Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Suoraa suosimista – Yle tukee istuvaa presidenttiä!

  • Urho Kaleva Kekkonen valittiin arvostetuimmaksi presidentiksemme - Väyrynen kantaa Kekkosen perintöä ¤
    Urho Kaleva Kekkonen valittiin arvostetuimmaksi presidentiksemme - Väyrynen kantaa Kekkosen perintöä ¤
  • Kekkonen on suosituin ja arvostetuin presidenttimme ..., mutta millaista Kekkosen perintöä Väyrynen kantaa? ¤¤
    Kekkonen on suosituin ja arvostetuin presidenttimme ..., mutta millaista Kekkosen perintöä Väyrynen kantaa? ¤¤

Suomalaiset saivat taas valita suosituissa kansalaismielipiteiden mittauksissa arvostetuinta presidenttiämme [1. Nyt valintamahdollisuuksissa olivat kaikki istuneet ja istuva presidentti – siis myös niin, että Sauli Niinistö oli valittavissa. Yle harjoitti yksipuolista suosimista – tässä huomataan hyvin, että on menossa presidentinvaalit 2018.

[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10008736 -

 

Kansa käy äänestysuurnille tämän kuun lopulla ja kansalaiskyselyt ennakoivat istuvan presidentin menevät suoraan ensimmäiseltä kierrokselta toiselle kaudelleen. Nyt kansalaisten verovaroin ylläpitämä mediakanava syyllistyi suorastaan törkeään suosimiseen, perustelut esitetään tässä:

 

Kopioitu Yle-uutisoinninsta: ” … Noin puolet suomalaisista nostaa Kekkosen kolmen eniten arvostamansa presidentin joukkoon ... _ ... Urho Kekkonen, Sauli Niinistö ja Mauno Koivisto ovat suomalaisten mielissä kaikkien aikojen arvostetuimmat tasavallan presidentit ... _ ... Lähes puolet, eli noin 49 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista asettaa Kekkosen kolmen eniten arvostamansa presidentin joukkoon. Kauas ei jää istuva presidentti Niinistö, jonka lähes joka toinen, eli noin 45 prosenttia valitsee kolmen kärkeen ... " -Yle ... Mitä tuumaat? … ” -kopioitu Yle -uutisesta 6.tammikuuta 2018

 

Kansa sen sijaan tietää monin osin, että meneillään olevissa presidentinvaaleissa on yksi ehdokas, joka hyötyy vähintäänkin epäsuorasti Kekkosen valiintumisesta kansalaistemme arvostetuimmaksi presidentiksi – kautta aikain. Ykköseksi valittii 49 prosentin tulokselle Urho Kaleva Kekkonen joka aikanaan nosti Suomen nuorimmaksi ulkoministeriksi Paavo Väyrysen.

 

Väyrynen kantaa Kekkosen perintöä

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/07/itsenaisyysmies-paavo-vayrynen.html -

Paavo on ulkopolitiikan ministerivuorokausiltaan kokenein ulkoasioidenhoitaja. Toinen ulkopolitiikan älykkö ja kokonaisvaltaisuuden ymmärtäjä on demareiden Erkki Tuomioja.

 

Miksi Yle esittää noin härskin suosituimmuuden istuvalle presidentille?

Miksi kansalaisvaroin ylläpidettävä uutiskanava muotoilee noin suoraviivaisen alleviivauksen Sauli Niinistölle, kun aiheen olisi voinut uutisoida kuten Iltalehti rehellisesti teki ---

Tässä Iltalehti ote:

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801062200649998_pi.shtml -

"Kysely: Kekkonen on arvostetuin presidentti ... _ ... Suomalaiset arvostavat presidenteistä eniten Urho Kekkosta. Seuraavina tulevat Sauli Niinistö ja Mauno Koivisto. ... " -Iltalehti

 

...

Suomalaiset saavat kerrankin kiintoisat presidenttivaalit

Kirkoissa eikä tupailloissa ole päätetty ketkä menevät toiselle kierrokselle. Jo nyt on selvää että Väyrysen mahdollisesti noustessa toiselle kierrokselle Sauli Niinistön kanssa – on Niinistö ”pulassa”, sillä Väyrysen kovat esillenostot [2 vaativat meriselitykset asiaan osallistuneelta – eli istuvalta Sauli Niinistöltä. Kysymys on EMU- eli markan eliminoimisesta sekä kohtalokkaasta Nato – Isäntämaa pöytäkirjasta [3.

 

Superyllätys tiedossa?

Keskustalaisten tupailloissa käy kuhina – nyt päätetään Keskustan peruskysymyksen - alkiolaisuuden [4 kunniasta. Virallinen Matti Vanhanen ei saa kannatusta, ja Paavo Väyrynen menee jo nyt edelle.

Tupailloista huhuillaan, että keskustalaiset tekevät konsensuksen ja päätyvät alkiolaisuutta kannattavan Paavon taakse – näin Väyryselle olisi latautumassa tuon vuoden 2012 presidenttivaalien puolisen miljoonaa ääntä … niin tai näin, saamme kiintoisat presidenttivaalit, koska Väyrynen astui kehiin.

[4 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Santeri_Alkio -

 

 

PS.

On tosiasia että Väyrynen ärsyttää monia, tai kauniimmin sanottuna Paavo ei jätä ketään kylmäksi. Paavosta pidetään ja osa liki vihaa, mutta miksi – anna siihen vastauksen: Paavo on liki aina oikeassa, ja sehän harmittaa monia [5, mutta luo kunnioitusta yhä laajemmissa kansanryhmissä.

[5 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/03/vayrysen-sujuvuus-jyraa-ja-se-arsyttaa.html -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 159599

 

450_4094

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (118 kommenttia)

Ilkka Luoma

[2

SUNNUNTAINA, JOULUKUUTA 17, 2017
Väyrysen kiusalliset esillenostot – EMU ja Nato-Isäntämaa

14.12.2017 käytiin Väyrysen osalta se toinen kierros presidenttivaaleihin 2018. Paavo hätkähdytti kahdella rajulla väitteellä – todeten niiden olevan faktoja – ehkä HS-faktantarkastaja toimii nyt ¤, ja tutkii tarkasti miten tuolloin EMU-kuviokellunnassa kävi – kuka ja ketkä siirtelivät nappuloita tieten ja tietämättään (ymmärtämättään).

Nyt Väyrysen haarukka osui istuvaan presidenttiin, olihan Paavo luvannut, että vaalikamppailu sähköistyy, kun hän astuu kehiin. Näin kävikin – ja ehdokas Sauli Niinistö vaivautui, olihan hänelle nostettu vastuupostia EMU- ja Nato-Isäntämaa pöytäkirjan arveluttavista menettelytavoista [0

[0 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9977681 -

Olisikin toivottavaa, jo Niinistönkin vuoksi, että media tarttuu nyt vakavalla kädellä näiden kahden väitteen kimppuun – tutkien tarkasti mitä todella tapahtui ja mitä meiltä äänestäjiltä ehkä salattiin, pidettiin pimennossa, kun haluttiin kaksi ehkä kohtalokasta virhettä kansakunnallemme:

EMU [1 ja Nato-isäntämaa pöytäkirja [2

Ensin pureudumme EMU – junailuihin, joista kansakunta tuskin on paljoakaan tietoinen
[ - EMU-kiemuroinnin aikana ehdokas Sauli Niinistö oli eduskunnan perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja – Väyrysen esityksen mukaan … ]

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/12/vayrysen-kiu... -

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Väyrysen kannatusprosentin perusteella (4%) ei nyt kovin hyvin purrut nuo väitteet.

Media on kyllä tarttunut Väyrysen esittämiin asioihin, tässä esimerkiksi EMUsta: https://www.aamulehti.fi/uutiset/totta-vai-tarua-l...

Ilkka Luoma

EMU

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/12/vayrysen-kiu... -

Ote:

" ... B]
Jos: eduskunnalla ei ollut oikeutta EMU:n kolmatta vaihetta koskevaan varaumaan, miksi eduskunnalle ei sitä ilmoitettu ennen 18. marraskuuta 1994 päätöstä?
Miksi eduskunnalle ilmoitettiin, ettei liittymissopimus koske hallitusmuotoa miltään osin?

C]
Jos: varaumaa ei ollut, miksi eduskunnalle kerrottiin (HE 135/1994 vp ja PeVL 14/1994 vp), ettei liittymissopimus kumoa mitään hallitusmuodon pykälää?

...
d]
Tasavallan presidentti teki päätöksen EY-jäsenyyshakemuksesta 18. maaliskuuta 1992. Tasavallan presidentti ratifioi liittymissopimus -asiakirjat, hyväksyen kaikki sopimuksessa olevat asiat 8. joulukuuta 1994. Tiesivätkö he, että eduskuntaa ei perustuslain mukaan saa johtaa harhaan, saati Suomen kansaa? Tiesivätkö he, että heidän virkavalansa edellytti valtiosäännön turvaamista ja voimassa pitämistä?

Tietokirjallisuuden mukaan EU-jäsenyyden suhteen on tapahtunut valtiorikos [? - allekirjoittaneen huomio]. Suomen oikeusviranomaisten (muun muassa oikeuskanslerin virasto) mukaan kaikki oli laillista. Sotilas- ja virkavalan puitteissa tietokirjallisuuden määritelmät ovat uskottavia virallisten asiakirjojen perusteella.

Viitaten valtiopäiväjärjestykseen 11§:ään vaaditaan hallitusmuodon 2§:n perusteella, että tässä kirjoituksessa (mukaan lukien laaja selosteosa) esiin tulevat asiat on kansanedustajien tutkittava, koska muunlaista ”perustuslakituomioistuinta” ei ole olemassa tätä asiaa selvittämään. Tämä kirje ja sen laaja selosteosa on tarkoitettu yksinomaan oikeuskysymysten selvittämiseen edellä mainitulla tavalla ja siinä tarkoituksessa Suomen kansalaisten käytettävissä.

Tänään tilanteen selvittämiseen voisi soveltua myös kansalaisaloiteperiaate, jossa aloitteen päämääränä on muodostaa perustuslakituomioistuin, joka voisi tämän ”euroliitoksen” selvittää – mahdollisista vanhenemissäännöistä huolimatta.
Toisaalta on tärkeää saattaa asia täyteen julkisuuteen kansalaistemme taholle, jotta he tietävät mitä EU -neuvoa antavassa kansalaiskyselyssä jätettiin kysymättä ja mitä siihen kätkettiin – saatamme arvata vakaasti, että EU-kansanäänestyksen tulos olisi erilainen, jos kansalaiset olisivat tienneet, etä siihen oli todellinen ”koira haudattuna” - kytkös euroon! Tätä kansalaisemme eivät tienneet äänestäessään EU:n puolesta. * - (copy – paste) päättyy
--- ylös merkinneenä psta Ilkka Luoma [aineistolla lähdesuoja]

* Kts. Myös Kokoomuksen piireissä kansantalous- ja finanssiasioista perillä oleva asiantuntija, Jorma Jaakkola - Valtiopetos euroon liittymisessä?
~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos - … ”

Tarkka ja yksityiskohtainen tapahtumakulku löytyy täältä [1
~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... -

... ... "

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Onkohan vastaanottimessa vikaa,kun teksti ei näy luettavassa muodossa.

Ilkka Luoma

Aivan oikein! ---

Kun lukee nämä otteet Yle' n uutisesta - ei jää epäselvää venkoilusta:

Kopioitu Yle-uutisoinninsta: ” … Noin puolet suomalaisista nostaa Kekkosen kolmen eniten arvostamansa presidentin joukkoon ... _ ... Urho Kekkonen, Sauli Niinistö ja Mauno Koivisto ovat suomalaisten mielissä kaikkien aikojen arvostetuimmat tasavallan presidentit ... _ ... Lähes puolet, eli noin 49 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista asettaa Kekkosen kolmen eniten arvostamansa presidentin joukkoon. Kauas ei jää istuva presidentti Niinistö, jonka lähes joka toinen, eli noin 45 prosenttia valitsee kolmen kärkeen ... " -Yle ... Mitä tuumaat? … ” -kopioitu Yle -uutisesta 6.tammikuuta 2018

.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tokihan vaaleissa vaihtoehtoja ja avointa keskustelua pitää olla. Muutenhan oltais edelleen kuin kapisessa kekkoslandiassa tai jossain banaanimaan yksipuoluejärjetelmässä. Ja kyllä vaan, Niinistön omalaatuiset edesottamukset ja niiden vaikutukset Suomen talouteen kyllä kiinnostavat, toivotaan että tämä Niinistö nousee kolostaan reilusti esille ottamaan julkisesti kantaa kaikkiin esitettyihin kommentteihin. Muuten jää kyllä ikävä ja epäselvä kuva tuon herran taannoisesta toiminnasta.

Lisäksi on aina myös muistaa, että istuva presidentti joutessaan allekirjoittaa edelleen lakeja. Valtansa kansaan on siis mielestäni aikamoinen.

Vaikka Niinistön valinta olisi kuinka hyvin jo etukäteen mediassa taputeltu, niin ei vaaleja ole vielä pidetty. Siihen asti on pelipöytä vielä auki.

Ilkka Luoma

Esimerkiksi tässä on Niinistöllä selittelyn paikka:

Nato - Isäntämaa pöytäkirja!

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/12/mita-meilta-... -

...
Ote:

" ... Paavo on nostanut kissan kuumalle pöydälle ja nyt tassuja polttelee. Nykyinen presidentti Sauli Niinistö ¤ pyrkii toiselle kaudelleen ”mielipidetiedustelujen kuninkaana” |4 ja tietäen, että Paavo on säätänyt pöydän niin kuumalle, että presidentinkin tassuja polttelee – oikeasti.

Nato – Isäntämaa [MoU] pöytäkirja on myös kuuma peruna,

… sillä Suomi vietiin siihen ohittaen eduskunnan käsittely – toisin kuin Ruotsissa |5, jossa valtiopäivät otti allekirjoituksen jälkeen aikalisän ja siirsi kyseisen sopimuksen myöhempään ratifiointiin, jota siis meillä ei tehty.

|5 ~ https://yle.fi/uutiset/3-8709498 -
|5 ~ http://natoutredningen.se/ -

Salattiinko eduskunnaltamme jotain, salattiinko kansakunnaltamme jotain – on nyt ajankohtaista, sillä tuo pöytäkirja on vaarallinen mahdollisuus täällä idän ja lännen vedenjakajalla |6.

Kansakunnallemme ei ole kerrottu kaikkea ja nyt on aika saada totuus kaikille tiedoksi!

Ruotsi oli puuhaamassa aktiivina maailmalle YK:n kautta ICAN – ydinaseiden täyskieltoa |7. Suomi ei ollut valmistelussa mukana, miksi – kysytään. Syy saattaa olla yksinkertainen, sillä Suomen Puolustusvoimien komentajan – kenraali Jarmo Lindbergin allekirjoittamassa Nato – Isäntämaa pöytäkirjassa* ei ole mainintaa ydinaseiden tuontikiellosta Suomeen. Suomi ei halunnut näin riskeerata Naton kanssa tekemäänsä sopimusta!

|7 ~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ican-... -

Ruotsalaiset ottaessaan aikalisän kyseisen, suunnilleen vastaavan pöytäkirjan ratifioinnille – nostivat pohdittavaksi juuri tuon ydinaseettomuuden, siispä ruotsalaiset lisäsivät sopimukseensa, joksi he kutsuvat omaa pöytäkirjaansa, kaksi selvää varaumaa – paperille ja ehdoksi ratifioinnille. ... "

.

232 lukijakommenttia!
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248259-... -

.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Eikö YLE saisi uutisoida gallup tuloksista? Siitähän tässä on kysymys, Kunnallisalan säätiön tekemästä kyselystä.

Ilkka Luoma

Jos luit topicin, niin huomaat valtavan eron Yle' n ja vaikkapa näiden kahden alla olevan kesken:

...
"Suomalaiset arvostavat presidenteistä eniten Urho Kekkosta. Seuraavina tulevat Sauli Niinistö ja Mauno Koivisto. ... " -Iltalehti

.
"Tutkimus: Kekkonen arvostetuin presidentti – perässä Niinistö ja Koivisto ... " -Mtv

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Keskiryhmien olisi pitänyt keskittää äänet yhdelle ainoalle ehdokkaalle,jos oli/on tosissaan tarkoitus Niinistö haastaa ?!
-nyt äänet hajoaa kaikille tasaisesti,paitsi Niinistö/Haavisto !

Ilkka Luoma

Luitko topicin loppuosan, jossa ennustellaan, että keskustalaiset keskittävätkin äänensä Väyryselle - aitona alkiolaisena.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

YLE:n ja Iltalehden ero oli vain siinä, että ne kirjoittivat otsikon eri tavoin. Itse sisältö oli sanomaltaan identtinen. Myös otsikko oli molemmilla sisällön mukainen.

"Jo nyt on selvää että Väyrysen mahdollisesti noustessa toiselle kierrokselle Sauli Niinistön kanssa – on Niinistö ”pulassa”,..."

No joo, mutta ei kannata mennä science fiction -puolelle. ;)

Ilkka Luoma

Sisältö on esimerkiksi Mtv' n vastaavaan nähden aivan eri atmosfääristä - kts. kommentti alempaa - Mtv.

.
Yle kiertelee ja kaartelee, ettei vain tarvitsisi tunnustaa, että tulos oli Kekkoselle ykköstila!

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Kekkonen ei ole ehdolla näissä vaaleissa, joten mitä merkitystä asialla on?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Kekkosen ja Väyrysen yhteys - on kysymys itsenäisyydestä ja sen vähänkin säilyttämisestä. ...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Suomalaisenkin tiedotusvälineet ovat ruvanneet seuraamaan Venäjän systeemiä. Siellähän kaikki kanavat ylistävät istuvaa presidenttiä!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tässä nyt sentään puhutaan vain valtion YLE:stä - ei tiedotusvälineistä yleensä.

Ilkka Luoma

Tulee muistaa Yle' n erityispiirre - kansalaisten maksamana yleisuutiskanavana.

Ilkka Luoma

Leolta yllättävä kommentti ;) ... Eihän meidän tule olla kaikessa kuten venäläiset :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ei Yle tuota kyselyä tehnyt - se vain uutisoi asiasta.

Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimus - ei siis YLE - kysyi kansalaisilta ”Suomella on ollut kautta aikojen 12 presidenttiä. Keitä kolmea seuraavista arvostat eniten?”

Moni muukin on uutisoinut samasta kyselystä - tässä KS: https://www.ksml.fi/kotimaa/Nyt-se-on-tutkittu-Kek...

Ilkka Luoma

... Mtv uutisoi tehdyn arvostetuimman presidenttimme kansalaiskyselyn rehellisesti, koettamatta mitenkään vängätä tulosta.

.
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tutki... -

"Tutkimus: Kekkonen arvostetuin presidentti – perässä Niinistö ja Koivisto ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Uutinen pitää lukea kokonaan, mistä voi todeta, että YLE uutisoi hyvää journalismia noudattaen, koska teki tuon täysin neutraalisti mitään siihen lisäämättä tai pois ottamatta.

Jos uutinen aiheuttaa mielipahaa niin asiasta voi valittaa Julkisen sanan neuvostoon.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Kun lukee koko Yle' n uutisen, ei siinä missään kohdin mainita, että Kekkonen oli ykkönen - sen sijaan esimerkiksi Mtv ja Iltalehti osaavat sen tunnustaa heti otsikossa.

Yle' n uutisointi oli puolueellinen ja Niinistöä suosiva ja Kekkosta vähättelevä. Tämän ymmärtää heikkolahjaisempikin lukija :)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Heikkolahjaisetko eivät huomaa YLEN uutisessa esitettyä grafiikkaa, joka on on hallitsevin elementti koko uutisessa? Siinä kaksinkertaisella kirjainkoolla UKK on selkeästi ykkönen.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #27

"YLEN"

Kiitos suomenkielen oikein kirjoittamisesta.
En ikinä äänestäisi ehdokasta, jonka puhemies kuvittelee, että heittomerkki (') on suomessa jonkunlainen genetiivin erotin.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Harri, olet järeiden asioiden keskellä lillukan varsilla - käytän heittomerkkiä (´) tietoisesti kaksoispisteen (:) sijasta - se on tavaramerkkini, ja tuhannet lukijat sen tietävät ;)

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #39

Käytät myös silloin, kun kaksoispistettä ei edes tarvittaisi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46
Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #51

Sattuuhan noita kirjoitusvirheitä ja nettikeskustelussa ei yleensä niihin takerruta. Varsinkin kännykkä oikolukuohjelmineen elää joskus omaa elämää... :)

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Heittomerkki ei tarvitse oikolukuohjelmaa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #65

Eikä suomenkielen genetiivi... ;)

Ilkka Luoma

... Kekkosen kunniotus elää jatkuvasti. Olihan Urho kansakunnan isä, voima ja johtaja, joka käytti valtaa kansakuntansa ja itsensä hyväksi ja eduksi - unohtamatta arkikansalaisia. Kekkonen oli viimeinen karismaattinen presidentti, silti kunnioitus Mauno Koiviston pitkälle elämän kokemukselle.

...
... Näinköhän Väyrynen pelastaa jälleen Keskustan, kuten tapahtui myös vuonna 2012!

.
"Jussi Kärki: ”Olisi nolo paikka keskustalle, jos Vanhanen jäisi veteraani Väyrysen jalkoihin” ... "

~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jussi... -

...
PS
Väyrynen sai 2012 noin puoli miljoonaa ääntä - ehkä keskustalaiset linnoittautuvat Paavon taakse - Matin sijasta?!

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Enemmistö suomalaisista (51%) ei Kekkosta arvosta ja siihen on syynsä.

Keskustalaisista 78% kannattaa Saukkoa mielipidekyselyn mukaan. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005495204.html

Ilkka Luoma

Kallupeissa kansa sanoo mitä huvittaa - kopissa taas kirjoitetaan mitä halutaan, kuten 2012, jolloin Pate sai noin puoli miljoonaa ääntä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #26

Aivan, tuo on erinomainen esimerkki mielipiteiden muuttumisesta.
Päinvastaisesti Saukon kannatus näyttisi nousseen melkoisen paljon 2012 vaalien ekan kierroksen ja uusimman mielipidekyselyn perusteella.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Mielipidekannatuksia juuri operoidaan manipuloiden, kuten topicin Yle uutinen -

... annetaanhan kansakunnan äänestää rauhassa ja Paavon tuoda esille kansan tietoisuuteen EMU- ja Nato-Isäntämaa pöytäkirjan salaiset kiemurat, joihin Sale on aiheellisesti myös osallinen ... Voimme kuvitella, että jos toisella kierroksella Sale ja Pate ovat vastakkain, niin Paavo pöllyyttää Saulin totuudellisesti ...

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Aiemmin on jo todettu, että Väyrysen nykyisistä teeseistä moni muistuttaa IPUn edesmenneen puheenjohtaja Antti Pesosen kirjoituksia.

Jos tarkastellaan tuota "isäntämaasopimusta" niin sellaista ei ole olemassakaan vaan kyse on logistisesta yhteisymmärryspöytäkirjasta, joka ei vie Suomea tippaakaan NATOn suuntaan - ainakin jos uskomme Erkki Tuomiojaa, joka toimi tuolloin ulkoministerinä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082718607568_u...

Niinpä Väyrynen rummuttaa rumpua, jota ei ole olemassakaan, minkä Suomen kansa tietää.

Väyrysen EMU - väitteistä Itä-Suomen yliopiston oikeustieteen professori Pauli Rautiainen sanoo, että Väyrysen väitteestä on mahdoton sanoa, onko se totta vai tarua.

–Väitteellä ei ole ehdotonta totuusarvoa, koska siinä on kategoriavirhe. Hän irrottaa asian vuoden 1994 EU-liittymissopimuksen voimaansaattamislaista, vaikka näin ei saisi tehdä. Siksi väitettä voi kuvata valtiopäiväpuheessa usein käytetyllä termillä muunneltu totuus.

Hänen mukaansa Väyrynen tekee taitavan retorisen siirron. Ikään kuin perustuslaki olisi ilman tulkinnanvaraa kyllä tai ei -kysymys.

–Kysymys (euroon liittyminen) ei ole koskaan aidosti ollut valtiosääntöongelma, minkä perustuslakivaliokunnan lausunnot osoittavat.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Nyt jokainen täällä käyvä voi lukea itse tuon pöytäkirjan - niin voi muodostaa itse johtopäätökset, onko epäselvää vai ei - ei tarvitse jäädä luuloihin tai huhuihin, jopa vääriin arvioihin! ---

.
TORSTAINA, HELMIKUUTA 26, 2015

Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja

Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus - tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista - ei ole halunnut kansalaisille kääntää:

kieliasun ja käännöksen englannista tarkistanut fil.lis. Mauri Nygård

|
Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valio... -

ENG
~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014... - [FINLEX]

.
Ote:

" ... 2.Tarkoitus

2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.

2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. ... "

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... - [159628]

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #34

Kannattaa keskittyä alkuperäiseen englanninkieliseen yhteisymmärryspöytäkirjaan ja lukea sen kokonaan niin ymmärtää sen merkityksen. Silloin on todettava samaa kuin Tuomioja.

Esitetyissä änkyrävaihtoehdoissa, joissa Suomeen tulisi jopa ydinaseita, on jotain jäänyt ymmärtämättä äkyrän esittäjältä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Tarkkaavaiset lukijat huomaavat, että kaikki kolme pöytäkirjakohtiota ovat tarjolla - ensin asiantuntijakäännös, koska mitään muuta Suomen kansalle ei ollut tarjolla ... sen jälkeen on lisätty orig. eng ja UM-virallinen käännös - kieliä osaavat huomaavat kaikkien kolmen sisällön yhtenevyyden ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #40

Sopimus pitää lukea alusta loppuun. Yhden kohdan esillenostaminen ja sillä politikoiminen on hyvin pinnallista ja yksisilmäistä eikä siinä käsitellä koko asiaa ollenkaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62

Sopimusteksteissä Tarkoitus tai Tavoite ovat ne merkittävimmät - linkin altahan aktiiviset osaavat sitten lukea koko sopimuksen/ pöytäkirjan.

Ilkka Luoma

1
Kotimaa 12.09.2015 07:45
"Kekkonen Suomen kautta-aikojen arvostetuin presidentti ... "
~ https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kekkonen-Suome... -

...
2
"Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen...
ILTA-SANOMAT kysyi lähestyvien presidentinvaalien kunniaksi lukijoiden mielipidettä siitä, kuka on ollut paras presidentti Suomen historiassa. Kyselystä oli jätetty pois tasavallan presidentti Sauli Niinistö, sillä hänen virkakautensa on vielä kesken.

Nettikyselyssä annettiin ääniä noin 35 000 ja tulos oli selvää pässinlihaa. Urho Kekkonen (presidenttinä 1956–1982) sai noin 45 prosenttia äänistä. Vastaajat arvostivat muun muassa Kekkosen jämäkkyyttä, pitkää valtakautta sekä hiihtokuntoa..."

~ https://www.is.fi/presidentinvaalit2018/art-200000... -

.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mediapeliä!!

Joskus se totuus vaan iskee vasten naamaa, kun huomaa, että kansa ei edelleenkään haua Väyrystä presidentiksi.

Ilkka Luoma

2012 presidenttivaaleissa Väykkä sai puoli miljoonaa ääntä - nyt kaikki on siitä kiinni, että keskustalaiset menevätkin Väyrysen taakse eivätkä Matin, joka ei saa imua sitten millään! Tupailloista voi syntyä yllättävä ratkaisu ...

Paavon kyky pöllyttää Saulia on aivan omaa luokkaansa ja kansa tietää tämän - Väyrynen on asiaväittelijä ja hyvin vaikeasti voitettavissa, kunhan ei syyllisty aiheettomaan Saulin parjaamiseen - kansa nimittäin äänestää juuri sitä, jota syyttään syytellään!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Keskusta ilmoittaa jäsenmääräkseen muistaakseni noin 110 tuhatta. Hypoteesina jos 2012 vaaleissa kaikki äänestivät Väyrystä niin 400 tuhatta ääntä tuli puolueen ulkopuolelta.

Tuo ½ miljoonaa "istuu" aika hyvin jos tarkastelee Keskustan kannatusta (15%), äänioikeutettujen määrää (4,4 milj) ja äänetysaktiivisuutta ( oletus 70%).

Näyttäisi siis siltä, ettei kepun kannattajat äänestä omaa ehdokastaan vaan äänet kanavoituvat Saukolle.
Vanhanen on liian kasvoton. Jos taas mietitään mitä Väyrynen on saanut aikaan pitkän poliittisen uransa aikana niin listasta tulee hämmästyttävän lyhyt. Esimerkiksi kun kansa äänesti Suomen suurella enemmistöllä EUn ja rahaliiton jäseneksi 1994 niin Väyrynen oli jättänyt ulkoministerin tehtävät edellisenä kesänä keskittyäkseen 1994 presidentivaalehin, jossa kylläkin sai huikeat 600 ääntä tullen kolmanneksi ensimmäisellä kierroksella.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Näyttö kulminoituu sitten äänestyskoppeihin - nyt olisi median keskityttävä tiukasti puolueettomuuteen ja tasa-arvon luomiseen kaikkia ehdokkaita kohtaan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Paavon kyky pöllyttää Saulia on aivan omaa luokkaansa ja kansa tietää tämän"

Suositun presidentin pöllyyttäminen ei lisää ehdokkaan kansansuosiota.
Vrt. Haavisto.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #49

Olet oikeassa. Pöllyyttäminen pitää ehdottomasti perustua faktoihin - ei vähäisessäkään määrin luuloihin tai vain väitteisiin.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #52

Olet oikeassa. Juuri tästä syystä haaviston kannatus on kolminkertainen Väyrysen verrattuna.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #56

Mielipidetiedusteluissa ihmiset usein kertovat mitä huvittaa, ja kopeissa sitten kirjoittavat sen mitä haluavat. Toisekseen . Onko Väyrynen sanonut jotain väärää tässä kampanjan alkuvaiheessa, johon hän tuli vielä viimeisenä ...?

Ilkka Luoma

Kekkosaikakauden autuus?

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/72014-p... - US_P/il ]

Kun meillä oli maalaivamme peräsimessa tahto, lujuus ja ovela neuvottelutaito – ammensimme vaurauttamme bilatelaarisuuden kautta Neuvostoliitosta – presidentti Urho Kaleva Kekkonen 1] oli jatkuvan Neuvostoliittoon menevän tavaravirran takuumies. Kekkonen osasi neuvotella meille erikoisaseman.

Kauppavaihdossa Neuvostoliiton kanssa toimme öljyä, maakaasua ja kivihiiltä – Ladoja ja atomivoimaloita. Vastineeksi meiltä kelpasi kaikki se, mitä tuotimme, ja mitä Kekkonen junaili Neuvostoliitolle tarpeiksi.

Kekkonen ymmärsi erään oleellisen asian

Urkki tajusi, että me olimme pieni valtio, jonka vientitilaustarpeen 'suuri ja mahtava' Neuvostoliitto pystyisi tyydyttämään helposti, kuitenkin tämän vientivirtamme osuus koko Neuvostoliiton tavarakaupasta oli pieni.

Neuvottelupöytään riitti yksi mies – luottamus pelasi

Erikoissuhteilla sai erikoispalveluita tuomaan maallista mammonaa ja hyvinvointia maahamme. Neuvostoliiton ja Suomen välillä pelasi väkilukusuhde 245:5– yksi suomalainen ”tavoitti” ja 52 neuvostoliitolaista - Kekkosen kautta.

Suuren oli helppo tilata pieneltä, varsinkin kun Kekkonen lupasi Kremlille jotain erikoista. Kekkonen oli työllisyytemme takuumies. Työttömyyden ylittäessä 60.000 – Urkki julisti ”hätätilan”, hajotti hallituksen ja määräsi ennenaikaiset eduskuntavaalit.

Ikuinen Neuvostoliitto

Kekkosen luottojokeri Paavo Väyrynen 2] ei uskonut Neuvostoliiton hajoamiseen – Paavo ei ymmärtänyt, että USA:n presidentti Ronald Reagan murskasi Neuvostoliiton yhteiskuntaselkärangan hillittömällä Tähtiensota-asevarustelulla. Kommunismi hävisi kamppailunsa kapitalismille.

Suhteet peittosivat laadun ja kansainvälisen kilpailukyvyn

...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Väyrynen pelasi aikoinaan häikäilemättömästi idänkortilla, nyt sitä korttia ei enää pakassa ole ja sen mukana meni Väyryseltä valta.

Ilkka Luoma

Se idänkortti onkin juuri nyt olemassa, sillä itä tarvitsee välittäjäneuvottelijan länteen ja Suomi olisi Väyrysen johdolla siihen suorastaan erinomainen! :)

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #53

Eikö välittäjäneuvottelijan pitäisi ollla puolueeton ja sitähän Suomi ei enää ole.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Ilman Natoa Suomi on riitävän puolueeton. Parempi kuitenkin kuin yksikään Nato-valtio ... Sveitsi on kyllä usein ykkönen, mutta meilläkin voi olla uuden presidentin myötä "sveitsittymiskehitys" ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #68

En ole ihan vakuuttunut riittääkö pelkkä NATOn ulkopuolella olo. Ainakin meidän tulisi sen lisäksi irroittautua aktiivisesti ja uskottavasti kaikista erilaisista sotaohjelmista niin NATOn kuin EU:nkin kanssa, m.m. rauhankumppanuus(sic!), isäntämaasopimus, nopeantoiminnan joukot j.n.e. Myös erilaiset kahdenväliset sotasopimukset tulisi purkaa, Niitähän lienee ainakin USA:n, UK:n ja Ruotsin kanssa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #89

"Sveitsittyminen ..."?

...
"TIISTAINA, ELOKUUTA 26, 2014
EU-joustavoitettu sveitsittymisemme!
Suomalainen ’sveitsittyminen’ aluillaan, ja osakeino pelastaa Venäjän kasvot?

( …EU- Eurooppa odottaa, mitä on, tässä epävirallisesti rauhanmahdollisuuksien tunnusteluksi tituleeratusta tapahtumasta odotettavissa – miksi presidenttimme valikoitui ja mitä kansalaisten taholta oli toivottu 1] … )

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö matkusti Sotshiin tapaamaan Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia. Samaan aikaan näyttää siltä, että Itä-Ukrainassa separatistit ovat jäämässä häviölle USA:n aseistamalle ja rahoittamalle Kiovan armeijalle.

Edelleen samaan aikaan Ukrainan rajan on ylittänyt venäläisen humanitäärisen avustuskolonnan etujoukot – varmistukseksi ja suojaksi, jottei kolonnaa ryöstetä tai pommiteta – jotta avustukset saadaan niitä tarvitseville eli Itä-Ukrainan siviiliväestölle, lähinnä venäläismielisille. Olihan Putin luvannut huolehtia ”omistaan” rajojen ulkopuolellakin.

Onko nyt tapahtumassa venäläisen ruletin viimeinen jakso – 2]

suuri bluffi, vai onko niin, että avustussaattue onkin oikeasti viljaa, juomaa, lääkkeitä, generaattoreita ja niin edelleen …? Jos näin, niin nyt ei ole aikaa jaaritteluneuvotteluille – ’juupas - eipäs’. Nyt ei ole aikaa pohtia ylpeyttä ja kostonhimoa – kostoa Kiovalta ja ylpeyttä Moskovasta. Siviilien hätä ei enää odota Luhanskissa ja Donetskissa!

Niinistö on pohtinut pitkään asemaansa maastamme käsin,

olemmehan idän ja lännen vedenjakajalla, olemme itää ja länttä 3] – olemme lisäksi niitä harvoja ei-natomaita EU:ssa, mutta ennen kaikkea olemme Venäjän rajanaapuri ja meillä on kunniakas kokemus myös venäläisestä voimasta ja erityisesti meidän omasta sisusta, kuinka omaa maata puolustetaan.

Putin on sanonut arvostavansa suomalaisten omaa päätöstä liittyen natokuvioihin –

… Putin tietää kansakuntamme suuren enemmistön olevan Natoa vastaan – vuodesta toiseen, jatkuvasti – ollen niin, että Natoa kannattaa vain lähinnä kokoomuslaiset – natokannattajien määrä on ollut 17-27 prosentin luokkaa. ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoi... - alta.

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #89

Älä Jorma murehdi. Kyllä veli venäläinen keksii hetkessä syyn hyökätä.

Ajatellaanpa vuotta 1939, meillä ei ollut mitään muita sopimuksia kuin NL:n kanssa hyökkäämättömyyssopimus. Venäläiset saivat lennellä rauhassa pitkin Suomea, niitä ei saanut ampua eikä silloin tiedotusvälineet moisesta edes kirjoitelleet kuten nykyisin.

Stalin oli jo vuosia valmistellut Suomen valloitusta. Eihän siihen syyksi tarvittu kuin Mainilan laukaukset. Ilkan ehtymätön mielikuvitus on keksinyt toiseksi syyksi Leningradin valokuvat.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #93

Taitaa olla pikemminkin Miralan mielikuvitus laukalla ja mopon etupyörä tukevasti irti maasta. Ainakaan hänen juttunsa eivät kovin hyvin tangeeraa historian kulun kanssa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #95

Venäläiset voisivat toki "valloittaa turisteina kauppamme" ja täyttävän niiden kassat vaihtoeuroillaan - kuten 4-6 vuotta sitten ;)

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #93

Eipä ole keksinyt 70 vuoteen! ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #98

No mutta turhaanhan minä sitten pelkään että Venäjä hyökkää jälleen.

Mutta kuule Ilkka, vielä turhempaan sinä pelkää Naton hyökkäystä Venäjälle, Milloinka se Nato tai USA on viimeeksi hyökännyt Venäjälle?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #102

Leo, luetko tämän ---

Nyt on käynnissä myös taloussota
[Aikanaan USA’ n presidentti Ronald Reagan halusi tuhota pahan valtakunnan ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-k... - ]

Ote:

"PERJANTAINA, HEINÄKUUTA 25, 2014
Lännenmies koettaa luhistaa Putinin Venäjän
Vuonna 1941 kesällä [Venäjä] - Neuvostoliitto koki yllättäen rajuimman hyökkäyksen koko historiansa aikana; Saksan kolmas valtakunta Adolf Hitlerin jo aiemmin julkisanomana oli käynnistänyt maailman historian suurimman hyökkäyksen – operaatio Barbarossan.

Hyökkäyksen alettua Josif Stalin katosi julkisuudesta pariksi viikoksi – siksi syvältä diktaattorikolleegan ”yllätyshyökkäys” gruusialaisen Stalinin sydämestä otti. Stalin oli kadotuksensa aikana tehnyt päätöksen – kiveä ei jätetä kiven päälle; ja aloitti valtavan mobilisaation – paljolti USA:n tuella. Saksa ja Hitler oli lyötävä – oli alkanut sota superlatiiveissaan vailla vertaa – raakuudessaan, kuluttavuudessaan ja massiivisuudessaan, … tänä päivänäkin.

USA:n yksi suosituimmista presidenteistä, edesmennyt Ronald Reagan oli näyttelijän draamassaan päättänyt luhistaa pahan valtakunnan – Neuvostoliiton. Reagan aloitti historiallisen Tähtien sota projektin, jonka tarkoitus oli viedä sota avaruuteen, ja jonka todellinen tarkoitus oli kuristaa Neuvostoliiton kansantalous, tässä onnistuttiin ja Neuvostoliitto hajosi.

Nyt lännenmiehet – USA ja Englanti etummaisina koettavat luhistaa Vladimir Putinin Venäjän; liian suurena materiaalien ja energian lähteinä – liian suurena, ollen uhka lännen filosofioiden – demokratian ja vapaan sana levitykselle 1]. Tähän projektiin ei voi mahtua lännelle uhka idän jättiliitosta – Venäjän ja Kiinan kesken. Nyt on tarkoitus hajottaa Venäjä pienempiin osiin ja vähintäänkin rajoittaa idän filosofian vaikute ”volgan mutkille”. ... "

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #103

Älä sinä minulle puhu mitään historiasta.
Oli tietysti surullista kun roistovaltio Saksa hyökkäsi toisen roistovaltion kimppuun.

Mutta tiedätkö Ilkka mitä, nämä roistovaltiothan yhdessä aloittivat toisen maailmansodan hyökkäämällä yhdessä Puolan kimppuun. Sitten Stalin jatkoi omalla reviirillään Eestin, Latvian ja Liettuan valloitusta ja kehtasi valloittaa Karjalankin. Ensimmäisenä päivänä sai valloitettua kotikyläni.

Äsken oli televisiossa ohjelma jossa kerrottiin mm. Saksan kouluista. Siellä jokaisena päivänä oppilaille esitetään Natsi-Saksan tekemiä rikoksia, tarkoituksena ettei sellainen enää toistuisi.

Venäjä vain lisää historian vääristelyä. Tiedätkö Ilkka että onko totta että VEnäjän lakien mukaan voidaan tuomita vankilaan jos joku uskaltaa kertoa että Venäjä hyökkäsi Puolaan yhdessä natsien kanssa 1939?

On surullista että Venäjän kansa on joutunut kiihtyvän aivopesun uhriksi. He joutuvat jatkuvasti uusiin sotiin tuodakseen ns. kunniaa Putinille.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #105

Tarkoittaako Mirala, että venäläisissäkin kouluissa pitäisi jatkuvasti kertoa natsien ja heidän liittolaistensa rikoksista?

Miralalle tiedoksi, että Venäjä ei hyökännyt 1939 Puolaan eikä edes NL. NL miehitti osan itäistä Puolaa sen jälkeen kun Natsi-Saksa oli hyökännyt läntiseen Puolaan. NL:n johdossa pelättiin, että Saksa ei noudata tekemiään sopimuksia. Ja niinhän siinä kävikin. M.m. Brestin tienoilla Wehrmacht joutui peräytymään koska oli ylittänyt Bugjokea noudattelevan demarkaatiolinjan. Puna-armeijan ja Puolan armeijoiden välillä ei juurikaan ollut sotatoimia.

Minun tietääkseni Miralan mainitsemaa lakia historian vääristelystä ei Venäjällä ole. Kyseisiä ihmisiä pidetään vain tietämättöminä. Lännenpänä sellaisia sen sijaan on pusattu.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #107

Olen miettinyt että paljonko minulle pitäisi maksaa että ryhtyisin samalla tavalla valehtelemaan ja kieroilemaan kuin Jorma. Kirjoittelisin joka päivä miten Suomi hyökkäsi talvisodassa NL:n kimppuun ja muuta vastaavaa. Kertoisin värikkäitä tarinoita miten rajavartijaoppilaita opetettiin hyökkäämään ystävälliseen naapuriin. - Se olisi melkoinen persoonallisuuden muutos.

Tekisinkö kurssimuutoksen 2.000€/kk nettopalkkiota vastaan? Minulla se olisi helppo, kaikki vain toteais että nyt siihen iski dementia. Mutta ehkä aktiivisilla putinisteilla ei ole muuta työtä, on joukko lapsia ja alaikäinen vaimo elätettävänä. Silloin myy helposti sielunsa vaikka Pirulle kuten Stalin aikoinaan kaveeras Hitlerin kanssa.

http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Venaj...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #108

Nythän Mirala itselleen apurin löysi, itsensä J.Putkisen. Varkauden lahjan tahattoman komiikan lavoille, oikean Somen hukkaputkien don Jussin.

Tähän asti olen pitänyt joitakin Miralan juttuja ihan hauskoina mutta nyt meni riman ali ettei edes hiustupsut pöllähtäneet.

Mikä pakkomielle Miralalla et kumppaneilla on noihin erimieltä olevien palkanmaksuihin erimielisyydestä? Onko niin vaikea kuvitella, että kaikki eivät ole samalla lailla ja samojen ennakkoluulojen vankeja kuin he. En silti lähde edes arvailemaan josko joku Miralalle tai hänen kanssaan samanmielisille maksaisi ja jos niin miten paljon ja kuka. Onko kyse halusta lyödä leimoja ja mustamaalata vai kateudesta vai mistä? Onko omat asiaan liittyvät argumentit noin lopussa?

Ehkä Mirala, ennenkuin seuraavan kerran kyselee muiden palkoista, tekee ensin selkoa omasta tulonmuodostuksestaan suhteessa kulutuksensa, oikeiksi todistettujen kuittien kera työnantajien ja etuudenmaksajien vahvistamina. Muuten pidän tämänkaltaisia kirjoituksia törkeänä vihapuheena.

Oma nahkani on noiden älämölöstelijöiden kanssa toki niin parkkiintunut, etten mieltäni pahoita mutta joku muu saattaa olla vastaavasta herkkähipiäisempi ja pahottaa mielensä kovastikin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #109

Olen aiemminkin ehdotellut putinisteille tapaamisia. Miten olisi Jorma Myyryläinen, voitaisiinko tavata kuittien kanssa vaikka Hakaniemen torilla joku päivä?

On vaikea kuvitella että joku ilmaiseksi valehtelisi ihan perusasioista kuten Puolan sodasta. Netistähän löytyy tuhansia viitteitä, sieltä löytyy myös paljonko venäläisiä kaatui taisteluissa puolalaisia vastaan. Saksalaiset ja venäläiset eivät silloin taistelleet keskenään vaan vasta myöhemmin. Tämänkin Jorma varmaan tiedät hyvin.

Ilkka on jo tunnustanut että puna-armeija hyökkäsi Suomeen 30.11.1939, mutta sen se teki aiheellisesti, me olimme niin keljuja. Se riittää sodan aiheeksi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #111

Luehan Antti Hietalahden - Talvisodan salainen strategia - Otava 2016.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #111

Mirala voi tapailla mielikuvitusputinistejaan ihan missä lystää. Itse en sellainen ole enkä näe tarvetta sellaiselle tapaamiselle. Näinkin epäsosiaalisena minulle riittävät nämä sähköiset välineet.

Puna-armeija ei itäisempää Puolaa miehittäessään taistellut myöskään Puolan armeijaa vastaan, muutamaa yksittäistä kahakkaa lukuunottamatta.

Miralalla, sen enempää kuin Putkisellakaan ei liene esittää mitään todisteita Puolan jakosuunnitelmasta tai sopimuksesta yhteisestä hyökkäyksestä NL:n ja Saksan välillä. Sellaiseksi ei kelpaa hyökkäämättömyyssopimuksen mahdollinen ja todennäköinen lisäpöytäkirja sillä sovittiin vain etupiireistä, ei valloituksista eikä miehityksistä. NL vain reagoi Natsi-Saksan hyökkäykseen tietäen sen jatkossa hyökkäävän myös NL:on mutta pyrkien pakottamaan se aloittamaan hyökkäyksensä mahdollisimman kaukaa.

En ole väittänytkään Puna-armeijan ja Wehrmachtin taistelleen tuolloin. Saksalaiset vetäytyivät demarkaatiolinjan taakse tuolloin taistelematta mutta n.s. "pitkin hampain".

Ei kai kenelläkään ole ollut epäilystäkään Talvisodan sotatoimien aloittajasta? Se ei siis kaipaa mitään erityistä tunnustamista, Sen sijaan sodan perimmäiset syyt ovat muualla kuin itse sotatoimien aloittamisessa. Ne ovat sitä edeltävissä politiikoissa ja niiden tavoitteissa, sekä paikallisissa että maailmanlaajuisissa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #108

Kreml on jo kauan sitten tunnustanut Mainilan laukaukset ja hyökkäyksensä Suomeen Talvisodan aloittajaiseksi ---

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #110

Kiitos. Mutta kuitenkin Stalin hikeentyi lopullisesti vasta sitten kun suomalaiset näyttelivät luvatta Pietarinkirkon valokuvia Stalinin kaverille Hitlerille!
Hyökkäyksen valmisteluja oli toki tehty jo monta vuotta. Muurmannin radan asemien laajennukset ja hyökkäysurat kohti Suomen rajaa jne.

Ilkka Luoma

Topicciin nähden:

10] Kansakuntamme rakentamisen aika - Kekkosen aika

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/kansalaisen-... -

"TORSTAINA, MAALISKUUTA 13, 2014
Kansalaisen paras kausi elettiin Kekkosen aikana!

”Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa oli eletty” -lainaus

Urho Kekkosta 1] on hänen kuolemansa jälkeen paljon arvosteltu (ennen ei uskallettu) sekä kiitetty että moitittu. Kun on haukuttu, niin arvosteluperusteina ovat olleet vallanhimo, mahdolliset KGB-kytkennät, puuttuminen asioihin, jotka eivät päämiehelle kuuluneet; adjektiivit häikäilemätön, ja juonitteleva ovat myös olleet käytössä.

Tavalliselle kansalaiselle hänen kautensa oli kuitenkin parasta aikaa mitä Suomessa on eletty. Ihmisillä oli töitä 2], tulevaisuudenuskoa 3], eikä puhuttu valtionvelasta 4] , ts. kansalla meni hyvin.

Jos presidentin kautta arvioidaan, niin mielestäni tärkeimmät kriteerit ovat alaisten hyvinvointi ja suhteet ulkovaltoihin. Ne olivat hänen kaudellaan kunnossa.

Rivikansalaiselle on yhdentekevää vaikka johtaja olisi liitossa itsensä paholaisen kanssa, jos hän kykenee hoitamaan tehtävänsä kansalaisten edun mukaisesti. Hirvittävää ajatellekin, että joku nykyjohtajan kyvyillä varustettu olisi paiskattu tilanteeseen, johon Kekkonen joutui heti kautensa alussa:

Yleislakko, voimakas ja arvaamaton itänaapuri 5], joka oli aina otettava huomioon ym. Silloin tarvittiin valtiomiehen taitoja. Niin kuin monesti myöhemminkin. Hän jätti kuitenkin hyvinvoivan valtion seuraajalleen.

Mutta onhan meillä toki vertailupohjaa, jo toinen presidentti hänen jälkeensä. Nytkö ovat asiat kunnossa? Kansalla ei kuitenkan taida mennä hirveän hyvin. Vai meneekö?

KAARLO NORDLUND [C]
Ulvila


HUOM!
Ylläoleva teksti on suora kopio lehtileikkeestä, joka löytyi isäni jäämistöstä, jota olen alkanut purkamaan monen vuoden jälkeen hänen kuolemastaan. Leike oli saksittu Helsingin Sanomien Mielipidepalstalta – ollen päivämäärältään 27. lokakuuta 1997 – kopioin tekstin poikkeuksellisesti uusjakoon, koska sen sisältö pysäytti väkevästi pohtimaan pitkäaikaisimman presidenttimme valtakautta – tuona aikana meillä oli isäntä talossa ja maata johti, osin itsepäinen valtiomies, vailla vertaa … tämä taitaa olla aika helppoa päätellä nyt, kun eletään vuotta 2014. ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kekkonen ja NL ovat kuitenkin historiaa. Itänaapurissamme on ny agressiivinen Venäjä, joka ei ole suurvalta.

"Isoja" ovat Yhdysvallat, EU ja Kiina - tuossa järjestyksessä.

Ilkka Luoma

Maailman suurin kansantalous on Kiina - IMF (2014)

"
Kiinasta on tullut maailman suurin talous, jos vertaillaan valuuttakursseista puhdistettua kansantuotetta.

Nyt se on tapahtunut: Kiinasta on tullut maailman suurin talous. ... " -Talouselämä

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunu... -

...
Miten Venäjän aggressiivusuus on ilmentynyt Suomea kohtaan viimeisen 30 vuoden aikana? Kuka kertoo ...?

Ilkka Luoma

Maailman suurin kansantalous on Kiina - IMF (2014)

"
Kiinasta on tullut maailman suurin talous, jos vertaillaan valuuttakursseista puhdistettua kansantuotetta.

Nyt se on tapahtunut: Kiinasta on tullut maailman suurin talous. ... " -Talouselämä

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/se-on-tapahtunu... -

...
Miten Venäjän aggressiivisuus on ilmentynyt Suomea kohtaan viimeisen 30 vuoden aikana? Kuka kertoo ...?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #43

Riippuu mittarista - absoluuttisella rahalla mitattuna Yhdysvallat on suurin, EU 2. ja Kiina 3..

Ostovoimakorjattuna kiinalaisten yhteinen BKT on suurin, mutta se johtuu hillittömästä populaatiosta - "per lärvi" Kiinassa se on sellaista "maailman keskitasoa"

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Aihe on täällä kerrottu useaan otteeseen - googlaamalla IMF ja sitten ostovoimakorjattu bkt - ymmärtää aiheen hyvin - enää ei asiaa täällä kerrata viidettä kertaa ... Lukijatkin jo hymyilevät jänkkäämisestä ;)

Ilkka Luoma

Kansakuntamme mielipiteet, arvostukset, kunnioitukset ja mietteet presidenteistämme eivät kuitenkaan ole historiaa ... Tämä on hyvä muistaa. Kansakunta on puhunut! Kts. topic.

...
Venäläisyys ei myöskään ole historiaa, eikä ainutlaatuinen asemamme tämän toisen ydinasesuurvallan vieressä - tämän ymmärtävät hyvin kansankuntamme enemmistön myötä natovastustajat.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Kekkosen Suomessa kansalaiset olivat heikosti koulutettuja, sairaita, eliniän odote Pohjois-Euroopan alhaisin ja työttömyys hoidettiin kuuluisalla lapiolinjalla. Niinpä 70-luvun alussa Suomen väkiluku pieneni kun muutettiin töiden perässä Ruotsiin.

Koko itäinen Eurooppa ei koskaan tule unohtamaan Neuvostoliittoa, venäläisiä ja panslavismia.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Kekkosen aikana ei ollut koskaan näin paljon työttömiä kuin nyt ... jo 60.000 sai aikaiseksi hätätilanjulistuksen! ...

Suomen kansa on nyt lihavampi kuin koskaan Kekkosen aikana - huumeongelma on revennyt käsiin ... alkoholia kipataan reippaasti enemmän. Yksinäisiä vanhuksia on reippaasti enemmän - syntyvyys on alamaissa ... jne --- Kekkosen aikana ihmisillä oli isäntä talossa, johon luotettiin -

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #70

Kekkonen käski harjaamaan hampaita
~Kari Suomalainen

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Kekkonen käski myös hätätilahallituksen, kun työttömien määrä ylitti 60.000 ... !

...
Toisaalta vielä 1960-luvulla kansalaistemme hampaiden kunto oli selvästi huonompi kuin nykyään ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #70

"Kekkosen aikana ei ollut koskaan näin paljon työttömiä kuin nyt"

Tuo on totta - joko lähdettiin Ruotsiin nälkää pakoon tai joutui pakkotyöleireille. Kymmeniätuhansia miehiä ja tuhansia naisia työllistettiin työttömyystöissä ja siirtotyömailla toisen maailmansodan jälkeen 1970-luvulle saakka. Työttömille ei maksettu rahaa.

Kun työttömät pantiin tietöihin, tie- ja vesirakennushallituksesta tuli Pohjoismaiden suurin työnantaja, Työttömyystyömaat olivat työllisyyspolitiikan tärkein keino toisen maailmansodan jälkeen. Se oli poikkeuksellista, sillä useimmissa Euroopan maissa varatyömaita oli sodan jälkeen enää vähän.

Suuret siirtotyömaat syntyivät vasta 1960-luvulla. Työttömät eivät voineet kieltäytyä työstä. Jos he kieltäytyivät, he menettivät oikeutensa työttömyystöihin sinä vuonna. Kun rahakorvausta ei maksettu, vaihtoehtoja oli vähän. Perhe ei kestä nälkää, vaikka selviäisikin köyhyydestä. Vielä kuusikymmentäluvun alussa uudet lait säätivät, että työttömäksi ilmoittautunut voitiin määrätä töihin kotikuntansa ulkopuolelle.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #78

Tuo mitä Vaalisto kertoo 1950- ja 1960-lukujen työllistämispolitiikasta on totta. Tosin hän jätti lainaamatta kuvaukset ongelmista.

Hätäapu- ja työttömyystöitä teetettiin m.m. n.s. siirtotyömailla vuoteen 1971 jolloin nykyisen järjestelmän perusteet luotiin. Silloin oli jo pitkään todettu pakkotyöt tehottomaksi ja äärettömän kalliiksi järjestelmäksi suhteessa niiden tehoon.

Joillakin tuntuu olevan nykyäänkin haluja jatkaa pakkotyötä uhrin rankaisemiseksi.

P.s. Tällä kertaa Vaalisto lainasi suoraan sivustolta Erkki Ahon "Suomen historia" -sivustolta (http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2009/09/lapioli...) kertomatta lähdettään. Tosin hän jätti lainaamatta Ahon miedohkotkin kuvaukset ongelmista.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #78

Viimeisin nälänhätä suomalaisille oli 1860 -luvulla.

...
Kekkonen ei voinut määrätä suomalaisia olemaan Suomessa. Suomalaiset menivät innolla Ruotsiin parempien palkkojen ja myönteisemmän sosiaaliturvan vuoksi.

Lisäksi maaseudun pojat eivät kaikki voineet saada perintötilaa!

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #91

No ei - pakon sanelemana kokonaisia kyläkuntia muutti Ruotsiin. Kynnys kielitaidottomille ensimmäiseen ulkomaanmatkaan oli korkea, mutta kotona ei ollut työtä eikä sosiaaliturvaa.

Maatalous ei enää kyennyt työllistämään ja elättämään sotien jälkeen syntyneitä suuria ikäluokkia. Toisaalta teollisuuteenkaan ei syntynyt tarpeeksi korvaavia työpaikkoja.Seurauksena oli laaja työttömyys, joka taas johti maaseutualueiden nopeaan tyhjentymiseen. Siirtolaisuus Ruotsiin oli Pohjois-Suomessa 1960- ja 1970-luvun taitteessa erittäin voimakasta ja jopa 7% suomalaisista muutti maasta.

Kekkonen tunsi kyllä asian. Pohjois-Suomen talouselämän kehittämisen suuntaviivat Kekkonen hahmotteli vuonna 1952 ilmestyneessä kirjasessaan "Onko maallamme malttia vaurastua?". Puolustaessaan myöhemmin kirjasessaan esittämiään näkökohtia Kekkonen korosti erityisesti Pohjois-Suomen rakentamisen yhteiskunnallista merkitystä ja siihen liittyvää vastuuta.
Hänellä oli käytettävissään niin silloisen Maalaisliiton laaja ja vahva koneisto kuin puoluerajat ylittävät henkilökohtaiset kontaktinsa, ja myöhemmin yhä laajemmassa määrin myös valtion laaja virkakoneisto pohjoisessa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #96

Toisaalta nykyisen sosiaaliturvamme perusteet, ne joita parhaillaan puretaan, rakennettiin juuri Kekkosen presidenttikauden aikana. Ei vain ja ainoastaan hänen sosiaalisen mielenlaantunsa takia ja käskemänä vaan pikemminkin yhteiskunnallisen tilanteen pakottamana. Talouselämän huippujohto pelkäsi omistustensa ja osinkojensa puolesta.

P.s. Tällä kertaa Vaalisto jätti ainakin mainitsematta lähteenään M.Mäntylän tutkimustyön "URHO KEKKONEN JA POHJOIS-SUOMI; Kekkosen Pohjois-Suomea koskenut ajattelu ja toiminta vuosina 1936–1981"

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

Palkkapussin pulleus houkutti monet suomalaiset Ruotsiin - samoin moni muutti Tukholmaan mukavan sosiaaliturvan houkuttelemana ... Noin aikoina keksittiin Suomessa vieläkin paikoin vaikuttava lomaltapaluuraha, että "ahneet" toverit saataisiin takaisin Suomeen Ruotsin leveämmän leivän vierestä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #100

Osa toki meni myös parempien palkkojen perässä mutta syrjäkylät tyhjenivät juurikin sen takia, että töitä ei enää yksinkertaisesti ollut kaikille kun metsätyöt olivat koneellistuneet.

Ihmiset oli aikoinaan houkuteltu pitkin metsiä rakentamaan elinkelvottomia tiloja metsäfirmojen halvaksi työvoimaksi metsätöihin. Heidän lapsistaan tuli tarpeettomia kun ketjusahat ja traktorit korvasivat lihasvoimaa. Etelässäkään ei riittänyt töitä kaikelle "suhteelliselle liikaväestölle" mutta Ruotsissa osattiin tehdä muutakin kuin keittää "tikkusoppaa" ja puristaa osasta siitä paperia bulkkina.

Tuossa politiikassa oli oma osansa myös U.Kekkosen johtamilla hallituksilla ja hänellä henkilökohtaisesti. Ihan puunkuljetukseen sopivia pohjoisen teitä myöten.

P.s. N.s. lomaltapaluuraha (nyk. lomaraha) ei ollut mikään ylimääräinen raha vaan siihen ohjattiin rahoja jotka muuten olisi maksettu ympärivuoden. Työläiset ovat lomaltapaluunsa maksaneet ihan itse palkankorotuksista luopumalla.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #106

sisälsi uutta tietoa kuuluisasta lomaltapaluurahasta!

...
Iso ongelma oli se, että pieniä maatalouksia ei voitu pilkkoa elinkelpoisiksi kaikille lapsille - vain yhdelle, jos tällekään ... vielä 1960 -luvun alussa oli noin 400.000 maataloutta - nyt lienee 40.000, jos sitäkään.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #78

Kansantaloudellisesti ei ole kovin paljon väliä mitä tehdään, kunhan tehdään (rikkomatta ympäristöharmoniaa!), osallistutaan, maksetaan veroa ja kierrätetään rahaa - ostovoimaa, joka taas luo toimeliaisuutta.

...
Tehokkuus, hyötysuhde ja tuottavuus ovat taloudenhoidon asioita.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Paavo Väyrysellä voinee olla mielipidemittauksissa näkymättömiin toistaiseksi jäänyttä kannatusta. Tämä siksi, että hän pääsi mukaan kisaan niin myöhään. Toki se myöhään mukaan pääsy viittaisi epäaktiivisuuteen kannatuspuolella.

Matti Vanhasen äänipotista lohkaisemalla Väyrynen ei etene oikein mihinkään. Vaan jos Niinistön takana olevat kepulaiset hyppäävät Väyrysen rekeen, niin siinä alkaa jo kakkostila häämöttää Väyryselle. Silläkään ei sitten vielä paljoa tee näissä kisoissa. Tarvittaisiin muidenkin ehdokkaiden (ei sentään Niinistön) kannatuksen kohoamista, ettei hopea olisi häpeä.

Väyrynen tuo joka tapauksessa Huhtasaaren Lauran lisäksi väriä kisaan.

Ilkka Luoma

Paavo voi olla aikamoinen yllättäjä - sillä hänen tieto/taito presidentillisiin aihealueisiin on ylittämätön ... pisin ulkopolitiikkaan liittyvä ministerikokemus ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Sitä se nimen omaan on - itse kuvittelin Väyrysen kiikkuvan jossain 10% kannatuksen tuntumassa, mutta yliarvioin asian. Kannatushan on 4% kahden prossan virhemarginaalilla.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #61

Kopeissa kerrotaan kirjoittamalla se oikea tilanne - katsotaan rauhassa ja maltetaan mielemme.

Väyrysen nostot purevat jo nyt - Niinistö ei kykene selittämään uskottavasti EMU- ja Nato-Isäntämaa pöytäkirjoja - ei edes sitä kuka/ ketkä - mikä kutsuu Naton sota- ja taistelujoukot maahamme!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #71

Kyseessä on Väyrysen oma EMU tulkinta. Hän on tämän väitteen aikaisemminkin esittänyt, eikä ole saanut sille kauheasti tukea. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin se, joka nämä päätökset tekee. Eduskunta on seurannut perustuslakivaliokunnan kantaa. Mitä Väyrysen kanta sitten tarkoittaisi nyt: ei yhtään mitään.
Väitteellä ei ole ehdotonta totuusarvoa, koska siinä on kategoriavirhe. Hän irrottaa asian vuoden 1994 EU-liittymissopimuksen voimaansaattamislaista, vaikka näin ei saisi tehdä. Siksi väitettä voi kuvata valtiopäiväpuheessa usein käytetyllä termillä muunneltu totuus.

Logistinen yhteisymmärryspöytäkirja ei Erkki Tuomiojan mukaan vie Suomea yhtään lähemmäksi Natoa kun taas Väyrynen selvittää asian toisin. Kumpi valehtelee?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #77

Tässä erittäin tarkka ammattilaisseloste mitä EMU-kiemurointi oli ja mitkä seikat siihen vaikuttivat - dokumentti on puisevaa luettavaa, sillä se ei ole arvio, mielipide eikä luulo, vaan faktinen seloste EMU-tapahtumakulusta - eduskunnan valiokuntien pöytäkirjadiaarioihin asti. :)

...
* Kts. Myös Kokoomuksen piireissä kansantalous- ja finanssiasioista perillä oleva asiantuntija, Jorma Jaakkola - Valtiopetos euroon liittymisessä?
~ http://jormajaakkola.fi/EMU-petos - … ”

Tarkka ja yksityiskohtainen tapahtumakulku löytyy täältä [1
~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... -

...
Ote:

"torstai 18. joulukuuta 2014
Markasta euroon - petos raskauttavien asianhaarjojen vallitessa?
[ver 1.00]

Suomi haki aikanaan EY-jäsenyyttä – tänään monien mielestä samassa yhteydessä luotiin polku myös myöhempään yhteisvaluuttaan siirtymisestä. EY-jäsenyydestä järjestettiin kansanäänestys, jossa enemmistö antoi mandaatin valtiovallalle hakea jäsenyyttä. Yhteisvaluuttaan siirtymisestä ei koskaan järjestetty kansanäänestystä. Tänään itsenäisyyden palauttajat teetättivät tarkan selvityksen EY-, EMU ja sen kolmannesta vaiheessa.

On aika tutkia asia uudelleen ja kantaa kansalle mahdollisuus uuden seikkaperäisen selvityksen jälkeen päättää omasta rahasta – markan palauttamisesta.


Tapahtumia, jotka liittyvät Euroopan Unioniin ja eurojärjestelmään, ja yhteisvaluutan selontekoihin kansanedustuslaitoksessamme …

[ …. Koska neuvoa antanutta kansanäänestystä 16.10.1994 käytetään legitimiteettiperusteluna (PeVL 14/1994) – eli EU-jäsenyyden laillisuusperusteluna, oli selvää, että kansalta piti saada myönteinen enemmistö – äänestystuloksessa. On siten loogista, että EMU:n kolmannen vaiheen suhteen on menetelty, kuten tässä kirjoituksessa on tuotu esiin. Lisäksi pitää muistaa, että eduskuntaa painostettiin em. äänestystuloksen perusteella – vetoamalla kansalaisten enemmistön myönteiseen kantaan jäsenyyssopimuksen hyväksymisen suhteen.

Kun hallitusmuodon 2§:n mukaan ylin vallankäyttäjä on kansa, joita kansanedustajat edustavat ja lisäksi kansalta kysyttiin kantaa suoraan – on kaikki tämä petollisuus tapahtunut raskauttavien asianhaarojen vallitessa.] ... "

Jatkuu linkin ~ http://jontikka.blogspot.fi/2014/12/markasta-euroo... - alta.

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #79

Tuo linkittämäsi "kansalaiskirjoittaja" kynäilee valtiopetoksesta. Olen kysynyt häneltä useamman kerran miten hän väitteesä perustelee ilman tulosta.

Valtiopetos on nimittäin rikos, joka loukkaa valtion alueellista koskemattomuutta tai oikeudellista järjestystä.
Suomessa valtiopetos on rikos, jolla väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla, oikeudettomasti pakottamalla taikka valtiosääntöä rikkomalla yritetään kumota tai muuttaa Suomen valtiosääntö taikka muuttaa valtiojärjestystä. Valtiopetokseen syyllistyy myös se, joka yrittää väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkailemalla syrjäyttää Tasavallan presidentin, valtioneuvoston tai eduskunnan taikka kokonaan tai osaksi estää niitä käyttämästä toimivaltaansa.

Yleisellä tasolla mitä sensaatiohakuisempi väite sen kestämättömämpi perustelu - niin nytkin. Väitteen esittäjä trollaa edelleen väitettään vaikka hänelle on tarkasti selvitetty mikä on valtiopetos Suomessa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #81

Sanallista fraseologiaa, ... nyt on kysymys kansallisesta valtiopetoksesta, jossa pieni ryhmä kävi kansakuntaa vastaan, järjestelemällä julkisuudelta salaisesti yhteiskunnallisia asioita kansalaisten talouden turvallisuuden ja maallisen hyvinvoinnin vastaisesti. Tässä tulee valtiopetos ymmärtää tapahtumasarjana, joka kosketti kansakuntaa itseään - laajana taloudellisena ilmiönä.

On eri asia tarkastella lakikokoelman Valtiopetosta ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #84

No ei - valtiopetos on, minkä kerroin eikä Suomessa sellaista ole tapahtunut.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #94

Nyt on meneillään - useamman oikeustieteilijän toimesta - tutkimus miten tämän valtiopetos - tai oikeastaan kansanvallan petos menestyisi oikeusistuimissa ... väliraportti on rohkaiseva, tosin on esitetty uhka, ettei oikeuslaitos ota aihetta normaalien oikeusistuinsäännöksien nimiin ja -riippumattomuuden nimissä, sillä kyseessä on niin vakava rikkomusmahdollisuus kansanvaltaa kohtaan ja sen seuraukset oletettavina tuomioina voisivat järkyttää valtakoneistoa!

Väliraportti ei ole julkaistavissa, sillä tutkimus on kallis, ja siihen liittyy sopimus, ettei aineistoa julkistella ennen tiettyjä tapahtumia - yksityisiä lompakoita on venytetty - äärimmilleen ;)

...

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Luoma ei ole vieläkään tajunnut että Niinistö on uusi Kekkonen.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Hah - mielenkiintoinen näkökanta ( siis Saukosta - ei Ilkasta). Ilmankos en meinaa Saukkoa äänestää.

Ilkka Luoma

Niinistö toki yrittää "kekkostella", mutta karisma puuttuu. Sinällään Niinistö on tehnyt EU-poikkeavaa linjaa kahdenkeskisyydellään .. siitä pisteet Saulille.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Yle järjesti aikoinaan äänestyksen suurimmasta suomalaisesta, jonka voitti ylivoimaisesti Mannerheim: http://vintti.yle.fi/yle.fi/suuretsuomalaiset/

Ryti oli toisena.

Tässä äänestyksessä oli vastaajia 400 tuhatta eli kymmenkertainen noihin minigalluppeihin verrattuna.

Ilkka Luoma

Muistaakseni Kekkonen oli heti kolmantena ...

...Nykyisin Kekkonen voittaa - ja tulos on luotettava ja kattava mielipidemittaus, jossa kattavuus on saatu koko kansan mittaiseksi.

...
Lisäksi on otettava huomioon, että äänestys koski suurinta suomalaista - oli sitten presidentti tai ei - siis mukana oli muitakin suomalaisia kuin vain presidenttejä. Äänestys ei ollut yhteismitallinen pelkästään presidenttiarvioihin!

~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuret_suomalaiset -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Muistelenpa, että YLE jäi kiinni äänestyksensä manipuloinnista. Muuten kisan olisi voittanut Väinö Myllyrinne.

Ilkka Luoma

Suurin ja pisin suomalainen ;)

Ilkka Luoma

Ylemäinen tapa tehdä vaalimanipulaatiota ---

"Paavo Väyrynen pyrkii jälleen Suomen presidentiksi. Pitkän uran aikana sillat ovat palaneet moneen suuntaan. Tie presidenttiehdokkaaksi oli tällä kertaa poikkeuksellisen kivinen ... " -Yle otsikko

~ https://yle.fi/uutiset/3-10002176 -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Heh, vähän humoristinen kirjoitus.
EI siinä kyllä valehdellakkaan vai...

Ilkka Luoma

Löysin yhden hyvän kohdan Yle' n tavasta uutisoida, juuri tässä: Väyrystä on syytelty Vladimirov jupakasta - yksin, mutta siihen osallistui myös Mauno Koivisto - olikin hyvä, että kansakunta pääsi tästä nyt myös "vihille"! :)

...

Ilkka Luoma

Näyttää suosio nousevan - mutta annetaan äänestäjille rauha! :)

Ilkka Luoma

Topicciin nähden:

Näin muut aviisit uutisoivat aiheen, jossa kansa valitsi Kekkosen kaikkien aikojen arvostetuimmaksi presidentiksi --- esimerkiksi:

~ https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kekkonen-Suome... -

"Kekkonen Suomen kautta-aikojen arvostetuin presidentti ... " -SS otsikko

...

Ilkka Luoma

Väyrynen esiintyi Yle' ssä - toimittaja yritti kaikkensa - ollakseen terävä ja laittaa Paavoa lujille, mutta hävisi jokaisen kohtion Paavolle. ÄÄnestjille syntyi kirkas näkemys mitä Paavo haluaa kansakuntamme hyväksi ja eduksi!

...
~ https://areena.yle.fi/1-4304178 -

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Minäkin toivon Paavolle onnea ja menestystä omasta ja koko luomakunnan puolesta!

Ilkka Luoma

Entä Porvoon kaupunki - topicin otsikkoon nähden ---?

" ... Porvoossa kuohuttaa kaupungin koteihin lähettämä kirje. Kirje on lähetetty niille vanhemmille tai huoltajille, joilla on varhaiskasvatuksessa olevia lapsia.

Kirje alkaa juhlallisesti: ”Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut alenevat tammikuusta 2018 alkaen tasavallan presidentti Sauli Niinistön vahvistettua 19.12.2017 varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja koskevan lain muutoksen.” Niinistön nimi on lihavoitu kirjeessä. ... "

~ https://demokraatti.fi/porvoossa-kohu-kaupungin-ki... -

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset