*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Russofobia jylisee – nyt maalataan uhkaa jo vaaleihinkin!*

  • Nenä haistaa huomista, jotta tänään osataan tehdä oikeita päätöksiä ylihuomiselle ¤
    Nenä haistaa huomista, jotta tänään osataan tehdä oikeita päätöksiä ylihuomiselle ¤
  • Lännessä kaikki ovat vastaan - idästä ei tarvita kuin yksi ... joka on puolesta, ehkä myöhemmin jopa liittolainen? ¤
    Lännessä kaikki ovat vastaan - idästä ei tarvita kuin yksi ... joka on puolesta, ehkä myöhemmin jopa liittolainen? ¤
  • Näin eduskunnastamme tykitettiin! Aikanaan US pr. Ronald Reagan nimitteli pahan valtakunnaksi Neuvostoliiton ... ¤
    Näin eduskunnastamme tykitettiin! Aikanaan US pr. Ronald Reagan nimitteli pahan valtakunnaksi Neuvostoliiton ... ¤

Mystinen turvallisuuskomitea [1 pärisyttää Venäjän uhkarumpua. Nyt analysoitiin uhkakuva siitä, että Venäjä sotkeutuu Suomen presidentinvaaleihin 2018. Analyysi vietiin niinkin pitkälle, että kuvioihin maalattiin räikeällä pensselillä jopa salamurhia ja terrori-iskuja! Kovaa puhetta, mutta keiden toimesta – pitäisikö kansan tietää? ---

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201710282200493416_pi.shtml -

Ote yllä olevan linkin kirjoituksesta:

”Analyysi: Näin Venäjä voi pyrkiä vaikuttamaan Suomen presidentinvaaleihin - ”Ääritapauksessa salamurha tai terrori- isku” … ” -Iltalehti otsikko

Allekirjoittajan kommentti ylläolevaan analyysitekstiin:

”Tämän mukaan vain Venäjä harjoittaa muiden valtioiden vaaleihin sekaantumista. Eivätkö muut maat tai joidenkin valtioiden vakoilulaitokset ja turvallisuuspalvelut niin toimi, onko se Venäjän "yksinoikeus"? Tähän mennessä ei yhtään todistettua Venäjän operoimaa vaalitunkeutumista olla todistettu. Tämä uutisointi on tyylipuhdas West trolling manipulaatio [2”

Miksi nyt presidentinvaalien alla maalataan näin rujoa uhkakuvaa – olisiko joitain todisteita tukemaan tätä asiantuntijaryhmän ja turvallisuuskomitean räyhäkkää ulostuloa?

Toisaalta herättiin tuon mystisen turvallisuuskomitean rajuun ulostuloon:

”Miksi turvallisuuskomitea pelottelee Venäjän terrorilla ja salamurhilla Suomen presidentinvaalien alla? … ” -Karjalainen -lehti, otsikko

~ https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/160369-miksi-turvallisuuskomitea-pelottelee-venajan-terrorilla-ja-salamurhilla-suomen-presidentinvaalien-alla -

 

Media löysi myös uutta uhkaa, kun Venäjä testaa uutta rakettiaan

[ ~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001177876.html - ]

Ote yllä olevasta linkkitekstistä:

” … Venäjä valmistautuu testaamaan uuden mahtiydinaseensa kantorakettia lähellä Suomen rajaa … ” -Ilta-Sanomat

Raketin koelaukaisu tehtiin yli 500 kilometrin päässä Suomen rajasta, ja mitä ilmeisimmin kysymys on raketista, jolla korvataan vanhentuneita ydinohjuksia, joita on pakko pitää – puolin ja toisin – jotta maailmanlaajuinen ydinsodan uhka lientyy tasapainotilaan, jolloin kumpikin ydinasesuurvalta pysyy/ pysyisi ”lestissään” - jarrutellen kummankin presidentin sotanappulan painamisherkkyyttä …

 

Yhdysvaltojen uusi presidentti Donald Trump on vielä kysymysmerkki

… hänen äkkipikaisuutensa koettiin teatraalisena näyttävyysesityksenä Kiinan presidentti Xi Jinping' in USA' n vierailun yhteydessä.

Donald Trump rynnäköi Syyriaan - Xi' n ja hänen ollessaan jälkiruoassa – Trumpin Floridan residenssissä - sotaan, johon jo edellinen presidentti Barack Obama hyökkäsi jo ilman mitään kansainvälisen yhteisön mandaattia vuonna 2014 – tosin Trump lopetti käskyllään tuon CIA salaisen rahoitus- ja aseistusohjelman vuodelta 2013 Syyrian kapinallisterroristeille [!][3 ---

Trump on päättänyt eli twiitannut, että Yhdysvaltain ydinasearsenaali pitää modernisoida, laajentaa (jopa kymmenkertaistaa!), tarkkuuttaa ja samalla sen tuho- ja särkemismäärää lisätä (?) - sekä laatia uudet käyttöohjeet!

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201710292200494770_ul.shtml -

Ote yllä olevasta linkkikirjoituksesta:

” … The Guardianin mukaan Trump haluaa jopa kymmenkertaistaa USA:n ydinaseiden määrän ja muuttaa niiden käyttökynnystä … ”

 

 

Suurlähettiläät äänessä – Suomessa!

Entiset Suomen Venäjän suurlähettiläät arvioivat myös omalla tavallaan Venäjän ominaisuutta meihin nähden, jotka olemme erikoisasemassa täällä idän ja lännen vedenjakajalla [4 – tässä muun muassa aiemman suurlähettilään Heikki Talvitien näkemyksiä ---

”Venäjä-tuntija Heikki Talvitie: Nato-jäsenyys olisi Suomen itsemurha … ”

~ http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/09/04/venaja-tuntija-heikki-talvitie-nato-jasenyys-olisi-suomen-itsemurha -

 

...

Nyt ”Kansalaisturvallisuuskomitea” julkistaa oman näkemyksensä – paljolti todellisuuden pohjalta, jossa yli 50 prosenttia kansalaisistamme hylkää ajatuksen Natoon liittymisestä, jo yli kymmenen vuoden ajan ja vielä systemaattisesti – tämän ”kansan turvallisuuskomitean” ajatus-, todistelu- ja päämäärätavoite käy kirkkaasti ilmi alla olevista linkkikirjoituksista --- (tuo edellä mainittu kansalaisturvallisuuskomitea tulisi ymmärtää kirjoittajan puolihuumorina, mutta myös vanhana sanontana: ”Puhukaa te, me pidämme hevosta” -hymiöllä … itse asian ollessa kansallisen turvallisuutemme ydinkysymys ja -ajatus )

[A ~ x – tulee kommenttiosioon

[B ~ x – tulee kommenttiosioon

[C ~ x – tulee kommenttiosioon

[D ~ x – tulee kommenttiosioon

...

 

Viitenumerointi tekstistä

[1 Turvallisuuskomitea on kokonaisturvallisuuteen liittyvä ennakoivan varautumisen pysyvä ja laajapohjainen yhteistoimintaelin. Turvallisuuskomitea toimii puolustusministeriön yhteydessä. Sen tehtävänä on avustaa valtioneuvostoa ja ministeriöitä.

Turvallisuuskomitea toimii tarvittaessa yhteiskunnan eri häiriötilanteissa asiantuntijaelimenä. Turvallisuuskomitean puheenjohtajana toimii puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti. Komitean jäsenet koostuvat lähinnä eri ministeriöiden kansliapäälliköistä.

Turvallisuusneuvoston pääsihteeri Vesa Valtonen korostaa, että analyysi koostuu asiantuntijoiden mielipiteistä.

Keitä asiantuntijaverkoston jäsenet ovat? - Siellä on esimerkiksi viranomaisia, tutkijoita, elinkeinoelämän, median ja järjestöjen edustajia, jotka ovat perehtyneet hybridi- ja informaatiovaikuttamiseen. Laaja joukko aika lailla laidasta laitaan. Tärkeintä on saada aikaan se moniäänisyys, Valtonen sanoo.

Kansalliselle asiantuntijaverkostolle annettiin tehtäväksi arvioida, millä tavoin ja millä tavoittein Suomen vaaleihin pyrittäisiin vaikuttamaan. Lisäksi verkosto pohti, millä tavoin informaatiovaikuttaminen yleisesti Suomessa toteutettaisiin, ja mitkä olisivat pääasialliset tavoitteet.

Keitä ryhmään kuuluu? –  Ryhmässä on viranomaisia, tutkijoita, elinkeinoelämän, median ja järjestöjen edustajia. Jäsenten kanssa on sovittu, että nimilista ei ole julkinen, kertoi Valtonen.

[2 West trolling >< East trolling ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trolling-east-trolling-nokittelua.html -

[3 Trump lopetti CIA' n salaisen asesiatmis- ja rahoitusohjelman syyrian kapinnallisterroristeille – joka alkoi jo vuonna 2013 … ~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005297252.html -

[4 Olemme Pähkinäsaaren rauhan rajan vedenjakajalla – idän ja lännen vaikutteiden alla ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/08/presidentti-sauli-niinisto-idan-ja.html - , joka luo meille täysin ainutlaatuisen asetelman olla Pohjolan ”Sveitsi”!

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 154861

 

DOC uhkaa_uhkaa Venäjältä_30102017.doc – OpenOffice Writer

PVM 30102017

 

697_6734

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (80 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Kiihkein Venäjän syyttely voi olla Venäjälle hyödyksi – pelon lietsonta voi johtaa meitä harhaan

Venäjän vaikuttamispyrkimysten havaitseminen on tärkeää. Mutta se voi olla meille myös haitaksi, jos havaintoja tarjotaan yliannostus ilman riittäviä näyttöjä. ..." -HS/ Laura Halminen

~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000537183... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

¤ - kuvat lainattu yleisestä netistä.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Ihan mielenkiinnosta, millasta liksaa moskovasta saa kun aktiivisesti postailee suomalaiselle alustalle venäjälle myötämielistä tekstiä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ennen kaikkea tasapuolista ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Moni on siitä liksa-asiasta vakuuttunut täällä samassa kaupungissa, joka on meille molemmille hyvin tuttu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

10 kirjoittaa - 100 kommentoi ja 1000 lukee. Lukija, joka haluaa tietää, on utelias ja katsoo vain sisältöä - ei uhraa aikaa turhanpäiväisiin asioihin ... kuten tässä itä-suomalaisesta kaupungista :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mitenkähän vakaat vakuudet ovat vakuuttuneet vakuuttuneiksi vakuuttaneet? Vai ovatko vain kaupunkilaisten omiksi lämpimikseen ja ajankulungikseen kertoilemia jutusteluja?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Täsä on ihan sama mitä sanon tuosta "liksasta", joka on asiana täysin toisarvoinen. Sen myönnän, että monia konsultaatioita on tehty Kiinan ja Venäjän välille - mutta ne ovat tylsiä liiketoimia, eikä tätä hersyvän hauskaa kirjoittelua :)

...
Kirjoittaminen on intohimo, ja vaimokin sanoo, että voisit nyt edes joskus jostain jotain saada --- tyypillinen vaimon toteamus. Eikä hän näitä edes täältä lue ;) ... patistaa vain kaksosten hoitoon - ovat vajaa 5 vuotiaita - tyttöjä :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #34

Siis myönsit kirjoittavasi rahasta. Eli sen lauluja laulat...(Venäjä ja Kiina). Eipä ollut yllätys.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Missä myönsin tuon väitteesi - kerrotko? Keksitkö itse koko toteamuksen, kun muuta et enää kyennyt asiakommenttina tuomaan esille?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #43

Nykyisinä postfaktuaalisina aikoina perusteleminen esimerkiksi todistein on niiiin passé.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Juuri näin, hoksasin itsekin jokin vuosi sitten, että juttuihin voi liittää linkkejä - myös mediaan, esimerkiksi ja tiedoksi - totuudellisuudesta ei aina tiedä, mutta kuitenkin lukijoille tiedoksi, että media ajattelee ja kirjoittaa näin!

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #43

Kyllä nuo "konsultaatiot" tiedetään. Ei kukaan täysjärkinen kirjoita ilmaiseksi ja pyyteettömästi satoja blogeja ja mammuttimäärän tekstiä venäjämyönteisesti ja USA:ta ja NATO:a arvostellen ja samalla sopivasti totuuta ja valhetta sekoittaen. Minulle sinun on turha selitellä yhtään mitään, Luoma.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Eli kehittelit itse tuon johtopäätöstelyn. Eiköhän Jori olisi aika alkaa käyttämään ajatuskoneistoa, jos nyt yleensä luet kommentteja ja topiccia - ajatuksella ...

.
En selittele sinulle mitään - vaan korjaan virheitäsi lukijoiden vuoksi. Muistathan kaavan - 10 kirjoittaa, 100 kommentoi ja 1000 lukee :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #57

Ajatuskoneistoa juuri käytän ja erotan tarpeeksi hyvin idän lakeijan selitykset ja todellisuuden.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #61

Hyvä esimerkki ajatuskonèistosi kesannolla olosta oli tuo oma johtopäätöstelysi konsultaatioista ja kirjoituspalkkioista - tajunnet sen itsekin?

Tulehan mieheksi ja tule mukaan asiakommentein! ;)

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

On tosiaan surullista nähdä, miten Suomi on ajettu USA:n ja suurkapitalistien taskuun.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aiemmin YYA-aikana pr. Kekkonen osasi sanoa venäläisille ja Kremlille - Kiitos ei, kun haikailivat Moskovasta yhteisiä sotaharjoituksia, nyt ei ole munaa estää amerikkalaisia, jotka kutsuivat itse itsensä taistelukonein Rissalaan lentämään rynnäkköharjoituslentoja itään - kohti Venäjän rajaa - no, ei näytä millään olevan mitään rajaa ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

*

Russofobia ---

"Venäläisvastaisuus eli ryssäviha, vanhakielinen muoto ryssänviha, on suomenkielinen vakiintunut nimitys voimakkaalle Venäjä- ja venäläisvastaisuudelle. Venäläisvastaisuus voi esiintyä joko Venäjän keskushallintoon (tämän valtiomuodosta riippumatta) ja valtakoneistoon tai yleisesti venäläisiin kohdistuvana vihamielisyytenä ja syrjintänä. Vuonna 2014 tehdyssä tutkimuksessa venäläisvastaisuus oli korkeimmillaan Ranskassa, jossa 69 % väestöstä suhtautui venäläisiin negatiivisesti ja toiseksi eniten Israelissa 68 %:lla.[1] ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4l%C3%A4isva... -
.

...
" ... Yhteiskuntatieteiden tohtoir, entinen poliittinen valtiosihteeri Risto Volanen, Suomen Sotilas -lehden päätoimittaja Jaakko Puuperä ja Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius arvioivat, millaisen kuvan media on luonut Venäjästä, lietsotaanko Suomessa turhaa pelkoa ... "

~ https://areena.yle.fi/1-2403331 -
.

...
"Venäläismedia: "Lännessä on russofobiaa lietsovan ammatti, josta maksetaan hyvin" ... " -Iltalehti - otsikko

~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170403220009591... -
.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Mielestäni älykäs suomalainen kyllä osaa erottaa idästä ja lännestä tulevan propagandan. Molempia riittää sisäisen propagandan lisäksi.

Ikävää on se, että media on lähtenyt mukaan propagandaa levittämään tiedon jakamisen sijaan. Syynä tähän on tietenkin kunkin median taustavoimat eli omistajat ja puoluesuhteet.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

West trolling manipulaatio >< East trolling propaganda

...
[2016]
" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... - [154878]

Käyttäjän andreas kuva
Andreas Pyy

"Turvallisuuskomitea" on mielenkiintoisella tavalla tyypillinen orwellilainen nimi. Käytännössähän tuo itse sana ei tarkoita yhtään mitään eli toisin sanottuna mikä tahansa organisaatio voisi käyttää tuollaista nimeä ja sillä olisi todellisuudessa ihan yhtä vähän merkitystä. Oikeasti ainoastaan sillä on merkitystä, mitä sen taustalta paljastuu.

Sama koskee myös NATO:n ja EU:n "hybridiosaamiskeskusta" - epämääräinen termi, jolla todennäköisesti yritetään peittää kyseisen keskuksen todellisia päämääriä, jotka "saattavat" olla aivan muita kuin mediassa vakuutellaan. Oletuksenahan on se, että jos EU ja NATO ovat olleet mukana perustamassa tuollaista keskusta, niin rationaalisesti ajatellen on mahdotonta että sen toiminta olisi objektiivista ja neutraalia.

Ainakin se on selvää, että nyt kun NATO:n ja EU:n suhtaudutaan kansan keskuudessa kriittisesti, niin NATO:n ja EU:n kannattajat tekevät kaikkensa yrittääkseen vaimentaa kriittisen keskustelun näistä organisaatioista, mikä tapahtuu mm. yrittämällä mitätöidä vastapuolen mielipiteitä leimaamalla niitä "putinistisiksi". Todisteilla ei ole noille merkitystä, tärkeintä on että "syylliset" on valittu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Media ja useat muutkin tahot käyvät jo täyttä Natoon jenkaussotaa - on kysymys kansakuntamme vakaan natokannan kääntämisestä - kaikin keinoin - natomyönteiseksi, nythän kansan tahto on harvinaisen selvä - Ei Natoon, on ollut jo yli 10 vuotta.

Nytkin seiskauutisissa juuri yhden prosentin kannatuksella RKP Nils Thorvads - pr. ehdokas - sai ainoana istuvan lisäksi uutisaikaa - Mtv 19:00 301017. Onhan Nils natojenkaaja.

...
" ... LAUANTAINA, KESÄKUUTA 11, 2016

Näin Nato Yhdysvaltojen johdolla ujuttautuu yhä laajemmalle

(Nato on aktiivisimmillaan nyt Itämerellä, jossa ei ole kuin tekaistu tai korkeintaan Ukrainasta siirretty uhkamahdollisuus. Avarasti ajattelevat ovat tehneet verrannon Floridan eteläpuoleisen meren ja Itämeren välille! |0

Edesmenneen kolumnisti ja HS-toimittajan Olli Kivisen |1 johdolla Nato-kannattajaksi viety Helsingin Sanomat kertoo tuo ”natomaatin” erinomaisen hyvin tässä linkin alta tulevassa kirjoituksessaan ~ http://www.hs.fi/kotimaa/a1465449345456 – Voimme tiivistää sisällön oleellisen osan tähän:

”Tarkkaavainen lukija huomaa tässä sen tavan, jolla Nato ujuttaa itseään lähemmäksi Venäjää. Nyt tästä käy konkreettisesti ilmi kuinka Ruotsille ja Suomelle luodaan turvallisuustarpeita kehittämällä uhkakuvia ja vetoamalla yhteiseen Itämeren puolustukseen. Takana on ajatus saada Itämerestä natomeri ja Baltian maille lähempää kuin Yhdysvalloista ilmataistelukyky. Näin on selvitetty se tapa miten Nato laajenee. Suomen osalta on vain yksi este - Suomen kansa, joka ei enemmistönä halua tätä yhdysvaltalaistuneen Naton sodan mahdollisuuteen yltävää turvallisuussyleilyä. Ujutuksen konkretisoituma on Nato-isäntämaa sopimuksessa, joka nyt esittäytyy USA' n itsensä kutsumana taisteluharjoitusmaahantulona Suomeen” ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/nain-nato-yh... - [154880]
.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Veronmaksajan suusta kuultua: Apua, ne hybridivaikuttaa meitin! Tuossa on tonni, tehkää jotain!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täältä löytyy faktaa ja todellisuutta - niin kansalaismielipidetutkimuksista Natoa kohtaan juin Nato - isäntämaa pöytäkirja ---

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... -

...
2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... -
.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Tässä uutinen 6 vuoden takaa. Hillary Clinton pyytää kongressilta lisää rahoitusta informaatiosodankäyntiin, koska USA on häviämässä sen.

Clinton asks for cash as US 'losing world info war'

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

TORSTAINA, TAMMIKUUTA 29, 2015

Hybridillistä informaatiosotaa – mistä sumutetaan ja ketä?

" ... [ … Verkkouutiset 2] (Kokoomuksen verkkoäänenkannattaja) ja Verkkomedia 3] (kansalaiskoosteinen informaatiokanava – internetissä, ilman puolueiden lehdistötukea) ovat tukkanuottasilla ”ukrainalaistumisessaan” – toinen löytää kaikki viat idästä ja toinen lännestä … ]

Helsingin Sanomat on valtakuntamme vaikuttajamedia, ollut ainakin 4] – ruuti ja kynän terävyys on kuivunut ja tylsynyt ’lööpityksessään’. Tarkkakatseisuus on jäänyt erinomaisten kolumnistityyppisten kirjoittajien haltuun – mainitakseni vaikka Unto Hämäläisen 5], joka jaksaa kaivaa taustoja ja katsella kohdetta sen kaikilta näkökulmilta. Muutoin Hesari on tunnettu natottaja – eli siis jenkaaja 6], jonka päämääränä on viedä Suomea kohti Natoa.

Hybridisota …
[Kemppinen/BLOG ~ http://kemppinen.blogspot.fi/2014/09/hybridisota.html - sota, joka ”liukuu” päälle ]

Olemme saaneet sanastoomme uuden sotimistavan tai –muodon, hybridisodan, johon sisältyy voimakas informaatiotaistelu vaikuttavuutena ja mielipidemuuttajana. Hybridi on myös kahden energian kulkuneuvo, kuten se on sotanakin – ’monirintamainen’.

Sotaenergiaa

Sotaenergiaa ammennetaan kansansuosiosta ja vihollisen epävarmuuden lietsonnasta, ja tässä informaatio on sanana/puheena ja kuvina säilääkin terävämpi, osuessaan. Vietnam amerikkalaisena massasotana 7] sai loppunsa television kautta – kansa kyllästyi, energia loppui 58.209 vainajan (153.303 haavoittunutta) jälkeen – kun ei löydetty edes järkevää syytä, miksi viidakoihin uhrattiin miesvoimaa; maapallon toisella puolella. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/01/hybridillist... - -

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Eipä vara venettä kaada.
Enemmänkin voisi varautua kaikenlaisiin uhkakuviin.

Varsin kevyttä ja pinnallista on blogistin pohdinta, eikä oikein selviä, mitä haittaa on siitä, että spekuloidaan mahdollisilla ja mahdottomilla uhkakuvilla.
Tässä tapauksessa on niin, että Venäjä niittää sitä mitä on kylvänyt. Jonkinlaista suhteellisuuden tajua toivoisi myös löytyvän: Stalinin vainoissa keksittiin uhkia ja ne myös "todistettiin" oikeiksi ja tällä perusteella ihmisiä tapettiin kuin kärpäsiä. Myöhemminkin Venäjällä vähemmistöpolitiikassa riittää kummallisia nyansseja yllin kyllin. TÄÄLLÄ VENÄJÄLLÄ, josta nytkin kirjoitan, ihmisiä edelleen voidaan kuulustella ja seurata ja asettaa epäilyksen alaiseksi vain sen takia, että he ovat olleet yhteydessä suomalaisiin tai käyneet Suomessa. JOs vuosisatoja käyttäytyy raivohullun vainoharhaisesti, onko ihme, jos muutkin muuttuu vastavuoroisesti hieman epäileviksi vihdoin ja viimein?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

MAANANTAINA, HELMIKUUTA 15, 2016

Venäjästä luodaan hyytävää uhkaa – urakalla

(MTV - toimittajan, Tapio Nurmisen toimesta julkaistiin tähän mennessä hyytävyyden hurjin skenaario |1 – mielipiteenä. Herää kysymys, miten pitkälle sananvapaus sallii tiedostusvälineen julkaista kaiken maailman ammattilaisilta paljolti perusteettomia ja todisteettomia kirjoittajan omia mielipiteitä. Missähän luuraa median vastuunkanto ja halu huolehtia lietsomisen patoaminen?)

[ … kansalainen Erkki mietiskelee miten pitkälle media oikein yltääkään tässä Venäjän uhkakuvien luonnissa, ja mikä ajaa tuon tyyppiseen tarkoitushakuiseen manipulointiohjaukseen – ”goeppelsmäisesti”? Kansalainen Liisa mietiskelee miksi media ei noteeraa kansakunnan vuodesta toiseen antamia galluptilastoja – mehän emme halua Natoa, emmekä pelkää Venäjää – vaan ymmärrämme paljolti asemamme idän ja lännen vedenjakajalla … ]

Venäjä on ydinasesuurvalta ja meillä on tämän kanssa 1300 kilometriä yhteistä rajaa. Tässä kohtaa kansalaisemme ovat terävästi oivaltaneet kaksi vanhaa sanontaa: 1) ”Tosiasioiden tunnustamisesta alkaa viisauden kehitys” ja 2) ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä”. Näiden kansanviisauksien todisteeksi kelpaa erinomaisesti kansakuntamme harvinaisen vakaa ja yhtenevä kieltolause Natolle, jo yli 10 vuoden ajan tai oikeastaan koko uskottavan mittausjakson ajan |2.

Emme pelkää Venäjää, olemmehan eläneet heidän kanssaan pisimmän rauhan jakson!

Tänään media hakee niin ulkoa |3 kuin sisältä |4 systemaattisesti, tarkoitushakuisesti ja jopa manipulatiivisesti erityyppisiä asiantuntijoita, jotka perustelevat Venäjän uhkaa, heidän salaliittojaan |5 ja tapaa hajottaa muun muassa Euroopan Unionia |6. Nyt estradille kohosi jopa arvio |7, jossa Venäjä olisi luetteloinut hybridisodankäynnin käyttöön luettelon asiantuntijoistamme, jotka hallitsevat internet- ja tietoliikenneverkkoja.

Natottajatkin ovat hurjistuneet
[Kiivastakin ristiriitaa kylvävä tutkija Jukka Seppinen huutaa ~ http://seppinenj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/211708-s... - ] |8

...
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Luin juttusi linkin alta, ja jäin miettimään saamenkielen asemaa Suomessa ---

...
TORSTAINA, HELMIKUUTA 06, 2014

Tarjotaanko saamelaisille itsenäisyyttä?

Alkuperäkansat 1] on ihmisten itsensä keksimä nimitys ihmisryhmistä, joilla arvellaan olevan ”muita pidempi” sekoittumaton geeniperimä – voimme vain arvailla miten menisi ”suomenniemellämme” tai Australiassa, jos 'alkuperävalkoiset' olisivat jättäneet tulematta niin niemellemme kuin Australiaan. Aboriginaalit Australiassa tapettiin - ensialkuun – englantilaisten toimesta miltei sukupuuttoon.

Saamelaiset 2] ovat Euroopan ainoa aluperäkansa baskien lisäksi. Baskit 3] Espanjan pohjoisosassa haaveilevat itsenäisyydestä – kuten skotit Englannissa; skotteja kiltteineen ei lueta alkuperäkansoihin. Saamelaiset luetaan ja muodostavatkin ehyen pohjoiskalottialueen – Suomen ohella Ruotsissa, Norjassa ja Venäjän Kuolanniemimaalla.

6.2. - tänään on Saamelaisten kansallispäivä

Tänään edelleen valtiomme omistelee ja hallitsee saamelaisten ikiaikaisia poronhoitoalueita; itseasiassa saamelaisilla olisi oikeudenkin edessä, jos täyttä oikeudenmukaisuutta harjoitettaisiin, omistusoikeudet maihinsa, jopa edellytykset itsenäisyyteen – Saamenmaahan, joka olisi koko Pohjois-kalottialueen kokoinen.

Valkoinen maahantunkeutuja ei itsenäisyyttä saamelaisille myönnä,

eivätkä saamelaiset sitä tällä hetkellä vaadi, vain vapaata ja rajatonta kulkukuoikuetta ikiaikaisille mailleen. Saamelaisille on kolme tärkeää asiaa – poronhoitoon liittyvä poroerotus 4] ja hillan eli lakan kypsyminen, niin ja tietenkin lohen nousu 5]. Veli-Soikee ja Naima-Aslakki tietävät nämä ja silloin käy erämaahan kutsu.

Juhlikaamme Lapin alkuperäihmisten juhlapäivää – Saamelaisten päivää!

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/tarjotaanko-... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 14, 2016

[LINK] Venäjästä luodaan hyytävää uhkaa – urakalla
Tekstiin liittyvät numerokohtiot – lisäkirjoitukset ja medialinkit


Linkki tekstiin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu... -
Venäjästä luodaan hyytävää uhkaa – urakalla

ORIG [14082015] ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/mi... - AL


|1
”Kommentti: Meillä on ongelma, jonka nimi on Vladimir Putin ~ http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/komme... -... Mistä näitä ”russofobistisia voimia” oikein sikiää? Toimittaja olettaa pienen osan maapallosta olevan kansainvälinen yhteisö, aika itsekeskeistä huudella täältä pohjanperukoilta tarkoitushakuisesti yksipuolisia mielipiteitä - kevein, miltei olemattomin todistein - unohtamalla, että kansainväliseen yhteisöön kuuluvat myös BRICS ja Etelä-Afrikan jälkeinen Afrikka ja näissä on jo pelkästään yli puolet maapallon väestöstä. Onkohan toimittajalta "mittakaavaoppitunnit" jääneet kouluissa käymättä? Tähän topiciin palaamme erillisellä kokonaisartikkelilla”

|2
Kansakuntamme ei halua Natoon edes siinä tilanteessa, jossa jonkin oudon syyn vuoksi Ruotsi liittyisi Natoon. Tätä penseyttä selitellään ”natottajien” toimesta tietämättömyytenä, pelkona ja jopa tyhmyytenä! Sanoisin tähän, että ”puhu sinä natottaja, me pidämme hevosta”, siksi vankkaa ja väkevää lännen sotilasliittoa kohtaan kielteiset ajatuksemme ovat. Kansalaiset tietävät myös jo Talvisodan aaton ajoilta, että ”ne ovat eri miehet jotka ruumiita tekevät ja he, jotka niitä pesevät”. Tänään vallalla ovat niin kutsutut ”uusio-erkkolaiset” voimat – perintönä härkäpäisyydestä ulkoministeri Eljas Erkon ajoilta.

|3
Ilta-Sanomat: Amerikkalaissenaattori John McCain arvosteli Venäjän toimintaa Syyriassa: ”Harjoituspaikka ja ase Natoa ja Eurooppaa vastaan” ~ http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-14554985343... -... Näyttää siltä, että herra McCainilla on hyvin valikoiva muisti. Entä miten ovat USA:n omat pommituskohteet? – [katso linkki]. Lähi-idän sotilasiskut aloitettiin juuri USA:n toimesta, hyökkäämällä Irakiin, ilman YK - mandaattia, samoin USA aloitti Libyan massapommitukset, kuten oli ensimmäisenä rynnäköimässä myös Syyriaan, jo vuosi ennen Venäjää ja tämäkin ilman kutsua tai YK - mandaattia. Nyt Irak, Libya ja Syyria ovat kaaoksessa, kuten vähän kauempana oleva Afganistan, jossa USA käy pisintä sotaansa yli 100:an vuoteen!

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/link-venajas... -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Sauli Niinistö arvosteli vaalitentissä kovin sanoin asiantuntija-arviota Venäjän mahdollisista vaikuttamisyrityksistä: ”Asiantuntijaverkosto on huolissaan trollaamisesta ja trollaa itse” ... "

~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005429523.html -
.

... Istuva presidentti närkästyi väkevästi, koska turvallisuuskomitean niin sanotut asiantuntijat trollaavat (West trolling) itse. Niinistö koettaa kaikin keinoin täältä idän ja lännen vedenjakajalta operoida eräänlaisena välittäjänä lännen ja idän yhteiseksi eduksi. Ei ihme, että presidentti pitkäjänteisen työnsä jälkeen jyrähtää otsikon mukaisesti.

.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Luuleeko blogisti, että joku lukee tuota kopsattua vuodatusta? Keskustele, jos haluat, että joku lukee, älä pommita sekavilla tekstipätkillä lähimmäisiäsi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lukeminen on vapaaehtoista. Ei sinunkaan ole pakko lukea - eikä kommentoida, mutta luit kuitenkin, jotta voit kommentoida - jos taas kommentoit ilman topicin lukua, jää kummallinen ajatus lukijoille sellaisesta kommentoijasta - "joka ei tunne pohjaa mihin talonsa rakentaa" ;)

...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Aika karseeta, että satanismi on levinnyt Venäjältä Suomeen. Viittaan tässä blogistin moniosaiseen pamflettiin: Stalin ja Suomi venäläisin silmin. Tässä on kuule Stalin venäläisin silmin: http://esa-jussisalminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meillä Suomessa on sanavapaus. Mielipiteitä on laidasta laitaan -toiset perustellen toiset vain "rykäisten" - tarkka lukija erottaa he, jotka tietävät ja he, jotka luulevat :)

Tuo Stalin sarja sivustostani on venäläisen suusta - Starikov, googlaamalla saat selville paljon.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

En todellakaan aio googlata, minulla on oikeita tiedonlähteitä. Mielipiteiden lisäksi on olemassa myös faktoja... ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

Olen samaa mieltä - siksi jutuissa on paljon lainauksia - saa ainakin vastuun työnnettyä toisaalle ;)

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Stalin on paholaisen inkarnaatio, joka killuu helvettiäkin alempana iankaikkisesta iankaikkiseen, toki lähellä Hitlerkin on, mutta ihan hieman ylempänä, niin, että Stalin voi pitää päätään Hitlerin peräsuolessa.
Mitään muuta saivarreltavaa ei asiallisilla ihmisillä pitäisi mielestäni tuon parivaljakon tiimoilta olla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sinulla näyttää olevan kiihko näppäimissäsi, kun saatat sanojasi verkkoon ;)

...

Asiat asioina, niin sitä historiaa katsotaan. On minullakin oma henkilökohtainen mielipide Stalinista, mutta kun se ei muuta historiaa mihinkään - pyrin vain hakemaan sitä todellisuutta, mitä silloin tapahtui ... samoin pyrin vain tasapuoliseen informaatioon, oli katse mihin ilmansuuntaan tahansa. Se on meidän suomalaisten ainoa käytännön oikea tie ...

...
Oletko perehtynyt ketjussa ylempänä olevaan West trolling manipulaatioon?

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

West trolling manipulaatioon en aio perehtyä, se ei erityisemmin varmaankaan liity meihin, suomalais-ugrilaisiin kansoihin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Hyvä mietelmä ... manipulaation ja propagandan ero on sen sijaan suuri, vaikka molemmilla koetetaan vaikuttaa mieleiseen suuntaan!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #33

Salminen ei aio perehtyä. Se on todellakin pätevä menetelmä säilyttää vankat mielipiteet.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

Olen yllättänyt kuinka usein havaitsee, ettei kommentoija ole lainkaan lukenut itse topiccia tai siihen liittyvää kommenttiketjua - on vain kiire hökäistä jokin juttu, joka lähinnä kiemurtelee tyhjän kommentoijan päässä! ;)

...
Pahoin "pelkään", ettei osa kommentoijista ymmärrä kokonaan itse topicin ajatusta - ehkä se on liian monimutkaisesti kirjoitettu?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuota aglismia ei taida käyttää kuin yksi henkilö.
Olen kysynyt useamman kerran miksi moista yritetään lanseerata kun se ei kerro kenellekkään yhtään mitään ilman "käyttöohjeita".

Englantia osaaville se on vähän humoristinenkin, mutta aglismien käyttäjien kieli kyllä köytyy, mikä tietysti on heidän oma asiansa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #42

Moni poliitikko on jo ominut selosteet, koska ne kuvaavat erinomaisesti itse asiatilaa - tässä opastusta " - trollingien" maailmaan:

...
[2016]
" ... Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –

… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.

Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?

Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,

… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]

Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin

West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita.

Itä ja länsi ottelevat nyt informaatiosodassa
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221988-... - ] ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin... - [154896] alta.
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #42

Minusta west-trolling on ihan käypä ja kuvaava termi joka aukeaa ihan hyvin kun tuntee trolling:n uusiomerkityksiä. Silloin poliittisella suunnalla täsmentäminen on asiayhteydestä riippuen joskus paikallaan.

Toki voisimme tietenkin puhua myös kotosuomalaisittain länsi- ja itäpeikoista tai vaikka selkeän yksinkertaisesti läntisestä ja itäisestä sosiaalisen median kautta vaikuttamisesta.

Tuosta anglisismien käytöstä käytöstä olen jokseenkin samaa mieltä. Kuin myös svetisismien t.m.s. auktoriteettikielten kopioinnista. Sen sijaan sivistynyt ihminen lainaa kreikkaa ja latinaa ;=D

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Tuon West trollingin kylkeen on hyvä katsoa "ohjeesta" mitä merkitsee East trolling, joka tasapainottaa kokonaisuutta! :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #47

Jokaisen oma asia tietysti ja riippuu myös henkilön omasta sanavarastostakin, mutta aglismien käyttöön kiinnitetään huomiota jo lukiossa ja niitä pitäisi pyrkiä välttämään.

Tässä yksi kirjoitus aiheesta:
https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/vesa_heikkinen/anglismeista_eroon!_suomen_refleksiivitaivutus_kayttoon!.10342.blog

Itse edelleen ihmettelen miksi niitä pitää itse keksiä ja mikä lisäarvo syntyy kun kotikutoista aglismia viljelee suomenkielisessä tekstissä.

Englanninkielessähän noita ei tietenkään voi käyttää.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Luitko tuon edellä olevan "ohjeen" ymmärtää West trolling manipulaatio >< East trolling propaganda periaatteen?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #54

Onhan tuo "käyttöohje" ollut näkyvillä monesti, mutta menen nyt reilusti asian yläpuolelle: mihin aglismeja tarvitaan kun ne köydyttävät kieltämme?
Asianhan voi ilmaista kauniilla äidinkielellämmekin.

Hyvä vastaava esimerkki on "off label -käyttö", jolla tarkoitetaan asian tai esineen poikkeavaa käyttöä - vaikkapa leivinjauheen käyttöä siivouksessa tai villasukkaa veden suodatuksessa. Niksipirkassa on näitä täynnä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Eli et perehtynyt "käyttö- ja ymmärrysohjeeseen" nähdä ja kokea manipulaation ja propagandan suuntautuneisuutta eri ilmansuunnista?

Nyt on kysymys itse asiasta, ei sanallisesta venkoilusta ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #59

Ei suinkaan - kyllä selkeästi ja monesti olet kertonut ajatuksesi noiden käyttötarkoituksesta. Siitä ei siis ole kysymys.

Mutta tarvitaanko ylipäätään aglismeja, pitääkö niitä itse luoda ja kannattaako käyttää? Kielenhuollollisesti ajateltuna ei.
Asiatkin sekoittuvat - turkulaiset käyttävät samaa aglismia West trolling kalastuskerhon nimessä. Mikä vika olisi muuten nimessä Länsirannikon kalastajat tai samma på svenska?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Tarve syntyi perinteellisessä mediassa paljolti esiintyvästä yksipuolisuudesta. Nyt haetaan tasapainotilaa - koska se sopii meille suomalaisille paremmin - olemmahan erikoisasemassa täällä idän ja lännen vedenjakajalla :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #63

Siitä on kovasti kirjoiteltu. "Kekkosen aikaan" kirjoiteltiin suomettumisesta ja siihen liittyvästä itsesensuurista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Nyt katsotaankin kansan enemmistön näkökulmasta kaikkiin ilmansuuntiin - tosin Kekkonen saavutti itsenäisyytemme ja puolueettomuutemme huippukohdan jo vuonna 1975, kun hänen pj-kokousnuija kopsahti ETYK-huippukokouksen lopussa pöytään - saimme täydet tunnustukset meille kultaakin arvokkaimmista ominaisuuksia - nimittäin puoluettomuuden ja itsenäisyyden tunnustukset, niin idästä kuin lännestä ... nyttemmin molemmat ovat menetetty ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #60

Ilmeisesti ihan sattumalta Vaaliston huoli anglisismeista puhkesi kukkaansa juuri tällä kohtaa eikä aiemmin ja muualla trolli-pohjaisia sanoja muiedn ilmansuuntien yhteydessä käytettäessä?

Esimerkiksi julkisen palvelun tiedonleivitteen harrastama estoton trolli-sanan käyttö ei riittänyt kriittiseksi massaksi mutta vasta Luoma onnistui murtamaan Vaaliston kommenttipadot.

Vaalisto on onnistunut välttelemään west trolling -ilmaisua niin, että on saanut sen kiusakseen vain Luomalta ja turkulaisilta kalastuksen harrastajilta. Itse olisin autuaan tietämätön kyseisten harrastajien nimeämishaluista ilman Vaalistoa ja ymmärtäisin kyseisen ilmaisun vain tuossa läntisen arvoyhteisön propagandamerkityksessään.

Oxfordilaisten mielestä troll-sanalla voisi some-arsyttämisen, provoilun ja propagandan lisäksi myös kuvata iloista rallattelua tai flaneerausta tai etsiskelyä (https://en.oxforddictionaries.com/definition/troll). Anglosaksiseen tyyliin siis varsin monikäyttöinen sana. Yritys kieltää niistä jokin merkitys lienee omalaatuistaan peikottelua.

P.s. lienemme Luoman kanssa ikäpolvea joiden kouluaikaan äikänopet olivat enemmän tuskastuneita svetisismeihin ja katupoikakieleen sekä pakinatyylin viljelyyn ainekirjoituksessa.

S.p.s. suomettumisen asemesta tulisi kai käyttää sen saksankielistä alkuperäistä muotoa "finlandisierung". Sananhan keksivät kovin läntisesti suuntautuneet valtiotieteilijät läntisessä Saksassa 1960-luvun lopulla m.m. F-J. Strauss:n käyttöön.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #67

Toisaalta problematiikkaa ei haluttu korvata sanalla ongelmatiikka ;)

...
Tunnustan, että nykyään koetetaan "englannintaa" usein aivan turhaan kun suomenkielestä löytyy erinomaisia sanoja ... "Läntinen vaikutepaine" ... "Itäinen vaikutepaineistus" jne ---

...
"informaatiologistiikka ~ tiedollinen ohjailu" ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #68

Nyt rupesi kiinnostamaan, nimittäin tuo sanojen vääntely (tunnistan etnisestä taustastani kumpuavan innon sanojen ja ilmaisujen muotoiluun heräävän horroksestaan).

Jos haluamme suomentaa "west/east/... trolling" ilmaisun niin silloin lienee kyse aktiivisesta, aloitteellisesta, yrityksestä ja toiminnasta vaikuttaa keskusteluun sosiaalisessa mediassa siten, että se päätyy joko haluttuun lopputulokseen tai harhautuu ihan sivupoluille merkityksettömään. Muu on sitten jotain muuta vaikka päämäärät olisivat samat mutta paikka toinen tai paikka sama mutta keinot eri.

Silloin kai "vaikute" tai "paine" eivät ole kuvaavia. Pikemminkin kai "painostus" ja "vaikuttaminen", myös "provokeeraaminen" eli "ärsyttäminen".

Eikö "informaatiologistiikka" viittaa pikemminkin tiedonvälitykseen, siis siihen mitä, milloin, kenelle, miten?

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Tänään on avattu Moskovassa Surun seinä poliittisten vainojen uhrien muistoksi, tänä poliitisten vainojen uhrien muistopäivänä eli Stalinin uhrien muistopäivänä:
https://www.gazeta.ru/culture/photo/stenu_skorbi_v...

Toivoa on siis ihmiskunnalla, saatananpalvontaan eivät kaikki ole sortuneet täällä Venäjälläkään ja totisesti pidämme täällä huolen, että se ei leviä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Toivoa on niin kauan kuin on toivojia - tosin matkaamme hyvää vauhtia ympäristökatastrofiin!

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Sääliksi kyllä käy Venäjää. Kovin paljon joutuu nykyisin paukkuja laittamaan peliin. Blogistin kaipaamaan vanhaan hyvään aikaan riitti soitto Kekkoselle. Kekkonen laittoi myllykirjettä tarvittaessa postiin. Jos oli tarpeen, niin ihan telkkarissa ojensi hairahtuneita takaisin ruotuun.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sääliksi käy näitä russofobbareita, kun pitävät toista silmäänsä kiinni - jää koko kolmiulotteisuus kokematta ja näkemättä ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Pr. Niinistö on räikeistä ylilyönneistä harmistunut ennenkin. Edellisellä kerralla mediaan, joka toki ansiokkaasti viljeli "asiantuntijoita" massiivisella lööpityksellä. Mikä ajaa osaa mediasta tähän rujoon ja yksipuoliseen Venäjän uhan luontiin?

.
"Presidentti Niinistö tulistui turvallisuuskomitean asiantuntija-arvioista – ”On sen tason salamurhajuttuja, että kyllä siinä joku taka-ajatus täytyy olla”

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA järjesti presidentinvaalien ensimmäisen tentin tänään Helsingissä.

Presidentinvaalit30.10.2017 klo 20:58 ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-9908533 -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ylilyönti oli niin kammottava huti, että jopa Niinistönkin oli siitä sanouduttava tomerasti irti. Paljastaa paljon p.o. asiantuntijoiden suuntautumisesta ja asiantuntemuksen tasosta sekä halusta miellyttää taustatahojaan.

Epäilen toki, että Niinistö on ihan ilman pakkoakin reagoinut hylkivästi vaikka epäilen hänen mielummin ihan myötähäpeissään jättäneen n.s. "asiantuntija-arvion" mätänemään syrjemmälle ja vähemmälle huomiolle.

Ellei ollut putinistien kaukaa kiero hypridihyökkäys rehellisten ja isänmaallisten suomalaisten puolustusasiantuntijoiden mustamaalaamiseksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

SUNNUNTAINA, TOUKOKUUTA 22, 2016

Presidentti Sauli Niinistö purkaa harmiaan

… yksipuolisten näkemysesittäjien lyhytnäköisyyden vuoksi – tässä on myös muistettava, että kansakunta laajasti luottaa presidenttiinsä.

(Tasavallan presidentti tuohtui mediassa, kun moititaan Moskovaan suunnasta suomettumisena ja Washingtonin reitistä rähmällään olona – on siinä kestämistä huomisen näkijälle, jolla on kirkas rooli olla sanansaattaja idän ja lännen välillä)

[... kansalainen Erkki pohtii Natoa ja kansakuntansa jatkuvaa sotilasliittoon liittymisen vastustamista, kansalainen toki ymmärtää vanhan sananlaskun – ”ne ovat eri miehiä jotka ruumiita tekee, ja ne jotka niitä pesevät. Lisäksi Erkki on lukenut historian ja katsonut kartasta 1300 kilometrin itärajaa …

… kansalainen Liisa taas arvostaa paasikivimäistä viisautta ottaa tosiasiat huomioon. Naisena Liisa myös ymmärtää, että ystävät pidetään lähellä ja viholliset kaukana. Jälkikasvun huolehtijana Liisa edelleen luonnostaan huomioi, että ellei vihollista voiteta, siitä tehdään ystävä – näin ylläpidetään uusille sukupolville turvallinen asuin- ja toimintaympäristö … ]

Miksi Sauli harmistui?

Media kirjoitti harmistusjutun ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016051721581608_... -, jossa tuo puolinärkästys julistettiin ja tuohon toimittajatulkintaan vastattiin kansalaisrintamalta seuraavasti:

”PR Niinistö on ymmärtänyt hyvin, ettei kansakuntamme halua Natoon, eikä neuvoja siitä, mitä meillä tehdään. Niinistö on myös oivaltanut, että olemme idän ja lännen vedenjakajalta erinomainen välittäjäneuvottelija lännen ja idän välissä. Niinistö on myös huomannut, että eurooppalainen turvallisuusydin lähtee koko Euroopasta, joka jatkuu aina Venäjän Uralille saakka!”

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/presidentti-... - [154900]
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Janne "Rysky" Riiheläisen kolumni: Suomi päivitti kansallisen turvallisuutensa kerralla
Suomi on viime vuodet laittanut kriisivalmiuttaan uuteen uskoon poikkeuksellisella laajuudella. Rysky Riiheläinen käy pakettia läpi. ... " -Yle

~ https://yle.fi/uutiset/3-9908069 -

.
Rysky vihjailee tietämättään, että olemme astuneet turvallisuuspolitiikastamme uuteen aikakauteen - turvattomuuden politiikkaan, jossa natouskovaiset löysivät oman henkireikänsä Krimiltä, vaikka sen vaikutusaaltoja ei olla meillä havaittu vähänkään.

West trolling kumpuaa ja ryskää voimalla. Yli puolikkaan kansakuntamme puolustajat eivät saa mediasta tilaa, vain some on apuna ... Onneksemme kansalaistemme enemmistö osaa ajatella.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Aidon sotaveteraanin mietelmiä - lupa saatu julkistukseen ---

...
Yrjö Saraste
Konalantie 00390 HELSINKI

Mielipidekirjoitus 30.10.2017

Valtosen lista.

Helsingin Sanomien mukaan turvallisuuskomitean perustaman verkoston asiantuntijat ovat arvioineet eri keinoja, joilla Venäjä voisi vaikuttaa Suomen vaaleihin. Heidän arvioidensa perusteella myös jopa salamurha voisi olla mahdollinen vaikutustapa.

Turvallisuuskomitea toimii puolustusministeriön yhteydessä ja se avustaa valtioneuvostoa ja ministeriöitä. Turvallisuuskomitean pääsihteeri Vesa Valtonen kertoo, että asiantuntijaverkoston työn pohjalta laaditaan myöhemmin raportti.

Asiantuntijaverkostoon kuuluu nelisenkymmentä jäsentä, joiden joukossa on tutkijoita, viranomaisia sekä elinkeinoelämän, järjestöjen ja median edustajia. Turvallisuuskomitea ei paljasta tarkemmin, keitä jäsenet ovat sillä heille on luvattu, ettei heidän nimiään paljasteta.

Saimme siis uuden ”Tiitisen listan.”

Perinteisesti Venäjä ei ole ainoa, joka saattaa yrittää vaikuttaa. Muistammehan vaalit, joissa Neuvostoliitto rahoitti kommunisteja ja USA demareita.

Yrjö Saraste

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yhden prosentin Torvalds epätoivoissaan yrittää kanakuntamme vähemmistöä houkutella puolelleen ---

" ... Rkp:n Nils Torvaldsin voimakas kanta puolustusliitto Natoon liittymisen puolesta loi suurimman vastakkainasettelun syksyn ensimmäiseen presidenttiehdokkaiden vaalikeskusteluun. Etenkin Niinistön ja Torvaldsin sanailu sähköisti rauhallisesti ja kohteliaasti soljunutta keskustelua. ... " -HS

~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005429523.html -

...
Muistammeko "Calle Hagertin" ;) ?

SUNNUNTAINA, HUHTIKUUTA 12, 2015

Tulella leikkivää vaalitemppuilua RKP Carl Haglundilta
!

( Uutisointi [vaalilaukka/IL] mourusi RKP puheenjohtaja, puolustusministeri Carl Haglundin vaalitempauksesta, jossa hän valtiopetosmaisesti ylitti vaalihurjasteluna valtuutensa – vähintäänkin moraalisesti. Onko Carl muodostunut nyt näin kansalaisillemme viholliseksi? 1] )

[ … vaalikojuilla reilusti yli 50 prosenttia äänestäjäkävijöistä ilmaisee kaksi hyvin selvää viestiä – ”emme halua Natoon 2] ja arvostamme hyviä suhteita niin itään kuin länteen”. Äänestäjäkeskustelut tukevat vahvasti kantaa, jossa yli puolet kansakunnastamme arvostaa hyviä suhteita erityisesti itään 3], väheksymättä lännenkään vaikutteita … ]

Suomi on elänyt täyttä rauhantilaa jo yli 70 vuotta. Suomalaiset enemmistönä ovat ottaneet rauhallisen ja etäisen asenteen Ukrainan tapahtumiin 4] – nehän eivät meille itse asiassa edes kuulu, mutta tuntuvat. Olemme pakotettuja EU-pakotteisiin ja kärsimme niistä suhteellisesti eniten 5]. Silti me tuomitsemme väkivallan ja muiden asioihin sotkeutumisen.

Suomessa puolustusministeri ei johda ulkopolitiikkaa

Maamme epäonnisin ja jopa kansalaisten taholta huonoin hallitus on kuitenkin onnistunut yhdessä asiassa, tuoden kansalaisluottamuksen ja -arvostuksen ulkopolitiikan hoitajille. Ulkoministeri Erkki Tuomioja on valvonut ja ylläpitänyt teräväkatseisella laaja-alaisuudella hyvin asiat järjestyksessä ja suhteet neuvottelupitoisina kaikkiin ilmansuuntiin. Onko nyt puolustusministerin taholta sotkettu suhdetoimintaa [IS] Venäjälle?

Tasavaltamme presidentti Sauli Niinistö on jopa luonut uutta linjausta ulkopoliittisen mandaattinsa puitteissa itään – Venäjälle 6], avaten kahdenkeskisiä avauksia Venäjän presidentti Vladimir Putiniin 7]. Niinistö on hakenut uutta linjausta ’EU-joustavoitettuna sveitsittymisenä’ 8], jota voidaan pitää esialkuna uudelle Suomen ulkopolitiikan linjaukselle. Millaisen vastakaiun saamme nyt idästä [Yle] – näistä Haglundin irtiotoista?

Suomalaisten tie on puolueeton rauhanneuvottelijan tie

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/04/tulella-lei... - [154949]
.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Venäjän vaikuttaminen on ollut jo vuosikymmeniä erittäin onnistunutta.

KGB:n agentti saatiin pressaksi neljännesvuosisadaksi ja samalla tuhottiin demokratia.

Suomea vaivaa edelleen paha ryssänpelko josta osoituksena NATO-keskustelun vaisuus. RKP:n Torvalds ainoana asian ytimessä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meillä on ollut demokraattinen vaalijärjestelmä jo 100 vuotta.

...
Emme pelkää, ehkä vähän epäluuloisuutta?

Suomalainen ei pelkää Venäjää, jäänteenä voi olla epäluuloa

[2005] " ... Presidenttimme lohkaisi jälleen mielenkiintoisen väittämän suomalaisten pelosta Venäjää kohtaan. Edellinen presidenttimme väittämä oli erillissota, joka lohkaistiin Keski-Euroopan johtajille. Kuinka äänestäjät tammikuussa reagoisivat tälläisiin väläytyksiin? Suomalainen sanasto on rikasta ja pelko, epäluuloisuus ja varauksellisuus ovat kaikki eri sanoja. Suomalainen voisi olla epäluuloinen ja varauksellinen, mutta pelko on ehdottoman väärä sana.

Suomella on erityisen värikäs ja monipuolinen historia itäisen naapurimme kanssa. Venäjä "vapautti" Suomen Ruotsista. Näin päättyi ruotsalaisten suurvalta-aika sotineen, koska hakkapeliitat eivät olleet enää käytettävissä. Lenin antoi Suomelle itsenäisyyden vaikeiden autonomia-aikojen päätteeksi ja yleisen vallankumouksen kiinnittäessä venäläisten huomion kotimaahansa. ... "

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/suomalainen-... - [154959]

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Minusta tuntuu, että meillä on pieni joukko kovaäänisiä, m.l. Räävi, jotka eivät niinkään kärsi niinkään ry**änpelosta (russofobia) vaan pikemminkin ry**ävihasta (misorussismi).

He näkevät venäläisten pukinsorkan tai karhunkäpälän joka nurkassa.

Nyt he näyttävät saaneen uuden toivon kun aiemmin ihan järkeviäkin ajoittain puhunut Torvalds on kahdeksannella kymmenellään alkanut päästellä ihan päättömiä. Ankkalammikolla ei ilmeisesti päästä merkittäviin asemiin tolkullisilla puheilla. Niitä toki sallitaan pikantteina mausteina muutamalle poikkeukselle mutta merkittäviä asemia heille ei sallita.

Siksi Torvaldskin lienee kunnianhimossaan ajatellut, että ei ole mitään menetettävää: uran voisi marginaalissa lopettaa pöllömminkin kuin presidenttiehdokkuuteen. Noilla puheillahan ei presidentiksi päästä, eihän?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Torvalds ei enää menetä mitään - varma eläke, hyvät ansiot vielä pari vuotta. Nyt voi repeillä - vastuutta!

...
Pitäisikö näin verojulkistuspäivänä politikoille sälyttää vahinkovero, jota maksetaan haitallisista lausunnoista? ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2016] Uhkaa Venäjästä on luotu yleensä ainan ennen vaaleja

[ … miten oli vuonna 2007 … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... - ]

Venäjä on karhu, jonka tavat on syytä tuntea. Kiinalaiset oivalsivat tuhansia vuosia sitten kaksi erinomaista kansanviisautta: ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä” sekä ”Ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä”.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/mista-luodaa... - -

...
PERJANTAINA, MAALISKUUTA 23, 2007

Miksi juuri vaalien alla Venäjästä löytyikin uhkaa ja vakavaa pohdintaa?

Vaalit lähestyvät. Miksi YLE - kansalaisten lupamaksuin rahoittama radio- ja televisiotoiminta - aloitti systemaattisen Nato-pohdiskelun juuri varsinaisen vaalipäivän alla. Vain Kokoomus on liputtanut Naton puolesta vastoin enemmistökansan mielipidettä. Kokoomus on galluppien mukaan nousemassa kahden suuremman sekaan, mutta halusiko YLE vahventaa karismaltaan toistaiseksi epävarman Jyrki Kataisen osakkeita julistamalla Venäjä vakavuutta ja uhkaa juuri nyt.

Tunnetusti Neuvostoliiton armeija jäi Reaganin jalkoihin tähtien sodassa. Nykyisen Venäjän armeija on vain muisto siitä 1970- ja 1980-luvun todellisesta iskukunnosta, suurin osa silloisista moderneista amerikkalaisillekkin hanttiin tarvittaessa panevista aseista on umpiruosteessa käyttökelvottomina. Entiselle suurvallalle se on kuin potenssittoman miehen mieli elämänsä haaremissa. Mainittakoon, että USA käyttää yli puolet koko maapallon asevarustelusta ylläpitääkseen maailmanpoliisi rooliaan.

Nyt Venäjästä tehdään uhkaa urakalla, apuun hälytettiin Suomen suurlähettiläät arvioinnilla huippuasiantuntijuudesta. Eilisen asiantuntemus ei sovi enää tämän päivän suurvalta- ja suurvallaksi pyrkimyspolitiikan arviointiin. Mooses Lipponen isällisesti rauhoitteli kekkosmaiseen sävyyn sopuisuutta ja harkintaa olla tekemättä hätiköityjä johtopäätöksiä. Lipponen kasvoi valtiomiesmittoihin valtansa viimeisenä päivänä.

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/miksi-juuri-... -

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomen kokenein ulkopolitiikan asiantuntija ja arvioitsija ---

" ... Sdp:n Erkki Tuomiojan mielestä turvallisuuskomitean arviot ovat kuin Ilkka Remeksen dekkarista ... "

~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005430335.html -
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Täydennetään ketjua ---

...
... Epätoivoista selittelyä. HS paljastuu väkeväksi West trolling manipulaattoriksi ja epäsuoraksi Venäjän vihapuheen lietsojaksi.

.
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005430514.html -

"Sauli Niinistö syyttää turvallisuus­komiteaa trollauksesta, mutta sortuu itse harhaan­johtamiseen

Julkisuuteen tullut paperi Venäjän mahdollisista vaikuttamiskeinoista sai presidentin pillastumaan. Turhaan, kirjoittaa talouden ja politiikan toimituksen esimies Kalle Silfverberg ... " -HS
.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Koska oletan, että olet innokas russofiili, kuten minäkin, laitan vielä tähän tämän linkin venäjänkieliseen blogitekstiini:
http://esa-jussisalminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...

Olisiko hedelmällisempää, jos keskityttäisiin konkreettisimpiin ongelmiin ja jätettäisiin suuret geopoliittiset fantasiat hieman vähemmälle?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuota fantasiaa pelattiin huonolla menestyksellä jo aieminkin - Talvisotaa ennen, kun oli mahdollisuus neuvotteluin ratkaista tilanne! Eihän me vaan tehdä nyt "erkkolaisuuden" virhettä toistamiseen - tässä russofobiaattisessa mielentilassa?!

...

TORSTAINA, KESÄKUUTA 25, 2015

Miltä tämän päivän erkkolaisuus näyttää idän suuntaan - II?

(Tänään 25062015 media julkisti suureen ääneen amerikkalaisen ajatushautomon mietelmän ja vapaan haudonnan tuloksena tämän alla olevan osion Ahvenmaan miehitysharjoittelusta … ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015062419921704_... – [Iltalehti] … )

[U]
(Helsingin Sanomat julkaisi Vierailijapalstallaan UPI-FIIA´n vanhemman tutkijan Charly Salonius-Pasternak´in hämmentävän mielipidekirjoituksen markkinoituna asiantuntija-artikkelina ~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-141982271681... – [Ilta-Sanomat] ...)

[ … Ukrainan 0] myötä olemme saaneet informaatiosodan myös kotikonnuillemme, jopa valtamediamme torvet soiden rummuttaa Venäjä uhkaa 1] – monin kirjoituksin ja lööpittelyllä varsinkin konsernin iltapäivälehdistössä. Maamme ulkopoliittisen johdon on pitänyt juttuihin puuttua; MPKK – evl. Torsti Siren 2], kokoomustrion kansakunnan ohikävely 3] Nato-kysymyksessä ja nyt tämä UPI-FIIA mielipideheitto … ]

Maamme ulkopoliittinen johto on hoitanut diplomaattisella keskitiellä ja herkällä kädellä erityistä idänsuhdettamme 4], ollaan oltu suoraan yhteydessä Venäjän presidentti Vladimir Putiin 5] – viimeeksi puhelimitse aivan tässä Joulukuun lopulla.

Olemme kansakuntamme suusta omaksuneet EU-joustavoitetun sveitsittymisen linjat 6] – valtiona, joka miltei ainoana natottomana maana voi olla kiristyneen idän ja lännen väliselvittelyjen selvitysmiehenä – olemmehan niin idästä kuin lännestä 7] ja maamme sijaitsee muutoinkin lännen ja idän vedenjakajalla.

Ulkopoliittinen intituutti

UPI-FIIA on kunnostautunut aktiiviseksi venäläisyyden arvioitsijaksi heidän amerikkalaisuusidentiteetin osaajan nimissä – johtaja Mika Aaltola 8] on heitellyt keveitäkin mielipiteita Ukrainasta, Ukrainan kriisistä kuin muustakin kiristyneestä tilanteesta – laajentaen sen ulommaksi kuin Kremlkään sen osaa mieltää.

Venäjästä on tehty pelottavuuden ja pelottelun kohde 9], kun samaan aikaan unohdettiin kolme perusasiaa, joita edelleenkään ei olla uskottavasti tutkittu – nimittäin Maidan, Odessa 10] ja MH17 11].

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/06/milta-taman-... - [155037

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Kirjoittaja UPI Mika Aaltola on vahvasti värittynyt West trolling tyyppinen asiamuokkaaja tahdotulla vaikutetavalla ja päämäärällä. Tämä teksti on malliesimerkki, manipuloidaan lukija juuri tiettyyn ilmansuuntaan, antamatta mitään todisteita, tämä oli sofistikoitunut ja pitkälle jalostettu mielipiteen muokkausohjelman osa. Juttu voisi alakohtineen olla tarkoitetun ilmansuunnan vastakkaisen puolen ohjekäsikirjasta, kuinka käännän yleistä mielipidettä haluttiin suuntaan ...

...
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000543439... -

" ... Tutkija Mika Aaltola Vieraskynä-kirjoituksessa: Presidentinvaaleja tuskin häiritään laajasti – Suomessa pitää kuitenkin ottaa oppia Yhdysvaltojen, Ranskan ja Saksan kokemuksista

Vaalihäirintä etenee usein viiden toisiinsa lomittuvan vaiheen kautta, kirjoittaa Ulkopoliittisen instituutin globaalin turvallisuuden tutkimusohjelman johtaja Mika Aaltola ... "
.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset