Kansakuntamme ei taivu Naton edessä – vain 17% Naton kannalla
Viimeiset reilu 10 vuotta suomalaiset ovat sanoneet jykevän ei – Natolle [- kuva 1., ja aina yli 50 prosentin väkevällä voimalla. Kansa tietää miksi me emme halua Natoon – opimme jotain Talvisodan aaton ”erkkolaisuudesta” [2, jolloin taitamaton ulkopolitiikkamme härkäpäisyytenä johti Neuvostoliiton hyökkäykseen – taistelimme ja kansa yhdistyi – kuten nytkin – aina natokyselyjen yhteydessä …
Naton osalta kansakuntamme on harvinaisen yksimielinen – sinne emme liity, olemmehan täällä sen toisen ydinasesuurvallan rajalla, ja emme tarvitse siihen viereen sitä toista ydinasesuurvaltaa – Yhdysvaltoja, joka rakentaa vastakkainasettelua [3 – Syyriassa ja Korean niemimaalla [4. Olemme suomalaisina idän ja lännen vedenjakajalla – jo geneettisestikin [5.
Viimeisin Nato -uutinen oli se, ettei kansa halua edes silloin Natoon, vaikka kansansuosikki presidentti Sauli Niinistö niin ehdottaisikin. Toisaalta kansa tiesi äänestäessään Niinistöä, ettei hän petä äänestäjiään.
Niinistö on sanonut, ettei kansaa ohiteta meille elämän ja kuoleman kysymyksessä – Natosta – ilman ettei kansalta kysytä ratkaisevaa mielipidettä. Kansa sanoo: ”Ne on eri miehet, jotka ruumiita tekee ja ne, jotka niitä pesee” -väkevä lause, jonka presidenttimme kirkkaasti ymmärtää.
*
… Iltalehti kirjoitti näin:
~ https://m.iltalehti.fi/politiikka/201803042200787008_pi.shtml –
” … Helmikuun lopussa tehdyn tutkimuksen kysymys kuului: Suomi tekee syvenevää sotilaallista yhteistyötä lännen eli käytännössä Yhdysvaltain ja Naton kanssa luodakseen yhdessä sotilaallisen pelotteen Venäjän mahdollista uhkaa vastaan. Onko tämä politiikka mielestänne oikeansuuntaista?
Kysymys tiivistää Suomen tämänhetkisen puolustuspolitiikan ytimeensä. Sotilaallista pelotetta korostava turvallisuus- ja puolustuspoliittinen toimintamalli hyväksyttiin eduskunnassa viime keväänä ja toissa vuoden lopussa kahdessa äänestyksessä … ”
–voiko kysymyksen johdanto olla enää johdattelevampi – kerrotko mielipiteesi?
Kommentoin taas näin:
”Kun natottaja-media ei saa keinolla eikä millään kansakuntaamme Naton taakse, keksi se uuden lähestymistavan: Jos presidentti ehdottaa Natoa, niin mitä sitten ajattelisimme [38/38].
Median yleissävy monin osin on vastakkainasettelu ja Venäjän uhan luonti. Juuri tämä Venäjän uhan luonti lietsoo vastakkainasettelun kautta sekaannusta kansalaisiimme. Uhka ja sen todellinen määritys ei ole helppoa ja siihen liittyy raaka tarkoitushakuisuus ja yksipuolisuus.
Vastakkainasettelua luodaan voimalla isossa kuvassa myös kahden ydinasesuurvallan – USA' n ja Venäjän välille. Suuren kuvan vastakkainasettelussa erityisesti kansakuntamme ymmärtää asemamme täällä idän ja lännen vedenjakajalla; emme halua Nato-sotaliittoon, jonka sotilasjohtaja US aina on.
US on ainoa valtio maailmassa, joka on käyttänyt ydinasetta – vieläpä lähinnä siviilejä kohtaan. Tänään puhutaan, että Yhdysvallat olisi alentamassa ydinaseiden käyttökynnystä [6, kehittämällä voimallisesti taktisia ydinaseita ja jopa ydinaseettomia maita vastaan”
…
[6 ~ https://www.tiede.fi/keskustelu/75038/usa-alentaa-ydinaseiden-kayttokynnysta?changed=1519941486 – [57 lukijakommenttia – osa helmiä, osa roskaa – nimimerkein]
…
… Miksi Venäjästä tehdään jatkuvasti uhan rakentajaa [7,
… kun se ei edes pidä paikkaansa – olen kysynyt arvovaltaisilta, tietäviltä, tietämättömiltä ja asiantuntijoilta – miten Venäjä on uhannut meitä?” – kukaan ei ole vastannut oikeastaan mitään järkevää. Tämä on ymmärrettävää, koska sellaista ei ole tapahtunut …
…
[7 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/venajasta-luodaan-hyytavaa-uhkaa.html –
… – ei sitten jälkeen 1944, jolloin Puna-armeijan Kesähyökkäys laittoi meidät puun ja kuoren väliin ja Saksan kolmas valtakunta pelasti meidät ** – suurelta osin. Me tosin osasimme pettää tuon luottamukset ja pelastuksen – rikoimme presidentti Risto Rytin sopimuksen valtakunnan kansleri Adolf Hitlerin kanssa [-kuva [2. –Suomen marsalkka C.G.E. Mannerheim otti presidentin tehtävät ja huolehti meidät rauhaan – ja tämän jälkeen ei ole ollut mitään sotilaallista uhkaa idästä … jos on ollut, niin joku varmaan puuttuu tekstiin? —
Entä nyt, vaikka media koettaa meitä väkisin vääntää Naton kannalle luoden Venäjän uhkaa!
Me rakennamme itsestämme YK-rauhanturvaamisen pienen suurvallan [8 – siinä olemme hyviä, ja kiperiä pelikenttiä on paljon – 1. Korean niemimaa, jossa Kiina ja Venäjä n tukevat meitä YK-tehtäviin, 2. Donpass ja Kiovan ukrainalaiset – tähänkin sovimme kuin Väyrynen Keskustan johtoon ja lopulta se vaikein ja vaarallisin, 3.: Israel [9 vs. Iran/Hizbollah ja Syyrian al-Assad.
…
Suomen niemellä – Aasiasta tulevan mantereen läntisellä nokalla asuu vikuroiva kansa, joka ei tarvitse Natoa, ei venäläisiä -eikä ruotsalaisten kytkyä – me osaamme tulla toimeen idän ja lännen kanssa, varsinkin venäläisten kanssa, jotka edelleen kunnioittavat kykyämme Talvisodassa.
Ei tehdä enää toistamiseen Talvisodan aaton virheitä, joita virheinä vastustivat sellaiset suuruudet kuin C.G.E. Mannerheim, J.K.Paasikivi ja Rudolf Walden – kaikki osaten venäjää ja herroja, joiden palveluksia kansakunnallemme sitten tarvittiin hyvin kipeästi – kaikkien kolmen.
…
EKSTRA
Iltalehti otsikoi näin: ”Kiina pullistelee 142 miljardin euron sotilasbudjetillaan” juttu löytyy tämän ~ www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803052200788410_ul.shtml -alta ja kommentoin siihen näin – ”USA' n hyökkäyskyvyn ylläpito maksaa noin neljä kertaa enemmän, vaikka väestö on Kiinaan nähden vain noin viidesosa. US sotii koko ajan. Kiina ei ole sotinut sitten Vietnamin sodan 1970-luvun. Kiina ei ole velkaa ulos, sen sijaan muun muassa USA on velkaa Kiinalle noin 1200 mrd USD! Kiinan velka on sisäistä, ja Kiinakin osaa painaa omaa rahaa, kuten USA' n FED ja EU' n EKP!”. [9.
Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka
US VU 24 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 163672
DOC emme_meme_natoon_05032018.doc – OpenOffice Writer
PVM 05032018
746_6167
[2
TIISTAINA, TAMMIKUUTA 13, 2015 [LINK]
Talvisodan viimeisellä rannalla – jotain uutta!
!
(YLE TV1 esitti 11. tammikuuta 2015 koskettavan ja tunteellisen osadokumentin itsenäisyytemme ratkaisusodasta – ilman merkittävää ulkoista apua sotaponnisteluillemme, sotilaallisesti liittoutumattomana ja vastassaan idän jättiläinen – harmi, ettei dokumenttia ilmestynyt YLE Areenaan)
Talvisota oli paljolti J.K. Paasikiven lausumana niin kutsutusti Erkon sota (?) 1] E]. Eljas Erkkohan 2] oli 1939 Suomen ulkoministeri ja väkevä kokoomuslainen, joka ei välittänyt C.G.E. Mannerheimin, Paasikiven eikä pitkäaikaisen puolustusministerin, Mannerheimin luottoystävän, kenraali Rudolf Waldenin 3] varoituksista kuunnella huolellisesti mitä Stalin esitti aluevaihdoista 4].
E] Tämän päivän erkkolaisuus ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/mi… –
Mutta Suomen mies ja nainen (Lotta Svärd) oivalsivat itsenäisyyden,
jonka tammikuun 4:nä 1918 Lenin ja muun muassa Stalin meille tunnustivat, jonka jälkeen nopeasti toistakymmentä ulkovaltojen itsenäisyystunnustusta saatiin maahamme.
Toisaalta Suomessa oli veljessodan mustat pilvet ilmassa, joka laukesikin tuottaen Saksassa koulutetut jääkärit 5] valkoisten perusrungoksi sisällissotaamme. Veljien sodassa kysymys oli pääpainoltaan taloudellisten ja toimeentulon punnuksien tasoittamisesta.
Eräät äärivasemmistolaiset elättelivät toiveita suuresta Leninin maasta – joka olisi toiveina luonut tasa-arvoa ja hyvinvointia myös tovereille. Koskaan suuri kansa ei ollut punaisinakaan halunnut juuri Leninin allekirjoittamaa itsenäisyystunnustusta romuttaa.
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/04/talvisota-t… –
.
Ilmoita asiaton viesti
[3
”Trump tahtoo tuhat uutta ydinkärkeä – tuoko USA:n uusi ydinaseoppi euro-ohjukset takaisin?” -Iltalehti otsikko
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180130220070621… –
…
” … NPR toteaa, että kylmän sodan aikaiset strategiset ydinräjähteet ovat tuhovoimaltaan liian suuria. Trump haluaa käyttökelpoisempia räjähteitä. Ne olisivat Hiroshiman ja Nagasakin pommien luokkaa sekä pienempiä. (EPA)
Presidentti Donald J. Trumpin julkiset esiintymiset viestivät mielikuvaa, että jonkinlainen sivilisaatioiden sota olisi jo käynnissä ja se voi eskaloitua suursodaksi. Seuraavan suursodan todennäköisyyteen liittyviä tietovuotoja Valkoisen talon isännän tokaisuista eri yhteyksissä on tullut useita.
Hänen ydinaseoppinsa salainen luonnos vahvistaa nyt, että huhuissa on myös perää. Valmistautuakseen mahdolliseen suursotaan Trump vahvistaa voimalla Yhdysvaltain ydinaseistusta niin, että ne riittävät Yhdysvaltain ja sen liittolaisten suojaamiseen kaikkia ajateltavissa olevia vihollisia vastaan.
Trump näyttää päättäneen kaiken hömppäuutisoinnin taustalla, että maailman johtavana läntisen sivilisaation valtiona Yhdysvaltain on väistämätöntä pitää asemansa myös sotilaallisesti maailman johtavana valtiona. Ydinaseistus uusitaan kauttaaltaan, ja tuhat uutta ydinkäkeä valmistetaan. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Ketähän vastaan Putin varustautuu, Kiinaako?
Pääkirjoitus: Venäjän johtoeliitti hurmioitui Putinin aseuhosta
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000005592690.html
Ilmoita asiaton viesti
Uusii vanhentuneita ja epävarmoja tasapainoaseita – lähinnä US/Natoa kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Epävarmoja vieläkin, Putin taitaa ammuskella ydinkärkiä omalle maaperälleen.
https://edition.cnn.com/2018/03/01/europe/putin-ru…
Ilmoita asiaton viesti
Mieluummin niin, kuin miten amerikkalaiset Tyynellä valtamerellä – hyvin haavoittuvilla atolleilla, lähellä täysin vierasta asutusta.
Ilmoita asiaton viesti
[5
…
SJE – Suomalaisuuden juurien etsijät – Fb-group:
~ https://www.facebook.com/groups/5749603299/ –
…
Ilmoita asiaton viesti
Aikuisten ihmisten maidonjuonti ja ns. sotilaallisen liittoutumattomuuden kannatus ovat asioita, jotka Suomessa on suurille ikäluokille onnistuttu tehokkaasti aivopesun avulla iskostamaan. Itse en ole idän ja lännen vedenjakajalla, vaan länsimaalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä täällä ei muutamaan aikaan ole tarvinnut sotia siksi, että USA on eri puolilla maailmaa sotinut puolestamme kaikenlaisia demokratian vihollisia ja muita roistohallintoja vastaan. Itäpuolellamme sijaitsevalla roistohallinnolla ei ole ollut kanttia ryhtyä peliliikkeisiin meidän suhteemme.
Ilmoita asiaton viesti
Nythän olemme US’ n rinnalla sodan osapuoli Afganistanissa.
Ilmoita asiaton viesti
”vuoden 2002 tammikuussa maahan saapuivat YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä monikansalliset ISAF-joukot (International Security Assistance Force), joiden tavoitteena on Afganistanin hallintoviranomaisten toiminnan tukeminen ja turvallisuuden ylläpitäminen, jotta jälleenrakentamisen olisi mahdollista.”
Luit oikein YK:n…
Ilmoita asiaton viesti
USAF aloitti jo 2001 Afganistanin raskaat ilmapommitukset – muun muassa strategisilla B-52 pommikoneilla —
…
Mutta – me tosiaan olemme jo osa tuota sotaa:
” … Lauantai-iltana kokonaisuudessaan lähetettävässä haastattelussa Hägglund arvioi, että Suomi on aseellisen selkkauksen osapuoli Afganistanissa … ”
~ https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/68229-hagglund-ku… –
…
” … Afganistanin kokemuksensa kirjaksi laittanut Tuomas Muraja pitää Suomea sodan osapuolena.
Suomen roolista Afganista on kiistelty ainakin siitä lähtien, kun rauhanturvaajamme liittyivät osaksi Naton johtamaa ISAF-operaatiota. Esimerkiksi tutkija Charly Salonius-Pasternak aiheutti taannoin kohua toteamalla Suomen olevan sodassa. … ”
~ https://yle.fi/ylex/uutiset/ex-rauhanturvaaja_suom… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Sotilaallinen liittoutumattomuus on pelastuksemme, vain täysin ”hullu” tuo toisen ydinasesuurvallan tuon vieressämme olevan ydinasesuurvallan viereen – jäämme taistelu- ja hyökkäysalustaksi sekä taistelukentäksi mahdollisessa suurvaltakriisissä – Syy: Kuolan niemimaa, tästä tarkka seloste jo toisaalla US Puheenvuorossa – lisään myöhemmin topicin kuvakokoelmaan kuva 3′ n …
Ilmoita asiaton viesti
Suurvalta Venäjän presidentti Putin ilmoitti pari päivää sitten, että Venäjä on kehittänyt sellaisen ydinaseen, joka ulottuu kaikkialla maailmaan ja mitä mikään ohjuspuolustusjärjestelmä ei pysty torjumaan.
Nato pitää nyt lopettaa tarpeettomana ja toivoa, että Venäjä ei käytä tuota asettaan.
Eikä Venäjä sitten käytäkään tuota asetta jos Venäjää vain kuunneltaisiin.
Ongelmaksi jäi ainakin minulle mitä pitäisi kuunnella?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä on niin riippuvainen Kiinankaupasta että se ydinase on kohta Kiinallakin kun Xi tekee tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä.
Ilmoita asiaton viesti
Putin kertoi, että kun on riittävän suuri ydinase, kuunnellaan. Jos Suomella olisi vaikka pienikin ydinpommi (joka lentäisi vain Pietariin) meitäkin ehkä kuunneltaisiin.
TP Niinistö voisi ilmoittaa tästä uudenvuoden puheessaan ja toistaa selkeästi, että olisi tarpeen myös KUUNNELLA mitä sanomme.
Onko maailma todella mennyt näin hulluksi. USA:ssa opettajatkin pitää aseistaa!
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla niinkin että kun on riittävän suuri naapuri niin Putinkin kuuntelee, se Putinin mahtailu kun on noteerattu Kiinan ja Intian medioissa vaikka taisikin olla suunnattu venäläisille presidentinvaaleihin.
Putin boasts of new nuke weapons
http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2018-03/02/conte…
Putin boasts of new nuclear weapons “that can’t be intercepted”
http://www.thehindu.com/news/international/putin-b…
Ilmoita asiaton viesti
”Kiina + Venäjä > US + EU”, joskin EU on irtautumassa tuosta yhtälöstä …
…
” … Läheneekö Kiina Venäjää ja avaa USA’ n rinnalle toisen mahtitekijän?
Näin on arvattavissa. Jokainen voi pohdiskella mielissään mitä tämä merkitsee meille suomalaisille ja Suomelle. Ensinnäkin se merkitsee sitä, että meillä pitää olla vahvatahtoinen presidentti, joka on kriisisietoinen [12 ja kestää hetkellisesti raskaita ja epäselviä tilanteita – toivottavasti pyydettynä neuvottelijana ja sovittelijana [13.
Toisekseen meidän on irtauduttava kuristavasta Nato/US -holhouksesta; sillä suomalaiset eivät halua olla Naton taistelualusta, hyökkäyspolku eikä myöskään asevarikko, joka luo uhkaa rajanaapureidemme suuntaan. Emme halua olla vastakkain asettelijoita [14.
Kolmanneksi voimme arvailla mitä merkitsee, kun maailman suurin talous Kiina ja maailman suurin raaka-aineaitta Venäjä löytävät yhteisen sävelen – esteeksi maailmamme vähemmistölle – US-johteiselle lännenmiehen hegemonialle, jotka edustavat Maapallon ihmispopulaatiosta noin 20 prosenttia.
—
Muistamme Kiinan uusille hallintovuosille valitun presidentti Xi Jinping´ in viestin maailmalle: ”Kiinan yhteiskuntajärjestelmä on nyt vientituote”! … Mitä tämä kaikkiaan tulee merkitsemään, ei juuri kukaan lännessä tiedä.
Tietävimmätkään kiina-asiantuntijat eivät voi kuin arvailla nykyisestä menosta, jossa kiinalaiset liikehenkilöt ovat liki kaikissa Maapallon valtioissa virittelemässä kauppaa ja keskinäisyyttä – yhteistoimintavaihtona – puuttumatta minkään valtion sisäisiin asioihin. … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2018/02/usa-alentaa… –
…
torstaina, elokuuta 28, 2014
Olemmeko ensi viikosta uhka ja viholliskandidaatti?
” … Tosiasia on se, että Nato muuttuvassa (julkitulleet ulostulot tulevan 2014 huippukokouksen muutosprosesseista) tilassaan on Venäjän – ehkä Kiinankin [?] viholliskandidaatti ja ilmiselvä uhka. Joka tapauksessa Nato on kahtia jakaja ja maantiedepolarisaation toinen napa. Toteutuuko mahdollisesti talous- ja sotilaskaava ’Kiina + Venäjä > USA + EU’ –jää nähtäväksi 2]. Tämän myötä meidän kannattaa pohtia vakavasti alla olevaa kirjoituspätkää — [julkistettu sosiaalisessa mediassa 280802104][Ilkka Luoma] …
…
2] ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/eu-joustavoi… –
… tosiasia on se, että Nato ei missään olosuhteissa voita Venäjää –
[ tässä hiukan laajemmalla ja pidemmälle menevällä perspektiivillä sellaista, joka voi kuitenkin olla mahdollista ]
eikä Venäjä USA:ta ja USA:n johtamaa Natoa, sillä molemmilla on riittävä arsenaali ydinaseita tuhoamaan molemmat – tämä on se toinen ydinkohta, minkä suomalaiset suurena enemmistönä ymmärtävät, kun vastustavat Natoa. … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/08/olemmeko-en… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Kiina on niin riippuvainen Venäjän raaka-aineista, että symbioosi jopa ohi Siperian jaon, jää varjoon 😉
Ilmoita asiaton viesti
Eipä Kiina enää jossain vaiheessa lainannut Venäjälle edes toimituksia vastaan, saahan niitä raaka-aineita muualtakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiina tarvitsee Siperiasta:
-raakapuuta
-maakaasua
-puhdasta makeaa vettä
Aloitetaan vaikka näillä, ovat erityisen tärkeitä. Kiinan suuri rahavirta on jo käynnissä Venäjän suuntaan – monin eri tavoin. Sinällään on taloudellisesti ottaen mukava kun lainoitukselle on reaalivakuudet 😉 … US liittovaltion jvk-papereilla ei ole – eikä niitä enää juurikaan osteta.
Ilmoita asiaton viesti
Nato piti lopettaa sen jälkeen, kun Varsovan liitto päättyi – muistamme kuitenkin Naton perustetun ensin ja vasta sen jälkeen Varsovan liitto näki päivänvalon.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Nato!
Vaikka emme ole vielä virallisesti liittyneet Natoon, niin Ilkan ja muidenkin Venäjän ystävien lukemattomien todistusten mukaan me olemme tehneet paljon ja pitäviä sopimuksia Naton avusta Venäjä hyökkäyksen varalta.
On kaikenmaailman isäntämaa- ja kauttakulkusopimusta, jenkit voivat tulla Suomeen ihan milloin vain harjoittelemaan ja jossakin vaiheessa he voivat tulla ja hyökätä Venäjälle. Se on hyvä juttu. Putinin olisi edullista palauttaa ryöstösaalis Karjala takaisin Suomelle hyvän sään aikana! Ja muutenkin voisi olla hyvä ajatella ystävyyttä enemmän kuin sotaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten tulivat itse itsensä pyytäen Kuopion Rissalaan uhoamaan F-15C hyökkäyskoneilla – lentäen liki äänennopeudella kohti itää ja tehden ärjyvän käännön juuri ennen Venäjän rajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä. Kukas runoilija runoili että:
”Niin kauan oomme orjina
kuin meil on orjan luonto.”
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Leo, olemme tosiaan markkinatalouden kasvuhokeman uhreja ja orjia – ”pitää saada lisää, enemmän ja nopeammin” … valitettavasti.
Otan omalta kohdaltani esimerkin:
Entinen, täysin toimiva tehosekoitin 450W piti vaihtaa tehokkaampaan ja suurempaan – 1200W – todellisuudessa olisimme voineet tehdä smoothiet entiselläkin, mutta kun …
Ilmoita asiaton viesti
Joka toinen tukee syvenevää yhteistyötä Naton ja USA:n kanssa
Tietoykkösen tekemän haastattelututkimuksen vastaajista 46 prosenttia ilmoitti kannattavansa syvenevää sotilaallista yhteistyötä lännen kanssa. 28 prosenttia oli syvenevää yhteistyötä vastaan. 26 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heillä ei ole kantaa asiaan.
Tutkimuksessa käytettiin kysymystä, jossa todettiin, että ”Suomi tekee syvenevää sotilaallista yhteistyötä lännen eli käytännössä Yhdysvaltain ja Naton kanssa luodakseen yhdessä sotilaallisen pelotteen Venäjän mahdollista uhkaa vastaan”. Vastaajilta kysyttiin, onko tämä politiikka heidän mielestään oikeansuuntaista.
https://www.verkkouutiset.fi/us-joka-toinen-tukee-…
Eli enemmistö kannattaa yhteistyötä NATO:n ja USA:n kanssa ja Venäjän uhkaa vastaan. Ja kansakuntamme pitää Venäjää uhkana.
Ja kuitenkaan NATO:a ei kannateta. Onko tämä ”kansakuntamme” tosiaan niin tyhmää, että yhteistyö on ok, mutta turvatakuita ei haluta?
Ilmoita asiaton viesti
Katsotko Jori topicin kuva 1′ n? Ja nyt luetko uudelleen tuon Nato kantamme …
Ilmoita asiaton viesti
Saisiko siihen kuvaan linkin, kannatus taisi olla viimeisimmässä gallupissa 22 %.
Ilmoita asiaton viesti
Jos luet topicin – huomaat sieltä Iltalehteen johtavan linkin – jonka alta löytyy graafi tuosta 17 prosentista …
Ilmoita asiaton viesti
Luoma, miksi sinä käytät sanaa ”topic” vaikka se tarkoittaa ”tekstin tai keskustelun aihetta”, ei itse tekstiä?
Ilmoita asiaton viesti
Ok, ymmärrän. Olen tottunut sanomaan avausta ”topiciksi”.
Ilmoita asiaton viesti
Etkö sinä ymmärrä lukemaasi? Enemmistö kannattaa sotilaallista yhteistyötä USA:n ja NATO:n kanssa, mutta ei sitten NATO:n turvatakuita. Eikö tässä nyt ole aikamoinen ristiriita?
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Kansa osaa laittaa rajan oman turvallisuuden eteen. Voidaan leikkiä lännenmiehen hiekkalaatikolla tiettyyn rajaan, mutta ei milliäkään yli – ns. turvatakuut veisivät meidät taistelukentäksi, hyökkäysalustaksi ja -väyläksi, kun olisimme Naton jäsen – nyt ei, tosin Nato – Isäntämaa pöytäkirja hankaloittaa asemaamme – se on onneksemme helposti purettavissa ja ennustan näin käyvän, kun sopiva eduskunta valiintuu.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on menossa länteen kumarrus – kyselemättä ja kyseenalaistamatta mitään …!
Ilmoita asiaton viesti
Ilkkahan ei ole juuri muuta tehnytkään viime vuodet kuin todistellut miten paljon kaikenlaisia sitovia sopimuksia on Suomen herrat tehneet natolaisten kanssa. Natolaiset voivat tulla pyssyinen tänne yöllä tai päivällä. Ilkan mukaan meillä on paremmat turvatakuut kuin Baltian mailla.
Joten ollos huoleton
Nato valmis on!
Ilmoita asiaton viesti
¤¤¤
Kuva 3.:
Kun klikkaa kuvan suuremmaksi – huomaa vaalean rusehtavan alueen noin keskellä Lappiamme – se on alue, josta Venäjän pohjoisen puolustusdoktriini odottaa lähinnä US/Naton hyökkäystä, jos on aluillaan suurvaltojen hallitsematon kriisi ja alkava suursota.
Hyökkäysnuolen suunta on helppo määrittää – itään – sillä Venäjä ei hyödy mitään Suomen katkaisevasta hyökkäyksestä eikä Ruotsissa ole mitään sellaista, mitä Venäjä tarvitsee – sen sijaan:
Nato/US näkee, suunnittelee ja tietää Kuolan niemimaan merkityksen suursodalle, sillä se on Venäjän tasapainottavan ydinaseistuksen uskottavuustekijä numero 1 tai 2 -siellä ovat Borei-strategiset ydinsukellusveneet Bulava-monikärkiydinaseineen …
… noiden s-veneiden tukikohdat tulee US/Naton pystyä tuhoamaan, ja se pitää tehdä heti, kun suursodan mahdollisuus on liipaisimella – nuo Kuolan niemimaalla sijaitsevat Borei-tukikohdat ovat vahvoissa kalliosuojissa, joiden tuhoaminen ei enää onnistu tavanomaisin pommein, vaan niihin tarvitaan taktisia ydinaseita, joita US kehittää nyt suurella rahoituksella ja haluaa lisätä niiden määrää tuhannella … Samalla arvellaan, että US on alentanut ydinaseidensa käyttökynnystä!
.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Putin retostelee uusilla ”maapallon kiertävillä” ydinkärjillään, joita ammuskelee pitkin ja poikin Venäjää.
Venäjän uudet ydinohjukset syöksyivät maahan – USA seurasi salassa
https://www.verkkouutiset.fi/usa-seurasi-salassa-k…
Ilmoita asiaton viesti
Olethan huomioinut, että Verkkouutiset on vain puoluetukea nauttiva mielipidelehti, joka toistaa nöyränä Kokoomuksen sanelemia linjauksia ja tunnetusti Kokoomus on ainoa puolue, joka veisi Suomen Natoon – jopa joidenkin kovimpien natottajien osalta ohi kansanäänestyksen.
Ilmoita asiaton viesti
Huomasitko että siinä on linkki.
https://edition.cnn.com/2018/03/01/europe/putin-ru…
Eihän se ensimmäinen kerta olisi.
VLAD’S NO USE! Vladimir Putin humiliated again as hilarious footage of Russian missile test shows ‘deadly’ rocket crash back to earth and DESTROY launch pad
https://www.thesun.co.uk/news/2358787/vladimir-put…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä. Yleisesti ottaen on oltava tarkka miten muun muassa Verkkouutiset lainaa lähteitä ja värittää niitä – on tosin tunnustettava, että Verkkouutisilla on myös erinomaisen huomioivia uutisvälitteitä – omin kommentein! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Lisää Seijan kommentin (linkki – Verkkouutiset) mukaisia West trolling manipulaatiota – Iltalehdestä:
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803052200789766_ul.shtml –
Kommentoin sitä heti tuoreeltaan viime yönä:
Erittäin tyypillinen West trolling manipulaatio, joka lähtee siitä, että lännenmies tietää ja tuntee paremmin venäläisten asiat kuin venäläiset itse. Kirjoitus manipuloi esimerkiksi ydinaseiden alentuneen käyttökynnyksen USA’ sta Venäjälle, samoin muna-kana -ilmiö käännetään sekin USA’ sta Venäjälle, mikä siis aloitti/aloittaa varustelukierteen.
Muistamme kun US pr. Ronald Reagan aloitti puheillaan Tähtien sodasta muinoisen Neuvostoliiton romahduttamisen, nyt halutaan pilkkoa Venäjä, maailman suurin raaka-aineaitta. Tosin nyt tilanne on aivan erilainen – Kiinan asemoituminen on lähempänä Venäjää kuin Yhdysvaltoja
…
Ilmoita asiaton viesti
”Kiinan asemoituminen on lähempänä Venäjää kuin Yhdysvaltoja”
Niinhän se on, mutta ainakin toistaiseksi Kiina vasta vuokraa Venäjältä maata;)
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Meneillään on paljon muutakin, mutta eivät ne projekteina tänne mediaan nouse – ensinnäkin NDA-sopimuksien myötä.
Kiintoisaa on se, että yllättäen suomalaiset kiinakonsultit ovat kysyttyä osaamista niin Venäjältä kuin Kiinasta, kun ratkotaan heidän keskinäistä kauppaa ja toimia!
Olen iloinen, että kahden maailman suurimman välissä on piskuisia suomalaisia – luottovälittäjinä! 😉
…
Ilmoita asiaton viesti
Kun kaksi ”elinikäistä” diktaattoria huseeraa, on demokraattisissa maissa pysyttävä valppaana. Vahva Nato voi edistää vapauden ja demokratian leviämistä myös Kiinassa ja Venäjällä.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän ja Kiinan suhde on varsin kompleksinen, mutta siinähän pieni Venäjä on pandan kainalossa.
http://carnegieendowment.org/2018/02/28/cooperatio…
Ilmoita asiaton viesti
Vahva Nato olisi vain US’ n valtapyrkimyksien käsikassara – oletko huomannut, että Naton sotilasjohtaja on aina amerikkalainen kenraali?
…
Oletko huomannut amerikkalaisten tiukan pyrkyryyden pitää maailmanpoliisiroolia itsellään?
Oletko huomannut miten paljon US sotii – liki kaikkialla maailmassa, ja ellei sodi, niin pyrkii pitämään valtahegemoniaa?
Oletko huomannut, että on meneillään lännenmiehen ja Maapallon ylivoimaisen enemmistön välinen valtataistelu – Pelkästään kiinalaisia on enemmän kuin ”lännenmiehiä” – elämmehän jo kiinalaisten vuosisataa. Oletko huomannut tämän?
…
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalaisilta ei ole kukaan kysynyt, mitä he ajattelevat, paitsi Taiwanissa ja Hongkongissa tietysti. Kiinan kommunistihallinto on tyhjän päällä ja vastarinta käy yhä vaikeammaksi tukahduttaa. ”Lännenmies” on viisas tukiessaan Kiinassa näitä kommunistien haastajia, joita kuitenkin joka puolella on.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Kiinassa on 250 000 toisinajattelijaa – tarkoittaa se meillä noin 1000 joukkoa.
…
Tämä rauhoittaa kiinalaisia kummasti:
Keskimääräinen käytettävissä oleva kuukausitulo kaupungeissa per henkilö, CNY – vuodesta 2007 – vuosittain vuoden 2017 loppuun:
1 149
1 315
1 431
1 592
1 817
2 011
2 206
2 404
2 600
2 801
3 033 – viimeisin arvo 12/2017
Ilmoita asiaton viesti
”Vahva Nato voi edistää vapauden ja demokratian leviämistä myös Kiinassa ja Venäjällä.”
Naurun kerrotaan pdientävän ikää. Kiitos jälleen NATOttajille näistä lisävuosista. Minusta tulle varsinainen Metusalem.
Oikeasti länsimaat vienevät demokratiaa ja vapautta muihin maihin koska niiden eliiteillä ei ole kotona sille itse käyttöä. Joutaa siis vientitavaraksi kun ei näytä toimivan kotana eikä vieraissa.
Ilmoita asiaton viesti
Trump oivalsi vaalikampanjassaan, hyvin lyhyen hetken: ”Emme vie sellaista yhteiskuntamallia muille, kun sitä eivät edes halua” (osapuilleen näin) – mutta tuo loistava idea sammui heti, kun vaalin tulos oli vahvistettu – eikä sen jälkeen tästä Trump’ in älykkäimmästä ulostulosta olla kuultu … 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Olipas ylevää suitsutusta demokratialle, jolla sentään on aika kunnialliset juuretkin. Mikäs malli se on Myyryläisten (ja muiden myyrien) ihanneyhteiskunta? Älä nyt silti putoa naurultasi tuolilta, ettet loukkaa itseäsi!
Ilmoita asiaton viesti
Asiakritiikki on poikaa, mutta riekkuminen on netiketin vastaista …
Demokratian kriisi:
|6 Demokratian kriisi I ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/10/demokratian-… –
|6 Demokratian kriisi II ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/01/demokratia-j… –
…
Ilmoita asiaton viesti
Kallio lienee tietoinen, että on olemassa demokratiaa ja ”demokratiaa”. Hän lienee myös tietoinen sen juurista muinaisessa Ateenassa jossa se oli vapaasyntyisten vapaiden miesten, siis ei orjien, edes vapautettujen, naisten t.m.s. tuolloisessa yhteiskunnassa vajaavaltaisten asia. Lisäksi tarkkaavainen Kreikan historiaan tutustuja huomaa, että tuo demokratian kehtona tunnettu valtio oli äärimmäisen julma ja ahne imperialismi johon se myös kaatui.
Jostakin kumman syystä meillä pidetään kuitenkin toista historian yhtä demokraattista tasavaltaa, Novgorodia, jotenkin sopimattomana esimerkkinä. Sehän oli porvareiden demokraattinen tasavalta jossa sielläkin vapaat miehet päättivät valtion asioista yleisellä kokouksella. Sen historian päätti petos kun he eivät noudattaneen Ivan IV:n kanssa tekemäänsä rauhansopimusta.
Mitä taas tulee minun ihanneyhteiskuntaani, joka ei ole tämän keskustelun aiheena, niin en ole sellaisia mieleeni rakennellut, siis murrosiän ihanteellisuuden jälkeen. Sen sijaan toki ajattelen yhteiskunnallisina tavoitteina m.m. demokratian todellistamista ja laajentamista koskemaan aidosti kaikkia yhteiskunnan osa-alueita. Myös ja erityisesti taloutta jossa meidän ”demokratiassamme” valta on peitetty liikesalaisuuksien piiriin.
Omana osanaan haluaisin myös saattaa tuotantosuhteet sellaiselle mallille, että päätösvalta tuotantovälineistä on mahdollisimman lähellä niiden käyttäjiä, sekä työntekijäitä että asiakkaita.
Avainsanoja ovat siis m.m. demokratia, sosialismi, kommunalismi, sekulaari humanismi, filosofinen materialismi, henkilökohtainen arvoliberalismi, yhteisvastuullisuus, pasifismi j.n.e. iskulauseella ”kaikkien hyvien asioiden puolesta kaikkia pahoja asioita vastaan”. Ja jos tästä kierretään Luoman otsikkoasiaan niin olen Rauhan puolesta ja siten NATOa vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin esitetty, olen paljolti samaa mieltä. Mutta mutta, sinä ja Luoma ylistätte Putinin Venäjää joka on oligarkkien hallitsema riistokapitalistinen roistovaltio. Mikäs tässä on juju?
Ilmoita asiaton viesti
Toimeentulo kaikkien rajanaapurien kanssa – mahdollisimman suurella kaupallisella ja kulttuurillisella keskinäisvaihdolla – aktiivinen kauppamies ei ehdi sotia 😉
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko Mirala viimeiselläkin kertoa missä hän ylistystä näkee?
Tietenkin sen jälkeen kun on erottanut perusteettoman demonisoinnin omassakin mielessään erilleen. Tosin sen jälkeen saattaisi kuvitelmista kadota myös ylistykset.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä on oligarkkien hallitsema riistokapitalistinen roistovaltio.
Onko tämä väite mielestäsi totta vai ei?
Miksi sitä pitää ylistää jos kannattaa demokratiaa ja sosialismia?
Ilmoita asiaton viesti
Toistan Miralalle edellisen kommenttini (210.) kysymyksen: missä hän on nähnyt sitä ylistystä?
Toisaalta on totta, että Venäjä on nykyisin kapitalistinen valtio ja yhteiskunta. Se perustuu riistolle siinä mielessä ihan siinä missä mikä muu kapitalistinen yhteiskunta, Suomi m.l..
”Roistovaltioisuus” on taas epäselvä poliittinen tarkoituksenmukaisuuskysymys. Mitähän hakemassa ja millaisella määritelmällä Mirala tässä ja tällä kertaa on liikkeellä?
Ilmoita asiaton viesti
Sinä Jorma olet niin nuori että et muista vanhoja asioita.
Millä nimellä sinä kutsuisit henkilöä, joka ryöstäisi Sinun kotisi ja autosi ja tappaisi sukulaisiasi? Sanoisitko vain että ohoh, annetaanpa anteeksi, ei kerrota poliisille?
Loukkaako nimitys roistovaltio jotenkin roistovaltiota?
Jos sinä ja Ilkka ette työksenne yötä päivää ylistäisi aiheettomasti Putinia ja Venäjää, ei minulla olisi kertaakaan ollut aihetta kommentoida kirjoituksianne.
Ilmoita asiaton viesti
Kolmannen kerran: missä sitä ylistystä on?
P.s. Miralalta menee jo itse itselleen lietsomassa adrenaliinipöllyssä yöt ja päivät sekaisin. En muistaakseni ole kirjoittanut tänne Puheenvuoroon, enkä muuallekaan someen, öisin yhtään mitään koskaan. Hän lienee kuin muinoin Markus-sedälle kirjoitellut Pikku-Maija joka hiihti kouluun kesät talvet.
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt saivartele!
Sovitaanko niin, että joka kerta kun sinä valehtelet tai muuten aiheettomasti kehua repostelet Putin touhuja tai haukuskelet isänmaatamme, minä vastaan sinulle että HEP?
Ilmoita asiaton viesti
Mitäpä jos Mirala nyt ihan, siis ilman uusia saivartelusyytöksiä, ensin kertoisi missä olen aiemmin ylistänyt Venäjää (tai V.Putinia) kun kerran katsoo aiheelliseksi siitä syyttää, jookosta? Käydään yhdet syytökset kerrallaan, ensin ylistykset, sitten saivartelut ja valehtelut. Mirala voi heputella sitten sen jälkeen mielensä mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei uhkaa niin miksi aiheuttaa huolia monelle naapurilleen?
Nato on ainoa turvamme jos, mutta se turva puuttu – pannaanko päätä pensaaseen?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä vastaan Nato olisi meille turva? Arvaan, vastaat Venäjää – no seuraava kysymys: Miten Venäjä on meitä uhkaillut? Kerrotko lukijoille?
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku ei tiedä miten Venäjä on meille uhka, niin voitte vaikka soittaa minulle!
Ilmoita asiaton viesti
Ovatko uhkailleet Sinua henkilökohtaisesti – mene ihmeellä poliisin puheille!
Ilmoita asiaton viesti
Pietarin trollit ovat uhkailleet. Suomen poliisin valtuudet eivät riitä sinne asti.
Vastasin uhkailijoille että olen jo niin vanha ja kaikin tavoin raihnainen että ei tarvii paljoa tönäistä kun meikläisestä tulee – sankarivainaja. Se oli upea lähtö.
Ilmoita asiaton viesti
Miten ovat uhkailleet? Kerron, niin tutkitaan asia!
Ilmoita asiaton viesti
hm, johdatko joitain uhkailevia ryhmiä Suomessa? 🙁
Etkö saa kuria aikaan?
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä että Nato ja kansakuntamme vahva Naton kielteisyys nostaa väkevän kalabaliikin – vaikka esimerkiksi Väyrynen ja hänen oppinsa kuin demareiden nousu ykkösiksi olisivat meille suomalaisille huomattavasti tärkeämpi ja koskettavampi aihe –
… nuo esimerkit eivät saa liikkeelle kommentointia, mutta kun otetaan esille kansalaistemme ylivertainen nato-kielteisyys, heräävät natottajat sankoin joukoin rynnimään ja puhkumaan – vaikka vain 17 prosenttia, jopa vähemmän kuin Kokoomuksen kannattajia, on Natoon liittymisen kannalla – kts. Kuva 1.
Missä luuraavat nuo ylivoimaisen enemmistön edustajat, vai ovat toteamassa natottajille: ”Puhukaa te, me pidämme kuitenkin aina hevosta”?!
Ilmoita asiaton viesti
”Missä luuraavat nuo ylivoimaisen enemmistön edustajat, vai ovat toteamassa natottajille: ”Puhukaa te, me pidämme kuitenkin aina hevosta”?!”
Eikö täällä ole nyt niitä harvoja, mutta sinähän siitä jatkuvasti kirjoitat ja vedät joka kerran mukaan viime maailmansodankin:)
Ilmoita asiaton viesti
Näin teen, koska sillä on suora kiinneyhtymä – johtuen kahden ydinasesuurvallan rinnakkaisesta kehityksestä ja kehittymisestä – käytännössä vuodesta 1943 … ensin liittolaisena, sitten eroaminen, sitten kylmä sota jne — Varsovan liittoineen ja Natoineen.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeasti kaipaamme kansakuntana ulkopolitiikan Johtajaa perustelemaan ja tekemään vaikeat päätökset puolestamme. Se kun on monimielisille kansanjoukoille oikeastikin turhan hankalaa varsinkin viimeaikaisten reaalisiperioiden uudelleenlämmiteltyjen geopolitiikkaoppituntien valossa. Haluamme siis uskoa, että presidentti Niinistö osaa perustella Nato-jäsenyytemme kansan syviä rivejä diplomaattisemmin eli ’loukkaamatta’ vainoharhaleikeissään joskus lähes pateettisen uskottavalta kuulostavaa Kremliä.
Maailman sivistyneimpien, oikeudentuntoisimpien, kauneimpien, vakaimpien, turvallisimpien, vauraimpien, halutuimpien ja tavoitelluimpien partneripotentiaalien joukkoon vuosikymmeniä kuuluneen Suomi-neidon on jo aika kohtuullistaa ianikuista varovaisuuttaan/vaatimattomuuttaan ja myöntää se tosiasia, että vaikka ottajia olisi yli omien tarpeiden, ei kaikkia voi aina miellyttää loppuun asti teeskentelemällä tasapuolisen viileää kaikille. Otamme sellaisen, jonka arvot ja olemus ovat meille sopivia ja sanomme kohteliaan ein niille, joiden arvot eivät täytä keskeisimpiä kriteerejämme ja joiden toimintatavat ovat jatkuvasti sivistyneen maailman pelotteluun ja uhkailuun perustuvia – ks. http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25179…
Ilmoita asiaton viesti
Juuri sellaista ulkopolitiikan johtajaa, joka osaa sanoa, että nyt lopetetaan ikuinen ”natottaminen” – emme puhu siitä, koska emme sitä tarvitse. Keskitymme hoitamaan ulkosuhteita diplomatialla, puolueettomuudella – kaikkiin ilmansuuntiin – irtaudumme Nato – Isäntämaa pöytäkirjasta — aivan ensimmäiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatatko siis käytännössä enemmän tai vähemmän liittoutumista itävaihtoehdon vielä auki olevan option mukaan, mitä sitäkin eon ehdotettu ’melko’ vakavahenkisesti, ks. vaikka 😉 http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198745-l…
Ilmoita asiaton viesti
En. Liittoudumme itsemme kanssa olemaan sotilaspoliittisesti puolueeton – ja katselemme samalla tavalla kaikkiin ilmansuuntiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma, huomaan, että pidät TP Niinistön ulkopoliittista linjaa vääränä ja Suomelle vahingollisena.
Lähes 70% suomalaisista pitää TP Niinistön linjaa oikeana. Siis Natoon liitytään silloin kun on tarve.
Huomaatko, että Niinistö luottaa Natoon? Jos ei yhtään luottaisi, hän tuskin puhuisi ”Nato-optiosta”? Tietenkin voidaan väittää, että hukkuva tarttuu oljenkorteen, mutta ehkä tässä on kysymys enemmästä kuin oljenkorresta?
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö olisi vienyt jo Suomen Natoon, ellei kansa olisi sitä estänyt – presidentin on pakko noudattaa häntä äänestäneiden kantoja —
” … Tehdyssä kansalaismielipidemittauksessa [1 saimme yllättävän, mutta erittäin loogisen vastauksen kysymykseen – Onko presidentin Nato-kannalla suurta merkitystä itse kansakunnalle so. kansalaisille. Vastaus oli: Vain ~25 prosenttia piti presidentin Nato-kantaa tärkeänä.
…
[1 ~ https://demokraatti.fi/mtn-kysely-kansalaiset-odot… – … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2018/01/kansa-paatt… –
…
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250054-… – 191 lukijakommenttia
Ilmoita asiaton viesti
Silti 70 % kannattaa Niinistön linjaa! Jotakin tässä mättää pahasti ”Vain ~25 prosenttia piti presidentin Nato-kantaa tärkeänä”. Kyllä kansa on pahasti väärässä kun ei tiedä, että presidentin pääasiallinen vastuualue on ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja Nato kuuluu tähän aiheeseen oleellisesti.
Tuo ei tosin ole mikään uutinen, että kansa on ulkopolitiikan suhteen varsin tyhmää. Sen totesi jo Paasikivi (kok) aikoinaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten huomaat – mittaukset voivat lopulta näyttää mitä tahansa … vastaus on: Kansa luottaa Niinistön lupaukseen pitää Natosta päättäjiä sitova kansanäänestys, jos aihe tulee ajankohtaiseksi tehtäessä päätöstä liittyäkö vai ei. Tässä on se ydinkulma asialle.
Ilmoita asiaton viesti
Tai voisihan Suomineito tietysti vaihtoehtoisesti yrittää vaikkapa hakea jonkun ex-pressan arvovallalla kv. solidaarisuusyhteisön tukemaa lähestymiskieltoa uhkailevaksi ja aggressiiviseksi aika ajoin heittäytyvää itänaapuriamme vastaan 😉 http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249339-s…
Ilmoita asiaton viesti
Eräät asiantuntijat sanovat vain liittoutumisen Venäjän kanssa takaavan täyden rauhan ja turvallisuuden.
Ilmoita asiaton viesti
[4
~ https://www.tiede.fi/keskustelu/72540/hakeeko-usa-… –
Otsikolla:
Hakeeko USA hyökkäyssyytä Pohjois-Koreaan?
1012 lukijakommenttia – osa helmiä, osa roskaa – samalla esimerkki miten nimimerkkipalsta keskustelee 😉
Ilmoita asiaton viesti
[8
keskiviikkona, helmikuuta 21, 2018
Suomi – YK-rauhanturvaamisen suurvalta?*
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2018/02/suomi-yk-ra… –
”Saksassa puitiin turvallisuutta ja turvattomuutta (Munchen). Estradille kohosivat – kuinka ollakaan – Ukraina, varsinkin kun lännenmiehen media sai valita lukijoilleen uutisoitavat kohdat.
Minskin sopimuksen kadonnutta avainta – kielikysymystä ei kukaan ottanut esille. Arvostaen jatkoaikapresidenttimme – Sauli Niinistön ulostuloa – voimme olla ylihuomenna YK-rauhanoperaatioiden suurvalta! [1.
Suomelle tarjottiin verhotusti keväällä 2017 – todennäköisesti Peking-johteisesti välittäjän roolia Korean niemimaalle [2. Yksikään valtapoliitikkomme, ei edes jälleen isäksi tullut Niinistö oivaltanut meille ojennettua kättä. Harmi, sillä ovi oli auki pohjoisosan korealaisilta ja Kiinalta, joka todellisuudessa määrittää nyt Beijing’s Road Map of Korea’s Peninsula.
…
[1 ” … Nyt Saulin on oltava aktiivinen, Suomelle tarjotaan sotilaallisen liittoutumattomuutemme myötä rauhanturvaamisen ”suurvallan avaimia”! Ruotsalaiset hinkuvat jo samoille apajille, johtavaksi maaksi. Tässä voisi olla hedelmällisen yhteistoiminnan peruskivi ja Pohjolan rauhankehityksen tae … ” linkin ~ https://yle.fi/uutiset/3-10080879 – alta ote:
”Tasavallan presidentti Sauli Niinistön mukaan Suomen pitää olla mukana, jos Itä-Ukrainaan saadaan sovittua rauhanturvaoperaatio laajalla YK:n mandaatilla. Niinistö kommentoi asiaa suomalaistoimittajille lauantai-iltana Münchenin turvallisuuskokouksessa”
[* ”[2006] … Maailmassa on aina välienselvittelyä, ja väsyttyään sotimiseen osapuolet haluavat erotuomareiksi puolueettomia joukkoja, joilla on silmää ihmisyyteen, osaamista auttamiseen ja jämäkkyyttä ohjaamiseen. Kaikkea tätä ovat suomalaiset rauhanturvaajat.
Sodat eivät lopu maailmasta, suomalaisia tarvitaan runsaasti eri kriisipesäkkeissä. Suomalaisuudesta voisi tulla käsite ammattijoukoista, joihin luotetaan. Vaativa työ vaatii aina uhrinsa. Jokainen suomalainen maailmalle lähtiessään tietää riskit … ” ote linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/09/vapaaehtoine… – alta, vuodelta 2006
[2 ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 – Ote: ” … Pohjois-Korea ei ole unohtanut, että Suomella on 1970-luvulta periytyviä saatavia. Tähän ongelmaan löytyy varmasti ratkaisu, vakuuttaa ulkoministeriön edustaja Ylelle … ” -Yle 04-2017 … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
”Pohjois-Korea ei ole unohtanut, että Suomella on 1970-luvulta periytyviä saatavia.”
Ruotsi on kysellyt vuosittain maksua toimittamistaan 1000 Volvosta, mutta ei ole kuulunut ja millä maksaisivatkaan varsinkin nyt kun joutuivat kutsumaan ulkomaille lähettämänsä orjatyölaisetkin kotiin.
https://yle.fi/uutiset/3-9596433
Kas tässä:
Russia sends North Korean ’slave’ labourers home
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/02/07/russia…
As sanctions bite, North Korean workers leave Chinese border hub
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-miss…
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon viestiin liittyi viesti meille Suomeen – meillä ei vain oivallettu mitä piti tehdä … Meitä kutsuttiin johonkin tehtävään – jo toukokuussa 2017, nyt sitä palvelusta ei enää meiltä tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Kukahan sen kutsun olisi esittänyt ja kenelle?
Ilmoita asiaton viesti
Verhotusti se laitettiin Yle’ n kautta – onhan Yle valtiollinen toimija – eduskunnan alaisuudessa … Velan olisi lopulta maksanut oletettavasti Kiina, mutta siihen liittyi myös pyyntö, jota ei päästy esittämään, eikä meillä ymmärretty …. jonkin ajan kuluttua ruotsalaiset hoksasivat:
” … Ruotsin ulkoministerin mukaan maa olisi valmis toimimaan välittäjänä konfliktissa, ja sen suurlähetystö Pohjois-Koreassa olisi siihen ainutlaatuinen paikka … ”
~ https://yle.fi/uutiset/3-9773843 –
.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsistä, Xi Jinping sanoi jossain vaiheessa suunnilleen niin ettei P-Koreassa häntä kuunnella, joten muiden olisi ollut aivan turhaa yrittää.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän: Xi ei ole koskaan noin sanonut – se vain ei maailman suurimman valtion johtajalle sovi – mutta asia on ilmaistu niin, että P-K on itsenäinen valtio, jonka asioihin me emme puutu kuin vain neuvoen, jos kysytään – ja kysytty on.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se vaan tuli tässä yhteydessä ilmi, joskaan en muista sanamuotoa:
The failure of North Korean and Chinese officials to arrange a meeting between Chinese President Xi Jinping’s envoy and North Korean leader Kim Jong-un was a snub to Beijing and a further sign of strained ties between the communist neighbours, diplomatic observers said.
http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/a…
Ilmoita asiaton viesti
Usein käännös kiinasta tuottaa englantilaisille (muillekin) suurta vaikeutta löytää oikeat sanat – kiinalaisten ”kuvavirtaan”
” … itsepäinen … ” on käännetty ilmaus, jonka olen ”hyvin korkealta” Kiinassa kuullut – henkilökohtaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessähän on Hong Kongissa toimitettu lehti, arveletko että eivät osaa kääntää vai kirjoititko muuten vaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/South_China_Morning_…
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, vieläkin paremmalla syyllä – olisikin kuultava Xi’ n oma lausunto suoraan. HK’ ssa ei aina ”haluta” nähdä asioita sävyiltään pekingiläisittäin!
Itse olen suoraan, ilman välikäsiä kuullut tuon ”itsepäinen” ilmauksen, kuten totesin ”hyvin korkealta” – käännettynä parhaalla mahdollisella kiina-suomi tulkinnalla!
Ilmoita asiaton viesti
[2014]
” … Venäjän presidentti Vladimir Putin on osaltaan antanut kirkkaasti ymmärtää,
… että hän arvostaa ja kunnioittaa Suomen kansan natomielipidettä 2] ja mahdollista hallituksemme natopäätöstä, joka voi olla myös liittymiselle negatiivinen; ainakin jos kansamme suuren enemmistön mielipidettä kunnioitetaan 3].
Professori Pekka Sutelan yllättävä laukaisu!
Joitain aikoja sitten Lappeenrantaan Teknilliseen Yliopistoon professoriksi siirtynyt entinen Suomen Pankin BOFIT osaston päällikkö Pekka Sutela laukaisi, että Suomea ei voida edes Natoon ottaa. Moni hätkähti, miten Sutela tämän tiesi. Ehkä Pekka on lukenut Venäjän kanssa tehdyn natoasiakirjan.
Lavrov vihjaisi, että USA ja EU rikkovat tehtyjä sopimuksia (tai rikkovat tehtyjen sopimuksien henkeä), joista ilmeisesti meidän presidentti Sauli Niinistö ei tiedä mitään, mutta ehätti kertomaan, etteivät nuo sopimukset Suomea sido – unohtaen, että ne voivat sen sijaan estää. Sauli lisäksi epäili, ettei tuon tyyppistä sopimusta edes ole – kuinka hyvin luotamme slaaviveljiimme, vai emmekö tahdo ymmärtää heidän ajatuksen kulkuaan? 4]
Sergei Lavrov ojensi meille epäsuorasti neuvottelijan tai välittäjän hanskaa
[ ~ Suomiko sovittelijaksi? ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/161581-… – ]
Voisimme olla se EU-valtio, johon Venäjä luottaa ja näin haluaa meidän olevan viestinviejiä ja ratkaisuehdotuksien etsijöitä! Mikäli näin – olemme saaneet samalla vahvan signaalin Naton tarpeettomuudesta, ainakin meille.
Erityisen hanakasti odottaisin Lavrovin mielipidettä Niinistön ajatelmasta Eurooppa puolustuksesta. On mahdollista, että Niinistö oivaltaa, että nimenomaan USA on rasite Eurooppa rauhan tiellä; eihän heille tavallaan maanosamme mitenkään kuulu.
USA:n intressi on selkeä, se tarvitsee vahvuutta rinnalleen, koska Kiina kasvaa kaikilla mittareilla maailman suurimmaksi ja maailmanpoliisin sekä lännenmiehen rooliin rakastunut Yhdysvallat ei hevin sotivimmasta kansakunnan tittelistä luovu. … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/06/suomea-ei-h… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Toiveita herättävä uutinen oli, että E-K:n ja P-K:n väisten neuvottelujen tuloksena oli että P-K on halukas neuvottelemaan kahdenvälisesti aseistariisunnasta USA:n kanssa. Onko siis ”pää tullut vetävän käteen”?
Ilmoita asiaton viesti
Menee täysin Pekingin tiekartan mukaisesti … on hyväksi koko alueelle, että US rauhoittuu uholtaan ja ei tarvitse kokea nöyryytystä, koska US on jäämässä sivuraiteelle alueella …
Ilmoita asiaton viesti
Syntyi erinomainen ketju, osin harhainen, mutta näillä kommentointimäärillä se on jo luonnollista. Ketjussa esiintyy hienoa debattia, mutta myös vähillä tiedoilla luulottelua, jopa inttämistä – mutta sekin kuuluu asiaan 😉
Kiitän osallistujia, sillä nämä jutut ovat julkisia ja tarkasteltavissa vielä vuosienkin päästä – ainakin jossain! 😉
…
Eniten täällä keskustelua herättänyt Nato-keskustelu – 325 lukijakommenttia …
~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250996-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitoksia minunkin puolestani keskustelusta.
On hieno asia että ystävämme Nato ”tunkeutuu” ihan Venäjän iholle. Ties kuinka monta rajasotaa se on jo osaltaan estänyt. Putin kun ei oikein tahdo pysyä nahoissaan, pitäisi aina saada uutta maata vaikka entisetkin on hunningolla.
Jos Putin palauttaa ryöstösaaliina saamansa Karjalan, vasta silloin alkaa maidemme välinen oikea ystävyys kukoistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä linkistä ~ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involvi… – voit perehtyä Naton ainaissotilasjohtajan USA’ n käymät konfliktit, hyökkäykset ja sodat – kautta aikain.
…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ansioluettelo!
Pojat eivät turhia höpötä vaan panevat tuulemaan.
Pitäisi olla vielä kovempi Putinia kohtaan, hän koko ajan hautoo laajennuksia ja sotaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos isänmaallisista suoraselkäisistä mielipiteistäsi!
Ilmoita asiaton viesti
Isänmaa —
torstaina, lokakuuta 26, 2017
Tuntematon sotilas – tuntematon sota
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/10/tuntematon-s… –
.
EKSTRA
Yli 10 vuotta sitten kirjoitimme näin:
… Tuntematon Sotilas on tilitys ajoilta, jotka lähivuosina lopullisesti poistuvat elävinä muistoina kansakunnasta, joka määrätietoisesti taisteli kohtaloaan vastaan eheämpänä kuin koskaan 1939-1944 jälkeen. Suomalaisuuden sisu, sinnikkyys ja tahto omasta kodista, perheestä ja lapsista rakentui rajalla oloon vapaasta päätöksestämme vaikuttaa omiin asioihimme. Kansa kohtasi suurella vastuulla vaikeutensa persoonina niin maaseudun kuin kaupunkienkin miehinä ja naisina …
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/12/tuntematon-s… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten Ilkka Luoma näissä blogeissaan on usein antanut ymmärtää,vain riittävän fiksut henkilöt ymmärtävät hänen jakamansa viisauden ja totuuden.Tätä blogia seuratessani nämä hsrhaiset ja totuudesta poikkeavat henkilöt ovat kuitenkin suuri enemmistö.Minua suuresti ihmetyttää tämä ”lännenmies” termi.Jos katsoo Moskovasta itään,jonne NL/Venäjä on ilmiselvästi laajentunut alkuperäiskansojen pyynnöstä.Kuten myös Baltiaan ja Kaukasukselle.Joten n.30 eri alkuperäiskansan kannalta katsottuna,maat vienyt velivenäläinenkin on ”mies lännestä”.
.Baltia ja suurin osa pohjoismaista kuuluu NATO:on.Nämä Luoman luomat uhkakuvat taistelualustasta ja rynnäkköjoukoista,eivät tunnu hetkauttavan näitä Suomea pienempiä NATO maita.
Ilmoita asiaton viesti
Mainio asiapitoisesti kriittinen kommentti – hyvä!
…
Lännenmies -ilmiö on osa tätä kokonaisuutta:
maanantaina, joulukuuta 19, 2016
West trolling >< East trolling – nokittelua vuorosuunnin
” … Lännenmiehen media löysi Pietarista epätiedontuottotehtaan,
… josta operoitiin massoittain verkkomediaa tietona, huhuna, väitteenä ja suoranaisena ohjaavana valheena |2. Oliko näin, on täyttä ja laajasti uskottavaa todistetta vailla. Toisaalta tiedetään, että Pietarissa on keskus, joka ajaa maailmanverkossa dataohjausta, jolla testataan pilvipalvelimia ja Glonass -paikannusjärjestelmän testausta ja tuotekehitystä.
Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –
… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.
Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?
Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,
… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]
Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin
West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita. … ”
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trollin… –
…
Ilmoita asiaton viesti
On turha syyllistää koko länsimaailmaa taas johonkin, johon se satavarmasti syyllisty. Karmeata yleistämistä! Esim. EU keskittyy 99 %:sti vain omien ongelmiensa puimiseen, siinä riittää sarkaa, eikä sillä ole aikaa eikä mielenkiintoa ruveta vatkuttamaan jonkun kehitysmaa-Venäjän asioita, jotka ketään ei edes jaksa kiinnostaa sitten pätkääkään!
Toisin on Venäjällä! Koko sen media on varustettu suurella tuulettimilla ja siihen pastaa talikoi/heittää päivittäin armeijan kokoinen porukka. Se on tiedossa, eikä sille ole mitään vastinetta Euroopassa. Hyvä herra Luoma, naiivi saa olla muttei tyhmä. Etkö tosiaankaan ymmärrä sitä, että olet Kremlin näkövinkkelistä se hyödyllinen idiootti, joka nielee kaiken sen soopan, joka sieltä työnnetään! Kritiikittömästi ja olet joka lähtöön valmis likaamaan oman pesäsi; he uskovat, että sinunlaisesi henkilö olisi maailman helpoin homma värvätä vaikka mihin hölmöilyyn! Onko jo tullut tarjouksia?
Mitä taas Trumpiin tulee; hän on oma keissinsä, enkä siihen jaksa tässä paneutua. Hänessä on paljon samaa kuin Putinissa; suusta ei tule koskaan yhden yhtä totuuden sanaa vaan aina silkkaa vainoharhaista horinaa!
Näen sinun propagandasi vahingoittavan Suomea! Pyydän, että pistät hieman sordinoa töttöröösi. En ymmärrä lainkaan tarkoitusperiäsi; joka tapauksessa ne eivät ole isänmaallisia. Ties mitä…
Ilmoita asiaton viesti