Paavo Väyrynen tasapainottaa Suomen idän ja lännen väliin
Saamme todelliset presidentinvaalit, kun keräämme kansakuntana 20.000 kannatuskorttia kokeneelle ulkopolitiikan taitajalle. Paavo Väyrynen ymmärtää Suomen sijainnin idän ja lännen vedenjakajalla. Väyrysen ulkoministerikokemus on toiseksi pisin Suomen historiassa – vain sosiaalidemokraatti Erkki Tuomiojalla on pidempi kokemus —
Istuva presidentti on myös oivaltanut hienosti sijaintimme – mutta ei ole ilmaissut selkeästi kantaansa Natoon, jonka kansakuntamme kieltää yli 50 prosentin voimalla [1 – mielipidetiedustelusta toiseen. Tosin saattaa olla, että Niinistö ei toden edessä veisi Suomea Natoon, mutta jättää sen epäselvän kantansa taakse piiloon – ehkä taktisesti?
Paavo taas on kirkas ajatuksiltaan. Suomi ei liity Natoon, mikäli Väyrynen olisi presidentti – sillä Nato on niin vahvasti ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, että se kuuluu presidentin valtuuksien alle, vähintäänkin vahvana jarruttajana estämään kovien kokoomuslaisten natointoilut lännen sotakoneistoon, jopa ohi kansanäänestyksen! [2
Paavolla on käsittääkseni kolme selkeää tahtoa – ilman kummallisempia selittelyjä:
-
Itsenäisempi Suomi [3 – ei enää piiruakaan liittovaltiokehitystä ja hiljalleen hallitusti eroon eurosta ja EU' sta
-
Jo edellä mainittu selkeä natokielteisyys – jo vähintään erikoisen sijaintimme vuoksi sekä mitä ilmeisimmin halusta olla välittäjä idän ja lännen välillä
-
Järkevästi ottaen koko Suomen asuttuna pitäminen – realiteetteja tunnustaen ja hyödyntäen erinomaisen isänmaamme, joka on haluttu kohde, kun Etelä-Eurooppa kuivuu ja aroutuu [4
…
Tänään uutisointi nosti Väyrysen pintaan – palaa eduskuntaan (ellei kuittaa Linnan avaimia)
A
” … Keskustan europarlamentaarikko Paavo Väyrysen ilmoitus eduskuntaan palaamisesta synnyttää mielenkiintoisen tilanteen. Kenestä tulee Väyrysen seuraaja? … ” –
~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710192200471859_pi.shtml –
Kommentti ylläolevaan:
”Kansalaisten kannattaa todellisen presidentinvaalin luomiseksi kerätä Väyryselle nuo 20.000 kannatuskorttia, sillä Paavo on ainut henkilö, joka kykenee haastamaan, jopa voittamaan istuvan presidentin todellisissa asiakeskusteluissa – kasvokkain.
Suomi ansaitsee todelliset presidentinvaalit. Olemme vakavien päätösten edessä. Meneillään on muun muassa voimakas vähemmistöpoliitikkojen natojenkaus, jopa kokoomuslaisten mielestä ohi kansanäänestyksen, koska kansa ei osaa päättää näin tärkeää asiaa. Väyrysen kanta on kirkas – ei Natoon. ” -Ilkka Luoma
B
” … Presidentinvaaleissa Väyrysen slogan on "tehdään näistä todelliset vaalit" … ”
~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710192200471788_pi.shtml –
Kommentti ylläolevaan:
”Vakavasti ottaen Väyrynen on ainoa ehdokas, joka pystyy todellisissa asiakysymyksissä haastamaan, jopa voittamaan kasvokkain keskustelussa istuvan presidentin Sauli Niinistön. Yllättäen Paavolla ja PS Lauralla on useita yhteisiä tavoiteteemoja – yksi on Nato, molemmat myötäilevät siinä kansakuntamme enemmistötahtoa (yli 50%) olla liittymättä Natoon ” -Ilkka Luoma
C
” … Väyrynen arvostelee presidentti Sauli Niinistöä sisäpolitiikkaan sekaantumisesta, perussuomalaisten hajottamisesta ja kokoomuksen aseman vahvistamisesta … ”
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005413375.html –
Kommentti ylläolevaan:
”Väyrynen aloitti dialogin; sen sijaan Helsingin Sanomat otsikoi tarkoitushakuisesti sen 'tylysti haukkumiseksi' – vaikka kyse on asiapohjaisesta kritiikkiarvioinnista – ei istuva presidentti ole lasikuvun sisäpuolella suojassa – vaan joutuu haasteelliseen asemaan, mikäli Väyrynen asettuu samaan kasvokkaindebattiin Sauli Niinistön kanssa” – Ilkka Luoma
…
Väyrysellä on aikaa 6.12.2017 asti kerätä 20.000 kannatuskorttia. Paavolla ei ole valtion puoluerahoitettua keräyskoneistoa takanaan, kuten oli muun muassa Kokoomus Niinistön keräyksessä, johon kansa antoi kyllä selvän vastauksen ~ 160.000 korttia, joka on kova tulos!
Väyrysen takana on innokkaita kansalaisia, jotka tekevät hartiavoimin töitä – kerääjiä ei ole paljon, mutta on odotettavissa, että nyt kerääjien määrä nousee voimakkaasti – tarkoittaen 500 kerääjää, joista jokainen kerää 40 korttia – se tekee yhteensä 20.000 ja näin saamme luotua todelliset presidentin vaalit 2018 – kansakuntamme on sen ansainnut – ja tuolloin kansa puhuu ja sen jälkeen pulinat pois!
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka
US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 154068
DOC vayrynen_19102017.doc – OpenOffice Writer
PVM 19102017
524_4510
[2012]
” … Kansa kysyy kolmea asiaa. Nuo kysymykset ovat: Kanta Natoon, kanta Euroopan unioniin ja eurokriisiin. Vain yhdellä on kaikkiin selvä vastaus. Paavo Väyrynen sanoo Natolle ainoana täyden ein – Kansa tykkää. Paavolla on myös selvä vastaus euroon ja EU:hun. Kyllä kansa kysyy ja tietää muutakin.
Paavo kävi yksin täysillä taistelua eduskunnassa Europan yhteisöön liittymistä vastaan – jo silloin, kun Timo Soini oli peruskoulussa. Paavo punoi juonia presidentti Urho Kekkosen kanssa jo silloin, kun Sauli Niinistöä ei näkynyt politiikassa. Paavo on edelleen loistavassa kunnossa – kaikista muista ei saata voida sanoa ehkä samaa … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/03/vayrysen-suj… – [154069]
.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Väyrynen kuuluu järkijätkien vähälukuisaan heimoon.Sauli Niinistö on hänen rinnallaan täysi pelle.
Ilmoita asiaton viesti
”Paavolla ei ole valtion puoluerahoitettua keräyskoneistoa takanaan, kuten oli muun muassa Kokoomus Niinistön keräyksessä,…”
Niinistön kerääjät erityisesti täydensivät, että kannattajayhdistys ei ole Kokoomuksen orgaani, ja että mukana on paljolti ei-kokoomuslaisia aktiiveja. Sitten uskalsin minäkin allekirjoittaa.
Väitteesi valtion rahoituksesta on hölynpölyä.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus oli ja on Sauli Niinistön vaalikampanjan takana – se on varmaa. Kansallinen Kokoomus rp saa valtion verotuloista puolue- ja lehdistötukea – se on varmaa.
…
” … Hallituspuolueista keskusta saa puoluetukea noin 7,3 miljoonaa, perussuomalaiset 5,6 miljoonaa ja kokoomus 5,5 miljoonaa. … ”
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/puolu… –
…
Kukaan ei kiellä Sauli niinistön takana ollutta kansalaisliikettä – se teki hienon ja arvokkaan työn – mutta kukaan ei myöskään kiellä, ettei kokoomus olisi reilusti edesauttanut jäsenensä/ entisen jäsenensä keräyskampanjaa.
Harri, siis väitteesi oli hölynpölyä! 🙂
.
Ilmoita asiaton viesti
”..mutta kukaan ei myöskään kiellä, ettei kokoomus olisi reilusti edesauttanut jäsenensä/ entisen jäsenensä keräyskampanjaa.”
Ilmeisesti olet sitä mieltä että kannattajakorttien kerääjille maksetaan, millaista summaa arvelet Väyrysen kannattajakorttien kerääjille maksettavan?
Ilmoita asiaton viesti
Ei aavistustakaan, kummankaan osalta – sen vain tiedän, että Väyrysen kannattajakortteja kerätään aktiivien osalta, … jos kumpikin kansalaiskeräyskampanja maksoi ja maksaa, mikä ei ole laitonta, jos suoritettiin/suoritetaan lain ja säädösten vaatimat verot yms.
Ilmoita asiaton viesti
Voin sanoa tämän koska sen tiedän Seija-nolla euroa. Oletko vastaukseen tyytyväinen?
Ilmoita asiaton viesti
Olen. Sitä mieltä minäkin ettei kannattajakorttien kerääjille makseta puoluetuista eikä mistään muualtakaan, vapaaehtoistahan se on.
Ilmoita asiaton viesti
Paavon keräys perustuu täysin talkootyöhön ja vapaaehtoisuuteen, mutta Niinistön keräyksen rahoituksesta en minäkään tiedä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Lahjoituksillahan se toimii, kuten varmaan Väyrysenkin. Ainakaan vielä ei näy myyntituotteita.
https://www.niinisto.fi/
http://www.pohjanranta.suomalainenverkkokauppa.fi/…
Ilmoita asiaton viesti
Kannattava puolue voi antaa <1000 euroa per lahjoitus - ilmoittamatta mitään (?)
Ilmoita asiaton viesti
Toiminta vaatii muutakin rahaa kuin suoranainen palkkio per kannatuskortti!
Ilmoita asiaton viesti
Aito kansanliike – eikä minkään puolueen tukirahoja. Talkoot ja Väyrysmukit 😉
Ilmoita asiaton viesti
Voikohan sitä edes kutsua kansanliikkkeeksi kun heinäkuun puolivälistä lähtien on koossa kannatuskortteja vasta nelinumeroinen luku.
Ilmoita asiaton viesti
Luku saattaa olla taktisesti ilmoitettu – en tosin tiedä todellisuutta, mutta minä ainakin ilmoittaisin varmuuden vuoksi tässä vaiheessa vain pienempiä lukuja –
Ilmoita asiaton viesti
Kehnonpuoleista taktiikkaa ilmoittaa että kannattajakorttien kerääminen takkuaa pahasti.
Ilmoita asiaton viesti
Kaipa IPU ja SKP sekä Kommunistinen Työväenpuolue tukisivat Väyrystä, mutta ei taida olla rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
IPU’ sta en tiedä, mutta tiedän monen ipulaisen olevan Väyrysen kannattajissa, teesit ovat monien kanssa täysin tai liki täysin yhtenevät.
Btw., kun IPU keräsi kannatuskortteja itselleen – yksi henkilö keräsi 1500 korttia, eli suuretkin keräysluvut ovat mahdollisia, kun on ahkeruutta, yritteliäisyyttä ja fiksu käytös 😉
Ilmoita asiaton viesti
”.. yksi henkilö keräsi 1500 korttia, eli suuretkin keräysluvut ovat mahdollisia, kun on ahkeruutta, yritteliäisyyttä ja fiksu käytös ;)”
Minkähänlaista sekalaista seurakuntaa Väyrysen kannattajakorttien kerääjät sitten mahtavat ollakaan kun ei tunnu onnistuvan;)
Ja Väyrysen puolueen asiantuntijajäsenetkin:
Väyrynen otti asiantuntijakseen Ukrainan separatistien tukijan: ”Mitäpä sanomista siihen voi olla?”
”Kansalaispuolueen uudet asiantuntijajäsenet ovat kauppatieteiden maisteri Jarmo Ekman,..”
Ekman kertoo Facebook-sivuillaan olevansa Donetskin kansantasavallan lehdistökeskuksen suomalainen lehdistösihteeri.
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/V%C3%A4yrynen-o…
Ilmoita asiaton viesti
Emme tiedä vielä todellisuutta onnistumisesta. On aivan selvää, että ilman puolueorganisaatioiden tukea, jotka vielä nauttivat verovaroista puoluetukea ei keräys niin vain onnistu! Mutta keräysinto kasvaa – koko ajan!
Ilmoita asiaton viesti
Onnistuihan se kannattajakorttien keräys 2006 presidentinvaaleissa Arto Lahdeltakin vaikka oli käytännöllisesti katsoen tuntematon, Väyryseltä vaan ei tunnu onnistuvan – ehkä tunnetaan liiankin hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Spontaaneja kansanliikkeitä ei ole olemassa ja tässä tapauksessa pidän Niinistön n.s. kansanliikettä, ennenkuin uskottavasti muuta todistetaan, kokoomuslaisena mainoskampanjaorgaanina jossa ehkä mahdollisesti saattaa olla joku höynäkki mukana.
Pidän jopa Väyrysen kannattajakorttien keräysorgaania enemmän kansanliikkeenä kuin Kokoomuksen vastaavaa. Onhan hän kuitenkin puolueeseensa nähden oppositiossa ja puolueen kampanja on Vanhasen kuvalla varustettu.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomuksella on rautainen ja kurinalainen koneisto, joka käskystä mobilisoituu kentälle – joka ei ole mitenkään laitonta, sanoisin että kunniakasta, kun avoimin lipuin tukivat ehdokastaan, vähintään entistä jäsentään, kansanedustajaansa, ministeriää ja eduskunnan puhemiestä!
Ilmoita asiaton viesti
Väyrysen kannattajakorttien keräysorganisaatio on juuri tällainen spontaani kansanliike- voin tämän sanoa koska sen tiedän.
Ilmoita asiaton viesti
500 x 40 = 20.000 😉
Ilmoita asiaton viesti
PERJANTAINA, HEINÄKUUTA 17, 2015
Itsenäisyysmies – Paavo Väyrynen
(Europarlamentaarikko, toistaiseksi Keskustan Paavo Väyrynen tekaisi kansalaisaloitteen 1] – ensimmäisenä meppinä, hyvin kansallisesti eurooppalaisesta aiheesta – kansalaisaloite eurosta ja siihen liittyvästä kansanäänestyksestä)
[ … lappilaiset ja monet, monet muutkin ”Erkit ja Liisat” vannovat Väyrysen nimeen – onhan hänellä se kuuluisa presidentti Kekkosen mantteli päällään. Kansalaiset ovat usein arvuutelleet, mitä Urho Kaleva Kekkonen 2] oppipojalleen neuvoi ja opasti. Oli selvää, että nukuttujen öidenkin jälkeen Kekkonen olisi halunnut Paavosta seuraajansa …, ja tämän tietävät myös syvät arkikansalaistemme rivit … ]
Paavo Väyrynen on ikiliikkuja. Tuleva presidentinvaalien ehdokas, jo monennenko kerran. Aika monen, ja yrittämisellä on tämä kansakuntamme ennenkin menestynyt ja tältäkin osin Paavo vielä korjaa sen eniten tavoittelemansa palkinnon kotiin. Paavo on itsenäisyysmies – suurin kirjaimin.
Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/07/itsenaisyysm… – alta.
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka, olen tähän asti arvostanut aktiivisuuttasi.
Nyt yksisilmäisyydessäsi ylitit sen viimeisen rajan.
Ilmoita asiaton viesti
Harri, perusteletko hiukan, vaikka lukijoiden vuoksi. Tein avauksen juuri sen vuoksi, että syntyy kipakkaakin keskustelua, väittelyä – tietäen, että Väyrynen ei jätä ketään kylmäksi – oli se sitten positiivista tai negatiivista – asiapohjalta todistein ja perusteluin. Sana on vapaa!
Sen sijaan seison täysillä sen takana, että Väyrynen kykenee kaikin osin keskustelemaan asiapohjalta Sauli Niinistön kanssa – kriittisestikin, loukkaamatta, vain ottaen esille ikävätkin faktat – veikkaan, että kansa nauttisi toisella kierroksella Väyrysen ja Niinistön debatista! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tuota debattia minäkin todella Ilkka toivoisin näkeväni, se olisi herkullista ja mielenkiintoista seurattavaa-Paavon selkeät ja johdonmukaiset linjat versus Niinistön asioiden pyörittely.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, juuri niin. Samoin uskoisin Väyrysen haluavan asiapitoista tiukkaakin keskustelua, kohteliaasti haukkumatta muita, silti voi olla kriittinen ja pitääkin olla, sillä kansalaisilla on oikeus tietää tosiasiat!
Ilmoita asiaton viesti
Tavallaan besserwisseröintiä —
SUNNUNTAINA, MAALISKUUTA 13, 2016
Kaataako Paavo Väyrynen Timo Soinin?
blogID 12100979
…
13.3.2016 | 08:57 | Ilkka Luoma | Itsenäisyys Paavo Väyrynen Timo Soini
PS puolueen puheenjohtaja ja nykyinen ulkoministeri Timo Soini kehui mediassa, ettei Paavo Väyrynen ole uhka perussuomalaisille – oli tai ei, niin Väyrysen ulkoasianhoitokokemus on valtavasti suurempi kuin Soinilla. Väyrynen on enää ainoa vaikuttaja poliitikoista, joka haluaa markan takaisin – vaikka kelluvana.
Väyrynen kantaa lisäksi salaperäisesti pitkäaikaisimman presidenttime salaperäistä perintöä – Soinikin ihailee kuullun mukaan Kekkosen mentaliteettia ja tuon aikaista voimaa.
Kirjoitus MTV’ sta ~ http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/soini-… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Liittotumiselle sotilasliittoon on annettu pikkusormi ja iso sormikin.
Ilmoita asiaton viesti
[2
” … Kokoomuksen pitkäaikaiset kansanedustajat Ilkka Kanerva, Pertti Salolainen, Kimmo Sasi ja Ben Zyskowicz olisivat valmiita viemään Suomen Naton jäseneksi myös ilman kansanäänestystä … ”
~ https://yle.fi/uutiset/3-7696313 –
.
Ilmoita asiaton viesti
So what, eiväthän he siitä päätä, varsinkaan Sasi kun ei enää ole kansanedustaja. Ja Salolainen tuskin enää asettuu ikänsä huomioon ottaen ehdolle.
Ilmoita asiaton viesti
” … Kokoomus liputtaa Nato-jäsenyyden puolesta … ”
~ https://areena.yle.fi/1-2205725 –
.
Ilmoita asiaton viesti
Pikemminkin kokoomuslainen.. Ja tiedossahan se on että osa kokoomuslaisista kannattaa Natoa, mutta puolue on todennut että Naton kannattajia on tässä maassa vähemmän kuin vastustajia. Mutta hae toki lisää linkkejä jos haluat 😉
Ilmoita asiaton viesti
Uskon, että faktat jo riittävät kertomaan, että istuvan presidentin (entinen) puolue on hyvin natomyönteinen – on sinällään kunniakasta ketoa se rehellisesti! 😉
…
Ilmoita asiaton viesti
Natoon, vaikka ohi kansakunnan
On tunnettua, että Suomessa on kansalaisten näkökulmasta ’rujo ja hyytävä’ natottajien ydinryhmä|4, joka siekailematta olisi viemässä Suomea Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen. Tuo sapeliryhmä on Kokoomuksen ikämies – osasto, ”johtajanaan” ilmeisimmin kansanedustaja Pertti Salolainen, mukana myös edustajat Ben Zyskowicz ja Ilkka Kanerva ja eduskunnasta lähtöpassit viime vaaleista saanut oikeustieteilijä Kimo Sasi.
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/presidentti-… –
…
[19122014]Kokoomuspuolue on rehellinen kannanotoissaan. Koppalakkipuolue haluaa viedä Suomen Natoon ja piste. Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon, ei kuitenkaan ilman kansalta kysymättä. Herää kysymys – onko gallupoinnin alamäessä oleva Kokoomus 2] hajoamassa, kun paniikkia harjoitetaan näin väkevästi?
Suomen kansakunta on vuodesta toiseen, gallupista kolmanteen ja kymmenenteen vakaasti suurena enemmistönä sanonut painavan ja viisaan ei Natolle 3] (57 – 68 prosenttia ei, kun taas natomyönteisiä on noin 17 – 30 prosenttia). Voimme päätellä, että kansalaiset omalla kansanviisaudellaan 4] ovat systemaattisia asiaytimeen näkijöitä.
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/01/trump-purkai… –
.
Ilmoita asiaton viesti
”Toisaalta vielä nykyinen puolueen puheenjohtaja, pääministeri Alexander Stubb sanoo kaukoviisaammin – Natoon..”
Entä mitä nykyinen puheenjohtaja Orpo on sanonut? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Et ilmeisesti huomannut kommentissa ollutta päivämäärää – [19122014] ??
…
Ilmoita asiaton viesti
En vilkaisutkaan kun huomasin sen olevan vanha linkki.
Ilmoita asiaton viesti
Sillä on oleellinen osa topicciin ja muodostuneeseen kommenttiketjuun!
Ilmoita asiaton viesti
Stubbin viisauksia:
Kaduttaa kun emme lähteneet Libyaan 2011 – englantilaisten kanssa, tuolloin Eng oli ryhtynyt US rinnalle massapommittamaan Libyaa – tunnetuin seurauksin.
Stubb: ”Me pommitamme, me tuhoamme …” -tv-uutiset …
Ilmoita asiaton viesti
Väyrysen viisauksia: Neuvostoliitto on ikuinen – vai onkohan sitä mieltä että Venäjä on vain jatkumo, johdossa entinen KGB eversti.
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliiton hajottua – satoja vuosia sitten alkanut venäläisyys jatkuu ([itä]slaavilaisuus) …
Ilmoita asiaton viesti
Ollaksemme tasapuolisia – on syytä huomioida nämä leikkeet:
” … Kokoomusjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo linjasi Paasikivi-seuran turvallisuuspoliittisessa luennossa, että Suomi huolehtii puolustuksestaan sotilaallisesti liittoutumattomana maana. … ”
~ http://www.suomenmaa.fi/uutiset/orpo-ei-aja-natoja… –
.
”Orpo pelasi kahdella kortilla Nato-kysymyksessä – ”Pitää olla laaja kansan tuki” … ”
~ http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/orpo-pelasi-k… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin kahdella kortilla, realismiahan se on.
Ja tässä kuvassa kahteen kertaan mainitsemasi Salolainenkin:
Uudet asiakirjat yllättävät: Väyrynen vei Suomen unioniin, ei Koivisto
http://m.iltalehti.fi/politiikka/20170212220006927…
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon on hyvä saada Väyrysen kannanotto! Haetaan … 😉
Ilmoita asiaton viesti
Luuletko että tunnustaisi? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
En luule. Kysytään 🙂 Tai odotetaan vastausta tänne – ehkä tulee, ehkä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Turha toivo, Väyrynen kun ei kommentoi omiinkaan blogeihinsa. Taitaa olla myymässä mukejaan, oletko ostanut?
Ilmoita asiaton viesti
En.
Ilmoita asiaton viesti
Historian siipien havinaa – ennakoidusti – jo 2012:
[U] Kansalaisliikehdintä on alkanut
9.6.2012 | 20:28 | Ilkka Luoma |
ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/108208-… –
Paavo Väyrynen taisteli upeasti koko maansa puolesta – Keskusta ei halunnut itselleen menestystä seuraaviin vaaleihin – mutta mitä nyt tapahtuu?
”On mielenkiintoista nähdä säilyykö Väyrysen lojaalius puolueeseen, ja tarvitseeko säilyä – hän voi aivan mainiosti, rehdisti ja suoraselkäisesti perustaa oman puoleen. Väyrysen puolueelle riittää kannatusta laajasti yli koko puoluekentän.
Mikäli Paavo perustaisi oman kansanliikemäisen aktivistien yhteenliittymän kansallisen edun nimissä – saattaisi se merkitä Keskustan kutistumista pienpuolueeksi.
Väyrysen valitsemattomuuden vuoksi moni eroaa nyt Keskustasta. Mutta, jäsenistön edustajisto on nyt tehnyt päätöksensä ja siltä osin peli on pelattu ja kuuluisin sanoin: Pulinat pois…”
Heti Rovaniemen puheenjohtaja vaalien ratketessa Paavon tipahtamiseen – on sähköpostiin virrannut satoja yhteydenottoja ja peräänkuulutettu kansalaisliikettä Paavo Väyrysen taakse.
50.000 aktiivia tarvitaan, mikä on hyvin paljon – ja jotta kannatus projisoituisi Väyrysen lukuihin – olisi kunkin 50.000’sta aktiivista triplattava itsensä. Koko kansanliike tarvitsee nuo 150.000 ihmistä, jolloin voidaan vakavasti perustaa kansalaisyhteisö ilman nykyisiä puoluemerkkejä.
Suomessa on vahvan johtajan odottajia paljon, hyvin paljon –
… presidentti Urho Kaleva Kekkosen henki on nyt aistittavissa ja on tilaus todellisille johtajille – puheiden aika on ohitse. Kansa kaipaa kansallista ja omaleimaista identiteettiä selvitäkseen edessä olevista ongelmista.
Ilkka Luoma
https://www.facebook.com/YhdistammeSuomea
…yllä oleva kannatusryhmä modifioidaan pian vastaamaan uutta tilannetta…
JK [05022016]
Nyt Paavo Väyrynen tuli itse ulos kaapista, ja uudisti itsensä täysin, itsenäisyysmieheksi |1. Aluksi hän keräsi aloitteelleen 53.000 kannattajaa – siis eurosta kansanäänestys. Kansalaisaloite tulee eduskuntaan vielä tämän vuoden aikana, ja sitten näemme ketkä nykyisistä kansanedustajista liputtaa markkaa ja ketkä euroa. Kiinnostus kohdistuu perussuomalaisiin, joiden gallup-kannatus on romahtanut, ainakin toistaiseksi vajaaseen kymmeneen prosenttiin.
Paavo on itsenäisyysmies, ja alleviivaa muutamia Itsenäisyyden Palauttajien |2 perusteesejä, jotka ovat – markka takaisin, ei Natoon ja huolellinen väistely EU-liittovaltiokehityksestä. Itsenäisyyden Palauttajat on vielä rekisteröimätön yhdistys, mutta sen teeseihin kuuluu perinteelliseen puoluekenttään liputtamattomuus – ei siis vasenta, eikä oikeaa kuin taantunutta keskustassa oloakaan.
Itsenäisyyden Palauttajat on kansanliike, joka katsoo tuon vasen-oikea janan yli suoraan kansalaisvaikuttamiseen – suorademokratiana ja välittömänä toimintamallina huolehtia kollektiivisesti se, minkä yltiö ahnehtiva individualismi tuhosi. Silti yksilökeskeisyys on peruskivi, kuten tosiasioiden tunnustaminen viisauden aluksi.
Yksilö on aina osana pienjoukkoa ydinperheen muodostaja ja perheistä tämä valtiomme ja kansakuntamme menestys lähtee!
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti Väyrynen saa kannattajakorttinsa kerättyä. Silloin Väyrynen ja Huhtasaari taistelisivat samoista äänistä ja odotettavissa olisi tiukkoja debatteja näiden välillä. Luulen kokeneen Väyrysen kyllä vievän voiton Huhtasaaresta niin väittelyssä kuin äänissäkin.
Ilkka, ei Suomi voi olla mikään silta idän ja lännen välillä. Asemastaan johtuen Suomi voi olla joko osa länttä tai osa itää. Kekkosen aikana Suomi oli osa Neuvostoliiton valtapiiriä, tosin ilman kommunismia. Suomi ei koskaan asettunut ulkopolitiikassaan poikkiteloin Neuvostoliiton näkemyksille, jos jotain ”kapinointia” esiintyi, suomalaiset pantiin ruotuun: yöpakkaset, noottikriisi jne. Suomi ajoi myös Neuvostoliiton etuja: ETYK oli Kekkosen Neuvostoliitolle tarjoama mahdollisuus sementoida valtapiirinsä rajat Euroopassa. Paha kyllä Neuvostoliiton kannalta, mukaan tulivat yhdessä korissa myös ihmisoikeudet, jotka aikanaan olivat kaatamassa neuvostojärjestelmää Itä-Euroopassa. Kekkonen ei koskaan ajatellut ihmisoikeuksia mukaan ETYK:iin, vaan se oli länsimaiden ajatus (kuten huomasit, en siis lukenut Suomea tässä länsimaaksi, vaan Neuvostoliiton lakeijaksi).
Ilmoita asiaton viesti
Perustelusi ei ole lainkaan pitävä, Pekka. Viisas, itsenäinen valtio toimii tasapuolisesti kaikkiin ilmansuuntiin mitään korostamatta, mitään kumartamattakaan. Toisen maailmansodan jälkeen oli ihan loogista kehittää välejä idän suuntaan, jotta sodan kaunojakin saataisiin liennytettyä. On kuitenkin muistettava, että Neuvosto-kansa oli lopulta avainasemassa natsismin murskaamisessa Euroopasta. Psykopaatti Stalinin ansiota tämä ei ollut, vaan kansalaistensa. Kuvittele jos Hitler olisi voittajana määritellyt uuden Euroopan.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmaisut kuten ”neuvostokansa” kertovat, missä ilmansuunnassa sympatiasi ovat. Stalin määritteli voittajana Itä-Euroopan ja itäisen Keski-Euroopan yli neljäksikymmeneksi vuodeksi.
Viisas, itsenäinen valtio kuten Norja toimii tasapuolisesti kaikkiin ilmansuuntiin. Norja on vuodesta 1949 ollut Naton jäsen, mutta pitänyt korrektit välit myös Neuvostoliittoon/Venäjään kuitenkaan kumartelematta. On totta, että Suomen asema 1949 oli aivan erilainen kuin Norjan, mutta Neuvostoliiton hajottua meilläkin on ollut mahdollisuus itsenäiseen ulkopolitiikkaan läntisen arvoyhteisön jäsenenä. Osittain sitä on tehtykin, mutta askelta vapaiden valtioiden muodostamaan puolustusliittoon, Natoon ei ole uskallettu ottaa. Tämä saattaa historian valossa joskus osoittautua megaluokan virheeksi päättäjiltämme.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa katsoa ulkomaankauppatilastot niin Norjan kuin Suomen osalta itään – viimeiseltä 60 vuodelta 😉
…
Norja ei hyökännyt Neuvostoliittoon 1941, sen sijaan Suomi teki sen – yhdessä Saksan kolmannen valtakunnan kanssa – osana Operaatio Barbarossaa.
Suomella on aivan erityinen erikoissuhde venäläisiin – Venäjään (jätetään tuo NL vaihe jo pois kuvioista 😉 – muun muassa siten, että suomalaisittain katsottuna elimme pisintä rauhan aikaa Suuriruhtinaskuntana 1809 – 1917, jos emme ota huomioon tuolloin tapahtuneita englantilaisten hyökkäilyjä rannoillemme.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on faktaa, vai väitätkö jotain muuta. Vetoaminen sympatioihin ei ole vastaus- eikä minulla ole suurempia sympatioita mihinkään, olen käynyt yhden kerran Pietarissa 90-luvun alussa.
Ilmoita asiaton viesti
Timo Sotikoff, faktaa nimenomaan on se, että Neuvostoliitto alisti toisen maailmansodan voittajana itäisen Keski-Euroopan ja Itä-Euroopan pakkovaltansa alle. Mitä olisi tapahtunut Natsi-Saksan voitettua on spekulointia (tuskin mitään positiivista, se on selvä). Mielipiteiden vaihtomme on hedelmätöntä, sinulle Neuvostoliitto ja sen seuraajavaltio Venäjä ovat esikuvia, minulle vastenmielisiä diktatuureja.
”Neuvostokansa” on yhtä typerä ilmaus kuin esim. sanan ”natsikansa” käyttäminen saksalaisista.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka on voimakkaasti asennoitunut, yksipuolistunut – ja tässä kohtaa russofobisti.
Stalin vastasi Saksan 1941 hyökkäykseen lopulta totaalisella puolustautumisella, joka vei Puna-armeijan Berliiniin saakka – ymmärrettävistä syistä, samoin tekivät länsiliittoutunteet omalla puolellaan.
NL ei valloittanut valtiona itä-eurooppalaisia kansallisvaltioita, vaan asetti ja asetutti niihin kommunismin periaatteiden mukaisesti työväen kommunistisen hallinnon … toteutti jo oman vallankumouksensa 1917-18 periaatetta ”proletariaatin diktatuurista”, joka epäonnistui – lopulta –
Lännen puolella tehtiin omat arvomaailman paalutukset, jopa niin, että amerikkalaiset sotavoimat ovat edelleen Saksassa, Italiassa ja monissa muissa nykyisissä EU-maissa …
Neuvostokansa on aivan hyvä nimitys – tuolloiseen neuvostomaailmaan ja itäiseen kansojen yhteisöön …
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka, en minä ole ”yksipuolistunut”, olen koko ajan ollut yhtä yksipuolinen sekä myös voimakkaasti asennoitunut ja russofobinen 🙂 Russofobiani kohdistuu kuitenkin ennen kaikkea Venäjän vallanpitäjiin, ei niinkään kansaan eikä varsinkaan venäläiseen kulttuuriin; sen kirjallisuuden, musiikin ja kuvataiteiden vaikutus on ollut minuun suuri, ehkä suurempi kuin minkään muun kulttuurin. Tykkään myös Juri Gagarinista ja Laika-koirasta, 1950-luvun loppu ja 1960-luvun alku avaruuslentoineen oli melko sympaattista aikaa tuolla itänaapurissa, vaikka suurvaltasuhteissa vallitsi kylmä sota ja Suomeen järjestettiin noottikriisi. Hrusthev kuitenkin tuomitsi stalinismin rikokset ja ”suojasään” aikana kritiikkiäkin sallittiin, mm. Soltsenitsynin vankileireistä kertova Ivan Denisovitsin päivä sai ilmestyä.
Toinen hyvä ajanjakso oli Gorbatsovin ja Jeltsinin aika monine ongelmineenkin, silloin oli pyrkimystä tehdä Venäjästäkin demokraattinen oikeusvaltio. Tähän saattoi Putinkin ehkä pyrkiä alkuvuosinaan, mutta sen jälkeen kaikki on ollut alaspäin menoa, niin sisäisen autoritaarisen komennon kuin voimaan nojaavan ulkopolitiikan suhteen.
Surullista, että tuo lahjakas kansa ei ole onnistunut luomaan kansalaisyhteiskuntaa, kuten vaikkapa me pohjoismaalaiset, vaan uskoo ”vahvaan johtajaan” ja ihannoi jälleen Stalinin aikaa. Lukaisepa Veikko Huuskan erinomainen, mutta hyytävä kirjoitus Puheenvuorossa Stalinin stahanovilaisista teloittajista.
Länsi-Euroopassa ei vaihdettu hallituksia minkään miehityshallinnon toimesta (paitsi tietysti hävinneissä akselivalloissa), vaan maiden vaaleilla valitut demokraattiset hallitukset halusivat kylmän sodan alettua pitää maissaan amerikkalaisia joukkoja turvana Varsovan liiton mahdollista hyökkäystä vastaan. Kun länsivaltojen miehittämässä Saksan länsiosassa järjestettiin vapaat vaalit ja miehityshallinto käytännössä purettiin, saivat länsisaksalaiset itse päättää, sallivatko alueellaan amerikkalaisia joukkoja. Vasemmistossa esiintyikin tälle vastustusta, mutta edustajiensa välityksellä saksalaisten enemmistön halu on ollut pitää amerikkalaisjoukot alueellaan. Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeellä asetettiin epädemokraattisesti valtaan kommunistihallinnot, jotka muodostivat sitten Varsovan liiton ja pitivät alueellaan neuvostojoukot. Nämä ovat sitten kukistaneet demokraattiset pyrkimykset ja kansannousut tehokkaasti: Berliini 1953, Unkari 1956, Tsekkoslovakia 1968. Ovatko amerikkalaiset joukot toimineet näin Länsi-Euroopassa?
Ilmoita asiaton viesti
Vanhat kiinalaiset sananlaskut:
”Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana” sekä
”Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä”,
ovat tässä enemmän kuin todellisuutta! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on vahvasti idän ja lännen vedenjakajalla – tuo tosiasia oli mahtavasti näkyvillä jo 1975, kun pr. Kekkosen pj.nuija kopsahti ETYK-kokouksen päätteeksi Finlandia-talolla.
Suomi sai puolueettomuuden tunnustukset niin idästä kuin lännestä – olimme samalla itsenäisyytemme huipulla!
Ilmoita asiaton viesti
En käsitä, miten suomalaiset, jopa aikalaiset 80-luvulta, ovat voineet unohtaa, että Väyrynen on – kaikkien kelvottomien ominaisuuksien kavalkadin lisäksi myös – hävytön maanpetturi! Oli kerrassaan sikamaista, että hän ulkoministerinä ollessaan järjesteli Kremlistä apua kepulaisten sisäiseen presidenttipeliin, kisaan Virolaisen ja Karjalaisen välillä. Ideoitiin mm. kiristämistä öljyn ja maataloustuotteiden kaupalla. Neuvostoliitto halusi presidentiksi Kekkosen jälkeen Karjalaisen, arvostelukyvyttömän juopon K-linjalta. Väyrynen oli auliisti isäntiensä asialla.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole unohtunut kaikilta …
Ilmoita asiaton viesti
Kysyn Pekka Sinultakin – Oletko löytänyt täysin putipuhdasta poliitikkoa? Politiikka on inhimillistä, kuten sinun ja minun elämäkin. Kyllä äänestävä kansa sitten uurnilla päättää mitä se haluaa huomiselleen 😉
Nyt meidän velvollisuus on tuoda Suomelle ja suomalaisille oleelliset ja tärkeät asiaosiot vapaaseen ja julkiseen käsittelyyn, jotta kaikilla on mahdollisuus antaa kantansa niihin!
Ilmoita asiaton viesti
Oletko löytänyt läpeensä rehellistä poliitikkoa? Kommentissasi paistaa jokin selittämätön väyrysviha – otetaan rauhallisesti, ei täällä Niinistöäkään haukuta, vaikka voisi tuohon luetella asiakohtia – useampiakin.
Nyt toivomme asiapitoista tiukkaakin debattia ja jopa väittelyä kohteliaan ystävällisesti – henkilöinä – sellaisista asioista, jotka liittyvät presidentin valtaoikeuksiin ja erityisesti kansakuntamme kohtaloihin ja menestysmahdollisuuksiin! Eikö? 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kommentissani onkin kyse ennenkaikkea siitä, että eikö ole mitään uskottavuuden riman paikkaa, jonka alta ryömimisen jälkeen poliitikolla ei olisi enää mitään edellytyksiä edes yrittää korkeisiin ja vaativiin tehtäviin.
Heidi Hautala ja Ilkka Kanerva joutuivat lähtemään ministerintehtävistä suhteellisen mitättömien juttujen takia. Väyrynen juonitteli Neuvostoliiton kanssa itsenäisen maan presidenttikuvioissa ja ei joutunut mihinkään vastuuseen. On se uskomatonta. Väyrysen pyöriminen yhä politiikan keskiössä on suomalaisen politiikan mätäpaise.
Presidentiksi ei missään tapauksessa tule valita tuota epäisänmaallista narsistia. Onneksi ei ole mitään oikeata vaaraa hänen valituksi tulemisestaan. Toivon toki, että hän saa kannattajakortit kasaan ja pääsee ehdokkaaksi. Väyrynen ja Huhtasaari tulisivat sitten hotkimaan toisiltaan hapen kun ’kehnoimman aineksen’ (rasistit, nationalistit, iltapäivälehdet ym. kognitiorajoitteiset ja neliraajajarruttajat) huomio kiinnittyy heihin.
Ilmoita asiaton viesti
Sanahan on vapaata Suomessa. Vain väärää todistusta ei saa toisesta kertoa tai vahingoittavaa tekstiä …
Useimmat Väyrysen ”haukkujat” eivät ole koskaan Paavon kanssa keskustelleet kasvotusten – asiasta. Moni mielipide on vain luulo toisten puheista. Mutta kuten totesin – mielipiteen ilmaisu on vapaata.
Ilmoita asiaton viesti
Olette siis saaneet vedenjakajapellekerhoon uuden jäsenen, Väyrysen.
Ilmoita asiaton viesti
Katsohan, Jorikin heräsi. Antaa samalla hienon esimerkin vähemistösuomalaisesta tavasta käydä partaveitsenterävää asiakeskustelua – hienoa poljentoa älykkäillä sanankäänteillä – tämä on esimerkki – mitä merkitsee sanailun tykinruoka! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Liirum-laarumia, Luoma, et tee vakuutusta tuolla sanakikkailulla kenehnkään. Tiedät olevasi vedenjakajankutuksellasi väärässä, mutta agendasi ei tule antamaan siitä periksi, kuin lopulta tosiasioiden edessä.
Ilmoita asiaton viesti
Sinua on ystävällisesti todistein ja asialinkein opastettu näkemään ja kokemaan suomalaisuuden juuria, maantieteellistä asemaamme kuin kansakuntamme luonteenpiirteitä/ kulttuuria ja kielisidoksia – ja sieltä kuin noista olisi ollut helposti nähtävissä erityisasemamme juuri idän ja lännen vedenjakajalla – laitan vielä linkin, jossa asiantuntijat valottavat kulkuamme eri ilmansuunnista rajamaille – niemelle, joka on nykyisen Venäjänmaan jatkona — silti meidän ollen omamme – aivan erityisellä tavalla, olemmehän itsekin niin lännestä kuin idästä 🙂
…
Suomalaisuuden juurien etsijät – ryhmä:
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ –
.
Ilmoita asiaton viesti
”..olemmehän itsekin niin lännestä kuin idästä :)”
Ja kauankos siitäkin on aikaa kun tämä maa asutettiin.. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
ja tämä muuttaa Ilkan esittämiä historiallisia faktoja sitten muka miten? Asutuksen esihistoriakin on tärkeä tunnistaa, puhumattakaan siitä, mitä on tapahtunut viimeisen 500 vuoden aikana. Tämä vahvistaa faktaa tuosta idästä ja lännestä-perspektiivistä. Ei pidä antaa median tunnepitoisen propagandan ihan kaikkea elettyä historiaa vesittää kuitenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tarvitsee vain todeta että asutuksen esihistorialla ei enää ole merkitystä. Linna oli kertonut Tuntemattoman Rokan esikuvana olleen Valkjärvellä syntyneen alikersantin, jolla todennäköisesti oli idästä tulleiden geenejä kuten Itä-Suomessa alunperin asuneilla useimmiten, mutta innokkaimpien joukossahan tuo vastusti idästä tullutta hyökkäystä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyökätty on lännestäkin, ja paljon paljon verisemmin vielä. Tottakai itsenäinen valtio maataan puolustaa, se on oikein.
Ilmoita asiaton viesti
Ja niin Suomi tulee aina tekemään – Pohjolan ”sveitsinä” – ymmärtäen idän ja lännen .)
Ilmoita asiaton viesti
Sveitsi ei kuulu EU:hun. Suomi kuuluu. Siis Suomi ei ole puolueeton, Sveitsi on. Sveitsillä ei ola rajaa Venäjän, Suomen ainoan sotilaallisen uhkan kanssa, Suomella on. Vieläkö, Luoma pystyisit keksimään surkeampia vertauksia?
Ilmoita asiaton viesti
Itsenäiseen Suomeen ei ole hyökätty kuin idästä.
Ilmoita asiaton viesti
Sujuva tasapuolinen katse niin itään kuin länteen – ei merkitse sitä, että me avaamme portteja vihulaisille – millekään suunnalle.
Meidän tehtävä on huolehtia, ettei maahamme tule ainuttakaan ulkoista hyökkäys- ja asevoimaa, jotka olisivat uhaksi mihinkään ilman suuntaan oleville naapureille.
…
Suomi on tästä huolimatta allekirjoittanut Nato – Isäntämaa pöytäkirjan /MoU:
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam… –
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Oleellista on ymmärtää perittyjen vaikutusten olemus ja ilmentymä – nytkin Suomi on edelleen jaettavissa itään ja länteen, monin eri tarkasteluin – suunnilleen Pähkinäsaaren rauhanrajaa pitkin —
…V: Muutamia tuhansia vuosia.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Väyrynen saa tuskin kokoon edes 20 000 kannattajakorttia. Jos saa, niin toivottavasti sitten kaikki kannattajat äänestävät Paavo Väyrystä.
Edellisessä presidentinvaalissa hyväksyttyjä ääniä annettiin n.3 miljoonaa. Todennäköisesti tulevassa vaalissa äänestysaktiivisuus on samaa luokkaa.
Paavo Väyrysen kannattajien 20 000 ääni merkitsisi Paavolle 0,7 % kannatusta.
Ilmoita asiaton viesti
Ensin kerätään nuo 20.000 korttia, sitten katsotaan pelimerkit siitä eteenpäin. Vaikka arvaisin sanoa, että linjaukset ovat jo nyt Paavolla valmiina.
Edellisellä kerralla, toki Keskustan riveistä, Paavo sai muistaakseni noin puoli miljoonaa ääntä – jääden harmittavan lähelle Pekka Haavistoa – ei ole lainkaan väärin sanoa, että voittanut niinistö olisi joutunut Paavon kanssa paljon tiukemmalle kuin Pekan …
Pitää myös muistaa, että Paavo keräsi kansalaisadressillaan yli 50.000 nimeä, mutta helpommalla formaatilla – mutta asiayhteys oli sama kuin mitä nyt Paavolla on teeseissään!
Ilmoita asiaton viesti
Palataan asiaan kun 20 000 kannattajakorttia on koossa, jos on.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun osalta kyllä käy, mutta muutoin keräyskoneistoa hiotaan ja asiakohtia myös, jotka vaikuttavat jo huomenna merkittävästi kansakuntamme kohtaloihin ja menestysmahdollisuuksiin pidetään nyt tästä eteenpäin vahvasti esillä – sillä ne kiinnostavat kansan syviä rivejä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kansan syviä rivejä taitaa lähinnä huvittaa Don Quijoten suomalainen versio, Paavo Väyrysen tuleva taistelu hallitusta ja oppositiota vastaan. Uskollinen aseenkantaja?:)
Ilmoita asiaton viesti
Pienestä kaikki muutokset lähtevät liikkeelle! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Väyrynen on kuin onkin uudistaja – koska kokemus ymmärtää uuden ajan virheet
Paavo Väyrynen on tänään uudistaja, koska hän haluaa suomalaisten tekevän Suomessa työt. Väyrynen ymmärtää kehitysavun vastuun ja ulkomaankaupan merkityksen maallemme. Väyrynen muistaa opetuksen vaikutuksen kansakunnan osaamisen ja sivistyksen takaamiseksi. Aitosuomalainen työvoima on Väyrysen erityisessä suojeluksessa – näin uskotaan.
…
Lisäksi Väyrysellä on yksi ominaisuus ylivoimaisena ja se on Kekkosen perintö, mitä hän ainoana nykypoliitikoista kantaa dementoitumattomassa muistissaan. Väyrynen muistaa kuinka Kekkonen ohjasi poliitikkoja isällisen kovalla kädellä – ja tästä suuri Suomen tavallinen kansa tykkäsi ja edelleen tykkää
…
Ja sitten osin huumorilla, mutta jotain sellaista, mistä kansa tykkää 😉
Suomessa kansa kaipaa vahvaa presidenttiä – Kekkosta, koska hän oli karisma ja kannatti väkeviä arvoja yhteiskunnallisesti, kuten kansalaisten täystyöllisyyttä. Jos homma ei toiminut Kekkonen hajotti hallituksen ja päätti järjestää lopulta uudet eduskuntavaalitkin. Tänään se ei onnistu. Tänään onnistuu kuitenkin moni asia presidentilta – mm. Natoon liittymättömyys, lopullisesti.
…
Ylös merkittynä jo vuonna 2012!
Ilmoita asiaton viesti
Mitäpä tuohon muuta kuin
https://www.youtube.com/watch?v=qErJD3RpMQs
Ilmoita asiaton viesti
aika vähän katselukertoja. Eikä kyllä ollut edes hauska- tylsäksi ja hahmottomaksi jäi, mitä lie haettu.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo ei välttämättä tiedä kaikkea:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005416214.html
Ilmoita asiaton viesti
Väyrynen alkaa varmaan pikkuhiljaa huomata sen itsekin kun ilmoitti, että JOS häntä ei valita presidentiksi niin hän tulee eduskuntaan.
Mutta kauan sen tajuaminen Väyryseltä vei, ei riittänyt että keskustan nuori Katri Kulmuni sai Lapin vaalipiiristä enemmän ääniä EK-vaaleissa 2015, ei sekään että sai ennakkoon uhoamisestaan huolimatta viime kuntavaaleissa Helsingistä vain vähän yli 1000 ääntä.
Tarvittiin nihkeästi sujuva kannattajakorttien keräys presidentinvaaleihin ennen kuin Paavo tajusi että aika on auttamattomasti ajanut ohitseen.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/paasi…
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan poliitikko ei tiedä kaikkea 😉
Ilmoita asiaton viesti
Väyrynen on ikävä kyllä pelannut korttinsa niin, että hänellä ei ole tukijoita oikein missään. Kassakaappisopimuksesta lähtien hän on aina veikannut väärää hevosta.
Niinistö on tehnyt (näennäistä) pesäeroa kokoomukseen. Sen ansiosta hänellä on nyt sekä kokoomuksen että lähes kaikkien muidenkin puolueiden kannattajien hyväksyntä. Väyrynen on ollut ongelmissa muiden puolueiden (kannattajien) kanssa jo pitkän aikaa. Nyt hän sitten katkaisi välit myös keskustaan.
Jäljelle ovat jääneet periaateänkyrät, joista heistäkin osa valitsee mieluummin Halla-ahon ja Huhtasaaren.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan Väyrysen kannattajista ei väheksy Niinistön tekoja ja aikaansaannoksia, ei edes Väyrynen – uskallan sanoa, mutta onkin asia aivan erikseen käydä keskustelua mikä on huomiselle se oikea ja turvallisin tie maallemme – muuttuvassa isossa kuvassa ja asemassamme, jota muuten Niinistö hienosti operoi täältä idän ja lännen vedenjakajalta – Pohjolan tulevasta ”sveitsistä” –
— Paavo todennäköisesti jatkaisi linjaa – parantaen suhteita itään, jotta kauppamme olisi entistäkin suurempaa … jokainen voi tarkastella venäläisten osuutta suomalaisille vaikkapa kirjasta (prof. Markku Kuisma ~ http://www.siltalapublishing.fi/kirja/226/ – ), joka tilittää suhteitamme venäläisiin aina 1700 -luvulta lukien – ei jää epäselväksi mikä valtio on ollut ja on edelleen yksi merkittävimmistä kauppakumppaneistamme.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen voi tarkastella Venäjän osuutta tullin tilastoista, viime vuonna vasta viidenneksi suurin vientimaa Saksan, Ruotsin, USA:n ja Hollannin jälkeen, jotta olisi toivottavaa olla suurempaa.
http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_kotimaan…
Ilmoita asiaton viesti
Niin tämän eteen on tehty kovasti hommia, että kauppa varmasti vähenisi. Itäisen Suomen kaupungeissa erittäinkin suuri merkitys elinkeinoelämälle. Vai sanoiko joku neropatti joskus ettei nämäkään koske meitä..
Ilmoita asiaton viesti
Timo Sotikoff
Itäisen Suomen kaupungeissa venäläisten ostosmatkailusta hyötyvät vain Kesko ja S ryhmä. Venäläiset ostavat lähinnä vain ruokaa !
Minusta Putin väläytti aikoinaan, että venäläisellä elintarviketeollisuudella on korkea laatu ja ulkomaista ruokaa ei Venäjälle tarvitse tuoda. Kaikki eivät näytä olevan Venäjällä samaa mieltä !
https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/5bd979de-27…
Ilmoita asiaton viesti
Tuotekehitystä ei hetkessä toteuteta – meille on haitaksi, että tuotekehittävät … ja omavaraistuvat. Aiheesta voi kysyä mielipiteitä Valiolta 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kukahan olisi tehnyt senkin eteen hommia että öljyn hinta on ollut alhaalla ja ruplan kurssi kehno.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kauppahistoria on hiukan pidempi kuin pari vuotta – katsohan vaikka viimeiset 20 vuotta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Miksi vain viimeiset 20 vuotta? Bilateraalisen aikana tuli takaisin mitä sattui, alkaen hanurista.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää paikkansa – veimme usein mitä sattuu, ja siitä silloin tällöin Kreml reklamoi Kekkoselle – esimerkiksi miesten puvut repeilivät käyttäjiensä päälle – jo kun vaatekaupasta ulos mentiin 😉
Olet oikeassa – tarkastelua pitää ulottaa vaikka 60 vuoteen – niin sen merkittävämmäksi venäläisten osuus muodostuu 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Älä yritä kertoa siellä valmistetuista 😉 Vanhemmat asukkaat ovat kertoneet että ensin tilasivat vain kenkiä, kunnes ajan mittaan oppivat että voi tilata eri mallejakin. Ja olen nähnyt enemmänkin niitä neuvostoliittolaisten omia vaatteita, tässä kaupungissa kun sattuu olemaan Leninmuseo ja kulkivat tarkkaan vartioituina parijonoissa kaupungilla.
Ilmoita asiaton viesti
Lada oli Suomen kansan suosikkiauto – pitkään, kestävä, halpa ja helppo korjata – lämmin ja sopi Suomen talveen.
Ilmoita asiaton viesti
Miksei Venäjä kykene tuottamaan suomalaisille suosikkiautoa? Elämme suurvallan naapurissa, jonka teollinen osaaminen on kehitysmaan luokkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sotilas- ja avaruusteknologioissa ovat maailman huippua.
Myöhemmin kiinalaisten vaikutus alkaa puremaan 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Venäjän kaupalla ei ole enää Suomelle suurta merkitystä. Mitään ei ole tapahtunut Venäjän puolelta. Kauppa on ollut lakusuunnassa jo yli 40 vuotta.
Nyt olisi aika jo hiljalleen lopettaa tabu Venäjän tärkeydestä kauppakumppanina Suomelle. Kaikki mitä Venäjältä tuodaan on korvattavissa muualta. Venäjän kauppa on kauppataseen kannalta Suomelle vahingollista !
Suomen vienti on suurinta Saksaan, jonne kaupanvaihdossa vietiin tavaraa 6,93 miljardin euron arvosta. Toisena oli Ruotsi (5,07 miljardia euroa), kolmantena Yhdysvallat (3,46 miljardia euroa) ja neljäntenä Alankomaat (3,24 miljardia euroa).
Venäjä (hyvä kauppakumppani) oli vasta sijalla viisi, viennin arvo oli 2,86 miljardia euroa. Kiinaan vienti oli arvoltaan 2,31 miljardia euroa. Suomi vei siis esimerkiksi Atlantin taakse Yhdysvaltoihin 20 prosenttia enemmän kuin rajan taakse Venäjälle.
Kauppa Venäjän kanssa on ollut epätasapainossa vuodesta 1970 lähtien. Se on lähes 50 vuotta.
Nyt kauppavaje lähentelee jo kolmea miljardia euroa. Miksi ? Siksi, koska Venäjä ei ole hyvä kauppakumppani. Venäjä pitää itsestään selvänä, että Suomi ostaa energian Venäjältä, mutta samalla jättää huomioimatta kansainvälisen hyvän kauppatavan mukaisen kahden maan väliseen kauppaan liittyvän tasapuolisuuden huomioimisen. Sitä kutsutaan TASAPAINOKSI !
Suomen tulisi saada kauppavaje tasapainoon Venäjän kanssa kohdentamalla esim. energian Suomeen tuonti muualta kuin Venäjältä kunnes tasapaino on saavutettu.
Ilmoita asiaton viesti
Aloita tästä – aivan ensimmäiseksi:
~ http://www.siltalapublishing.fi/kirja/226/ – Prof. Markku Kuisma
…
”25.4.2017 › Lehdistötiedotteet
Venäjän-kaupan barometri, kevät 2017: Venäjän-kauppa vetää taas – kaikki mittarit vahvasti plussan puolella … ”
~ http://www.svkk.fi/ajankohtaista/lehdistotiedottee… –
…
Lue tämä – niin luullaan vähemmän 😉
~ http://www.svkk.fi/wp-content/uploads/2017/04/Baro… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Hyvät linkit. Kertovat tilanteen: Suurimmat ongelmat
Suurimmiksi ongelmikseen Venäjän liiketoiminnassa yritykset mainitsivat useimmin Venäjän talouden epävakaisuuden, ruplan kurssin ja poliittisen tilanteen. Kevään kyselyssä erityisesti vientiä harjoittavat yritykset mainitsivat ruplan kurssin ongelmaksi aiempaa harvemmin viime kyselyihin verrattuna.
Hieman yli puolet (52 %) yrityksistä arvioi, että Venäjän protektionistisilla toimilla on ollut vaikutusta yrityksen toimintaan. Yrityksiin vaikuttavat muun muassa kotimaisten tuotteiden suosiminen Venäjällä ja paikallisen työvoiman käyttövaatimukset esimerkiksi kokoonpanotöissä.
”Yhä useampi suomalaisyritys kärsii Venäjän harjoittamasta protektionismista.” Protektonismia harjoittava maa ei voi olla hyvä kauppakumppani.
Piristyneet odotukset eivät ole näkyneet investointien määrässä viimeisen vuoden
aikana. 78 % yrityksistä ei ole investoinut Venäjälle.
Investointeja suunnittelevien yritysten osuus on aavistuksen laskenut syksyn barometriin verrattuna – huolimatta positiivisemmista odotuksista. 78 % yrityksistä ei aio investoida Venäjälle seuraavan 12 kuukauden aikana.
Suurimmat ongelmat Venäjällä:
1. Talouden epävakaisuus ja vähäinen kysyntä
2. Ruplan kurssi
3. Poliittinen tilanne/riski /sanktio
4. Lainsäädäntö, muuttuva/sekava/puutteellinen lainsäädäntö
Kiitos hyvistä linkeistä jotka kertovat koko totuuden Venäjän kaupasta !
Ilmoita asiaton viesti
Näytit sen vain esittävän hyvin tiukasti toinen silmä kiinni – et huomannut että ollaan liki kaikin osin nousujohteessa! 😉
jopa ruplan kurssi elpyy …
Ilmoita asiaton viesti
Onhan ruplan kurssi hieman elpynyt kun öljyn hinta on jonkin verran noussut, sitähän se seuraa kuin hai laivaa.
Ja aika vaatimatonta se nousu on ollut, ja ennakoidaan olevankin, mutta nousua kuitenkin.
https://knoema.com/mgarnze/russia-gdp-growth-forec…
Ilmoita asiaton viesti
Täatä lukusarjasta monet EU-maat ovat kateellisia —
Valtion velka – % BKT’ sta, vuosittain – alkaen 2007: 7.2, 6.5, 8.3, 9.0, 9.0, 9.7, 10.6, 13.0, 13.2, 12.9, 12.8 viimeisin lukuarvo Q1/2017
…
Ja tästä:
Valuuttavaranto, mrd. USD (sis. kulta) 476.4, 427.1, 439.0, 479.4, 498.6, 537.6, 509.6, 385.5, 368.4, 377.7, 424.0 – viimeisin arvo 8/2017
SP/BOFIT
Ilmoita asiaton viesti
Eikö kauppamiesten ja -naisten pitäisi olla kiinnostuneita juurikin markkinoista joihin ei mene tavaraa? Siellähän markkinamahdollisuudet ovat, eikä jo kypsytetyissä maissa.
Kaupan kai ei tarvitse olla tasapainossa per maa vaan mielummin ylijäämäistä kaikenkaikkiaan, vai kuinka? Myydään siis sinne missä on imua ja tuodaan sieltä mistä tarvittavaa löytyy sopivaan hintaan.
Tuskinpa siis meidän kannattaa lähteä energiaa hakemaan kalliimmalla ja epäluotettavemmilta toimittajilta. Venäjähän on ollut luotettavin ja edullinen energiantoimittaja.
Ilmoita asiaton viesti
Menit ytimeen – nyt jo tehdään paljon hiljaisesti kauppoja konsultteina Suomesta – yllättäen Kiinan ja Venäjän välille, lähinnä korvaten EU- ja US -pakotetuotteiden korvausta Kiinasta – mukavasti mainetta suomalaisille – ja hyvää fiilistä!
Ilmoita asiaton viesti
Oletko perehtynyt tähän –
~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/venaja-t… –
Pahin on ohitettu, lähinnä öljyn romahtaneen hinnan myötä. Kiina puskee voimalla Venäjän talouteen!
Ilmoita asiaton viesti
– Mitä vikaa Natossa muka on? kysyi P. Lipponen vielä järjissään ollessaan ennen Nordstream-korruptiokytkentäänsä. Nyt hänkin taitaa ’luulla’, että jäsenyys yllyttäisi Venäjän hyökkäämään Suomeen.
Mutta: Vastahan vähän aikaa sitten Putin itse teki täysin selväksi, ettei Venäjä koskaan hyökkäisi Nato-maahan ja piti ajatusta järjettömänä. Sitä se tietty onkin, koska Venäjä tuhoutuisi Liittoutuneitten vastahyökkäyksissä. Mutta Putin tietää myös niin kuin mekin tiedämme, että Venäjä voi kutakuinkin rauhassa hyökätä liittoutumattomiin naapurimaihinsa, eikä siitä seuraa juuri juustopakotteita kummempaa. Ja juustolavettejahan voi kuljetella puolustusliittoon kuulumattomien maiden rajojen yli yhtä hyvin kuin suolasäkkejäkin niissä kalkinvalkoisissa avustusrekoissa.
”Venäjä on neljännesvuosisadan aikana asevoimaa käyttäen tai sillä uhaten kaapannut neljältä rajanaapuriltaan seitsemän aluetta”, muistuttaa tutkija Jukka Tarkka. Ei yhdeltäkään Nato-maalta tosin kuten tiedämme. Muistamme kaikki, että liittoutumaton Georgia menetti Etelä-Ossetian ja Abhasian 2008 ja liittoutumaton Ukraina Krimin ja itäosiaan 2014 putinistisille isovenäläismiehittäjille, mutta Liittoutuneisiin kuuluvat balttinaapurimme ja Puola ym. eivät ole menettäneet…
P.S. Joitakuita muuten varmaan kiinnostaa myös tämä ystävyysseuravertailu: Suomi-Ruotsi-seura /Suomi-Venäjä-seura /Suomi-seura http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244649-v…
Ilmoita asiaton viesti
Tarkka ei ole ollut erityisen tarkkana maailman tapahtumien suhteen. Häneltä on päässyt lipsahtamaan ohi, että eteläosseetit, abhaasit ja krimiläiset halusivat ihan itse.
Toisaalta Tarkan laskutaitokaan ei ole kovin tarkka sillä tuossa oli vasta kaksi Venäjän naapurimaata ja neljä aluetta joista vain yksi on liittynyt Venäjään. Etelä-Ossetia ja Abhasia ovat itsenäisiä ja donbassilaiset haluavat eroon Kiovan vallankaappaushallinnosta. Lisäksi on Transnistria joka ei halua Moldovan eliitin kanssa liityä Romaniaan. Mitähän ne muut mahtavat olla?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkan kirjassa on nuo alueet varmaan lueteltu, sitaatissa oli vain lukumäärä ja nuo Georgia ja Ukrainan ryssäänryöstämät alueet nimineen ovat minun kommentointiani. Muistat varmaan, että Abhasia ja sekä E- että P-Ossetia ovat Georgian osia joissa vaan on ollut jonkin aikaa ryssäläisiä maahantunkeutujia mm. valhenimellä ’rauhanturvajoukot’ ja paikallisvestöä ajettu pakolaisuuteen vähän kuin meidän Karjalasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki nuo alueet olivat Neuvostoliiton osia — 😉
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliiton osia olivat myös Viro, Latvia, Liettua, Valko-Venäjä, Ukraina, Georgia, Karjala, Kuriilit, Königsberg/kaliningrad jne… 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos Suomi liittyisi Natoon, kansan suuren enemmistön tahdon vastaisesti – liittäisimme itsemme taistelukentäksi mahdolliseen suurvaltakonfliktiin – asemamme on erittäin kriittinen – jos katsoo kartaa, niin ymmärtää, vieressämme ovat niin Kuolan niemimaan str. ydinsukellusveneet kuin etelämpänä Pietarin puolustusvyöhyke –
Nyt voidaan kertoa liki täydellä varmuudella, että Talvisota syttyi paljolti kahdesta syystä – toinen on tuntemattomampi, se on se, että luovutimme Leningradin puolustusvyöhykkeen Blenheim-ilmavakoilukuvamme Saksalle ja Stalin sai tietää siitä 15.11.1939!
…
Putin on sanonut aika kyynishuumorilla:
” … Putin: ”Nato tulisi mielellään sotimaan Venäjän kanssa viimeiseen suomalaiseen sotilaaseen” … ”
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/putin… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Venäjä hyökkäisi liittoutumattomaan Suomeen, siitä seuraisi lännen nuhteita ja ruotsalaisten solidaarisuuskampanja. Edessä olisi myös juustopakotteiden rakennemuutos, koska Valion tuotteet olisivat nyt Venäjän sisämarkkinatuotteita maamme ’liityttyä’ itänaapuriin. – Jos Venäjä hyökkäisi Liittouttuneitten jäsenmaa Suomeen, hyökkäys torjuttaisiin nopeasti yhteisvoimin ja Venäjän hallinto vaihdettaisiin maan romahdettua. Suursotaa Nato vs. Venäjä ei tulisi, koska Venäjän armeija ei alkaisi taistella täysin ylivoimaisia Liittoutuneitten sotavoimia vastaan. Se olisikin täysin järjetöntä – Venäjä ei itse asiassa koskaan hyökkää Nato-jäsenmaahan, niin kuin Putin on selväsanaisesti sanonutkin. Muunlaiset naapurit ovat kyllä vapaata riistaa. Ukraina oli ja on liittoutumaton ja menetti siksi Krimin ja itäosiaan 2014, ja Georgia alueitaan 2008, jne.
Suomineito oli valitettavasti yksin ja liittoutumaton jouduttuaan Hitler-Stalin-liittouman joukkoahdistelun uhriksi 1939. Talvisodan ja koko Suuren isänmaallisen puolustussotamme 1939-44 ja itsenäisyytemme keskeiset käänteet kuvineen voit kerrata täältä https://www.viestihopeat.fi/karttoja-1921-42#aihep…
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen?
Suosittelen lukemaan hietalahden – ”Talvisodan salainen startegia” ja tutkimaan mitä Saksalle oli jo pidempään merkinnyt ”Mitteleuropa” —
~ https://de.wikipedia.org/wiki/Mitteleuropa –
.
Ilmoita asiaton viesti
Luetaan, kunhan ensin vaadit (julkisesti ja vakavastiotettavasti esim. suurlähetystöön kirjelmöiden) ryssämiehitystä ulos Viipurista ja Petsamosta ja Alakurtista jne…
Ilmoita asiaton viesti
Jopa Helsingin Sanomat on ymmärtänyt tasapainottaa yksipuolista uutisointia —
”Kiihkein Venäjän syyttely voi olla Venäjälle hyödyksi – pelon lietsonta voi johtaa meitä harhaan
Venäjän vaikuttamispyrkimysten havaitseminen on tärkeää. Mutta se voi olla meille myös haitaksi, jos havaintoja tarjotaan yliannostus ilman riittäviä näyttöjä. … ” -HS/Laura Halminen
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000537183… –
.
Palatakseni topicciin tuon tasapainon nimissä myös tälläisen näkökulman prof. Sixten Korkman —
”Miksi Paavo Väyrynen on väärässä
Suomen euroero olisi poliittinen pommi, joka järkyttäisi koko Eurooppaa. Sen jälkeen Suomen lähin ja kenties ainoa ystävä olisi Vladimir Putin, kirjoittaa Sixten Korkman. … ”
~ https://www.hs.fi/talous/art-2000002885454.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan pr. Niinistö veti tukensa pois myös monissa kohdin Jyrki Kataiselta. Sauli oli ikään kuin Pikku-urkki … 😉
.
~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710192200472… –
”Väyryseltä kova väite Niinistöstä uutuuskirjassa: Savusti kulisseissa Stubbia pois kokoomuksen johdosta … ” -Iltalehti
.
[08042014]
” … Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ilmoitti Ukrainan kriisin 7] ollessa median yksipuolisessa ryöpytyksessä – hoitavansa meille valtiona tärkeät asiat Venäjän kanssa, silloin kun se on tarpeellista. Soittipa Sauli jo heti alkuun Venäjän presidentti Vladimir Putinille –
… pääministeri Katainen myöhemmin toppuutteli EU-Bryssel -hengessään, ettei omavaltaisia irtiottoja katsota suopein silmin. Näinkähän Sauli Niinistö veti tukensa pois 8] Kokoomuksen puheenjohtajaksi runttaamaltaan Jyrki Kataiselta? … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/fantasioitu… –
.
Fantasioitu eroilmoitus Jyrki Kataiselta
Monien odottama ja ei niinkään yllättävä eroilmoitus oli jotenkin groteskia fantasiaa täynnä. ”Hallitus säilyttää toimintakykynsä, kansaa ei tarvitse laskea äänestysuurnille ja muutoinkin kaikki suuret päätökset ovat tehdyt”.
Jatkuipa sanailu vielä toimittajan ”rampa-ankka” toteamuksen jälkeen – ”On se aikamoinen rampa-ankka, kun se hoitaa vielä sote-sotkun 2] ja kunta-uuvuttamisenkin” 3] -osin pääministeri Jyrki Kataisen (Kok.) sanelemana, kun eroilmoituksensa pääministeriydestä ja Kokoomuksen puheenjohtajuudesta julkisuuteen antoi.
Jyrki halusi väkisin kuusilon 4], kun oli päästävä pääministeriksi pääministerin paikalle. Velkaa oli jo valtiovarainministerikaudella otettu urakalla 5], ja koko ministeriuran ajan Katainen otti/otatti valtionvelkaa lisää. Ennen ministeriuraa Jyrki oli puhunut ”tuulen tuomista rahoista” 6] …
Kokenut ulkoministeri, tohtori ja ekonomi Erkki Tuomioja (SDP) kertoi Naamakirjassaan, ettei löytänyt muutoin aktiiviseen blogiinsa mitään kirjoitettavaa Jyrki Kataisen erosta – tämä toteamus oli merkittävä ja piti sisällään sanattoman sanoman. Tuomioja on seurannut läheltä pääministerin toimintaa ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan jäsenenä – kuten virkaa tekevä presidenttikin.
…
Ilmoita asiaton viesti
” … Eversti Pekka Visuri ei keksi Natoon liittymiselle järkevää perustetta.
Kaksi kolmesta suomalaisesta vastustaa jäsenyyttä sotilasliitto Natossa, kun vain joka neljäs tukee sitä. Kokoomuspoliitikot ja Martti Ahtisaari kiirehtivät Suomea liittymään ”oikeaan viiteryhmään” ja saavat lausunnoillaan hyvin tilaa mediassa. Miksi propaganda ei tehoa?
Turvallisuuspoliittiseen keskusteluun pitkään osallistunut valtiotieteiden tohtori ja eversti (evp) Pekka Visuri katsoo Naton tekojen olevan sen epäsuosion takana.
”Nato on käynyt kylmän sodan jälkeen kaksi sotaa, Kosovossa 1999 ja 2001 alkaen Afganistanissa. Kosovon aikaan Suomessakin Nato-jäsenyyden vastustus kasvoi. Ilmiö toistui, kun Yhdysvallat aloitti hyökkäykset Afganistaniin ja Irakiin. Oivallettiin, että Nato-jäsenyyden myötä kasvaisi vaara joutua mukaan kaukaisiin sotiin”, Visuri tulkitsee Naton epäsuosiota gallupeissa. … ”
~ http://voima.fi/blog/arkisto-voima/ei-osu-eika-uppoa/ –
.
” … ”Venäjällä ei ole tarvetta hyökätä Suomeen puolustuksellisista syistä, jos siihen ei Suomen alueelta kohdistu toisten suurvaltojen sotilaallisen hyökkäyksen uhkaa. Tästä syystä Suomi kykenee pienentämään Venäjän potentiaalista turvallisuusuhkaa sotilaallisella liittoutumattomuudella ja huolehtimalla alueensa puolustamisesta”, Blombergs kirjoittaa. … ”
~ http://www.ksml.fi/kotimaa/Erikoistutkija-Natosta-Suomelle-ehkä-enemmän-haittaa-kuin-hyötyä/384449 –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoman on blogikirjoitukset ovat Venäjän narratiivin päätoimista markkinointia. Ummehtunut tuulahdus likaisenharmaalta 70-luvulta, jolloin Suomi oli rähmällään itäänpäin ja unohtanut Paasikiven perinnön: Idänkauppan osuus on pidettävä pienenä ja Neuvostoliiton vaikutusta yhteiskuntaamme on rajoitettava kaikin mahdollisin tavoin. Seuraus oli se, että pinnalle nousivat opportunistiset poliitikot, jotka kävivät ottamassa ohjeita Tehtaankadulta ja taloutemme syöksyi alaspäin Neuvostoliiton romahduttua. Teollisuutemme oli rakennettu idän kaupan tarpeita varten. Olisi kyllä hyvä, että täällä ymmärrettäisiin se, ettei Venäjä juuri poikkea Neuvostoliitosta. Edelleen kauppapolitiikka osa valtapolitiikka – siis toisin kun meillä täällä lännessä.
Väyrynen on nyt vain juuri tuon ajan politiikkoja ja ilmeisesti myös pysyy sellaisena. Tuo ehkä vain väriä vaaleihin, mutta Siihen se sitten jääkin. Muutamaa uskollista lukuunottamatta aika harva häntä enää kaipailee. Eletään onneksi toisenlaisia aikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei ollut enää 1975 jälkeen rähmälleen mihinkään suuntaan – tuolloin alkanut status quo paukautettiin julkiseksi ja hyväksytyksi puolueettomuudeksemme ja itsenäisyytemme huippuhetkeksi, kun Urho Kekkosen nuija päätti ETYK -kokouksen.
Olimme saaneet nuo kullanarvoiset puolueettomuus- ja täydet itsenäisyyshyväksynnät niin lännestä kuin idästä – korkeimpien päättäjähenkilöiden myötäosallistumisella.
Nyt olemme rähmällämme Yhdysvaltoihin … pyristelemme sellaisesta irti vähemmistöpoliitikkojen voimin, joka on kansallinen todellisuus ja tosiasia – olemme me niin idästä kuin lännestä ja sijaisemme lännen ja idän vedenjakajalla.
Emme ole enää myöskään itsenäinen valtio.
Ilmoita asiaton viesti
Rähmällään oltiin – ei se siitä miksikään muutu vaikka pieni vähemmistö toisin väittääkin. ETYK- kokous oli tietenkin jo dementian alkuoireista kärsineelle Kekkoselle suuri hetki. Samoin Neuvostoliitolla joka sai näin sementoitua Itä-Euroopan miehityksensä. Kremlissä naureskeltiin ihmisoikeusjulistukselle – jotkut itäblokin ihmiset kun luulivat sen tarkoittavan heitäkin. Suomalaiset valtuuskunnat ramppasivat ympäri maailmaa erilaisissa neukkujen masinoimissa tilaisuuksissa. Valtuuskunnat väänsivät loppukommunikeoita neukkujen kanssa yrittäen säilyttää edes hitusen riippumattomuuden rippeitä. Lännessä tiedettiin meidän todellisuudessa kuuluvan itäblokkiin, samoin idässä. Puolueettomuutemme oli tyhjä lause vailla todellista sisältöä. Yliopistoissa perustettiin innolla marxilais-lenininistisiä opintopiirejä jotka kuivuivat kasaan todellisen sisällön puuttuessa. Helsingissä ihmeteltiin täysiä Ikarus-busseja, joiden ikkunoista toppatakkiset neuvostoturistit katselivät hämmästyneenä ympärilleen bussin suunnatessa kohti Maximarkettia, josta käytiin ostamassa muovikasseja. Suomessa marssittiin Efta- sopimusta, Vietnamin sotaa ja euro-ohjuksia vastaan. Neuvosto-ohjukset sen sijaan jätettiin rauhaan, KGB sai rauhassa passitta väärinajattelevia mielisairaaloihin, loikkarit palautettiin vähin äänin takaisin, itäblokin valtoissa tapahtuneet kurinpalautukset ohitettiin. Freud Marx Engels et Jung lauloi että hetken eli tsekkiläinen itsekkyys. Melkoinen oli meno.
Ilmoita asiaton viesti
Parasta aikaa — !
TORSTAINA, MAALISKUUTA 13, 2014
Kansalaisen paras kausi elettiin Kekkosen aikana!
”Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa oli eletty” -lainaus
Urho Kekkosta 1] on hänen kuolemansa jälkeen paljon arvosteltu (ennen ei uskallettu) sekä kiitetty että moitittu. Kun on haukuttu, niin arvosteluperusteina ovat olleet vallanhimo, mahdolliset KGB-kytkennät, puuttuminen asioihin, jotka eivät päämiehelle kuuluneet; adjektiivit häikäilemätön, ja juonitteleva ovat myös olleet käytössä.
Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa on eletty. Ihmisillä oli töitä 2], tulevaisuudenuskoa 3], eikä puhuttu valtionvelasta 4] , ts. kansalla meni hyvin.
Jos presidentin kautta arvioidaan, niin mielestäni tärkeimmät kriteerit ovat alaisten hyvinvointi ja suhteet ulkovaltoihin. Ne olivat hänen kaudellaan kunnossa.
Rivikansalaiselle on yhdentekevää vaikka johtaja olisi liitossa itsensä paholaisen kanssa, jos hän kykenee hoitamaan tehtävänsä kansalaisten edun mukaisesti. Hirvittävää ajatellekin, että joku nykyjohtajan kyvyillä varustettu olisi paiskattu tilanteeseen, johon Kekkonen joutui heti kautensa alussa:
Yleislakko, voimakas ja arvaamaton itänaapuri 5], joka oli aina otettava huomioon ym. Silloin tarvittiin valtiomiehen taitoja. Niin kuin monesti myöhemminkin. Hän jätti kuitenkin hyvinvoivan valtion seuraajalleen.
Mutta onhan meillä toki vertailupohjaa, jo toinen presidentti hänen jälkeensä. Nytkö ovat asiat kunnossa? Kansalla ei kuitenkan taida mennä hirveän hyvin. Vai meneekö?
KAARLO NORDLUND [C]
Ulvila
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/kansalaisen-… –
.
Linkkikokoelma:
5] Arvaamaton itänaapuri? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/suomalainen-… –
5] Venäjän ja Suomenniemen yhteistä historiaa ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/venjn-ja-suo… –
EXTRA
Presidentti Urho Kaleva Kekkosen viimeinen Uudenvuodenpuhe 1981 – viimeinen voimamies ja karisma, jota kansalaiset arvostavat tänään – ja moni kaipaa valtiovallalta sellaista otetta, mikä oli Urho Kekkosen malli yli 20 vuoden ajan ~ http://youtu.be/EcTAB8FlL3M – [yt]
Kuinka itsenäisiä olemmekaan tänään ja entä eilen?
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/kuinka-itsen… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Wilenius maalailee kauhukuvia muinaisista ajoista. Itse nuo ajat kokeneena muistan ne toisin.
Silloin yhteiskunnalliseen keskusteluun mahtui paljon enemmän erilaisia mielipiteitä kuin nykyisin. Eduskunnassakin oli väkeä G.C.Ehrnroothista, T.Junnilasta ja E.Lattulasta V.Vennamon kautta T.Sinisaloon ja kmpneihin. Nykyisin eliitin kanssa erimieltä olevat leimataan trolleiksi kun on rähmälläänoloa jos ei pyllistä.
Ilmoita asiaton viesti
… On hyvä muistaa, että mielipidetiedustelut toimivat myös varoituskelloina – omille. Keskustalaiset ovat herkkiä ”kertomaan kalluppien” kautta omilleen, että parantakaahan juoksuanne, ja antavat mielipideäänensä esimerkiksi Kokoomukselle.
Tutkimuksessa saattaa Keskustan osalta näkyä myös niin sanottu Paavo ilmiö, sillä moni peruskeskustalainen saattaa ”ikävöidä” Väyrystä, ja näin antaa äänensä tiedusteluun käyttämättä.
Siniset ovat nyt jo muutaman kyselyn jälkeen vakiintuneet virhemarginaalin alle; loikkarin tie ilman poikkeavaa tavoiteohjelmaa, on ohdakkeinen tie – suomalaiset eivät pidä ”pettureista”, jotka takertuvat ministeri-audien ovenkahvoihin.
Kokoomuslaiset taas maallisen omaisuuden vartijoina ovat uskollisia erinomaisuudelleen. Natokannatus ja kokoomuslaisuus kulkevat aikalailla käsi kädessä.
Demarikannattajat taas haikailevat jotain menneisyydestä, uudistusta, sillä osa vaaleanpunaisista ei enää tuloiltaan ole ”entisaikojen tovereita”. Karttuva omaisuus maallistaa toverihenkeä kykyilemään omistuspuolueen kannattajaksi 😉
.
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005417380.html –
” … Sdp on aiempaa selkeämmin toiseksi suurin puolue. Vihreiden ennätyssuosion hiipuminen jatkuu … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
220 kommenttia – lopputulos kutistetaan niin lyhyeksi kuin suinkin, saamme yhden sanan, jolla tavoite kuvataan:
TASAPAINO
Se on siinä!
Ilmoita asiaton viesti
Presidentinvaaleista 2018 tulee Nato-vaalit, sillä valittavalla presidentillä on suuri vaikutus siihen, että kansan suurenemmistön tahto toteutuu —
… nyt tyhjennetään pajatso, kiihkeimmät natouskovaiset selittelevät, ettei kansa ole puhunut ja ymmärtänyt Natosta juuri mitään – se on suorastaan räikeä valhe – ja niin kuumana jo natottajat ovat, että turvautuvat sellaisiin väittämiin, joihin kansakunta rauhoitellen jyrähtää:
”Puhu sinä, ME pidämme hevosta!”
…
LAUANTAINA, TOUKOKUUTA 28, 2016
Suomea viedään vähittäin ujuttamalla Natoon
(Kansallinen Kokoomus tai ainakin puheenjohtajakandidaatti Elina Lepomäki ilmoitti nyt rehdisti ja suorin sanoin – Suomi Natoon jo lähivuosina |1. Kansanäänestys halutaan ohittaa synkimpien kokoomuskoppalakkisten osalta |2, asialla tiukasti natottavat: kansanedustajat Ilkka Kanerva, Ben Zyskowicz ja Pertti Salolainen ja eduskunnasta pudotettu Kimmo Sasi)
…
|1 Natoon ~ http://yle.fi/uutiset/lepomaki_suomi_voi_paattaa_n… –
|1 Suomi Natoon ~ http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kokoomus-veisi-… –
|1 Presidentti Niinistö toppuuttelee vikuroivia kokoomuslaisia ~
http://www.hs.fi/politiikka/a1464399735572 –
|2 Hyytävä Kokoomuksen äärilaita ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… –
[ … kansalainen Erkki ihmettelee voimallisesti miten pieni ja käytännössä noin 13 prosentin puolue (äänestysoikeutetuista) voi runnoa noin uhmakkaasti kansakuntaamme taistelualustan uhan alle, johon rajanaapurimme Venäjä on jo ilmoittanut Naton suurimmaksi uhakseen …
… kansalainen Liisa oivalsi, että Kokoomuksen on lisättävä nykyistä noin 17 prosentin kannatustaan Naton kannattajilla, joita on noin kymmenen vuoden mittausjaksolla 17 – 27 prosenttia – nykyään noin 23 prosenttia, ja noissa olisivat he, jotka voisivat nostaa Kokoomuksen jälleen SDP’ n kantaan kannatusmittauksissa … ]
Suomi on elänyt yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa
Meillä oli parjattu YYA-sopimus, joka oli todellisuudessa taloudellinen ja sotilaallinen menestys. Edes YYA ei pakottanut meitä ajopuuksi ydinasevallan edessä – torjuimme ystävällisesti Neuvostoliiton halut tulla harjoittelemaan maahamme sotavoimillaan.
Nyt USA kutsututti itsensä kolmella aselajillaan – lähimmillään aivan Venäjän rajalla – F-15 taistelukoneet näyttämään yhdysvaltalaista voimaa. Emme kyenneet kieltäytymään, koska mitä ilmeisimmin allekirjoitettu Nato – Isäntämaa pöytäkirja |3 velvoitti meidät hyväksymään vierailupyynnön. YYA’ n aikana ei tarvinnut näin toimia.
Lämpimät tosiasiat
Suomessa kansakuntamme on aina vastustanut Natoa, kaikissa mielipidetutkimuksissa, jotka ovat edustaneet hyväksyttyjä ja arvostettuja mielipidetutkimuksien sääntöjä. Vastustus on ollut lisäksi aina yli 50 prosentin luokkaa. Naton kannattajia on taas ollut keskimäärin 22 prosenttia.
Jatkuu linkin ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/suomea-vied… – alta.
..
Ilmoita asiaton viesti
Lainaan sotaveteraanin luvalla —
” … Yrjö Saraste
Konalantie 00390 Helsinki
Mielipidekirjoitus 24.10 2017
Presidentin valtaa tulisi lisätä.
Suomi Natoon pikimmiten ja ulkopolitiikan johtajan mantteli pois presidentiltä näin vaatii entinen suurlähettiläs Hannu Himanen.
Nykyisen perustuslain mukaan ulkopolitiikkaa johtaa presidentti yhteistoiminnassa hallituksen kanssa.
Ongelma on nykyisin se, että presidentti ei kykene tiiviiseen kanssakäymiseen muiden EU-johtajien kanssa. Koska EU:n huippukokouksissa Suomea edustaa pääministeri.
EU-jäsenyyden oloissa ainoa oikea ratkaisu olisi Himasen mielestä siirtää ulkopolitiikan johtajuus kokonaan pääministerin johtamalle hallitukselle.
Natoon tulisi Himasen mielestä liittyä ilman kansanäänestystä – päätös olisi vaaleilla valittujen päättäjien vastuulla.
Vastustan ajatusta riistää presidentiltä valta. Päinvastoin hänen valtaansa tulisi lisätä. Hänellä tulisi myös olla mahdollisuus tarvittaessa hajottaa Eduskunta ja määrätä uudet vaalit. Kansan tulee saada valita presidentti edelleenkin suoralla vaalilla. Kansa ei varsinaisesti valitse pääministeriä, joka lisäksi nimittämisensäkin jälkeen säilyy puoluejohtajana.
Yrjö Saraste …”
Ilmoita asiaton viesti
Paavo pesi hienosti ala-arvoisesti toimineen ”tähtitoimittaja” IS-Timo Haapalan Sanomatalon presidenttimessuilla. Kuka katsoi kuunnellen toimittajan työskentelyn puolihysteerisine naurahduksineen, arvaa Paavon saavan heti avauksestaan paljon ääniä, sillä Suomen kansa ei pidä parjaamisesta ja aiheettomasta riekkumisesta, varsinkaan iltapäivälehtitoimittajalta. Täysi tuki Väyrysen kampanjalle! Kiintoisaa oli myös se, että tänään 35000 kansalaista valitsi presidentti Urho Kekkosen merkittävimmäksi presidentiksemme. Kekkonen loi ilmiön suomalainen puolueettomuus ja saavutti itsenäisyyden huippumme vuonna 1975. Uskon vakaasti, että Paavo on Urhon jalanjäljillä, kun uusi vuosisata on nyt näin Väyrysen presidenttikampanjalla avattu!
…
Ilmoita asiaton viesti