*

Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Sininen hetki – Väyrysen ajatukset

  • "Näytelmäkirjoittaja" Simon Elo eloisasti eläytyi Väyrysen ihmemaailmaan - entä oma? ¤
    "Näytelmäkirjoittaja" Simon Elo eloisasti eläytyi Väyrysen ihmemaailmaan - entä oma? ¤
  • Ei, en se minä ollut. Olen vain rivijäsen - ja vahdin etteivät hauet karkaa kaislikosta - houkuttelen niitä banaaneilla ;-) ¤¤
    Ei, en se minä ollut. Olen vain rivijäsen - ja vahdin etteivät hauet karkaa kaislikosta - houkuttelen niitä banaaneilla ;-) ¤¤
  • Paavo hakee Keskustalle sitä sen alkuperäistä linjaa - itsenäisyyttä Suomen suurimmalle! ¤¤¤
    Paavo hakee Keskustalle sitä sen alkuperäistä linjaa - itsenäisyyttä Suomen suurimmalle! ¤¤¤

Otsikko on kryptinen, kuten oivaltamattomien ajatuksenjuoksu – esimerkkinä käyköön kansanedustaja – sininen hetki elämässä – Simon Elo. Elo kummastelee [1 Paavon käänteitä, joissa on yksi selvä, kirkas ja arkikansalaisten ymmärtämä viesti – Ollaan tultu kilpailemaan tilanteessa, jossa päätetään Suomen linjasta – vuosiksi eteenpäin. *

 

Simon Elo edustaa prosenttiliikettä

Siniset istuvat hallituksessa – tänään noin 1,6 prosentin kansalaiskannatuksella [2. Sininen hetki elämässä erosi eli pakeni emostaan PS-Perussuomalaisista, kun toistaiseksi istuvan ulkoministeri Timo Soinin kaavailut seuraajastaan eivät toteutuneet. Näin saimme farssin vailla vertaa. 

Timo uhrasi hienon uransa Audien takanahkapenkkeihin – nyt kansalaiset odottavat minne Timo jytkyttelee eli pakenee, kuten teki surullisen kuuluisa Kokoomuksen Jyrki Katainen, kun kaikki kaatuivat syliin ja kiintiöpaikka kutsui EU-Brysseliin [3.

[1 ~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/241273-kansanedustaja-allistyi-tuoreesta-vayrys-kaanteesta-ainekset-elokuvalle -

 

 

Paavo Väyrynen on kokenein kokonaisvaltainen ulkopolitiikan tuntija ja näkijä

Vain SDP' n kansanedustaja Erkki Tuomioja on samoilla ulkopolitiikan ministerivuorokausien tasolla – jos olemme tarkkoja, on Erkillä enemmän ulkoministerinä virkavuorokausia kuin Paavolla. 

Niin tai näin, nyt kansalaisemme eivät saaneet odottamaansa kaksintaistelua Sauli NiinistöPaavo Väyrynen. Emme voi tätä asiavuoropuhelua enää koskaan nähdä, sillä Sauli ei ole enää ehdokkaana presidentiksemme. Ellei sitten Väyrynen päädy pääministeriksi! **

 

...

Sauli voitti ja kansa oli sanansa sanonut – siitä on on Onniteltu!

[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250054-kansa-yhdisti-niiniston-kannatuksen-naton-vastustukseen - ]

Niinistö sai historiallisen valtakirjan ja on varmaa, että hän käyttää mandaattia, kuten kansa odottaa. Haluavathan suomalaiset vahvaa presidenttiä [4, joka on myös arvojohtaja. Nyt tällainen uuskekkonen on saatu, ja siltä osin pulinat pois.

 

Sininen ohikiitävä hetki

Sininen ja valkoinen ovat värit vapauden [5. Sinisiä eloina, sampoina ja jusseina ei olisi olemassakaan, jos perusuomalaiset olisivat oivaltaneet äänestää kuten Soini odotti ja toivoi.

[5 ~ https://youtu.be/7PpwAJMhFDIJukka KuoppamäenSininen ja valkoinen” sopii myös Jyrki Kataiselle

 

Sininen – nyt rekisteröitynä puolueena on syntynyt kehnojen mustanpuhuvien pilvien alla – ilman identiteettiä, ilman merkittävää ohjelmaa – vain ministeri-audien takanahkapenkit konkretiana ja intohimona pysyä olemattomana – ehkä jopa ”hallituskiristäjänä” – vallankahvassa. Kansa ei tästä pidä – ja se näkyy kannatusprosenttina.

 

Miksi Elo elosteli Väyrysen liikkeillä, joiden tavoitteena on vain olla mukana luomassa Suomelle kestävää ja turvallista linjaa huomiselle?

[ … saammeko koskaan vastausta itse Simonilta? … ]

Simon Elon olisi viisaampaa ryhtyä keksimään keinoja omansa – sinisten likasankoa puunaamaan edustavampaan kuntoon – tehdä siitä toveriensa kanssa jotain sellaista, että sekin voisi perussuomalaisten ohella palata yhteiseen kotiin … 

… aikaan ennen legendaarisen Veikko Vennamon välirikkoa toiseen legendaan – presidentti Urho Kekkoseen, joka vähän aikaa sitten valittiin Suomen kaikista presidenteistä arvostetuimmaksi [6.

 

Väyrysen kuningasajatus on luoda puolue tai oikeastaan kansalaisliike!

Liike joka on suurin – se edellyttäisi kokoonkutsua kaikille heille, jotka asettavat elämänohjeekseen – itsenäisyyden, itsemääräämisoikeuden ja kyvyn olla päättäjiä omista asioistaan – silti ollen osa eurooppalaisuutta – alkaen Portugalin Atlantin rannoilta ja päätyen Venäjän Uralille [7, minne Eurooppa maantiedon oppituntien myötä ulottuu. 

Olemme aidosti eurooppalaisia ja haluamme olla ylpeitä suomalaisia, sovittelijoina, välittäjinä ja viestinviejinä täältä idän ja lännen vedenjakajalta [8 – erikoista asemasta sen toisen ydinasesuurvallan vieressä. Meillä on haaste ja se on me itse. Me tiedämme senkin, ettei EU-Euroopan Unioni ole palkästään Eurooppa ja eurooppalaisuus!

 

Siniset liimautuivat ministeri-audien takapenkkeihin

Kansakunta antoi samantien vastauksen ”petoksesta” - viimeisin mielipidetiedustelu antoi eloisan 1,6 prosentin kannatuksen ministereille, jotka eivät osanneet ottaa tappiotaan rehdisti. 

Oikea ratkaisu olisi ollut mennä perussuomalaisten kanssa – vaikka erikseen – oppositioon ja antaa Kokoomuksen ja Keskustan miettiä kaverikseen jonkin toisen ryhmittymän.

 

Entä Paavo Väyrynen, joka jatkaa tulisieluista taisteluaan?

[ ~ http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250704-keskustan-johto-pelkaa-keskustelua - ]

Paavo sai lainopillista tukea yllättävältä taholta – OTT Kari Uoti teki veloituksetta vastineen [9 Keskustan johdon teettämälle ”asiantuntijalausunnolle”. On alkanut sota – Keskustan nykyinen puheenjohtaja Juha Sipilä vs. Väyrynen. 

Olisiko aikanaan Sipilän kannattanut käyttää ”väyryskorttia” [0, kun oli voittanut edelliset eduskuntavaalit? Ei käyttänyt ja nyt Keskusta voi hajota tai sitten Paavon johdolla johdattaa kadonneet lampaat – Kekkoseen aikanaan suuttuneen Veikko Vennamon perilliset alkiolaiseen ajatusmaailmaa – Suomen suurimmaksi puolueeksi. 

Aika ja kevät näyttävät kuinka tulisieluisesti Paavo jaksaa käydä sotaansa. Toivotamme Onnea ja Menestystä!

[0 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/04/juha-sipilan-vayryskortti-helpottaa.html -

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU 24 T BL BL BL BL FB FB FB FB BLOG 161141

 

DOC sininen_hetki_09022018.doc – OpenOffice Writer

PVM 09022018

 

630_5560

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (56 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... sitten Paavon johdolla johdattaa kadonneet lampaat – Kekkoseen aikanaan suuttuneen Veikko Vennamon perilliset alkiolaiseen ajatusmaailmaa – Suomen suurimmaksi puolueeksi. ... " -topicista.

...
KESKIVIIKKONA, TOUKOKUUTA 13, 2015
Toimitusjohtajamainen Juha Sipilä suitsii poliittista kiihkoa

" ... Persujen kotiinpaluu

Onko Juha Sipilän tarkoitus palauttaa lopulta karannut vuohi kotiin eli persut Keskustaan ja näin vanha Vennamo-Kekkonen keskinäiskärhämöinti muistikuvanakin jää tapahtumahistoriaan – merkkihenkilöiden ollessa jo pitkään poissa maallisista politiikan kiemuroista - ylemmissä kerroksissa.

Onko Sipilän tarkoitus nostattaa Suomeen kahden pääpuolueen politiikka, jolloin saavutetaan helposti 12 ministerin hallitus – 'konservatiiveina ja demokraatteina', kuten USA' ssa. Ehkä. Keskustapersu 18] olisi ylivoimaisesti suurin puolue, jopa yli 100 kansanedustajaa!

Timo Soini jättänee puheenjohtajuuden tämän nelivuotiskauden jälkeen – siksi raskaaksi saattaa mahdollinen isänmaan edun nimissä tehty takinkääntö käydä voimille valtion rahanvartijana, niin että ansaittu poliitikon eläke maistuu jo kohta … ... " -vuodelta 2015

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[0

" ... Aloitetaan ulkopolitiikasta,

joka toimiessaan on paras este konfliktien ja sotien syntymiselle. Muistamme erkkolaisuuden itsepintaisuudet 1938 - 39 maanvaihtoneuvotteluissa Neuvostoliiton kanssa 8] – onko nyt havaittavissa samankaltaista itsepintaisuutta – pyrittäessä viemään Suomea Natoon, jopa kansan enemmistömielipiteen ohi? 9]

Sipilälle oiva kansalaisten välittämä vinkki ja neuvo

Ikuisuus poliitikko Paavo Väyrynen on nyt europarlamentissa, ja valittiin myös eduskuntaamme 7000 äänellä Lapista. Paavo on kertonut, ettei tule eduskuntaan, ellei tarjolle tule ministeripostia. Paavo voi operoida kahta ministeripostia suvereenisti – ulkoministerin ja ulkomaankauppaministerin postia.

Oli myös aika, jolloin Katajanokalla istuivat molemmat ulkopolitiikkamme ikänestorit ja asiaosaajat vailla vertaa – demareiden Erkki Tuomioja ja Keskustan Paavo Väyrynen.

Sipilä helpottaa yhden painopistealueen pois ongelmien muodostumisesta,

.. valitsemalla ulkoministeriksi joko Väyrysen tai Tuomiojan. Väyrynen tunnetaan jo presidentti Urho Kekkosen ajoilta 0] – Suomen nuorimpana ulkoministerinä ja Neuvostoliiton kävijänä. tosin Paavo erehtyi Neuvostoliiton ikuisuudesta, mutta myöhemmin huomasi olleensa oikeassa, kun Moskova säilyi kuitenkin pääkaupunkina. ... " -23042015

.
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/04/juha-sipilan... -

.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Mikä mahtaa olla Paavon perustaman Kansalaispuolueen kannatus? Ehkä kolmasosa sinisten kannatuksesta? Tai ei edes sitäkään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ainakin 184.000 äänestäjää ... se lienee samalla tasolla nyt kuin kristilliset tai ruåtsalaiset, ellei peräti persut ...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Saako kokoomus yli 60 % kannatuksen tulevissa eduskuntavaaleissa? Suomen Nato jäsenyys taitaa olla sinettiä vailla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #5

Ei, Sauli nimenomaan kielsi olevansa kokoomuslaisena ehdokkaana - sen sijaan kaikki tietävät Kansalaispuolueen olevan Paavon luomus!

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #6

Mutta, eikö Väyrynen ole keskustalainen? Ainakin pyrkii ko. puolueen puheenjohtajaksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #8

Väyrynen on kahden puolueen jäsen - niin Keskustan kuin Kansalaispuolueen, joka on samankaltaisten puolueiden "kattojärjestöksi" kaavailtu yhteenliittymä - ikäänkuin "SAK" tai "EK" ...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #10

Eivät SAK tai EK ole puolueita. Väitteesi olisi mikrohiukkasen uskottavampi, jos Kansalaispuolueen nimi olisi Suomen puolueiden keskusjärjestö.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #13

Eivätpä ole, olet oikeassa - ne ovat kattojärjestöjä, kuten Kansalaispuolue on idealtaan suunniteltu - "politiikan kattojärjestöksi samankaltaisille" ---

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #6

Muut puolueet, kannatus -0,3 %. Aika monta puoluetta jakaa 2 prosentin kannatusta, yksi niistä on Väyrysen luomus Kansalaispuolue. Kannatus ehkä 0,4 %? Tai nolla pilkku yksi? Eli kansalaiset Erkki ja Liisa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #9

Varmin fakta on Väyrystä äänestäneet reilu 180.000 suomalaista, joita kiinnostavat Paavon teesit - itsenäisyyden kohentaminen päällimmäisenä sekä sotilaallinen liittoutumattomuus, jotka ovat myös Kansalaispuolueen pääteesejä ---

...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #11

Miten saatte Kansalaispuolueelle 180 000 ääntä, kun Suomen lakien mukaan Paavo voi olla ehdokkaana vain yhdessä vaalipiirissä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Kansalaispuolue tulee asettamaan kiinnostavia ehdokkaita kaikkiin vaalipiireihin ja nämä ehdokkaat jo itsesään keräävät ääniä, edustavat samoja arvoja kuin Paavo ja Paavon presidenttivaaliesiintyminen antaa teeseineen lisäpontta ---

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #16

Eikö Kansalaispuolue tällä tavalla vie ääniä Väyrysen Keskustapuolueelta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Hyvä kysymys!

Nyt onkin kysymys kuinka paljon Väyrynen ja hänen ehdokkaansa vievät Keskustalta ääniä + muut!

...
Uskoisin, että Kansalaispuolue valitsee jo ehdokkaita tuleviin eduskuntavaaleihin.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #19

Eikö ole jossain määrin epäreilua pyrkiä sellaisen puolueen puheenjohtajaksi, jonka rinnalle on perustanut puolueen viemään ääniä tältä puolueelta?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Hyvä kysymys - tällöin tulee pohtia mikä olisi Keskustan ja Kansalaispuolueen keskinäinen roolijako! Kts. "kattojärjestö-aate", joka on se Väyrysen mainitsema innovaatio politiikanhoidon saralla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[2

"Ylen uusi gallup: Kokoomus ja SDP kärjillä – Perussuomalaiset ja Siniset menevät eri suuntiin" -US otsikko

~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/241361-ylen-uusi-... -

" ... Perussuomalaisten spin off -puolue Sininen tulevaisuus on laskenut 0,7 prosenttiyksikköä 1,6 prosentin kannatukseen ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[9

~ http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802092200732... -

Ote:
" ... Oikeustieteen tohtori Kari Uoti on laatinut vastineen keskustan torstaiseen kannanottoon, jonka mukaan Paavo Väyrynen ei olisi vaalikelpoinen puolueen puheenjohtajavaalissa ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Kuhina Paavon ympärillä jatkuu. Miksi puoluehallitus, onko pelko, että Väyrynen nostaa kentän syvät äänet pintaan - ehdokkaaksi asettumisellaan. Tässä ei ole nykyjohdolle mitään pelättävää, antaa kentän puhua - sääntöjen mukaisesti. Kansalaispuolue voisi "erottaa" Paavon ...

~ https://yle.fi/uutiset/3-10064465 -

Ote:
"Väyrynen ihmeissään erottamisaikeista: Vain puoluekokous voi ratkaista vaalikelpoisuuteni ... "

...
... Paavon saama äänimäärä kertoo Keskustasta jotain, tyytymättömyys erityisesti aluepolitiikkaan! Antaa keskustakentän ratkaista asia puheenjohtajakisassa, ja informoidaan oikein Kansalaispuolueen toiminta- ja tavoitefunktio!

~ https://yle.fi/uutiset/3-10066406 -

Ote:
"Analyysi: Paavo Väyrynen on yhä kuin kiusallinen kasvain keskustan sisällä

Paavo Väyrynen on jo pitkään ollut megaluokan ongelma keskustan puoluejohdolle. Todennäköisesti Väyrynen on sitä vastedeskin, vaikka puoluehallitus torjuu hänen mahdollisuutensa asettua keskustan puheenjohtajaehdokkaaksi, arvioi toimittaja Timo Seppänen ... "

.
Edellisen toimittaja ei tainnut ymmärtää, että parjattuja kansa juuri tukeekin!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Väyrynen tietää mitä haluaa. On kysymys Suomen linjasta seuraavalle kahdelle vuosikymmenelle. Kertoi olevansa tulisieluinen taistelija. 185 000 suomalaista oli samaa mieltä ja tämä on alkua. Suomi tarvitsee kriisisietoisia tien käyttäjiä. Mieluummin annamme neuvoja kuin vastaanotamme käskyjä!
.
~ https://yle.fi/uutiset/3-10065399 -

Ote:
"Paavo Väyrynen ei luovu keskustan puoluejohtajakisasta: "Vaalikelpoisuuden ratkaisee puoluekokous"

Paavo Väyrysen mielestä asiantuntijalausunto siitä, että hän ei voisi osallistua keskustan puoluejohtajakisaan ei estä hänen pyrkimyksiään. ... "

...
... Annetaanhan puoluekokouksen ratkaista asia. Väyrysen tavoite on rehti, jos häviää, niin eroaa Keskustasta, mutta jos voittaa palauttaa Keskustan juurilleen ,, !
.
~ https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005558431.html -

Ote:
"Keskustan päätös kurmottaa Paavo Väyrystä hyödyttää ainoastaan Väyrystä

Näyttää siltä, että keskustan puoluejohto tekee kaikkensa kampittaakseen itse itseään, kirjoittaa HS:n politiikan toimittaja Marko Junkkari. ... "

.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Unelma yya/devalvaatiosuomesta elää ja voi hyvin,,enää viisvuotissuunnitelma ja bilateraalinen kauppa kehiin ja harasoo,,!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

YYA oli Suomen pelastus - erityisesti vientitoimintaa ajatellen ja energian erityishinnoittelun ansiosta. sotilaallisesti se oli myös napakymppi - kertaakaan Neuvostoliiton asevoimat eivät pyrkineet taisteluharjoituksiin Suomeen - kerran näin kävi, ja pr. Kekkonen osasi kohteliaan jämptisti sanoa: "Kiitos ei" ---

Toisin on nyt - USAF rynnisti heti Nato - Isäntämaa pöytäkirjan jälkeen Suomeen itse itsensä kutsuen (um. Soini) - esittelemään muskeleitaan itärajalle rissalasta F-15C taistelukoneilla!

Ennen oli munaa sanoa ei , nyt tuota munaa ei enää ole.

...
Viitteinä käytän kahta kirjaa:

Talouden osalta prof. Markku Kuisman "Venäjän talous 1750-2015" ja YYA' n osalta Kimmo Rentolan "Stalin ja Suomen kohtalo" - suosittelen molempia, niin jää jossittelu ja luulo vähemmälle ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Sinisten kansanedustajavaltakirjat perustuvat vuoden 2015 eduskuntavaaleihin eikä ovensuukyselyihin. Pitää ymmärtää, ettei nuo kyselyt vaikuta millään muotoa eduskunnan työskentelyyn ja ne voivat olla jopa ristiriidassa todellisuuden kanssa. Hyvä esimerkki on Nato-gallupit: niitä rääväsuisimmat liputtavat "koko kansan mielipiteenä", mutta esimerkiksi tammikuun presidentinvaaleissa Naton vastustajien äänisaalis oli vaivaiset 12%.
Seuraavan kerran Sinisten kannatus mitataan oikeasti ensi vuoden eduskuntavaaleissa.
Väyryselle presidentinvaalit olivat erinomainen tilaisuus selvittää Kansalaispuolueen suosio maassamme ja myös hänen oma kannatuksensa. Tuo aiheutti myös dilemman: on selvää, ettei Väyrynen voi päästä eduskuntaan Helsingistä, mutta jos hän muuttaa todelliselle kannatusalueelleen jää hänen paikkansa Helsingin kaupunginvaltuustossa vaaliliitossa olleille kristillisille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Todellisuus on kansan käsissä - tuo 1,6 prosenttia on tyly luku.

...
Harvemmin saadaan hallituksessa pitää viittä ministeriä noin vähillä kansaedustajilla ... joku voisi laskea nykyisten sinisten kansanedustajien yhteinen äänimäärä ja sitten sitä verrattaisiin Väyrysen saamaan äänimäärään pr-vaaleista 2018 - 180.000 ...

Älykkäät politiikan arvioitsijat ymmärtävät, että sinisillä on "kiristäjän rooli", sillä hallitus kaatuu ilman heitä.

Kun Paavo palaa eduskuntaan, on hallituksella jälleen yksi eduskuntapaikka vähemmän, ellei Keskusta valitse Väyrystä puheenjohtajakseen - yksinkertaista ja rehellistä, ei venkoilua, kuten sinisiltä tapahtuu koko ajan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Vaaliston tulkinta, että NATO:n vastustajat saivat "vain" 12 % äänistä on jokseenkin rohkea. Ihmisten äänestyspäätöksiin vaikutti myös moni suu seikka hauvoista ja vauvoista luomisoppiin.

Oikeastihan esimerkiksi Niinistön, joka on NATO-haukka, äänestäjistä monikin äänesti mitä kummallisimmin itse itselleen perustellen. On esimerkiksi ihmisiä jotka äänestävät aina kokkulia koska ovat toimihenkilöitä ja heidän mielestään ainoa toimihenkilölle sopiva puolue kansalliset kokkulit. Samaten osa äänestäjistä valitsee äänensä kohteen niin, että haluaa olla voittajien puolella ja tuntien silloin olevansa vähän voittaja itsekin. Joihinkin taas vetoavat söpöt hauvat ja vauvat kun ne Lennu ja Jenni niin söpöjä. Osa taas kokee kaiken muutoksen olevan pahasta ja äänestää sen takia vanhaa. Ja on jopa niitä jotka kokivat hänet kristiillisporvarillisten arvojen puolustajaksi ja samanmielisenä valitsivat hänet äänensä saajaksi.

NATO-kysymys on ollut siis vain yksi ja vain yksi tekijä ihmisten mielissä ja emme tällä hetkellä tiedä kuinka eri ihmiset ovat omissa mielissään sen priorisoineet.

P.s. Edellä arvioin vain ja ainoastaan S.Niinistön äänestäjien motiiveja. Samalla lailla voisi pureskella myös muita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Merkittävä tekijä lienee myös se, että äänestäjät luottavat Niinistöön sen suhteen, ettei Natoon mennä ilman kansan enemmistösuostumusta ... eli:

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250054-... -

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[8

Sveitsittymisemme ---

tiistaina, elokuuta 26, 2014
EU-joustavoitettu sveitsittymisemme!

" ... Voimme olla portti itään ja portti länteen –

… niin kiinalaiselle kuin venäläiselle kulttuurille. Maailma ei ole vain läntistä kulttuuria, se on itse asiassa vähemmistö, vaikka sen maapalloyhteisten varantojen käyttö on ollut pitkään ylivertaisella tasolla. Maailma on astumassa nyt idän vuosisadalle ja erityisesti Kiina antaa hillintää liialliselle jenkki-maailmapoliisiroolille. Venäjä lyöttäytynee mieluusti Kiinan piiriin – he voivat ainakin antaa kiinalaisen rahoituksen reaalivakuudeksi Siperian ja Baikalin veden.

Sauli Niinistö on nyt elämänsä paikassa

Meillä suomalaisilla on oikeus kahden välisiin neuvotteluihin ja konsultaatioihin, niin tekevät myös Saksa ja Englantikin – molemmat EU valtioita, Saksa itään ja Englanti Atlantin yli isoveljeensä USA:han.

Meillä tiedonvälitys on osin jopa demonisoinut idän

Ulkopoliittinen instituutti on luvattoman heikosti antanut analyysia, puolueetonta pohdintaa ja riippumatonta asiatietoa, mitä merkitsee maailmanmuutos, joka alkanee niin Lähi-idästä, Irakista kuin Ukrainasta.

Erityisesti UPI-FIIA ohjelmajohtaja Mika Aaltola *] on joutunut kansalaisten hampaisiin puolisokeana jenkkifilosofistina, joskin tänään 15. elokuuta 2014, ääni muuttui kellossa ja Aaltolankin saamat isälliset ohjeet niin ulkopolitiikan johdon - kuin kansalaisten taholta ovat purreet. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavo... - [161344]

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[3

96 lukijakommenttia aiheesta "Pääministeri Kataisen poliittinen testamentti
" linkin ~ www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=6... - alta - ORIG
16.09.2014

" ... Arvoitukseksi jää valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen ja Jyrkin välinen työsuhde 4], sillä se toimi harvinaisen hienosti, vaikka politiikaltaan kieli puoliposkessa toinen oli pääomien yltäkylläisyyspöydistä ja toinen toverien, omistuspöydiltä pudonneiden murusien, lattiatasoilta ... "

.

Uusin arvio kuuluisista Kreikka - vakuuksista, joiden kiitoksista aikanaan Katainenkin kiiruhti osuuksiaan mainostamaan ---

"Suomen Kreikka-lainat jo lähes arvottomia" -Nordea
~ https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdist... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Jukka Tarkka on tarkasti analysoinut Suomen ja Naton suhdetta. Väyrynen puolueensa kanssa tätä ei hyväksy, mutta Siniset kyllä:

Suomi on suunnannut tiiviisti Naton kylkeen. Venäjä ei ole protestoinut ääneen, koska Suomen valitsema ratkaisu on puolustuksellisen turvallisuusajattelun mukainen ja ymmärrettävä. Mutta suomalaiset eivät pysty jatkamaan jo parikymmentä vuotta noudattamaansa linjaa tästä eteenpäin. Läntisen puolustusyhteistyötä ei voi kehittää nykytasolta enää muuten kuin liittymällä Natoon.

Venäjä on jo ajat sitten tulkinnut Suomen kuuluvan länsiryhmään ja pitänyt sitä siis sotilaallisesti vihollismaana. Nyt Venäjän sotilassuunnittelu perustuu siihen oletukseen, että Suomi kuuluu Natoon. Siksi Suomen läntinen puolustusyhteistyö on klassisesti johdonmukainen. Natoon liittyminen on sen seuraava luonnollinen vaihe.

Lähde: https://jukkatarkka.blogspot.fi/2017/12/kolumni-14...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

1.
" ... Asetelma on selvä, mutta suomalaisen Nato-keskustelun kummallisuus on siinä, että jäsenyyden vastustajat joutuvat koko ajan perustelemaan kantaansa. Muutosta vallitsevaan tilanteeseen ajavilta riittää lattea perustelu, että sotilasliiton jäsenyys parantaisi Suomen turvallisuutta. Tai presidentti Martti Ahtisaaren vielä latteampi väite, että koska Suomi on länsimaa, sen pitää kuulua kaikkiin läntisiin organisaatioihin – siis olla liitossa myös diktatuuriin vajonneen Turkin kanssa. ... "

~ https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3812064-vas... -

...
2.
" ... Entinen puolustusvoimien komentaja, kenraali Gustav Hägglund pitää Naton laajentumista Itä-Eurooppaan virheenä, jota ilman moni nyt käynnissä oleva kriisi olisi vältetty. Venäjä on Naton laajentumisen myötä joutunut Hägglundin mukaan yhä enemmän nurkkaan.
Raja tuli vastaan hänen mukaansa siinä vaiheessa, kun Nato ilmoitti ottavansa mielellään jäsenikseen Ukrainan ja Georgian ... "

~ https://demokraatti.fi/kenraali-hagglund-pitaa-nat... -

...
3.
" ... Suomen ulkopolitiikka on joutunut loukkuun, josta Paasikiven-Kekkosen linjan asiantuntijat varoittivat Suomen liittyessä Euroopan unioniin, toteaa strategian laitoksen emeritusprofessori Alpo Juntunen uudessa Kanava-lehdessä.
”Todella konkreettinen ratkaisu maamme turvallisuuteen olisi vahva puolustus ja liittoutuminen Venäjän kanssa”, Juntunen kirjoittaa. ”Liitto poistaisi venäläisten epäilykset Suomen puolustuksen uskottavuudesta.” ... "

~ https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/raju-ehdo... -

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Juuri näin. Kukaan täysjärkinen ei enää väitä, että Suomi olisi puolueeton ja idän ja lännen välissä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Suomi ja suomalaiset ovat idän ja lännen vedenjakajalla ---

1 Suomi

" ... Suomi on tunnetusti idän ja lännen vedenjakajalla - 2.. Venäläiset tietävät, ettemme halua olla venäläisiä, ruotsalaiset sen, ettemme ole ruotsalaisia – sen sijaan itsenäisyyttä kaipaavat suomalaiset haluavat olla juuri suomalaisia – omalla tavallaan, itse päättäen omista asioistaan.

~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234922-... -
Presidenttimme on oivaltanut tarttua omaehtoisesti ja itsenäisesti meille kuulumattomiin asioihin! *

Päätös presidentilliseen ryhtymiseen on kaiku pitkäaikaisimman preisidenttimme Urho Kekkosen ajoista. Tuolloin reilu 20 vuoden aikana Kekkonen tasapainoili kansakuntansa etujen nimissä taitavasti idän ja lännen välissä – huolehtien samalla kansallisvarallisuutemme kasvusta sekä liki automaattisten tilausten saannosta juuri idästä – monet ovatkin todenneet, että Kekkosen aikana suomalaiset elivät parasta aikaansa.

Me stabiloiduimme lopullisesti idän ja lännen vedenjakajalle jo vuonna 1975, kun Kekkosen ETYK-nuija päätti historiallisen kokouksen, jossa saimme lopullisen puolueettomuustunnustuksen niin lännestä kuin idästä.

Nyt Sauli Niinistö stabiloi meille asetelmaa vailla vertaa

Kansakuntamme onneksi presidenttimme on oivaltanut hienosti kansakuntamme perustahdon olla irti kaikista sotilasliitoista; emme halua Natoon ja tämän Niinistö on lukenut useista mielipidetiedusteluista, joissa kansakuntamme sanoo yhtäläisesti vuosikausien ajan – täyden ei, yli 50 prosentin voimala – ”Kiitos ei – Nato!” - 3 ja 4. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/08/presidentti... - [161600]

.
2
Suomalaiset

Suomalaisuuden juurien etsijät
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ -

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #35

Ei se auta yhtään, Luoma, omia blogejaan lainailla. Niinistö itse on sanonut, että "Suomi kuuluu länteen ja pysyy". NATO:stahan tässä ei ollut mitään puhetta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #36

On kysymys metsän näkemisestä puilta - kannustan lukemaan uudestaan, ajatuksella :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #37

Ja presidenttimmekö sitä sitten ei näe, kun sanoo Suomen länteen kuuluvaksi?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Presidentillämme on samanlainen oikeus mielipiteeseensä kuin sinullakin tai "turmiolan tommilla" [TIEDE -palstalta]

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #39

Kyseessä kun ei ole mikään mielipide. Ja eiköhän tasavallan presidentin sana ja arvovalta paina ja merkitse vähän enemmän kuin jonkun neverheard-Ilkka Luoman.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Painavuus on suhteellista. Sopuleita on aina ollut. Olemme samassa "junassa" menossa kuin aikanaan ENNEN Talvisotaa - jolloin elettiin erkkolaisuutta, nyt sanoisimme tätä aikakautta ehkä "uus-erkkolaisuudeksi" - arvaatko mitä se merkitsee?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #40

Mikä kohta presidentin auguraatioriiteissä muuttaa hänen mielipiteensä mielipiteensä ex cathedra -totuuksiksi? Kuulostaa jo jonkun väriseltä magialta. Vai miksi meidän tasavallassa pitäisi nostaa yhden ihmisen sanomiset pelkän viran vuoksi muiden yläpuolelle? Sillä eihän, siis ihan aikuisten oikeasti, virka tuo tolkkua jos vaikka salku ja sen kantaja löytyykin viran puolesta.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #42

Esi presidentti ole ainoa, joka toteaa sen jääkylmän faktan, että Suomi on osa länttä.

https://www.verkkouutiset.fi/keskustan-sipila-suom...

https://www.ulkopolitist.fi/2015/04/15/stubb-suomi...

https://seura.fi/asiat/80-vuotias-martti-ahtisaari...

http://ruokanen.fi/ajak/suomi-kuuluu-lanteen-hapea...

On epä-älyllistä yrittää levittää disinforaatiota siitä, että Suomi ei kuuluisi länteen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #43

Kajanto voisi käyttää hetken ajatteluun. Siis pohtia mitä tuolla vedenjakaja-ajattelulla yritetään sanoa. Siis historiasta, maantieteestä, nykyhetkestä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista sekä suomalaisen eliitin tekemistä megatonniluokan virheistä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #44

Höpöhöpö. Olen ihan tarpeeksi kuullut tuota samaa sontaa. Suomen ainoa "virhe" on sijaita aggressiivisen, valloitushaluisen itänaapurin vieressä, joka aloitti molemmat viime sodat. Vedenjakaja-ajettelu ei ole nykymaailmasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Jori, koetahan muistaa aikuinen kielenkäyttö - netiketti. Ei pidä kätkeä omaa tietämättömyyttä katujätkien kielenkäyttöön. Opiskele historiaa, ymmärrä lukemasi ja pohdi kriittisesti myös omia ajatuksiasi kohtaan - koeta perustella todistein itsellesi - älä toimi papukaijana jostain "seiska-lehdestä" ...

-ystävällisesti todeten.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #46

Älpäs taas rupea minua neuvomaan, Luoma, vaan yritäpäs perustella asioita kerrankin, muutenkin kuin lainauksilla omii, samaa väsyttävää jargonia pyörittäviin blogeihisi. Se, että väität Suomea joksikin puolueettomaksi idän ja lännen vedenjakajavaltioksi, on täyttä sontaa. Koska sitä ei se ei ole pitkään aikaa enää ollut. Suomi on länteen kuuluva EU-maa, sillä on sotilaallisestikin velvollisuuksia ja oikeuksia EU:n kautta ja ulkosuhteiden päätöksenteot tehdään EU-valtioiden kanssa. Lisäksi puolutusvoimamme harjoittelevat monikansallisesti NATO:n ja USA:n kanssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Et näemmä lue lainkaan muiden tekstejä - nytkin puhut vastoin parempaa tietoasi - liitteet, viitteet ja lainaukset ovat noin 30/70 - omia, lähinnä osaamisalueeltani tai mielipiteenä, ja asiantuntijoiden ...

Kannustan ensin lukemaan, ja sitten arvioimaan :)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #51

Kannusta vaan itseäsi puhumaan totta ja olemaan vääristelemättä totuutta. Osaamisalueesi on Venäjän kaikkinainen puolustaminen ja lännen kritisointi. Se on tullut täällä hyvin selväksi. Sanojen pyörittelyssä, tekstin suoltamisessa, sanomatta yhtään mitään, olet myös mestari. Kun sitten sanottavasi loppuu, alat neuvomaan ja holhoamaan muita ja varsinkin niitä, jotka ovat eri mieltä kanssasi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Koetahan lukijoidenkin vuoksi vihdoin kertoa nuo vääristelemäni kohdat - lukijat odottavat. Et ole koskaan niitä kertonut, kerrotko nyt?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Läntinen vallitsevuus yhteiskuntajärjestyksenä ei millään muotoa poista todellisuutta vedenjakajuudesta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

On epä-älyllistä koettaa muuttaa 1+1=2, sillä läntisyys ja vedenjakajuus eivät poissulje toisiaan - opiskele, perehdy - sinulle on annettu täälläkin riittävästi linkkejä ja viitteitä, joista voi avartaa mielenlaatuasi! :)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #42

Jos pr. S. Niinistö on eräänlainen korkeamman asteen tarra, johon kiinnittyä - tuottamaan pönkitettä vajeentuneelle itsetunnolle ja epävarmalle tietämiselle?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

[7

A
237 lukijakommenttia aiheesta "Eurooppalainen rauha takautuu Venäjän kanssa - yhdessä
" linkin ~ http://www.hollilla.com/threader.php?item=31541026 - alta - ORIG
06.08.2013

...
B
120 lukijakommenttia aiheesta "Eurooppalainen kokonaispuolustus sisältää alueen Uralille saakka"
linkin ~ www.hollilla.com/reader.php?action=thread&thread=6... - alta - ORIG
10.03.2015

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ryskyn rykimää:

~ https://yle.fi/uutiset/3-10070894 -

"Rysky Riiheläisen kolumni: Tämä ei ole enää hauskaa, Paavo Väyrynen

Paavo Väyrysen kansalaispuolueesta löytyy monenkirjava joukko marginaalitoimijoita. Sen voikin sanoa muodostavan osan Venäjän vaikutusverkostoa Suomessa, kirjoittaa Janne "Rysky" Riiheläinen.

Paavo Väyrynen 13.2.2018 klo 06:45 ... " -Yle

...
... Rysky näyttää hallitsevan verhotun vihapuheen. Tämän tyyppinen kirjoittaminen nostaa Väyrysen kannatusta. Rysky ei oivaltanut mahdollisessa kateusvihassaan mitään niitä Paavon teesejä, jotka ovat kansakunnallemme merkitseviä. Rysky löysi vain merkityksettömät osuit - julkisuushalussaan.

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

YLEn kannattaisi asemoida J.Riiheläinen paremmin viihdetoimituksen puolelle, samaan sarjaan Yleleaksien, Iltalypsyjen sun muiden pariin. Tai laittaa hänen, ainakin joksikin aikaa rauhoittumaan ja ryskyttämään muissa kanavissa kuin julkisesti rahoitetun julkisen palvelun tiedonlevitteen kolumnisivuilla. Niissähän on kai tarkoitus julkaista pikemminkin hieman vakavammin otettavaa.

Hänen viestilleen paremmin sopivia kanavia löytyisi vaikka Nykypäivästä tai muista NATO-kanavista. Ne suoltavat muutenkin Venäjän uhkaa mutta YELn kai pitäisi pyrkiä olemaan objektiivisempi ja neutraalimpi.

Toki moniäänisyys olisi YLEssä paikallaan mutta nyt ulko- ja turvallisuuspolitiikassa se ei toteudu vaan äänessä ovat paremmin kalustettuihin huoneisiin sopivat ja nämä huonommin niihin mahtuvat riiheläiset.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Lukijoiden pyytäessä:

Kansalaispuolue on luonnollisessa kehitysvaiheessa - Ryskykään ei tajunnut mitä merkitsee yhteiskuntavastuuta tavoittelevien puolueiden yhteinen kattojärjestö, jossa myöhemmin voitaisiin määrittää peruslinjaukset - yhteiskuntaetupainotteisesti samankaltaisilta, ja tuon jälkeen Kapuun liittyneet puolueet/kansalaisjärjestöt voivat kukin hienosäätää oman erityislinjansa kilpailtaessa äänestäjistä!

...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset