*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Väkivalta kuuluu ihmisen luontoon *

  • Tilannekuva internetistä - Las Vegas 2.10.2017 - 59 tapettua. Millä motiivilla - se kiinnostaa ja vastaus voi olla yllättävä!
    Tilannekuva internetistä - Las Vegas 2.10.2017 - 59 tapettua. Millä motiivilla - se kiinnostaa ja vastaus voi olla yllättävä!
  • Kuva internetistä - Tuon hotellin ikkunasta lähti satoja, ellei tuhansia luoteja - 59 kuollutta ja yli 500 haavoittunutta.
    Kuva internetistä - Tuon hotellin ikkunasta lähti satoja, ellei tuhansia luoteja - 59 kuollutta ja yli 500 haavoittunutta.
  • Joukkosuojautuminen - luoteja tulee konetuliaseista - hotellihuoneesta löytyi 23 asetta! Mikä ajoi tuohon joukkomurhaan?
    Joukkosuojautuminen - luoteja tulee konetuliaseista - hotellihuoneesta löytyi 23 asetta! Mikä ajoi tuohon joukkomurhaan?

Yhdysvaltojen pelimaailmassa räjähti 2. lokakuuta 2017 [0, sadat luodit patruunapesistään – automaattiset konetuliaseet yhden kädessä muuttuivat tragediaksi [1, joka herätti jälleen kotien asevarustelukeskustelun USA' ssa, sammuakseen republikaanien toimesta alkuunsa? 

 

Vapauden ikonimerkki on laukaisuvalmis ”ase, vyöllä” - nykyään aseenkantolupa, … kuten intiaanisotien aikana, jolloin valkoinen maahantunkeutuja ryösti intiaanien ikiaikaiset maat. Onko ase vyöllä se henkivakuutus, jota tarvitaan yhdessä maailman väkivaltaisimmista valtioista? ---

...

[1 ~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/asiantuntijat-huolissaan-joukkoampumisen-mysteerista-kayttiko-tekija-taysautomaattista-asetta/6603448#gs.MYDiENI -

 

Varakkaaksi kehuttu lentolupakirjojakin omaava entinen kirjanpitäjä oli kuullun mukaan uhkapeluri – saattoi voittaa ja hävitä satoja tuhansia hetkessä. Oliko normaali amerikkalainen, oli ainakin ennätysmies, sillä kuolettavampaa joukkomurhaa näin harkitusti suunnitellen ei ole lähihistoriasta löydettävissä!

 

Miksi ihmiset, kansanosat, kansallisvaltiot – muuttuvat reviiripuolustajista reviirihyökkääjiksi?

Oliko niin, että peli ei enää tuonut riittävästi ”kiksejä” - oli avattava se viimeinen peli – murhapeli ja päättää siihen oma tyhjäksi käynyt elämä, kun raha ei enää tuonut tyydytystä. Kuinka pitkälle rahan valtakunta tuo elämäntyydytystä – entä, kun saavutetaan raja, jolta ei ole enää paluuta, jos tämä yleistyy ja kopioijia syntyy koettelemaan ennätystä.

[* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/06/vakivalta-on-osa-ihmisyytta.html

Ehkä myöhemmin löytyvä päättökirjoitus tuo esille tilityksen, miksi Stephen Paddock murhasi 59 täysin osatonta ja viatonta ihmistä – country musiikin soidessa.

 

Yhdysvaltojen ristiriitoja luova presidentti Donald Trump kiirehti kertomaan

[”Täyden pahuuden teko” … https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005391209.html - … Rukoilemme, että koko kansakunta löytää yhtenäisyyden ja rauhan”]

Samaan aikaan Trump käy kiivasta sana- ja uhosotaa toisen vainoharhaisen kanssa – valtiona valtiota vastaan – kansana kansaa vastaan, kyseessä rujo sotaretoriikka korealaisten kanssa. Miksi Trump käyttää kovaa kieltä – aikooko hän lannistaa kovilla uhopuheilla itsevaltiaan **, joka kokee amerikkalaiset heti rajan takaa suurimmaksi uhakseen – jo isänsä ja isoisänsä ajoista lukien.

 

Miksi ihmiskunta tarvitsee aina aika-ajoin sotansa?

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/46819-ihmiskunta-vaatii-aina-sotansa-olemmeko-valmiina - ]

On täysi työ löytää ajanjaksoja, jolloin ei ole sodittu. Tulee mieleen vain Pax Romana, joka kesti kuulemma ~300 vuotta, vain Rooman rajoilla, jos sitäkään. Ihminen on reviiriensä rajoilta käynyt hyökkäys- ja puolustussotaa vuosituhannet. 

Sodat ja väkivalta alkoivat siitä, kun apina hoksasi kumauttaa karahkalla toista päähän, huomaten [2, että oli voittanut. Karahka on nykyään kehittynyt ydinaseeksi, ja nyt niitä on yhä useammalla valtiolla – myös Pohjois-Korealla.

[2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/12/apina-ly-kivell-phkinn-sytvksi.html

Tosin vain USA on käyttänyt tätä nykajan karahkaa – Japania vastaan vuonna 1945 – tuolloin US atomipommit höyrystivät satoja lapsia, odottavia äitejä, vanhuksia ja raajarikkoja sotainvalideja taivaan tuuliin – Hiroshimassa ja Nagasakissa.

 

 

Entä nyt?

Presidentti Trump toivoi murhaiskun yhdistävän valtionsa ihmisiä, näin oli hänelle käsikirjoitettu. Yleensä sota yhdistää ja lopulta kunkin sotaan joutuvan/ haluavan uskonto/ uskonnot siunaavat sodan, toivottaen jumalan siunausta taisteluihin, joissa on kyseessä reviirit. Uhka yhdistää – näin ehkä Trump toivoo … Yhdistääkö, mitä mieltä Sinä olet?

Pahuuden henki pitää peitota ja korvata hyvyydellä” -nyt sanotaan Amerikoista.

 

[0 Samana päivänä 2.10.2017 kuoli kuuluisa muusikko Tom Petty, joka tuli kuuluisaksi muun muassa kappaleesta ~ https://youtu.be/1lWJXDG2i0A – [Free fallin']

 

EKSTRA

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kommentti-yhdysvaltojen-asekeskustelu-on-surullista-seurattavaa-edes-maan-historian-pahin-joukkoampuminen-ei-tuo-kansalaisia-yhteen/6603658#gs.eX145u4 -

 

Ote linkistä:

” … Jokainen aseen omistaja tietää, etteivät aseet tappaneet ketään. Se oli idiootti, joka kantoi niitä”, kirjoittaa toinen … ” ¤ ” … 477 päivää, 521 joukkoampumista. Ei mitään toimia kongressilta”, otsikoi New York Times … ”

Kommentti ylläolevaan linkkikirjoitukseen:

”... Tällainen valtio on sairas. Vapaus mahdollistaa aseita kodin täyteen, mutta kaikkea vastapainoksi vakoillaan ja määrätään sosiaalinen mediakin luovuttamaan tietoja. Vapaus lyö korville. US on yhä enemmän valvontayhteiskunta, jossa pelko on läsnä jo arkielämässäkin. Joukkoampumisia ja -murhia tapahtuu useampia joka päivä (lainaus tekstistä lukuna)”

 

EKSTRA 2

~ https://www.usatoday.com/story/news/nation/2017/10/02/who-stephen-paddock/722267001/ – [US today]

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 152356

 

DOC pelijoukkomurha_03102017.doc – OpenOffice Writer

PVM 03102017

 

552_5076

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (117 kommenttia)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tässä on kartta, jonka grafiikalla on visualisoitu viimeisen 45 vuoden aikana tapahtuneet terrori-iskut. Yhdysvallat ei näyttäisi olevan mitenkään paha paikka https://www.start.umd.edu/gtd/images/START_GlobalT...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nyt ei ollut terrori-isku, vaan periamerikkalainen ja valitettavasti hyvin yleinen joukkomurha ... kerrotaan, että jopa useammin kuin kerran päivässä (?) ... Tämän päivän suomalainen media julkisti.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen
    "Nyt ei ollut terrori-isku, ...

ISIS on jo ottanut tämän tililleen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #7

ISIS ottaa mieluusti näitä omikseen - toistaiseksi ei mitään näyttöjä.

" ... Poliisin mukaan Las Vegasin ampuja toimi yksin, eli hän oli niin sanottu yksinäinen susi. ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-9863405 -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Hyvä pointti, hiukan googlasin ja Wikistä löytyi oikein lista joukkomurhista. Kiina näyttäsi korjaavan ykkössijan uhriluvun perustella.
Listan mukaan Virossa on ollut järkyttäviä joukkomurhia.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_events_named...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Nyt on kysymys Yhdysvaltain joukkomurhista, joita tapahtuu enemmän kuin viikossa on päiviä - kuukausien ajan.

” … 477 päivää, 521 joukkoampumista. Ei mitään toimia kongressilta”, otsikoi New York Times … ”

" ... Vaikka Yhdysvalloissa on muihin länsimaihin verrattuna eniten aseisiin liittyviä kuolemia – itsemurhia, murhia, tappoja, joukkoampumisia – aseiden rajoittaminen on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. ... " [U] -Yle

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #10

Kannattaako sitä rajata vain Yhdysvaltoihin - onhan Suomessakin tapahtunut joukkomurhia.

Euroopan pahimmat näyttäisivät liittyvän sosialistidiktatuurehin ja niiden romahtamisiin. Venäjä - Ukraina sodassa on useampia joukkosurmia kuten malesialaiskoneen alasampuminen venäläisohjuksella.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #13

Kannattaa. 521 massamurhaa 477 päivässä on täysin vertaansa vailla koko maailmassa.

Jos joku ihmettelee, miksi puhutaan juuri 477 päivästä, kyse on siitä, että edellinen yhden ampujan yhden suorituksen ennätys, 49 kuollutta, tehtiin 12. kesäkuuta 2016 Orlandossa. Tarvittiin siis 520 yritystä vajaassa 16 kuukaudessa, ennen kuin Las Vegasin mies onnistui saavuttamaan uuden Yhdysvaltain ennätyksen, ainakin 59 kuollutta.

Täällä päin maailmaahan moiset ovat harvinaisempaa herkkua, mutta Breivikin Pohjoismaiden ennätys on jopa Yhdysvaltain ennätystä parempi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Tyly tosiasia - varsinaista Tosi-TV' tä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

... USA' ssa tapetaan aseella noin 30 henkeä miljoonasta ...

~ https://yle.fi/uutiset/3-9863335 -

" ... Siinä missä esimerkiksi Saksassa tehtiin ampumalla vuonna 2012 keskimäärin 1,9 henkirikosta miljoonaa asukasta kohden ja Suomessa 4,5, Yhdysvalloissa tapettiin aseella 29,7 ihmistä miljoonaa asukasta kohden ... "
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Uhrin kannalta on sama, millä se henki pois otetaan. Kannattaakin tarkastella väkivaltaisia kuolemia

WHOn tlastojen mukaan koko maaimassa murhia ja tappoja tapahtuu 8,8 sataa tuhatta asukasta kohti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Nyt on kysymys murhien rujoimmasta päästä - joukkomurhista, joita tehdään Yhdysvalloissa enemmän kuin yksi päivässä - lienee maailman ennätys?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

" ... Vuodesta 1968 vuoteen 2015 Yhdysvalloissa on ampumavammoihin kuollut 1,53 miljoonaa ihmistä, ja murheelliset tilastot ovat viimeisen vajaan kahden vuoden aikana täydentyneet kymmenillä tuhansilla ihmisillä ... " -Mtv

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kylm... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kaiken alku ---!

Lauantain Kiehtovassa maailmassa nähty ihmisapinan kivellä napautus toista lajikumppania otsaan jäi tavoitteeltaan arvoitukseksi. Oliko otsaan kopautus vahinko vai tarkoitus?

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/12/apina-ly-ki... -

sunnuntaina, joulukuuta 18, 2005
Apina lyö kivellä pähkinän syötäväksi

Lauantaina YLE:n TV1 lähetti merkittävän luonto-ohjelman kiinnostuneille ja riittävän uteliaille katsojilleen. Kiehtova Maailma dokumentissa oranki kopautti kätensä jatkeella, kivellä, pähkinän kuoren kappaleiksi saadakseen herkullisen sisuksen tyydyttämään ateriallisia mielihalujaan. Samassa kivi napsahti myös naapuriorangin otsaan aiheuttaen melkoisen kalabaliikin kahden orangin välille.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Historiaa tuntevat tietävät, että yhdysvaltalaisille atomipommeille Kioto olisi ollut siviilikohde - juuri siksi sitä ei pommitettu.

Nagasakissa ja Hiroshimassa oli taas lukuisia sotiaskohteita, jotka olisi pitänyt tuhota mikäli maihinnousu pääsaarille olisi tapahtunut. Nyt pelkkä pommitus sai Japanin lopetamaan sodan saman tien.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Molempien atomipommitettujen japanilaiskaupunkien uhrit olivat liki kaikki siviilejä - asetehtaita ei ollut pommien vaikutusalueella - kaupungit valittiin sen vuoksi, kun testattiin kahta eri tyyppistä atomiasetta ja haluttiin mahdollisimman ehjät kaupungit, joita ei oltu perinteellisin massapommituksin tuhottu.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Nagasakissa oli suuri laivastotukikohta, telakoita ja sotilasteollisuutta - mm Mitsubishi, Orikami ja suuri lentokonemoottoritehdas.

Hiroshimassa oli Japanin 2. armeijakunnan päämaja ja lähes 100 000 sotilasta. Sielläkin oli paljon teollisuutta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #11

75% tapetuista oli siviilejä ... pommit osuivat kaupungin keskustaan ja ne muutamat asetehtaat olivat kaukana keskustasta ---

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiroshiman_ja_Nagasa... -
.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #14

Tässä olen nyt kerrankin samaa mieltä Ilkka Luoman kanssa!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #14

Hiroshimassa japanilaisjoukot tuhoutuivat, mikä oli tarkoituskin. Tässä on kartta, 2. armeijakunnan esikunnat olivat lähes räjähdyksen keskipisteessä: http://www.worldhistoryatlas.com/U10/AWHcom12_G_U1...

Tässä on vastaava Nagasakista - teollisuutta tuhottiin: http://abomb.med.nagasaki-u.ac.jp/abomb/pdamage_e....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Japanin armeijan kokoon nähden ei merkitystä - sen sijaan tapetuista ihmisitä 75% oli siviilejä - kyseessä osittainen kansanmurha (?) ja aseteknologinen elävän lihan testi - vieläpä kahdella eri atomipommityypillä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #22

Ilman muuta japanilaisten eteläisten saarien puolustusorganisaation johtokeskusten romahdus olisi mahdollistanut maihinnousun. Samalla tuhoutui Nagasakin lavastotukikohta, joka oli alueen suurin.

Tämä kaikki sai Japanin tekemään päätöksen, että sota loppuu saman tien. Siviiliuhreilla ei japanilaisille ollut merkitystä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

" ... Yhdysvaltain päätöstä käyttää atomipommia on arvosteltu jälkeenpäin. Jopa presidentti Dwight D. Eisenhower ja kenraali Douglas MacArthur ovat jälkeenpäin sanoneet Japanin olleen käytännössä lyöty ... " -Wiki

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Ei näyttänyt olevan siviiliuhreilla mitään merkitystä amerikkalaisillekaan!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Vaikka Yhdysvalloissa on muihin länsimaihin verrattuna eniten aseisiin liittyviä kuolemia – itsemurhia, murhia, tappoja, joukkoampumisia – aseiden rajoittaminen on osoittautunut yllättävän vaikeaksi ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-9863335 -
.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

mikähän väestönosa on kaikista murhaavin? 3% tekee yli puolet murhista...
ilman heitä USA:n tilastot olisi Euroopan tasolla.

"valkoinen maahantunkeutuja ryösti intiaanien ikiaikaiset maat."
ei ennenvanhaan maita ryöstetty, vaan ne vallattiin, normihommaa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Niinpä - lisäksi ei Corteskaan olisi asteekkivaltakuntaa ilman paikallisapua kaatanut. Eikä ne inkkarit mihinkään hävinneet vaan siellä ne mayojen ja asteekkien jälkeläiset edelleenkin ovat - toki kaikkein köyhimpinä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Espanjalaiset yksinkertaisesti ryöstivät Väli- ja Etelä-Amerikan - Espanjan kuningas tarvitsi paljon arvometalleja ... tähän ei liity mitään epäselvyyttä ... Valkoinen toi lisäksi Pohjois-Amerikkaan miljoonia mustia orjiksi - yli miljoonan kuollessa jo matkalle.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #17

Orjalaivoilla kuolleiden määrä on joissakin arvioissa jopa kolme miljoonaa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #17

Lähinnä espanjalaisten toimet kohdistuivat hallitsevien intiaanien eliittiin. Tavallisella kansalaiselle intiaaniyhteisössä ei juuri mitään ryöstettävää ollut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Espanjalainen tappamiskoneisto kohdistui lähinnä tavallisiin ihmisiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #43

Muukalaisten tuomat sairaudet alkuperäiskansoja tappoi. Esimerkiksi noin 5 miljoonasta asteekista kuoli tauteihin jopa 90%. Espanjalaisilla ja portugalilaisilla ei riittänyt joukkoja kuin tärkeimpiin siirtokuntiin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Pitää myös paikkansa. Mikä laittoi espanjalaiset hyökkäämään Amerikoihin? Mikä synnytti kolonialismin ja oliko se yleistä juuri valkoisten taholta - ahneus? Uteliaisuus?

Tappaminen oli silmitöntä - kiihtyen Belgian kuninkaalta Leopoldilta infernaaliseksi ilmiöksi ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Saattaa olla että tänään jo monet valkoiset ovat syvällisemmin ajatelleet rooliaan viimeisen 300 vuoden aikana ...? !!

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Valkoiset eivät keksineet orjuutta, mutta lopettivat sen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Tsaarin Venäjä lopetti orjuuden aiemmin kuin Yhdysvallat.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #27

Itse asiassa ei. Yhdysvallat lopetti maaorjuuden lopullisesti 1865.

Suurruhtimas ja saari Aleksanteri II - joka Suomessakin muistetaan lämmöllä - teki päätöksen maaorjuuden poistamiseksi 1861. Kuitenkin maaorjuus ei poistunut heti vaan määrätyiltä alueilta vasta 1866.

Yhdysvallat lakkauttaa maaorjuuden Alaskassa sen jälkeen, kun oli ostanut alueen Venäjältä ja tämä tapahtui 1870.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Aivan, tsaari lopetti orjuuden aiemmin kuin Yhdysvallat - kiitos vuosiluvuista, muu on jaarittelua ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Ei siinä montaa riviä teksiä ollut, mutta kannattaa lukea tuo fakta uudestaan.

Siis Venäjällä orjuus lopetetiin Yhdysvaltojen toimesta 1870 kun jenkit ostivat itselleen venäläisten Alaskan, jossa orjuutta tuolloin vielä oli.

Venäjään kuuluvassa Gruusiassa orjuus loppui hieman aiemmin 1866 - kuitenkin myöhemmin kuin Yhdysvalloissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Sanahelinää - orjuus päätettiin Venäjällä ennen Yhdysvaltoja. Millaisia orjia Alaskassa oli!? :) Höpöä ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Väkivaltarikollisuus kasvoi Yhdysvalloissa toista vuotta peräjälkeen, liittovaltion poliisi FBI kertoi. Poliisin tietoon tullutta väkivaltarikollisuutta oli viime vuonna 4,1, prosenttia edellisvuotta enemmän.

Myös henkirikollisuus lisääntyi jopa 10,8 prosentilla. FBI:n mukaan Yhdysvalloissa surmattiin vuonna 2016 kaikkiaan 17 250 ihmistä. ... "

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005383802.html -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiintoisaa on se, että mielestäni aloitustekstin oleellisimmat osiot jäävät ilman kommentteja!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Paddock teki sen viimeisen Tosi-TV' n. Kätkeytyykö tuohon se teon syy, ehkä osittain ...?

~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005394067.html -

"Kuvasiko Las Vegasin joukkoampuja tekonsa? Poliisi: Kameroita löytyi hotellihuoneen sisä- ja ulkopuolelta ... " -IS
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Eli mikä tässä nyt oli taas Luoman pointti? USA on paha, kelvoton valtio, jossa asuu pahoja kelvottomia ja väkivaltaisia ihmisiä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pointti on kerrottu otsikossa - saa ajatella.

Väkivalta Yhdysvalloissa - onko se jopa identiteetti?

" ... Voimme tietenkin filosofoida USA:n identiteetillä, 

voimme pohtia tulevaisuuskuvia, mutta he tekevät työtä ja saavuttavat voittoja. Voimme huolestuneena jaaritella heidän valtavasta kauppataseen alijäämästä, dollarin alamäestä, mutta he kuluttavat ja pitävät maailmanpyörät hyvässä rasvassa ja siinä sivussa antavat sinitakkiensa ratsastaa vapauden airuena levittämässä heidän demokratiaa ja heidän kauppapolitiikkaa.  ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/02/amerikkalain... -
.

Lainaan tähän Jari-Pekka Vuorelan täällä olevaa kommenttia:

" ... Jos joku ihmettelee, miksi puhutaan juuri 477 päivästä, kyse on siitä, että edellinen yhden ampujan yhden suorituksen ennätys, 49 kuollutta, tehtiin 12. kesäkuuta 2016 Orlandossa. Tarvittiin siis 520 yritystä vajaassa 16 kuukaudessa, ennen kuin Las Vegasin mies onnistui saavuttamaan uuden Yhdysvaltain ennätyksen, ainakin 59 kuollutta ... "
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Sinun blogisi eivät ole tieteellien tutkimustodiste amerikkailasten väkivaltaisuudesta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Et ehkä huomannut, että sitaattitutkimus oli amerikkalaisten itsensä (New York Times) julkistama.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #56

Se kertoo siitä, mistä kertoo: maan aselakien ja hyvin lobatun perustuslaintulkinnan järjettömyydestä. Filosofisia päätelmiä yleisestä väkivaltaisuudesta ei tietenkään voi parin numeron perusteella tehdä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #69
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Normaali amerikkalainen? Varustautunut, suunnitelmallinen, tehokas ja raaka, mutta miksi? Löytyi ampumispaikalta kameroita, Tosi-TV?
...

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20171004220043617... -

"Poliisi on löytänyt yhteensä 47 asetta Las Vegasin joukkoampujan Stephen Paddockin hotellihuoneesta ja asunnoista ... "
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

No, onko normaalin amerikkalaisen kotona 47 asetta ja tuhansia patruunoita? Oletko edes käynyt USA:ssa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ei ole, mutta eniten aseita kotona per koti. Olen käynyt, ja lähisukulainen asui 1955 - 2010 New Yorkin Manhattanilla - 5th Avenuella - se siitä.

.
Tunnistatko muuten kysymysmerkin?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Eiköhän se syy ole vapaassa aseenkanto- ja aseen hankkimisoikeudessa. USA on iso maa, johon mahtuu kaikenlaista sekopäätä. Aivan kuten Venäjällekin. Ei ole missään osoitettua, että amerikkalainen olisi keskimäärin sen väkivaltaisempi kuin muutkaan kansallisuudet. Normaali ihminen ei missään maassa ala ampua sarjatulta väkijoukkoon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näin on - osittain, mutta herättää paljon kysymyksiä mitä US tekee kaikilla liki jatkuvilla sodillaan ympäri maailmaa - !

...
" ... Siinä missä esimerkiksi Saksassa tehtiin ampumalla vuonna 2012 keskimäärin 1,9 henkirikosta miljoonaa asukasta kohden ja Suomessa 4,5, Yhdysvalloissa tapettiin aseella 29,7 ihmistä miljoonaa asukasta kohden ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-9863335 -
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Venäjä sotii tällä hetkellä Euroopassa ja melkein puolet hyväksyvät Stalin teot. Tämän perusteella venäläiset ovat väkivaltaisia kansaa, jotka hyväksyvät väkivallan, kun se palvelee kotimansa etuja.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Väkivaltaa löytyy kaikista valtioista - nyt on kyse muhien rujoimmasta ääripäästä massamurhista, ja niitä tapahtuu Yhdysvalloissa enemmän kuin yksi päivässä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #45

Kyse oli siitä, kun väität amerikkalaisia luonteeltaan väkivaltaisiksi. Siitä täytyy olla tutkittua todistetta muutakin kuin vain sinun omat tarkoituksenhakuiset ja agendasi mukaiset blogisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Eniten aseellisia murhia länsimaista - ja joukkomurhia enemmän kuin yksi päivässä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

" ... Toinen myyttinen alue, joka myös liittyy edelliseen, on kysymys Yhdysvaltain rikollisuudesta ja erityisesti maan väkivaltaisuudesta. Edellä mainitun ajattelunhan mukaan Yhdysvaltain pitäisikin kapitalismin lipunkantajana olla maailman rikollisin ja väkivaltaisin maa. Näin on ollut myös kriminologisen tutkimuksen piirissä; niin amerikkalainen kuin eurooppalainenkin kriminologia on esitellyt Yhdysvaltojen teollistuneen maailman korkeinta henkirikosastetta, joka parhaimmillaan on ylittänyt 10 surmattua 100 000 asukasta kohden ja ollut noin kolminkertainen Suomen sinänsä korkeisiin lukuihin verrattuna. ... "

~ http://www.haaste.om.fi/fi/index/lehtiarkisto/vali... -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #40

Kajanto on hieman epätarkka. Venäjä ei sodi tällä hetkellä Euroopassa vaan "vain" Syyriassa joka on Lähi-Itää ja Aasiaa. Euroopassa se soti viimeksi Etelä-Ossetiassa kun torjui Saakasvilin johtaman Sakartvelon aseleposopimuksen vastaisen hyökkäyksen. Sitä ennen edelliset sen sodat se kävi Tshetsheniassa sen omalla maaperällä.

Mielipidemittausten mukaan Syyriankaan sota ei ole erityisen suosittu. Ilmeisesti vain hieman yli puolet hyväksyy ja tukee sitä ja lukemat lienevät laskusuunnassa.

Mutta sikäli totta, että maissa joissa isänmaallisuus, etenkin sotilaallinen, on kovassa kurssissa, näyttäisi myös väkivaltainen ongelmanratkaisu olevan suosiossa. Et vice versa. Tässä suhteessa USA ja Venäjä näyttäisivät olevan samalla puolella asteikkoa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #47

Venäjä sotii Itä-Ukrainassa. Sen on presidentti Putin ja pääministeri Lavrovkin jo myöntänyt. Ukraina kuuluu katsos Eurooppaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Kajannon tulisi olla tarkempi, ettei sekaannu väärään tiedon levittämiseen. Venäjän valtio ei sodi Donpassissa - vaan venäläiset vapaaehtoiset - samalla tavalla muun muassa amerikkalaisia oli ja on kiovalaisten joukoissa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #51

Se on Donbass, ei Donpass.

Kaikille paitsi idiooteille on selvää, että Venäjä sotii Ukrainassa

https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/vena...

"Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov puhui perjantaina Moskovassa Venäjän osallisuudesta Ukrainan Krimin niemimaan konfliktissa. Vastauksessaan toimittajan esittämään kysymykseen Lavrov kommentoi Venäjän saamaa kritiikkiä sen sotilaallisista toimista.

- Olen lukenut ja kuullut paljon kritiikkiä koskien päätöstämme liittyä taisteluun Donetskissa ja Syyriassa, Lavrov lausui.

Hän heitti ilmoille haasteenomaisen vastakysymyksen ja pohti, olisiko Venäjän tullut katsoa hiljaa vierestä, kun Ukrainassa syrjittiin venäjän kieltä ja haluttiin heittää venäläiset ulos Krimin niemimaalta.

- Mutta sillä ei ole nyt väliä. Jos emme olisi tehneet kuten teimme, olisimme pettäneet sivilisaatiomme, jonka esi-isämme rakensivat vuosisatojen kuluessa ja levittivät laajoille alueille, Lavrov sanoi.

Kommentti voidaan nähdä Venäjältä harvinaisen suorana myönnytyksenä, että se tosiaan on ollut osapuolena Ukrainan konfliktissa."

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201707022200240681_...

Miten syvällä agendan lumoissa töytyy olla, että ei myönnä selviä tosiasioita? Luoma?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Kerrohan lähde, jossa Venäjän armeija on Donpassissa - sitä voi olla vaikea löytää. ainahan voi luulla, sekin on sallittua, mutta aiheuttaa hymyilyä. Venäläiset ovat eri asia kuin Venäjän armeija - aseet ovat armeijan varikoilta. Merkittävä ero. Mikäli Venäjän armeija olisi paikalla, olisi sota jo ohi - arvaatko miksi?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #57

”Donetskin kansantasavalta on puh­taasti Venäjän salaisten palveluiden luo­mus. Hallintoihmiset ja sotilaat eivät ole paikallisia”, Svante Cornell sanoo.

http://www.ulkopolitiikka.fi/artikkeli/1316/venaja...

Jos Venäjä EI olisi paikalla, ei olisi enää mitöän Itä-Ukrainan sotaa. Mutta Luoma:
Sen lauluja laulat..

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #57

Helposti löytyy...FSB:n eversti Igor Strelkov kertoi jopa, että hän sen Itä-Ukrainan sodan aloitti - kannattaa siis lukea lehtiä https://yle.fi/uutiset/3-7644082

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #84

Säästän Luomalta vastaamisen vaivan ja totean, että niin Girkin (Strelkov) kuin muutkin Itä-Ukrainan venäläisjohtajat olivat ällistyttävän yhtenäisen sattuman tähden kaikki jääneet juuri eläkkeelle tai lomalle venäläisistä viroistaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Pitää osin jopa paikkansa, sillä Venäjän armeija ei ole Donpassin alueella - tosin aseet ovat osin venäläisten arsenaalista, mutta myös otettu kiovalaisten joukoilta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

Kannattaa huomioida myös, ettei Strelkov ollut Venäjän armeijan palveluksessa. Kiovalaisten joukoissa oli samalla tavalla entisiä US Army' n taistelijoita - osan jo saadessa surmansa - taisteluissa. Kiovalaisten Galitsian erikoisjoukot olivat pääsääntöisesti monikansallisia asejoukkioita - entisiä palkkasotureita jne ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #54

Kajanto näyttää edelleenkin levittävän virheellistä tietoa Lavrovin kommentista. Venäjän ulkoministeriö on jo aikoinaan tuoreeltaan korjannut englanninnoksessa tapahtuneen käännösvirheen ja se on muistaakseni myös Kajannolle esitelty täältä US:n keskusteluissa. Alkupräisessä venäjänkielisessä jutussahan Lavrov ei puhu Venäjän "liittymisestä taisteluun".

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #63

Ihan turha selitellä asioista aina Venäjälle parhaan mukaan, Myyryläinen. Venäjä sotii Ukrainassa ja piste.

https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/vena...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Luulossa eläjät ovat sitkeimpiä. Pieni tietomäärä ei rasita.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #75

Jopa Lavrov itse myönsi Venäjän toimet Ukrainassa - kannattaa siis lukea lehtiä. http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201707022200240681_...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #80

Tämä on edelleenkin yhden ja saman käännösvirheen levittämistä. Venäjän ulkoministeriö korjasi sen jo tuoreeltaan mutta tieto ei siitä olen näköjään saavuttanut vielä kaikkia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Jori elää väkevästi West trolling manipulaation pauloissa - hyvä niin, voidaan sanoa, ettei tieto luo tuskaa, kun sitä ei ole kuin nimeksi ;)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #91

Ilkka, kaikki Moskovan kannasta poikkeava tieto on siis väärää, eli tuota keksimälläsi termillä nimittämääsi west trollingia? Uskotko tuohon itsekään?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #103

Tässä seloste mitä oli ennen West trolling' ia - oli East trolling ---

[2016]
" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

 … syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

 … jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trolling' ille synnytti West trolling' in

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... -
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #103

Näränen kirjoitti: "... kaikki Moskovan kannasta poikkeava tieto on siis väärää, ..."

Siis jos ei toitota koko ajan Putinin kauheutta ja hirveyttä lipsauttaen jotakin joka ei olekaan suoraan läntisen arvoyhteisön tuutista niin kaikki on silloin suoraan Moskovasta. Pienikin lipsahdus riittää kompromentoimaan ja oikeuttaa tulla leimatuksi Putinin äänitorveksi. Niin syvällä jotkut ovat juoksuhaudoissaan.

Oikea maailma ei kuitenkaan ole propagandasodan juoksuhaudoissa. Jopa I Maailmansodassa uskalsivat välillä nousta pelaamaan jalkapalloa. Mutta auttakoon materia jos voi niitä jotka nyt uskaltautuvat ylös läntisen arvoyhteisön asemista.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #91

"West trolling manipulaatio" on uusi puoliaglisimi - ilmeisesti sillä tarkoitetaan jotain kalavaletta, koska trolling tarkoittaa suomeksi vieheuistelua.

Eikö äidinkieli riitä.. ;-)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #109

Selostettu ylempänä - kansainvälinen termi, joka kääntyi toukokuussa myös mandariinin kiinaksi ;) ... meni "merkkitoimikuntakäsittelyyn" - ulos ehkä vuoden - kahden päästä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

US CIA aloitti salaiset aseistamisoperaatiot Syyrian kapinallisterroristeille jo vuonna 2013 - tosin US pr. Trump lopetti viime kesänä nuo salaiset CIA operaatiot. USAF aloitti Syyrian raskaat pommitukset vuonna 2014 - ilman mitään mandaattia - venäläiset saapuivat Syyriaan, Syyrian laillisen hallinnon kutsumana vuonna 2015 ... nyt kapinallissota on loppupuolella ja ISIS ehkä kohta lyöty, osin myös US ansiosta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #52

Eihän Obama antanut aseita Syyrian vapaalle armeijalle mikä oli aika paha virhe. Sisällissodan aloittanut alaviittidiktatuuri ei kaatunutkaan odotetusti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

Vuonna 2013 CIA aloitti salaiset operaatiot Syyriassa aseistaen muun muassa kapinallisterroristeja taistelemaan Syyrian laillista hallintoa ja sen armeijaa vastaan - ehkä Obamalle ei tästä kerrottu, mutta pr. Trump lopetti tuon salaisen CIA toiminnan 2017 kesällä - käskyllään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Opiskelehan Jori nyt sitten oikeasti - molemmat silmät avoinna:

~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi... -

Jori, enemmän tietoa, vähemmän itsepintaista luuloa ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #98

Heh heh... se totisesti kannattaa tehdä niin pystyy kriittisesti tarkastelemaan tuota listaa. Siinä on jopa USS Samuel B. Robertsin vaurioituminen ajomiinasta merkitty omaksi sodaksi 80-luvulla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #110

" ... Samuel B. Roberts deployed from her home port in Newport, Rhode Island, in January 1988, heading for the Persian Gulf to participate in Operation Earnest Will, the escort of reflagged Kuwaiti tankers during the Iran–Iraq War. Samuel B. Roberts had arrived in the Persian Gulf and was heading for a refueling rendezvous with San Jose on 14 April when the ship struck an M-08 naval mine in the central Persian Gulf, an area she had safely transited a few days earlier. The mine blew a 15-foot (4.6 m) hole in the hull, flooded the engine room, and knocked the two gas turbines from their mounts. The blast also broke the keel of the ship; such structural damage is almost always fatal to most vessels ... "

...
~ https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Samuel_B._Roberts_(FFG-58)#1988_deployment_and_mine_strike -

...
" ... Operation Earnest Will (24 July 1987 – 26 September 1988) was the American military protection of Kuwaiti-owned tankers from Iranian attacks in 1987 and 1988, three years into the Tanker War phase of the Iran–Iraq War.[1] It was the largest naval convoy operation since World War II.
The U.S. Navy warships that escorted the tankers, part of U.S. Naval Forces Central Command, were the operations' most visible part, but U.S. Air Force AWACS radar planes provided surveillance and U.S. Army special-operations helicopters hunted for possible attackers. ... "

~ https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Earnest_Will -
.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Neekerit tekee Jenkeissä yli puolet henkirikoksista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #65

Kostavat orjuusaikojansa- tai sitten valkoinen edelleen väheksyy mustia?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #82

Tässä jokin aika sitten valkoinen poliisi tokaisi pysäyttämälleen autoilijalle, joka säikähti, " ... ettehän te ole musta, ei teitä ammuta ... ". Osapuilleen näin !

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #93

Don`t worry. We only shoot black people.
Valkoisia kuolee poliisin luoteihin enemmän, kuin mustia, siis brutto, mutta vähemmän per capita.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #76
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Mustatko? Vai amerikkalaiset?

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #94

Mustat. Tappavat eniten toisiaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #95

Miten Afrikka asemoituu tappotilastoissa?

...
Entä jos valkoinen viljelijä ei olisi rahtauttanut muutamaa miljoonaa orjaa itselleen Afrikasta?

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #99

E-Afrikka, 50 henkirikosta per vrk.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #106
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Huolellinen ennakkoon valmisteltu suunnitelma ja toimintakartta!

" ... Tutkijat valottivat tiistaina epäillyn viimeaikaisia toimia. Vielä tuntemattomasta syystä Stephen Paddock siirsi 100 000 dollaria Filippiineillä oleskelevalle tyttöystävälleen vain päiviä ennen iskua. ..." -IS

~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005394232.html -
.

Motiivi tulee entistäkin kiinnostavammaksi, ja mikä pahinta, tämä lisää uusia kandidaatteja yrittämään rikkoa tämä hyytävä ennätys!

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Norjalaisella Breivikillä on ennätys hallussaan: 77 uhria. Ja tämä tekee sitten Luoman logiikan mukaan norjalaisista väkivaltaisen kansan. Luoman agendana on hakea USA:sta ja lännestä kaikki negatiivinen ja koota sitten ne lukuisiin blogeihinsa. Jatkuvalla syötöllä. Päivästä päivään. Ilmaiseksi ei kukaan tällaista tee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tilasto

Aseita omistavien kotitalouksien prosenttiosuus, Ampuma-asehenkirikosaste ja Ampuma-aseitsemurha-aste:

Suomi 50 0,87 5,78
Yhdysvallat 41 6,24 7,23
Norja 32 0,36 3,87

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Yhdysvalloissa väkivaltarikosten uhrina kuolleisuus 100000 asukasta kohden on alle puolet Venäjän vastaavasta ja länsieurooppalainen taso on vain kymmenesosa Venäjän lukemista. Whataboutismia tai ei, niin Luoman kannattaisi välillä pohtia, mikä Venäjän yhteiskunnassa on vikana, kun väkivaltarikollisuus on tuota luokkaa.

Venäjän agendaa ajavista Luoma kuuluu sivistyneimpiin ja asiallisinta kieltä käyttäviin. Lähes kaikissa hänen kirjoituksissaan on kuitenkin sama pukinsorkka: länsimaailma, Yhdysvallat etunenässä on edustaa pahaa ja diktatuurit Venäjä, Kiina ja jopa Pohjois-Korea hyvää, kunhan vain vastustavat läntisiä arvoja.

Olen monesti taittanut peistä Ilkka Luoman kanssa, mutta hänen kunniakseen täytyy sanoa, että hän ei ole koskaan sortunut asiattomuuksiin väittelyssämme (samaa ei voi sanoa useimmista muista venäjämielisistä, eikä aina minustakaan :)). Joskus olen ollut hänen kanssaan jopa samaa mieltä, esim. siitä, että Hiroshima ja Nagasaki olivat sotarikoksia ja täysin tarpeettomia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #101

Otsikko määrittää tämän aihealueen ... käynnistävänä tapahtumana oli Las Vegasin joukkomurha, amerikkalaisten oma tutkimus joukkomurhista useammin kuin kerran päivässä ja tämä lienee joukkomurhien maailmanennätys .. (?)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #102

Niin, Venäjän, Kiinan ja Pohjois-Korean ongelmiahan sinä et ole koskaan välittänyt pohtia. Ilmeisesti siksi, että et näissä maissa mitään ongelmia näe ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #105

Kiinan ongelmia erityisesti - jo yli 10 vuotta - ympäristönäkökulmasta ---

.
keskiviikkona, lokakuuta 28, 2009
Kiina kasvaa nopeammin kuin maallinen kestokyky sietää?

blogID - 12100979
...
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22691-kiina-kasvaa-nopeammin-kuin-maallinen-kestokyky-sietaa - 

" ... Me vaadimme Kiinaa hillitsemään toimiaan - 

 ... he eivät saa hankkia niin kiihkeästi perheen maallista vaurautta kuin me teimme koko 1900-luvun. Kiinalaisilta se on mielestämme kielletty - maapallomme ei sitä kestä. Onko tämä maapallo meidän länsimaalaisten maapallo. Ei, näin se ei ole. Maapallo on reilun 6 miljardin ihmisen ja koko muun eliöstön yhteinen luonnonvara ajassansa ja aikansa. Meillä eurooppalaisilla ei ole mitään etuoikeutta sen ihmeellisemmin kuin muillakaan.

Kiina on oikeutettu ottamaan vapaassa kaupanmuodostuksessa rauhanomaisesti ja sopimuksiin perustuen sen osan, mikä heille kykynä ja lukumääränä jyvittyy. Kiinalainen oma ongelma on taas se, että he tuntuvat ainakin toistaiseksi omivan tehokkaasti tapojamme kuluttaa ja hamuta kasvua. Mikä on tämä kiire? ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2009/10/kiina-kasvaa... - [152514]
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... "Vaietaan kuoliaaksi", tehokas tapa eliminoida uusia julkisuushakuisia tapahtumia. Nyt kovin moni suunnittelija odottaa päättökirjoitusta, jonka julkaiseminen, jos löytyy, on hyvin monitahoinen juttua!

...
~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kesk... -

" ... Yhteensä 147 asiantuntijaa vetoavat mediaan, jotta tulevaisuudessa esimerkiksi terroritekoon syyllistyneitä tai siitä epäiltyjen kuvia ja nimiä ei julkaistaisi mediassa ... "
.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Jos ei Usan perustuslaista tai elämästä muutoin siellä mitään ymmärrä,niin miksi mälvätä joutavia ?
-aseenkanto on siellä perustuslain takaama oikeus,eikä sitä euroopan vihervasemmiston kukkahattuhörhöt muuksi muuta(onneksi)!
Tilastojen valossa usan väkivaltatilastot eivät ole sen pahempia kuin esim.suuresti ihailemanne venäjän !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Oletko perehtynyt juuri Las Vegasin kaltaisiin joukkomurhiin? Yhdysvalloissa, jo heidän omienkin tilastojen mukaan joukkomurha tapahtuu useammin kuin kerran päivässä - entä jossain muualla?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Luoma kysyi kuuluuko väkivalta ihmisluontoon. Vekkuli kysymys joka ei taida olla ollenkaan niin yksioikoinen kuin ensisilmäykseltä näyttää.

Mikä onkaan "ihmisluonto"? Onko se ihmiselle, siis Homo sapiens sapiens:lle lajityypillistä käytöstä vai kulttuurievoluution tila kussakin yhteiskunnaksi kehittyneessä populaatiossa?

Jos tarkastelemme väkivaltaa ja nimen omaan lajitovereihin kohdistuvaa, luontokappaleiden kesken, p.l. Homo sapiens sapiens, niin sitä on kai pääasiassa kahdenlaista: kiistaa ruuasta ja kiistaa lisääntymisestä.

Jotkut, esimerkiksi kalalajit syövät nälkäänsä vaikka omia poikasiaan. Monet pedot ja haaskansyöjät nahistelevat keskenään saadakseen parempia paloja. Laumoina elävät pedot tarkistavat joskus n.s. "nokkimisjärjestystä" myös ruuan äärellä.

Lisääntymiseen liittyvät soidintaistelut ovat myös yleisiä. Joillakin jopa todella raakoja ja kuolemaan johtavia.

Jos tarkastelemme sotia niin voimme ainakin yrittää johtaa ne sekä taisteluun ruuasta että lisääntymisreviiristä. Lauman alfauros vahtii niissä usein omaa oikeuttaan tai haastaja asettaa sen aseman kyseenalaiseksi. Se minusta ei ole luonteeltaan sotaa jossa laumat käyvät laumaa vastaan.

Samaten haaskalla kiistelevät tappelevat likipitäen kaikki kaikkia vastaan eikä laumoina (vrt. sotajoukkoina).

Pitäisinkin sotia kulttuurievoluution tuloksina. Ne edellyttävät kykyä kommunikointiin eli alfauroksen tai -naaraan on pystyttävä kommunikoimaan laumalleen yhteinen päämäärä ja lauman on seurattava johtajaa. Se edellyttää kulttuuria ja siihen taitavat pystyä tämänhetken eläinkunnasta vain Homo Sapiens Sapiens ja jotkut Pan-suvun kädelliset. Meidän lisäksemmehän esimerkiksi simpanssit pystyvät järjestämään johdettuja metsästysretkiä ja käymään johdetusti taisteluja reviireistä.

Mutta onko nyt Las Vegasissa tapahtunut verilöydy mitään noista edelläkuvatuista ja jos ei niin mitä se on? Onko kyseessä kulttuurin kehityksen, kulttuurievoluution joku polku? (toivottavasti sivupolku). Vai monimutkaisen keskushermoston häiriötila joka ei yksinkertaisemmassa hermostossa ole mahdollinen tai ainakaan niin yleinen? Elimellinen sairaus joka aiheuttaa e.m. tilan? Vai laumadynamiikan häiriö? Vai peräti evoluution yksi tarjokas luonnonvalintaan? (toivottavasti sen umpiperä). Vai mistä on kyse?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ensimmäinen kommentti, joka iski suoraan tarkoitettuun ytimeen. Las Vegas oli vain käynnistäjä --- "luontoon", "luonteeseen", "elolliseen ympäristökitkaan", "reviiripuolustukseen" jne --- ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Keskustelun jatko kai veisi syvemmälle kulttuurien ja yhteiskuntien luonteisiin sekä niiden eroihin taustanaan koetun ja koetuksi esitetyn historian kokemukset. Siinä suhteessa aika yleistä ja yhteistä lienee viehtymys sankarillisen taistelun nostaminen keskiöön ja sieltä alfaurosten nostaminen jalustalle. Niitä sitten tarjotaan esimerkkeinä nykyrahvaalle tarjoutua uhraamaan henkiriepunsa nykyisten alfahenkilöiden etupyyteiden eteen.

Näyttäisi siltä mitä enemmän sellaista korostetaan ja sen malleja käytetään yhteiskunnassa, sitä enemmän sen malleja käytetään myös lähempänä olevien ongelmien ratkaisuun. Myös henkilökohtaisten. Ja silloin taidetaan olla lähellä Las Vegasin kaltaisten ja muiden vastaavien joukkosurmien sekä motiiveja.

Olisiko korjausliike silloin opettaa jo lastentarhoista lähtien erilaisia rauhanomaisia ongelmanratkaisutekniikoita? Niitä voisi käydä läpi koko koulu-uran ja korvata asepalvelus rauhanpalveluksella jossa niitä myös opeteltaisi. Jospa saisimme rauhalliset ja sopuisat ongelmanratkaisuharjoitukset ihmisille sukupolvikokemuksiksi iänikuisten "tetsaamisten" tilalle.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

Meilläkin on herätty varhaiskasvatuksen merkitykseen - joka usein ulkoistetaan yhteiskunnalle, joko julkiseen tai yksityiseen palvelutuotantoon!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi erinomainen ketju, joka harhaili vähän, tai jumittui toisarvoiseen - ehkä sen takia, että saatiin keskusteluvire pois amerikkalaisten perisynnistä - oikein vai väärin, siinäpä se kaikkien aihekysymysten äiti!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ihan käytännön neuvo blogistille ja muillekin amerikkalaisten väkivaltaisuudesta huolestuneille kansalaisille.

Älkää matkustako USA:han ja välttäkää myös liikkumista Helsingin Kaivopuistossa, missä sijaitsee USA:n Suomen suurlähetystö. Molemmissa paikoissa on nimittäin amerikkalaisia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Millaista huolestuneisuutta esiintyy nyt muun muassa noissa 59 tapettujen lähiomaisten joukossa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuinka paljon väkivaltaa kuvaruuduista on jo liikaa?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset