Suomessa on vastuullinen virkamiehistö

Tänään lännessä on puheellisesti ja äänestyksellisesti kaltaisemme demokratia. Kansalainen saa valita edustajansa – yleensä kerran neljässä vuodessa. Näin voidaan puhua demokratiasta. Demokratia edellyttää kansalaisen huomioimista, tämän sosiaali-, sivistys-, tulo-, koulutus- ja/tai kulttuuriasemaan katsomatta.

 

Ainoana ehtona useimpiin yhteiskunnan virkamiesten palveluihin on Suomen kansalaisuus. Virkamies vahtii kansalaisten oikeutta tasavertaisuuteen – aiheuttaen myös vääjäämättä byrokratiaa, jota voidaan suoristaa koulutukselle, asenteella ja ohjauksella.

Helsingin Sanomat julkaisi erinomaisen virkamieshuomaavaisuuden käytännön esimerkin Verohallinnosta, jossa henkilöstö, paljolti virkamiehistö on selvästikin käynyt moderneja huomioimisen, asiakaspalvelun kuin asennoitumisen kursseja – hyvä näin! Tuloksia syntyy, tässä linkki tuohon HS-tekstiin ~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005389693.html – HS-toimittaja Kalle Silfverberg

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen:

”… Erinomainen HS-teksti! Kerrankin jotain positiivista, tähän väkivallan, tietämättömyyden, vihapuheen, surun ja onnettomuuksien maailmaan, jossa rikokset, leväperäisyydet, kähmintä, rikollisuus ja virkavirheet huutavat mediassa kissankokoisina lööppeinä ” … joskus muutoin tuntuu siltä, että media suorastaan lietsoo uhkaa, pahaa oloa ja vastakkainasettelua!

 

[2005!]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/01/lakien-ja-sdksien-ohjaamat-virkamiehet.html

 

Ote – ”Lakien ja säädöksien ohjaamat virkamiehet tekevät esimerkillistä työtä

Jokaisella meistä on mielipide valtion tai kuntien virkamiehistä ja toimistotyöntekijöistä. Tämä suuri joukko säntillisiä ihmisiä vaikuttaa suuresti meidän joka päiväiseen elämään. Heidän asiakaspalvelutaitonsa ovat suuresti lisääntyneet viime aikoina.

Satoja tuhansia verovaroin palkattuja ihmisiä osallistuu joka päiväiseen päätöksentekoon ja osaltansa pyörittävät kotimaista tuotantoa ja ostovoiman kierrätystä; heidän palkkamääränsä on merkittävä osa kotimaisesta avainlipun omaavasta rahan käytöstä. Veronmaksajat ostavat heidän työpanoksensa kotimaamme markkinoilta valtiomme välityksellä.

On ilolla ollut merkille pantavaa heidän osaamisensa ja tarkkuutensa työssään

Ne virheet, joihin kiinnitetään turhan suurta huomiota, ovat heidän kokonaistyömääräänsä (tapahtumamäärät) nähden lähes mikroskooppiset. Kaikissa työtehtävissä missä inhimillisyys toimii, tapahtuu myös virheitä.

Mikäli tarkastelemme kiihkotta tehtyä työpanosta ja saavutettua tulosta, on tunnustettava, että jos yksityisellä sektorilla hoidettaisiin kaikki pienetkin päätökset ja toimenpiteet samalla tarkkuudella ja huolellisuudella, olisi tuloksena huomattavasti parempi kokonaistulos tuottamaan mm. uusia työpaikkoja.

Meillä kaikilla on kokemusta valtion – ja kunnallishallinnon työntekijöiden täsmällisistä ja oikeudenmukaisista palveluista; laput ja liput tippuvat juuri oikeaan aikaan postista, rahalähetykset löytävät perille ja ne tulevat silloin kun sovitaan. Pieneenkin palautteeseen esim. sähköpostilla vastataan ja kannanotot sekä perustelut pohjaavat lakiin ja säädöksiin.

Aikaisemmin virkamiesten työtä on rasittaneet viiveet ja byrokratia;

… viiveet lyhenevät tällä nettiaikakaudella ja annos byrokratiaa on aina demokratiassa, siksi voimmekin luottaa päätöksiin ja ratkaisuihin. Tiedän, että tästä kirjoituksesta nousee suuri häly; aina löytyy se tapahtuma, joka ei mennytkään juuri oikein.

Epäonnistuneet tapahtumat ovat niin pieni pilkku niiden miljoonien juuri oikeiden tapahtumien joukossa, että ne eivät ansaitse kuin reunamerkintähuomautuksen.

Nykyistä toimintaa sävyttää myös asiakaspalvelu; veikkaisinkin, että niin valtio kuin kunnat ovat järjestäneet läjäpäin ihmissuhdetoimintakursseja virkamiehilleen ja työntekijöilleen. Jos yksityissektori laajasti omaksuisi samat tinkimättömyyden perusteet, voisi asiakaspalaute olla positiivisempaa ja kuin myös asiakasuskollisuus … ”

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/01/lakien-ja-sdksien-ohjaamat-virkamiehet.htmlalta – [09012005]

 

Entä nyt?

Positiivisuutta ja vähemmän virheiden painottamista. Virheet korjautuvat parhaiten positiivisella kehitysasenteella – ei haukkumisella. Haukkuminen on oikeastaan sanottoman ja oivaltamattoman oman pahanolon purkua, ei löytynyt empatiaa – vaan aika-ajoin ilkeyden henki poksahtaa peittämään omaa vajavaisuutta.

Erityiskiitos toimittaja Kalle Silfvergille positiivisesta jutusta – kerrankin jotain iloista, kannustavaa ja rakentavaa!

 

EKSTRA

Virkakoneistolle kiitosta – vuodelta 2013

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/01/virkamieskoneistolle-kiitosta.html

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Savonlinnasta

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 152316

 

DOC virkamies_01102017.doc – OpenOffice Writer

PVM 01102017

 

503_4871

ilkkaluoma
Sitoutumaton Helsinki

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ..."

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu