (Kok.) ajaisivat Suomen Natoon, jopa väkisin – ohi kansanäänestyksenkin! [1 – Samaan aikaan presidentti Sauli Niinistö (Kok.) koettaa purkaa pitkäjänteisen linjansa mukaan Itämeren jännitteisyyttä ja olla jopa välittä idän ja lännen välillä [2

Tutkimme nyt meidän mediaa, miten se on meille enmmistöltään natovastaiselle kansalle hyvin tärkeää aihetta uutisoinut, ja aloitetaan itse Kanervan ulostulosta ---

~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005360849.html

” … Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva ehdottaa monikansallisten sotaharjoitusten järjestämistä Suomessa. ”Meille olisi suurin hyöty harjoittelusta tietysti omalla alueellamme”, Kanerva sanoo. Monikansallisia harjoituksia ei ole järjestetty Suomessa koskaan aiemmin … ” - HS ingressi

Kommentti ylläolevaan linkkiuutiseen:

... Kanerva on saatava pois vastuukysymyksistä. Hän on sodanuhan lietsoja, ja haluaa viedä Suomen Natoon - väkisin, ohi kansanäänestyksen. Kaimalta on mopedi lähtenyt käsistä. Kanerva on menettänyt kyvyn ymmärtää Suomen erityispiirteet. Tällainen kyvyttömyys on kansakunnallemme vaarallista. Ilkka Kanerva on turvallisuusriski suomalaisille!

     

    Ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja ja entinen pääministeri Matti Vanhanen rauhoittelee

    ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vanhanen-torppaa-kanervan-ehdotuksen-monikansallisesta-sotaharjoituksesta-suomessa-parempi-etteivat-ole-nayttavia-ulospain/6569024 -

    ” … Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen (kesk.) toppuuttelee puheita suuren, monikansallisen sotaharjoituksen järjestämisestä Suomen alueella. Vanhanen sanoo pitävänsä Puolustusvoimien tavasta harjoitella niin, ettei se ole ulospäin näyttävää … ” -Mtv

     

    Ruotsi allekirjoittanee ydinaseiden kieltämiseen tähtäävän sopimuksen!

    Suomi on ilmoittanut, ettei se niin teeherää kysymys miksi?

    ~ http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005359835.html -

    ” … Kansainvälinen sopimus ydinaseiden kieltämisestä kuulostaa myönteiseltä hankkeelta eikä suinkaan vaikealta kiistanaiheelta puolustuspolitiikassa. Ruotsin todennäköinen aikomus allekirjoittaa uusi ydinasesopimus YK:ssa ensi viikolla nostattaa kuitenkin merkittäviä ongelmia Ruotsin tavoitteekseen asettamalle kansainväliselle puolustusyhteistyölle. Valtaosa länsimaista, Suomi joukossa, ei allekirjoita sopimusta. Yhdysvallat on varoittanut Ruotsia allekirjoittamisen vakavista seurauksista yhteistyölle Yhdysvaltojen ja Naton kanssa … ”

    Kommentti ylläolevaan linkkiuutiseen:

    Jos Suomi ei allekirjoita ydinaseettomuutta, tarkoittaa se sitä, että luotamme niiden voimaan ja pidämme oven auki Naton ydinaseistuksen kaikkivoipaisuuteen. Outoa. Ruotsi on tekemässä ratkaisevaa eroa Suomeen nähden.

    Voimme jopa olettaa, että jos Ruotsi tuon todella allekirjoittaa, niin se seuraavaksi ottaa yhteyttä Moskovaan ja saa uhkaamattomuus- ja hyökkäämättömyyssopimuksen Venäjän kanssa. Putoammeko junasta, vaikka presidenttimme yrittää pitää meitä lähettivaunussa.

       

      Ruotsalaiset vaistoavat, ettei Suomi liitty ydinaseettomuutta ajavaan sopimukseen -

      … niinpä he käyttävät keinoja, jotka eivät pure suomalaisiin, ja näkevät historiaa omalla tavallaan – itse säästyen II Maailmansodasta sinänsä taitavalla kauppapolitiikalla – myivät kaikkea tärkeää niin Saksan kolmannelle valtakunnalle kuin liittoutuneillekin, siis äkkikatkuisuutta ruotsalaisittain ¨ ~ https://yle.fi/uutiset/3-9823442

      ...

      1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkiosasto-kokoomuksesta-kurvaa.html -

      2 ~ http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709092200382980_u0.shtml -


       

      Ilkka Luoma

      Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

      https://ilkkaluoma.blogspot.fi


       

      US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 150927

      DOC kanerva_taisteluharjoitukset Suomeen_10092017.doc – OpenOffice Writer

      PVM 10092017

      463_4522

      Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

      2Suosittele

      2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

      NäytäPiilota kommentit (151 kommenttia)

      Käyttäjän JariPirppu kuva
      Jari Pirppu

      Suomi olkoon ikuisesti kremlin taskussa ja luopukoon kokonaan maanpuoluolustuksesta,parasta olisi ulkoistaa se pun.eikun venäjän sotavoimille,,eroon eu;sta ja euraasian liittoon,,sse liene venäjän tavoite,jota täällä monet haikailee !
      -Venäjän Zapad harjoituskin on täysin rauhanomainen ja hyvää tarkoittava,eikä itseasiassa lainkaan sotaharjoitus,,,,!

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Luotamme omaan armeijaan:

      sunnuntaina, helmikuuta 19, 2006
      Suomi on aina turvannut omaan armeijaan

      " ... Tulevaisuudessa hyvin koulutetut sotilaamme voisivat olla kaikkien arvostamia oikeudenmukaisia sotilaita apuna niin luonnon katastrofeissa kuin ihmistenkin välisissä konflikteissa. Turvaamisoperaatiot ovat vapaaehtoisia ja maastamme löytyy kansallista henkeä lähteä hoitamaan näitä uhrejakin vaativia tehtäviä. Huomenna upseerimme ja sotilaamme voivat olla arvokas vientituote; rauhanturvaaminen voisi olla tavaramerkkimme maailmalla ja se vaatii uskottavaa taistelu-, koulutus-, ylläpito-, kalusto- sekä varusteominaisuuksia.

      Amiraali Kaskeala puhui Suomen kansan enemmistön kannatuksella. Suomen on syytä pitää varusmiesarmeija myös idealla: armeija tekee pojista miehiä. Armeijamme potee jatkuvaa rahanpuutetta, vaikka kansalaisilta kysyttäessä he antaisivat suuremman tukensa uskottavan puolustuksen kohentamiseksi. Toivomme amiraali Kaskealalle voimia ylläpitää keskustelua yllä. Suomi tarvitsee vahvan armeijan, emme tarvitse Nato-kytköstä, nykyinen yhteensopivuus riittää.

      Suomen armeijalle on hankittava heidän tarvitsemat aseet, ylläpitokyky, huolto sekä koulutus, myös reservin osalta. Suomen on saatava omat erikoisjoukot nykypäivän nopeatempoiseen konfliktihallintaan sekä kaikki kyvyt vastata myös tietotekniikan mukanaan tuomiin haasteisiin. Eduskuntavaaleissa kansa voi sanoa sanansa mielipiteenään Suomen puolustusvoimista. Todenhetkellä me voimme luottaa vain itseemme ja kykyihimme. ... "

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/02/suomi-on-ain... -

      ...

      Käyttäjän leskinen kuva
      Seppo Leskinen

      joo, olen ollut pitkään sitä mieltä, että Kanervan tapaisista natottajista tulisi päästä eroon. Se olisi turvallisuutemme kannalta tärkeää...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215094-... -

      ...
      ~ Kokoomuksen koppalakkiosasto keulii natomopoillaan kansakunnan ohi!
      ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... -

      59 lukijakommentttia

      ...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      ... Onhan itsestään selvää, että Venäjän harjoitus on hyökkäyksellinen ja Naton + Suomen ja Ruotsin taas puhtaan puolustuksellinen - kyseessä jälleen hyvin tyypillinen West trolling uutismanipulaatio, jonka yhteyteen kansanedustaja Ilkka Kanerva olisi tilaamassa myös Suomen alueelle samankaltaisia taisteluharjoituksia - huh, huh, nyt kyllä Ikellä mopedi vikuroi pahasti. Olisiko median kysyttävä arviota myös hiukan puolueettomimmilta ammattiosaajilta, kuten evp. ev. tohtori Pekka Visurilta? Samalla tätä Venäjän uhalla lietsontaa voitaisiin edes vähän viedä todellisempaan suuntaan.

      ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170907220037432... -

      ...

      Käyttäjän ManuKorkman kuva
      Manu Korkman

      Puolueettomista ammattiosaajista eli upseereista 71 % kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. SK kyselyn mukaan.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      ~ http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Na... -

      Ote:
      " ... Vaikka Suomen Kuvalehti otsikoikin sotilaiden haluavan sotilasliitto Natoon (SK 8/2016), Yrjö Jaatinen (KSLM 15.3.) on oikeammassa ilmaistessaan oikean Nato-jäsenyyttä kannattavien upseereiden osuuden olevan alemman, sillä koko Upseeriliiton (UL) 6178 jäsenestä (1.1.2016) kannattajia on vain 23,81%.
      Uusimmassa Sotilasaikakauslehdessä (SAL 3/16, 17.3.) UL:n pääsihteeri Hannu Sipilä kertoo jäsenkyselyiden yhtenä tarkoituksena olevan keskustelun herättämisen upseereille läheisistä ajankohtaisista yhteiskunnallisista asioista, kuten turvallisuuspolitiikasta.

      Hän myös puolustaa upseereiden sananvapautta tuoda kantansa esiin Nato-asiassa näin kollektiivisesti, ”koska moni arastelee keskusteluun osallistumista omalla nimellään” ja kieltää, että tavoitteena olisi ”repivä lööppijournalismi”. ... "

      ...
      kirjoitti - Veikko U. J. Heinonen
      yhteiskuntatieteiden tohtori
      lentoupseeri, majuri evp
      .

      Käyttäjän ManuKorkman kuva
      Manu Korkman Vastaus kommenttiin #8

      Upseeriliitton kyselyssä aktiiviupseerien Nato kannatus oli 64 %. Erityisen suurta kannatus oli everstien ja kenraalien joukossa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

      Luitko kokonaan edeltävän kommentin - linkin alta?

      ...
      Tässä lisäksi huippu-upseerin toteamus ja analyysi:

      Eversti Pekka Visuri ei keksi Natoon liittymiselle järkevää perustetta.
      Kaksi kolmesta suomalaisesta vastustaa jäsenyyttä sotilasliitto Natossa, kun vain joka neljäs tukee sitä. Kokoomuspoliitikot ja Martti Ahtisaari kiirehtivät Suomea liittymään ”oikeaan viiteryhmään” ja saavat lausunnoillaan hyvin tilaa mediassa. Miksi propaganda ei tehoa?

      ~ http://voima.fi/blog/arkisto-voima/ei-osu-eika-uppoa/ -
      .

      Käyttäjän ManuKorkman kuva
      Manu Korkman Vastaus kommenttiin #17

      Toki luin. Taloustutkimuksen kysely upseereille on tehty 2017. Siinä on aika selvät luvut palveluksessa olevien upseerin Nato kannasta, 64 % jäsenyyden kannalla.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

      Suomessa kansa kantaa aina lopulta kaiken vastuun - ja kansakuntamme mielipide on kiistaton ja vakaa - yli puolet kansastamme vastustaa Natoa, jatkuvasti - jo yli kymmenen vuoden ajan.

      Lisäksi Naton Artikla 5 voisi olla meille kohtalokas - täältä idän ja lännen vedenjakajalta! Me emme halua muiden ulkopuolisten sotiin ...

      Käyttäjän ManuKorkman kuva
      Manu Korkman Vastaus kommenttiin #22

      Tässä onkin kyse ammattilaisten mielipiteestä. Minusta on erityisen huomioitavaa korkeimpien upseerin, everstien ja kenraalien, suuri Nato myönteisyys.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

      Otetaanpa lisää todellisia sotilasasiantuntijoiden analyyseja ---

      " ... Suomen Nato-jäsenyydestä saattaisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä maamme turvallisuudelle. Tällaisen johtopäätöksen tekee everstiluutnantti Fred Blombergs, joka työskentelee erikoistutkijana Puolustusvoimien tutkimuslaitoksella. Blombergs kirjoittaa Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista tuoreessa Sotilasaikakauslehdessä. ... "

      ~ http://www.ksml.fi/kotimaa/Erikoistutkija-Natosta-... -

      .
      Täällä jo olevan evp. ev. tohtori ja prof. Pekka Visurin viisaan raportin lisäksi.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      [2016]

      "Kokoomuksen puheenjohtajaehdokkaat ovat yhtä mieltä siitä, että Suomen pitäisi hakea Nato-jäsenyyttä ensi vaalikaudella. Kenties hieman yllättäen kukaan ei myöskään pidä kansanäänestystä Natosta välttämättömänä. ... "

      ~ http://www.verkkouutiset.me/nato-kansanaanestysta-... -

      ...

      Viimeinen säie itsenäisyydestä, ---

      Nyt natokiima ja -uskovaisuus hipovat pienoisvähemmistössä pilviä -

      ... Meille kutsutaan yhä väkevämpiä sen toisen ydinasesuurvallan taistelu- ja tuhoamiskoneita - harjoittelemaan rynnäkköhyökkäyksiä itään, esimerkiksi Kuopion Rissalasta |3. Aivan kuin ajatuskoneisto ei lainkaan raksuttaisi, että se jos mikä luo kysymyksiä rajan taakse, mitä nämä suomalaiset oikein meinaavat.
      |3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/04/olemmeko-jo-... -

      Tässä kohtaa on esitettävä se kuuluisa kysymys:

      “Miten, milloin ja kuinka nyt tämä idän karhu - Venäjä on uhannut, vaaraa aiheuttanut tai muutoin järkyttänyt syvää, reilu 70 vuotta kestänyttä rauhantilaa, sen ollen pisin rauhantila koko suomalaisen ihmisen historiassa, ellei oteta huomioon tsaarien aikaista Suuriruhtinaskunta-aikaa, jolloin elimme rauhassa vielä pidempään - tosin englantilaiset kävivät 1800 -luvulla Krimin sodan aikana kurittamassa rannikkosuomalaisia pistohyökkäyksin ja laivapommituksin.

      Mistä näitä russofobisteja oikein sikiää?
      Nyt luodaan urakalla Venäjän uhkaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu... -

      ...
      ...on olla ilman Natoa!

      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Eihän maanpuolustusta voi rakentaa äänestyksillä vaan asia pitää antaa asiaa tuntevien päätettäväksi. Eihän kansan mielipiteitä juuri ollenkaan kun YYA -sotilassopimus ratifioitiin.

      Sata vuotta sitten kapinaan nousseessa Punakaartissa asiat ratkaistiin äänestämällä ja huonosti kävi, vaikka materiaalia ja joukkoja oli enemmän kuin laillisen hallituksemme armeijalla. Punaisen Tampereen läntinen puolustus romahti Siurossa kun puolustavat punakaartilaiset päättivät lähteä Tampereelle.

      NATOn suurin riski Suomelle on, että päätetään ajaa omaa puolustusta alas, minkä kenraali Hägglund on tuonut esille. NATo on vain lisäarvo, josta tarvittaessa saisimme sitten vaikka niitä A-10 tankintuhoajia. Kun agressiivinen itänaapurimme, joka käyttää sotavoimiaan ulkopolitiikan jatkeena, tietää tämän niin saamme olla rauhassa, mikä tuo vakautta koko Itämerelle.

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Nyt kannattaa rauhoittua - suomalaiset ovat harjoitelleet kansainvälisissä harjoituksissa useasti ja juuri nyt Ruotsissa. Ei niistä ole kenellekkään mitään ongelmia ollut.

      Suomessakin on ollut aiemminkin kansainvälisiä harjoituksia, mitkä ovat kehittäneet isänmaamme puolustusta. Tänäkin vuonna ilmavoimamme suorittivat puolustusharjoittelua Suomessa A-10 -tankintuhoajien kanssa. Tuollainen tuo turvaa meille jokaiselle.

      Ydinaseeton Pohjola oli aikoinaan Kekkosen ajatus, mutta se kaatui tuolloin itänaapurimme kielteiseen asenteeseen ja ilman sitä koko sopimus olisi ollut yhtä tyhjän kanssa.

      Sama asia nytkin.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Uutisointi:

      " ... Monikansallisia harjoituksia ei ole järjestetty Suomessa koskaan aiemmin ..." -HS ingressi
      ~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005360849.html -

      Ilmeisesti Hesari valehtelee ja lukijat tietävät paremmin?

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      No ei pidä kärjitää, mutta mediaa seuraavat muistanevat, että ainakin tänä vuonna A-10 tankintuhoajat ovat harjoitelleet Suomessa samoin kuin Lapissa oli suuri lentosotaharjoitus, johon osallistui lähes kymmenen maata ja B-52:kin kävi pyörähtämässä.
      Toissa talvena yhdysvaltalaissotilaat taisivat polttaa jopa omat varusteensa harjoitellessaan Lapissa ja aiemminkin siellä on harjoiteltu. Eräässä harjoituksessa ranskalaiset esittelivät Rafaelea suomalaisille, koska se on yksi vaihtoehto seuraavaksi torjuntahävittäjäksi puolustusvoimillemme.

      Voi olla, että "just tollasta" Kanervan ehdottamaa harjoitusta ei ole vielä täällä ollut, mutta eikös viime kesänä (2016) Hangon suunnassa ollut joku puolustuksellinen rannan turvaaminen syöksyveneillä, johon osallistui kansainvälisiä joukkoja.

      Pasifisteille nämä kaikki ovat tietysti myrkkyä ja vaikka heitäkin pitää puolustaa niin heillä on oikeus mielipiteisiinsä.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

      On toki totta - Hesari kärjistää juuri tätä natofanatiaa ja Venäjän uhkaa! Olet oikeassa!

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #18

      Niinkö - taidamme lukea uutisia hieman eri tavalla ;-)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

      HS oli kyllä tällä kertaa erittäin oikeassa - ei koskaan ole ennen järjestetty.

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

      Toki on: Esimerkiksi Hangossa 2016 Baltops-harjoituksiin osallistui 20 maata, 35 merialusta ja 70 ilma-alusta eikä tuo suinkaan ole ainoa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

      Kirjoittaako HS väärin, vai lukija lukee väärin, ja huonoimmillaan ymmärtää väärin?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      [2016] Suomi ei ole Natossa – eikä sitä halua!

      [Itsenäisyytemme viimeinen säie on olla ilman Natoa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/10/itsenaisyyte... - ]

      Kansakuntamme on vakaalla enemmistömielipiteellään torjunut|11. pienen poliitikkovähemmistön Natoon pakkosyötön |12. – määrätietoisesti, vuodesta toiseen. EU valtioista suurin osa on sotilasjohtajuudeltaan USA’ n hallitseman Naton piirissä. Vain me, ruotsalaiset, itävaltalaiset ja irlantilaiset ovat rauhantahtoisesti pitäytyneet ulkona lännen sotilasliitosta. Esimerkiksi EU valtio ja Pohjoismaa Tanska on suorittanut hyökkäys- ja rynnäköintilentoja Irakissa ja ilmeisesti myös Syyriassa.

      Nyt Ranska on pyytänyt apua – sotilaallisesti

      Ranska pyysi apua nimenomaan EU’ lta – Lissabonin sopimukseen vedoten. Ranska on myös Naton jäsen, tosin oli siitä presidentti Charles De Gaullen aikana erossa – eropelissä. Ranskassa on aina ollut haaveita yhteiseurooppalaisesta puolustusjärjestelystä, jonka Saksa, ainakin liittokansleri Gerhard Schröderin aikana olisi myötämielisesti nähnyt sen jatkuvan aina Euroopan itärajoille – Uralille saakka |13..

      Kun Ranska pyytää apua, on siihen vastattava

      ’Nato - jenkaajat’ |14. oivalsivat, että tässä on se salainen ujutusportti Natoon. Kun sotilaallisen voiman käyttöön liittyvä laki muutetaan sellaiseksi, että se sallii suoraan sotavoimamme so. puolustusvoimiemme taistelukyvyn luovuttamisen muiden EU valtioiden pyytämiin konflikteihin, sotiin ja taisteluihin, mitä turvalausekekin todellisuudessa tarkoittaa.

      Näin päätös sotavoimiemme käytöstä siirtyy seuraavalle askeleelle,

       … eli EU Bryssel voi myöhemmin komissiopäätöksellä tehdä ratkaisun, jossa EU liittyy Natoon – myöhemmin, jopa vain yksinkertaisella enemmistöllä [?] Tämä vie lopulta kansamme vastaisesti meidät Natoon – sotilasliittoon, jonka sotilasjohtaja USA on maailman eniten sotia käynyt ja käyvä kansakunta.

      USA sotii aina kaukana omilta rajoiltaan. Viimeisenä lähimmillään meitä USA ilmavoimillaan (USAF) harjoitteli taistelurynnäköintejä Viron Ämarissa |15., jossa suomalaiset hävittäjärynnäköintikoneet - Hornetit olivat myös mukana. Muistamme meille pyytämättä ja yllättäen sorvatun Nato – isäntämaapöytäkirjan! |16.

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/suomi-nato-t... -
      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Ei "ihan" tuolla tavalla. Yksittäisten mielipidekyselyjen laajentaminen koko kansaa koskevaksi absoluuttiseksi totuudeksi on "hieman rohkeaa". Eihän silloin tarvittaisi edes mitään äänestyksiä - kyseltäisiin vain muutaman kymmenen ihmisen mielipiteitä jä niistä sitten väännetään lopputulos.

      Koko NATO -keskustelu on käymättä ja asiaa tunnetaan aika huonosti. Jotkut jopa luulevat suomalaisten muka joutuvan Koreaan sotimaan Naton jäsenenä.

      Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
      Pekka Keskinen

      Me olemme puolemme valinneet. Kuulumme Euroopan yhteisöön, emmekä ole olleet puolueettomia enää vuosiin. Se, että meillä on erityisuhteet Venäjään ei tee meistä puolueetonta, ainakaan Venäjän silmin. On vaan meidän omaa typeryyttä, että olemme muodollisesti puolustusliiton ulkopuolella. Toivottavasti tämä tilanne ei jatku pitkään, vaan pääsemme sotilasliiton jäseneksi.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Olemme täysin erikoislaatuisessa asemassa - olemme idän ja lännen vedenjakajalla - itse olemme - periytyen niin lännestä kuin idästä.

      Olemme sotilaspoliittisesti liittoutumaton valtio, ja viimeisiä itsenäisyyden rippeitä on kuulumattomuus Natoon!

      ~ 5 Itsenäisyytemme viimeinen säie ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214478-... -

      Ote:
      " ... Nato on USA johtajansa vuoksi sotaisa konklaavi. USA’ n sotien määrä 1] on vertaansa vailla, ja aina kaukana omilta rajoilta, muiden maille rynnäköiden ja toisten valtioiden alueilla sotien. Irakin sota, Kosovon pommitukset ja Syyrian 2] jo vuosi sitten aloitetut USAF ilmavoimarynnäköinnit ovat vieläpä toteutettu ilman mitään kansainvälistä mandaattia.
       
      Suomi on poikkeuksellisessa asemassa, monen syyn vuoksi
      Olemme idän ja lännen vedenjakajalla. Olemme itse, niin lännestä kuin idästä, ja meillä on poikkeavan monivaiheinen suhde itään – alkaen Novgorodista Ruotsin alamaisena ja jatkuen Venäjän tsaarien kanssa Suuriruhtinaskuntana. Lopulta Venäjällä bolsevikkien oma vallankumousaamu myönsi meille itsenäisyyden 4. tammikuuta 1918 itsensä Leninin ja Stalinin nimikirjoituksilla.
       
      Jotta voisimme katsoa syvällisesti suhdettamme itään,
      … nimenomaan EU-alueen pisimmän Venäjän maarajan haltijana; on meidän nähtävä myös rajanaapurimme tarpeet. Rauha ja ystävyys säilyvät vain molemminpuolisella ymmärryksellä toistensa tarpeista. Meidän vieressä välittömästi on Venäjän toiseksi tärkein ja merkittävän kaupunki – Pietari.
      Pohjoisessa, reilu 1000 kilometrin päässä ovat Venäjän, ydinasesuurvallan tärkeimmät atomisukellusveneiden tukikohdat, jotka ovat Naton ja USA’ n erityisen mielenkiinnon ja huolen kohteina. On varmaa, että Venäjä puolustaa ydinasesuurvaltana 3] kaikin keinoin näitä kahta maa-aluekohdetta, jotka varmasti ovat Naton sotilaskartalla maalikohteina.
       
      Pohjoisen ulottuvuus ja Suomen mahdollisuudet
      Venäjällä on Naton kanssa pieni pätkä maarajaa pohjoisessa, Norjan kanssa. Meille on mielenkiintoisena mahdollisuutena Petsamon, ”oikean kätemme” uudelleen järjestelyt, joissa Venäjä pääsisi samalla eroon harmillisesta natomaarajasta. Meille Jäämeren radan ulottuminen aina Petsamon satamaan Liinahamariin saakka olisi kaupallinen lottovoitto – pitkällä jänteellä.
      Nyt jo tiedämme, että Kiina etsii kaupallisia väyliä Eurooppaan ja Koillisväylä on yksi sellainen – lyhin merireitti Eurooppaan. Me voisimme vuokrata Saimaan kanavan tavoin maa-alueen Petsamoon ja aina sulaan Jäämeren satamaan saakka ja luoda sinne eräs Koillisväylän päätepiste. Uskoisin, että Kiina olisi halukas rahoittamaan tätä hanketta [?]
       
      Suomi tarvitsee idänpolitiikkaan win – win tilanteita
      Edellä oleva on loistoesimerkki, siinä Venäjä saisi ”puskurin” itsensä ja Naton väliin. Samalla tavalla Ruotsin kuningas 1809 päätti tehdä itäisestä maakunnastaan – Suomesta, puskurin Tukholman ja Pietarin väliin; ja tuostahan alkoi Ruotsin yli 200 vuotta kestänyt rauhanaika. Siksi onkin mielenkiintoista nähdä oikeasti onko Ruotsi hakemassa lopulta Naton jäsenyyttä, joka ei sinänsä meidän kansalaisia ole innostanut sen enempää Natoon, vaikka Ruotsi siihen liittyisi!*]

      *] Suomi ei Natoon – vaikka Ruotsi liittyisi [2013] ~http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_ei_natoon_edes_ruotsin_perassa/6689463 - ... "

      ...

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto

      Vedenjakaja-uskovainen ei uskostaan luovu.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

      Jori - tosiasiat ovat vankkoja, miksi niistä luopumaan, kun vakavasti otettavaa kritiikkiä ei edes synny!

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #42

      Sinulta niitä ei ole totuttu paljoa saamaan. Syötät tahallista disinformaatiota Suomen vedenjakaja-asemasta. Tästä ovat olleet eri mieltä Matti Vanhanen ja presidentti Sauli Niinistö.

      https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Matti%20Vanha...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

      Jori, tuohan nyt lukijoille nähtäväksi ne kohdat, jotka ovat väittämääsi disinformaatiota - perusteluin, lukijat odottavat ... Jää muutoin tyhjän puhumiseksi, joka ei kylläkään ole uutta ;)

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #56

      Vedenjakaja-kohta. Suomi ei ole vedenjakaja, vaan kiinteä osa länttä ja EU:ta sekä EU:n keskinäisen avunannon ja NATO:n isäntämaasopimuksenkin myötä läntistä etupiiriä. Joka muuta väittää, se jakaa disinformaatiota, eli suomeksi valehtelee.

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #67

      Itse asiassa Suomi on ollut n.s. vedenjakajalla vuosisatoja. Ihan viime vuosina se on väen väkisin vängätty Kajannon kuvaamaaksi osaksi läntistä (USAn) etupiiriä. Se on valitettavalla tavalla haitallista meidän suomalaisten kannalla. Olenkin ymmärtänyt Luoman kirjoitukset tuosta vedenjakasta ikäänkuin toiveikkaan ajatteluna ja kehotuksena, että voisimme irrottautua läntisen (sota-)liittoutuman harhasta takaisin oikeaksi vedenjakajaksi ja -yhdistäjäksi siitä itse hyötyäksemme ja myös toisille hyötyä tuottaen.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #67

      Höpö höpö Jori, tutkihan karttaa ja palaa kansakouluaikoihin, jossa Suomi osattiin sijoittaa oikeaan paikkaan - onko unohtunut? ;)

      ....
      "sunnuntaina, elokuuta 06, 2006
      Venäjän ja Suomen yhteinen historia ja tasapaino

      Suomen ollessa EU - puheenjohtajamaa, on Venäjä kohonnut aktiivisimmaksi kauppakumppaniksi ja toimijaksi Suomelle ja suomalaiselle talouselämälle. Suomen ja Venäjän yhteistyö on syleillyt lähes aina meitä suomalaisia käsin kosketeltavasti. Historiamme alkaa jo 1000 vuoden takaa. Suomen Karjala on ikimuistoinen vedenjakaja idän ja lännen välillä tuoden meille erityisaseman ja tavoitteen vailla vertaa.

      Venäjän katsotaan alkaneen noin 1100 vuotta sitten alueilta, joilla on myös suomalaisperäisten kansojen jalanjälkiä. Suomalaisuus löysi tiensä lappalaisten joukkoon Suomenniemelle ja venäläiset olivat myös mongolien alaisina ja veronmaksajina. Venäjän ydinalue oli alussa pieniä suurruhtinaskuntia ja tiukkaa kuria, maaorjuutta ja luonnonrikkauksia. Venäjä on nyt vaurastunut kurilla, vapaalla länsimaalaisella kulutuspolitiikalla ja luonnonrikkauksilla, joiden määrää eivät edes venäläiset tarkkaan tiedä.

      Venäjän merkitys Suomeen on historiallinen, niin kielessä kuin uskonnoissa ja myös toisin päin; yhteisiä alkujuuria on löydettävissä kuten myös rajanvetoa ja yhteistä sekoittunutta aluetta, kuten ikimuistoinen Karjalan alue, jossa kohtaa ainutlaatuinen raja uskontoina, tapoina kuin kaikkia karjalaisia koskevana vieraanvaraisuutena ja eloisuutena.

      Oli mielenkiintoista lukea mitä Venäjän eräs alkuunpanija, suurruhtinas Vladimir Monomah kirjoitti jälkisäädöksessään vuonna 1117 (suora lainaus 1913 julkaistusta Venäjän historian oppikirjasta; kustannusosakeyhtiö Kirja / Weilin & Göös, kirjoittajina Virkkunen ja Toikka): ... "

      Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/venjn-ja-suo... - alta

      .

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #76

      Höpöt vaan itsellesi, Luoma. Nyt ei eletä enää muisnaishistoriaa eikä Nevostoliiton aikaa, YYA ajasta puhumattakaan. Elät haaveissa ja houreissa.

      "Venäjä hyvin tietää, että Suomi on ja pysyy osana länttä." (Sauli Niinistö, Suomen tasavallan presidentti)

      https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/76062-sauli-niini...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #77

      Jori, nythän murjaisit, ilmeisesti koulut on jäänyt kesken, koska jokainen ymmärtää, että kaikki tapahtumat, perinteet, tavat, kieli, uskonnot - perimäkin, perustuu aina ja todellakin aina historiaan - muistathan tällaisen viisauden: Tunne eilinen, niin tänään saat oivaltaa huomisen. Suomi ammentautuu väkevästi niin idästä kuin lännestä - jopa pisin rauhan aikammekin on idän vaikutusvallan alaista.

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #78

      Sinun täytyy nyt päivittää pääsi tähän päivään, Luoma. NL:oa ei ole enää, eikä YYA-sopimusta. Onko mennyt ihan ohi?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

      Tutkihan Jori nyt omaa päätä ja tilkitse siinä pari reikää ja mieti mikä sopimus on Suomen ja Venäjän välillä, jolla korvattiin YYA - oletko siitä muuten tietoinen?

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #77

      Valitettavasti olemme ihan itse maalanneet itsemme tuohon nurkkaan. Nyt meidän pitäisi löytää keinot sieltä poispääsemiseksi kun maalinkuivumien odottelu on tuskastuttavan hidasta ja monet mahdollisuudet menevät ohitsemme. Saattaapa olla jopa vaarallistakin kyhjöttää siellä.

      Valitettavasti meillä on presidenttinä yksi innokkaimmista "maalareista" apupoikinaan kaikenmaailman kanervia ja sipilöitä sekä "Plamegate" stubbeja.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #80

      Stubb rujoimmillaan katui syvästi, kun emme osallistuneet USAF ja RAF ilmataisteluiskuihin Libyaan vuonna 2011 - jolloin Alex oli ulkoministerinä ---

      ...
      24] Keuliiko Stubb’ in sotamopo?

      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/68375-s... -

      ...

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #82

      Saaneeko tuokin käsittämätön toilailu selityksensä hänen yhteyksistään CIA:n Valerie Plame:in?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

      6.4.2011 19:08

      " ... Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja (ent. toimittaja/ kok.) Pertti Salolainen ei pidä siitä, ettei Suomi ole sotapöydissä päättämässä milloin mm. isketään tuntemattomien kapinallisten puolesta siviilien sekaan, tällä kertaa Libyassa.
       
      [ ... Kokoomuksen ulkoministeri A.Stubb uhosi: "ME pommitamme, ME tuhoamme*]"; puhuiko brysselinmies suomalaisella vai eurooppalaisella EU-suulla? Kokoomuslaiset ovat rehellisesti nato-jenkaajia, jotka haluavat viedä suomalaiset Natoon - Afganistaniin, Libyaan ja minne seuraavaksi? Mitä sanoo Suomen hiljaa oleva suuri enemmistökansa? Mitä sanovat äänestäjät muutaman hetken  päästä? ... ]
       
      Kuuluisa edesmennyt taiteilijaprofessori Kari piirsi aina kokoomuslaiset papin mustanpuhuvaan kaapuun liperit kaulassa ja rautakypärä päässä. Miksi Kokoomus ajaa suomalaisia Naton tykkien piippuihin kuin käärmettä pyssyyn? Miksi meidän pitää olla konflikteissa sotivana osapuolena? Miksi meidän pitäisi Stubbin sanojen mukaan pommittaa ja tuhota?
       
      Stubb ja Salolainen saavat yllättävää sivustatukea demarileiristä; rauhannobelisti, presidentti M. Ahtisaari ja demareiden naisälykkö, Brysselin nainen Liisa Jaakonsaari puhaltavat samaan sotaisaan Nato-torveen. Kuten Jaakonsaari on todennut, on Suomessa puhe- ja mielipiteenvapaus - juuri näin. Saa kannattaa Natoa ja saa puhua siihen liittymisestä, mutta mitä kansakunta vastaa? ... "

      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/68375-s... -

      .

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #80

      Niin, koska emme ole älynnneet tyhmyyksissämme hakea NATO:n jäsenyyttä, joka on jo 90%:lla EU-maista. Niillä on turvatakuut, Suomella ei.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

      Jori, tyhmempi tyhmäksi haukkuu ...

      ...
      Suomella on erinomaiset turvatakuut- olleet voimassa, vielä todellisuudessa jo yli 70 vuotta, oletko huomannut?

      Käyttäjän ilkkavarsio kuva
      Ilkka Varsio

      Suomi ei ole Natossa – eikä sitä halua! Tästä on turha melskata. Asia ei ole enää edes relevantti.

      Itse asiassa Suomen ei turvallisuutensa takia edes tarvitse suoraa NATO jäsenyyttä. Asiat on osattu hoitaa vaihtoehtoisella tavalla. Hiljaa hivuttamalla,eikä Kreml ole kerinnyt reagoimaan toteutuneeseen.

      Peräti 74 prosenttia suomalaisista sanoo olevansa valmis puolustamaan isänmaata tarvittaessa ase kädessä. Suomalaiset sijoittuvat tällä prosentilla maailman kärkikaartiin.

      Suomen kansan poikkeuksellisen vahva maanpuolustustahto, vahva kansallinen asevelvollisuusarmeija, kuuluminen laajasti ja erottamattomasti läntisiin poliittisiin ja taloudellisiin liittoumiin, pohjoismainen yhteistyö, NATO kumppanuus, NATO isäntämaasopimus sekä puolustusyhteistyösopimukset Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa pitävät huolen että hyökkääjällä olisi vastassaan sama kohtelu kuin Suomi olisi NATO jäsen.

      Niin kauan kuin nämä olosuhteet ovat vallitsevia Venäjä ei hyökkää Suomeen ! Venäjä siksi, että kukaan muukaan se ei voisi olla !

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Mitään keskusteluakaan Natosta ei ole edes käyty saatika päätöksiä.
      EU:n jäsenmaista suurin osa kuuluu Natoon ja siksi aika ajoin meillä väläytelty EUn yhteinen puolustus ei saa kyllä ilmaa siipiensä alle.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Natosta on puhuttu enemmän kuin mistään musta turvallisuuskysymyksestä -

      ...
      tiistaina, tammikuuta 15, 2008
      NATO - uskovaiset lataisivat suuren ongelman lapsilleen ja lasten lapsilleen

      To: Mielipidekirjoitukset

      Sent: Saturday, December 22, 2007 7:29 AM
      Subject: KANSALAISEN MIELIPIDE: Nato - miksi niin harvat koettavat jyrätä suurta kansan enemmistöä
      (Tutkimuksia piipun täydeltä - Ulkoministeriöstä mitä erilaisimpiin virkamiesesityksiin - "puolueetonta ja teknistä" arviota johdattelulla Natoon)
      ...

      [ ... Suomen kansa on tuonut kallupista toiseen systemaattisen ja selkeän enemmistömielipiteen: Natoon ei ole syytä liittyä, emme halua muiden sotiin, tiedämme mitä on olla järjestelmällisesti, taloudellisesti, uskonnollisesti ja poliittisesti vedenjakajalla --- emme voi jättää lapsillemme huomisen epäselvää Nato-kytkennän perintöä - maailma ja Venäjä ovat muuttuneet ja muuttuvat ...]

      Suomessa on pieniä, mutta vahvoja vähemmistöäänitorvia, joille Natosta on tullut pakkopulla ja jotka eivät arvosta kansan mielipidettä. Nämä tahot ovat iäkkään kokeneita, "ajopuut" nähneitä ja niitä tavallansa arvioineita tahoja, jotka haluavat keinoilla millä hyvänsä tehdä Venäjästä meille uhkaa, jolla "pakottaa" Suomen Natoon - siis ääniä menneisyydestä.

      Menneisyyden äänet ovat ajatuskaavioiltaan maatuneiden ja lakastuneiden aikojen jäänteitä, joissa elämä oli pysähtynyt Staliniin ja Breshneviin, joita huomisen suomalaiset vastuunkantajat eivät ole edes kokeneet. Nato-uskovaiset jämähtivät Kekkosvihaan ja pelkoon yksinvaltiaista rajan molemmin puolin. Miksi natoilijat eivät kanna vastuuta nuorisostamme ja anna heidän äänien kuulua - eivätkö luota kansakunnan terveeseen kansantajuun olemassaolosta, kaupasta ja reviireistä?

      Viimeinen mielipidetutkimus Natosta kertoi jälleen sen, minkä kansa enemmistönä on aina tiennyt - me emme liity Natoon, me pysymme sotilaspoliittisesti liittoutumattomina. Me emme tarvitse USA johteista riskiä osallistua sotiin, jotka eivät koske meitä. Olemme mieluummin kauppiaskansaa ja myymme puolueettomasti kaikille haluaville korkeaa osaamistamme, mistä riittävän katteen saamme. Venäjä on yksi Suomen suurimmista kauppakumppaneista - me tarvitsemme venäläistä öljyä, kaasua ja sähköä.

      Herää kysymys mistä juontuu härkäpäinen käännytysvimma kansalaisia kohtaan. Miksi eräät Nato-uskovaiset poliitikot työntävät oikeasti käärmettä piippuun, vaikka kansa sanoo aina mielipiteensä suoraan ja selvästi. Suomi nimisen valtion veronmaksajat ovat puhuneet Natosta, Venäjästä ja USA:n hyökkäysvoittoisista sotilasiskuista vuodesta toiseen. Suomessa on puhuttu Natosta riittävästi ja kansa sen tietää - ihmisiä ei tarvitse opettaa aiheesta, josta heillä on jo päästötodistus.

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovai... -

      ...150934...

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #27

      Se vertailukohta on tietysti tiedoistus ja keskustelu EU:sta sekä EMUsta ennen siihen liittymistä. Sehän hoidettiin aivan erinomaisella tavalla. Jokainen äänioikeutettu sai jopa henkilökohtaisen tiedotteen asiasta.

      Mitään tällaiseen viittaavaankaan ei ole edes aloitettu NATOsta
      Natosta keskustelun tasoa kuvaa parhaiten tässäkin kirjoituksessa käyetty Natokiima, mikä kertoo ketkä näissä keskusteluissa on asialla.
      Tunnetta on kirjoituksissa paljon, asiaa olemattomasti, mikä johtuu siitä, ettei kirjoittaja yksinkertaisesti hallitse aihetta.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

      Jopa kokeneet puolustus- ja turvallisuuspolitiikan kansanedustajat käyttävät sanaa - natouskovaiset. Kanervalla taas näyttää olevan kiima päällä, kun tekstaritkin laitettiin pannaan ;)

      ...
      Tässäkin ketjussa on esitelty huippuasiantuntijoiden hyvin seikkaperäisiä analyyseja Natosta, ja kansa ei ole niin tyhmää kuin Zysse, Pertsa, Kimmo, Jykke ja Ike ajattelevat - tosin arvostan Zyssea muuten, asuu naapurissa ja leikkikentällä kohtaillaan usein!

      Btw. Kaikki luetellut kokoomusedustajat ovat olleet myös sähköpostitse henkilökohtaisessa infovaihdossa kanssani -

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #33

      Laitatko linkkejä niiden "asiantuntijoiden" lausunnoista niin analysoidaan.

      Kansanedustajilla avustajat vastailevat kirjeisiin, joten todellista dialogia ei ole olemassa. Muiden puolueiden kansanedustajaehdokkaat eivät ole prioriteetiltaan sitä ykkösluokkaa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

      Linkit ovat jo kommenttiketjussa - harva vain viitsii niitä lukea, varsinkin natouskovaiset eivät halua katsoa kuin yhdellä silmällä, ja jättävät lukematta kaiken kiusallisen, joka voisi avata silmiä - tässä meidän tapauksessa vaatii älyä, pelisilmää ja historian tuntemusta, jotta voi hahmottaa kokonaistilanteen. Annan kaksi pientä vihjettä - Kuolan niemimaa ja Pietarin puolustusvyöhyke.

      ...
      keskiviikkona, heinäkuuta 06, 2016
      Media tuntuu kiihdyttävän natotustaan – työillallisen lähetessä

      " ... Amerikkalaiset nato-sotajohtajina erityisesti ”näkisivät mielellään, että Nato sodituttaisi suomalaiset viimeiseen mieheen” *|, täällä idän ja lännen vedenjakajalla – yhteisen liki 1500 kilometrin rajalle, varmaankin puolustaessaan vapautta, veljeyttä ja demokratiaa, kuten nämä suosikkihoennat kuuluvat.

      *| Kuuluisa Venäjän presidentin Vladimir Putin ilmaisu Naantalissa – annettuna ”kevennysheittona” vakavaan mietintään mikä on asemamme toisen ydinasesuurvallan rajalla ~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1467352638824 -
      Esitelmä Suomen turvallisuuspolitiikasta – Nato-kriittisestä näkökulmasta puolueettomana ja sotilaspoliittisesti liittoutumattomana– kiihkotta ”asiat asioina” periaatteella ~ https://youtu.be/1UUfC0LZExk - [IL]

      Miksi media ja äänekkäät vähemmistöpoliitikot vääntävät kättä kansansa kanssa?

      Tunnetusti media käy kuumilla, jopa tulihehkuisilla kierroksilla, kun puhutaan Venäjästä, idän uhasta ja Naton autuaallisuudesta, kun se järjestää rauhan nimissä suuria sota- ja rynnäköintiharjoituksiaan muun muassa Pohjois-Kalotissa (pohjoisin Eurooppa – Venäjän Kuolan niemimaan läheisyydessä), Itämerellä ja jopa maihinnousuina Etelä-Suomeen kuin taistelu- sekä rynnäköintiharjoituslentoina kutsumattomina F-15C sotakoneina Kuopiosta itärajamme suuntaan. ... "

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/media-tuntuu... -

      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

      Käymäni keskustelut ovat olleet vain itse edustajien kanssa - pisimmillään jo yli 10 vuotta. Eräät ovat hyvinkin aktiivisia, toiset eivät - sekin ymmärrettävää.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #33

      Äläs Ilkka leuhki. Tietysti sinä lähetät kaikki hengentuotteesi kaikille. Minäpä tein kerran sen jekun että lähetin kaikille kansanedustajille ja muillekin joita sinä pommitat että älkää uskoko Ilkkaa. Moni vastasikin että sihteerin apulainen poistaa kaiken tällaisen infosaastan, osittain automaattisesti nimen perusteella.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

      En ymmärrä leuhkimissanaasi - kirjoitan vain faktasta.

      ...
      En voi tietää poistoista, tiedän vain se, kun vastataan omalla nimellä tai vastaajana on lisäys "psta" ja avustajan nimi -

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Aika omalaatuinen peruste, kun Ranska ja Espanjakin kuuluvat (verrantona) - onneksemme kansalaistemme enemmistö ei ole niin yksinkertainen, että sopulina seurailisi tahdottomana ja tiedottomana sellaisia, jotka eivät ole verrannollisia olosuhteisiimme, ei likimainkaan - mutta niinhän se on, että kansa on se, joka lopulta ruumiit pesee, kun jotkut pienvähemmistö ne huonosti hoidetulla ulkopolitiikalla tekee, siispä kansa jyrähtää - 2Puhu sinä, minä pidän hevosta!"

      Tässä graafit kansalaistemme liki ainoasta asiasta, jossa se on vakaan yksimielinen suurena enemmistönä --- kannattaa perehtyä ja huolella miettiä miksi se on juuri näin!

      ~ https://www.facebook.com/first.ilkka/posts/1015289... -

      .
      Laitan tajunnanlaajentajaksi tämän seikkaperäisen pohdiskelun Natosta ---

      torstaina, kesäkuuta 16, 2011
      Ahtisaari ja Stubb jenkaavat Suomea Natoon

      blogID 12100979
      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/55606-loukkasiko-ahtisaari-suomen-kansaa-nato-puheissaan  - 

      " ... Kokoomuksen ja demareiden avioliitto sinetöidään Natolla. Niin vanhanajan rauhaneminenssi Martti Ahtisaari kuin Kokoomuksen sotahaukka Alexander Stubb ryhdistäytyivät korskeaan "Me pommitamme - Me tuhoamme" -sanailuun Libyan joukkotuhon alkaessa YK:n turvaneuvoston päätöslauselmalla, jossa Kiina äänesti tyhjää - linjansa mukaisesti. Miksi vähemmistöpoliitikot aliarvioivat suuren kansan enemmistön vakaan mielipiteen pysyä sotilaallisesti liittoutumattomana? ... "

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2011/06/ahtisaari-ja... -
      .

      ...
      Laitetaan vielä lisää ---

      413 kansalaiskommenttia aiheesta "Nato_inttäminen ei osoita poliittista kekseliäisyyttä!" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... -

      .
      ORIG 10.01.2014

      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #45

      Siinäkö ne esille ottamasti "asiantuhtijoiden" lausunnot ovat?
      Tuota FB:tä ei saa auki ja loput ovat omia mielipidekirjoituksiasi.

      Tässä on hyvä tutkimus asiasta, mikä on paljon mielenkiintoisempi kuin tunnepohjainen mielipidekirjoitus ilman lähdetietoja: http://www.defmin.fi/files/338/2138_Nato_ja_media.pdf

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

      Muut saavat linkin auki, ... tosin linkin tutkimustieto on kiusallista natouskovaisille, että ehkä ei edes haluta avata, sitä - linkinalustieto kertoo kansamme mielipiteen Natosta yli 10 vuoden ajalta - keskimäärin kolme kertaa vuodessa - JOKAINEN tutkimus kertoo, että yli 50% kansakunnastamme vastaa uskottaviin ja säännöt täyttäviin mielipidetiedusteluihin ei Natolle - ja keskimäärin myönteisyys eli kyllä on vaihteluvälillä 17-27% ...

      Muu oli puhdasta venkoilua, sillä asiantuntijalinkit ovat muissa kommenteissa kenen tahansa luettavissa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Kansa on jo tehnyt ajat sitten päätöksensä - ja luettavaa tarjotaan tasaisin väliajoin:

      16 Nato-selvitys 2007 ~ http://www.formin.finland.fi/public/default.aspx?c...

      16 Nato-selvitys 2016 ~ http://documents-prod-kaleva-fi.s3.amazonaws.com/d... -

      ...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Oletko lukenut tuon Nato isäntämaa pöytäkirjan, ellet - niin tässä linkki ja sen ydinasia eli tarkoitus:

      .
      torstaina, helmikuuta 26, 2015
      Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja

      Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus - tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista - ei ole halunnut kansalaisille kääntää:

      |
      Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
      ~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valiokunnat/ulkoasiainvaliokunta/Documents/HNS%20MoU%20suomi.pdf - 

      ENG
      ~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014/20140082/20140082_2 - [FINLEX]

      YHTEISYMMÄRRYSSOPIMUS (MoU)

      ...
      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... -

      " ... 2.Tarkoitus

      2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

      2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. ... "

      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Tuo yhteisymmärryspöytäkirja on monille liian vaikea ja sopimuksesta kaivetaan muutamia detaljeja eikä ymmärretä, että sopimusta tulkitaan kokonaisuutena. Myös englanninkielinen sopimus vaatii kokeneen lukijan.

      Kuitenkin Suomi ei sitoudu yhteisymmärryspöytäkirjalla vastaanottamaan Suomeen Naton joukkoja tai sallimaan sellaisten kauttakulkua. Muutenkin HNS-järjestelyt koskevat vain logistiikkaa, vaikka sisältävätkin paljon juridiikkaa. Nato- ja PfP-maiden joukkojen yleisestä juridisesta asemasta toisen maan alueella on jo aiemmin sovittu erikseen niin kutsutuilla SOFA-yleissopimuksilla (Status of Forces Agreement).

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

      Meillä kansa on erittäin kokenutta, ja on lukenut tuon pöytäkirjan - nyt ei enää selittelyt ja venkoilu auta ... kansakunta on vakaa päätöksessään. Ollut jo toistakymmentä vuotta - graafit todisteeksi tässä ketjussa toisaalla.

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #48

      Se on kuitenkin englanninkielinen ja Tilastokeskuksen mukaan yli 55 vuotiaista 60% osaa sitä vain heikosti tai ei ollenkaan.
      Tilastokeskusken mukaan uoret osaavat vieraita kieliä selvästi useammin kuin iäkkäämmät. Lähes kaikki (98 prosenttia) alle 35-vuotiaat ilmoittivat osaavansa vähintään yhtä vierasta kieltä.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

      Jos viitsii avata linkin, huomaa sieltä myös UM virallisen fi-version :)

      Tiettävästi Suomen kansasta kaikilla äänestysikäisillä on lukutaito!

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #60

      Joo, vaihdoin tuon Wikipediassa erään MN:n "käännöksen" tilalle.

      Silti alkuperäinen on englanninkielinen ja käännös on vain käännös.Itse ainakin hyödynnän alkuperäistä. Jotenkin myös vaikuttaa siltä, ettei keskuteluketjun asiayhteyksissä näytä käytetyn tuota UM:n käännöstä vaan viitataan täysin virheelliseen MN:n tietokonekäännökseen.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

      Siis Ulkoministeriön käännös on virheellinen - korjaatko sieltä virheet tänne lukijoille, välitämme sen samalla ulkoasianvaliokuntaan, sen kokeneimmalle jäsenelle ja tiedustelemme samalla miksi Um julkistaa virheellistä käännöstä. Uskoisin, että Tuomioja olisi tyytyväinen virheiden korjausesityksiin.

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #74

      Ei vaan englanninkielinen on ainoa oikea yhteistyöpöytäkirja. Kun käyttää sitä ei tarvitse mitään käännöksiä - helppoa ja järkevää.

      Tuomiojan mukaan pöytäkirja (alkuperäinen englanninkielinen) ei vie Suomea yhtään mihinkään. Hän toimi tuolloin ulkoministerinä.

      "Ulkoministeri Erkki Tuomioja ei pidä isäntämaasopimusta askeleena kohti Natoa. Sopimus ei velvoita kumpaakaan osapuolta antamaan tai vastaanottamaan apua tai joukkoja"

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082718607568_u...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

      Itseasiassa oleellista on se, mikä taho Suomessa tekee päätöksen Nato/USA taistelu- ja hyökkäysjoukkojen pyytämiseksi maahamme - tähän ei ole yksikään poliitikko antanut vastausta, eikä moni ole oivaltanut edes kysyä?

      Tässä on nyt pidettävä huolella mielissä tuo pöytäkirjan tarkoitus:

      " ...
      2.Tarkoitus

      2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

      2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. ... "

      ...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

      Ensimmäinen käännös:

      " ... 2.Tarkoitus

      2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

      2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. ... "

      Um käännös:

      " ... 2 kohta TARKOITUS
      2.1 Tämän pöytäkirjan tarkoituksena on luoda toimintaperiaatteet ja menettelyt tukikohtien perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi isäntämaassa oleville tai isäntämaan tukemille Naton joukoille Naton sotilaallisen toiminnan aikana.

      2.2 Tämä pöytäkirja ja sen täytäntöönpanoasiakirjat on tarkoitettu perustaksi isäntämaan asianomaisen viranomaisen ja Naton komentajien suunnittelulle, jossa varaudutaan isäntämaatuen järjestelyihin Naton sotilaallisen toiminnan eri muotoja varten. Nämä toiminnot sisältävät sekä sellaiset operaatiot, joita varten joukot on jo määritetty, että sellaiset operaatiot, joita varten joukot on vielä määritettävä. ... "

      ...

      Nyt jokainen voi arvioida "virheet" ja tyhjän jauhamisen ;)

      ...

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen

      Tämä I.Kanervan ulostulo sai minut löytämään itseni kummallisesta tilanteesta: Olen M.Vanhasen kanssa jostakin samaa mieltä. Piti tämäkin vielä vanhoilla päivillään kokea vaikka luulin jo kaiken nähneeni.

      Toisaalta en hehkuttaisi S.Niinistön NATO-maltillisuutta. Minusta se on vain kokkuleiden taktinen toinen rintama jolla maltillisen NATO-kriittisiä ohjaillaan ensin NATO-sovaitsevaisiksi ja siitä eteenpäin.

      Jos Ruotsi todella allekirjoittaa ydinaseiden kieltosopimukseen, se paljastaa meidän "nilkkimme" raa'asti housut kintuissa. Hehän silloin jäävät julkeasti ja julkisesti odottamaan NATOn, lue USAn, ydinaseita tänne.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Pr. Niinistöllä ei ole vaihtoehtoa, hän tietää kansakuntamme Naton enemmistövastustuksen, joka vakaa ja perustuu väkeville faktoille ja huolellisille perusteluille ---

      Salen tie presidentiksi katkeaisi heti, jos sanoisi, että liitytään Natoon, siis nyt ENNEN vaaleja, näin ollen ei edes vihjaise siihen suuntaan. Toisaalta Niinistö on saanut niin kansalaiskirjoituksia natokriittisyydestä, että on havaittavissa pientä epäröintiä aikaisemmassa natorakkaudessa.

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Presidentinkanslian mukaan presidentille lähetetään tuhansia kirjeitä vuodessa eikä hän henkilökohtaisesti voi käsitellä niitä kaikkia ymmärrettävistä syistä.

      Niinpä parempi vaikutustapa on puolueiden kanssa. Kyllä kansanedustajat aktiivisia jäseniään kuuntelevat ja Ilkka Kanervankin kanssa olen ihan "sinut".

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

      Presidentti osaa myös vastata kansalaiskirjoituksiin! ;)

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #37

      Kyllä, nehän ovat julkisia ja ylittävät monesti uutiskynnyksen.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

      Osa on - osa ei, he tietävät, joilla on sähköpostinvaihtoa presidentin linnaan ;) ...

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #61

      Kaikillahan meillä on dialogi Saukon kanssa.... ;-)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

      Aivan, toiset käyvät keskustelua sähköpostitse, toiset naamatusten ja suurin osa mielikuvituksissa ;)

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #73

      Onneksi ei sentään Kekkosen.. ;-)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #95

      Olikohan juuri Kekkonen, joka valittiin suurimmaksi suomalaiseksi - tai toiseksi suurimmaksi, Mannerheimin jälkeen ;)

      ...
      " ... Urho Kekkonen
      Mannerheimin jälkeistä Paasikiven linjaa jatkoi yksiselitteisesti Kekkonen, joka ymmärsi Venäjän karhun merkittävyyden maamme työllisyydelle ja taloudelle. Kekkonen loi samaan aikaan voimakkaan valtionyhtiöden ryppään, joka osasi pelata venäläistä talousrulettia Kekkosen ja tämän venäläisten ystävien kanssa. Suomi työllistyi ja sai lopulta sotakorvauksistakin 5] loppuosalle anteeksiannon. Porkkalakin luovutettiin etuajassa - niin, millainen Suomi olisikaan tänään, jos Stalinin maanvaihtoehdotuksiin olisi suostuttu?

      Noottikriisi
      Media ja kekkoskriitikot väittävät, että nootti toimitettiin Kekkosen tarpeisiin. Näin ei ollut (kokonaan), nootti tuli Euroopassa ja juuri Pohjolassa tapahtuneen Saksan liittotasavallan ja Naton aktivoitumisen syistä. Venäjä huomautti tästä Suomea - se, että Kekkonen hymyili arvoituksellisesti sisäänpäin, saatuaan tietämänsä nootin - ei ollut yllätys.

      Nootti teki Kekkosesta "ikuisen" Suomen kansalle ja näin taloutemme vaurastui Neuvostoliiton kanssa tehtyjen vaihtokauppaperiaatteiden myötä. Tuo aika oli Suomen talouden kulta-aikaa, koska kansalla oli työtä. Kekkonen ymmärsi työllisyyden merkityksen kansakunnalle - ymmärtääkö nykyhallitus, jää nähtäväksi. ... "

      .
      sunnuntaina, elokuuta 19, 2012
      Mannerheim - kansallinen esikuva myöhemmille

      ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114472-mannerheim-kansallinen-esikuva-my%C3%B6hemmille - 

      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #98

      Carl Gustaf Emil Mannerheim, 104 244 ääntä (28,7 prosenttia)
      Risto Ryti, 80 790 (22,2 %)
      Urho Kekkonen, 57 456 (15,8 %)
      Adolf Ehrnrooth, 27 477 (7,6 %)
      Tarja Halonen, 26 536 (7,3 %)
      Arvo Ylppö, 22 136 (6,1 %)
      Mikael Agricola, 15 974 (4,4 %)
      Jean Sibelius, 15 397 (4,2 %)
      Aleksis Kivi, 7 622 (2,1 %)
      Elias Lönnrot, 6 099 (1,7 %)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #106

      Olin väärässä, kunnes huomasin, että Kekkonen olikin toisena - Rytin jälkeen ;)

      Rytin kunnioitus ja arvostus lähtee siitä, että hän uhrasi itsensä ja Mannerheimin "puolikäskystä" otti suoraan yhteyttä Hitleriin ja sai ratkaisevan sotilasavun, ja Ryti linnaan --- Stalin itse henkilökohtaisesti sanoi, että Mannerheim jätetään rauhaan ja Rytiä kuritetaan - pyysi apua suoraan Hitleriltä!

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #95

      Niin, toistaiseksi kai ainut paranormaaleja harrastanut presidenttimme oli Ryti ... tuo yksi sotasyyllisistä.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

      Jatkosotaan lähtö - yhdessä Saksan Barbarossan kanssa.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Hienoa että edes tämä toinen Ilkka on Suomen puolella. Olisi mahtavaa kun saisimme edes muutaman atomipommin lännen miehiltä, eivätpä kasakat jatkaisi 1939 alkanutta nyysimistä. Näyttää että ei tarvitse lähteä kolmatta kertaa evakkoon puna-armeijan alta.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Leo, voin vakuuttaa sinulle, ettei sinun tarvitse lähteä, varsinkin jos emme luo ulkoisten taistelu- ja sotavoimien maahamme pääsyllä uhkaa mihinkään rajanaapuriimme! Ole Leo huoleti :)

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Jos meillä olisi muutama atomipommi, niin emme tarvitsisi Natoa. Sekä Ruotsi että Venäjä eivät uskaltaisi hyökätä koska voisimme kostaa välittömästi.

      Mitäs varten Venäjä luo sotilaallista tyhjiötä Karjalan tasavaltaan? Kirjoitit itse että tasavalta on jätetty hunningolle juuri sen takia että Suomi ja Nato kuitenkin hyökkäävät ja valloittavan sen.

      Se toinenkin höyrypää Ilkka saattaa yrittää jossain vaiheessa täyttää sen tyhjiön? siinä samalla tulisi Karjalan palautuskin hoidettua, se olisi hyvä puoli.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

      Luetko Leo uudelleen tuon Karjala kirjoitukseni, ja esitätkö sitten uuden johtopäätöksesi?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Entä meidän puolustusministeri (toistaiseksi) J.Niinistö (sininen) - kommentoi kysymystä Yle Aamu-tv 8:30 uutisissa Ruotsin mahdollisesta liittymisestä Ydinaseet kieltävään sopimukseen - " ... . En usko, että Ruotsi lähtee tahallaan ärsyttämään Yhdysvaltoja ... "!

      Näyttää Jussinkin mopedi keulivan korskeasti ... edes presidenttimme ei tohdi lähteä arvioimaan ruotsalaisten omia asioita noin julkeasti!

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Kiintoisa uutinen/ uutisointi - ellei peräti uhkaus - liittyen Natoon ja Artikla viitoseen ---

      1.
      ... Onneksemme kansamme enemmistövastustuksesta emme ole Natossa nauttimassa Artikla viitosen velvoitteista, muutoin syntyisi meillekin vaara joutua Korean niemimaan meille kuulumattomaan sotaan, jos Trump päättääkin hyökätä. Tosin kiivaimmat natofanaatikot kertovat, että selviäisimme näkkileipätoimituksin.

      ~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/nato... -
      .

      2.
      ... Väläytteleekö Naton pääsihteeri Naton artikla viitosta Korean niemimaalle, jos rytinä syttyy. Tosin suomalaiset sotilastieteiden huippuasiantuntijat pitävät sitä mahdottomana - varsinkin jos Suomi olisi Naton jäsen.

      ~ http://dukefmduluth.com/news/articles/2017/sep/10/... -

      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Tuossa on pieni väärinkäsitys.
      Eihän tuossa linkissä niin lue vaan BBC:n haastattelussa ollut Stoltenberg kieltäytyi kommentoimasta, laukaisisiko Pohjois-Korean mahdollinen hyökkäys Guamin saarelle sotilasliiton niin kutsuttua puolustuslauseketta, jonka mukaan hyökkäys yhtä Nato-maata vastaan on hyökkäys kaikkia sotilasliiton maita vastaan.

      Eli kysymys on Pohjois-Korean hyökkäyksestä Guamille eikä yhdysvaltalaisten hyökkäyksestä Pohjois-Koreaan.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Otetaanpa analyyttisempi ote:

      1.
      Kim hyökkää, tod.näk. 10% - Kiina ampuu ohjuksen alas heti alussaan tai muutoin eliminoi jo lähdön - ei synny sotaa.

      2.
      Trump hyökkää - Kiina yrittää ampua tämänkin ohjukset alas, mutta todennäköisyys huonompi kuin vaihtoehdossa 1. Syttyy sota ja P-K vastaa, tosin Kiina voi tässäkin toimia -

      Artikla viitonen edellyttää Nato maan auttamista, ja tuskin sotaa Guamilla käydään - vaan US hyökkäys kohdistuu Korean niemimaalle, onhan siellä US hyökkäys- ja rynnäkkötaisteluvoimat - niin käsky voi käydä juuri Korean niemimaalle - toisaalta aiemmin on ehdoteltu, että jos Suomi olisi Natossa, niin näkkileivän lähetys voisi riittää! ;)

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #62

      EI taida onnistua - kiinalaisten torjuntaohjus (jos heillä ylipäätään sellaisia on) pitäisi ampua risteävälle ballistiselle radalle ja osua vielä ratojen kohtaamispaikassa ydinohjukseen.

      Lisäksi torjuntaohjusten torjuntamatka on vain jokunen kymmenen kilometriä ja esimerkiksi Syyriassa Yhdysvaltojen risteilyohjuksista ei venäläisetkään pystyneet ampumaan yhtään alas vaikka tiesivät iskun

      NATOn toimita-alue on vain Euroopassa, mutta näkkileipä on oikein hyvää.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

      Kiinalaiset ovat hyvin pitkällä kaikissa sotilastekniikan alueilla, joissa tarvitaan tietokonetekniikkaa - vain raskaat aseet, kuten lentotukialukset yms. ovat vielä jäljessä, mutta dronien, lasereiden, ohjusten ja sädetykkien saralla Kiina on jo huipulla. Tältä osin liikkuu paljon olematonta tietoa, vain harvat ovat hyvin vihkiytyneet kiinalaiseen osaamistasoon.

      Kiinalaisten sotalaivojen viime kesän vierailulla Katajanokalla, vain kolme suomalaista oli tutustumassa laivan sisuksiin - kyseessä Kiina modernein ohjusfregatti, joka on muuten juuri ohjustorjunnan keskeinen mereltä käsin toimiva yksikkö - voisimme arvata missä purjehtivat tuon Helsingissä käyneen aluksen kaksi sisaralusta ;)

      .
      PS
      Kiina torjuu osan hyökkäysohjuksista avaruudesta - maata kiertäviltä radoilta - sopivin kohdin ja ratapistein ---

      Käyttäjän petriluosto kuva
      Petri Luosto

      "Väläytteleekö Naton pääsihteeri Naton artikla viitosta Korean niemimaalle, jos rytinä syttyy. Tosin suomalaiset sotilastieteiden huippuasiantuntijat pitävät sitä mahdottomana - varsinkin jos Suomi olisi Naton jäsen."

      Tässä vaiheessa olisi hyvä vilkaista NATO:n kuudetta artiklaa, joka määrittelee NATO:n toiminta-alueen:

      http://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_1...

      Toisin sanoen NATO:n toiminta-alue on Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Pohjois-Atlantilla Kravun kääntöpiirin pohjoispuolella. Korean niemimaa on käsitykseni mukaan toisella puolella maapalloa, kun viimeksi tarkistin asian, joten NATO-mailla ei ole mitään velvoitetta sekoontua tuohon sotaan. NATO ei sekaantunut virallisesti Intian tekemään Goan valloitukseen 1961 eikä Falklandin sotaan 1982 juuri tämän takia.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Olisiko Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin pitänyt siihen viitata, kun ei kieltänyt eikä kyllä myöntänytkään Artikla viitosen käyttöä Korean niemimaan kriisissä, jossa Naton sotilasjohtaja US on toinen pääosapuoli?

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #70

      Saahan niitä lausuntoja antaa.
      Soinikin tuomitsi Pohjois-Korean ydinkokeen ja pitää sitä vaarallisena ja edesvastuuttomana tekona.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #94

      ;)

      Soini, niin ... pakenee kohta, kuten teki Katainen aikanaan :)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Syntyi kiintoisa ketju! Paljon faktaa, luuloa ja selvää venkoilua. Hyvä näin, sillä se on pienois-suomalaisuutta ;)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Topicin ja kommentointiketjun kolme silmiinpistävä asiaa ovat:

      1.
      Natosta on keskusteltu enemmän kuin mistään muusta turvallisuuden osatekijästä

      2.
      Miksi lännenmies niin aggressiivisesti puolustaa vähemmistökulttuuriaan?

      3.
      Miksi luodaan niin väkevästi Venäjän uhkaa ja vihaa?

      ...
      Kaikkiin tuotetaan oma erityinen artikkelinsa.

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto

      Venäjä luo uhkakuvan Eurooppaan ja Itämerelle ihan itse. Sitä ei Venäjän valkopesijät halua huomata.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Jori, tutustuhan tähän - ja kerro sitten miten Venäjä luo uhkaa Itämerellä? Uskoisin, että lukijat ovat kiinnostuneita ajatuksistasi ---

      ...
      Itämeren turvallisuus ja Krimin koplaus

      " ... Lännenmiehen West trolling' in tarkoitushakuinen ja varsin manipuloiva tapa tehdä uutista Itämeren sotilaallisesta jännitteisyydestä |0 koplataan Maidan' in verimellakoiden jälkeiseen Krimin niemimaan turvaamistoimenpiteisiin – kansanäänestyksineen, … pelataanko nyt lännen ja idän vastakkainasettelun peliä?
       
      … jota lähinnä länsi ei hyväksy, vaikka paljon sotilaallisempi ja verisempi Kosovon irti repäisy Serbiasta on osin uhreiltaan USA/ Nato-taisteluiden tulos pelastusretkikuntana serbien kynsistä |1 – retkikunta toimi ilman mitään saatua ulkoista mandaattia.

      |0 … Voimallisen Provokaation aloitti USAF B-52 strateginen ydinaseitakin kantava pommikone … ~ https://yle.fi/uutiset/3-9692201 -
       
      Miten Krim liittyy Itämeren tilanteeseen?
      Lyhin vastaus on - ”Ei mitenkään”. Tämä koplaus on saanut alkunsa Baltian maista, joilla on kokemus Neuvostoliitosta, Saksasta ja sitä ennen vielä Neuvostoliitosta ja edelleen tsaarien Venäjästä.
      Ainoa yhdiste on se, että niin Baltia kuin Ukraina/ Krim – erityisesti Krim on ollut osa Neuvostoliittoa ja tsaarien Venäjää |2. Kaikki muu on keksittyä jonkin syyn ja tavoitteen vuoksi. Kukaan ei ole osoittanut mitään sotilaallista väkivaltaa, tai todisteellista sillä uhkaamista – konkreettisena osoituksena. Tapahtuiko muuten Krimillä sotilaallista väkivaltaa? ... "

      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239342-... -
      .

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Mediaa seuraavat muistavat venäläisten lukuisat ilmatilanloukkaukset, simuloidut ydinpommihyökkäykset Tukholmaan sekä Varsovaan ja yhdysvaltalaisen sotalaiven häiriköinti keskellä Itämerta.

      Ukrainaan kuuluva Krim ei ole Itämerellä, mutta nykyinen kriisi Euroopassa alkoi kun veli venäläinen sen miehitti.
      Kannattaa myös muistaa, että Venäjä on ollut koko ajan sodassa alueensa ulkopuolella viimeiset parikymmentä vuotta.

      Kosovoa ei ole "repäisty" yhtään mihinkään vaan nyt kosovolaisten ja serbien pitää sopia keskenään suhteensa rauhanomaisesti.
      Operaatio Kosovon sodan lopettamiseksi onnistui erinomaisesti, mutta se tuli ihan viime hetkillä koska 13 517 ihmistä ehti menehtyä ja sekin olisi voitu estää.

      Ukrainaan kuuluvan Krimin miehitys on tuomittu jopa YKn päätöslauselmassa, minkä vuoksi kaikki Itämeren maatkin ovat mukana Venäjää kohtaan suunnatuissa pakotteissa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92

      Millaista huolta herättävät US hyökkäykset, pommitukset, rynnäköinnit ja taisteluiskut - ei siis pelkkä uhkailu ja pullistelu, kuten USS Donald Cook Kaliningradin signaloinnistaan venäläisille kärähtänyt mobile-stuxnetointi"?

      Tässä varsinaiset taistelu- ja hyökkäystoimet: Afganistan 2001, Irak 2003, Libya 2011 ja Syyria 2013 ... Millaisia tuloksia - tapetut, haavoittuneet - entä suomalaisten rooli ja niiden kytky meille maihinnousun tehneelle/ tehneille yksilöterroriteo(i)lle?

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #100

      Onko Luoma nyt sitä mieltä, että Venäjä ei ole minkäänlainen uhka millään tavalla?

      Toimii Isis Venäjälläkin:

      http://www.nykysuomi.com/index.php/2017/08/19/isis...

      Mitenkä se nyt voi rauhanvaltioon iskeä?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #103

      Hyvä Kysymys Jori - ei ole meille minkäänlainen uhka - muihin en ota kantaa, ei kuulu minulle, eikä Suomelle - hoidamme omat asiat kaikkiin ilmansuuntiin ja vastaamme jos kysytään. Kuten pr. Niinistö juuri nyt tekee ...

      " ... Lisäksi apulaisulkoministeri Shannon kiitti presidentti Niinistöä Suomen toiminnasta yhteyksien rakentajana, kerrottiin tasavallan presidentin kansliasta. ... " -Mtv

      ~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/usa-... -
      .

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #104

      Asiantuntijat ovat Venäjän uhkasta Luoman kanssa eri mieltä.

      Myös Ulkopoliitinen instistuutti: https://yle.fi/uutiset/3-9120188

      Pari vuotta sitten:

      "Suomen ensimmäiseksi uhaksi hallitus katsoo kansainvälisen turvallisuusympäristön muutoksen ja Venäjän epäsuotuisan kehityksen. Venäjän voimapolitiikan paluu luo epävakautta myös Suomelle."

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015052819766975_u...

      Jatka vaan elämistäsi jalat tukevasti irti maasta siellä vedenjakallasi.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #110

      Älähän Jori hötkyile - puolet suoalaisista ei pidä Venäjää uhkana, ei edes pr. Niinistö. Älä siis Jori pelkää, kaikki on aivan ok, kunhan emme laske maahamme vieraiden valtioiden taistelu- ja rynnäköintiyhtymiä, jotka tuottavat uhkaa millekään ilmansuunnalle!

      "Puolet suomalaisista pitää kielteisenä Venäjän vaikutusta turvallisuuteen
      Suomalaisten suhtautuminen Nato-jäsenyyteen on säilynyt lähes muuttumattomana vuosittaisessa haastattelututkimuksessa "

      ~ https://yle.fi/uutiset/3-9326143 . Tämä siis vuosi sitten, nyt ei edes puolet uhkaannu Venäjästä.

      ...
      Sen sijaan on aika jälleen kysymys mistä tätä Venäjän uhkaa oikein luodaan ja lietsotaan - jo kymmenen vuotta sitten kysyimme samaa!

      perjantaina, maaliskuuta 23, 2007
      Miksi juuri vaalien alla Venäjästä löytyikin uhkaa ja vakavaa pohdintaa?

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... -

      Eikö tunnukin hassulta, jo kymmenen vuotta sitten lietsottiin Venäjän uhkaa, no mitä on tapahtunut viimeisenä 10 vuotena ja sitä ennen 60 vuotena - kerrotko? Onko Puna-armeija kolkutellut ovellesi, tai ehkä mielikuvitustasi? ;)

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #111

      Sinun linkistäsi:

      " Aiempaa suurempi osa suomalaisista on sitä mieltä, että Venäjä vaikuttaa kielteisesti Suomen turvallisuuteen. "

      " Puolet vastaajista kokee, että Venäjän vaikutus Suomen turvallisuuteen on kielteinen. Vain kuusi prosenttia näkee itänaapurin vaikutuksen pelkästään myönteisenä"

      Sinä kuulut siihen kuuteen prosenttiin. Olisiko siis jo aika tarkistaa asennetta?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #113

      Kuulun siihen puolikkaaseen Suomen kansasta, joka ei koe uhkaa Venäjästä, eikä halua liittyä Natoon.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #114

      Minä kuulun siihen puolikkaaseen joka pelkää että Venäjä ajaa minut kolmannen kerran evakkoon. Toistaiseksi Nato on hyvä olla varalla. Jos liitymme Natoon, silloin meidän pitää ehdottomasti saada atomipommeja. Venäläiset eivät puheista eivätkä mistään sopimuksista välitä, voima ratkaisee!

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #115

      Leo, olen sinulle sanonut jo monta kertaa, että ole huoleti, olethan ollut sitä yli 70 vuotta - "itärajalta ei mitään uutta" ;)

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #114

      Siis et näe Venäjän kehitystä myönteisenä?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #121

      Se onkin jo aivan eri asia ---, se voidaan nähdä sisäisenä ja ulkoisena kehityksenä sekä suhteiden kehityksenä Kiinan suuntaan ... mutta:

      "Raju arvio Stryker-panssareista Suomessa – ”Annamme maamme suurvaltapolitiikan käyttöön” ... " -IS

      ~ http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001122322.html -

      Tämä on ehkä meille vakavampaa!
      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92

      Simulointi oli Naton keksintö ja Ruotsin ilmatilaa loukkasivat eniten USA' n koneet - Sen sijaan Suomenlahdella lentäneistä sotilaskoneista 90 prosenttia on venäläisiä - jo tilastollinen tosiasia tuo eniten harhautumisia venäläisten toimesta hyvin kapealta kansainväliseltä ilmatilaränniltä ...

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      ... Kornia, kaksi kokoomuslaista, natohaukka Ilkka Kanerva ryntäyttäisi maahamme lännen sotakoneen taisteluharjoituksiin venäläisten silmien eteen, sen tärkeimmällä rajalla. Toinen taas presidenttinä haluaisi lievittää, liennyttää ja välittää. Mitä ilmeisimmin Kanervan ura lähenee loppuaan - natomopedi vikuroi jo niin pahasti.

      ~ http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005362788.html -

      " ... Yhdysvaltain ja Venäjän varaulkoministereiden kaksipäiväinen tapaaminen alkoi Helsingissä maanantaina. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapaa molemmat varaulkoministerit perättäisinä päivinä ... " -HS

      .
      US vum. antoi jo Kiitosta Niinistön välittäjäroolista!

      ...
      Alkoiko merkkivuosi 2017 näin myöhään, edellinen oli 1975, jolloin suurvallat tapasivat kahdesti, erittäin merkittävissä tilanteissa - toinen tekninen ja toinen strateginen, oli suuri vuosi myös Suomelle ja presidentti Urho Kekkoselle - ETYK, mutta mikä oli toinen tapahtuma, tarkkaan ottaen 17.7.1975 - klo 19:16?

      Käyttäjän TomiVaalisto kuva
      Tomi Vaalisto

      Eli venäläisiä pitää pelätä - noin avoimesti sitä harvemmin näkee esitettävän.

      Sinäänsä tuossa monikansallisessa harjoittelussa maamme kamaralla ei mitään uutta ole - 2016 kesällä Hangossakin olleessa Yhdysvaltojen johtamassa Baltops-harjoituksiin osallistui 20 maata, 35 merialusta ja 70 ilma-alusta.

      Karjalan lennostolla oli yhteisharjoitukset Yhdysvaltojen kansalliskaartin hävittäjälaivueen kanssa. Myös maavoimilla oli harjoitukset, joihin osallistui 20 amerikkalaista panssaroitua Stryker-miehistönkuljetusajoneuvoa

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      sunnuntaina, toukokuuta 08, 2016
      Näin Suomesta tehtiin ajopuu – Viron ilmahyökkäyskyvyn ylläpitäjäksi

      (USA kutsui itse itsensä Oregonin osavaltion kansalliskaartin ilmavoimina kylään Suomeen ilmataisteluhävittäjineen. Omien sanojensa mukaan USA haluaa tulla näyttämään voimaansa Venäjälle. Näin me jouduimme jalkarätiksi ydinasesuurvaltojen omaan nokkapokkaan. Presidentti Urho Kekkosen aikana osasimme ystävällisen määrätietoisesti kieltäytyä Neuvostoliiton aseharjoittelukosinnoista. Olimme tuohon aikaan itsenäinen valtio)

      ~ http://yle.fi/uutiset/kiistelty_lentoharjoitus_tuo...


      [U][25012015] Ajopuumme kellui koskeen Viron Ämarin USAF rynnäköintiharjoituksista
      (Tarkastelemme amerikkalaisten ilma-aseen etabloitumista/ vakiinnuttamista Suomenlahden välittömään läheisyyteen ja Venäjän viereen – kaikkihan alkoi Viron Ämarin ilmarynnäköintiharjoituksista) *

      Harjoittelemme puolustamaan Viroa, luodun uhan edessä!
      (Media vihmoo puolinaisesti Viron Ämarin ilmasotaharjoituksia ja sen informointia. Helsingin Sanomat julkisti epäilyksen ulkopolitiikan johdon erimielisyydestä, kun tasavallan presidentti Sauli Niinistö tarttui sisällyksettömään suusanalliskutsuun USA:n rinnalle, Viroon – taistelu- ja rynnäkkökonein 1])

      [ … kansalainen ihmetteli mitä taas tehdään hänen selän takanaan 2]. Miksi suuria maamme sotilaallista puolueettomuutta suoraan koskettavia asioita halutaan käsitellä salassa, kabineteissa. Jälleen tarkoitushakuisesti ajetaan kansakuntaamme sellaisen pyssyn piippuun minne emme halua. Kansalainen laukaisee herkästi – ”me emme kuulu mihinkään pyssyn piippuun – emme läntiseen, emmekä itäiseen”. Osaamme puolustaa itsemme ja nimenomaan itse! 3] … ]

      Ämarin ilmasotaharjoitus on poikkeuksellinen

      Harjoituksen on kutsunut koolle USA, natojohtaja, joka antaa ydinasesuojan sen eurooppalaisille jäsenkumppaneille. USA presidentti Barack Obama vannoi julkisesti huolehtivansa muun muassa Viron 4], ettei tarkoitushakuisesti luotu Venäjän uhka kohtaa virolaisia.

      Tämäkin virolaisittain 5] luotu Venäjän uhkakuvitelma liittyy lopulta Ukrainaan 6] ja lännen reaganismiin 7], jolla koetaan nakertaa Venäjän asukaslukuun nähden liian suurta raaka-aine- ja energiamääräävyyttä.

      Lausuessaan Venäjän, Obama asetti samalla sotaharjoituksen vastapuolen –
      [ … ekstra “Kuinka Venäjä asennoituu USA:n sotilaalliseen oravanpyörään” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/kuinka-venaj... - [47675]

       … itäisen rajanaapurimme. Oli synnytetty vastakkainasettelu ja nyt meidät suomalaiset sotilaallisesti liittoutumattomana maana halutaan mukaan – olemmeko astumassa kansalaisnäkökulmasta viritettyyn ansaan?

      Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/nain-suomes... - alta.
      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      maanantaina, maaliskuuta 24, 2014
      Emme pelkää Venäjää - ehkä vähän omiamme!

      Suomen kansa ei paljosta hötkyile – kallupit kertovat ettemme pelkää Venäjää, emmekä halua Natoon ”ukrainoista, krimeistä ja median kuin eräiden poliitikkojenkaan pelko- ja natojenkaamisista huolimatta 1]. Nyt natottajien ja venäjäpelottelijoiden joukkoon ovat liittyneet arveluttavat ”asiantuntijat” - esimerkiksi UPI-FIIA:n Mika Aaltola ja kumppanit. Poliitikoista Kimmo Sasilta (Kok.) natomopedi karkasi käsistä ja vikuroitti miehen kansan vastaiselle rintamalle *].

      Näyttää siltä, että kansa, joka lopulta aina ”ruumiit pesee” ja vastaa kaikista poliitikkojen tekemistä virheistä – on maltillinen, historiansa ymmärtävä 2], realiteettien tajuaja kuin myös arkijärjen käyttäjä.

      Kansalaistemme enemmistö ei pidä Venäjää pelottavana 3] – olemmehan osanneet heidän kanssaan pelata pelejä niin hyvässä kuin pahassa 4].

      Saimme itsenäisyytemme idästä,
      [ ”ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule – olkaamme siis suomalaisia!” ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130664-... - ]

      tappelimme Talvisodan juoksuhaudoissa ja kekkoskaudella loimme taitavalla neuvostoliittopolitiikalla nykyisen vaurautemme pohjabetonit. Emme ole ruotsalaisia, vaikka sitäkin on koetettu jengata, emme halua läntisiin USA johteisiin sotiin; haluamme vain arvostaa ja kunnioittaa pitkää itärajaamme, jonka takaa saamme edelleen mukavasti kauppaa, vaurautta ja työtä. Emme myöskään pyllistele kenellekään.

      LINK ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/turvatakuumm... -

      Suomessa on sananvapaus,

      ja ”jaakon- ja ahtisaaret” saavat puhua omia natojuttujaan – kansa enemmistönä ei niitä noteeraa, vaan sanoo, että ”puhu sinä, minä pidän hevosta”. Suomi ei liity Natoon, niin kauan kun kansan enemmistö näin sanoo. Toisaalta ollaksemme fiksuja suomalaisia, emme myöskään ääneen uhoa, ettemme liity Natoon milloinkaan.

      Valistunut veikkaus ennustelee,

      että nykymallinen Nato hajoaa idän paineessa, kun lännenmies ”ajoi” Venäjän Putinin Kiinan syliin 5] – hankaloittamalla Venäjän energiakauppaa – Kiinalle kelpaavat Venäjältä kaikki kolme putkea – maakaasu, öljy ja vesi Baikal-järvestä.

      Saksa on riippuvainen Venäjän kaupasta,
      [ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50431-s... ]

      Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/emme-pelkaa... - alta [150968]
      .
      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      .... Kanervan natomopedi keulii jo maltillisemmin ;) ... Ilmeisesti kansalaispalaute toppuutteli kiihkeimpiä iltoja ja ehkä jopa avasi itäistäkin silmää ...

      ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/harjo... -
      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Ehkä tämä on se tärkein kommentti, joka vie Suomea kohti Pohjolan sveitsittymistä - täällä idän ja lännen vedenjakajalla, jossa presidenttimme on erinomaisen hienosti oivaltanut erikoisasemamme - olemmehan itsekin niin lännestä kuin idästä ---

      " ... Lisäksi apulaisulkoministeri Shannon kiitti presidentti Niinistöä Suomen toiminnasta yhteyksien rakentajana, kerrottiin tasavallan presidentin kansliasta. ... " -Mtv

      .

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Suora sanasta sanaan lainaus yksityissähköpostistani - sotaveteraanilla on asiaa:

      "Yrjö Saraste
      Konalantie 00390 HELSINKI

      Mielipidekirjoitus 12.98 2017

      Mitä sanoo Suomen kansa?

      Puolustusvaliokunnan puheenjohtajaa Ilkka Kanervaa esitti, Helsingin Sanomien haastattelussa, että Suomen tulisi järjestää monikansallinen suursotaharjoitus.

      Myös puolustusministeri Jussi Niinistön mielestä Suomen tulisi harkita suurten monikansallisten sotaharjoitusten järjestämistä.

      Entinen ulkoministeriErkki Tuomioja totesi puolestaan, että sotaretoriikan viljeleminen ja uhoileva voimannäyttö ovat viimeinen asia, jota Suomessa nyt tarvitaan. Tuomiojan mielestä ei ole perusteltua osallistua harjoitteluun, joka lisää kansainvälistä jännitystä ja on luonteeltaan pelotteluun tarkoitettua voimannäyttöä.

      Myös valiokunnan puheenjohtajaMatti Vanhanen sanoi STT:lle, ettei pidä näyttävien sotaharjoitusten järjestämistä Suomessa mielekkäänä. Hänen mielestään massiiviset harjoitukset ovat suorastaan provosointia.

      On esitetty, että Auroran ja Zapadin vastapainona tulisi toimeenpanna vastaava harjoitus kaakon kulmassa. Siis Kymenlaaksossa!

      Haluatteko, että Itärajallemme päästettäisiin uhoamaan esim. 10 000 amerikkalaista ja muuta sotilasta kalustoineen? Ellette halua niin ottakaa heti yhteyttä kansanedustajaanne.

      Yrjö Saraste"

      .

      Käyttäjän jorikajanto kuva
      Jori Kajanto

      Suomi ja kumppanit uhoaa, mutta Venäjä Zapad-harjoituksissaan ei?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Kyllä, jos edustaja Kanervan vaade toteutettaisiin, onneksi vastassa ovat Kanervaan nähden vahvemmat isänmaan etuja ajavat voimat!

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Sehän olisi hyvä idea että itärajalle tuli amerikkalaisia sotilaita. Putin joutuisi miettimään tarkemmin lähettääkö venäläisiä pakolaisia Suomen puolelle kuten teki toissatalvena.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Leo,, olet harvinaisen sitkeä mies - olen todennut sinulle useaan otteeseen todistein, ettei Putin mitään pakolaisia meille lähettänyt.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Ilkka, olet vielä sitkeämpi. Tuhansia kertoja on todettu, että ilman Venäjän rajavartioston johtajan Putinin käskyä ei yksikään ns. pakolainen olisi ylittänyt rajaa ilman papereita.

      Yli 70 vuoden aikana, kun on havaittu rajahiippari, molemmin puolin rajaa ovat helikopterit nousseet ilmaan ja koirapartiot lähteneet ottamaan kiinni.
      Toissa talvena FSB kuskasi valitust hiipparit rajalle, heidät pantiin romuautoihin ja lykättiin rajan yli. Suomen puolella hiipparit shortseissaan ja sandaaleissaan juoksivat hangessa asemalle ja pyysivät turvapaikkaa!

      Kukaan muu kuin Putin maailmankaikkeudessa ei pystyisi tällaista paperittomien ylitystä määräämään.

      Putin on monissa asioissa kaikkivaltias, kuten sinäkin julistat.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #126

      Laitan vielä kerran ---

      "Norjalaistutkijat: Itärajan pakolaiset eivät olleet Venäjän juoni
      Tuoreen norjalaisen tutkijaraportin mukaan vuosi sitten alkanut pakolaisten joukkotulo itärajalta Norjaan ja Suomeen ei ollut Venäjän hybridisotaa. Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen reitti. ... "

      ~ https://yle.fi/uutiset/3-9128359 -

      Lupaatko Leo lukea tuon linkinalaisjutun huolellisesti ja kokonaan?

      .

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #128

      Ote raportista:
      "Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen reitti."

      Toisen maailmansodan jälkeen siis yli 70 vuotta tulo Norjaan tai Suomeen idästä ilman papereita on ollut rikollista.

      Kysyn vielä kerran:
      -Miten Venäjän puolen "turvapaikanhakijat" yhtäkkiä tiesivät että rautaesirippu on auki ja turvallinen muutamilla Lapin asemilla muutaman hetken aikaa?
      -Mikä mahti teki tilapäisen reiän rajaan?
      -Miksi tämä reikä on taas tukossa?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #130

      Tieto! - internet -

      Yksityiset ja ahneet matkanjärjestäjäjobbarit, joille kelpasi raha ... syys taas lähtemisherkkyyteen perustui siihen, että näille lähinnä vierastyöläisille ei ollut enää työtä Venäjällä ja ilmainen elo rajan tuolla puolen houkutteli - heitä ei voinut estääkään, eiväthän olleet Venäjän kansalaisia!

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #132

      Edelleen on lähtemisherkkyyttä kaikkialla. Mutta eihän se tähän liity. Kysyn vielä:
      Mistä tuli reikä "rautaesirippuun"?

      Venäjän rajavartijoiden pitäisi voida estää kaikki laittomat ylitykset, eikö?

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #133

      Kyseessä ei ollut laiton ylitys, eikä Venäjän viranomaiset voineet estää Ihmisoikeusjärjestöjen mukaan tulijoita!

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      "”Venäjän provosoimaton hyökkäys Ruotsiin tai Suomeen epärealistinen” - Ruotsalaiset ulkopolitiikan tuntijat varoittavat Natosta" -US

      ~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/200772-venajan-pr... -

      ...

      " ... ”Todella konkreettinen ratkaisu maamme turvallisuuteen olisi vahva puolustus ja liittoutuminen Venäjän kanssa”, Juntunen kirjoittaa. ”Liitto poistaisi venäläisten epäilykset Suomen puolustuksen uskottavuudesta.” ... " prof. alpo juntunen/ SK

      ~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/raju-ehdo... -
      .

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Putinistit vihaavat niin paljon tätä kurjaa EU-Suomea että haluaisivat meidät venäläisten orjiksi. Itse he saavat maanpetturuudesta palkkaa ja kuvittelevat että vallan vaihduttua heistä tulisi pomoja jotka pääsevät kiusaamaan kunnolla meitä isänmaan ystäviä. Pitäisi tietää miten venäläiset suhtautuvat oman isänmaansa pettureihin.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Leo, onko huono päivä takana?

      Lue tämä ja pura kiukkusi ja jatka turvallista elämää ;)

      .
      torstaina, syyskuuta 26, 2013
      Äidinkielellä ymmärrystä isänmaassaan

      ORIG ~  http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150326-...  - 
      ...

      26.9.2013 | 19:39 
      | Ilkka Luoma |  Äidinkieli   Isänmaallisuus   Maahanmuuttopolitiikka   Rasismi Reviiripuolustus   17 kommenttia

      Kansanedustaja, äärisiipeä edustava persuälykkö Jussi Halla-aho pontevasti vastustaa syyrialaisille mahdollisesti myönnettävää lisäkiintiötä pakolaisstatuksena – syyrialaisten hengenhädän edessä. Halla-aho vetoaa omaan nuorisoomme ja lapsiimme. Halla-aho puhuu asiaa, mutta sellaista asiaa, joka tiedetään, muttei uskalleta muualla ääneen sanoa.

      Kiintiölisääjät perustelevat kantaansa esimerkiksi saamastamme avusta 1939,
      kun Ruotsi otti vastaan lapsiamme Talvisodan jaloista – muuta apuahan virallinen Ruotsi ei sitten meille antanutkaan. Tällaisenaan tapahtumat eivät ole rinnastettavissa – Ruotsi ja Suomi ovat hyvin samankaltaisia, eikä kulttuuri- ja uskontoeroja ole. Pieni kielikysymys vain.

      ...
      Yleisesti voidaan todeta, että kullekin ihmiselle paras isänmaa on se valtio tai alue, jossa hän tulee toimeen ja ymmärretyksi omalla äidinkielellä ja jossa tunnustetaan enemmistönä samaa uskontoa/ kulttuuria, jos yleensä uskontoa halutaan nostaa oleelliseksi elämisen helpottajaksi.
      Soiniintuneet halla-ahojen hakkaraiset 1] ovat tunnusteellisia reviirivalvojia ja -puolustajia, ilman julkisia tunnuksia. Reviiri 2] on evoluution jo vuosimiljoonia vuosia sitten luoma järjestelmä, jolla se ”säätää” sopeumana biodiversiteettiä sekä biomassojen tasapainoa 3]. Reviiri on tänään vähän puhuttu itsestään selvä ilmiö, koska se vaikuttaa meissä kaikissa.

      ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/09/aidinkielell... -
      .

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen

      "Putinistit" ja heidän "putinisminsa" lienee miraloille et al hyökkäyksen kohteeksi rakennettu olkiukkojen armeijakunta jolla nostatetaan vihaa ja mieskuntoa, pidetään adrenaliini- ja testosteronitasot korkeana kunnes oikeastikin halutaan taas koettaa. Mirala henkilökohtaisesti lienee jo sen verran iäkäs, että hänelle ei fyysisissä tositoimissa enää ole käyttöä mutta sitä sopivampi yllyttämään nuorempia ja hömelömpiä.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Olet monessa asiassa oikeassa Jorma. Täytän tänä vuonna 80, joka tarkoittaa että harva paikka on enää kunnossa, muisti ja järkikin prakaa joskus pahastikin. Sinulla on varmaan hyvä fyysinen kunto mutta järkipuoli tuntuu olevan huonossa hapessa:
      Miksi et keskustele asioista, miksi pitää käydä minua mollaamaan henkilökohtaisesti!

      Yhden päivän sain olla Pietarin fanaatisten trollien fb-palstalla. Sieltä tuli heti turpaan ja uhattiin hengenlähdöllä. Vastasin heille että olen jo niin huonossa kunnossa että pienikin tönäisy tekisi minusta infosodan sankarivainajan. Se olisikin kunniakas lähtö esi-isien malliin:)

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #135

      En mollannut Miralaa henkilökohtaisesti vaan arvioin hänen tapaansa käyttää n.k. "putinismia" argumenttina todeten sen n.s. "olkiukkoiluksi" jolla pidetään "kumpujen yöstä" höyryävää mieltä korkealla. Ei siis Miralalta kovinkaan asiassa pysyvää eikä asiallista argumentaatiota, minun mielestäni, joten asetin oman rekisterini samalle tasolle.

      Mirala kehuu fyysistä kuntoani. Olen kuitenkin leinin runtelema ja luuvalon kalvama sydäntautinen raajarikko mutta kaikki vaivat, toistaiseksi, ovat ihan tutkitusti hartioiden alapuolella.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #136

      Juuri näin - asialinjalla. Leo on joskus kiivas kuin "arkkipiispa" ;)

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #135

      Uhkailu yksittäisiä henkilöitä kohtaan on aina ja ehdottomasti väärin, varsinkin jos ajattelemme inhimillisesti, kuten tässäkin. Kaikkea hyvää -

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      Leo on harmiton evakko, joka kaipailee Karjalan kunnaita ja lehtipuita ... :)

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #138

      Minäkin tunnistan, että ennen oli paremmin, kesät lämpimämpiä ja läski valkoista. Nyt on toisin joten "aika aikaansa kutakin" kuten muinainen pässi sanoi päätä leikattaessa.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #138

      Kiitos Ilkka. Jorma on vähän kokematon näissä infotaisteluissa, liian tosikko. Mutta ehkä hän oppii vähitellen?

      Varmaan sinäkin Ilkka jo uskot että Putin teki reiän raja-aitaan ja sen läpi lähetti ne 1740 ns. pakolaista Suomen kiusaksi? Onneksi viisaat johtajamme Niinistö ja Sipilä saivat reiän tukittua ainakin toistaiseksi.

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #142

      Että vihaavat putinistit palkattuina maanpettureina onkin vain hymööriä. Todellakin, silloin minulla on vielä paljon opittavaa infotaisteluiden sankarillisilta korpisotureilta. Mutta, jos Mirala sallii, jätän tuollaisen huumorin mieluummin oppimatta ja pysyn tosikkona, näin on hauskempaa.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #142

      Leo, suosittelen sinulle kuin muillekin kirjaa:

      "Talvisodan salainen strategia" -Antti Hietalahti, Otava 2016.
      ~ https://areena.yle.fi/1-3788517 -

      Kirja saattaa olla shokki monille, sillä voi olla niin, että Talvisota oli suuri virhe, nimittäin Suomelta raskas neuvotteluvirhe ja näköalattomuusitsepäisyyden kallis hinta hyväuskoiselle kansalle, joka ryhtyi rintamille!

      Lopultahan Leo, tuolta Talvisodasta lähtee tämä russofobia ja nykyisenkin Venäjän pelko - osalle kansaa.

      ...
      Olemmeko eläneet tähän saakka aivan väärässä luulossa Talvisodan taustoista ja tilanteista ennen alkua?

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #145

      Muistelen että elokuussa 1939 Hitler ja Stalin solmivat MR-sopimuksen jossa Venäjä sai Baltian maat ja Suomen. Baltian maat eivät uskaltanett panna hanttiin vaan antautuivat. Suomi uskalsi pannna hanttiin. Lopputuloksen tiedämme.

      Neuvotteluissa oli vain kaksi vaihtoehtoa, antautua kuten Baltian maat tai panna hanttiin eli sotia.

      "Neuvotteluvirhe" oli että emme antautuneet, mutta tämä nykyinen itsenäisyys säilyi. Osa kansasta haluaisi nykyisinkin kuulua Venäjään, osa taas ei.

      Venäjä menetti viime sodissa satoja tuhansia miehiä. Nyt nämä valloitukset ja koko Karjalan tasavalta ovat autiota puolustusvyöhykettä. Mikseivät venäläiset mene asumaan kansainväliseen kaupunkiin Pietariin vaan tuppautuvat Helsinkiin?

      Meidän karjalaisten tuhatvuotinen ystävyys katkesi talvisotaan. Eikä se voi palautua muuta kuin palauttamalla ryöstösaalis.

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #146

      Minua on aina ihmetyttänyt tapa tehdä hyökkäämättömyyssopimuksesta ikäänkuin "casus belli". Olen itse aina ollut ymmärryksessä, että kun hyökkäämättömyyssopimuksia solmitaan, sodan syyt ovat jo olemassa mutta niille ei haluta antaa valtaa, ainakin toistaiseksi.

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #147

      Suomen ja Venäjän välinen hyökkäämätömyyssopimus oli ilmeisesti vilpitön. Tappeluiden jälkeen tehtiin Tarton rauha 1920. Aiheita sotaan oli tietysti silloinkin kuten on tälläkin hetkellä.

      Neuvosto-Venäjä on ainakin kerran ollut rehti:
      Se irtisanoi huökkäämättömyyssopimuksen päivää ennen kuin aloitti talvisodan.

      MR-sopimus oli reviirien jako ja tilapäinen rauha, molemmat valmistautuivat sotaan.

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #148

      Mitä Mirala mahtaa tarkoittaa tämänhetkisellä "sodan aiheellaan"? Mihin hän on lähdössä höökimään?

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala Vastaus kommenttiin #149

      Venäjällä on messiaaninen tehtävä levittää omaa valtaansa. Se on pysyvä sodan aihe kuten on viime aikoina nähty.
      Toinen on Pietarin suojavyöhyke kuten 1939. Lappeenranta ja Imatra ovat liian lähellä, sieltähän voi pienilläkin vehkeillä ampua Pietariin kun suomipojat ja natolaiset lähtevät hyökkäämään.

      Oliko niitä aiemminkaan sen ihmeellisempiä sodan aiheita?

      Olen lähdössä höökimään lähiviikkoina Pyöreään torniin Rollaattoripataljoonan iskuryhmän kanssa. Mutta älä kerro venäläisille.

      Käyttäjän myyrylainen kuva
      Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #150

      Oikein messiaaninen tehtävä, hohhoijaa. Pyhällä asialla olevat ristiretkeläiset ovat yleensä menneet toiseen suuntaan. Mutta on siinä rollaattoripataljoonalla tekemistä jos messianistien toiveet toteutuvat ja messiaat todella ilmestyvät.

      Toisaalta jos pohdimme mitä "messiaanius" noinniinkuin sanakirjamerkityksessään tarkoittaa niin kuka on se tuleva messias jonka odotuksessa Venäjä haluaisi laajentua? Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että messiaista puhuvat ja heitä odottavat pitävät Venäjän nykyjohtoa lähinnä apokalyptisinä, s.o. ilmestyskirjaan kuuluvina, petoina. Joten, näin tosikkona olen näkevinäni Miralan julistuksessa hienan ristiriidan makua.

      Käyttäjän ilkkaluoma kuva
      Ilkka Luoma

      [U][2014]

      " ...
      ...
      SENT

      Cc: olli.rehn@ec.europa.eu ; eija.tiilikainen@upi-fiia.fi ; taru.tujunen@kokoomus.fi ; puheenjohtaja@keskusta.fi ; timo.laaninen@keskusta.fi ; ilkka.kanerva@eduskunta.fi ; paavo.vayrynen@keskusta.fi ; timo.soini@eduskunta.fi ; jussi.niinisto@eduskunta.fi ; pertti.salolainen@eduskunta.fi ; seppo.kaariainen@eduskunta.fi ; pekka.haavisto@formin.fi ; martti.ahtisaari@cmi.fi ; erkki.tuomioja@formin.fi ; carl.haglund@defmin.fi ; jyrki.katainen@vnk.fi ; presidentti@tpk.fi
       
      Sent: Tuesday, February 25, 2014 12:44 PM
      Subject: KANSALAISMIELIPIDE - Suomi sovittelijaksi akselille EU-Bryssel - Moskova!
      ...
       
      Suomi sovittelijaksi akselille EU-Bryssel - Moskova!
      (Venäjän presidentti saattaa jäädä hankalaan asemaan Ukrainan kysymyksessä - pelastaakseen maanosamme rauhan ja asemansa Vladimir Putin tarvinnee nyt meitä suomalaisia sovittelijoiksi EU-Brysselin ja Moskovan välille) ... "

      ---

      " ... ...
      Olisiko nyt meille suomalaisille –
      natottomana 4] maana se kuuluisa tuhannen euron tai 10.000 ruplan paikka, olla sovittelija EU-Brysselin ja Moskovan välillä – ratkaistaessa pattiutuvaa ja eskaloituvaa Ukraina-arvovaltakiistaa, jossa itse arkiukrainalaiset jäävät ilmiselvästi paitsioon. Eivät Julia Tymosenkonkaan paperit pääministerikaudeltaan ole puhtaat, jos ei ole Janukovitsinkaan!
       
      Nyt Suomella on se paikka,
      mitä me erityisasemastamme loogisesti voisimme saavuttaa. Neuvottelujohdattelijan asema Vladimir Putinille ja epäselvälle EU-konklaaville tai Saksalle, sujuvuuden nimissä. Me olemme niin 'itää kuin länttä' – meille avautuu nyt se asema, mitä olemme odottaneet, vain 5,4 miljoonan kansakuntana.
      Meihin luotetaan, kunhan valitsemme projektille pätevän vetäjän – Tasavallan presidentti Sauli Niinistö, riittääkö taito, oivallus ja johdattelukyky?
      Sauli, ottaisitko tehtävän vastaan, jos sitä Moskovasta vihjaistaisiin? ... "

      ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-... -
      .

      Käyttäjän LeoMirala kuva
      Leo Mirala

      Täytys kehua useammin Venäjää. Varsinkin Raja-Karjalan luonto on hyvässä kunnossa.
      Mantsinsaaressa asui meikäläisten aikana noin 1500 ihmistä, kirkko, useita tsasounia ja kansakouluja. Nyt asuu vain yksi valkovenäläinen. Hänen valkoinen hevosensakin ammuttiin hirvenä. Ukon lisäksi saarella on kymmenkunta karhua, tuntematon määrä susia ja muita metsän eläviä. Yhtään autolla ajokelpoista tietä ei ole eikä lossiyhteyttäkää aikoihin.

      Neuvostoaikana saarella oli kolhoosi, 700 lehmää ja ratsupaimenet. Putinin valtaan tullessa kaikki oli jo tuhottu.

      Vaikka evakkoon joutuneille aiheutui pahoja vaikeuksia, tulevat sukupolvet saattavat kiittää Stalinia ryöstöstä ja Putinia että lopetti maatalouden. Putinin jälkeen saattaa tulla oikeamielinen johtaja joka suhtautuu meihin ystävällisesti ja sovinnon eleenä palauttaa Karjalan.

      Toimituksen poiminnat

      Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset