*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Sipilällä hätä kädessä – Väyrynen tasapainottaa

  • Tämä jako tehdään nyt uudestaan - pm. Juha Sipilällä hätä kädessä - meneekö "ukko vaihtoon?"
    Tämä jako tehdään nyt uudestaan - pm. Juha Sipilällä hätä kädessä - meneekö "ukko vaihtoon?"
  • Väkevästi kirkas kansakuntamme jyrähdys natouskovaisille - "puhu sinä, me pidämme hevosta!" **
    Väkevästi kirkas kansakuntamme jyrähdys natouskovaisille - "puhu sinä, me pidämme hevosta!" **
  • Nato-johtaja USA vaatii lisää rahaa aseisiin, hyökkäyskykyyn ja sotiin maailmalla - muun muassa Afganistaniin! ***
    Nato-johtaja USA vaatii lisää rahaa aseisiin, hyökkäyskykyyn ja sotiin maailmalla - muun muassa Afganistaniin! ***
  • Kansakuntamme tahto näkyy tässä hyvin - ei tarvitse enempi sanoja!
    Kansakuntamme tahto näkyy tässä hyvin - ei tarvitse enempi sanoja!

Keskustan kannatus on alamaissa, sen kertoi muun muassa Helsingin Sanomien mielipidetiedustelu puolueiden kannatuksesta. Juha Sipilä kehottaa Paavo Väyrystä eroamaan Keskustasta.

 

Tämä erokehote ei ole lainkaan kohentamassa Keskustan kannatusta – pikemminkin tuomassa keskustalaisten mukaantuloa Väyrysen kansalaiskannatukseen, joka johtaa viralliseen presidenttiehdokkuuteen 2018!

Keskustan kenttäväki yhdistyi vuoden 2012 presidentinvaaleissa – noin puolimiljoonaa ääntä Väyryselle. Nyt herää kysymys, miksi pääministeri Sipilä tarttui hätänsä hetkellä väyryskorttiin, ajatellen ehkä, että erovaade lisää Keskustan kannatusta [?]

Ei, näin se ei tee. Kansa ja keskustakenttä vaatii jämäkkyyttä – nyt tuo jämäkkyys Suomea tasapainottavana tekijänä on Paavo Väyrysessä, joka haluaa luoda Suomelle roolin tänne idän ja lännen vedenjakajalle, sillä kansakuntamme ei halua olla kallellaan mihinkään ilman suuntaan – eikä halua Natoon ---

 

Juha Sipilän vaade Väyryselle, että erota itse itsesti,

[ ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005418713.html - ]

… koska Keminmaa paikallisyhdistys ei sitä tee – Väyrynen on kiinnepiste ja vakaa tasapaino erityiseen maantieteeseemme, jolle me emme mahda mitään muuta kuin vakaina henkilövalintoina vaikuttaja-asemiin. Tämä tiedetään erityisen hyvin Lapin läänissä, jossa on syntymässä kansanliike kannatuskorttikeräykseen Paavo Väyryselle.

 

Kommentti linkkikirjoitukseen:

”Kun katsoo Kansalaispuolueen sääntöjä, on helppo sanoa Väyrysen olevan oikeassa. Sipilällä on hätä kädessä, Keskustan kannatus laskee ja "laitetaan ukko vaihtoon", on jo lähtölaskennassa.

Väyrynen olisi ollut Keskustan presidenttiehdokkaana parempi, uskottavampi ja pätevämpi kuin Matti Vanhanen, sinällään Matissa ei ole mitään vikaa ... Nyt kerätään urakalla Paavolle kannatuskortteja! Edellisissä presidentinvaaleissa 2012 Väyrynen yhdisti Keskustaa – nyt koko kansakuntaa!”

.

Lisäkommentti ylläolevaan:

”Sipilä pelkää, että Keskustan kenttä siirtyy äänestämään Väyrystä Vanhasen sijasta, jos ja kun Paavo saa kansalta > 20.000 kannattajan hyväksytyt kortit! ”

 

Lisää lehtileikkeitä - 2

[ ~ https://yle.fi/uutiset/3-9895357 - ]

Kommentti ylläolevaan:

”... Ensinnäkin Väyrynen ei ole vielä pykälien mukainen presidenttiehdokas, nyt kerätään vaadittava kansalaisyhteisökannatus, jotta ehdokkuus saa virallistuksen. Kansa on nyt liikkeellä, sillä Suomi tarvitsee ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan tasapainon [E. Paavo on vaaka, joka on stabiili ja luo vakaimman turvallisuusympäristön tulevana presidenttinä, täällä idän ja lännen vedenjakajalla.

Kannustan kaikkia valitsemaan turvallisen huomisen, ilman lännen sotaliittoa, Natoa, ja ryhtymään kansalaisliikkeeseen, kun kerätään yli 20.000 hyväksyttyä Paavon kannatuskorttia, vielä ennen 6.12.2017!”

[E ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244716-paavo-vayrynen-tasapainottaa-suomen-idan-ja-lannen-valiin – [232 lk]

 

...On kansakuntamme etu, että Väyrynen on presidentivaaleissa toisella kierroksella istuvan Sauli Niinistön kanssa – näin syntyy varmasti syvällinen ja ammattimainen kriittisvakava keskustelu, missä Suomi on seuraavien kuuden vuoden aikana! Me ansaitsemme sen …

 

Miksi näin? Vastaus on helppo ja kansalaiset hyvin monin osin tietävät sen,

… että Niinistön pätevyys on sitä luokkaa, että se vaatii todellista osaamista erityisesti ulko- ja turvallisuuspolitiikan osalta, sillä olemme astumassa natovaaleihin ja siinä ollaan kohtalokkaasti ja mahdollisesti Niinistön johdolla viemässä kansakuntaamme Natoon, jota me tavalliset ylivoimaisena enemistönä olemme vastustaneet jo yli 10 vuotta.

Nyt on haettava varmuus, että kansakuntamme turvallisuusnäkökulmat asettuvat sellaisiin käsiin, joihon luotetaan kaikilta ilmansuunnilta – vieläpä siten, että meidät luottamuksella unohdetaan sotilaallisena objektina ja taistelualustana. Sodan etuvartioksi joutuisimme vääjäämättä suuren uhan kanssa, mikäli vähemmistöpoliitikot Kokoomuksen johdolla jenkaavat meidät Natoon.

Nyt on käsillä se täysin todellinen valinta estämään uhkaava tulevaisuus lapsillemme ja lasten lapsillemme! [*

 

PS

Paavon valiintuminen presidentiksi ratkaisee myös tämän olla jäsen – ei olla jäsen dilemman, sillä valittu tasavallan presidentti on aina luovuttanut edustamansa puolueen jäsenkortin/ (jäsenkortit) takaisin puolueelle/ (puolueille) ja ryhtynyt tämän jälkeen koko kansan presidentiksi. Toisaalta Kansalaispuolue on kaikkien puolue – johon myös muut puolueet voivat liittyä – eikö?

 

[* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/01/nato-uskovaiset-lataisivat-suuren.html - Tämän julkistuksesta tulee täyteen 10 vuotta, kun meillä Suomessa käydään kiivasta presidentinvaalitaistelua paikasta Presidentin linnaan, joka toivottavasti takaisi kansakunnallemme vakaan ulko- ja turvallisuuspoliittisen elinpiirin – myös lapsen lapsillemme!

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 154299

 

DOC vakaa_väyrynen_22102017.doc – OpenOffice Writer

PVM 22102017

 

572_5049

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (127 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Sinällään fiksu ja yritteliäs pm. & pj. Juha Sipilä yrittää nyt hädässään väärää keinoa. Ei kannattaisi hajottaa Keskustan kenttäväkeä enempää, mieluumminkin sovitella, sillä Paavolla on varmasti edelleen omat kannattajansa Keskustan kenttäväessä. Olisiko Jarmo Korhonen entisenä Keskustan puoluesihteerinä valmis hommiin - sovittelijaksi, sillä tämä Sipilän erovaade hajottaa entisestään Keskusta puoluetta.

~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs-va... -
.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Ainakin Venäjä olisi mielissään Väyrysen voitosta! Pienenä maana meidän on valittava kuulummeko lännen yhteisöön vai Venäjän. Emme voi olla kuulumatta mihinkään. Venäjä suurvaltana päättää sisäisistä asioistamme, jos hylkäämme lännen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suurin virhe tässä onkin tuo ihmeellinen luulo, ettemme voisi olla erillinen Pohjolan "sveitsi", me olemme niin historiallisesti, kulttuurillisesti, kielellisesti jopa uskonnollisesti niin itää kuin länttä - meillä on paljon henkistä munaa tunnustaa todelliset tosiasiat ja jättää luulot ja epärealistiset osavähemmistön haaveet sikseen. Se, että olemme osaksi 'läntinen tapa elää taloudessa' - on myöskin tosiasia - ja hyvä niin, se sopii meille paremmin ... Suurin voimamme on suomalaisuus, joka hyväksyy erikoisen "niemellä" toiset sanovat "saarella" asumisen, mihin liittyi aivan erityisiä suhdekuvioita itäiseen naapuriimme ---

...
"Sveitsittymisemme!" ---
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoi... -
.

"EU-joustavoitettu sveitsittymisemme!
Suomalainen ’sveitsittyminen’ aluillaan, ja osakeino pelastaa Venäjän kasvot?

( …EU- Eurooppa odottaa, mitä on, tässä epävirallisesti rauhanmahdollisuuksien tunnusteluksi tituleeratusta tapahtumasta odotettavissa – miksi presidenttimme valikoitui ja mitä kansalaisten taholta oli toivottu 1] … )

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö matkusti Sotshiin tapaamaan Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia. Samaan aikaan näyttää siltä, että Itä-Ukrainassa separatistit ovat jäämässä häviölle USA:n aseistamalle ja rahoittamalle Kiovan armeijalle.

Edelleen samaan aikaan Ukrainan rajan on ylittänyt venäläisen humanitäärisen avustuskolonnan etujoukot – varmistukseksi ja suojaksi, jottei kolonnaa ryöstetä tai pommiteta – jotta avustukset saadaan niitä tarvitseville eli Itä-Ukrainan siviiliväestölle, lähinnä venäläismielisille. Olihan Putin luvannut huolehtia ”omistaan” rajojen ulkopuolellakin.

Onko nyt tapahtumassa venäläisen ruletin viimeinen jakso – 2]

suuri bluffi, vai onko niin, että avustussaattue onkin oikeasti viljaa, juomaa, lääkkeitä, generaattoreita ja niin edelleen …? Jos näin, niin nyt ei ole aikaa jaaritteluneuvotteluille – ’juupas - eipäs’. Nyt ei ole aikaa pohtia ylpeyttä ja kostonhimoa – kostoa Kiovalta ja ylpeyttä Moskovasta. Siviilien hätä ei enää odota Luhanskissa ja Donetskissa! ... "

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Käyppä Ilkka Minskissä katsomassa millaista on olla Venäjän sateliitti. Suosittelen!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Me emme ole satelliitti ja meidän tehtävä on vaalia erinomaisia ja luottamuksellisia suhteita kaikkiin rajanaapureihimme - meitä ei voi verrata muihin, meillä on erityisasema, kuten istuva presidenttikin on hyvin oivaltanut :)

...
Huolehdimme, ettei maahamme tule miltään ilmansuunnalta taistelu- ja rynnäköintisotavoimia, luomaan edes epäsuoraa uhkaa millekään rajanaapurillmemme.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tämä Väyrysen "ristiretki" omaa puoluettaan kohtaan olisi jäänyt näkemättä jos Sipilä olisi nimittänyt Väyrysen hallitukseensa. Väyrysen kyltymätön vallanhimo ja pakottava tarve olla aina oikeassa, siitä tässä arvottomassa näytelmässä on kyse.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Oletko Arto tavannut keskusteluin Väyrysen - kasvotusten?

...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Olen, vuosia sitten ja tunnen entisiä ja nykyisiä kansanedustajia jotka Väyrysen kanssa ovat eduskunnassa istuneet ja kaikkien näkemys Väyrysen persoonasta ovat yhtenäisiä siitä millaiseksi hänet kuvailin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Suomessa on mielipiteen vapaus - perusteletko kuitenkin vaikka hiukan väitteitäsi - on myös täysin toisenlaisia ajatuksia- paljonkin, tunnen sellaisia kansanedustajia ja nimenomaan kansalaisia - paljon, hyvin paljon :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

EKSTRA

... Eero Heinäluoma edustaa yhdessä Erkki Tuomioja ' n kanssa tältä osin demareiden terävintä järkeä ja kärkeä - kansakuntamme eduksi ja hyödyksi täällä idän ja lännen vedenjakajalla. Uskoisin vakaasti Suomen toiseksi kokeneimman ulkoministerikokemuksen omaavan Paavo Väyrysen hyvin komppaavan tämän demari parivaljakon kanssa, ainakin tuon topic jutun osalta. Olemme menossa tammikuussa 2018 presidenttiä valitessamme samalla natovaaleihin. Kansakuntamme suuri enemmistö on vastustanut systemaattisesti Natoa jo yli 10 vuoden ajan. Kokoomus sen sijaan olisi viemässä Suomea Natoon, jopa ohittamalla kansanäänestyksen aiheesta!

~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005418750.html -

" ... Eduskunnan Venäjä-ystävyysryhmän puheenjohtajan Eero Heinäluoman (sd) mukaan Suomessa on nykyisin kaksi päinvastaista koulukuntaa Venäjä-suhteiden hoitamisessa.

– Toinen koulukunta lähtee siitä, että ollaan Venäjän kanssa niin hyvissä väleissä kuin mahdollista - tai niin hyvissä väleissä kuin uskalletaan. Toinen lähtee vuorostaan siitä, että ollaan Venäjän kanssa niin huonoissa väleissä kuin mahdollista tai kuin uskalletaan, Heinäluoma muotoili ... "

.

Käyttäjän tepimast kuva
TEUVO MAST

Eipä ole taidot maailman politiikassa kovinkaan korkealla tasolla saattaa hyvinkin lentää puhj paikalta seuraavalla kerralla terv tepivaari

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sipilän kunniaksi on todettava hänen oma toteamus, että ellei homma toimi, niin "ukko vaihtoon!"

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Kannattanee palata asiaan sitten kun kannattajakorttikeräys on päättynyt. Joko selitys on valmiina, miksi ei onnistunut? Mediapeliä? Natottajat kampittivat?

Väyrynen on suomettuneisuuden ajan ikoni, oikein riemuesimerkki miten jotkut pönkittivät henkilökohtaista poliittista uraansa verisen diktatuurin avulla pienen maan etuja vastaan. Sellaisella ei ole mitään käyttöä 2010- ja -2020 -lukujen Suomessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kannattajakorttikeräys on täysillä päällä - se on haastavaa täydessä talkoohengessä, ei ole suuren puolueen voimavaroja ja vähintään epäsuorasti puoluekoneiston ja puoluetukien mahtavia voimavaroja - vain kansalaiset ja heidän ahkeruus!

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Siinähän niitä selityksiä jo tulikin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Ei selityksiä, vain toteamuksia todellisuudesta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kuinka ihmeessä melkein tuntematon Arto Lahti sai 2006 presidentinvaaleissa kannattajakorttinsa kokoon;)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #14

Väyrysen ongelma taitaakin olla että hänen taustansa kyllä tunnetaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

On totta - tausta tunnetaan, niin hyvine kuin huonoine puolineen. En ole yli 40 vuoden kokemuksella löytänyt täysin "nuhteetonta" poliitikkoa, eikä kansa sellaista kaipaa, koska se on harvinasempi kuin TVH-miehen hiki ;)

Väyrysen etu ja voima on juuri tuo, ettei jätä ketään kylmäksi.

Nyt on kysymys Suomen ja suomalaisten pitkän jänteen edusta, hyödystä ja ulko- ja turvallisuuspolitiikan onnistuneista ratkaisuista ja Väyrynen, jos kuka, ymmärtää erityisen asemamme täällä "niemellä", millä asumme - meitä ei voi verrata - ei Norjaan, ei Ruotsiin, ei Viroon jne ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

"En ole yli 40 vuoden kokemuksella "...?

Mitä tuo "kokemus" oikein on? Olit toki 70-luvun alussa mukana silloisessa opiskelijapolitiikassa ja 2011 & 2015 eduskuntavaaleissa ehdokkaana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Olen seurannut (ulko)politiikkaa tiiviisti tuon 40 vuotta - suhdeverkostoon on kuulunut ja kuuluu paljon poliitikkoja ja olen käynyt erityisesti keskusteluja maailmanpolitiikan osalta näkökulmapohdintana idän kanssa - kohta 20 vuotta. So. uuden aallon yhteiskuntakehitystä ja maailmanpolitiikan vaikuttavuutta - nousten pienestä suureen ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Systemaattinen työ, mainosraha, taitavat verkostot, ja liike-elämän tuki sekä innokkaita kerääjiä, joko erikseen tai yhdessä joidenkin organisaatioiden kanssa. Oppilasmaailma oli suureksi hyödyksi Artolle ;)

...
Jos luet tämän linkin alta, niin se voisi avata tilannetta! ;)
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Arto_Lahti -
.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Ilkka Luoma

20 000 kannattajakortin kerääminen on lasten leikkiä ja mahdollista parissa viikossa- jos on kannatusta. Niinistön kannattajakortit 156 000 kappaletta kertyivät kolmessa kuukaudessa. 13 000 kannattajakorttia viikossa.

Paavo Väyrysen kannattajakorttien keruu on yhtä yksinkertaista kuin Niinistöllä oli. Kannatuksen voi antaa netin kautta.

Kolmas valitsijayhdistyksen kautta presidentiksi yrittävä, Ilja Janitskin, ei ole kertonut kannatuskorttiensa määrä. Janitskin on vangittuna Andorrassa. Janitskin saattaa syödä Väyrysen kannatusta !

Paavo Väyrynen ei näytä itsekään enään uskovan tulevansa valituksi presidentiksi. Hän on ilmoittanut siinä tapauksessa pyrkivänsä pääministeriksi Kansalaispuolueensa ehdokkaana. Sehän periaatteessa tarkoittaa, että Paavo Väyrysen Kansalaispuolue saa tulevissa eduskuntavaaleissa eniten ääniä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Kaima, kaikki riippuu kerääjien määrästä, organisoinnista ja systemaattisuudesta - Saulilla oli tukenaan koko Kokoomuksen tehokas ja kovaan kuriin tottunut koneisto - toki vapaaehtoisina, ja ilman virallista palkkaa/ palkkiota -

Kokoomus on suuri puolue ja sillä on erinomaiset verkostot - kuten olisi Keskustakin puolueorganisaationa.

Ohi pöytäkirjan voisin todeta, että Keskusta teki virheen, kun ei nimennyt Väyrystä Matti Vanhasen sijasta! Sinällään Matti on aivan ok - mutta nyt on kysymys todellisesta ulko- ja turvallisuuspolitiikan osaamisesta, ja Väyrynen on ainoa, joka laittaa Saulin todella koville - toisen kierroksen kahden väittelyissä - toki asia- ja kunnioitushengessä!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #22

Saukolla on takanaan kansanliike - ei Kokoomus. Tämä kannattaa huomata. Sitoutumaton kansanliike Saukon tukena on paras vaihtoehto, mitä kertoo nuo kannattajakorttien määrä: niitä on lähes neljä kertaa Kokoomuksen jäsenmäärä.

Tuo valinta on herättänyt närää määrätyissä piireissä, koska Saukon suuri suosio ei kulminoidu suoraan hänen entiselle puolueelleen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Kokoomuksen käytännön tuella - keräyspaikkojen mahdolliset vuokrapaikat, teltat, tarjoilut yms ... kysely tehty Kokoomuksen puoluetoimistoon - median kautta - saa nähdä saadaanko vastaus :)

Tuo kaikki on täysin laillista - erityisesti organisaatiojunailu - Kokoomus osaa kovankin organisoinnin ("tujusmi" on edelleen voimissaan - lähdönkin jälkeen ;) ... - paremmin jopa kuin Keskusta! Sekään ei ole laitonta - vaan ominaisuus, joka helpotti keräystä - ja lopuksi on selvää, että istuva presidentti saa ihmiset liikkeelle, siksi hyvää työtä Sauli on tehnyt ja kuunnellut kansan ääntä hyvin tarkkaavaisesti! :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #37

No kun ei - kansalaisliikkeeseen osallistuu paljon kokoomuslaisia, mutta suurin osa on muita. Kokoomus ei ole millään muotoa mukana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Odotamme puoluetoimistolta vastausta medialle. Kävin muutamissa keäräyspaikoissa ja jäi selkeä kuva kupletin juonesta ;) ... En väitä mitään - vaan on kiva nähdä mitä vastataan - toisaalta voidaan kysyä Lassilan Benkulta - hän on rehellinen poliitikko - kokoomuslaisittain ;) Ja rehellinen natottaja!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #63

Kannattaa mielummin tutustua kansanliikkeen rahoitukseen, joka on julkinen. Se kertoo kaiken.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Sekin. Mutta ns. piilotuki paikkavuokrina, telttoina, organisaationa, kahveina, karkkeina, painotuotteina, liiveinä, mainosbanderolleina, pikkulahjoina, korttipainatuksina yms. on suuri merkitys! Noista syntyy kymmenien tuhansien kulut - ja tietysti se, että alle 1000 euron kertalahjoitukset eivät näy missään.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #72

Ei Kokoomus niitä järjestä vaan Kansanliike. Suopursuteltta ja järjettömän kovat Kokoomuskarkit eivät kelpaa Kansanliikkeelle eikä Kokoomus taas maksa mitään Saukko-kamaa

Saukon Kansanliikkeeseen on kova tunku ja sen saa tukea monilta yrityksiltä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #83

Vaalisto kirjoitti: "... ja sen saa tukea monilta yrityksiltä."

Yritykset eivät äänestä joten yritysten omistajat ja isäntärengit siis kokevat saavansa jotain hyötyä Niinistön voiton myötä. Vaalistolta lienee turha kysyäkään millaisia sitoumuksia on syntynyt ja synnytetään triangelidraamassa Niinistö-Kokoomus-yritykset nykyisen Eteläranta 10:n lisäksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Kokoomus n osaltaan EK' n puolue, eikä se ole laitonta, kunhan tukirahat ilmoitetaan lakien ja säädösten puitteissa - samoin erilaiset hyväveli-kytkökset ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #88

Olen samaa mieltä, k.o. ruuppuvuudet eivät sinällään eikä periaatteessa ole laittomia. Avoimmuus ja rehellisyys riippuvuuksien esille tuomisessa olisi sen sijaan meidän vaalikarjan kuluttajansuojan kannalta oleellista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #91

Toisaalta Kokoomus on taitavin ja ammattimaisin toimija kätkemään tarvittavat asiayhteydet, eikä EK' kaan ole eilisen teeren poikia - mutta toistaiseksi kaikki laillisesti ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Tarkistetaan itse Kokoomuksesta, uskon heidän kertovan aivan rehellisesti todellisuuden.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Väyrynen näkyy julkaissen parin päivän takaisen bloginsa hieman lämmitettynä uudelleen, kirjansa on sen mukaan jäänyt muun julkisuuden varjoon. Selvää mediapeliä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olet oikeassa. Mediapeliä - sillä media välttelee Väyrysestä positiivisia uutisia ... jota tämä kirja olisi ollut, vaikkapa hiukan arvosteltuna - hyvältä lukijalta menee tuon kokoisen kirjan lukemiseen noin viisi tunrtia, jos sitäkään :)

...
Mediapeli voi koitua Väyrysen eduksi, sillä kansalaiset tukevat juuri sellaisia, joita painetaan syyttään tai osin syyttään - suomalaiset eivät ole koskaan tykänneet turhasta/ puoliturhasta parjaamisesta - muistamme Keskustan Jäätteenmäen ... Juhantalon jne ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

Höpsistä, Väyrynen pääsi TV-uutisiin ja lehtiin kun ilmoitti palaavansa eduskuntaan, eikä sitä uutisoitu negatiivisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Luitko niitä uutisia ja erityisesti lööppejä - Väyrynen ei saa sellaista kohtelua medialta likikään kuin istuva presidentti, vaikka Väyrysen esimerkiksi ulkopolitiikan kokemus on vähintäänkin samaa tasoa --- silti arvostan Niinistön avauksia, esimerkiksi Venäjän suuntaan, oikeastaan poikkeavana EU-ilmiönä, vaikkapa heti Ukrainan ja Kiovan kriisien jälkeen - joka on muuten edelleen tutkimatta, eikä puolueetonta selvitystä ole näkynyt!

Mutta kuten todettua, median osaksi puolipiiloparjaava käyttömalli edistää Paavon pyrkimyksiä suuren kansan syvissä riveissä ,)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #25

No saavatko muut presidenttiehdokkaat? Ja se Väyrysen ulkopolitiikan kokemus on menneiltä ajoilta, mahtaako tuntea ainuttakaan Venäjän nykyistä poliitikkoakaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

Väyrysen ulko- ja turvallisuuspolitiikan teesit ovat juuri tätä päivää - kokemus edesauttaa näkemään tänään jo huomista ja suurin tavoite on edistää Suomen uuspuolueettomuutta (oikeastaan pysyvyysliittoutumattomuutta), alussa EU-valtiona ja myöhemmin itsenäisempänä. Väyrynen on erinomaisen hyvin kansakunnan iholla liittyen Naton vaarallisuuteen - Venäjän tärkeimmän sotilaskohteen vieressä!

...
Btw. Kuka muuten kertoo kuka/ mikä kutsuu Nato-Isäntämaa pöytäkirjan mukaiset US/Nato hyökkäys- ja taisteluvoimat maahamme ja mikä toimii lipaisimena? Kuka kertoo?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #28

Nyt menee vellit ja jauhot sekaisin.

Puolustusministeriö julkaisee tiedotteen aina sen jälkeen kun tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta on linjannut Suomen osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitusyhteistyöhön ja kun puolustusministeri on tehnyt päätöksen puolustusvoimien harjoitussuunnitelman hyväksymisestä ja kun Eduskuntaa on informoitu.

Kun sitten suomalaisjoukot harjoittelevat ulkomailla tai yhteisymmärryspöytäkirjan allekirjoittaneet Suomessa niin noudatetaan tuota lähinnä logistista ja juridista "isäntämaasopimusta".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Mutta tämä:

Btw. Kuka muuten kertoo kuka/ mikä kutsuu Nato-Isäntämaa pöytäkirjan mukaiset US/Nato hyökkäys- ja taisteluvoimat maahamme ja mikä toimii lipaisimena? Kuka kertoo?

ja nyt projisoidaan tuo ylläoleva Nato-Isäntämaa pöytäkirjaan (MoU) - tässä sen tarkoitus:

" ... 2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. - ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... -

.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #38

No se on tässä:" Puolustusministeriö julkaisee tiedotteen aina sen jälkeen kun tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta on linjannut Suomen osallistumisesta kansainväliseen koulutus- ja harjoitusyhteistyöhön ja kun puolustusministeri on tehnyt päätöksen puolustusvoimien harjoitussuunnitelman hyväksymisestä ja kun Eduskuntaa on informoitu."

Vasta kun harjoitellaan logistiikka menee tuon MOUn mukaan. Siinä on myös paljon juridiikkaa .

Helppoa kun asian ymmärtää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Entä itse MoU' n 2. osion tarkoituksen mukaisesti, kun Suomeen kutsutaan Nato/US hyökkäys- ja taistelujoukot maahamme? Tämä on se kysymys - turha venkuloida vain harjoitussessioilla - vaan, kun haetaan taisteluvoimaa maahamme jotain uhkaa - keksittyä uhkaa varten - siis kuka/ ketkä kutsuu/ -vat rynnäkköjoukot maahamme?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #60

Logistiikka eli MOUta hyödynnetään vasta sitten kun harjoitus päätetään järjestää. Hyvä esimerkki oli SUomeen puolustusharjoituksiin kutsutut jenbkien kansalliskaartin A10 tankintappajat. MOUn persusteeella sen saivan kaiken tarvitsemansa logistisen tuen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Kissakin kiertää kuumaa puuroa - jos lukee Pöytäkirjan niin huomaa, että on paljon vakavammasta seikasta kysymys kuin vain viattomasta harjoittelusta - nyt kysymys on siitä kuka/ ketkä esittävät kutsun US/Nato sota- ja taistelujoukoille kun on tekaistu tai todellinen kriisi päällä ja näin Naton - lähinnä - US rynnäkköjoukot kutsutaan Suomeen - isänmaahamme, joka sijaitsee sen toisen ydinasesuurvallan vieressä!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Tällainen:

Suomen kansa haluaa kokemusta, sitkeyttä ja osaamista politiikan, erityisesti ulkopolitiikan kiemuroihin. Tässä rehellinen oveluus on suositus, jolla voi ylläpitää Suomen kansalle turvallisuutta kaikkiin ilmansuuntiin. Sipilä nosti käsitellyn asian pintaan, kun syntyi pelko, että Väyrynen voi viedä Vanhasen ääniä!

...
~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710222200478... -

Ote:
" ... - Minä olen ilmoittanut, että minä en aio erota. Minä olen Keminmaan keskustaseuran puheenjohtaja ja minä en aio erottaa itseäni. Jos puolue haluaa erottaa Keminmaan keskustaseuran, päätös pitää tehdä puoluevaltuuston kokouksessa. Kun tämä sääntöjenmukainen menettely aikanaan selvisi, siihen keskustelu päättyi.

Eli koko paikallisjärjestö pitäisi erottaa keskustasta?

- Juuri näin. Yhdistys on suoraan puolueen jäsen, ja jos halutaan, että tämä yhdistys erotetaan, se pitäisi tehdä puoluevaltuuston päätöksellä. ... "

.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Väyrysen alamäki alkoi jyrketä silloin kun nuori Katri Kulmunki (30v) "pesi" Paavon viime vaaleissa. Paavo on kanveesissa eikä tule nousemaan. Olen kerran (90-luvulla) ollut kuntelemassa puoli päivää Paavon luentoa. Sellainen luentojen sarja, jossa oli iso liuta nimekkäitä puhujia. Meidän kuuntelijoiden (20 opiskelijaa) arvioinnissa juuri väitöskirjansa julkaissut Väyrynen sai hyvin huonon keskiarvon. Jos on saanut syntymässään oikeassa olemisen armolahjan on sen varaan hyvin vaikea rakentaa hedelmällistä vuoropuhelua.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä nyt - oletko käynyt keskustelua suoraan kasvotusten?

Täydellisen hyveellistä poliitikkoa ei ole olemassakaan - ei edes kristillisissä ;)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen Vastaus kommenttiin #39

En ole. Hänen sanomansa tulee kyllä esille jo täällä puheenvuorossa. Ajatuksilleen en lämpene. Eilen illalla olin kuuntelemassa pääministeri Sipilän erinomaisen puheen Joensuun Areenalla. Valtakunnalliset yrittäjäpäivät (noin 1500 kuulijaa). Aikamoisen "pistepotin" keräsi Sipilä meiltä pienyrittäjiltä. Hyvä tyyppi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #65

Sipilä on yrittäjä, hyvä niin, mutta on vakavasti pohdittava, miten valtiolaivaa johdetaan yrittäjämäisesti - kyllä ja ei. Yritys ei harjoita jatkuvasti negatiivisia budjetteja eikä harrasta vastikkeetonta tulonjakoa -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

EKSTRA 2

Sipilä nosti ennen pääministeriyttään Keskustan nousuun - ykköseksi, nousu alkoi presidentinvaaleista 2012, jossa Väyrynen yhdisti Keskustan - puoli miljoonaa ääntä - ensimmäisellä kierroksella ---, mutta Sipilä:

...

Pääministeri Juha Sipilä! ... ?
~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - ORIG 05042013

Ote:
"Keskusta on käynyt pohjilla ja on nyt nousussa. Emme enää pohdi Paavo Väyrysen roolia 1] Keskustassa – ehkä sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa ja siitä merkittävän läpimenon kautta ulkoministerin roolia -kuitenkin. Pääministeri on on jo nyt Keskustan näkökulmasta selvä – se on uusi puheenjohtaja Juha Sipilä, joka saattaa lopullisesti yhdistää maaseudun 2] ja kaupungin 3]?

Oli moni, kuten itsekkin epäilevänä miten Keskustan käy, kun tempaistiin politiikan untuvikko uuninpankolta – mutta reaalimaailmasta, yrityselämästä. Sipilä on ollut yrittäjä, työllistäjä ja menestyjä. Tietää myös osinkoverot ja piirakkakakkarat, joissa olevaa itua ei nykyhallitus tunnu käsittävän.

Sipilä on lisäksi maltillinen ja systemaattinen

”Hallitus jatkakoot, jos osaa, ellei niin sitten ennenaikaiset vaalit ”. Sipilä on jo ainakin itseltään saattanut kysyä onko meillä Suomen kansalla varaa ylläpitää Kataisen sextettiä. Oppositiosta Sipilä osaa asiaosiot, ja perussuomalaisten Timo Soini erinomaisesti herneet, melonit ja kireät kypärän remmit kuin kaislikkohauetkin.

Timo Soni johdattaa edellä olevasta huolimatta puolueensa kolmanneksi – koska noin viiskymppisten väkevää äijäenergiavirtaa virtaa edelleen – olisi vain saatava enemmän sisäsiisteyskurssin 4] käyneitä estraadille. ... "

Jutulla 1013 lukijakommenttia - linkin alta (helmiä ja roskaa)

.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Paavo tai joku muu tarvitaan ravistelemaan tämän maan heikkoa hallitusvaltaa hereille. En ole yhtään yhtä surkeaa nähnyt lyhyen eloni aikana. Olin tukehtua kahvipullaan luettuani aikanaan lehdestä kiky-sopimuksesta, joka on niin täydellisen merkityksetön projekti Suomen taloudelle.

Sitten tänä SOTE, joka on niin läpikuultava petos kansalaisten terveydenhuollon kustannusten kannalta kuin olla voi. Päälle valtion omaisuuden myynti ja vaikkapa tuo sveitsiläinen sekoilija Suomen liikennepolitiikassa, josta ei ole ollut kuin riesaa kansalle.

Tämän hallituksen ja edellisen jäljiltä meillä on menetetty itsenäisyys, massamuutto, ennätyksellinen velkaantuminen valtiolla ja yksilöillä, romahtanut ostovoima, huippukorkeat verot, massatyöttömyys, heitteillä massoittain vanhuksia ja sairaita sekä nuorisolla ei muuta kuin pätkätöitä 9€ tunti, toisilla 9€ päivä.

Pateettinen suoritus. Aivan pohjanoteeraus.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olet oikeilla jäljillä :)

Suomessa presidentti voi olla esimerkki, tien näyttäjä ja herättelijä - koska kansa valitsee hänet suoraan - erikoismandaatti. Pääministeri valiintuu poliittisessa pelissä, jolle äänestäjät antavat vain peruspohjan ...

Sen sijaan ulko- ja turvallisuuspolitiikka on presidentin "koti" ja juuri tähän tarvitaan huomisen näkijä - ja Paavo on sellainen, ainoa ehdokas, joka kykenee tasavertaiseen jopa kiusallisen asiakriittiseen keskusteluun Niinistön kanssa, vaalien toisella kierrosella!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Onko KIKY ja SOTE mielestäsi pelkää petosta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

MAANANTAINA, HEINÄKUUTA 04, 2016

Hätätila vaatii pakkolakeja ja Johtajaa

...

Yhteiskuntasopimus 3
[Yhteiskuntasopimus 3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/09/yhteiskuntas... - ]

Pm. Juha Sipilä on ajanut yhdessä kolmikannan kanssa yhteiskuntasopimusneuvottelut karille – valtiolaiva on karahtanut pohjaan, on syntynyt kriisihallitus 11] tai hallituskriisi. Elinkeinoelämä myhäilee nyt suunnitelluille pakkolaeille – toveri ei. Duunari ja konttoristi yhdessä poliisin ja sairaanhoitajan kanssa nousevat barrikadeille huutamaan menetettyä valtaa.

Lopulta syntyi kilpailukykysopimus – ”kiky”, joka on jo nuijittu yrityselämän talousjohtajien taholta epäonnistuneeksi *. Niin.

|* ~ http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/talou... -

...
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/hatatila-vaa... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SOTE on farssi jo nyt!

Hallitus pidetään nyt vaikka väkisin pystyssä - uudet eduskuntavaalit tai epätoivoinen yritys kasata hallitusta sotkisi presidentivaalit 2018 liian pahoin - (?)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Kari Kilpiö,

en tiedä keneltä kysyit. Mielestäni kiky on täydellisen mitätön vaikutuksiltaan ja SOTE tulee olemaan valtava vaikutuksiltaan terveydenhoidon asiakasmaksujen nousun takia. Yksityiselle puolelle valuu osaaminen eli erikouslääkärit. Tämän jälkeen yksityinen sektori hinnoittelee kalliit hoidot ja valtiovalta ei pysty tätä estämään eli kyse on petoksesta, joka toteutuu muutamissa vuosissa.

Minne luulet potilaan menevän, jos parhaat lääkärit ovat yksityisellä puolella. Minne luulet parhaiden lääkäreiden menevän, jos samasta työstä saa hyvinkin tuplapalkan yksityisellä klinikalla.

Mieti vähän niin asiat valkenevat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SOTEn ratkaiseva kysymys on se, että pitääkö ihmisten sairaudella tehdä osakeyhtiöiden vaatimaa jakokelpoista voittoa osakkaille - osinkoina, sairausosinkoina.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #45

#45. Rikollista peliä, jos lähimmäisen hädänalaisella tilalla tehdään raakaa bisnestä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Siinäpä se - kaikkien sotesotkujen kysymysten äiti :)

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#44. Kysyin vaan mielipiteitä! Mutta ketkä ketuttavat ja kusettavat ketäkin sote- ja maakuntauudistuksessa ja miksi? Mihin sillä pyritään? Ja keiden hyväksi ja keiden tappioksi?

Näinkö Suomessa tehdään ns. kestävän kehityksen politiikkaa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

SOTE on Keskustan ja Kokoomuksen arvovaltakysymys - itsekkäistä syistä, siinä ei paljon kansan etua kokonaisvaltaisena ajeta ... !

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #47

#47. Onko "valinnan vapaus" vain kokoomuksen Suomen kuntalaisia eriarvoistava businesbluffi koko farssissa? Asukkaille on tärkeintä saada asuinpaikasta riippumatta yhdenvertainen palvelu.

NYT sote-esityksessä on edelleen ongelmana, että potilaan etu on jäänyt toissijaiseksi. Samoin kuin liitoskuntalaisten etu kuntauudistuksessakin. Asukkaille tärkeintä on palvelujen yhdenvertainen saanti ja laatu asuinpaikasta riippumatta.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000541806...

http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjoitukset/art240...

http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjoitukset/art240...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Valinnanvapaus on todellisuudessa vain hyväksytyille - eutanasia ajetaan seuraavaksi läpi, ettei hoideta toivottomia.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #53

Eutanasian aika. Turhat kulu- ja menoerät poistetaan ja eläkeikää korotetaan, että itsekukin kuolee "sorvinsa" ääreen kaikkensa antaneena, ettei ole myöhemmin aiheuttamassa lisämenoja/-kuluja valtion typötyhjään kassaan.

Mutta ketä palkataan armomurhaajan ja "kuolettajien" vaativaan ammattiin? Murhamiehiäkö vai teurastajiako? Se on eettis-moraalinen kysymys. Kenties tunteettomia psykopaatteja löytyy siihenkin tehtävään? Päättämään meidänkin päivämme "inhimillisesti" kruunun- korjaan €uron hyväksi. Kenties.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

"Hyödyttömät kansalaiset - sinä et saa hoitoa, enää ..." -rujoa huomista odotettavissa?

...

TORSTAINA, MAALISKUUTA 14, 2013

Juuri Sinä et saa nyt tätä hoitoa!

Televisio esitti rehellisen dokumentin Ruotsista, terveyden- ja sairaanhoidon priorisoinnista. Ruotsalainen lääkäri oli suora ja kertoi sen, minkä me käytönnössä tiedämme. Kaikki eivät ole yhdenvertaisia jaettaessa niukentuvia sairaan- ja terveydenhoidon palveluita. Olemme priorisoidut – ”Sinä et välttämättä saa juuri tätä hoitoa nyt”.

Vuodepaikkaa sairaalan sydänosastolla pidetään tyhjänä, koska on mahdollista, että juuri tähdellisemmin hoitoa tarvitseva saapuu yllättäen seuraavana yönä. Päihteiden käyttäjät, merkittävästi ikääntyneet, monisairaat ja dementikot eivät tuota tyhjää vuodetta saa, vaikka dignoosi siihen voisi edellyttää.

Vuode- ja hoitopaikat ovat niukkuudessa –

paitsi yksityisellä puolella, jossa raha puhuu. Paksu lompakko avaa hoitopaikan kuin -paikan. Rahanvalta on suuri - -sillä kaikki hoito maksetaan aina rahalla – joko yksityisen massista tai yhteiskunnan tulontasausjärjestelmien tililtä – tämän vuoksi tasaista ja pitkää verokertymää yhteiskunnalle tuottava henkilö on tukijalka ja yhteiskuntapalveluiden takaaja – saako hän etuoikeuksia aktiivikautenaan?

Sairaalakulut nousevat vuosi vuodelta

Sairaaloiden rahantarve kasvaa, koska teknologiakustannukset nousevat, laitteiden monimutkaistuessa ja lääkkeiden tuotekehityskustannukset kipuavat, kehitysprojektien haasteellistuessa. Kalleimmat syöpänapit voivat kustantaa pienelle kunnalle jopa 30.000 euron vuosikulut, per henkilö – tuon kuittaamiseen tarvitaan monta tavallista veronmaksajaa.

Kuka on oikeutettu hoitoon ja terveyspalveluihin?

Jos kysyt poliitikoilta – vastaus on aina selkeä, erityisesti ennen vaaleja ”kaikki” -kuuluu napakka vastaus. Jos kysyt lääkäriltä, niin hän saattaa kertoa, että yhteiskunnan sairaanhoitokuluista yli puolet menee potilaiden viimeisten kuuden kuukauden hoitoon – tästä voisi päätellä lääkärin rehellisen vastauksen sisällön. Siksi Ruotsissa pidetään tyhjää vuodetta, ja esimerkiksi dementikko lähetään kotiin – uskomme, että myös meillä Suomessa.

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/juuri-sina-e... - [154339]
.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #47

Ahneus voittaa nykyään kansallisen vastuuntunnon. Kävi Suomen ja sen asukkaiden miten tahansa - niinkö asia on nähtävä?

Olemmeko ansainneet tällaiset päättäjät?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Kupongin leikkaajat - ansiosta ja asiotta sekä muurin rakentajat maalliselle omaisuudelleen - eräänlaiset reviirinpuolustajat.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #51

#51. Mutta kun aika jättää, mukaansa ei kukaan saa mitään maallisesta, haalimastaan mammonastaan. Olipa rikas tai köyhä. Siinä ollaan tasa-arvoisia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Ainoa omaisuutemme on kertakäyttöinen henkilöturvatunnus, muu menee kiertoon ja maallinen omaisuus perintöinä kateellisille sukulaisille tai valtiolle :)

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #61

Tosi on, KOP, KOP! Sanoisi Lassilakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

Lassila oli tyypillinen yläkvartaali kokoomuslainen!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #47

#47. Puolueiden arvovaltakysymys ei saisi kuitenkaan nousta kansallisen ja kansalaisten edun yläpuolelle. Vai mikä?

Toivotaan , että "ukkojen ja akkojen ja hallitusten vaihdon" ohella saataisiin joskus oikein kunnon tolkun hallitus näiden "sekametelisoppahallitusten" jälkeen. Se olisi poliittista evoluutiota parempaan ja kenties kestävämpäänkin suuntaan. Tässä epämielekkäiden Suomen sote-soppahallitusten anatomiaa:

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244734-...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Tarvitsemme kansalaispuolueita - kansanpuolueita - mutta aika tekee aina tehtävänsä ja valta juovuttaa!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #77

#77. ...ja valta turmelee: oma suu lähempänä kuin konttisten suut.

Tusinapoliitikko ajattelee seuraavia vaaleja, valtiomies seuraavia sukupolvia.

Onko Suomessa yhtään valtiomiestä - tai valtionaista tasapuolisuuden nimissä sanoen? Sellaisilla olisi nyt sosiaalinen tilaus ja markkinarakokin.

Poliittiset intressit: 1) oma etu; 2)puolueen tai ay-liikkeen etu ja 3)harvemmin, jos koskaan maan tai ihmiskunnan etu.

Valheiden hierarkia: valkoinen hätävalhe, huijaavat vaalivalheet, Emävalhe, mutta suurimpina tarkoitushakuiset tutkimukset ja tilatut gallupit.

Perustuslain 29 pykälä eli suomennettuna imperatiivisen mandaatin kielto oikeuttaa vaalivalheet valtakirjan saannin jälkeen. Harva on tästä porsaanreiästä edes tietoinenkaan. Mutta siitä jurputetaan vaalien jälkeen...

"Ja kansan mielipide voidaan aina todistaa päinvastaiseksi kuin se on. Sosiologia sopii tarkoitukseen, se ei ole eksakti tiede (kuten ei psykologiakaan), ja tulos voidaan manipuloida halutuksi.

- Kun vielä valvojana on esim. alaa tuntematon ministeri, niin siinä on Tuppurainen Tappuraisen takuumiehenä. Yksimieliseksi viritetty sopulikuoro on avuksi,ja yleisön mielipiteistä julkaistaan vain propagandan mukaiset. Niin että sillä lailla , sananvapauden ritarit." (KARI/ HS/1987).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

Demokratiammekaan ei ole aitoa, sillä ehdokkaat valitsee puolue - useimmiten, ja käytännössä liki aina - tästä demokratia jo pettää ...

Toinen petos tapahtuu hallitusta valitessa - pääministeri pitäisi valita suoraan kansan tahtona - kuten presidentti!

Suorademokratia ei toteudu, sillä kansanäänestyksiä ei harjoiteta, ainakaan vielä - se olisi aitoa demokratiaa ---

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #98

#98. Mitä mieltä olet Sveitsin mallista?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #106

Välittömät kansanäänestykset ovat kehittyneen yhteiskunnan merkki - meillä esimerkiksi kiihkeät natottajat, lähinnä kokoomuslaiset haluavat ohittaa kansan selitteellä, ettei kansa tiedä mikä on parasta!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Peruskysymys on se, että pitääkö toisten sairauksista kerätä rahaa, enemmän, jotta yritystoiminnan voittojen osingonjako voidaan suorittaa omistajille. Näin toisen sairaus on kolmannen, yleensä terveemmän voitto. Olisimmeko kaikki omistajia?

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710202200474... -

" ... Kokoomus toimi kuin makkaramaakari. Jos raakaa makkaraa puristaa toisesta päästä kapeammaksi, makkaramassa paisuu toisessa päässä vastaavasti suuremmaksi.

Hallitus päätti, että terveyspalveluiden kilpailtua markkinaa kasvatetaan erikoissairaanhoidon päiväkirurgiassa pakottavalla tavalla eli maakunnille ei anneta poliittista harkintavaraa. Valinnanvapaussetelit on otettava käyttöön ja markkinaa on avattava kilpailulle, jos yksityinen tarjonta ei vaaranna maakunnan omien lakisääteisten velvollisuuksien hoitamista.

Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi, että pakkosetelit kasvattavat kilpailtavaa terveydenhuoltomarkkinaa noin 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Makkarateoria toimi myös sosiaalipalveluissa. ... " -Iltalehti
.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Entä itse Sipilä - otsikon toinen puoli?

Menikö pahasti metsään?

KESKIVIIKKONA, SYYSKUUTA 30, 2015

Puuttuuko Suomesta Isännän ääni?
!
(Pääministeri Juha Sipilä (Keskusta) on taitavasti ja yrityselämämäisesti johdatellut 1] riiteleviä osapuolia, jotka ovat yleensä tottuneet neuvottelemaan suljetuin ovin, juomaan kahvia ja löytämään puolivesittyneitä ratkaisuja – siis ratkaisuja, joiden tapahtuma- ja toteutumissyklit eivät enää riitä)

[ … kansalainen Erkki pohtii ansiotonta lomaltapaluurahaa, jota nuoremmat eivät enää historialtaan edes tunne. Kätilö Liisa miettii miten lisä-ansio, yli- ja normaalin työajan jälkeisinä lisäpalkkoina ovat merkittävä osa perheen kokonaisansaintaa – miksi rokotetaan ahkeruutta? Työtön Tommi saattaa tahollaan miettiä, että työllisten yli- ja lisätyöt normaalin lisäksi vievätkin hänen hommiaan! … ]

Sipilä Kempeleestä on tottunut ’maltalaisiin käännöksiin’ 2] – yrityselämästä, jossa toiminta- ja tapahtumasyklit ovat nopeampia kuin demokratiassa ja varsinkin parlamentarismissa, jossa kenelläkään ei ole täyttä yksinvaltaa, siis yli 100 kansanedustajaa 3]. Olisiko jenkkien kahden pääpuolueen järjestelmä meillekin parempi?

Nythän äänestäjä hölmistyneenä muistelee annettuja vaalilupauksia
[Kauniit ja rohkaisevat lupaukset! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/05/ei-uskottava... - ]

Perussuomalaisten puheenjohtaja ja ’väärässä ministeriössä harjoittelija-ulkoministeri’ Timo Soini 4] perustelee takkinsa kääntöä sillä, ettei saanutkaan ehdotonta enemmistöä. Timon täytyy taipua muun hallituksen tahtoon – kuuluisan SSS – kolmen ässän kompromisseihin. Selitys se on tämäkin vaalilupauspetoksille. Herääkin kysymys, miksi näitä vaalilupauksia annetaan, kun niitä ei tarvitse pitää.

Yhteiskuntasopimusaihiot 1 ja 2
[Kriisihallituksen yhteiskuntasopimus ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/05/kriisihallit... - ]

Sipilä ajoi ehkä tarkoituksella edelliset yhteiskuntasopimusaihiot seinään, jotta sai oikeuden tuoda pakkolait 5] estradille, vaikka ei ehkä edes ollut tarkoitus niitä sellaisenaan toteuttaa. Tässä seisoo se kupletin juoni ja idea! Sipilä ohjastaa yritysmäisesti riiteleviä osapuolia samaan ”kolmanteen” pöytään 6], kuunnellen samalla kansaa ja kätilöitä.

Sipilä osaa myös perääntyä, kuten liukkaassa tulosjohteisessa liike-elämässäkin. Sipilä on tulosorientoitunut, lupasi jopa erota, ellei tulosta synny. Kuka poliitikko on näin luvannut edellisen kerran? Ei kukaan, Sipilähän ei ole poliitikko, vaan vuoropuhelun järjestelijä ja kauniisti ’pakolla vapaaehtoisuuteen – ja lopulta yksimielisyyteen paimentaen.

Sipilää on kehuttu kuuntelijaksi

Pitänee paikkansa, sillä se on nyt osoitettu hallituspolitiikassakin todeksi. Se ei ole epämääräisyyttä, ei se ole tietämättömyyttä tai ”pallo hukassa” oloa, vaan fiksua isällistä osapuoliasettelua päämäärälinjalle 7], jonka tarkoitus on oikeasti laittaa Suomi nousuun, ei välttämättä kasvuun, mutta toimeliaisuuden tielle 8].

Sipilä olisi ehkä halunnut SSR hallituksen?

Sipilä harmistui, kun demareiden puheenjohtaja Antti Rinne ajoi julkiriitelyn entisen puoluejohtaja Jutta Urpilaisen kanssa. Uskoisin, että Sipilä laski Yhteiskuntasopimus 1’ n jo vievän maaliin – juuri demareiden kanssa – olisihan SSR’ n R-kirjain taannut SAK’ n suopeuden uudelle yritysystävälliselle linjalle – unohtamatta toveria. Yrityssuopeus paljastui siitä, kun SSS hallituksen talouslinjauksia on otettu suoraan elinkeinoelämältä – EK’ lta 9].

Nyt oppositio räksyttää kuten aina ennenkin
[Aiempi oppositiojohtaja Timo Soini – ’totuuksia eduskunnassa räksyttävä rakkikoira?’

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/09/puuttuuko-su... - [154321]

.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Onko hallitus vastaan oppositio - räksytys ja riitely tai toistensa mustamaalaus erinomaista organisaatiopolitikkaa? Onko se maan etu vai haitta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Joskus eduskunta voisi haudata sotakirveet ja keskittyä yhdessä ajamaan hätätilalakeja - yhdessä, yhteen hiileen puhaltaen - joskus on vain aate-eroavaisuudet unohdettava. Hyvinä aikoina voimme sitten filosofoida!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Keskustan poliitikot ovat nyt sotkeutuneet pahasti omiin pöksyihinsä kuten se kuuluisa Summasen akan poikanakin taannoin. Vai mitä? Valtapeli typerryttää näköjään lukeneet ja joskus viisaatkin ihmiset pelleiksi ja imagonsa pilaajiksi. Ikävä kyllä... Kun ei osata ajoissa lopettaa...kunniansa kukkuloilla.

Periaatteelliset periaatteet voivat valtapelissä kieroontua! Kukaan kun ei ole koskaan korvaamaton. Aikansa kutakin. Suomettumisesta brysselöitymiseen...

EU/EMU/EKP ovat kaiken pahan alku ja juuri Suomen nykypolitiikan suhteen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Muualla EU' ssa kansankapina voimistuu, ja EU-kriittiset voimat lisäävät valtaansa - halutaan suurempaa itsenäisyyttä ja aitoa reviiripuolustusta!

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Kuplat puhkeavat ja Potemkinin kulissit kaatuvat! Muutosvoimat jylläävät epäkohtia poistamaan! Nyt olisi Suomessakin poliittisen muutoksen ja kurssin kääntämisen aika! Suuntana kestävämpi kehitys ja kansallinen yhteisvastuu, talkoohenki ja keskinäinen kunnioitus. Kuin sotakorvausvuosina ja talvisodassa. Tai kuin kiekkoilun MM-kultaa otettaessa.

Ei riidoilla repien vaan rakentaen parempaa Suomea!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Hyvä! Kriittistä uusarviota jopa radikaalisti. EU-kriittisyys nousee EU' ssa, viimeeksi Tsekissä - miljardööri, totta vai tarua, ellei median West trolling manipulaatiota!?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Sinisilmäiset Käteiset ja Stuppelot hurmaantuivat EU:n finassiaeuervaarojen seireenipuheista maansa myyjiksi ja palkittiin siitä hyvästä EU-mandaateilla kotimaansa huutokauppiaina. Varsinaista isänmaallisuutta ylivelkaannuttaa Suomi monisukupolvisesti. Toivottavasti eivät palaa koskaan maitojunalla takaisin.

NÄIN kävi kun ei uskottu talousmies-Väyrystä eikä häntä otettu todesta! Nyt ollaan EU/EMU-lirissä. Mutta Paavonkin aika on mennyt jo ohitse.Ikävä kyllä, sanoisi Ahtisaarikin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Katainen ja Stubb operoivat Suomen huonoimpia hallituksia - molemmat kuittasivat pakoretken isänmaastaan, mandaattipaikoille - palkinnoksi mistä?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Käpykaartilaisia ja maansa myyjämiehiä molemmat: siniristilipun asemasta heillä nyt EU:n tähtilippu korkealla ja €uron kuvat silmissä veroparatiisineuvos-Junckeria nöyristellen sekä EU:n bulvaanina toimien.

Minne on kuopattu kokoomuksen vanhat arvot: koti, isänmaa ja uskonto?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

Rihtniemen myötä meni kunniallisuus. Katainen pakeni, jätti sotkut Stubbille ja nyt Stubb' kin pakeni ---

Jättivätkö rotat uppoavan hallituksen - ehkä voitaisiin Kataisen tapauksessa kysyä ---

62 lukijakommenttia aiheesta "Suuri EU-houkutus jättää uppoava suomilaiva - rottana?" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta - ORIG 05.03.2013

Ote:
" ... Tänään Helsingin Sanomien laatutoimittaja Unto Hämäläinen povaa nykypääministerillemme Jyrki Kataiselle korkeaa EU-tehtävää 4] – kysymys vain kuuluu, että mistä ansioista? Syntyivätkö nuo ansiot ostetuilla myötätuilla Saksasta, kun avokätisesti rahoitettiin solidaarisuuden nimissä Etelä-Euroopan velkamaita?

Mitä meille suomalaisille on jäänyt käteen Kataisen töistä, muutakin kuin filosofian tohtori Pekka Himasen tulevaisuuden ennusteraportti, jonka sisällöstä ja tilaustavasta taitetaan reippaasti peistä. Tänään on jäänyt käteen kasvava valtionvelka, kasvava nuorisotyöttömyys, työn siirtyminen ulkomaille ja vahvasti oireellistuneet mielenterveysongelmat – juoksimmeko liian lujaa materian, kulutushokeman ja kasvuhuudon perässä? ... "

.

115 lukijakommenttia aiheesta "Fantasioitu eroilmoitus pääministeriltämme!" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta - ORIG 07.04.2014

Ote:
"Monien odottama ja ei niinkään yllättävä eroilmoitus oli jotenkin groteskia fantasiaa täynnä. ”Hallitus säilyttää toimintakykynsä, kansaa ei tarvitse laskea äänestysuurnille ja muutoinkin kaikki suuret päätökset ovat tehdyt”.

Jatkuipa sanailu vielä toimittajan ”rampa-ankka” toteamuksen jälkeen – ”On se aikamoinen rampa-ankka, kun se hoitaa vielä sote-sotkun 2] ja kunta-uuvuttamisenkin” 3] -osin pääministeri Jyrki Kataisen (Kok.) sanelemana, kun eroilmoituksensa pääministeriydestä ja Kokoomuksen puheenjohtajuudesta julkisuuteen antoi.

Jyrki halusi väkisin kuusilon 4], kun oli päästävä pääministeriksi pääministerin paikalle. Velkaa oli jo valtiovarainministerikaudella otettu urakalla 5], ja koko ministeriuran ajan Katainen otti/otatti valtionvelkaa lisää. Ennen ministeriuraa Jyrki oli puhunut ”tuulen tuomista rahoista” 6] …

Kokenut ulkoministeri, tohtori ja ekonomi Erkki Tuomioja (SDP) kertoi Naamakirjassaan, ettei löytänyt muutoin aktiiviseen blogiinsa mitään kirjoitettavaa Jyrki Kataisen erosta – tämä toteamus oli merkittävä ja piti sisällään sanattoman sanoman. Tuomioja on seurannut läheltä pääministerin toimintaa ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan jäsenenä – kuten virkaa tekevä presidenttikin.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ilmoitti Ukrainan kriisin 7] ollessa median yksipuolisessa ryöpytyksessä – hoitavansa meille valtiona tärkeät asiat Venäjän kanssa, silloin kun se on tarpeellista. Soittipa Sauli jo heti alkuun Venäjän presidentti Vladimir Putinille –

… pääministeri Katainen myöhemmin toppuutteli EU-Bryssel -hengessään, ettei omavaltaisia irtiottoja katsota suopein silmin. Näinkähän Sauli Niinistö veti tukensa pois 8] Kokoomuksen puheenjohtajaksi runttaamaltaan Jyrki Kataiselta? ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2015]

" ... Uskooko Sipilä oikeasti, että uusia työpaikkoja syntyy?

Nyt puhutaan automaation lisäämisestä [19], digitalisaatiosta [20] ja robotisaatiosta [21]. Big Data [22] kaiken muuttaa voi, samoin kuin keskitetyt ja yhtäläistetyt ohjelmistot, joilla säädetään yhteiskuntamme ja liike-elämämme tietovirtoja sujuvimmiksi, nopeammiksi ja varmemmiksi. ”Mihin meillä on kiire – miksi pitää koko ajan kasvaa?” – kyselevät kansalaiset Erkki ja Liisa.

Sipilä haluaa vetoa vientiin

Hyvä niin, sillä satumme elämään siitä, koska tuontia on pakko harrastaa. Tuonti maksetaan tunnetusti viennillä. Viennillä pitää olla kilpailukykyä – kuuluu mantra. Vientikykyä voisi opiskella Saksasta – vielä muutama vuosi sitten Saksa oli maailman suurin viejävaltio, kunnes Kiina ajoi ohi ja meni menojaan [E2].

[E2] Kiinalainen mobilisaatio ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?... – [23331] –

Miten me voisimme sijoittua maailman kartalle, kun olemme maailmanlaajuisessa työn uudelleen jaon taistelussa? [23] Uskooko joku tosiaan, että lisää kasvua huutava ja robotisoiva teollisuus tuottaa uusia työpaikkoja - merkittävästi? Vain pienet yritykset voivat työllistää todellisuudessa huomattavia määriä – ja niille olisi annettava se kuuluisa yrittämisen vapaus – ’LEX pienyrittäjät’ suunnittelun alle ja heti.

Sipilä toimi taitavasti!

Kansan haluama pääministeri Sipilä toimi älykkäästi valitessaan maltalaisen käännön, sillä on uskottavaa ja loogista, että inhimillisenä työnantajana tunnettu Sipilä haluaa tosissaan yhteiskuntasopimuksen syntyä – nyt on annettu, ei neuvottelun lopputulos, vaan uhka, että, jos ei … niin … sitten.

Nyt Sipilä tarjoaa demareille uutta nousun paikkaa. Sipilä tietää, että hän edustaa luontaisesti myös kokoomuslaisia arvoja, ja ettei Kokoomusta näin tarvita hallituksessa. Mutta ilman tovereiden apua yhteiskuntasopimuksesta ei tule mitään – siis demarit sisään, keinolla jos toisella.

[ENNAKOINTIA]
Sipilä tarjoaa ojennettua kättä demareille

Demarit ovat ahdingossa, sen he tietävät itsekin. Forssan ajoista on kauan ja johtoa olisi radikaalisti uudistettava. Kansanedustaja ja puheenjohtaja Antti Rinne on aivan ok, ystävällinen ja huomaavainen – vain riitely Jutta Urpilaisen kanssa oli kohtalokasta. Tuo virhe voidaan korjata uudella demaripuheenjohtajalla. Keskusta veti aikanaan pakasta uuden kortin – Sipilän.
Nyt SDP voi vetää oman jokerinsa – ja se on kansalaisehdotuksena tamperelainen Sanna Marin, jonka luotsauksen voisi ottaa haltuun demareiden älykkö, suosituin ministeri, niin edellisessä hallituksessa kuin kansankin näkökulmasta – edustaja ja VTT Erkki Tuomioja 24], hän omaa riittävän uudistuskyvyn – jo nuoruudestaan – että voisi valmentaa edustaja Sanna Marin’ in kohti uutta demariaatetta!

Yhteiskuntasopimus 3 syntyy juuri Keskustan ja demareiden kanssa –

… ja vasemmiston on nyt syytä yhdistyä, kyllä Paavolle (Arhinmäki) [E3] jokin kiva pesti uudesta vasemmistosta löytyy. Suomi ja suomalaiset tarvitsevat yhteiskuntasopimusta ja vastapainoa oikeiston invaasiolle, jo siksikin että laajalla konsensuksella estetään ääriliikeoikean synty merkittäväksi voimatekijäksi! ...

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/09/yhteiskuntas... -

.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Suomessa on tainut unohtua oma maantieteellinen sijainti. Siis sen sijainnin hyödyntämäminen. Harvalla maalla on noin isoa ja maksavaa asiakasta naapurissa.

EU n Venäjän vastaisten pakotteiden ja myös sopimusten tiukka ja kirjaimellinen noudattaminen ovatkin todennäköisesti vienyt Suomesta osan työpaikoista. Onko sinne vaa˚an toiseen kuppiin sitten tullut vastaavasti korvaavaa kauppaa ? Tuskin riittävästi, kun työttömyys ei vaan ota laantuakseen. Sen työttömyyden alasajon oikeilla työpaikoilla luulis olevan kansallisen hallituksen ykköstehtävä. Tulokset puhuvat omaa kieltään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aivan. Sahasimme oksan/ oksaa, jolla istuimme/ istumme - lyhytnäköistä solidaarisuutta!

...
274 lukijakommenttia aiheesta "Sahaammeko oksaa, jolla istumme - venäjäpakotteiden pakottamana?" linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t... - alta - ORIG 05.07.2015

Ote:

"Ammumme omaan nilkkaan, ellemme suorastaan kamppaile EU:n asettamia Venäjä-pakotteita vastaan. Monet EU-maat käyvät omia kahdenvälisiä operaatioita Venäjän kanssa – kuten vaikkapa Saksa. Meillä on oikeus kansallisvaltiona, erityisesti presidenttimme Sauli Niinistön myötä järjestellä omia kahdenvälisiä toimia itänaapurimme kanssa 0].

Mikäli haluaa nähdä asiakokonaisuuden, kannattaa tutkia kauppatilastot Venäjän – Neuvostoliiton ja jälleen Venäjän kanssa viimeisten 300 vuoden ajalta. Mainittavaa on kaupankäynti ja yhteistoiminta Pietarin ja tämän vaikutusalueen kanssa; meni voita, meni työvoimaa – nyt tulee matkailijoita, jälleen enenevästi, kun ruplakin on nousussa.

Itä-Suomi on ”elänyt” viimeiset vuodet paljolti venäläisistä turisteista

Ruplan heiketessä syntyi tilastoihin kuoppa – ostovoima oli pienentynyt siksi paljon, että matkaa Suomeen lykättiin. Venäjä-asiantuntijat antoivat muutamille itä-suomalaisille matkailuyrittäjille vinhan vinkin - ”antakaa ruplan heikentymisen verran alennusta venäläisille asiakaillenne” – no, jotkut tekivät näin, ja nyt varauskirjat ovat täynnä.

Sana oli kiirinyt suomalaisten matkailuyrittäjien ”pelisilmästä” ja rupla-alennuksesta. Venäläisiä tuntevat tietävät venäläisillä olevan pitkä muisti … on helppo povata kasvavaa menestystä näille hoksaajille, jotka ottivat vinkistä vaarin.

Me voisimme olla ensimmäinen EU-valtio, joka tajuaa olla rehdisti ystävällinen ja huomaavainen venäläisille turisteille. Toisinpäin ajatellen on suorastaan tyhmää heittäytyä nokkapokalle – silloin ampuu omaan nilkkaan. Talvisota meni jo.

Venäjän kauppa on meille tärkeää – kaikkihan tämän tietävät;

uppiniskaisimmat russofoobikotkin tajuavat mitä merkitsee rahavirta Pietarista Itä-Suomeen ja esimerkiksi Lappeenrantaan. Voisimme olla tienraivaajia ja tajuntamme voisi kasvaa ystävyyden tasolle – tässäkin mielessä venäläisillä on pitkä muisti. ... "
.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Suomen tulee EU:sta välittämättä pitää hyvät suhteet joka ilmansuuntaan ja etenkin naapureihinsa. "Kauppa se on joka kannattaa" ja hyvät naapuruussuhteet!
Siitä on molemmin puolinen hyöty. Ihmissuhteetkin ovat kullan avoisia joka tasolla. - "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa."

"Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen." (J.K.Paasikivi)

Suomen geopoliittis-historiallinen asema maailmankartalla. Itärajaa noin 1300 kilometriä. SE sanelee valtaosin Suomen politiikan. Suhteet oltava kunnossa "karhun kainalossa".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Juuri näin!

...
1] [2013] Ruotsikaan ei halua Suomea Natoon! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/01/ruotsikaan-e... -

2] [2007] Miksi Venäjästä luodaan aina uhkaa ja haasteita? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... -

3] Olemme idän ja lännen vedenjakajalla ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130664-... -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, TOUKOKUUTA 26, 2013

Suomi on niin idästä kuin lännestä – emme halua kuulua Natoon

Aika-ajoin Nato falsetoituu poliitikkojen huulille – nyt Ruotsista tehtiin syntipukki, kun se ei tarkoituksella huomannut venäläisiä ärsykekoneita kansainvälisessä ilmatilassa. Pelko kiihkeytyi poliitikkojemme päähän, jos Ruotsi 1] sittenkin haluaa Natoon – ja me jäämme yksin.

Aikoinaan Ruotsi jätti meidät traumaattisesti yksin, kun se halusi ”suomenniemen” puskuriksi itsensä ja Venäjän väliin -vuosi oli 1809. Myöhemmin olemme turvautuneet Saksaan, joka onkin pelastanut meidät jo neljästi.

Tänään me emme ole riippuvaisia Ruotsista kuin kaupan osalta ja se on paljon – samoin olemme voimakkaassa riippuvuussuhteessa Venäjän kauppaan ja venäläisten turistien eurovirtaan. Samoin pitkä itäraja tyynnyttelee kansan enemmistön vastustamaan jatkuvasti Natoon liittymistä – tänään näyttää siltä, että poliitikkojamme ei tämä kansan mielipide kiinnosta.

Kuka tai mikä on meidän vihollinen?

Nyt epäillään, ettei Suomi, kuten Ruotsikaan kykene vastustamaan eli puolustautumaan hyökkäykseltä. Pitäisiköhän ensin määrittää hyökkääjä eli mahdollinen vihollinen? Suomen osalta se tuskin on Viro, ei saata olla Ruotsi eikä Norjakaan. Jäljelle jää Venäjä.

Venäjää vastaan ei kummallakaan 'ei-natomaalla' ole muutoinkaan mitään mahdollisuuksia. Miksi muuten Venäjästä luodaan uhkaa meille 2] – milloin viimeeksi Venäjä on käynyt sotaa – jos vertaamme USA:han?

Ennen vihollisuuksia

Suomi on erikoismaa – olemme idän ja lännen vedenjakajalla 3], olemme samalla lähtöisin niin idästä kuin lännestä. Tänään merkittävimmät kauppakumppanimme ovat Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Saksakaan tuskin hyökkää kimppuumme. Venäläisiä turisteja sen sijaan tulee rahoineen niin paljon maahamme, että se voitaisiin tulkita jonkinlaiseksi ”invaasioksi” - eduksemme. Annetaan tämän edun jatkua.

Kaupankäyntiin hyödyllisesti keskittynyt etuja saava valtio ei hyökkää kauppakumppaninsa kimppuun, mikäli liiketoimet sujuvat molempia tyydyttäen. Ainakin meitä suomalaisia se tyydyttää – lisääkin otetaan vastaan; mekään emme siis hyökkää venäläisten kimppuun; korkeintaan oikeussaleissa, kun liiketoimista kaikesta huolimatta kärhämää syntyy.

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... -
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olisikohan tästä Kari Enqvistin neuvosta Sipilälle apuja: "Tieteellinen neuvonantaja on henkilö, joka ymmärtää tieteen olemuksen. ... ...osaisi kertoa, mikä on järkevää ja mikä typerää. Hän tietäisi, mikä on mahdollista ja mikä tyystin mahdotonta. ... Hänen olemassaolonsa varmistaisi, että hallituksen kyljestä löytyisi edes yksi tolkun ihminen.".

Enqvistin koko pakina YLEn sivuilla: https://yle.fi/uutiset/3-9892415 Tiukkaa asiaa jälleen kerran. Kosmologit ja tähtitieteilijät taitavat nykyään olla lähimpänä asian ytimiä kun katselevat riittävän kauas.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sipilästä odotettiin muuttajaa ja muutosvoimaa - yrityskytkennnän ja poliitikko-ominaisuuden puuttumisen vuoksi - lupasi poistua kuvioista "ukko vaihtoon", jos tulosta ei synny ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ja tulosta on tullut:

talous kasvaa, työllisyys paranee, Sote tuli valmiiksi ja Kreikan talouteenkin lääkkeet purevat.
Puolustusvoimatkin ovat hyvin integroituneet muiden EU maiden armeijoiden kanssa yhteisiin harjotuksiin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sote valmis?

Työllisyys ei parane - esitetyissä tilastoissa on suuri harha, nyt tehdään yhä enemmän pätkä-, osa-aika- ja väliaikaistöitä + työvoimahallinnon koulutus-, harjoittelu- ja perehdyttämistoimet. Kaiken päälle osa työttömistä on jäänyt kaikkien tilastojen ulkopuolelle ---

Kreikan velka on katastrofaalinen - noin 180 prosenttia, EKP puskee kentälle katteetonta painorahaa - bitteinä ja Katainen jakaa tuota entistä riskialtteimpiin kohteisiin!

Tsekki oli toistaiseksi viimeinen uuden aallon voitto - EU-kriittisyys kasvaa --- Mikä on seuraava valtio?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #103

Juuri näin...kannattaa lukea Sotesta viime pävien uutiset ja Tilastokeskuksen mukaan työllisyys on parantunut.
Kreikalla on paljon ongelmia, mutta paljon positiivista on tapahtunut. Milloin olet viimeksi käynyt Kreikassa?

Eurofobistien juttuja, joita trollaa esim Vastavalkea, ei kannata uskoa. Ne tosissaan riekkuvat, että "EKP puskee kentälle katteetonta painorahaa", mutta ymmärtkääkö niiden kirjoittajat edes mistä kirjottavat? Nimittäin seteleitä painetaan eri EU-maiden setelipainoissa - EKP ei näin tee. Hysteeriset jutut ovat ristiriitaisia ja moinen katteettoman rahan painaminen aiheuttaisi hyperinflaation.
Eurojärjestelmä, jonka muodostavat Euroopan keskuspankki ja euron käyttöön ottaneiden jäsenvaltioiden kansalliset keskuspankit, on euroalueen rahaviranomainen. Kaikilla jäsenillä on eurojärjestelmässä omat selkeästi määritellyt tehtävänsä ja vastuunsa. Vain EKPn luvalla voidaan laskea seteleitä liikkeelle - mutta se ei itse sitä tee.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

Työllisyys ei ole todellisuudessa parantunut, vaan tilastoja on kaunisteltu ja osa työttömyyskortissa olleista on poistunut tilastojen ulkopuolelle. Lisäksi osa-aikaiset tehtävät ovat lisääntyneet, jolloin saksan tauti - useamman työn ihmiset ovat lisääntyneet.

Sote valmis? Eipä taida olla - on vasta lausuntokierroksella. Hallituskriisi on jo ovella - katsotaan kehitystä ja tässä pitää tietää mitä median takana - pinnan alla todellisuudessa tapahtuu ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

Työllisyys ei ole todellisuudessa parantunut, vaan tilastoja on kaunisteltu ja osa työttömyyskortissa olleista on poistunut tilastojen ulkopuolelle. Lisäksi osa-aikaiset tehtävät ovat lisääntyneet, jolloin saksan tauti - useamman työn ihmiset ovat lisääntyneet.

Sote valmis? Eipä taida olla - on vasta lausuntokierroksella. Hallituskriisi on jo ovella - katsotaan kehitystä ja tässä pitää tietää mitä median takana - pinnan alla todellisuudessa tapahtuu ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #111

Tilastikeskus julkaisee seuraavan työvoimatutkimuksen 24.10.2017 eli tänään. Odotamme mielenkiinnolla.

Työllisyysaste elokuussa oli 70,5 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 69,9 prosenttia. Miesten työllisyysaste kipusi 72 prosenttiin ja naisten 69 prosenttiin.

Hallitus on ilmoittanut tavoittelevansa työllisyysasteen nostamista 72 prosenttiin.

Hyvä Sipilän hallitus!!!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #115

... Todellinen työttömyys on nousussa, kikkailutyöllistäminen ei kaunista, vaan rumentaa, kun se tiedetään ---

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-9897674 -

" ... Työttömyysprosentti nousi syyskuussa taas kahdeksaan ... "

.
Kikkakuutosilla saadaan nyt työllisyysastetta nostettua, kun a) yhä useampi on pätkä- ja osa-aikatöissä sekä b) osa työttömistä putoaa pois tilastoista!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Tämä taitaa olla taas Vaaliston huumoria. Ainakin minä sen sellaiseksi helpostikin tunnistan.

Sillä
a) talous on hieman kohentunut hallituksesta huolimatta vuosia kansainvälistä kehityksestä jäljessä,
b) työllisyyskehitys on enemmän tilastokikkailua kuin todellisuutta,
c) Sote on kaikkea muuta kuin valmis ja hyvä niin, sillä nykyiset suunnitelmat ovat suorastaan kauheat,
d) Kreikan talous on entisellään ja
e) olemme entistä tiukemmin sidottu muiden maiden nykyisiin ja tuleviin sotiin kanssa- tai myötäsotijana, aseveljenä, liittolaisena tai mitä termiä milloinkin halutaan käyttää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #118

Eipä tuohon ole mitään lisäämistä!

...Ehkä tämä:

... Herää kysymys onko paljon hallituksemme kehumasta kiky-ratkaisusta ollut muuta kuin kosmeettista apua. Kuluttajaluottamus on meillä noussut vientitoiminnan piristymisen myötä - maailmalta purkautuu meillekin patoutunutta investointitavaroiden kysyntää!

...
~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005420468.html -

" ... ”Vaikka talous kasvaa vahvasti, Suomi on yhä matalasuhdanteessa. Työttömyysaste on 8,6 prosenttia ja kokonaiskysyntä on pienempi kuin tuotanto­potentiaali”, sanoo Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Pohjola.

Kokonaiskysyntä muodostuu yksityisistä kulutusmenoista, yksityisistä investoinneista, julkisista kulutusmenoista, julkisista investoinneista ja nettoviennistä. ... "
.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #119

No pitää vähän "pöyhästä"... ;).. onhan ne EKPn "laulavat setelipainokoneet" myös huumoria... ja onhan moni asia paremmin kuin pari vuotta sitten.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #121

Onhan toki kokkulien sote-uudistuksesta tämän verran valmiina: https://yle.fi/uutiset/3-9896150

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #122

Maan hallituksen hyvä Myyryläinen...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #123

Kokoomus vie, ja Keskusta vikisee - kaikki sataa Väyrysen laariin! ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #125

Isävainaa opetti tuon viemis- ja vikisemissanonnan hieman laajempana: "vie sie, mie vikisen. Oo'vieminnäis väkisi, tuunha'mie mielelläinkii." Siitä lienee tässä kokkuli-kepuli -suhteessakin kyse. Molemmat saavat mitä niin mielellään haluavat: kokkulit hyvän rahastuslähteen yrittäjäkumppaneilleen ja kepulit lisää valtuustoja joihin istuttaa kyläpäälliköitään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #126
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #121

Miten EKP kattaa tuota setelikoneen setelivirtaa?

" ... Meneillään ovat historiallisen mittavat arvopaperimarkkinoiden tukiostot, jollaisia ei ole euroalueella ennen nähty eikä koettu. Ja lisää on luvassa, sillä velkakirjaostot jatkuvat samaa 80 miljardin euron kuukausitahtia tai sitä runsaampina niin kauan kuin EKP:n neuvoston mukaan on tarpeen.

Näin mittavan rahaelvytyksen lopullisia vaikutuksia eivät tiedä sen enempää ostoista päättäneet euroalueen keskuspankkiirit kuin muutkaan. Mutta se on kenen tahansa kiinnostuneen tiedossa, mikä on tällaisten raharuiskeiden julki lausuttu virallinen tarkoitus ja tavoite. ... "

~ https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-... -

...

" ... Kohti nollaa ja miinusta kutistuvista tuotto-odotuksista ja teoriassa kohti ääretöntä paisuvasta vastuuvelasta syntyy epäyhtälöitä ja hirmuista päänsärkyä – ja siitä syntyy ainekset Gaven kuvauksen "järjestelmän romahdukseen".

Hänen mukaansa romahdus koittaa, kun eläkerahastojen kaltainen pitkäaikainen sijoituspääoma on syöty. Se on aitoa pääomaa ja koko rahoitusjärjestelmän keskeistä perukalliota eikä sen jälkeen ole muuta jäljellä kuin tyhjiä lupauksia ja katteetonta velkaa.

Romahdus voi Gaven mukaan olla huomaamattoman hidas niin kuin Japanin pian neljännesvuosisadan mittainen esimerkki osoittaa. Mutta hän pitää silti joltisenkin vääjäämättömänä, että nolla- ja miinuskorkojen lopputulos on lopulta rahoitusjärjestelmän luhistuminen ja talouden lamaantuminen.

Kolkon kuvauksensa päätteeksi Gave vihjaa, että keskuspankit kyllä tajuavat miinuskorkojen ja muiden rahakokeiden riskit. Ne pelaavat uhkapeliään lopulta hyvin yksinkertaisesta syystä:

Valtioiden rahoitushuolto on keskuspankeille tärkeämpi tavoite kuin rahaolojen vakaus."

~ https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[04072016]

" ... Sipilä päätti myös pitää kansakuntapuheen televisiossa ja radiossa – nauhoitettuna

Näin ei ole tapahtunut ja, kun on tapahtunut - puhujina on ollut pääsääntöisesti Johtajia, joilla on ollut luontainen karisma ja luottamusta nauttiva habitus kansalaisilta. Presidentti Urho Kekkosen 12] jälkeen Suomessa ei ole ollut Johtajaa. Kekkosen aikana viimeinen hätätila oli, kun kansakunnasta löytyi 60.000 työtöntä, nyt de facto heitä on jo puoli miljoonaa.

Kansakunta odottaa Johtajaa, uutta politiikan hoitoa ja ennen kaikkea luottamusta

Olisi ollut mukava, jos eduskuntavaaleista 2015 puolueet olisivat ehdollisesti luvanneet varovaisemmin – nyt rinnat rottingeilla pullisteltiin kaikkea sellaista, joista ollaan kiihtyvällä tahdilla luopumassa. Kansa kutsuu sitä vaalipetokseksi eli takin käännöksi.

Nyt ei ole kaislikkohaukien eikä melonin kokoisten nenäherneiden aika – ’soinismin sanahelinää’. On aika palauttaa maallemme itsenäisyys 13], luottamus johtajiin 14] ja palata laajempaan omavaraisuuteen 15] ja työmobilisaatioihin 16], joissa työllä nostetaan kansantalouden taso toimeliaisuudella 17] mittoihin, että on työtä ja tekemistä. Tekemätön ja toimeton kansalainen on vaara itselle ja muille. Meillä pitää olla muutakin tekemistä kuin television kanavapeli ja sohvaperunana tyynyn pyöritys.

Juha Sipilältä on odotettu paljon
[ Pääministeri Juha Sipilä! ~ http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?... - [63133]

Odotukset ladattiin ei-poliitikkoon, liikemieheen ja luontaisesti aitouskovaisen rehellisyyteen. 100 päivää on liian lyhyt aika vielä arvioida loppuarvosanaa, mutta nyt kuitenkin kansakunta on revitty kahtia ja Rautatieasemalla tavataan.

Toveri on vihainen, yhteistä tahtoa ottaa osaa kaikkien osalta yhteiskuntatalkoisiin ei löytynyt, ainakaan vielä. Kuka puhaltaa onnettoman pelin poikki ja kerää voimat yhteen – Missä on Suomen Johtaja? ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/hatatila-vaa... -

...

Pankkiiri Björn Wahlroos tänään:

Kansalaispiireistä on myös ehdotettu vakaasti harkiten presidentin valtaoikeuksien lisäämistä. Kekkosen aikana kansa eli parasta laittaan. Tuolloin oli isäntä talossa. Välillä myllytettiin pahoja ja liian itsekkäitä poikia ja kansan syvät rivit taputtivat käsiään. Oli karismaa ...

.
~ http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710232200480668... -

" ... Pamfletissa Wahlroos tarjoilee ehdotuksia isolla pensselillä, sillä hän esittää myös eduskuntavaalijärjestelmän muuttamista siten, että se suosisi vaalit voittaneita suurempia puolueita.

Wahlroosin mielestä myös presidentin valtaoikeuksien vahvistamista olisi syytä vakavasti harkita. ... "

...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Wahlroos nykytilassaan ei ole demokraatti, se on huomattu. Tuskin lienee koskaan, edes n.s. vasemmistolaisaikanaan.

Wahlroos kaipaili toimintakykyä ja vahvaa johtajaa kriisitilanteisiin. Eiköhän poliittisen kriisin oloissa ole ensin selvitettävä se kriisi ja ja vasta sitten ruvettava toimeenpanohommiin. Tulenee vähemmän virheitä, ylilyöntejä ja myöhemmin korjattavaa.

Sikäli Wahlroos on oikeassa, että perustuslaillisuuden arviointi on nykymenossa hienman heikoilla. Joko jälleen uuden organisaation tai sitten korkeimman oikeuden harjoittaman perustuslaillisuuden valvonta voisi olla paikallaan. Itse kannattaisin jälkimmäistä.

Parlamentarismimme ongelma ei kuitenkaan ole presidentin tai pääministerin liian vähäinen valta vaan eduskunnalla sitä pitäisi olla enemmän. Siis niin, että eduskunta olisi oikeasti itsenäinen elin yli hallituksen ja puolueiden jäsenkurin.

Eduskuntaa valittaessa on nykyinen d'Hondtin järjestelmä todellakin ongelma mutta toisinpäin kuin Wahlroos väittää. Nykyinen tapa vahvistaa suurempia puolueita tukee entisestään puoluekoneistojen valtaa. Se pitäisikin purkaa ja valita edustajat heidän saamiensa yksilöllisten äänten suhteessa.

Toisaalta pitäisi päästä myös purkamaan politiikan henkilöitymistä. Päästä enemmän yhteiseen päättämiseen. Samaten pitäisi siirtyä aidosti presidentin vallasta eduskunnan valtaan. Perustuslakiuudistuksessahan se jäi kesken niin, että tehtäviä siirrettiin vain pääministerille eikä niin, että ne olisivat aidosti siirtyneet eduskunnalle.

Mutta Wahlroosillahan onkin tavoitteena hämärryttää demokratiaa ja kasata hallinnollista valtaa yksiin käsiin niin, että sitä olisi rahan mahdilla helpompi ohjailla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Wahlroos takoo Nordeaa takaisin kotiin - lähti Meritana, siis yhdistyneenä KOP-SYP liittona ja yhdistyi ruotsalaisten kanssa - veikkaan, että Nallen eläkkeellelähtö tapahtuu kohdassa, jossa Nordean omistus on yli 50 prosenttisesti Sammon hallussa!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, LOKAKUUTA 16, 2005

Demokratian kriisi ja vastuullinen johtaminen

Poliittisen ilmaston suurin hokema on demokratia. Demokratia, tuo kansanvallaksi käännetty ominaisuus ei toteudu kuin pinnalta ja vain välivuosin. Demokratia edellyttää aktiivista toimintaa kansalaisten taholta. Tämän päivän politiikka ei tahdo saada laajoja kansalaisryhmiä mukaansa; kyseessä on ehkä peliväsymys aktiivisuuteen voimattomuutta vastaan, missä markkinamekanistisen maailman talousvaltaa ja ostovoimansiirtoja valvoo vain liike-elämä ja johon poliittinen hallintokoneisto ei enää saa otetta.

Puoluepolitiikka on etääntynyt kansasta; on syntynyt poliittinen ihmisrotu, joka keskustelee omaa kieltään, mistä ei saa selkoa kaduntoimintoihin. EU - Bryssel ja uuden uljaan Yhteisön tavoiteasetanta keskittyy pikkunäpeltämiseen ja laajentumiseen entistenkin asioiden ollessa vaikeilta osin päättämättöminä.

Euroopan kansallisvaltiot vetelevät omia narujaan näkemättä keskinäisyyden voimaa, millä oikeutetusti EU olisi ehdoton suurvalta maailmassa osaamisen ja innovoinnin osalta.

Suomessa (-kin) kiistatta odotetaan vahvaa presidenttiä,

... vaikka valitsemamme eduskunta riisui presidentin pelivälineet jo edellisillä erätauoilla. Kansa haluaa heti täytettäväksi mm. poliisien avoimet virat. Kansa antaisi armeijallemme heti rahaa, jos saisi päättää. Kansa antaisi heti täydet valtuudet käydä työttömyyden kimppuun ja tosissaan, koska oikeus työtekoon on valtion erityisessä suojeluksessa.

...
1] [2006] Kansa harjoittelee suoravaikuttamista - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/06/edustukselli... -

1] [2006] Kansaa kannustetaan ottamaan enemmän suoravaikuttamisen valtaa - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/kansalaisia-... -

2] [2008] Presidentille lisää valtaa! - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2008/02/aika-ajoin-t... -

2] [2005] Kavennettu presidentin valta - http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/02/eu-modernisa...

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #105

IPUn pitäsi saada hieman enemmän jalkaa politiikan ovenrakoon niin sitten voisi valtalinjasta poikkeavia asioita tuoda paremmin julki.
Kaikilla "oikeilla" puolueilla puolueohjelmissa esittettyihin asioihin onkin otettu kantaa tavalla tai toisella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

IPU' lla on erittäin terävä ja selkeä ohjelma - löytyy netistä:

~ https://www.ipu.fi/periaate-ja-yleisohjelma -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #113

Joo, mutta IPUn ongelma on olematon kannatus, jolloin asia ei etene.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Ei ole puoluetukia. toisaalta se on vain selite. Yleensäkin uusien on vaikea nousta - pitää saada valovoimainen johtaja, joka ylittää mediakynnyksen - tosin kansalaisten suora- ja kritiikkimedia tullee muuttamaan tilannetta - mutta hitaasti.

...
Veikko Vennamon jälkeen ei ole ollut älykästä kansanmiestä, jolta luonnistuu ylivertainen mediakäsittelytaito ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2014] Tällä ei ole mitään tekemistä IPU-Itsenäisyyspuolueen kanssa -

" ... [ … ”Itsenäisyys otetaan, harvemmin sitä tarjotaan – itsenäisyys säilytetään työllä, harvoin se säilyy toimettomalle. Itsenäisyys menetetään tahdottomana, ilman ideaa olla eheä kansakunta – väkevän vahvalla kansalaistahdolla se myös palautetaan” … ]

Itsenäisyytensä menettänyt kansa joutuu kuuntelemaan sellaisiakin, joita se ei haluaisi

Tänään Suomen ollessa 20. vuotta Euroopan unionin 1] jäsenenä ja mukana Euroopan rahaliitossa eurossa 2], on kansakuntamme herännyt tavoittelemaan takaisin menetettyä ja osin kadotettua itsenäisyyttä. Valtiomuotomme oli määritetty perustuslaissa, jossa oli merkinnät myös omasta rahasta – markasta.

Nyt emme ole itsenäisiä sanan perimmäisessä merkityksessä;

meillä ei ole omaa itsemme säätelemää rahaa, meille ei ole omaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Lisäksi meiltä puuttuvat itsellinen idänpolitiikka 3] sekä erityisesti meillä ei ole enää täyttä lakien säätämistä – me joudumme sovittamaan oman lainsäädännön Euroopan unionin direktiivien määräyksiin.

Oikeusturvamme viimeinen lukko ja mahdollisuus on viritetty myös eurooppalaiselle tasolle. Lopullisissa oikeusratkaisuissa olemme oikeustieteellisessä konsensuksessa.

Olemme noin yhden prosentin osa kansojen sulatusuunia –

… pääkaupunkinamme Belgian Bryssel, jonne saamme aika-ajoin 13 edustajaa kaikkiaan 751 joukkoon. Sinne on meidän kadonnut itsenäisyys paljolti hautautunut. Olemme pohjois-itäinen EU-kulmaperiferia – kuin kunta jossain kaukana Pohjois- tai Itä-Suomessa. ... "

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/itsenaisyyde... -
.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset