Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kansakunta on antanut demareille johtoaseman – nyt*

  • Demaripomo Antti Rinnettä naurattaa, sillä Alex Stubb jo kaatui ja nyt Sipilänkin puntit tutisevat - "rehdisti tulos ja ulos?" ¤
    Demaripomo Antti Rinnettä naurattaa, sillä Alex Stubb jo kaatui ja nyt Sipilänkin puntit tutisevat - "rehdisti tulos ja ulos?" ¤
  • Kokoomuspomo Petteri Orpo joutuu kansalaiskysymysten eteen - on kansalaisliikkeiden aika, on aika hoitaa Suomi kuntoon! ¤¤
    Kokoomuspomo Petteri Orpo joutuu kansalaiskysymysten eteen - on kansalaisliikkeiden aika, on aika hoitaa Suomi kuntoon! ¤¤
  • Emme saaneet kansalaisten toivomaa kaksinkamppailua - mutta yhteistyön aika saattaa olla lähempänä kuin arvaammekaan - ¤¤¤
    Emme saaneet kansalaisten toivomaa kaksinkamppailua - mutta yhteistyön aika saattaa olla lähempänä kuin arvaammekaan - ¤¤¤

Takavuosikymmenien ylivoimainen ykkönen – SDP on palannut 21 prosentin mielipidekannatuksella puolueidemme ykköseksi - toistaiseksi. Pitkäaikainen johtoaseman suvereeni oikeistopuolue – Kokoomus vaipui odotetusti kakkoseksi 20 prosentin kannatuksella. Ero on kuitenkin pieni.

Kiintoisaa on se, että europarlamentaarikko ja tohtori Paavo Väyrysen Kansalaispuolue on saanut kaikkiin maakuntiin piirijärjestöt … aktiivisella vapaaehtoisuudella ja talkoohengellä – on odotettavissa hieno ehdokasasetelma – seuraaviin vaaleihin. Nythän kansalta ei kysytty Kansalaispuolueen kannatusta – miksi ei kysytty? **

On odotettavissa yllätys – suuri yllätys ja kerralla eduskuntaan nousu; 6-14 kansanedustajalla. Valmiuksissa on jo noin 180.000 äänestäjää – joiden monikerta voi yllättää!

 

...

Mielipidetiedusteluihin on syytä suhtautua varauksella ja ne eivät ole äänestyksiä vaaleissa – vaan kansalaisten hetkittäisiä näkemyksiä päivän tilanteesta – jopa niin, että niillä varoitetaan omia …! Tässä mittauksessa näkyy jo Väyrysen Kansalaispuolueen olemassaolo – vaikka itse rastikohtaa ei edes ollut.

[* ~ https://yle.fi/uutiset/3-10096785 -

[** … heti, kun Paavo Väyrynen ilmoittautuu eduskuntaamme, on mielipidemittaajien otettava mukaan Kansalaispuolueen kannatusmittaus.

 

[2005][U]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/03/presidentin-valinta-puhuttaa-puolueita.html -

Kansalaiset nousevat pintaan – vaikuttajina, on tullut aika muutoksille

 

Porvaripuolueet hakevat keskinäistä konsensusta vanhan ajan malliin (tänään 2018 näyttää siltä, että eivät hae! [1). Vasemmistopuolueet eivät ole vielä edes huomanneet, että keskinäismuhinointi ei kuulu nykyaikaiseen suoraan kansalaisvaikuttamiseen – siis silloin vuonna 2005.

[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10098780 -

 

Puolueiden ratkaisumallit, niiden hakiessa juuri heille sopivia päämääriä, eivät edesauta yhteisten asioiden hoitoon osallistumista. Muun muassa nuoriso saattaa kavahtaa puolueiden järjestelykoneistoja. 

Nuoriso, joka on tottunut välittömään kanssakäymiseen sekä omiin itse punnittuihin ratkaisuihin, ei todennäköisesti katso heidän – so. puolueiden maailmaa sopivaksi, jossa jokin koneisto ohjailee ennakkoasetelmia.



Puolueiden tehtävä on kerätä samankaltaisesti, 

… mutta kuitenkin nykypäivänä itsellisesti ajattelevia ihmisiä yhteen. Puolue voi rakentaa ideologiaa, joka tuntuu tänä päivänä hämärtyneen, sen sijaan, että laittaisi ohjattuja malleja kansalaisille. 

Ideologia on eri asia kuin henkilövalinnat; kansalaiset tietävät itsekin ketkä/kenet he haluavat nostaa esikuvikseen. Presidentin vaaleissa on kysymys henkilöstä. Kansa on puhunut jo senkin suhteen, että presidentin valtaa ei saa purkaa enempää. Puolueidenkin olisi se asia ymmärrettävä.



Porvareilla saa olla yhteistä arvopohjaa ja ideologiaa; 

… se on ikään kuin porvarillisuuden edunvalvontaa. Vasemmisto saa omine malleineen harjoittaa yhtenevyyspolitiikkaa, mikäli katsovat sen ideologiamallin olevan selkeämpää vasemmistolaisia arvoja tukeville kansalaisille. 

Valintakoneisto on selkeä äänestyskoppikoneisto, joka on selkeä kansalaismielipide ja yksilöllinen harkinta. Jos presidentti Halonen miellyttää 60% suomalaisista, niin se ei ole puoluepolitiikan asia; se on ainoastaan kysymys kyvystä asettaa mielenkiintoisia, luotettavia ja karismaattisia ehdokkaita. Antaa ehdokkaiden mitellä reippaasti voimiansa ja kykyjänsä kansalaisestradin edessä.



Puolueiden tehtävä on herkästi kuunnella kenttää … 

… ja muotoilla kestäviä arvopohjia ideologioiden alttareille palvelemaan kansalaistyytyväisyyttä kukin puolue omine arvopohjineen. Puolueet valittavat osallistumattomuutta, käsittämättä, että kyseessä on markkinointi- ja myyntitilanne. 

Mikäli puolue ei saa kannattajiaan aktiivisiksi, se ei ole ihmisten eli osallistujien vika, se on puhdas markkinointikyvyttömyys. Puolueiden on aika herkistää korvansa kansalaiskentälle; on suoritettava jalkautuminen ja on tunnustettava, että kansalaisilla on vapaus valita itse osallistuminen. 

Ideologian pitää olla kirkas ja poliittisten johtajien vieläkin kirkkaampia puheissaan ja johdonmukaisuudessaan, unohtamatta sitä, että johtajista haetaan esikuvia ja innoittajia mm. vapaaseen kansalaiskeskusteluun tulevaisuuden ratkaisuista, jotka eivät tule olemaan helppoja.

 

Yhteisten asioiden päättäminen vaatii radikaalia uudistumista, jos halutaan aktiivisuutta osallistumiseen.

[2018] Entä nyt?

Kirkas kannuste niin sanotusti kansalaismielisille ajatteleville, entisaikojen isänmaata arvostaville ja tämän päivän suurelle enemmistölle, joilla on huoli tasa-arvosta, oikeudenmukaisuudesta, inhimillisyydestä ja heikomman auttamisesta – 

unohtamatta kykyämme omaan itselliseen sotilaspoliittisesti liittoutumattomuuteen ja koulutuksen huomisen vaikuttavuuteen, rakennettaessa turvallisesti menestyvää Suomea – suomalaisille, jotka hyväksyvät kansainvälistä menoa – 

kunhan meidän sääntöjä, tapoja ja kulttuuria arvostetaan ja kunnioitetaan – väheksymättä vieraidemme omaa kulttuuria – meillä tehdään työtä ja rakennetaan yhdessä yhteiskuntaa – 

tasaisesti ympäri Suomen, jossa on hyä olla – luotettavien johtajien ohjaksissa, jotka osaavat kuunnella kansaa ja arvostavat näiden lisääntyviä kansalaisaloitteita ja kansanäänestyksiä ---

 

Mitä tämä tarkoittaa, yksinkertaista:

Koko kansalaissuomi – yhtykää ja tehdään itsellemme nyt se Suomen suurin kansalaisliike – on mahdollisuus noin 30 prosentin kansalaisliikkeeseen, joka on yhteisten asioiden yhteinen liitto – kansalaisliitto – kaikille heille, joille itsenäinen Suomi merkitsee eniten.

 

[1 Ote: ” … Vaikuttaa siltä, että piste, josta ei ole paluuta, on jo ylitetty. Suunnan muuttaminen voi olla näin pitkän väännön jälkeen mahdotonta, vaikka yhä useampi kansanedustaja olisikin salaa Lepomäen kanssa samaa mieltä. Rahaakin on matkan varrella palanut. Ongelmatonta ei ole sekään, että lait äänestettäisiin läpi hyvin ohuella enemmistöpohjalla. Voi hyvällä syyllä kysyä, onko uudistuksella kansan siunausta, jos äänestysluvut ovat osastoa 102–97. … ” -Yle ***

[*** Näinkö tähän syntyy muutamalle, ehkä jopa yhdelle kansanedustajalle ratkaisijan – suuntaan tai toiseen rooli?

 

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 163555

 

DOC kansalaisliike_02032018.doc – OpenOffice Writer

PVM 02032018

 

717_6363

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (74 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yle' ltä kiintoisa sanailu ... " ... Keskusta kaukana kärkikahinoista.
Kannatuskadon ja hajaannusta kylvävän Paavo Väyrysen kanssa kärvistelevä keskusta jatkaa kolmannella sijalla kaukana kärkikahinoista ... " -näyttää olevan tarve koettaa halventaa Väyrysen rehtiä tapaa tulla Keskustan eteen mittauttamaan oma todellinen kannatus, ja jo etukäteen ilmoittaen, mitä tekee missäkin tilanteessa. Miksi Yle valtiollisena ja puolueettomana toimijana valitsee halventavan ja aliarvioivan linjan, joka lopulta kuitenkin sataa Väyrysen laariin ...

...
... Kuinka vilpitön Lepomäki onkaan ja miten Vapaavuori masinoi taustalta? Demarit hymyilevät, Rinne ja Väyrynen hymyilevät. Ajoitus on molemmille liki täydellinen! Paavon paluu eduskuntaan tulee ajoittaa oikein!

~ https://www.hs.fi/junkkari/art-2000005587981.html -

"Kokoomuksen kannatuksen lasku voi olla käänteentekevä – Petteri Orpolla saattaa olla riesanaan kohta enemmänkin lepomäkiä

Elina Lepomäen sote-hyökkäyksen jälkeen kokoomuksen sisäiset ristiriidat tulivat yhdellä rysäyksellä julkisuuteen, kirjoittaa Marko Junkkari. ... " -HS

.

.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Stubb ajettiin maanpakoon mutta Lepomäki unohtui. Kokoomuksen kujanjuoksu jatkuu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Stubb syrjäytettiin, jotta saatiin Kataiselle Kokoomukselle mandatoitu kiintiöpaikka EU' sta. Katainen oli epäonnistunut lähes kaikessa - Suomessa ja hän pakeni isänmaastaan.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Höpö höpö....pelkkää luulottelua.

Mitään dramatiikkaa ei liity kummankaan ääniharavan uravalintoihin.
Kokoomus ei ole koskaan ollut yhden ihmisen puolue.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #23

Todisteet ja Stubbin lausunnot kuin Vapaavuorenkin heitot ovat hyvin paljastavia.

Tosiasia 1: Kataiselle jameloitu paikka oli Kokoomukselle mandatoitu
Tosiasia 2: Katainen pakeni eduskunnasta kesken kauden
Tosiasia 3: Stubb haettiin Brysselistä ryvettyneen Ilkka Kanervan tilalle
Tosiasia 4: Stubb' lla oli ylivertainen kokemus EU-byrokratiasta
Tosiasia 5: Katainen jätti uppoavan laivan Alexin käsiin
Tosiasia 6: Katainen - Stubb hallitukset olivat historiamme huonoimpia
Tosiasia 7: Vapaavuori hävisi Stubbille - ja "pahoitti mielensä"

eiköhän nuo riitä :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eikös gallupit ole aina hallituksen ja YLE:n masinoimaa sontaa?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Luitko topicin?

" ... Mielipidetiedusteluihin on syytä suhtautua varauksella ja ne eivät ole äänestyksiä vaaleissa ... -lainaus topicista.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Tähän taitaa sopia vanhan valtiomiehen viisaus:

"mitäs meinaatte tehdä gallupkannatuksellanne?"

Demarit on edelleen eduskunnan kolmanneksi suurin puolue, ja on sitä (ainakin) vaaleihin saakka.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nyt on aika: SDP ja Vasemmisto yhteen - näin Suomi saa vahvan vasuriliikkeen - ylivoimaisesti suurimmaksi puolueeksi ja ohjeeksi huomisen linjauksille!

...
Kiintoisa yksityiskohta:
Väyrynen ja Tuomioja tullevat hienosti toimeen - keskenään!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

En jaksa uskoa demuleiden ja vassuleiden yhdistämisen autuaallisuuteen. Pikemminkin päinvastoin.

Demulit tarvitsisivat vasemmalle puolelleen aidon vasemmistolaisemman kirittäjän. Meillä on huonoja esimerkkejä heidän liian likeisistä väleistään koska se on aina johtanut molempien porvarillistumiseen. Käsitys perustuu havaintoihin vassuleiden taannoisesta hallituspolitiikasta sisältäen myös muistikuvia aiemmasta kivistöläisestä SKDL:stä.

Suuri sosialistis-demokraattinen*) ajattelija Y.Kallinen arvosteli sen seurauksia parissakin kirjoituksessa n.s. virkasosialismina, ensin 1930- ja sittemmin 1950-luvuilla. Se johtaa hänen mukaansa poliitikon "rakastumiseen" asemaansa ja sen kehitykseen virkahierarkiassa niin, että n.s. "suuremmat ajatukset" hämärtyvät vain "samaistumiseksi ajatussuuntaan" kuten nykyisin jopa vassuleiden periaateohjelmassa sanotaan.

*) Väinö "Olli" Nuorteva kääntyillee haudassaan tuon ilmauksen takia sillä sen molemmat osat sisältävät asiallisesti saman eli demokratian. Tuollaisten ilmausten takia hän kehitti pilkkatarkoituksessa sanan "paikkaseutu". Katsoin sen kuitenkin puolustavan paikkaansa koska tietämys sosialismin syvimmästä olemuksesta kaiken kattavana demokratiana ei ole kovin laajalle levinnyt.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #16

Rinne ja Andersson voisivat tulla hyvin juttuun - tutkitaan aihetta demareiden sisältä!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #26

Totta, mahdolliset yhdistämiseen tarvittavat ratkaisut tehdään k.o. puolueiden sisällä. Itse olen ulkopuolinen tarkkailija kaikkien puolueiden suhteen ja arvioinkin tilannetta tähän mennessä tapahtuneen ja näköpiirissä olevan mahdollisesti tapahtuvan valossa, toivoen meille tavallisille kansalaisille kaikkea hyvää, tai ainakin mahdollisisimman vähän pahaa, toivoen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #62

Vasurit ovat aina tapelleet, nyt olisi aika yhdistää voimat, sillä markkinatalous-kulutuskasvuhokema maallisuutena tuhoaa hiljalleen nopeutuen koko ympäristön - vähän kärjistäen ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Väyrysellä on dilemma:

Jos pressanvaalien äänet seuraavat eduskuntavaaleihin 2019 niin ainoa paikka, mistä hänellä on edes pientä saumaa päästä eduskuntaan on hänen vanha äänestysalueensa Lapissa.

Väyrynen on kuitenkin Helsingin kaupunginvaltuutettu ja valtuuston jäsenen on asuttava siinä kunnassa, jonka valtuutettu on.
Helsingistä Väyrynen ei pääse missään tapauksessa eduskuntaan ja jos hän siirtää kirjansa Keminmaalle niin hän samalla luopuu valtuustopaikastaan, mikä on aikamonen arvovaltatappio päivänselvänä vaalitaktikointina.

Veikkaan, ettei Väyrynen pääse eduskuntaan 2019.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Perusteetonta luuloa - Kansalaispuolueen ehdokasasettelu on jo käynnissä, tulossa hyvin kiintoisia ja yllättäviäkin nimiä - elämme politiikan reformia - suora kansalaisvaikute kasvaa - ohi massiivisten ja verovaroin rahoitettujen puolueapparaattien.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Väyrystä ei ylipäätään saisi päästää eduskuntaan...Menneisyys ei avaa tietä tulevaisuuteen. Sitäpaitsi Väyrynen on jo yli 70-vuotias ja ollut politiikassa mukana nelisenkymmentä vuotta. Väyrynen kuuluu niihin poliitikkoihin, jotka eivät koskaan ole tehneet muuta kuin politiikkaa, siis ei lainkaan normaalia työtä. Väyrysen olisi jo aika jättää ihmiset rauhaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kuten Ilkka Kanerva ja Ben Zyskowicz ... paljon muitakin - osaatko kertoa lisää?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #13

Väyrynen on omaa luokkaansa, varsinainen primus inter pares omissa harhoissaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #14

Parjaamisen hallitset - mutta kerrotko siihen todellisia faktoja tueksi, jottet menetä omaa mainettasi harhoissasi ... muistatko netiketin? ...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Väyrysen kohtaloa politiikassa ei kuitenkaan päätä Jussila vaan hänen asettumisestaan tarjolle vaaleihin päättää Väyrynen itse, puolueorgaanit kelpaako hän ja lopulta äänestäjät josko menee läpi. Hänellä, iästään huolimatta ja ilman ikärasismia, on samat oikeudet kuin muillakin kansalaisilla. Antaa siis äänestäjien päättää hänenkin kohdallaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #17

Jälleen terävä kommentti Myyryläiseltä. Vai ikärasismia...Politiikassa Väyrynen on todennäköisesti ollut mukana tavalla tai toisella siitä lähtien kun on osannut sanoa "maalaisliitto", eli komeasti yli 60 vuotta. Minusta tuollaisia reliikkejä ei tarvita missään, mutta en minä hänen oikeuksiaan ollut epäämässä. Ja kuten Myyryläinen nerokkaassa kommentissaan toteaa, kuinka voisinkaan?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Max, mistä tuo väyrysvihasi on saanut alkunsa?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #35

En erityisemmin pidä maanpetoksillisista roistoista ja omaneduntavoittelijoista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

Syytätkö ja rienaatko Paavoa maanpetoksesta - kerrohan tarkemmin, poliisitutkinta julkisesta kunnianloukkauksesta on jo mahdollista ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #41

Vaan kun ei ole mahdollista tässä tapauksessa. Lue vaikka se kunnianloukkausluku ihan kokonaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #48

No, rienaamisesta päättävät sitten lukijat - tahoillansa ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #17

Nyt Kansalaispuolue on erottanut Väyrysen. Minua ei näemmä siihen tarvittu, Väyrynen hoitaa aivan itse oman loppunsa. Minkähän puolueen listoille hän nyt asettuu?

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #19

Viitsisikö Ilkka Luoma kommentoida tätä uusinta käännettä Väyrysen ja Kansalaispuolueen saagassa? Mikä on nyt ennustuksesi Kansalaispuolueen tulevien kansanedustajien määrästä? Kumpi on tarinan konna: Väyrynen vai Kansalaispuolueen aktiivit? Kenet Paavo seuraavaksi poimii valtapelinsä nappuloiksi?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

... Jaaha ... Nyt tarvitaan remonttimiehiä! ;)

...
~ https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vayry... -

"Väyrynen: Erottaminen puolueesta laiton – tehty tekaistuin perustein ... "

" ... – Päätöksellään (kansalaispuolueen) Sami Kilpeläinen, Piia Kattelus ja Tuula Komsi uhmaavat Helsingin käräjäoikeuden 28.2. tekemää päätöstä, jossa 20.2 pidetyn samalla tavalla laittomasti järjestetyn kokouksen päätösten toimeenpano on asetettu täytäntöönpanokieltoon, tiedotteessa sanotaan. ... "

.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #20

... Esitetty varojen kierrätys on tuttua monelle pienpuolueelle, joilla ei ole mahdollisuutta verovaroista oikeutettuun puoluetukeen, jonka määrä pohjautuu kansanedustajien lukuun. Ulkoa puolueelle annettu vaalituki usein kierrätetään puolueen kautta ja kiertoon merkitään velkasuhde puolueelta rahan lainaajalle. Idea on siinä, että velka sitten joskus maksettaisiin takaisin, kun puolue saa kansanedustajiensa myötä eduskunnan myöntämiä lakiin perustuvia puolue- yms tukia. Avustiko Kokoomus Sauli Niinistön vaalikampanjaa? Paljon Kokoomus saa puoluetukea? Onko Kokoomukselle milloinkaan lainattu rahaa vaalityötä varten?

...
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005589852.html -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #19

Väyrysellä on tokikin kokemusta politiikasta, niin vasta- kuin myötämäistä, enemmän kuin monilla muilla. Lähelle häntä yltänevät vain I. "kielikuvien aurajoki" Kanerva, S. "isovihree" Kääriäinen ja M. "siltarumpu" Pekkarinen sekä heidän rinnallaan pikkupoika B. "terassipoliitikko" Zyskowicz. Perättömiä oikeudessa ladellut S-L.Anttila on heitä kaikkia, m.l. Väyrynen, kokeneempi. Jostakin kumman syystä heiltä ei olla iän tai kokemuksen perusteella viemässä oikeutta politiikkaan, Jussilakaan?

Kansalaispuolueen sisäisistä tekemistä ei taida olla julkisuudessa mitään tolkullista tietoa, ainakaan vielä? Emme tietäne kuka lienee erottanut kenet ja missä kokouksissa? Niihin en siis koskisi n.s. "pitkällä tikullakaan".

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #21

Myyryläinen, jos et ymmärrä kommenttia, ole ystävällinen ja jätä kommentoimatta sitä.

Kirjoitin Väyrysen olevan yli 70-vuotias ja olleen (valtakunnan)politiikassa nelisenkymmentä vuotta.

Missään en indikoinut hänen olevan ikänsä puolesta sopimaton politiikkaan.

Väyrynen on menneisyyden mies, opportunisti, joka vehkeili Neuvostoliiton kanssa äärimmäisen arveluttavalla tavalla saavuttaakseen etuja.

Väyrynen toimii ainoastaan omaksi edukseen ilman ajatustakaan mistään muusta. Hänen fantastiset väitteensä mm. koskien Isäntämaapöytäkirjaa ovat täysin tuulesta temmattuja. Väyrynen on Venäjän trolli pahimmasta päästä. Aivan uskomatonta, että hänellä on edelleen kannatusta. Se tietenkin kertoo paljon hänen kannattajakunnastaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #22

Minkä ikäinen tämä meidän presidentti on?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #31

Koetahan nyt ymmärtää se kommenttini, niin et kysele tuollaisia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Ymmärrän erinomaisesti kysymyksesi ja kysynkin sen vuoksi Sauli Niinistön ikää - sinulta!

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #22

Taidamme puhua todellakin toistemme ohi sen jälkeen kun Jussila väisti hänen kommenttiinsa kohdistuneen kritiikin n.s. "ojan kautta".

Jussila nimen omaan kirjoitti Väyrysen iän ja kokemuksen aiheuttavan hänen jäämisensä menneisyyteen. Mutta ilmeisesti tajusi kritiikistä lipsahduksensa jonka nyt yrittää oikoa kieletelemällä kommentoimasta jos ei ykkärrä hänen juttujaan hänen haluamallaan tavalla.

Väyrynen on ollut aiempiin ja nykyisiinkin poliittisiin mielipiteisiinsä nähden harvinaisen oikeassa kirjoittaessaan "Kauttakulkusopimus 3.0:sta" ja EU- ja Euro-suhmuroinneista. Muilta osin hän on taantumuksen synkimmästä sysimetsästä ja syvältä sieltä. Sen sijaan omaneduntavoittelussa hän jää kirkkaasti toiseksi m.m. S. "Uganda" Lindenille ja monelle muulle vaikka aika tekijä toki onkin. Kuten poliitikon AMMATTIin hieman kuuluukin sillä eihän siihen lähdetä vain ja ainoastaan altruistisista syistä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #21

Kohta on todellista tietoa ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

Maltahan Max mielesi - ei kannata vielä riekkua ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

HS ote: " ... ”Väyrynen kiistää jyrkästi kaikki väitteet taloudellisista väärinkäytöksistä”, sanoo hänen oikeudellinen avustajansa oikeustieteen tohtori Kari Uoti.

Helsingin poliisin talousrikosyksikön päällikkö Ismo Siltamäki kertoo, että poliisi on vastaanottanut tutkintapyynnön, joka liittyy taloudelliseen väärinkäyttöön. Siltamäki ei halua tarkemmin yksilöidä sitä, mihin ”yhteisöön tai henkilöön” tutkintapyyntö liittyy.

”Ilmeisesti kysymys on siitä, että Väyrynen on siirtänyt Suomen linja -tukiyhdistykseltään varoja Kansalaispuolueelle lainana. Sen jälkeen puolueen tililtä on siirretty varoja Väyrysen valitsijamiesyhdistykselle avustuksena. Käsittääkseni nykyinen puoluejohto ei hyväksy kyseistä velkasuhdetta”, sanoo Väyrysen presidentinvaalikampanjan päällikkö Seppo Hauta-aho. ... "

...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #17

Paavolta meni Paavon puolue - tai ainakin osa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Maltetaanpa hetki ---

... Yle' n toimittaja Pirjo Auvisen ei pidä liittyä sopuleiden valtavirtaan, vaan ottaa asia rauhallisesti, sillä Käräjäoikeus on tehnyt välipäätöksen, jolla nykyisen toistaiseksi puheenjohtajan johtamien kokousten päätökset on jäädytetty. On syytä rauhoittua ja odottaa sekavan tilanteen kirkastuista. Maistuu lokakampanjalta. Uskoisin, että remonttimiehet astuvat remmiin.

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10100727 -

" ... Väyrynen ei ollut oman kansalaispuolueensa vaan oman valitsijayhdistyksensä ehdokas ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Väyrysen kohtalon päättävät äänestäjät ... ensimmäinen koetus on kun Keskusta päättää puheenjohtajastaan ... nythän latu aukeaa sopivasti :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #28

"Latu aukeaa" - Latua hiihtävä on latunsa vanki, vapaa on vain umpihanki, tiesi jo A.Hellaakoski aikoinaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #65

Paavo tarvitsee luottojoukkueen - erilaisista ammattiryhmistä ja ideologiastrategin ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Satiiriudestaan huolimatta asiaytimiin kolahtava pamfletti

...
~ www.iltalehti.fi/politiikka/201803022200785376_pi.... -

" ... Puhemiesten tietojen mukaan Sipilä on lausunut keskustan sisäpiirille, että jos sote-uudistus ja hallitus kaatuvat, niin hän jättää paikkansa keskustan puheenjohtajana, mikä olisi päätös, joka saisi varauksettoman hyväksynnän ainakin Keminmaan Keskustaseuran puheenjohtajalta Paavo Väyryseltä.

Kokoomuksessa puolestaan on spekuloitu hajotusvaalien mahdollisuudella. Lepomäki ja Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) toimivat miinanpolkijoina ja vievät kokoomuksen kapinasanomaa eteenpäin.
Vapaavuori antoikin Twitterissä hallitukselle ilmaisen neuvon: ei hallituksen kaatua tarvitse - riittää, että maakuntauudistus kuopataan!

Kokoomuksessa tiedostetaan sekin seikka, että hallituksen hajottamisesta ei seuraa välttämättä uusia vaaleja, vaan keskusta voi lähteä tunnustelemaan uutta hallituspohjaa SDP:n kanssa, joka on Puhemiesten tietojen mukaan valmis nielemään 18 maakunnan mallin. ... " -Iltalehti

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Vaikka demarit saivat piikkipaikan, on se vain spurtti.

...
Näin vuonna 2007:

" ... Demarit ja SAK ovat rakentaneet Suomeen osaltansa vertaansa vailla olevan tulontasauskoneiston. Suomessa on keskimäärin erinomainen elintaso, keskimäärin erinomaiset turvajärjestelmät ja toistaiseksi keskimäärin riittävästi rahaa jakava eläkejärjestelmäsysteemi. Miksi aina tämä keskimäärin - yksinkertaista, koska hiljalleen niin lapsiperheissä, opiskelijoissa, yksineläjissä, työttömissä ja vihdoin myös eläkeläisissä muhii hiipivä tulotason lasku, osallistumattomuus, tietämättömyys huomisesta, luottamuspula ja syrjäytyminen sekä lopulta kansantaloudellinen mahdottomuusyhtälö: valtiostamme loppuu raha, kun kilpailukykymme murenee mm. korkeiden kustannusten ja kohdisteettomien koulutusjärjestelmien vuoksi.

SAK perustettiin taisteluun patruunoita, tehtaanomistajia, ... siis työnantajia vastaan - huolehtimaan hiukan enemmän rahaa myös duunarin massiin. Siinä tehtävässä työmarkkinajärjestöt, SAK etunenässä, onnistuivat hyvin. Meillä Suomessa oli pienimmät tulotasoerot vielä 1970 ja -80 luvuilla, kunnes viime vuosikymmenenä tulotasoerot ovat olleet jälleen kasvussa. Lauantaiseurassa YLE-TV1:llä SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen osoitti valtiomiesmäistä taitoa selostaa epäsuorasti miksi SAK:lla oli oikeus raflaten valistaa katsojia hyllytetyllä tv-mässäilyllä ylipaisuneita osinkoja, optiojakoja ja työpaikkojen sekä pääomien karkailua.

Ihminen on aina ollut ahne keksittyään minäkeskeisyytensä ja varastoi ylijäämäänsä varastoiksi rahana, omaisuutena ja ihonalaisena rasvana pahojen päivien varalle. Demarit, vasemmisto ja SAK ovat kamppailleet myös työväestölle "varastoja", omaisuutena, kulutusvoimana ja sijoituksina. Ihminen on ns. kerääjä, joka mittaa arvoansa mm. "varastojensa" määrällä ja koolla. Jokainen varasto tavarana, omaisuutena ja ostovoimana on aina pois aktiivisesta luonnon kiertokulusta. Näin ihminen onkin varastoivin eläinlaji, joka hamuaa itselleen sellaista kasvu - ja elonjatkamisvoimaa, joka on muilta pois. Kulutamme määräämme suuremman osuuden maapallollisista yhteisistä varannoista.

Demarit ovat vastavoima yliähkyoptioille, suhteettomille osingoille ja ostovoiman jemmaamiselle liian harvojen taskuun. SAK halua jakaa sitä, mikä kuitenkin yhdessä tehdään. On kansantaloudellisesti sama kuka mahdollistaa, kuka suunnittelee ja kuka tekee - oleellista on se, kuka kuluttaa yhteiset tuotokset ja kuinka/ miten paljon niitä kulutetaan. Kysymys on jakaantumisesta. Eero Heinäluoma oppi Helsingin Hakaniemessä jakamisen periaatteen, hän oppi myös mikä voima SAK:ssa piilee - kukahan vielä osaisi kanavoida tämän voiman kansankunnan eduksi?

SAK:n ongelma on jäsenistön ikääntyminen. Suomen ongelma on väestön ikääntyminen. Puolueiden ongelma on nuorten puute aktiivisista toimijoista. Nuoret eivät ole kiinnostuneita puolueista, ei ammattiyhdistysliikkeistä, eikä oikeastaan puoluepolitiikastakaan. Missä vika? Demarit, SAK ja Eero Heinäluoma ovat tosi paikan edessä. Kuinka herätetään joukkoihin ymmärrys, ettei kaltaisemme meno voi jatkua - olisiko todellisuuden tunnustus keino sytyttää joukot, sytyttää nuoret osallistujiksi huolehtimaan huomisesta. Sytytys ei onnistu lupauksilla, joissa jaetaan sellaista, mitä ei ole olemassa. Paras sytytys on lupaus olla kuuntelija, olla kokoaja ja olla esille ottaja.

Demarit toivat osaltansa elintasoa Suomeen, SAK lyhensi työaikaa. SDP paransi työehtoja, SDP nosti palkkoja vastavoimaksi loputtoman ahneille osinko- ja spekulaatiokiipijöille. Duunarikin ansaitsi ostovoimaa helpommalla, nopeammin ja tehokkaammin. Palkkiona meillä on osin tietyillä toimialoilla ulkomaisiin toimijoihin nähden kilpailukyvytön markkinamekanismi. Emme pärjää puolta halvemmille työtovereillemme. Mitä me teemme? Tässä olisi SAK:n, demareiden ja Eero Heinäluoman mahdollisuus saada uutta sytykettä joukkoihin, osallistumiseen ja yhteenkuuluvuuteen.

Niin duunari, suunnittelija kuin pääoma voisivat katsoa Suomemme etua, jokainen meistä voi leikata sellaista, mitä meillä on liikaa - tilalle saisimme kilpailukykyä, kauppaa ja toimeliaisuutta. Me saisimme voimaa kohdata vieläkin suuremmat haasteet; ympäristömme korjaamisen, kohentamisen ja elinkelpoisuuden palauttamisen monimuotoisuudelle ja harmonialle, jonka olemme kulutuskiihkossamme tuhoamassa. ... " -Ilkka Luoma/BLOGSPOT

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Luoma kuvailee politiikkaa, karkeasti yksinkertaistaen ja tiivistäen, niin, että "kenttää kuuntelemalla" asetetaan arvot ja niiden perusteella ideologia. Siinä lienee kuvattu opportunistinen ja lyhyen tähtäyksen vaalitulokseen tähtäävä puoluepukarointi.

Toivottavampaa olisi, että puolueet asettaisivat yhteisen maailmankuvansa ja arvojensa, sanotaan sitä vaikka ideologiaksi, perusteella itselleen tavoitetilan eli vision paremmasta maailmasta ja strategian kuinka siihen päästään. Sen jälkeen poliittinen toiminta on sen strategian toteuttamista. Ei päinvastoin.

N.s. "kentän kuuntelu" sopii ja sen tulee olla palautteen käsittelyä niin, että lyhyellä tähtäyksellä se vaikuttaa siihen kuinka konkreettista toimintaa muotoillaan ja priorisoidaan mutta pitemmällä tähtäyksellä ja perinpohjin harkittuna myös strategian säätämistä.

Yhtä tärkeää kuin "kentän kuuntelu", on myös "yhteiskunnan lukeminen". Puolueiden asiantuntijoiden pitäisi pystyä "lukemaan" miten "maa makaa" tai mihin se on menossa. Koko tuosta härdellistä pitäisi pystyä rakentamaan äänestäjille uskottava viesti jota kansalaiset, niin kannattajat kuin vastustajatkin osaisivat lähdekriittisesti lukea; sitä ja sen muutoksia analysoiden.

Tässä suhteessa demulit ovat nyt "mielenkiintoisessa" tilanteessa. Hallitus on tehnyt ja antanut kaikkensa heidän eteensä. Nyt ei puutu kuin Rinteen manaama "luottamuksen ansainta päivittäin", myös seuraavien vaalien jälkeen jos kannatuksen nousu kantaa sinne asti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Avarramme näkökulmaa ---

perjantaina, maaliskuuta 22, 2013
Kansalaisaloitteet luovat uusia kansalaisliikkeitä

[ … kansalaismielipide ja sen tutkiminen ei juuri kiinnosta perinteellisiä poliitikkoja, joiden houkutearvo saada kansalaisia vaaliuurnille, on heikko – tätä todistaa Suomen suurin ”puolue” Nukkuvat, joiden osuus koko äänioikeutettujen määrästä on jo noin 40 prosenttia – kallupit eivät ole kansanvaltaa … ]

Saimme lain, jossa 50.000 todistettua suomalaista saa vireille valiokunta- ja mahdollisesti eduskuntakäsittelyn nimikeräyksen mukaiselle aloiteaiheelle. Tämäkös innosti kansaa, joka muutoinkin harjoittelee suoraa kansalaisvaikuttamista 1] sosiaalisessa mediassa sekä adressitehtaissa.

Ensimmäinen kansalaisaloite on jo nähnyt päivänvalon – turkistarhauksen kieltäminen

Nyt on ensimmäiseksi hyvä tiedostaa, että 50.000 virallista nimeä edustaa noin 1,25 prosenttia kaikista maamme yli 4.000.000:sta äänioikeutetusta. Samaan hengenvetoon on todettava, että tällä hetkellä suurin eduskuntapuolue Kokoomus nauttii todellista reilu 13 prosentin kannatusta kaikista äänioikeutetuista. Missä mennään maamme johtoeliitti?

Sveitsi on ollut pitkään kansanäänestyksien luvattu maa

Sveitsissä ansalta kysytään herkästi ”pieniäkin” asioita – sinne on ikään kuin muodostunut kulttuuri, jossa kansalaiset ovat usein päätöskoneiston todellisella huipulla. Meillähän kansalaisvalta konkretisoituu vain vaaleissa – hallitukseenkin voidaan valita ministereitä ohi kansalaisyhteiskunnan. Presidentinvaalimme edustaa täyttä kansalaistoimintaa, niinpä kansa haluaakin presidentille lisää valtaa 2] – tässä olisi oiva kansalaisaloite!

Kansa muuttuu päätösprosessina nyt nopeammin kuin koskaan

Emme vaihda kansaa, vaan vaihdamme edustajamme ”mäelle” ja valtuustoihin jo seuraavista vaaleista, kunhan pääsemme vaikuttamaan tehokkaammin ehdokasasetelmiin 3] – sehän on nykypuolueiden etuoikeutettu monopoli.

Kansakunta on ottamassa paikkaansa ”kaapin päältä” - saattaakin käydä niin, että äänestäjät hylkäävät nykymuotoisen kansasta erkaantuneen puoluehimmelöinnin 4] ja voi edelleen olla, että kansalaisaloitteista syntyy aivan uusia ”kansanpuolueita” tai oikeastaan kansanliikkeitä. Starttikehote on jo epäsuorasti annettu.

Poliittinen valtakoneisto on jämähtänyt viime vuosisadalle!
[ … luovuus ja herkkä korva kansan suuntaan on rapautunut ja umpioitunut, puhumattakaan kielestä, mitä kansalle ymmärtämättömästi nykypoliitikkomme käyttävät, ilmaistessaan itseään … ]

Politiikan hoidossamme ei ole tapahtunut mitään kehitystä sitten työväenliikkeen valtaannousun, aikana jolloin maatontakin ahdistettiin maallisten taholta ja patruunat hyödynsivät surutta toverien panoksen tavoiteltaessa omistajavoittoa – syntyi ammattiyhdistysliike 5] sekä maanviljelijöiden edunvalvonta.

Nyt on iduillaan liika-ahneuden,

yltiöhamuamisen ja silmittömän voitto- ja kasvuhuuman vastaiset liikkeet – degrowth 6], attac 7] jne … Ihmiset ovat heränneet näkemään, ettei ympäristöä voi loputtomiin ”ryöstää”. Kuluttajaidentiteetti vaihtunee biosfäärin ymmärrysidentiteetiksi ja maksimaalinen tavarahamuaminen muuttunee minimalismiksi; elämän painoarvojen muuntuessa enemmän henkisten kykyjen ja tarpeiden täyttämiseen.

Emme voi syödä enempää kuin tienaamme –

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/03/voittajat-mu... -

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Tuollaisessa kansalaisliikelöitymisessä on hyvät ja huonot puolensa. Toisaalta kansalaisten aktivoituminen ajamaan tärkeinä pitämiään asioita on aina hyvä asia. Toisaalta kansalaisille itselleen yhteiskunnallisena aktiivisuutena ja toisaalta jotkut hyvät asiat voivat mennä läpikin.

Asetelmana se on kuitenkin hieman vekkuli. Me kansalaiset tavallaan taistelemme itse itseämme edustamaan valitsemiemme kansanedustajien muodostamaa eliittiä vastaan omine aloitteinemme koska he eivät hoida meidän edustajinamme meidän tärkeiksi kokemia asioita.

Ja jos noiden sinällään yksittäisten aloitteiden ympärille syntyy uusia poliittisia liikkeitä, niillä on vaara silpoutua yksittäisiksi n.s. "yhdenasian liikkeiksi". Ne on kansalaisia vastustavan eliitin helppo hajottaa. "Divide et impera" sanoisivat muinaiset latinalaiset.

Yksittäiset aloitteet tulisi saada suunnattua paremmin yhteen ja samaan suuntaan. Hieman Syrizan, Podemosin ja nyt syntymässä olevan "Potere al Popolo" -liikkeen tapaan. Olisiko Suomessa "Joukkovoima" -liikkeessä siementä sellaiseen? Toivottavasti vaikka vielä toistaiseksi aika haljulta näyttää, tällä hetkellä.

Joka tapauksessa yksittäisten epäkohtien osoittamisen ja korjaamisen lisäksi ja rinnalla pitäisi päästä myös syvemmälle korjaamaan juurisyitä. Mutta ongelmana on vain riittävän suurimman yhteisen nimittäjän löytäminen yksittäisille liikkeille jotta erottajat jäisivät riittävän pieniksi. Jos siis emme saa, kuten näyttää, n.s. "oikeista" puoleista tai niiden sirpaleista muutoksen ajajaa.

Ja kun vauhtiin on päästy ja saatu liike liikkeeseen, se pitäisi saada pysymään liikkeessä ilman johdon leipääntymistä ja joukkojen turhaantumista. Muuten eliitin systeemi voittaa taas. Kuten esimerkiksi Meksikossa jossa saivat aikaiseksi vuosikymmenten valtapuolueen nimellä "Institutionaalinen vallankumouspuolue" (vitsi lähinnä paradoksaalisessa nimessä "Partido Revolucionario Institucional").

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Meneillään olevaan riitaan:

Lainaa on otettu ja avustuksia saatu. Kirjanpidon merkinnät voivat herättää näin jälkeenpäin erimielisyyttä - kun Paavosta ei tällä kertaa presidenttiä tullut - tai äänimäärä jäi tavoitellusta 300.000' sta (?) ---

Itseasiassa nuo rahavirrat ovat yksinkertaiset ja monissa muissakin lähinnä pienissä puolueissa käytäntöön sovelletut, koska pienpuolueilla, joilla ei kansanedustajia - ei ole puoluetukea ja näin massit on pitänyt kaivaa jostain, osin varakkaimpien pussista - en tiedä miten paljon Paavo laittoi omaansa peliin tai hyvien ystäviensä - ja mitä lupauksia on annettu - jos lupaukset ja todet eivät ole kohdanneet - niin kärhämät ovat selviö ... erimielisyys syntyy tehdyistä ja tekemättömistä töistä - vapaaehtoistöistä - luvatuista töistä ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Aiemmin Keskustan iso ja kokenut puoluekoneisto junaili rutiinilla Väyrysen operatiiviset asiat ja Väyrynen sai keskittyä politikointiin. Pienessä puolueessa näin ei ole.

Yhdistyslain mukaan hallituksen on huolehdittava siitä, että yhdistyksen kirjanpito on lainmukainen ja varainhoito on luotettavalla pohjalla.
Kansalaispuoleella ei ole edes puoluesihteeriä "komppanjan vääpelinä", jolle käytännön asioiden hoito kuuluu.
Puolueen mukaan Väyrynen on erotettu tilinkäyttöön liittyvien väärinkäytösten ja vaaliraharikkomusten vuoksi. Asiasta on myös tehty tutkintailmoitus poliisille.

Ilmeisesti hallitus ei ole saanut kuitteja ojennukseen ja kirjanpitoa tehdyksi, mitä laki velvoittaa. Silloin vaihtoehdot ovat hyvin vähissä, jos toimintaa halutaan jatkaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

... Esitetty varojen kierrätys on tuttua monelle pienpuolueelle, joilla ei ole mahdollisuutta verovaroista oikeutettuun puoluetukeen, jonka määrä pohjautuu kansanedustajien lukuun. Ulkoa puolueelle annettu vaalituki usein kierrätetään puolueen kautta ja kiertoon merkitään velkasuhde puolueelta rahan lainaajalle. Idea on siinä, että velka sitten joskus maksettaisiin takaisin, kun puolue saa kansanedustajiensa myötä eduskunnan myöntämiä lakiin perustuvia puolue- yms tukia. Avustiko Kokoomus Sauli Niinistön vaalikampanjaa? Paljon Kokoomus saa puoluetukea? Onko Kokoomukselle milloinkaan lainattu rahaa vaalityötä varten?

...
~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005589852.html -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Miten puoluetuki, Kokoomus - tai mikä tahansa muu puolue - liittyvät uutisoituun asiaan?

Kansalaispuolueen valtaryhmän uutisoinnistä päätellen ongelmana on kirjanpito. Jos jonkun toisen puolueen kirjapito olisi "retuperällä" tai jopa jotain väärinäytöksiä löytyisi niin ei se Kansalaispuolueen tilannetta muuta miksikään: heillä on ongelma, mikä pitää ratkaista.
Erkoista on valtaryhmän näinkin julkinen "avautuminen", mikä haisee koska väitteitä kummempia asioite ei ole esitetty.

Jos ajatellaan Kansalispuolueen asemaa niin Väyrysen kannatus oli 6% pressanvaaleissa. Viime eduskuntavaaleissa vasurit saivat 7% kannatuksella 12 paikkaa ja RKP 5% kannatuksella 9 paikkaa.
Kempeleen lestadiolaiset uhkailivat ennenaikaisilla eduskuntavaaleilla mikäli Sote kaatuu. Näin käydessä Kansalaispuolueen valtaryhmä tarvitsee näkyvyyttä ja nythän päästiin suoraan lehtien etusivulle - ei edes maksamalla moista julkisuutta saa ja "kansaninhokki" Väyrystä voi vapaasti kivittää. Sympatiaa saa tasavarmasti vaikkei asia olisikaan ihan niin kuin väitetään.
Ensi viikolla KP:n valtaryhmä on luvannut lisätietoa, mikä olisi varmasti voinut antaa jo nyt asian selvittämiseksi.
Ihmetystä herättää, ettei syytetty - eli Väyrynen - ollut kertomassa tilaisuudessa omaa kantaansa. Pitipä Väyrysestä tai ei niin huolestuttavaa on jos hän ei ole saanut mahdollisuutta tuoda esille omaan kantaansa ja silti julkistetaan melkoinen syytös.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45
Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #46

Toki ja esitin kysymyksenkin: "Miten puoluetuki, Kokoomus - tai mikä tahansa muu puolue - liittyvät uutisoituun asiaan?"

Se asia on kommentissa 36:

"Meneillään olevaan riitaan:

Lainaa on otettu ja avustuksia saatu. Kirjanpidon merkinnät voivat herättää näin jälkeenpäin erimielisyyttä - .."

Kokoomus ja Saukko eivät ainakaan siihen - väitettyyn kirjanpito-ongelmaan - liity millään tavalla eikä KD saa mitään puoluetukea. Kirjanpitoon uutisessakin mainittu velka on varmasti viety, mutta väitetty ongelma on velan käyttö ja siirto Väyryselle. Tämän kerrotaan aiheuttaneen kirjanpidollisia ongelmia.
Takaisinmaksusuunnitelmakin varmasti on, mutta se ei liity riitaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Onko Kokoomus avustanut esimerkiksi Salen presidenttikampanjaa?
Onko Kokoomus ottanut lainoja erilaisiin vaalikampanjoihin?
Onko Kokoomuksen tilille siirretty varoja jostain muualta?
Onko Kokoomuksen tililtä siirretty varoja toisaalle - esim. vaalien osalta?

...Näin se liittyy.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #51

Väyrysestä ja Kansalaispuoleesta on kysymys - ei Kokoomuksesta. Olipa Kokoomus tehnyt mitä tahansa ei se vaikuta Väyrynen & KP skismaan millään tavalla.

Uutinen linkkisi mukaan menee näin:

"Kansalaispuolue ilmoittaa, että Euroopan parlamentin jäsen Paavo Väyrynen on erotettu puolueesta tilinkäyttöön liittyvien väärinkäytösten ja vaaliraharikkomusten takia.

Kansalaispuolueen puheenjohtajan Sami Kilpeläisen mukaan puolueen sääntömääräinen vuosikokous pidettiin puoluehallituksen kutsumana lauantaina kello 16.15.

”Väyrynen kutsui virallista vuosikokousta ennen kello 11.30 oman Terijoen hallituksensa. Sääntömääräisessä vuosikokouksessa puolueen hallitukseen valittiin minun lisäkseni Piia Kattelus ja Tuula Komsi.”

Kansalaispuolueen varapuheenjohtaja Piia Kattelus vahvistaa, että puoluehallitus on tehnyt tutkintapyynnön Väyrysen taloudellisista epäselvyyksistä.

”Väyryselle on annettu useita viikkoja sitten toistuvasti mahdollisuus korjata epäselvyydet, mutta hän ei ole tehnyt asialle mitään. Vaaliraharikkomus koskee presidentinvaalikampanjaa. Keskiviikkona järjestämme tiedotustilaisuuden, jossa kerromme näistä epäselvyyksistä tarkemmin”, sanoo Kilpeläinen.

Väyrynen ja osa puolueen jäsenistä katsoo iltapäivällä lähettämässään tiedotteessa, että aamulla tehty erottamispäätös on tehty laittomasti. Syynä on se, että puolueen hallitus päätti asiasta vajaalukuisena, kokousta ei kutsuttu kokoon lainmukaisesti eikä Väyrystä myöskään kuultu asiassa.

”Väyrynen kiistää jyrkästi kaikki väitteet taloudellisista väärinkäytöksistä”, sanoo hänen oikeudellinen avustajansa oikeustieteen tohtori Kari Uoti.

Helsingin poliisin talousrikosyksikön päällikkö Ismo Siltamäki kertoo, että poliisi on vastaanottanut tutkintapyynnön, joka liittyy taloudelliseen väärinkäyttöön. Siltamäki ei halua tarkemmin yksilöidä sitä, mihin ”yhteisöön tai henkilöön” tutkintapyyntö liittyy.

”Ilmeisesti kysymys on siitä, että Väyrynen on siirtänyt Suomen linja -tukiyhdistykseltään varoja Kansalaispuolueelle lainana. Sen jälkeen puolueen tililtä on siirretty varoja Väyrysen valitsijamiesyhdistykselle avustuksena. Käsittääkseni nykyinen puoluejohto ei hyväksy kyseistä velkasuhdetta”, sanoo Väyrysen presidentinvaalikampanjan päällikkö Seppo Hauta-aho."

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Kyseessä on verranto - onko tietoa, että:

Kokoomus on ottanut lainoitusta muun muassa vaalikampanjoihin
Kokoomus antanut lainoja vaalikampanjoihin
Kokoomus on tukenut Sauli Niinistön presidenttikampanjaa 2017-2018
Kokoomus on antanut avustuksia joihinkin vaalikampanjoihin

...
Näistä kysymyksistä oli kysymys, kun vertaillaan Kansalaispuolueen rahavirtoja tässä pinnalle nousseessa tapauksessa - entä esimerkiksi kokoomus? Onko tietoa?

...
Katso kommentti 44

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #56

Esitettyä syystöstä ei voi vertailemalla kumota tai todentaa vaan syytöksen totuusarvo tulee tutkia. Se joko pitää paikkaansa tai sitten ei, mikä on se oleellinen asia - siinä KP:n valtaryhmä ja väyrysläiset ovat napit vastakkain.

Vertailu Kokoomukseen ei ole edes mahdollista kolmesta syystä:
- Kokoomuksen tilikausi, joka päättyi 31.12, on OK ilman mitään huomautuksia, jolloin verrannollista tilannetta KPn kanssa ei ole edes syntynyt
- Kokoomuksen puoluehallitus ei syytä Saukkoa yhtään mistään
- Saukko ole edes Kokoomuksen jäsen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #63

On kysymys vertailusta miten Kokoomus on kerännyt, lainannut, saanut avustuksina tukea toiminnalleen ja miten se on operoinut erilaisia vaaleja - rahan lähteenä, lainaajana tai avustajana - ja on luontaista, että nyt pureudutaan kahteen samanlaiseen nousuun itse vaaleihin - jossa kerättiin kortteja ja tuettiin vaaleja - siis miten, mistä, milloin ja keiden valtuuttamina - tehdään kiintoisa verranto!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

1) Kansakunta hylkää perinteellisen poliittisen ’minulle – minulle’ järjestelmän? Kirjoitus vuosien takaa [2007]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/03/kansalaisyht...

...
Kansalaisyhteiskunta hylkää nykyisen puoluepolitiikan seuraavien kahdeksan vuoden aikana (kirjoitettu 2007)

Ote:

" ... Huominen arki avautuu nopeasti,

... kun menetämme keskimäärin hyvin palkattuina perustyötämme halvempien toverien tehdassaleihin. Seuraavaksi muun muassa Kiinassa 340.000 joka vuosi valmistuvaa yhtä pätevää insinööriä saapuu osaksi maapalloistuneen markkinatalouden työkentille imaisemaan töitä puolta pienemmällä palkalla. Nämä uhkakuvat ovat todellisia.

Me olemme pieni kansakunta, joka turvaa todellisuudessa vain itse itsensä. Me olemme täydellisen riippuvaisia viennistämme (puolet bruttokansantuotteesta), meidän tuotteiden ja palveluiden tulee olla parempia aina sen mukaisesti, mitä ne ovat kalliimpia.

Huomista ei voida jakaa nyt

Meidät on jo nyt varustettu yhdellä maailman suurimmista ekojalanjäljistä; kulutamme yksinkertaisesti liikaa. Huomisen tie on säästämisen tie. Meidän on pakko vähentää kaikkea välitöntä ja välillistä turhuutta. Vastuun ja ymmärryksen kokonaisuudesta on kasvettava mittoihin, jotka sopusointuvat luonnon kantokykyyn.

Me emme ole yksin täällä

Maapalloa jakaa 6,5 miljardia muuta ihmistä. Länsimaat, eurooppalaiset ja amerikkalaiset etunenässä ovat osuutensa jo ottaneet ja nyt jaamme ulkoistumisina, työpaikkasiirtoina ja toimeliaisuussiirtoina sitä aiemmin ahnehdittua kasvuraaka-ainetta muille kehittyville maille, nyt on heidän vuoronsa.
...

Pallollamme on menossa maailmanlaajuinen resurssien,

... raaka-aineiden ja työvoiman täysuudelleenjako. Meille jää nyt sopeutumisen aikakausi - tämä vuosisata on kauko-idän ja Kiinan vuosisata. Kiinalaisilla alkoi erityinen kultainen sianvuosi, joka on vain kerran 60 vuodessa - tunnetusti he ovat enneherkkiä ja uskovat loputtoman positiivisuutensa ratkovan meidän silmissä heidän massiiviset ympäristö- ja kaupungistumisen ongelmat. Suomi lähestyy osaltansa myös uusia valintoja kumppaneiden etsinnässä.
...

Nykyinen entisen maailman puoluepolitiikka on muutoskyvytön

Se elää menneisyydessä uskoen kaltaisemme taloudellisen hyvinvoinnin kasvuun, elämän automatisoitumiseen helpottamaan työtämme, liikkumistamme kuin myös turvallistamaan lintukotoamme luonnolle tunnistamattomaan muotoon.

Huomisen arvoja ovat osallistuminen, joukkoon kuuluminen ja hyväksytyksi tuleminen

Näillä elämän arvoilla saavutetaan luontaista sietokykyä oppia hyväksymään materia- ja energiakuluksemme alentaminen merkittävästi - sillä maapallollinen vastuunkanto alkaa sieltä, missä tämä talouden materiaalinen kasvukulutus synnytettiin.

Meillä eurooppalaisilla on nyt vastuunkantovuoro,

... jonka EU aloitti uusilla päästövähennystavoitteilla. Koko EU saa yhtenäisyyden synnytetyksi julistamalla historiallisen yhteiskuntaongelmien tuote- ja palvelukehityksen käyntiin nyt ja heti - sen nostaen maanosamme takaisin osaajien joukkoon, missä massiiviset ympäristöongelmat lieveilmiöineen padottiin, eristettiin ja eliminoitiin.

---

Huominen politiikka on kansalaisvaikuttamista suoraan -

kansa ottaa enemmän ohjia omiin käsiinsä ja rakentaa mekanismit uudelle hallintojärjestelylle. Taloudeltaan yhtenäistyvä Eurooppa ei silti poista kansallisia kokonaisuuksia, vaan oma ympäristö ja kanssaihmiset säilyttävät omaa keskinäisyyttään.

Edustamista tarvitaan, mutta huomisen järjestelmissä sillä on jatkuva valvonta ja vaihtotakuu koko kaudeksi. Ja lopulta Maamme laulua on mukava kuunnella. ... " - ote päättyy

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kommentti 38 - copy-paste - tarvittaessa myöhempää käyttöä varten:

"Max Jussila
3.3.2018 22:02
Vastaus kommenttiin #35
En erityisemmin pidä maanpetoksillisista roistoista ja omaneduntavoittelijoista"

Kopioitu - liittyy kommenttiin 35 - vastauksena kohdistettu juuri siihen.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen
Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Katsoitko kommentin 44 - ei sinällään uutta tietoa, mutta valistunut arvaus, että tuosta on lopulta kysymys ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Sielläkin jouduttiin vastuuseen kunnianloukkauksesta.

Mutta ensin tutkitaan (tutkintapyyntö poliisille), sitten nouseeko syyte ja sitten vasta käräjät ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #57

Hahhah! Luehan Luoma se oma kommenttisi minun kommenttiini ja mieti sen sisältöä. Ettet vain vihjaisi jonkun syyllistyneen kunnianloukkaukseen...Tämä menee aivan pelleilyksi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Tarkistutin oikeustieteen lisensiaatilta kommenttini - myös sinun.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #61

Niinpä, olenkin oikeustieteen lisensiaatti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Silloin erityisesti ihmettelen kommenttiasi, jossa sanankäyttö hipoo sellaista ilmaisua, josta joku voisi jo pyytää tutkintaa ... " ... maanpetoksillisista roistoista ... " - näinkö sanasi muotoilit tuolla kommenttiketjussa? Oliko näin, vai ymmärsinkö väärin? Kerrotko?

Varastosta löytyy vielä oikeustieteen tohtorikin - nostetaan tasoa ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #70

En viitsinyt aikaisemmin ottaa tätä esille, kun olet niin tohkeissasi. Ettei näiltä sinun juristikavereiltasi olisi sattunut unohtumaan yksi pieni asia: blogin pitäjä, siis Ilkka Luoma, on vastuussa kommenttien sisällöstä, joten sisällöltään rikollisia kommentteja ei tulisi julkaista. Minun kommenttini nyt ei tietenkään ole sisällöltään rikollinen, mutta noin tulevaisuuden varalta. Netikettiähän sinä täällä hoet, mutta se sisältää muutakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #72

Olet oikeassa, enhän lähtenyt maalaamaan sinua heti käräjille - esitin vain valistuneen arvion, sillä enhän ole veljeni vartija ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset sanovat - ääntelevät - osapuilleen "hohohhoo", joka tarkoittaa usein, että ovat tyytyväisiä ... :)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset