Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Suomi 100 sai väyryspiristettä Linnan juhliin!

  • Yksi kuva - 100 siniristilippua, nämä velvoittavat takaisin täyteen itsenäisyyteen - copyright Ilkka Luoma ¤
    Yksi kuva - 100 siniristilippua, nämä velvoittavat takaisin täyteen itsenäisyyteen - copyright Ilkka Luoma ¤
  • Kansalaisiamme viehättää ajatus saada tieto millaista Kekkosen perintöä Paavo kantaa ...!
    Kansalaisiamme viehättää ajatus saada tieto millaista Kekkosen perintöä Paavo kantaa ...!

Uutinen kertoi, että europarlamentaarikko ja Suomen toiseksi kokenein ulkopolitiikan hoitaja Paavo Väyrynen [1 sai kerättyä tarvittavat > 20.000 kannattajakorttia kansanliikkeensä kautta vuoden 2018 presidentinvaaleihin ehdokkaaksi [2.

 

Presidenttivaalit saivat sen parhaat Suomi 100 lahjan – nyt alkaa todellinen vaalitaistelu, ja Paavo astuu kehiin. Ei ole tarve parjata tyhjää, puhua roskaa – vain todellisuus istuvan presidentin viimeisestä 25 vuodesta. 

Kansakunnan on syytä nyt näin saada se täysi tieto, mitä on tapahtunut ja mitä se voi tuottaa huomiselle – ellemme me muuta linjaa. Nyt avataan Suomelle uutta vuosisataa – paluuna täyteen itsenäisyyteen!

[2 ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005477549.html - * Paavo Väyrynen: ”Olen ainoa Sauli Niinistön vastavoima”

 

...

13.3.2010 | 05:12

  •  

[U] ORIG ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/30285-maksettu-itsenaisyys-velvoittaa-nykyisia-ja-uusia-sukupolvia

 

Talvisota päättyi, kun Saksan kolmannen valtakunnan diktaattori Adolf Hitler näin halusi. Hitler ilmoitti Josif Stalinille helmikuun loppupuolella 1940, että Suomi voidaan jättää rauhaan. Suomi ei hävinnyt Viipuria - se jäi valloittamattomaksi. Suomi voitti puolustahdolla, sellaisella tahdolla, joka muutti historiaa - erityisesti Saksassa.

Hitler hyökkäsi liian aikaisin bolsevismin kimppuun ja hävisi maailmanhistorian suurimman taistelun ja Suomi säilytti itsenäisyyden Saksan avulla ja omalla taistelutahdolla sekä Stalinin tahdosta, ja palkkiona C.G.E. Mannerheimille kevään 1940 palveluksista (oli syntynyt historian suurin bluffi ja huijaus - onneksi vai haitaksi, sen näyttää myöhempi historian tutkimus) ** ---

...

Talvisodan ja Itsenäisyyden kunniaksi niille niin monille, jotka yhdessä tekivät sen, jonka piti olla mahdotonta - Suomen kansalaisille, joille isänmaa oli pyhä ja jotka henkensä antoivat sen itsenäisyyden turvaamiseksi

  • Kansakunnan merkki itsenäisyydestä on oma kieli ja yhteinen näkemys tarpeesta ylläpitää riittävää puolustustahtoa ja -voimaa kaikkia ulkoisia ja sisäisiä uhkia vastaan. Kansakunta kommunikoi toisiaan ymmärtäen - sellaisella herkkyydellä, jotta väärinymmärrykset minimoituisivat ainakin silloin, kun vastassa on kaikkia uhkaava vaara.

  •  

KESKUSTELU .......... TIEDE [3

Suomi selvisi mahdottomasta 70 vuotta sitten, jolloin kansakunnalla oli ääni, merkitys ja voima. Kansallisia aatteita rapauttava markkinamekanismi on tänään heikentänyt tahtoa, näkemystä ja identiteettiä kokea omaa maata Isänmaana, jota puolustaa parhaiten sen oma kansa [edesmenneen sinivalkoisen äänen, jalkaväen kenraali Adolf Ehrnroothin kuolematon lause].

 

Mitä kansakunta on tehnyt sitten vuoden 1940 kevättalven?

Kansakunta täytti joitain vuosia sitten 90-vuotta ja Suomen naiset ja miehet valmistautuivat viettämään Isänmaamme Itsenäisyyspäivän juhlia vauraampana, epätietoisempana, terveempänä ja huolestuneempana kuin koskaan aikaisemmin. Pinnalta asiat ovat hyvin; talouden rattaat tuottavat merkittävää vientiylijäämää, mutta samaan aikaan yksinäisten, juurettomien ja yhteenkuulumattomien osuus on suurempi kuin koskaan.

 

Kansakunnan voima on itsenäisyys -

... päätöskyky hoitaa itse asiansa tahtomallaan tavalla. Suomi on saanut eittämätöntä vaurautta ja talouden vakautta EU-liitoksestaan. EU:n kasvaessa uusille kehittyvien kansantalouksien alueille, joutuu oma kansantaloutemme antamaan omaa hyvinvointipanostaan uusille jäsenmaille. Suoritamme liittosuhteista tulontasausta hyötyen siitä myös itse.

Palkkojemme ollessa sellaisella tasolla, jolla ei enää liukuhihnatyötä taloudellisesti ylläpidetä - antavat uudet EU-jäsenmaat edulliset toimintaedellytykset yrityksillemme pärjätä yhä kovenevassa maailman globaalitaloudessa. Suomi tulee voittamaan osuutensa taistelussa osaamisella, luotettavuudella ja tuote- ja palvelukehitystaidolla, esimerkiksi ympäristöteknologian alueella.

 

Itsenäisyyspäivä

Valtakunta julkinäkyvyys juhlii presidentin linnassa Itsenäisyyspäivää ja kansa kokoontuu televisioiden ääreen katsomaan muutaman Mannerheim-ristin ritarin sisäänmarssia hiljentyneenä suuresta kunnioituksesta Itsenäisyyden takuumiehille ja -naisille.

Suurin osa kansasta jää presidentinlinnan porttien ulkopuolelle, maksaen kuitenkin tuon koko seremonian - työn tehneinä perheinä, yksinäisinä ja huolestuneina - osaavatko nuo erityisesti linnaan valitut henkilöt luotsata ja viedä tätä kansakuntaa oikeille asemille kohti koko maapalloa koskettaviin haasteisiin.

 

EU ei ole vielä vienyt meiltä kieltämme,

... eikä kykyämme puolustaa omaa kansakuntaamme. Itsenäisyyspäivän kunniaksi on selkeästi todettava, että kansa on antanut valtakirjansa Natoon liittymättömyydestä sekä lisärahalle, jolla kohennetaan kokonaispuolustuskykyämme. Kansan valtakirja on tahdonilmaus, jota kukaan nykyinen eikä tuleva kansanedustaja uskalla olla huomioimatta.

Kenraali Adolf Ehrnroothin, viimeisen sinivalkoisen äänen kaiku elää erityisesti nuorisossa, joka kantaa huomisen vastuun itsenäisyydestämme, puolustustahdostamme ja yhteydestämme luontoon.

Kenraali, joka toivoi viimeiselle matkalleen tykkilavettikulkuetta hevosineen, jota kuitenkaan tasavaltamme armeijan ylipäällikkö ei toiveena halunnut täyttää, on meille muistona teoista, jotka hakevat vertaistaan olosuhteissa, joita nykypolvi ei enää ymmärrä - antaa voimaa ja uskoa nähdä huominen muunakin kuin pelkän harvainvoiton ja ahneuden kasvuna.

 

Kauan Eläköön Isänmaamme!

 

[1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/10/paavo-vayrynen-tasapainottaa-suomen.html -

[3 ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/12445/ketju/itsenaisyytta_hiljalleen_yhtenaistyvassa_euroopassa -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

 

US VU T 24 BL BL BL FB FB FB BLOG 157535

 

DOC Suomi100_06122017.doc – OpenOffice Writer

PVM 06122017

 

676_6063

 

*

[Kortteja on kerättävä koko jäljellä oleva aika, hylkyyn menee monia Niinistön kanssa päällekkäisiä kannatuskortteja. Reipas haastattelu - ei kuitenkaan uhoa, kuten HS väittää. Väyrynen on täysin oikeassa, hän on ainoa todellinen Niinistön vastaehdokas!]

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (121 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

*
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005477549.html -

" ... ”Vaalikeskusteluissa tulevat varmasti esille myös meidän keskinäiset linjaeromme EU-jäsenyydestä, euroon menosta ja ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Niinistöhän haluaa viedä Suomea sotilaallisen liittoutumisen suuntaan.”

”Ja sisäpolitiikassahan on vallalla oikeistosuuntaus”, Väyrynen jatkaa.

Väyrynen ei mielestään aseta keskustan äänestäjiä hankalaan asetelmaan, vaikka virallinen keskustan ehdokas onkin Matti Vanhanen ja moni puolueessa näyttäisi hänelle jo keskustasta ovea.

”En pyri muiden puolueiden ehdokkaita haastamaan. Varsinaiset vaihtoehdot ovat kansanliikkeen ehdokkaat: minä ja Niinistö, joka sitä paitsi on kokoomuksen ehdokas.”

”Ja kun minut valitaan, saadaan neljäs keskustalainen presidentti. Silloinhan ainakin joudun eroamaan puolueesta”, Väyrynen kuittaa. ... " -HS

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Väyrynen kuvittelee itsestään liikoja. Pahasti tulee pettymään ja aloittaa syytökset mediapelistä.

Ei koira karvoistaan eroon pääse.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kerrotko missä kohdin Paavo oli väärässä puheissaan - liittyen juuri tuohon HS-artikkeliin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kannattaa tutustua väyrysläisyyteen paljon laaja-alaisemmin kuin yksittäinen lehtiartikkeli pystyy kertomaan.

Esimerkiksi vuoden 1994 vaalien jälkeen Väyrynen alkoi olla Keskustassakin epähenkilö, kunnes hän teki Fenix-linnun lailla nousun kotimaan politiikan kärkeen Matti Vanhasen II hallituksen ulkomaankauppa- ja kehitysministeriksi 2007. Nimitys löi monet ällikällä. Sitä ei ymmärretä vieläkään. Miten se oli mahdollista?

Tästäkin asiasta Paavo Väyrysellä on oma totuutensa, mutta siihen, kuten moneen muuhunkaan Väyrysen totuuteen, ei kannata yksinomaan luottaa.
Yhdeksi syyksi epäillään sitä, että Vanhanen hyväksyi Väyrysen, koska tämä uhkasi muussa tapauksessa perustaa oman puolueen – siis tehdä sen tempun, minkä Väyrynen nyt teki.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

perjantaina, heinäkuuta 17, 2015
Itsenäisyysmies – Paavo Väyrynen

...
" ... Väyrysen itsenäistymislinja on nyt huomioitu monillakin tahoilla

Ensinnäkin Väyrynen on monille pienpuolueille ja kansanliikkeille oiva tuleva presidenttiehdokaskandidaatti. Eikä ole varmaan Keminmaan kirkossakaan kuulutettu, että Väyrynen olisi ikuinen keskustalainen, koska Keskustan aate on muuttunut nyt niin paljon. Tosin nykyinen, toistaiseksi pääministerin salkkua olallaan kantava Juha Sipilä 9] on uudistaja, yrittäjä ja ehkä liian vähän kansanmies – eikä hallitse kuin yrityselämän metkut [?] … .

Paavo voi yllättäen tehdä sen ensimmäisen liikkeen ja muuttaa omaa suuntaansa –

… itsenäisemmän Suomen puolesta tavoittelemaan rakasta aihettaan – eroa eurosta ja EU' sta. Nyt maaperä on otollinen ja kansa avaamassa silmiään, mitä esimerkiksi merkitsee kollektiivinen ja sosialisoitu velka individuaalipankeilta [Kreikka case 0] ], joiden liiketoimi on turvattu kansalaisvaroin. Paavo halunnee Suomelle takaisin itsenäisyyden päättää omista asioista – ETA-alueen jäsenenä.

Paavoa kosiskellaan varmaan monilta tahoilta

Suomessa on itsenäisyysliikkeitä, jotka haluavat takaisin oman rahan, oman ulkopolitiikan ja erityisesti oman idän politiikan – unohtamatta täyttä omaa lainsäädäntöä. Kansa haluaa myös varmuuden, ettei Natoon liitytä 11] ja Väyryseen luotetaan, koska hän ymmärtää mitä Nato meille todellisuudessa merkitsisi.

Ainoa suuri kysymys on eurovelat, onhan valtiomme jo yksistään velkaantunut euromääräisesti huimiin lukuihin, ollen toki kauniisti euromaiden keskiarvojen alapuolella.

Eurovelat, miten käy, jos hyppäämme markkaan?

Moni pelkää devalvoitumista, jonka me itseasiassa tarvitsisimme, kun emme kustannuksiamme halua merkittävästi alentaa 12]. Suomi elää viennistä, koska omavaraisuusasteemme 13] on luvattoman heikko. Miten käy euromääreisten ulkomaanvelkojen, kun tilalle tulisi markka ja ehkä sen devalvoituminen (arvon alentuminen) vaikkapa 20 prosentilla.

Näemmekö Väyrysen uuden aallon harjalla?

Uskaltaisin sanoa, että kyllä, sillä edellinen presidenttinvaalit sen jo kertoi. Puoli miljoonaa kannattajaa ensimmäisellä kierroksella. Ja siitä olemme varmoja, ettei nykyinen presidentti Sauli Niinistö olisi päässyt toisella kierroksella niin vähällä, jos Väyrynen olisi ollut loppukahinoissa mukana.

Väyrysen kyky todelliseen politiikkakeskusteluun on siksi monipuolinen, että Niinistö olisi joutunut miettimään aina kaksi kertaa – kun olisi vastannut Paavon haasteisiin. Ehkä näemme tuon taistelun jo seuraavissa kahinoissa – vuonna 2018. Mutta kenen/ keiden ehdokkaana Paavo Väyrynen on – voi olla vielä suuri yllätys.


Leipätekstin viitenumeroiden oheiskirjoitukset

1] Väyrysen kansalaisaloite kerää nimiä kuin hunaja mehiläisiä! ~ www.iltalehti.fi/uutiset/2015071620047387_uu.shtml - *]
2] Kansalaisen paras kausi! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162987-... - ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/07/itsenaisyys... -

.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ei kerro, keskustelemattomuus on federalistien keino saavuttaa unelma mitä kansa ei kannata.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ennustaisin nyt vilkkaampaa äänestysaktiivisuutta, jos ja kun Väyrynen saa hyväksytyksi nuo 20.000 kannattajakorttia tämän valitsijayhdistykselle, joka asettaisi Paavo Väyrysen presidentinvaaleihin 2018 ehdokkaaksi - ja Sauli saa paljon mietittävää - Paavon ulosanti on selvää, konstailematonta ja kansalaistenkin ymmärtämää! ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Paavon ulosanti on hänen vahvuutensa ja heikkoutensa.
Vielä 80-luvulla Väyrynen uskoutui pitkäaikaiselle kansanedustajalle ja varapuhemiehelle Mikko Pesälälle (kesk.): ”Minä olen Jumalan valittu johtamaan Suomen kansaa.”

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #10

Urbaania legendaa mahtuu värikkäisiin ihmisiin, jotka herättävät kateutta siellä ja täällä - tuokin on juttu vailla vakavaa todellisuutta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #13

Mikko Pesälä kertoo näin kirjassaan Herrana on hyvä olla.
http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=971580

Pesälä kertoo, että Väyrynen käytti juuri noita sanoja.

Mikko Pesälää ei varmasti tarvitse kenellekkään esitellä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Tässä täytyy ymmärtää ja tietää, missä kohtaa huumori ja vakavuus kohtaavat - aihetta tarkastaneena menee huumori [0] - vakavuus [100] asteikolla -numeroon noin 25 ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Pesälä kertoo asian toisin - en muuten ole koskaan nähnyt Paavon kommentoivan tätä omaa lausuntoaan. Ei hän sitä valheeksikaan tai huumoriksi väittänyt, mutta toisaalta Väyrynen ei yleensä tällaisiin detaljeihin takerru.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #26

On syytä tavata Väyrynen henkilökohtaisesti - näin ymmärtää asioita paremmin, ei tarvitse turvautua kolmansien enemmän tai vähemmän todellisiin arvioihin ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #38

Pesälä varmaan tuntee puoluetoverinsa hyvin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Parasta on kysyä asia suoraan asianosaiselta - jää välikädellinen väärinkäsityksen mahdollisuus pois ,)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kansa kysyy kolmea asiaa. Nuo kysymykset ovat: Kanta Natoon, kanta Euroopan unioniin ja eurokriisiin. Vain yhdellä on kaikkiin selvä vastaus. Paavo Väyrynen sanoo Natolle ainoana täyden ein - Kansa tykkää. Paavolla on myös selvä vastaus euroon ja EU:hun. Kyllä kansa kysyy ja tietää muutakin.
Paavo kävi yksin täysillä taistelua eduskunnassa Europan yhteisöön liittymistä vastaan - jo silloin, kun Timo Soini oli peruskoulussa. Paavo punoi juonia presidentti Urho Kekkosen kanssa jo silloin, kun Sauli Niinistöä ei näkynyt politiikassa. Paavo on edelleen loistavassa kunnossa - kaikista muista ei saata voida sanoa ehkä samaa.

...
Paavo on enemmän Urho Kekkosen mies, kuin Soini konsanaan. Väyrynen on enemmän EU-vastainen kuin Timo milloinkaan. Paavo Keminmaalta on enemmän suomalaisen luonteen perikuva kuin Pekka Haavisto alkuunkaan. Väyrynen kantaa Kekkosen perintöä - tapahtuiko Keskustalta suuri virhe, kun valitsivat Lahdessa Kiviniemen puheenjohtajaksi Paavon sijasta?

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/03/vayrysen-su... -

.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Suomen kansa sanoi kyllä Euroopan unionille 1995 ja on sen jälkeenkin kyseilyissä ilmoittanut tahtonsa pysyä tässä liitossa. Samoin euro-jäsenyys on suomalaisten enemmistön mieleen. Näin täällä idän ja lännen vedenjakajalla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Noin 40% sanoo EU' lle ei. Tuo määrä riittäisi viemään Väyrysen presidentiksi ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Naton kannatusta ei kansalta ole kysytty. Mielipidemittauksen mukaan Väyrynen ja Vanhanen painivat samassa sarjassa kannatuksen suhteen: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/arti...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #12

Yli kymmenen vuotta kansakunta on sanonut systemaattisesti yli 50% väkevällä voimalla täyden ei Natolle --- tämä jos mikä kertoo kansakuntamme todellisen näkökulman ja vakaan mielipiteen - hyvin perustellusti ---

...
" ... HS julkaisi [1 jälleen itseään toistavan tutkimustuloksen suomalaisten Natoon liittymisen mahdottomuudesta – kansalaisemme jyrähtivät kirkkaasti ymmärtäen Naton vaarallisuuden meille, täällä idän ja lännen vedenjakajalla – 59 prosenttia kansastamme sanoi täyden ei Natolle – näin on tapahtunut jo yli 10 vuotta peräkkäin.

Me ymmärrämme erityisen hyvin erikoisen asemamme – olemme presidentti Sauli Niinistön viitoittamalla sotilaallisesti liittoutumattoman välittäjän tiellä. Suomea tarvitaan välittäjäksi idän ja lännen välisiin kriiseihin ja ehkä kiihtyviin konflikteihin.

USA Naton sotilasjohtajana sotii jatkuvasti – nytkin sotarummut pärisevät uhmakkaasti Korean niemimaalla … Pohjois-Koreasta viestitettiin meille jo toukokuussa 2017 verhotusti roolia korealaisten väliseen kriisiin välittäjäksi [2, jota ulkoisena sotavaltiona US vielä väkevästi kärjistää ---

Suomalaiset ymmärtävät erinomaisesti, että US on aina Naton sotilasjohtaja, kuten senkin, että US käy lähes toivotonta natosotaa Afganistanissa, alkaen 2001 – sen ollen jo pidempi kuin verisen Vietnamin sodan. Miksi me suomalaiset olemme Afganistanissa? [3 Miksi olemme Irakissa? [4

Suomalaiset antavat väkevän varoituksen natopoliitikoillemme –

… lopettakaa se Natoon jenkaaminen; emme halua olla Naton taistelualusta ja sen etuvartio itään. Me emme yksinkertaisesti halua olla Naton sodissa – josta hyvänä esimerkkinä löytyy US/Nato-operaation hyökkäys YK-jäsenvaltioon – Serbiaan, Kosovon sotana.

Helsingin Sanomien jutussa tutkija suunnilleen räkäisee kansakuntamme silmille!

Annetaan ymmärtää, ettemme oikein ymmärrä vähemmistöpolitikkojemme natojenkausta, kun se tiukkaakin tiukempien kokoomuskoppalakkisten myötä olisi viemässä kansakuntaamme suoraan Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen.

Meillä on yksi poliitikko – mahdollinen presidentinvaaliehdokas Paavo Väyrynen, meppi ja toiseksi kokenein ulkoministerivuosiltaan – Paavo on kirkkaasti Natoa vastaan, sillä Väyrynen on ulko- ja turvallisuuspolitiikkamme tasapainottaja. Emme kumartele itään, emme länteen ja pysymme erossa lännen sotaliitosta – Natosta. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/11/kansakunta-... -

.
Nato - isäntämaa pöytäkirja herätti kansakunnan lopullisesti ja tämän Väyrynen varmaan peruisi, jos ja kun valtaa saadaan - kansalaistemme edun nimissä!

torstaina, helmikuuta 26, 2015
Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja

Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus - tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista - ei ole halunnut kansalaisille kääntää:

kieliasun ja käännöksen englannista tarkistanut fil.lis. Mauri Nygård

|
Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valiokunnat/ulkoasiainvaliokunta/Documents/HNS%20MoU%20suomi.pdf - 

ENG
~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014/20140082/20140082_2 - [FINLEX]

.
Ote:

" ... 2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. ... "

.

Linkin alta jykevää kansalaisjyrinää nato-ajatuksista!
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isanta... -
.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

80 % suomalaisista kokee olevansa Eu- kansalaisia ja 10 % pitää jäsenyyttä haitallisena.Täällä idän ja lännen vedenjakajalla ollaan kovasti länteenpäin kallellaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Tässä kohtaa on hyvä huomioida meidän perintömme ja tulosuuntamme ;)

~ https://www.hs.fi/tiede/art-2000005477662.html -

... Väkevä vahvistus mistä me suomalaiset olemme tulleet. Vahva todiste tulostamme kaukaa Siperian takaa - jopa Pekingin alueelta eli Kiinasta. Toki perimäjälkiä ulottuu länteen, mutta enemmistö viittaa itään!

Suomalaisjuurien etsijät
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -

...
"

Politiikka
Taloustutkimus: Suomalaisista 40 prosenttia haluaa irti EU:sta
3.1.2017 12:26 ---"

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/taloustutkimus-... -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #17

Toisaalta suomalaisten alkuperä on vaihdellut kovastikin poliittisen vallan mukaan tarkoituksenmukaisesti. Olemme olleet kreikkalaisten jälkeläisiä, suoraan Nooan pojan jälkeläisiä, Volgan mutkasta, Keski-Euroopasta ja nyt siis Kiinasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

Joku biologi kertoi, että olemme syanobakteereista - joita on edelleen olemassa! ;)

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #17
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24
Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #28

Anteeksi, teknisiä ongelmia. Aiemmin esittämäni luvut ovat 13.1.2017 julkaistusta eurobarometristä. Pidän niitä sangen luotettavina.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Aihekäsittely on toki eri kulmista - esittämäni oli EU-vastustus, eli valmius erota EU' sta.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #14

Tuon vedenjakajan havaitsee kun tienviitoissa latinalainen kirjaimisto muuttuu kyrillisiksi aakkosiksi. Hyvä bongauspaikka on esimerkiksi Vaalimaa. Tutustumisretki vaatii Venäjän viisumin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Suomi on idän ja lännen vedenjakajalla ---

...
Suomessa meillä on vahva näkemys lännen ja idän vedenjakajasta
[ … suomalaiset ovat idän ja lännen vedenjakajalla …

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/05/suomi-on-nii... - ]

Se on ollut meille itsestään selvää jo vuosisatoja, siksi suuret vaikutteet meille ovat saapuneet idästä ja myös lännestä. Olemme natovastaisia – emme halua amerikkalaisten sotiin. Emme halua Irakiin, Syyriaan, Afganistaniin, jonne meidät ujutettiin pienen poliittisen aktiiviporukan tahdosta. Emme halua Afrikkaan, emme missään nimessä ylihuomenna Ukrainaan, jonne joutuisimme, jos olisimme Natossa.

Karsastamme täällä Suomessa ”stubbimaisia” haukahduksia:

”ME pommitamme, ME tuhoamme ...” lainaus YLE Uutisista, kun USA aloitti Muammar Gaddafin Libyan massiiviset pommitukset – yhdessä EU-Englannin kanssa; ja tosiaan välittömästi nykyinen pääministeri Alexander Stubb haukahti … hyvinkin ajattelemattomasti.

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #21

Suomi ei ole idän ja lännen vedenjakalla. Piste. Sinä voit Luoma jatkaa Väyrysen kanssa väääristelyä tosiasioista, mutta kukaan muu ei ole samaa mieltä. Sanot, että "meillä on vahva näkemys" ja linkkaat sitten oman blogisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Jori - vänkäät tietämättömyyttäsi, perehdytkö vaikka nyt asiakohtiin, jotka täälläkin on esitetty vankoin todistein?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #63

Sinun omat Venäjää myötäilevät ja USA:ta kritisoivat blogisi eivät ole todiste siitä.

Suomi kuuluu länteen häpeämättä sitä

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide...

"Suomi kuuluu keskeisesti länteen." (Juha Sipilä)

https://www.verkkouutiset.fi/keskustan-sipila-suom...

Stubb: Suomi kuuluu länteen

https://www.ulkopolitist.fi/2015/04/15/stubb-suomi...

Suomi ottaa jättiloikan länteen

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/suomi-ottaa-jättiloikan-länteen-britannian-puolustusministeri-suomi-voi-saada-sotilaallista-apua-jef-mailta-suomi-ei-ole-yksin-1.2328078

Suomi on osa länttä – emme ole puolueeton valtio

http://kdnuoret.fi/news/suomi-on-osa-lantta-emme-o...

Francis McCarron: Suomi kytkeytyy länteen Paasikiven-Niinistön linjalla

https://www.verkkouutiset.fi/suomi-kytkeytyy-lante...

jne..jne..

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Jori, huomaatko miltä laidalta nuo kaikki sinun "todisteesi" ovat - puhdasta manipulaatiota ja epätoivoa tehdä valkoisesta mustaa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #74

Kyllä huomaan, miltä laidalta nuo sinun todisteena toimivat blogisi ovat. Sieltä itälaidalta. Kaikki homehtuneet YYA-tason kommentit pitävät yhä Suomea puolueettomana idän ja lännen välissä.

"Suomi on kiistatta osa länttä ja läntisen tradition maa" (Presidentti Niinistö)

http://www.tpk.fi/public/Print.aspx?contentid=3575...

Herääpäs, Luoma jo nykyaikaan vähitellen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #78

Koetahan Jori perehtyä mitä idän ja lännen vedenjakajalla olo oikein merkitsee - ja opiskele netikettiä, se ei voi olla sinullekaan liian vaikeaa.

...
Aloita historian opettelu vaikkapa vuodesta 1809, jolloin Venäjä vapautti suomalaiset ruotsalaisten sodista. Yhtälöi sitten tuo autonomia tähän lännen ja idän vedenjakajalla oloon - perusta tietosi historiaan - ei mielipiteisiin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #79

Täyttä soopaa, Luoma. Sinä et kestä agendasi vastaisia faktoja. Jos nettiketistä puhutaan, sinä olet sitä häpeämättömällä ylimielisyydelläsi rikkonut useasti. Nyt ei ole kysymys muinaisesta historiasta, vaan nykypäivästä. Enää ei olla Venäjän vallan alla, eikä YYA-Suomessa.

Tasavallan presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa ja päättää Suomen suhteista ulkovaltoihin ja toiminnasta kansainvälisissä järjestöissä tai neuvotteluissa. Niinistö viestitti myös keskinäisessä tapaamisessaan Putinille, että Suomi kuuluu länteen.

Ja sinä vaan kiistät hänen määritelmänsä ja viestinsä maamme asemasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

"Faktasi" edustavat mielipidettä, kuten moni muukin kommentti täällä - myös omiani mukaan luettuna ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #81

Niinistönkin kanta on mielipide jolla hän perustelee harjoittamaansa politiikkaa. Se ei ole kiistaton eikä fakta vaikka onkin eliittimme keskuudessa tällä hetkellä vallalla olevan käsitys ja sen perusteella tehdään valintoja erilaisten vaihtoehtojen välillä.

Se perustuu ajatukseen, että eliittimme edut ovat yhtenevät läntisten muiden eliittien etujen kanssa ja ajamalla niitä meidänkin eliittimme katsoo hyötyvänsä.

Oikeasti voitaisi vaihtoehtoisesti katsoa muitakin vaihtoehtoja ja silloin Luomankin esittämä ajatus n.s. "vedenjakajuudesta" ei vaikuta ollenkaan pöllömältä ajatukselta jos haluttaisi katsoa eliittiä laajempien piirien etuja yhteiskunnassamme. Sitä tukee jopa historiastamme löytyvät pitkät linjat. Niistä parhaimmin tavallisen rahvaan oloja ovat edistäneet ne joissa on toimittu lännen ja idän välissä ilman sitoutumista kummankaan etupyyteisiin mutta välitetty vaikutteita ja kauppatavaraa molempiin suuntiin niistä itsekin hyötyen.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #85

En tiedä, mihin kohtaan ujuttaisin kommenttini tähän pitkään väittelyyn Suomesta "idän ja lännen välissä", mutta laitetaan vaikka tähän. Olen pitkälti samaa mieltä Jori Kajannon kanssa, että Suomi kuuluu ehdottomasti enemmän länteen kuin itään. Juuri nuo Myyryläisen mainitsemat historian pitkät linjat (kommentti 85) puoltavat tätä käsitystä.

Kun Suomi liitettiin Venäjään 1809 autonomisena suuriruhtinaskuntana, se säilytti Ruotsin vuoden 1742 lain ja pysyi näin länsimaisen oikeudenkäytön piirissä. Eliitin lisäksi myös kansa hyötyi monin tavoin tästä ja esimerkiksi Suomessa ei Venäjän vallankaan aikana ollut maaorjuutta (paitsi niillä alueilla 1700-luvulla, jotka oli jo Uudenkaupungin ja Turun rauhoissa jouduttu luovuttamaan Venäjälle). Ruotsin vallan ajalta periytynyt lukutaidon opetus kirkon toimesta antoi hyvän kasvupohjan kansanopetukselle 1800-luvun lopulta lähtien ja 1860-luvulta lähtien kokoontuivat valtiopäivät, jotka vaihtuivat yleiseen ja yhtäläiseen äänioikeuteen nojaavaksi eduskunnaksi 1906. Tästä oli hyvä jatkaa kansanvallan kehittämistä itsenäisessä Suomessa (vaikka 1918 tapahtumat antoivatkin ikävän varjon itsenäisyyden ensimmäisille vuosille). Suomi kehittyi näin demokraattiseksi kansalaisyhteiskunnaksi muiden pohjoismaiden tapaan ja torjui mm. Lapuan liikkeen hyökkäyksen demokratiaa vastaan. Venäjää sensijaan hallitsi tsaarin itsevaltiuden jälkeen proletariaatin diktatuuri yli 70 vuotta, joka Stalinin aikana äityi suoranaiseksi terroriksi. Venäjällä ei kommunismin kaatumisen jälkeenkään ole onnistuttu luomaan kansalaisyhteiskuntaa, mistä on osoituksena nykyinen Putinin autoritaarinen, jopa totalitaarinen hallinto.

Poliittiselta kulttuuriltaan Suomi siis kuuluu selkeästi muiden Pohjoismaiden mukana länsimaiden joukkoon. Onko maamme eri osien kansankulttuurissa joitain itäisiä piirteitä, ei ole tässä kontekstissa oleellista. Emme ole missään "idän ja lännen välissä", vaan läntiset demokraattiset arvot jakava länsimaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

Aiheellinen ja asiallinen kirjoitus - edustaan vedenjakajan läntistä puolta, näin se menee. Sitten on se itäinen puoli - tapoina, historiana, kielenä, geeneinä, kauppana, sotina, kulttuurina, luonteina, musiikkina jne ---

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #111

Jako on hieman monimuotoisempi. Aikoinaan kun Suomesta oli tehty suuriruhtinaanmaa (ja Suomi siinä muodossa kuin me sen tunnemme, syntynyt pitkänä linjana) venäläiset matkailijat ihmettelivät suomalaisten köyhyyttä, nälkiintyneisyyttä ja takapajuisuutta verrattuna siihen mihin olivat aiemmin tottuneet.

Sotia on osattu lännessäkin. Milloin on käyty keskistä Eurooppaa myöten uhoamassa ja milloin vain itäisellä rajalla. Olen joskus laskeskellut Ruotsin käymiä sotia Venäjää vastaan ja lopputulos oli Ruotsin ylivertainen "voitto" hyökkäysten määrällä mitattuna.

Mitä demokratiaan n.s. pohjoismaisena yhteiskuntana tulee niin laskisen sen alun vasta 1960-luvulle. Toki edellisen linjan tappio II Maailmansodassa antoi sille tilaa ja mahdollisti erilaisten näkemyksien pääsyn esille mutta oikeastaan 1960-luvun lopulla meillä alkoi oikeasti erilaiset yhteiskunnalliset mielipiteet saada sijaa yhteiskunnassa. Siinäkin suhteessa oelmme parhaillaan taantumassa taas yhteen sallittuun totuuteen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #116

Täällä oli eräillä kommentoijilla aiemmin käsitys, ettei Ruotsi hyökkäillyt, vain kävi puolustussotia Venäjää vastaan - neuvonnan jälkeen nuo käsitteet ovat sittemmin kaikonneet.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #78

Kajanto kehottaa heräämään nykyaikaan. Jos puhutaan nykypäivän ratkaisuista ja valinnoista, hän on etummaisena vetävämmässä keskustelua kolmen sukupolven takaisiin sotiin. Jos taas haetaan pohjaa menneisyydestä, hän on ensimmäisenä haukkumassa siitä ja vaatimassa palaamaan tähän päivään. Miten olisi mahdollista puhua ja kirjoittaa niin, että ilmaisut kelpaisivat hänelle? Ilmeisesti vain olemalla hänen kanssaan samaa mieltä mutta se on mahdotonta koska silloin puhuisi vastoin parempaa tietoaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #80

Toisaalta saahan Jori olla mielipiteineen mitä mieltä tahansa - uskoisin, että lukijat ymmärtävät monia asiaseikkoja kommentoijasta - Jorista ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #83

Puhu vaan omasta puolestasi. Emme ole edelleenkään tehneet niitä sinunkauppoja, Luoma. Nettiketti ei taida olla sinullekaan kovin tuttu?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #90

Teitittelen kunnioittamiani henkilöitä.

Netiketin osaamattomuus kertoo jotain kommentoijasta - lukijat päättäkööt sen tavallansa ---

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #93

Tuskin kukaan normaali isänmaallinen suomalainen kunnioittaa sellaista henkilöä, joka pitää Venäjän puolia joka asiassa, ajaa Venäjän agendaa, eikä näe siinä valtiossa ja sen toiminnassa koskaan mitään virheitä. Ja vielä, jos harjoittaa tätä toimintaa rahasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #109

Jori, olet kovin väärässä - jos avaat toisenkin silmän - huomaat, että haen vaakaa tasapainoon, jossa meiltä, meidän idän ja lännen vedenjakajalta osataan katsoa niin länteen kuin itään.

Tällaisesta meidän maantieteellisestä asemasta "erkkomaiset vuoden 1939" puolueellisuusnäkökulmat vain länteen ovat meille kansakuntana tyhmän vaarallisia - meidän on osattava hyödyntää myös itäinen näkökulma, muun muassa kaupankäyntinä - vain tyhmät pyllistävät yhteen suuntaan - viisaat eivät kumartele mihinkään ilmansuuntaan!

Tähän kohtaan suosittelen vahvasti lukemaan kirjan:

Prof. Markku Kuisma: Venäjä ja Suomen talous 1700 - 2015 - Siltala
~ http://www.siltalapublishing.fi/kirja/226/ -

Jori, oletko lukenut kyseisen kirjan?

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #80

Jospa pysyisit, Myyryläinen ihan vaan tässä asiassa? Kuuluuko Suomi länteen vai onko se presidenttimme mielipiteestä poiketen vedenjakajana idän ja lännen välissä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #89

Mietihän nyt oikein tosissasi mitä merkitsee oleminen idän ja lännen vedenjakajalla!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #89

Presidentin mielipide on yksi noin viidestä miljoonasta!

Kansakunta muodostaa näkökulman, ei yksittäinen henkilö.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #18

Ehkä se itäisen ja läntisen raja kuitenkin kulkee siellä missä vasta muuttuu vihdaksi, koussikka kuupaksi ja leipä litistyy limpuksi. Se on vanha itäisen ja läntisen kulttuuripiirin raja jota jo idän ja lännen suuret kirkkokunnatkin noudattivat. Alunperin ja edelleenkin se kulkee jostakin Kymijoen suun tienoilta ensin pohjoiseen ja sitten luoteeseen kohti Kala- tai Pyhäjoen suiden tietämiä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Itäinen rajamme on seilannut edestakaisin pitkin Karjalaa ja Savoa. Varsinkin ruotsalaiset olivat innokkaita sodituttamaan suomalaisia "juntturoita" - milloin hyökkäyksissä ja milloin puolustettaessa ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #27

Olemme osanneet myös keskenämme. Esimerkiksi Keski-ajan lopulla pohjalaiset ja hämäläiset kävivät ryöstöretkillä Karjalassa ja päinvastoin. Siinä matkalla kummatkin "siivosivat" Savoa. Ja välillä savolaiset kävivät kummastakin suunnasta hakemassa omiaan takaisin. Samaten tapeltiin kaski- ja erämaista m.m. sittemmin perustettujen Pertunmaan ja Hirvensalmen alueilla. Lopputuloksena P.Brahe määritytti Savon rajat ja merkkautti ne maastoon. Edelleenkin ainakin Mäntyharjun Naulasaaresta löytyy Savon valtakunnan lounaiskulman rajapyykki josta raja railona aukee pohjoiseen ja itään. Muualla rajat kulkivat määriteltyjä luonnonmuodostelmia pitkin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Oma synnyinkotini sijaitsee kolme kilometriä itärajaltamme Karjalassa.
Kun sinne tai sieltä ajelee 6-tietä pitkin niin mitään "itä-länsi vedejakajaa" ei matkalta löydy. Jos jollain on konkreettisempaa tietoa niin olisin siitä kovin kiinnostunut ja voisin itse käydä toteamassa asia oikein paikanpäällä.

Itänaapurin historiallinen vaikutus näkyy kyllä kotitalonkin tiluksilla: viime sodan aikaiset tykkiasema ja juoksuhaudan pätkä, jotka ovat osa Luumäelle asti ylettyvää Salpalinjaa. Niillä on pidetty "itä - länsi vedenjakaja" isänmaamme nykyisen rajan itäpuolella.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Merkkaamaton raja menee jossain savolaisuuden ja Karjalan kunnaiden välimaastoissa - ehkä Täyssinän rauharaja voisi olla yksi rajaviiva - joskin itäraja on seilannut voimakkaasti länteenkin - aina Savonlinnan seuduille asti - ja koko autonomia oli idän vaikutetta ruotsalaisuuden kustannuksella. Autonomia kesti pidempään kuin Suomi100 filosofia, jossa itsenäisyyden monet merkit on luovutettu jo EU-Brysseliin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #31

Tästä kartasta Vaalisto voi hahmotella itselleen n.s. "vedenjakajaa": http://www.narvasoft.fi/kalevanpojat/sources/Halli... ja tässä tarkasti: https://kotiliesi.fi/wp-content/uploads/2017/06/vi....

Jos Vaalisto haluaa rajan maastossa todeta niin pitää kuulostalla ihmisten puheita. Kun vasta vaihtuu saunaan mennessä vihtaan ja löylyä aletaan heittää kuupalla koussikan asemesta niin raja on ylitetty et vice versa idem.

Saman voi havaita leivästä: joko leipä on limppu tai limppu leipä. Myös emäntien asenteet ovat paljastavia: lännen laiskat emännät leipovat vain muutaman kerran vuodessa ja leipä on kovaa limppua kun taas idän kätevät ja ahkerat emännät pyöräyttävät pehmeät leivät ja kupsakat vehnäset joka viikko.

Kyseessä on vanha itäisen ja läntisen valtapiirin raja jonka asettivat tuolloiset kirkot: kat. ja ort.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #40

Myyryläisen "Leipä- ja vastabarometrit" vaikuttavat sangen teennäisltä. Olen asunut vuosia sekä Itä- että Länsi-Suomessa.

Turussa Roosteenin leipomon myymälä myy Kauppahallissa leipää samoin kuin Savonlinnan Leipomo Savonlinnan torilla. Roosteen myy Saaristolaisleipää - ei lippua.
Leningradista kannettiin aikoinasan erinomaista ruisleipää, jonka kansanomainen nimi oli ryssänlimppu.

Rantasalmelainen appiukkokkoni käytti vihta ja vihtoa sanoja kun taas itse olen kayttänyt vastaa. Vihta on muistaakseni ruotsalaislaina ja sitä käytetään myös Baltiassa. Meillä saunassa heitetään vettä kauhalla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Oli kysymys siitä miten leivän nimitys muuttuu kuljettaessa Suomessa lännestä itään.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #64

Totta, kyse on kulttuurirajasta jonka länsipuolella perinteisesti maalaistaloissa leivottava leipä on littana reikäleipä joita säilytettiin kuivina vartaissa kuukausitolkulla kun taas itäpuolella leipä on pullea japehmeä koska sitä leivottiin viikottain.

Sama raja on perinteisesti vastan ja vihdan, koussikan ja kuupan sekä monen muunkin perinteisen asian raja aina tuimaan saakka. Se on myöskin erisuuntaisten kristinuskojen raja aikana jolloin ne tänne meidän raukoille rajoillemme tunkeutuivat.

Myöhemmin raja on liikkunut suurvaltojen välisten sotien ja niiden yhdenmukaistamispolitiikkojen seurauksena. Viimeisimpänä yleissuomalainen kirjakielistäminen ja kouluvalistus sekä kaupallisten ketjujen samanlaistava markkinointi. Mutta edelleenkin raja on tunnistettavissa.

Rajan tunnistaminen ja tunteminen avartaa meille näköaloja siihen miten vaikutteet ja kauppa kulkee ja että niille ei välttämättä kannata asettaa keinotekoisia esteitä erilaisten sota- ja kauppaliittoutumien avulla. Vedenjakaja on yleesnä korkeampi paikka jonka harjalta näkee kauemmaksi kuin joidenkin toisten syrjäisiltä takamailta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #73

Palaan vielä tuohon perimäämme - se näyttää olevan paljolti idästä, ja vähemmän etelästä/lännestä - mutta kuitenkin sieltäkin!

~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -
Suomalaisuuden juurien etsijät
.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #30

Karjalaisuudessa ja savolaisuudessa on vahvoja viitteitä itään, kun taas katsomme Turkuun, Turun saaristoon ja muutoinkin länsirannikolle - on läntinen ruotsalaisvaikute suuri.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #34

Totta. Mutta toisaalta Turkukin on saanut nykyisen suomenkielisen nimensä venäjän kielestä (http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk12...). Muutenhan se olisi varmaan joku Jokela tai Jokikylä Åbon peruja.

Myös me savolaiset olemme myöhempinä aikoina omaksuneet ruotsinkieliseltä härskaapilta kieleemme monia sanoja kahvelista konttuurin kautta kompineesiin.

Vaikutteet kulkevat mutta ihmeen pysyvä tuo suolamerestä suolamereen kulkeva raja on ollut.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Näyttäisi siltä, että melankolia kasvaa itään mennessä (?) - musiikissa erityisesti, olisiko slaavilainen ominaisuus?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #34

Näin karjalaisena en kyllä keksi yhtä ainoa "itäviitettä" karjalaisuudessa lukuunottamatta vaakunassamme näkyvää itään päin lyövää miekkaa.;)
Turussa ja Turun saaristossa on "itäviitteitä" paljon enemmän kuin vaikkapa Savonlinnassa tai Kuopiossa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #42

Autonomian aikana (pisin rauhanjaksomme) tsaari eristi ruotsalaisuutta siirtämällä muun muassa pääkaupungin Turusta lähemmäksi itää ja Viipuria ... Toisaalta tsaari edisti suomalaisuutta, suomenkieltä ja loi jopa ituja itsenäistymispyrkimyksille!

...
Antoipa tsaari pyytämättä ja yllättäen Vanhan Suomen omaan ruhtinaskuntaansa eheyttämään suomalaisuutta ja luodakseen esimerkkitoimintaa itse venäläisille!

...
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanha_Suomi - Katso linkin alta kartta!

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #45

Tuo on totta, esimerkiksi Helsingin yliopistokin on 1640 perustetun Turun yliopiston jatkumo. Tsaarinvallan aikana ei yliopistoja Suomeen perustettu ellei haluta laskea mukaan Svenska handelshögskolania eli Hankenia.

Helsinki tunnetusti käy vaikka Pietarin kulissinksi vaikka elokuviin, mutta ei Helsinki (ainakaan vielä) ole Karjalaa tai Savoa.

"Vanha SUomi" on venäläisten omassa historiassaan käyttämä nimtys Uudenkaupungin ja Turun rahassa menetetyille alueille. Samaa Ruotsia tuo alue oli.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

Tsaarit olivat hyvin kiinnostuneita yliopistojen hyvinvoinnista - olivat useat itse Helsingin yliopiston ylimpiä huolehtijoita!

...
On hyvä muistaa, ettei Stalin 1939 maanvaihtoehdotuksissaan olisi vaihtanut kuin hyvin kapean kaistaleen Vanhaa Suomea ... toisin kävi, emme hallinneet ulkopolitiikan diplomatiaa, vaikka Mannerheim, Paasikivi ja Rudolf Walden kannustivat jatkamaan maanvaihtoneuvotteluja - näin ei tapahtunut, loppu onkin historiaa!

.
Suosittelen lukemaan kirjan:
"Varjo Suomen yllä - Stalinin salaiset kansiot" -DOCENDO 2017 Siv. 155!
~ https://www.docendo.fi/varjo-suomen-ylla-stalinin-... -
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #42

Vaalisto ei keksi karjalaisuudesta "itäviitteitä". Eikö edes piirakat (ven. пирожки́) tai karjalankielen monet venäläisperäiset sanat?

P.s. Karjalan vaakunasta: venäläiset eivät ole perinteisesti käyttäneet käyrää miekkaa vaan se on ollut eteläisempien armeijoiden ase.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #58

Valitattavasti äidinkielieni on suomi ja karjalankieliset, jotka tunnen, ovat itänaapurin kansalaisia.
Osaako Myyryläinen karjalaa, joka on uralilainen kieli?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Suomalais-ugrilaiset kielet viittaavat voimakkaasti itään ---

" ... Suomalais-ugrilaiset kielet on perinteisen käsityksen mukaan uralilaisten kielten toinen päähaara. Uralilaiseen kielikunnan toinen päähaara olisivat tämän käsityksen mukaan samojedikielet. Yhdessä nämä muodostavat uralilaisen kielikunnan.
Jotkut kielentutkijat käyttävät termejä suomalais-ugrilainen ja uralilainen toistensa synonyymeinä.[1] Tämä liittyy siihen, että erilliselle suomalais-ugrilaiselle kielentasolle ei viimeaikaisessa tutkimuksessa enää ole nähty riittäviä perusteluja.

Suomalais-ugrilaisten kielten puhujia on maailmassa noin 23 miljoonaa. Pienemmistä suomalais-ugrilaisista kielistä useat ovat uhanalaisia ja vaarassa kuolla sukupuuttoon. Suomalais-ugrilaisten kielten tutkimusta nimitetään fennougristiikaksi. ... "

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalais-ugrilaiset... -

.
.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #60

Vaalisto valittelee äidinkieltään. Nyt oli kuitenkin puhe Karjalasta ja karjalaisuudesta. Kieli on hyvinkin oleellinen kulttuuripiirin ominaisuus.

Toki on totta, että monet läntiset karjalaiset ovat vaihtaneet äidinkieltään (samaten kuin länsi- ja eteläsuomalaisetkin). Heidän kielensä näkyy läntisillä karjalaisilla lähinnä murteen ominaisuuksina. Idän ja lännen rajalinjaa pitääkin kielitieteellisessä mielessä hakea murrerajoista ennen (yleisen koululaitoksen ja YLEisradion vaikutusta).

Oma äidinkielini on savo. Suomea olen opetellut ensimmäisenä vieraana kielenä. Karjalaa osaan niin välitettavan vähän ettei sitä kielitaidoksi voi sanoa. Meidän kummankaan kielitaito ei kuitenkaan ole minkäänlainen argumentti tässä keskustelussa koska kumpikaan meistä ei ole mikään keskivertomallikappale johon muita verrattaisi. Jos olisimme, paikkamme olisi Pariisissa metrin mallin mielessä eikä sekään enää nykytietämyksellä ole käyttökelpoinen.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #72

Itse asiassa en suinkaan sitä valittele vaan hienovaraisesti kettuilen Myyryläisen kirjoitukselle, jossa sotketaan asioita:
Myyryläisen on hyvä tietää, ettei sanat kieli ja murre ole synonyymejä.

Suomen Karjalassa on kaksi päämurretta. Etelä-Karjalassa puhutaan kaakkoismurretta ja Pohjois-Karjalassa itäisiä savolaismurteita.

Entisessä Raja-Karjalassa ei puhuttu karjalaismurteita vaan karjalan kieltä, joka on uralilainen kieli. Se kuuluu suomalais-ugrilaisten kielten itämerensuomalaisten kielten pohjoisryhmään. Karjala on suomen läheisin sukukieli ja sillä on useita murteita.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #87

Vaalisto voisi laajentaa näkökulmaansa omasta navastaan. Nykyiset olot hänen kotiseudullaan ovat vain yksi pieni osa kokonaisuutta sekä alueellisesti että ajallisesti.

Toisaalta ihmisten suussa kielen ja murteen välinen eri on kuni veteen piirretty. Etenkin kun ottaa valtiovaltojen poliittiset toimet niiden määrittelyjen suhteen (vrt. meän kieli).

Toki voidaan äärimmäisyyksiä tunnistaa. Suomen kielisen puhujan puhuessa suomea niin, että siinä on karjalaa murrepiirteinä ja toisaalta itäkarjalainen karjalan puhuja jolla puheessaan paikallisia murrepiirteitä (ja molemmilla lainoja muista kielistä). Mutta niiden välissä on vaihteluita ja variaatioita joista kielen ja murteen erottaminen puhujan suusta on todella vaikeaa ja vaatii poliittisia tai muita tarkoitusperiä onnistuakseen.

Kettuilevat repolaisetkin tietävät, että savo on kieli ja siinä on laskutavasta riippuen n. kymmenkunta isompaa murretta sekä puolentoistasataa paikallisempaa murrevarianttia.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #92

Ei navastani vaan Myyryläisen omasta kirjotuksesta kommentissa 58, jossa lukee sanatarkasti: "karjalankielen monet venäläisperäiset sanat"

Karjalan murre ja kieli ovat kaksi täysin eri asiaa eikä suinkaan veteen piirretty viiva.

Karjalan murre on suomea kun taas kieli on suomenkieleen verrattava sukulaiskielemme. Savo on suomenkielinen murre.

On nyt perin selvää, että Myyryläinen luulee sanojen kieli ja murre olevan synonyymejä eikä hahmota niiden merkityseroja.
Tämän vuoksi Myyryläinen ei voi tietää, että karjalan kieli on Suomessa ainoa kotoperäinen (autoktoninen) vähemmistökieli, mikä tarkoittaa että sitä on puhuttu täällä yhtä kauan kuin suomen kieltä, ts. ”aina”. Kuitenkin se, että Suomessakin karjala on oma kieli – ei suomen murre – tunnustettiin virallisesti vasta, kun karjala määritettiin yhdeksi Suomen ei-alueelliseksi vähemmistökieleksi. Karjalan kielen eri murteet ryhmitellään kielitieteessä kahteen pääryhmään: varsinaiskarjalaan ja aunuksenkarjalaan eli livviin.

Karjalan murre taas on yksi suomen kielen kaakkoismurteista, jota minä karjalaisena puhun (jos sille päälle satun).

On hyvä tietää, että stadin slangissa on noin 500 venäläisperäistä sanaa, minkä on eniten murteissamme. Suurin osa slangin lainasanoista on kuitenkin ruotsista - ei liene yllätys.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #96

Olisi hyvä huomata, että jonkin kielen tunnistaminen on melko usein poliittinen päätös. Sitä voi vaikka pohdiskella meän kielen kautta. Sehän on Ruotsin valtiolle oma kielensä mutta Suomen valtiolle suomen kielen murre, yhtä aikaa.

Samalla lailla Suomen kielen ja Karjalan kielen välillä on variantteja joiden erottaminen on poliittinen t.m.s. muuta kuin kielitieteellinen kysymys.

Sen lisäksi vielä valta kieltä ja kieliä käyttävistä ei tee tarkkaa rajaa niiden välille.

Ja jos palaamme takaisin aiheeseen josta lähdimme: karjalan murteessa ja kielessä olevat monet seikat ovat niitä Vaaliston hylkimiä itäisiä piirteitä. Samaten kuin tuossa mainitut Stadin slanginkin knigat, bulit ja muut.

P.s. Meillä savolaisilla on savon KIELI (sav. kielj) jota oikiat immeiset huastaa, kuka millännii murteella.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #105

Myyryläisen ajatukset ovat rasistissävytteisiä ikivahnaa ja viralliesti hyväksyttyä karjalan kieltä kohtaan vaikkei hän sitä välttämättä tarkoitakkaan vaan perustelee kestämättömiä ja alasammuttuja väitteitään.

Savolaiset tunnetusti vejättävät ja savon kieli on yhtä totta kuin se, että Savon toiseksi suurin kaupunki olisi Vantaa. Eniten savolaisia on kuulemma Göteporissa, jossa heillä on autotehdas nimeltään Volovo.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #110

Rasismisyytokset Vaalistolta ovat kovinkin räikeitä ja härskejä ja jäivät ihan kokonaan todistamatta.

Savolaiset eivät noin yleisesti ottaen vedätä (ellei ole kyseessä metsäpomo joka vedättää metsureilla puutavaraa vedätyttäjän metsistä tai autonsa jorpakkoon saanut autoilija joka vedättää sen takaisin tielle).

Sen sijaan meillä on, toki useinkin virheellisenä, kovinkin luottavainen käsitys kuulijan ja lukijan käsityskyvyn eli hoksottimien mahdollisuuteen ymmärtää hieman vaativampaakin viestiä. Me siinä suhteessa useinkin petymme, kuten minä tällä kertaa Vaaliston suhteen.

P.s. Vantaa tuskin on toiseksi suurin savolaskaupunki vaan se on Hellsinki, vantaat ja espoot tulevat vasta sen jälkeen. Mutta Vaalistolla on muutenkin vanhaa tietoa: Volovo myö annettiin kiinalaisille jo vuosia sitten.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #115

Sinällään on harmillista, että huutelijoita riittää - ilman sen kummempia todisteita - muuutoin ketjussa on paljon asiakommentteja - myös kriittisiäkin, kuten pitääkin!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #118

Rasismi on nykyään niin kovin ladattu sana, että mieluusti oikoisin väärinkäsitykset jos sellaisia kirjoituksistani syntyy. Tarvitsen vain hieman vinkkiä mistä ilmauksestani sellainen on syntynyt. Jos sellaisia ei kuulu, tulkitsen argumenttien loppuneen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #119

Osa kommentoijista harhautuu nurkkaan ajautuessaan väärille ilmaisulinjoille ;)

...
Rasismi

perjantaina, huhtikuuta 01, 2016

Rasismi - lyhyt oppimäärä

[U]
...
5.1.2013 | 13:59 | Ilkka Luoma | 

Suomessa ei ole rasismia sen varsinaisessa merkityksessä ja jos hiukan onkin - ovat nuo rasistit hyvin harvinainen pienvähemmistö. Maassa eletään maan tavoilla, kaikkialla - niin Somaliassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Kiinassa kuin Suomessakin. Suomalaiset ovat epäluuloisia ja varauksellisia tuntemattomia kohtaan. Olemme reviiripuolustuksessa.

Reviiripuolustus on kaikkialla ja se kumpuaa miljoonien vuosien takaa. Reviirit ovat meillä kaikilla; me puolustamme itseämme, arvojamme ja koskemattomuuttamme - emme kovin helposti halua uusia meille tuntemattomia vaikutteita. Olemme silti uteliaita - varovaisella tavallamme.

Reviirillinen yhteiskunta pohjautuu vuosisataisista maaseudun kehäasutuksista - kehässä oltiin suojassa pedoilta ja naapurikehäläisiltä - välillä haettiin vierasta geenistöä, jottei olisi syntynyt liiaksi vajaamielisyyttä.

Kiltti ja sinisilmäinen kansa

Suomalainen on pohjimmiltaan kiltti ja sinisilmäinen - uskoo ja luottaa, kun luottamus on voitettu ja todistettu. Arvostamme työtä ja tekemistä - arvostamme myös auttamista sellaisille, jotka syyttään kärsivät ja ilman laiskuutta apua tarvitsevat.

Meille saa tulla tekemään työtä ja maksamaan veroja - oli ihon väri mikä tahansa, kunhan on ahkera ja ottaa osaa yhteiseen tulontasaukseen ja valtioyhteisön kassan täyttämiseen.

Meille on turha tuputtaa vieraita tapoja -

olemme sen verran viisaista, että otamme vapaaehtoisesti sen vastaan, joka meille sopii ja passaa. Emme siedä tuputtamista, emme sitä, että arvojamme ja tapojamme kyseenalaistetaan - meillä eletään meidän sääntöjen mukaisesti, kuten kaikkialla muuallakin noudatetaan kunkin yhteisön, yhteiskunnan ja valtion sääntöjä - ei sen kummempaa.

Olemme reviiripuolustajia, kuten kaikki maapallon ihmiset - on vain erilaisia tapoja ilmaista se tai erilaisia keinoja toteuttaa sitä. Vahvemmat hyökkäävät, haluavat lisää elintilaa ja etuisuuksia. Me olemme rajoillamme ja pidämme niistä kiinni.

Ole mitä uskontoa tahansa, mutta älä yritä sitä meille väkisin syöttää, äläkä yritä peitota omilla vierailta mailta tuoduilla tavoilla meidän tapoja - meidän tavat ovat meidän.

Voimme lopuksi todeta, että jokaiselle ihmiselle maan päällä on oma koti- ja isänmaa - ja se on se valtio tai alue, jossa ihminen tulee parhaiten toimeen sekä tulee ymmärretyksi omalla äidinkielellä - tämäkään ei ole sen kummempaa!

Reviiripuolustuksen pitkä oppijakso:
~~~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127796-... -

Rasisti syytöksiä ja rasismi käsitettä käytetään leimakirveenä - usein ymmärtämättä mitä se todellisuudessa on, siis taitamatonta sanan ja sen sisällön käyttöä.

Ilkka Luoma

ORIG ~  http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/129007-...

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

Oleellista on havaita itävaikute Suomessa ja vedenjakajalla, joka voidaan myös piirtää leveällä pensselillä Karjalan laajoille laulumaille, joka yltää savolaisten kainaloihin ;)

...
Tähän suosittelen poikkeuksellisesti Arto Luukkasen kirjaa - "Hajoaako Venäjä - Venäjän valtiollinen kehitys vuosina 862-2000 - KLEIO - EDITA 2001

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #87

Noista tekijöistä syntyy osa niistä voimakkaista itävaikutteista maahamme ja kansalaisiimme - onkin hyvä perehtyä aikuisten oikeasti mitä merkitsee oleminen idän ja lännen vedenjakajalla.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #95

Jep - on hyvä tunnistaa kauniin äidinkielemme murteet. Suomessa aluemurteet ovat edelleen vahvoja, vaikka esimerkiksi tiedotusvälineet ja kaupungistuminen tasoittavatkin eroja. Monet muuttavat pois kotiseudultaan. Suhtautuminen murteisiin on suvaitsevaista ja murteet ovat osa identitettiämme. Mitä olisi savolainen ilman savon murretta - tai me karjalaiset ilman karjalan murretta, joka kuuluu kaakkoismurteisiimme. Karjalan kieli on taas suomenkielen sukulainen ja sillä on omat murteensa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Euro syrjäytti markan kansalta salassa - siitä mitään ilmoittamatta kansanäänestyksessä! ...

...
Tässä mahdollisuus perehtyä tarkoin miten euro venkuloitiin kansallemme - hyvin tarkka analyysi, joka voisi lakimiesten toimesta syntyä jopa valtiopetosepäilyksi!

...
Markasta euroon ilman kansanäänestystä – valmisteltuna vai ajopuuna kenenkään hallitsematta prosessia täysin – TIIVISTELMÄ -nä
[ laaja selosteosa

~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - ]

(copy - paste)
A]
Jos: EMU:n kolmas vaihe jäsenyysneuvottelujen käymisen ennakkoehto.

2.
Kysymys oli siten hallitusmuodosta. Millä perusteella muutetaan hallitusmuoto VJ 69§:ää käyttäen?
3.
Milloin eduskunta on hyväksynyt ennakkoehdon ja samalla kumonnut HM 72 ja 73§:t?
4.
Miksi eduskunnalle ilmoitettiin (PeVL 14/1994 vp), ettei EMU:n kolmas vaihe kuulu neuvotteluista saadun tiedon perusteella liittymissopimuksen?
5.
Miksi eduskunnalle ilmoitettiin, ettei liittymissopimus koske hallitusmuotoa miltään osin?

B]
Jos eduskunnalla ei ollut oikeutta EMU:n kolmatta vaihetta koskevaan varaumaan, miksi eduskunnalle ei sitä ilmoitettu ennen 18. marraskuuta 1994 päätöstä?
Miksi eduskunnalle ilmoitettiin, ettei liittymissopimus koske hallitusmuotoa miltään osin?

C]
Jos varaumaa ei ollut, miksi eduskunnalle kerrottiin (HE 135/1994 vp ja PeVL 14/1994 vp), ettei liittymissopimus kumoa mitään hallitusmuodon pykälää?

D]
Tasavallan presidentti teki päätöksen EY-jäsenyyshakemuksesta 18. maaliskuuta 1992. Tasavallan presidentti ratifioi liittymissopimus -asiakirjat, hyväksyen kaikki sopimuksessa olevat asiat 8. joulukuuta 1994. Tiesivätkö he, että eduskuntaa ei perustuslain mukaan saa johtaa harhaan, saati Suomen kansaa? Tiesivätkö he, että heidän virkavalansa edellytti valtiosäännön turvaamista ja voimassa pitämistä?

Tietokirjallisuuden mukaan EU-jäsenyyden suhteen on tapahtunut valtiorikos. Suomen oikeusviranomaisten (muun muassa oikeuskanslerin virasto) mukaan kaikki oli laillista. Sotilas- ja virkavalan puitteissa tietokirjallisuuden määritelmät ovat uskottavia virallisten asiakirjojen perusteella.


Viitaten valtiopäiväjärjestykseen 11§:ään vaadin hallitusmuodon 2§:n perusteella, että tässä kirjoituksessa (mukaan lukien laaja selosteosa) esiin tulevat asiat on kansanedustajien tutkittava, koska muunlaista ”perustuslakituomioistuinta” ei ole olemassa tätä asiaa selvittämään. Tämä kirje ja sen laaja selosteosa on tarkoitettu yksinomaan oikeuskysymysten selvittämiseen edellä mainitulla tavalla ja siinä tarkoituksessa Suomen kansalaisten käytettävissä.

Tänään tilanteen selvittämiseen voisi soveltua myös kansalaisaloiteperiaate, jossa aloitteen päämääränä on muodostaa perustuslakituomioistuin, joka voisi tämän ”euroliitoksen” selvittää – mahdollisista vanhenemissäännöistä huolimatta.

Toisaalta on tärkeää saattaa asia täyteen julkisuuteen kansalaistemme taholle, jotta he tietävät mitä EU -neuvoa antavassa kansalaiskyselyssä jätettiin kysymättä ja mitä siihen kätkettiin – saatamme arvata vakaasti, että EU-kansanäänestyksen tulos olisi erilainen, jos kansalaiset olisivat tienneet, etä siihen oli todellinen ”koira haudattuna” - kytkös euroon! Tätä kansalaisemme eivät tienneet äänestäessään EU:n puolesta. * - (copy – paste) päättyy

* Kts. Myös Kokoomuksen piireissä kansantalous- ja finanssiasioista perillä oleva asiantuntija, Jorma Jaakkola - Valtiopetos euroon liittymisessä?

~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos -

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei nyt sentaan vaan äänioikeutetuille lähetetyn äänestysoikeusilmoituksen yhteydessä lähetettiin valtioneuvoston kaksisivuinen tiedote Euroopan unioniin jäsenyydestä, jossa kerrottiin Euroopan Unionista, yhteisestä turvallisuus- ja ulkopolitiikasta sekä rahaliitosta, jossa tavoiteltiin yhteisvaluuttaa.

Se on tässä: https://www.eduskunta.fi/pdf/sekalaiset/VN-tiedote...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #88

Kommentti 39 kertoo tyhjentävästi EMU- ja euroasian, joka pimitettiin äänestävältä kansalta, tämän totesivat tunnetut poliitikotkin, joiden olisi luullut tietävän markan syrjäytymisen ---

Erkki Tuomioja:

4.       Vuonna 1996 TV-1:n ohjelmassa ”K Tervo” [30]  kansanedustaja Erkki Tuomioja (SDP) ilmaisee asian niin, että jos EMU-sidos olisi kerrottu kansalle ennen 16.10.1994 neuvoa-antanutta äänestystä, äänestystulos olisi ollut toinen, kuin oli.

ja silloinen eduskunnan puhemies Kokoomuksen Riitta Uosukainen eivät tienneet, niin miten arkikansalaisen olisi pitänyt tietää ... tässä kohtaa saa aivan oikeasti ajatella!

C.
Arvovaltaiselta taholta tulee myöskin vahvistus: Suomen Kuvalehden haastattelussa vuonna 1997 eduskunnan puhemies kertoo, ”ettei hänkään tiennyt nappia painaessaan (1994), että samalla äänestettäisiin Suomen markan kohtalosta” [13]

[13] Suomen Kuvalehti no 15/ 11.4.1997, s. 19

...
Tämän linkin ~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - alta täydellinen ja yksityiskohtainen seloste miten markka syrjäytettiin ... teksti on toki vaikeaa, ja se ei saata aueta kaikille :)

.

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

"Väyrynen sai valitsijayhdistyksen – ”Ollaan siirtymässä itsenäisten kansakuntien yhteistyön suuntaan” ... "

~ https://demokraatti.fi/vayrynen-sai-valitsijayhdis... -

”Ylikansallisesta päätöksenteosta ollaan siirtymässä itsenäisten kansakuntien yhteistyön suuntaan. On syntymässä vahvaa ihmiskuntapolitiikkaa, jonka avulla koko maailmassa ryhdytään YK:ssa vuonna 2015 hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti poistamaan köyhyyttä ja toteuttamaan ympäristöllisesti, yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä”, siinä muun muassa sanotaan.

Sen mukaan ”Suomen tulee ryhtyä vahvistamaan omaa itsenäisyyttään ja selkiyttämään asemaansa sotilaallisesti liittoutumattomana, puolueettomana maana.”

.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Luin tuossa Väyrysen 2014 kirjoitettua blogia pohjoismaisesta yhteistyöstä ja EU n valuvioista.

https://www.paavovayrynen.fi/2014/04/21/pohjolan-y...

Jokainen voi tuon luettuaan miettiä, paljonko tuossa Paavon kirjoituksessa on asiaa ja mikä on tilanne nyt.
Minusta Paavo osuu hyvin ytimeen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Väyrynen on hyvin usein oikeassa, ja sekös harmittaa monia, ja tuottaa heidän sortumisen henkilökohtaisuuksiin - ilman mitään varsinaista asiasisältöä ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei kai se ole ollut mikään ongelma kun Paavo on niinkin monessa hallituksessa istunut.

Kansaa tyrmistystti enemmänkin Paavon karkuruus 1993 tärkeällä hetkellä Ahon hallituksesta ja nyt kepulaisia arvostetun kunnaipuheenjohtajan merkilliset toimenpiteet oman puolueensa kanssa, mikä tietysti on myös Paavon ja äänestäjien välinen asia. Maaseudun Tulevaisuuden tekemässä melkoisen tuoreessa gallupissa Väyrysen ja Vanhasen kannatus on suurinpiirtein samaa luokkaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Ainuttakaan gallupia ei ole tehty, kun Väyrynen on ehdokasasettelussa mukana.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #50

On - MT ennakoi asian ja tämän mukaan Vanhasen ja Väykän kannatus on samaa luokkaa, mikä ei ole kenelleekkään yllätys:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/arti...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Ei voinut olla kannatustakaan, kun ei ollut tietoakaan mahdollisesta ehdokkuudesta - tuo tyyppinen mielipidetiedustelu on hyvin vaillinainen - mutta ei hätää, nyt varmasti joku teettää tutkimuksen, kun näyttäisi siltä, että Paavokin olisi ehdokkaana.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #66

No ihan varmasti - jännä nähdä pysyykö Vanhasen ja Väyrysen samoissa asetelmissa kuin tuossa erittäin luotettavassa Maaseudun Tulevaisuuden järjestemässä kyselyssä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #86

No, kohta saamme oikean kallupin, jossa Väyrynenkin on mukana - oikein nimenä ja jopa virallisena ehdokkaana - odotamme tarkistuslaskentaa ja korttien keruu jatkuu kiivaana.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Toivottavasti kannatuskorttitsekkauksessa ei tule lunta tupaan! Korttien keruuta on syytä jatkaa loppuun asti, sillä hylkyyn voi mennä satamäärin kortteja ...

.
Väyryselle valitsijayhdistys - kansakuntamme sai todellisen kansanliikeaihion - nyt alkaa systemaattinen vaalityö ja istuva presidentti saa todellisen vastustajan - asiapohjalta, ilman rääpimistä!

”Ylikansallisesta päätöksenteosta ollaan siirtymässä itsenäisten kansakuntien yhteistyön suuntaan. On syntymässä vahvaa ihmiskuntapolitiikkaa, jonka avulla koko maailmassa ryhdytään YK:ssa vuonna 2015 hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti poistamaan köyhyyttä ja toteuttamaan ympäristöllisesti, yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä”, siinä muun muassa sanotaan.

Sen mukaan ”Suomen tulee ryhtyä vahvistamaan omaa itsenäisyyttään ja selkiyttämään asemaansa sotilaallisesti liittoutumattomana, puolueettomana maana.”

Kannanoton mukaan ”Suomen sisäpolitiikassa on vallalla oikeistosuuntaus, joka rikkoo kestävän kehityksen periaatteita ja tavoitteita.” -Demokraatti

~ https://demokraatti.fi/vayrynen-sai-valitsijayhdis... -
.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Onkokaan niitä, viimeksi Väyrynen vei puoluetta perustaessaan oikeusministeriöön 1300 korttia liian vähän.

5.12.: Presidentinvaaliehdokkuuteen tarvittiin 20 000 kannattajakorttia. Tarkkoja lukuja Väyrynen ei kerro, laskenta on vielä kesken.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/arti...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olet oikeassa, riskiä ei kannata ottaa - niinpä keräys jatkuu kiihtyvästi. Tavoite on bruttona noin 23.000 korttia, silti hylkyyn menevien määrä tulee olemaan suuri - kaksoiskannatukset Niinistön kanssa ...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #51

Korttien tarkistus näköjään urakoidaan, mutta Väyrynen saa tämän mukaan kutsun MTV:n tenttiin 13.12.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/komme...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Onko muitakaan virallisesti nimetty ehdokkaiksi?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #54
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Eli ei ole virallisesti ehdokkaita, vasta kun heidät vahvistetaan - katsotaan miten Paavon korttien käy - nyt tulee kiihdyttää entisestään korttikeräystä!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #67

Sitä nimitystä käytetään, esim.:

Laura Huhtasaari valittiin perussuomalaisten viralliseksi presidenttiehdokkaaksi puoluevaltuuston kokouksessa tänään.

https://www.talouselama.fi/uutiset/laura-huhtasaar...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Laura vahvistetaan ehdokkaaksi samaan aikaan kuin toivottavasti Paavokin ;)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Vielä 17.11. Kansalaispuolueen "asiantuntijajäsen" Mauri Nygård levitti väärää tietoa kannattajakorteista. Hänen mukaansa kuka tahansa voi täyttää useammankin presidenttiehdokkaaksi pyrkivän kannattajakortin.

http://toisinajattelija.fi/paavolla-on-mahiksia/

Saa nähdä, kuinka paljon niitä tuplakortteja lopulta löytyy?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

En ota tuohon Maurin juttuun mitään kantaa - on vain lopulta hyväksyttyjä kortteja ja sillä sipuli - oletko jo omasi täyttänyt? ;)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #68

Eiköhän se ole itse kunkin oma asia, kenen kortin täyttää tai jättää täyttämättä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #69

Huomasitko lopussa olleen hymiön - ;)

Kiitän jos Paavoa kannatit :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Päätän puolestani tämän Suomi100 pohdiskelun tähän dokumenttiin - itse Paavo Väyrysen osalta jatketaan - kohti uutta vuosisataa, jolloin tavoitellaan takaisin EU-Brysseliin luovutettua itsenäisyyttä:

"Elokuva Suomen elossa olevien sotalentäjien kokemuksista sota-ajasta. Nuoren lentäjän kokemuksien kautta tulevat silmiemme eteen Suomen sotavuosien historialliset hetket. (U)" -Yle

~ https://areena.yle.fi/1-883909 -

...
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmari_Juutilainen -
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Hans_Wind -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Topicin verbi 'saa' tulee muuttaa aikamuodoltaan imperfektiksi - 'sai' ;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Millä tavalla se väyryspiriste mielestäsi ilmeni? Vilahti kerran tungoksessa, siinä kaikki.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olitko mukana Linnassa havainnoimassa tilannetta? ;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #99

Sinähän niin otsikoit: "Suomi 100 sai väyryspiristettä Linnan juhliin!", joten millä tavalla se ilmeni?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #101

Linnassa olleet tietävät asian erinomaisesti ... :) Paavo oli useissa keskusteluissa aivan keskiössä!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #103

Keskusteluissa vaimonsa kanssa?:)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #104

Olisi harkitsematonta tehdä tähän henkilöluetteloa - Linnan juhlat on itseasiassa yksityistilaisuus, jossa tietyillä medioilla oli kohtelias oikeus osallistua ;)

...
Tosin näkisin sen olevan avoin kaikin osin koko kansalle - edes television välityksellä, mutta media tekee omaa manipulaatiota siitä mitä se laskee eetteriin!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Topicin sinällään päätettyyn toiseen pääaiheeseen eli itse Suomi 100 historiaan, tuli tänään IS-mediasta ulos kaksi merkittävää kirjoitusta:

1.
... Näinkö rintamatilanteitakin tuodaan lähemmäksi todellisuutta, ja tähän saakka ehkä liioitellut tapahtumakuvaukset saavat totuudellisemman kuvan. Poliittisella puolella jo Talvisodan pakonomaisuus on jo noussut keskustelukeskiöön

~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005480353.html -

"JR 34:n 6. komppaniassa ei kaikki mennyt ihan niin kuin kerrottiin – mitä Simo Häyhän ja Marokon kauhun yksikössä todella tapahtui?
Julkaistu: 7.12. 6:08 ... "

...
2.
... Tuomas Gerdt - viimeinen elossa oleva Mannerheim ristinritari. Muisteli sen tärkeimmän asian. Sota oli päättynyt ja vihollisesta oli tullut entinen vihollinen. Gerdtiin liittyy tarina jo rauhan ajalta, hänen ollessaan Oy Wilh. Schauman Ab' n palveluksessa, tähän palaamme myöhemmin

~ https://www.is.fi/suomi100/art-2000005478981.html -

"Kun sota päättyi, suomalaiset lauloivat rajalla isänmaallisen laulun Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdtin johdolla – ja entinen vihollinen teki kunniaa
Julkaistu: 6.12. 15:29 , Päivitetty: 6.12. 16:56 ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Syntyi erinomainen ketju ;) Ketju todistaa hienosti, että vaalit kaipasivat Paavoa mukaan, kunhan nyt ensin odotamme tarkistuslaskennan - korttikeräystä on syytä jatkaa voimakkaasti!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Paavo pesi hienosti ala-arvoisesti toimineen "tähtitoimittaja" IS-Timo Haapalan Sanomatalon presidenttimessuilla. Kuka katsoi kuunnellen toimittajan työskentelyn puolihysteerisine naurahduksineen, arvaa Paavon saavan heti avauksestaan paljon ääniä, sillä Suomen kansa ei pidä parjaamisesta ja aiheettomasta riekkumisesta, varsinkaan iltapäivälehtitoimittajalta. Täysi tuki Väyrysen kampanjalle! Kiintoisaa oli myös se, että tänään 35000 kansalaista valitsi presidentti Urho Kekkosen merkittävimmäksi presidentiksemme. Kekkonen loi ilmiön suomalainen puolueettomuus ja saavutti itsenäisyyden huippumme vuonna 1975. Uskon vakaasti, että Paavo on Urhon jalanjäljillä, kun uusi vuosisata on nyt näin Väyrysen presidenttikampanjalla avattu!

...
~ https://www.is.fi/presidentinvaalit2018/art-200000... -

"Paavo Väyrynen keräsi jättiyleisön ensimmäiseen tenttiinsä – löi heti tiskiin kovan väitteen Sauli Niinistön ajamasta linjasta ... "

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset