Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Jossittelu kiihtyy – Venäjän uhkaa maalataan jälleen

  • Vakaata natovastustusta kansakuntamme taholta - jo vuosikausia yli 50% sanoo ei Natolle!
    Vakaata natovastustusta kansakuntamme taholta - jo vuosikausia yli 50% sanoo ei Natolle!
  • Lännen sota- ja taisteluvoimien tukikohtia on kaikkialla - jopa 400 varikkoa (?)
    Lännen sota- ja taisteluvoimien tukikohtia on kaikkialla - jopa 400 varikkoa (?)
  • Nato/US sota- ja taisteluvoimat "saartavat" Venäjä - Kiinaa, jotka lisäävät yhteistoimintaansa **
    Nato/US sota- ja taisteluvoimat "saartavat" Venäjä - Kiinaa, jotka lisäävät yhteistoimintaansa **

Helsinkiin tuli uusi Venäjän suurlähettiläs Pavel Kuznetsov – media rynnisti kilpaa kysymään mitä tapahtuu jos Suomi liittyy Natoon [1. Toisaalta media tietää viimeiset reilu 10 vuotta, ettei kansakuntamme halua liittyä Natoon [2, jopa niin, että yli 50 prosenttia kansastamme vastustaa Natoon menoa – hyvin ymmärrettävin syin. Me emme halua olla idän ja lännen vedenjakajalla Naton taistelualusta [** ---

[1 ~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005398730.html -

[2 ~ LINKKI – KUVA 1

 

Aikanaan Venäjän presidentti Vladimir Putin arveli, että Nato mielellään sodituttaa suomalaisia venäläisiä vastaan -viimeiseen mieheen [4. Niin suomalaiset kuin venäläiset sotilasasiantuntijat tietävät, että maamme rajautuu hyvin strategisesti itäiseen naapuriimme – niin Kuolan niemimaa kuin Leningrad oblast ovat tuossa rajaltamme kivenheiton ja poron kuseman päässä.

[4 ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/putin-nato-tulisi-mielellaan-sotimaan-venajan-kanssa-viimeiseen-suomalaiseen-sotilaaseen/5971534 -

 

*

Nyt kun uusi Venäjän suurlähettiläs kertoi Venäjän reagoivan – kiirehti UPI-FIIA ykkösnyrkillään selittelemään jotain sellaista, mikä ei kuulu puolueettomalle ulkopolitiikan tutkimuslaitokselle – Ulkopoliittiselle Instituutille --- 

Kommentti UPI-johtaja Teija Tiilikaisen ulostuloon:

”... Melkoista Venäjän uhan luontia. Venäjän vastatoimet liittyisivät vain heidän puolustuksen vahvistamiseen Suomen itärajalle - erityisesti pohjoiseen Kuolan niemimaalle ja etelässä Karjalan kannakselle Pietarin edustalle sekä Itämerelle vahvemmat laivastovoimat. Ei muuta. 

UPI- johtaja Tiilikaisen pitäisi pysyä asiassa, eikä sekaantua puolitietämättömänä arvailuihin. Nykyään itärajamme on sangen vähävoimallinen Venäjän armeijan näkökulmasta *. Natoon liittymisemme toisi ehkä ohjusmaalitukset maahamme, joita nyt ei ole”

 

Tässä tuo Kuznetsovin ja Tiilikaisen haastattelu … ~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005405524.html

Ja ote sieltä:

” … – Jokaisella maalla on suvereeni oikeus itse määritellä kansallisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan linja. Luulen kuitenkin kaikkien ymmärtävän, että Naton sotilaallisen infrastruktuurin tulo lähemmäs meidän rajojamme pakottaa meidät ryhtymään asianmukaisiin vastatoimiin, suomea puhuva Kuznetsov sanoi … ”

 

*

Emme halua vaarallista perintöä lapsillemme eikä heidän lapsilleen

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovaiset-lataisivat-suuren.html

Nyt viritetään vähän räväkämmällä sanankäytöllä, sillä Ukraina, jota ei ole Kiovan Maidan-aukion osalta edes ole tutkittu kunnolla --- aikaansai jopa nato-hysteriaa ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/ukrainasta-alkanut-natohysteria-leviaa.html -

 

...

Meitä halutaan Natoon, ja erityisesti USA haluaa – tuottamaan Viron valtiolle, Nato-jäsenelle ilmataisteluvoima [5, sillä Virolla ei ole omia ilmavoimia rynnäköintiin ja hävittäjätaisteluihin, mutta meillä on – olemmehan varustaneet kohta poistuvat Hornetit ilmasta maahan rynnäkköohjuksin (risteilyohjuksin) – jopa useamman sadan kilometrin taistelusäteellä.

[5 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/nain-suomesta-tehtiin-ajopuu-viron.html -

 

Kansalaistemme viisaus ylläpitää meidät poissa Natosta!

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovaiset-lataisivat-suuren.html -

460 lukijakommenttia aiheesta ”Kansalaisviisaus erottaa meidät Natosta!” – ORIG 30.04.2014

...

 

Meillä on rooli, ja se on olla ilman Natoa

Olemme harvinainen poikkeus – erikoistapaus Venäjän pitkällä maarajalla – meillä on 1340 kilometriä yhteistä kiinnikettä toisiimme, joka luo samalla erinomaiset taloudelliset ja kaupalliset mahdollisuudet, kuten nyt muun muassa Fortum Oyj oivalsi [LINKKI] … ! 

Näihin mahdollisuuksiin liittyy myös se paras eli yhteistyö Venäjän kanssa, joka poistaisi sen ainoan ”vihollismahdollisuuden”! → 237 lukijakommenttia aiheesta ”Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa - yhdessä” - ORIG 19.12.2013.

 

Meidän rooli on Pohjolan sveitsi – olla välittäjä, ikäänkuin viestinviejä

[~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoitettu-sveitsittymisemme.html - ]

Presidentti Sauli Niinistö on hoksannut hieosti roolin, joka takaa meille rauhan, vaikka muualla soditaan. Meitä tarvitaan keskustelualustaksi – ei taistelualustaksi. 

Niinistö on tavannut muun muassa ainoana länsijohtajana kaikki kolme suurta eli Kiinan, Venäjän ja Yhdysvaltain päämiehet – se kertoo jotain. Saimme myös ylimääräisen kiitokset jo joitain vuosia sitten, kun Kiinan vastavalittu uusi presidentti Xi Jinping kutsui Niinistön ensimmäisenä länsijohtajana vieraakseen Kiinaan – tätä ei meidän media edes oivaltanut.

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 153023

 

DOC venajan_uhka_12102017.doc – OpenOffice Writer

PVM 12102017

 

523_4835

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (114 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

*
" ... Leningradin sotilaspiiriin jäi maavoimien joukkoja 2000-luvun alussa 10-20 prosenttia kylmän sodan ajan joukkojen (10 divisioonan) tasosta. Se oli siis suhteellisesti suurempi joukkojen supistaminen kuin Suomessa samoihin aikoihin tapahtui. Suomen varuskuntien määrä ei juuri pienentynyt, ja sodanajan joukkojen määräkin väheni kylmän sodan jälkeen vain noin 20 prosenttia.

Vuonna 2001 Leningradin sotilaspiirissä oli enää 38 000 sotilasta, joukkoina yksi maahanlaskudivisioona (Pskov/Pihkova) ja 2 erillistä prikaatia. Niistä toinen oli ja on edelleen Karjalan kannaksella Kamenkassa (Perkjärvellä) ja toinen Petsamossa Norjan rajalla. Kaikki maavoimien varuskunnat Karjalan kannaksen ja Petsamon väliltä lakkautettiin.

Vuonna 2016 tilanne on pysynyt pääpiirtein samana huolimatta Venäjän sotilasreformiin sisältyneestä Leningradin sotilaspiirin liittämisestä selvästi vahvempaan Moskovan sotilaspiiriin, jolloin niiden yhdistelmä nimettiin Läntiseksi sotilaspiiriksi. Sen joukkojen painopistesuunta on Pietarista etelään aina Ukrainan rajoille ulottuva alue. ... "

~ http://sgseura.fi/index.php/15-ajankohtaista/29-pe... -
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ollaanko Luoman mukaan taas "vedenjakalla" idän ja lännen välissä, vai uskotaanko presidenttiämme Sauli Niinistöä, joka toteaa, että Suomi kuuluu länteen ja pysyy?

NATO:n vastustus on tasaisesti laskenut koko ajan:

2013: 63 %
2014: 58 %
2015: 55 %
2017: 51 %

Tämän mukaan ensi vuonna mennään jo alle 50 %:n

https://yle.fi/uutiset/3-9458874

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Nato-jäsenyydelle vihreää valoa näyttää 21 prosenttia vastaajista. Selvästi suurempi joukko suhtautuu jäsenyyteen kielteisesti: 51 prosenttia vastaajista ei halua, että Suomi hakee Natoon. ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-9458874 -
.

PS. Katso aloituksen kuva numero 1.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Siinäkin näkyy, että NATO:n vastustus on selvästi vuosi vuodelta vähentynyt. Nyt se on hädin tuskin yli 50 %, Syyhän löytyy sieltä itänaapurista. Eikä kukaan ylläty.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #5

#5
Venäjän rajanaapureita ovat Norja, Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Valko-Venäjä, Ukraina, Georgia, Azerbaidžan, Kazakstan, Kiina, Mongolia ja Pohjois-Korea.

Ollaanko niissä maissa yhtä vauhkoina kuin Suomessa, vai mistä on kyse?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Ei mekään olla - enemmistönä, vain pieni vähemmistö on vauhkoontunut; he ovat juuri näitä Natoon jopa väkisin viejiä - ohi kansanäänestyksenkin! Asialla kokoomuslaiset sotakoppalakkiset: Zyskowicz, Sasi, Ilkka Kanerva ja Salolainen - myös Suomesta kesken eduskuntakauden paennut Jyrki Katainen liittyi natouskovaisiin - tuon uskovaisuus termin lanseerasi eduskunnassa aiempi kansanedustaja vasemmalta - Jaakko Laakso.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Laitoitko merkille, että yli puolet Suomen kansasta kertoo vakuuttavissa mielipidetiedusteluissa aina, jo yli 10 vuoden ajan - ei Natolle! Huomasitko?

Tämä on siltäkin osin merkittävää, että kansakuntaamme väännetään agitoiden ja manipuloiden jopa propagoiden Natoon mitä ihmeellisimmin perusteluin - kansa kertoo kuitenkin väkevästi näille sotakoppalakkisille: "Puhu sinä, me pidämme hevosta" :)
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #9

Kuten sanoin, NATO:n vastustus on varmasti ja tasaisesti vähentynyt koko ajan. Kansa alkaa herätä todellisuuteen. Hitaasti, mutta varmasti. NATO-vastustus ei kestä kylmiä tosiasioita. Nyt jopa yksi presidenttiehdokaskin liputtaa kampanjassaan virallisesti NATO:on liittymisen puolesta. Sitä ei ole ennen käsittääkseni tapahtunut. Venäjäkin alkaa jo leuka väpättäen puhumaan "vastatoimista".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Entinen kommunisti ja nykyinen ruåtsalainen ja meppi Torvalds - yhden prosentin nykykannatuksella toki veisi meidät Natoon - mutta vastineeksi nyt jo kolminkertaisella kannatuksella Laura Huhtasaari vaatii kunnioittamaan kansakuntamme väkevää enemmistötahtoa olla erossa Natosta.

Saamme natopresidentinvaalit!

Niinistö ei ole todellista kantaansa sanonut, mutta joutunee sen tekemään nyt, varsinkin jos Paavo Väyrynen saa 20.000 korttia kasaan ja päätyy myös ehdokkaaksi. Väyrynen on osaamistasossa Niinistön pahin kilpailija - sillä Paavo tietää, ollen se toinen ulkopolitiikan ammattilainen, Erkki Tuomiojan ohella.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kajanto katkaisee tilastonsa kovin tarkoitushakuisesta kohdasta. Sen lisäksi hän ikäänkuin nostaa 1/4:n parin prosenttiyksikön heilahteluineen merkittävämmäksi kuin >1/2 ihmisistä.

Mutta mitäpä erimieltä olevien mielipiteistä, he kun eivät ole oikeassa uskossa ja heidät voi aina leimata trolleiksi jolloin heistä ei tarvitse välittää senkään vertaa kaukana olevien ystävien miellyttämiseksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tiedon loppuessa - trollisyytteet napsahtavat kehiin ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Kiihkein Venäjän syyttely voi olla Venäjälle hyödyksi – pelon lietsonta voi johtaa meitä harhaan

Venäjän vaikuttamispyrkimysten havaitseminen on tärkeää. Mutta se voi olla meille myös haitaksi, jos havaintoja tarjotaan yliannostus ilman riittäviä näyttöjä ... "

~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000537183... -
.

Radikaali ehdotus asiantuntijalta!

" ... ”Todella konkreettinen ratkaisu maamme turvallisuuteen olisi vahva puolustus ja liittoutuminen Venäjän kanssa”, Juntunen kirjoittaa. ”Liitto poistaisi venäläisten epäilykset Suomen puolustuksen uskottavuudesta.” ... "

~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/raju-ehdo... -
.

Näkökulma tämäkin - ja kiintoisa yllättävyydessään!
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Isänmaatamme puolustetaan toki meidän suomalaisten vuoksi - ei venäläisten.

Materiaalisesti ja geopoliittisesti venäläisiä paljon uskottavampi liittolainen on Nato. Venäläisillä ei ole ollut mitään ongelmia Baltian ja Norjan Nato-jäsenyyksien kanssa, jolloin jäsenyytemme rauhottaisi tilannetta.

Historiaa jos muistellaan niin Suomeen on hyökätty vain yhdestä ilmansuunnasta. Suomen etelärannikko on venäläisille suuri houkutus, mutta Naton kanssa venäläiset eivät uskalla alkaa uhoamaan Pietarin porteilla, koska Nato pystyy milloin tahansa sulkemaan Itämeren ilma- ja meriliikenteen, mikä suojaa Viroa vaikkei maassa juurikaan joukkoja ole.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vanha noin 1200 vuotta vanha kiinalainen viisaus ja sanonta kertoo:

"Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana" - lisäksi Shandongin maakunnasta, Kiinasta tämäkin, on vieläkin vanhempi viisaus:

"Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä!"

...
Meillä viisauden kerhoon on liittynyt ainakin aiempi venäjän keiltäkin ja Stalinin erityisesti arvostama J.K.Paasikivi:

"Viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen" - -lause on hakattu graniittiin - keskellä Helsinkiä - Mannerheim ratsastajapatsaan vieressä ...
.
Suomen kansa ymmärtää nämä kaikki - ja siksikin kansakuntamme väkevästi kertoo natovastaisuutensa - selkein numeroin - jo yli 10 vuoden vakaalla voimalla!
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #11

Sana-akrobatialla ei maata puolusteta vaan käytännön toimilla.
Ensi kartoitetaan uhkakuvat ja sitten pyritään estämään uhkakuvan syntyminen jo alkuunsa.

Tähän sopii täydellisesti sanonta Si vis pacem, para bellum - https://fi.wikipedia.org/wiki/Si_vis_pacem,_para_b...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Uhkakuvat on kartoitettu jo ajat sitten - on vain yksi keino, olla erillään sotivista valtioista - ollen heille se kanava, jota tarvitaan, kun sotaa ei voi olla loputtomiin - olla ikään kuin Ruotsi, joka operoi upeasti itsensä II Maailmansodan yli - toki meidän selkämme takana "suojassa", mutta myös taitavalla ulkopolitiikalla, jota ei meillä 1938-39 osattu!

...
Meidän tie on "sveitsittyminen"*, jota pr. Niinistö hienosti operoi, jo vuosia, ottaen viisaasti ideoita kansalaisilta, jotka kannustivat olemaan aktiivinen ja erillään EU' sta - pitäen kanavaa auki keskusteluin, vierailuin ja kutsuin, myös itään - kuten tekikin, vaikka muun muassa Suomesta paennut silloinen pm. Katainen toppuutteli Niinistöä toimissaan - vedoten EU' n yhtenäisyyteen. Niinistö ei tästä välittänyt, vaan katsoi Suomen kansan etua, olla tuleva rauhan- ja konfliktien välittäjä - sanansaattaja --- aiemmin koirat haukkuivat ja karavaani jatkoi omaa kulkuaan :)

...
*Sveitsittyminen on selostettu topicissa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #13

Jo vuosisatoja päteneet viisaudet eivät ole pelkkää sana-akrobatiaa.

Vaaliston linkittämästä Wikipedia-artikkelista puuttuu Vegetiuksen kynästä tulleeksi oletetun lauseen parhaimmat versiot: "Si vis pacem, evita bellum" ja "Si vis pacem, para pacem" (Y.Kallisen muotoilu). Tuossa Vaaliston mainitsemassa muodossahan se on lähinnä asekauppiaiden mainoslause. Itse yhdistäisin nuo kaksi muotoon "Si vis pacem, evita bellum et para pacem" parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #35

Myyryläiselle tiedoksi, että Publius Flavius Vegetius Renatus oli sotateoreetikko - ei asekauppias.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #38

Itse asiassa Vegetiuksen elämästä ei tiedetä yhtään eikä mitään. Ainoa tietolähde häneen ovat kaksi hänen säilynyttä teostaan joissa hän esittelee roomalaista sotataitoa sekavasti mutta ihannoivasti.

Oikeasti ei ihan varmasti tiedetä onko hän edes keksinyt kyseistä lausahdusta.

Kyseisen lausahduksen on tehnyt kuuluisaksi pikemminkin "Deutsche Waffen und Munitionsfabriken", tunnettu myöh. m.m. nimellä "Deutsche Waggon- und Maschinenfabriken GmbH" ja nyk. kiinalaisten omistamana robotiikkafirmana nimellä "Keller und Knappich Augsburg" (KUKA).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

" ... Vegetiuksen elämästä ei tiedetä mitään ... ", emme siis voi väittää, ettei hän olisi ollut asekauppiaskin.

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Vegetius -

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #11

Suomen tapauksessa on ystävä, eli USA kaukana ja potentiaalinen uhka, eli Venäjä, lähellä. Se on vain tämän päivän realiteetti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Nythän "ystävä" on lisäämässä omia taistelujoukkojaan muun muassa Afganistaniin, sotaan, johon lähti jo vuonna 2001 - sen jatkuen yhä. Nyt US sotii talebaaneja vastaa - talebaanien ollessa Mujahideen kapinallistaistelijoiden jälkeläisiä - edellisessä Afganistanin sodassa US tuki, rahoitti ja aseisti näitä Mujahideen kapinallisia - siis "ystävämme" ollen nyt ja ennen taisteluissa puolin ja toisin - onko tämä sitä kuuluisaa maailmanpoliisiroolitusta?

Suomikin odottanee lisäsotilaiden pyyntöä Afganistaniin, jossa olemme jo sodan osapuoli - näin ystävät muistavat ystäviään ... miksi me sekaannumme Nato -johtoiseen sotaan Afganistanissa - ystävällisyyttämmekö?

...
Tullaanpa takaisin Suomeen -

"Raju arvio Stryker-panssareista Suomessa – ”Annamme maamme suurvaltapolitiikan käyttöön” ... "

~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001122322.html -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Oletko Jori russofobisti (muistatko sanan, jota Stubb käytti muun muassa eduskunnan kateederilta) - äidin maidosta vai mistä se voisi johtua, oletko itse sitä miettinyt? ---
.

maanantaina, helmikuuta 15, 2016
Venäjästä luodaan hyytävää uhkaa – urakalla

(MTV -  toimittajan, Tapio Nurmisen toimesta julkaistiin tähän mennessä hyytävyyden hurjin skenaario |1 – mielipiteenä. Herää kysymys, miten pitkälle sananvapaus sallii tiedostusvälineen julkaista kaiken maailman ammattilaisilta paljolti perusteettomia ja todisteettomia kirjoittajan omia mielipiteitä. Missähän luuraa median vastuunkanto ja halu huolehtia lietsomisen patoaminen?)

[ … kansalainen Erkki mietiskelee miten pitkälle media oikein yltääkään tässä Venäjän uhkakuvien luonnissa, ja mikä ajaa tuon tyyppiseen tarkoitushakuiseen manipulointiohjaukseen – ”goeppelsmäisesti”?  Kansalainen Liisa mietiskelee miksi media ei noteeraa kansakunnan vuodesta toiseen antamia galluptilastoja – mehän emme halua Natoa, emmekä pelkää Venäjää – vaan ymmärrämme paljolti asemamme idän ja lännen vedenjakajalla … ]

Venäjä on ydinasesuurvalta ja meillä on tämän kanssa 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Tässä kohtaa kansalaisemme ovat terävästi oivaltaneet kaksi vanhaa sanontaa: 1) ”Tosiasioiden tunnustamisesta alkaa viisauden kehitys” ja 2) ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. Näiden kansanviisauksien todisteeksi kelpaa erinomaisesti kansakuntamme harvinaisen vakaa ja yhtenevä kieltolause Natolle, jo yli 10 vuoden ajan tai oikeastaan koko uskottavan mittausjakson ajan |2.

Emme pelkää Venäjää, olemmehan eläneet heidän kanssaan pisimmän rauhan jakson!

Tänään media hakee niin ulkoa |3 kuin sisältä |4 systemaattisesti, tarkoitushakuisesti ja jopa manipulatiivisesti erityyppisiä asiantuntijoita, jotka perustelevat Venäjän uhkaa, heidän salaliittojaan |5 ja tapaa hajottaa muun muassa Euroopan Unionia |6. Nyt estradille kohosi jopa arvio |7, jossa Venäjä olisi luetteloinut hybridisodankäynnin käyttöön luettelon asiantuntijoistamme, jotka hallitsevat internet- ja tietoliikenneverkkoja.

Jatkuu linkin ¨ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-l... - alta [153143]
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Sanopas, Luoma, mitä ihmeen uhkaa vastaan Suomi liittoutuisi Venäjän kanssa? Kun Suomen puolustusvoimat on harjoitellut USA:n ja NATO:n ja Ruotsin kanssa. Ugandan uhkaako vastaan?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tekemällä "vihollisesta ystävän" - eliminoi näin tässä tapauksessa kaikki viholliskandidaatit - nythän on sanottu, ettei Nato Suomeen hyökkää!

Nyt tulisi ymmärtää lukea huolella kokonaan tuo topic - siellä on selostettu kaikki seikat tarkasti - luitko jutun, vai hökäisetkö kommentteja kommenttien vuoksi. jotta voi ottaa tehokkaasti osaa debattiin, pitää tietää mistä puhuu ja mistä kommentoi ;)

Aloita lukemalla huolella tuo Nato - Isäntämaa pöytäkirja ja kysy sitten kuka/ketkä nämä Nato/US taistelujoukot pyytää Suomeen, jos on pyytämisen paikka? Sitten arvioit mitä tapahtuu sen jälkeen, kun nuo taistelu- ja hyökkäysjoukot ovat maahamme tulleet ...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #24

Jo Venäjä ei kestä sitä tosiasiaa, että Suomi tekee omat puolustusratkaisunsa ihan täysin omasta näkökulmastaan ja sitä faktaa, että NATO ei ole aikomassa hyökätä Venäjälle, niin silloin Venäjä on ihan omasta syystään maamme ainoa sotilallinen uhka.

Nämä NATO-joukot voidaan kutsua Suomeen siinä tapauksessa, että Venäjä uhkaa Suomen kautta NATO:n ja Suomenkin koskenattomuutta. Esitäpäs, Luoma nyt jokin perustelu siitä, onko NATO;lla suunnitelmat hyökätä Suomen kautta Venäjälle?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Kerrotko Luoma ystävällisesti mitä Venäjä tekisi Suomelle, jos Suomi liittyisi Natoon?

Venäjä on toistuvasti uhannut meitä vastatoimilla, jos aiomme käyttää suvereenille valtiolle kuuluvaa oikeutta päättää itse asioistamme. Mitä nämä vastatoimet ovat?

Eikö sinua edes hävetä tuo jatkuvalla syötöllä tehty Putinin hallinnon ilosanoman trollaus?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ymmärrätkö Pasi, että Venäjällä on täysi oikeus vastata, HUOM! vastata lisääntyvään uhkaan, jos Naton (sis US), Venäjän tämän hetken ainoan todellisen viholliskandidaatin tuloon aivan yhden sen tärkeimmän rajanvedon viereen - ymmärrätkö tämän?

...
Ei hävetä sillä puolustan suomalaisuutta ja Suomen valtion olemassaoloa poikkeavalta ja erikoiselta asemaltamme - ollessamme idän ja lännen vedenjakajalla - lue koko topic linkkeineen, niin aukeaa - vai aukeaako? ;)

..
Jos sattumalta Suomi liittyisi lähinnä kokoomuslaisten taholta väkisin Natoon, vastoin kansakuntamme vahvaa tahtoa - tekee Venäjä seuraavat toimenpiteet:

Niin etelään Pietarin alueen turvallisuuden takaamiseksi kuin erityisesti pohjoiseen turvaamaan Kuolan niemimaan str. ydinsukellusveneiden tukikohdat ---

-ohjustorjuntarykmentti - ehkä yhteensä kolme
-ilmataisteluhävittäjäsuojaus kahdella laivueella
-ilmasta maahan ilmapuolustusohjuksin puolustusvalmiuden lisääminen kahdella laivueella
-ohjusmaalitukset noin 15 suomalaiskohteeseen - riippuen satelliittikuvauksien tuloksesta, mihin natovarusteita sijoitetaan ...
-kaksi ohjushävittäjää Suomenlahdelle - partioreittinä Pietari - Kaliningrad - Pietari ...
-yksi valokuvaussatelliitti Suomen yli
-kolme maavoimien täysin motorisoitua puolustusyksikköä - yksi myös Ala-Kurttiin.

+ ...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Venäjällä ei todellakaan ole oikeutta vastata sotlallisin keinoin suvereenista valtiota vastaan, jos tämä suvereeninen valtio Suomi päättää omasta turvallisuudestaan menemällä NATO:on.

Me EMME ole idän ja lännen vedenjakalla, vaan kiinteä osa länttä. Hoetko ihan maksusta tuota vedenjakaja-valhetta, Luoma?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Jori, otahan nyt järki käteen ja keskity ajattelemaan - muistele, ja jos et muista, niin googlaa Kuuban ohjuskriisi ja sitä edeltävät tilanteet ---

US pommitti Kuubaa, suoritutti sinällään epäonnistuneen maihinnousun kaataakseen Castron hallituksen ... Kuuba pyysi apua Neuvostoliitolta, ja venäläiset auttoivat - nyt koeta Jori selvittää itselle miten US reagoi, kun sen vierelle (toki meri välissä) tuli toinen ydinasesuurvalta - nyt kun tämän oivallat, projisoi se tähän päivään ja mahdottomaan Suomen liittymiseen Natoon - jonka sotilasjohtaja US on aina, se toinen ydinasesuurvalta.

.
Lue Jori ensimmäiseksi tuo Nato - Isäntämaa pöytäkirja, joka on kokonaisena tässä kommenttiketjussa linkin alta saatavilla - myös orig. eng versiona.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #28

Nyt ei eletä enää YYA-aikaa, eikä N:liiton aikaa, Luoma. Milloin sinä heräät tuosta unestasi? Suomi on EU:n jäsen , osa länttä, Suomella on isäntämaasopimus NATO:n kanssa , Suomen puolustusvoimat harjoittelee sekä USA:n että NATO:n kanssa.

Mikä ihmeen "vedenjakaja" tämä tilanne on? Levität tarkoituksellista disinformaatiota. Tällaista tekevät juuri Venäjän trollit.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Loppuiko kyky asiadebattiin?

...
Meillä sen sijaan kansalaiset osaavat enemmistönä ajatella --- vaikka heitä oltaisiin viemässä vähäisen koplan myötä Natoon - jopa ohittaen tietoisesti kansanäänestys!

"Kokoomuskonkarit lavalla: Natoon voidaan mennä ilman kansanäänestystä
Kokoomuksen pitkäaikaiset kansanedustajat Ilkka Kanerva, Pertti Salolainen, Kimmo Sasi ja Ben Zyskowicz olisivat valmiita viemään Suomen Naton jäseneksi myös ilman kansanäänestystä ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-7696313 -
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #34

Älä edes kuvittele, Luoma. Sinulla tuota debattikykyä ei ole hiukkaakkaan. Olet vain idän puolesta jauhava puppugeneraattori. Mitään konkreettisia perusteluja ei sinulta tule, vain samojen hokemien suoltamista. Rauhannobelisti Martti Ahtisaarenkin mielestä kansanäänestys maamme turvallisuutta koskevassa kysymyksessä on vaarallinen tie. Sitä varten meillän edustuksellinen demokratia ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Rauhannobelisti Ahtisaaren johdolla patistetaan suomalaisia Natoon

(Presidentti Martti Ahtisaari, entinen toimittaja Tapani Ruokanen ja ministeri Jaakko Iloniemi julkaisivat kirjan – ”Miten tästä eteenpäin?”, jossa yritetään lannistaa kansakuntamme suuren enemmistön natovastaisuutta. Kaiken maailman dokumenttikirjoittaja Jukka Tarkka komppaa täysillä natouskovaisen kiihkolla |1 |2)

[ … kansalainen Erkki ihmettelee miten itsepintaisia ja itsepäisiä nämä vanhan kansan kelohongat oikein ovat. Kelottuneet menneen ajan tietäjät, ehkä Kekkosen kurittamat, ovat jumittuneet Naton autuuteen – unohtaen, että USA on aina Naton sotilasjohtaja, joka on liki yhteen menoon sotinut maailmalla kymmeniä vuosia ja aina kaukana omien rajojensa ulkopuolella [!] …

 … kansalainen Liisa ei halua myöskään Natoon, sillä Liisa tietää natojohtaja Yhdysvaltojen sotivan jatkuvasti – nytkin Syyriassa, Irakissa, Afganistanissa ja vieläpä epäsuorasti Jemenissä ja Somaliassa. USA’ lla on sotilastukikohtia kymmenissä valtioissa – ympäri maailman. Liisa ei halua poikiaan Naton eikä Yhdysvaltain sotiin … ]

|1 ~ http://www.hs.fi/kulttuuri/a1475548954291 -
|2 ”Uuden kirjan mukaan Venäjä kiristi Suomea avaamalla rajanylityspaikat - ”Suomen Venäjä-lobby sietää Venäjältä hyvin paljon” |3
|3 Norjalaiset ovat toista mieltä – ehkä he tuntevat vähemmän noita pohjoisen seutuja ja ovathan he Naton jäsenvaltio ~ http://yle.fi/uutiset/3-9128359 - ”Ei ollut venäläisten juoni” – sanoivat norjalaiset tutkijat.

Herrat Ahtisaari, Ruokanen ja Iloniemi tietävät meidän olevan niin idästä kuin lännestä. Samoin kokeneet takavuosien kirkasaivot tietävät meidän sijaitsevan lännen ja idän vedenjakajalle. Meillä on 1300 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän, tuon toisen ydinasesuurvallan kanssa. Olemme Kuolan niemimaassa ja Pietarin vaikutusalueessa kiinni. Kuolassa on Venäjän tärkeimmät ydinsukellusveneiden tukikohdat ja Pietari on Venäjän (toiseksi) tärkein kaupunki.

Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/10/rauhannobel... - alta.
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #51

Kajanto perustelee mielipiteitään M.Ahtisaaren kannanotoilla ad auctoritatem. Hän onkin kuuluisa Washingtonin viestinviejä, m.m. uhkavaatimuksia Washingtonista Moskovan kautta Belgradiin. Rauhannobelistina samaa surullisen kuuluisaa sarjaa kuin M.Begin, Henry Kissinger ja B.Obama.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #61

Ahtisaari ja Liisa Jaakonsaaren ohella demareiden aktiivisin natouskovainen. -By Jaakko laakso (Vas.) - keksi tuon natouskovainen sanan eduskunnassa ollessaan.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #61

Martti Ahtisaaren, rauhannobelistin, kokeneen rauhanneuvottelijan ja presidenttimme mielipide on arvovaltainen ja hän on perustellut sen ansiokkaasti. Myyryläisen mielipde on täysin mitätön sen rinnalla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

Jori, kykysi asiadebattiin on ala-arvoinen. Oletko katkera jostain? Minua voi arvostella vaikka miten - takaisin tulee, tosin perustellen, mutta minun topiceissa muut kolmannet jätät rauhaan, varsinkin noin aiheettomilla huudahduksilla.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #68

Minulla on paksu ja parkkiintunut nahka. Olen tottunut tuollaiseen "argumentaatioon", myös Kajannon taholta käsin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Ok. mutta itse edustan jo sellaista ikäpolvea, ettei kolmansia moitita ketjussani asiattomilla ja todisteettomilla/ perustelemattomilla kommenteilla (räksytyksellä) - omaani kohtaan kyllä, olen tottunut ;)

...
Muutoin Jori on tervetullut debattiin mukaan - löytyy sieltä myös asiaa, ja tiukkaakin kritiikkiä, jotka ovat perustellut :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #28

Tuosta n.s. Kuuban kriisistä on syytä muistaa myös oleellinen soa sen käynnistymistä: USAn tuolloin uudet ohjukset Turkissa suunnattuina kohti NL:a. Niiden poistaminen oli myös oleellinen osa kriisin ratkaisua.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

Näin. Vähemmän on puhuttu siitä, että, kun venäläiset poistivat omansa Kuubasta, vei US Turkista vastineeksi omat ydinohjuksensa ja näin saatiin Kuuban ohjuskriisi laukaistua rauhan tavoin ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Perehdy myös meidän suomalaisten historiaan - annan tässä hyvän linkin, josta voi tutkia mistä me tulemme --- olemme tosiaan idän ja lännen vedenjakajalla, inttää tosin voit, sillä meillä on sananvapaus :)

...
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -
"Suomalaisuuden juurien etsijät -ryhmä"
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #29

Äläs jankuta siitä historiasta, tule nykyaikaan ja tämän päivän tilanteeseen. Suomi kuuluu länteen ja pysyy, sanoi presidenttimme. Oletko hänen kanssaa eri mieltä? Miten Suomi voi olla tällöin idän ja lännen välissä? Historialla sitä ei voi enää tänään perustella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Se perustellaan kulttuurilla, kielellä, tavoilla - geeneillä - jopa uskonnolla! Ja kaikkiin näihin kertoo historia oman annoksensa. Tunne eilinen, niin tänään saatat ymmärtää huomista!

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #59

Kiistät siis, Luoma presidenttimme mielipiteen, että Suomi kuuluu länteen ja pysyy.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #67

Jori, puhun meidän lähtökohdista - niin kansana kuin maantieteenä. Olemme tukevasti idän ja lännen vedenjakajalla, mutta yhteiskuntajärjestelmämme on läntinen materiaalinen kasvuhoennallinen kulutuskeskiöinen markkinatalous.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #69

Olet alun alkaan hakoteillä ja luulen, että ihan tarkoituksella, kysymys on Suomen puolustuspoliittisesta asemasta, ei mistään muusta. Et pysty varsinaiseen kysymykseen vastaamaan ja tiedät sen itsekin, mutta agendasi vaatii valehtelemaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Nyt taisi loppua Jorilta tieto ja taito - no, lukijat ymmärtävät ;) ... Kommenttisi on jaarittelua, eikä sisällä mitään mikä vastaisi kommentoinnin asiakritiikkiä perustein --- mutta menkööt sananvapauden piikkiin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #77

Suollat edelleen vastemielistä ja tahallista disinformaatiota, Luoma. Millä logiikalla Suomi on tänä päivänä "idän ja lännen vedenjakajalla", kun Suomi faktuaalisesti kuuluu kiinteästi länteen? Läntisiin järjestöihin, Euroopan Unioniin, harjoittelee NATO:n ja USA:n kanssa, on isäntämaasopimus NATO:n kanssa. Kyllä sinun pitää jo käsittää, että emme elä enää YYA-Suomessa.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Ettei sinulle tule yllätyksenä, kerron, että Venäjä on jo varautunut ainakin kolmeen Suomi-skenaarioon eivätkä kertomasi lisätoimet muuta asetelmaa:

1. Suomi yllättäen päättää hyökätä Venäjälle yksin ja ilman mitään syytä. Tähän on varauduttu ja Suomi maalitettu tärkeimmiltä osin. Pienen riskin skenaario.

2. Venäjä itse päättää hyökätä Suomeen syystä, jonka se katsoo riittäväksi, samaan tapaan kuin Georgiassa ja Ukrainassa. Suunnitelmat ovat valmiina ja Suomi maalitettu kaikilta osin. Riski yksin Venäjän päätettävissä eikä Suomi voi sitä poissulkea.

3. Joku muu maa tai järjestö hyökkää Venäjälle Suomen kautta. Tähänkin on varauduttu ja Suomi maalitettu tärkeimmiltä osin. Pienen riskin skenaario, koska harva maa pystyy hyökkäämään Suomeen siten että resurssit riittävät vielä sen jälkeen hyökkäykseen Venäjälle. Nato ei pysty sääntöjensä mukaan hyökkäämään järjestönä ja yksikin jäsenmaa voi päätöksellään estää organisaation hyökkäyssuunnitelmat. Jos Suomi kuuluisi Natoon, Suomella olisi erityinen intressi estää perusteettomat hyökkäykset Venäjälle. Jos Venäjä itse olisi ensihyökkääjä, Suomi tietenkin auttaisi kykyjensä mukaan muita, koska se on jo Lissabonin artiklaan perustuva velvollisuus ja YK:n peruskirjaan perustuva oikeus.

Venäjällä on oikeus touhuilla mitä haluaa muutenkin kunhan pysyy oman rajansa takana. Eli, Venäjä saa varautua vaikka marsilaisten hyökkäykseen kunhan eivät itse hyökkäile naapurimaihin. Suomen liittyminen Natoon muuttaa kuvaa vain siten että Venäjä ei hyökkää Nato-maahan. Näinhän kaverisi Putin on vannonut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Näkemys tuokin, toki tuotan sinulle pettymyksen - Kremlillä ei ole mitään suunnitelmaa, jota käytettäisiin tilanteessa, jossa Suomi hyökkäisi yksin ilman mitään ulkoista apua - sitä ei tarvita, sillä Venäjän armeijan jatkuvasti käsillä oleva valmius riittää sen torjumiseen.

...
Georgia on huono esimerkki, sillä tuon aikainen pr. Shaakasvili aiheutti itse omalla hyökkäyksellään piensodaksi äityneen konfliktin. Kts. tästä kommenttiketjusta toisaalta.

Putin tietää hyvin kansakuntamme vapaaehtoisen enemmistötahdon Naton osalta ;)

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Olen lukenut viime aikoina Hesarin Aikakoneesta sota-ajan ja sen jälkeisen ajan Hesareita. Tässä on faktaa Helsingin Sanomista 5.7.1945 sivu 5.

"Molempien sotien tappiot yhteensä.

Kahdessa viimeksi käydyssä sodassa ovat siis tappiomme kaatuneina olleet kaikkiaan 4.270 upseeria, 12.489 aliupseeria ja 55.426 miehistön kuuluvaa eli yhteensä 72.185 kaatunutta. Kadonneina olivat tappiot 368 upseeria, 1.344 aliupseeria ja 8.970 miehistöön kuuluvaa.”

Nämä luvut ovat yhteenvedossa ja yksityiskohtaiset ja tarkat tiedot löytyvät itse artikkelista. Selvitys oli Puolustusministeriön.

Näitä uhrilukuja silmäillessä on syytä miettiä vakavasti Suomen liittymistä Natoon. Molemmat sodat käynyt edesmennyt isäni totesi jo 1970-luvulla, että Suomen tulisi liittyä Natoon. Hän kuoli vuonna 1978. Talvisodassa hän osallistui taisteluihin aina sodan ensimmäisestä päivästä lähtien Karjalan kannaksella 3. Rajakomppaniassa. Siitä muodostettiin myöhemmin sodan kestäessä divisioonan alainen panssaritorjuntakomppania.

www.hs.fi/aikakone

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aikanaan oli pakkoa liittyä Saksan kolmanteen valtakuntaan - uskottiin saavutettavan menetetyt alueet - jopa Suur-Suomi eräiden kiihkeimpien taholta.

Lähdimme 1941 puoli-innolla Jatkosotaan Saksan operaatio Barbarossan osaksi, odotuksella, että Neuvostoliitto häviää - näin pohdittiin, kun armeijamme sai käskyn ylittää vanha raja, jota vanhat Talvisodan jermut kovasti vastustivat!

Nyt Natoon liittyminen olisi kuin aikanaan Saksaan liittyminen. Vähänkään ajatteleva osaa nähdä meidän sijainnin olevan Venäjälle aivan eturivin asia - osa ymmärtää mitä merkitsee Venäjälle heidän pelotevaikute Kuolasta - str. ydinsukellusveneet mannertenvälisin ydinohjuksin - jopa niiden merkitys maailman rauhalle, sillä nuo s-veneet ovat se tasapaino, jota ylläpidetään pitämään kurissa muut ydinasesuurvallat - lähinnä US.

On aivan varmaa, että Suomi muuttuisi Naton myötä aivan eri kategoriaan kuin nykyään. Jos katsoo karttaa - ymmärtää loput. Venäjä puolustaa kaikin keinoin juuri itärajaansa - joka meitä vasten. Olisimme Naton taistelualusta.

...
Oletko lukenut Nato - Isäntämaa pöytäkirjan ja sen tarkoituksen?
.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Suomi ei liittynyt missään yhteydessä Kolmanteen valtakuntaan, vaan kävimme omaa erillistä sotaamme ilman mitään valtiosopimuksia Saksan kanssa. Tämän olen tuonut useaan otteeseen esille Risto Rytin päiväkirjan kautta tässä erinomaisessa verkkolehdessä.

Siitä on kiittäminen edesmennyttä Niklas Herliniä, joka oli sananvapauden suuri puolustaja.

Aikakoneesta voit lukea Hesaria 23.6.1941, jossa sivulla 5 lukee: ”Venäläiset lentokoneet pommittaneet Suomen alueita”. Seuraavan päivän lehdestä 24.6. saa lukea ”Venäläisten rajaloukkaukset jatkuvat”. Hesari kirjoittaa 26.6.1941: ”Venäjän ilmavoimien julkea hyökkäys maahamme.” Lehti jatkaa: ”Pommituskohteina Helsinki, Turku, Kotka Lappeenranta, Porvoo, Heinola, Hämeenlinna, Forssa, Nokia ja Hangon seutu.”
Tästä huolimatta ei liitytty Kolmanteen valtakuntaan. Tämä on historiaa, mutta hyvä tuoda julki. Ei muuta kuin vanhoja Hesareita lukemaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Historian osalta on niin paljon ollut kiinni tärkeitä arkistoja, ettemme ole tienneet likikään kaikkea --- nyt ovat lukolliset ovet osin aukeamassa ja historia muuttaa muotoaan, pääsemme lähemmäksi todellisuutta ---

Aloitetaan evp ev. prof ja tohtori Pekka Visurin uusimmasta kirjasta, joka kertoo saksalaisesta Mikkelin päämajamme yhteysupseeri Erfurthista ---

.
" ... Jalkaväenkenraali Waldemar Erfurth sai Hitlerin päämajassa 12.6.1941 tehtävän lähteä Suomen päämajaan yhteyskenraaliksi. Hänelle annettiin tiedot yllätyshyökkäyksen aloittamisesta Neuvostoliittoon ja ohjeet, joilla suomalaisten toiminta kytkettäisiin Barbarossaksi nimetyn suunnitelman osaksi.

Erfurth saapui Helsinkiin jo seuraavana päivänä – toistaiseksi vielä huomaamattomasti siviilipuvussa liikkuen. Ilmoittautuessaan marsalkka Mannerheimille hän kertoi, että Saksan hyökkäys alkaa noin kymmenen päivän kuluttua. Jo sitä ennen suomalaisten odotettiin mobilisoivan armeijansa sodan ajan vahvuuteen ja olevan valmiina liittymään hyökkäykseen kesäkuun lopulla. ... "

~ https://www.docendo.fi/saksan-kenraali-suomen-paam... -
.

"Kertomus erillissodasta pelkkä myytti"
~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/22/kertomus-... -

.
" ... Oppi erillissodasta on yksi sitkeimmistä 100-vuotiaan Suomen lähihistorian opinkappaleista. Siitä ovat puhuneet niin tutkijat kuin päättäjätkin.
”Erfurthin päiväkirjassa on niin yksiselitteinen ja selkeä osoitus siitä, että yhteiseen sotaan mentiin, ettei ole mitään perusteita enää puhua erillissodista”, Visuri sanoo. ... "
.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #27

"Saksan hallitus täydelleen hyväksynyt suomalaisten omaksuman kannan, että Suomi käy omaa sotaansa Venäjää vastaan Saksan aseveljenä, mutta ei halua sekaantua yleiseen suursotaan ja että Suomi myös haluaa omissa sisäisissä asioissaan rakentaa omalle historialliselle kehityspohjalleen. Tämän vuoksi ei mitään ehdotuksiakaan kolmivaltasopimukseen liittymisestä ole esitetty eikä tulla esittämään.”

G. Mannerheim, Muistelmat, Toinen osa, 1952, sivut 378-379

Suomen suurlähettiläs Kivimäki kävi pitämässä Hitlerille esitelmän lokakuun lopulla 1943, jossa hän toi selvästi julki Suomen erillissodan - Hitler ei protestoinut, joten hän oli asiasta samaa mieltä: "Suomihan ei ole aseveljeyteen suostuessaan Saksan tieten sitoutunut muuhun kuin puolustautumaan, jos sitä vastaan hyökättäisiin."

T. M. Kivimäki, Suomalaisen poliitikon muistelmat, 1965, sivu 262

"”Suomi kävi erillissotaa rajoitettujen kansallisten päämäärien saavuttamiseksi. Leningradia vastaan ei hyökätty eikä Muurnannin rataa pyritty katkaisemaan. Mitään poliittisia sitoumuksia Saksalle ei ollut annettu. -- Suomi ei ollut sitoutunut Saksaan, mutta Saksan haluttiin pysyvän sitoutuneena Suomeen: siksi ei saanut tehdä mitään sellaista, mikä olisi voinut heikentää Saksan luottamusta Suomeen taistelussa Neuvostoliittoa vastaan. Jossakin takaraivossa oli Suomen johtajilla aina pelko siitä, että Saksa saattaisi jälleen myydä Suomen Moskovalle.”

Max Jakobson, Väkivallan vuodet, 1999, sivut 339-340

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Luehan tuo Pekka Visurin historiadokumentti - ja koeta arvailla miksi Mannerheim kirjoitti tavallansa ;)

...
Suosittelen myös perehtymään tähän:

"Uusi näkemys talvisodan taustoistaMiten Petsamon valtavat nikkelivarannot vaikuttivat talvisodan syttymiseen? Oliko Suomen jääminen 1939 Stalinin hampaisiin vain taktinen siirto Hitlerin suuressa shakkipelissä? Halusiko Hitler pakottaa Neuvostoliiton uhan avulla Suomen tekemään Saksalle suosiollisia päätöksiä?Toimittaja Antti Hietalahti kyseenalaistaa käsityksen, jonka mukaan Suomi joutui talvisodassa suurvaltapolitiikan riepoteltavaksi tahtomattaan. Saksan vahva kiinnostus Petsamon nikkeliä kohtaan jo 1920-luvulla ja 1930-luvun alussa osoittavat virheelliseksi vakiintuneen tulkinnan, että Saksan intressit Suomea ja erityisesti Petsamon nikkeliä kohtaan heräsivät vasta talvisodan jälkeen"

~ https://www.adlibris.com/fi/kirja/talvisodan-salai... -

Ottaa myös kantaa Jatkosotaan ---

Lisäksi voit sivistää/ tiedollistaa tälläkin itseäsi, tai ainakin hankkia perspektiiviä kapean rajoittuneeseen katsantoon:

~ https://areena.yle.fi/1-3788517 - Käsittelee myös yo. aihetta Talvisodasta ja sen perillisestä Jatkosodasta ---
.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola Vastaus kommenttiin #33

Talvisotaan liittyen kannattaa lukea ministeri Holstin selonteko kansainliitolle. Artikkeli on otsikoitu ”Hyökkäyksen valmistelu maatamme vastaan.” Se on julkaistu Helsingin Sanomissa 12.12.1939.

Mitä Mainilan laukauksiin tulee, niin niitä käsitellään artikkelissa otsikolla ”Suomen vastausnootti annettu” lehdessä 28.11.1939.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Hietalahti: "Talvisodan salainen strategia" -Otava

Mainilan laukauksien jälkeen oli viivepäiviä - odotuksen päiviä ---

1. Ammuttiin 26.11.
2.
3.
4. Suomen viimeinen nootti 29.11., johon ei vastattu.

...
Näihin viivepäiviin liittyy aivan uusia näkökulmia, kun noita lukittuja arkistoja ollaan saatu auki. Kukaan ei kiistä Mainilan laukauksien ampujaa :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #53

Eli NL aloitti hyökkäys- ja valloitussodan Suomea vastaan ja sen seurauksensa sodittiin myös Jatkosota.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

En enää tiedä mitä ymmärrät ja mitä et - tosiaan suosittelen tässä ketjussa kerrottuja kirjoja, ... "lukeminen kannattaa aina" -Jörn Donner :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #27

Kyllä kansainvälinen yhteistyö vierailuineen kuuluu normaaliin kanssakäymiseen myös armeijoiden välillä.

Jotkut muistanevat 5 vuotta vanhan jutun: Puolustusvoimain komentaja Ari Puheloinen on saanut kuninkaallisen kunniamerkin. Norjan kuningas Harald V myönsi kenraali Puheloiselle Norjan Kuninkaallisen Ansioritarikunnan I luokan komentajan arvon.

Puheloinen sai arvon ansiokkaasta toiminnastaan Norjan ja Suomen välisen puolustusyhteistyön hyväksi. Kunniamerkin luovutti Norjan Suomen-suurlähettiläs Leidulv Namtvedt Norjan suurlähetystössä perjantaina.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #40

Vaalisto puolustelee "kansainvälisiä käytäntöjä". Pitäisiköhän meidän kaivaa sotasyyllisyyspykälät naftaliinista Rikoslakiin jotta ne olisivat valmiina jos vaikka joudumme taas tulevaisuudessa selvittelemäään oikeutta myöten kuka meidän on taas vienyt muiden sotiin. Ei tarvitsisi spekuloida taannehtivasta lainsäädännöstä.

Ainakin 1970-luvulla hylätty n.s. Rauhanlakina tunnettu M. Vire-Tuomisen ehdottama Rikoslain muutos kannattaisi säätää voimaan mahdollisimman pian.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Meidät on "viety" toisten sotiin, houkuteltu ja päättäjät innoissaan toteuttamaan isoveljen tahtoa --- Afganistaniin, Irakiin ja Maliin ... (ensimmäiset terrori-iskut ennakoidusti on jo saatu Suomen turkuun) ...

...
~ https://yle.fi/ylex/uutiset/ex-rauhanturvaaja_suom... -

~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tuomi... -

~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57658-tutkija-tat... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nato - Isäntämaa pöytäkirja [MoU] ---

.
2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa.

...
torstaina, helmikuuta 26, 2015
Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isanta... - [153139]

.
Kukaan ei ole kertonut mistä ja keiden/ kenen toimesta mahdollinen natosotavoimien kutsu Suomeen tehdään!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Lue alkuperäinen englanninkielinen yhteisymmärryspöytäkirja kokonaisuudessaan tai tutki miten on toimittu esimerkiksi kun kutsuttiin A10 tankintuhoajat puolustusharjoituksiin. Näistä asian pitäisi selvitä.
Lisäksi aina voi kysyä puolustusministeriöstä, virkamiehillä on vastausvelvollisuus.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Löytyy samalta linkkisivustolta - kuten myöhemmin tullut UM - käännöskin ---
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isanta... -

...
" ... 2. PURPOSE
2.1 The purpose of this MOU is to establish policy and procedures for the establishment of operational sites and the provision of HNS to NATO forces in, or supported from the HN, during NATO military activities.

2.2 This MOU and its follow-on documents are intended to serve as the basis for planning by the appropriate HN authority and by NATO Commanders anticipating HNS arrangements for a variety of NATO military activities. These missions include those for which deploying forces have been identified and those for which forces are yet to be identified. ... "

~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tiukasti topicciin mennäksemme - on tätä Venäjän ja venäläisyyden uhkaa luotu aiemminkin - mutta uhan uhkauksista huolimatta mitään ei ole tapahtunut ja russofobistit ovat saaneet siipeensä vuosi vuodelta - nythän me elämme pisintä rauhan jaksoa historiassamme - ellei lukuun oteta autonomian aikaa, jolloin vain englantilaiset hyökkäilivät rannoillemme ---

...
perjantaina, maaliskuuta 23, 2007
Miksi juuri vaalien alla Venäjästä löytyikin uhkaa ja vakavaa pohdintaa?

" ... [ ... Venäjä ja Saksa tekivät energiasopimuksen kaasun toimituksesta Itämerta pitkin - se onkin nyt uhka Itämeren rauhalle. Puola vakavoitui, kun Venäjä korvaa vanhentuneita käyttökelvottomia aseita Leningradin puolustusalueella. Venäjän sukellusveneet ovatkin nyt suuri uhka, kun niitä sijoitetaan puolalaisten mukaan miltei EU:n sisämerelle ... ]

Vaalit lähestyvät. Miksi YLE - kansalaisten lupamaksuin rahoittama radio- ja televisiotoiminta - aloitti systemaattisen Nato-pohdiskelun juuri varsinaisen vaalipäivän alla. Vain Kokoomus on liputtanut Naton puolesta vastoin enemmistökansan mielipidettä. Kokoomus on galluppien mukaan nousemassa kahden suuremman sekaan, mutta halusiko YLE vahventaa karismaltaan toistaiseksi epävarman Jyrki Kataisen osakkeita julistamalla Venäjä vakavuutta ja uhkaa juuri nyt.

Tunnetusti Neuvostoliiton armeija jäi Reaganin jalkoihin tähtien sodassa. Nykyisen Venäjän armeija on vain muisto siitä 1970- ja 1980-luvun todellisesta iskukunnosta, suurin osa silloisista moderneista amerikkalaisillekin hanttiin tarvittaessa panevista aseista on umpiruosteessa käyttökelvottomina. Entiselle suurvallalle se on kuin potenssittoman miehen mieli elämänsä haaremissa. Mainittakoon, että USA käyttää yli puolet koko maapallon asevarustelusta ylläpitääkseen maailmanpoliisi rooliaan.

Nyt Venäjästä tehdään uhkaa urakalla, apuun hälytettiin Suomen suurlähettiläät arvioinnilla huippuasiantuntijuudesta. Eilisen asiantuntemus ei sovi enää tämän päivän suurvalta- ja suurvallaksi pyrkimyspolitiikan arviointiin. Mooses Lipponen isällisesti rauhoitteli "kekkosmaiseen" sävyyn sopuisuutta ja harkintaa olla tekemättä hätiköityjä johtopäätöksiä. Lipponen kasvoi valtiomiesmittoihin valtansa viimeisenä päivänä. ... "

Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri... - alta.
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Mediasta saksittua:

"Ukrainan sodan alkamisen jälkeen Venäjän sotilaallinen aktivoituminen on näyttäytynyt useimmille aiempaa suurempana uhkana Suomen turvallisuudelle. Ylen vuonna 2015 teettämän tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista koki Venäjän kehityksen uhkana Suomelle. Huhtikuussa 2017 Ylen tutkimus puolestaan osoitti, että vastaajista kolmannes valitsi Venäjän sotilaallisen aktivoitumisen kahden suurimman uhkan joukkoon (yhdeksän vaihtoehtoa, joista piti valita kaksi). "

https://www.ulkopolitist.fi/2017/05/22/turvassa-su...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Miten tuo Venäjän uhka Ukrainasta on meille konkretisoitunut - vai onko se vain puhetta, arvailua, manipulaatiota (West trolling), maalailua ja uhan luontia uhasta - tietoisesti ja tarkoitushakuisesti, vaikka varsinaista Venäjän uhkaa ei edes ole meille Suomelle ja suomalaisille ---!

...
Kiihkein Venäjän syyttely voi olla Venäjälle hyödyksi – pelon lietsonta voi johtaa meitä harhaan

Venäjän vaikuttamispyrkimysten havaitseminen on tärkeää. Mutta se voi olla meille myös haitaksi, jos havaintoja tarjotaan yliannostus ilman riittäviä näyttöjä.

Laura Halminen
Julkaistu: 18.9. 2:00 , Päivitetty: 18.9. 6:36 -HS
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000537183... -
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #54

Kyllähän venäläisten ampuma malesialaiskone ja Itä-Ukrainassa riehunut FSB:n eversti Igor Strelkov on järkyttänyt suomalaisia. Siihen päälle vielä Krimin miehitys ja siellä asuvien ukrainalaisten vaino.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62

Ei ole mitään todisteita, että venäläiset olisivat ampuneet alas malesialaiskoneen - BUK arsenaalia oli ja on myös kiovalaisilla - tutkimukset jatkuvat.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #65

Venäläisen ilmatorjuntaprikaatin henkilöstö tiedetään jopa nimeltä... : )

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #62

Valtaosa suomalaisista tuskin tietää ja tuntee Igor Strelkov/Girkiniä tai hänestä, jos häntä edes on olemassa, levitettyjä juttuja eikä hän siten tosiasiallisesti vaikuta mitenkään suomalaisten mielipiteisiin Venäjästä.

Tutkimukset malesialaiskoneen pudotuksesta ovat pahasti kesken eikä ukrainalaisten vainoista ole mitään todisteita, ellei sellaisiksi lasketa sabotöörien vangitsemista.

Joten jotakin muuta tarttis keksiä todisteeksi uhkien todentumisesta. Tosin Vaaliston levittämien juttujenkin voi katsoa vaikuttavan heikompihermoisiin ja enemmän vaikutuksille altiisiin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Ihmettelen, ettei venäläisiä hyväksytty kansainväliseen tutkimusryhmään mukaan - siis malesialaiskoneen tuhoa tutkittaessa. Jos tehdään puolueeton tutkimus kaikin todistein ja saadaan perusteltu ja todistettu epäilys, on sen jälkeen tuomioistuimen asia tuomita syylliset. Ennen tätä ei ole syyllistä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #73

Niin, tutkimuskomissiossa on mukana Ukraina jonka kuitenkin pitäisi olla potentiaalinen epäilty ja yksi tutkittavista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #76

Juuri tuon vuoksi myös Venäjän tulisi olla.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #70
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

Juttuja on tehty ennenkin epähenkilöistä -

...Azov-pataljoonassa on henkensä menettäneitä amerikkalaisia erikoisjoukkojen sotilaita ...

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Azov-pataljoona -

...
" ... Yksi kuuluisimpia ulkomaalaisia on ruotsalainen uusnatsi[6] Mikael Skillt, joka on taistellut helmikuusta 2014 tiedusteluryhmän johtajana ja tarkka-ampujana ja omien sanojansa mukaan tappanut marraskuun 2014 alkuun mennessä 150 separatistia. BBC on kertonut että separatistit ovat luvanneet Skilltin tappajalle 7 000 dollarin palkkion. Skilltin oman haastattelun mukaan hän on miljoonan dollarin arvoinen.[7]"

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #84

Teemme testin hakukoneella:
- Igor Strelkov Noin 139 000 tulosta (0,47 sekuntia)
- Igor Gilkin Noin 63 100 tulosta (0,44 sekuntia)
- Mikael Skillt Noin 14 500 tulosta (0,49 sekuntia)

Eversti Strelkov oli sentään Itä-Ukraiassa venäläisjoukkojen johtaja ja svedupetteri Skillt pelkkä mosuri. Siksi Igor on saanut runsaasti palstatilaa.

Azovissa on suomalaisia, mutta heitä on myös venäläisten miehittämällä alueella Itä-Ukrainassa

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #90

Googlettaa voi muistakin ihmisistä - eikä se kerro oikeastaan mitään:

-Tomi Vaalisto 6 460
-Ilkka Luoma 230 000

Ilman hipsuja.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #91

Ketoo se, olen se "epähenkilö"... ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #92

Hipsuilla:

TV 4 170
IL 34 300

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #95

Ilkkaluomia näyttäisi olevan kymmenkunta, meikäläisen nimisiä on tasavarmasti vain yksi ja ainoa - minä itse.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #81

Oli kai kyse Strelkov/Gilkinin maineen vaikutuksesta suomalaisten NATO-mielipiteisiin, vai kuinka? En ole huomannut hänen olleen n.s. "lööppihenkilö" Suomessa. Onko hänestä tehty täällä edes yhtä ainoutta lööppiä (s.o. bulevardilehden ulkomainosta)?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #102

"Strelkov" on tiettyjen piirien buffaama Ukrainan "pahis", joka kävi kapinallistaistelua oikeamielistä kiovalaisuutta vastaan terrorisoidessaan itäistä osaa Ukrainaa - siis paljolti läntisen median eli West trolling manipulaation tuote. Itse itä-ukrainalaisilla on asiasta aivan erilainen käsitys!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #104

Kaikki vastakkainasettelut luovat omat sankari- ja konnatarinansa kaikille puolille rintamalinjoja. Niitä hyödynnetään niin rintamilla ja niiden läheisyydessä kuin myös taistelussa ihmisten mielistä kauempanakin. Jotkut näköjään haluavat hyödyntää härskin tarkoitushakuisesti Strelkov/Girginin legendaa täällä asti. Sen sijaan esimerkiksi Elizaveta Petrovna Glinkaa (t.m.n. Dr. Liza) ei tarjoile kukaan "lööppihenkilöksi".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

Tätä juuri tarkoitan meille ideoidusta sloganista:

"Olemme idän ja lännen vedenjakajalla, itsemme ollen niin lännestä kuin idästä"

- tämä tarkoittaa sen asiatilan tavoitetta, minkä Kekkonen saavutti vuonna 1975, kun ETYK-puheenjohtaja Urkin nuija kopsahti pöytään - mitä me saavutimme? ;)

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjän uhkaa kaivetaan esiin aina aika-ajoin - tässä vuodelta 2012:

...
Suomalainen media kaivaa tikun nokkaansa kaikki pienintäkään eripuraa synnyttävät kohdat itäisestä naapuristamme – Venäjästä. Viimeisenä Iltalehti *] hoksasi lähteä vertaamaan ydinasevalta Venäjän ja sotilaallisesti sitoutumattoman Suomen asevoimia – ymmärtämättä, että Suomen raja Venäjälle edustaa sen rajankäynnistä noin viittä prosenttia.
*] Otsikointi: ”Venäjällä taisteluvalmius tunneissa”  –10.10.2012.

Iltalehti ei katsonut Venäjän karttaa, eikä oivaltanut ilmeisen tietämättömänä, että Venäjän konfliktiherkimmät raja-alueet ovat aivan toisaalla kuin täällä meillä Pohjolassa. Suhteellisesti ottaen Suomen asevoimat ovat paljon suuremmat kuin Venäjän – jos katsotaan rajan pituutta, maiden pinta-alaa ja väestökokoa sekä rajoilla olevien eri kansallisuuksien määrää.

Venäjän kirjoittaminen uhaksi on muotilaji eräissä lehdissämme,
jotka aina silloin tällöin lietsovat kansan pientä vähemmistöä kiihottavaa aihetta – Venäjää, ja sen toimintamallia – unohtaen, että maidemme kohdalla kulkee kulttuuri-, uskonto-, kieli- ja historialliset rajat 1], jotka ovat kuin veteen piirrettyjä viivoja – olemme niin erilaiset, mutta niin lähellä. Suomi on itää ja länttä.

Medialla on aika-ajoin myös melkoinen hinku työntää natokypärää **] kansalaistemme päihin
**] ---   http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovaiset-lataisivat-suuren.html   ---

Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/naton-pakko... - alta.
.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Näille natointoilijoille varmaan maksetaan, ei tuollaista kiihkoa muuten ymmärrä. Venäjällä ei ole mitään syytä uhata Suomea jos me emme uhkaa Venäjää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kerrotko sinä Jarmo nyt lukijoille miten Venäjä on uhannut meitä suomalaisia? Muutoin kommenttisi jää tyhjäksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tarkkuutta luetunymmärtämiseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Viittaat Venäjän uhkaamiseen ... jos ... tätä kutsutaan tarkoitushakuiseksi manipulaatioksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #85

Kirjoitin: "Venäjällä ei ole mitään syytä uhata Suomea jos me emme uhkaa Venäjää."

Tarkoittaa luonnollisesti myös Suomen aluetta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #86

Eli sinun mukaan Venäjä ei ole uhkaillut meitä, koska mekään emme ole ;)
.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #87

Tämäkin piti vielä nähdä - venäjämieliset kiistelevät keskenään :)

Ovatko teidän käsikirjanne varmasti samaa painosta ... :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #93

Muista en tiedä - en ole venäjämielinen, vaan haen tasapuolisuutta - tasa-arvoa ja yhtäläistä mediakäsittelyä Venäjästä ja venäläisistä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2015] Mistä luodaan systemaattista Venäjän uhkaa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa... -

...
" ... Valtiopäivämies ja entinen arvostettu kansanedustaja Mikko Elo ihmettelee miksi Venäjä on nyt niin suuri uhka Suomelle 9] ja miksi haetaan Ukraina aina lähtökohdaksi, vaikka meillä ei ole likikään täyttä tietoa Maidanin verimellakoiden kuin Odessan murhapoltonkaan taustatietoja aloittajasta/provosoijista. Sen me kuitenkin tiedämme, että USA' n keskusvakoiluviraston CIA' n pääjohtaja John Brennan vieraili Kiovassa miltei heti Maidanin jälkeen ja Odessan edellä.

Uhkaa Venäjästä on luotu yleensä ainan ennen vaaleja
[ … miten oli vuonna 2007 … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... - ]

Venäjä on karhu, jonka tavat on syytä tuntea. Kiinalaiset oivalsivat tuhansia vuosia sitten kaksi erinomaista kansanviisautta: ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä” sekä ”Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä”.

Nyt tuntuu siltä, että nämä kansanviisauden ovat istahtaneet syvästi suomalaisiin kansalaisiin 'Liisaan ja Erkkiin', siksi fiksusti he komppaavat meidän omaa kansanviisautta: ”Viisauden alku lähtee tosiasioiden tunnustamisesta” - presidentti J.K. Paasikivi.

Suomessa ei Venäjää pelätä
[ … emme pelkää, ehkä epäluuloa havaittavissa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/suomalainen-... - ] ... "

.
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/08/mista-luodaa... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tämän tyyppiseen keskusteluun TIEDE palstalla yllettiin - samasta aiheesta ;)

~ https://www.tiede.fi/keskustelu/73550/jossittelu-k... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi jälleen tyhjentävä keskustelu, väittely ja debatti Natosta, sen hyödyistä ja haitoista - kansa pitää hevosta ja vähemmistöpoliitikot vänkäävät - suomalaiset ovat vakaasti viisaan asialla ja haluavat pitää kansakuntamme sotien ulkopuolella ja rakentaa meistä Niinistön myötä välittäjiä ... Kiitos kommentoijille! :)

...
Tässä linkki kaikkiin natokeskusteluihin, mitä olemme US Puheenvuoroon tuottaneet!

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/search/... -

491 juttua, joissa noin 20.000 kommenttia, ja joku väittää ettei kansakunta keskustelu Natosta ;)
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Mielenkiintoista on että, EU-jäsenyys vuonna 1995 oli myös Suomelle ennen kaikkea turvallisuuspoliittinen ratkaisu, kuten pitkään jäsenyyteen varauksellisesti suhtautunut Koivisto luonnehti asiaa myöhemmin. Voidaan silti kysyä, mitä Koivisto tarkoitti, kun EU ei ollut sotilaallisessa mielessä vielä turvallisuuspoliittinen toimija 1995, eikä edes vielä vuonna 2017. Varsinkin kun pääsiäisenä 2013 Venäjä harjoitteli ydiniskua kahteen kohteeseen Ruotsissa. Maan ilmavoimien vapaapäivän vuoksi yksikään ruotsalaiskone ei noussut tunnistamaan pommikoneita, mikä aiheutti skandaalin puolustuksen tilasta. Vasta Krimin miehitys ja Ukrainan sota herättivät ruotsalaiset muuttuneeseen turvallisuusympäristöön.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Läntisen West trolling manipulaation tarkoitushakuinen tuotos ... Jokainen ilmavoimaharjoitus voidaan tulkita liki miksi hyökkäykseksi tai harjoitukseksi tahansa - ja kaikkien ilmavoimien osalta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ahaa - tuo kotikutoinen aglismi siis tarkoittaa kiveä russofiilin kengässä tai löröä pöksyssä. ;) - no oikeasti jotain epämiellyttävää, jota ei saa uskoa vaikka on totta. Eikö paremmion sopisi запад троллинг - onhan englanti wästtrållingia också.. ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #99

West trolling ---

" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

 … syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

 … jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita.

Itä ja länsi ottelevat nyt informaatiosodassa
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221988-... - ] ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... -
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kuka tässä yhteydessä on Suomi?

Tuleepa mieleeni V.Linnan roolihenkilönsä A.Koskelan suuhun laittama repliikki hänen ollessaan kyyditsemässä E.Salinia Pentinkulman työväentalolle puhumaan: "Minä olen yhden asian huomannut niissä kumminkin. Ne puhuu omista asioistansa aina niin kuin ne olisivat Suomen asioita: ... Teki niitten mieli mitä hyvänsä, niin se on maan etu, kansan etu, meidän yhteiskuntamme. No, kyllä ne siinä oikeessa ovat. Niitten yhteiskunta tää onkin ja niitten Suomi tää onkin." Taitaapa sopia myös vuoteen 1995 ja tähänkin päivään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Työväki >< Työnantaja - nykyaikana huomenna: Robotit/ niiden omistajat ja kuluttajien markkinahulluus ;)

...

Tai enemmän topicciin sopiva:

Jermu rintamalla ja upseeri karttojen ääressä takalinjassa.

..
Kenen Suomi tämä onkaan?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Turvallisuuspoliittinen realismi kansakuntamme keskuudesta syntyi ja alkoi jo yli 70 vuotta sitten ... ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Löytyykö sama asetelma jo "hieman" kauempaa n.s. vanhasuomalaisten ja nuorsuomalaisten rintamalinjoilta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

Kehittyvän yhteiskunnan merkki, ottamatta kantaa noihin kumpaankaan - edelleen tuo "Pähkinäsaaren rauhanrajan" vedenjakaja - siis Suomessa ... ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #110

Tuo Pähkäsaaren rauhan raja tai oikeammin todennäköinen sitä edeltänyt, josta ei ole dokumentteja säilynyt, on monessa muussakin mielessä raja. Se on vastan ja vihdan, kuupan ja koussikan, tuiman merkityksen ja niin monen muunkin raja aina piimän konsistenssiä myöten.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #112

Suomalaisuuden juurien etsijät - SJE . unregistered association ---

~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005426871.html -

"Suomi varautuu Venäjän yrityksiin sotkea presidentinvaaleja – puolueet kutsuttiin turvallisuuskokoukseen ... ¤ ... Fakta:
9 tapaa, joilla presidentinvaaleihin voidaan yrittää vaikuttaa ... Kielteisen julkisuuden lietsominen suomen­ruotsalaisia vastaan ... " -HS

.
... Itse asiassa tämä HS-juttu on jo tarkoitushakuinen mielipidevaikuttamisyritys. Tämä on ensinnäkin Venäjän vastainen, eli puhuu sellaisten presidenttiehdokkaiden puolesta, jotka kannattavat Natoa, kuten RKP' n Nils Thorvalds, ja taas sellaisia vastaan, jotka haluavat parempia Venäjän suhteita, kuten istuva pr. Sauli Niinistö ja ei vielä edes virallisena ehdokkaana oleva Paavo Väyrynen.

Toisekseen juttu ei ota kantaa siihen, että vaikuttamisyrityksiä tulee muista maista. Kolmanneksi kaikki puolueet ja henkilökannattajat yrittävät kaikin keinoin vaikuttaa suojattiensa puolesta, toiset suurella rahalla ja toiset talkoilla.

Tämä HS-juttu on modernisti ilmaistuna West trolling manipulaatiota, joka taas on vastaus East trolling propagandalle. Nyt kannattaa tutkia mitä nuo sivistyssanat 'manipulaatio' ja 'propaganda' oikein merkitsevät!
.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jatketaan analyysia ja leikkeleitä mediasta - liittyen vahvasti topicciin:

A
"Analyysi: Näin Venäjä voi pyrkiä vaikuttamaan Suomen presidentinvaaleihin - ”Ääritapauksessa salamurha tai terrori- isku” ... " -Iltalehti

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710282200493... -

Kommentti ylläolevaan:

Tämän mukaan vain Venäjä harjoittaa muiden valtioiden vaaleihin sekaantumista. Eivätkö muut maat tai joidenkin valtioiden vakoilulaitokset ja turvallisuuspalvelut niin toimi, onko se Venäjän "yksinoikeus"? Tähän mennessä ei yhtään todistettua Venäjän operoimaa vaalitunkeutumista olla todistettu. Tämä uutisointi on tyylipuhdas West trolling manipulaatio.

...
B
"Miksi turvallisuuskomitea pelottelee Venäjän terrorilla ja salamurhilla Suomen presidentinvaalien alla? ... "

~ https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ko... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset