Kiinalaiset purjehtivat Jäämereltä Suomeen
Kiinan keisarin Zhu Di' n dzonkkilaivastot, ollen maailman suurimpia laivastoja purjehtivat 1400 -luvun alkuaikoina ”kaikkialle maailmaan” -levittämään kauppaansa, keräämään turvallisuudesta veroja ja esittelemään kulttuuriaan – kunnioittaen vierasmaansa tapoja, uskoa ja kulttuureita … kaikki tämä tosiaan jo 1400 -luvun alkupuolella.
Nyt Kiina ojentelee ”kauppasormiaan kaikkialle maailmaan” [1 – 1385 miljoonaa kiinalaista tuottaa niin paljon, että maailman suurimmaksi kasvaneena se tarvitsee paljon kauppaa, raaka-aineita, ideoita ja suunnitelmia – ravinnosta puhumattakaan.
”Maailmanvalloitusta” ei tehdä asein, kuten nykyinen maailmanpoliisi – vaan kaupalla, jossa pyritään kahden kauppaan eli siten, että molempi osapuoli voisi olla tyytyväinen jossain ajan saatossa. Suomi on nyt usemman tuhannen juanin paikassa – jos vain oivallamme.
…
[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10043707 –
Suomella oli yhteys Jäämerelle vielä 1941 – laillisesti,
… venäläiset olivat Saksan kolmannen valtakunnan myötävaikutuksella jättäneet Talvisodan jäljiltä meille jäättömän sataman väylänä ulos maailmalle. Adolf Hitlerin Saksaa taas tuolloin kiinnosti Kolosjoen kaivos ja sen nikkeli [2. Nikkeli oli ja on sotametalli ja Saksan Operaatio Barbarossa tarvitsi paljon tankkeja, tykkejä ja lentokoneita – kaikki nuo tarvitsevat tänäänkin nikkeliä. Olimme osa tuota kohtalokasta Barbarossaa (1941) – idän valloitusta Saksan aseveljenä.
…
[2 ~ https://areena.yle.fi/1-3788517 –
Nyt Kiina haluaa erilaisia, toisiaan täydentäviä kauppareittejä myös Eurooppaan, joka jatkuu Portugalin eteläkärjestä kauas itään Venäjän Uralille. Kiina on haistanut jo ajat sitten juuri Länsi-Euroopan kasvuhuuruisen elintason juovuttaman kulutusinnon ja itäisen Euroopan ja sen jatkeen Siperian maailman suurimmat raaka-ainelähteet.
Kiina asemoi itseään kauppakansaksi – ei sotilaskansaksi,
… ei edes keisari Zhu Di' n (Yongle) aikana [3, vaikka dzonkkilaivastojen mukana oli suuret varuskunnat – sotilaina. Eräs nykyisen kauppakansan reitti Eurooppaan on Koillisväylä, jonka väylästön uusmittaus on jo käynnissä. Kiina haluaa tietää todelliset syväykset uusille jäänmurtokykyisille aluksille, jotka aloittaisivat tavaravirran Kiinasta Eurooppaan, ympäristöllisesti herkkää luontoaluetta pitkin.
…
[3 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yongle –
Venäjä on sopinut Kiinan kanssa taata Koillisväylän kulkuturvallisuuden,
… kulkeehan väylä liki koko pituudeltaan Venäjän talousalueella ja Kiina edellyttää turvaa aluksilleen, tosin Kiina tilannee kohta ensimmäiset jäävahvisteiset ja puolustuskykyiset sota-alukset, ehkä sittenkin hankkimalla telakan, joka kykenee tällaisten aluksien suunnitteluun ja rakentamiseen. Menetimmekö sokeudessamme suuren mahdollisuuden – Helsingin telakka on menossa Kermas -konsernille?
Suomi on ainoalaatuisessa asemassa – olemme Arktisen Neuvoston puhenjohtajamaa
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html – ]
Lyhyesti agenda [4, jossa kiinalaiset ja venäläiset heiluttavat tahtipuikkoa – Kiina saa reittinsä, Venäjä asiakkaansa ja venäläiset tavaransa ja ideansa omalle tuotannolle – sivujuonteena kiinalaiset saavat aseteknologiaa ja puhdasta vettä kuivuvaan pohjoisosaansa.
Venäläiset saavat lisäksi lainoitusta, vientiä ja loputonta kysyntää aluksi öljylle ja vähän pidemmäksi aikaa maa- ja nestekaasulle. Atomivoimakin yhdistää – Kiinassa rakennetaan 30 uutta ydinvoimalaa …
[4
Mutta entä me – suomalaiset?
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246734-koillisvaylalta-suomen-lapi-muualle-eurooppaan – ][157]
… Koillisväylä-projekti on ollut pitkään suunnittelussa. Uudet laivat, Siperian jokiväylät ja satamat, jäänmurtajat, Liinahamarin satama, Jäämerenrata, ulottuen "oikean käsivarren" vuokraratapohjaa pitkin Petsamon Liinahamariin, jonne kiinalaissatama … ja Helsingistä lopulta tunneli Tallinnaan.
Suomalaiset liikemiehet ovat vikkelästi sukkuloineet Pekingin ja Moskovan väliä
Koillisväylään rakentuisi myös Aasian valokuituväylä [5, jonka kahdennus menisi Siperian läpi, jo olemassa olevaa yhteyttä pitkin Kiinaan [case N-CH]. Olisi tärkeää suunnitella nyt myös linjaus Idän valolle – valokaapelille Liinahamarista Etelä-Suomeen ja kytkentä Itämeri-valokaapeliin, joka menee nyt jo Saksaan – ohittaen kiusallisesti vakoilevan Ruotsin.
Entä nyt – miten järjestelemme itsellemme tuon ainoalaatuisen aseman?
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241116-yhteys-jaamerelle-yhteys-kiinaan – ]
Koillisväylän päätepistettä ei tule sijoittaa Nato-valtio Norjaan, vaan ensisijaisesti kiinalaisrahalla rakennettavaan vuokrasatamaan – Liinahamariin, jonne myös Venäjän kanssa yhteisen leveyden rataverkosto yhdistyy Suomesta ja Liinahamarista myös Muurmannin radalle, sillä Kiina haluaa rakennuttaa verkkomaailmansa yhden keskusvaraston Venäjän Karjalaan.
…
Olkaamme tarkkana, ettemme menetä avainasemaa, kuten keväällä 2017, jolloin pohjois-korea tarjosi meille verhotusti välittäjän roolia koko korean niemimaalle – tuolloin poliitikkomme eivät oivaltaneet sitä mitä kiina-asiantuntijat olivat lämpimästi kannattaneet!
…
Katso uutislinkki ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 – [Yle 042017]
PS [30032017]
Suomi kuittaa Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden toukokuussa – tänä vuonna. Pesti kestää kaksi vuotta. On tunnettua, että Venäjä ja Yhdyvallat ovat molemmat mukana Arktisessa neuvostossa, ja se on foorumi, jonka merkitys kasvaa, sillä sinne mitä ilmeisimmin on pyrkimässä täysjäseneksi myös maailman suurin talous – Kiina. — _
Luotettavan tiedon mukaan Kiina hakee Arktisen neuvoston täysjäsenyyttä, ollen nyt tarkkailijana tässä pohjoisten napaseutujen epäpoliittisessä järjestössä. Ehkä Kiina yhtenä maailman vaikuttavimpana valtiona haluaa olla samassa neuvottelufoorumissa Venäjän ja Yhdysvaltojen kanssa.
Samalla Kiinaa kiinnostaa Koillisväylä – kauppareittinä Eurooppaan. Tässä piilee suomalaisille uskomaton mahdollisuus – katsotaan oivalletaanko se käytää hyväksi, jonka jo Kiina ja Venäjä tietävät! [Copy from ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234574-presidentti-putinilla-on-erinomainen-pelisilma – ]
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 160642
DOC Liinahamari_koillisvaylan_paate_27012018
PVM 27012018
693_6336
Svenskit ja rikkaat Norskit ovat jo ehkä oivaltaneet.
Kuuntelin tuossa toisella korvalla SVT n uutisia, ja Kiina on luvannut lähteä rahoittamaan Ruotsin ja Norjan välistä raideliikenettä.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kina-vill-inves…
Tuo on osa nk. silkkitietä
””Satsningen är en del av Kinas planer på en ny Sidenväg som förenklar frakt av gods och varor mellan Asien och Europa. Kina och kinesiska företag har också visat stort intresse för andra stora investeringar i infrastruktur. I Sverige vill två kinesiska bolag bygga nordens största containerhamn i Lysekil.”” – svt
Ilmoita asiaton viesti
Suomessakin on paljon huhuja kiinalaisrahoituksista. Yksikään juan ei lähde Kiinasta yli 100 meurin projekteihin – ilma Keskushallinnon erityistarkastusta.
…
Odotamme Suomessa Kaidi’ lle rahaa, Kemijärvelle rahaa, Savonlinnaan rahaa jne … Tallinna tunneli haluaisi 7 mrd euroa jne —
…
Ainoa varma asia on se, että koillisväylää mitataan uudestaan kriittisistä kohteista ja sen myötä arvioidaan ruoppauksen kustannuksia …
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalaiset turistit kuulemma ihailevat Suomen puhdasta vesisadetta ja revontulia.
Silkkitie vie nyt Suomeen.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus toisaalta – vuodelta 2016:
” … Nyt on uskallettava hakea uusia, yllättäviäkin mahdollisuuksia. Tässä yksi ehdotelma. Putin ja todennäköisesti suurin osa venäläisistä haluaa rajoilleen Natottomia naapureita ja sehän on kaupallinen markkinarako. Putin menetti Ukrainan kohinoissa suosiotaan. Krimi vahvisti vaikutuksen. Putinilla on tarve parantaa mainettaan.
Ideani on: Tehdään Venäjän kanssa sellainen naapuruus- ja kaupallinen sopimus, ettei Suomi liity Natoon ja näin takaamme koko Suomen mitan natottoman, puolueettoman alueen ehdolla, että saamme rauhansopimuksessa menetetyn Petsamon alueen takaisin. Samalla sopimuksella poistetaan EU:n toiminnan aiheuttamat kaupalliset pakotteet ja rajoitteet maittemme väliltä.
Sopimus yleensä syntyy, jos kumpikin osapuoli saa haluamansa. Suomi saisi vilkastuneen kaupan itänaapuriin päin, ja edellä mainitut maa-alueet sekä helpon ja nopean yhteyden Jäämeren koillisväylään. Tämän toteuttaminen lisäisi satama-, rata-, maantie- ja muun infran rakentamisinvestointeja. Ne taas lisäisivät työllisyyttä. … ”
~ https://ls24.fi/artikkelit/petsamo-takaisin-rauhan… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Rauha, puhtaus ja hiljaisuus (tarvittaessa) —
…
Ilmoita asiaton viesti
Luoma kertoo kiinalaisten haluista koillisväylälle. Venäläisillä lienee päätös, että siellä liikkuvat vain venäläiset alukset. Lienee tosin asetettu vain kauppatavaraksi josta sopivaan hintaan luovutaan?
En ole vieläkään vakuuttunut järkevyydestä asettaa Koillisväylän läntiseksi päätepisteeksi Kuolaa tai Ruijaa. Eiköhän laivat aja ihan samoihin satamiin joihin ne ovat menneet toistakin kautta.
Ehkä joillekin malmi- ja puutavaralaivoille riittäisi lastia pohjoiskalotilta mutta siihen riittänee olemassaolevat satamat. Toki Lapista ja Pohjois-Suomesta olisi käyttöä paremmille kuljetusreiteille mutta mitä ne olisivat jos kustannustehokkuutta haetaan: Pitkä uusi rata läpi Lapin vai lyhyemmät Muurmanskiinko vai Narvikiin? Venäjällä alustavasti piirusteltu Narvik-Tornio-Kostamus-Belomorsk-Arkangel-Siperia -rata Liinaan asti voisi olla siinä suhteessa myös mielenkiintoinen.
Toisaalta Koillisväylän kytkeminen Valkoisen meren-Itämeren kanavaan voisi olla kätsy tapa kuljettaa tavarat perille Keski-Euroopan kanavien varrelle laivoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Näen muutamia ongelmia liittyen koillisväylään. Ensinnäkin se vaatii laivoilta hyvin paljon, koska niiden pitää pystyä murtamaan jäätä omin voimin. Sen käyttäminen luultavasti vaatisi sitä, että siellä tultaisiin tarvitsemaan lisää jäänmurtajia, sekä paljon uutta satamainfrastruktuuria. Siellä satamat ovat hyvin harvassa.
Kyllä varmaan koillisväylää voi käyttää jossain määrin bulkkitavaran kuljettamiseen, mutta mitä silloin tehdään, jos siellä laivan moottori hajoaa tai laiva jopa uppoaa. Avun saamiseen siellä tulee luultavasti kulumaan paljon enemmän aikaa kuin muilla merialueilla juuri sen suuruuden ja syrjäisyyden takia.
Pahimmassa tapauksessa laivan öljyvuoto voi vahingoittaa sikäläistä luontoa pahasti, koska öljy ei niissä olosuhteissa etenkin kylmyydessä, hajoa kovinkaan helposti. Arktinen luonto on haavoittuvaista ja se pitää ottaa huomioon koillisväylän käyttämisessä.
Tämän perusteella epäilen, että koillisväylän käyttämisestä saattaisi tulla logistinen painajainen, vaikka se voi näyttää paperilla hyvältä. Luulen myös, että etenkin Siperian rata on hyvin kilpailukyvyinen suhteessa koillisväylään.
Ilmoita asiaton viesti
Topicin kuva 2:
~ https://www.economist.com/news/international/21571… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Ilmastonmuutos hoitaa homman 😉
…
http://www.skepticalscience.com/arctic-sea-ice-his… –
” … Sea ice cover in the Arctic has undergone a widely reported decline in recent decades. The decrease has been greatest during summer, with sea ice extent reducing by around 12% per decade since the satellite record began in 1979.
The main cause of this rapid decline is rising air temperatures. The Arctic is warming twice as quickly as the global average, a phenomenon known as Arctic amplification. Other factors, such as wind patterns and ocean warming, also play a role in the diminishing sea ice. … ”
Viimeisen 50 vuoden aikana jään hupeneminen on ollut selkeää ja kiihtyvää.
.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma. Samaa mieltä. Ei kiinalaiset jää johonkin Pohjois-Norjaan purkamaan laivojaan. Suomi on logistisesti saari, jonka tavaroista 90 % liikkuu ulos ja sisään meriteitse. Suomella ei ole yhteyttä manner-Eurooppaan, joten unohtakaa tuollaiset haaveilut.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisille kuljetuksille Koillisväylällä saattaisi olla merkitystä kahdella tavalla: Ensinnäkin Lapista voitaisi viedä malmia jalostettavaksi johonkin muualle ja toiseksi Suomesta voitaisi viedä puutavaraa ja elintarvikkeita Kiinaan. Kumpikaan tarkoitus yhdessäkään tuskin tekee uusien suurien satamien rakentamista kannattavaksi. Olemassa olevat, Muurmansk, Narvik ja Perämeren, riittänevät. Kokonaan uusia ratoja poikki Lapin tuskin myöskään kannattaa rakentaa mutta radanpätkiä olemassaoleville radoille kannattanee harkita.
Ilmoita asiaton viesti
Jäämeren rataan liittyvät Lapin malmivarat, Sokli ja matkailu —
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalaiset katselevat kiinnostuneina Venäjää jo yleensäkin, mutta juuri Euroopan puoleista osaa, jossa asuu suurin osa Venäjän reilu 130 miljoonasta asukkaasta – Se tarkoittaa kiinalaisten kaavoissa Saksan kokoista kulutusjuhlaa seuraavien noin 50 – 70 vuoden aikana … Kirovin rata on syytä kytkeä jotenkin Lapin Jäämeren rataan ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirovin_rata –
…
Kiina tarvitsee Pohjois-Eurooppaan jättiläismäisen tavaralogistiikan keskuksen – en ihmettelisi, että se tulisi Venäjän Karjalaan, josta on ratayhteydet ”kaikkialle” alueen pääkaupungin Pietarin kautta …
Ilmoita asiaton viesti
Luoma ennustelee Karjalaan logistiikkakeskusta. Jos asiasta järjestettäisi veikkauskisa ja olisin enemmän suuntautunut pelaamiseen, ehkä mahdollisesti laittaisin jonkun rovon Primorskin puolesta. Siellä yhdistyvät tuo Muurmanskin/Kirovin rautatie, yhteys Koillisväylälle, Valkoisen meren – Baltian kanava ja joillakin piirustuspöydillä piirretty rata Arkangelin kautta itään. Sen kun vielä liittäisi Kostamuksen kautta Suomen rataverkkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan puoleisen Venäjän reilu 100 miljoonaa ihmistä kuluttajina kiinnostavat – heillä kun on krooninen kulutusvaje EU-kansalaisiin ja erityisesti länsi-eurooppalaisiin nähden 😉
…
Ja jos rahaa ei ole – niin raaka-aineissa ja energioissa, puhumattakaan puhtaasta vedestä ei ole pulaa …
Ilmoita asiaton viesti
Puhut Kermas yhtiöstä !
Arctech Helsinki Shipyard on 100 % venäläisen United Shipbuilding Corporation, USC omistuksessa. Koko telakan omistus siirtyi yhtiölle joulukuussa 2014.
United Shipbuilding Corporation on Venäjän suurin laivanrakennus- ja korjaustelakka. Pääosa projekteista on sotilas- valtio-omisteisten alusten rakentamista ja korjausta mukaanlukien ydinsukellusveneitä. Yhtiö työllistää yli 80 000 henkeä.
Helsingin telakka on ainoa yhtiön länsimaissa oleva telakka joka on erikoistunut lähinnä erikoisaluksiin kuten jäänmurtajiin.
Telakka on tehnyt viime vuodet syvää tappiota. Viimeisten vuosien yhteenlaskettu tappio oli runsaat sata miljoonaa euroa.
Telakan venäläinen omistaja United Shipbuilding Corporation etsii telakalle enemmistöosakasta. Omistusjärjestelyllä pyritään ratkaisemaan telakan vakava rahoitusongelma.
Telakka sinänsä ei ole lähdössä näillä näkymin minnekkään. Lähtö telakalle tietenkin vielä tulee sen epäedullisen sijainnin johdosta Hietalahti-Hernesaari kaavaa katsottaessa.
Koillisväylän hyödyntämisestä rahtiliikenteelle ei taideta saada tehokasta tai kannattavaa millään konstilla. Väylä on avoin vain kaksi kuukautta vuodessa ja sinäkin aikana laivojen pitää olla korkeinta Super-max jääluokkaa ja niitäkin joutuvat väylän varrella avustamaan kymmenet jopa sadat jäänmurtajat. Koillisväylä on 6 500 kilometriä.
Ilmoita asiaton viesti
Media puhuu Kermas -yhtiöstä. Muu on erittäin tuttua ja odottaisin ostajaa toisaalta.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti kääpiömaallamme ei ole mitään annettavaa tälle Jäämeren kehitykselle. Emme ole Jäämeren äärellä emmekä muuta kuin kahvia kaatamassa kansainvälisissä kokouksissa.
Näitä tilanteita tuli nuorena poikana nähtyä maailmalla tarpeeksi mm YKn kaupan ja teknologian kokouksissa. Ainut poikkeus oli hyvä asemamme teleliikenteen standardien luonnissa. Se perustui vain osaamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Neuvotteluasema hallussa pari vuotta, jonka aikana kiina hakee täysjäsenyyttä. Katso topicin linkit.
Ilmoita asiaton viesti
Kansa puhui, että toimittajat puuttuivat liiaksi menneisiin oletettuihin Väyrysen temppuihin, joita monia ei edes ole – vaan ne elävät toimittajien mielikuvissa …
Siispä nyt huomista, ylihuomista ja tulevaisuutta -erittäin tärkeänä, juuri meille suomalaisille.
Julistin puolestani kohdalleni Vaalirauhan ja kansa puhukoot huomenna, jonka jälkeen keskitytään huolehtimaan Suomesta ja kansakunnastamme!
Ilmoita asiaton viesti
Junayhteyttä Rovaniemeltä Jäämerelle on suunniteltu jo noin 100 vuotta, mutta nyt sillä on puolestapuhujia enemmän kuin koskaan
~ https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/jaamer… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Koillisväylän merikaapelihanke —
” … Koillisväylän kautta kulkeva Euroopan ja Aasian välinen tietoliikennekaapeli olisi poliittisesti ja teknisesti mahdollista toteuttaa, todetaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille luovutetussa selvityksessä. Selvityksen teki Suomen entinen pääministeri Paavo Lipponen yhdessä Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliiton FiComin entisen toimitusjohtajan Reijo Sventon kanssa.
Selvityksen mukaan keskeisillä mailla, kuten Venäjällä, Kiinalla, Japanilla ja Norjalla, on kiinnostusta olla hankkeessa mukana. … ”
~ https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/ta… –
…
Ilmoita asiaton viesti
USAn maailmanvalloituksessa ehkä tärkein tekijä on ollut viihde, jolla ihmisten mielet on koukutettu. Kuten kirjoitat, keisaritkin esittelivät kulttuuria, mutta mitähähän kommunistipuolue? Aikooko vallata ilman viihdettä? Vai miten viihdyttää?
Ilmoita asiaton viesti
Kommunismi on kulttuuria mitä suurimmassa määrin – se ei sovi ihmiskunnalle, ahneutemme ja kilpailuviettiemme vuoksi! Korkein proletariaatin diktatuuri esiintyy muurahaiskolonnioissa!
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida kommunistipuolueella olla rahkeita viihdyttää. Kiinan maailmanvallan täytyy olla toisenlaisella pohjalla kuin USAn dominointi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan jatkokaudelle valittu Xi Jinping sanoi Kiinan yhteiskuntamallin olevan nyt myös vientituote.
Ilmoita asiaton viesti
Kylmän sodan aikanakin yhteiskuntamalli oli vientituote, mutta siinä ei ollut kysymys viihteestä alkuunkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Millaista viihdettä arvelet kiinalaisten tuovan vientituotteellaan? 😉
Ilmoita asiaton viesti
… Tarinan merkittävin osa on jäänyt joko keksimättä, tai sitä ei haluta tämän foorumin myötä julkistaa. Asialle ei ole tehty kokonaisvaltaista esitystä Helsingin näkökulmasta. Toteutus lähtee kaukaa Kiinasta.
…
~ https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005556338…. –
” … Ministeri myös tähdensi, että yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti