Kansakunnan vihollinen – suursotaharjoitus väärässä paikassa
Nyt vielä toistaiseksi puolustusministeri Jussi Niinistö ajoi käärmeen pyssyyn – sai houkuteltua presidentti Sauli Niinistön hyväksymään suurtaisteluharjoitukset Suomeen [1 – väärään paikkaan, väärään aikaan ja väärien kumppanien kanssa. Jussi Niinistö leikkii tulella ja on näin saatava poistettua vastuupostiltaan —
… Nyt tehtiin raskaista raskain virhe. Jussi Niinistö on saatava vaihtoon, hän on kansalliselle turvallisuudelle suuri uhka. Jussi on parempi sotahistorian tutkijan roolissa (siellä ei voi tehdä reaaliaikavirheitä – kuten nyt!), mutta väärä mies näin tärkeään tehtävään, ajamaan vinoutunutta käsitystään suomalaisesta turvallisuustarpeesta.
…
[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10169918 –
Tänään Sipilän hallitus saa entistä huonompia kansalaisarvioita! [2
Hallitus on kaadettava. Suomen kansan on päästävä valitsemaan uusi eduskunta, jo ennenaikaisesti. Jussi Niinistön puoliväkisin ajama vaarallinen suurtaisteluharjoitus on eliminoitava; se ei kuulu tänne idän ja lännen vedenjakajalle.
Meillä ei ole varaa 'jussiniinistömäiseen' uhoon
Meidän rooli on olla sotilaspoliittisesti liittoutumaton ja meille paras rooli on välittäjän rooli esimerkiksi Korean niemimaalle [3.
Nyt on koottava kansallinen voimakeskittymä poistamaan kansakunnalle haitalliset ministerit uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Puolustusministerin ajama suurtaisteluharjoitus oli toinen raskas virhe, ensimmäinen oli Nato-isäntämaa pöytäkirja.
Nyt kannustetaan kansakuntaa vastustamaan meille suomalaisille kohtalokasta virhettä
Kansa toimikoot tarpeellisella tavalla omaksi edukseen. Poliitikot ovat tämän tyyppisissä kansalaisvastaisissa toimissa "kulutustavaraa ja näin vaaleissa vaihtokelpoisia kertakäyttöyksilöitä"!
On aika yhdistää voimat ja saattaa Suomi sille raiteelle, missä olemme saaneet elää yli 70 vuotta täyttä rauhan aikaa – meillä ei ole nyt varaa raskaisiin virheisiin, joita nyt syntyy tietämättömien ja ymmärtämättömien yksipuolisista puolisokeista ajatusmaailmoista.
…
Viitteet:
[2 … Sinisten rooli kalvaa suomalaisten luottamusta politiikkaan. Epärehellistä peliä Keskustalta ja Kokoomukselta. Demareiden Antti Rinne ja ikipoliitikko Paavo Väyrynen kiittävät ja hymyilevät! Olisiko aika muuttaa puoluepolitiikan suuntaa? Kansalaispuolue on oiva aihio ja sen myötä sotakirveet haudataan (toivottavasti) – kaikin osin; joskus yksityiset intressit väistyvät yhteisen edun ja hyödyn edestä ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005649307.html – Ote linkin alta: ” … Kolme viidestä suomalaisesta katsoo Juha Sipilän hallituksen toimineen vähintään melko huonosti – vain kuusi prosenttia pitää hallitusta hyvänä. Tulevista kolmista vaaleista vain eduskuntavaalit kiinnostavat yli puolta suomalaisista … ” -toivottavasti ennenaikaiset eduskuntavaalit! (allekirjoittaneen lisäys)
[3 ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254046-korealaiset-solmivat-rauhansopimuksen –
Kansalaiskirjoittaja Ilkka Luoma
Kansalaiskirjoittaja Helsingistä
https://www.facebook.com/first.ilkka
https://ilkkaluoma.blogspot.fi
US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 166717
DOC suursotaharjoitus_20042018.doc – OpenOffice Writer
PVM 20042018 – 14:46
351_3205
”Kansakunnan vihollinen – suursotaharjoitus väärässä paikassa”
Ilkka Luoma vihaa myös palomiehiä. Tulipalo on aina väärässä paikassa ja väärin sammutettu.
Ilmoita asiaton viesti
Iiskonmäelle tiedoksi, että tulipalon voi todellakin sammuttaa väärin. Silloin aiheutetaan sammuttamisella enemmän tuhoa kuin tulipalo itsessään olisikaan aiheuttanut.
Ja sitäpaitsi parasta sammuttamista on, että estää paloja syttämästä eikä laske NATO-pyromaaneja mellastamaan vapaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Palomiehet nauttivat poliisien ohelle kansalaistemme suurinta luottamusta – mutta poliitikot eivät – kuten topicin yksi linkkijuttu hyvin kertoo.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka, milloin palomiehet ovat ruskutelleet rajan yli tai edes rajalla/ rajalle – kuten aikanaan US F-15C taistelukoneet, jotka tulivat maahamme itse itsensä kutsuen, yhdessä Hornettiemme kanssa ärjyen kävivät Rissalasta itärajalla kääntymässä – jälkipoltot päällä —
Ilmoita asiaton viesti
Olet kirjoitellut tänne Uuteen Suomeen yli 10 vuotta näitä blogejasi ja alkuaikoina ne olivat enemmän henkilökohtaista intellektuellia pohdintaa elämän eri alueilta. Viimeaikoina ne ovat muuttuneet enemmän ja enemmän muistuttamaan Putin-trollailua ja tämä viimeisin on jo melkein kuin Bäckmannin kynästä.
Muuten tuo kuvateksti:
”Sata vuotta sinne saksalaiset rynnistivät Hangossa maihin – operoimaan meidän punaiset häviölle. Ja nyt jälleen – ulkomaalaiset!”
… selittaa melko hyvin miksi ulkomaalaiset jälleen kerran ovat tervetulleita. Onhan kansakunnallamme hyvät kokemukset tällaisesta avusta jo aiempaa!
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko lukijoille miksi tämä suurtaisteluharjoitus on niin tarpeen – aloitathan aivan kiihkottomasti. Tunnustan, että käytin topicissa poikkeavan värikästä kieltä, sillä Jussi Niinistön ajama hanke on poikkeuksellisen vaarallinen, väärä, uhakaava, vastakkainasetteleva ja vastoin kansakuntamme näkemystä turvallisuuspolitiikastamme.
Ilmoita asiaton viesti
Suursotaharjoitus paikkaa hyvin NATO-jäsenyydettömyyden jättämää aukkoa turvallisuuspolitiikassamme. Se lyö selkeän leiman Suomeen; meillä on lännessä ystäviä, tänne ei tulla väkisin!
Ilmoita asiaton viesti
Kuka, mikä tai ketkä ovat yrittäneet tulla väkisin sitten 1944 jälkeen?
Tosin USA tuli itse itsensä kutsuen, taistelukoneineen – kuten edellä todettu – aikanaan Moskova yritti yhteisiä sotaharjoituksia Suomeen – Pr. Urho Kekkonen: ”Kiitos ei” – asia jäi silleensä. Kekkosella oli munaa … 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka siis tunnistaa ja tunnustaa, ettei kyse pääsääntöisesti olekaan sotaosaamisen harjoittelusta vaan, jälleen kerran, poliittisesta operaatiosta, vai kuinka?
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka on rehellinen, sillä kyseessä on politiikka – vieläpä sinisiltä, en tiedä kuinka vahvasti presidentti aihetta ajoi —
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tunnistan sen, jokainen tietä, ettei tänne venäläisiä sotajoukkoja olisi kutsuttu saadaksemme harjoitusta osaksemme. Julkisuudessa ei ole syytä tuota asiaa kovin näyttävästi korostaa, se tiedetään joka tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
On se sen verran näyttävää itsenäisyyttä ja puolueettomuutta, ettei nykyisillä poliitikoilla ole munaa sitä esittää …
Ilmoita asiaton viesti
#7
hhmm……. saisko nuo asiat julki ilman sotaharjoitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Amerikkalaiset uhkailivat ruotsalaisia seuraamuksilla, jos allekirjoittavat Ydinaseiden kieltosopimuksen, jossa juuri Ruotsi oli aktiivisena mukana – sitä laadittaessa – pelästyivät US-uhkailua ja ottivat allekirjoitukselle vuoden mittaisen pohdinta-ajan, kuten muuten tekivät Nato – Isäntämaa pöytäkirjankin osalta.
Ystävyydellä!
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Suursotaharjoitus antaa Venäjälle selkeästi sen kuvan, missä joukoissa Suomi seisoo ja on erittäin hyvää harjoitusta kriisien varalle. Kriisien, joita Venäjän jatkuva varustautuminen voi tulevaisuudessa aiheuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tyhmää uhoa toisen ydinasesuurvallan kyljessä kiinni – leikkiä nokkapokkaa sellaisen selän takaa, joka on se toinen ydinasesuurvalta – vieläpä hyvin sotainen sellainen – 10 000 kilometrin päässä – ei osoita kummoista ulko-ja turvallisuuspoliittista silmää – kiinalaiset tuumasivat maailman vanhimpana yhtenäisesti ja yhtäjaksoisesti sivistysvaltiona, että pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä.
Tulee jotenkin mieleen tilanne ENNEN Talvisotaa!
Ilmoita asiaton viesti
Luoma, tuon sanonnan alkuperä ei kuitenkaan taida olla kiinalainen. Sitä ei löydy esimerkiksi Sun Tzulta.
Sitä vastoin Niccolò Machiavellilta (1469 – 1527) se löytyy.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulin sen vieraillessani Anhuin maakunnassa – jolloin Hefei cityssä kaupungin historioitsija kytki sanonnon Anhuin historiaan – edellinen numero yksi Hu oli Anhuista kotoisin – kuten nykyinen pm. Li.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, kyllä molemmat olivat macchiavellinsa lukeneet.
Ilmoita asiaton viesti
Histoiroitsija Liu Hang kertoi, että sanonta olisi 800 -luvulta – mene ja tiedä …
Ilmoita asiaton viesti
Onko odotettavissa, että Venäjä ehdottaa Suomelle rajan siirtämistä lännemmäksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä saamme vuokrattua ratapohjan Liinahamariin – vrt. Saimaan kanava —
Ilmoita asiaton viesti
”Sata vuotta sinne saksalaiset rynnistivät Hangossa maihin – operoimaan meidän punaiset häviölle. Ja nyt jälleen – ulkomaalaiset!”
Miksi mennä sadan vuoden taakse kun on tuoreempaakin? Neukut pommittivat Hankoa talvisodassa ja vaativat sen sitten myös tukikohdaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä Nylundin muistelemaakin tuorempaa löytyy kun tarkastelemme kuinka ”im Bunde” Saksan nerokkaan johtajan kanssa haimme ”lebensraum:ia” idästä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitteleuropa ja Kolosjoen nikkeli.
Ilmoita asiaton viesti
Väärin Myyryläinen. Hitler sanoi: ”im Verein”, ei ”im Bunde”.
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76766-hitler-ei-sanonut-2261941-suomen-olevan-saksan-kanssa-”liitossa”-–-vaan-”yhdessä”
Myyryläinen unohtaa jälleen kerran, miksi Suomi yleensä ajettiin Saksan rinnalle Talvisodan jälkeen, jonka aikana NL oli ihan ”im Bunde” Saksan kanssa. Mutta tämä ei tietysti Myyryläistä haittaa, kun Suomi oli se paha natsien kumppani.
Ilmoita asiaton viesti
Kajanto on sikäli oikeassa, että A.Hitler käytti pahamaineisessa radiopuheessaan ilmaisua ”im Verein” mutta sitä myöhemmin selostettiin ja referoitiin saksalaisessa lehdistössä ja radiossa muodossa ”im Bunde” ja niin sen ovat tottuneet suomalaiset historioitsijat ilmaisemaan.
Toisaalta ”Bund” sanakirjamerkityksessään on ”liitto, nippu, vyyhti, liittovaltio, tukku, housujen tai hameen vyötärö, mytty, yhteys, side, liittouma, allianssi, otenauha, federaatio, valtioliitto” ja ”Verein” taas ”yhdistys, kerho, klubi, järjestö”. Jos haluaisi saksan kielessä ilmaista yhdessäoloa, käyttäisi kai sanaa ”zusammen (mit)”
Ilmoita asiaton viesti
””Sana, jota Hitler käytti, oli ”im Verein”. Se ei ole synonyymi käsitteeseen ”im Bunde” kanssa, vaan sen merkitys on astetta lievempi. Esimerkiksi Afganistanissa olevan suomalaisjoukon voitaisiin sanoa toimivan ”im Verein” muiden maiden vastaavissa tehtävissä olevien joukkojen kansa mutta ei ”im Bunde”. Sana ”yhdessä” on paras käännös, joka tulee mieleeni käsitettä ”im Verein” suomennettaessa”.”
”Ahto tähdentää vielä:
”On jokseenkin varmaa, että puhettaan valmistellessaan Hitler ei jättänyt yhtään sanaa sattuman varaan. Mahdollisesti hän tuolloin piti puhettaan elämänsä siihen saakka tärkeimpänä puheena. Jos asiassa johonkin kannattaa kiinnittää huomiota, se on seikka, että Hitler nimenomaan vältti käyttämästä sanontaa ”im Bunde”, joka varmaan olisi ollut hänelle mieluisampi kuin löysempi käsite ”im Verein”. Toisin sanoen Saksan diktaattori ei edes retoriikassaan harhautunut julistamaan Suomea maansa liittolaiseksi. Aloitetusta yhteistoiminnasta suomalaisten kanssa hän luonnollisesti oli yksityiskohtia myöten selvillä, mutta sekään ei ollut hänelle kyllin painava peruste puhua ”liitosta”.””
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76766-hitler-ei-sanonut-2261941-suomen-olevan-saksan-kanssa-”liitossa”-–-vaan-”yhdessä”
Miksi et koskaan itke, Myyryläinen sitä, että NL oli Saksan kanssa liittolainen? Ja vielä ennen Suomen ja Saksan kumppanuutta.
Ilmoita asiaton viesti
” … Kirjassa pääosa Erfurthin päiväkirjan ennen julkaisemattomasta suomennoksesta!
Jalkaväenkenraali Waldemar Erfurth sai Hitlerin päämajassa 12.6.1941 tehtävän lähteä Suomen päämajaan yhteyskenraaliksi. Hänelle annettiin tiedot yllätyshyökkäyksen aloittamisesta Neuvostoliittoon ja ohjeet, joilla suomalaisten toiminta kytkettäisiin Barbarossaksi nimetyn suunnitelman osaksi.
Erfurth saapui Helsinkiin jo seuraavana päivänä – toistaiseksi vielä huomaamattomasti siviilipuvussa liikkuen. Ilmoittautuessaan marsalkka Mannerheimille hän kertoi, että Saksan hyökkäys alkaa noin kymmenen päivän kuluttua. Jo sitä ennen suomalaisten odotettiin mobilisoivan armeijansa sodan ajan vahvuuteen ja olevan valmiina liittymään hyökkäykseen kesäkuun lopulla.
Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon alkoi 22. kesäkuuta, jolloin Hitler julisti myös Suomen ja Romanian tulevan mukaan sotatoimiin. Erfurthin tehtävänä oli nyt huolehtia siitä, että Suomen armeijan pääosat, vähintään kuusi divisioonaa, suunnataan hyökkäykseen Laatokan itäpuolitse kohti Syväriä. Saksalaisten oli määrä tulla siellä vastaan sulkeakseen Leningradin saartorenkaan.
Aluksi kaikki sujui suunnitelmien mukaisesti. Baltian suunnalta hyökänneet saksalaiset saavuttivat Leningradin alueen, ja suomalaiset pääsivät Itä-Karjalassa Syvärille ja Kannaksella Leningradin reunoille. Sitten Neuvostoliiton puolustus kuitenkin sitkistyi.
Saksan päämaja pyysi suomalaisia jatkamaan hyökkäystä myös Leningradin suunnalla, mutta Mannerheim ei siihen suostunut vedoten armeijan kokemiin suuriin tappioihin.
Kenraali Erfurth piti huolellisesti päiväkirjaa, jonka pääosan suomennos on liitetty tähän dramaattisten sotatoimien johtamisesta kertovaan kirjaan.
Professori Pekka Visuri on kirjoittanut useita teoksia sotahistoriasta, kansainvälisestä politiikasta ja poliittisesta historiasta. … ”
~ https://www.docendo.fi/saksan-kenraali-suomen-paam… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus:
” … Toinen esimerkki tehokkaasta infosodasta liittyy kesän 1941 suurhyökkäykseen. Asia on Mauno Jokipiin ja Tuomo Polvisen tutkimuksissa ajat sitten todettu ja nyt eversti Pekka Visurin kääntämissä saksalaiskenraali Erfurthin päiväkirjoissa vahvistuksen päälle vahvistettu.
Kyllä Suomen sotakone oli viimeisen päälle viritetty Saksan Barbarossan osaksi. Tavoitteena oli vallata, tuhota ja ryöstää idästä niin paljon kuin voimat sallivat. Erfurth-keskustelujen mukaan Mannerheimin ja Rytin suurin huoli oli, miten hyökkäys näyttäisi puolustukselta ja valloitukset vain revanssilta, jonka kansa hyväksyi. … ”
-prof. Markku Kuisma.
Ilmoita asiaton viesti
So what? NL oli rosvonnut meiltä laillisia alueitamme. Olisiko pitänyt istua kädet ristissä, eikä taistella noista alueista? ja NL:n lisämaan otto oli oikein ja hyväksyttävää, mutta ei Suomen? Suomi oli ainoa NL:n tuntuu risovan Luomaa vieläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jos jossittelemme, niin aloitetaan se 1938 loppuvuodesta – herran nimi oli Jartsev, Stalinin henkilökohtainen lähettiläs, joka toi ehdotuksen maanvaihdoista – olisivat näin jossitellen olleet meille sangen edulliset, kun Hankokaan ei ollut kynnys !!
Ilmoita asiaton viesti
Jartsevin käynti oli epävirallinen ja hyvin kömpelöa diplomatiaa, mutta tyypillistä diktatuureille.
Ei ollut paljon eroa siinä, oliko tukikohtavaatimus Hankoniemeen tai sen itäpuolisiin suuriin saarin. Se olisi jakanut Suomen etelärannikon kahteen osaan ja rikkonut oman puolustusvyöhykkeemme. Täysin mahdoton ajatus hyväksyä silloisissa olosuhteissa. Sellaista hallitusta ei olisi saatu aikaan, joka olisi sen voinut hyväksyä, joten asiasta on aika turhaa jossittelua.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin tyypillistä Stalinille – aikanaan. Eljas Erkko esti koko ajan Jartsevin kuuntelua – kansakuntamme vahingoksi: Paasikivi Talvisodasta Erkolle: ”Talvisota oli sitten sinun sotasi”
Ilmoita asiaton viesti
Miten Jartsevin kuunteleminen oli muuttanut tapahtumien kulkua?
Ilmoita asiaton viesti
Ei mitenkään – häntä ei kuunneltu, eikä laskettu presidentin puheille.
Ilmoita asiaton viesti
Olisivat ENNEN Talvisotaa Mannerheimin sanoin olleet valmiit luopumaan maanvaihto-operaatiossa Hangosta jonkin saaren hyväksi … Aivan!
Ilmoita asiaton viesti
Ei muuta asiaa. Ks. edellinen kommenttini.
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen lukemaan Antti Hietalahden – Talvisodan salainen strategia – 2016.
Ilmoita asiaton viesti
#6
Suomessa tulee aina olemaan armeija.
Suomalaisten kannalta on parasta, että se on Suomen armeija.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä olen samaa mieltä ja vieläpä vahva, hyvin vahva ja riippumaton. Jopa Suojeluskunnat alueellisuuden ja sissisodan turvaamiseksi voidaan perustaa uudelleen!
Ilmoita asiaton viesti
#85
Onhan Suomessa PAT.
Ilmoita asiaton viesti
PAT?
Ilmoita asiaton viesti
Juha Kuikka:
Löysin artikkelin äskettäin, jossa oli hintalista, jonka väitettiin kertovan paljonko Kreml osapuilleen maksaa eri propagandatoimista. Muistaakseni, jos kuukauden osoittaa mieltään Kremlin haluamalla tavalla, voi saada 20.000 euroa (kuulostaa korkealta). Kommentointi somessa jne. oli taas joitakin satasia muistaakseni. En löydä enää artikkelia, enkä tiedä mikä lähde sillä oli.
Minusta voisi olla järkeenkäypää, että Ilkka saa korvauksia Venäjän joltain propaganda-organisaatiolta. Ovathan nämä Ilkan kirjoitukset sellaisia paatoksellisia ja syvällisiä; monista varmaan laadukkaitakin. Nämä saavat varmaan paljon näkyvyyttä. Jos olisin Kremlin Suomen propagandayksikön toimari, niin voisin ihan hyvin pulittaa Ilkalle jonkun 5.000-10.000 euroa kuukaudessa näistä.
Mikäli asia on näin, niin uskon kyllä, että Ilkka myös alunperin on ainakin jossain määrin ajatellutkin kirjoittamallaan tavoin maailmanpolitiikasta. Onhan se niinkin, että myös USA:lla ja lännellä on oma syntilistansa, ympäristöllisesti maapallo on ylikulutuksen takia menossa päin peetä jne. Veikkaan, että Ilkka olisi tässä vaiheessa ihan hyvin osannut eettisesti perustella itselleen, miksi kirjoittaa näitä Venäjä-myönteisiä blogauksiaan korvausta vastaan, nukkuakseen yönsä rauhassa.
Sitä voi kukin miettiä, että paljonkahan itselle pitäisi maksaa, että alkaisi samaa tahtia kuin Ilkka kirjoittamaan puhtaasti Venäjä-myönteisiä bloggauksia. Juha, paljonko sinulle pitäisi pulittaa per Venäjä-myönteinen artikkeli, jossa pistäisit terävintä kynäilyäsi? 😀 Kyllä mulle pitäisi aika paljon maksaa. Vastaavasti eipä minusta toisaalta tuntuisi ihan puhtaalta ja oikealta kirjoittaa pelkästään USA-myönteistä ja Venäjä-vastaista tavaraakaan rahaa vastaan, koska kyllä USA:llakin on asioissa peiliin katsomista.
Geopoliittisesti tilanne nyt vain sattuu olemaan hankala Suomen kannalta sijaita tässä Venäjän vieressä. Venäjä on hankalassa tilanteessa ja sillä on vaikea historia. Tämän vuoksi se voi toimia arvaamattomasti, kuten mikä tahansa muukin valtio. Se on taas meille suomalaisille riskaabeli asia.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä minä feikkiprofiililla ja -nimellä mielelläni kirjoittelisin Kremlin propagandan mukaisia blogeja ja kommentteja. Sellainen olisi vain hauskaa, ja kun panisin kaiken sen verran ylilyönniksi, että suomalaiset eivät ottaisi enää tosissaan, mutta venäläiset pitäisivät niitä mainioina, niin sitäkin parempi.
Mistä näit tuon listan? Täällä Usarissakin on useita blogisteja, joiden perussanoma on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana venäjätrollauksen suuntaan ilman, että sellaisesta aiemmin oli tietoakaan. Jokunen heistä on poistunut kuvioista äkkiseltään. Kuten Jukka Laine, joka oli ahkera putinisti vielä parisen vuotta sitten.
Mutta siinä vaiheessa, kun kaikki huomaavat, että suollan silmitöntä venäjämyönteistä propagandaa katuen aiempaa tiedostamattomuuttani, tiedätte siis mistä on kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Koitin etsiä googlamalla artikkelia uudelleen, mutten löytänyt.
Artikkeli taisi olla Verkkouutisissa, joten ”with a grain of salt”.
Ilmoita asiaton viesti
Verkkouutiset on vain Kokoomuksen uskollinen äänenkannattaja ja nauttii Kokoomuksen myötä eduskunnan jakamista puolue- ja lehdistötuista.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Puoluelehtien saama lehdistötuki lopetettiin vuonna 2008.
Ilmoita asiaton viesti
Jaaha, sitten Kokoomus tukee omilla puoluetuillaan omaa äänenkannattelijaa …
Ilmoita asiaton viesti
Kuikka kirjoittelisi mielellään feikkiplokeja. Se lienee ihan hänen ja kaltaistensa omaa herkkua. Ainakaan minä en kuulu joukkoon. Kirjoitan mielummin omalla nimelläni kommentteja ja kirjoituksia joiden takana voin seista ihan omana itsenäni.
Ilmoita asiaton viesti
Näin toivoisin kaikkien täällä menettelevän …
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on paljon yksinkertaisempi – valveutunut lukija huomaa, että kyseessä on idän ja lännen välisen informaation tasapuolistaminen eli punttien tasaus ja oikeudenmukaisuuden haenta vinoutuneeseen tiedotukseen/ uutisointiin nähden – siis kyseessä analyysista West trolling manipulaation ja East trolling propagandan välillä ja välille 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän ystävät puhuvat mielellään informaation tasapuolistamisesta. Sehän on älytöntä, miten valheen ja totuuden voi tasapuolistaa?
Väite 1. Suomi aloitti talvisodan = VALHE
Väite 2. NL aloitti talvisodan = TOTUUS
Tasapuolistaminen tarkoittaa että totuus on puolivälissä, kumpi tahansa voi olla syyllinen. Tällaisen tasapuolistamisen voittaa aina Venäjä.
Venäläisillä tässä informaatiosodassa aatteena VALHE. Me isänmaan ystävät koitamme osoittaa valheet valheiksi ja tuoda TOTUUDEN esiin.
Ilmoita asiaton viesti
Tasapuolistaminen tarkoittaa yhtäläistä puolueettomuutta – näkökulmasta huolimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Siis venäläisten nakökulmasta puolueettomasti tarkastellen Suomi on syyllinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka:
”Kysymys on paljon yksinkertaisempi – valveutunut lukija huomaa, että kyseessä on idän ja lännen välisen informaation tasapuolistaminen eli punttien tasaus ja oikeudenmukaisuuden haenta vinoutuneeseen tiedotukseen/ uutisointiin nähden – siis kyseessä analyysista West trolling manipulaation ja East trolling propagandan välillä ja välille :)”
Nämä kirjoituksesi ovat oikeastaan täysin Venäjän hallinnon edun mukaisia, ja siksi mielestäni siinä ei olisi mitään yllättävää, jos saisit jonkinlaista korvausta joltakin tahoilta näistä. Eipä siinä, kaitpa NATO- ja länsinäkökulmaa yksisilmäisesti suoltavat saavat jotain etua niin ikään, esim. sosiaalista arvostusta tietyiltä tahoilta Suomessa. Yksittäisille blogisteille tuskin on intressiä minkään länsitahon maksaa, koska mediamme toki on keskimäärin enemmän länsimielinen.
Itselläni olisi kysyntää sellaisille kirjoituksille, jotka katsovat kokonaisuutta molempien kannalta sekä ulkopuolelta. Kirjoituksissa ruodittaisiin lännen ja Venäjän syntejä ja ansioita, sekä niiden tilannetta. Analysoitaisiin myös Suomen strategisia etuja puolueettomasti ilman aatteita ja asenteita.
Ilmoita asiaton viesti
”Nämä kirjoituksesi ovat oikeastaan täysin Venäjän hallinnon edun mukaisia, ja siksi mielestäni siinä ei olisi mitään yllättävää, jos saisit jonkinlaista korvausta joltakin tahoilta näistä.”
Tämähän on yleisesti tiedossa, kas kun olen samassa kaupungissa kuin Luoma pitkään asunut ja siellä sana kiertää.
Ilmoita asiaton viesti
Kts. kommentti 156.
Ilmoita asiaton viesti
Luetko Pekka tämän:
MAANANTAINA, JOULUKUUTA 19, 2016
West trolling >< East trolling – nokittelua vuorosuunnin
” … Lännenmies vakuutteli tekevänsä vastineen itäisen ajatusmaailman propagandalle –
… syntyi käsite East trolling (propagandatuutti). Slaavilaiseen tyyliin otettiin suoraviivaiset käytänteet suunnatessa tarkoitushakuista tietoa – informaatiota, propagandan |3 tyylillä.
Propaganda on jyrkkä muoto tiedonlevityksessä, jossa ei yritetä vihjailla, vaan esittää suoraan tavoitehakuista päämäärää, jossa ei koeteta kätkeä vaikuttamisen yksipuolisuutta. Propagandan etu on se, että se havaitaan helposti ja siihen voidaan asennoitua järkiselitteisesti tai siten tunneviihteellä totena ja kiehtovana.
Tähän uuteen sodan muotoon – informaatiosotaan |4 haluttiin lännestä vastavoima. Haluttiin esittää totuutta, tarkkaa tietoa, tarkastettua informaatiota, siis tavoitteena antaa oikeaa tietoa |5. Mikä on muuten oikea tieto?
Oikea tieto on paljolti enemmistöhyväksyttyä informaatiovirtaa,
… jolle annetaan hyväksytty leima asiantuntijapiireistä. Usein asiantuntijat tietoineen ovat osoittautuneet olleensa väärässä, kun informaatiovirta tarkentuu ja/tai uutta analysoitua ja yleisymmärrettyä tietoa on saatu julkiseksi. Todisteiden voima on myös katsojan uskomuksissa, silmissä ja korvissa. Mitään täysin vedenpitävää todistetta ei ole olemassa [fil.]
Lännenmiehen vastahyökkäys East trollingille synnytti West trollingin
West trolling on hienosyistä, taitavasti läpivalaistua manipulaatiota, jossa totuuden arviointi jätetään lopulta lukijan haltuun. Manipulointi |6 on harhauttavaa, ja se pyrkii järjellisin keinoin saavuttaa asiantuntijamaista hyväksyntää esitetyn tietovirran pohjalta. Manipulaatio on salaista, piilovaikutteista ja totaalisesti mielenmuokkaukseen pohjautuvaa tietovirtaa, jolla pyritään muuttamaan käsitteitä, mielipiteitä ja ajatuskaavioita.
Itä ja länsi ottelevat nyt informaatiosodassa
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/221988-… – ] … ”
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/12/west-trolli… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Kuikka kommentoi Ilkka Luoman kehittyneen vähitellen Putin -trolliksi.
Asialle on yksinkertainen selitys: media- ja mielipideilmasto on muuttumassa nopeasti. Voisi sanoa, että olemme kansakuntana yltymässä typeryyteen ja silloin joillekin ihmisille syntyy kasvava ero havaitun todellisuuden ja julkisen keskustelumediaanin välille.
Tyypillinen poliitikko on joukkuepelaaja, hän arvostaa keskiarvoja, lukumääräisyyttä ja ajattelun pieniä gradientteja. Näillä ominaisuuksilla seurataan lössiä jyrkänteen yli. Toisinajattelu vaatii itsenäisyyttä, se on -uhm- keihäänheittoa, tai -uhm- kivi+linko -meininkiä.
Lähes kaikkien nykyisten suurten puolueiden peruskivi on laskettu poikkeuksellisen ajattelun merkeissä. On alkiolaisuutta, nuorsuomalaisuutta, Forssan julistus yms. Ihan pieniä dissidenttiporukoita. Sellaisia tarvitaan taas tänään.
Ilkka Luoma: nappaa Goljatia ohimoon vaan!
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen ollut aikoinani jopa jonkunlainen Neuvostoliiton ystävä. Vasta viime vuosina kun olen lukenut tuhansia Kremlin trollien valheita, on kiukku alkanut nousta. On käsittämätöntä että niin täydellisesti Ilkkakin löytää vanhasta vihollisesta vain hyviä puolia, me lännen miehet olemme kaikkeen syyllisiä.
Trollien kirjitukset eivät ole olleet täysin valhetta, olen joutunut monissa asioissa omia näkemyksiäni korjaamaan. Mutta on käsittämätöntä että ihminen voi nähdä Venäjän täydellisenä jumalana. Jopa Stalin ja Putin ovat jumalien vertaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Leo, luetko sinäkin kommentin numero 156 …
Ilmoita asiaton viesti
HS’ ää vastaan on kova taistelu – mutta vain sellaisista osista, joissa HS harjoittaa raskasta West trolling manipulaatiota. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Se ensimmäinen virhe, joka tosin on helposti eliminoitavissa – kuuden kuukauden irtisanomisaika —
Nato – Isäntämaa pöytäkirja
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2015/02/nato-isanta… –
TORSTAINA, HELMIKUUTA 26, 2015
Nato Isäntämaa MoU pöytäkirja
Tässä tuo Nato-sopimus, jota Suomen hallitus – tai edes mikään nykyisistä eduskuntapuolueista – ei ole halunnut kansalaisille kääntää:
kieliasun ja käännöksen englannista tarkistanut fil.lis. Mauri Nygård
|
Suomen Ulkoasiainministeriön käännös
~ https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valio… –
ENG
~ http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2014… – [FINLEX]
…
Ote:
” … 2.Tarkoitus
2.1. Tämän yhteisymmärryssopimuksen tarkoitus on sopia periaatteet ja menettelytavat toiminnallisten kohteiden perustamiseksi ja isäntämaatuen antamiseksi NATO-joukoille isäntämaassa, tai isäntämaan tukemana, NATOn sotilaallisten toimien aikana.
2.2. Tämä yhteisymmärryssopimus ja sen jatkodokumentit on tarkoitettu suunnittelun pohjaksi asianomaisille isäntämaan tahoille ja NATOn johdolle ennakoimaan isäntämaatukea erilaisille NATOn sotilaallisille toimille. Nämä tehtävät sisältävät toimet, joihin lähetettävät joukot ovat tiedossa, sekä ne, joihin joukot eivät vielä ole tiedossa. … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Avoimuuden nimissä on kerrottava että juttu sellaisenaan on lähetetty sähköpostitse myös puolustusministeri Jussi Niinistölle – heti alussa, jottei tarvitse puskasta kuunneella kansalaisajatuksia 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kuvateksti
”Rynnäkköpanssareita matkalla sinne jonnekin – suursotaharjoituksiin tai todelliseen tilanteeseen?”
Kuvassa ei ole yhtään rynnäkkövaunua.
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, kiitos korjauksesta 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt vaan mennään ihan vaalien kautta, ne on ensi keväänä, vaikka kovasti halua olisikin itärajantakaiseen ”demokratiaan” niin noudatetaan nyt vaan tätä länsimaista demokratiaa.
Sitten seuraavissa vaaleissa taas on vaihdon mahdollisuus, huutoäänestyksillä ei ministeriä, eikä kansanedustajia vaihdeta.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä yksi blogisti edusta Suomen kansaa, vaikka niin uskoisikin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikä yksi kommentoija.
Ilmoita asiaton viesti
Edustan kansakuntamme enemmistöä natokielteisyydellä, johon yli 50% suomalaisista yhtyy – jo yli 15 vuoden ajan – yhtäjaksoisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Luitko topicin linkkitekstin nykyisen hallituksemme suosiosta?
Ilmoita asiaton viesti
Yritätkö sinä nyt usuttaa suomalaiset maidanin tekoon, kaatamaan laillisen hallituksen. Olen järkyttynyt. En usko, että täällä idän ja lännen vedenjakajalla kaivataan yhtään anarkiaa vaan laillisen hallituksen vakautta. Pitäisiköhän hallituksen pyytää Nato-joukkoja meidän turvaksemme?
Ilmoita asiaton viesti
En usuta mitään, vaan kerron tehdyn raskaan virheen, joka voidaan torpata vain viisaasti äänestetyn uuden eduskunnan myötä – meillä ei ole varaa ’jussiniinistömäisiin’ uhoiluihin —
Ilmoita asiaton viesti
Vanha kansanviisaus sanoo: ”Harjoitus tekee mestarin.” Isäukkokin ”harjoitteli” aikanaan ennen Talvisotaa käymällä teerenmetsästyksessä ”kuvilla” Kivennavalla. Harjoitus oli hyödyksi Talvisodassa, kun hän ampui Suomi-konepistoolilla venäläisen hävittäjän alas 11.1.1940 Ala-Kuusassa Kannaksella. Näin on kirjoitettu 2. Divisioonan sotapäiväkirjaan: ”Ala-Kuusassa ammuttu alas yksi vihollisen hävittäjä ja haavoittunut ohjaaja otettu vangiksi.” Muuta hän ei sodasta juuri kertonutkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vahva ja vilpitön arvostus ja kunnioitus rintamajermuille, jotka Sisällissodan unohtaen kävivät rintarinnan hyökkääjän kimppuun – Talvisodassa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on edelleen pieni joukko niitä joiden mielestä ulkopoliittisissa ja turvallisuuspoliittisissa päätöksissä pitäisi katsoa asiaa Moskovan näkökulmasta ensin ja vasta sitten mahdollisesti omasta. Nykytilanne voi järkyttää niitä joiden mukaan kallellaan olo Moskovan suuntaan on se neutraali olotila. Haluttaisiin, että maailman suurin teatteri olisi edelleenkin Arkadianmäellä – kuiskaajat Moskovassa asti!
Ilmoita asiaton viesti
Meillä Suomessa katsotaan ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa kansakuntamme enemmistön nimissä – ’Ei Natoon’, tuo aina yli 15 vuoden aikana yli 50% voimakas ja väkevä Nato-kielteisyys kertovat asiaytimen – kansalaistemme näkökulmasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kielteisesti Natoon suhtautuvat eivät kuitenkaan sano ”ei” Suomen turvallisuudelle. Tunnen monia jotka eivät kannata Natoon liittymistä mutta eivät myöskään antaudu Venäjämielisten propagandan edessä ajattelemaan että se pelastus tulee sieltä. Suomessa on hyvin pieni joukko niitä, joille Venäjän syliin ajautuminen olisi nykytilaa parempi vaihtoehto ja jopa toivottavaa. Tämä ajattelu ohjaa heidän omaa poliittista agendaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Viisaus osata katsoa reaalimaailmaa silmiin on älykkyyttä ja itsesuojeluvaiston huippua —
Seura -lehdessä oli erinomainen kolumni professori Markku Kuismalta – SEURA 16 – 2018, siv. 13 ”Rikkain ja taitavin hallitkoon” —
…
Ilmoita asiaton viesti
Sotaharjoituksen teemana on ulkomaisen avun vastaanottaminen. Nyt sitä harjoitellaan vapaaehtoisesti länsivaltojen kanssa. Viimeksi Venäjä tuli tarjoamaan sitä apua väkisin !
Ilmoita asiaton viesti
Apua tarjotaan tulona omalla kutsulla … tutki Kuopion Rissalan F-15C taisteluharjoitukset —
…
Taisteluharjoituksille voidaan toki antaa millaisia ”rauhaa rakastavia nimityksiä ja otsikoita” tahansa … 😉
Ilmoita asiaton viesti
Virossa tulee ohjelma nimeltään ”Vain Venäjällä”. Kaveri lähetti siitä sellaisen pätkän, jossa oli salaa kuvattu Venäjän hiljattain käytyjä presidentinvaaleja. Olihan se mielenkiintoista katsottavaa, kun vaalivalvojat sulloivat Putinin lippuja uurnaan ja ihmiset kävivät välillä ulkona ja tulivat uudestaan äänestämään.
Venäjä kaikkine temppuiluineen on menettänyt senkin vähän mitä siitä oli jäljellä Jeltsinin jälkeen. Arvovaltaa sillä ei ole ollut koskaan, ei NL:n aikaan eikä nykyään.
Ilmoita asiaton viesti
hihihihiii — ja Jussila uskoo. Niinno, tulihan meidänkin telkusta jokin aika sitten ohjelma ”Voi venäjä mitä videoita”. Ihan olivat Venäjällä kuvattuja ja totisinta totta joka ainoa.
Ilmoita asiaton viesti
Näin tällaiset myyryläiset kieltävät todellisuuden, kun se ei sovi näiden siitä luomaan harhakuvaan.
Ilmoita asiaton viesti
Minä luulin totuuden löytyvän kaurapuurosta mutta se löytyykin Jussilan ennakkoluuloja hivelevistä hassuista kotivideoista.
Ilmoita asiaton viesti
Niissä videoissa oli paljon muutakin sellaista, joka tuollaista Venäjän ystävää luulisi hävettävän siinä ystävässä. Mutta lukaisepa nyt vaikka tuo Bloombergin artikkeli jos naurultasi ehdit.
Ilmoita asiaton viesti
Videot ovat hyvin helposti tehtävissä miksi halutaan – tämä tiedetään elokuvaohjaajapiireissä – haastattelin yhtä tunnettua – aiheen pohjalta. Hän katseli Syyrian myrkkypesukohtauksia, ja kertoi, että noita voidaan tehtailla liukuhihnalta.
Ilmoita asiaton viesti
No niin Myyryläinen, nyt kun olet lopettanut lattialla naurusta kieriskelyn, mitä pidit Bloombergin artikkelista? Lisää löytyy kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja vasemmistojulkaisu The Guardian toistaa näkemääni videota:
https://www.theguardian.com/world/video/2018/mar/1…
Voivoi Myyryläinen…
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko pyytää asennetta?
Ilmoita asiaton viesti
Jeps, Myyryläiseltä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseiset joidenkin ihan oikeiden tiedotusvälineiden julkaisemat videot ovat venäläisten omien valvontakameroiden kuvia. Ne todellakin lienevät autenttisia. vaalivirainomaisten mukaan kyseisten äänestyspaikkojen tulokset on mitätöity. Niitä oli kuulemma n. seitsemän koko maassa.
Edelleenkään en luota joihinkin virolaisiin kotivideoihin mutta The Guardian, joka lievästä vasemmistolaisuudestaan huolimatta on kiivaan russofobinen, sekä myöskin Bloomberg ovat toista maata vaikka kaipaavatkin vahvistuksekseen monissa asioissa muita lähteitä nekin.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki julksuudessa olleet videot, joita olen nähnyt, ovat samoja kuin lehdissä julkaistut. Selitä mitä selität, kaltaisiasi russofiileja vaivaa paha epistemophobia.
Ilmoita asiaton viesti
Jussilalla lienee vaikeuksia ymmärtää lähdekritiikin merkitystä ja tapoja?
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa lopettaa Myyryläinen. Hävisit jo, älä pöyhi enää.
Ilmoita asiaton viesti
Häviöt ja voitot muotoutuvat lukijoiden päässä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Yksipuolisuus on lähdekritiikin syöpä!
Ilmoita asiaton viesti
Myyryläisille kun antaa hiukan köyttä, niin hetken päästä nuo killuvat hengettöminä.
Ilmoita asiaton viesti
Ai, en tiennytkään tämän olevan joku kisa. Mutta toisaalta, ehkä Jussilan ei kannattaisi vielä nuoleskella sillä mitään ei ole vielä tipahtanut. Ja hänellä näyttäisi olevan lähdekritiikki vielä kokonaan opettelematta.
Ilmoita asiaton viesti
Myyryläinen opettamassa lähdekritiikkiä? Sehän se on aina ollut teikäläisten vahva puoli.
Ilmoita asiaton viesti
Comments 156 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Myyryläinen, ei tämä ole mikään kisa, tämä on sotaa, informaatiosotaa. Sinä Ilkan kanssa olet Putinin puolella ja hyökkäät. Me isänmaalliset suomalaiset koitamme torjua teidän valhekranaatteja totuuden avulla.
Ilmoita asiaton viesti
Leo, älä anna mopedin keulia – liiaksi 😉
Ilmoita asiaton viesti
Minä lopetin pikkupoikien pyssy- ja inkkari- sekä rosvopoliisileikit jo ennenkuin kasvoin murkkuikään. Sen jälkeen ei ole kiinnostanut. Jos teitä kiinnostaa niin ehkä leikitte niitä ihan keskenänne.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä! Terävyyttä kommenttiketjuun – lukijat tykkäävät 😉
…
1 topic – 10 kommentoijaa ja 100 lukijaa
Ilmoita asiaton viesti
Tässä hieman enemmän kuin viihdeohjelma, vaikka Myyryläistä tietysti edelleenkin naurattaa. Lapset reagoivat usein nauramalla epämiellyttäviin yllätyksiin, kun eivät tiedä, mitä sanoa.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-19…
Kummallista, että Bloombergilla on samanlaisia väittämiä kuin mitä viihdeohjelma toi videoissaan esiin.
Ilmoita asiaton viesti
Manipulaatio ja propaganda soljuvat hienosti kaikista valtioista – kustakin tavallansa … asiaa on tutkittu West trolling manipulaationa >< East trolling propagandana ...
Ilmoita asiaton viesti
Videomanipulaatiota osataan tehdä erityisesti korkean tason ohjelmistomaissa. Pixelit ovat aina lopulta jännitevaihteluita – ”päästönä ja estona” transistorissa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
On mielenkiintoista kuinka aina on kyse videomanipuloinnista silloin kun siinä on jotain negatiivista Venäjästä (tai Kiinasta) mutta sitä pidetään täysin uskottavana kun se on lännelle negatiivista. Kun tätä tapahtuu systemaattisesti niin ei voi muuta kuin kyseenalaistaa kirjoittajan luotettavuuden. Tai yleensäkin kun lännestä tulee sille itselleen negatiivista informaatiota, mutta kun se on positiivista niin se on ”west-trollingia” ja valheellista propagandaa ja jatkoksi vielä että ”suurin osa maailman medioista on amerikkalaisten omistuksessa niin on selvää että uutisointi on valheellista”.
Ilmoita asiaton viesti
Olenko esimerkiksi minä näin sanonut – luehan uudelleen nuo juuri tuohon viedointiin liittyvät kommenttini.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä harjoitus lisää vakautta ja turvallisuutta pohjoismaissa,ei vähennä sitä,paitsi kominternin agitaattorien mielikuvissa !
Ilmoita asiaton viesti
Raskas virhe leikkiä Kuolan niemimaan vieressä, jossa sijaitsevat Venäjän viimeisen iskun pelotevaikutteet – str. ydinsukellusveneiden tukikohdat … Nuo Bulavat Borei aluksissa ovat ainoa pelko ja uhka amerikkalaisille —
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai ne ohjukset ole liian herkkiä lähtemään, onhan Suomen harjoitusalueilta tukikohtiin sentään tuhatkunta kilometriä matkaa.
Naton sukellusveneet sentään päivystävät ihan Muurmanskin edustalla. Eikö se ole jo tosi paha virhe?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän merialueen ulkopuolella – ja tässä on se amerikkalaisten vaara ja pelko, venäläiset ovat sukellusvenetekniikoissa amerikkalaisten edellä – myäs kuuntelussa! Eivät ole kovinkaan lähellä Kuolan niemimaata —
…
Jokainen voi katsoa kartasta mikä on ilmarynnäkkömatka – Ivalon, Kuusamon, Sodankylän (varauksin) ja Rovaniemen kentiltä Kuolan niemimaalle.
Ilmoita asiaton viesti
>Vanha kansanviisaus sanoo: ”Harjoitus tekee mestarin.”
ooo
Niin sanoo. Hyvin sanottu onkin.
Nyt vaan pitäisi jonkun sanoa minkälaiseen sotaan meidän olisi harjoiteltava, jos esim rintamia ei ole ja pommeja alkaa putoilla 12- 15 km:n korkeudelta …… tai ohjuksia lähtee sukellusveneistä vaikkapa Norjanmereltä…… tai terroristit ….
¨¨¨¨¨¨¨¨
Nykyään ei paljoa puhuta televisiosukupolvesta, siis kansalaisista, jotka ovat eläneet ja kasvaneet kodissa jonka lähes tärkein kaluste on televisio. Lapset ovat nähneet sotaa ja väkivaltaa kapaloikäisestä asti. Ei ole huono teoria jos sanoo, että tällaisten ihmisten keino ratkoa ongelmia on riitely ja väkivalta.
”Jos ainoa työkalu on vasara, kaikki ongelmat alkavat näyttää nauloilta”
Uskotaan me vaan rauhaan edelleen ja toimitaan sen mukaan, niin kuin on yli 70 vuotta tehty.
Pysytään kiitollisina Väinö Linnalle, joka kertoi sodan todellisuuden meille joiden ei ole tarvinnut asetta kohottaa ihmistä kohti.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta vanha kiinalainen Shandongista periytyvä viisaus kertoo, että ellet voita vihollistasi, tee siitä ystävä …
Ilmoita asiaton viesti
Sanos Ilkka, miten vihollisesta tehdään ystävä! Koko sodan jälkeisen ajan Suomi on nöyränä mielistellyt Neuvosto-Venäjää. Mikään ei auta, Venäjän suhtautuminen ei ole muuttunut ystävälliseksi.
Mitä meidän pitäisi tehdä Venäjän mieliksi jotta siitä tulisi ystävä ja samalla säilyttäisimme itsenäisyyden?
Ilmoita asiaton viesti
Olemme olleet Kekkosen aikana sangen ovelia 😉 … Jopa Kreml on sen huomannut, mutta antanut asian olla – olemme hyödyllinen valtio Pietrin vieressä – homma pelaa win-win periaatteella … Olemme hyötyneet rutkasti, muun muassa öljykriisien aikana!
Ilmoita asiaton viesti
Vaikeaa tuntuu olevan blogistinkin ymmärtää, että hallituksen suosio mitataan neljän vuoden välein, ja hallitus istuu niin kauan kuin nauttii eduskunnan luottamusta.
Tuollaiset kyselyt ovat kansanhuvia, eivät mitään muuta.
Viime hallituskin sai kyselyissä murska-arviot, eikä se mihinkään kaatunut.
Vaalit ratkaisevat, eivät mitkään hupikyselyt.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinenhän oli katastrofi, joka Kataisesta lukien Suomen yhdeksi huonoimmaksi tituleerattiin – entä nyt, olisiko viisaampaa nyt heti laittaa pönkä hallituksen ovelle ja kansa asialle?
Ilmoita asiaton viesti
Sen päättää demokraattisesti valittu eduskunta
Ilmoita asiaton viesti
Kansakuntamme vaatii aktiivisempaa kansan suoravaltaa – tähän tähtäämme!
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin satamassa lymyää ydinasekuljetuskelpoinen ohjusalus —
…
… Muistammeko miten USA suhtautui, kun venäläiset sotalaivat tulivat Kuubaan 1960-luvun alkupuolella? Muistammeko tätä ennen Sikojenlahden maihinnousuyrityksen Kuubaan, yrityksen, jonka koulutti, rahoitti ja aseisti USA? Muistammeko kuinka ennen Neuvostoliiton apuun pyyntöä US pommitti Kuuban lentokenttiä.
…
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005649972.html –
” … Syyriaan viime vuonna ohjuksia ampunut Yhdysvaltain laivaston hävittäjä vierailee Helsingissä – alus on nähtävissä Länsisatamassa
USS Porter harjoitteli alkuviikosta merellä yhdessä ohjusvene Haminan kanssa … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Vähemmästäkin on ministereitä erotettu!
…
~ https://yle.fi/uutiset/3-9918808 –
”Analyysi: Jussi Niinistö koukkasi yllätyssotaharjoituksellaan presidentin ohi
Puolustusministeri Jussi Niinistöllä oli kiire kertoa suuresta harjoituksesta ensin julkisuuteen ja vasta myöhemmin muille, kirjoittaa Yle uutisten politiikan toimittaja Maria Stenroos.
6.11.2017 klo 16:50 … ” -Yle
.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän pommitukset kokeneena iloitsen suuresti että Suomi harjoittelee puolustautumista.
Käsitän varustautumisen ja harjoitukset niin, että me kaivamme omalle puolellemme entistä syvempiä poteroita puolustautmiseen. Ei kai se ole hyökkäämiseen valmistautumista?
Me yritämme parantaa puolustusta vaikka itse pirun kanssa jos se auttaa meitä. Ihan kuten Stalinkin teki Hitlerin kanssa.
Ihan oikean hyökkäyksen valmistelu oli kyseessä kun Lappin hankimme saksalaisia parisataatuhatta 1941. Miksei Stalin silloin hyökännyt eikä tainnut uhkaillakaan?
Onko todella niin, että Venäjällä on oikeus hyökätä jos me parannamme puolustusta sen pirun kanssa? Lähettääkö Putin tänne etukäteen ohjuksia?
Ei pitäisi Venäjän ystävien kiivastua, haluamme rauhaa, kyseessähän on vain viesti Putinille:
Pysyttele omalla puolellasi!
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Leo lukenut Nato – Isäntämaa pöytäkirjan? Löytyy tästäkin ketjusta.
Ilmoita asiaton viesti
En ole lukenut isäntämaapöytäkirjaa. Mutta jos on vähääkään uskomista Venäjän ystävien tuhansiin kauhistuneisiin kommentteihin, niin se sopimushan on melkein yhtä hyvä kuin varsinainen Natoon liittyminen.
Eli sopimuksen täytyy olla tosi hyvä koska Venäjän ystävät sitä kauhistelevat. Eli se osaltaan turvaa rauhaa rajoillamme. Ei ainakaan houkuttele pieniä vihreitä miehiä tänne:)
Ilmoita asiaton viesti
Älä usko, vaan lue itse. Olet älykäs ja ymmärrät selvää suomenkieltä mitä pöytäkirjassa seisoo 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kansakunnan vihollinen on edelleen Venäjä. On menossa massiivinen informaatiosota kaikilla aloilla.
Harkimo perustaa venäläismielisen konservatiivisen puolueen ajamaan Suomen liittämistä Venäjän federaatioon. Venäjän ystävät tälläkin areenalla ovat jo kauan tähän pyrkineet. Mutta eivät tule onnistumaan!
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko lukijoille miksi Venäjä on vihollisemme – mielestäni sinun tulisi perustella tuo väitteesi.
Ilmoita asiaton viesti
Ystävämaa ei toimisi näin paskamaisesti:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/h…
Ilmoita asiaton viesti
Maltetaanpa hetki ja tutkitaan sillä välin muun muassa Verkkouutisten lokakampanjoita Venäjän suuntaan – goglaamalla löytyy paljon! Mutta Fortumista:
~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/10/miksi-fortu… –
” … Fortum lyö monta kärpästä yhdellä iskulla!
Puhutaan, että Fortumilla on ”keksintö”, jolla hiilivoimalat muuttuvat ”kädenkäänteessä ja edullisesti” kaasuvoimaloiksi, joita sitten ajetaan Nord Stream 1 ja 2 putkista tulevalla venäläisellä maakaasulla.
On tietenkin selvää, että tässä kohtaa amerikkalaisetkin näkevät kaasun tuoton Venäjältä uhaksi 4], sillä sitähän se on – nimittäin se on liian kova kilpailija amerikkalaisille liuskekaasulle 5], joka on lisäksi huomattavan ympäristörasitteellista!
…
[4 ”Se on selvä, että amerikkalaisia korpeaa NS 2 putkipari, koska se heikentää heidän liuskekaasun myyntiä Eurooppaan. Yllätys voi sen sijaan olla Jäämeren radan ulottuminen vuokramaana Venäjän Liinahamariin! Tässä rataprojektissa kiinalaisilla on suuri vaikutus, vähintäänkin rahoittajana” ~ https://yle.fi/uutiset/3-9864560 –
[5 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Liuskekaasu –
Kaasu Venäjältä NS 1 ja 2 putkilla on kiristysvapaata energiaa!
Tänään tulee paljon kaasua välittäjämaiden, muun muassa Ukrainan kautta – siis jakeluketjussa on kolmansia ja joskus hallitsemattomia paineenalentajia – näistä halutaan eroon. Näin NS 1 ja 2 putkien kaasun tilaajille voidaan taata häiriöttömämpää ja turvallisempaa energiansaantoa.
Mitä Fortum tekee huomenna? … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai Venäjä on edelleen vihollinen, ollut talvisodasta asti.
Yleensähän ryöstöt ja pahanteot jotenkin sovitetaan neuvottelemalla. Oletko Ilkka kuullut että Putin olisi palauttamassa ryöstösaalista Karjalaa? Stalinhan sen miehitti mutta Putin pitää sitä edelleen omanaan.
Nykyinen diktaattori on viime aikoina hyökkäillyt heikkoihin naapurimaihin. Mutta ei Natomaihin. Onko Suomi seuraava hyökkäyksen kohde? Venäjän aseistautuminen ja kansan kiihottaminen vihaan naapureita kohtaan vaikuttaa samalta kuin ennen talvisotaa. Myös tämä informaatiosodan kiihtyminen on valmistelua hyökkäykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Karjalaa ei voi palauttaa, koska me suomalaiset uhkaamme Pietarin turvallisuutta!
Ilmoita asiaton viesti
Moskovassa tehtiin kiintoisa puolileikkimielinen karttaharjoitus – palaan siihen sopivan ajan kuluttua 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos Putin ei palauta Karjalaa, niin mitä siitä seuraa? Itä-Suomessa vaanii kaksi rollaatoripataljoonaa RP1 ja RP2. Ne voivat milloin tahansa iskeä Nato-yhteensopivilla rollaattoreilla!
Ilmoita asiaton viesti
Aloitetaan vuokraamalla Venäjältä ratapohja Liinahamariin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko miksi se on edelleen vihollinen – kaiken bilateraliankin jälkeen -kin!
Ilmoita asiaton viesti
Tiedä tuosta bilateraliasta. Ruotsi sai 70-luvulla raakaöljyä Neuvostoliitosta halvemmalla kuin Suomi bilateraalikauppaan kirjattuna hintana. (Tosin en tiedä kuinka reippaasti suomalaiset vaateviejät pystyivät omia tuotteitaan hinnoittelemaan, kun kilpailua ei juuri ollut …)
Ilmoita asiaton viesti
Mitä enemmän raakaöljy kallistui – sen enemmän veimme tavaroita Neuvostoliittoon – kaupan piti olla tasapainossa. Se oli siinä! Ruotsilla ei ollut tätä etuisuutta 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Raakaöljyn hinnat pysyivät aina samoina sopimuskauden loppuun asti. Esim. kun Husseinin tavoite kolminkertaistaa raakaöljyn maailmanmarkkinahinta, meillä skodlit iloitsivat, että antaa mennä vaan, meihin se ei vaikuta.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa – tuonti korvattiin rahallisesti tasa-arvoisella viennillä – tuolloin tosin alkoi osin rojun rahtaaminen venäläisille … ei ollut kilpailua ja Kekkonen opetti teollisuuden liian hyvälle!
Ilmoita asiaton viesti
Nokian Kaapelille NL:n kauppa vastasi 60% tuotannosta. Kun kauppa romahti, tehtaalla alkoivat tosi toimet jottei kaapelintuotanto olisi loppunut kokonaan. Henkilökunta joutui opettelemaan kilpailua kv. markkinoilla. Mm. logistiikka jouduttiin laatimaan uusiksi samoin kuin tuotannon suunnittelu. Samoin yhtiö kokonaisuudessaan alensi kuluja sieltä missä ne suinkaan oli mahdollista katkaista. Ylin johtokaan ei enää voinut lentää ykkösluokassa ja yöpyä parhaissa hotelleissa. Samoin tyhjän panttina ollut painolasti eli Kalle Isokallio hyllytettiin vaikka se tulikin yhtiölle eläkepaketin muodossa kalliiksi. Kaapeli selvisi siitä joten kuten, ainakin niin että se saatiin myyntikuntoon.
Ilmoita asiaton viesti
Äitini oli aikoinaan Lassila & Tikanojan hallituksessa. Tiklas vei paljon vaatteita Neuvostoliittoon. Ei se mitään helppoa kauppaa ollut, oma mallisto ja hyvin laatutietoiset ostajat.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ryöstöön tulee, niin tässä on yksi malliesimerkki. Googlen auto on käynyt kuvaamassa jossain vaiheessa Karjalan kannasta ja kas kummaa sen avulla pääsenkin katselemaan isoisäni maatilan ”Ala-Hovin” maisemia. Tässä koordinaatit Google Earthiin: 60 24 28N, 29 36 46E. Hiirtä riittävästi naputtamalla pääsee tienäkymään.
Asvalttitiestä pohjoiseen eroavan pienen kotitien vasemmalla puolella oli hehtaarin suuruinen puutarha omenapuineen, päärynäpuineen, marjapensaineen ja tietysti mehiläispesineen. Lajikkeet puista löytyvät isoisäni säilyneestä muistivihosta karttoineen. Takana mäellä, joka on nyt täysin lehtipuiden peitossa, oli tilan päärakennus talousrakennuksineen. Uusi navetta rakennettiin vuonna 1938.
Suorakaiteen muotoinen tekolampi tästä koilliseen näyttää olevan vielä tallella kaasuputkiristeyksen pohjoispuolella olevalla aukealla.
Voipialan kylän kaikki 21 taloa itänaapuri hävitti sodan jälkeen, jotta uusia tulijoita ei olisi jäänyt ”vaivaamaan” suomalaisten hyvin hoidetut talot ja tilat. Jo tätäkin taustaa vasten on ymmärrettävää, että allekirjoittaneeseen ei tehoa itänaapurilainen ”koodikieli”, jota myös kotimaisin trollivoimin näytetään harjoitettavan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen valtio on monin eri keinoin koettanut korvata näitä yksityismenetyksiä ja -tappioita, Karjalan luovotuksen myötä. Hyvä esimerkki on Helsingin rintamamiestonttien vuokrat – ovat olleet viime vuosiin saakka aivan nimellisiä ja nyt, kun rintamamiehet käyvät vähiin, noita tonttivuokria nostetaan markkinahintaisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Venäjältä Suomeenpäin tulevien teiden varsille pitäisi sijoittaa vaikkapa muovisia Naton tunnuksilla varustettuja panssarivauja.
Ennen Niiralan ylityspaikkaa on Venäjän puolella kivilohkare jonka kylkeen on maalattu punatähti ja putki osoittaa Suomea kohti.
Ilmoita asiaton viesti
Pm. Niinistön olisi ollut viisasta perehtyä maailman isoon kuvaan —
Käytäntö voittaa teorian. Trumpilta uusia ohjeita Naton sotilasjohtajalle, joka on muuten aina amerikkalainen. Jens Stoltenberg Naton pääsihteerinä on vain siviilivirka, johon valitaan sopivia palkkion ansainneita poliitikkoja, jotka ovat lipaisseet oikeita tahoja aiemmissa tehtävissään.
…
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180420220089107… –
”Venäjä ja Nato lämmittelivät välejään: mahtavimmilla kenraaleilla harvinainen tapaaminen
Perjantai 20.4.2018 klo 09.08
Venäjän armeijan komentaja kohtasi Naton komentajan Bakussa torstaina … ”
.
Ilmoita asiaton viesti
Pm. Niinistön olisi lisäksi kannattanut perehtyä vieläkin isompaan maailmakuvaan – ennen hötkyilyään:
Supertoukokuu lähestyy kesäkuun alussa. Trump siirtyy vaalikampanjansa vaalilupaukseen numero 3 – ”Paremmat suhteet Venäjään”. Esityö on tehty ja amerikkalaiset sotahaukat lannistettu kuten myös tyhjiin valuneet Venäjän US-presidentinvaaleihin sekaantumistutkimukset uuvahtaneet. Show on päättymässä ja kaikkien diilien äiti syntymässä
…
~ http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20180420220089116… –
”Trump kutsui Putinin vierailulle
Perjantai 20.4.2018 klo 09.34
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kutsui Venäjän presidentin Vladimir Putinin vierailulle Yhdysvaltoihin.
Trump esitti vierailukutsun puhelinkeskustelussa. Kutsusta kertoi tänään Venäjän ulkoministeri.
Venäjän ulkoministerin mukaan Putin on valmis tapaamaan Trumpin Valkoisessa talosssa. Vierailun ajankohta ei ole vielä kuitenkaan tiedossa.
Trump oli sanonut Putinille toivovansa voida tehdä vastavuoroisen vierailun Venäjälle
.
…
Mantereet liikkuvat – sääli, että meillä J. Niinistö sotki suurtaisteluharjoituksellaan koko pr. Niinistön pitkään jatkuneen työn ”välittäjän rooliin pyrkimyksenä”
.
Ilmoita asiaton viesti
Symppisten kokoontuminen tiedossa:)
Ilmoita asiaton viesti
Supertoukokuussa kaikkien diilien äiti 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Luoma
Putin on ensimmäinen presidentti joka anoo pääsevänsä Valkoiseen Taloon. Tuohan on selvä merkki Putinin nöyrtymisestä vahvemman voiman edessä ! Muut ovat kiltisti odotelleet kutsua !
Älä Luoma hätäile. Kyllä kai tapana on, että kutsu on vasta virallinen kun se kirjallisesti esitetään. Eihän kohtelias puhelinkeskustelu oikeistaan mitään tarkoita. Oletko kuullut ”small talkista”.
Trump muistutti, että hän ei tule päästämään Venäjää lähellekkään niissä voimissa mitä USA:lla on. Trump antoi aiheetkin. Ukraina, Syyria ja ohjois Korea.
Taitaa pakotteet alkaa painaa takaraivossa !
Ilmoita asiaton viesti
Putin ei anonut, vaan pyysi vahvistusta, sillä vierailujärjestelyt ovat megalomaaniset ja koeistoa ei uvikseen käynnistetä.
Vierailua sauraa usein vastavierailu – kuuluu diplomatiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalla valmistaudutaan sotaharjoitusten lopettamiseen, mutta meillä lisätään löylyä —
.. Suomalainen toimittaja on nyt oivaltanut Pekingin tiekartan. Kiina tietää ydinaseiden olevan ”valmiita”. Nyt myös jo ymmärretään, että palvelusta seuraa vastapalvelus. Korean niemimaalla on noin 30 000 amerikkalaisen sotilaan taistelujoukot raskaine aseineen ja taistelukoneineen
…
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005650557.html –
” … Pohjois-Koreaa itseään lukuun ottamatta kukaan ei tiedä varmaksi, mitkä ovat maan ehdot saati motiivit ydinasekeskustelussa, kirjoittaa HS:n Pekingin-kirjeenvaihtaja Katriina Pajari. Pajari palasi reportaasimatkalta Pohjois-Koreasta tällä viikolla … _ … POHJOIS-KOREA ilmoitti lauantainvastaisena yönä lopettavansa ydin- ja ohjuskokeet. Ydinase on valmis, joten lisää testejä ei tarvita, maan johtaja Kim Jong-un ilmoitti valtiollisen uutistoimisto KCNA:n mukaan … _ … Etelä- ja Pohjois-Korea ovat yhä sodassa keskenään. Korean sotaa käytiin yli 60 vuotta sitten, mutta virallista rauhansopimusta ei koskaan allekirjoitettu. Nyt moni toivoo sen tapahtuvan perjantaina … _ … Matkalla tosin tehtiin selväksi myös se, että Pohjois-Korean selvä tavoite on edelleen vihollisen eli Yhdysvaltain joukkojen häätäminen Korean niemimaalta … ” -HS
.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelun otsikko on:
”Kansakunnan vihollinen – suursotaharjoitus väärässä paikassa”
Kuka kumma se aina lipsauttaa keskustelun propagandan puolelle, jenkkien rikoksiin, Kiinan ja Pohjois-Korean ja Venäjän ylistämiseen ja varsinkin diktaattori Putinin nerouteen?
Ilmoita asiaton viesti
Asetellaan puntteja edes vähän tasapainoisempaan suuntaan – johtuen Suomessakin vallitsevasta väkevästä West trolling manipulaatiosta.
…
Tämä lienee väkevin ilmiö West trolling manipulaatiosta —
”Venäjän suursota on jo alkanut – Putin näyttää juuri nyt viihtyvän informaatiosodan juoksuhaudassa
Venäjän nykyinen sotilasdoktriini lähtee ajatuksesta, että Venäjä on koko ajan sodassa kaikilla rintamilla, ja päävastustaja on Yhdysvallat, kirjoittaa HS:n Moskovan-kirjeenvaihtaja Pekka Hakala.
Pekka Hakala HS
Julkaistu: 14.4. 12:53 … ” -HS
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005641922.html –
Ilmoita asiaton viesti
Häh, Kremlin trollit syyttävät jatkuvasti Suomea talvisotaan ja kaikkeen pahaan syylliseksi. Minä ja jotkut muut yritämme tuoda totuutta esiin.
Minäkö olen se West trolling?
Ilmoita asiaton viesti
Leo, vielä kerran:
Stalin antoi hyökkäyskäskyn Talvisotaan, kun kamelin selkä katkesi hänen saadessaan tiedon, että suomalaiset luovuttivat ilmavakoilukuvat Leningradin puolustusvyöhykkeeltä saksalaisille – ENNEN Talvisotaa suomalaiset eivät Eljas Erkon johdolla hallinneet diplomatiaa eikä neuvottelutairtoa maanvaihtoehdotusten osalta.
…
Elämmekö nyt ’jussiniinistömäisesti’ uus-erkkolaisuutta? Vakava kysymys!
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt Ilkka taas höpötä samasta asiasta. Kun Stalin antoi hyökkäyskäskyn, kymmenet divisioonat olivat olleet valmiina jo kuukausia Karjalan korvessa. Kesällä tehtiin hyökkäysbunkkereita kotini takana olevissa kylissä Kavainossa ja Rajakonnussa. Kesällä oli valmiina huippuiskelmä joka raikui Karjalan metsissä koko syksyn:
http://heninen.net/kaunotar/suomeksi.htm
Ilmoita asiaton viesti
Saksan armeijakin oli valmiuksissa monta kuukautta itärintamalla – N:liiton suuntaan – kunnes Hitler vihdoin antoi hyökkäyskäskyn – usein armeijat seistä jököttävät, ja usein eivät edes hyökkää kun käskyä ei tule – tuhon maailman aikaan armeijat olivat yksinvaltiaiden käsikassaroita.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa näyttää vallitsevan ajattelematon ja paniikinomainen uus-erkkolaisuus – verrantona 1939 ulkoministeri Eljas Erkon härkäpäisyyteen Talvosodan aattona, jolloin olisi pitänyt olla kyky diplomatiaan ja neuvottelutaitoon … Paasikivi: ”Talvisota oli Erkon sota” —
Ilmoita asiaton viesti
Sano selvemmin, olenko minä uus-erkkolainen, ajattelematon ja paniikinomainen?
Raja-Karjalassa vihollinen oli tuhannen vuoden ajan tullut aina lännestä. Vuonna 1939 pelkäsimme ensimmäisen kerran idästä uhkaavaa vihollista.
Nyt on alkanut Venäjällä uuden sodan valmistelu. Petroskoissa 10 v lapsetkin opettelevat ampumaan. Propaganda pelottelee venäläisiä lännen hyökkääjistä.
Ilmoita asiaton viesti
Leo, perehdytko Ruotsin sotiin itään päin – hyökkääjinä ja puolustajina?
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai olen perehtynyt, paremmin kuin moni muu: Me raja-karjalaiset olimme ensin Novgorodin liittolaisia 500 vuotta. Sitten kun Moskovan ruhtinas kukisti Novgorodin n. 1500 olemme olleet Venäjän ystäviä ja liittolaisia.
Ruotsit, siis vääräuskoiset ruotsalaiset ja suomalaiset ovat olleet meidän vihollisia 1000 vuotta. Venäjästä tuli vihollinen ensimmäisen kerran 1939. Se tässä on katkerinta että ikiaikainen ystävä petti, tappoi meitä ja lopuksi ryösti kotimme ja maamme.
Eikö olisi kohtuullista että Putin alkaisi hieromaan sovintoa?
Venäjä on meidän vihollinen niin kauan kuin ei tee sovintoa ja lopeta agressioitaan!
Me haluamme rauhaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, niin – miksi lähdimme Jatkosotaan mukaan, jonka nimi alussaan oli kesäsota.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, niin, miksi Venäjä hyökkäsi 1939?
Olen ylpeä siitä että Suomi uskaltautui jatkosodassa ottamaan ryöstetyn Karjalan takaisin. Sota oli jatkoa talvisodalle.
Ilmoita asiaton viesti
Jatkosodan piti olla kesäsota, siksi uskottiin suur-Suomeen ja Saksan kolmanteen valtakuntaan – tosin osa Talvisodan jermuista ei olisi halunnut ylittää vanhaa rajaa —
Ilmoita asiaton viesti
Siksi, koska mikään valtio ei voi suostua siihen, että sen rikkaimpiin kuuluvia alueitaan rosvotaan ja ajetaan sen asukkaat pois kotiseuduiltaan. Talvisota, NL:n Kansainliiton tuomistema hyökkäyssotahan tämä kaiken aloitti.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko tämä pitänyt ymmärtää aluevaihtoneuvotteluissa ja viimeistään silloin, kun ilmavakoiltiin Leningradin aluetta ENNEN Talvisotaa ja ainakin siinä vaiheessa, kun syksyllä 1939 noita vakoilukuvia luovutettiin Saksalle?
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt Ilkka taas höpötä samasta asiasta. Kun Stalin antoi hyökkäyskäskyn, kymmenet divisioonat olivat olleet valmiina jo kuukausia Karjalan korvessa. Kesällä tehtiin hyökkäysbunkkereita kotini takana olevissa kylissä. Kesällä oli valmiina huippuiskelmä joka raikui Karjalan metsissä koko syksyn:
http://heninen.net/kaunotar/suomeksi.htm
Ilmoita asiaton viesti
”Venäjän johto halusi valloittaa Suomen vuonna 1939. Niinpä he suorittivat pitkäaikaisia ja hyvin laajamittaisia valmisteluja. Kirjoittivat jopa kirjan Puna-armeijan marssiopas Suomeen. Siinä on kuvailtu hyvin yksityiskohtaisesti Suomen tiestö, sillat, jne.
Tämä kirja on laajamittaisen tiedusteluoperaation tulos. Koska Suomen itärajan lähistöllä Venäjän puolella rajaa oli hyvin vähän ja huonoja teitä, niin Venäjä teki valtavan tienrakennusurakan rakentamalla rautatieltä (Venäjän tärkein kuljetusverkosto oli ja on rautatiet) Suomen rajan suuntaan valtavan määrän uusia teitä ja rautateitä.
Lisäksi he rakensivat huoltokeskuksia ja kuljettivat hirvittävän määrän materiaalia valmiiksi tulevaa hyökkäystä varten usean kuukauden kuluessa. Koska Suomen sodanjohdolla ei ollut tietoa näistä uusista teistä ja pitkään jatkuneista kuljetuksista sekä keskityksistä, niin Talvisodan alussa tuli yllätyksenä, että Venäjä kykeni hyökkäämään niin suurin joukoin myös Laatokan pohjoispuolisilla alueilla. Joukkoja Suomen suuntaan keskitettiin osittain jo keväällä 1939, samoin perustettiin uusia joukkoja Suomen rajan läheisyyteen.”
http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/Talvi…
Sitten joillakin vielä on otsaa puhua joistain aluevaihdoista.
Ilmoita asiaton viesti
Meilläkin oli omat suunnitelmat suur-Suomesta – Kuolan niemimaineen – jopa Uralille asti – luotimme 1941 revanssihenkisesti Saksan Wehrmachtin voimaan ja Hitlerin kaikkivoipaisuuteen … Talvisodan osalta suosittelen vahvasti perehtymään Antti Hietalahden – Talvisodan salainen strategia -kirjaan – 2016.
…
~ https://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Antti… –
…
” … Antti Hietalahti: Talvisodan salainen strategia – nikkelillä Saksan rinnalle. Otava 2016. 382 s.
Antti Hietalahden tutkimus Petsamon nikkelin merkityksestä talvisodan selittäjänä on jo ehtinyt herättää kohua eikä ihme. Historiaa opiskelleen ja toimittajana työuransa tehneen tutkijan väitteet ovat niin kovia, että ne suorastaan houkuttelevat väittämään vastaan.
Talvisodan salainen strategia kuvaa nimensä mukaan kylmähermoista suurvaltapoliittista peliä Petsamovuonon, joka jatkosodan päätökseen saakka kuului Suomelle, nikkelirikkauksien ympärillä.
Hietalahti tulkitsee talvisodan aikaisen pääministeri Risto Rytin jopa toivoneen konfliktia Neuvostoliiton kanssa, jotta Suomi saisi kumottua Petsamossa nikkeliä louhineen englantilaisen Mond-yhtiön toimiluvan.
Brittien poistuttua Suomi olisi sitten vapaa myymään nikkeliään Saksalle, joka janosi metallia aseteollisuuden tarpeisiin suunnittelemaansa maailmanpaloa varten, jatkuu päättelyketju.
”Salaisen strategian” toteennäyttäminen on kuitenkin vaikeaa. Hietalahti ei ota huomioon, että tuntemattoman tulevaisuuden kanssa toimiessaan poliittiset päätöksentekijät harvemmin voivat panna luottamustaan yhden tai edes muutaman kortin varaan.
Jälkikäteen on helppo nähdä strategioita sielläkin, missä on koetettu vain luovia sumussa käsikopelolla.
Vaikkei Petsamo-kortin vilauttelu joka käänteeseen sovikaan, kirja osoittaa silti, että niinkin kalutussa aiheessa kuin talvisota riittää yhä tutkittavaa. Parhaimmillaan teos voi olla uusi motivaation lähde historiantutkimukselle selvittää rönsyt, joita Hietalahti sankasta detaljien salkustaan viskelee.
Samaan tapaan toimi Suomen ihmisluovutuksia Saksalle paljastanut Elina Sanan teos Luovutetut vuonna 2003.
Hietalahden teos on haaste siinäkin mielessä, että se on huomattavasti Sanan teoksia laadukkaampaa työtä historiantutkimuksena. Erityisen vakuuttavasti Hietalahti onnistuu kirjan alkuosassa, jossa hän osoittaa saksalaisten pyrkineen Petsamon malmirikkaille rinteille jo 1920-luvulta lähtien.
Yhdessä suomalaisten heimoaatteen miesten kanssa saksalaiset juonittelivat pystyyn Suomen Kalastus -nimisen yrityksen, joka koetti pureutua Petsamovuonoon vahtimaan brittejä ja tarpeen tullen sabotoimaan näiden hankkeita nikkelin louhimiseksi.
Yritys oli niin kova, että saksalaiset turvautuivat jopa Troijan puuhevoseen: toimilupia käsitelleiden suomalaisten luo marssi vuonna 1938 näennäisesti englantilaisen firman edustajia, joiden taustalta löytyi saksanjuutalainen rahoittaja. Rikkaan Warburg-suvun oli pakko toimia natsien hyväksi, jotta saisi omaisuutensa ulosmitattua kristalliyön kauhujen kotimaastaan.
Yksi kirjan esiin nostamista isoista kysymyksistä on, liukuiko Suomi Saksan rinnalle jo huomattavasti välirauhan aikaa aiemmin. Kirjoittaja päätyy Heikki Ylikankaan linjoille tulkitessaan Hermann Göringiltä tulleiden lupausten vauhdittaneen talvisodan rauhantekoa.
Kirjan teemoilla on vieläpä ajankohtaiset yhteytensä. Kuten 2000-luvun ydinvoimala- ja kaasuputkihankkeistakin voidaan päätellä, suurvalta- ja talouspolitiikka tuppaavat kulkemaan käsi kädessä … ”
.
Taustaksi on syytä perehtyä saksalaiseten juurisyihin – Mitteleuropa
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Mitteleuropa –
.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan amerikkalaisillakin 30 000 raskaasti aseistettua sotilasta eteläisessä Koreassa – ollut valmiuksissa kymmeniä vuosia —
Ilmoita asiaton viesti
Näillä ei valitettavasti Venäjämielisiämme vakuuteta. Ilu aina puhuu juurisyistä jotka johtivat sotaan, sotaan joka Paasikiven mukaan olisi voitu välttää, ja niistä hänen juurisyistään käy tosi selväksi että Suomea yksin on syyttäminen miksi ”maat ajautuivat sotaan.” Ilu toisaalla kirjoittaa että ”mikään ei olisi ollut helpompi ratkaisu kuin aluevaihdot, olisimme nyt pinta-alaltammekin suurempi” mutta kun pääoma halusi sotaa. Herää yksi kysymys. Kun NL:llä jo oli riittävät tukikohdat Talvisodan seurauksena, niin miksi Molotov pyysi syksyllä 1940 Hitleriltä lupaa ”viedä Suomen kysymys loppuun”?
Ilmoita asiaton viesti
Aikakoneesta voit lukea Hesaria 23.6.1941, jossa sivulla 5 lukee: ”Venäläiset lentokoneet pommittaneet Suomen alueita”.
Seuraavan päivän lehdestä 24.6. saa lukea ”Venäläisten rajaloukkaukset jatkuvat”.
Hesari kirjoittaa 26.6.1941: ”Venäjän ilmavoimien julkea hyökkäys maahamme.” Lehti jatkaa: ”Pommituskohteina Helsinki, Turku, Kotka Lappeenranta, Porvoo, Heinola, Hämeenlinna, Forssa, Nokia ja Hangon seutu.”
Talvisotaan liittyen kannattaa lukea ministeri Holstin selonteko Kansainliitolle. Artikkeli on otsikoitu ”Hyökkäyksen valmistelu maatamme vastaan.” Se on julkaistu Helsingin Sanomissa 12.12.1939.
Ei muuta kuin vanhoja Hesareita lukemaan. Tieto on pääomaa, jota ei voi ulosmitata.
http://www.hs.fi/aikakone
Ilmoita asiaton viesti
Prof. Markku Kuisma:
” … Toinen esimerkki tehokkaasta infosodasta liittyy kesän 1941 suurhyökkäykseen. Asia on Mauno Jokipiin ja Tuomo Polvisen tutkimuksissa ajat sitten todettu ja nyt eversti Pekka Visurin kääntämissä saksalaiskenraali Erfurthin päiväkirjoissa vahvistuksen päälle vahvistettu.
Kyllä Suomen sotakone oli viimeisen päälle viritetty Saksan Barbarossan osaksi. Tavoitteena oli vallata, tuhota ja ryöstää idästä niin paljon kuin voimat sallivat. Erfurth-keskustelujen mukaan Mannerheimin ja Rytin suurin huoli oli, miten hyökkäys näyttäisi puolustukselta ja valloitukset vain revanssilta, jonka kansa hyväksyi. … ”
~ https://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/professori-mar… –
.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen sota 1941-1944 saksalaisen kenraalin kuvaamana.” Näin Helsingin Sanomat otsikoi kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjaa kirjoituksessa 15.10.1950 sivulla 12.
Kenraali, fil. tri Waldemar Erfurth kirjoittaa: ”Kun sota sitten puhkesi, ja Suomi joutui siihen mukaan, se ei tahtonut olla, eikä ollut Saksan liittolainen, eikä sidottu Saksan ylijohdon ohjeisiin, vaan suvereenisena maana täysin itsenäinen, vaikka se sodan aikana sai huomattavaa tukea Saksalta.”
Kirjoitus käsittelee Waldemar Erfurthin saksankielistä teosta ”Der finnische Krieg 1941-44.”
Lopussa mainitaan ”Teos on teräväkatseisen ja kunnianmiehen kirjoittama, kaikessa kohtalokkuudessaan kiintoisa luku Suomen tuoreinta historiaa.”
Artikkelin kirjoitti kenraali W.E. Tuompo, joka toimi Päämajan komento-osaston päällikkönä sodan aikana. Hän käänsi kenraali Erfurthin päiväkirjan suomeksi ja se julkaistiin nimellä ”Suomi sodan myrskyssä 1941-1944” vuonna 1951.
Mitä tulee suomalaisten tietoisuuteen Saksan hyökkäyksestä Neuvostoliittoa vastaan kenraali Erfurth kirjoittaa:
”vasta 25.5. -41, jolloin jännitys Saksan ja Neuvostoliiton välillä oli suuresti kasvanut, oli Saksaan kutsutuille suomalaisille sotilasedustajille viitattu mahdollisuuteen sodasta Neuvostoliittoa vastaan.” Tässä on hyvä korostaa sanaa ”mahdollisuus.”
Mielenkiintoinen artikkeli, joka kannattaa lukea Hesarin aikakoneesta.
Ihmettelin Visurin intoa kääntää jo käännetty ja julkaistu Erfurthin päiväkirja uudelleen. En ymmärrä, mitä hän on sillä tarkoittanut. Tuntuisi uskomattomalta, jos hän ei olisi tiennyt vuonna 1951 julkaistun kirjan olemassaoloa.
Ilmoita asiaton viesti
Prof. Visuri käänsi osin aiemmin meillä käsittelemätöntä ja kääntämätöntä Erfurthin tekstiä.
Ilmoita asiaton viesti
Katsoin aikanaan aamu-tv:ssä Visurin haastattelun ja kyllä hän puhui siinä nimenomaan kenraali Erfurthin päiväkirjasta eikä mistään aiemmin käsittelemättömästä ja kääntämättömästä tekstistä. Tässä asiassa on turha käyttää ”koodikieltä.”
Ilmoita asiaton viesti
Niin.
” … Kirjassa pääosa Erfurthin päiväkirjan ennen julkaisemattomasta suomennoksesta! … ”
~ https://www.docendo.fi/saksan-kenraali-suomen-paam… –
…
” … Syyskuun viimeisellä viikolla julkistettavan saksalaiskirjan suomennos kumoaa lopullisesti myytin, jonka mukaan Suomi ja natsi-Saksa kävivät erillissotaa toisessa maailmansodassa. Kenraali Waldemar Erfurthin päiväkirjan mukaan Suomi ja Saksa sotivat yhteistuumin jatkosodassa vuosina 1941-1944. … ”
~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/22/kertomus-… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Jukka Mikkola niin totta kuin kirjoituksesi on karjalasta,elämästä siellä ja sen infrastruktuurista ennen sotia.Joku kehtaakin samassa yhteydessä mainita suomen valtion yritykset korvata niitä menetyksiä tai rintamamiestalojen tonttivuokria Helsingissä.Isoäitini peruja minulla on hänen saamansa todistus sotakorvauksista.Ei niillä rahoilla ollut mitään tekemistä todellisen rakennusten tai maanarvon kanssa.NL rosvosi ja Suomi yritti korvata,ei mene minun oikeustajuuni.
Ilmoita asiaton viesti
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtov%C3%A4ki –
Siirtoväki ja heidän saamat korvaukset
…
”Siirtoväen asuttaminen oli jättimäinen urakka
JULKAISTU 06.11.2007 – 10:00. PÄIVITETTY 14.04.2015 – 14:28 … ”
~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/06/siirtovae… –
.
Ilmoita asiaton viesti
Käsivarsi menetettiin 1944 … voimme jossitella, jos ei Jatkosotaa – antaa olla, olimme Saksan rinnalla hyökkääjiä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei jatkosotaa,silti oli Karjala jo menetetty.
Armeijan kunniaksi on sanottava että ainakin yritimme tosissaan ottaa omamme takaisin. Valitettavasti se ei onnistunut kun vastassa olivat Liittoutuneet, siis NL ja USA.
Nyt vain odotamme että Putin aloittaisi rauhallisen rinnakkaiselon. Häneenkin pätee vanha pohjalainen viisaus, parempi ystävät lähellä ja viholliset kaukana.
Ilmoita asiaton viesti
Luoma kuvittelee, että NL olisi hyväntahtoisesti palauttanut suurella vaivalla valtaamansa Karjalan takaisin Talvisodan päätteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Todennäköisemmin kuin Jatkosodan jälkeen, joka onkin liki mahdoton – ainakaan vielä 50 vuoteen. Vuokrataan ensin tuo ratapohja Liinahamariin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Pistäpäs nyt edes jonkinlainen lähde ja lainaus sille, että NL olisi palauttanut rosvoamansa Suomen alueet Talvisodan jälkeen? Ryssähän valtasi alueet heti takaisin. Taitaa taas jäädä yksi asia sinulta osoittamatta, Luoma.
Ilmoita asiaton viesti
Oleellisin viesti oli Petsamon palautus Talvisodan päätyttyä …
Ilmoita asiaton viesti
Eihän ryssä Petsamoa rosvonnutkaan. Vasta Jatkosodan jälkeen. Miksi ei Karjalaa palautettu? Miksi rosvo ei palauttanut ryöstösaalistaan? Ja miksi otti vielä Porkkalan tukikohdakseen?
Ilmoita asiaton viesti
Luehan tarkemmin tilanne Talvisodan jälkeen heti – miten oli Petsamon tilanne! Venäläiset vetäytyivät Petsamosta – kädenojennuksena Suomelle – siis Talvisodan jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi kädenojennuksena pitänyt vetäytä törkeällä hyökkäyssodalla miehittämästään Karjalasta. Vai onko miehityssota jo unohdetttu?
Ilmoita asiaton viesti
Käsityksiäsi Talvisodasta voit avartaa täällä:
1
” … Antti Hietalahti ja Juha Roiha keskustelevat siitä, joutuiko Suomi talvisodassa suurvaltiopolitiikan riepoteltavaksi yllättäen … ”
~ https://areena.yle.fi/1-3788517 –
2
”Kova kirjaväite: Suomi olisi voinut välttää talvisodan … ”
~ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001257114.html –
.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka sano selvemmin, olenko minä uus-erkkolainen, ajattelematon ja paniikinomainen?
Nyt on alkanut Venäjällä uuden sodan valmistelu. Petroskoissa 10 v lapsetkin opettelevat ampumaan tsuhnia.
Miksei Venäjä edes yritä rauhan rakentamista?
Ilmoita asiaton viesti
Muistatko — ” … silimien välliin – ryssiä silimien välliin … ”
…
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko pitänyt sitten anteeksi pyytääja pahoitella , kun hyökkäsi tänne 1939 valloitustarkoituksessa?
Ilmoita asiaton viesti
Hyökkäys 1939 ja neuvottelut sitä ENNEN olivat kaksi aivan eri asiaa – silti syntyi syyn ja seurauksen ketju …
Ilmoita asiaton viesti
Hieno ketju jälleen syntymässä! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Väyrysen nimi on mainittu. Olemme odottaneet innostunutta hehkutusta, kuinka Paavo on taas pyyhkinyt pöytää.
Paavo siis totesi, ettei hänestä ole Keskustan puheenjohtajaksi. Miten kommentoit?
Ethän vain jätä Väyrys-blogia kirjoittamatta tämän tyhjäpäisen trollibloggauksen takia?
Ilmoita asiaton viesti
Väärä ilmaus: ”ei ole Keskustan puheenjohtajaksi” – on aivan eri asia kuin mainita, että ei ole mahdollisuuksia, kun Keskusta tekee kaikkensa, ettei ehdokkuutta synny. Sääli, sillä arvattavasti 20-30 prosenttia Keskustasta voisi irrota Kansalaispuolueeseen, jos sotakirveet haudataan.
…
Ei sinällään kuulu topicciin, mutta voisimme olla varmoja, ettei suursotaharjoituksen ujutus olisi mennyt niin helposti läpi, jos Väyrynen olisi ollut ulkoministeri!
Ilmoita asiaton viesti
Onko nyt siis niin, ettei Paavo putsannutkaan pöytää, vaan päätyi koko ketjussa häviäjäksi? Älä viitsi, Luoma, vielä luovuttaa!
Kirjoita blogi, jossa julistat Paavon ja Suomen voittaneen edes jotain! Kyllä sinä jotain keksit. Olet jaksanut tähänkin asti hehkuttaa jokaista Väyrysen tekemistä mestariliikkeiksi. Mikset keksisi tästä jotain postitiivista! Paavohan saattaa tuntea itsensä täydeksi luuseriksi.
Ilmoita asiaton viesti
Väyrysen vetäytyminen Keskustan puheenjohtajakisasta oli mestarillinen. Nyt hän voi keskittyä ehöyttämään kolmenkymmenen jäsenen Kansalaispuolueen, tai sen, mitä siitä jää käräjäoikeuden päätöksen jälkeen jäljelle.
Ilmoita asiaton viesti
Entä jos syntyykin linnarauha, ainakin media tuolloin hermostuisi 😉
…
Ei sinällään liity topicciin, mutta Paavolla on plakkarissa 180 000 suomalaisen kannatus, joista arviolta puolet keskustalaisia!
Ilmoita asiaton viesti
Pahoittelen, ei liittynyt topicciin, mutta eipä kansalaisetkaan liity Kansalaispuolueeseen. Kukapa liittyisi keskenään käräjöivään mikropuolueeseen?
Ilmoita asiaton viesti
Jonossa kandidaatteja noin 180 000 – vastauksena topicin ohittavaan kommenttiin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Paavolla ei ole yhtään ainoaa ääntä missään vaalissa plakkarissaan.
Eduskuntavaaleissa Paavo saattaa muutaman tuhannen äänimäärän kerätä jostain vaalipiiristä. Eduskuntapaikkaan Paavo ei yllä äänimäärällään. Lapissa voisi olla pienen pieni mahdollisuus. Kansalaispuolueen pitäisi saada vetovoimaisia tekijöitä Paavon lisäksi. En näe moista olevan tulossa.
Kansalaispuolueessa on kolmisenkymmentä jäsentä ja kolme eripuraista puoluehallitusta. Linnarauha voi syntyä, mutta senkin jälkeen on vain kolmisenkymmentä jäsentä ja linnarauha.
Valtakunnallisissa vaaleissa Paavo voi saada yli 100 000 ääntä. Se saattaa europarlamenttivaalissa riittää yhden paikan saamiseen. Europarlamentissa Paavosta onkin vähiten haittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kansalaispuolue tulee saamaan Paavon lisäksi valovoimaisia ja päteviä uudistajaehdokkaita tuleviin vaaleihin ja valmiuksissa on jo 180 000 ääntä …
Ilmoita asiaton viesti
Noista 180 000 äänestäjästä yksikään ei ole valmiudessa. Jokainen ääni on edelleen ansaittava. Jokainen noista äänistä on menossa muualle, jollei Paavo vakuuta. Ei noin moni halua antaa ääntään turhaan eduskuntavaalissa. Presidentinvaalissa hukkaan heitettyä ääntä saattoi pitää protestiäänenä.
Paavon lisäksi yhtään valovoimaista jäsentä tai ehdokasta ei ole vielä esittäytynyt. Paavoko sellaisia säilöisi kellariholveissa piilossa? Aika vaatimattomilta nuo esillä olevat ”asiantuntija”jäsenet vaikuttavat.
Ilmoita asiaton viesti
180 000 ovat helpommin todennäköisiä!
Ilmoita asiaton viesti
Sinun laskentamallisi näyttää kyllä kovin pitävältä. 🙂
Ja Paavon lisäksi muita valovoimaisia nimiä?
Hmm, voisin silti lyödä kanssasi vedon: Lyön satasen vedon, ettei kansalaispuolue tule saamaan ensi kevään eduskuntavaaleissa 180 000 ääntä. Lasketaan mukaan kaikki eduskuntavaalissa annetut äänet.
Satasen veto? Nappaatko helpon satasen?
Ilmoita asiaton viesti
Ei kannata Kai lyödä mitään vetoa Venäjän ystävien kanssa. Kerran eräs tamperelainen Venäjän ystävä hävisi tällaisen vedon mutta arvaa maksoiko.
Ilmoita asiaton viesti
Luotan Luomaan.
Luoma on periaatteen ihminen, vaikka onkin väärässä monissa asioissa.
Kyllä Luoma vetonsa maksaa. Eri asia on, uskaltaako vetoon tarttua.
Ilmoita asiaton viesti
Viittaan 180 000 suomalaiseen – joka on äänimääränä merkittävä – noista Paavon lähtökohdista huomioituna!
Ilmoita asiaton viesti
Todella hienoa työtä Ilkka Luoma! Alustuksesi oli hyvä ja onnistuit asiapitoisilla kommenteillasi kaatamaan kaiken propagandan mitä vastaväittäjäsi esittivät. Todistuksena siitä, että onnistuit täydellisesti olivat nuo alatyyliset ad-hominem kommentit ”venäjän trolleista” … ihminen joka tuollaiseen alentuu ei arvosta edes itseään.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet Mikko että Ilkka on ammattitaitonsa puolesta taitavin Venäjän ystävistä. Myyryläiset ja muut huithapelit jäävät pahasti jälkeen:)
Mutta oletko Mikko huomannut että pitkän päivätyön tehneenä Ilkka alkaa jo väsyä, ei ole enää niin luova ja skarppi kuin alkuvuosina. Ikäkin alkaa painaa. Tulee lukemattomia toistoja eikä enää keksi vähänkin erikoisiin kommentteihin vastauksia.
Minusta alkaa tuntumaan siltä, että minä olen kohta voitolla Ilkan ja Myyryläisen kanssa kisatessa?
Ilmoita asiaton viesti
Mirala, olet oikeassa. Yhä useammin ja useammin Luoma joutuu ryömimään ”suomalaisten enemmistö” -hokeman suojaan.
Historian Neuvostoliitto on ollut Suomelle kaikkea muuta kuin ystävällinen ja hyväntahtoinen naapuri. Luoma ei lopulta löydä aseekseen kuin Kekkosen ajan muutamat rauhalliset vuodet.
Niin ja suomalaisten enemmistö -hokeman.
Ilmoita asiaton viesti
Talvisodan syykin on ihan selvä: Stalin suuttui kun kuuli että tsuhnat olivat näytelleet hänen kaverilleen Hitlerille sopimattomia Pietarissa otettuja kuvia. Siltä istumalta Stalin lähetti 100 divisioonaa hyökkäämään seuraavana aamuna.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö – höpö … syitä oli muitakin, eikä noiden vakoilukuvien luovutus pahimmalle viholliselle ollut pieni asia – Stalin oli lukenut hitlerinsä —
Ilmoita asiaton viesti
No mutta, silloinhan Stalin ja Hitler olivat ylimpiä ystäviä!
Ilmoita asiaton viesti
Oletko lukenut Hitlerin – Taisteluni 1 ja 2? Jos olet – ymmärrät Stalinin huolen, hän luki hitlerinsä jo ENNEN M-R sopimusta!
Ilmoita asiaton viesti
Olen lukenut kauan sitten. Se on nytkin Helmetissä varattavissa.
Voi sanoa että Hitlerin luvalla Stalin hyökkäsi talvisodassa Suomeen. Ei siinä valokuvilla tainnut olla mitään virkaa:)
Ilmoita asiaton viesti
Opetus Hitlerin näkökulmasta, kunnes viestit Suomesta aikaansaivat Hitleriltä yhteyden Staliniin – lopeta Talvisota ja jätä suomalaiset rauhaan (ei sanatarkasti, vaan sisältönä)
Ilmoita asiaton viesti
Tässä saattaa olla perää jos A.Hietalahteen on uskominen. Suomessahan oli Talvisodan alla ulkopolitiikassa käytännössä kaksi puoluetta: avoimen saksalaismieliset ja ne jotka tarvitsivat savuverhon (anglofiilisen tai puolueettomuuden) sellaisen peittämiseksi. Hietalahden mukaan saksalaisilla oli tarkoitus NL:n avulla kääntää vashahakoista näyttelevä osa suomalaista eliittiä avoinen saksalaismielisiksi. Siihen ei kuitenkaan sopinut saksalaisten menettää liikaa hyviä hyökkäyksen lähtöasemia Suomesta NL:lle. Ryti muotoili sen ennen Talvisodan rauhansopimuksen hyväksymistä jotakuinkin niin, että tulevat valloitusretket on helpompi aloittaa Uudenkaupungin rauhan mukaiselta rajalta kuin Tornionjoelta.
Oma lukunsa on kuitenkin miten paljon NL:n johto totteli tai uskoi saksalaisia ja kuinka paljon päättelivät myös muista tiedossaan olevista asioista. Epäilen heillä olleen muutakin tietoa. Joka tapauksessa he tiesivät eivät olevansa valmiita tuolloin sotaan Saksaa vastaan jos kohta saksalaisetkin tiesivät omat puutteensa. Oma asiansa on kuinka paljon he todella tiesivät toistensa valmiudesta mutta kumpikin olivat vakuuttuneita sodan olevan edessä jossakin vaiheessa, olivathan he Mein Kampf:n lukeneet molemmilla puolilla. (lisäksi on, tietenkin, otettava huomioon myös länsimaiden halu saada usutettua NL ja Saksa vastakkain. NL:n johto oli pyrkimyksistä ainakin tietoinen ja varmaan Saksakin.)
Ilmoita asiaton viesti
Viimeinenkappaleesi vaatii paljon uutta taustatutkimusta ja Kremlin arkistojen avautumista. Tiettävästi stalin ihaili hitleriä ja oli toivonut, ettei Taisteluni 1 ja 2 toteutuisi – aika-ajoin sanotaan stalinin uskoneen jopa toiveeseensa … Väitetään myös, että Stalin ja Hitler tapasivat jaetun Puolan rajalla toukokuussa 1940?! … Uutispommi siitä tulisi, jos meidän Mannerheim oli tapaamisessa junailijana!
Ilmoita asiaton viesti
Totta, avasin siinä kysymyksiä tietoisuuden tasosta toisen osapuolen tekemisistä. Ne vaatisivat vielä paljonkin tutkimusta. Siis mitä oikeasti tiedettiin ja mihin oikeaasti luotettiin sekä mitä epäiltiin. Silloinkin oli paljon tietoa ja ”tietoa” liikkeellä eri lähteistä, sekä saman- että erisuuntaista ja paljon ristiriitaista. Mitä kukin niistä uskoi paikkaansa pitäväksi ja mitä ei, siinä pulma kuni Hamletilla konsaan.
Sen sijaan länsimaiden peli NL:n ja Saksan yhyttämisestä sotaan on jo ihan yleistä tietoa. Samaten molemmin puolinen tieto siitä, että sota on tulosta. Stalin mainitsi siitä ensimmäisen kerran jo vuonna 1929, siis jo ennen natsien valtaannousua ja Saksa suunnitteli ja valmisteli hyökkäystä, myös Suomea myöten.
Stalinin henkilökohtainen suhtautuminen Hitleriin lienee, ainakin vielä, erilaisten spekulaatioiden varassa, siis oikeasti, ja saattaa sellaiseksi jäädäkin. Molemmat olivat toki diktatuuri- ja totalitarismihakuisia ja siinä suhteessa hengenheimolaisia. Mutta käsittääkseni molemmat tiesivät olevansa myös vihollisia sekä ideologisesti että valtiollisesti.
Ulkopoliittisiin manöövereihin liittyy myös aina tiettyjä muodollisia ilmauksia ja myös omien mielipiteiden peittelyä kohteliaisuuksien alle. Eräänlaista ”toki haluamme rauhaa ja arvostamme naapureitamme haluten hyviä välejä” mutta käytännössä ”mutta kun ne …”. Käsittääkseni, hieman kliseemäisesti, meillä suomalaisilla on eräänlainen kansallinen tyyppivika ottaa tuollaisia ”cérémonie protocolaire” -kohteliaisuuksia tosissaan. Epäilenpä siis, että Stalin suhtautumista Hitleriin et vice versa ei ole analysoitu pohjamujujaan myöten vaan heittäydytty vain omien ennakkoluulojen mukaisesti helpoimpaan ja jämähdetty siihen.
Ilmoita asiaton viesti
Odotamme presidenttimme avaavan Putinilta saamansa 100V Onnittelukirjeen – liitteineen [!]; nythän se julistettiin salaiseksi! Kirje oli Suomen kansalle – ei pelkästään presidentille …
Ilmoita asiaton viesti
NL ja Saksa hyökkäsivät liittolaisina ja sovitusti Puolaan 1939.
Ilmoita asiaton viesti
Liittolaisuus ja etupiirijako ovat kaksi eri asiaa. Missä kohtaan M-R sopimuksessa luki liittolaisuus?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole.
”Ministeri Max Jakobson: ”Neuvostoliitossa yritettiin myöhemmin häivyttää salainen pöytäkirja historiasta. Vielä syyskuussa 1988 – glasnostin aikana – NKP:n kansainvälisen osaston päällikkö Valentin Falin, joka mielellään esiintyi myös historiantutkijana, vakuutti minulle kahdenkeskisessä keskustelussa, ettei hän ollut löytänyt arkistoista sellaista asiakirjaa. Liittoutumista Natsi-Saksan kanssa pidettiin jälkeenpäin häpeällisenä tekona.”
Max Jakobson, Väkivallan vuodet, 1999, sivut 272-273
””Poliittisten myönnytystensä hyvitykseksi saksalaiset saivat uuden kauppasopimuksen, joka turvasi sodankäynnin kannalta tärkeiden raakaaineiden saannin. Kaiken kaikkiaan Neuvostoliiton ja Saksan suhteissa tapahtui tärkeä muutos. Hyökkäämättömyyssopimuksen tilalle tuli ystävyyssopimus – liittosuhde, joka oli sinetöity yksin tuumin suoritetun Puolan murhan verellä.”[
Max Jakobson, Väkivallan vuodet, 1999, sivu 278
”Professori Mauno Jokipii: …”Neuvostoliiton suhtautuminen Saksaan. Vaikka maat vuoden 1941 kesään asti olivat liittolaisia.”
Mauno Jokipii, Hitlerin Saksa ja sen vapaaehtoisliikkeet, 2002, sivut 24-25
Turha on enää väitellä tästä asiasta.
Missä kohtaa Suomen ja Saksan yhteistyössä luki jossain liittosopimuksesta?
Ilmoita asiaton viesti
Kremlin viimneinen tieto on se, että Stalin oli reaalipolitikko, ja uskoi, että Hitler ei toteuttaisi kirjansa viitoitusta – olemme uusien Kreml paljastusten äärellä … ja näin tietomme todellisuudesta tulee karttumaan – nythän on vielä paljon pimennossa!
…
TORSTAINA, LOKAKUUTA 14, 2010
Josif Stalin manipuloi taitavasti kaikkia!
On kulunut 70 vuotta operaatio Barbarossan alkamisesta – Saksan kolmannen valtakunnan hyökkäys Neuvostoliittoa vastaan, sota josta äityi maailmanhistorian suurin, verisin ja raain yksittäinen sota. Me suomalaiset ajauduimme sotaan mukaan – virallisesti, tosin maamme tuolloinen ylin johto tiesi mitä halusi – Saksan valtakunnan marsalkka Hermann Göringille ojennettiin kiitokseksi Suomelta korkein mitalimme – kolme päivää Barbarossan alkamisesta.
…
HS kirjoitti Isänpäivänä Eino Murtorinteen näppäimistöllä kiihkottoman artikkelin Jatkosotaan ajaneista kysymyksistä – rivien välistä paljastaen Saksan kolmannen valtakunnan pelastaneen Suomen gruusialaiselta Josif Stalinilta ~ mutta voimme tästä laajentaa tarkastelunäkökulmaa.
[… jaetussa Puolassa – saksalaisten ja neuvostoliittolaisten valloitusalueiden rajalla pidettiin huippusalainen tapaaminen toukokuussa 1940, jonka järjestelyissä oli mukana sotamarsalkka C.G.E. Mannerheim. Yhtä aikaa toisistaan tietämättä niin Stalin kuin Adolf Hitler kääntyivät Mannerheimin puoleen, olihan hän Venäjän tsaarin armeijan entinen upseeri …]
Aikakirjoissa ei ole merkintöjä diktaattorien tapaamisesta, siksi hyvin se salattiin, mutta toukokuusta löytyy kaksi viikonpäivää, joille ei ole kummallekaan diktaattorille merkitty todistettavasti mitään muualla oloa. Miksi, niin Stalin kuin Hitler halusivat toisensa tavata? Osin siksi, että he ottivat mittaa toisistaan, mitan ottaminen käytiinkin maailmanhistorian raaimpana ja verisimpänä sotana vuosina 1941 – 45.
Suomi pelastettiin jo helmikuussa 1940 Adolf Hitlerin ilmoitettua Stalinille, että Talvisotana kutsuttu sota oli päätettämän ja suomalaiset oli syytä jättää rauhaan. Stalin ”totteli”, mutta totteli omasta halustaan, koska tuosta alkoi historiallinen huijaus, jossa kaikkia vedettiin nenästä, Josif Stalinin toimesta.
Etupiirijako käynnisti uskomattoman huijaussuunnitelman
.
Jatkuu ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2010/10/josif-stalin… –
.
Ilmoita asiaton viesti
NL ja Natsi-Saksa olivat liitossa ja piste.
”Mihail Meltjuhov: ”Propakannan ja kauppasodan lisäksi Englanti ja Ranska pitivät mahdollisena myös sotilaallisia toimenpiteitä Venäjää vastaan, jota käsiteltiin Saksan sotaa käymättömänä liittolaisena. Jo vuoden 1939 lopulla aloitettiin Venäjän vastaisten sotasuunnitelmien teko …””
Mihhail Meltjuhhov, Stalini käest lastud võimalus, 2005, sivu 201
”Kenraali Erik Heinrichs: ”Nyt oltiin tosiasian edessä. Mistä oli saatavissa se apu, jota puolustussuunnitelmamme edellyttivät? Saksalta, Venäjän liittolaiselta, apua ei ollut odotettavissa.””
Erik Heinrichs, Mannerheim Suomen kohtaloissa, osa II, sivu 150
Ilmoita asiaton viesti
Ryömimistä ei ole olla ylpeänä kansallisen enemmistömme mukana ylläpitämässä eroa Natosta, jonne muun muassa Kokoomus olisi suomalaisia viemässä – ohittaen jopa kansanäänestyksen!
Ilmoita asiaton viesti
”Kansa valmis Natoon, jos valtiojohto niin haluaa”
https://www.verkkouutiset.fi/verkkouutiset-selvitt…
Sinun ”kansan enemmistö vastustaa-gumentit” on vedetty jo monta kertaa vessasta alas.
Ilmoita asiaton viesti
Verkkouutiset ei ole puolueeton eikä uskottava media – se on Kokoomuksen äänenkannattaja ja nauttii Kokoomuksesta mediatukea.
Ilmoita asiaton viesti
Kas kun arvasin vastauksesi. Niin ennalta arvattava. Se oli TNS Gallupilla teetetty tutkimus. Onko se nyt sitten kokoomuksen firma?
Ilmoita asiaton viesti
Siis eikä Verkkouutiset olekaan Kokoomuksen äänenkannattaja?!
Ilmoita asiaton viesti
Vastaapas kysymykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Onko vai ei – lukijat odottavat sinun vastaustasi!
Ilmoita asiaton viesti
Toisto on opintojen äiti ja monet kommentoijat ovat melkoisia inttäjiä, jolloin monikerta on viisasta, jotta jotain tarttuisi takkiin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos Mirala haluaa tehdä tästä tai jostakin muusta keskustelusta kisan niin saa kisata ihan keskenään. En sellaiseen viitsi lähteä minä jolta puuttuu kilpailuvietti lähes kokonaan ja se mitä sitä sitä on vielä jäljellä, peittyi jo murrosiässä yleisen loivaliikkeisyyden alle, n. 1/2 vuosisataa sitten. Mitä joskus muuten kipakoidun ylenmääräiseen tarkoitushakuiseen typerehtimiseen törmätessäni.
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan punnuksia enemmän tasapainoon 😉
Ilmoita asiaton viesti
”Jussi on parempi sotahistorian tutkijan roolissa.” Sotahistoriaa edeltää aina poliittinen historia. Liikutaanko tässä oikeastaan enemmänkin ulkoministerin tontilla? Ja tietenkin presidentin. Ja UTVAn. Jonkinlaisesta ulkopoliittisesta venäläisestä ruletista alkaa kuitenkin olla kysymys, sillä Lähi-Idän levottomuus ja vastakkainasettelu ovat jo sillä tasolla, että luulisi olevan tarvetta lieventää jännitteitä muualla. USA:n tankit antavat ikävän tuntuisen signaalin itään.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi yrittää epätoivoisesti olla jäljenjättäjä – ja tässä kohtaan kansakunnan etujen vastaisesti – vaarallisesti, ollen pikku-erkko!
Ilmoita asiaton viesti
Jussi Niinistö on erinomainen puolustusministeri. Oikea mies oikealla paikalla oikeaan aikaan. Näen hänessä vähän samaa kuin edesmenneessä presidentti Risto Rytissä. Älykäs mies Isänmaan palveluksessa. Hän kuuluu niihin miehiin, joita kutsun ”24 tunnin miehiksi”. He ovat omistautuneet täysin siihen tehtävään tai tiedepuolella tutkimukseen, jota he tekevät.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi on vaarallinen mies kansalliselle turvallisuudellemme ja on saatava vaihtoon ensi tilassa – heti ennenaikaisita eduskuntavaaleista, jolloin siniset saavat kansalaisrangaistuksen takkien kääntelystä.
Ilmoita asiaton viesti
Paras puolustusmimisteri aikoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Paras puolustusministerimme kautta aikain on ollut ja tullee jatkossakin olemaan Y.Kallinen: ”Jos haluat rauhaa, valmistaudu rauhaan”.
Ilmoita asiaton viesti
Parhaat ”puolustusministerimme” olivat parivaljakko Paasikivi – Kekkonen! 😉
Ilmoita asiaton viesti
Perusteletko Suomen kansan etujen näkökulmasta?
Ilmoita asiaton viesti