Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Itä vs. länsi – onko lännenmies menettämässä otteensa?

  • Viime vuosisata oli Yhdysvaltojen - tämä vuosisata on Kiinan ja vahvenee entisestään!
    Viime vuosisata oli Yhdysvaltojen - tämä vuosisata on Kiinan ja vahvenee entisestään!
  • Tästäkö kaikki alkoi - teräksen merkitys USA' n ruostevyöhykkeelle - tässä "syylliset" ¤
    Tästäkö kaikki alkoi - teräksen merkitys USA' n ruostevyöhykkeelle - tässä "syylliset" ¤
  • Meillä itä-länsiottelu mielletään kansallislajiimme pesäpalloon - nyt mailan varressa ovat "isommat pojat"
    Meillä itä-länsiottelu mielletään kansallislajiimme pesäpalloon - nyt mailan varressa ovat "isommat pojat"
  • Nykyinen kulutusihminen hamuaa lisää, enemmän ja nopeammin - Kiina puskee tavaraa täyttämään halujamme! ¤¤
    Nykyinen kulutusihminen hamuaa lisää, enemmän ja nopeammin - Kiina puskee tavaraa täyttämään halujamme! ¤¤

”Odotamme hetkeä, jolloin järki voittaa” – näin Venäjän presidentti Vladimir Putin viestitti järjen käyttöä [0. Nythän on meneillään raju vastakkainasettelun taistelu – länsijohteisesti. Pinnassa ovat kestosuosikkeina Krim ja Syyria [!] sekä uuden ajan vaalisekaantumiset, vakoilu ja case Salisbury …

 

Tiivistelmä, joka liittyy linkin alaiseen HS-kirjoitukseen:

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005629555.html -

Ote:

” … Presidentin väistyvä turvallisuuspoliittinen neuvonantaja H.R.McMaster sanoi tiistaina, että Yhdysvallat ei ole pannut Venäjää ”maksamaan tarpeeksi” … _ … Pakotteiden perusteena ovat entisen venäläisagentin Sergei Skripalin ja tämän tyttären myrkyttäminen Lontoossa, Venäjän sekaantuminen Yhdysvaltain vuoden 2016 presidentinvaaleihin ja kyberhyökkäys amerikkalaisia energialaitoksia vastaan … _ … ”Meidän on rankaistava heiltä viemällä heiltä heidän asiakkaansa”, senaattori Lindsey Graham sanoi venäläisistä … ” -HS/ toimittaja Laura Saarikoski.


... Nyt jymisee väkevän valtiollinen West trolling manipulaatio [1.

Lännenmies ei kestä sitä, että itä nous[s]ee merkittävämmäksi ja vahvemmaksi kuin länsi, jonka asukkaat edustavat vain noin 20 prosenttia maailman ihmispopulaatiosta.

Nostatettu esikauppasota on esimerkki taistelusta [2, jossa US menettää maailmanpoliisiroolinsa.

Case Salisbury [3 on toinen esimerkki, sitä käytetään keppihevosena, jolla ratsastetaan ilman todisteita Venäjää vastaan, joka olisi halunnut osallistua myös tutkimuksiin!

Kolmas esimerkki on US presidentinvaalit, jossa Donald Trump valittiin vähemmillä äänillä Yhdysvaltain johtoon. Venäjää syytetään sekaantumisesta näihin vaaleihin - ilman todisteita [4, sen sijaan pintaan on noussut brittiläinen analyysisekoittaja - Cambridge Analytica yhtiö [5, joka ilmeisesti muun muassa Facebook-tiedoin [6 hämmensi amerikkalaisia valitsemaan Trumpin presidentikseen.

Nyt on käynnissä itä-länsi-informaatiosota [7, jota tuetaan taustalta lännenmiehen protektionismilla – US-johteisesti [8.

 

Miksi tämä lännestä johdettu uuden ajan sota, painostus ja perusteettomat väitteet?

Syy on selvä. Viime vuosisata oli amerikkalaisten maailmanjohtajuutta, kun Iso-Britannia menetti alusmaansa, kolonniansa ja maailmanvallan – aikanaan anastettujen siirtomaiden itsenäistyessä toinen toisensa perään. II Maailmansota oli vedenjakaja – se synnytti kaksi voittajavaltiota, kommunistisen Neuvostoliiton ja kapitalistisen Yhdysvallat – ja samalla alkoi amerikkalainen kommunismin pelko mccarthyismina.

Tunnetusti Neuvostoliitto romahti talouden ja sotatekniikan paineessa – pilkkoutuen useiksi uusiksi valtioiksi. Tuolloin menehtynyt Neuvostoliitto oli jäänyt jo ennen luhistumistaan yksin, sille ei siunaantunut toveria, kaveria eikä edes ymmärtäjää. Nyt tilanne on aivan toinen, kun USA haluaa pilkkoa nykyisen Venäjän – liian suurena [9.

Tänään Venäjän kaveriksi ja ymmärtäjäksi (tiettyyn pisteeseen asti) on projisoitunut muun muassa raaka-ainemotivaatiolla Kiina, nykymaailman suurin valtio, ja jo kansantaloutenakin maailmaluokan vaikuttajaksi.

Kiina on selvä osa itää, johon kuuluu toistaiseksi vielä määrittämättömällä tavalla yli puolet maailman ihmispopulaatiosta. Tässä vaiheessa ainoa yhteinen motiivi on eliminoida Yhdysvaltojen maailmanpoliisiroolitus [11.

 

Entä nyt kun tuo informaatiosota – West trolling manipulaationa on täysillä jo käynnissä? [12

Niin yksittäiset ihmiset kuin valtiotkin purkavat kasautuneita paineita [13 – niitä on vapautettava, ettei valtion itsensä paineistuminen johda sisäiseen kaaokseen, jopa vallankumoukseen – joita usein ohjaillaan ulkoa (Kiovan Maidan-aukio ja Syyria).

Jo aikoja sitten sisäisten ongelmien parhaaksi kätkijäksi ja unohduttajaksi syntyi sota – ulkoinen uhka, ja kansallisen turvallisuuden uhkaaja piti nujertaa sotarumpujen pärisyttämisellä … ja ellei se, niin asein [14 ---

Yhdysvaltain presidentti Trump on nyt tähän aikakauteen liian arvaamaton ja ailahteleva [15. Ei niin suurta uhkaa, ellei jotain aivan hienoakin, mahdollisuutena – Trump saattaa tehdä toukokuussa 2018 Putinin kanssa diilien diilin. Tähän on vankka motiivi. Amerikkalaiset eivät voi laskea Venäjää Kiinan taskuun – tuohon ”rakkaussuhteeseen” on lyötävä kiila.

 

...

Viitteet

[0 ... Britit pitivät Venäjän halua osallistua Case Salisburyn tutkimuksiin - perverssinä. Britit eivät ole löytäneet - ainakaan tähän mennessä - todisteita Venäjän osallisuudesta myrkytystapaukseen ~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/putin-salisburyn-myrkkyiskun-aiheuttamasta-kiistasta-odotamme-hetkea-jolloin-jarki-voittaa/6845460 -

[1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trolling-east-trolling-nokittelua.html -

[2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2018/04/amerikkalainen-kauppasota-iskee-omaan.html - [165868]

[3 Brittitutkijat eivät kyenneet selvittämään hermomyrkyn alkuperää! ~ https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/brittitutkijat-eiv%C3%A4t-kyenneet-selvitt%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n-hermomyrkyn-alkuper%C3%A4%C3%A4/ar-AAvpW9C -

[4 Yhdysvaltain edustajainhuoneen tiedustelukomitea ei ole löytänyt todisteita Venäjän kytköksistä presidentti Donald Trumpin vaalikampanjaan … ~ https://www.savonsanomat.fi/ulkomaat/Edustajainhuoneen-tiedustelukomitea-ei-l%C3%B6yt%C3%A4nyt-todisteita-Trumpin-Ven%C3%A4j%C3%A4-kytk%C3%B6ksist%C3%A4/1122179 -

[5 ... Nythän Venäjää on tässäkin väkevästi syytetty. Syntyykö tästä nolo ja rujo limbo lännenmiehen West trolling manipulaatiolle? ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005629430.htmlOte: ”Maailman suurin sosiaalisen median yhtiö on joutunut huonoon valoon sen jälkeen kun selvisi, että Facebookin käyttäjien tietoja oli hyödynnetty muun muassa vaalikampanjoissa...”

[6 Cambridge Analytica -profilointiyhtiö saikin ilmeisesti huomattavasti useamman käyttäjän tiedot kuin aiemmin on luultu. Facebookin oman arvion mukaan 87 miljoonan ihmisen tiedot henkilökohtaisia tietoja päätyi Cambridge Analytican haltuun … ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005629572.html -

[7 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252561-ita-lansiottelu-lahestyy-west-trolling-manipulation-puree - [164]

[8 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253261-amerikkalainen-kauppasota-iskee-sen-omaan-nilkkaan - [117]

[9 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/07/lannenmies-koettaa-luhistaa-putinin.html -

 

EKSTRA

”Kolme kovaa” - Venäjä, Turkki ja Iran laittavat Syyrian konfliktia järjestykseen – ja näin syrjäyttämässä Yhdysvallat taka-alalle – Syyrian sisällissodan ensimmäisenä ulkopuolisena hyökkääjänä – jo vuodesta 2013! … ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005629318.html -

EKSTRA 2

” … Kiinalaiset telealan yritykset Huawei ja ZTE olivat maailman suurimmat patentinhakijat ja kattoivat yhdessä 3 % maailman kaikista PCT-patenttihakemuksista … ” ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2018/vw201814_6/ -

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

https://www.facebook.com/first.ilkka

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 165896

 

DOC ita vastaan lansi_2_05042018.doc – OpenOffice Writer

PVM 05042018

 

718_7051

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (159 kommenttia)

Ilkka Luoma

1
...
Yksinkertainen kysymys: "Mikä valtio aloitti tämän rangaistustullikierteen, joka voidaan vielä peruuttaa?" Entä WTO' n reagointi?
.
~ http://www.iltalehti.fi/talous/201804042200856017_... -

"Uhkaava kauppasota heiluttaa osakemarkkinoita ja vaanii myös Suomen talouskasvua: ”Tietyllä tapaa olemme jo osapuoli”
Torstai 5.4.2018 klo 09.54

Suomen talouskasvun hyvä vire voi hyytyä, mikäli Kiina ja Yhdysvallat toteuttavat ilmoittamansa tuontitullit. ... " -Iltalehti

.
2.
...
... Nokittelu on osa länsi-itä talousottelua, jossa US on heikompi osapuoli, vain aseet nokkapokkaturvanaan. Miksi US on se häviäjä?
.
~ https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-... -

" ... New Yorkin pörssi on avautunut tänään laajassa laskussa, kun Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä kiihtynyt tullimaksunokittelu on nostattanut pelkoa kauppasodan uhasta.
Kiina julkisti tänään tullimaksuehdotuksia useille Yhdysvalloista tuotaville tuoteryhmille vastauksena Yhdysvaltojen aiemmin esittämille tulleille.

Laaja S&P 500 -indeksi liikkui noin kello 17.05 Suomen aikaa 1,1 prosentin laskussa, ja Dow Jones oli painunut 1,6 prosenttia. Teknologiapainotteinen Nasdaq oli luisunut 1,2 prosenttia. Kaupankäynnin alkaessa Dow Jones painui yli kahden prosentin laskuun ... " - Ts

.

Ilkka Luoma

Sanktiot amerikkalaisen ulkopolitiikan käytännön myötä tulevat ennen todisteita, sen jälkeistä syytettä ja ilman mitään oikeustoimea. Kolme tutkintahaaraa selvittänyt liki vuoden -eivätkä löytäneet yhtään todistetta, tähän mennessä. Yksi tutkintalinjoista ilmoitti, ettei yhteyttä Venäjään ole kyetty löytämään***

...
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180405220085659... -

"Yhdysvallat asettamassa lisää pakotteita venäläisoligarkeille
Torstai 5.4.2018 klo 03.38

Osa pakotteiden kohteista kuuluu Putinin lähipiiriin, kertovat lähteet. ... " -Iltalehti

.

Käyttäjän taistolainen kuva
taisto vanhapelto

Hyvä Ilkka Luoma,

en lukenut kirjoitustanne, koska osaan jo hyvin arvella niiden strategian, taktiikan ja jopa sisällön. Mietiskelin vain otsaketta. Nykyisessä monimutkaisessa maailmanmenossa on hyvä, että on ihmisiä, joihin voi luottaa. Teihin voi: teillä on linja ja julistuksen vahvuus, vaikka taitoa hieman puuttuu. Arvostan suuresti sinnikkyyttänne.

Olen samaa mieltä otsikkonne kanssa: lännen mies on menettämässä otteensa. Panen paremmaksi - on menettänyt. Jopa Trump myönsi, että kauppasota on jo hävitty. Hänen aloittamansa ns. vapaan maailman politiikan vastainen tullihölmöily rusentaa USA:n. Ei USA rauhanomaisessa kanssakäymisessä (mihin voi sisällyttää kauppasodan) pärjää Kiinalle; Kiina peittoaa USA:n mennen tullen. USA:lla on mm. hirmuinen velka Kiinalle; Kiinan koviin oloihin tottunut valtava väestö ei paljon kärsi pienoisen USA:n painostuksista verrattuna USA:n ns. kansalaisiin. Suuri harmi koituu mm. meille suomalaisille, siitä että USA: laiset demokraattisesti valitsivat pellen johtajakseen - jolla hölmöydestään huolimatta on perustuslain takaamaa hirmuista valtaa.

Mahtaako ns. demokratia olla hyvä toimintamalli? Kansaa, kuten kautta historian, kiinnostaa leipä ja sirkushuvit. Ainakin ajanmukaisessa maailmassa ilmeisen enemmän kuin antiikin Roomassa: kaikenlaiset TV- ääliöt, pellet ja ohjelmat ovat ns. ihmisille erityisen tärkeitä.

Ilkka Luoma

Trump kertoi vaalikamppailun tiimellyksessä, että on turha tyrkyttää tapojamme, ellei niitä haluta - näin Donald oivalsi miten vähän lännenmiehiä maailmassa todellisuudessa on ... Syyria on ensimmäinen paikka, josta lähteä - sitten Korean niemimaa ...

Ilkka Luoma

... US pr. Trump jatkaa esikauppasotansa uhoa. Tässä "sodassa" US häviää varmasti maailman suurimmalle taloudelle, tuotantokoneelle ja viejälle. Kiinan etu on maailman suurimmat sisämarkkinat. US' n ainoa puolipelastus on se, että se saa EU' n kauppasotaansa mukaan, eriarvoistamalla markkinat ja vapauttamalla uhkaamansa lisätullit EU' lta. Trumpilla on nyt käynnissä reviiripuolustus - hyökkäyselementtinä.

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10143656 -

"USA julkaisi listan tuontitullien kohteeksi joutuvista kiinalaistuotteista
Tulleja asetetaan noin 1 300 tuotteelle yhteensä 50 miljardin dollarin edestä.

4.4.2018 klo 01:59 ... " -Yle

....
"Kiinan ja Yhdysvaltain tullinokittelusta lisäpotkua possuviennille Suomesta ja Euroopasta Kiinaan ... _ ... Kiina asetti maanantaina 25 prosentin tuontitullin Yhdysvalloista tuotavalle sianlihalle ... _ ... x ... _ ... Kahden suurvallan tullinokittelu ei silti välttämättä sekoita porsaanlihan maailmanmarkkinoita, vaikka Kiina onkin sianlihan suurin kuluttaja. Yhdysvallat taas on vienyt Kiinaan sianlihaa reilun miljardin dollarin arvosta ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-10144597 -

.

.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kumpikaan tuskin haluaa kauppasotaa.

Trade-offs or trade war? China ‘could be forced to compromise’ with the US

China might be forced to compromise into opening its markets or ramping up imports of American products as it tries to defuse rising trade tensions with the United States, analysts said.

http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/a...

Ilkka Luoma

Näyttää siltä että Trump ainakin uhkaa lisätä kauppasotaa - viimeisimmät uutiset puhuvat 100 mrd tullikorotuksista - kuinka pitkälle Trump vie tätä reviiritaisteluaan?

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Venäjä ei ole missään vaiheessa edes tuominnut myrkkyiskua. Sekin kertoo vahvasti Venäjän syyllisyydestä.

Ilkka Luoma

Ei kerro millään lailla - on toki toivonut uhrien nopeaa toipumista.

...
... Venäjä ei vaadi anteeksipyyntöä, ainoastaan todisteita. Case Salisbury kuivuu kokoon? Mikäli uskottavia todisteita ei ala kuulumaan, on tilanne lännenmiehelle ja West trolling manipulaatiolle todella nolo limbo.

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005629300.html -

"Venäläisasiantuntija Haagissa: Britannialta puuttuvat todisteet Venäjän osuudesta Skripalien myrkytyksessä – Venäjää ei huolita mukaan tapauksen tutkintaan
Venäjä vaatii YK:n turvallisuusneuvostoa koolle Britannian väitteiden vuoksi, Putin toivoi ”terveen järjen” voittavan. ..."

...
"Putin: Venäjä haluaisi osallistua kaksoisagentin myrkytys­tapauksen tutkintaan – Brittitutkijoiden mukaan myrkyn alkuperää ei ole pystytty varmentamaan

Sergei ja Julija Skripal joutuivat kosketuksiin novitšok-nimisen hermomyrkyn kanssa 4. maaliskuuta Britanniassa. Putinin mukaan ainakin noin 20 maalla on mahdollisuus valmistaa hermomyrkkyä ... "

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005627874.html -

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Lännen mies on yleensä nynny. Kun Hitler aloitti valloitella naapurimaitaan Lännen mies neuvotteli ja ymmärsi. Vasta kun fasistivaltiot NL ja Saksa yhdessä aloittivat toisen maailmansodan hyökkäämällä Puolaan, Lännen mies ryhdistäytyi.

Ryhdistäytyminen oli hidasta ja se maksoi miljoonia ihmishenkiä. Mutta monien tappioiden ja tuskien jälkeen Lännen mies voitti Saksan ja Japanin ja sai rauhan.

Nyt Lännen mies pelkää uuden Hitlerin agressioita, Putin valloittelee ja provosoi. Nyt on sopiva tilaisuus asettaa Venäjälle sanktioita. Venäjän pitää lopettaa hyökkäykset. Olisi venäläistenkin kannalta parasta normalisoida valtioiden väliset suhteet.

Ilkka Luoma

II Maailmansota Euroopassa voitettiin niin Neuvostoliiton kuin Yhdysvaltojen avulla ja Saksa hävisi ...

Ilkka Luoma

Tähän sopii hyvin meneillään oleva Yle 1 ---

~ https://areena.yle.fi/1-4233695 -

"Myrkkyisku repii Eurooppaa. Vieraina kansanedustajat Pertti Salolainen (kok.), Tom Packalén (ps.) sekä tutkijat Sinikukka Saari ja Anna-Liisa Heusala. Jan Andersson juontaa. #yleastudio"

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Huomasitko Ilkka tämän lauseen:

"Vasta kun fasistivaltiot NL ja Saksa yhdessä aloittivat toisen maailmansodan hyökkäämällä Puolaan, Lännen mies ryhdistäytyi."

Nyt näyttää siltä että Venäjä suunnittelee toisen kerran maailmansodan aloittamista. Siksi Lännen mies on terhakoitunut vastustamaan Venäjän provokaatioita.

Stalinin johdolla NL nousi maailman valtiaaksi. Nyt Putin yrittää palauttaa Stalinin aikaisen suuruuden, jopa 10 vuotiaita lapsia opetetaan ampumaan.

Ilkka Luoma

Kun Saksa hyökkäsi Ranskaan - kyllä, USA' n tuella, muutoin Eurooppa olisi nyt Saksa ;)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Venäjän nykyinen ulkopolitiikka muistuttaa paljon Natsi-Saksan ulkopolitiikkaa 30-luvulta. Tiedämme, miten siinä sitten kävi. Ydinasevaltioiden välillä ei sotaa kuitenkaan syty, elleivät Venäjän silovikit menetä lopullisesti järkeään.

Venäjän nykyjärjestelmä tulee kuitenkin todennäköisesti jollakin aikavälillä kaatumaan taloudelliseen katastrofiin Neuvostoliiton tapaan. Venäjä saattaa silloin edeltäjävaltionsa tavoin jakaantua taas pienempiin osiin, jotka vaipuvat osin kehitysmaatasolle. Länsi saattaa pystyä ostamaan näiltä ydinaseet pois taloudellista tukea vastaan. Kiina saattaa kaapata ison osan Siperiaa raaka-ainelähteeksi itselleen.

Toivottavinta olisi kuitenkin, että Venäjällä nousisi valtaan demokratiaa, kansalaisoikeuksia ja naapurivaltioita kunnioittava hallinto, jota ei kiinnostaisi ydinaseilla uhittelu. Tekemällä taloudellista yhteistyötä ja hankkimalla modernia teknologiaa lännestä ja Kiinasta Venäjä nousisi myös taloudellisesti. Silloin se toivotettaisiin taas tervetulleeksi kansojen perheeseen. Nykyinen Venäjä asemoi itseään koko ajan enemmän ja enemmän roisto- ja paariavaltioiden joukkoon.

Lopuksi Ilkalle: et varmaankaan huomannut, että kommentoin eräässä taannoisessa ketjussa väitettäsi venäläisten kovasta palkkojen noususta viimeisten 10 vuoden aikana, olivat nousseet tilastossasi yli kaksinkertaisiksi. Kun kuluttajahintojen nousu Venäjällä tuona aikana oli myös yli kaksinkertainen, ei venäläisen reaalinen keskipalkka viimeisen kymmenen vuoden aikana ole noussut yhtään!

Ilkka Luoma

Tässä kohtaa suosittelen lukemaan venäläisyyden historiaa - ja unohtamaan välissä ollut lyhyt kommunistinen kausi ;)

...
NL jäi yksin US pr. Reaganin raadeltavaksi, nyt maailman suurin Kiina kokee omien intressiensä mukaiseksi tukea Venäjää ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Katsotaan nyt onko seuraava siirto tämä.

Trump administration expected to sanction several Russian oligarchs

https://edition.cnn.com/2018/04/04/politics/russia...

Ilkka Luoma

Mikäli Trump lisää entisestään kaupan rajoitteita - perusteetta Kiinalle - tuottaa se mahdollisesti vaikeuksia amerikkalaisille yhtiöille Kiinassa ja se olisi jo katastrofi USA' lle ...

Juha Hämäläinen

Länsi on nykyään se kokonaisuus, joka on yhteistyössä USAn ja EUn kanssa taloudessa ja politiikassa sekä sotilaallisesti.

Länsi on laajempi kuin äkkiä tulemme ajatelleeksi.

Länteen kuuluu taloudellisesti ja/tai poliittisesti mm USA, EU, Sveitsi, Kanada, Meksiko, Väli-Amerikka, pääosa Etelä-Amerikasta, useat arabimaat, useat Afrikan maat, Intia, Thaimaa, Malesia, Indonesia, Filippiinit, Taiwan, E-Korea, Japani, Australia ja Uusi-Seelanti.

Lisäksi pääosa maailmasta on vahvasti riippuva läntisestä maailmasta. Näihin kuuluvat niin Venäjä kuin Kiinakin.

Lännen tuhoa ei tässä mielessä kannata vielä ennustaa heti tapahtuvaksi.

Maailman napojen lisääntymisestä olen samaa mieltä. Valta ei enää ole vain USAssa ja EUssa.

Ilkka Luoma

BRICS - "löyhä idän liitto" ... toisaalta lännenmiehellä lähinnä tarkoitetaan US + EU -akselia, joka sekin natisee - aika-ajoin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Joten Luomalla riitää vielä runsaasti töitä East Trolling:issaan.

Ilkka Luoma

Idän ja lännen uutisoinnin, propagandan ja manipulaation tasapainotuksessa - kyllä ;)

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #22

Luomallahan on nämä listahinnat tiedossa?

"Venäjän likaisten temppujen listahinnat hakkeroitiin julki"

Viesteistä ilmenevät summat, joilla disinformaatiota levitettiin, kun Ukrainan sota alkoi vuonna 2014. Sähköpostiviestien hakkerointi maksaa 100-300 dollaria ja palvelunestohyökkäys 5 000 dollaria. Ihmisiä saa palkattua kuukaudeksi osoittamaan mieltä 20 000 dollarilla.

Venäjä-vastaisten tahojen laajamittainen trollaaminen ja vihollisten ”demotivointi” maksaa 130 000 dollaria. Kaksikymmentä Venäjä-mielistä ehdokasta saa paikallisvaaleissa läpi 180 000 dollarilla.

https://www.verkkouutiset.fi/vladimir-putinin-lika...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

On hyvä ja yleistietoa kasvattavaa muistaa, että Verkkouutiset on puolipropagandatuutti Kokoomuksesta - Verkkouutiset on vain Kokoomuksen äänitorvi, joka saa Kokoomuksen myötä kansalaisiltamme kerätyistä verovaroista lehdistötukea Kokoomuksen mandaatilta.

Kokoomus on väkevin ja ainoa puolue, joka veisi Suomen Natoon - jopa ohi kansanäänestyksen - vain presidenttimme kansalle antamine lupauksineen on tämän esteenä!

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #25

Älä selitä, Luoma. sinä olet Venäjän trolli ja piste. Kansa ei keskimäärin tiedä NATO:sta ja sen toiminnasta höykäsen pöläystä, mutta teitä manipulaattoreita kyllä riittää vääristelemään tätäkin asiaa. Niin kauan, kun Suomi ei ole NATO:ssa, on Venäjän uhka konkreettinen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Kansakuntamme tietää juuri Natosta ja sen vaaroista erityisen hyvin - jo yli 15 vuoden ajan. Ja jos olet yhtään seurannut uutisia ja uskottavia natoselvityksiä kansalaisiltamme - tiedät tämän, että yli 50% suomalaisista vastustaa systemaattisesti Natoa.

...

Ilkka Luoma

... Autojen osalta Kiina on maailman suurin markkina ja suurin valmistaja. Mersu varmistelee osuuksiaan Kiinan markkinoista. On selvää, että väestöltään 1,4/7,7 ottaa oman maailmanlaajuisen osuutensa. Elämme jo kiinalaisten vuosisataa, ja tämä käy erityisesti amerikkalaisten hermoille

...
~ https://www.is.fi/autot/art-2000005630313.html -

"Saksalainen autojätti vihjasi jo yhteistyöstä kiinalaisen Geelyn kanssa ... "

.

Ilkka Luoma

Herää kysymys miksi US kyseenalaistaa koko WTO' n olemassaolon. Onko säännöillä ja allekirjoitetuilla sopimuksilla mitään merkitystä? Miten Trump perustelee aloittamaansa kauppasodan uhkaa? Kaikki alkoi terästulleista. Kiinan osuus US' terästuonnista on yksi pienimmistä. Toki se, että protektionismi on reviiripuolustamisen esiaste, puolustelee Trumpin toimia - US on jäämässä Kiinan ja idän jalkoihin ja näin Trumpin oli ryhdyttävä puolustamaan amerikkalaisten reviirejä.

...
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180406220085934... -

"AFP: Trump kaavailee kiinalaistuotteille uusia tulleja 100 miljardin dollarin arvosta
Perjantai 6.4.2018 klo 02.11 (päivitetty klo 07.01)

Yhdysvaltain ja Kiinan kauppasota eskaloitui jälleen torstaina Trumpin ilmoittaessa uusista tulleista ... " -Iltalehti

.

Ilkka Luoma

... Tekstin kirjoittaja ei kerro mitkä nämä Kiinan "erioikeudet" ovat. Eikä niitä edes ole, sillä Kiina on WTO' n jäsen, kuten US' kin. Kysymyksessä oli verhotusti lännenmiehen puolustuspuhe, koska hän on jäämässä alakynteen kiinalaisen tai paremminkin idän vyöryn alle

...
~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005630260.html -

" ... Nyt Kiinan nousun tukena on keskusjohtoinen kasvumalli, jossa julkisen sektorin rooli korostuu. Vallan keskittämisestä presidentti Xi Jinpingille voi päätellä, että monilla strategisilla aloilla julkisesti omistetuista yh­tiöistä pyritään tekemään myös kansainvälisillä markkinoilla entistä vahvempia toimijoita.

Tämä valtion suunnittelema ja ohjaama kiinalaistuotteiden ja -tuotemerkkien maailmanvalloitus antaa kiinalaisyrityksille monin tavoin erilaiset lähtökohdat kuin länsi­maisille kilpailijoille ... " -Tuuli Koivu/Nordea

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Kiina on kohta hätää kärsimässä.

Ilkka Luoma

Perusteletko tuon väitteesi jollain syvemmällä selosteella, nyt se jää ikään kuin ilmaan tyhjänä lauseena :)

Ilkka Luoma

" ... Tulli on aina ollut suoja – siis oman reviirin puolustamista

Yhteiskunnat ovat osanneet myös neuvotella keskenään ja tarkasti omia etuja valvoen ollaan saavutettu vapaakauppaa ja sille kattojärjestö – WTO, jonne EU-komissaari Jyrki Katainen suunnittelee valituksia [2 – väärin asetetuista US-rankaisutulleista – juuri EU' lle. Ei puuttunut kuin se, että Katainen olisi vihjaissut, että kaiken ”pahan ilman lintu” on kaukana idässä – Kiinassa, polkumyynteineen.

[2 ... Kataisen lausunto on hätiköity ja täyttä tietoa vailla oleva, jopa kohtalokas - kyse on laajemmasta protektionismin aallosta, johon EU' kin on aiemmin syyllistynyt. Kiina, kummittelee lopulta maailman suurimpana vientimaana taustalla ~ https://yle.fi/uutiset/3-10112076 -


EKSTRA – vuodelta 2013
” … Vapaakaupan vastakohta on protektionismi 3], jolla suojataan oman valtion ja yhteiskunnan omia tuotantojärjestelmiä ja kansalaisten työtä. Täydellisimmillään protektionismi edellyttää omavaraisuutta vähintään kaikista välttämättömyystavaroista, -hyödykkeistä ja käyttöenergiasta. Protektionismi on tyypillistä reviiripuolustusta 4].

Kiina on rikastunut nimenomaan viennillä ja vientitavaroidensa ylivoimaisen alhaisilla hinnoilla, koska työvoima kaikkinensa on ollut paljon halvempaa kuin esimerkiksi meillä Suomessa. Kiinalainen T-paita tuottaa valtiollemme enemmän arvonlisäveroa kuin mitä saa sen valmistanut tehdas kokonaishintana!

Kiinassa on niin halpa, tai oikeastaan oli halpa työvoima –

palkat ne nousevat sielläkin ja vieläpä paljon kiihkeämmin kuin meillä. Palkkakehitys siis tasaantuu ja onkin jo alkanut halvempien toverimaiden etsintä – Bangladesh, Laos, Kamputsea jne --- läntiset tehtaatkin siirtyvät kustannuksien aleneman ja markkinoiden imuvoimaisuuden myötä paikasta toiseen ja voitothan tilitetään muodikkaasti veroparatiiseihin … ” … jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/vapaakaupast... -

...

Kiina on maailman suurin talous ja suurin vientimaa

Kiinassa ovat myös maailman suurimmat sisämarkkinat, laajin työvoima – ahkerina tovereina, joiden palkka on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut [5 – ollen keskimäärin edelleen vain 398 euroa kuukaudessa per henkilö – kaupungeissa, ja maalla 147 euroa, vastaavasti.

[5 ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-ti... -

Kiina ei ole enää halvin tuotantomaa esimerkiksi massavaatteille. Tuotanto on siirtynyt Vietnamiin, Bangladeshiin [6, Intiaan ja kohta Afrikkaan, kunhan saadaan työmentaliteettiasiat kuntoon, jotta voidaan arvata T-paita tehtaasta tulevat T-paitoja -hirtehisesti ilmaistuna.

Kiina ostaa Afrikan omakseen – ei kolonialismina, vaan kaupankäynnillä ja tuoden jotain hyvääkin alkuperä-afrikkalaisille, eikä vieden vasemman puolen käsiä. Kiina on maailman suurin raaka-aineiden imuri, koska se on myös maailman suurin tuotantokone. ... "

~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2018/03/reviiripuol... -

.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tekstin kirjoittaja ei kerro mitkä nämä Kiinan "erioikeudet" ovat."

Ainakin tuo kehitysmaastatus olisi aiheellista poistaa kiinalta.

Ilkka Luoma

Niin. Kiinalaiset eivät itse halua itselleen maailman suurimman talouden titteliä - sillä USD mitattuna heidän keskipalkat ovat sangen alhaiset - toki ostovoima on erilainen - sillä Kiinan valuutalla Kiinassa on suhteessa parempi ostovoima kuin dollarimääräisenä antaisi ymmärtää --- mutta silti:

...
Keskimääräinen käytettävissä oleva kuukausitulo kaupungeissa per henkilö, EUR 2007-2017 - vuosittain:
110
129
151
178
202
248
270
294
373
381
398 - viimeisin arvo 12/2017

...
Keskimääräinen käytettävissä oleva kuukausitulo maaseudulla per henkilö, EUR 2011-2017 - vuosittain:

86
96
107
137
140
147 - viimeisin arvo 12/2017

.
~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-ti... -

.

Ilkka Luoma

... Kiinassa kuorma-autojen kysyntä on sekin maailman suurinta ja nopein tapa suorittaa menestyksellistä tuotekehitystä on ostaa osaava kilpailija, joko osaksi ja lopulta kokonaan

...
~ https://www.is.fi/autot/art-2000005503580.html -

" ... Geely ostaa aimo annoksen AB Volvoa.

Kiinalainen autojätti Geely on hankkiutumassa reilun 8 prosentin osuudella Volvon kuorma-autotuotannosta vastaavan AB Volvon omistajaksi.

Myyjänä osakekaupassa on ruotsalainen pääomasijoitusyhtiö Cevian Capital. Vuonna 2003 Amaranth Capitalin nimellä aloittaneen Cevianin taustalta löytyy Ruotsin tunnetuimpiin liikemiehiin lukeutuva Christer Gardell. ... "

.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Yleensähän Kiina kopioi, mm.

China Stole This Fighter From Russia—and It's Coming to the South China Sea

http://nationalinterest.org/feature/china-stole-fi...

China shamelessly steals fighter jet technology from Russia

http://www.pravdareport.com/world/asia/22-04-2009/...

Ilkka Luoma

Niin väitettiin Japanistakin 1960 -luvulla ja korealaiset syyllistettiin 1980 -luvulla ---

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #35

Ei se ole pelkkä väite:

A Mind-Blowing Number Of Counterfeit Goods Come From China

http://www.businessinsider.com/most-counterfeit-go...

Tässä kiinalaista katukuvaa

26 Things That China Ripped Off

http://www.businessinsider.com/things-that-china-c...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Vaatii pitkää kokemusta ymmärtää mitä merkitsee kiinalaisille kopioiminen, jäljittely, turhan kahteen kertaan keksiminen ja oivalluksen siirto sekä näkymien omaksuminen - sekä lähtökohta tuotekehitykselle - kuten Japani, ensin opiskellaan mitä toisaalla ja kun oppi on päässä - mennään omille linjoille - vrt. maailman nopein supertietokone ei ole enää IBM eikä amerikkalainen.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #39

Vaatihan se länsimailta kokemusta varoa mitä Kiinaan myy ettei käy niinkin että ostavat vain yhden kappaleen ja kopioivat sen.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #43

Tuota kutsutaan turhaksi riekkumiseksi - Kiina kopio yhtä paljon tai yhtä vähän kuin mikä tahansa kilpailutilanteessa oleva yritys/ toimija ... teollisuusvakoilua on kaikkialla ... yritykset niin lännessä kuin idässä ovat uteliaita ... copy-paste näkyy erinomaisesti läntisten ja jo itäistenkin autojen ulkomuodossa - kaikki kopsaavat tosiaan ja näin syntyi yhtäläinen ilme!

Aikanaan Nokia osti kasoittain uusia Omena-puhelimia - oppiakseen jotain - putkivat Omenat "tuhannen päreiksi", mutta kaikki oli jo liian myöhäistä - näin tulee käymään myös nyt lännessä, kun nyt eletään Kiinan vuosisataa - ellei sitten protektionismia aleta harjoittamaan lännen taholta tosissaan ja näin varmistuisi lännen totaalinen häviö, sillä lännenmiehiä on vain vajaa 20 prosenttia maailmamme ihmispopulaatiosta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #44

Eiköhän vieläkin eniten, mutta perinteet alkavat väistyä ja nykyään kiinalaisyritykset tappelevat keskenään.

UM otsikolla Kiinassa kopiointi on hyve

Tällä hetkellä Kiinassa on jo voimassa länsimaita vastaava IPR-lainsäädäntö, mutta haasteena on sen toimeenpano, noudattaminen ja valvonta. Kehitystä on toki jo nyt tapahtunut paljon, eikä tilanne ole enää yhtä huono kuin esimerkiksi 2000-luvun alkupuolella. Kiinalaisten omien liiketoimintojen kehittyessä ovat immateriaalioikeudet alkaneet saada painoarvoa tätä kautta, sillä kiinalainen kopiointikulttuuri ei palvele myöskään heidän etujaan. Itse asiassa jo nyt miltei kaikki IPR-riidat käydään kiinalaisyritysten välillä.

https://blogit.ulkoministerio.fi/kiina/kiinassa-ko...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Lännenmies uutisoi tavallansa ja harva osaa katsoa maailman vanhinta jatkuvaa korkeakulttuuria ...

" ... Kiina on maailman vanhin yhtäjaksoinen sivistysvaltio." -sivulta 181, John Naisbitt ja Patricia Aburdene: Megatrendit 2000 - WSOY 1990.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #47

Sivistysvaltion käsite on aikojen kuluessa muuttunut. Ihmisoikeuksia rikkova valtio ei kuulu niihin ja Kiinan rikkomuksia on raportoinut sekä YK, Amnesty International että Human Rights Watch.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #50

Pahimpia ihmisoikeusrikkomuksia syntyi Serbian pommituksissa - ilman mitään mandaattia, kuten Irakiin hyökkäys 2003, ja sen myötä ISIS-järjestön epäsuora synnyttäminen kuin Syyrian sisällissotaan sotkeutuminen 2013 - ulkoisena aseistajana kapinallisterroristeille (Afganistanin toisinto 1980 -luvulta) sekä Syyrian pommitusten aloittaminen 2014 jälleen ilman mitään mandaattia. Eikä tuo Irak-Iran sodan MOLEMPIEN osapuolien aseistaminenkaan ollut kovin ihmisoikeudellinen teko.

...

Ilkka Luoma

Uteliaisuuus ja lännestä esitetty kopioimisen syyllistäminen kulkevat usein "käsikädessä" - nyt jylyää väite, että kiinalaiset kopioivat kaiken ---

.
TIISTAINA, HUHTIKUUTA 19, 2005
Miksi jotkut ovat uteliaampia kuin toiset?

Edeltävä uteliaisuuslinkki ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2005/09/uteliaisuus-... -

...
Kiinassa tehdään jo eniten maailmassa - kansallisia patentteja.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Mitä patentteja kinuskit omistaa? Ja onko niistä maailmalle iloa?

Ilkka Luoma

Hyvä kysymys, johon kukaan ei voi antaa täyttä vastausta.

"Suurin ilo" maailmalle on tullut siitä, että suuret massat ovat päässeet maistamaan "ostamisen eli kuluttamisen onnesta", sillä Kiina alensi massiivisesti maailmanmarkkintahintoja tuhansien tuotteiden osalta.

Ilkka Luoma

"Jo viidennes kansainvälisistä patenttihakemuksista on peräisin Kiinasta ...

... Vuoden 2017 viisi suurinta patenttien hakijamaata olivat Yhdysvallat, Kiina, Japani, Saksa ja Etelä-Korea. Intia oli 16. sijalla 1 603 hakemuksella juuri ennen Suomea (1 595 hakemusta). Venäjällä (sijalla 23) patenttihakemusten määrä kasvoi edellisvuodesta lähes 23 % 1 097 hakemukseen. ... "

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/201... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Johtuu Kiinan kiinalaisesta lainsäädännöstä.
Kiinalaista "patenttia" ei välttämättä laskettaisi esimerkiksi Suomessa patentiksi ja oikeiden patenttien määrä ei nyt niin kummoinen ole.

Toisaalta Kiinassa esimerkiksi suomalaiselle tuotteelle kannattaa hakea kiinalainen "patentti" ettei sitä kopioitaisi, mikä selittää suurta määrää.

Tässä on tarkempaa tietoa: https://www.prh.fi/stc/attachments/patentinliittee...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Täysin väärää informaatiota - tässä täytyy tietää, ei luulla tai vain uskoa lännenmiehen uutisointiin - täytyy olla tekemässä itse ... olemme olleet mukana konkreettisesti operoimassa maailma patenttia, kiina-patenttia ja vaikkapa tässä suomipatenttia - nyt tänä keväänä esimerkiksi projektissa "diabetes II" ...

Kiinalaiset ovat heränneet, että heitäkin voidaan teollisuusvakoilla - vrt. älypuhelimet, tabletit ja läppärit - puhumattakaan aurinkokennoista, sähköautoista, rautatiejärjestelmistä - akkuteknologioissa ja vaikkapa supertietokoneissa ja tekoälyssä (robotiikassa, joita Kiinassa on jo maailmassa eniten!)

...
Se täytyy tunnustaa, että kiinalaisen patentin saaminen vaatii erityistuntemusta ja tällöin oma luottokiinalainen asiantuntijana on kultaakin arvokkaampi ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #48

No no...jotkut tietävät enemmän kuin toiset: Kiinassa vain ns keksintöpatentit vastaavat suomalaista patenttia.

Kerrotko mainitsemiesi patenttien numerot niin näkee mitä ne ovat?

Tämän täydellisen tietopaketin kiinalaisista patenteista "Introduction to Intellectual Property Protection in China" on julkaissut Sipo.

https://www.prh.fi/stc/attachments/patentinliittee...

II-tyypin diabetes on Kiinassa räjähtämässä käsiin:

http://www.wpro.who.int/china/mediacentre/releases...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #51

Meillä on menossa kolmen kiinapatentin operointi käynnissä ja luonnollisesti niistä ei tässä vaiheessa kerrota mitään - mutta prosessi on tuttu jo vesiteknologioiden ajoilta ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #58

No ei voi olla...patentti hakemuksineen on julkinen. Myös Kiinassa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #71

Valmistelu on mitä salaisinta puuhaa!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #72

Tuotekehittely monesti on, mutta kun patenttia haetaan - patenteistahan on nyt kyse - siirrytään julkiseen prosessiin.

Ensimmäinen vaihe on kansainvälisen uutuustutkimusviranomaisen (ISA) suorittama uutuustutkimus. Se on aina julkinen.Patenttihakemuksia esimerkiksi matkapuhelinvalmistajat kyttäävät ja riitauttavat hakemuksen vaikka tekaistulla perusteella.

Huomaa, että Kiinakin on ISAn jäsen. http://www.wipo.int/pct/en/access/isa_ipea_agreeme...

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #75

Kuten totesin patenttiin valmistautuminen on erityisen salaista - juuri Kiinassa, jossa uteliaisuus on kansallinen hyve! ;)

...Uteliauudesta on myös etunsa - kiinalaiset eivät ymmärrä miksi pyörä pitäisi keksiä kahteen kertaan! ... Tämän ymmärtäminen ei olekaan sitten kovin yksinkertaista...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #48

Äläpäs sinä Luoma kirjoita perättömiä. Tässä on yksi vanhimmista Shanghain patenttiasianajotoimistoista. Tuota me olemme käyttäneet, eikä se patentointi mitään "luottokiinalaista" edellytä.

http://www.sptl.com

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Jos haluaa menestyä hyvin on AINA paikallaan hyvä ja oma luottokiinalainen - 20 vuoden kokemuksella - ;) ... myös poliittiselta puolihuipulta.

---
Monta patenttia olit kasaamassa?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #59

Minua on kovasti hämmentänyt tämä Luoman jatkuvasti esille tuoma ajatus siitä, että vain hän on jollain tavoin valittu ymmärtämään Kiinaa ja kiinalaisia. Jotain säälittävää asiassa on, jos kohta samalla megalomaanista. Aivan kuin kellään muulla ei saisi tai voisi olla sen paremmin kokemusta kuin yhteyksiäkään Kiinaan. Toisaalta Luoma ei ole edes asunut Kiinassa mahdollisia käyntejään lukuunottamatta. Hämmentäviä ovat nimenomaan Luoman muita vähättelevät kommentit.

Olen täällä hetkellä CIIC:n vieraana viettämässä Qin Mingiä. Kello käy kahta, joten ryhdyn nukkumaan.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #68

Älä nyt sentään liikaa imartele - tiedän Suomessa olevan noin 5-8 todellista Kiinan tuntijaa - enkä kuulu heihin, mutta on ollut ilo ja kunnia päästä kuulemaan osaa heistä.

...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #69

Minun on, vastauksistasi päätellen, vaikea käsittää ja uskoa, että sinä saisit miltään merkittävältä kansainväliseltä toimijalta minkäänlaista toimeksiantoa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #70

Onko sinulle Max tuttu firma Hong Kongissa Opis Borealis? CEO:n nimi on myös Max J.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #73
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #78

Aihe alkoi niin paljon kiinnostamaan, että laitoin Pekingiin kyselyn ko. toimijasta ;)

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #70

Kuvastaako kommenttisi omaa menestystäsi? En tuo koskaan yksilöityjä projekteja tänne - mutta yleisesti otan reippaasti kantaa ... osasta voi olla uusille Kiinaan yrittäjille hyötyäkin :)

...
Ainoa asia, jonka olen tuonut julki on poliittinen vierailu eduskuntaamme ... Kiinan naisten [A] federaation presidentin vierailu - aiheena Naisten ja lasten oikeudet, oli muuten lajissaan ensimmäinen vierailu länteen - ja oli vaatinut istuvan p' n leimaluvan ... tämäkin julkistettuna luvan perästä.

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #68

Tämä Luoma on ylimielinen keskustelija, täydellinen Venäjän trolli, joka ei näe Venäjässä koskaan mitään vikaa, on vaikea hyväksyä eriäviä mielipiteitä ja vihaa väärässäolemista ja vaihtaa aina tarpeen mukaan puheenaihetta. Sellainen "kansalaiskeskustelija".

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #76

"Kuvastaako kommenttisi omaa menestystäsi?"

Siis tällaisia ihmeellisyyksiä Luoma päästelee. Taitaa olla niin, että Luoma ei itse ole "hands on" -tilanteissa lainkaan mukana, vaan "luottokiinalaiset" tekevät työt.

Koskaan Luoma ei kirjoita merkittävistä lainsäädäntöuudistuksista, joilla on ollut vaikutusta koko toimintaympäristöön Kiinassa. Mm. yhtiölainsäädäntö on kokenut täydellisen muutoksen viimeisten 15 vuoden aikana. Yksityishenkilöitä ja yrityksiä koskeva sopimuslaki astui voimaan vasta 1999 ja kuuluu puhtaaseen adoptiolainsäädäntöön. Se on kopio Saksan modernisoidusta BGB:stä. Myös eri toimialojen vapautuminen on ollut aikataulutettu ja riippuvainen MOFTECin julkaisemista luetteloista.

Minä olen joutunut käyttämään pienen omaisuuden pysyäkseni lainsäädännön suhteen ajan tasalla. Kiinantaitoni ei riitä Kiinan virallisen lehden lukemiseen, eikä siinä ole uuden lainsäädännön analyyseja. Ehkäpä nämä asiat eivät Luomaa kiinnosta tai sitten "luottokiinalaiset" hoitavat tämänkin puolen.

Näiden kiinakonsulttien heikkoutena on ollut juuri toisen käden lähteisiin ("luottokiinalaiset") turvautuminen. Nämä kun tahtovat katsoa asiaa kiinalaiselta kannalta täysin sisäistämättä sitä, että aikaisemmin ja jonkin verran edelleen, kiinalaisilla yrityksillä oli hyvin erilaiset toimintapuitteet (lainsäädäntö) kuin ulkomailta investoiduilla yrityksillä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #79

Voisin toki kertoa kiinalaisten tilaamista suomalaisten oikeusoppineiden asiantuntijaselvityksistä jo vajaa kymmenen vuoden takaa - koskien muun muassa ympäristölakien muotoilemista - tähän liittyen eräs X-niminen suomalainen tunnettu lakitoimisto perusti Pekingiin oman toimistonkin ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #90

Ei muuten perustanut. Sinne lähetettiin yksi suomalainen juristi, ja toimistokin lopetettiin melko pian. Se ei ollut asianajotoimisto.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #93

Tunnen tapauksen erityisen hyvin - kommentointi tässä tarkemmin ei ole tähän juuri liittyvän diplomatian mukaista ... pieni vihje - case alkoi Kulosaaresta. Kukaan ei edellä ole puhunut asianajotoimistosta ... perustettuna Kiinaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #94

Tunnen näemmä tapauksen paremmin. Ko. suomalainen toimisto lähetti yhden juristin alivuokralaiseksi Finpron tiloihin Pekingiin. Älä sinä puhu paskaa. Tunsin henkilön kohtalaisen hyvin, MH.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #95

Lähisukulaiseni oli tuossa toimistossa (jos puhutaan samasta hyvin tunnetusta toimistosta - Suomessa) - noin puoli vuotta - et näemmä ole oppinut netikettiä ... Kiinassa pärjää hyvin diplomatialla, jota sinä et osaa hyödyntää ainakaan täällä US Puheenvuorossa - ylpeys saattaa käydä lankeemuksen edellä :)

...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #94

Ei siihen mitään diplomatiaa liity, eikä aloite Kulosaaresta tullut. Ihme sekoilua.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #96

Et siis tunne tapausta, jos puhutaan HS -projektista.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #98

Voi hyvänen aika! Meitä haastateltiin MH:n kanssa samaan Talouselämän numeroon 29.9.2006. Ei Pekingistä kukaan mitään pyytänyt sen paremmin kuin Kulosaarestakaan. Motiivit tulolle olivat aivan muut.Lopeta paskan jauhaminen. En tiedä mitä yrität esittää. Samalla tavalla me keskustelimme Kelkkamäessä Shanghaihin tulosta. Ei siinä mitään "diplomatiaa" ollut.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #99

Olisiko aika opetella netiketti - tuolla tapakulttuurilla ei pärjätä Kiinassa.

...
Mikäli HS oli case, jota tarkoitat - niin olet väärässä ... Syntysanat lähtivät Kulosaaresta ... olin itse paikalla. Sinua ei näkynyt ...

Jokainen joka vähänkin tuntee suomalaista asianajotoimintaa - tietää mikä on "HS" - kuten jo aiemmin todettuna, ei ole diplomatian mukaista tuoda esille nimiä ... varmaan ymmärrät asian?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #101

Hahhah ja HS:sta on nimenomaan kysymys ja MH on juristi, joka lähetettiin, "siirtyi" Nokialta HS:lle. Minä en varmasti ollut paikalla. Olin jo ollut Kiinassa 7 vuotta ja hyvin pärjännyt tällä diplomatialla. Miksi minä Kelkkamäessä olisin hypännyt? Paskan puhuminen kannattaa lopettaa, Luoma.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #103

Olemme samassa toimistossa - et tunne tapauksen syntyä - nyt olen siitä varma. Jätän asian tähän - Kiinassa ei toimita näin ja tuollainen netiketin osaamattomuus käy lopulta omaan nilkkaan - kuten US Trumpin kauppasotakin.

Tapasin myös "nokian miehen" toimiston sulkemisen jälkeenkin - Suomessa - oli siirtynyt HS' ltä pois --- olin kosketuksissa jatkuvasti tuohon P toimistoon ...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #105

Älä yritä opettaa ankkaa uimaan. Haluatko lukea sen haastattelun?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #107

En puhu yhdestä haastattelusta, vaan kokonaisesta tapahtumaketjusta, joka alkoi Kulosaaresta ja päättyi "Ecocityyn" ... En puutu tähän enempää, nyt jo liiaksi paljastettu diplomaattisia kanavia - mutta menkööt. Mitään nimiä ei ole taholtani tuotu esille, vain vihjeellisiä faktoja, joista asiaa tietävä ymmärtää paljon ;)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #108

Joojoo, soittelen sitten Mannheimer Swartlingille ja kyselen vähän.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #76

Kiusalliset kysymykset voivat aikaan saada Jorin ahdistumaan ja menettämään malttinsa netiketin osalta - mutta suosin "sanaa on vapaa" -mentaliteettia, sillä lopulta lukijat ratkaisevat kukin tavallansa niin topicin, sen kirjoittajan kuin myös aloitusta kommentoineet :)

...
Yleinen huomio on se, että itse topic jää vähemmälle, ja ketju lipsahtaa aiheen ulkopuolelle ---

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #81

Älä höpötä, Luoma. Joka sana sinusta oli täyttyä totta. Tiedät sen itsekin.läkä taas puhu muiden puolesta.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #100

"Älä höpötä, Luoma. Joka sana sinusta oli täyttyä totta. Tiedät sen itsekin.läkä taas puhu muiden puolesta." -Jori, ...

Yllä oleva kommenttisi todistaa numeron 81 valitettavasti todeksi ;)

...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #102

Elä vaan omissa harhoissasi, älä minua niistä syytä. Jussilankin kanssa trollaat koko ajan . Olet sinä säälittävä kaveri.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #104

Näyttää aiheet polttavan mieltäsi - etkö hallitse osaltasi pelikenttää asiatekstillä? Kannustan tarkkaavaisuuteen ja vähintäänkin topiccien lukemiseen - näin voisi olla asiapitoisemmin kommenteissa mukana - toki vapaaseen sanaan kuuluu "riekkuminenkin", ja jääkööt tänne esimerkiksi itä-suomalaisesta asiaosaamisesta :)

Ehkä erityisen hyvin tunnet tuon Venäjän kaupan ja laadun aiemmista toimituksistamme - tässä olisi aivan aiheellinen keskustelun paikka, ja se pysyisi suunnilleen topicissakin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #106

Sinä hallitset pelikenttäsi muita vähättelemällä, ylimielisellä asenteellasi eri mieltä olevia kohtaan, mitään koskaan myöntämättä. Katsopa ensin itse peiliin ja tule sitten vasta kommentoimaan. En ole ainoa, joka näin sanoo sinusta, Luoma.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #110

Miten tämä nyt liittyy topicciin? Mielipiteen muodostus on aina omista esittäjänsä kyvyistä kiinni, mutta voitaisiin pysyä kuitenkin topicin aihepirissä - eikö se ole sinusta kiintoisa?

Ilkka Luoma

Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodassa jälleen uusi käänne – Trumpin hallinto kaavailee tuontitullien laajentamista

Yhdysvaltojen aloittama mahtailu on johtanut kierteeseen, jossa molemmat osapuolet korottavat panoksia jatkuvasti.

6.4.2018 klo 04:22päivitetty 6.4.2018 klo 09:29

~ https://yle.fi/uutiset/3-10147297 -

" ... Kiista sai alkunsa, kun Trump ilmoitti asettavansa alumiinille ja teräkselle raskaat tuontitullit. Hän uhitteli tuolloin Twitterissä, että kauppasodat ovat hyvä asia ja niissä on helppo voittaa. Tullit koskivat aluksi kaikkia maita, mutta myöhemmin .

Kiina oli alusta alkaen erityisesti Trumpin silmätikkuna. Hän syyttää maata immateriaalioikeuksien varastamisesta ja sanoo tullimaksujen olevan rangaistus epäreilun pelin pelaamisesta ja amerikkalaisyritysten vahingoittamisesta.

Uusimmassa tiedotteessaan hän moittii, että Kiina on päättänyt aiheuttaa ongelmia amerikkalaisille maanviljelijöille ja teollisuustuotteiden valmistajille sen sijaan, että parantaisi tapansa. ... " -Yle

...

Ilkka Luoma

"Tuontitulli-Trump tiukkana: "Etsikää kohteita 100 miljardin edestä" - osakefutuurit taas alamäkeen

6.4.2018 07:27 ... "

~ https://www.talouselama.fi/uutiset/te/6c2978fb-4f7... -

.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Lännenmies löysi kohteita Venäjältä.

U.S. imposes sanctions on Russian oligarchs, officials for 'malign activity'

https://www.reuters.com/article/us-usa-russia-sanc...

Ilkka Luoma

"Yhdysvalloilta lisäpakotteita Putinin lähipiirille – joukossa suuryritysten johtoa
ULKOMAAT JULKAISTU 06.04.2018 16:42 ...

_ja syiksi mm. ... tuen Syyrian presidentille Bashar al-Assadille ... "

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/yhdy... -

...
Tämä on paksuin State West trolling manipulation - mitä tähän mennessä on nähty ja kuultu ...

Varsinkin, kun tiedämme US' n aloittaneen Syyrian kapinallisterroristien aseistamisen jo vuonna 2013 - venäläisethän tulivat Syyrian laillisen hallinnon (al-Assad) kutsumana - US ei, joka aloitti vielä 2014 Syyrian raskaat pommitukset - ilman mitään mandaattia - kuten aikanaan Irakin sodan 2003 ... ja vielä aikaisemmin Serbian pommitukset.

Jorma Repo

Ilkka se jaksaa hokea näistä "luotto kiinalaisista että luotto venäläisistä",joita kuulemma tarvitaan busineksen tekoon idässä Täällä lännessä homma toimii omalla nimellä ja firmalla.Missähän mahtaa olla vikkoo kyssyy mies savosta.Oiskohan idänmiehen systeemeissä?

Ilkka Luoma

Jorkilta aivan hyvä huomio - molempien kulttuuri, tavat ja mentaliteetti ovat lähtökohdiltaan kovin erilaiset - varsinkin kiinalaisten - että on eduksi oma luottohenkilö - parhaimmillaan osaa suomea, jolloin turhat välikielet jää pois - onni on suosinut, molemmat ovat "taskussa", jo yli 15 vuoden ajan ;)

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Ilkka:

Voisitko antaa listan sanomalehdistä ja verkkosivuista, joita pidät uskottavina tiedonlähteinä, ja jotka eivät suolla länsipropagandaa?

Millaisilla kriteereillä voi tunnistaa luotettavan tiedonlähteen mielestäsi?

Ilkka Luoma

Kaikesta huolimatta HS - aika-ajoin erinomaisia kirjoituksia.

...
Der Spiegel

Ja itse rakennetun suodattimen jälkeen yllättäen RT!

...
Luotettava tietolähde osaa pitää molemmat silmät auki - tässä herkkyys niin "itäiseen kuin läntiseen" silmään.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Ilkka:

Millaisen maailmanjärjestyksen haluaisit nähdä? Millä tahoilla olisi eniten valtaa ja missä suhteessa?

Ilkka Luoma

Erinomainen kommenttikysymys - vaatii myöhemmän tarkan vastauksen ---

Tunnen parhaiten Suomen historian jälkeen Kiinan historiaa, kiinalaisuutta ja sen pyrkimykset - uskoisin sieltä löytyvän malli, joka on jo tehnyt tästä vuosisadasta kiinalaisten ---- tätä vastaanhan US taistelee nyt kaikin "kaupallisin menetelmin". ...

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Ehdotatko Suomeenkin yksipuoluejärjestelmää ja elinikäistä presidenttiä. Kuolemanrangaistuksen käyttöön ottoa jne?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #112

En. Mutta voimakasta kansanliikettä, joka edistää suomalaisten itsenäisyyskaipuuta ja puolueettomuuden roolia täältä idän ja lännen vedenjakajalta - toisekseen presidentille lisää valtaa, jopa US-mallin mukaisesti, ilman pääministeriä.

...
Kuolemanrangaistuksia ei ole edes Venäjällä toteutettu - enää vuosikymmeniin.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #113

Kehuit Kiinan mallia, siellähän teloitetaan ihmisiä tukuttain.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #114

Suhteessa vähemmän kuin Yhdysvalloissa. Kiinan malli hakee linjaansa ...

...
LAUANTAINA, LOKAKUUTA 06, 2012
Kiinalainen harppaus - uuskungfutselaisuus

" ... Nyt marraskuussa Kiina saa uuden kommunistisen puolueen pääsihteerin, joka nimitettäneen helmikuun 2013 Kansalliskongressissa *] (vastaa suunnilleen meidän eduskuntaa) Kiinan uudeksi presidentiksi ja myöhemmin myös asevoimien ylipäälliköksi. Kiina saa myös uuden pääministerin Anhuin maakunnasta – nykyinen presidentti on myös Anhuista, ja näin ylläpidetään meille tuntematonta reviiriajattelua voimassa.

Kiina tulee luopumaan hiljalleen puolueensa marxilaisuuteen liittävästä kommunistisesta ideologiasta ja siirtyy hiljalleen kiinalaisen kaavan mukaan tähän ja huomiseen päivään sovellettuun kungfutselaisuuteen, joka saa eteensä uus –etuliitteen.

Kiina valmistautuu olemaan maailman suurin kansantalous

ja tulee myös massiivisesti lisäämään asevoimiensa voimaa ja ulottuvuutta – aina avaruuteen saakka. Ohjelma pitää sisällään myös historian suurimmat asejärjestelmäkaupat Venäjän kanssa – näin Putin saa Siperia-ohjelmallensa maailman suurimman rahoittajan.
*]
Kiinan Kansankongressi kokoontuu vain kerran vuodessa – noin pariksi viikoksi kerrallansa. Kongressissa on edustajia suhteutettuna koko Kiinan alueelta – noin 3700 edustajaa, jos projisoimme heidän ”eduskunnan” omaamme, pitäisi meillä olla kansanedustuslaitoksessamme noin 15 edustajaa – olisipa ainakin tehokasta ja vaikutusvaltaista toimintaa.
...

Mutta miten me näimme Kiinan kehityksen pari vuotta sitten – miten se mahdollisesti linjaa Kiinan uutta näkökulmaa yhtenä maailman suurista talousvetureista – sekä mallinnäyttäjänä kuinka suurella riskillä tartuttiin massiiviseen väestönlisäykseen [2011]:
--- http://ilkkaluoma.vuodatus.net/blog/2976684/kiina-... ---

(Mediassa ja asiantuntijapiireissä asetetaan maailmanlaajuisen talouskriisin ovelle kiinalaiset vartijat - pelastaako Kiinan antama lainoitus eurokriisi-Italian ja -Espanjan?)

[ ... rakennuksilta kuuluu jatkuva kilkatus ja kalkatus - maalta tulleet rakennusmiehet tekevät kolmivuoroa maailman suurimmilla asuntorakentamisen markkinoilla Kiinan paisuvissa jättiläiskaupungeissa. Grynderit käärivät sievoisia voittoja, kuten meillä lännessäkin ovat tehneet, nostaen, kuten Suomessakin uusien asuntojen hinnat monien tavallisten tavoittamattomiin ... ]

Kiina elää nyt omaa vuosisataansa

Eräs hyvin kuvaava voittokulku aloitettiin "päiväkäskyllä" päivä sen jälkeen, kun Pekingille myönnettiin Olympialaiset - alkoi maailman urheiluhistorian suurin mobilisaatio. Oli tavoite, vain yksi tavoite - eniten kultamitaleja. Kiina ohitti USA:n ja otti omista kisoistaan eniten ykkössijoja, kuten oli "päiväkäskyssä" kahdeksan vuotta aiemmin määritetty.

USA elää paljolti kiinalaisesta rahasta,

joka on sinne rahdattu amerikkalaisten ja myöhemmin eurooppalaisten kulutuksesta. Nyt sitä samaa rahaa lainataan takaisin, jotta läntinen kuluttaja ostaisi lisää koko ajan laadukkaampia kiinalaistuotteita - kohta myös sähköautoja.

Kiina on valmis antamaan merkittävästi lainaa myös Suomelle ... "

Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2012/10/kiinalainen-... -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #112

Kiinassako elinikäinen presidentti? Mistä Korkman sellaista on saanut päähänsä?

Siitäkö, että poistivat presidenttikausista rajoituksen jonka mukaan aiemmin saman henkilön sai valita vain kahdelle peräkkäiselle kaudelle? Rajoitus oli voimassa1982-2018.

Nykyinen presidentti Xi valittiin juuri vähän aikaa sitten toiselle kaudelleen joka päättyy 2023. Silloin valittanee XI uudelleen tai joku muu taas uudelle viisivuotiskaudelle. Mutta ketään ei ole valittu eliniäksi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #116

Kiinassa muutettiin presidentin toimikauden irti kahdesta, siis on mahdollista päästä kolmannelle kaudelle, jos äänestyksessä tai muussa muutoin niin sovitaan - ei muuta.

Ilkka Luoma

... Tässä kohtaa arvion esittäminen edellyttää syvällistä ja laajaa Kiinan, kiinalaisuuden ja sen historian tuntemusta. Kiina on kauppakansa, US taas sotimiseen erikoistunut illassaan oleva maailmanpoliisi. US ei kysele juurikaan lupia, vaan hyökkää. Kiina on taas maailman pisimmän yhtenäisen historian omaava sivistyskansa. Kiinan suuri etu on velattomuus ulos, suuret saatavat ulkoa ja maailman suurimmat sisämarkkinat sekä vieressä oleva Venäjä, maailman suuri raaka-ainevarasto.

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10148847 -

"Analyysi: Kiinan ja Yhdysvaltain kauppakiistan nokitteluvauhti kovenee ja panokset kasvavat – Kuka hyppää ensimmäisenä, kun pelissä on kaksi isoa egoa?
Kiina vannoo taisteluvalmiutta mutta saattaa lopulta olla se joka taipuu ensin, kirjoittaa Ylen Aasian-kirjeenvaihtaja Jenny Matikainen.

6.4.2018 klo 16:49 ... " -Yle

.

Ilkka Luoma

Tämä on jo yliveto! ... " ... Yhdysvaltain valtiovarainministeriön mukaan pakotteiden syynä ei ole mikään yksittäinen tapahtuma, vaan Venäjän pahantahtoinen toiminta läntisten demokratioiden horjuttamiseksi. ... "

~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/yhdy... -

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Lännen mies alkaa suuttua idän miehen rettelöintiin!

Olisipa Lännen mies pannut tällaisia pakotteita aikoinaan kun Hitler möykkäsi Euroopassa. Mutta hyvä kun tällä kertaa koittaa hillitä Putlerin sotakiihkoa. Niin säilyy rauha paremmin maailmassa. Eihän Putin halua neuvotella ja sopia asioista rauhanomaisesti.

Ilkka Luoma

Länsi oli yllättävän hiljaa, kun Saksa hyökkäsi Puolaan ... aivan kuin olisi jääty odottamaan varsinaista sotaa, jonka tiedettiin tulevan, mutta "väärään ilmansuuntaan" - Churchill oli myös lukenut Hitlerin Taisteluni 1 ja 2 ...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kun Saksa ja NL hyökkäsivät yhdessä Puolaan 1939, Länsi ei toki ollut hiljaa vaan julisti sodan Saksalla välittömästi. Olisi tietysti ollut loogista julistaa sota myös toiselle hyökkääjälle.

Mutta oli tarkoitus nitistää Saksa ensin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #84

Tämä on vekkulia.

Jatkosodan alun osalta kinastellaan muutamasta tunnista eli olivatko saksalaiset pommikoneet menossa NL:on ja tulossa sieltä ennen vai jälkeen kello kuuden eräänä kesäkuisena aamuna. Puolassa sen sijaan kaksi viikkoakaan ei tarkoita mitään vaan yhdessä menivät.

Todella vekkulia. Lienee Miralan hymööriä.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Moni muukin tartuu hukkuvana tuohon oljenkorteen, jolla ei ole edes todellisuusarvoa - sen sijaan esimerkiksi prof. Markku Kuisma on siteerattu tännekin useaan otteeseen - itse asiassa kuultuna ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #85

Älähän Jorma väännä. Minä olen evakkona ylpeä siitä että 1941 jatkoimme kesken jäänyttä talvisotaa ja lähdimme ottamaan Karjalan takaisin! Venäjän entinen liittolainen Saksa oli apuna:)

Vaikka olivat sopineet hyökkäyspäivän, Stalin vetkutteli hyökkäystä Puolaan mutta hyökkäsi kuitenkin kuten oli sovittu.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #85

NL ja Saksa hyökkäisivät liittolaisina ja sovitusti Puolaan 1939. NL aloitti Jatkosodan hyökkäystoimet Suomessa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #118

Jatkosodan käynnisti Saksa liittolaisensa Suomen kanssa - tästä ei asiantuntijat ole enää toista mieltä - aihe kokonaisuutena toki tulee tietää ja ymmärtää ---

...
~ https://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/professori-mar... -

" ... Toinen esimerkki tehokkaasta infosodasta liittyy kesän 1941 suurhyökkäykseen. Asia on Mauno Jokipiin ja Tuomo Polvisen tutkimuksissa ajat sitten todettu ja nyt eversti Pekka Visurin kääntämissä saksalaiskenraali Erfurthin päiväkirjoissa vahvistuksen päälle vahvistettu.

Kyllä Suomen sotakone oli viimeisen päälle viritetty Saksan Barbarossan osaksi. Tavoitteena oli vallata, tuhota ja ryöstää idästä niin paljon kuin voimat sallivat. Erfurth-keskustelujen mukaan Mannerheimin ja Rytin suurin huoli oli, miten hyökkäys näyttäisi puolustukselta ja valloitukset vain revanssilta, jonka kansa hyväksyi. ... "

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #120

Edelleen NL aloitti jatkosodan hyökkäystoimet 22.4.1941, klo 6.05. Sen tekemän hyökkäyssuunnitelman mukaan:

"NL:n puolustusministeri Timoshenko ja Meretskov allekirjoittivat 18.9.1940 dokumentin nro. 103203, joka oli de facto hyökkäyssuunnitelma Suomeen.

Suunnitelmassa käskettiin mm. tunkeutua Keski-Suomeen, tuhota siellä Suomen armeijan pääjoukot, sekä miehittää koko Keski-Suomi... Samanaikaisella pääiskulla Rovaniemen-Kemin suuntaan katkaista Suomi kahtia ja eristää Suomi Ruotsista ja Norjasta.

Mark Solonin, 22.Juuni, 2009

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #84

Varsinainen sota alkoi vasta keväällä 1940 - Saksan kolmannen valtakunnan hyökätessä länteen.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #86

Jaa, että mielestäsi talvisota ei ollut oikeaa sotaa, sadat tuhannet kuolivat.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #91

Oli se, ja todellista juuri meille - suomalaisille, mutta nyt oli kyse II Maailmansodan päärintamasta Euroopan osalta - Saksan hyökkäys länteen 1940 ...

Kaikki kunnia suomalaisille jermuille ja lotille ---

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #86

Tuosta II Maailmansodan aloituksen ajankohdasta taidetaan olla yhtä montaa mieltä kuin miestäkin ja naista sekä kaikkia muita sukupuolia. On pidetty Espanjan sisällissotaa aloituksena, Baltian liittämistä NL:on, Sudeettialueiden jakamista Saksan ja Puolan kesken, Saksan hyökkäystä Puolaan, Talvisotaa, Saksan hyökkäystä länteen j.n.e. On myös esitetty teoria, että ei ollut erillisiä I ja II maailmansotaa vaan yksi jossa oli hieman pidempi (de facto) aselepo. Valittavaa siis piisaa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #117

Heh, juuri sopiva kommentti polveilevaan kommentointiin ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #117

On ymmärrettävää että venäläiset haluavat sysätä sotien aloittamisen muille. 30-luvulla oli myös monenlaisia sotia Aasiassa, japanilaiset sotivat Kiinassa ja Koreassa.

Euroopassa oli kaikenlaisia pikku sotia 30-luvulla kuten Espanjan sisällissota. Mutta länsimaisen käsityksen mukaan maailmansota alkoi kun hyökkääjinä oli useampia valtioita ja ne kohdistuivat moniin maihin.

Tässä mielessä kahden suurvallan Saksan ja Neuvostoliiton yhteinen hyökkäys aloitti toisen maailmansodan. Silloin alkoi kuolla satoja tuhansia ja miljoonia ihmisiä. Sota jatkui välittömästi Baltian liittämisella neuvostoliittoon ja sota Suomea vastaan, talvisota.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #122

1.9.1939 - ja varsinaiset Saksan rähinät alkoivat hyökkäyksellä Ranskaan keväällä 1940 - siitä alkoi todellinen II Maailmansota - Japani liittyi sitten joulukuussa 1941 ---

Ilkka Luoma

Varauksin, mutta esimerkkinä miten asiat halutaan informoida idässä. Jokainen lukija päätelkööt itse.

...
~ https://www.mintpressnews.com/pentagon-planning-a-... -

" ... Who’s even paying attention, given the eternal changing of the guard at the White House, as well as the latest in tweets, sexual revelations, and investigations of every sort? And yet it increasingly looks as if, thanks to current Pentagon planning, a twenty-first-century version of the Cold War (with dangerous new twists) has begun and hardly anyone has even noticed.

In 2006, when the Department of Defense spelled out its future security role, it saw only one overriding mission: its “Long War” against international terrorism. “With its allies and partners, the United States must be prepared to wage this war in many locations simultaneously and for some years to come,” the Pentagon’s Quadrennial Defense Review explained that year.

Twelve years later, the Pentagon has officially announced that that long war is drawing to a close — even though at least seven counterinsurgency conflicts still rage across the Greater Middle East and Africa — and a new long war has begun, a permanent campaign to contain China and Russia in Eurasia.

“Great power competition, not terrorism, has emerged as the central challenge to U.S. security and prosperity,” claimed Pentagon Comptroller David Norquist while releasing the Pentagon’s $686 billion budget request in January. “It is increasingly apparent that China and Russia want to shape a world consistent with their authoritarian values and, in the process, replace the free and open order that has enabled global security and prosperity since World War II.” ... "

.

Jorma Repo

Onneksi Ilkka osaa tuoda turvallisuuden tunnetta meihin Suomalaisiin,toteamuksellaan ettei Venäjä/NL ole hyökännyt kuin ainoastaan rajanapuureidensa kimppuun.

Ilkka Luoma

Talvisodan aloittivat hyökkäyksellä - sen jälkeen Jatkosota, jossa olimme Saksan kolmannen valtakunnan ei-paperillinen liittolainen - ja sitten olemme saaneet elää täyttä rauhan aikaa - ilman mitään hyökkäysuhkia ... joku voisi tuohon alle nyt luetella vuoden 1944 jälkeen US' n operoimat sodat - ja ana kaukana omilta rajoiltaan.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Muista nyt mainita se, että NL oli liitossa Saksan kanssa 1939. Ja yhdessä liitossa ja sovitusti hyökkäsivät Puolaan. NL pakotti meidät Saksan kumppaniksi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #128

Tässä olet jäljillä - meidät "pakotettiin" puolipassiivisina ajopuina Jatkosotaan - osana Barbarossaa - tosin meillä oli myös suur-suomalaiset, rautaa rajalle ja raja Uralille - ja vähintäänkin puhuttiin koko Kuolan niemimaasta meille ---

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ilkka on niin nuori ettei voi tietää sota-ajan tapahtumista ennen hänen syntymäänsä. Hänen elinaikanaan Neuvosto-Venäjältä ei ole tullut yhtään puna-armeijan divisioonaa Suomeen eikä meitä ole pommitettu. Ilkalla on ollut kadehdittavan ihana lapsuus ja rauhallinen nuoruus.

Toista se on ollut meillä evakoilla ja veteraaneilla. Kun punatähtiset koneet pommittivat ja ampuivat evakkojunia, satoja naisia ja lapsia kuoli. Siitä tuli meihin kaikenlaisia henkisiä vaurioita, pahin on ollut russofobia joka vaikuttaa edelleen.

Ennen talvisotaa ryssät ja natsit valloittivat Puolan. Sitten Stalin ystävänsä Hitlerin luvalla hyökkäsi Suomeen ja valloitti Baltian maat. Sitten diktaattorit riitaantuivat ja hyökkäsivät toistensa kimppuun. Siinä hötäkässä Suomikin yritti ottaa omansa pois. Ilkka osaa paremmin kirjoittaa kuin siinä sitten kävi.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #130

Leo, sota on sotaa ja se tulee osata välttää - meilläkin oli siihen mahdollisuus ... oletko lukenut Antti Hietalahden Talvisodan salainen strategia?

~ https://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Antti... -

" ... Antti Hietalahden tutkimus Petsamon nikkelin merkityksestä talvisodan selittäjänä on jo ehtinyt herättää kohua eikä ihme. Historiaa opiskelleen ja toimittajana työuransa tehneen tutkijan väitteet ovat niin kovia, että ne suorastaan houkuttelevat väittämään vastaan.

Talvisodan salainen strategia kuvaa nimensä mukaan kylmähermoista suurvaltapoliittista peliä Petsamovuonon, joka jatkosodan päätökseen saakka kuului Suomelle, nikkelirikkauksien ympärillä. ... "

.

Jorma Repo

Kyllähän suomalainen sotilas sai kävellä jatkosodassa joitakin peninkulmia,ennen kuin muuttui hyökkääjäksi.Eikös ne olleet NL:n joukot jotka olivat Suomessa jatkosodan alkaessa.

Ilkka Luoma

Tavallaan. Talvisodan aloitti sotatoimena NL, joka taas johtui siitä, ettemme osanneet diplomatiaa ja neuvotteluja - alkaen 1938 - Boris Jartsevin tulosta alkaen ... J oli Stalinin henkilökohtainen lähettiläs, ja olisi halunnut suorittaa maanvaihtoa, joka nyt tarkasteltuna olisi ollut Talvisodan lopputulokseen nähden erittäin edullinen ja säästänyt 20 000 suomalaista ---

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ja höpöhöpö taas. NL oli päättänyt valloittaa Suomen, ohan riippumatta siitä, miten neuvotteluissa kävi.

""Neuvostoliiton asiakirjat vahvistavat sen tosiasian, että Stalin oli päättänyt joka tapauksessa – suostuisivat suomalaiset tai eivät hänen vaatimuksiinsa – Suomen valloittamisesta."

Hannu Rautkallio, Kansakunnan syyllisyys, 2002, sivu 89

"Stalin oli päättänyt aloittaa sodan Suomea vastaan, sotilaallisista tilannearvioista ja Moskovan neuvottelutuloksesta riippumatta. Stalin oli itse luonut mielikuvan neuvottelujen »keskeytyksestä», jonka Paasikivi ja Tanner vahvistavat yhtä pitävästi välittömästi Moskovan neuvottelujen jälkeen tekemissään muistioissaan. Kumpikaan heistä ei uskonut sodan alkavan, ja he jakoivat saman käsityksen sitä, »ettei Neuvostoliitto ryhtyisi mihinkään väkivaltaisiin toimenpiteisiin siitä huolimatta, ettei se neuvotteluilla ollut päässyt pyrkimäänsä tulokseen».""

Erik Heinrichs, Mannerheim Suomen kohtaloissa, osa II, 1960, sivu 94

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #134

Prof. tohtori, evl. ev Pekka Visuri ---

Saksan kenraali Suomen päämajassa vuonna 1941

" ... Kirjassa pääosa Erfurthin päiväkirjan ennen julkaisemattomasta suomennoksesta!

Jalkaväenkenraali Waldemar Erfurth sai Hitlerin päämajassa 12.6.1941 tehtävän lähteä Suomen päämajaan yhteyskenraaliksi. Hänelle annettiin tiedot yllätyshyökkäyksen aloittamisesta Neuvostoliittoon ja ohjeet, joilla suomalaisten toiminta kytkettäisiin Barbarossaksi nimetyn suunnitelman osaksi.

Erfurth saapui Helsinkiin jo seuraavana päivänä – toistaiseksi vielä huomaamattomasti siviilipuvussa liikkuen. Ilmoittautuessaan marsalkka Mannerheimille hän kertoi, että Saksan hyökkäys alkaa noin kymmenen päivän kuluttua. Jo sitä ennen suomalaisten odotettiin mobilisoivan armeijansa sodan ajan vahvuuteen ja olevan valmiina liittymään hyökkäykseen kesäkuun lopulla.

Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon alkoi 22. kesäkuuta, jolloin Hitler julisti myös Suomen ja Romanian tulevan mukaan sotatoimiin. Erfurthin tehtävänä oli nyt huolehtia siitä, että Suomen armeijan pääosat, vähintään kuusi divisioonaa, suunnataan hyökkäykseen Laatokan itäpuolitse kohti Syväriä. Saksalaisten oli määrä tulla siellä vastaan sulkeakseen Leningradin saartorenkaan.

Aluksi kaikki sujui suunnitelmien mukaisesti. Baltian suunnalta hyökänneet saksalaiset saavuttivat Leningradin alueen, ja suomalaiset pääsivät Itä-Karjalassa Syvärille ja Kannaksella Leningradin reunoille. Sitten Neuvostoliiton puolustus kuitenkin sitkistyi.

Saksan päämaja pyysi suomalaisia jatkamaan hyökkäystä myös Leningradin suunnalla, mutta Mannerheim ei siihen suostunut vedoten armeijan kokemiin suuriin tappioihin.

Kenraali Erfurth piti huolellisesti päiväkirjaa, jonka pääosan suomennos on liitetty tähän dramaattisten sotatoimien johtamisesta kertovaan kirjaan.

Professori Pekka Visuri on kirjoittanut useita teoksia sotahistoriasta, kansainvälisestä politiikasta ja poliittisesta historiasta. ... "

...

~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/22/kertomus-... -

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #136

Muutit kätevästi taas Talvisodan Jatkosodaksi. Etkö osaa vastata aiheeseen?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #138

Tein epähuomiossa virheen - tartuin Jatkosotaan, kun piti katsoa Talvisodan aattoa - alkaen vuoden 1938 loppupuolelta, kun Stalinin lähettiläs Jartsev saapui Suomeen kertomaan aluevaihdoista - virheet tehtiin jo tuolloin ... tosin historioitsijat ovat ihmetelleet mitä Stalin odotti Mainilan laukauksiensa jälkeen muutaman päivän!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

On se neuvottelu- ja diplomatiataito tärkeää. Koska emme osanneet niitä taitoja, Venäjällä oli oikeus tappaa kymmeniä tuhansia miehiä. Eikö Ilkka sinun Stalinin ja Venäjän ihannointisi mene jo liian pitkälle? Sinähän olet joka käänteessä vihollisen puolella!

Jorma Repo

Millähän tavalla luettelo USA:n sodista muuttaa meidän maantieteellisestä asemaamme?Venäjä sijaitsee meidän rajamme takana ja sen sotahistoria on se mikä on.

Ilkka Luoma

Tämän takia:

Nato - isäntämaa pöytäkirja ---

TORSTAINA, HELMIKUUTA 26, 2015
Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja

Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus - tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista - ei ole halunnut kansalaisille kääntää:

kieliasun ja käännöksen englannista tarkistanut fil.lis. Mauri Nygård

|
Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valio... -

ENG
~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014... - [FINLEX]

~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isantam... -

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Miten NATO:n isäntämaasopimus liittyy USA:n maailmalla käymiin sotiin. Ei yhtään mitenkään.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #139

Eikö Kajanto todellakaan ymmärrä miten NATOn kanssa tehdyt sopimukset liittyvät sen johtavan maan käymiin sotiin?

En jaksa uskoa häntä niin ymmärtämättömäksi vaan, että hän ei halua ideologisista sekä ennakkoluulojensa anti- ja sympatioiden tähden halua tunnustaa ymmärtävänsä. Hän ymmrtänee vallan hyvin, että "kauttakulkusopimus 3.0" tarkoittaa meidän osaltamme juurikin USAn joukkojen siirtelyä sellaisiin paikkoihin joissa USAn sotilasjohto katsoo niistä olevan eniten hyötyä USA:n kansallisten etujen ajamisessa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #141

Myyryläinen ei ymmärrä, että USA:n käymät sodat maailmalla EIVÄT ole NATO:n sotia, eikä isäntämaasopimus koske sellaisia sotia, eikä sellaisia, missä USA hyökkäisi Suomen alueelta jonnekin. Isäntämaasopimus koskee Suomen alueella tai sen läheisyydessä tapahtuvaa kriisiä. Turha yrittää sekoittaa USA:ta ja NATO:a taas keskenään. Mietipä Myyryläinen sitä, miksi Suomella ei ole Venäjän kanssa isäntämaasopimusta?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #142

On toki totta, että ihan kaikki USAn sodat maailmalla eivät ole NATOn sotia mutta hyvin monet ovat. Lisäksi kaikki NATOn sodat ovat USAn sotia.

Missä kohtaa "Kauttakulku 3.0" -sopimuksessa sanotaan, että se ei koskisi USAn hyökkäyksiä Suomen alueen kautta?

Kajanto kyselee miksi Suomella ei ole kauttakulku- ja isäntämaasopimuksia Venäjän kanssa. Eikö hän ole ymmärtävinään sitäkään?

Oikeasti meillä ei pitäisi olla kenenkään kanssa tuollaisia sopimuksia tai välipuheita. Jos siis vähääkään välitämme omasta turvallisuudestamme.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #143

Missä sanoatan, että se koskee USA:n hyökkäystä Venäjää vastaan? Yleensä sopimuksissa on sanottu, mitä ne kattavat. Odotan ihan sinun omaa näkmystäsi siitä, miksi Suomella ei ole Venäjän kanssa isäntamaasopimusta? Olihan meillä YYA:kin tämän "ystävävaltion" kanssa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #144

Jos Kajanto on "Kauttakulku 3.0" -sopimuksen lukenut niin hän luultavasti on huomannut, että tuollaiset yksityiskohdat siinä jätetään NATOn sotilaskomentajan huoleksi. Siis milloin ja miksi. He vain ilmoittavat, että nyt tullaan ja isäntämaasopimuskumppanille jää tehtäväksi vain pistää tuliaiskahvit tulille, sekä tietysti huolehtia, että tulijoilla on muutenkin mukavat oltavat ja huolto pelaa.

Vaalisto saa ihan itse pähkäillä miksi meillä meillä ei ole vastaavaa sopimusta Venäjän kanssa. Kun hieman perehtyy meidän eliittimme eli V.Linnan terminologialla "nilkkiemme" toilailuihin niin syy selviää hyvinkin näpsäkästi, ehkä suorastaan n.s. alta aikayksikön.

Mitä taas YYA-sopimukseen tulee niin kannattaa lukea senkin sisältö niin havaitsee mitä siinä sovitaan ja mitä ei sekä mistä sovittiin neuvoteltavan jos tarve olisi vaatinyt. Onneksi ei vaatinut.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #145

NATO:on kuulumattomana maana on ihan oikein, että on edes jonkinlainen turva ja pelote olemassa idän arvaamatonta valtota vastaan. Isäntämaasopimus.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #146

Oletko Jori lukenut tuon pöytäkirjan?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #150

Kyllä. Suomi ei sitoudu tällä yhteisymmärryspöytäkirjalla vastaanottamaan Suomeen Naton joukkoja tai sallimaan sellaisten kauttakulkua. Muutenkin HNS-järjestelyt koskevat vain logistiikkaa, vaikka sisältävätkin paljon juridiikkaa. Nato- ja PfP-maiden joukkojen yleisestä juridisesta asemasta toisen maan alueella on jo aiemmin sovittu erikseen niin kutsutuilla SOFA-yleissopimuksilla (Status of Forces Agreement).

Joka tapauksessa on päivänselvä asia,että Suomi ei missään kriisissä tule yksin selviytymään. Parempi siis nojata reilusti länteen. Ei koskaan itään.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #152

Kajannon väitteessä kriiseistä selviämisen mahdollisuuksiin on jonkin verran perää. Ei siis kannata hakeutua niihin ujuttautumalla mukaan liittokuntiin joilla on tapana hakeutua kriiseihin. Pysytelkäämme sellaisen ulkopuolella niin voisimme selviytyä ilman niitä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #153

Tämllä mainitulla liitokunnalla on vain se turvatakuu, jota ei esim. EU:lla ole. Samaan liittokuntaan kuuluvat mm. Norja, Tanska, Islanti. Mihin vaikeuksiin ne ovat sen takia joutuneet? Ja ovat tähän asti ihan mainiosti selviytyneet.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #154

Turvatakuu? Minkä varalta? Senkö, ettei taatusti joudu jäämään pois liittoutuman kriiseistä ja sodista? Aina on tilaa vielä yhdelle jolla on torrakot tanassa.

Kyseisetkin maat ovat osallistuneet ja osallistuvat edelleenkin NATO:n hyökkäys- ja miehityssotiin joita on käynnissä eripuolilla maailmaa. Ne ovat myös pilanneet suhteitaan maailmalla juurikin NATO- ja USA-sidonnaisuuksiensa takia.

Jos USAn ja Venäjän suhteet äityvät kuumemmaksi kriisiksi, ne ovat eturintamassa, ihan kuten Suomikin olisi. Sellaista riskiä kannattaisi välttää, jollei aivan sotahullu ole.

P.s. kas, kun NATO:n jäsenmaista muistetaan aina "sopivasti" aina joitakin mutta "unohdetaan" esimerkiksi sotaisat Turkki ja USA.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #155

No minkähän varalta NATO:lla on yleensä turvatakuu? Ulkoista hyökkäystä vastaan. Ja se ulkoinen uhka on ja pysyy samana: Venäjä. Joka on rahadannut hyökkäysohjuksiaan viimeksi Kaliningradiin.

Kuten Jukka Tarkka totesi:

"Koska Suomi sijaitsee Itämeren alueella, on epäjohdonmukaista jättäytyä alueen puolustuksesta vastaavan liiton ulkopuolelle."

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #156

En ennenkään ole oikein pysynyt mukana J.Tarkan "johdonmukaisuuksissa". Niin omituisia polkuja ne vaeltelevat, niinkuin tuossakin lainauksessa. Eihän NATO, siis p o h j o i s e n A t l a n t i n puolustus(sic!)-liitto, ole koko Itämeren sotaliittokunta vaan vain osan. Kenellä olisi edes ollut mahdollisuus sellainen valtuutus antaa koska mukana tulisi silloin olla kaikki rantamaat. Nythän pohjoinen ranta Narvajoelta Øresundiin on sen ulkopuolella, osa "de facto" ja loputkin edes "de jure".

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #157

Kyllä realistisesti ajattelevat henkilöt pysyvät hyvin mukana Tarkan ajatuksissa. NATO puolustaa ihan faktisesti Itämeren aluetta, kosa Iitämeri on lähes NATO:n sisämeri ja Venäjä hevostelee siellä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #158

Realistisesti ajattelevat ihmiset huomaavat ihan karttaa katsomalla, että NATOn yritys tehdä Itämerestä oma sisämerensä on karkea valloitusyritys ilman minkäänlaista kansainvälisiin sopimuksiin perustuvaa laillisuutta. Tosin vähänpä he aiemminkaan sellaisista ovat välittäneet jos sotaliittokunnan pääpukarin kansallisia etuja on pitänyt puolustaa.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #139

Erittäin paljon, oletko lukenut tuon pöytäkirjan - se on esitelty täällä Puheenvuorossa useita kertoja ... US on Naton sotilasjohtaja, aina ... ja hyvin sotaherkkä - annan vihjeen - oletko huomannut, että olemme Kuolan niemimaan vieressä?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Vätätkö Ilkka että tämä sopimus on niin pätevä että jos venäläiset hyökkäävät Suomeen niin Naton joukot tai USA auttaa meitä jollain tavalla?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #140

Jopa ennen peloteltua Venäjän hyökkäystä - jopa niin, että hyökkäys Kuolaan tehdään Lappimme läpi ilmarynnäköiden ja risteliylyohjuksin - lännestä itään! ...

Ilkka Luoma

"Arvostettu Venäjän asiantuntija" unohtaa yhden merkittävän seikan: Maailman suurimman talouden Kiinan, joka ei pakottele Venäjää, samoin vajaat puolet maapallon väestöstä sisältävä BRICS ei myöskään pakottele Venäjää. Kolmanneksi asiantuntija ei tunnu ymmärtävän, että lopulta suurimmat raaka-ainevarat ja energialähteet omaava on aina suurkriisissä se lopullinen voittaja. Niinpä näiden lännenmiesten pakotteiden takana on pakonomainen tarve pilkkoa Venäjää, ja näin jatkaa US edesmenneen presidentin, Ronald Reaganin työtä, joka hajotti Neuvostoliiton. On siis kysymys idän ja lännen välisestä "sodasta" maailman herruudesta

...
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180422220089484... -

"Eturivin Venäjä-asiantuntija Chatham Housen artikkelissa: Käänne on tapahtunut - USA nosti painostuksen Venäjää vastaan uudelle, kovemmalle tasolle
Sunnuntai 22.4.2018 klo 18.55

Jos Eurooppa seuraa Yhdysvaltojen esimerkkiä, Venäjän tilanne muuttuu erittäin tukalaksi, arvioi Nigel Gould-Davies ... " -Iltalehti

.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset