Mitä meiltä on salattu Nato – Isäntämaa pöytäkirjasta?
Meillä käydään nyt presidentinvaaleja – kamppailuasetelma on kiintoisa. On istuva presidentti, joka on osallinen niin EMU-kiemuroissa |1 kuin myös otsikon Nato-Isäntämaassa |2.
Toisaalta presidenttikamppailussa on istuvan vastustajana ja ainoana todellisena vaihtoehtona, muutokselle – Suomen kokenein ulkopolitiikan ammattilainen – europarlamentaarikko Paavo Väyrynen |3.
Paavo on nostanut kissan kuumalle pöydälle ja nyt tassuja polttelee. Nykyinen presidentti Sauli Niinistö ¤ pyrkii toiselle kaudelleen ”mielipidetiedustelujen kuninkaana” |4 ja tietäen, että Paavo on säätänyt pöydän niin kuumalle, että presidentinkin tassuja polttelee – oikeasti.
Nato – Isäntämaa [MoU] pöytäkirja on myös kuuma peruna,
… sillä Suomi vietiin siihen ohittaen eduskunnan käsittely – toisin kuin Ruotsissa |5, jossa valtiopäivät otti allekirjoituksen jälkeen aikalisän ja siirsi kyseisen sopimuksen myöhempään ratifiointiin, jota siis meillä ei tehty.
…
|5 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8709498 –
|5 ~ http://natoutredningen.se/ –
Salattiinko eduskunnaltamme jotain, salattiinko kansakunnaltamme jotain – on nyt ajankohtaista, sillä tuo pöytäkirja on vaarallinen mahdollisuus täällä idän ja lännen vedenjakajalla |6.
Kansakunnallemme ei ole kerrottu kaikkea ja nyt on aika saada totuus kaikille tiedoksi!
Ruotsi oli puuhaamassa aktiivina maailmalle YK:n kautta ICAN – ydinaseiden täyskieltoa |7. Suomi ei ollut valmistelussa mukana, miksi – kysytään. Syy saattaa olla yksinkertainen, sillä Suomen Puolustusvoimien komentajan – kenraali Jarmo Lindbergin allekirjoittamassa Nato – Isäntämaa pöytäkirjassa* ei ole mainintaa ydinaseiden tuontikiellosta Suomeen. Suomi ei halunnut näin riskeerata Naton kanssa tekemäänsä sopimusta!
…
Ruotsalaiset ottaessaan aikalisän kyseisen, suunnilleen vastaavan pöytäkirjan ratifioinnille – nostivat pohdittavaksi juuri tuon ydinaseettomuuden, siispä ruotsalaiset lisäsivät sopimukseensa, joksi he kutsuvat omaa pöytäkirjaansa, kaksi selvää varaumaa – paperille ja ehdoksi ratifioinnille.
Varaumat, jotka ruotsalaiset asettivat ratifioinnin ehdoksi
Lopullinen ratifioitu sopimus pitää sisällään selvän tiedon kuka ja mikä kutsuu Nato/US -sotajoukot Ruotsiin – maan hallitus (?), lopulta. Toinen selvä varauma oli ydinaseiden tuontikielto Ruotsiin – koska se on säädetty ruotsalaisten lakiin.
Suomessa kumpaakaan varaumaa ei ole määritetty Nato – isäntämaa pöytäkirjaan, kukaan vastuupoliitikko ei ole ainakaan vielä kertonut tuota kutsumenettelyä – tai sitten nyt sellainen voi ilmoittautua, joka kokee tietävänsä.
Samalla poliitikot, jotka tietävät, voisivat kertoa kansalle millainen yhdiste on pöytäkirjan ja ICAN sopimuksen allekirjoittamattomuuden välillä. Oliko niin, että allekirjoitettu Nato MoU sopimuspaperi esti liittymisen YK:n ICAN ydinkieltosopimukseen?
Ruotsalaiset ottivat ICAN lopulliseen allekirjoittamiseen taas aikalisän – he halusivat selvityttää miten amerikkalaiset suhtautuvat, jos allkekirjoitetaan ja toisaalta miten se peilautuu Ruotsin lakiin, joka estää ydinaseiden tuonnin Ruotsin valtion alueelle. Amerikkalaiset ovat puoliuhkailleet haitallisilla seurauksilla, jos Ruotsi allekirjoittaa ICAN-sopimuksen!
Entä me suomalaiset?
Käyttikö Yhdysvallat hyväkseen Nato – Isäntämaa pöytäkirjaa, kun tulivat itsensä kutsuen Kuopion Rissalaan F-15C ilmataistelusotaharjoituksiin |8 – lennoille jopa kohti itää – yhdessä suomalaisten rynnäköintiinkin kelvollisten Hornettien kanssa – aivan kuin ärsyttääkseen idän karhua – Venäjää.
Miten oli muun muassa amerikkalaisten maihinnousuharjoitukset Hankoon |9, ollen ensimmäiset sitten saksalaisten 1918 todellisen maihinnousun jälkeen – näinkö tässäkin jo hyödynnettiin Nato – Isäntämaa pöytäkirjan klausuuleja.
Paavo Väyrynen – kohti uutta suomi-vuosisataa!
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247534-paavo-vayrynen-avasi-uuden-suomalaisen-vuosisadan – ] [US_P 107]
Olisiko mahdollista, että kansalaistoiminta ja -aktiivisuus selvittäisivät nyt tarkasti mitä merkitsivät/ merkitsevät niin suomalaisille kuin ruotsalaisille nämä Nato – Isäntämaa sopimukset?
Voimmeko löytää alkuperäiset ruotsalaiset, ennen ja jälkeen, ratifioinnin sopimuspaperit? Voisimmeko löytää tarkat selvitykset kutsumenettelyistä – niin Ruotsin kuin Suomenkin osalta.
Entä vielä ydinaseet, jotka Nato/US mahdollisesti haluaisi tuoda niin Ruotsiin kuin Suomeen – matkalla itään. Mitä muuta noilla ydinaseilla tehtäisiinkään, onhan Kuolan niemimaa aivan suomalaisten vieressä – vai olisiko toisinto Kuuban ohjuskriisille – jo tiedossa?
…
|* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantamaa-mou-poytakirja.html –
…
Viitenumerot tekstistä:
|1 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247657-vayrysen-kiusalliset-esillenostot-emu-ja-nato-isantamaa – [US_P 63]
|2 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247904-eduskunnan-ohi-nato-isantamaa-sopimukseen – [US_P 12]
|3 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244716-paavo-vayrynen-tasapainottaa-suomen-idan-ja-lannen-valiin – [US_P 234]
|4 ~ https://demokraatti.fi/ylen-gallup-sauli-niiniston-kannatus-nyt-80-haaviston-kannatus-tippunut/ –
|5 ~ https://www.aftonbladet.se/nyheter/article22885175.ab –
|8 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/04/olemmeko-jo-nato-sotakoneen-etuvartio.html –
|9 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8687647 –
.
|¤ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/08/presidentti-sauli-niinisto-idan-ja.html –
…
EKSTRA
Elämmeko tänään 2017 jo toisintoa surullisen osaamattomasta ulko- ja turvallisuuspolitiikan vuodesta 1939 – ennen Talvisodan alkua? – *** .
.
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU T 24 BL BL BL FB FB FB BLOG 158979
DOC Nato_isantamaa_28122017.doc – OpenOffice Writer
PVM 28122017
617_6062
Minua kiinnostaisi ennemmin tietää mitä niin Suomelle kiusallista oli Putinin lähettämässä viestissä itsenäisyytemme satavuotisjuhlan alla, että viestiä ei ole julkaistu kuin osin.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomainen huomio! Kiinnostaa muitakin – ja paljon …
Väite Kremlistä kertoo, että Putinin Onnittelukirje sisälsi arvokkaan dokumentin vuodelta 1939 – saa nähdä kokeeko Presidentin kanslia tarpeelliseski julkistaa kirjeen ja erityisesti sen merkittävän osion – liitteen, jonka arvaan olleen yllättävä tarkennus Talvisodan alun syihin – Kremlin Stalin K-arksitoista -valistunut arvaus 😉
…
Keskustelu alkakoot – olen myöskin liki varma, että 4.1.2018 saadaan jotain historiatietoa, jotain kanavaa pitkin – sillä tuolloin tUlee täyteen 100 vuotta siitä virallisesta ja ensimmäisestä itsenäisyystunnustuksesta – Neuvosto-venäjältä!
…
Tähän kohtaan suosittelen ERkki Räikkösen kirjan – Svinhufvud ja Itsenäisyyssenaatti —
~ https://www.finlandiakirja.fi/fi/erkki-raikkonen-s… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjähän on jo myöntänyt Mainilan laukaukset tekosyyksi hyökätä Suomeen. Mitä paljastettavaa heillä vielä voisi olla?
Ilmoita asiaton viesti
Mainila ja Talvisodan hyökkääjä on kirkaasti ollut selvä jo vuosikymmenet. Nyt on kysymys Talvisodan aatosta – alaken herra Jartsevin rtulosta Suomeen – Stalinin henkilökohtaisena lähettiläänä – pyrki presidentin puheille jo 1938 – myöhemmin protokollasa ulkoministeri Eljas Erkko esti tämän – loppu onkin historiaa … paitsi uusin tieto, jossa Stalin sai tiedon 15.11.1939, että Suomi on luovuttanut Leningradin puolustusvyöhykkeen ilmavakoilukuvansa Saksan kolmannelle valtakunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin NL tarvitsi Mainilan laukauksia? Minusta tuollainen toiminta ei vaikuta kovin rehelliseltä, joten onko jokin syy uskoa, että NL hyökkäys olisi ollut suomalaisten vika. Sinuna etsisin syyllistä talvisotaan rajan itäpuolelta.
Ilmoita asiaton viesti
Yllättävän perustelun ja syyn Mainilan laukauksille on esittänyt Antti Hietalahti kirjassaan ’Talvisodan salainen strategia’ — suosittelen lukemaan:
…
~ https://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Antti… –
.
”Kova kirjaväite: Suomi olisi voinut välttää talvisodan … ” -IS Otsikko
~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001257114.html –
…
Yleistietona kannattaa perehtyä saksalaiseen ”Mitteleuropa” aatteeseen!
Ilmoita asiaton viesti
Joillakin suomalaisilla on tarve tai jokin syy todistaa Suomi syylliseksi talvisotaan. Venäläiset valehtelivat Mainilasta, en tiedä miksi heihin ja heidän arkistoihinsa pitäisi uskoa missään muussakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Antaa historian – todellisen ja tyhjentävän historian kertoa … kuten todettua jo kauan sitten, olemme tienneet oman osuutemme tarkasti – siihen saakka, kun se on haluttu kertoa.
Nyt on sitten vuorossa se sodan toinen osapuoli, joka käsittää tiedollisesti noin puolta asioista, ja tunnettua on ollut, että Kreml on ollut kitsas arkistojensa myötä – nyt jopa Stalin K-arkistot ovat osin auenneet ja aukeavat lisää …
Ilmoita asiaton viesti
Asiallisesti ottaen Stalinin arkistot voivat kertoa miksi hän päätti NL hyökkäyksestä Suomeen, mutta syyllinen sotaan on hyökkääjä eli Stalin ja Neuvostoliitto. Ei Eljas Erkko eikä Suomen hallitus tai heitä äänestäneet kansalaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Mihin logiikkaan viittaat tuolla väitteelläsi?
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen lukemaan J.K. Paasikiven kirjan ”Toimintani Moskovassa ja Suomessa 1939 – 41”. Se on kattava katsaus siitä, mitä Stalin halusi Suomelta. Stalin halusi Suomesta puskurivyöhykkeen Saksaa vastaan ja saikin sen osittain, joskaan ei ihan tavoitteittensa mukaisesti.
Kun sitten Saksa hyökkäsi NL:a vastaan, nuo Suomen Talvisodan jälkeen luovuttamat alueet menivät muutamassa kuukaudessa. Kannattiko Stalinin tapattaa kymmeniä tuhansia neuvostoliittolaisia Suomelta halutuiden puskurivyöhykkeiden saamiseksi kun ne heti kohta sitten menetettiin ? Puhumattakaan niistä tappioista jotka Talvisodassa aiheutui hyökkääjän toimista suomalaiselle yhteiskunnalle. Niistähän joutui hyökkäyksen kohteena ollut kansakunta nuolemaan itse haavansa.
Että itänaapuri käyttää ohi diplomaattisen protokollan kakkosluokan vietinviejää, lienee sitä itämaista diplomaattista kulttuuria. Viimeksihän se nähtiin kun ulkoministeri Lavrov , muutama päivä ennen TP Niinistö Venäjän vierailua, kutsui , ei suomalaista kollegaansa, vaan suomalaisen kansanedustajan viestin viejäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Stalin halusi tietyt maa-alueet – maanvaihtona. MR-sopimus antoi NL’ lle ”oikeuden” Saksan näkökulmasta vain noihin piirrettyihin maanvaihtokauppoihin, jotka esiteltiin Moskovan neuvotteluissa syksyllä suomalaisille – aiheesta tarkka tieto Kremlin Stalin arkistoista … pöytäkirja venäläisten sisäisistä neuvotteluista tavoitteiksi neuvotteluille suomalaisten kanssa … dokumentti löytyy suomalaisten tekemästä kirjasta tältä vuodelta …
Ilmoita asiaton viesti
***
–
1
KESKIVIIKKONA, JOULUKUUTA 31, 2014
Miltä tämän päivän erkkolaisuus näyttää idän suuntaan?
(Helsingin Sanomat julkaisi Vierailijapalstallaan UPI-FIIA´n vanhemman tutkijan Charly Salonius-Pasternak´in hämmentävän mielipidekirjoituksen markkinoituna asiantuntija-artikkelina ~ http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-141982271681… – [Ilta-Sanomat])
[ … Ukrainan 0] myötä olemme saaneet informaatiosodan myös kotikonnuillemme, jopa valtamediamme torvet soiden rummuttaa Venäjä uhkaa 1] – monin kirjoituksin ja lööpittelyllä varsinkin konsernin iltapäivälehdistössä. Maamme ulkopoliittisen johdon on pitänyt juttuihin puuttua; MPKK – evl. Torsti Siren 2], kokoomustrion kansakunnan ohikävely 3] Nato-kysymyksessä ja nyt tämä UPI-FIIA mielipideheitto … ]
Maamme ulkopoliittinen johto on hoitanut diplomaattisella keskitiellä ja herkällä kädellä erityistä idänsuhdettamme 4], ollaan oltu suoraan yhteydessä Venäjän presidentti Vladimir Putiin 5] – viimeeksi puhelimitse aivan tässä Joulukuun lopulla.
Olemme kansakuntamme suusta omaksuneet EU-joustavoitetun sveitsittymisen linjat 6] – valtiona, joka miltei ainoana natottomana maana voi olla kiristyneen idän ja lännen väliselvittelyjen selvitysmiehenä – olemmehan niin idästä kuin lännestä 7] ja maamme sijaitsee muutoinkin lännen ja idän vedenjakajalla.
Ulkopoliittinen intituutti
UPI-FIIA on kunnostautunut aktiiviseksi venäläisyyden arvioitsijaksi heidän amerikkalaisuusidentiteetin osaajan nimissä – johtaja Mika Aaltola 8] on heitellyt keveitäkin mielipiteita Ukrainasta, Ukrainan kriisistä kuin muustakin kiristyneestä tilanteesta – laajentaen sen ulommaksi kuin Kremlkään sen osaa mieltää.
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/milta-taman-… –
.
.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentti 5:ssa on kirjoitusvirheitä – ei anna korjata itse kommenttiin – siis tässä uudelleen koko kommentti (5):
Mainila ja Talvisodan hyökkääjä on kirkaasti ollut selvä jo vuosikymmenet. Nyt on kysymys Talvisodan aatosta – alkaen herra Jartsevin tulosta Suomeen – Stalinin henkilökohtaisena lähettiläänä – pyrki presidentin puheille jo 1938 – myöhemmin protokollassa ulkoministeri Eljas Erkko esti tämän – loppu onkin historiaa … paitsi uusin tieto, jossa Stalin sai tiedon jo 15.11.1939, että Suomi on luovuttanut Leningradin puolustusvyöhykkeen Blenheim-ilmavakoilukuvansa Saksan kolmannelle valtakunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Suureksi ongelmaksi kansalaisillemme muodostuu se, ettei valtamediaamm,e puhumattakaan puoluemediasta – emme voi antaa luottamusta (täysin) oikeasta tiedosta – entä tämä, olkoot esimerkki:
” … Asiantuntijan mukaan saksalaislehden kohu-uutisen väitteet Venäjän sotaharjoituksesta eivät pidä kutiaan.
Venäjän syyskuun Zapad (Länsi) -suursotaharjoitusta tarkkaan seurannut Venäjän asevoimien asiantuntija Michael Kofman kiistää saksalaisen Bild-lehden Suomessakin laajaa mediahuomiota herättäneen uutisen väitteet. Jutussa muun muassa väitettiin, että Venäjä olisi harjoitellut invaasiota Baltian maihin, Puolaan, Suomeen ja Ruotsiin sekä Saksan pommittamista. Saksalaislehden juttu perustui kahteen nimettömään ”länsimaiseen tiedustelulähteeseen”.
CNA:n ja Wilson Centerin tutkija Kofman arvioi Bildin uutisen väitteitä Venäjän asevoimiin keskittyvässä Russian Military Analysis -blogissaan. Kirjoitus on julkaistu kokonaisuudessaan myös Viron yleisradion sivuilla. Kirjoituksessaan Kofman käy läpi, miksi monet saksalaisuutisen väitteistä ovat täysin epäuskottavia sekä antaa myös lyhyen selvityksen siitä, kuinka Venäjän suurharjoitus oikeasti eteni.
– Tästä harjoituksesta voi saada tärkeitä oppitunteja, mutta kuten aina, sensaatioväitteet sotkevat asioita ja johtavat säännöllisesti siihen, että ihmiset oppivat asioita, jotka eivät ole totta, Kofman kirjoittaa.
Vaihtoehtoista historiaa
Michael Kofman kuvaa saksalaisjuttua silkaksi kuvitelmaksi ja ”vaihtoehtoiseksi historiaksi”. …
~ https://www.verkkouutiset.fi/eiko-venaja-harjoitel… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Isäntämaasopimus on erinomainen hidaste putininille,,siis hidaste,ei este kun alkaa vyöryttää tankkeja kohti helsinkiä,,!
Nato olisi este,mutta vasemmistopropaganda on jyllännyt asiassa viimeiset 30v,isänmaan tappioksi !
Ilmoita asiaton viesti
Mitä on tankkien osalta tapahtunut viimeisen 70 vuoden aikana?
Ilmoita asiaton viesti
suomen jälkeen esim.ddr,unkari,tsekkoslovakia,afganistan,baltian maat(ennenkuin luopui),,georgia,,nyt syyria,,tsetsenia edelleen,,ja lista jatkuu loputtomiin !
Ilmoita asiaton viesti
Georgia aloitti itse sotansa Venäjää vastaan … Syyriaan ja Afganistaniin venäläiset kutsuttiin … miten tankin möyrisivät muinoisessa DDR’ ssä?
…
Oletko tutkaillut tätä?
~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen kansa on jyllännyt viimeiset yli 10 vuotta Natoa vastaan ja aina kaikissa tutkimuksissa yli 50 prosentin väkevällä voimalla 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Höpöhöpö. Ylivoimainen enemmistö kannattaa Nato-optiota, jota valtiojohtokin kannattaa.
Ilmoita asiaton viesti
Katso topicin kuva numero viisi (5) … lisään sen kohta 🙂
…
” … HS julkaisi [1 jälleen itseään toistavan tutkimustuloksen suomalaisten Natoon liittymisen mahdottomuudesta – kansalaisemme jyrähtivät kirkkaasti ymmärtäen Naton vaarallisuuden meille, täällä idän ja lännen vedenjakajalla – 59 prosenttia kansastamme sanoi täyden ei Natolle – näin on tapahtunut jo yli 10 vuotta peräkkäin.
Me ymmärrämme erityisen hyvin erikoisen asemamme – olemme presidentti Sauli Niinistön viitoittamalla sotilaallisesti liittoutumattoman välittäjän tiellä. Suomea tarvitaan välittäjäksi idän ja lännen välisiin kriiseihin ja ehkä kiihtyviin konflikteihin.
USA Naton sotilasjohtajana sotii jatkuvasti – nytkin sotarummut pärisevät uhmakkaasti Korean niemimaalla … Pohjois-Koreasta viestitettiin meille jo toukokuussa 2017 verhotusti roolia korealaisten väliseen kriisiin välittäjäksi [2, jota ulkoisena sotavaltiona US vielä väkevästi kärjistää —
Suomalaiset ymmärtävät erinomaisesti, että US on aina Naton sotilasjohtaja, kuten senkin, että US käy lähes toivotonta natosotaa Afganistanissa, alkaen 2001 – sen ollen jo pidempi kuin verisen Vietnamin sodan. Miksi me suomalaiset olemme Afganistanissa? [3 Miksi olemme Irakissa? [4
Suomalaiset antavat väkevän varoituksen natopoliitikoillemme –
… lopettakaa se Natoon jenkaaminen; emme halua olla Naton taistelualusta ja sen etuvartio itään. Me emme yksinkertaisesti halua olla Naton sodissa – josta hyvänä esimerkkinä löytyy US/Nato-operaation hyökkäys YK-jäsenvaltioon – Serbiaan, Kosovon sotana.
Helsingin Sanomien jutussa tutkija suunnilleen räkäisee kansakuntamme silmille!
Annetaan ymmärtää, ettemme oikein ymmärrä vähemmistöpolitikkojemme natojenkausta, kun se tiukkaakin tiukempien kokoomuskoppalakkisten myötä olisi viemässä kansakuntaamme suoraan Natoon, jopa ohi kansanäänestyksen.
Meillä on yksi poliitikko – mahdollinen presidentinvaaliehdokas Paavo Väyrynen, meppi ja toiseksi kokenein ulkoministerivuosiltaan – Paavo on kirkkaasti Natoa vastaan, sillä Väyrynen on ulko- ja turvallisuuspolitiikkamme tasapainottaja. Emme kumartele itään, emme länteen ja pysymme erossa lännen sotaliitosta – Natosta.
Helsingin Sanomat on natouskovaisin media Suomessa ja koettaa monin keinoin kaulita, hiertää ja harjata kansakuntaamme Natoon – onnistumatta. Rankin natottaja on HS-toimittaja Kari Huhta, joka peri manttelin edesmenneeltä tähtitoimittaja Olli Kiviseltä, joka itse omin sanoin kertoi kääntäneen aiemman vastaavan päätoimittajan Janne Virkkusen pään natopyörälle!
Nyt Huhta operoi West trolling -manipuloinnilla [5 kansaamme kohtalokkaaseen suuntaan. Onneksemme suomalaiset ymmärtävät Huhdan työn olevan turhaa huuhailua – (anteeksi vähättelevä sanonta) … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/11/kansakunta-j… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Kun kysytään vain kyllä tai ei, ei saada todellista kantaa Natojäsenyyteen.
Miten arvioisit prosenttien jakautuvan, jos kyselyn vastausvaihtoehdot olisivat:
1. En kannata Natojäsenyyden hakemista, vaikka tilanne muuttuisi kriittiseksi.
2. Kannatan Natojäsenyyden hakemista, jos tilanne muuttuu kriittiseksi. (= Nato-optio)
3. Kannatan Natojäsenyyden hakemista, ennen kuin tilanne muuttuu kriittiseksi.
4. EOS
Oma ehdotukseni on
1. 20
2. 50
3. 20
4. 10
Ilmoita asiaton viesti
Voimme toki jossitella kaikenlaista – mutta kansalaisten havaintokykyinen enemmistö on huomannut, että elämme jo yli 70 vuottaan – rauhassa, idän karhun kopeloimatta Suomi neitoa – käsikin saataisiin takaisin, jos osaisimme huippudiplomatian! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Mielipidetiedusteluissa vastausvaihtoehdot ovat vain Kyllä, Ei, EOS, jolloin n. 60% kansasta on vastannut EI.
Näin kysyttäessä ei mielestäni saada esiin todellista kantaa Natojäsenyyteen. Olen melko varma, että suurin osa ”ei vastauksen” antajista on kuitenkin samaa mieltä kuin presidentti Niinistö. Niinistö on ilmoittanut, että kuulumme länteen ja käytämme Nato-optiota jos tilanne muuttuu kriittiseksi. Miksi Nato-optio-Niinistö muuten nauttisi n.70 prosentin kannatusta jos hänen mielipidettään Natosta ei hyväksyttäisi.
Eikö sinulla ole käsitystä prosenttiluvuista kommentissa #66? Sano vaan reilusti jos et halua vastata.
Ilmoita asiaton viesti
Mielipidetiedustelut ovat yksiselitteiset – jo yli 10 vuoden ajalta.
…
Olemme idän ja lännen vedenjakajalla.
.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaukset ovat yksiselitteisiä vain vastaushetkellä, siis ei juuri nyt, tänään. Huomisesta ei kysytäkään.
Olet siis sitä mieltä, että kansa on eri mieltä Natosta kuin Sauli Niinistö? Miten selität Niinistön kansansuosion?
Idän ja Lännen välinen vedenjakaja (kulttuuriero) on todella olemassa ja me olemme Niinistönkin mukaan sen jakajan länsipuolella, siitä ei ole mitään epäselvyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö salaa natokantansa – ei uskalla toimia ajatuksensa mukaan, koska kansa on kovasti vastaan.
Kirjasta ”Länsimaiden tuho” -prof. Timo Vihavainen – Otava 2009 saa sivulta 177 alkaen hyvän kuvan tästä vedenjakajalla olosta.
Ilmoita asiaton viesti
Niinistön kanta Natoon on selvinnyt ”Nato-option” kautta, jota hän pitää tärkeänä; ”minä pidän sitä, että me säilytämme tuon mahdollisuuden, koska se jo sinänsä on meille väline”.
Niinistön kanta on mielestäni kohdan 2 mukainen. Miten itse kuvittelisit mielipiteiden jakautuvan, jos Natosta kysyttäisiin näin
1.En kannata Natojäsenyyden hakemista, vaikka tilanne muuttuisi kriittiseksi.
2.Kannatan Natojäsenyyden hakemista, jos tilanne muuttuu kriittiseksi. (= Nato-optio)
3.Kannatan Natojäsenyyden hakemista, ennen kuin tilanne muuttuu kriittiseksi.
4.EOS
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö on tältä osin vastakkainasettelija …
.
PERJANTAINA, JOULUKUUTA 15, 2017
Sauli Niinistö voi olla vastakkainasettelija
.
” … Selite kuuluu, ettei presidenttiehdokkaat osaa päättää mihin leiriin kuuluvat!
Kirjoitetaan, ettei päättäjät osaa tehdä ratkaisua Natosta, siksi kansalaisten epävarmuus 30 prosentin voimalla häilyy tietämättömyydessä – ollako Nato vai ei [5.
Presidenttiehdokkaiden osalta Paavo Väyrynen on kirkas, kansan ymmärtämä ja selkokielinen. Paavo osaa sanoa tyhjentävästi asetelman – Emme liity Natoon, emme halua asetella Suomea vastakkainasetteluun – edes vihjailevalla päättämättömyydellä Natosta.
Istuva presidentti Sauli Niinistö empii – Sauli halunnee asettaa ”puoliuhkauksen” itään – Venäjälle: ”Jos alatte meille ryppyilemään, me liitymme heti Natoon – jos taas olette meille kilttejä – emme käytä sököpelin kääntökorttia – natojäsenyyskorttia”…! [6 [… edellinen sitaattilause ja ilmaus on vahvasti kansanomaistettu – ei ilkeydellä, vaan hymyillen, jotta merkitys aukeaa jokaiselle äänestäjälle … ] … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/12/sauli-niinis… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Tulkitsen niin, että pidät mielipidetiedustustelujen tulosta yksiselitteisenä niin, että n.60% vastaajista eivät halua Suomen hakevan Natojäsenyyttä siinäkään tapauksessa, että tilanne muuttuu kriittiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Pidän oleellisena kansan tietämää yli 70 vuoden rauhan jaksoa täällä idän ja lännen vedenjakajalla – ja sitä, ettei kannata uhota toisen ydinasesuurvallan välittömässä läheisyydessä. Kansa komppaa tätä yli 50 proesentin voimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Et siis pysty sanomaan suoraan omaa mielipidettäsi. Ei tarvitse, luulet siis, että kansalaisten enemmistö ei missään olosuhteissa halua Suomen liittyvän Natoon.
Ilmoita asiaton viesti
Voidaanhan erilaisia kysymyksiä, jopa tyhjiä mihinkään kuulumattomia esitellä – oleellista on pysyttäytyä tässä siihen tutkimustietoon, joka on käytettävissä. Tässä se on kansakuntamme voimakas yli 50 prosentin natovastustus täysin ymmärrettävin syin.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on mielipidemittauksen tuloksen tulkinnasta, mutta se on tullut selväksi, ettet halua sitä tulkita, joten se siitä.
Ilmoita asiaton viesti
En tee mielikuvitukseen perustuvia tulkintoja – tulkitsen toteutettua mielipidemittausta, jossa kansakuntamme enemmistö yli 50 prosentin väkevyydellä sanoo Natolle – Kiitos ei 😉
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset kannattavat Natoa, mutta vastustavat liittymistä, koska käsitykset ovat Kekkosen ajalta ja kuvitelmana enemmistöllä on, että Suomi hyötyy jotain extraa, olemalla ulkopuolella.
Suomi ei ole puolueeton maa. Suomi on osa länttä ja alihankkijan asemassa Naton rakenteissa ilman jäsenyyden tuomia hyötyjä, mahdollisuutta olla tekemässä päätöksiä ja jäsenyyden antamia turvatakuita. Toisin sanoen Suomi on jo viholliskohde Venäjälle siinä määrin kuin voi olla.
Suomessa on jo Naton toimintaa, eikä niitä toimintoja ehditä siirtämään täältä pois, jos Venäjä ilmoittaa aloittaneensa sodan Natoa vastaan seurauksena Valko-Venäjän liittymisestä Natoon.
Miksi meillä sitten on Naton toimintaa maaperällä, johtuu siitä ettemme ole Naton jäsen. Jos Suomi olisi Naton jäsen, ei tarvitsisi haalia sotiaallisen iskun kohteita tieten tahtoen.
Logiikka on nyt seuraava: 1) koska emme ole Naton jäsen -> 2) ulkopuolella olemme ensimmäinen iskun kohde Venäjälle -> 3) Suomi tarvitsee Naton toimintaa maaperälleen, varmistaaksemme sotilaallisen avun saamisen.
Ilmoita asiaton viesti
Naton jäsenenä olisimme juuri Naton taistelualusta itään, sillä Suomen itäraja on kiinni Venäjän tärkeimmissä kohteissa.
…
LAUANTAINA, TOUKOKUUTA 28, 2016
Suomea viedään vähittäin ujuttamalla Natoon
(Kansallinen Kokoomus tai ainakin puheenjohtajakandidaatti Elina Lepomäki ilmoitti nyt rehdisti ja suorin sanoin – Suomi Natoon jo lähivuosina |1. Kansanäänestys halutaan ohittaa synkimpien kokoomuskoppalakkisten osalta |2, asialla tiukasti natottavat: kansanedustajat Ilkka Kanerva, Ben Zyskowicz ja Pertti Salolainen ja eduskunnasta pudotettu Kimmo Sasi)
…
|1 Natoon ~ http://yle.fi/uutiset/lepomaki_suomi_voi_paattaa_n… –
|1 Suomi Natoon ~ http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kokoomus-veisi-… –
|1 Presidentti Niinistö toppuuttelee vikuroivia kokoomuslaisia ~ http://www.hs.fi/politiikka/a1464399735572 –
|2 Hyytävä Kokoomuksen äärilaita ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… –
[ … kansalainen Erkki ihmettelee voimallisesti miten pieni ja käytännössä noin 13 prosentin puolue (äänestysoikeutetuista) voi runnoa noin uhmakkaasti kansakuntaamme taistelualustan uhan alle, johon rajanaapurimme Venäjä on jo ilmoittanut Naton suurimmaksi uhakseen …
… kansalainen Liisa oivalsi, että Kokoomuksen on lisättävä nykyistä noin 17 prosentin kannatustaan Naton kannattajilla, joita on noin kymmenen vuoden mittausjaksolla 17 – 27 prosenttia – nykyään noin 23 prosenttia, ja noissa olisivat he, jotka voisivat nostaa Kokoomuksen jälleen SDP’ n kantaan kannatusmittauksissa … ]
Suomi on elänyt yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa
Meillä oli parjattu YYA-sopimus, joka oli todellisuudessa taloudellinen ja sotilaallinen menestys. Edes YYA ei pakottanut meitä ajopuuksi ydinasevallan edessä – torjuimme ystävällisesti Neuvostoliiton halut tulla harjoittelemaan maahamme sotavoimillaan.
Nyt USA kutsututti itsensä kolmella aselajillaan – lähimmillään aivan Venäjän rajalla – F-15 taistelukoneet näyttämään yhdysvaltalaista voimaa. Emme kyenneet kieltäytymään, koska mitä ilmeisimmin allekirjoitettu Nato – Isäntämaa pöytäkirja |3 velvoitti meidät hyväksymään vierailupyynnön. YYA’ n aikana ei tarvinnut näin toimia.
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/suomea-vied… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Älä höpsi, kyllä se vaatii todella hyvää mielikuvitusta, että kirjoittaa Naton tarvitsevan Suomen aluetta esim. hyökkäykseen Muurmanskiin.
Ilmoita asiaton viesti
” … Nyt kansalaisten keskuudesta ilmestyi hyvin nopeasti toisenlainen fiktio –
(joka voi olla mahdollinen, ja on vain esimerkki – ei todennäköinen)
… käännettynä länteen. Esitettäköön se tässä jokaisen lukijan omaan harkintaan jäävä kertomus, mikä voisi myös olla mahdollista – tapahtumat alkavat kaukaan Suomen Lapista …
”Norjassa olevien natovarastojen aseistus päivitettiin nopeasti, lähetettiin amerikkalaiset Delta-erikoisyksiköt ja USA:n laivaston Atlanttin yksiköt siirrettiin jäämerellä ja amerikkaisten Predator miehittämättömät täsmälennokit reititettiin Venäjän Kuolan niemimaan sotilastukikohtiin – salamahyökkäystä varten.
Nato hyökkäsi Norja tukialueenaan Suomen Lapin läpi Kuolaan kahden syyn vuoksi – oli olemassa tieto, että venäläisten Bulava-ohjusaseistetut a] strategiset ydinsukellusveneet olivat latauksessa ja piti toimia nopeasti. Deltajoukot hyökkäsivät Pohjois-Suomen läpi Kuolaan tukenaan taisteluhelikopterit ja maataistelurynnäkkökoneet A-10 b] – oli tuhottava nuo ydinsukellusveneiden tukikohdat, Ala-Kurtti c] ja Muurmannin rata d], joka oli ymmärretty myöhemmän tärkeäksi syntyvän Koillisväylän ratajatkeeksi Pietariin ja Moskovaan.
Taistelu eteni ja Ala-Kurtissa Muurmannin radan suojeluun keskitetyt joukot eivät pärjänneet amerikkalaisten Delta-joukoille eikä maassivisille rynnäköinneille Norjan ja Rovaniemen kentältä – olihan pikapikaa käytetty uunituoretta Nato-isäntämaa [MoU] sopimusta e] hyväksi ja Rovaniemen sotilaskeskityksemme olivat otettu Naton haltuun.
Kun Delta-joukot pääsivät rankkojen taistelujen jälkeen Kuolan ydinsukellusveneiden tukikohtiin – huomattiin, että ”tankkauksista/latauksista” nousseet savu- ja höyrypilvet johtuivatkin Kärcher -painepesureista, kun venäläiset eivät itse moisia pesureita osanneet valmistaa. Sukellusveneitä oli pesty Jäämeren rakkolevänöyhtästä tulevaa Isänmaallisen sodan vuosijuhlaa varten.
Mutta samalla huomattiin, että strategiset ”viimeisen iskun” ydinsukellusveneet olivat poissa – paikalla oli vain taktisia dieselveneitä – amerikkalaisten vakoilusatelliittien kameroiden zoomit olivat jumittuneet suurennosasentoon – oli syntynyt väärä tilannearvio).
Kunnes USA:n rannikolla havaittiin vesipärskeet nousevista Bulavoista, joita oli kolmessa Akula-luokan veneessä g] kaikkiaan 3 x 20, kussakin viisi ydinlatausta, ollen yhteensä 300 … aikaa ei enää ollut niiden torjuntaan. Kuumaa linjaa ei enää tarvittu – lopputulos oli selvä, maailma tuhotaan nyt 30 minuutissa, kun sadat mannertenväliset ydinohjukset nousevat siiliostaan ja liikkuvista tuliasemistaan,
mutta mitä ihmettä – noiden ensin lähetettyjen venäläisohjusten räjähdekärjet olivatkin täynnä lentolehtisiä, joissa luki:
”Tavaritsh – lopetaan tämän pelleily, ollaan kavereita ja keskitytään varsinaisiin maapallo-ongelmiin – ympäristön tuhoutumiseen h], ebolaan ja tasaisempaan maapalloresurssien jakoon”.” … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/06/milta-taman… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma kommentissa 180: ”En tee mielikuvitukseen perustuvia tulkintoja”.
Kaikki tässä perustuu, kuten hän itsekin toteaa, hyvin epätodennäköiseen skenaarioon.
Kun Luoma mielellään esittää täällä faktoja, odotan mielenkiinnolla hänen kertovan, kuinka Venäjän varustelumenot ovat kehittyneet Putinin kaudella ja mahtaako sillä kehityksellä olla mitään merkitystä ”vedenjakajan” länsipuolella?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän varustelumenot ovat noin kahdeksasosa amerikkalaisten vastaavasta.
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioiden_… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Suomen n.3% Venäjän puolustusbudjetista.
Ilmoita asiaton viesti
poisto
Ilmoita asiaton viesti
”olemme presidentti Sauli Niinistön viitoittamalla sotilaallisesti liittoutumattoman välittäjän tiellä”.
Ei Niinistö niin viitoita suuntaamme. Sait kaksi virhettä yhteen lauseeseen!
Kun ei ole kriisiä, sotilaalliseen liittoutumiseen ei ole välitöntä tarvetta. Kun ei ole kriisiä, välittäjääkään ei tarvita. Jos on kriisi Suomi on osapuoli eikä välittäjä.
Niinistö kannattaa Natoon liittymistä, jos tilanne muuttuu kriittiseksi. Niinistö puhuu Nato-optiosta ja juristina varmaan tietää, mitä optio tarkoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö ansaitsee myös kiitosta —
…
KESKIVIIKKONA, ELOKUUTA 23, 2017
Presidentti Sauli Niinistö – idän ja lännen välittäjä
Presidentti Sauli Niinistö sai kaipaamansa kutsun tai kutsututti taitavasti itsensä Valkoiseen taloon 1. – mediakiistellyn US presidentti Donald Trumpin pakeille. Tosiasia on se, että Trump tietää varmasti Niinistön tavanneen henkilökohtaisesti niin maailman suurimman talouden eli Kiinan presidentin Xi Jinping’ in ja maailman suurimman raaka-aineomistajan – Venäjän presidentin Vladimir Putinin. Molemmat ydinasesuurvaltojen johtajat kävivät henkilökohtaisesti Suomessa tapaamassa ennen kaikkea Niinistöä.
…
1 ~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170817220033301… –
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/08/presidentti-… –
…
Ilmoita asiaton viesti
”Isäntämaasopimus on erinomainen hidaste putininille,,siis hidaste,ei este kun alkaa vyöryttää tankkeja kohti helsinkiä,,!”
Juuri niin. Suomella on täysi oikeus pyytää USA:ta ja Natoa pommittamaan omaa maatamme. Ei siihen mitään sopimuksia tarvita, mutta hyvähän se on sopia käytännöistä.
Ilmoita asiaton viesti
Kansalaiset pidettiin täysin tietämättöminä ko. Nato – Isäntämaa pöytäkirjan kehittymisestä allekirjoituskuntoon – huippuna, ettei edes eduskunta sitä käsitellyt!
Ilmoita asiaton viesti
USAn armeija on aina tervetullut Suomeen. Aika moni tuntisi olonsa turvallisemmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en. USAn sotavoimat kuuluvat kotimaahansa puolustamaan sitä, eivät Suomeen. Jenkkien parveilu ympäri maailmaa parissa sadassa tukikohdassaan vain lisää kriisien määrää.
EUn on järjestettävä puolustuksensa itse. Yli 500 miljoonan varakkaalla populaatiolla ei ole mitään ongelmaa puolustaa EUn rajoja ketä tahansa vastaan. EUlla on kaksi ydinasevaltaa ja kyky tuottaa kaikki aseensa itse. On suorastaan vastuutonta ulkoistaa edes osa puolustuksesta USAlle.
EUn oma itsenäinen puolustus voi olla hyvin voimakas määrältään ja laadultaan eikä se silti vaikeuttaisi suhteita Venäjään kuten USAn hääriminen pitkin alueemme rajoja. Omien velvollisuuksien ulkoistaminen on velttoutta, joka on aina tullut lopulta kalliiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Muuten samaa mieltä, mutta Saksa tarvitsee ydinaseen. Britannian lähtö merkitsee, että liittovaltioistuvan Euroopan ainut ydinasevalta olisi välimerellinen Ranska. Sehän ei käy. Mutta miten tämä epäsymmetria ratkaistaan?0
Ilmoita asiaton viesti
Epäsymmetria ratkaistaan ottamalla Venäjä mukaan yhteiseurooppalaiseen puolustusjärjestelyyn – ilman Yhdysvaltoja.
Ilmoita asiaton viesti
Siis Brittiarmeija Suomeen kelpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa jo Talvisodan aikana – ei tullut, ei ollut aikomuskaan tulla … pidettiin yllä odotuksen luuloa – Suomessa.
Virhe syntyi, kun Suomi ei solminut Saksan kanssa hyökkäämättömyyssopimusta keväällä 1939.
…
Nyt ollaan menty ”merta edemmäksi kalaan” ja unohdettu hieno kiinalainen 1000-vuotta vanha sanonta: ”Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähelllä”! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi oli ystävä lähellä. Ystävän armeija tuli pyytämättä?
Ilmoita asiaton viesti
Totta – Talvisodan aloitti Neuvostoliitto, nyt koko ajan on ollut kysymys Talvisodan aaton hoitokyvystä – sen sijaan Jatkosodan aloitti Saksa-Suomi.
Ilmoita asiaton viesti
Myönnät viimein, että sodan aloitti NL. Talvisodan jälkeen oli aselepo ja välirauha ja sitten Jatkosota. Miksi puhutaan jatkosodasta? Minkä sodan jatkoa se oli mielestäsi? Kyllä NL käynnisti sen jatkonkin. Sota muuten käynnistyy sillä, kun vihollinen tunkeutuu rajan yli. Miksi väität, että Suomi käynnisti jatkosodan hyökkäämällä NL:n kimppuun vuonna 1941? Siitä ei ole minkäänlaista näyttöä. NL hyökkäys on dokumentoitu tarkasti. Neuvostoliitto aloitti pommituslennot Suomeen 22. kesäkuuta kello 06:05.
Ilmoita asiaton viesti
En ole koskaan kieltänyt, etteivät venäläiset olisi Talvisotaa aloittaneet – kysymys on ollut Talvisodan aatosta ja siitä, etteivät kykymme riittäneet ulko- ja turvallisuuspolitiikan hoitoon … nythän ollaan menossa samalla linjalle – kts topic!
Ilmoita asiaton viesti
”etteivät kykymme riittäneet ulko- ja turvallisuuspolitiikan hoitoon” ja siksi mielestäsi NL:n hyökkäys oli perusteltu.
Stalinin arkistot paljastavat, että Suomen valtaamisen suunnitelmat oli tehty jo maaliskuussa 1939.
”Ota meidät vastaan, Suomi-kaunotar” https://www.youtube.com/watch?v=XB2A0jgldSM
Sen jälkeen ”neuvottelut” olivat pelkkää teatteria. Tässä pelissä Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kyvyt eivät riittäneet.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä on syyn ja seurauksen laki – kausaliteetti. Tämä on vain faktista historiallista tarkastelua, ei arvioita hyvästä tai pahasta – eikä oikeasta ja väärästä – itse hyökkäyksen osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Meilläkin oli tarkat Suur-Suomi suunnitelmat 😉
Ilmoita asiaton viesti
KESKIVIIKKONA, TOUKOKUUTA 31, 2017
Yhteiseurooppalainen puolustus avaa eheän maanosan!
(Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on tehnyt suurimman palveluksen mitä eurooppalaisille voidaan tehdä. Trump avasi esiripun ja vastakkainasettelun dilemman Euroopassa, jossa ovat itä ja länsi aina kohdanneet |1)
Tunnetusti Eurooppa maanosana jatkuu aina Venäjän Uralille asti, jonne on yritetty monin eri tavoin viedä läntistä hegemoniaa, elämäntapaa ja habitusta – onnistumatta koskaan. Ei Ranskan Napoleon, ei Saksan Hitler – eikä suomalaisten korskea Uralille mennään korskeus – pieneltä vähemmistöltä, joka on karsastanut idän olemassaoloa – sitä olemassaoloa, joka loi meille puitteet itsenäistyä 1917 |2
Otamme tähän merkittävän uutisleikkeen linkkinä —
~ http://yle.fi/uutiset/3-9638138 – ,
Joka kertoo kehityskaaren, joka on vielä pimennossa, mutta yllättävässä realismissaan se tie, joka poistaa ikiaikaisen vastakkainasettelun sekä poistaa keskinäiseurooppalaisen vihollisuusajattelun. Eurooppa on läytämässä ikäänkuin varkain itsensä syvimmät geenit – yhtenäisen eurooppalaisen puolustuksen, jossa Saksa ja Venäjä ovat rauhan takuumiehinä.
Allekirjoittaneen kommentti tuohon yllämainittuun linkkiuutisointiin:
“… Pm. Juha Sipilä: ”Eurooppalainen puolustus”, aivan oikein – Sipiläkin on lukenut maantiedettä. Eurooppa jatkuu aina Uralille saakka ja tuolla matkalla sinne, ollaan kuljettu pitkä taival laajaa Venäjän maata. Venäläiset ovat mielellään muistuttaneet, että he ovat olleet usein turvapuskuri kauko-idän uhkia vastaan!
Nyt “yllättäen” USA on asettumassa maailmalla konfliktien yleishyökkääväksi” alkulähteeksi ja innokkaimmaksi sotijaksi. Miten Venäjän presidentti Vladimir Putin on hyödyntämässä tilanteen? On aivan selvää, että jokaisen valtion päämiehen on huolehdittava ensin omansa ja sitten muut – niin mekin, toivottavasti!
Suomen rooliajatus tässä ilmansuuntien massiivipelissä on ainoalaatuinen. Jo nykyinen istuva presidentti, joka nyt ottaa irtiottoa natoinnokkaaseen |* Kokoomukseen, on oivaltanut, että olemme idän ja lännen vedenjakajalla. Pr. Sauli Niinistö on oivaltanut välittäjäroolimme täältä lännen ja idän välimaastosta. Ainutlaatuinen turvallisuuspoliittinen oivallus; näin riisumme meille paljolti kuvitellut vihamieliset naapurit olemattomiin.
Ehkä Saksa läntisen Euroopan veturina on oivaltanut saman, kun he ovat nyt näin US presidentti Trumpin vierailun jälkeen historiaansa uudelleen tutkineet”
…
|* ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/12/koppalakkios… –
Mitä kirjoitimme joitain aikoja sitten, kun pohdittiin eurooppalaista rauhaa ja sen vihollista – vastakkainasettautumista, joka aikanaan synnytti muun muassa maailmanhistorian verisimmän yksittäissodan – Saksan Kolmannen valtakunnan hyökkäyksen |3 Operaatio Barabarossona Neuvostoliiton kimppuun 1941 – elintilan hakuna ja herrakansan protektoraattien kaipuuna alempiarvoisten ojentamiseksi ja jopa tuhoamiseksi —
237 lukijakommenttia linkin ~ http://www.hollilla.com/reader.php?action=thread&t… – alta aiheesta “ Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa – yhdessä” – ORIG 15.03.2014 IL/Keskustelut
…
|3 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/06/eurooppa-raj… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Yhdyn Hämäläisen kantaan siltä osin, että en minäkään halua tänne NATOn joukkoja, en ydinaseilla enkä ilman niitä.
Muilta osin olen Hämäläisen kanssa eri mieltä. En halua tänne EU:nkaan joukkojakaan enkä meidän joukkojamme sen armeijaan.
Meidän turvallisuutemme olisi parhaimmalla tolalla ilman mitään vieraita joukkoja. Meidän on varmistettava kaikki erilaisten, olemassa jo olevien ja mahdollisten tulevien liittokuntien edustajat olemaan vakuuttuneita, että kenelläkään niistä ei tänne ole asiaa eikä siten mitään niistä tarvitse tulla pitämään täältä poissakaan.
Tuossa tilanteessa voimme olettaa meihin kohdistuvien uhkien pienenevän siihen mittaan, että tänne hyökkäämisen kustannus/hyöty-suhde muodostuu sellaiseksi, että resursseiltaan pienempikin oikeaan tehtäväänsä varustettu ja koulutettu armeija pärjää.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on asiaydin, jonka yli 50% kansastamme on ymmärtänyt, vastustaessaan Natoa, jo yli 10 vuoden ajan —
Ilmoita asiaton viesti
Niin myös Afganistanissa, Irakissa, Libyassa, Syyriassa, Somaliassa, Jemenissä jne —
Ilmoita asiaton viesti
On suorastaan tyhmää tuoda ja laskea itse itsensä kutsuen amerikkalaiset – ydinasesuurvaltana sen toisen ydinasesuurvallan rajalle!
Ilmoita asiaton viesti
Itse itsensä kutsuen antaa sen käsityksen, että kysymyksessä oli mafiamainen ehdotus, josta ei voinut kieltäytyä.
Väitätkö, ettei meillä ollut mitään mahdollisuutta sanoa ”kiitos ei”? Mitä siitä olisi seurannut, jos olisimme kieltäytyneet?
Venäjän puolella rajan läheisyydessä on runsaasti hyökkäysvoimaa toisin kuin Putin väittää , että Venäjän joukot olisi vedetty 1500 kilometrin päähän Suomen rajalta.
Ilmoita asiaton viesti
Um. Timo Soini tunnusti, että USAF tuli itse itsensä kutusen (ehkä Nato-isäntämaa pöytäkirjan mukaisesti?)
…
Ennen oli munaa sanoa jopa Kremlille YYA-aikana, että ”Kiitos ei” —
…
Kylmän sodan ydinaseiden maaliluettelot todistavat: Suomen asema oli uhanalainen
Alakurtti, Kantalahti, Petsamo, Murmansk, Leningrad, Tallinna. Nämä lähellä Suomea olevat paikkakunnat olivat Yhdysvaltain ydinaseiden maaliluettelossa kylmän sodan vaarallisimpina vuosina.
” … Suomen nykyasema paljon vakaampi ja turvallisempi
Myöhemmin suurvallat ovat tehneet lukuisia sopimuksia ydinaseiden käytön estämiseksi, valvomiseksi ja vähentämiseksi. Visurin mukaan nykyistä kiristynyttä kansainvälistä tilannetta ei voi lähimainkaan rinnastaa kylmän sodan ajan massiiviseen voiman kasaamiseen ja taisteluvalmiuksien ylläpitoon.
– Tällä hetkellä erityinen huoli on siinä, että ydinaseita leviää sellaisille valtioille, jotka ovat epävakaita tai suorastaan hajonneita. En näe niinkään sitä vaaraa, että Yhdysvallat ja Venäjä menettäisivät ydinaseiden kontrollin ja rupeaisivat todella käyttämään niitä.
– Tilanne tänä päivänä on ihan toista. En haluaisi verrata millään lailla nykyistä, voisi sanoa kiristynyttä kansainvälistä tilannetta, kylmän sodan aikaiseen valtavaan voimien keskittämiseen ja jatkuvaan taisteluvalmiuteen. Se oli aivan eri luokkaa myös Suomen alueella. Suomi oli todella uhanalaisessa tilanteessa, kun Yhdysvaltain pommikoneiden reitit kulkivat Suomen yli ja Neuvostoliitto oli valmistautunut puolustautumaan niitä vastaan kaikilla mahdollisilla aseistuksilla. Suomen nykyasema paljon vakaampi ja turvallisempi kuin silloin, arvioi valtiotieteen tohtori Pekka Visuri. … ”
~ https://yle.fi/uutiset/3-8887706 –
…
Ilmoita asiaton viesti
Etkö tiedä mitä siitä olisi seurannut jos oltaisiin kieltäydytty?
Maaliluettelot eivät ole julkisia.
Ilmoita asiaton viesti
Kekkosella YYA’ sta huolimatta oli munaa kieltäytyä Puna-armeijan seireenikutsuista yhteisiin taisteluharjoituksiin – Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kenraali Sutelalla sitä munaa oli, hän oli se, joka torjui kymmenet Neuvostoliiton painostusyritykset, kuten marsalkka Dmitri Ustinovin esityksen Suomen ja Neuvostoliiton yhteisistä sotaharjoituksista.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää paikkansa – Urkki siunasi Sutelan esitykset.
Ilmoita asiaton viesti
Itse topicciin nähden kuka kertoo miten ydinaseet Nato-Isäntämaa pöytäkirjassa, ja miksi Suomi ei allekirjoittanut ICAN sopimusta – entä kutsumenettely miten Naton taistelu- ja hyökkäysvoimat kutsutaan Suomeen kriisin sattuessa – ja kuka määrittelee kriisin?
Ilmoita asiaton viesti
Jotakin ristiriitaa on näissä kirjoituksissa. Toisaalla kerrotaan, ettei Naton 5.artikla merkitse mitään jäsenmaalle. Toisaalla taas kerrotaan, että Naton sotajoukkoja änkeää tänne jo rauhanaikanakin riesaksi asti harjoittelemaan ja kalistelemaan aseita, vaikka emme ole edes jäsen.
Jos isäntämaasopimuksessa ei erikseen mainita, ettei rauhan aikana Suomeen saa tuoda ydinaseita, se ei merkitse, että saisi tuoda. Kaikki mikä ei ole kiellettyä, ei ole sallittua. Suomen ja Venäjän välisessä valtiosopimuksessakaan ei puhuta mitään ydinaseista.
Ilmoita asiaton viesti
En näe Villikarin lailla ristiriitaa. Kysehän on siitä, että NATO ei ole olemassa viidennen artiklansa vuoksi vaan USAn kansallisten etujen (lue: sikäläisen suurpääoman) valvomiseksi ja edistämiseksi.
Sitä paitsi NATO joukot eivät ole joskus tulevaisuudessa ängeämässä vaan ovat jo muutaman kerran ängenneet. Se on siis totisinta totta ja rupista realismia.
NATO-sopimuksen tulkinta näyttää todellisuudessa juuri menevän niin, että vaikka meille monella suulla vakuutellaan, että ilman kutsua tai ainakaan ilman lupaa ei tulla niin juurikin niin on tapahtunut.
Villikarin vertaus Suomen ja Venäjän väliseen sopimukseen ontuu sillä siinä ei puhuta muutenkaan aseiden ja sotilaiden tänne tuomisesta, toisinkuin Kauttakulku 3.0 -sopimuksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Miten oli US Hangon maihinnousun laita – taisivat siinäkin tulla vain omasta halustaan – pyytämättä mitään?
Ilmoita asiaton viesti
Eivätkö ilmoittaneet mitään edes tulliin ja satamakonttoriin? Niin ja sen kokoluokan aluksilla on luotsauspakko:)
Ilmoita asiaton viesti
Mitä kansallista etua USA ajaa Afganistanissa tai entisen Jugoslavian tapauksessa ajoi? Sodan loppumista vai sen jatkamista. Venäjän etuna kai sitten oli sodan jatkuminen, kun vieläkin Jugoslavian hajoamissotiin väliin menoa vastusti.
KFOR (Kosovo Force[1]) on NATOn johtama ja YK:n valtuuttama monikansallinen rauhanturvaoperaatio Kosovon tasavallassa.[2]Kyse oli YK:n rauhanturvaoperaatio, minkä suoritti Nato.
https://fi.wikipedia.org/wiki/KFOR
Ilmoita asiaton viesti
USAF rynnäköillä Serbian Kosovoon ja Belgradiin saakka ei ollut YK mandaattia.
Ilmoita asiaton viesti
Ristiriita on siinä, että Naton joukot ovat jo ängenneet tänne pyytämättä. Väitätte, että jos olisimme Naton jäsenmaa ja vieraan vallan hyökkäyksen kohteena, eivät änkeisi tänne vaikka pyytäisimme. Miksi änkeävät tänne rauhan aikana ja mitä mahtavat tehdä täällä?
Ilmoita asiaton viesti
Siksi, että NATO-joukot eivät kulje meidän puolustustarpeidemme mukaan vaan omien käskyttäjiensä tarpeiden mukaan. Ne siis käyvät n.s. ”näyttämässä lippu” venäläisille rauhan aikana mutta jos meille tulee tarve puolustautua ilman, että tilanteeseen liittyy NATOn suurempien kuvioiden operaatioita, heitä tuskin täällä näkyy. Kriisin tullen he tulevat tänne vain jos tämä alue on heille heidän omissa operaatioissaan tärkeä, esimerkiksi hyökkäyksen lähtöalueena t.m.s.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuossa lipun näyttämisessä ole mitään mieltä jos sitä ei näytetä tosipaikan tullen.
Ilmoita asiaton viesti
Putin sanoi kornisti venäläisellä huumorilla:
”Putin: ”Nato tulisi mielellään sotimaan Venäjän kanssa viimeiseen suomalaiseen sotilaaseen”
KOTIMAA JULKAISTU 01.07.2016 20:04 … ” -Mtv
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/putin… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjää halutaan provosoida … Kuopion Rissala oli sitä puhtaimmillaan. Ja me hölmöt suomalaiset mukana!
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen syntymässä erinomainen kommenttiketju, jossa tosin paljon vänkäämistä, venkulointia ja jänkkäämistä, mutta todellisuus tulee kokonaisuutena hyvin esille! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Löytyykö yhteistä näkemystä tai yhdistettä Nato-Isäntämaa pöytäkirjan ydinasemainitsemattomuuden ja meillä kirjoittamattoman ICAN ydinasekieltosopimuksen väliltä? Tämä on se erittäin tärkeä pointti!
Ilmoita asiaton viesti
Tuo yhteys on pelkkää spekulaatiota!
Ilmoita asiaton viesti
Mietitkö mitään, kun kirjoitit tuon kommentin?! 😉
…
Yhteys on loogisesti ja todisteellisesti olemassa – kysyinkin miten muut sen näkivät. Sinulla oli kaltaisesi vastaus 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kuitenkin on huomioitava seuraavat seikat:
1. Kansainvälinen ydinasekieltosopimus on ilman USA:n, Venäjän, Kiinan yms. siihen liittymistä merkityksetön.
2. Kansainväliseen ydinasekieltosopimukseen liittyminen on jo aiheuttanut Ruotsille ongelmia USA:n suhteissa. Kuitenkin Ruotsille tällainen pikku kiusanteko sallittaneen sen strategisen sijainnin tähden.
3. Suomella ei ole varaa lähteä mukaan epärealistisiin hankkeisiin, joista sille ei ole mitään hyötyä.
4. Isäntämaasopimuksella ja ydinasekieltosopimuksesta kieltäytymisellä ei mitään elimellistä yhteyttä. USA ei tarvitse Suomen aluetta ydinaseittensa laukaisualustaksi. Itämeri, Atlantti ja Jäämeri riittänevät USA:lle tähän tarkoitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsalaisetko kiusaavat amerikkalaisia, kun olivat jo allekirjoittamassa ICAN sopimuksen, kunnes alkoi US-uhkailu … Ruotsi otti aikalisän.
Mietihän nyt uudelleen yhteyttä Suomen osalta, … kun olet lukenut N-I MoU pöytäkirjan ja sen jälkeen mietit miksi Suomi ei ollut edes mukana suunnittelemassa ydinaseiden kieltosopimusta ja pidättäytyivät sen allekirjoituksesta – oikopäätä!
Syy ja yhteys on selvä – Suomen osallistuminen ICAN sopimukseen olisi romuttanut N-I pöytäkirjan, sillä siinä ei ole kielletty Naton ydinaseiden tuloa Suomeen – näin Naton isot pojat olisivat suuttuneet ja tätä natottajat Suomessa säikähtivät …
Ilmoita asiaton viesti
Suomen alueelle tuotavat (taktiset) ydinaseet isäntämaasopimuksen nojalla ovat lähinnä mielikuvituksen tuotetta.
Ilmoita asiaton viesti
Väänänen pitää isäntämaasopimuksen nojalla tuotavia ydinaseita mielikuvituksen tuotteina. Niinpä.
Muistuupa mieleeni keskustelut kolmen, neljän vuosikymmenen takaa. Silloin puhuttiin USAn laivastovierailujen alusten ydinaseista. USA:lla ei silloin eikä nytkään ole tapana kertoa milloin y-aseet ovat mukana, milloin eivät. Silloin oltiin olevinaan mieltä, ettei tänne saisi tuoda ydinaseita. Ajettiin jopa ydinaseetonta Pohjolaa. Suomen hallinnon terävä pää kieltäytyi kuitenkin kysymästä usalaisilta jotta heidän ei tarvitsisi kieltäytyä vastaamasta ja meidän vastaamattomuuteen ja pahoittaa vieraiden mieliä.
Tässä on hieman samoja kaikuja. Usalaisten pitäisi antaa kulkea y-aseineen miten haluavat jotta ei tarvitsisi puuttua mihinkään eikä varsinkaan pahoittaa vieraiden mieliä meidän ihan omalla tahdolla.
Ilmoita asiaton viesti
Samankaltainen tilanne on US CIA vankilentojen välilaskupaikoissa – CIA’ n kidutuskeskuksia oli lähimmillään Balttiassa – Natomaassa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolloin Ruotsin silloinen sos.dem. hallitus lähetti kaksi miestä Egyptiin kidutettaviksi USA:n pyynnöstä (CIA järjesti lentokuljetuksen Egyptiin). Tämä kertonee jotain USA:n ja Ruotsin suhteista.
Ilmoita asiaton viesti
Ja erityisesti CIA’ n maailmanlaajuisesta kidutuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Myyryläinen,
USA ei kerro koskaan sota-aluksiensa tarkkaa aseistusta.
Ilmoita asiaton viesti
Väänänen tietää kertoa, ettei USA koskaan kerro sota-aluksiensa aseistusta. Siinä on perää. Itse asiassa sitä ei heiltä tarkkaan haluttukaan tietää vaan ja ainoastaan onko y-aseita vaiko ei. Ei siis esimerkiksi millaisia y-aseita tai millaisia muita aseita.
Sitä paitsi, jos pyrkii kylään maahan joka ei halua ydinaseita, olisi kohteliasta olla niitä tuomatta. Ja isäntämaalla olisi hyvä syy sanoa ”kiitos mutta ei kiitos” pyrkijöille jotka eivät isännän asiallisiin tiedusteluihin halua vastata.
Mutta miten toimiikaan täkäläiset kellokkaat NATO-kiimassaan?
P.s. Väänäsen tarjoama vinkki USAn ja Ruotsin suhteista kuvaa koko II Maailmansodan jälkeistä aikaa. Tuollaisen yhteistoiminaan lisäksi lienee järjestetty muutama ”ryppy” savuverhoksi. Tosin Ruotsinkaan sos.dem.johto ei liene ollut ihan yksimielinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ketkään muutkaan, nyt oli kyseessä ydinaseet ja tuntuu aika selkeästi siltä, että US halveksien liikkuu atomiaseineen – jos eivät edes kerro – onko vai ei, tuolloin on parempi olla tulematta … Btw. ydinaseet voidaan nykyään skannata ulkoa käsin …
Ilmoita asiaton viesti
Höpö – höpö, ruotsalaiset nimenomaan kielsivät ratifioinnin ehtona nuo ydinaseet tuosta heidän Nato – Isäntämaa sopimuksesta – Suomen sopimuksessa ei ydinasesista puhuta mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Olemattomat taktiset ydinaseet voi kieltää, jos siitä saa jotain nautintoa!
Ilmoita asiaton viesti
Kerrassaan tyhjä kommentti – nyt on kysymys kahdesta toisiaan seurailevasta asiasta – meidän N-I pöytäkirjassa ei erikseen kielletä ydinaseita, kuten Ruotsin vastaavassa – me emme allekirjoittaneet ICAN ydinasekieltosopimusta – Ruotsi harkitsee … Miksi me emme kirjoittaneet … nyt jo vähemmänkin tietävä ymmärtää 😉
Ilmoita asiaton viesti
Niitä Nato&US tarvitsee särkeäkseen normaalien pommien kestävät str. ydinsukellusveneiden suojat Kuolassa – noihin tuhoamisiin tarvitaan taktisia ydinpommeja/ -raketteja, -ohjuksia …
Ilmoita asiaton viesti
Moisten suojien tuhoaminen ei onnistune ohjuksin tai raketein, oli niissä minkälainen taistelukärki tahansa.
Siihen tarvitaan raskaita bunker buster pommeja. Ihan perinteisiä, ilman ydinlatausta.
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 1997 Sauli Niinistö oli ajamassa Baltian maita Naton jäseneksi. Iltalehden artikkeli aiheesta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032219394833_u…
Jotenkin jakomielitautinen on Suomen suhtautuminen Natoon. Vaadittiin Baltian maiden Nato-jäsenyyttä, että saatiin USA takaamaan alueen turvallisuus.
Jos Suomi näkee Naton nostavan Baltian puolustuksen riittävän korkealle tasolle, millä perusteella Nato vähentäisi Suomen puolustuskykyä? Asia on hyvin yksinkertainen. Jos Suomen turvallisuus lisääntyy, liittyminen on ajankohtainen asia. Jos vähentää turvallisuutta, ei ole ajankohtainen asia. Muilla asioilla ei ole merkitystä, koska Nato ei muihin asioihin vaikuta. On Venäjästä itsestä kiinni, mikä on vaikutus. Jos ei halua Suomen jatkavan ”välittäjänä” kriiseissä, sehän on sen oma valinta. Ei ole mitään automatiikkaa minkään vaikutuksen suhteen.
Nato on halvin tapa nostaa Suomen turvallisuus ja pelote riittävän korkealle tasolle, mitä se ei nyt ole, eikä sellaiseksi millään asehankinnoilla saada, mihin Suomella voisi olla varaa. Nato on vaihtoehto itsenäisille asehankinnoille.
Eniten ihmetyttää vasemmisto, mikä ei vastusta MOU:ta eikä Natoa, mutta vastustaa jäsenyyden hakemista, kuten suomalainen enemmistö. MOU ja Nato on 1:1, mutta ulkopuolella olemalla puuttuvat turvatakuut ja vaikutusvalta päätöksenteossa.
Nato ei ole tarkoitettu valloitussotaan, vaan puolustamaan jäsenmaitaan. Ei ole myöskään totta, että Suomesta tulee mikään hyökkäyslavetti Venäjää vastaan. Kuten nyt, Suomi voi Nato-jäsenenä myös sodan aikana päättää millaisia asevoimia Suomessa toimii ja mikä niiden tarkoitus on. Asia vastaa nykytilaa.
Se mitä Nato tuo tullessaan, on Baltian puolustaminen. Siihen Suomella ei tosin ole resursseja. Korkeintaan oman alueen puolustamiseen, joten tuskin muuta vaaditaan. Nato ei vaadi valloitussodan käyntiä, joten Venäjä on turvassa, mikäli jättää itse Suomen rauhaan. Natoon liittymällä mikään ei siis muutu, jos niin Suomi haluaa ja Venäjä itse jättää Suomen rauhaan.
Ilmoita asiaton viesti
Natoon liittyminen tekee Suomesta suurkiriisissä Naton taistelualustan – onhan vieressämme tuo toinen ydinasesuurvalta ja heidän suurin str. ydinaseiden keskitys liikkuvina on juuri meidän vieressä – Kuolassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikään ei tee Suomesta Naton taistelualustaa. Suomi kun saa itse päättää oman alueensa puolustuksen yksityiskohdat. Se on mahdollista sopia jo etukäteen osana liittymissopimusta.
Kuolasta Norjan rajalle on 94 kilometriä. Suomen rajalta Kuolaan on 164 kilometriä. Mihin Nato tarvitsee Suomea kuvitelmassasi?
Eihän Venäjällä ole mitään syytä vihoitella Suomelle, kun ei ole pakko. Rauha säilyy molemmissa maissa. Edelleenkin Suomi voi Venäjää arvostavana maana toimia välittäjänä sen ja lännen välissä erilaisissa konflikteissa. Jopa paremmin kuin nyt.
Ilmoita asiaton viesti
Katsohan kartaa – sellainen hyökkäys, joka tulee ”kapeasta rännistä” on helppo torjua, mutta laajaviuhkainen hyökkäyssektori on jo vaikeampi torjua – ja tähän viuhkaan tarvitaan Suomen pitkää Venäjän rajaa – erityisesti pohjoisessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka tässä on Natoon liittymässä?
Nato-jäsenyys ja Suomen tarve saada apua sodan tai sen uhan aikana ovat eri asioita. Suomen mahdollisen tarve kumppanuuteen puolustuksessa ja huoltovarmuuden turvaamisessa kriisiaikoina voidaan ratkaista ilman Nato-jäsenyyttä kahdenvälisin suhtein.
Teoriassa Nato-jäsenyys voisi tuoda ratkaisun Suomen huoltovarmuus- ja puolustuskysymykseen poikkeusoloissa. Kuitenkin Suomea joutuisivat puolustamaan suomalaiset, vaikka sodan olisivat aiheuttaneet muut. Muodollinen Nato-jäsenyys voisi pienentää entisestään Suomen liikkumavaraa poikkeusolosuhteissa.
Tämä lienee tajuttu selkeästi Suomen Tasavallan ylimmässä johdossa jo varhain 1990-luvulla. Nato-jäsenyyden myötä suurin osa nykyisen presidentti-instituution roolista sulaisi pois.
Yhteistyö USA:n kanssa ei ole sinänsä paha asia, jos näin toimien voidaan hyödyttää Suomea. Suomen kumppani Jatkosodassa oli Natsi-Saksa, jonka avulla Suomi vältti joutumisen Neuvostoliiton miehittämäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen ja suomalaisten tarve on pysytellä kaikkien väkivaltakonfliktien ulkopuolella ja se onnistuu parhaiten omalla vahvalla armeijalla ja sillä ettei maahamme lasketa mitään sellaisia ulkoisia hyökkäys- ja taisteluvoimia, jotka ovat uhaksi naapureillemme. Yksinkertaista – eikö? 😉
Ilmoita asiaton viesti
Sauli on natottaja, mutta toistaiseksi suuri kansansuosia estää olemasta oma itsensä.
Ilmoita asiaton viesti
Ketjusta poimittua – huomion arvoista:
” … Juuri niin. Suomella on täysi oikeus pyytää USA:ta ja Natoa pommittamaan omaa maatamme. Ei siihen mitään sopimuksia tarvita, mutta hyvähän se on sopia käytännöistä. … ” -Aukee
.
Ilmoita asiaton viesti
” Ketjusta poimittua – huomion arvoista: ” -Luoma
Suomella on oikeus pyytää USA:ta ja Natoa pommittamaan omaa maatamme. Ei siihen mitään sopimuksia tarvita, mutta hyvähän se on sopia käytännöistä.
Tuon lauseen takana suomalaiset kattavasti seisovat. Suomalaiset haluavat ottaa apua vastaan lännestä Venäjän invaasion tapahduttua. Sinun lähtökohtasi on, ettei mitään saa sopia, miettiä tai tehdä suunnitelmia Venäjän varalta, koska se voi siitä provosoitua. Sehän on täyttä roskaa. Ei Venäjän tarvitse provosoitua, reagoida tai muutenkaan osoittaa mieltään. EI TARVITSE! Se kun on sen omassa vallassa ja sen oma päätös.
Kai sen itsekin tiedostat, että ajattelussasi hyväksyttäväksi lähtökohdaksi aina asetat sen, mikä on Venäjälle mieluista ja edullista, mutta se mikä on Suomen puolustusta vahvistava asia, sitä aina vastustat.
Noin toimien reagoi ja järkeilee tunneperustaisesti Suomea vahingoittavalla tavalla pyrkimättä rationaaliseen asian käsittelyyn. Nato-jäsenyys on halvin Suomen puolustusta riittävästi kohottava vaihtoehto, millä ei ole mitään merkitystä ja vaikutusta Venäjään muulta osin, kuin mitä on Putinin arvovaltaa vievänä kasvojen menetyksenä sisäpolitiikassa.
Ilmoita asiaton viesti
Meille ensijainen tavoite on oma turvallisuutemme, täällä haastavalla idän ja lännen vedenjakajalla — Me emme tiedä miten kansa olisi vastannut tuohon Nato – Isäntämaa pöytäkirjaan, kun sitä ei koskaan allekirjoitusta ennen – edes eduskunnalle – esitelty.
…
Tässä Sinulle vielä tuo pöytäkirja täydellisenä:
TORSTAINA, HELMIKUUTA 26, 2015
Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja
Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus – tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista – ei ole halunnut kansalaisille kääntää:
kieliasun ja käännöksen englannista tarkistanut fil.lis. Mauri Nygård
|
Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valio… –
ENG
~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014… – [FINLEX]
Ote:
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
Link ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isanta… – [159297]
.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tuossa on niin järisyttävää? Dokumentissa oletettavasti todetaan se, minkä kaikki muutoinkin pystyvät päättelemään. Sopimus ei vaadi valtion (hallitus, Eduskunta) hyväksyntää, koska noiden toimenpiteiden käyttöön tuleminen edellyttää erillistä päätöstä Venäjän invaasion varalta korkeimmassa johdossa tasavallan presidentin johdolla. Tasavallan presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö.
Niin kuin joku viisaasti on todennut, että pelkät turvatakuut eivät hyökkää mihinkään. Siitä MOU:ssa on kysymys.
Suomessa yhteisymmärrys tarkoittaa sitä, että asioita tehdään yhteisessä ymmärryksessä. Niin se vaan menee.
Ilmoita asiaton viesti
Aukee taitaa luottaa NATO-maiden johtajien ja heidän taustavoiomiensa sinisiin silmiin hieman turhan vahvasti. Joku voisi ehkä nimittää tuollaista suhtautumista jopa naiviksi.
Oikeasti kyseinen sopimus olettaa poliittiset päätökset jo tehdyksi eikä odottele invaasioita.
Turvatakuut sinällään eivät hyökkää mutta niistähän tässä ei olekaan kyse vaan NATO-joukkojen kulkemisesta omien halujensa ja niiden lähettäjien tarpeiden mukaisesti.
Meillä ei ole koskaan tehty mitään Aukeen kuvaamalla tavalla yhteisessä ymmärryksessä. Tuollaista ymmärrystähän ei ole kuin propagandistien kuvitteellisessa P.Koreassa, jos sielläkään.
Ilmoita asiaton viesti
”Turvatakuut sinällään eivät hyökkää mutta niistähän tässä ei olekaan kyse vaan NATO-joukkojen kulkemisesta omien halujensa ja niiden lähettäjien tarpeiden mukaisesti.”
Miksi Natolla on tarpeita ja haluja kulkea Suomen alueella rauhan aikana? Kriisin aikana niitä haluja tulla Suomen alueelle on varmasti kummallakin kriisin osapuolella.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttävät haluavan harjoitella ja näyttää lippuaan myös täällä. Katsovat sen ilmeisesti hyödylliseksi itselleen.
Kriisin aikana mennään tai yritetään mennä sinne missä siitä katsotaan olevan hyötyä JA jonne se katsotaan mahdolliseksi. Sellaisia tilanteita ovat esimerkiksi uhkien torjumiset tai hyökkäämään lähtemiset.
Jos taas uhkaa ei koeta niin ei suotta hankita lisää vihollisia ja rintamaa.
P.s. Déjà vu! Autem repetitio est mater studiorum.
Ilmoita asiaton viesti
Muistamme US-pullistelut lippuineen Korean niemimaalla – ja erityisesti konkreettiset sotaliput Irakiin 2003 ja Syyriaan 2013-14!
Ilmoita asiaton viesti
” Muistamme US-pullistelut lippuineen Korean niemimaalla ”
Muistamme USAn tukeman Korean puolustamisen silloin ja sen jälkeen. Venäjä/NL tuki olemassa olleen hallituksen kumousta niemimaalla. Se osa maata, mikä vapaaksi jäi, jatkoi demokratiana. Pohjois-osasta tuli ydinasein koko maailmaa uhkailema diktatuuri.
Venäjän trollina toistat Kremlin vaihtoehtoista totuutta tietämättömien aivopesemiseksi. Mitä useammin toistoa, sitä varmemmin väärä näkemys saa uskottavuutta. Siksi tätä keskustelua ei kannattaisi jatkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Luehan Heikki historiaa – …
Ensin iso kuva – tässä täytyy tuntea korealaiset satoja vuosia vanhana (tuhansia vuosia) kulttuurina ja yhtenäisenä kansana – ilman mitään vastakkainasettelua ENNEN US/NL kahdenkesken jakoa … kilpajuoksuna … Stalinin proletariaatin maailmankumouksena ja sitä vastassa amerikkalaisten liki hysteerinen pelko maccarthyismina … atomipommien pudotuksessakin oli myös kolmas tavoite – pelotella Stalinia … US ei vain tiennyt, että Moskovan a-asekehitys oli jo täydessä vauhdissa – kiihtyen ensimmäiseksi juoksijaksi, kun Sputnik 1 ammuttiin avaruuteen. Eli Korean niemimaan tapahtumat oli kahden II Maailmansodan todellisen voittajavaltion keskinäismittelö – ei korealaisten. niin NL’ lle kuin US’ lle tuli kiire ujuttaa omaa yhteiskuntajärjestystä korealaisille, joilla oli jo tuhansia vuosia vanha kulttuuri kiinalaisuuden kainalossa – niin hyvässä kuin pahassa. Tässä aiheessa tulee nähdä metsä puilta. Piste. Olen tavannut tulkin välityksellä niin etelän kuin pohjoisen korealaisia ja saanut esittää omia haluamia kysymyksiä … Kun hallitsee ison kuvan, voi kysyä yksityiskohtia —
…
Ilmoita asiaton viesti
Suurkriisin sattuessa on Suomi on miinanpolkijan asemassa ja taistelualusta Nato-hyökkäyksille Kuolaan — on vain yksi keino välttyä tältä, se on olla laskematta minkään ulkoisen valtion hyökkäys- ja sotavoimia luomaan uhkaa mihinkään ilmansuuntaan. Kts. topicin kuvakokoelma.
Ilmoita asiaton viesti
Syy on selvä – Kuolan niemimaa, Suomen Lappi on välttämättömyys hyökkäykselle Venäjän Kuolan str. ydinsukellusveneiden tukikohtiin.
Ilmoita asiaton viesti
Asiantuntijat pohtivat oliko jo Kuopion Rissalaan tulo seurausta tästä pöytäkirjasta – Rissalaan ilmestyivät Timo Soinin sanoin itse itsensä kutsumana USAF, F-15C taistelukoneineen – suorittaen lippulentoja kohti itää – kääntyen lähellä Venäjän rajaa – ärjyvin moottorein – rikkoen äänivallin, jotta ”lipunheilutus” näkyy ja kuuluu kauas! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Venläiset eivät tarvitse mitään pöytäkirjoja että voivat harjoitella ärjyvin mooottorein Gotlannin itärantaa kohti. Ruotsin omat koneet eivät ehtineet ilmaan, Naton koneet ehtivät.
Ilmoita asiaton viesti
Venäläisille riitti, kun Kekkonen kohteliaasti sanoi Kiitos ei, kun Kreml ehdotti yhteisiä sotaharjoituksia – asia jäi siihen …
… – amerikkalaiset pari vuotta sitten tulivat sota- ja taistelukoneineen itse itsensä kutsuen – viittaamalla tähän Nato – Isäntämaa pöytäkirjaan.
Ilmoita asiaton viesti
Poisto
Ilmoita asiaton viesti
Luehan huolella tuo pöytäkirja ja katsotko löytyykö mainintaa ydinaseista. Sitten pohdi miksi Ruotsi otti vastineeseensa aikalisän ja lisäsi sinne ratifiointiehtona ydinasekiellon. Toisaalta mieti sitä miksi Suomi ei allekirjoittanut ICAN-ydinkieltosopimusta, minkä aloitteentekijänä taas Ruotsi oli, mutta otti senkin lopulliseen allekirjoitukseen aikalisän – sen jälkeen kun USA oli uhkaillut allekiRjoituksesta seuraavan toimenpiteitä. Suomi ei ollut ICAN-suunnittelussa, eikä allekirjoittanut maailmalla suosittua sopimusta.
Ilmoita asiaton viesti
”Luehan huolella tuo pöytäkirja ja katsotko löytyykö mainintaa ihmisoikeuksista”.
Kamalaa, Nato tunkeutuu siis Suomeen eikä kunnioita ihmisoikeuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Kurkkaa mitä puhutaan ydinaseista. Ruotsi vaati vastineeseensä juuri tuon ydinasekiellon! Entä me?
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko vielä näkemyksesi kuka/ ketkä ja mikä suorittaa kriisin sattuessa tuon pöytäkirjan pohjalta Nato/US taistelu- ja hyökkäysjoukkojen pyynnön tulla maahamme?
Ilmoita asiaton viesti
Sopimuksen nimen mukaisesti tapahtuu yhteisymmärryksessä, eli Suomi päättää kutsua ja Nato päättää tulla. Vähän kuin avioliittojen kohdalla on tapana toimia. Ensin pyydetään kättä ja jos kättä tarjotaan, se rengastetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedätkö kuka/ mikä tai ketkä kutsuvat?
Tässä tarkoitus:
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Putin antaman käskyn johdosta Naton joukot saapuvat, toivottavasti.
Ilmoita asiaton viesti
On se Putin äijä. Ensin hän valitsee jenkeille presidentin, erottaa Ison Britannian EU:sta ja komentaa jo NATOakin. On vielä kurjet ohjattava lentoon ja nukutettava tiikerit. On se.
Ilmoita asiaton viesti
Putin taisi painia karhunkin kanssa – onko Putin se kuuluisa idän karhu 😉 !!
Ilmoita asiaton viesti
Nato on lähestynyt Venäjää viimeiset parikymmentä vuotta … vaikka oli herrasmiessovittu jotain jotain toista.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotan kansanäänestystä. Demokratiassa kansa päättää tärkeistä asioista kuten maanpuolustuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus ajaisi kansakunnan ohi – suoraan Natoon, ei arvosta kansan tietämystä ruumiiden pesijänä.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki, tuki Naton joukoille on joidenkin mielestä hirveää. Eli jos Naton joukot tulisivat antamaan apua kriisin aikan, emme saisi antaa niille tukea. Se olisi Venäjän kannalta hyvä asia ja tietenkin Luoma ja Myyryläinen sen ymmärtävät.
Ilmoita asiaton viesti
Nato/US sotakone tarvitsee juuri Lapin ja Kuusamon lentokenttiä rynnäköihin Kuolan niemimaalle – sekä viuhkaristeilyohjushyökkäyksiin – taktisin ydinkärjin.
Ilmoita asiaton viesti
Yksikään poliitikko ei ole kertonut miten kutsu tapahtuu – siis kuka, mikä tai ketkä – jos tiedät – kerrotko nyt lukijoille?
Ilmoita asiaton viesti
Ketjussa kysyttiin miksi Sauli salaa Putinin onnittelukirjeen ja sen liitteen —
Mitähän Sauli tuumaa, jos tuo kirje julkistuu kansalaisten taholta – liitteineen?! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ketju kehittyi erinomaiseksi – kiitos kommentoijille! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ketju juostessaan entisestään paranee 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ketju kehittyi niin kuin Venäjän trollitehdas haluaa ja mihin se pyrkii. Vaihtoehtoisen Nato-totuuden systemaattisella toistamisella ja toistamista, tarkoituksena saada epätietoiset olemaan omaksumatta Venäjälle epämieluisa muutos ja toisaalta Natoa kannattavat harkitsemaan kantaansa uudelleen.
Tosiasia kuitenkin on, että Suomen puolustamista Nato-jäsenyys hyödyttää ja Venäjän hyökkäyshaluja haittaa. Ei tarvita mitään lisätodisteita, selityksiä, eikä minkään laisia muita totuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Aukee kirjoitti: ”Ei tarvita mitään lisätodisteita, selityksiä, eikä minkään laisia muita totuuksia.”
Hallulujaa ja aamen.
Ilmoita asiaton viesti
Joskus ihmetyttää (Aukee) kommentoijien motiivit!
Ilmoita asiaton viesti
Iso ketju, iso maksu.
Ilmoita asiaton viesti
Totta! Nato tulisi meille todella kalliiksi – kaikin osin. Kukahan laskee suurkriisin jälkeen ruumiit?
Ilmoita asiaton viesti
Kuten pr. ehdokas Matti Vanhanenkin totesi – Suomen kohtalokkain päätös olisi tuoda Naton taisteluraja tuohon Venäjään kiinni 1300 kilometrillä – emme halua olla Naton taistelualusta.
Ilmoita asiaton viesti
Onko näin, Suomenkin osalta? Ruotsia US painosti ”paimenkirjeellä”, se tiedetään. Entä Suomi? Kuka tai ketkä kertovat? Mitä tähän sanoisi toinen ulkopolitiikkaamme ammattilainen Erkki Tuomioja … ?
.
~ https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3832994-mus… –
” … Kansanedustaja epäilee Suomen jo taipuneen. Ydinasekieltosopimus on jätetty allekirjoittamatta Nato-kumppanuuden takia.
Kesällä 2017 yhteensä 122 YK:n jäsenmaata tuki sopimusta, jonka tavoitteena on kieltää ydinaseet. Äänestämättä jätti 69 jäsenmaata, myös Suomi. Muut Euroopan unionin sotilaallisesti liittoutumattomat maat äänestivät sopimuksen hyväksymisen puolesta.
Vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi väittää Yhdysvaltain painostavan rajusti Suomea asiassa. Torstaina jättämässään kirjallisessa kysymyksessä hän toteaa Yhdysvaltojen pyrkivän aktiivisesti vaikuttamaan siihen, että Suomi ja Ruotsi eivät allekirjoittaisi ydinkieltosopimusta. Yhdysvaltain Nato-suurlähettiläs Kay Bailey Hutchisonin kertoi 04.12.2017 lausunnossaan, että sopimuksen allekirjoittaminen vaarantaa Nato-kumppanuuden.
Ruotsin lehdistössä on kerrottu Yhdysvaltojen puolustusministeri James Mattisin salaisesta kirjeestä Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvistille. Kirjeessä Mattis varoittaa maiden välisen puolustusyhteistyön olevan vaarassa, mikäli Ruotsi allekirjoittaa ydinkieltosopimuksen. … ”
…
~ https://demokraatti.fi/on-ollut-ikavaa-havaita-ett… –
” ”On ollut ikävää havaita, että USA on pyrkinyt painostamaan Ruotsia” – Rinne haluaa Suomen allekirjoittavan ydinaseet kieltävän sopimuksen … ”
…
Ilmoita asiaton viesti