Kolme suurvaltaa – jääkö USA maailmakehityksestä sivuun?
Yhdysvaltain nykyisellä presidentillä Donald Trumpilla oli ennen virkaansa vaalivisio – kirkas päämäärä luoda hyvät ja toimivat valtiosuhteet Venäjään, siitä yksinkertaisesta syystä, että Venäjä on maailman suurin raaka-aineaitta, jonka materiaaleja ja energiaa USA tarvitsee maailman toiseksi suurimpana tuotantokoneena ja toiseksi vaikuttavimpana taloutena [1.
Aiemmin edellinen ja edesmennyt US presidentti Ronald Reagan julisti Neuvostoliiton ”pahan valtakunnaksi” [2, julisti ”tähtien sodan” ja todellisuudessa halusi hajottaa tuon ”valtakunnan” [3 –
… saadakseen läntisen yhteiskuntasuuntauksen laajenemaan Euroopassa kauemmaksi itään – kohti noita maailman suurimpia raaka-ainevaroja – peltopinta-alat mukaan luettuina. Neuvostoliitto hajosi ja EU sekä Nato levisivät – ”kansojen tahdosta” ja ulkoisin vaikuttein kuin kiihokkein —
…
Trump haluaa paremmat ja toimivammat Venäjän suhteet, mutta joukko amerikkalaisia suurvaikuttajia eivät!
… USA' ssa on paljon toimijoita, tahoja sekä vaikuttajia, joille hyvät US suhteet Venäjään olisivat suurta myrkkyä – alkaen Yhdysvaltain vaikuttavimmasta teollisuuden ja kaupan alasta – aseteollisuudesta [2.
Mikäli Venäjän suhteet paranisivat, ei armeija voisi vaatia yhä suurempia verovaroja taistelu- ja hyökkäyskykynsä ylläpitoon ja kehittämiseen. Mutta suurin este parempien suhteiden esteeksi on salaisempi suunnitelma, johon palaamme myöhemmin *.
Monet toimijat ylläpitävät väkisin yllä väitteitä Venäjän vaaleihin osallistumisesta, silläkin uhalla, ettei mitään todisteita koskaan löydy. Näin jarrutetaan suhteiden normalisoituminen ja ylläpidetään ekspansiivinen maailmannäkemys.
~ https://yle.fi/uutiset/3-9927219 –
” … Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin mukaan Venäjä-tutkimukset haittaavat maiden välisten suhteiden parantamista. Trump kommentoi asiaa tavattuaan presidentti Vladimir Putinin lyhyesti Apec-talouskokouksessa Vietnamissa lauantaina … ” -Yle
Vahvat amerikkalaisvoimat ylläpitävät kaikin keinoin oletuksia, luuloja ja väitteitä yllä – Venäjän osallistumisesta presidentinvaaleihin 2016 Yhdysvalloissa!
… Venäjä valtiona, Kreml tai/tai Venäjän presidentti Vladimir Putin eivät sekaantunut US presidentinvaaleihin. Se, että jokin venäläisyritys tai yksityinen henkilö, ryhmä tai kokoonpano sen teki, on sitten näyttökysymys. Todisteita odotetaan väitteiden sijasta yleiseen päivänvaloon. Aikanaan edellinen US presidentti Barack Obama ei osallistunut Saksan Angela Merkelin vakoiluun, mutta Yhdysvaltain kansallisen turvallisuuden virasto NSA osallistui, kärähti, ja todistein se näytettiin toteen.
~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005445583.html –
” … Yhdysvaltain presidentti kertoi kysyneensä Venäjän presidentiltä useaan otteeseen sitä, sekaantuiko tämä presidentinvaaleihin, jotka hän voitti. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoi Venäjän presidentti Vladimir Putinin vakuuttaneen hänelle, ettei Venäjä sekaantunut Yhdysvaltain presidentinvaaleihin … ” -IS
…
Trumpin ensimmäinen ulostulo yhdessä Putinin kanssa – Syyria
Kesällä Trump päätti käskyllään CIA' n salaisen aseistamis- ja rahoitusprojektin Syyriaan, joka oli alkanut jo vuonna 2013 [4 – vuosi ennen amerikkalaisten aloittamia massapommituksia – ilman mitään kansainvälisen yhteisön mandaattia. Trumpin päätös oli alku kohti yhteistä näkemystä Venäjän kanssa, joka taas oli kutsuttu Syyriaan sen laillisen hallinnon toimesta vuonna 2015.
Nyt Trump ja Putin yhdessä julistivat Syyriasta:
”Putin ja Trump: Syyrian sotaa ei ratkaista sotilaallisesti – Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trump julkistivat yhteisen lausunnon Syyriasta … ” -Yle
~ https://yle.fi/uutiset/3-9927064 –
US – Venäjä yhteistyö Lähi-idässä voi olla ratkaisevaa tilanteen kokonaisvaltaiseksi rauhoittamiseksi – jäämme vain odottamaan Kiinan reaktioita, joka on osin vastavuoroisuudella sitoutunut rakentamaan Syyriaa uudelleen … muistamme Kiinan uudelleen valitun valtiojohtajan kertoneen, että kiinalainen maailmannäkemys on nyt myös vientituote! **
1
Saudi-Arabia (sunnit) ja Iran (shiiat)
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005445795.html –
”Syttyykö Libanonissa uusi sota? Saudi-Arabia ja Hizbollah syyttävät toisiaan sodan julistuksesta, eikä kukaan tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi … ¤ … Asiantuntijat eivät pidä uutta sotaa Libanonissa kovin todennäköisenä. Jos sota kuitenkin syttyisi, se käytäisiin islamistijärjestö Hizbollahin ja Israelin välillä … ”
Allekirjoittaneen kommentti:
”… Haluaako Saudi-Arabia epäsuoralla ja salaiseen päämääräänsä nähden harhauttavalla toimellaan Libanonin suuntaan sotkea Israelin sellaiseen sotaan, jolla olisi kohtalokas vaikute Israelin valtioon [5. Tässä suhteessa niin Saudi-Arabia kuin Iran ovat ovat yhtä maata. Kumpi suunta on sunnien ja shiiojen osalta perimmäisempi; keskinäinen islamistinen oppiriita vai Islamin ja juutalaisuuden vuosisatainen juopa ”
2
Libanon, Hizbollah ja Israel – aineksia sodaksi?
~ https://yle.fi/uutiset/3-9926871 –
” … – Millään ulkomaisilla sotilasjoukoilla tai muilla aseistetuilla ryhmillä ei ole sijaa Libanonissa. Vain Libanonin valtion laillisilla turvallisuusjoukoilla, Yhdysvaltain ulkoministeri Rex Tillerson sanoo ulkoministeriön tiedotteessa … ¤ … Israelin hallituksesta kerrottiin torstaina uutistoimisto AP:lle, että Israel aikoo vaatia YK:ssa turvallisuusneuvoston päätöslauselmaan perustuvan vuoden 2006 tulitaukosopimuksen tiukempaa täytäntöönpanoa … ”
Allekirjoittaneen kommentti:
”… Pitäisikö Israelinkin noudattaa YK' n asettamia määräyksiä, vai onko Israelilla jokin erioikeus olla noudattamatta, mutta oikeus vaatia muita noudattamaan” [7
…
Kolme ratkaisijaa – Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat
Maailmassa on tänään yksi maailmanpoliisi [8, joka on toimivaltuuksiltaan ollut aina vain de facto asemassa – ollen itse usein hyökkääjä ja eniten sotinut valtio viimeisen 100 vuoden aikana.
Nyt maailma napaistuu vähintään kahteen osioon – mahdolliseen Kiinan ja Venäjän talous- ehkä sotilasliittoon [9 ja tuolloin US jää ”yksin” läntiseen sektoriin, joka käsittää Maan asukkaista vain vajaa 20 prosenttia.
Nyt presidentti Donald Trump on oivaltanut, ettei tuota idän jättiläisten liittoa tule mahdollistaa, vaan USA' n tulee ryhtyä nöyremmäksi ja näin luovuttaa maailmanpoliisin viittansa pois – ehkä triangelille, jonka muodostavat nämä maailman suurimmat.
Entä EU [10, eurooppalaisuus kuin koko Eurooppa, josta Venäjä muodostaa pinta-alallisesti suuren ja merkittävän osan slaavilaisuutena – jatkuuhan Eurooppa aina Uralille asti [11 —
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU T BL BL BL FB FB FB BLOG 155686
DOC kolme_suurvaltaa_12112017.doc – OpenOffice Writer
PVM 12112017 – 9:57
779_6763
Mutta – tässä Donald Trumpille mahdollisesti rakentuva suuri virhe —
.
… Tässä US tekee raskaan virheen. P-K on ollut hiljaa jo koko tovin. US lietsoo nyt sotaa. Herää sittenkin kysymys hakeeko US tieten tahtoen vain sotaa? Tämä harjoitus on veren kaivuu myös omasta nenästä.
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-9927028 –
”Yhdysvallat osallistuu kolmella lentotukialuksella Pohjois-Koreaa vastaan suunnattuun sotaharjoitukseen
Kyseessä on ensimmäinen kolmen lentotukialuksen harjoitus läntisellä Tyynellämerellä vuosikymmeneen … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Trumpista huolimatta USA ei jää sivuun. USA ja Kiina ovat maailman talousmahdit. Intia ja monet Aasian maat ovat nousussa, mutta Venäjällä ei ole kuin uhoa. Putinin sotapolitiikka on aivan liian kallista Venäjän taloudelle. Onhan se näyttävää, mutta samalla vaarallista naapureille ja Venäjälle itselleenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän on se toinen maailman ydinasesuurvalta. (L)isäksi Venäjä on maailman suurin raaka-aineaitta 😉
Ilmoita asiaton viesti
USA ei tule luovuttamaan maailmanpoliisi viittaansa pois. Se on kärjessä etenkin sotilasbudjetissa mitattuna, joka on huimat 620 miljardia dollaria vuodessa. Kaukana kakkosena tulee Kiina, joka käyttää armeijaansa 126 miljardia ja kolmantena Venäjä 76 miljardilla dollarilla vuodessa. Kun vielä muistamme, että USA yhdessä NATO:n kanssa on suurin asemahti. Joten tuskinpa toiveunesi toteutuu, Luoma.
Ilmoita asiaton viesti
Kajanto on sikäli oikeassa, että USA ei tule luovuttamaan asemaansa. Se joskus tulevaisuudessa otetaan siltä. Kysymykset kuuluvat vain: kuka, koska ja miten?
Jossakin vaiheessa USA tulee menettämään dollarinsa aseman yleisenä maailmankaupan välineenä. Sen jälkeen USA joutuu maksamaan vaihtotaseensa alijäämän ja inflaationsa ihan itse. Sen jälkeen sillä ei myöskään riitä nykyisenkaltaisia suunnattomia resursseja aseiden hankintaan ja niiden käyttämiseen. Emme vain tiedä milloin tuo kaikki tapahtuu emmekä miten USAn aseteollisuuden omistajat haluavat vastustaa väistämätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että otetaan, kun ei ole ennenkään otettu. Suomen puolustusselonteon mukaan USA on tärkeä kumppani Suomelle ja Suomen puolustusvoimat harjoittelee USA:n kanssa.
Ja miksi ihmeessa pitäisi ottaa? Vain USA ja NATO estävät Venäjää ottamasta NL:n suurvalta-asemaa takaisin maantieteellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Mikään ei ole ikuista. Menneen historian suurvallat ovat kaikki romahtaneet. Niin kävi Persialle, Kreikalle, Roomalle ja 3. valtakunnalle jo ennen 1000. vuottaan. Niin tulevat nykyisetkin romahtamaan. Ja niin tulevat tulaveisuudenkin tulevat suurvallat romahtamaan, kaikki aikanaan. Historia ei todellakaan päättynyt NL:n romahduttamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Diktatuurit ovat romahtaneet. USA ei ole sellainen. NL oli. Meidän elinaikanmme et todennäköisesti pääse nauttimaan USA:n oletetusta romahtamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Voimme toki arvailla yhtä jos toista. Muistan hankaluudet aloittaessani erilaiset kiina-konsultaatiot vuonna 2000 – oli vaikeuksia saada asiakkaita – usein vastaus oli se, ettei Kiina tuosta mihinkään muutu, pysyy kehitysmaana kommunistien ikeessä – no nyt eletään vuotta 2017 – ja ei tarvitse kaikkiin pyyntöihin vastata – kyllä – voi valita mitä ottaa tehtävikseen. 😉
.
…
Yhdysvallat oli maailman esikuva ja poliisi – Jumalan armosta?
(TIEDE -lehti onnistui pääkirjoituksessaan ”Yhdysvallat oli muita parempi jo syntyessään” |1 erinomaisesti West trolling -periaatteella nostaa amerikkalaista henkeä tänne peräpohjolaan, missä olemme kaukaa idästä vaikuttavan mantereen läntinen niemeke – Jumalan armosta)
[ … kansalainen Erkki kokee Yhdysvallat kaukaisena, ja mieltää hyvin sanonnan ”pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana” – kiinalaisen vuosituhantisen ajatusmaailman perinteen mukaisesti …
… kansalainen Liisa taas näkee Suomen vedenjakajalla, jossa olemme lännen ja idän välissä – erinomaisena huomisen puolueettomuuden linnakkeena. Lisäksi Liisa tietää suomalaisten geenien olevan niin idästä kuin lännestä|2 … ]
…
|1 ~ http://www.tiede.fi/artikkeli/artikkelit/yhdysvall… –
USA on saapunut maailmanpoliisiroolissaan trumppismin |3 myötä iltaansa. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ei halua tyrkyttää sellaista läntistä maailmankatsomusta muille |4, jota suurin osa ihmiskunnasta ei halua – muistamme, että lännenmies arvoineen edustaa vajaata 20 prosenttia maapallon väestöstä. Trump on reviiripuolustaja |5 ja haluaa vahvat muurit ympärilleen – turvaksi kansalleen ja esteeksi terrorismille.
Näin kirjoitimme noin 10 vuotta sitten – vastineen silloiselle dosentti Markku Ruotsilalle |6 ja hänen tekstilleen Helsingin Sanomissa:
[2006] ” … Valtakunnallinen sanomalehti julkisti hämmästyttävän asiantuntijalausunnon su. 13.8.2006 dosentti Markku Ruotsilan vieraskynästä. Otsikointi oli häkellyttävä samankaltaisessa naiviudessaan kuin tuntoja ja mielen ylemmyyttä kuvastavat Hollywood-elokuvat esimerkiksi The Patriot esikuvanaan.
USA on maapallon tavaravirtojen vahtipoliisi ja valvoo itselleen suurimmat raaka-ainevirrat yksisuuntaisena markkinatalouden vapautena ja toiminnallisena ylivoimana. Ruotsilan otsikointi kolumnissaan oli ”Amerikan-vastaisuus on älyllistä laiskuutta ja pelkuruutta”.
Suomessa USA vihastuttaa ja kuitenkin myös ihastuttaa
Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/yhdysvallat-… – alta
…
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki suurvallat ovat romahtaneet ja tulevat romahtamaan, ei vain diktatuurit.
Ei tässä näin vaivaisella ihmisellä liene enää kovin monia vuosia jäljellä joten saattaa olla, että en ehdi nähdä USAn romahtamista tai saatan nähdäkin. Jos muistelemme NL:n romahduttamista niin se tapahtui lopultakin varsin nopeasti suhteessa ennusteisiin. Vain ne jotka olivat ennustaneet sen romahdusta jo 70 vuotta, saattoivat lyödä rintoihinsa ennusteidensa paikkaansapitävyydestä.
Tuskinpa USAn romahtaminen on mikään erityinen nauttimisen aihe meille tavallisille taatiaisille sillä se aiheuttanee melkoisia järistyksiä maailman politiikkaan ja talouteen. Se näkynee meidän elämisessämme eikä välttämättä juuri tapahtuessaan ja lyhyellä tähtäyksellä positiivisesti vaikka kokonaisuuden kannalta ja pidemmällä tähtäyksellä onkin eteenpäin menoa sekin.
Ilmoita asiaton viesti
USA’ n suurin tai ainakin suurimpia ongelmia on intiaaneilta maat valloittaneen valkoisen eurooppalaisen jääminen vähemmistöön – syntyy värien sota, uskontojen sota – väkivalta on jo istutettu valmiiksi – liikaa sotia, liikaa jatkuvia sotia, liikaa aseita kotona – liikaa itsensä puolustamisesta asein, asein ja asein — Lopulta liikaa huumeita, tressiä – ja rauhoittavia!
Ilmoita asiaton viesti
Pinttyneitä käsityksiä. …
Muistellaan hiukan Reaganin aika-kautta:
…
SUNNUNTAINA, HUHTIKUUTA 17, 2016
Venäjäkin – ”pahan valtakunta” on liian suuri – lännen mielestä!
(Harvemmin puhuttu skenaario. Me suomalaiset katselemme historiaviisaina idän ja lännen vedenjakajalta näytelmää, jonka käsikirjoituksen tietävät tarkoin juuri nämä kaksi eri maailman johtajaa – ydinasesuurvallat Venäjä ja Yhdysvallat)
[ … kansalainen Erkki pohtii usein mikä mättää, kun nokittelua on juuri suurien välillä, on Ukrainaa |1, johdantoa siihen – on Itämerta |2, jossa suurvallat osoittavat mahtailukykyään, häiritsevät ja vakoilevat. Meillä Suomessa on laajasti omaksuttu kansalaisten taholta irti oleminen kummankaan sotilaallisista liittoumista |3 …
… Erkki kutsuu sitä ”paasikivimäiseksi viisaudeksi ymmärtää tosiasioita viisauden lähteeksi” – samoin arjen kansalainen Liisa on oivaltanut, että ”ystävät tulee pitää lähellä ja viholliset kaukana”. siksikin Liisa ei haikaile Natoon – lännen sotakoneeseen, koska meillä on yhteistä rajaa itäisen suurvallan kanssa kokonaista 1320 kilometriä … ]
Venäjä on liian suuri väestöönsä nähden
USA on maailman suurin raaka-aineiden ja energian kuluttaja – viimeisen 150 vuoden aikana *. Yhdysvallat loi vaurautensa ja sotilaallisen voimansa juuri massiivisella maapallovarantojen hyödyntämisen ansiosta, tuoden materiaaleja ja halpaa energiaa kaikkialta maailmasta, mutta kenen, minkä ja keiden kustannuksella?
…
· Maapallollisten raaka-aineiden käyttö ~ http://www.maailmanmuutos.fi/smm/5/5_5T.htm –
Neuvostoliitto oli vielä massiivisempi maapallovarantojen omistaja ja haltija
Monissa elintärkeissä raaka-aineissa Neuvostoliitto oli liian voimakas ja määräävä – näin länsi ja USA ajatteli. Siispä Neuvostoliitto nimettiin jo lännelle vastenmielisen järjestelmän vuoksi ”Pahan Valtakunnaksi” |4 (USA’ n 40. presidentti Ronald Reagan |5).
…
|4 Eduskuntamme tulevaisuusvaliokunta raportoi ”Pahan Valtakunnasta” ~ http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014112618867201_u… –
|5 Ronald Reagan ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Ronald_Reagan –
Syntyi Tähtien Sota ideologia
[Tähtien sota ~ https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Defense_In… SDI – ]
Reagan näyttelijänä ymmärsi hollywoodmaisen perustavoitteen – hyvä voittaa aina pahan. Tähtien sota suunnitelma oli siksi massiivinen, että sen rahoitukseen vastaamiseen laskettiin Neuvostoliiton romahtavan, kuten kävikin. Syynä luhistamiseen oli tietysti jokin aivan muu kuin lietsonta suursotaan – tähtitieteellisten aseiden avulla. Neuvostoliitto piti saada hajotettua. Siinä onnistuttiin.
Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/04/venajakin-pa… – alta
…
Ilmoita asiaton viesti
Ennen USAn sotilaita Suomessa oli täällä saksalaisia sotilaita.
Saksan sotilaiden maassamme oloon oli suuri kannatus ja Saksan ihannointi, niin myös amerikkalaisten ihannointi on korkealla.
Mikään ei ole muuttunut.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta Saksa vei meidät hyökkäyssotaansa – jossa olimme Jatkosodan aloitteellisia – osa Barbarossaan, aseveljinä Saksalle, … saimme avun myös Saksasta 1944 Ryti – Hitler sopimuksella, toisaalta Mannerheim petti tuon H-R sopimuksen – meidän oli pakko.
Saksaa arvostamme edelleen, vaikka olimme Saksan miehittämiä 1918 …
.
Toisaalta nyt historiaa kirjoitetaan urakalla uudestaan – uusien arkistoavauksien myötä!
Ilmoita asiaton viesti
NL aloitti myös Jatkosodan hyökkäystoimet 22.6.1941, klo 6.05, pommittaen Suomen alueita. Aloitteellinen oli siis NL. Saksa pelasti Suomen itsenäisyyden ratkaisevalla panoksellaan vuoden 1944 torjuntataisteluissa.
Saksa olis myös apuna punaisten ja Neuvosto-Venäjän aloittamassa sodassa 1918. Saksa ei miehittänyt Suomea.
”Järjestäessään Helsingissä toukokuun 16. päivänä pidetyn suuren paraatin, jossa ei ollut mukana yhtään saksalaisia komppaniaa, Mannerheim halusi muistuttaa pääkaupunkilaisille, mikä armeija oli voittanut vapaussodan ja kuka sitä oli johtanut.”
Pentti Virrankoski, Suomen historia 2, 2001
Ilmoita asiaton viesti
Luetko historiaa lainkaan?
Aloita tästä – liittyen Jatkosotaan —
Pekka Sutela: Kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjat
.
Ja lisää:
…
” … Joukossamme elää yhä ihmisiä, jotka rehellisesti uskovat Suomen käyneen vapaussotaa keväällä 1918 Venäjää vastaan. Ei käynyt. Tai sitten sanalle on annettava uusi sisältö. Miksi ihmeessä harhainen käsite otettiin käyttöön?
Valkoisen armeijan päällikkö Mannerheim paljasti 1930 syyn Kai Donnerille. Lausuma on edelleen tallella Donnerin kokoelmassa Kansallisarkistossa. Siinä Mannerheim selittää: ”Tulisi tähdentää, että se oli vapaussota. Puhe sisällissodasta (tuottaa) liian paljon katkeruutta. Me emme koskaan olisi saaneet niitä talonpoikia mukaamme, jos olisimme sanoneet, että käymme punaisten kimppuun.” … ”
~ https://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/professori-mar… –
” … Toinen esimerkki tehokkaasta infosodasta liittyy kesän 1941 suurhyökkäykseen. Asia on Mauno Jokipiin ja Tuomo Polvisen tutkimuksissa ajat sitten todettu ja nyt eversti Pekka Visurin kääntämissä saksalaiskenraali Erfurthin päiväkirjoissa vahvistuksen päälle vahvistettu.
Kyllä Suomen sotakone oli viimeisen päälle viritetty Saksan Barbarossan osaksi. Tavoitteena oli vallata, tuhota ja ryöstää idästä niin paljon kuin voimat sallivat. Erfurth-keskustelujen mukaan Mannerheimin ja Rytin suurin huoli oli, miten hyökkäys näyttäisi puolustukselta ja valloitukset vain revanssilta, jonka kansa hyväksyi … ”
Ilmoita asiaton viesti
Unohdatko nyt sen, että saksalaiset sotilaat olivat täällä kutsuttuina, venäläiset sotilaat eivät olleet, vaan ryöstöretkellä.
Ilmoita asiaton viesti
Saksalaisten kutsujilla, Mannerheimilla, Waldenilla ja kumppaneilla ei vain ollut oikeutta heitä kutsua. Se olisi kuulunut eduskunnan ja presidentin tehtäviin mutta Kallio kuuli saksalaisten tulosta vasta Vaasan läänin maaherralta kun he olivat jo Vaasan satamassa.
Toisaalta 22.6.1941 klo 6.05 saksalaiset ja suomalaiset olivat jo aloittaneet sotatoimet. Saksalaiset Suomesta lähteneet pommikoneet olivat jo tuolloin palanneet NL:sta takaisin ja osa saksalaisilta kentiltä lähteneistä suomalaisille kentille.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää paikkansa – saksalaiset tulivat luvan perässä – ikään kuin pakosta – ja itse itsensä kutsuen — annettiin koko Pohjois-Suomi saksalaisen sotakoneen haltuun jo keväällä 1941 – ja aloittivat Barbarossaan valmistautumisen – hyökkäykseen Neuvostoliittoon.
…
Luetko Jori historian tutkimuksia lainkaan?
.
Ilmoita asiaton viesti
NL oli jo tuolloin miehittänyt Suomen alueita, kun oli hyökännyt 1939 koko rajan pituudelta Suomeen, vaikka piti muka Leningradia vain puolustaa. Ja Saksa oli ainoa, josta apua saatiin. Koko kansa oli tuolloin yksimielisesti sen takana, että rosvotut alueet piti saada takaisin. Sinusta tietenkin koko Suomi olisi pitänyt joutua NL:n miehittämäksi. Kuten sanottu, NL hyökkäsi ensin Suomen alueelle Jatkosodassakin ja sille kylmälle tosiasialle et Luoma, mitään voi.
Ilmoita asiaton viesti
Luetko historiaa ja ennen kaikkea luetko muiden kommentteja topiccia lainkaan? Huomasitko tuon saksalaisten Barbarossa operaation lentohyökkäyksen Neuvostoliittoon Suomen kauta jo ENNEN noita mainostamiasi venäläispommituksia.
…
Et ehkä tiennyt, että suomalaiset yhdessä saksalaisten kanssa hyökkäsivät Petsamon Neuvostoliiton konsulaattiin osana Barbarossa operaatiota myös ENNEN venäläispommituksia, ottaen venäläiset vangiksi ja varasten konsulaatin asiapaperit.
Ilmoita asiaton viesti
Pistäpä sitten linkkiä peliin, Luoma.
Ilmoita asiaton viesti
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota#Tapahtumat… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Noissakin linkeissäsi ilmenee selvästi, että ennen 6.05 ei tapahtunut mitään hyökkäystoimia NL:n suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko lukenut tuon linkin?
Ote:
” … saksalaisia pommikoneita lensi yöllä 21.–22. kesäkuuta Itä-Preussista Etelä-Suomen ilmatilan kautta Laatokan pohjoispuolelle ja sieltä etelään Leningradin seudulle, missä Saksa ja Neuvostoliitto kävivät operaation ensimmäiset ilmataistelut noin kello kolmen jälkeen aamuyöllä. … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Minun yksityiskohtaisissa kellonajan sisältävissä linkeissä ei tuo ylläolevasi pidä paikkaansa. Ennen klo 6.05 ei Suomen laueelta lähdetty pommittamaan NL:n alueelle. Oletko ottanut sen huomioon, että miehitetylle alueellemhan sitä loppujen lopuksi hyökättiin? Toki se on aivan mahdottoman suuri synti…
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ikinä ajatellut, että saata olla ainoa, joka luulee, että olet oikeassa?
Perehdyhän historiaan – tämäkin kommenttiketju on täynnä linkkejä, todisteita ja asianmukaisia selostuksia tapahtumista – voisi vaikka oppia jotain 😉
Ilmoita asiaton viesti
Älä sinä, Luoma te muiden puolesta johtopäätöksiä. Perehdy vaan ihan itse siihen historiaan, jota sinulla on taipumus Venäjän piikkiin vääristellä. Se on kaikkein nähtävissä.
Ilmoita asiaton viesti
Jori, hävinneen debatoijan palkkioksi jää vain riekkuminen – pysytään nyt kuitenkin asiassa ja perehdytään historiaan (tässä tapauksessa). -luetko muuten historiaa, luetko täällä muiden kommentteja huolella ja luetko edes topiccia ajatuksella? Kun nuo tekee huolella, on värikäs ja asiapitoinen keskusteu mahdollista. Perehdyhän nyt huolella omniin kommenteihin ja katso sitten sen jälkeen muiden …
Ilmoita asiaton viesti
Jospa nyt antaisit, Luoma, muiden ihan itse päättää miepipiteistään, ilman että sanelet niitä muiden puolesta. Olen antanut sinulle ihan tarpeeksi linkkejä, joita et ole paljoa kyennyt vääriksi todistamaan, kuin toteamalla vain, että ”perehdy historiaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Jori, jonkun on valvottava, ettei lukijoille tarjoilla väärää, varamsti väärää tietoa – vanhaa tietoa, uppiniskaista tietoa, jolla ei ole todistepohjaa.
Kunnolliset todisteet ovat rautaa, kunhan huomioi, ettei elä enää noilla kultaisilla 60-luvun aikakausilla – huomoithan, että uutta tietoa on nyt parin vuoden aikana tullut roppakaupalla …
Toinen vakavampi kysymys on kolmansien haukkuminen, riekkumiseksikin sitä kutsutaan – tämä tullaan vastedes poistamaan. Haluan pitää keskusteluketjut kriittisinä, mutta laadukkaina – jotta lukijat haluavat lukea asiakommentteja.
Ilmoita asiaton viesti
Olet monta kertaa tarjonnut ihan väärää ja propagandatietoa. Uskon, että tiedät sen aivan hyvin itsekin. Mutta agendasi on se, mikä se on. Muista sitten itsekin, Luoma, että että et käyttäydy ääliömäisen alentavasti ja holhoavasti muihin keskustelijoihin, kuten tapanasi usein on, vaan pysytään asiassa sitten molemmat. Kannattaa siis katsoa sielläkin siihen peiliin joskus.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä historian tuntemuksessa Ilkka saa täydet pisteet. Mutta hän on nerokas kääntämään kaiken venäläisten eduksi. Venäläiset eivät ole tehneet kärpäsellekään pahaa, me muut olemme täysiä roistoja.
Painajaisuniinkin on tullut punatähtisten maataistelukoneiden joukkoon hakaristeillä merkattuja syöksypommittajia. Nyt nekin häiritsevät evakon unta.
Ilmoita asiaton viesti
Se on juuri näin, Mirala. NL/Venäjä on Luoman mielestä vain pyyteetönn kädet torjunta-asennossa oleva kansojen puolustaja, jolle muut, Suomi muka, aikovat vain miehittää sen alueita. Ja kun NL/Venäjä itse miehittää niitä, se ole yhtään mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö, höpö Jori, perehdyhän historiaan ja lue myös uusimmat arkistoanalyysit ja -tutkimukset.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vain eduksi, vaan tasapainoon itä-länsi akselille 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ja saksalaisistakin selvisimme Neuvostoliiton lisäksi ehjin nahoin omin toimin.
Puolustuslaitokseen on usko heikentynyt kun taas suurvaltaan luotetaan kuten ennen.
Uudet sukupolvet ovat tulleet.
Ilmoita asiaton viesti
Saksa ei sotinut täysillä millään kohtaa Lapin sodassa.
Ilmoita asiaton viesti
Saksa muutti kantansa kun oli ensin antanut Suomen Stalinille ja aiheuttanut talvisodan.
Sitäpä eivät suomalaiset silloin tienneet.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskinpa, vaan sota 1939 ei sopinut, vielä, Saksan suunnitelmiin. Se oli jo vuosia valmistellut sotaan joka oli tarkoitus aloittaa myöhemmin ja aloitettiinkin 1941. Sama sota johon he olivat myös Suomessa ja jopa yhdessä suomalaisten kanssa valmistautuneet.
Toisaalta Suomi oli Saksan sotapolitiikassa niin pieni tekijä, että meitä pyöriteltiin sinne sun tänne, samalla johdatellen ja välillä painostaen Saksalle kulloinkin sopiviin ratkaisuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Etpä ole, Myyryläinen vielä yhtään linkkiä antanut siitä, että Suomi valmisteli Saksan kanssa sotaa NL:oa vastaan 1939 tai ennen sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuonut Kajannolle esiin useitakin todisteita noista valmisteluista, m.m. O.Silvennoisen paljastamat sotilaspoliisivalmistelut, sukellusveneet Chichton-Vulcan:lta, Halderin tarkastusmatkat m.m. satamiin ja lentokentille j.n.e.
Ilmoita asiaton viesti
Noissa ei missään sanota sitä, että Suomi olisi Sakasan kanssa suunnitellut tuolloin hyökkäystä Neuvostoliittoon. Sivennoinenkin toteaa ”Yhteistyön kohtalokkain vaihe käynnistyi jatkosodan syttymisen jälkeen kesällä 1941.”
Ilmoita asiaton viesti
”Kohtalokkain vaihe …”, niinpä, superlatiivia edeltää joukko komparatiiveja ja positiivi. Voimme toki keskustella missä vaiheessa tuo positiivi tapahtui. Tapahtuiko se jo edellisessä vuosisadan vaihteessa kun osa suomalaista porvaristoa haki ensimmäisen kerran yhteistyökumppaneita Saksasta, I Maailmansodan osapuolten suuntautuessa kohti sotaa, sisällissotamme alussa vai 1930-luvun alkupuolella Natsien noustessa valtaan. Kajanto voi valita mieleisensä.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa, mikä kelpaa on linkki ja suora lainaus siitä, missä todetaan Suomen ja ja Saksan suunnitellen hyökkäystä NL:oon 1939 tai ennen sitä. Vuonna 1939 olivat Natsi-Saksa ja NL hyökkäysliitossa, jossa toimeenpanivat hyökkäyksen Puolaan.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, mikäpä Kajannolle kelpaisi hänen ennokkoluulojensa ylittämiseksi. Tuskin mikään. Ei edes se, että e.m. valmistelut eivät voineet tarkoittaa mitään muuta kuin (hyökkäys-)sotaan valmistautumista. Jos ja kun todistetusti pohjoiseen Suomeen pystytettiin 1930-luvulla saksalainen sotapoliisiorganisaatio niin miksi se tehtiin? Mikä muu kuin sotaan valmistautuminen voisi olla motiivina sellaiselle toimenpiteelle?
Mutta me olemme tämän keskustelun käyneet Kajannon et al kanssa jo aiemmin m.m. Rauno Lintusen plokissa. Tuskin lienee tarpeen tässä enää uusia sitä. Emme kuitenkaan pysty muuttamaan toistemme käsityksiä, vai kuinka.
Ilmoita asiaton viesti
Jorilla niin sanotusti levy jäi päälle – sinne ei mahdu kuin yksi hänen itselle ”totuus” … mutta kukin tavallaan 😉
Ilmoita asiaton viesti
Lähde, linkki ja suora lainaus. Ei mitään sen kummempaa. Jos et sitä pysty tosiaankaan esittämään, tämä on tässä sitten. Minä ole sinulle esittänyt suoran lainauksen NL:n Jatkosodan hyökkäyssuunnitelmasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa lukea Antti Hietalahden kirja ”Talvisodan salainen strategia … ” 2006
”Uusi näkemys talvisodan taustoista Miten Petsamon valtavat nikkelivarannot vaikuttivat talvisodan syttymiseen? Oliko Suomen jääminen 1939 Stalinin hampaisiin vain taktinen siirto Hitlerin suuressa shakkipelissä? Halusiko Hitler pakottaa Neuvostoliiton uhan avulla Suomen tekemään Saksalle suosiollisia päätöksiä? Toimittaja Antti Hietalahti kyseenalaistaa käsityksen, jonka mukaan Suomi joutui talvisodassa suurvaltapolitiikan riepoteltavaksi tahtomattaan. Saksan vahva kiinnostus Petsamon nikkeliä kohtaan jo 1920-luvulla ja 1930-luvun alussa osoittavat virheelliseksi vakiintuneen tulkinnan, että Saksan intressit Suomea ja erityisesti Petsamon nikkeliä kohtaan heräsivät vasta talvisodan jälkeen”
~ http://www.suomalainen.com/webapp/wcs/stores/servl… –
Ilmoita asiaton viesti
Mikään ei ole muuttunut nyt ovat amerikkalaiset täällä kutsumatta mieliksemme.
Saksalaisista onnistuimme selviämään ehjin nahoin.
Eiköhän tästäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Olis hyvä olla täälläkin amerikkalaisia etteivät venäläiset ihan heti hyökkäisi tänne. Niillä kun on kova hinku saada lisää voittoja esi-isien malliin.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän uhka on lientynyt sitten suomettumisen ajan.
Nuoret eivät ole sitä kokeneet.
Silloin kuuluimme vaarallisesti Neuvostoliiton etupiiriin ja nyt kuulumme muun europan kanssa USAn etupiiriin.
Ukrainaa ei voi verrata Suomeen siellä etupiirit ovat vaihtuneet enemmän kuin kerran eikä ole vieläkään asettunut.
Ilmoita asiaton viesti
Selviämme hyvin, kun emme laske mitään ulkoista taistelu- ja hyökkäysvoimaa maahamme uhkaamaan minkään ilmansuunnan rajanaapureita – yksinkertaista – eikö? 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ilman ulkopuolista apua meille käy huonosti. Venäjä jyrää meitin halutessaan hetkessä vaikka kuinka yrittäisimme olla nöyriä!
Ilmoita asiaton viesti
Mistä tämä kummallinen kuvitelma tulee, että meillä olisi vain kaksi asentoa: yletön nöyristely tai röyhkeä ja öykkäröivä tappelus toisten rinnalla?
Oikeasti on olemassa myös mahdollisuus pitää ystävälliset välit kaikkiin naapureihin mutta olla sotkeutumatta suurvaltojen välisiin ristiriitoihin siten, että mennään jommankumman osapuolen kelkkaan. Ulkopuolisena voisimme jopa tarjota apuamme sovittelussa ja yhteyksien rakentamisessa.
Silloin minimoisimme meihin kohdistuvat uhkat ja oma itsenäinen puolustuksemmekin riittäisi tekemään hyökkäyksen tänne riittävän kalliiksi suhteessa saavutettavissa oleviin etuihin. Se vain vaatii uskottavaa puolueettomuutta ja puheiden lisäksi myös tekoja sen eteen.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet Jorma. Kaikkien kanssa pitää olla hyvät välit.
Vaikka minä kuinka rakastaisin Katjusha-neitoa niin jos hän on kylmä minua kohtaan niin ei vain pääse syntymään hedelmällista rinnakkaineloa.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä emme kuitenkaan sotke Miralan flaksia naisasioissa valtioiden väliseen n.s. korkeaan politiikkaan. Jos hänen viehätysvoimansa mahdollisesti ei olekaan purrut Katjan edessä niin älkäämme kostako sitä muille. Ehkä siis Mirala selvittää naisasiansa ihan itse eikä sotke niihin muita.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhassa kansakoulussa opetettiin mm. ainekirjoitusta. Saattoi kirjoittaa runollisesti että Sinä olet Aurinkoni. Se oli tietysti symbolista, jokainen sen tajusi.
Myös NL:ssa oli korkeampaa kulttuuria. Saatettiin kirjoittaa Stalinista että Sinä olet Aurinko. Sekin oli symbolista.
Mutta Jorma on varmaan joutunut käymään peruskoulua jossa ei opetettu enää korkeampaa kulttuuria. Nyt pitää nuorempia lukijoita ja Jormaa varten minunkin opetella realistista kirjoittamista. Eli halusin edellä vertauksella vain sanoa että ystävällisyys ei vaikuta agressiiviseen Venäjään. Tuntemattomassa sanottiin joten vielä realistisemmin että lyijyä se ryssäkin tottelee.
Ilmoita asiaton viesti
En ole käynyt päivääkään peruskoulua vaan ihan ”vanhan kansan” kansa- ja oppikouluja. Tunnistan myös, että peruskoulussa opetetaan jos ei suorastaan paremmin niin ainakin vähintäänkin yhtä hyvin äidinkieltä kuin aiemmin. Oppimäärät ovat jopa aiempaa laajempia, myös mitä tyyleihin tulee. Muinaisessa käymässäni klassiseksi itseään nimittäneessä lyseossa äidinkielen opettajat olisivat antaneet Miralalle n.s. rakentavaa palautetta katupoikakielestä ja pakinatyylistä.
Mitä taas Miralan ystävyysvaikeuksiin tulee niin Venäjä on kuin vanha metsä: se vastaa niinkuin sinne huudetaan. Älkäämme siis, vaikka kuvaisimme Miralan Venäjä-suhdetta Katja-neidin kautta, antako hänen suhdesotkujensa sekottaa meidän muiden ystävällismielisiä suhteitamme mihinkään suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei ole ollut pitkään aikaan ollut enää puolueeton. Olemme EU:n jäsen, sen yhteisessä puolustuksessa, harjoittelemme USA:n ja NATO:n kanssa, meillä on isäntämaasopims NATO:n kanssa. Onko kaikki tämä jäänyt Myyryläiseltä huomaamatta? Ystävällisten välien pitäminen ei ole koskaan ollut Suomen ongelma. Kyllä siihen on ongelmia koetellut aina itänaapurimme.
Ilmoita asiaton viesti
Pyrimme sodan uhan turvallisuuskysymyksissä puolueettomuuteen takaisin, ja nyt olemme sotilaspoliittisesti liittoutumattomia – vain jäsenyys EU’ ssa sitoo meitä – lähinnä taloudellisesti. Eurooppalaisessa puolustuksessa viisain huomio on se, että Eurooppa jatkuu Uralille saakka 😉
Ilmoita asiaton viesti
Miksi tuo ”jyrääminen”? Ellemme anna aihetta …
Ilmoita asiaton viesti
No mikähän aihe se sitten olisi? Sekö, että huolehdimme omasta puolustuksestamme itse parhaalla katsomallamme tavalla, vaikka lisäämällä puolustusyhteistyötä NATO:n ja USA:n kanssa, tarvitsematta itsenäisenä valtiona kysyä lupaa siihen Venäjältä.
Ilmoita asiaton viesti
Fiksu ymmärtää, ettei täällä idän ja lännen vedenjakajalla kannata tuottaa toisen ydinasesuurvallan viereen sitä toista ydinasesuurvaltaa – aseineen, rynnökkövoimineen ja taistelusuunnitelmineen – tämä ei paljon ajatuskoneistolta vaadi, kun vielä ymmärtää että US/Nato on juuri se Venäjän mahdollinen viholliskandidaatti.
Suomen ei kannata ryhtyä Nato/US’ n asevarikoksi, etuvartioksi ja pahimmillaan taistelualustaksi – sillä konfliktissa meillä – US ei lähetä miehiään varmaan kuolemaan, vaan operoi kaukaa ilma-, ohjus- ja risteilyohjusasein … me itse olemme tuossa tilanteessa ne sotilaat …
Venäjä ei hyökkää Suomeen, kun huolehdimme, ettei maahamme – Venäjän viereen – tule millekään rajanaapurillemme vihamielisiä sotilasuhkia. Yksinketaista – eikö? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ei olla ”idän ja lännen vedenjakalla” vaan osa länttä. Se on sinulle tarpeeksi monta kertaa linkein ja lähtein osoitettu. Ei vaikka toistaisit sitä mitä monta kertaa tahansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kajanto on valitettavasti sikäli oikeassa, että sijaitsemme enää maantieteellisesti ”vedenjakajalla” mutta poliittisesti olemme sieltä lipsahtaneet rinnettä alas suorastaan mukkelismakkelis.
Olisi korkea aika kiivetä sinne takaisin. Eli siis kyse on siitä missä meidän pitäisi olla ja mihin meidän pitäisi pyrkiä eikä siitä missä nyt olemme ja vaarassa jämähtää.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tulee todeta, että me jo itse ihmisinä suurelta osin olemme idästä ja lännestä —
Perehdytkö tähän se voisi opettaa paljon:
Suomalaisuuden juurien etsijät … SJE
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ –
…
Maantiedettä edes jotenkin tunteva huomaa tuon maantieteellisen idän ja lännen vedenjakajalla olevan enemmän kuin totta – lopulta kun perehtyy kulttuuriimme, historiaamme, talouteemme, kieleemme ja tapoihimme, jospa uskontoomme (ort) – ollaan jo todella tuolla vedenjakajalla – joku piirsi sen tarkemmin Pähkinän saaren rauhan rajaa pitkin, siinä menee jokin sairastamisenkin raja!
Ilmoita asiaton viesti
Itseasiassa ja todennäköisesti Pähkinäsaaressa sovittua rajaa aiempi meni etelässä Kymijokea pitkin ja pohjoisemmassa samaa linjaa Pohjanlahdelle, suolamerestä suolamereen. Siitä rajasta tosin ei ole säilynyt dokumentteja tai niitä ei ole vielä tai enää löytynyt.
Se raja on kuitenkin suomalaisessa kulttuurissa idän ja lännen raja, vastan ja vihdan, koussikan ja kuupan ja niin monen muun asian raja sekä myös savolaismurteiden länsiraja.
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan tutkintaan!
Ilmoita asiaton viesti
Europpa saattaisi olla se ulkopuolinen apu tuskin USA kun Venäjällä on ydinase kuten Pohjois-Korealla.
Nyt on uhka kuitenkin lientynyt sitten kylmän sodan.
Miksi Venäjä tuhoaisi energia asiakkaansa köyhtyen ja europpa ei ole sotaisa.
Vai laukaiseeko USAn uhka sodan meitä vastaan kuten saksalaisten uhka 1939.
Suurvalloista se johtuu jos sota alkaisi ei Suomesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei ole tullut kertomaan miten tuo idän suuri karhu on meitä viime vuosikymmeninä vainonnut, uhannut – joidenkin mielestä miltei puoliksi toteuttanutkin uhkailunsa …
Ilmoita asiaton viesti
Luetko tämän? Haluatko laajentaa tietämystäsi?
~ https://www.docendo.fi/saksan-kenraali-suomen-paam… –
…
” … Syyskuun viimeisellä viikolla julkistettavan saksalaiskirjan suomennos kumoaa lopullisesti myytin, jonka mukaan Suomi ja natsi-Saksa kävivät erillissotaa toisessa maailmansodassa. Kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjan mukaan Suomi ja Saksa sotivat yhteistuumin jatkosodassa vuosina 1941-1944.
Saksan armeijan jalkaväenkenraali Waldemar Erfurth muutti Helsinkiin 13. kesäkuuta 1941. Hitlerin sanansaattaja tuli kertomaan marsalkka Mannerheimille, että natsi-Saksa hyökkää parin viikon kuluessa Neuvostoliittoon. Erfurth työskenteli Suomen armeijan päämajassa yhteysupseerina koko jatkosodan ajan. … ”
~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/22/kertomus-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Kun on taas kysymys surullisenkuuluisasta itänaapurin piikkiin loruilevasta Pekka Visurista, niin voi suhtautua asiaan erittäin varauksella.
Kokonaiskuvan huomioonottaen ei asialla ole merkitystä: Talvisodan aloitti NL, Jatkosodan aloitti NL. Molemmissa sodissa oli sen päämääränä Suomen alistaminen ja haltuunotto. NL oli ensin Saksan kanssa kimpassa ja jopa liitossa, jakaen Euroopaa sulle-mulle periaatteella. Mutta tämä ei mene Luoman päähän.
Ilmoita asiaton viesti
Tietämätön, mutta toivottavasti ei tyhmä kommentoija lähtee arvioimaan tuolla lailla yhtä arvostetuimmasta historioitsijastamme – Pekka Visurista.
…
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_Visuri –
.
Ilmoita asiaton viesti
Joka ei edes ”tiedä”, miten kaukana Venäjän joukot ovat Suomen rajasta. Kun Venäjää pitää myötäillä joka asiassa.
”Suomessa Putinin [1500 kilometrin] lausuntoa selittelivät parhain päin vuorollaan ja toinen toisiaan kehuen Volanen ja Pekka Visuri. Visuri toivoi Suomen Geopoliittisen seuran blogimerkinnässä ”Venäjän joukkoja vedettiin Suomen lähialueilta” faktapohjaisuutta keskusteluun, samalla kun hän itse toi pöytään tarkoitushakuista tai (toivottavasti) yksinkertaisesti vanhentunutta ja tarkastamatonta tietoa.”
http://blogit.image.fi/somesotilas/valheiden-valta…
Ihan pilipaliprofessori.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on todettava hiukan ”ilkeästi” ja vastoin debatoinnin etikettiä, mutta noin ”tyhmästi tietämättömän ihmisen” kommentin jälkeen kehottaisin perehtymään yleiseen käyttäytymiseen ja asiallisuuteen.
Olen pahoillani lukijoiden vuoksi tuon tyyppisistä mölähdyksistä – normisti se poistetaan, mutta jätän sen tänne esimerkiksi miten ei pitäisi toimia …
Sen sijaan yleinen ja syvällisempi kiinnostuneisuus tapahtumiin tuottaisi lisätietoa ymmärtämään tuon ”1500 kilometrinkin” 😉
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt Ilkka suutu asiasta. Putinhan ilmiselvästi valehteli, ei hyökkäysjoukkoja rajan takaa ole mihinkään viety. Siellä sotilaat nukkuvatkin saappaat jalassa että ei mene aikaa hukkaan kun pitää tulla vapauttamaan amerikkalaistunut Suomi.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelisin alkuperäiseen venäjänkieliseen nauhoitukseen tutustumista!
Ilmoita asiaton viesti
Sinä voit aivan vapaasti loukkaantua Putinin valehtelua puoltavien professoreiden kritisoimisesta. Totuus on kuitenkin se, että millään selityksillä ei Alakurtin tukikohtaa saa 1500 km:n päähän. Joka muuta väittää, se on mielestäni pilipaliprofessori.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on Jori kysymys sinun tahdottomasta käyttäytymisesta, sukrkeasta some-etikeltistä – kuten totesin, normisti tuon tyyppinen räkätys poistetaan, mutta se on lukijoille tiedoksi sellaisesta käytöksestä, jota ei tämän blogin etiketissä suvaita. Tietämätön saa olla, muttei tyhmä!
…
Kritiikki sallitaan, ja toivotaan, mutta asiaperustein menemättä henkilöön/ henkilöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Höpöhöpö, Luoma, Kritiikkiä on täysi oikeus sananvapauden nimissä esittää, vaikka se ei sinua ja agendaasi ja niiden auktoriteetteja satukaan miellyttämään. Sinäkin voit nimitellä minua tahdottomaksi tyhmäksi, se on sinun oikeutesi, enkä minä siitä hetkahda suuntaan tai toiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Sanavapaus on aina ok, mutta kohteliaat käytöstavat ja erityisesti korskahtelu kolmansia kohtaan on väärin, varsinkin jos oma tietämys ei yllä edes porstuan tasolle – verrantona alan asiontuntijoihin, joiden viittauksia käytän – niiden todistearvoa saa todella kritisoida, mutta asiaan kuuluvalla tavalla – ei riekkumisella.
Ilmoita asiaton viesti
Sitten varmasti sinäkin lopetat minun nimittelemisen ”tietämättömäksi tyhmäksi”, jotta pysyttäisiin siin etiketissä?
Ilmoita asiaton viesti
Mietihän Jori, syyn ja seurauksen lakia – muistelehan mitä täällä ensimmäiseksi päästelit – nyt saa käyttää ajatuskoneistoa, muistatko – ellet niin selaa kommentteja!
Ilmoita asiaton viesti
Kehotan edelleen sinua, Luoma katsomaan peiliin ja miettimään miten itse käyttäydyt täällä. Tämä palsta ei toimi niin, että sinä opetat ja muut ovat sinun oppilaitasi. Me emme ole tietääkseni tehneet myöskään koskaan sinunkauppoja. Kunnioita keskustelijoita, niin sinuakin kunnioitetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkäpä kuitenkin Kajanto siivoaa oman näpäimistönsä ensin ja vasta sitten alkaa etsiä malkoja toisilta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrohan nuo virheelliset kohtiot – joita väität minun kirjoittaneen.
…
Kannustavuus huomata uutta tietoa ei ole holhoamista, vaan ystävällisyyttä kommentoijaa kohtaan, joka elää vielä vanhassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä koplaat tuon Ala-kurtin tähän 1500 kilometriin – suosittelen palkkaamaan tulkin, joka kääntää tuon kuuluisan Putinin kertomuksen – voisit ehkä sen jälkeen ymmärtää jotain … 😉
Ilmoita asiaton viesti
Älä sinä Ilkka hauku liian paljon muita. Muistan hyvin miten Putin sanoi siirtävänsä joukot 1500 km päähän Suomesta. Siitä jopa järjestettiin kilpailu, mihin nuo joukot on viety. Minä voitin, kerroin että heidät on viety Transnistriaan.
Venäjän asioissahan on päällimmäisenä mielikuvitus. Ei Alakurtin hyökkäysprikaatia ole viety mihinkään. Päinvastoin sitä on vahvistettu, sotilaat nukkuvat edelleen saappaat jalassa…ja odottavat käskyä hyökätä länteen puolustamaan synnyinmaataan…
Kyllä Putin saa valehdella siinä kuin Trumppikin:)
Ilmoita asiaton viesti
Tutkitko kommentteja, kautta linjan ja sen jälkeen tämän alueen blogietikettiä –
Ilmoita asiaton viesti
Unohdit Hitlerin joka sopi Suomen Neuvostoliitolle.
Hitlerillä on paljonkin osuutta levottomuuteen koko europan mantereella uraliin saakka.
Ilman Hitleriä tuskin Stalin olisi hyökännyt Suomeen olihan Englanti ja Ranska valmiina apuun mutta Hitler ja Ruotsi oli esteenä.
Tuskin Ruotsi olisi estänyt avun ilman Hitleriä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ilman Saksan hyökkäyksen uhkaa NL:lla tuskin olisi ollut syytä valmistautua agressioihin Suomen suunnasta täällä pidetystä Suur-Suomi-älämölöstä huolimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Itsepä oli NL Suomen Saksan rinnalle ajanut. Kuka käski sen hyökätä Suomeen 1939? Venäjän puolustusministeri Timoshenko ja Meretskov allekirjoittivat 18.9.1940 dokumentin nro. 103203, joka oli de facto hyökkäyssuunnitelma Suomeen.
Suunnitelmassa käskettiin mm. tunkeutua Keski-Suomeen, tuhota siellä Suomen armeijan pääjoukot, sekä miehittää koko Keski-Suomi… Samanaikaisella pääiskulla Rovaniemen-Kemin suuntaan katkaista Suomi kahtia ja eristää Suomi Ruotsista ja Norjasta.
Mark Solonin, 22.Juuni, 2009, sivu 24
Siinäpä oikein taas puolustussotaa venäläisittäin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä kohtaa suosittelen lukemaan erinomaisen Max Jakobssonin teoksen vuodelta 1955 – Diplomaattien talvisota – WSOY … ensimmäiset 50 sivua kertovat hyvin paljon – ja on kuranttia tavaraa vielä tänä päivänäkin!
Ilmoita asiaton viesti
Meidän suomalaisten kirjanpitosääntöjen mukaan US liittovaltio on jo liki selvitystilassa —
…
1] Onko USA:n liittovaltio jo selvitystilassa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/10/de-facto-usa… –
”MAANANTAINA, LOKAKUUTA 14, 2013
De facto – USA:n liittovaltio on selvitystilassa
USA:n liittovaltio olisi vastuullisessa kansantaloudessa tai yritystoiminnassa hyvin liki selvitystilaa, ellei peräti konkurssia. USA:n liittovaltiolla on kuitenkin verottajana ja valuutan haltijana eräs oikeus – painaa lisää rahaa, mitä muuten meidän EU-kotoinen 1] EKP:kin tekee. Tälle rahanpainannalle ja bittirahan liikkeellepanolle ei ole täyttä vakuutta jos lainkaan. Otetaan siis velkaa ilman mitään vastapainoa …
Rahalla luodaan ostovoimaa, jolla taas modernisti ylläpidetää ympäristösokeaa kasvuhokemaa. Velkaa ei voida luontoa syömättä loputtomiin ottaa, kuten näyttää USA:ssa tapahtuvan jatkuvan velkakaton noston myötä.
Tarvitseeko maailma vihdoin USA:n rinnalle toisen vahvan valtion ja kansantalouden – kyllä, ja siihen mandaattiin ei ole kuin yksi varteenotettava vaihtoehto – se on Kiina 2], maailman talousveturiksi nouseva suurimman tuotantokoneiston omaava järjestelmä, joka käyttää ylivoimaisesti enitenkansallista varallisuutta ympäristöohjelmiin.
US-dollari ei ole enää kaikkivoipa – sen rinnalle nousee kiinalaisten renmimbi eli juan ja toivottavasti meidän euromme – € … 3]
Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten, kun USA:n velkaantuminen oli jo tähtitieteellistä – poliitikot huusivat silti kasvua kasvun perään — ketkä muuten kantavat kokonaisvastuullista olemassolon huolta – kansantalouden kasvua huutavat valtiot vai greenpeacelaiset 4], jotka ymmärtävät, että elämä tulee vain luonnosta?
…
VIITTEET
1] Tavoitteemme EU+USA > Kiina? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/onko-eu-usa-… – [BLOG/il] … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Raha ei tee sotilasvoimaa, vaan kyky taistella. Tähän mennessä US on hyökkäillen sotinut vain resupekkoja vastaan – entä kun tulee vastaan se oikea ja tehokas vihollinen … esimerkiksi, jos US hyökkää Pohjois-Koreaan, on tilanne aivan toinen kuin joku ISIS ja irakilaiset …
…
|7 Maailmanpoliisi illassaan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/maailmanpoli… –
”PERJANTAINA, HEINÄKUUTA 22, 2016
Maailmanpoliisi – Yhdysvallat, roolitehtävä lähenee loppuaan
(Yhdysvallat saa marraskuussa 2016 uuden presidentin – naisen, Hillary Clinton tai miehen, Donald Trump |1, liikemiehen tai poliitikon. Aktiiviset liikemiehet eivät ehdi sotimaan, mutta juonittelevat poliitikot ehtivät. Esimerkkejä on jo liikaakin!)
[ … kansalainen John on miettinyt, että amerikkalaisten liki jatkuvat sodat ylläpitävät mukavasti työllisyyttä; onhan Yhdysvallat maailman suurin asekauppias ja maailman tuhoisimman ja kalleimman armeijan ylläpitäjä – sotien ”rauhantehtävissään” kaikkialla maailmassa …
… kansalainen Alice on taas tyytyväinen, että USA harjoituttaa armeijaansa aina kaukana omilta rajoilta, mutta on samalla surullinen, kun veteraanit jo nuorina häiriintyvät, yksinäistyvät ja ryhtyvät monien osalta kostoväkivaltaan, jopa poliiseja kohtaan – ehkä siksi, että heidät on unohdettu, kuten aikanaan vietnam-veteraanit … ]
Nyt tänä vuonna Valkoinen talo saa uuden isännän tai emännän
[Presidenttiehdokas Trumpin valintapuhe ~ http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000012247… – ][IS]
USA on murroksessa, sisäinen väkivalta on kiehunut yli äyräiden ja kotiaseista ei luovuta, koska se aikanaan luotiin jokamiehen oikeudeksi puolustaa itseään ja perhettä – lännenmies tyyliin. Asekulttuuria on tehostettu valtavalla arsenaalilla niin kodeissa kuin Yhdysvaltojen sotavoimissa. USA on mitä ilmeisimmin maailman sotinein valtio – viimeisen 80 vuoden aikana (?)
Trumppismi
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/07/trumppismi-j… – ]
Donald on toivottavasti eri maata kuin muinoinen Ronald (Reagan – presidentti ja B-luokan näyttelijä, kerrottiin). Ronald julisti Neuvostoliiton ”pahan valtakunnaksi” – Donaldilta ei ole vielä kuulunut mukaelmaa – ”Venäjä – pahan valtakunta” |2, |3, päin vastoin, Donald kertoi halustaan tulla toimeen toisen ydinasesuurvallan johtajan, presidentti Vladimir Putinin kanssa – aika näyttää.
…
|2 Mistä Venäjän uhkaa luodaan? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-lu… – ]
|3 Venäjäkin pitää pilkkoa? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k… – ] … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
”Tähän mennessä jenkit on sotineet vain resupekkoja vastaa” väität Ilkka.
Onhan niitä paljonkin, Japani ja Stalinin liittolaisen Hitlerin resupekat.
Toivotaan aikaa parempaa, niinkuin Sven Tuuva että Putinin sankarilliset joukot näyttävät jenkeille närhen munat.
Putinin kannattaisi saada suomalaiset puolelleen, mutta ensin pitäisi palauttaa ryöstetty Karjala.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitan sotia jälkeen toisen maailmansodan – Vietnamin jälkeen, jolloin US sai lähtökäskyn yhdistyvästä Vietnamista – osin kotimaansa vaateista.
Ilmoita asiaton viesti
Ydinase lopetti suuremmat sodat, vain vaarattomat kehitysmaat kelpaavat paitsi Pohjois-Korea.
Ilmoita asiaton viesti
USA’ n viimeinen todellinen sota oli saksalaisia ja japanilaisia vastaan 1941 alkaen … , muut sodat olivat suurvallalle helppoja nakkeja” (Vietnam?)
…
~ https://areena.yle.fi/1-3351239 –
”Philip Jones Griffithsin valokuvat Vietnamin sodasta toivat maailman tietoisuuteen sodan inhimilliset kärsimykset. Hänen teoksensa Vietnam Inc on kuvajournalismin malliesimerkki, joka tekee yhä valtavan vaikutuksen” -Yle
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä elää luontaistaloudessa.Luontaistaloudessa EI TARVITA korkeaa bruttokansantuotetta.
Länsi elää kerskakulutuksessa.Kerskakulutus TARVII korkean bruttokansantuotteen.
Jos tulee maailmanlaajuinen kriisi,sähköt häviää etc etc..Kumpi talousmalli selviää paremmin?
Ilmoita asiaton viesti
Se jolla on raaka-aineet välttämättömään elämään – energia ja puhdas makea vesi …
Ilmoita asiaton viesti
TIISTAINA, LOKAKUUTA 07, 2014
Uskonsotien suvaitsemattomuutta – risti ja miekka
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/uskonsotien-… –
Tänään maailmassa on valtavan maapalloenemmistön tuomitsema maailmanpoliisi
USA – maailman suurimpana kuluttajana per capita haluaa turvata omansa – raaka-aineiden ja energiansaannon, turvata oman kauppansa ja omanlaisensa yhteiskuntajärjestyksen ylläpidon ja levittämisen – paljolti välittämättä mitä missäkin perinteenä, perittynä tai muutoin omaksuttuna halutaan ylläpitää. Herää kysymys onko kaltaisemme keskeneräinen länsidemokratia se oikea tapa 6] – koko pallollemme.
USA on saamassa rinnalleen jarruksi Kiinan –
[ ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p… – [14387]
väitetään nyt elettävän kiinalaisten vuosisataa 7]. Valkoinen lännenmies on tottunut puuttumaan muiden sisäisiin asioihin. USA on vastakkainasettelussa miltei kaikissa sodissa pallollamme 8] – roolinsa vuoksi, sellaisen roolin, jossa se yrittää todistaa omaa ylivertaisuutta; useimmiten asein – toistaiseksi ylivoimaisin asein.
…
ISIS saattaa yllättäen yhdistää kolme suurta –
Venäjän, Kiinan ja Yhdysvallat, siksi laajassa leviämisessään islamilaisuus on – ja nimenomaan sen äärilaidat eriytyneenä. Me eurooppalaiset olemme siirtomaa-ajan tunnontuskissa houkutelleet halpatyövoimaa – Turkista Saksaan, Algeriasta Ranskaan ja Iso-Britannian entisistä alusmaista ja nykyisistä kansainyhteisön maista Englantiin. Samalla saimme vahvat uskontokunnat tapoineen maanosaamme, jossa väitetään ehdottomuuden hävittävän suvaitsevaisuuden! 9]
…
Ilmoita asiaton viesti
Maailman johto ei pysy USAn käsissä, se on täysin selvää. Useat suurvallat tulevat jakamaan tämän vallan.
Meidän suomalaisten suomettuminen oli selitettävissä jotenkin, mutta ei jenkkiläistyminen millään järjellä. Meidän täysin mitättömän kansan olisi rakennettava suhteita aivan eri tahtiin nouseviin suurvaltoihin. USA ei ole missään erityisasemassa kannaltamme eikä edes EUn kannalta.
Kansalaisten täytyy kyetä näkemään, että jenkkien saippuaoopperoiden ja reality-sarjojen suhteellinen osuus tv-ohjelmista ei kuvasta tuottajamaansa valtaa maailmassa tulevina vuosina. Pitää nähdä pidemmälle.
Ilmoita asiaton viesti
Elämme jo kiinalaisten vuosisataa —
…
Kiinalainen mobilisaatio valloittaa – taloudellisesti – maailmaa!
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/02/kiinalainen-… – ][151154]
Kiinalaiset nousivat valkoisten perässä Pohjois-Amerikkaan – rakentamaan rautateitä ja pesemään pyykkiä ja ylläpitämään eksoottisten ruokiensa ravintoloita – kuten nytkin. Nyt rautatiet rakennetaan kiinalaisvoimin kehitysmaihin, pyykit pesee pesukoneet ja Chinese restaurants – ovat kaikkialla.
Kiinalaiset ovat maailmankansalaisia, omalla vahvalla kulttuurillaan, mutta uskomattomalla sopeutumiskyvyllä – eivät tyrkytä omaansa ja tunnustavat ”isäntämaansa” tavat ja temput.
Kiina on suurin liki kaikilla mittareilla – myös ympäristöongemissa!
[ ~ http://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunut… – ]
Kiina tulee korjaamaan virheensä, jotka loivat viimeisen 30 vuoden aikana – ympäristön näkökulmasta. Lännenmies saastutti tavallansa viimeiset 150 vuotta. Kiinalaiset ovat nopeita – vesiongelmakin ratkaistaan seuraavan 15 vuoden aikana. Metsät kasvavat jo nopeammin kuin muualla vastaavissa olosuhteissa –
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/09/yskiiko-kiin… –
…
USA saa rinnalleen vaikuttajan, jonka elämänfilosofia peilautuu vaihtoehdoksi
[ Hu-Obama: [2007] Maailman tarvitsee rinnakkaisvoimaa USA:n vastapainoksi
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/maailmanjrje… – [BLOG/il] – ]
USA, nykyinen materialismia ja sotilaallista iskuvoimaa edustava maailmanmahti taipuu hiljalleen kaikilla rintamilla Kiinan kasvavan vaikutevoiman alla – silti kiinalaiset eivät halua puuttua muiden sisäisin asioihin.
Kiinalaiset ovat kauppakansaa, jotka markkinoivat omia tuotteita – ei omia kulttuureja, ei kieliä, ei uskontoja; he eivät tule ”miekalla eikä ristillä”, he tulevat rahalla, tavaroilla ja kauppasopimuksilla, joiden sisällön pitäisi hyödyttää aina kaikkia sopijaosapuolia …?
…
Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten, kun suomalaisille tarjoutui eturivin paikka erilaisiin kokeiluihin, joita Kiina haluaa operoida maailmalla – meihin luotetaan, meitä pidetään rehteinä ja sanansa pitävinä ihmisinä, joilla on henkistä muototajua nähdä ’metsä puilta’ – kun ylitetään tuntemattomia jokia etsittäessä uusia ratkaisuja kasvaviin ongelmiin -Deng 2] —
[2006] Kiinalaisessa jutussa suomalainen mahdollisuus
” … Kiinalaiset ovat valmiit ostamaan kaikki mustikat Suomesta. Mikäli suomalaiset eivät halua kyykkiä metsissä; tarjoutuu Kiina lähettämään myös poimijat … ”
[~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/kiinalaisess… – ]
…
Ilmoita asiaton viesti
Kiina, seuraava maailman johtovaltio? ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/kiina-maailm… – [BLOG/il]
…
LAUANTAINA, MAALISKUUTA 16, 2013
Kiina – maailman seuraava johtovaltio?
Kiinan kansankongressi *] pitää kerran vuodessa yhteistapaamisen – osallistujia on noin 3000, ympäriinsä Kiinan maakunnista – väestöosuuksiensa puitteissa. Suurimmat maakunnat ovat suurempia kuin yksikään yksittäinen EU-valtio. Kansankongressia ”ylläpitää toistaiseksi” Kiinan kommunistinen puolue CPC – ainoana.
Jos meidän vastine – eduskunta olisi vastaavassa koossa kuin Kiinan kansankogressi – olisi meillä noin 13-15 kansanedustajaa – saattaisi noilla syntyä nopeita ja tehokkaita päätöksiä. Kiinassa kansankongressi harjoittelee vallankäytöllä – saaden sitä hiljalleen koko ajan lisää. Kiinassa valta on istuvalla politbyroolla – nyt seitsemällä henkilöllä, joista miehiä kaikki.
…
*] National People´s Congress – http://en.wikipedia.org/wiki/National_People%27s_C… –
Kiinan ydinvalta puolueessa on monimutkainen järjestelmä –
[ … etenemisjärjestelmä on armeijamainen – kaikki ovat joskus olleet sotamiehiä … ]
… ja saattaa olla meille vaikeaa ymmärtää ”enontekiöläisinä miten Helsinkiä johdetaan” – kokosuhde on sama kuin Suomi – Kiina; 1:250. Pysyvä politbyroo äänestää siten (jos äänestää), että puheenjohtajan (presidentti, puolueen puheenjohtaja ja armeijan ylipäällikkö) ääni ratkaisee tasatilanteessa, ja jos äänestys olisi 2-5, ei puheenjohtajalla ole vaikutusmahdollisuutta, mutta jos 3-3, niin nykyisin herra Xi päättää äänellään mitä tehdään – tai jätetään ”pöydälle”.
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka sitä jaksaa levittä myyttiä että venäläisiltä halutaan ryöstää luonnonrikkaudet. Propagandan ainut tarkoitus on esittää että Venäjä on rikas ja ahneet naapurit ovat pahoja.
Koska Venäjä on pinta-alaltaan suuri, on luonnollista että sen maaperään kätkeytyy paljon luonnonrikkauksia . Mutta ovatko ne aarteet noin vain ryöstettävissä? Mikseivät venäläiset itse sitten hyödynnä niitä aarteita?
Valtaosa aarteista on laajan Siperian ikiroudan alla. Sieltä ne pitäisi löytää, kaivaa, jalostaa ja kuljettaa markkinoille. Investoinnit tulevat olemaan suunnattomia. Ensiksi kuljetusyhteyksien rakentaminen ja kaivoksien perustaminen erämaahan. Rakennusaineet ja valmiit tuotokset pitäisi kuljettaa tuhansia kilometrejä jokia myöten satamiin tai rakentaa tuhansia kilometrejä rautateitä.
Timantit ovat niin arvokkaita että niitä kannattaa kaivaa pahoistakin paikoista. Niiden kuljettamiseen ei tarvita laivoja eikä junia. Venäjän suurimman timanttiesiintymän hyödyntämiseen on pitänyt rakentaa 40.000 asukkaan kaupunki itäisen Siperian autiomaahan. Rakennusaineet, koneet, kaikki tarvikkeet on pitänyt kuljettaa valtavan kaukaa.
Venäjällä ei ole pitkään aikaan omia resursseja hyödyntää rikkauksiaan koska aikaa tuhlautuu uhitteluun ja sotimiseeen. Vain helpoimmin saatavat öljy ja kaasu ovat tehokkaasti käytössä. Mutta tulevina vuosikymmeninä rauhantahtoiset sukupolvet voisivat hyödyntää aarteita yhdessä muun maailman kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjältä menee paljon kansallista varallisuutta ylläpitämään amerikkalaisten kanssa ydinasetasapainoa, ettei US saa kiusausta käyttää kolmannen kerran atomiaseita …
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt presidentti Donald Trump on oivaltanut, ettei tuota idän jättiläisten liittoa tule mahdollistaa…”
Kiinan ja Venäjän liitto kaatuu omaan mahdottomuuteensa, intressien konfliktiin.
Kiinassa on maailman suurin populaatio alueella, joka on murto-osa Venäjän pinta-alasta. Kiinalle tulee houkutus laajentua Siperiaan päin, mistä löytyy ”Lebensraum” ja materiaalisia resursseja.
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan Stalinin kuoltua Mao Kiinasta viilensi suhteet Neuvostoliittoon. On totta, että Kiinalla on Mantshurian perintönä ajatuksia Siperia tiettyjen osien ”omistuksesta” – ei ole nykyisen Kiinan päällimmäisiä asioita … eniten kiinnostaa Baikalin vesi ja Siperian puvarat …
Ilmoita asiaton viesti
¤¤¤¤
Kuva neljä (graafi, jonka silhuettina on aiempi ilmatieteenlaitoksen pääjohtaja Petteri Taalas) kertoo hyytävästi mistä on kysymys kun lännenmies hamuaa yhä enemän raaka-aineiden lähteitä, joita Venäjällä on eniten valtioista – suurimman maapinta-alansa ja suurimman aluevesialuemäärän myötä! Länsi haluaa lisää raaka-aineita … syy moniin sen hyökkäyssotiin!
Ilmoita asiaton viesti
Topicin loppuosasta kiinnike tähän —
” … Suomi ja EU ottavat maanantaina merkittävän askeleen EU:n puolustusyhteistyön syventämisessä … – … Niinistö myös toivoi, ettei unionin sisälle synny blokkeja Natoon kuuluvien ja siihen kuulumattomien jäsenmaiden välille.
Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola arvioi sunnuntaina Uuden Suomen haastattelussa, että EU:n puolustusyhteistyön syventyessä Suomi on vähitellen jättämässä sotilaallisen liittoutumattomuuden taakseen.
Aaltolan mukaan samaan aikaan myös EU:n ja Naton yhteistyö on tiivistymässä. (US 12.11.) … ”
.
~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711132200528… –
…
Kun katsoo läpi värillisten lasien, voisi sanoa, että voitettavaa, kun taas poistaa värikalvon ja avaa toisen silmän, näemme hävittävää. Rakennumme vastakkainasetteluksi täällä idän ja lännen vedenjakajalla Euroopan ainoa ydinasesuurvallan viereen. Olemme suurkonfliktin sattuessa EU/ Naton etuvartio ja taistelualusta. Putin Venäjältä sanoi kornisti jo jokin aika sitten, että US/ Nato mielellään sotii suomalaiset viimeiseen mieheen Venäjää vastaan. EU vie tällä Timo Soinin allekirjoituksella Suomea kansakunnan enemmistötahdon vastaisesti entistä lähemmäksi Natoa, lopulta liittyen siihen.
…
Ilmoita asiaton viesti
Tässä olen Ilkan kanssa samaa mieltä. Kun Venäjä hyökkää Suomen kimppuun, meille käy huonosti ja ehkä avustajillekin jos ne ovat heikkoja. Eli minä joudun kolmannen kerran evakkoon! Mutta alkaahan tuota ikää jo ollakin, jospa sais kuolla sankarivainaja isänmaan puolesta:)
Ilmoita asiaton viesti
Voin rauhoitella sinua Leo, Venäjä, Moskova, Kreml eikä Putin hyökkää Suomen kimppuun, kunhan emme laske valtiomme kautta/ läpi taisteluhyökkäystä/ rynnäkköä Venäjälle …
Ilmoita asiaton viesti
En luota Venäjän ystäviin tippaakaan, he valmistelevat sotaa.
Milloin Putin antaa Karjalan takaisin ja antaa lupauksen ettei enää hyökkää Suomeen vähään aikaan?
Ilmoita asiaton viesti
Voi hyvät hyssykät sentään tuota Miralaa. Hänen kannattaisi kurkata päivänvalolla sinne sängyn alle. Ei siellä ole mörköjä valmistelemassa pahaa sotaa kilttiä Miralansetää vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se minun pelkoni haittaa eläkeläisen elämää. Mutta on paljon niitä, jotka pelkäävät hullun koiran tyyppisiä kurkunleikkaajia. Venäjän ystävien on aihettakin pelätä niitä. Ei Putin pärjää niille, ne miehittää Suomen, ovat jo aloittaneet, varokaa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa tänään ylistetty Afganistan veteraani – nykyinen US puolustusministeri on lempinimetty ”Hulluksi koiraksi” – Mad Dog.
Ilmoita asiaton viesti
Mirala kirjoittaa Venäjän ystävien kannattavan pelätä ”Hullua koiraa” lue James M. Mattis:ia. Minusta ystävyyden takia pelottelu on kovinkin kummallista. Minusta ystävyys on kovinkin tavoiteltavaa maailmassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kurkkaatko uutisoinnista maita, jotka eivät vain suunnittele sotia, vaan oikeasti käynnistelevät niitä täyteen sotimiseen …
Ilmoita asiaton viesti
Syntyi jälleen erinomainen kommenttiketju – sitä yritettiin tosin manipuloida harhajäljille ja pari ala-arvoista riekkumista haukkumisena tunnettuja asiantuntijoita kohtaan.
Kommenttietiketti on tärkeä osa mielekästä keskustelua – muutoin ketju on hieno, niin faktoina kuin esitettyinä mielipiteinä. Tiettyä jankkaamista ja vänkäämistä, mutta se kuuluu asiaan 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos sinä haluat pitää blogisi vain sellaisena, missä on edustettuina ja ovat ainoita oikeita, ja eivät harhajäljillä, se on sinun asiasi, mutta se ei anna yhtään vakuuttavaa kuvaa toiminnastasi. Niin kuin se koskaan sellaista olisi ollutkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Huomaatko nyt hävinneen riekkumisesi? Onko sinulle kotona opetettu käytöstapoja – ilmeisesti ei. Kuten tuolla aiemmin sanoin, … perehdy tuohon tämän keskustelualueen etikettiin, tai muutoin poistu kaltaistesi joukkoon … haluan oikeasti pitää tämän alustan laadullisena ja kohteliaana – silti särmä, kritiikki ja vastaanpaneminen on sallittua, jopa toivottua!
…
Ilmoita asiaton viesti
En ole hävinnyt yhtään mitään, Luoma. Se on aivan sinun asiasi, jos et salli blogissasi kritiikkiä fanittamiesi professorien suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oli kysymys käyttäytymisestäsi – se oli ala-arvoista, yleensä tietämättömät riekkuvat tavallasi. Minua voit nimitellä, mutta täällä aloittamassani ketjussa et nimittele asiattomin ja tyhmän perustein kolmansia – joiden asiantuntevuus vastaa monikertaa meidän yhteistäkin osamista. Eli opettele netiketti …
Ilmoita asiaton viesti
”Geopoliittisen Seuran piiristä käytettyjen puheenvuorojen arvioidaan vaikuttavan Suomen edun vastaisesti.
Joukko arvovaltaisia ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijoita perusti viime vuonna Suomen Geopoliittinen Seura -nimisen yhdistyksen (SGS). Sen tarkoituksena on verkkosivujensa mukaan Suomea koskevan geopoliittisen tutkimuksen, keskustelun ja tietämyksen edistäminen.
Kesäkuussa 2015 yhdistysrekisteriin merkitty seura pyrkii profiloitumaan akateemisena korkean tason keskustelukerhona. Sen taustamotiivit ovat herättäneet eri tahoilla kysymyksiä alusta alkaen.
Leimallista näille puheenvuoroille on ollut muun muassa Suomen läntisen puolustusyhteistyön tiivistämiseen kohdistuva kritiikki ja Naton sotilaallisen läsnäolon esittäminen Itämeren alueen vakautta horjuttavana tekijänä.
Taustahaastatteluissa viitataan erityisesti seuran puheenjohtajan, tohtori Pekka Visurin, varapuheenjohtajan, suurlähettiläs Heikki Talvitien ja sen hallituksen jäsenen, dosentti Risto Volasen viimeaikaisiin puheisiin ja kirjoituksiin, joista useita on julkaistu myös seuran verkkosivuilla.
Myös SGS:n eräiden jäsenten läheiset Venäjä-suhteet synnyttävät ristiriitaisia tunteita. Haastatteluissa vilahtelee jopa tiedustelukäsite ”vaikuttaja-agentti”.
– On hyvin tiedossa, että Venäjä perustaa yhä kulissiorganisaatioita toimintansa kohdemaihin samaan tapaan kuin Neuvostoliitto teki, American Foreign Policy Councilin Venäjään erikoistunut vanhempi tutkija Stephen Blank sanoo Verkkouutisille.”
https://www.verkkouutiset.fi/suomalaisyhdistyksen-…
Mitä on Luoma mieltä tästä? Saako Pekka Visuria kritisoida ”vaikuttaja-agentiksi”. Vai opettaako Luoma taas meille ”oppilailleen” sitä mielestään nettikettiä?
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko Kajannolla esittää konkreettisia todisteita k.o. nimeltä mainittujen seuran ja henkilöiden ”vaikuttaja-agenttiudesta”? Muuten menee vaarallisesti perättömän syyttelemisen puolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Jori tietoinen, että Verkkouutiset on yhden asian äänenkannattaja – ja sille ei natovastaisuus kelpaa. Verkkouutiset on Kokoomuksen äänenkannattaja ja jo tuolta pohjalta hyvin puolueellinen aviisi … ei siinä mitään pahaa, kunhan sen tietää! Tiesitkö sinä Jori?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt tuli Alakurtinkin tilanne käsiteltyä perusteellisesti. Siellähän suomalaisilta ryöstetyllä maalla sijaitsee Venäjän eteentyönnetty hyökkäystukikohta. Suomalaiset rakensivat sotilastukikohdan upseereille hienot asunnotkin.
Alakurtin moottoroidun prikaatin on helppo lähteä vapauttamaan loputkin Sallasta ja jatkaa vapautusta Rovaniemelle. Sieltä onkin lyhyt matka näyttää hurreille taivaan merkit. Lykkyä tykö!
Ilmoita asiaton viesti
Ala-kurtti:
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Alakurtti_(tukikohta) –
…
~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kuva… –
” … Reissuillaan Moilanen on myös kuvannut Alakurttia ahkerasti. Moilasen mukaan kunta on hyvin tyypillinen rajaseudun venäläiskunta.
– Siellä asuu noin 4000 henkeä, eli väkimäärä melkein tuplaantuu sotilaiden tultua. Yksi kunnan suurimmista työllistäjistä on rajavartioyksikkö, Moilanen kuvaa.
Moilanen arvelee, ettei sallalaisia pelota venäläissotilaiden tulo niin lähelle rajaa, päinvastoin.
– Liike-elämä on hyvinkin tyytyväinen, tämä voi olla pitkässä juoksussa Sallan kunnalle hyvä asia. Ei minua ainakaan huoleta.
Tällä hetkellä tosin romahtanut ruplan kurssi aiheuttaa sen, ettei venäläisiä näy Sallassa vanhaan malliin.
– Enemmän se on niin, että sallalaiset käyvät tankkaamassa autojaan rajan takana, Moilanen sanoo. … ”
…
”Sallassa iloitaan Venäjän Alakurtin sotilastukikohdan paluusta
Venäjän Arktisen prikaatin sijoittaminen Alakurttiin lähelle Suomea ei hirvitä itärajalla eläviä sallalaisia. Päinvastoin varuskunnan kasvun toivotaan tuovan venäläisiä ostosmatkailijoita Suomeen kun rupla joskus vahvistuu. Sallassa suomalaisvenäläisen seminaarin tauolla naapurit vitsailivat suomalaistoimittajalle, että prikaati voisi puolustaa Suomeakin … ”
~ https://yle.fi/uutiset/3-7769432 –
.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä kommenttiketju sai myös somekulttuuriin kuuluvaa nettietiketin koulutusta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Miksi sinä, Luoma poistit täysin asiallisen Geopoliittista Seuraa ja mm. Pekka Visuria ”vaikuttaja-agentiksi” kritisoineen toimittaja Heikki Hakalan puheenvuoron? Onko tosiaan niin, että sinä et salli blogissasi kritiikkiä Pekka Visuria kohtaan? Kyllä nyt asettuu erittäin kyseenalaiseksi käsityksesi sananvapaudesta.
Tässä vielä uudestaan:
https://www.verkkouutiset.fi/suomalaisyhdistyksen-…
Ilmoita asiaton viesti
En poistanut kommenttia 144, vaan kommentoin, että Verkkouutiset on yhden aatteen aviisi, eikä edusta lähellekään puolueetonta näkemystä – vain Kokoomuksen äänitorvena muun muassa huutaa voimakasta natotusta.
Ilmoita asiaton viesti
Ja sinunhan lähteet ne aina tosi puolueettomia ovat. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tuotko tänne jonkin esimerkin – niin voidaan tarkistaa asia.
Ilmoita asiaton viesti
USA saa rinnalleen vaikuttajan, jonka elämänfilosofia peilautuu vaihtoehdoksi
[ Hu-Obama: [2007] Maailman tarvitsee rinnakkaisvoimaa USA:n vastapainoksi
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/maailmanjrj… – [BLOG/il] – ]
USA, nykyinen materialismia ja sotilaallista iskuvoimaa edustava maailmanmahti taipuu hiljalleen kaikilla rintamilla Kiinan kasvavan vaikutevoiman alla – silti kiinalaiset eivät halua puuttua muiden sisäisin asioihin.
Kiinalaiset ovat kauppakansaa, jotka markkinoivat omia tuotteita – ei omia kulttuureja, ei kieliä, ei uskontoja; he eivät tule ”miekalla eikä ristillä”, he tulevat rahalla, tavaroilla ja kauppasopimuksilla, joiden sisällön pitäisi hyödyttää aina kaikkia sopijaosapuolia …?
…
Mitä me kirjoitimme jo vuosia sitten, kun suomalaisille tarjoutui eturivin paikka erilaisiin kokeiluihin, joita Kiina haluaa operoida maailmalla – meihin luotetaan, meitä pidetään rehteinä ja sanansa pitävinä ihmisinä, joilla on henkistä muototajua nähdä ’metsä puilta’ – kun ylitetään tuntemattomia jokia etsittäessä uusia ratkaisuja kasvaviin ongelmiin -Deng 2] —
[2006] Kiinalaisessa jutussa suomalainen mahdollisuus
” … Kiinalaiset ovat valmiit ostamaan kaikki mustikat Suomesta. Mikäli suomalaiset eivät halua kyykkiä metsissä; tarjoutuu Kiina lähettämään myös poimijat … ”
[~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/07/kiinalaisessa-jutussa-suomalainen.html – ]
Kiinassa on meneillään maailman suurin maaltamuutto jättiläismäisiin kaupunkeihin. Kiinan voima on halpa maaseututyöväestö, jonka työpanosta myydään myös ulkomaille. Yhtäältä mustikan parantaessa näkökykyä kiinalaisille, toisaalla ilmansaasteet ja mm. pakokaasupäästöt estävät yhä enemmän näkyvyyttä Kiinan suurkaupungeissa.
Kiinassa 65% väestöstä asuu maaseudulla, se on sama prosentti kuin meillä kaupungeissa. Kiinan vaurain alue on rannikkoseutu ja erityisesti Shanghain – ja Hongkongin pohjoispuolella oleva ”Kantonin” erityistalousalue.
…
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/ojensiko-kii… – [155779]
.
Ilmoita asiaton viesti