*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Perinteellisen median väkevä vastakkainasettelun taistelu!

  • "Kansaa manipuloidaan jyrkänteeltä alas" - West trolling -ilmiö **
    "Kansaa manipuloidaan jyrkänteeltä alas" - West trolling -ilmiö **
  • Tunteella voitetaan järki ja syöksytään yhteisöllisyyden kautta propagandan maailmaan **
    Tunteella voitetaan järki ja syöksytään yhteisöllisyyden kautta propagandan maailmaan **

Tänään lukeva kansa ei paljoa arvosta perinteellistä mediaa – ei siis luota siihen [1. Nyt tämä media käy kovaan sotaan niin sanottua valhemediaa vastaan osoittamalla taitavaa toisen vaihtoehdon totuutta omistajiensa sekä tarvearvomaailmojen näkökulmasta.

 

Kansantieteilijät ovat sen sijaan huomanneet, että niin idässä kuin lännessä sekä muuallakin on hyvin erilaisia arvotekijöitä ja -maailmoja! Lännenmies edustaa arvoineen ja medioineen noin vajaata 20 prosenttia Telluksemme ihmispopulaatiosta, joka taas koko biomassaltaan vastaa noin muurahaiskolonioiden elopainoa. 

Nykynuoret katselevat uutisia ja ”uutisia” lähinnä sosiaalisesta mediasta, toisten Facebook seiniltä ja eri blogeista – kukin uskomuksensa ja tarpeensa mukaisesti. Perinteellinen media kävi kouluissa esitelmöimässä valhemedioista – unohtaen itsensä, joka on vain välikädellistä tiedon ja ”tiedon” siirtoa. 

~ https://yle.fi/uutiset/3-9855912

Ote ylläolevan linkin tekstistä:

” … – Puhe valemedioista on lisännyt sitä kriittisyyttä, mitä perinteistä mediaa kohtaan tunnetaan. Siinä mielessä valemedioilla on ehkä jokin tehtävä tässä yhteiskunnassa. Se on hyvä, että nyt ollaan kriittisempiä … ”

Kommentti ylläolevaan Yle-artikkeliin:

”Oikeaa vai väärää? Totta [2 vai tarua? Perinteellisen median helmasynti on rajoittuneisuus ja äänenkannattajuus, vaikka moni kertoo lehden olevan puolueeton. Toimittaja on aina välikäsi, joka kertoo käsityksensä tiedon lähteen ja lukijan välistä. 

Perinteellinen media on mielikuvamaailma, jossa tuetaan alueittain arvotekijöitä sekä vallalla olevia käsitteistöjä - lännessä läntistä maailmaa ja idässä itäistä. Suomessa luottamus mediaa kohtaan on alamaissa. Suora kansalaismedia nostaa päätään ja kehittyy varmasti välikädettömäksi informaatiologistiikaksi tuottajalta käyttäjälle. 

Elämme West trollingin ja East trollingin [3 maailmassa juuri nyt. Manipulaatio ja propaganda jylyävät lukijoita ja katsojia häiriten”

Ylläolevaan yllättävä vertaus autoilijasta ja hirvistä, jotka usein säntäävät metsästä ajotielle – aiheuttaen satoja hirvikolareita maanteillämme. Hirvi osaa kätkeytyä metsään ja metsän raunalle niin hyvin, ettemme huomaa sitä – kuten emme usein huomaa median tuottamasta aineistosta sitä oleellista, koska se on kätketty niin hyvin tai sitä ei ole lainkaan edes tarjottu lukijalle! *

~ https://yle.fi/uutiset/3-9843524

Ote ylläolevan linkin tekstistä:

” … Hirvi on maastoutumisen mestari. Edes kokeneet metsästäjät ja luonnossa liikkujat eivät tahdo sitä havaita – Jos se on paikoillaan, niin ei sitä huomaa … ”

Yllättävä verranto, mutta niin sopiva ja juuri käsiteltävään uutisen, kertomattoman uutisen ja muunnellun uutisen aiheeseen sopiva!

 

Tekstin viitenumerot

[1 ~ https://www.hs.fi/lehdistonvapaus/art-2000005004337.html -

[2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/08/totuus-hetken-piina.html -

[3 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trolling-east-trolling-nokittelua.html -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Savonlinnasta

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 152286

 

DOC median vastakainasettelu_29092017.doc – OpenOffice Writer

PVM 29092017

 

374_3215

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

 … syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

 … jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita.

Itä ja länsi ottelevat nyt informaatiosodassa
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221988-... - ]

...
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trolli... - [152286]
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Lähes aina kuitenkin puhutaan propagandasta, manipuloinnista ja uusina sanoina trollaus sekä valhemedia, mitkä ovat sangen tuttuja kaikille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tässä on aika tyypillinen West trolling - sinällään hienolta toimittajalta - Kreeta Karvalalta - ensin kommentti linkin alaiseen juttuun:

.
Kreeta Karvala toimii juuri kuten tekstissään kirjoittaa. Perinteellinen media yrittää omilla välikädellisillä jutuillaan, uutisillaan ja henkilökolumneillaan vaikuttaa lukijoiden mielipiteisiin, kuten tässäkin. Karvala manipuloi todisteettomalla vihjailullaan Venäjää hybridiuhaksi. Huomasikohan Kreeta tätä itsekään? Mistä johtuu meidän valtamedioiden Venäjän uhan luonti? Voisivat tuon uhkakuvan sijasta kertoa mitä todellista uhkaa Venäjä on meille Suomena operoinut! Toimittaja Karvalan teksti on tyypillistä nykymedian harjoittamaa West trolling periaatteen manipulaatiota.

ja sitten linkki ~ http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2017092922004... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #4

Sieltäpä löytyi aika kökkö sana hybridivsikuttaminen, millä on kyllä kunnollisia vastineitakin äidinkielessämme.
Tuosssa ybridivaikuttamisella tarkoitetaan psykologista vaikuttamista avainhenkilöihin, sisäisten konfliktien ruokkimista sekä informaatiovaikuttamista. Informaatiovaikutttaminen tarkoittaa tarkoituksellisesti harhaanjohtavan tiedon levittämistä.

Muuten asiallinen ja ammattimainen kirjoitus ajankohtaisella sisällöllä.

Voihan sitä tietysti nimitellä vaikka kotikutoisella anglismilla ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Kreeta:

" ... Tavoitteena voi olla esimerkiksi äänestäjien mielipiteisiin vaikuttaminen, eripuran kylväminen, tai vaikuttaminen vaalituloksiin, ja sitä kautta myös kansakuntien kohtaloihin. ... "
.
" ... yrittää nyt vaikuttaa Katalonian itsenäisyyshankkeeseen, koska sitä kautta Venäjä voi luoda ristiriitaa EU:n sisälle. Virallisesti Venäjä toki pitää Katalonian kansanäänestystä Espanjan sisäisenä asiana ... "

...
Kaikkea yllä olevaa perinteellinen media tekee - lisäksi Kreeta esittää tyypillisen toimittajan tapaan - luuloa, arvelua, epäilyä - ilman mitään todistetta ... tämä jos mikä on sitä hybridiuhan luontia ja manipulaatiota (tässä tapauksessa - West trolling' ia), jota vieläpä toimittajat palkkaa kuitaten saavat vapaasti tehdä!

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tutkimuksiakin löytyy

"LEHDISTÖTIEDOTE 28.3.2017
Sanomalehdillä selkeä ykkösasema luotettavuudessa

Sanomalehtien kärkiasema luotettavimpana mediana on vahvistunut. Tuoreen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista pitää painettuja sanomalehtiä luotettavana mediana. Toiseksi sijoittuivat Ylen televisiokanavat, joita pitää luotettavina 73 prosenttia suomalaisista.

Sanomalehtien luotettavuusero Yleen kasvoi kuudeksi prosenttiyksiköksi, kun sanomalehdet säilyttivät edellisvuoden tasonsa ja Yle menetti kaksi prosenttiyksikköä vuoden takaisesta tuloksestaan.

IRO Research Oy kysyi suomalaisten mielipiteitä 21 median luotettavuudesta maaliskuussa Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Painetut sanomalehdet ovat ykkösenä kaikissa tutkituissa ikäryhmissä.

Kolmanneksi luotetuimpia ovat Ylen radiokanavat, joita pitää luotettavina 69 prosenttia suomalaisista. Seuraaviksi luotetuimpia ovat sanomalehtien maksulliset digitaaliset palvelut, Ylen digitaaliset palvelut ja sanomalehtien maksuttomat digitaaliset palvelut. Tilastollisesti merkitsevä muutos tapahtui sanomalehtien maksullisten digitaalisten palveluiden kohdalla, kun niiden luotettavuus kasvoi neljällä prosenttiyksiköllä.

Facebookiin, Twitteriin, Youtubeen, Instagramiin ja muihin sosiaalisen median palveluihin suomalaiset eivät edelleenkään yhdistä sanaa luotettava."

https://www.sanomalehdet.fi/ajankohtaista/lehdist%...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

HS:

Tutkimus: Alle kolmasosa suomalaisista pitää mediaa luotettavana instituutiona
Kansan arvot 2016 -tutkimuksen mukaan media on toiseksi vähiten luotetuin instituutio Suomessa. Kansan luottamus mediaan on ollut alhainen myös aiempien vuosien tutkimuksissa - HS Otsikko ja ingressi

" ... Kolmekymmentä prosenttia suomalaisista luottaa mediaan erittäin paljon tai melko paljon. Luku on peräisin Taloudellisen tiedotustoimisto TAT:n ja T-Median tuoreesta Kansan arvot 2016 -tutkimuksesta, joka selvitti muun muassa kansan luottamusta eri instituutioihin.

Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 3147 suomalaista. Vastaajat olivat iältään 15-74-vuotiaita.

Media on tutkimuksen mittaamista instituutioista toiseksi vähiten luotetuin. Media on ollut listauksen hännillä myös aiempien vuosien tutkimuksissa.

Prosenttilukujen perusteella median saamassa luottamuksen määrässä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia viimeisimpien mittausten välillä.

Viime vuoden Kansan arvot -kyselyssä mediaan luotti 27 prosenttia, vuoden 2014 kyselyssä 29 prosenttia ja vuoden 2013 kyselyssä 28 prosenttia vastanneista. ... "

Aika vakaalta näyttää :)

~ https://www.hs.fi/lehdistonvapaus/art-200000500433... -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meni ohi otsikon, jossa lähdettiin arvioimaan perinteellistä mediaa - ei median sisältä printtiä ja sen digitaalisuutta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

~ http://t-media.fi/kansalaisten-luottamus-instituut... -

"Kansalaisten luottamus instituutioihin romahti!"

...
~ https://www.tat.fi/wp-content/uploads/2016/12/Kans... -

Media jäi hännille - 15. sija ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tutkimukset ovat tutkimuksia, tässä yksi:

"Uutisarvostukset 2015 -tutkimuksen tuloksien perusteella Ylen uutisiin luotetaan entistäkin enemmän, ja Yle on selvästi Suomen luotetuin uutislähde.

Tutkimuksessa haastatelluista 92 % pitää Ylen uutisia luotettavina. Luottamus Yleen on kasvanut edellisestä tutkimuksesta neljä prosenttiyksikköä ja on nyt korkeimmillaan vuodesta 2010 vertailukelpoisena tehdyn tutkimuksen historiassa.

Luotettavuudessa Ylen jälkeen tulevat STT (80 %), alueellinen sanomalehti (74 %), Helsingin Sanomat (72 %) ja MTV (69 %). Tutkimuksessa myös STT:n ja lehdistön luotettavuusarviot kasvoivat vuoden takaisesta. Erityisen voimakkaasti kasvoi Helsingin Sanomien luotettavuus."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/22/luottamus...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuo ylempänä esitetty hyvin seikkaperäinen selvitys kansalaisten tunnoista on ammattimaisesti ja huolella tehty todellinen mielipidekysely ja on tuloksiltaan kirkas ja kansan syviä tuntoja tilittävä - tutkimus on vieläpä uusi ja ajankohtainen, siis kyseessä topicin näkökulmasta mediasektorin nauttima luottamus kansalaistemme näkökulmasta. Ei jätä mitään arvailuja, siksi selvää teksti on.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tässä eräs hyvin tyypillinen mielipidevaikuttamisen huippuesimerkki - epressi kertoo tutkimuksista, jossa media on kansalaisluottamuksen aivan alapäässä - mutta siitä ei mitään mainintaa ... tähän juuri perinteellinen media syyllistyy eli manipuloi lukijoitaan - tätä kutsutaan West trolling tyyppiseksi uutisoinniksi ---

~ https://www.epressi.com/tiedotteet/tyoelama/kansal... -
.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset