Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kiinalaiset purjehtivat Jäämereltä Suomeen

  • Kuvassa kaikki neljä merkittävää asiakokonaisuutta! ¤
    Kuvassa kaikki neljä merkittävää asiakokonaisuutta! ¤
  • Pohjoisnapaa ympäröivät merireitit - The Economist
    Pohjoisnapaa ympäröivät merireitit - The Economist
  • Petsamon tie - olisiko siinä ideaa ratapohjalle ja Petsamon alueen osalta vuokraratapohjaa?
    Petsamon tie - olisiko siinä ideaa ratapohjalle ja Petsamon alueen osalta vuokraratapohjaa?

Kiinan keisarin Zhu Di' n dzonkkilaivastot, ollen maailman suurimpia laivastoja purjehtivat 1400 -luvun alkuaikoina ”kaikkialle maailmaan” -levittämään kauppaansa, keräämään turvallisuudesta veroja ja esittelemään kulttuuriaan – kunnioittaen vierasmaansa tapoja, uskoa ja kulttuureita … kaikki tämä tosiaan jo 1400 -luvun alkupuolella.

 

Nyt Kiina ojentelee ”kauppasormiaan kaikkialle maailmaan” [1 – 1385 miljoonaa kiinalaista tuottaa niin paljon, että maailman suurimmaksi kasvaneena se tarvitsee paljon kauppaa, raaka-aineita, ideoita ja suunnitelmia – ravinnosta puhumattakaan.

Maailmanvalloitusta” ei tehdä asein, kuten nykyinen maailmanpoliisi – vaan kaupalla, jossa pyritään kahden kauppaan eli siten, että molempi osapuoli voisi olla tyytyväinen jossain ajan saatossa. Suomi on nyt usemman tuhannen juanin paikassa – jos vain oivallamme.

[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10043707 -

 

Suomella oli yhteys Jäämerelle vielä 1941 – laillisesti,

… venäläiset olivat Saksan kolmannen valtakunnan myötävaikutuksella jättäneet Talvisodan jäljiltä meille jäättömän sataman väylänä ulos maailmalle. Adolf Hitlerin Saksaa taas tuolloin kiinnosti Kolosjoen kaivos ja sen nikkeli [2. Nikkeli oli ja on sotametalli ja Saksan Operaatio Barbarossa tarvitsi paljon tankkeja, tykkejä ja lentokoneita – kaikki nuo tarvitsevat tänäänkin nikkeliä. Olimme osa tuota kohtalokasta Barbarossaa (1941) – idän valloitusta Saksan aseveljenä.

...

[2 ~ https://areena.yle.fi/1-3788517 -

 

Nyt Kiina haluaa erilaisia, toisiaan täydentäviä kauppareittejä myös Eurooppaan, joka jatkuu Portugalin eteläkärjestä kauas itään Venäjän Uralille. Kiina on haistanut jo ajat sitten juuri Länsi-Euroopan kasvuhuuruisen elintason juovuttaman kulutusinnon ja itäisen Euroopan ja sen jatkeen Siperian maailman suurimmat raaka-ainelähteet.

 

Kiina asemoi itseään kauppakansaksi – ei sotilaskansaksi,

… ei edes keisari Zhu Di' n (Yongle) aikana [3, vaikka dzonkkilaivastojen mukana oli suuret varuskunnat – sotilaina. Eräs nykyisen kauppakansan reitti Eurooppaan on Koillisväylä, jonka väylästön uusmittaus on jo käynnissä. Kiina haluaa tietää todelliset syväykset uusille jäänmurtokykyisille aluksille, jotka aloittaisivat tavaravirran Kiinasta Eurooppaan, ympäristöllisesti herkkää luontoaluetta pitkin.

[3 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yongle -

 

Venäjä on sopinut Kiinan kanssa taata Koillisväylän kulkuturvallisuuden,

… kulkeehan väylä liki koko pituudeltaan Venäjän talousalueella ja Kiina edellyttää turvaa aluksilleen, tosin Kiina tilannee kohta ensimmäiset jäävahvisteiset ja puolustuskykyiset sota-alukset, ehkä sittenkin hankkimalla telakan, joka kykenee tällaisten aluksien suunnitteluun ja rakentamiseen. Menetimmekö sokeudessamme suuren mahdollisuuden - Helsingin telakka on menossa Kermas -konsernille?

 

Suomi on ainoalaatuisessa asemassa – olemme Arktisen Neuvoston puhenjohtajamaa

[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html - ]

Lyhyesti agenda [4, jossa kiinalaiset ja venäläiset heiluttavat tahtipuikkoa – Kiina saa reittinsä, Venäjä asiakkaansa ja venäläiset tavaransa ja ideansa omalle tuotannolle – sivujuonteena kiinalaiset saavat aseteknologiaa ja puhdasta vettä kuivuvaan pohjoisosaansa.

Venäläiset saavat lisäksi lainoitusta, vientiä ja loputonta kysyntää aluksi öljylle ja vähän pidemmäksi aikaa maa- ja nestekaasulle. Atomivoimakin yhdistää – Kiinassa rakennetaan 30 uutta ydinvoimalaa …

 

[4

Mutta entä me – suomalaiset?

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246734-koillisvaylalta-suomen-lapi-muualle-eurooppaan - ][157]

... Koillisväylä-projekti on ollut pitkään suunnittelussa. Uudet laivat, Siperian jokiväylät ja satamat, jäänmurtajat, Liinahamarin satama, Jäämerenrata, ulottuen "oikean käsivarren" vuokraratapohjaa pitkin Petsamon Liinahamariin, jonne kiinalaissatama … ja Helsingistä lopulta tunneli Tallinnaan.

 

Suomalaiset liikemiehet ovat vikkelästi sukkuloineet Pekingin ja Moskovan väliä

Koillisväylään rakentuisi myös Aasian valokuituväylä [5, jonka kahdennus menisi Siperian läpi, jo olemassa olevaa yhteyttä pitkin Kiinaan [case N-CH]. Olisi tärkeää suunnitella nyt myös linjaus Idän valolle - valokaapelille Liinahamarista Etelä-Suomeen ja kytkentä Itämeri-valokaapeliin, joka menee nyt jo Saksaan – ohittaen kiusallisesti vakoilevan Ruotsin.

 

Entä nyt – miten järjestelemme itsellemme tuon ainoalaatuisen aseman?

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241116-yhteys-jaamerelle-yhteys-kiinaan - ]

Koillisväylän päätepistettä ei tule sijoittaa Nato-valtio Norjaan, vaan ensisijaisesti kiinalaisrahalla rakennettavaan vuokrasatamaan – Liinahamariin, jonne myös Venäjän kanssa yhteisen leveyden rataverkosto yhdistyy Suomesta ja Liinahamarista myös Muurmannin radalle, sillä Kiina haluaa rakennuttaa verkkomaailmansa yhden keskusvaraston Venäjän Karjalaan.

...

Olkaamme tarkkana, ettemme menetä avainasemaa, kuten keväällä 2017, jolloin pohjois-korea tarjosi meille verhotusti välittäjän roolia koko korean niemimaalle – tuolloin poliitikkomme eivät oivaltaneet sitä mitä kiina-asiantuntijat olivat lämpimästi kannattaneet!

...

Katso uutislinkki ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 - [Yle 042017]

 

 

PS [30032017]

Suomi kuittaa Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden toukokuussa - tänä vuonna. Pesti kestää kaksi vuotta. On tunnettua, että Venäjä ja Yhdyvallat ovat molemmat mukana Arktisessa neuvostossa, ja se on foorumi, jonka merkitys kasvaa, sillä sinne mitä ilmeisimmin on pyrkimässä täysjäseneksi myös maailman suurin talous - Kiina. --- _

Luotettavan tiedon mukaan Kiina hakee Arktisen neuvoston täysjäsenyyttä, ollen nyt tarkkailijana tässä pohjoisten napaseutujen epäpoliittisessä järjestössä. Ehkä Kiina yhtenä maailman vaikuttavimpana valtiona haluaa olla samassa neuvottelufoorumissa Venäjän ja Yhdysvaltojen kanssa.

Samalla Kiinaa kiinnostaa Koillisväylä - kauppareittinä Eurooppaan. Tässä piilee suomalaisille uskomaton mahdollisuus - katsotaan oivalletaanko se käytää hyväksi, jonka jo Kiina ja Venäjä tietävät! [Copy from ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234574-presidentti-putinilla-on-erinomainen-pelisilma - ]

 

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 160642

 

DOC Liinahamari_koillisvaylan_paate_27012018

PVM 27012018

 

693_6336

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kansa puhui, että toimittajat puuttuivat liiaksi menneisiin oletettuihin Väyrysen temppuihin, joita monia ei edes ole - vaan ne elävät toimittajien mielikuvissa ...

Siispä nyt huomista, ylihuomista ja tulevaisuutta -erittäin tärkeänä, juuri meille suomalaisille.

Julistin puolestani kohdalleni Vaalirauhan ja kansa puhukoot huomenna, jonka jälkeen keskitytään huolehtimaan Suomesta ja kansakunnastamme!

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Svenskit ja rikkaat Norskit ovat jo ehkä oivaltaneet.

Kuuntelin tuossa toisella korvalla SVT n uutisia, ja Kiina on luvannut lähteä rahoittamaan Ruotsin ja Norjan välistä raideliikenettä.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kina-vill-inves...

Tuo on osa nk. silkkitietä

""Satsningen är en del av Kinas planer på en ny Sidenväg som förenklar frakt av gods och varor mellan Asien och Europa. Kina och kinesiska företag har också visat stort intresse för andra stora investeringar i infrastruktur. I Sverige vill två kinesiska bolag bygga nordens största containerhamn i Lysekil."" - svt

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomessakin on paljon huhuja kiinalaisrahoituksista. Yksikään juan ei lähde Kiinasta yli 100 meurin projekteihin - ilma Keskushallinnon erityistarkastusta.

...
Odotamme Suomessa Kaidi' lle rahaa, Kemijärvelle rahaa, Savonlinnaan rahaa jne ... Tallinna tunneli haluaisi 7 mrd euroa jne ---

...
Ainoa varma asia on se, että koillisväylää mitataan uudestaan kriittisistä kohteista ja sen myötä arvioidaan ruoppauksen kustannuksia ...

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Kiinalaiset turistit kuulemma ihailevat Suomen puhdasta vesisadetta ja revontulia.

Silkkitie vie nyt Suomeen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lainaus toisaalta - vuodelta 2016:

" ... Nyt on uskallettava hakea uusia, yllättäviäkin mahdollisuuksia. Tässä yksi ehdotelma. Putin ja todennäköisesti suurin osa venäläisistä haluaa rajoilleen Natottomia naapureita ja sehän on kaupallinen markkinarako. Putin menetti Ukrainan kohinoissa suosiotaan. Krimi vahvisti vaikutuksen. Putinilla on tarve parantaa mainettaan.

Ideani on: Tehdään Venäjän kanssa sellainen naapuruus- ja kaupallinen sopimus, ettei Suomi liity Natoon ja näin takaamme koko Suomen mitan natottoman, puolueettoman alueen ehdolla, että saamme rauhansopimuksessa menetetyn Petsamon alueen takaisin. Samalla sopimuksella poistetaan EU:n toiminnan aiheuttamat kaupalliset pakotteet ja rajoitteet maittemme väliltä.

Sopimus yleensä syntyy, jos kumpikin osapuoli saa haluamansa. Suomi saisi vilkastuneen kaupan itänaapuriin päin, ja edellä mainitut maa-alueet sekä helpon ja nopean yhteyden Jäämeren koillisväylään. Tämän toteuttaminen lisäisi satama-, rata-, maantie- ja muun infran rakentamisinvestointeja. Ne taas lisäisivät työllisyyttä. ... "

~ https://ls24.fi/artikkelit/petsamo-takaisin-rauhan... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Rauha, puhtaus ja hiljaisuus (tarvittaessa) ---

...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Luoma kertoo kiinalaisten haluista koillisväylälle. Venäläisillä lienee päätös, että siellä liikkuvat vain venäläiset alukset. Lienee tosin asetettu vain kauppatavaraksi josta sopivaan hintaan luovutaan?

En ole vieläkään vakuuttunut järkevyydestä asettaa Koillisväylän läntiseksi päätepisteeksi Kuolaa tai Ruijaa. Eiköhän laivat aja ihan samoihin satamiin joihin ne ovat menneet toistakin kautta.

Ehkä joillekin malmi- ja puutavaralaivoille riittäisi lastia pohjoiskalotilta mutta siihen riittänee olemassaolevat satamat. Toki Lapista ja Pohjois-Suomesta olisi käyttöä paremmille kuljetusreiteille mutta mitä ne olisivat jos kustannustehokkuutta haetaan: Pitkä uusi rata läpi Lapin vai lyhyemmät Muurmanskiinko vai Narvikiin? Venäjällä alustavasti piirusteltu Narvik-Tornio-Kostamus-Belomorsk-Arkangel-Siperia -rata Liinaan asti voisi olla siinä suhteessa myös mielenkiintoinen.

Toisaalta Koillisväylän kytkeminen Valkoisen meren-Itämeren kanavaan voisi olla kätsy tapa kuljettaa tavarat perille Keski-Euroopan kanavien varrelle laivoilla.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Näen muutamia ongelmia liittyen koillisväylään. Ensinnäkin se vaatii laivoilta hyvin paljon, koska niiden pitää pystyä murtamaan jäätä omin voimin. Sen käyttäminen luultavasti vaatisi sitä, että siellä tultaisiin tarvitsemaan lisää jäänmurtajia, sekä paljon uutta satamainfrastruktuuria. Siellä satamat ovat hyvin harvassa.

Kyllä varmaan koillisväylää voi käyttää jossain määrin bulkkitavaran kuljettamiseen, mutta mitä silloin tehdään, jos siellä laivan moottori hajoaa tai laiva jopa uppoaa. Avun saamiseen siellä tulee luultavasti kulumaan paljon enemmän aikaa kuin muilla merialueilla juuri sen suuruuden ja syrjäisyyden takia.

Pahimmassa tapauksessa laivan öljyvuoto voi vahingoittaa sikäläistä luontoa pahasti, koska öljy ei niissä olosuhteissa etenkin kylmyydessä, hajoa kovinkaan helposti. Arktinen luonto on haavoittuvaista ja se pitää ottaa huomioon koillisväylän käyttämisessä.

Tämän perusteella epäilen, että koillisväylän käyttämisestä saattaisi tulla logistinen painajainen, vaikka se voi näyttää paperilla hyvältä. Luulen myös, että etenkin Siperian rata on hyvin kilpailukyvyinen suhteessa koillisväylään.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Koillisväylä on matala - matalimmallaan seitsemän metriä - eikä kovin suuret alukset pysty siellä liikkumaan. Purjehduskausi on noin neljä kuukautta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Lisätään ketjuun asiantuntemusta - jo muutaman vuoden takaa, tosin kiinalaiset menevät jo menojaan ---

~ http://vnk.fi/documents/10616/334509/Arktinen+stra... -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ilmastonmuutos hoitaa homman ;)

...
http://www.skepticalscience.com/arctic-sea-ice-his... -

" ... Sea ice cover in the Arctic has undergone a widely reported decline in recent decades. The decrease has been greatest during summer, with sea ice extent reducing by around 12% per decade since the satellite record began in 1979.
The main cause of this rapid decline is rising air temperatures. The Arctic is warming twice as quickly as the global average, a phenomenon known as Arctic amplification. Other factors, such as wind patterns and ocean warming, also play a role in the diminishing sea ice. ... "

Viimeisen 50 vuoden aikana jään hupeneminen on ollut selkeää ja kiihtyvää.

.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Jorma. Samaa mieltä. Ei kiinalaiset jää johonkin Pohjois-Norjaan purkamaan laivojaan. Suomi on logistisesti saari, jonka tavaroista 90 % liikkuu ulos ja sisään meriteitse. Suomella ei ole yhteyttä manner-Eurooppaan, joten unohtakaa tuollaiset haaveilut.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Suomalaisille kuljetuksille Koillisväylällä saattaisi olla merkitystä kahdella tavalla: Ensinnäkin Lapista voitaisi viedä malmia jalostettavaksi johonkin muualle ja toiseksi Suomesta voitaisi viedä puutavaraa ja elintarvikkeita Kiinaan. Kumpikaan tarkoitus yhdessäkään tuskin tekee uusien suurien satamien rakentamista kannattavaksi. Olemassa olevat, Muurmansk, Narvik ja Perämeren, riittänevät. Kokonaan uusia ratoja poikki Lapin tuskin myöskään kannattaa rakentaa mutta radanpätkiä olemassaoleville radoille kannattanee harkita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Jäämeren rataan liittyvät Lapin malmivarat, Sokli ja matkailu ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset katselevat kiinnostuneina Venäjää jo yleensäkin, mutta juuri Euroopan puoleista osaa, jossa asuu suurin osa Venäjän reilu 130 miljoonasta asukkaasta - Se tarkoittaa kiinalaisten kaavoissa Saksan kokoista kulutusjuhlaa seuraavien noin 50 - 70 vuoden aikana ... Kirovin rata on syytä kytkeä jotenkin Lapin Jäämeren rataan ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirovin_rata -

...
Kiina tarvitsee Pohjois-Eurooppaan jättiläismäisen tavaralogistiikan keskuksen - en ihmettelisi, että se tulisi Venäjän Karjalaan, josta on ratayhteydet "kaikkialle" alueen pääkaupungin Pietarin kautta ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #33

Luoma ennustelee Karjalaan logistiikkakeskusta. Jos asiasta järjestettäisi veikkauskisa ja olisin enemmän suuntautunut pelaamiseen, ehkä mahdollisesti laittaisin jonkun rovon Primorskin puolesta. Siellä yhdistyvät tuo Muurmanskin/Kirovin rautatie, yhteys Koillisväylälle, Valkoisen meren - Baltian kanava ja joillakin piirustuspöydillä piirretty rata Arkangelin kautta itään. Sen kun vielä liittäisi Kostamuksen kautta Suomen rataverkkoon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Euroopan puoleisen Venäjän reilu 100 miljoonaa ihmistä kuluttajina kiinnostavat - heillä kun on krooninen kulutusvaje EU-kansalaisiin ja erityisesti länsi-eurooppalaisiin nähden ;)

...
Ja jos rahaa ei ole - niin raaka-aineissa ja energioissa, puhumattakaan puhtaasta vedestä ei ole pulaa ...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Puhut Kermas yhtiöstä !

Arctech Helsinki Shipyard on 100 % venäläisen United Shipbuilding Corporation, USC omistuksessa. Koko telakan omistus siirtyi yhtiölle joulukuussa 2014.

United Shipbuilding Corporation on Venäjän suurin laivanrakennus- ja korjaustelakka. Pääosa projekteista on sotilas- valtio-omisteisten alusten rakentamista ja korjausta mukaanlukien ydinsukellusveneitä. Yhtiö työllistää yli 80 000 henkeä.

Helsingin telakka on ainoa yhtiön länsimaissa oleva telakka joka on erikoistunut lähinnä erikoisaluksiin kuten jäänmurtajiin.

Telakka on tehnyt viime vuodet syvää tappiota. Viimeisten vuosien yhteenlaskettu tappio oli runsaat sata miljoonaa euroa.

Telakan venäläinen omistaja United Shipbuilding Corporation etsii telakalle enemmistöosakasta. Omistusjärjestelyllä pyritään ratkaisemaan telakan vakava rahoitusongelma.

Telakka sinänsä ei ole lähdössä näillä näkymin minnekkään. Lähtö telakalle tietenkin vielä tulee sen epäedullisen sijainnin johdosta Hietalahti-Hernesaari kaavaa katsottaessa.

Koillisväylän hyödyntämisestä rahtiliikenteelle ei taideta saada tehokasta tai kannattavaa millään konstilla. Väylä on avoin vain kaksi kuukautta vuodessa ja sinäkin aikana laivojen pitää olla korkeinta Super-max jääluokkaa ja niitäkin joutuvat väylän varrella avustamaan kymmenet jopa sadat jäänmurtajat. Koillisväylä on 6 500 kilometriä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Media puhuu Kermas -yhtiöstä. Muu on erittäin tuttua ja odottaisin ostajaa toisaalta.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Valitettavasti kääpiömaallamme ei ole mitään annettavaa tälle Jäämeren kehitykselle. Emme ole Jäämeren äärellä emmekä muuta kuin kahvia kaatamassa kansainvälisissä kokouksissa.

Näitä tilanteita tuli nuorena poikana nähtyä maailmalla tarpeeksi mm YKn kaupan ja teknologian kokouksissa. Ainut poikkeus oli hyvä asemamme teleliikenteen standardien luonnissa. Se perustui vain osaamiseen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Neuvotteluasema hallussa pari vuotta, jonka aikana kiina hakee täysjäsenyyttä. Katso topicin linkit.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Koillisväylän ongelmana on mataluus - vain seitsemän metriä - minkä vuoksi suuret alukset eivät pysty siellä liikennöimään.
Toinen ongelma on logisinen: Kiinasta rahdataan halpaa kertakulustustavaraa suurena massana Eurooppaan, mutta ei ne Suomeen jää. Siksi Euroopassa ne pitäsi viedä esimerkiksi Rotterdamiin, jonne Kiinasta on olemassa jo toimivat yhteydet mammuttilaivoilla, joilla tonni per kilometri maksaa murto-osan Koillisväylään verrattuna. Perinteisellä reitillä on vielä välisatamina logistisia solmukotia niin Aasiassa, Afrikassa kuin Euroopassa.

Koillissväylän ainoa hyöty on perinteistä reittiä lyhyempi matka, mutta tuo etu sulaa pois kun huomioidaan Koillisväylän lyhyt purjehduskausi, pienet laivat, jatkuva jäänmurtajatarve ja välisatamien puute.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Tomi Vaalisto

Monin paikoin Siperian pohjoispuolella rannikkovesillä syvyys on niin vähäinen, että laivojen syväys on suurempi kuin väylän syvyys, eli isoimpia laivoja siellä ei pystytä käyttämään. Sama ongelma tulee myös siitä, että isoimmilla öljy-
tai konttilaivoilla leveys on suurempi kuin jäänmurtajien leveys alueella. Tyhjänäkin pitää ottaa painolastia niin paljon, että potkuri on kolme- neljä metriä veden alla jäissä ajettaessa.

Esimerkkinä. Maailman suurin jäävahvistettu Super A1 tankkerin syväys lastissa on 15 metriä. Leveys 44 metriä. Tankkerin max nopeus on 17 solmua. Alus kulkee jääolosuhteissa 3 solmun nopeudella maksimissaan 1 m vahvassa jäässä.

Suurimmilla konttilaivoilla ei edes ole jääluokitusta. Jääluokitetut Super A1 konttialukset ovat niin pieniä, että ne eivät voi kulkea paksussa kiintojäässä ilman jäänmurtajan avustusta.

Koillisväylän hyödyntäminen on toki mahdollista, jos se on taloudellisesti kannattavaa. Venäläisen ajattelun mukaan taloudellisuudella ei ole merkitystä ! Heille "näyttö" on ensisijainen tavoite.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Niinpä. Väylästä käytetään nimitystä Northeast Sea Route ja sen lyennys on NSR. Merenkulku on minulle tuttua - olen ollut Finnlinesin ja MKH:n aluksilla töissä. 86 vuotias isäukkoni on merikapteeni.

Tässä on nämä NSR:n syvyydet:

Kara Strait (in the fairway part) – 50 m

Matisena and Lenina – not less than
20 to 25 m

Vilkitskogo – 50 to 250 m

Shokalskogo – 200 to 250 m

Yugorskiy Shar – 13 m

Sannikova – 13 to 15 m

Dmitriya Lapteva – 8 to 9 m

Bering – 30 to 50 m

Lähde: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/n...

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #14

Tomi Vaalisto

Tosiaan isäsi Henry Vaalisto löytyy tuosta Laivanpäällystöliiton jäsenmatrikkelista. Upea ura merenkulkijana ja merenkulkuun liittyvissä tehtävissä.

Muistelenkin tavanneesi isäsi 1980 luvun lopulla Saimaan kanavan neuvottelukunnan kokousten yhteydessä. Toimin silloin Enso-Gutzeit Oy:n kuljetustoimintojen teknisen ryhmän päällikön tehtävissä. Yhteistyö Venäjän kanavaviranomaisten kanssa oli varsin kiintoisaa !

Arvelinkin, että kommenteistasi tällä palstalla paistaa läpi logistiikan asiantuntemusta ja hyvää veren perintöä. Onnea !

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Koillisväylästä on paljon epävarmaa tietoa, alkaen syväyksistä - venäläiset ovat "säästelleet tutkimuksia" ... Nyt kiinalaiset operoivat jo täysillä väylän kimpussa ja Siperian suurien jokien satamia kartoitetaan vauhdilla - maakaasu on tähtäimessä ...

...
Kiinalaiset haluavat muuntaa moderneimpia kivihiilivoimaloitaan kaasulle - jota Siperiasta riittää - niin putkilla kuin laivoilla. Kiinalaiset haluavat laivoja, jotka vähentävät riippuvuutta putkistoista ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Noita syvyyksiä tarkennetaan tutkimalla - kiinalaisten voimin. Kiina haluaa tehdä tarkan selvityksen ruoppaustarpeista - tavoite 20 metrin syväys mahdolliseksi ... Väyläleveys? Ei saatu tietoa Pekingistä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Perustietoa Koillisväylästä ---
~ https://mallav.wordpress.com/tag/koillisvayla/ -

...
" ... Norjalainen nesteytettyä maakaasua kuljettava tankkialus Ob River on saapunut Itä-Siperianmerelle. Ob River on ensimmäinen kaasutankkeri, joka on päässyt Euroopasta Aasiaan Siperian pohjoispuolitse.

Ob River on 288 metriä pitkä ja se kuljettaa noin 135 000 kuutiometriä nesteytettyä maakaasua. Laiva otti lastinsa Norjan Hammerfestista. Lasti päätyy Tobatan satamaan Japanissa. ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-6380589 -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Pohjoista jäämerta kartoitetaan parhaillaan tarkemmin jotta sieltä löytyisi optimaaliset reitit. Myös jääpeite vähenee kokoajan, "kiitos" ilmaston lämpenemisen. Laivojen tekniikkaa kehitetään koko ajan nimenomaan Jäämerta silmällä pitäen. Venäläisillä on suunnitelmia välisatamista Siperian rannikolle esimerkiksi kaasun kuljettamiseksi laivoilla. Niihin satamiin suunnitellaan myös rautatieyhteyksiä.

Olen vakuuttunut, että Koillisväylästä tulee merkittävä kuljetusreitti muutaman vuosikymmenen tähtäimellä. Köpenhaminalaiset kauppatieteilijät laskevat, että joskus 2040 se voisi olla mahdollista. Kaikki märimmät unet eivät ehkä varmaankaan tule edes sen jälkeen toteutumaan. Se ei kuitenkaan poista tarvetta muille yhteyksille vaan tavaraa tulee kulkemaan edestakaisin sekä laivoilla Koillisväylää että nykyisiä laivareittejä pitkin ja junilla suoraan Siperian ja Keski-Aasian poikki.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Raha ratkaisee ja kuljetuksen hintaa lasketaan tonni/kilometri.
Välisatamia perinteisellä reiteillä ovat Singapore, Intian kaupungit, Afrikassa Mombasa, Durban, Luanda, Kapkaupunki Tanger ja Lagos. Ei Siperiassa paikallisia tarpeita ruokkivia jättisatamia rakenneta.
Kaasu kulkee parhaiten tunnetusti putkea pitkin.
Joissain kirjoituksissa kerrottu rautatiekuljetus jostain Pohjoiskalotilta on täysin kuolleensa syntynyt ajatus. On paljon halvempaa kuljettaa rahti suoraan Keski-Eurooppaan kuin siirtää se kiskoille loppumatkaksi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #15

Raha tokikin ratkaisee. Silloin tonnien ja kilometrien lisäksi myös ajalla on hintansa ja sillä paikkansa laskentamallissa.

LNG kulkee yleisesti myös laivoilla.

Sikäli olen samaa mieltä, että laivarahtien siirtäminen junakuljetuksella Ruijasta ja Kuolasta läntiseen ja keskiseen Eurooppaan on ihan kuolleena syntynyt ajatus.

Itäinen Eurooppa lienee jo hieman ehkä joissakin tapauksissa riittävän mielenkiintoinen tutkittavaksi. Silloin satamina kai tulisi kyseeseen nykyiset Muurmansk, Arkangel ja ehkä tulevaisuudessa myös Primorsk jossa investoinnit olisivat suurimmat.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Ainakin US laskee pääsevänsä EU-Euroopan markkinoille LNG-laivoilla, tosin eivät saata pärjätä venäläiselle putkikaasulle - Itämerta pitkin, kun Ukraina saadaan pois "kiristämästä kulkua" ...

" ... Koillisväylä on ehdottomasti lyhin meritie Euroopan ja Aasian välillä. Siksi pitenevän purjehduskauden odotetaan tuovan reitille ja alueen satamiin huomattavaa taloudellista hyötyä. Venäjä panostaakin pohjoiseen rannikkoonsa miljardeja. ... "

~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/koillisva... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

Koillisväylästä paljon enemmän kuin pelkkää luuloa ---
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Koillisväylä -

.
Kiinalaiset ovat jo pitkällä suunnitelmissaan - operaatiot ovat työllistäneet kiina-venäjä konsultteja jo kolme vuotta - erilaisissa yhteysasioissa.

Turvallisuusasioissa Kiinan ja Venäjän puolustusvoimien yhteistoiminta on myös pitkällä ja kiinalaiset kokevat Koillisväylän turvalliseksi ulkoisia valtiouhkia koskien!

...
Helsingin telakalla lienee jokin merkitys, joskin siihen on medioitu sivuhaara - ostajakandidaattien hämäämiseksi ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Toukokuussa 2017 oli mahdollisuus tutustua Pekingissä suunnittelutoimikuntaan, jonka tähtäin on 100 vuotta - noiden taholta tuli tiedetyksi, että Koillisväylän operaatiota sen käynnistymiseen on aikaistettu 30 vuodella - aiemmasta, ehkä kiinalaiset laskevat ilmastonmuutoksen realistisesti ...

...
Samalla Kiina on satsannut laivoihin, joilla rakennetaan "tekosaaria" pohjanaineksista! ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... Aasian ja erityisesti Kiinan taloudellisen mahdin ja ulkomaankaupan lisääntyessä väylän vetovoima kasvaa vuosi vuodelta. Myös luonnonvarojen hyödyntäminen lisää liikennettä pohjoisilla vesillä. Barentsinmerellä lasketaan olevan jopa 30 prosenttia maailman luonnonkaasuvaroista ja 13 prosenttia öljystä. ... "

~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/grafiikk... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset osaavat ruopata - maailman huippulaitteilla. Ruoppaussuunnitelmia tehdään jo koko ajan. Kiinassa on jo yhtiö, joka rahoitetaan Keskushallinnosta, yhtiö tekee selvityksiä Koillisväylästä - meitä toki kiinnostaa kiinalaisten esittämä kysymys Liinahamarista - sivulauseena - "Moskova ymmärtää!" ...

...
Koillisväylän oleellisin satus on se, ettei väylälle pääse suurilla lentotukialuksilla ja ilmapuolustus on helppo järjestää venäläisten toimesta olemassa olevilta kentiltä ja ohjusasemista - kiinalaiset eivät jätä mitään huomioimatta!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Junayhteyttä Rovaniemeltä Jäämerelle on suunniteltu jo noin 100 vuotta, mutta nyt sillä on puolestapuhujia enemmän kuin koskaan

~ https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/jaamer... -

...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Koillisväylän merikaapelihanke ---

" ... Koillisväylän kautta kulkeva Euroopan ja Aasian välinen tietoliikennekaapeli olisi poliittisesti ja teknisesti mahdollista toteuttaa, todetaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille luovutetussa selvityksessä. Selvityksen teki Suomen entinen pääministeri Paavo Lipponen yhdessä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliiton FiComin entisen toimitusjohtajan Reijo Sventon kanssa.

Selvityksen mukaan keskeisillä mailla, kuten Venäjällä, Kiinalla, Japanilla ja Norjalla, on kiinnostusta olla hankkeessa mukana. ... "

~ https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ta... -

...

Jussi Säntti

USAn maailmanvalloituksessa ehkä tärkein tekijä on ollut viihde, jolla ihmisten mielet on koukutettu. Kuten kirjoitat, keisaritkin esittelivät kulttuuria, mutta mitähähän kommunistipuolue? Aikooko vallata ilman viihdettä? Vai miten viihdyttää?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kommunismi on kulttuuria mitä suurimmassa määrin - se ei sovi ihmiskunnalle, ahneutemme ja kilpailuviettiemme vuoksi! Korkein proletariaatin diktatuuri esiintyy muurahaiskolonnioissa!

Jussi Säntti

Ei taida kommunistipuolueella olla rahkeita viihdyttää. Kiinan maailmanvallan täytyy olla toisenlaisella pohjalla kuin USAn dominointi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #42

Kiinan jatkokaudelle valittu Xi Jinping sanoi Kiinan yhteiskuntamallin olevan nyt myös vientituote.

Jussi Säntti Vastaus kommenttiin #43

Kylmän sodan aikanakin yhteiskuntamalli oli vientituote, mutta siinä ei ollut kysymys viihteestä alkuunkaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Millaista viihdettä arvelet kiinalaisten tuovan vientituotteellaan? ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Tarinan merkittävin osa on jäänyt joko keksimättä, tai sitä ei haluta tämän foorumin myötä julkistaa. Asialle ei ole tehty kokonaisvaltaista esitystä Helsingin näkökulmasta. Toteutus lähtee kaukaa Kiinasta.

...
~ https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005556338.... -

" ... Ministeri myös tähdensi, että yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi. ... "

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset