*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kiinalaiset ostavat Finnairin – kova olettamus, mutta väkevän looginen!

  • Kestävätkö Finnairin siivet - kiinalaisten ryntäys Suomeen voi vielä yllättää matkailuyrittäjät *
    Kestävätkö Finnairin siivet - kiinalaisten ryntäys Suomeen voi vielä yllättää matkailuyrittäjät *
  • Kiinalaiset ovat löytäneet Lapin, entä muun Suomen - ehkä yhdessä Venäjän kanssa - yllättävää, mutta totta! *
    Kiinalaiset ovat löytäneet Lapin, entä muun Suomen - ehkä yhdessä Venäjän kanssa - yllättävää, mutta totta! *

Näinkö käy? On todennäköistä, että Finnairin paras kumppani on jokin Kiinan valtion hallitsemista lentoyhtiöistä – esimerkiksi Air China. Nythän ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa säännölliset reittilennot Helsinkiin [1 ja kohta mitä ilmeisimmin myös suoraan Rovaniemelle. Mikä on kiinalainen ”kohta” - se on venyvä käsite, sillä kiinalaiset etenevät liki aina hitaasti kiiruhtaen

[1 ~ http://www.hs.fi/talous/art-2000005381127.html -

[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9850926

 

… [2006!] ” … Yhtiönä Finnair on tosipaikan edessä. Kilpailukykyä on saatava; Kiinan koneet ovat jo melkein 'tankkauksessa' ja on vain ajan kysymys, milloin ne ilmestyvät Suomen taivaalle. EU on hyvin suopea kilpailulle ja ajaa kuluttajien etuisuuksia halvempina lentolippuina. Vastavuoroisesti Kiina on ostanut Airbus-koneita noin 150 kappaletta, pitäen osaltansa pystyssä kyseistä lentokoneen rakentajaa ja sen työpaikkoja. … ”, … tässä linkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/finnairin-koneet-ovat-toimineet.html – koko kirjoitukseen vuodelta 2006.

 

Yle uutisoi fiksusti Kiinan uudesta lentomaihinnoususta Suomeen

[ … unohtamatta nykyisen Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramon ylimääräisiä eläke-etuuksia, samaan aikaan kun finnairilaisten palkkoja ja palkkakuluja on haluttu jopa voimakkaasti alentaa … [2 ]

… ... Finnair voi olla hyvin kiitollinen niille kiinalaisille, jotka aikanaan edesauttoivat Siperian ylilentoja. Kiina halusi lyhyen reitin Eurooppaan. Osa Finnairin Kiinan lennoista ovat niin sanottuna Air China lentoja. 

Kiina ei ollut vain ystävällinen aikanaan, sillä Kiinalla oli huutava pula suihkumatkustajakoneista ja näin niin Airbus kuin Boeing kuittailivat jättiläistilauksia kiinalaisilta lentoyhtiöiltä. Nykyisellä Finnairin toimitusjohtajalla ei ole mitään tekemistä Finnairia pystyssä pitäviin Aasian ja juuri Kiinan lentoihin! … (kirjoittajan kommentti yllä olevaan Yle-uutiseen [1)

 

Ote Yle-uutisesta [1

” … Finnairin menestys nojaa tällä hetkellä hyvin vahvasti Aasian markkinoihin. Etuna sillä on Venäjän antama lupa lentää lentoja Siperian kautta. Nyt Norja yrittää saada Venäjältä lupaa myös halpalentoyhtiö Norwegianille lentää lentoja Venäjän yli Aasiaan. Vauramo ei pidä tätäkään uhkana … ” -Yle

 

Finnairin onni oli kiinalaisten ja venäläisten suopeus!

[2014] … Finnair osasi pääjohtaja Keijo Suilan aikana nauvotella erinomaisesti kiinalaisten kanssa 2] – neuvottelumenestys kulminoituu osaksi Kiinan Kulosaaren suurlähetystön pitkäaikaiseen kaupallisen osaston päällikköön, herra Li Guangyun´ hin – hän osasi järjestellä tilanteita, joissa Finnair lentää Euroopan yksiä lyhimpiä vuoroja useisiin kiinalaisiin suurkaupunkeihin.

Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?

Kiinalaisten lentokoneostot ovat olleet tuhansissa – ja konetarpeeksi vuoteen 2025 lasketaan olevan uskomattomat 8000 suihkumatkustajakonetta, jotka nyt ovat pääsääntöisesti eurooppalaisia Airbus – ja amerikkalaisten Boeing koneita – mutta ei enää kohta --- …

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/kuinka-valtionyhtioidemme-siivet.html

 

Siperia opettaa?

[ … sahasimme oksaa, jolla istuimme, kun EU-solidaarisuusajattelemattomina ryhdyimme Venäjän pakotteisiin ja saimme vastatoimet päällemme … entä miten se Siperia voi opettaa? … ]

Otan otteen aiemmasta tekstistä:

[2014] … Mikäli epätodennäköinen Siperian ylilentokielto tulisi EU -maiden lentoyhtiöiden lentovuoroille

… on siihen meillä jo takaportti. Finnairin lennoista on jo tähänkin mennessä Kiinaan (merkittävin kohdemaa kauko-idässä) lennetty niin kutsuttuina Air China vuoroina, ja olemme varmoja, ettei Venäjä halua hankaukseen Kiinan kanssa – näin Finnairin sinivalkoiset lentävät edelleen, jos ja kun muut EU-lentoyhtiöt kiertävät Pohjoisnavan kautta vuoronsa Pekingiin, Shangaihin jne … . Jotkut osasivat aikanaan tehdä oivan lentoliikennesopimuksen kiinalaisten kanssa, jossa venäläisillä oli myös ratkaiseva rooli, ylilentojen suhteen …

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/kosto-romahdus-katastrofi-ja-syva-lama.html

 

Kun Moskova ja Peking päättävät – me olemme kovin pieniä, ja Finnair vieläkin pienempi!

 

 

Viite tekstistä

[2 … [2006!] … Lopuksi kysymys Finnairin pääjohtajalle Jukka Hienoselle: "Oletko valmis pudottamaan palkkaasi 10-20% Finnairin kustannuskilpailukyvyn eduksi ja hyödyksi? Saisitko näin paremman vastaanoton palkkakululeikkurillesi? Voisitko myös motivoida alemmat johtajat samaan 'uhraukseen'?" …

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html -

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/sakkaavatko-finnairilaisten-palkat.html -

 

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB BLOG 151913

 

DOC finnair_26092017.doc – OpenOffice Writer

PVM 26072017

 

570_5079

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

*
Kuvat ladattu yleisestä ja julkisesta internetistä.

...
Finnairin omistuslaajennus itään!
[ … Finnair saneerataan myyntikuntoon! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150555-... - ]

Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kauko-idän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Suomessa puhutaan mieluusti "yhteistyöstä" kun firmoja myydään. Ainoaa yhteityötä silloin yleensä on, että jokunen pomo säilyttää paikkansa siirtymäkauden ajan.

Olen ymmärtänyt, että kiinalaisille sopisi myös yhteisyritykset. Sellainen voisi olla meidän kansantaloutemme kannalta parempi vaihtoehto mutta meidän taloudellisella ja poliittisella eliitillämme taitaa olla ideologinen tahtotila myydä mahdollisimman paljon, mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman halvalla, noinniinkuin vain äärimmäisen vähän liioitellen sanottuna.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Joint Venture yhtiöt ulkomaalaisten kanssa ovat olleet muodossa juuri Kiinassa, ei niinkään kiinalaisten ostaessa vaikkapa Suomesta yhtiöitä - osaksi tai kokonaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Onko kyse silloin kummasta: kiinalaisten haluttomuudesta yhteisyrityksiin vai suomalaisten halusta myydä? Miten kiinalaiset suhtautuisivat vakaviin neuvotteluihin yhteisyrityksistä esimerkiksi puunjalostuksessa, elintarviketuotannossa, lentoliikenteessä, koillisväylän logistiikassa, todella nopeissa junissa Suomeen j.n.e.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Kiinalaiset haluavat Kiinassa jv-yhtiöitä - siis yhteisyrityksiä, niihin kohdistuu vieläkin tiettyjä yhteiskuntaetuja.

Kiina suhtautuu Suomeen poikkeavan innostuneesti - monenkin syyn vuoksi. Koillisväylä voisi päättyä Petsamon Liinahamariin, jossa suomalaiset olisivat operaattoreina - vuokra-alueella, kuten Saimaan kanava!

Rautateiden rakentajana Kiina on maailmassa pisimmällä ja alallaan suurin.

Elintarvikkeiden osalta Atria oli loistava esimerkki, kunhan Oriola ei nyt sotke kuvioita!

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #6

No ei ihan noin. Edut liittyvät lähinnä siihen, mille maantieteelliselle alueelle investointi Kiinassa suuntautuu.

Kiinan lainsäädännössä edellytetään jv-muotoa tietyille toimialoille, kuten esim. telekommunikaatio, laivasuunnittelu ja kaivosala. Laissa myös määrätään selkeästi saako yrityksessä olla ulkomainen enemmistöosakkuus.

Yhteisyritysten elinikä on ollut n. 5-6 vuotta, ne ovat melkein järjestään epäonnistuneet, eikä niitä juurikaan perusteta, jollei ole lainsäädännöllinen pakko.

Olen työskennellyt Kiinassa 18 vuotta nimenomaan ulkomaisiin investointeihin liittyvien kysymysten parissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

Viimeisen 16 vuoden aikana olemme olleet perustamassa noin 35 jv-yhtiötä, vain kolme lopetti toiminnan aiemmin kuin oli suunniteltu. Se on totta, että jv on tavallaan starttihelpotus ja antaa mahdollisuuden parempaan tarkkailuun str-alueilla. Sen sijaan rajoitteita jv-menettelyyn toimialan osalta ei ole ollut.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #8

No kyllä niitä toimialarajoitteita on. Lue nyt hyvä mies aluksi viimeisin Foreign Investment Guidance Catalogue. Kummallista puhetta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Kiinassa on säännöt, ja sen jälkeen suhteet! ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #10

Tuo ei pidä paikkaansa toimialarajoitteiden suhteen lainkaan, ei kannata puhua tuollaisia.

Peking on kieltänyt aika monia yrityksiä ja ottanut myös toimiluvan pois ko. rikkomuksista.

Kun et näytä tietävän mitään voimassa olevista säännöksistä, toimit siis tuurin varassa. Ei oikein hyvä lähtökohta.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #8

Tuurillako te Kiinassa toimitte, tutustumatta säädöksiin? Uusin toimialaluettelo tuli voimaan 27.7. tänä vuonna. Sitä julkaisee MOFCOM.

"Although the new Catalogue opens a variety of new industries to foreign investment, several key industries such as banking and securities, healthcare, and telecommunications remain highly restricted, leading to ongoing criticism from the foreign business community over China’s closed markets. However, while differences may remain in the treatment of domestic and foreign investments, those operating in the Catalogue’s freshly opened sectors will find appealing new opportunities for investment."

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

MOFCOM on hyvin tuttu, tein heille työtä viisi vuotta - kivihiilivoimaloista Ecocityyn - josta aukesi aivan uusi ulottuvuus CICETE' een :)

Totean vielä kerran - säännöt on luotu ylläpitämään järjestystä. Järjestyksen ollessa kunnossa, voidaan tehdä poikkeuksia, jos kyseessä aihealue, jossa toiminta on tärkeämpää kuin "paperin kirjain"!

...
Eksoottisin aihealue oli tämä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/85645-k... - , kuvastanee laajaa toimintakenttää, jossa suhdetoimintaverkko ratkaisee :)

" ... Kiinalainen delegaatio Anhuin maakunnasta Naisten Federaation presidentin rouva Huang Hong´in johdolla tutustui kanssasisariinsa Suomen eduskunnassa syyskuussa 2011 1). Näin Kiina aloitti valmistelut muutoksiin, joissa tutkitaan tarkoin miten sisaret lännessä ovat menestyneet lasten- ja naisten oikeuksissa sekä perheiden sisäisessä tasa-arvossa, unohtamatta työoloja naisten ja miesten välillä.

Kiina valmistautuu merkittävään Kansankongressin istuntoon alkavan vuoden 2012 helmikuussa - edellisessä kongressissa (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) lyötiin lukkoon modernisti seuraavan suunnitelmatalouden viisivuotisjakso - ympäristö-, työ- ja kansalaishyvinvointipainotteisesti. Nyt vaihtuu osa korkeimmasta johdosta, joka juuri oli siunannut tämän historiallisen Naisten federaation vierailun Suomeen ja Ruotsiin. Ensi vuonna vaihtunee Kiinan pääministeri ja delegaatio oli juuri tulevan pääministerin kotimaakunnasta.

Läntinen tapa hymistellä ihmisoikeuksista - usein vain sana ilman todellisuutta
(Lännessä on aloitettu mm. internetin suitsiminen, jota taas Kiinassa on harjoitettu koko netin historian ajan)

Meillä ihmisoikeudet ovat mainostetusti sanan- ja kokoontumisen vapautta ilmaista hyvinkin eksoottisia mielipiteitä individualismin puitteissa ja nimissä. Meillä yksilö on voimaa, vaikka yksilöllä harvoin on ilman rahaa, siis ostovoimaa, juurikaan vaikuttamismahdollisuutta. Meillä mennään raha edellä oikeuksiin - oikeudessakin. Mutta meillä on tehokas tulonjakokoneisto, joka on oireellisin ja oirehtivin saavutuksemme ihmisoikeusrintamalla.

Kiinalainen tapa toteuttaa reaalista ihmisoikeutta - usein kollektiivisin metodein
Kiinassa vallitsee kungfutselainen 2) perushierarkia, jo tuhansia vuosia. Kungfutsen perustat ovat nyt uudelleen nousemassa valtion viralliseen ohjelmaan, syrjäyttäen lopullisesti yksinvaltaisen kommunistisen puolueen [CPC 3)] Marx-Engels teemat. Kommunistisen järjestelmän manifesteja ei ole enää ollut viimeisen 30 vuoden aikana juurikaan käytännön käytössä - vain vaikutuskanavamekanismi, joka muistuttaa enempikin keisareiden valtahierarkia-aikakausia. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/katselemme-l... -
.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #14

Juridiikasta, varsinkaan Kiinan, on sitä tuntemattoman kanssa turha kiistellä. Näkee, ettet tunne viittaamaani toimialaluetteloa, koska laitat omaan kommenttiisi epäolennaisuuksia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

En enää kommentoi aihealuetta - jossain menee raja, jonka jälkeen ei kannata puuttua kommentein "tyhjiin asianäkemyksiin, sinällään oikeisiin". Lukija osaa vetää todennäköisesti oikean johtopäätöksen tähän saakka esittämistäni kommenteista ja aloituksesta :)
.

Juridiikasta sen verran, että kauttamme meni paljon pyydettyä/tilattua lainopillista tietoutta miten Suomessa lainsäädäntö kehittyi ympäristöasioissa ja näin kiinalainen lainsäädäntö tuli tutuksi, tietyin osa-aluein -
.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #7

"Yhteisyritysten elinikä on ollut n. 5-6 vuotta, ne ovat melkein järjestään epäonnistuneet, eikä niitä juurikaan perusteta, jollei ole lainsäädännöllinen pakko."

Kuten muistanet itse vedin Kiinassa J/V-yhtiötä, joka oli perustettu J/V:ksi nimenomaan siksi, että suomalainen investoija ei ilman Kiinan kokemusta olisi uskaltanut lähteä liikkeelle ilman paikallista tukea ja kun kyseessä oli jo olemassa olevan tuotannon hankkiminen, niin se antoi mahdollisuuden lentävään lähtöön. 100%:een omaan investointiin en olisi yhtiön hallitukselle annettuna silloin saanut esitystä läpi.

Tosin se muuttui sitten kolmen vuoden aikana portaittain täysin omistetuksi yhtiöksi, kun paikallinen partneri myi osuutensa kahdessa erässä perättäisinä vuosina ja siitä vuoden jälkeen ostettiin vielä Finnfundkin ulos.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #28

Kiinassa kumppanin valinta on yhtä tärkeää kuin missä tahansa muualla. Lisäksi Kiinassa tulee olla mielellään erinomaiset suhteet paikallis-, alue- ja keskushallinnon viranomaisiin ja jos on vielä yhteys "korkealle" voidaan puhua onnistumisen hyvistä mahdollisuuksista. Monet puhuvat hyvistä suhteista - harvoilla niitä kuitenkin on!

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #28

Ihan hyvä näin. Kommenttini pointti ei kuitenkaan ollut jv:n perustamisen syy, vaan investointiyritysten toimialarajoitukset, joita edelleen on, mutta joita oli huomattavasti enemmän 1990-luvulla. Eivät niiden osalta sihteet ratkaisseet. Tosin varsinaisen itärannikon ulkopuolella oli paljon tietämättömyyttä rajoittavista säännöksistä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #34

Todellisuus on Kiinassa joskus yllättävää - niistä pääsee harvoin nauttimaan, sillä ne vaativat erinomaista suhdetoimintaa. Kiintoisa oli Stora-Enson bampupuupeltoseikkailu ;) ... Varoitus annettiin, mutta ei kuunneltu.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #6

Kiinalaiset ovat joltisenkin kuuluisia vaativistakin rautatieurakoistaan sekä Kiinassa että muualla. Viimeisin näyttävä urakka lienee suurnopeusjuna Moskovasta Kazaniin. Ehkä he voisivat auttaa myös meidän rautatietämme uusiin nopeuksiin.

En kuitenkaan jaksa uskoa Koillisväylän päätepisteeksi Liinahamaria tai mitään muutakaan Jäämeren satamaa. Eiköhän päätepisteet tule olemaan Rotterdamissa, Hampurissa, Le Havressa j.n.e. Muurmansk, Arkangeli ja valkoisen meren eteläranta voisivat olla mielenkiintoisia itäisen Euroopan suuntaan mutta Ruijan rannikko vain korkeintaan pohjoiskalotin kannalta.

Meidän mielenkiintomme kannattaisi siis varmaankin suunnata pikemminkin infrastruktuurin, laivojen ja logistiikan sekä liikenneturvallisuuteen liittyvän tekniikan rakentamiseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Veikkaisin, että kiinalaisten näkökulmasta ei-natovaltio on etusijalla ... pohdittaessa kiinalaista rahoitusta ao. satamalle -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Eräs kiinalainen korkea-arvoinen diplomaatti sanoi vuonna 2004, että heidän pitää myydä EU:hun kullekin kansalaiselle kaksi T-paitaa, että he voivat vastineeksi ostaa yhden Airbus liikennelentokoneen. Herättääkö ajatuksia, varsinkin kun Kiina kehittää yhä arvokkaampia ja innovatiivisempia lopputuotteita maailman markkinoille?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Korostan, että Kiinassa noudatetaan tarkasti sääntöjä ja lupauksia ja tämän sanon alleviivaten "ääneen". Esimerkiksi Kiina on pitänyt tarkoin huolen, että luvatut P-K' n pakotteet tulevat toteutetuiksi. Samaan aikaan eräät tuotteet ja palvelut siirtyivät kehitysavun piiriin ja näitä ei lueta pakotepolitiikan piiriin. Kiinassa on paljon yllättäviä asioita, joista me emme ymmärrä mitään ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Maxin kommenteista johtuen liitän tämän tänne:

...
maanantaina, huhtikuuta 22, 2013
Nyt Kiina kiinnostaa!

Mediakin on oivaltanut, että kiinalaisten toimenpiteet koskettavat jo koko maailmaa 1] – vielä 10 vuotta sitten aihealue ei kiinnostanut kuin ihmisoikeustökkimisenä – olemmehan mallimaan ja besserwisserismin maineessa, ovatko muuten omat asiamme kaikin puolin kunnossa? 2]

Kiinan monimutkainen puoluekoneisto uusi ylimmän johtonsa. Muuttuuko mitkään? Eipä juuri meidän sumeiden länsilasien läpi katsottuna. Me jäämme ainoastaan murehtimaan Kiinan bruttokansantuotteen alentumista, koska se vaikuttaa meihin – onhan Kiina suuri korkeateknologian ja raaka-aineiden maahantuoja – läntisistä maista, ainakin vielä.

Kiinassa on kehityssuunnitelmat aina 2100 -luvulle saakka. Painopisteet ovat – ei niinkään, kasvupainotteiset, vaan ympäristö- ja kansanolotilapainotteiset. Tuloerot runnotaan pienemmiksi jo seuraavan viiden vuoden aikana. Samalla Kiinan keskushallinto valmistautuu ottamaan ”erityiskohteluun” monia maakuntia, koska siellä muhii valtava pankki- ja velkakriisi!

Kiinan etu meihin nähden on voimakas jopa itsevaltainen keskushallinto, joka kylläkin nauttii kansansuosiota – sehän on se henkireikä jonne valitetaan, kun aluehallinto kohtelee kaltoin esimerkiksi maa-aluepakkolunastuksissa. Kiinassa vain yhteiskunta voi omistaa maata 3] – ja sen ympärillä pyörii suuri vuokraoikeusliiketoiminta, tulonlähteenä maakunnille ja kunnille.

Meillä on Kiinan kansantalouden ymmärtämisen ongelma – he eivät toimi kuten me. Kiinalaiset toimivat täysin omien kaavojensa mukaan. Ainoa asia, mikä heillä on yhteistä meihin, on sisäpiiri- ja perhe-/sukujamelaatiot – Kiinassakin henkilöverkostot merkitsevät, kuten meillä piskuisessa Suomessa.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/04/nyt-kiina-ki... -
.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Laitoit sitten ihan oman kirjoituksesi todistamaan jotakin päinvastaista sille, mitä minä kirjoitin?

Eipä noita tuloeroja kovin valtavasti ole runnottu tasaisiksi. Näen sen Shanghain kaduilla päivittäin.

Vientikonsultinkin kannattaisi ymmärtää, että Kiina kulkee, hitaasti mutta melko varmasti, kohti lailla säänneltyä yhteiskuntaa (rule of law).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Koetan hienotunteisesti kertoa ystävälliseen sävyyn, että suhdetoiminta ja sen laatu ja "kerroksissa olo" toimivat erittäin hyvin valtiossa, jossa käskytysjärjestelmät ovat kirkkaat ja selvät ;)

...

SP/BOFIT:

Keskimääräinen käytettävissä oleva kuukausitulo kaupungeissa per henkilö, CNY - vuosittain, alkaen 2007:
1 149
1 315
1 431
1 592
1 817
2 047
2 205
2 404
2 600
2 801
3 054 - viimeisin arvo 6/17

...
Keskimääräinen käytettävissä oleva kuukausitulo maaseudulla per henkilö, CNY, vuosittain, alkaen 2007:
413
478
523
591
720
816
915
874
952
1 030
1 094 - viimeisin arvo 6/17

.
mitä huomaamme, ja MIKSI on noin?

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-ti... -
.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #21

En minä jaksa tässä väitellä triviasta, jota tarjoat ja jolla yrität väistää eräät tosiasiat. Toistan vain, että olen nyt asunut ja työskennellyt Kiinassa 18 vuotta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Samalla tavalla monet kertovat/kehuvat - Suomessa on vähän todellisia kiina-tuntijoita. Talousasioissa Pekka Sutela on yksi.

...
Menestystä toivottaen!

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #23

No, en ole kyllä monen kuullut kertoneen asuneensa pariakymmentä vuotta Kiinassa...

Sinä et liene sitten asunut siellä ja epäilet siellä asuneita/asuvia?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Katson vain osaamista ja kykyä pitää silmät auki ;)

...
Media, muun muassa Helsingin Sanomien Kiinan kirjeenvaihtaja Petteri Tuohinen kirjoittaa Kiinasta, mutta millaisten lasien läpi hän tiirailee – toinen silmä mahdollisesti ummessa? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/123471-... - [US_P/il]

...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #25

Kannattaa lukea se toimialaluettelo, saattavat silmät aueta.

Toimialojen suhteen on oltu niinkin tarkkoja, että yhtiöjärjestyksissä niiden kiinalaisten karaktäärien määrä on ollut rajoitettu. Toimialojen laatiminen yhtiöjärjestyksiin viranomaisten hyväksymällä tavalla on taiteen laji.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Allekirjoitan juuri tuon viimeisen lauseen täysin ... oli myös sujuvoittavaa, jos sai paperit todellisen leiman haltijalle käsittelyyn.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kiinalaiset eivät pysty hyödytämään Finnairin Venäjän ylilentolupaa, sillä Suomella ja Venäjällä on kahdenvälinen lentoliikennesopimus, joka solmittiin vuona 1993. Finnairilla on siten Venäjän ilmatilan ylittäville reiteille yksinoikeus, jonka takeena on sopimuksessa edellytetty kansallinen omistus.
Alunperin tätä hyödynnettiin Tokion lennoilla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Air China hyödyntää jo nyt. Todellisuus on aivan toinen, mutta ei siitä mediassa huudella ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Niillä on varmaan oma sopimuksensa, koska suomalais-venäläinen sopimus koskee vain sopijamaiden lentoyhtiöitä. Sopimuksessa taataan kunkin maan lentoyhtiölle tai lentoyhtiöille oikeus käyttää ilmatilaa ja laskeutua rajoitetusti Venäjän alueelle.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Elänet menneessä maailmassa. Kun Tokion reitti avattiin Finnair oli ensimmäinen Venäjän yli suoraan Aasiaan lentävä yhtiö, mutta ei ole sitä ollut enää piiitkiin aikoihin. Kaikki eurooppalaiset lentoyhtiöt lentävät Venäjän yli Aasiaan samoihin kohteisiin. Finnairin etuna on vain lyhyempi matka.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tarkoitin yksinoikeudella tuohon suomalais-venäläiseen sopimukseen. Blue1 on myös suomalainen yhtiö ja se voisi periaatteessa yrittää hyödyntää tätä sopimusta.
Kahdenväisiä sopimuksia on muillakin - aivan oikein.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Tähän asiaan en puutu enemmälti - Air China lentää jo Suomeen ja se on lottovoitto Finnairille :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Finnairin etuna on kumppanuus kiinalaisten kanssa :) ... Nyt vasta alkaa näkymään kiinalaisten omia koneita Suomessa! Siihen on toki syynsä ja se ei ollut vain hyväntekeväisyyttä. Kiinalaisten matkailijavirrat nousevat arvattavasti nyt huomattavasti ... Jo vuonna 2007, siis 10 vuotta sitten silloinen Kiinan Kulosaaren suurlähettiläs kertoi palaverissa, että ylitämme 100.000 kiinalaisen rajan "lähiaikoina" - no siihen meni yhdeksän vuotta ...

.
Tosin raja olisi ylitetty huomattavasti aiemmin, jos viisumikäytäntö Kiinassa olisi ollut joustavampi jo vuodesta 2008 lukien - ei ollut - vaati useita yhteydenottoja - kunnes huomattiin, että kiinalaiset tuovat hyvin rahaa Suomeen - tänään eniten eri kansallisuuksista - per capita.

Valistunut ennuste on, että kiinalaiset tulevat lentämään suoria lentoja Rovaniemelle ja Ivaloon - kentät on jo katsastettu ;)

...
Finnairin ovat suurelta osin pitäneet pysytyssä tuottoisat Kiinan reitit!

...
Hyväntekeväisyyttä?

Kun Kiinan edellinen pm. Wen Jiabao kävi Suomessa, Suomen ollessa EU-pj. maana, kertoi Wen kiintoisan jutun yksityistilaisuudessa: " ... muistamme suomalaisten myyneen kauan sitten käytetyt paperikoneet käytettyinä ... " -osapuilleen näin. no, se siitä - mutta hauska yksityiskohta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Erikoisuus ja Finnairin lottovoitto tulee tai tulisi siinä kohtaa, jos Venäjä kieltäisi EU-valtioiden lentoyhtiöiltä ylilennot ... Kiinalta ei niitä kielletä! Tosin EU-valtiot voisivat kieltää kiinalaisilta koneilta laskeutumiset EU-valtioihin, mutta niin tyhmiä ei edes Brysselissä olla ;)

...
Jäämme odottamaan kiinalaisten suoria reittejä, aluksi vaikka charter-lentoina, Suomen Lappiin ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

maanantaina, maaliskuuta 13, 2017
Kiinalainen vuosisata – maailman suurin talous

...

" ... Media on taajaan uutisoinut kiinalaisten lisääntyneestä sijoitus- ja pääomien siirto-operaatioista, missä kiinalaiset jakavat nyt maailman suurinta valuuttavarantoa takaisin, ainakin osin, lähtömaihinsa! Mitä tämä tarkoittaa? Ainakin lopulta rahavirtojen säätelyä - kiinalaisittain!  

|1 ~ http://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut...

Samaan aikaan kiinalaiset ovat jo maailmalla enenevästi liikkuva matkailijajoukko. Suomi on saanut osansa – kiihtyvästi, erityisesti Lappiin. Lapin lumo, puhtaus, hiljaisuus (ainakin toistaiseksi) ja ”tyhjät tiet” vetoavat kiinalaisiin. Kiina konsulttien pöydillä on jo työaihioina uusia suomalaisia maakuntia tuottamaan niille tunnettuutta Kiinassa.

Kiinalaisturistien perässä tulee kiinalaiset liikemiehet, jotka ostavat nyt tontteja rakentaakseen hotelleja, huviloita ja muita houkuttimia kansalaisilleen. On lähestymässä aika, jolloin kiinalaiset kippuraräystäät ilmestyvät lomakohteisiimme.

Miksi tämä uudentyyppinen maailmanvalloitus on mahdollista?

Kiina on takonut yli 10 vuotta massiivista ulkomaankaupan ylijäämää. Positiivinen vientitase on luonut maailman suurimman valuuttavarannon, katso SP/BOFIT |3. Valuuttavaranto oli suurimmillaan vuonna 2014, noin 3.843 miljardia USD. Katsottuamme nyt mikä oli Kiinan bruttokansantuote noin 10 vuotta sitten (vuonna 2007 bkt ~ 3.552 miljardia USD) – oli se alle tuon huipussaan olleen valuuttavarannon!

Nyt nuo massiivisista kiinalaistuotteista aikaansaadut vientiylijäämät ja osin niiden myötä valuuttavarannot ovat alkaneet purkautumisen. Viimeisen noin parin vuoden aikana näistä nopean sijoittelun varannoista on kadonnut ~ 845 miljardia USD (muistamme Suomen valtiontalouden olevan luokkaa 54 miljardia euroa).

900 miljardin kohteet – Kiinasta ulkomaille

Kiinalaiset matkailijat vievät valtavasti rahaa pois maastaan – siis kuluttavat sitä, mitä tekivät ahkerina tovereina liukuhihnoillaan – rikastuttaen etuoikeutettuja tehtailijoita. Liukuhihnatuotteiden kysyntä oli ja on edelleen valtavaa, näin lisätään tuota Kiinan ulkomaankaupan ylijäämää. Kiinalaiset tuotteet ovat halpoja ja kiinalaiset osaavat haistaa mitä lännenmies kuluttajana hamuaa ja himoitsee – osin kaikkea turhaakin!

Miksi kiinalaiset tuotteet ovat niin halpoja?
[ … tosin nyt on jo alkanut hintatason nousu Kiinassakin – toveri hihnoilla haluaa myös elintasoa ja kulutusvoimaa! … ]

Oli kolme syytä miksi lännenmies vei tehtaitaan Kiinaan:

1. Halpa ja ahkera toveri,

2. Tehtaan oven takana heti liki maailman suurimat markkinat (moni ei tiedä, että Kiinassa oli eräs vuosi 2000 – luvun alkupuolella, jolloin nokialaisia oli samaan aikaan noin 200 miljoonalla kiinalaisella) ja …

3. Olemattomat ympäristölait, joka tarkoitti sitä, että lännenmies siirsi päästönsä kiinalaisten taskuihin. Tosin nyt nuo kiinalaiset ympäristölait tiukkenevat vuosi vuodelta, koska on pakko – siis todellinen pakko |4. Juttelujen aika Kiinan ympäristöongelmista on ohi – on tekojen aika ja nyt tehdään!

Nyt sijoitetaan maailmalle – osa tuosta 900 miljardista
[ … kiinalaiset mobilisoituvat maailmalle ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... – linkin alta 250 lukijakommenttia aiheesta … ] ... "

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/03/kiinalainen-... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Aasiaan lippuja ostaessani olen törmännyt Sky Teamiin, johon kuuluvat Kiinan suurin lentoyhtiö China Southern Airlines, lähes yhtä suuri China Eastern sekä pienemmät Shanghai Airlines, China Airlines ja Xiamen Airlines. KLM ja Air France tekevät yheistyötä tuon kanssa.

Osittain honkongilaisomisteinen Air China kuuluu myös Star Allianceen, mikä on pahin kilpailija One WOrldille, johon Finnairkin kuuluu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Air China on Keskushallinnon alaisuudessa - ja Kiinan ulkomaan lentoliikenteen lippulaiva, useimmat muut ovat "vain" kotimaan vuoroja lentäviä ... Pr. Xi' n kone (747) on maalattu Air China' n väreihin. Usein Kiinassa on vaikea selvittää lentoyhtiöiden omistusrakenteita, jotka muutoinkin muinakin yhtiöinä ovat rakenteeltaan kryptisiä - muun muassa Lenovo - "IBM' n jatkaja" ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi jälleen kaiken kaikkiaan aivan mukava ketju ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Ostaja tulle idästä, se on ainoa järkevä ja pitkäjänteinen toimintamalli.

...
~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005387099.html -

"Finnair kärsii poliitikkojen arkuudesta – valtio saisi nyt hyvät rahat kaupoista, mutta kansallisesta lentoyhtiöstä ei uskalleta luopua
Keskustan ja sinisten huono kannatus estää Finnairin omistusjärjestelyt, vaikka juuri nyt niille voisi olla otollinen aika. ... " -HS

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Suomalaisilla poliitikoilla ei ole kovin hyvä n.s. "track record" veronmaksajien omaisuuden myynnissä.

Epäilenpä Hesarin toimituksen suhtautuvan valtion eli veronmaksajien omaisuuden myyntiin pikemminkin ideologisesti kuin pragmaattisesti tai edes ekonomisesti, kuten tuokin Luoman linkittämä juttu kriittisesti luettuna osoittaa.

Sitä paitsi tuossa Luoman linkittämässä jutussa ei suinkaan tarkoitettu kiinalaisia valtionyhtiöitä ostajiksi vaan ihan läntisiä suuria lentoyhtiöitä ja niiden takana olevia ryhmittymiä. Ja perustelutkin ontuivat syöttöliikenneselittelyjä muoten, siinähän on kyse vain halusta järjestää lippujen myyntiä ja sovittaa aikatauluja kun lentokenttä on jo kuulemma aineski melkein maailman paras. Eikä kirjoittaja ole ollenkaan huolissaan toisen pään syöttöliikenteestä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinassa/ Kiinasta/ Kiinaan on kohta maailman suurin lentoliikenne - matkustajien määrässä ja he ovat löytäneet nyt muun maailman - ehkä kumppanuus rahan lähteen kanssa olisi suotavaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset