Viro – 100 vuotta ensimmäisestä Itsenäisyysjulistuksesta
Viron yli marssittiin – niin lännestä kuin idästä. Ensimmäinen itsenäisyys kesti yhden päivän ja sitten Saksa marssi yli … Myöhemmin Viro miehitettiin ”puolustustaktisista syistä” – tällä kertaa idästä. Josif Stalinin Neuvostoliitto halusi turvata Leningradia, Itämeren helmeä – Adolf Hitlerin Saksan kolmannelta valtakunnalta … Eestiläiset tekivät viisaasti ja säästivät itsensä sodalta ja antautuivat kaukokatseisen viisaasti … *
'1991 alkoi Viron varsinainen voitonmarssi ja todellinen itsenäisyys – suuren venäläisvähemmistön varjoista – nousten tämän päivän uskomattomaksi tietoteknologiajättiläiseksi – kokoonsa nähden. Muun muassa Skype on eestiläisten ohjelmisto-osaajien huipputuote – myös maailmalla. Miksi eestiläiset ovat mitä ovat – Isänmaallisuus, näyttämisen halua ja halua olla yritteliäs hyödyntäen tehokkaasti resurssejaan.'
[28032007][U/T][ … Viro oli virolaisina pitkään altavastaajana ja nieli kiukun ja alistamisen. Nyt entinen valtaa pitänyt on ajautunut alistamiseen uuden enemmistön taholta. Kuitenkin nykyinen vähemmistö on rakentanut Viroa tavallansa omista ihanteista ja lähtökohdista – mutta asiat eivät enää kohtaa, erilleen kasvu kiihtyy? … ]
Heti Tallinnan sataman vieressä on mahtava rappeutumassa oleva kolossi jäähalleineen ja konserttisaleineen. Betonirakennelma on muisto Neuvostoliiton ajoilta, jolloin oli vallalla aikakautinen mahtipontisuuteen perustuva tapa rakentaa ja osoittaa vahvuutta ja pysyvyyttä. Nyt tämä betonilinnoitus rapistuu hoidon puutteessa viestittäen valtaenemmistön tahdosta murenevaa aikakautta, jota ei haluta muistella, mutta halutaan muistutella.
Onko venäläisyys niin suuri uhka, uhman kohde ja koston keskipiste,
… että vanhan vallan momumenttiakin pitää rapistuttamalla purkaa? Mikä aiheuttaa vuosikausien vastakkainasettelun? Ihmisen elo kaikkialla on aika-ajoin tapahtuvaa vastakkainasettelua, jotta saataisiin omiin joukkoihin yhtenäisyyttä ja yhteistä kohdetta kohentamaan omaa itsetuntoa ja edesauttamaan päämäärien saavuttamista.
Virossa tapahtui laulava vallankumous ilman suurta verenvuodatusta
Muutos vanhasta oli miltei kivuton. Se oli rohkeutta, mihin pieni kansa uskalsi ottaa osaa ja johon Suomi ei reagoinut niin nopeasti kuin olisi voinut tehdä – olimme varovaisia, varjelimme omia etujamme, olimme siis pelokkaita siitä, mitä suuri ja mahtava Neuvostoliitto voisi tehdä.
Virolaiset saivat itsenäisyytensä,
… kuten pitikin, mutta samalla uusi enemmistö ja valta sai vähemmistön, joka elää tavallansa ja historiaansa sekä tapojaan kunnioittaen. Virolaiset ovat nostaneet elintasoaan olemalla markkinatalousmaisempia kuin konsanaan me suomalaiset. Viro kiiruhti Natoon, EU:hun ja eurotkin ovat jo nurkan takana – vauhti on ollut hengästyttävä.
Venäläiset ovat osana virolaisuutta
Heillä on uskontonsa, hartautensa, tavallansa uutteruutensa ja rikollisuutensa, kuten kaikilla muillakin kansoilla. Vastakkainasettelu on juopa, jonka vahvempi ja valtaa pitävämpi voisi hälventää yhteistyöksi. Venäläisillä on oma osansa Viron nousussa – nousussa, jossa myös pienemmille ansiotasoille on paikkansa.
Kansantalous on kaikkia tuloluokkia, kaikkia työtehtäviä ja kuluttamista kullekin ryhmälle tavallansa. Kansakunta muodostuu Virossakin kansallisuuksista. Miksi Viro haluaa näyttötarvetta vähemmistöään kohtaan?
Miksi venäläinen [pronssi]sotilas patsaana pitää poistattaman?
Miksi Tallinnan sataman rannassa olevan entisen Neuvostoliiton murenevan monumentin pitää antaa rapistua merkkinä jostain – onko se itsetunnon kiillottamista uudelle valtaa pitävälle kostoksi historian eittämättömistä vääryyksistä itse virolaisia ja virolaisuutta kohtaan.
Olisiko hyväksyntä, yhteistyö ja suvaitsevaisuus nopeampi ratkaisu yhteisiin päämääriin, joista koko Viro hakee menestystä ja hyväksyntää maailman kansojen joukosta.
Vastakkainasettelu on ihmisen "inhimillisyyttä" – niin mekin kävimme jo muinoisessa Leningradissa kasvattamassa vajaamittaista itsetuntoamme "rikkauksillamme" – kaupaten kuulakärkikyniä ja naisten sukkahousuja vastineena saaden viinaa, jolle löysimme välitöntä käyttöä nostaen kansallista henkeä ylimielisyyden asenteella entistä suuruhkaamme kohtaan.
Niin me myöskin vastakkainasettelimme itseämme tuoreiden virolaisten silmien edessä 1990-luvun ensimmäisinä Viron itsenäisyysvuosina ollen pulleita isoveljiä jälleen kiilloittaen omaa itsetuntoamme juuri väärään aikaan, jolloin olisi ratkaistu läheinen yhteenkuuluvuuden tuntu "veljeskansamme" tavallisiin kansalaisiin.
Niin me vastakkainasettelimme itsemme nuoreen Viron tasavaltaan,
… kuten he nyt vastakkainasettelevat itseään vanhoihin vallanpitäjiin, jotka on ahdettu nurkkaan vähemmistönä.
Tuntuu tutulta, … niin mekin kuin hekin. Kansallinen tunto värjäytyy sokeuteen kokonaisuuksista ja haluttomuuteen anteeksiannosta. Ihmisyys asuu kaikkialla, on vain kysymys siitä, kuinka voimme soveltaa tapojamme ja hyväksyä erilaisuutta löytäen siitä rikkauden siemeniä moniarvoiselle kansakunnalle.
Jokaiselle etsitään paikkaa hyväksynnällä ja toistemme tapojen kunnioituksella, ollen tyrkyttämättä juuri vain sitä omaa – mielestämme kaikkein parasta mallia.
… ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/17102/ketju/viron_eestilaisten_ja_venalaisten_vastakkainasettelu?changed=1519461263 – [171] …
…
— Näin Juhlapäivän kunniaksi on todettava, että suomalaiset rakastavat Viroa ja eestiläisiä sekä erityisesti heidän kansallislauluaan – Maamme -laulua! Viro on ainoa valtio, jonka äidinkieli on niin liki omaamme, että ymmärrämme siitä jotain – ilman käännöksiä – tätäkin me rakastamme! —
' Onnittelut eestiläisille sitkeästä Isänmaallisuudesta! '
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
Viro 100 Juhlan sotilasparaatissa Tallinnassa nähtiin kiintoisa yksityiskohta —
Suomalaiset marssivat heti amerikkalaisten perässä, oliko se kunnioitus läheisille ystäville vai toive suomalaisten osallistumisesta Viron ilmataistelukyvyn ylläpitäjiksi – mikä lienee Naton sotilasjohtaja USA’ n suuri toive, sillä amerikkalaisten sotakoneiden hyökkäysvoiman ylläpito kaukaa valtameren takaa on kallista, ja Suomesta käsin se olisi helppoa ja huomattavasti edullisempaa!
…
Mitä vastaan me loisimme taistelukykyä, jos olisimme ylläpitämässä Viron ilmahyökkäys- ja puolustusvoimaa?
…
Ilmoita asiaton viesti
Yksinkertainen vastaus:
Suomen ja Baltianmaiden itäpuolella on imperialistinen roistovaltio joka vahvistaa hyökkäysvoimaansa jatkuvasti jotta voisi palauttaa Stalinin aikaisen suuruuden. Siihen tarvitsemme puolustuskykyä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ja osuva esimerkki vahvuuksista on Itämerellä olevat Nato-valtioiden ja Venäjän sukellusveneet – voimasuhde on 9:2 Venäjän tappioksi – kappaleina.
Ilmoita asiaton viesti
Itämeri on NATO-maiden ympäröimä ja voidaan kutsua jopa NATO-mereksi. Miksi se voimasuhde ei sitten luonnollisesti olisi 9:2?
Ilmoita asiaton viesti
Kurkkaatko Itämeren rantaviivan ja arvioi sen pohjalta voimasuhdetilanne …
Ilmoita asiaton viesti
Eikös se ole enmmistöltään NATO-maiden hallussa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos katsot Itämeren rantaviivaa – niin huomaat Venäjällä, Suomella ja Ruotsilla olevan ylivoimaisesti eniten rantaviivaa …
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Eikös se nyt ole amerikkalaisille halvinta pitää sotakoneistonsa jäsenmassa Virossa tai Baltiassa ja muissa euroopan NATO maissa ? Miksi se NATO:on sotakoneiden ylläpito olisi halvempaa pitää Suomessa !
Suomelle riittää hyvin tiivis yhteistyö ja yhteiset harjoitukset amerikkalaisten ja euroopan NATO maiden kanssa.
Ilmavoimat lentää helmi–maaliskuun vaihteessa ilmataisteluharjoitteluun keskittyviä yhteistoimintalentokierroksia Yhdysvaltain kansalliskaartin F-16 -monitoimihävittäjien kanssa. Kierrokset lennetään Suomen ilmatilassa pääosin Etelä-Suomen harjoitusalueilla.
Viikolla yhdeksän 26.2 – 2.3 järjestettäviin lentokierroksiin osallistuu 2–4 F-16 -hävittäjää Ohion kansalliskaartin 180. lennoston 112. hävittäjälentolaivueesta. Suomen ilmavoimista lentokierroksiin osallistuu 2– 4 Hornet-monitoimihävittäjää sekä mahdollisesti 2–4 Hawk-suihkuharjoituskonetta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisten sijainti on Virolle mitä otollisin – lyhyt matka, ja Suomessa kaikki koneiden vaatima infra on jo olemassa – ei koneita tarvitse edes Ämariin siirtää!
Ilmoita asiaton viesti
¤¤
Liittyen avauksen toiseen kuvaan, jossa (ehkä) keinotekoisesti on kuvattu amerikkalaisia sotajoukkoja US-lipun ja vanhan SS-tunnuksen kanssa – yhdessä … kuvalle on peruste, tässä:
20. Waffen-SS:n krenatööridivisioona
”20. Waffen-SS:n krenatööridivisioona (1. virolainen) (saks. 20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1)) oli virolaisista vapaaehtoisista koottu Waffen-SS:n divisioona, jonka runkona käytettiin virolaisista koottua virolainen 3. SS-vapaaehtoisprikaati (saks. 3. Estnischen SS-Freiwilligen Brigade). Virolaisista koottiin ensimmäinen saksalainen joukko-osasto 1942, vuosi sen jälkeen kun Saksa hyökkäyksessään Neuvostoliittoon oli ottanut haltuunsa Viron sosialistisen neuvostotasavallan alueen. … ”
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/20._Waffen-SS:n_krenatööridivisioona –
.
Jatkuu …
.
Ilmoita asiaton viesti
Melko asiallinen kirjoitus. Mutta silti se huokuu venäläisten ”ymmärtämistä”. Venäläiset tappoivat ja siirsivät eestiläisiä satoja tuhansia Siperiaan, venäläiset asevoimin riistivät ja alistivat Eestiä.
Anteeksiantamisesta ja sovinnosta voisi alkaa puhua jos venäläiset edes tunnustaisivat rikoksensa, tunnustaisivat historiansa. Ihan kuten toiset rikolliset saksalaiset ovat tehneet.
Venäläisillä oli hallussa kaikki yhteiskunnan tärkeät toimialat, rautatiet, radio ja televisio ja hallinto. Maa oli miehitetty ja eestiläiset elivät terrorin alaisina. On hävytöntä että venäläisten mielestä eestiläisten pitäisi olla kiitollisia neuvostovallan ”saavutuksista”.
Ilman historian tosiasioiden tunnustamista Venäjästä ei voi tulla ystävällistä naapuria ei eestiläisille eikä suomalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Millä varoilla Viron venäläisvallan aikana infrastruktuuri ylläpidettiin …?
Ilmoita asiaton viesti
Riistämällä eestiläisiä ja Eestin luonnonvaroja.
Viitisenkymmentä vuotta sitten pääsin vierailemaan Tallinnan sähkölaitoksella. Karttaan oli piirretty voimalaitokset ja siirtolinjat. Paksu viiva osoitti miten palavankiven kaivoksilta Kohtla-Järvestä valtaosa sähköstä meni Leningradin sotateollisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Neuvostoliiton aikana oli käytäntönä hajauttaa erityyppistä tuotantoa eri alueille – kunkin tehokkuuden ja osaamisen mukaisesti – mitä Viroon tuotiin muualta?
Ilmoita asiaton viesti
NL:n aikana oli tapana hajauttaa tuotanto satelliittien kesken siten että missään ei voinut muodostua itsenäisiä kokonaisuuksia. Eestissä valmistettiin esim. 11 kW:n sähkömoottoreita ja Liettuassa 2,2 kW:n moottoreita. Pahinta olisi ollut että vaikkapa Eestistä olisi muodostunut sähkköteollisuuden voimakas keskus.
Eestistä riistettiin palavaa kiveä ja sähköä koska sitä siellä oli.
Ei ollut kyseessä osaamisen hajauttaminen vaan poliittinen Hajoita ja hallitse -periaate.
Ilmoita asiaton viesti
Ukrainan sosialistiseen neuvostotasavaltaan muodostui voimakas alun alkaen moskovalaisen Antonov lentokonetehtaan kehityskeskus … esimerkki Moskovalle myöhemmin haitalliseksi osoittautunut järjestely, joka antoi ukrainalaisille melkoisen edun, heidän itse ollen aiemmin aiheen osalta osaamattomia …
Ilmoita asiaton viesti
Ukrainahan oli ”itsenäinen” valtio. Sattuipa paha moka venäläisillä, voi voi. Ei Stalinin systeemit olleet ihan täydellisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko kuullut historiasta – Kiovan Venäjästä?
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on Jukka korpelan kirja: Kiovan Rusj.
Ilmoita asiaton viesti
” … Kiovan Venäjä eli Kiovan Rusj [2] oli Itä-Euroopassa 880-luvulta 1100-luvun puoliväliin olemassa ollut valtakunta. Valtakunta oli pääasiassa itäslaavilainen. 800- ja 900-luvuilla skandinaavisilla ruseilla oli kuitenkin Kiovan Venäjän kehittymisessä huomattava joskin kiistelty rooli [3]. Valtakuntaan kuului merkittäviä suomalais-ugrilaisia ja turkinsukuisia kansoja. Valtiota voidaan historiallisesti pitää Venäjän, Valko-Venäjän ja Ukrainan edeltäjänä, joskaan suoraa yhteyttä ei ole. Nykyinen historiantutkimus ei halua liioitella Kiovan Venäjän samankaltaisuutta myöhemmän venäläisyyden kanssa. Tästä syystä professori Jukka Korpela on suositellut valtakunnan suomalaiseksi nimeksi aiempien historiankirjoittajien antaman nimen Kiovan Venäjä sijaan muotoa Kiovan Rusj.[2] … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Stalinille sattui erreys. Vastaperustetun YK:n Turvallisuusneuvostossa (TN) liittoutuneilla oli kolme jäsenvaltiota, NL:lla vain yksi, NL. Mitä teki Josif? Vaati, että myös Ukrainan ja Valko-Venäjän neuvostotasavallat otetaan TN:n jäseniksi. Siinä neukut legitimoivat Ukrainan itsenäisyyden.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolloin aseteltiin valta-asetelmia tasa-arvoisempaan suuntaan. Mitään Ukrainan itsenäisyyslegitimiteettejä ei aseteltu, sillä niin Ukraina kuin Valko-Venäjä kuuluivat ”neuvostojen liittoon”, jonka idean oli luonut jo Lenin ennen vallankumoustaan – työläisten maailmanvallankumouksesta, jossa ei ollut idea viedä kansallisuuksia, vaan yhdistää työläiset ”proletariaatin diktatuuriksi”, jonka vaikuttavin ilmiö esiintyy muurahaiskolonioissa, joissa työläiset käyttävät täyttä toiminnallista valtaa 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Venäläisvallan aikana Viron infrastruktuurista ei pitänyt kukaan huolta. Venäläiset eivät siihen laittaneet ruplan ruplaa.
Viron itsenäistymisen jälkeen Viron infrastruktuuri on saavuttanut alle kolmessakymmenessä vuodessa länsimaisen infrastruktuurin tason.
Venäjän infrastruktuuri on suurimpia miljoonakaupunkeja lukuunottamatta 1950 luvun tasolla.
https://www.youtube.com/watch?v=d4U5ZmkaXcM
Ilmoita asiaton viesti
Aivan ensimmäiseksi on perehdyttävä Viron historiaan – se on ollut ruotsalaisia, tanskalaisia, venäläisiä, saksalaisia …
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_historia –
.
Erityisesti:
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_historia#Venäjän_vallan_aika –
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Viron_historia#Autonomia_ja_itsenäistyminen –
.
Kulminaatiopiste tasan 100 vuotta sitten:
” … Juuri ennen saksalaisten tuloa Tallinnaan Viron väliaikainen hallitus julisti Viron itsenäiseksi 24. helmikuuta 1918. Konstantin Päts muodosti väliaikaisen hallituksen, mutta saksalaiset joukot miehittivät Tallinnan seuraavana päivänä. Tallinna, Tartto ja Narva asetettiin suoraan Saksan sotilashallinnon alaisuuteen. Saksa ei tunnustanut sen enempää Viron, Liettuan kuin Latviankaan itsenäisyyttä vaan piti Baltiaa miehitysvallan alaisuudessa pyrkien muodostamaan niistä myöhemmin yhden Baltian herttuakuntana tunnetun kokonaisuuden, joka olisi ankkuroitu Saksan keisarikuntaan saksalaissyntyisen valtionpäämiehen avulla. Viron itsenäisyysmiehet joutuivat piileksimään saksalaismiehityksen ajan, ja osa heistä vangittiin.
Brest-Litovskin rauhassa maaliskuussa 1918 bolševikkien oli pakko luovuttaa Viro Saksalle. Saksan sotilashallinto lakkautti miltei kaikki maassa ilmestyneet sanomalehdet. Vain saksalaisille myötämielisen Rewaler Tagesblattin (Tallinna Päeväleht) sallittiin jatkaa ilmestymistään. Keisarillisen Saksan armeijan suojassa baltiansaksalaiset aloittivat kiivaan poliittisen toiminnan saadakseen Liivinmaan ja Viron liitetyksi Saksan keisarikuntaan. Tätä varten kokoontui huhtikuussa 1918 Riiassa baltiansaksalaisten maapäivät, (saks. Landesversammlung) joka valitsi keskuudestaan maaneuvoston (saks. Landesrat) edustajat. Maaneuvosto ehdotti Baltian herttuakunnan muodostamista koko Baltian alueelle. … ” -Wiki
Ilmoita asiaton viesti
MIien tuo liittyy Viron infrastruktuurin NL:n taholta tapahtuneeseen totaaliseen laiminlyöntiin, Luoma?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin paljon, sillä Viron alue on ollut ylivoimaisen enemmistön – vuosina, muiden hallussa, ja näin ei ole ollut systemaattista ylläpitoa suunnitteluineen – eikä virolaiset itse juurikaan olleet kiinnostuneita NL-vallan aikana ”omasta maastaan” …
Ilmoita asiaton viesti
Asia on juuri näin, Mirala. Kävin aikanaan Neuvosto-Tallinnassa. Se oli masentavan näköinen roskaläjä. Nyt Tallinna on nykyaikainen länsimainen kaupunki. Eroa on valtavasti kuin yöllä ja päivällä.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Jori kurkannut EU-Bryssel rahavirran – suuntaan ja toiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Ja Venäjälläkö ei ollut varoja kunnostaa miehittämäänsä kaupunkia?
Ilmoita asiaton viesti
Investoivat Viroon samalla tavalla kuin muuallekin … esimerkkinä Olympia rakennukset, jotka nyt ovat koko itsenäisyyden ajan rapistuneet.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän nuo rakennukset nimenomaan symboloi neuvostomiehitystä ja saavat sen vuori rapistua.
Ilmoita asiaton viesti
sunnuntaina, tammikuuta 29, 2017
[U] Harjoittelimme puolustamaan Viroa, luodun uhan edessä!
Suomi on sopimassa jonkin asteista sotilaallista, sotilaallis-taloudellista ja tiedustelu- ja vakoilutietojen vaihtosopimusta Viron kanssa *. Mitä ilmeisimmin asialla on innokas ja usein päätöksiään asiapohjaisesti perustelematon puolustusministeri Jussi Niinistö.
Nyt kun tehdään uusia sopimuksia Nato – Isäntämaapöytäkirjan jälkeen, on kansallisesti viisasti ajatella kaksi kertaa mahdollisia seurauksia, ettei tehdä samoja virheitä useaan otteeseen.
…
|* ~ http://yle.fi/uutiset/3-9411109 –
|* ~ http://www.reservilainen.fi/uutiset/suomi_ja_viro_… –
…
[25012015] Media vihtoo puolinaisesti aiheellisesti aiheutunutta Ämarin ilmasotaharjoituskalabaliikkia ja sen informointia – juuri Helsingin Sanomat julkisti epäilyksen ulkopolitiikan johdon erimielisyydestä, kun tasavallan presidentti Sauli Niinistö tarttui sisällyksettömään suusanalliskutsuun USA:n rinnalle Viroon – taistelu- ja rynnäkkökonein |1
[ … kansalainen ihmetteli mitä taas tehdään hänen selän takanaan 2]. Miksi suuria maamme sotilaallista puolueettomuutta suoraan koskettavia asioita halutaan käsitellä salassa, kabineteissa. Jälleen tarkoitushakuisesti ajetaan kansakuntaamme sellaisen pyssyn piippuun minne emme halua. Kansalainen laukaisee herkästi – ”me emme kuulu mihinkään pyssyn piippuun – emme läntiseen, emmekä itäiseen”. Osaamme puolustaa itsemme ja nimenomaan itse! 3] … ]
Ämarin ilmasotaharjoitus on poikkeuksellinen
Harjoituksen oli kutsunut koolle USA, natojohtaja, joka antaa ydinasesuojan sen eurooppalaisille jäsenkumppaneille. USA tuolloinen presidentti Barack Obama vannoi julkisesti huolehtivansa muun muassa Viron 4], ettei tarkoitushakuisesti luotu Venäjän uhka kohtaa virolaisia.
Tämäkin virolaisittain 5] luotu Venäjän uhkakuvitelma liittyy lopulta Ukrainaan 6] ja lännen reaganismiin 7], jolla koetaan nakertaa Venäjän asukaslukuun nähden liian suurta raaka-aine- ja energiamääräävyyttä.
Lausuessaan Venäjän, Obama asetti samalla sotaharjoituksen vastapuolen –
[ … ekstra … “kuinka Venäjä asennoituu USA:n sotilaalliseen oravanpyörään” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/10/kuinka-venaj… – [47675]
… itäisen rajanaapurimme. Oli synnytetty vastakkainasettelu ja nyt meidät suomalaiset sotilaallisesti liittoutumattomana maana halutaan mukaan – olemmeko astumassa kansalaisnäkökulmasta viritettyyn ansaan?
…
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/01/u-harjoittel… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Suomi ei ole puolueeton. Meidän ja Eestin vihollinen on agressiivinen Venäjä. Meidän tulee parantaa puolustuskykyämme yhdessä jotta voimme torjua Putinin laajentumishankkeet.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä ei ole vihollisia – venäläisille Nato on viholliskandidaatti ja uhkakuva numero 1.
Ilmoita asiaton viesti
Me kun emme ole niitä venäläisiä. Suomella on yksi ainoa sotilaallinen uhkatekijä. Se on Venäjä, Venäjä, Venäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on yksi mahdollinen uhkakuva ja se on Naton väkevä vastakkainasettelu … onneksemme kansakuntamme tajuaa ja ymmärtää oman parhaansa ja haluaa pysyä siitä erossa – yli 50% voimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsi-selvitys: Venäjä on ainoa sotilaallinen uhka lähialueella
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016090922284789_…
Jos se Ruotsille on ainoa sotilaallinen uhka, vaikka Suomi on siinä välissä, niin miksi ihmeessä se ole sitä Suomelle?
Suomi harjoittelee NATO: ja ja USA:n kanssa. Mitä uhkaa varten? NATO:n ”väkevää vastakkainasetteluako”
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Jori huomannut, että olemme eläneet yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa?
…
~ https://www.ksml.fi/kotimaa/Erikoistutkija-Natosta-Suomelle-ehkä-enemmän-haittaa-kuin-hyötyä/384449 –
” … Suomen Nato-jäsenyydestä saattaisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä maamme turvallisuudelle. Tällaisen johtopäätöksen tekee everstiluutnantti Fred Blombergs, joka työskentelee erikoistutkijana Puolustusvoimien tutkimuslaitoksella. Blombergs kirjoittaa Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista tuoreessa Sotilasaikakauslehdessä. … ”
…
””Venäjän provosoimaton hyökkäys Ruotsiin tai Suomeen epärealistinen” – Ruotsalaiset ulkopolitiikan tuntijat varoittavat Natosta … ”
~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/200772-venajan-pr… –
.
.
Ilmoita asiaton viesti
Katselen tässä Viron juhlavuoden paraatia. Pientä näyttöä ja viestintää – mukana kumppaneita, myös suomalaisia, niin rautaa kuin miehiä.
Virolla on vahva kansallinen puolustustahto, sanottiin.
Mutta:
Sanottiin myös että sotatilanteessa Viro saa jalkeille 20.000 sotilasta. Siis kaksi prikaatia, toinen puolustaa Tallinnaa idän suuntaan ja 2.Pr.valmmistautuu torjumaan potentiaalista painopistesuuntaa.
Viime sodassa Suomi oli 3,8 miljoonan kansa, joka asetti puolustukseen maksimissaan 510.000 miestä. Se on kenttäarmeija eri aselajeineen, 15 divisioonaa ym.
Viron nykyinen 1,3 miljoonainen kansa voisi yltää kolmannekseen tuosta Eli 340.000 miestä ja 5 div. tai nykyrakentein 15 prikaatia!
Mutta, että 20.000 miestä ja 2 prikaatia?
Huh!
Mistä se kertoo?
Kertoo paljon ja selkeästi: Viro pullistelee kavereiden lihaksilla ja luottaa vieraaseen apuun. Tarpeetonta tätä on kaunistella. Fakta mikä fakta.
Ilmoita asiaton viesti
Viro laskee amerikkalaisten massiiviseen tukeen, jotka taas antaisivat mielellään suomalaisille tehtäväksi Viron ilmataistelukyvyn ylläpitäjiksi … näin myös kävisi, jos Suomi olisi Naton jäsenmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Nykymitoituksin, käytetään sitten armeijan rakennemitoitusta 240.000 tai JN-mitoutusta n.300.000, kuin Viron sotavahvuuden tulisi olla Suomi-tasolle viritettynä neljännes mainituista, Eli 60.000 – 75.000 miestä. Siis kommun kertainen vähintään nykyiseen lkp-vahvuuteen nähden!
Ilmoita asiaton viesti
Joko Putin on lähettänyt onnittelut 100 vuotiaalle Eestille/Virolle
Ilmoita asiaton viesti
Miten Viro on muistanut Moskovaa toukokuun 1945 Isänmaallisen sodan päättymisjuhlia?
Ilmoita asiaton viesti
Heillä ei ole mitään syytä juhlia väkivaltaisen miehityksen alkamista.
Ilmoita asiaton viesti
Luitko kommentin 31? – Kulminaatiopiste ja saksalaiset —
Ilmoita asiaton viesti
Huomiotko sen, että virolaiset Waffen-SS sotilaat taistelivat venäläisiä vastaan?
Ilmoita asiaton viesti
Eikös nyt ollut kyse Viron 100-vuotisjuhlista?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä – 100 vuotta siitä, kun Viro julisti itsenäisyyden ensimmäisen kerran – kestäen yhden päivän, jonka jälkeen saksalainen sotilassaapas marssi maahan.
Ilmoita asiaton viesti
Ja NL miehitti Viron 1939-41 ja 1944, ja se miehitys jatkui puoli vuosisataa aina vuonna 1991 tapahtuneeseen itsenäisyyden palauttamiseen saakka. De facto miehitys kesti kuitenkin vuoteen 1994 saakka, jolloin viimeiset Venäjän miehitysjoukot viimein poistuivat Virosta länsivaltojen ankaran painostuksen tuloksena.
Ilmoita asiaton viesti
Historiaa tietämätönkin tietää II Maailmansodan Itärintaman sodan pienen sivustan – Viron eli Saksan pohjoisen rintaman eteläisen osan merkityksen ja suhteellisuuden kokonaisuuteen – … pohjoisin osa oli Suomen Lappi (Pohjois-Suomi) …
Samoin tietämätön tietää Itärintaman sodan olleen tuhoisin sota – kautta aikain. Tosiasia oli myös se, että virolaiset sotivat Neuvostoliittoa vastaan ja innostuneina liittyivät Waffen-SS’ ään – jotka taistelivat suuria tappioita venäläisille tuottaen – kun tämän oivaltaa, voi ymmärtää Kremlin(kin) näkökulman Viron osalta …
Viro soti Puna-armeijaa vastaan ja näin NL valloitti Viron vapauttaen sen samalla saksalaisista, jotka olivat aikanaan ”kartanon herroja omilla maillaan” – myös Viron alueella.
Toisaalta Saksa marssi yhden päivän itsenäisyyden jälkeen Viroon – 100 vuotta sitten. Historian ja tapahtumien ymmärtäminen edellyttää laajaa katsantoa – eikä olla puolueellinen vain yhteen suuntaan.
Silti onnittelin vilpittömästi virolaisia merkkipäivän johdosta ja arvostan heidän voimallista liike-elämän kehitystä, nokkeluutta ja oivallusherkkyyttä tuote- ja palvelukehityksessä!
Ilmoita asiaton viesti
Etpä kumonnut tuossa mitään minun viestistäni.
Ilmoita asiaton viesti
Kerroin 360 asteen näkökulman.
Ilmoita asiaton viesti
Venäläisten ja virolaisten sovintoa edistäisi se, että venäläiset myöntäisivät olleensa miehittäjiä eikä vapauttajiai. Putinilla olisi nyt oiva tilaisuus pyytää miehitystä anteeksi virolaisilta.
Ilmoita asiaton viesti
Saksalaiset ajoivat venäläiset pois Viron alueelta 1941 – myöhemmin Puna-armeija ajoi taas saksalaiset pois 1944-45 … vapautti ja jätti miehityksen.
Me olimme autonomia, entä Viron alue 1809-1917?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitat kai, että jäi miehittämään?
Ilmoita asiaton viesti
Vapautti saksalaisista ja jätti omat paikoilleen – ainakin armeijan hyökkäysvoimien taustajoukkoina …
Ilmoita asiaton viesti
Eikö Neuvostoliitto mielestäsi miehittänyt Viroa?
Ilmoita asiaton viesti
Katsotko – kommentti 31
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin aikaa vuodesta 1939 eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Jotta ymmärtäisi tuon -39 jälkeen, olisi perehdyttävä Viron Venäjän tsaarin aikaiseen virolaiseen autonomiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeuttiko tsaarin ammoinen toiminta Neuvostoliiton julman miehitpykdsen?
Ilmoita asiaton viesti
Eipä siinä näy kuin maininta Saksan miehityksestä…
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalla täällä tarkka kuvaus 1918 – Saksan miehityksestä – Wiki.
Ilmoita asiaton viesti
tiistaina, huhtikuuta 01, 2014
Viro pyytää USA:n aseturvaa – kuten aikanaan Kuuba Neuvostoliitolta
Viro miehitettiin, joidenkin mielestä uudelleen liitettiin – ilman eestiläisten vastarintaa vuonna 1939. Raja avattiin ja Neuvostoliiton Puna-armeija marssi paraatissa sisään. Alkoi neuvostoliittolainen aikakausi (toki välissä oli virolaisten toimesta tervetulleeksi toivotettu Saksan kolmannen valtakunnan läpiajo – mennen tullen 1941-1944).
Neuvostoliiton hajottua eestiläiset jatkoivat lyhyeksi jäänyttä itsenäisyyttään liittyen Euroopan Unioniin, Natoon ja Schengen sopimukseen 1]. Neuvostoaikana virolaisten kaikki tuotteet vietiin muualle laajaa neuvostovaltakuntaa ja vastineeksi Moskova rakennutti infrastruktuuria yms —
Nyt Ukrainan tapahtumien säikäyttämänä Viro pyytää suojakseen amerikkalaisia joukkoja; onhan Viro Nato-valtio ja amerikkalaiset työntyvät mielellään maavoimineen ja ohjusjoukkoineen lähemmäksi Venäjän ja presidentti Vladimir Putinin lempikaupunkia Pietaria. Puolaanhan on jo USA:n ohjustukikohtien sijoituspäätökset tehty.
Miten arvelisimme Putinin reagoivan, mikäli USA myöntyy virolaisten taisteluvoimapyyntöön – toiselta ydinasevaltiolta – Yhdysvalloilta?
…
Muistammeko 1960 -luvun alkupuolelta Kuuban (ohjus)kriisin 2], kun vallankumouksen tehnyt kansalaistaistelija Fidel Castro 3] pyysi Neuvostoliitolta varustautumis- ja aseapua torjumaan Yhdysvaltojen luomaa uhkaa, joka oli varteenotettava – sillä ei ollut kovin pitkä aika siitä, kun amerikkalaisten maihinnousuyritys Kuubaan Sikojenlahdella 4] oli tapahtunut – tosin päättynyt sotilaalliseen fiaskoon ja amerikkalaisten vetäytymiseen.
USA:n tuolloinen presidentti John F. Kennedy 5] oli tiukkana
… ja vei maapallon lähemmäksi III Maailmansotaa kuin milloinkaan. Kuubaa kohti oli höyryämässä neuvostoliittolaisia rahtilaivoja, joissa väitettiin olevan taistelukärjillä varustettuja ohjuksia – osa oli jo amerikkalaislähteiden mukaan saapunut Kuubaan. Kuubasta oli sama ohjuksen lentomatka Floridaan kuin Virosta Pietariin.
Neuvostoliiton silloinen presidentti Nikita Hrustsov 6] käänsi laivansa,
ja näin ydinsota oli vältetty. Neuvostoliitto antoi periksi. Kuuba oli itsenäisenä valtiona pyytänyt apua Neuvostoliitosta, saanut sitä – ja nyt Viro pyytää USA:n sotilaallista tukea ja aseapua – tällä kertaa uhka Virolle muodostuu Venäjältä, tai näin ainakin eräissä piireissä halutaan asia ilmaista – olihan Krim kansanäänestyksen toimesta Venäjään liitetty ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/03/reviiritaist… – .
…
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/04/viro-pyytaa-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Topicciin liittyvä kuvakavalkaadi:
…
Kuva 1.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436697591/ —
Kuvateksti 1.
Tällä areenalla voisi iloita ja riemuita, ainakin 10.000 kuulijaa jollekin yhtenäisyyden ja ystävyyden bändille, paikka olisi erinomainen esiintymisestraadi.
Kuva 2.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436741635/ —
Kuvateksti 2.
Raha tuoksuu jo Vanhaan kaupunkiin saakka, sillä elintasorikkaat ostavat asuntonsa sieltä – se on ikäänkuin muodikkaampaa ja antaa hyvän osoituksen ostovoiman hankinnastaan.
Kuva 3.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436677629/ —
Kuvateksti 3.
Yhteiskunta jakaantuu myös Virossa vapaan markkinatalouden myötä – rahalla on valtaa ja rahalla pääsee. Hintataso ulottuu kohta Helsingin hintalappuihin. Kromatut linnoitukset maksavat ja kauppiaat hamuavat vuosisataisten hansalaisten tapaan kymmenyksensä hinnoista – siis voittoina, tosin voitot kasaantuvat entistä harvempiin taskuihin.
Kuva 4.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436718702/ —
Kuvateksti 4.
”Jumalan säde” saapuu kirkkoon pelastamaan köyhiä ja vaivaisia, näin ainakin hurskaiden ihmisten kasvoilta oli luettavissa – kuinka kaksinaamaisia osa noista kuvan palvelijoista oli, jää jokaisen omaan omatuntoon merkkinä omasta yhteydestä kunkin kaikkivaltiaaseen.
Kuva 5.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436718740/ —
Kuvateksti 5.
Moni kirkosta tulija osoitti huomiota köyhää kansaa kohtaan ja pieni almu ropsahti voirasiaan. Almujen pyyntö saattoi olla ainut keino syrjäytyneille ihmisille, joiden elämä on juuri yhtä arvokas kuin kuninkaiden ja presidenttienkin. Arvelisi ahneille ihmisille syntyneen omantunnon tuskia huomatessaan, kuinka maailma kohtelee meitä epätasa-arvoisesti. Köyhyys ei ole rikos, se voi olla silti kuitenkin ihmisen sielun ja omantunnon ylpeyttä lähimmäisenrakkaudesta, joka ei ole hintalappuja tarvinnut.
Kuva 6.
— http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/436741667/ —
Kuvateksti 6.
Uskontojen kirjoa, kaikille jotain, ei niin itse uskontonsa nimi, kuin se, mihin oikeasti haluaa uskoa ja turvautua – se tuo lohtua epäonneen ja yksinäisyyteen, joka jäytää niin Tallinnassa kuin Helsingissäkin – yksinasuvia on Suomen suurimmissa kaupungeissa jo 40% koko asukasmäärästä, tosin kaikki eivät tunnusta tai tunnista yksinäisyyttään, ovatpa jopa onnellisia riippumattomuudestaan. Virossa on vahva kahtiajako, niin kansallisuuksissa kuin uskonnoissakin – vaikka molempien Jumalat lienevät yksi ja sama.
…
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luomalla on pointtia siinä, että hän ilmeisesti suosittelee vanhan vihanpidon lopettamista tai ainakin sen määrätietoista liennyttämistä NL/Venäjän, Viron, Saksan, Suomen, USA:n ja ties kenen vielä välillä. On totta, että rauhaa pitää rakentaa eikä sotaa. Tosin vanha arkirealistinen sanonta kuuluu: Si vis pacem, para bellum.
Siinä kohtaa Luoman näkemys pettää, ettö hän selvästi yrittää valkopestä Neuvostoliiton aikaisia hirvittäviä sotarikoksia ja miehitysajan kauhuja virolaisia kohtaan. Olisi hyvä pitäytyä realiteeteissa ja tunnustaa tosiasiat, vaikka rauhanaate siintäisikin kirkkaana silmissä.
Ilkka Luoma, Neuvostoliitto oli Saksan ja Japanin ohella viime sotien raakalaismaisin aggressori ja rauhaa rakastavien kansojen verivihollinen. Siihen tosiasiaan pitäisi suopua sen sijaan, että utopismin valtaamana maalailee vastakkaisia historian kiiltokuvia.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko unohtanut US atomipommit – lähinnä japanilaisten siviilien sekaan tai Laosin pommitukset – Vietnamin ohessa? Oletko miettinyt mikä valtio on sotinut eniten viimeisen 100 vuoden aikana – ja kaukana omilta rajoiltaan – toisten mailla ja maille …
Ilmoita asiaton viesti
On hienoa että ystävämme Putin on päässyt isojen poikien sotaleikkeihin mukaan. Jo lyhyessä ajassa Venäjän urhoolliset ilmavoimat ovat onnistuneet tappamaan satoja tuhansia piruparkoja lähinnä siviilejä Syyriassa, kymmenet kaupungit on tuhottu maan tasalle.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno bloggaus,mikäli tarkoitus oli häpäistä viron satavuotinen itsenäisyystaival,,seuraavaksi Luoma väittää että itse Lenin(tai marx tai hegel)takasivat viron itsenäisyyden,,!
Ilmoita asiaton viesti
Et ilmeisesti lukenut koko alustusta, jos luet sen, niin saat huomata, että se on hyvin sovitteleva (Huom! kirjoitusvuosi) – muistathan että Viron väestöstä venäläisiä/ venäjänkielisiä ja venäläismielisiä on suuri vähemmistö?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on informaatiosotaa. Täytyy ihailla Ilkan ahkeruutta ja ammattitaitoa. Ilkka on tehnyt ison työn, kerännyt kuvia ja Eestin historiatietoja. Hän kirjoitti niistä pitkän ja mielenkiintoisen tarinan.
Vaatii syvällistä ammattitaitoa ujuttaa kirjoitukseen Neuvostoliittoa ylistävää propagandaa. Nyt aiheen valinta ei onnistunut ihan nappiin. Venäläiset eivät saaneet satelliiteissa muuta aikaan kuin sortoa, riistoa, kyydityksiä, murhia ja katkeruutta.
Ilkka Luoman elämäntehtävä on jatkuvasti hyökätä meitä ja länttä vastaan. Stalin ja Putin ovat tehneet vain hyvää aina ja kaikille naapureilleen.
Eläköön Suuri ja Mahtava Neuvosto-Venäjä!
Meidän muiden tehtävä on tuoda tosiasioita esille, siten torjuen Ilkan hyökkäykset.
Ilmoita asiaton viesti
Leolla on nyt hurja vaihde päällä – nimittäin asia ei ole lainkaan noin, kysymys on vain tasapuolisuudesta, sovittelusta ja oikeudenmukaisuudesta – olemme liian paljon itäinen silmä kiinni … voisin sanoa, että 18 vuotta Kiina-konsulttina on opettanut katsomaan isoa kuvaa ja hahmottaa sieltä metsä ja sen jälkeen osata erotella puut jopa oksat … – unohtamatta puiden juuria, jotka eivät normitavalla edes näy 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Yli 70 vuoden evakon kokemuksella minäkin ole katsellut maailmaa enimmäkseen itäisellä silmällä. Venäjä on meidän vihollinen siihen asti kunnes ei tee oikeudenmukaista sovintoa meidän kanssa.
Tämä on informaatiosotaa, sinä edustat roistovaltion propagandaa – valhetta. Me isänmaan ystävät yritämme torjua totuudella valhetta.
Ilmoita asiaton viesti
Typistän tuon kommenttini nro 62 tähän alla olevaan lauseeseen:
”Vastakkainasettelun on loputtava – on löydettävä Euroopassa ns. ”schröderiläinen” aikakausi uudelleen … ”
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka monta vuotta näistä konsulttiajoista Luoma asui ja työskenteli Kiinassa?
Ilmoita asiaton viesti
En asunut koskaan, mutta työskennellyt paljon paikan päällä – hyvin monia kertoja … yrityksistä – virastoihin ja ministeriöistä Keskushallinnon ”yksiköihin” ja erityisesti Suomen Kulosaaren Kiinan suurlähetystön kanssa … hiljaista työtä.
Mielipiteeni Kiinasta eivät koskaan edusta Kiinan virallisia kantoja eikä tahoja – vaan ovat omiani, eivätkä sido ketään, kuin korkeintaan itseäni 😉
Ilmoita asiaton viesti
Täytyypä soittaa kaverille lähetystöön, mielenkiintoista tuo yhteistyö on varmasti ollut.
Ilmoita asiaton viesti
En nähnyt sinua koskaan Kulosaaren National Day juhlissa 1.10. … tosin aina paljon väkeä …
Ilmoita asiaton viesti
No et varmasti, koska olin Kiinassa. Aika outo kommentti sinulta.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa – sinne ei menty kuin hollitupaan 😉 … piti olla kutsu, useat suomalaiset, jotka asuivat Kiinassa pidempiä aikoja – olivat otettuja, kun Kutsu tuli 1.10. tapahtuvaan The National Day juhlaan – Kulosaareen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
En oikein ymmärrä. Miksi lähtisin Suomeen juhlimaan Kiinaa?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Juhla on joka vuosi 1.10. Et ehkä käynyt Suomessa kertaakaan viimeiseen 18 vuoteen … 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kävin toki, mutta juhlin sukulaisteni kanssa Kiinassa vapaata viikkoa lokakuussa. Älä viitsi tehdä itsestäsi tärkeämpää kuin olet.
Ilmoita asiaton viesti
En tee – onko jotain vihjailevuutta sanoissasi?
Totesin vain, että Kutsua vastaan sinne mentiin. Useimmat olivat ministereitä, kansanedustajia, muiden valtioiden diplomaatteja ja aina ne ikuiset upseerit ja vähemmän tavallisia suomalaisia, joille oli tärkeää tehdä työtä Kiinan ja Suomen välisen yhteyden eduksi.
Tarjoilu oli hyvä ja ystävällinen henki vallitsi – vuodesta 2000 lukien huomasi valtavan muutoksen arvostuksessa (ihmetyksessä) seuraavien 10 vuoden aikana —!
Ilmoita asiaton viesti
#51 Luuletko Leo todella, että Ilkka on itse kaikein tuon koostanut?
Ilmoita asiaton viesti
Kerrankin joku huomaa, että linkkejä on olemassa – aivan muidenkin kuin allekirjoittaneen 😉
Ilmoita asiaton viesti
Joskus vuosia sitten kysyin tätä. Ilkka kertoi ettei hänellä ole sihteereitä eikä toimistoa, hän itse kirjoittaa kaiken. Nousee aamulla aikaisin ja kirjoittelee yöhän asti. Tämän ainakin olemme huomanneet.
Ilmoita asiaton viesti
REM-unen aika aamuyöllä 3-5 on parasta aikaa 😉 Tällä ikää ei niin enää nukuta!
Ilmoita asiaton viesti
https://www.tiede.fi/keskustelu/15965/ketju/yritta…
Ilmoita asiaton viesti
Pienellä huumorilla ja hymyllä totean, että jotkut tekstit ovat saaneet pitkän elinajan – pisimmillään yli 10 vuotta ja yli 20.000 kommenttia – lukuavauksia oli kolme vuotta sitten yli miljoona (tällä yhdellä tekstillä), kunnes TIEDE palsta sulki lukuavausmittarit.
Ilmoita asiaton viesti
sunnuntaina, toukokuuta 08, 2016
Näin Suomesta tehtiin ajopuu – Viron ilmahyökkäyskyvyn ylläpitäjäksi
…
Lainaan tähän herättävän kirjoituksen, joka oli lähetetty allekirjoittaneen yleiseen sähköpostiin:
”… ”Meneillään on suunnitelma vetää suomalaiset mukaan suurvaltojen nokitteluun Itämeren alueella. Maamme lehdistö, ei muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta, kiinnitä mitään huomiota asiaan.
Netissä kerrotaan miten Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) laivue 510 *], joka tulee Viroon, ei ole niinkään hävittäjälentolaivue ilmataisteluja varten, vaan Yhdysvaltain ilmavoimien järjestyksen mukaan se on rynnäkkölentolaivue eli se pudottelee ja on pudotellut liitopommeja maamaaleja kohtaan.
Norjan puolustusvoimat osti 2009 FAC- eli ’forward air control’ – simulointilaitteet 2009. 2010 menetelmää eli maalinosoittamista maasta rynnäköiville ilmavoimille opetettiin puolalaisille ja puolalaiset latvialaisille.
Latvialaiset ja virolaiset harjoittelivat asiaa Islannissa norjalaisten komennossa, koska Islannin ilmapuolustus tai sen osia kuuluu nimenomaan Norjalle. Ilmeisesti tämän vuoksi tarvittiin JAS-39 C:t ja F-18 A Hornetit Islantiin.
Nyt on sitten meneillään viimeinen vaihe, jossa ’virolaiset pääsevät johtamaan’ F-16 CG:iden, F-18 eli Hornettien, JAS-39 C:iden rynnäköintiharjoituksia omalta taistelualueeltaan Itä-Virosta. Tämän harjoituksen perusteella tavallaan Viron puolustusvoimat ’kykenevät johtamaan’ Suomen ilmavoimien F-18 C Hornetteja ja Ruotsin ilmavoimien JAS-39 C-hävittäjiä sekä Yhdysvaltain Italiassa olevan 510. laivueen F-16 CG:ä maamaaleja kohtaan maasta Itä-Virossa, joka on heidän toiminta-aluettaan eli taistelualuettaan.
Yllä olevalla NATO yrittää uskotella, että se on puolustuskykyinen huolimatta asevelvollisuuden lakkauttamisesta Virossa ja myös asevelvollisuuksien lakkauttamisesta Saksassa, Puolassa, Latviassa ja Liettuassa, koska ei tahdo maksaa sotilaallisen tyhjiön, balttilaisen Naton varustamista kansallisin joukoin.
Kansanvälisin joukoin ei Baltiaa tahdota aseistaa, koska on luvattu Venäjälle, ettei Puolaan, Latviaan, Liettuaan tai Viroon sijoiteta pysyvästi merkittäviä taistelujoukkoja. Tämän vuoksi vajetta pyritään paikkaamaan ilmavoimien, myös Ruotsin ja Suomen ilmavoimin, nostaen niiden valmiuksia Naton tyyppiseen maalinosoittamiseen.
Tämä hanke ei ole mitenkään uusia ja norjalaiset ovat opettaneet sitä virolaistenkin opettajina toimiville latvialaisille Afganistanissa, jossa tuota taitoa sai kokeilla päinvastoin kuin Euroopassa – elävään voimaan, talebaaneihin.”
On pelättävissä, että Suomi tulee osallistumaan lentosotaharjoituksiin Virossa koska tästä on jo länsimaisen demokratian mukaisesti sovittu salaa. USA ei olisi missään tapauksessa lähettänyt kirjallista kutsua Suomelle Viron lentosotaharjoituksiin, ellei asia olisi jo puhetasolla sovittu kulisseissa.
Marraskuussa 2014 asiasta oli keskusteltu sotilashenkilöitten kesken ja sanomalehti Pohjalaisen (22.1.2015) mukaan eversti Mika Kalliomaa oli kertonut, että tiedonvaihto yhdysvaltalaisten kanssa harjoittelun yksityiskohdista oli jo aloitettu.
Kuinka ihmeessä tällaista toimintaa Suomen puolustusvoimat voivat aloittaa jos ei pääministeri eikä puolustusministeri tiedä asiasta, kuten he sanoivat tv-haastattelussa. Jos todella näin on tapahtunut, niin Suomi on sisäisesti todella huonossa jamassa. Tai sitten jotkut valehtelevat.
Nyt tarvittaisiin Suomessa jämerää, suoraselkäistä presidenttiä, joka puhaltaa pelin poikki” 8]
Yrjö Saraste, Helsinki” – lainaus päättyy
*] 510 Fighter Squadron – USAFE ~ http://www.afhra.af.mil/factsheets/factsheet.asp?i… –
…
Ote linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/05/nain-suomest… – alta.
.
Ilmoita asiaton viesti
On hienoa että Suomikin on mukana monin tavoin torjumassa Venäjän propagandaa ja sotilaallista uhkaa.
Tärkein tavoite on saada Putin rauhoittumaan ja pysymään omien rajojensa sisäpuolella. Jos hän rauhoittuu, sitten voimme jatkaa rauhanommaista yhteiseloa.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko nyt rauhallisesti sen sotilaallisen uhan, jonka Venäjä luo Suomelle ja suomalaisille – uskoisin, että lukijat odottavat innolla pitkän kokemuksesi viisautta ja totuudellisuutta – kysytystä aiheesta.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjällä on lukemattomia hyökkäystukikohtia itärajamme takana. Joukot ovat siellä hälytysvalmiudessa, nukkuvatkin saappaat jalassa.
Lisäksi pelottaa pienten vihreiden miesten ilmestyminen Venäjän naapurimaihin, onko Suomen vuoro seuraavana?
Kuuntele nyt ihan rauhallisesti, miksi Venäjä ei voi tunnustaa rikoksiaan jotta päästäisiin sovinnon tekoon? Miksi Stalinin piti ryöstää kotini ja koko Karjala? Miksi Putin ei palauta ryöstösaalista kun ei sitä tarvitse? Jos Venäjä suhtautuisi meihin sovinnollisesti, kaunat Venäjää kohtaan vähenisivät eikä tarvitsisi puhua Natoon menosta.
Ilmoita asiaton viesti
Ollaanpa sitä nyt hurjana – venäläisten määrä rajojemme läheisyydessä on vain murto-osa siitä mitä se oli kylmänsodan aikana.
Ilmoita asiaton viesti
Päivän Pohjalaisessa on hyvä artikkeli Langle Parakista. Langlen neuvostoliittolaiset vapauttivat isästään, ampumalla hänet. Sen jälkeen loput perheestä pääsi 2-viikon junamatkalle Siperiaan vankileirille. Siellä olivat vuosia nälkäisinä tekemässä metsätöitä. Langle tuomittiin vielä 80-luvulla kovennetunkurin leirille. Onko tämänkaltainen ihmisten kohtelu mielestäsi vapauttamista?
Ilmoita asiaton viesti
Luitko kommentin nro 1 – jossa puhuttiin virolaisista SS-miehistä?
Ilmoita asiaton viesti
Miten se liittyy siihen, kuinka neuvostomiehittäjät kohtelivat satojatuhansia virolaisia? Kai sinä sentään myönnät, että Neuvostoliitto miehitti Viroa elokuuhun 1991 asti?
Ilmoita asiaton viesti
Ei vetäytynyt pois ajettuaan saksalaiset pois Viron alueelta – tässäkin on otettava huomioon historia – linkki on täällä kommenttiketjussa jo valmiina 🙂
…
Venäjän näkökulmat ymmärtää paremmin, kun perehtyy heidän nimittämäänsä Suureen Isänmaalliseen sotaan 1941-45 – muualla se tunnetaan II Maailmansodan Itärintamana, jossa hyökkääjänä toimi Saksan kolmas valtakunta – ollen maailman historian verisin, raain, julmin ja kuluttavin sota …
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisikö meidän säälistä hyväksyä venäläisten julmuudet virolaisia kohtaan vuodesta 1939 vuoteen 1991? Venäläisten raakuudesta on Suomessakin kokemuksia, aina isosta vihasta neuvostopartisaanien toimintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko perehtynyt Ruotsin hallintakauden idän sotiin – juurikin itäisestä maakunnastaan?
Ilmoita asiaton viesti
Olen historiaa lukenut. Oman asuin seutuni kohtalo koskettaa ehkä kuitenkin enemmän. Pohjanmaa koki kovia venäläisten käsissä. Mutta keskustelimme aihe oli Viron miehitys, asia jota et ilmeisesti kykene myöntämään. Venäläiset tekisivät itselleen palveluksen, jos he kykenisivät myöntämään itselleen, että Hitlerin sortokoneiston sijaan he toivat Stalinin komennon. He eivät tulleet itä-Eurooppaan vapauttajina vaan alistajina.
Ilmoita asiaton viesti
Jos katsoo Puna-armeijan tappiot Saksaa vastaan Itärintaman sodassa, ymmärtää monia näkökulmia … tosiasia oli se, että Stalin oli se toinen voittaja, USA’ n ohella.
Stalin eteni vanhan ajatuksensa pohjalta Saksaan asti – vieden oppia proletariaatin diktatuurista, joka eli jo 1917 – kun hän puhui demareille Tampereella marraskuussa – ENNEN Itsenäisyysjulistustamme, luvaten jo muun muassa Suomelle tuon kaivatun itsenäisyyden – mutta ”kaikki maailman toverit liittykää yhteen” 😉
Ilmoita asiaton viesti
Puolusteletko puna-armeijan tappioilla Viron miehitystä? Eihän Neuvostoliitto ollut sodassa uhri, vaan yksi sen aloittajista. Proletaarin diktatuuri on maksanut Saksalle ja muulle Länsi-Euroopalle kaiketi tuhansia miljardeja. Euroopan unionissa Suomikin tulee vielä vuosikymmeniä maksamaan tukia entisille Varsovanliiton maille. Sellainen voittaja oli Stalin.
Ilmoita asiaton viesti
Stalinin ansiosta saimme kelvollisen YYA-sopimuksen – monien yllätykseksi, mutta vasta jälkeenpäin todettuna (!) … YYA oli meille kiistattomasti hyödyllinen, tosin sen äkkinäinen loppu yllätti meidät housut kintuissa … mutta erityisesti 1960-1980 se toi meille nykyisen elintasomme peruspohjan.
~ https://www.adlibris.com/fi/kirja/stalin-ja-suomen… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi olisi pärjännyt ilman YYA sopimustakin. Puoli Eurooppaa jäi keppikerjäläisiksi Neuvostoliiton ansiosta sen ”liittolaisena” ja jälkiä korjataan vielä vuosikymmeniä. Onneksi meillä on EU joka kantaa siitä työstä vastuun. Ennen sotia Eesti oli Suomen tasolla tai jopa edellä. Neuvostomiehityksen jälkiä korjataan sielläkin vielä pitkään.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko lukenut – kirjan:
~ https://www.adlibris.com/fi/kirja/venaja-ja-suomen… –
”Uudessa kirjassaan professori Markku Kuisma tarkastelee millä tavoin Venäjä on vaikuttanut Suomen taloudelliseen kehitykseen, tahtoen ja tahtomattaan, suomalaisten tahdosta tai siitä riippumatta. Kirja kattaa aikakauden Pietarin kaupungin perustamisesta nykypäivään. Venäjän ja Suomen vuorovaikutusta on leimannut yhdentyminen, yhdenmukaistaminen ja erkaantuminen. Venäjällä oli ratkaiseva vaikutus modernin suomalaisen suurteollisuuden syntymiseen, ja se loi myös perustan globaaleille suuryrityksille, kuten Nokialle ja Koneelle. … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Koko autonomian ajan Suomen teollisuus eli Venäjän kaupasta. Eräs tutkija jopa totesi että venäläiset liikemiehet ihmettelivät sitä että heidän valloittamansa maa sorsi venäläisiä liikemiehiä. Se oli totta.
Tästä voit Ilkka vääntää juttua miten suomalaiset hyötyivät suuresti VEnäjän kaupasta.
Huomaatko Ilkka että minä pyrin totuuteen? Ei VEnäjä aina ole ollut paha.
Ilmoita asiaton viesti
En ole lukenut ko. kirjaa. Baltianmaat ja suuri osa itäisestä Euroopasta jäi neuvostoköyhyyden kurimukseen Stalinin ”voiton” seurauksena. Jos Neuvostoliitto olisi ollut vapauttaja, se olisi poistunut miehittämissään maista sodan päädyttyä. Gorbatsov sai Nokia kännykän käteensä, eikä oikein voinut uskoa sitä edes todeksi. Se oli suomalaista insinööritaitoa eikä YYA sopimusta. Milloinkohan Venäjä tuottaa jotain vastaavaa?
Ilmoita asiaton viesti
Äläpäs, Luoma vaihda aina puheenaihetta ja pakene pensaaseen. Ota kantaa joskus aiheeseen NL:n miehitysvalta Virossa. Vai eikö agenda anna periksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ilkan elämäntyö on levittää Kremlin propagandaa.
Ilkkaa voi kehua siitä, että vaikka jatkuvasti hänen valheensa paljastetaan, silti mies ei lannistu vaan jatkaa kirjoitteluaan ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Aina löytää uusia kysymyksiä.
Hän on saanut mahtavan koulutuksen, voimme ottaa oppia.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, kiitos – sain tosiaan hyvän peruspohjan – kansakoulusta – Savonlinnan Puistokadulta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Totesin tuon mieltäsi askaroivan aiheen jo täällä aiemmin – kts. kommentointiketjusta ao. vastaukset ja kommentit.
Ilmoita asiaton viesti
Jori, tapoihin kuuluu vastata kommentteihin – polveileviinkin 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ota sitten lantaa NL:n miehitysaikaan Virossa.
Ilmoita asiaton viesti
?
Ilmoita asiaton viesti
Tässä asiassa ilkka on oikeassa. Eestiläisiä sekä suomalaisiakin oli saksalaisten SS-joukoissa.
Mutta moniko tietää että neuvostoliittolaisia taistli Wehrmachtin riveissä miljoona värvättyinä tai vapaaehtoisena Hilfswillige-apuvoimana Esimerkiksi kokonainen Vlasovin armeija siirtyi Saksan puolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Saksan vetäytyessä loputtomilta Neuvostoliiton aroilta – Vlasovin kohtalo oli rujo.
…
Ukrainalaiset olivat myös innokkaita SS-sotilaita- puhutaan galitsialaisista …
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään ihan ymmärrä Ilkan, ja en myöskään Arto Luukkasen rivienvälistä ”vaatimusta” virolaisille, että heidän pitäisi suhtautua suvaitsevaisesti ja neutraalisti venäläisten toivomuksiin, muistomerkkien kunnostuksiin ym. joita virolaiset tuskin haluaisivat edes nähdä?
Ja Arto Luukkasen toivomus myöskin kielellisestä tasa-vertaisuudesta on minusta aika outo? Nyt virolaisten ei ole enää pakko opiskella venäjää, joka on tietysti hyvä asia muidenkin maailmankielten tasaisempaan jakautumiseen koko Virossa. Venäläisten taas olisi syytä opetella asumansa maan kieli, jotta paremmin myöskin viihtyisivät ja voisivat toimia normaalin oman maan kansalaisen tavoin.
Virolaisten omat kärsimykset venäläistämisen aikana ovat vielä niin kovin lähellä. Monien omien äitien ja isien kertomukset venäläisten kidutuskellareista, niin Tartossa kuin Tallinnassakin, ovat hyvin myöskin muistissa. Siperiaan karkotuksista puhumattakaan.
Ei niin, etteikö voisi täysin venäläisille anteeksi antaa, mutta unohtaa tuskin ei voi vielä moniin sukupolviin. Sekin on hyvin inhimillistä ja ymmärrettävää. Luulenpa, etteivät meidän karjalaisemmekaan juuri vielä ajattele toisin, kuin veli-virolainenkaan? Suru on vielä aivan liian lähellä…
-Jos itse olisin viron-venäläinen, niin en ainakaan esittäisi mitään ylimääräisiä vaatimuksia, vaan yrittäisin täysillä elää virolaisten tavoin ja noudattaa pyynnöissänikin kohtuutta. Virolla on edessään hyvä, jollen sanoisi jopa loistava tulevaisuus, mutta Venäjällä se on vielä hyvin epävarmaa – ainakin maaseudulla.
Ilmoita asiaton viesti
Maailman vanhin jatkuvasti voimissaan oleva kulttuuri – kiinalaiset – sanovat osuvasti:
”Ellet voita vihollistasi – tee siitä ystävä!”
Toinen kiinalaisviisaus seisoo tässä:
”Pidä ystävät lähellä ja viholliset kaukana” … 😉
.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan viisaita ajatuksia, mutta jos vastapuoli ei halua tai pysty tulemaan vastaan, niin vaikeata sekin tulee olemaan…ystävyys, jos se vielä tulee vain vaatimusten muodossa.
Ilmoita asiaton viesti
Lännenmies ei tunne kovin hyvin slaavien ajatusmaailmaa – virolaisista en tiedä – he eivät liene slaaveja (?) …
…
1] Slaavit ovat arvoitus lännenmiehelle
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163481-… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Kannakselainen sananlasku sanoo että kun olet tervehtinyt venäläistä, laske sormet.
Suomalainen sananlasku sanoo että rehellisyys maan perii. Venäläisillä on vastaava sananlasku muotoa: Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Rujo on sinun venäläisvihasi …
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla ole vihaa vaikka veli venäläinen yritti tappaa minutkin monta kertaa. Nyt toivon vain rauhaa että Venäjä pysyisi rajojensa sisälla.
Sinun Suomi-vihasi on käsittämätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
Väitteesi on harhainen ja todistaa, ettet ole malttanut ajatuksella tekstejä lukenut 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tämäkin keskustelu on ollut sinun valheiden ja vääristelyn oikomista. Mikset voi hyväksyä mitään historian tosiasiaa? Tällaisena juhlapäivänä sinä voisit kerrankin jättää sen Kremlin roolin ja onnitella vilpittömästi Eestiä ilman sarvia ja hampaita.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko nyt nuo valheet tänne vaikka ranskalaisin viivoin, jotta lukijatkin tietävät …
Ilmoita asiaton viesti
Viron 100-vuotinen itsenäisyys on Venäjän myötäilijöille kova pala.
Ilmoita asiaton viesti
Yhtäjaksoista 100-vuotisuutta ei ole, viimeisin itsenäisyys alkoi 1991, ja ensimmäinen kesti päivän vuonna 1918 – silti Onnittelut on annettu jo avauksessa.
Monia onkin ihmetyttänyt tämä tietoinen meidänkin median levittämä 100-vuotisuus, joka voidaan toki käsittää henkisenä ilmiönä, joka kannustaa yritteliäitä eestiläisiä – luehan avaus, niin saatat oivaltaa jotain muutakin kuin mitä väität 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Enpä menisi moittimaan niitä, keiden monisatavuotiset kotiseutunsa rosvottiin ryssien toimesta.
Ilmoita asiaton viesti
Samat ryssät ryötivät minunkin kotiseutuni 1944.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko venäjänvihaaja? Mistä se johtuu? Kotikasvatus, katkeruus jostain vai aivan yksinkertaisuus olla näkemättä metsää puilta tai halusta olla katsomatta todellisuutta. Vai olisiko silkka ilkeys olla ymmärtämättä, ettei vastakkainasettelulla saavuteta muuta kuin sotaa?
Ilmoita asiaton viesti
Äläpäs Luoma mene henkilökohtaisuuksiin. Etkö muuhun tosiaan pysty, kun vihjailemaan kirjoittajan kotikasvatuksesta? Sinä et tiedä miltä, karjalaisista tuntui, kun heidän kotinsa ryöstettiin ja heidät ajettiin pois kodeistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Laadin sen kysymykseksi – johon voit halutessasi vastata.
…
Ilmoita asiaton viesti
Opettele kunnioittamaan eri mieltä olevia ja äläkä mene henkilöön. Sinulla ei ole minkäänlaista potentiaalia ja varaa halveksia niitä ihmisiä, ketkä joutuivat imperilaistisen roistovaltion tieltä pakenemaan parin tunnin varoitusjalla ja ottamaan mukaansa hätäpäissään sen minkä saivat. Tuo sinun itänaapurin puolustelu menee jo täysin sairaaksi.
Ilmoita asiaton viesti
En ole koskaan halveksinut ihmisiä – vain joitain ajatuksia, joille ei löydy mitään todistetta, eikä edes mielipiteellistä järkeä (kuka sitten määrittää järjen?) –
Millainen roistovaltio pommitti Laosin kivikaudelle ja millainen pudotti atomipommit – lähinnä siviilien sekaan – ajattelu on sallittua – laaja-alaisemminkin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Etkö, Luoma käsitä, että nyt aiheena on Viro, ei Laos. Todisteita on sinulle täälläkin ladottu nokkasi eteen kaiken aikaa linkkeineen ja lähteineen. Mutta kun on kysymys NL/Venäjän miehitysvallasta Virosta ja sen kiistämättömistä rikoksista, vaihdat aina puheenaihetta ja kieltäydyt kommentoimasta niitä millään tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Laos oli verranto roistovaltioväitteellesi …
Ilmoita asiaton viesti
Roistovaltio on sellainen, joka ei tunnusta suvereenin valtion olemassaoloa jättämättä onnittelematta sen 100-vuotista itsenäisyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi onnitella 100 vuotista itsenäisyyttä, joka ei pidä paikkaansa – toisekseen sinä et tiedä mitä Kreml on lähettänyt Viroon, kuten et sitäkään millainen liite oli Putinin Onnittelussa Suomelle viime vuonna – kirjehän kaiken lisäksi julistettiin salaiseksi! Tiedätkö miksi? Arvaatko miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Jos minä en uskalla näyttää saamaani synttärikorttia, sen täytyy olla hävytön.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä pitää.
”Vaikka 24. helmikuuta 2018 on Viron tasavallan virallinen 100-vuotispäivä, juhlinta käynnistyi jo huhtikuussa 2017, kun tuli kuluneeksi sata vuotta virolaisten asuinalueiden yhdistämisestä hallinnolliseksi kokonaisuudeksi. Juhlat jatkuvat 2. helmikuuta 2020 saakka, jolloin on takana tasan sata vuotta Tarton rauhansopimuksen allekirjoittamisesta.”
https://www.visittallinn.ee/fin/matkailija/loyda-t…
Ota vaan se lusikka nyt kauniseen käteen, Luoma.
Ilmoita asiaton viesti
Ryssittely kuvastaa henkistä tilaa ja tasoa 🙂
Kokoomuksen Stubb’ kin puhui eduskunnan kateederilta russofobisteita!
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä pakottaa pitämään sen vihollisen lähellä.
Ilmoita asiaton viesti
Tavallaan olet oikeassa – US on jo meillä, jopa itse itsensä taisteluharjoituksiin kutsuen 😉
Ilmoita asiaton viesti
Suomi kutsuu ja päättää ihan itse näistä harjoitusten osanottajista.
https://yle.fi/uutiset/3-9920155
Ilmoita asiaton viesti
USAF kutsui itse itsensä Kuopion Rissalaan F-15C sotakoneineen – tämän on Soinikin tunnustanut … aihe oli vaikea ja pm. Niinistö kiemurteli aiheen osalta median edessä …
Ilmoita asiaton viesti
Ja sitten linkkiä väitteeseen. USA ja NATO tulevat tekemään vastaisuudessakin yhteistyötä Suomen kanssa. Se on asia, jolle sinä et tule voimaan mitään. Kannattaa vaan sopeutua tosiasioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Linkit on esitetty sinullekin täällä, ja muissakin US blogeissani – useaan otteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Viro taitaa olla jopa itsenäisempi kuin Suomi.
He ovat nyt viisaastirakentaneet ja vahvistaneet itsenäisyyttään.
Onnittelut!
Ilmoita asiaton viesti
Miten määrittelet itsenäisyyden, me suomalaiset emme sitä ole – aiempaan nähden. Olimme itsenäisyyden ja puolueettomuuden huipulla, kun pr. Kekkosen ETYK-juhlakokousnuija kopsahti kokouksen päätteeksi pöytään 1975.
Ilmoita asiaton viesti
” … Viron puolustusministeri Hannes Hanso on varma, että Suomi ja suomalaiset taistelevat tosipaikassa Viron vapauden puolesta.
– Historiassa olemme seisseet rinnakkain kovina aikoina. Virolaiset ovat taistelleet Suomen puolesta ja suomalaiset taistelleet Viron puolesta. Olen erittäin varma, että jos tilanne vaatii, teemme sen jälleen. Jos Suomi pyytää, Viro tulee Suomen avuksi, ja olen aivan varma, että avun antaminen toimii yhtä hyvin toiseen suuntaan, Hanso painottaa Lännen Medialle.
Hanso pitää itsestäänselvyytenä, että Suomi auttaa Viroa sotilaallisesti, jos veljeskansamme joutuu pulaan. Maiden välillä ei Hanson mielestä tarvita muodollisia turvatakuulausekkeita … ” -Kaleva
~ http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/viron-puolustusmini... –
.
Ilmoita asiaton viesti
Viro on myös ottanut rusinat pullasta suhteessa EU:n, siinä missä, Suomi on rähmällään ja ottaa pelkät haitat ja maksaa mitä vaaditaan.
Ilmoita asiaton viesti
” … Viron armeijalla on ilmavoimat, jolla ei ole yhtään hävittäjää ja merivoimat, jolla ei ole taistelualuksia. Viron panssarivoimilla ei ole tankkeja. Rajoilla ei ole valvontaa.
Puolustusbudjetti Virolla on Naton edellyttämällä tasolla, mutta silti alle 400 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä ei tehdä mittavia asehankintoja.
On siis helppo päätellä, miksi Viro houkuttelee tai pikemmin painostaa Suomea Natoon. Jos Suomi liittyisi jäseneksi, jäisi Naton artiklan viisi toteuttaminen eli muiden Nato-maiden puolustaminen Viron kohdalla Suomen harteille. Suomi on naapurissa, ja Suomessa on kyky ja tahto suoriutua suurimittaisistakin sotilasoperaatioista.
Virossa ei ole kumpaakaan.
Suomen Nato-jäsenyys merkitsisi virolaisille samaa, mikä on usein jo totta sosiaaliturvan kohdalla. He hakevat Suomesta sen, mitä eivät kotimaastaan saa. … ”
~ https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/242503-n… –
.
Ilmoita asiaton viesti
” … Viron Nato-jäsenyys sitoo Suomea aiempaa voimakkaammin Natoon, joka valmistelee pataljoonan, noin 1 000 sotilaan, sijoittamista jokaiseen Baltian maahan ja Puolaan.
Nato-pataljoona on pienin itsenäiseen taistelutoimintaan kykenevä osasto. Sen runkona on yleensä noin tuhannen miehen jalkaväkipataljoona, täydennettynä tarvittavilla vahvistuksilla (esim. panssareilla, tykistöllä, ilmatorjunnan elementeillä, pioneereilla jne.).
Kyynikot ovat arvelleet, ettei 1 000 Nato-sotilasta Virossa olisi ennaltaehkäisevä pelote.
– Teimme paljon analyyseja sotilasneuvojen perusteella. Uskomme, että pataljoonan vahvuiset taisteluyksiköt vahvistavat pelotetta.
– Pelote ei välttämättä vaadi kaikkien laajan hyökkäyksen torjuntaan tarvittavien joukkojen paikallaoloa siten, kuin joukkomme olivat kylmän sodan ajan Saksan rajalla. Pelote vaatii riittävää kykyä, joka saa potentiaalisen vastapuolen muuttamaan laskelmiaan ja tekemään johtopäätöksen, että hyökkäyksestä koituisi sille enemmän menetyksiä kuin hyötyjä. Hyvin varustetut pataljoonat toimivat isäntämaiden jatkuvasti kehittyvien joukkojen kanssa. Niillä on kyky aiheuttaa todellisia sotilaallisia tappioita hyökkääjälle, ja ne antavat vastarinnalle aikaa vahvistusten tuomiseen, Vershbow korostaa.
– Ei pidä unohtaa, että neljän pataljoonan lisäksi amerikkalaisten raskaan prikaatin pääjoukot viettävät suurimman osan ajastaan Puolassa ja sen loput osat kiertävät itäisellä sivustalla. Vahvistuksia on saatavissa yhtä hyvin läheltä kuin kauempaa lännestä, Vershbow painottaa Naton pystyvän puolustamaan Baltiaa.
Nato investoi Lännen Median tietojen mukaan satoja miljoonia euroja infrastruktuurin parantamiseen Baltiassa, jotta rautateiden, satamien ja lentokenttien kunto mahdollistaa apujoukkojen kuljettamisen perille.
– Kyllä. Meneillään on infrastruktuurin parantaminen tien avaamiseksi pataljoonille ja toisen aallon vahvistuksille. Jotkin investoinnit rahoitetaan kollektiivisesti, Vershbow vahvistaa. … ”
~ https://www.aamulehti.fi/kotimaa/nato-johtaja-pudo… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Natojohtajahan puhuu täyttä asiaa. Yhteisen vihollisen varalta on pakko varautua kaikin keinoin.
Euroopan Unioni rahoittaa Venäjän hyökkäyskykyä miljoonilla euroilla. Loistava asfalttitie Petroskoista suoraan länteen Lemetin kautta Sortavalaan. Leveät pientareet etteivät telaketjut riko hyvää asfalttia.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ole liki omalla hengellä leikkimistä tuoda toisen ydinasesuurvallan rajalle se toinen ydinasesuurvalta – vieläpä alueelle, jossa sijaitsevat Venäjän tärkein sotilaskohde ja toiseksi tärkein suurkaupunki – saa ajatella.
Ilmoita asiaton viesti
Onko USA miehittänyt Viron? Milloin?
Ilmoita asiaton viesti
Viro on nyt itsenäisempi kuin milloinkaan historiansa aikana. Maan ja kansan menestyminen on siitä selvä osoitus.Ilkan ihaileman Stalinin yhteiskunta ei pystynyt tällaista hyvinvointia luomaan.
Ilmoita asiaton viesti
Viro ei ole itsenäinen, kuten ei Suomikaan – noudatamme yllättävän monissa käytännön asioissa EU-Brysselin käskyjä ja määräyksiä. Viro on suuri nettosaaja – EU-rahavirrassa, kuten monet muutkin Itä-Euroopan EU-jäsenmaat – siinä muuten syy miksi liittyminen on tapahtunut – helpolla rahaa, mekin taisimme saada parin vuoden ajan – nyt olemme nettomaksajia.
Ilmoita asiaton viesti
Kutsusta tuonut Viroon likelle Venäjän rajaa omat amerikkalaiset sota-, taistelu- ja hyökkäysvoimat, kuten Kuuba aikana venäläiset – 1960 -luvulla.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sitten, samalla tavalla ovat venäläiset sotavoimat Viron NATO-rajoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Huomaatko, että venäläiset ovat omalla maallaan? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Niin ovat NATO-maatkin oman liittokuntansa alueella ja ihan kutsuttuna.
Ilmoita asiaton viesti
Provosoimassa – kerrotko nyt lukijoille miten Venäjä on uhannut esimerkiksi Viroa?
Ilmoita asiaton viesti
Vain sinun ja edustamasi agendan mukainen oma mielipiteesi. Virolla on oikeus järjsestää puolustuksensa haluamallaan tavalla. Niin tekee Venäjäkin, kun sijoittelee Iskander-ohjuksia NATO-rajojensa taakse. Ovat vielä hyökkäysohjuksia.
Uhkausesta yksi esimerkki:
http://www.ts.fi/uutiset/maailma/1074174519/Duuma+…
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, mutta tyhmä uhoaa ja esittää sellaista mitä ei ole – kerrohan sinä, miten Venäjä on uhkaillut Viroa …
Ilmoita asiaton viesti
Venäläiset ovat minun maillani Karjalassa, tarvitsen sinne viisumin.
Ilmoita asiaton viesti
Et tarvitsisi, jos EU-Bryssel antaisi viisumivapauden Suomen ja Venäjän välille.
Ilmoita asiaton viesti
EU ei päätä Venäjän viisumipäätöksistä.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjältä viiisumivapaus riippuu ainoastaan Suomesta eli EU-Brysselistä – Venäjä antaa heti viisumivapauden, kun Suomi pystyy tekemään saman – ei pysty, EU kieltää.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen valtio on monin eri tavoin suorittanut korvauksia menetetyistä yksityisomaisuuksista itse evakoille (ainakin suurimalle osalle) – todennäköisesti sinäkin tai vanhempasi ovat saaneet joitain korvauksia … eli siellä ei ole enää sinun maita, vain Suomen valtion, jos sattumalta Karjala palautuisi …
Ilmoita asiaton viesti
Kansainvälisten sopimusten mukaan maan valloitus siirtää hallinnon valloittajalle, mutta ei yksityisten ihmisten omaisuutta. Perikunta omistaa edelleen maan.
Ilmoita asiaton viesti
” … Siirtoväkeä varten tehdyt erityisjärjestelyt koskivat ensisijaisesti maataloussiirtoväkeä, vaikkakin myös muille siirtoväkeen kuuluville myönnettiin etuuksia asunnon hankkimisessa ja toisaalta kaikki luovutetuilla alueilla siihen asti asuneet Suomen kansalaiset olivat velvollisia kuulumaan siirtoväkeen ja siten muuttamaan Suomen jäljelle jääneelle alueelle, koska heidän evakuointinsa kuten evakuoinnit yleensäkin oli pakkotoimi. Siirtoväkijärjestelyissä otettiin pääperiaatteeksi, että muut suomalaiset luovuttavat osan omaisuudestaan siirtoväen asuttamista varten. Vuosien 1942 ja 1945 omaisuudenluovutuslaeilla ei saatu riittävää tuottoa, joten päädyttiin hankkimaan varoja verotuksella. Vuoden 1940 korvauslaki jäi panematta toimeen ja vuoden 1942 niin sanottu ensimmäinen korvauslaki rakentui sen toivon varaan, että Suomi saisi luovutetut alueet pysyvästi takaisin, joten vuonna 1945 säädettiin toinen korvauslaki. … ” -Wiki
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisten yksityisomaisuutta ei Suomen valtion taholta pakkolunastettu, eikä luovutettu NL:lle, vain alue pakkoluovutettiin. Valtiolla ei olisi ollut siihen mitään oikeuttakaan. Korvauslait eivät olleet yksityisen omaisuuden siirto tai luovutusdokumentti. Ne olivat avustusluonteisia korvauksia, joilla evakot pääsisivät uuteen alkuun muualla Suomessa.
Evakkojen omaisuuskysymyksessä käsitellään kansainväliset lait, keskinäiset sopimukset ja kansainvälisten instituutioiden toiminta suomalaisten evakkojen omaisuuden palauttamisen eli restituution osalta. Mistään näistä ei löydy ainuttakaan lausetta, joka tukisi Venäjän oikeutta pitää hallussaan suomalaisomaisuutta.
Tässä viitataan YK:n ns. Pinheiron periaatteisiin, joissa yksityiskohtaisesti määritetään pakolaisten, myös kotimaan sisäisten pakolaisten, oikeudet.
Ilmoita asiaton viesti
Täältä näet todellisuuden –
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtov%C3%A4ki –
.
Ilmoita asiaton viesti
Missään ei tuossa wiki-linkissä maini ta,että evakot menettivät omistusoikeuden yksityisomaisuuteensa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ole vielä pahempi jatkuvasti hyökkäillä rakkaita naapureitaan vastaan? Olisimme jo aikoja sitten Venäjän orjia jos ei olisi Natoa.
Miksei Putin voi elää rauhassa omien rajojensa sisällä? Taitaa olla vaikea saavuttaa Stalinin ajan suuruutta?
Ilmoita asiaton viesti
Milloin vuoden 1944 jälkeen ovat meille hyökkäilleet – muina kuin turistilaumoina, tuoden reippaasti rahaa viimeisten 18 vuoden aikana …
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin että on hyökkäillyt naapureitaan vastaan. Eikö Ukraina ole Venäjän naapuri?
Ilmoita asiaton viesti
Oletko perehtynyt mitä Kiovan Maidanilla tapahtui – ja miten laillinen presidentti keikautettiin laittomasti vallasta …
Ilmoita asiaton viesti
Ei ne rettelöitsijät ainakaan eestiläisiä olleet. Venäjä kai siellä rettelöi tapansa mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Aihetta tutkitaan – koodisana Saakasvili. Palataan tähän myöhemmin Donpassin matkani jälkeen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kerro terveisiä dosentille. Minäkin olen hänet tavannut. Toivottavasti pääset ampumaan maahan tunkeutuneita natolaisia:)
Ilmoita asiaton viesti
Ukrainan lakien mukaan on käsittääkseni rikos matkustaa itä-Ukrainassa valtaa pitävien terroristien vieraaksi. Eivätkä Suomenkaan viranomaiset katso tuota hyvällä.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa että Ilkka pääsee kokemaan oikeata sotaa. Saa kokea miltä tuntuu kun vihollisen pommikoneet ja hävittäjät yrittävät tappaa. Ja saa kokea ampumisen ja tappamisen riemua. Ja voi kai sitä sieltä rintamalta käsin hoitaa tätä meidän informaatiosotaakin?
Ilmoita asiaton viesti
Terroristeista en tiedä, mutta donpassilaiset puolustavat kielioikeuksiaan – muun muassa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko Serbian Kosovoon meno rikollista? Serbia ei ole tunnustanut Kosovon itsenäisyyttä tunnustanut … Muistatko mikä valtio aloitti raskaat pommitukset Serbiaan, eikä ollut edes mitään mandaattia! Yli 500 siviiliuhria ja pommit Kiinan Belgradin suurlähetystöön.
Ilmoita asiaton viesti
Jatkuvaa harhailua Japaniin, Laosiin, Serbiaan,…
Ilmoita asiaton viesti
Jussi, tapoihin kuuluu vastata kommentteihin – vaikka ne olisivat harhaisia, siitä johtuvat nämä verrannot … Ei sen enempää.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaapas sitten, kun on vieläkin vastaamatta, Luoma: Oliko Viro neuvostomiehityksen alla? Kyllä vai ei?
Ilmoita asiaton viesti
Ihan laillisen parlamentin hätäistunnossa suurella enemmistöpäätöksellä. Laillisesti.
Ilmoita asiaton viesti
1] Galitsian haamut historiasta ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167227-… –
Ote:
” … Miksi USA häärii Ukrainassa?
Tätä asiaa kysyttäessä vaalikiertueella olevalta – virkavapaakomissaari Olli Rehniltä [Kesk.], antoi hän selvän vastauksen: ”EU tarvitsee USA:n tuen ja avun, lisäksi USA luo EU-Euroopalle sen tarvitseman sotilaallisen turvan ja ”(ydin)asesateenvarjon” – lisäksi Rehn totesi kysymykseen: ”Voidaanko USA ”korvata” sotilaallisesti omalla EU-puolustusjärjestelyillä, ottaen siihen mukaan Venäjä” – niin Rehn: ”Tämä ei ole realismia, me olemme länttä ja USA:n vaikute on niin suuri, vähintäänkin taloudellisesti”. … -lauseet eivät ole sanatarkka toisto Rehnin Helsingin Hakaniementorilla tapahtuneesta vaalikeskustelusta sunnuntailta 4. toukokuuta 2014.
Mitä nyt tapahtuu Ukrainassa?
USA:n on hellitettävä otteensa – vahvistetusti tiedämme, että CIA ja FBI ovat jo Kiovassa neuvoineen ja mittavine apuvälineineen, mukana kuuluu olevan lisäksi amerikkalaisten ”yksityisarmeija” Blackwater … onko Itä-Ukrainassa venäläisten vastineet ”Mustalle vedelle”, … tähän ei ole vahvistettua näyttöä … Venäjän on myös käytettävä valtaansa, mutta turvattava, ettei konflikti paisu veljessodaksi, siksi likeiset ovat veri-, kulttuuri- ja kielisiteet – slaavilainen reviiripuolustus 4] on käynnissä —
Suomella voisi olla erinomainen rooli välittäjänä 5] –
Venäjä tietää, että kansakuntamme ei halua Natoon 6], olemme sotilaallisesti puolueettomia ja meillä on YK-rauhanturvaamistehtävien myötä hieno kokemus olla vaikeissakin paikoissa. Venäläiset luottavat meihin enemmän kuin ruotsalaisiin, ja Itävalta kuin Irlantikin ovat kaukana tapahtumista. Lisäksi niin USA:ssa, EU:ssa kuin Venäjällä tiedetään, että olemme niin itää kuin länttä. Olemme siis erinomaisia rauhanvälityskandidaatteja Ukraina tilanteeseen. Lisäksi presidentti ja Natoon jenkaajalle Martti Ahtisaarelle 7] on myönnetty Nobelin rauhanpalkinto! … ”
…
…
keskiviikkona, heinäkuuta 02, 2014
Ukrainassa itä ja länsi kohtaavat
Galitsian haamut 1] Suuren Isänmaallisen sodan (1941-45) varjoista kumpuavat venäläisten mieliin – kitkerästi pohdittaessa, mitä Ukrainassa tapahtuu; länsityönteisesti. Olisikin viisasta jokaisen tutkia historiaa tuolta nykyisen Ukrainan alueilta ja muistaa miten hanakasti Ukrainan neuvostotasavallan ’neuvostoliittolaiset’ singahtivat Saksan kolmannen valtakunnan puolelle – liittymällä esimerkiksi Waffen SS:ään ja saksalaisten keskitysleirijoukkoihin muun muassa vartijoina …
Nyt Ukraina paljastuu paljolti muidenkin syiden vuoksi taistelutantereeksi sekä idän ja lännen voimain mittelöksi. Kyseessä on ensinnäkin erinomaiset viljelyalueet, kiinalaisten peltovuokraukset sekä ukrainalaisten slaavilaisuus – unohtamatta lännenmiehen valtapyrkimyksiä hajottaa lopulta Venäjää pienempiin osiin. USA:n vahva ja pidetty edesmennyt presidentti Ronald Reagan onnistui hajottamaan ”pahan akselin” Neuvostoliiton.
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/ukrainassa-i… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Miten Venäjän armeija on hyökännyt Ukrainaan?
Ilmoita asiaton viesti
Ovela veto. Venäjän armeija on muodostanut sotilaistaan ja vapaaehtoisistaan osakeyhtiöitä taistelemaan. Heille ei tarvitse maksaa eläkkeitä eikä terveydenhuoltoa. Jos kaatuvat tai haavoittuvat se on firman asia.
Armeija voi aina sanoa että se ei ole ollut mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten monet muutkin, esimerkiksi useat Naton jäsenvaltiot …
Ilmoita asiaton viesti
Tänä suurena Eestin merkkipäivänä käytiin tällä palstalla lyhyt mutta raivokas informaatiosodan taistelu.
Arvoisat lukijat, olette voineet seurata taistelua reaaliaikaisena. Ilkka Luoma iski halpamaisesti rakkaan naapurimme kimppuun. Hän levitti tyypillistä Kremlin propagandaa mutta hänen valheensa kumottiin vääjäämättä.
Paljon onnea rakkaalle naapurille!
Venäjä ei meitä voita!
Ilmoita asiaton viesti
Et ilmeisesti lukenut avausta lainkaan – luehan nyt se oikein huolella ja rauhassa miettien 😉
Ilmoita asiaton viesti
… Kiintoisa teksti Viro100 kronologiaan – kuinka Saksa ja saksalaiset vaikutti ja vaikuttivat Virossa ja Viroon alaotsikkoon
…
~ https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005579315.html –
”Baltiansaksalaiset elivät kuin siirtomaaherrat – Hulttioparonien maineessa olleen yläluokan elämä luhistui Viron, Latvian ja Liettuan itsenäistymiseen, lopullisesti heidän kohtalonsa sinetöi Hitler … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä kuuluu tähän ketjuun – oleellisesti:
… Tässä kohtaa otamme asennon, käsi lippaan ja minuutin kunnioittava hiljaisuus. 3000 noin pienestä kansasta, Ruotsista tuli Talvisotaan 8000 …
…
~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/viro… –
”Viro 100: ”Suomen vapauden ja Viron kunnian puolesta” – jatkosodassa taisteli yli 3 000 virolaista
Ulkomaat Julkaistu 24.02.2018 08:43 … ” -Mtv
.
Ilmoita asiaton viesti
Putin ei ole onnitellut Viroa sen 100-vuotispäivänä. Päinvastoin:
Tiedusteluraportti: Venäjä yrittää pilata Viron 100-vuotisjuhlat
https://www.verkkouutiset.fi/tiedusteluraportti-ve…
Ilmoita asiaton viesti
Ilkkakin muka onnittelee Eestiä. Saanut Kremlistä käskyn mollata eestiläisiä, hävytöntä. Toivottavasti Ilkka jää sinne Donbasiin taistelemaan oikeasti natolaisia vastaan:)
Ilmoita asiaton viesti
Luehan Leo uudestaan aloitus ja mieti tarkoin sen sisältöä 😉
Ilmoita asiaton viesti
Katsoitko kenen tiedusteluraportti ja tiesitkö että Verkkouutiset on vain Kokoomuksen mielipideaviisi, joka tukee kokoomuslaista puoluepolitiikkaa ja ajatusmaailmaa – välittämättä aina edes tarkistaa uutisten paikkansa pitävyyttä. –
Ilmoita asiaton viesti
Kuten sinä tuet venäläistä ja Venäjän ajatusmaailmaa, välittämättä sinun nokkasi eteen syötetyistä faktoista.
Ilmoita asiaton viesti
On sinällään ollut inhimillisesti ottaen surullista, että suurin osa esitetyistä ”todisteistasi” on osoitettu vanhentuneiksi ja yksipuolisiksi – jopa vääriksi – harmi, mutta Elämä on! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos jollain on yksipuolista ”todistelua” sieltä idän osastolta, se on sinulla. kaikkihan sen nyt näkevät.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä, eikä Verkkouutiset, joka on vain poliittinen kokoomuksen äänenkannattajamielipidelehti – tiedä mitä Putin on lähettänyt, toisaalta Viron itsenäisyys ei ole sata-vuotinen, mutta se, että ensimmäisestä itsenäisyysjulistuksesta on 100 vuotta – pitää paikkansa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on hyvä lukea – liittyy NordStream 1 ja (2) kaasuputkiin … ja liittyy Baltian maihin – muun muassa Viroon —
~ https://suomenkuvalehti.fi/wp-content/uploads/sk/f… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli hieno ketju – kiitän osallistujia. Virosta rautaisannos tätä päivää, eilistä ja historiaa — harhailua paljon, mutta se näyttää olevan ”helmasynti” 😉
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi keskustelijat ovat väsymättömästi oikaisseet sinun harhailusi.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrohan ne oikaisut nyt tänne oikein huolellisesti, vaikkapa ranskalaisin viivoin, jotta lukijatkin huomaavat ne 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Lukijat ovat huomanneet ne jo. Ainoa, joka ei niitä huomaa, olet sinä.
Ilmoita asiaton viesti
Merkillisen vaikea sinun on tunnustaa tosiasioita, kuten sen, että Neuvostoliitto oli miehittäjä balttiassa eikä vapauttaja.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tuolla jo aiemmin kertonut todellisuuden —
Vapautti saksalaisista, ja jättäen paikalle Puna-armeijan taustajoukot valvomaan tilannetta … luehan aivan ensimmäiseksi kommentti nro 1 – virolaiset SS-miehet …
SS oli erityinen kohde Puna-armeijalle – sattuneista syistä, jotka tietää, jos vähänkään on lukenut sotahistoriaa.
Lue samalla Viron historiaa – sekin linkki on jo täällä valmiina 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Myönnätkö Viron neuvostomiehityksen, Luoma? Kyllä vai ei.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrataanpa todellisuus:
Saksa aloitti laajan hyökkäyksen itään – Neuvostoliittoa vastaan operaatio Barbarossana – Suomen hyökätessä mukana – rintaman pohjoisosassa kesällä 1941.
Saksa eteni Pohjoisen armeijansa osalta nopeasti ja valloitti Viron jo syksyyn mennessä 1941. Voidaan sanoa, että Saksa vapautti Viron venäläisistä ja samalla miehittäen Viron alueen – miehitystä ei voitu verrata venäläisten sisääntuloon 1940, jolloin Viro antautui – de facto, avasi ”ovet” – kaukoviisaasti.
Myöhemmin 1944 Neuvostoliiton Puna-armeija oli jo matkalla kohti Berliiniä, sen käyden maailmanhistorian verisintä ja raainta sotaa, kuunaan. Puna-armeija ajoi Saksan sotakoneen Virosta, tosin tietäen hyvin virolaisten innokkuuden osallistua Saksan Waffen-SS -toimintaan -myös sotien venäläisiä vastaan, kuten myös osin ukrainalaiset ja erityisesti Jatkosodassaan suomalaiset, jotka kävivät Saksan rinnalla revanssisotaa – hyökkääjänä.
Ilman Puna-armeijaa Viro olisi ollut osa Saksaa – tältä osin NL vapautti Viron saksalaisista.
Puna-armeijan jatkaessa matkaansa Berliiniin, jäi Saksasta vapautetuille alueille venäläiset joukot ylläpitämään sille myönteistä kehitystä – myös Viron alueella.
Voimme kutsua Viron vapautusta saksalaisista vastamiehitysnimikkeellä jo senkin vuoksi että virolaiset kävivät SS-sotaa venäläisiä vastaan. Viron SS-sotilaiden osuutta juutalaiskysymykseen on tutkittu, mutta mitään kovin raskasta ei ole löydetty – tässä en väitä, vaan totean itselleni tietämän – se joka tietää paremmin – voi kertoa aiheesta tarkemmin…
Venäläiset jäivät Viroon vuoteen 1991 asti, jolloin Viro jatkoi kesannolla ollutta itsenäisyyttään. Venäläiset poistuivat ja jäljelle jäi runsas noin reilu 20 prosentin suuri venäläisvähemmistö … Virosta on poistunut paljon asukkaita heti itsenäistymisen uudelleen alkamisesta … parisataatuhatta … Virossa on edelleen noin 300.000 venäläistä.
Näin Jori se menee 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Vau, yritän ottaa oppia Ilkan toimiston hämmästyttävistä oivalluksista ja kierouksista informaatiosodasta. He keksivät uuden sanan – vastamiehitys. Kun uusi miehittäjä sai ajettua saksalaiset pois ja jäivät itse miehittämään Eestiä, se oli vastamiehitys.
Samalla tavalla puna-armeija vastamiehitti Karjalan – ajoi suomalaiset miehittäjät sekä meidät asukkaat pois.
Ilmoita asiaton viesti
Sana on tuohon Viron tilanteeseen täysin oikea … ellei, perusteletko?
Ilmoita asiaton viesti
Tämän informaatiotaistelun paras anti oli, että hyökkääjä Ilkka lähtee Donbasiin taistelemaan oikeasti natolaisia ja ukrainalaisia fasisteja vastaan. On ymmärrettävää että US:n areenalla on turhauttavaa, kukaan ei usko Ilkan sanaa, kaikki kinaavat vastaan.
Bäckmanin pataljoona taistelee Venäjän vapauden puolesta, Ilkka varmaan saa lasertähtäimellä varustetun tarkkuuskiväärin jolla voi posautella natolaisia kilometrien päästä ihan oikeasti.
Paljon onnea Ilkalle Suureen Taisteluun!
Varmaan saamme kuulla Ilkan uroteoista myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä Ilkan näinkin suuri venäjämielisyys on minua kovasti hämmästyttänyt! Kas kun en sitä ole aikaisemmin edes huomannut.
Kirjoitin jopa oman viimeisen blogini loppuun julki Ihmetykseni tästä Ilkan blogista, ja pienen koosteen Viron omasta taistelusta kohti länsimaista oikeusvaltiota ja itsenäisyyttä ilman neuvostovenäjän tiukkaa hallintoa. Hienoa, että Viro siinä onnistui paremmin ja nopeammin, kuin olisi kukaan ennen uskonut.
Ilmoita asiaton viesti
Koetan laittaa puntteja enemmän tasa-asentoon … asia liittyy kuuluisaan mediamme julistamaan taisteluun – West trolling manipulaatioon …
” … Mitä tämä idän ja lännen välinen informaatisota oikeastaan on?
[ ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin… – … ote: katso kohta |6 – ]
Lyhyesti sanottuna se on West trolling manipulaation ja East trolling propagandan yhteenottoa – erityisesti mediassa, kansalaisvaikutteessa ja kansalaisylläpidetyssä sosiaalisessa mediassa |7.
Meneillään on uusi vaikuttamisen ja valloittamisen ekspansio – länsi yrittää päästä itään – raaka-aineiden lähteille |8. Edelleen länsi koettaa löytää suitsia maailman suurimmalle tuotantokoneelle – Kiinalle, joka tavallansa täyttää jaettavilla liiketoimintamahdollisuuksillaan ”vapaan markkinatalouden ahneustasoja” voitontavoittelusta osinkoihin ja vallan järjestelyineen, jotta riittävä eriarvoisuus kansalaisostovoimassa säilyy – läntisen kaavaston mukaisesti. Mitä tällä tarkoitetaan, siihen palataan myöhemmin erillisellä artikkelilla. … ”
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246923-… –
…
Itse topic on ehkä luettava uudestaan, jotta huomaa sen sisältämän viestin …
Ilmoita asiaton viesti
Kaija, luitko tuon alustuksen – kokonaan?
…
Ilmoita asiaton viesti
Leo, tuo maistuu jo rienaamiselta – oletko jostain katkera, kommenttisi ei liity millään tavoin topicciin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse ilmoitit lähteväsi Donbasiin. Mitä sillä voi muu tarkoitus olla kuin taistella Venäjän kunnian ja vapauden puolesta? Mikä tässä on rienaamista?
Jos minä ilmoitan lähteväni Syyriaan, suojelupoliisi on hetkessä niskassani.
Ilmoita asiaton viesti
Käykö sinulla mielessä, että haetan kiihkotonta todellisuutta – katsoen tilannetta molemmin puolin ja erityisesti kuunnellen itse asukkaita, jotka joutuvat olemaan alueilla, joissa käydään sotaa — sotaa on vaikea käydä vain yksipuolisesti laukaus generoi liki aina vastalaukauksen …
Ilmoita asiaton viesti
Hieno kommentti mutta kyllä Venäjä on aina aloittanut sodan. Baltit eivät uskaltaneet ryhtyä ampumaan takaisin, siksi heidät miehitettiin. Me suomalaiset ja puolalaiset taistelimme.
Mikäs olisi ollut sinun kiihkoton todellisuus kun venäläiset ryöstivät kotiseutuni? Olisiko venäläisten pitänyt kuunnella meidän karjalaisten asukkaiden mielipidettä ennen sodan aloittamista?
Ilmoita asiaton viesti
NL ei ottanut Viroa 1940 sodalla, vaan ”sopimuksilla”, jotka virolaiset hyväksyivät.
Ilmoita asiaton viesti
Viron ulkoministeri Karl Selter kutsuttiin Moskovaan allekirjoittamaan Venäjän ja Viron välinen kauppasopimus. Kuitenkin heti neuvottelujen aluksi Venäjän ulkoministeri Vjatseslav Molotov esitti uhkavaatimuksen omaisesti, että maiden välille solmittaisiin keskinäinen avunantosopimus, jonka nojalla Venäjällä olisi oikeus perustaa sotilastukikohtia Viron alueelle. Avunantosopimuksen vauhdittamiseksi Venäjän ilmavoimat ja sotalaivat tekivät törkeitä Viron alueen loukkauksia.
Olsiko ollut vähän pakko hyväksyä, Luoma?
Kun Venäjä oli keskittänyt huomattavat joukot maiden välisille rajoille, eikä apua ollut saatavissa ja Venäjä lupasi taata maiden suvereenisuuden, niin Baltian maat hyväksyivät ”pistooli ohimolla” tukikohtasopimukset.
Venäjä lähetti Viroon ”kenraalikuvernööriksi” Andrei Zhdanovin. Zhdanov pakotti presidentti Pätsin erottamaan vallassa ollut laillinen hallitus ja asettamaan tilalle nukkehallituksen Johannes Vares-Barbaruksen johdolla. Zhdanov määräsi, että järjestetään Viron perustuslain vastaisesti vaalit 14. ja 15.7. Venäjä esti muiden paitsi kommunistien ehdokkuuden.
Venäjältä tuotiin Viroon ”mielenosoittajia”, joiden avulla yritettiin osoittaa, että Viron kansa haluaisi vallankumousta, huomaamatta, että Virossa käytetään vironkieltä, eikä venäjää. Vuonna 1940 Viron kommunistisessa puolueessa oli noin 140 jäsentä, eli kommunisteilla EI ollut Virossa käytännössä minkäänlaista kannatusta.
Kannattaisi ottaa selvää, mitä todella tapahtui.
Ilmoita asiaton viesti
Otahan selvää Viron autonomian ajasta, saksalaismiehityksestä ja saksalaisten aika … katso asiayhteyksiä summana, älä osasia, sillä hyvä historian tuntemus lähtee kokonaisuuksien ymmärryksestä.
Virolaiset olivat viisaita, eivät sotineet venäläisiä vastaan, vasta kunnes 1944 koitti – ja kts. virolaiset Waffen-SS’ ssä.
Ilmoita asiaton viesti
Ylläolevaa tekstiä et pysty kiistämään ja todistamaan vääräksi, Luoma. Sinähän se et niitä kokonaisuuksia ymmärrä (halua) käsitellä, kun vieläkään et ole myöntänyt Viron neuvostomiehitystä, mikä oli de facto.
Ilmoita asiaton viesti
Kokonaisuuksia ymmärtävät historioitsijat osaavat katsoa tapahtumia puolin ja toisin – ei ole vain yhtä sotivaa osapuolta – tai yhtä väittävää näkökulmaa – tilanteilla on aina kaksi puolta – tässä: alistettu – kahteen kertaan, ja sen vapauttaja ja uudelleen haltuun ottaja … saa ajatella! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Venäläisten oleellisin sota oli suuri isänmaallinen sota 1941-1945, jossa Saksan kolmas valtakunta hyökkäsi 1941, muun muassa Suomi aseveljenään – tämäkin on nyt hyväksytty historiallisena tosiasiana – tosin vänkärit väittävät edelleen Maata litteäksi 😉
Ilmoita asiaton viesti
Hyökkäyssota Suomeen 1939 ja sen jälkeen siitä seuranneen Jatkosodan aloittaminen ei taida olla niin oleellista?
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Jori jo lukenut Antti Hietalahden – Talvisodan salainen strategia – Otava 2016?
Muutoin Jakosodan osalta katso kommenttiketjusta professori Markku Kuisman lauseet 🙂
…
Jatkosodassa oli virolaisia vapaaehtoisia noin 3000, on se sillä tavoin merkitsevä – Suomelle ja osoituksena pienen valtion halusta taistella venäläisiä vastaan – jos ei omalla maalla, niin vieraalla 🙂
Kun tämän tietää, niin saattaa ymmärtää myös toista näkökulmaa – Moskovasta katsottuna.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla ei ole kuin juuri se yksi näkökulma, Moskovasta katsottuna. NL aloitti Talvisodan ja Jatkosodan. Kannattaa jo myöntää vihdoin ne tosiasiat.
Ilmoita asiaton viesti
Jos luet alustuksen ja kaikki vastauskommenttini – huomaat 360 asteen näkökulman – meillä Suomessa ollaan sotilaspoliittisesti liittoutumattomia eli puolueettomia – emme väritä historiaa, vaan käsittelemme sitä kiihkotta – huomioiden kaikki näkökulmat -tuo asenneilmasto tekee meistä erinomaisia ja luotettavia YK-rauhanturvaajia, joita arvostetaan — olemme idän ja lännen vedenjakajalla ja viisaat oivaltavat, ettei tänne rakenneta vastakkainasettelun linnoituksia – varsinkaan toisella ydinasesuurvallalla toista ydinasesuurvaltaa vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olet totaalinen paskanpuhuja, Luoma.
Ilmoita asiaton viesti
Olen jo useita kertoja sanonut että älä höpötä Venäjän suurista luonnonvaroista joita paha länsi himoitsee.
Miksei Venäjä myy niitä rikkauksiaan, saa miljardeja?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän ulkomaankaupasta suuri osa tulee juuri näistä luonnon raaka-aineista ja energiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tietysti näin on, sehän on normaalia kaupankäyntiä. Mutta sinä tarkoitat että länsi himoitsee Siperian ikiroudan alla olevia vielä löytämättömiä ja löydettyjä luonnonvaroja. Miksei Venäjä rupea näitä myymään?
Saisi suunnattomat rahat joilla voisi varustaa suunnattoman armeijan ja valloitta koko maailman. Putinista tulisi koko Universumin Keisari:)
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin – läntinen markkinatalous on vain paperia, ellei sillä ole tuotantokoneistoon raaka-aineita (ennen ne otettiin kolonialismina) ja prosesseihin energiaa — nyt Kiina on myös noiden Siperian rikkauksien ”kimpussa” – voimme helposti arvata, mihin Venäjä ja Kreml ovat ainakin toistaiseksi kallellaan.
Ilmoita asiaton viesti
… Juhlapuheen makua, jo kohteliaisuussyistä. Tosiasia on kuitenkin se, että virolaiset ovat jo paljon rakentajia pääkaupunkiseudullamme. Virolaiset osaavat helposti suomea ja moni puhuu myös venäjää. Virossa on suuri venäläisvähemmistö, muuttuen enemmistöksi lähestyttäessä Narvaa. Tarton yliopisto on vanhempi kuin yksikään suomalainen yliopisto. Eestiläisillä on vahva näyttämisen halu – he myös menestyvät, mutta EU-tuki on vaikuttavaa, muuttuen kohta virraltaan EU-Brysselin suuntaan. Aika-ajoin venäläismieliset ja alkuperä-eestiläiset ottavat yhteen. Pitäisikö venäjämielisten muuttaa Venäjälle, jolloin Viro muuttuu Helsingin kokoiseksi Nato-maaksi, jonka ilmataistelukyky mieluusti ulkoistettaisiin Suomelle. Onnittelut Virolle ja virolaisille!
…
HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005580087.html –
”Suomen ja Viron läheisyys on niin syvää, ettei sitä aina edes näe
Virolaisten ja suomalaisten läheisyys on kulttuurista rikkautta, joka luo ympärilleen turvallisuutta, kirjoittaa HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Viron vapaussota 1918-20 oli vielä puhtaammin vapaussota kuin meidän 1918 sotamme ja ihan yhtä dramaattinen kuin Suomen itsenäistymisvuodet 1917-20. Eikä myöskään Viron 2. itsenäisyystaistelu noin 1989-1993 ollut helppo sekään.
Vuoden 1991 uusitsenäisyysjulistus ei ollut läpihuutojuttu, eikä naapurienkaan tuki ollut itsestäänselvyys. Presidentti Koivisto suhtautui virallisen nuivasti Baltian maiden uudelleenitsenäistymiseen syyttäen jopa Hesaria neuvostovastaisuudesta, kun se julkaisi peräti värikuvia Vilnan verilöylystä tammikuussa 1991, ks. http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251010-o… – Ulkoministeri Paavo Väyrynen puolestaan asettui vielä 1993 tukemaan Gennadi Janajevin stalinistijuntan vallankaappausta ja paluuta Neuvostoliittoon.
Monet yksityiset suomalaispiirit kuitenkin tukivat Viroa. Ja jotkut ymmärsivät lisäksi myös Neuvostoliiton ja Stalinin rakentaman rautaesiripun hajoamiseen liittyvän Suomi-linkin: samana vuonna kuin Viro itsenäistyi uudelleen, voimistui myös keskustelu Neuvostoliiton 1939-47 ryöstämien itsenäisen Suomi-neidon alkuperäisten alueiden palauttamisesta, ks. esim. https://www.viestihopeat.fi/karttoja-1921-42
”Manu” saikin sittemmin kansalta toisenkin liikanimen: ”Mauno Primorsk, entinen Koivisto”.
Presidentti Ahtisaari taas ymmärsi Karjalan pakolaisena itsekin, minkälaisessa historiallisessa tilanteessa oltiin, ja sanoi kesäkuussa 1999 julkisessa puheessaan, että Karjala-keskustelu on paitsi oikeutemme myös velvollisuutemme. Valitettavasti hänen seuraajansa oli alusta lähtien liian otettu varhaisen tukijansa Vladimir Putinin huomiosta oivaltaakseen kansallista etuamme. Niinistö on toistaiseksi osoittanut vain vähäistä kiinnostusta, mutta toisella virkakaudellaan häntä eivät enää rajoita epävarmat kannatusgallupit seuraavaa kautta ajatellen.
– Siis mikä etteivät presidentit voisi kantaa kansakunnan sydäntä lähellä olevia asioita myös maltillis-tolkullisen tyylikkäästi julkisuudessa esillä pitäen, ks.
– http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251301-s…
– http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250162-e…
Ilmoita asiaton viesti
” … Viron vapaussota (viroksi Vabadussõda, myös Viron itsenäisyyssota) käytiin vuosina 1918–1920, jossa Viro taisteli Neuvosto-Venäjää vastaan. Sodan toisessa vaiheessa Viron tasavalta taisteli myös Baltian yhdistynyttä herttuakuntaa baltiansaksalaista Baltian Landeswehriä vastaan Pohjois-Latviassa. Sotatoimiin osallistui virolaisella puolella niin Britannian Kuninkaallinen laivasto kuin myös Luoteis-Venäjän armeija Viron itsenäisyyttä tunnustamatta.
Viron vapaussota on yksi suomalaisten käymistä heimosodista. Suomesta sotaan osallistui kaksi vapaaehtoisjoukkoa: I Suomalainen Vapaajoukko ja Pohjan Pojat. Edelliset taistelivat Itä-Virossa Narvan suunnalla, kun taas jälkimmäiset suuntaisivat Etelä-Viroon ja rajallisesti myös Latvian puolelle. Suomalaisten vapaaehtoisjoukko-osastojen ylipäällikkönä toimi Tartossa Suomen sisällissotaan osallistunut kenraalimajuri Martin Wetzer valtionhoitaja Gustaf Mannerheimin käskystä. Hankkeesta vastasi Viron Avustamisen Päätoimikunta. … ” -Wiki
…
Viro itsenäistyi yhdeksi päiväksi 100 vuotta sitten – ja sitten saksa marssi sisään —
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka:”Viro itsenäistyi yhdeksi päiväksi 100 vuotta sitten – ja sitten saksa marssi sisään —”
Tuosta saa nyt melkoisen epämääräisen kuvan, jos ei tiedä kuinka tarina ja sota oikein eteni, selvemmin sanottuna. Kopsasin tämän omasta, edellisestä Viron-jutustani.
Viro julistautui itsenäiseksi helmikuun 24. päivänä vuonna 1918, mutta sotien ja selkkausten vuoksi tätä itsenäisyyttä päästiin rakentamaan vasta myöhässä. Oleellisen vahvistuksensa se sai vasta 2.2.1920. Silloin allekirjoitettiin Tarton rauhansopimus.
Matka itsenäisyyden julistamisesta oli meillä lyhyt, mutta tuskallinen, virolaisille se oli paljon pitempi. Viron vapautumisesta kamppailtiin kauan ja eri suunnilla. Virolaisten oli koottava voimansa kahta rajojen takaa ryntäävää ylivoimaa vastaan. Vihamielisiä voimia oli neljä: saksalaiset, punaiset venäläiset, punaiset virolaiset -ja valkoiset venäläiset.
Vain yhden päivän itsenäisyyttä seurasi kahdeksan kuukautta kestänyt saksalaismiehitys. Miehitys päättyi vasta kun Saksan keisarikunta vuorostaan romahti marraskuussa 1918. Vasta silloin väliaikainen hallitus pääsi järjestämään toimintaansa, mutta marraskuun lopussa hyökkäsi idästä puna-armeija ja valtasi Narvan kaupungin. Vuoden 1919 alussa reilu puolet maasta oli jo bolsevikkien hallussa.
Kun virolaiset saivat sotaväkensä kokoamisen käyntiin, se pystyi muuttamaan tilanteen: parissa viikossa puna-armeija työnnettiin pohjoisessa takaisin Narvaan ja rajan taakse. Rohkaisua toi noin 3700 miehen suomalainen vapaaehtoisten joukko ja Englanti lähetti laivasto-osastonsa Viron suojaksi ja se antoi myöskin aseapua.
Ilmoita asiaton viesti
Tosiasia oli kuitenkin se, että ensimmäistä itsenäisyyttä kesti yhden päivän – myöhemmin Brest-Litovskin rauhassa Saksa luovutti koko Baltian käytännössä jo silloiselle Neuvostovenäjälle – kuten myös Valko-Venäjän ja Ukrainan …
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Brest-Litovskin_rauha –
” … Pelätessään saksalaisten tuhoavan Venäjän vallankumouksen alkoi neuvostohallitus olla valmis rauhaan Saksan kanssa raskain ehdoin. Paitsi Suomen, Neuvosto-Venäjä oli menettänyt Ukrainan Brest-Litovskin rauhanneuvottelujen aselevon aikana Ukrainan julistauduttua itsenäiseksi ja Saksan tunnustettua sen itsenäisyyden, kun taas Liivinmaa ja Viro menetettiin vasta saksalaisten hyökkäyksen käynnistyttyä.
” … Varmistaakseen asemaansa Ukrainassa, etenivät Saksan ja Itävalta-Unkarin joukot hyökkäyksen aikana myös itsenäiseksi tunnustetun Ukrainan länsi- ja keskiosiin estääkseen Venäjän mahdolliset vastatoimet uutta Kiovassa valtaansa pitävää Ukrainan kansantasavaltaa vastaan. Ukrainan itsenäisyys Venäjästä oli tarpeen Saksalle elintarvikehuollon parantamiseksi Britannian saartamassa sotataloudessa. … ”
” … Brest-Litovskin rauhassa Neuvosto-Venäjä joutui tunnustamaan Ukrainan ja Georgian (ennen Gruusia) itsenäisyydet, sitoutumaan vetämään joukkonsa 31. joulukuuta 1917 tunnustamastaan Suomesta, sekä luopumaan Saksan hyväksi Venäjän hallussa pitämistä Puolan osista, Virosta, Liettuasta ja Latviasta, osasta Valko-Venäjää sekä Ardahanista, georgialaisesta Batumista ja Karsista Ottomaanien valtakunnan hyväksi … ”
…
” … Neuvosto-Venäjän suoritettavaksi tulevat sotakorvaukset vahvistettiin erillisellä sopimuksella myöhemmin 27. elokuuta 1918 Berliinissä. Tällä sopimuksella Neuvosto-Venäjä tunnusti Vironmaan ja Liivinmaan kuvernementtien siirtymisen Saksalle pysyvästi. … ”
…
” … Neuvosto-Venäjä hyödynsi tilanteen ja sanoi 13. marraskuuta 1918 Brest-Litovskin rauhansopimuksen irti. Saksa alkoi vetäytyä Baltiasta ja Neuvosto-Venäjä saattoi jälleen alkaa yrittää ottaa takaisin menettämiään alueita taistelemalla vallankumouksen tukemisen nimissä itsenäisyysliikkeitä ja samalla länsivaltojen ja Japanin rinnalla taistelevia, Venäjän yhtenäisyyttä kannattavia valkoisia interventiojoukkoja vastaan … ”
.
Ilmoita asiaton viesti