Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Kim Jong-un' in opastava Pekingin tiekartta

  • Pukarit, joista voisi tulla ystävät kiinalaisen sanonnan myötä! ¤
    Pukarit, joista voisi tulla ystävät kiinalaisen sanonnan myötä! ¤
  • Korealaiset pohjoisesta eliminoivat kaikki ydinaseensa, jos Trump ymmärtää poistaa vaiheittain taistelujoukkonsa ... ¤¤
    Korealaiset pohjoisesta eliminoivat kaikki ydinaseensa, jos Trump ymmärtää poistaa vaiheittain taistelujoukkonsa ... ¤¤
  • Koko Korea niemimaalta uhkaavat amerikkalaissotavoimat olisi poistettava, ja näin tie rauhaan olisi merkitty ... ¤¤¤
    Koko Korea niemimaalta uhkaavat amerikkalaissotavoimat olisi poistettava, ja näin tie rauhaan olisi merkitty ... ¤¤¤

Suomelle viestitettiin mystinen neuvottelukutsu koskien ”vanhan puunjalostuskoneen velan maksua”, joka oli rahanpuutteen vuoksi jäänyt pohjois-korealaisilta hoitamatta. Uutisen välitti Yleisradio [1.

 

Tuossa viestissä oli suurtakin suurempi sisältö – toki velalle olisi löytynyt maksaja, mutta se sisälsi vieläkin merkittävämmän kätketyn viestin – kutsun Suomelle olla välitysneuvottelija idän ja lännen välille – Korean niemimaalle esivalmistelijaksi.

[1 ” … Pohjois-Korea ei ole unohtanut, että Suomella on 1970-luvulta periytyviä saatavia. Tähän ongelmaan löytyy varmasti ratkaisu, vakuuttaa ulkoministeriön edustaja Ylelle. - Yle maailmalla 26.4.2017 … ” ~ https://yle.fi/uutiset/3-9582419 -

 

Tunnetusti Korean niemimaalla on rauhallinen, mutta uhoava – ainakin toistaiseksi laantuva sanasotatila – ilman varsinaista sotaa. Ymmärtääksemme tapausta paremmin on katsottava aina vuoteen 1945.

Tuolloin Japanin perääntyessä osaltaan miehittämältään Aasian mantereelta ja koko Korean niemimaalta – kiiruhtivat sotilassaappaat kopisten kaksi II Maailmansodan todellista voittajaa hakemaan itse päättämiään mandaatteja.

Atomipommit pudottanut Yhdysvallat ja Saksan kolmannen valtakunnan paljolti nujertanut generalissimus Josif Stalinin Neuvostoliitto olivat voimissaan – Stalinin omaten maailman suurimman armeijan …

… nämä kaksi todellista suurvaltaa jakoivat yhtenäiset korealaiset kahtia 38 levyspiiriltä, kysymättä itse korealaisilta mitään – seurauksien kulminoituessa Korean sodan jälkeen nykyiseen tilanteeseen, jossa US ja pohjoisen korealaisten sukuperillisjohtaja Kim Jong-un ovat lähestymässä neuvottelukliimaksia [2 – arvoituksellisen [3 ja kiihkeästi vaalilupauksiaan täyttävän US presidentti Donald Trumpin kanssa.

 

Mikäli 12. kesäkuuta 2018 tämä historiallinen tapahtuma toteutuu

… on Trump valmis tekemään lännenmiehen ihmeitä – vetää eripuraa, rauhattomuutta ja sodan uhkaa ylläpitävät sotajoukkonsa pois Korean niemimaalta vaiheittain [4 ja Kim antaa vastalahjaksi avaimet, joilla korealaisten ydinase eliminoituu

… sen ollen todellisuudessa todelliseen käyttöön toimimaton. Kyseessä on eräs suurimpia bluffeja mitä maailma on nähnyt. Kim oppi kaikkea kivaa Sveitsistä katsoessaan amerikkalaisia elokuvia – illasta toiseen. Kiinalaiset tietävät noiden ydinaseiden käyttökunnon ja toimivuuden.

 

Oli bluffi tai ei – se tuo Kimille ja Trumpille Nobelin rauhanpalkinnot, onnistuessaan!

Kiina on kaikkien korealaisten suurin kauppakumppani ja joka on ystävällisillä ja hiljaisilla neuvoillaan opastanut niin korealaisia ja amerikkalaisia yhdessä Venäjän – sen toisen Pohjois-Korean rajanaapurin kanssa.

 

Tässä on valmisteilla suuri idän yhteistoiminnan riemuvoitto, johon Trump on arvattavasti myös osallinen, sillä nyt mantereet liikkuvat ja Trump valmistautuu myös sopimaan kaikki kuvionsa Venäjän presidentti Vladimir Putinin kanssa, koska on jo selvinnyt, ettei Venäjä sotkeutunut Yhdysvaltain vaalisysteemeihin – jossa Trump voitti toiseksi suurimmalla äänimäärällä istumapaikan Valkoiseen taloon – takomaan diiliteesejään.

 

Entä meidän pieni Suomi?

Singapore on esitetty neuvottelupaikka. Se olisi voinut olla Suomi, jos meidän ulkopolitiikan mestarit olisivat niin kiireiltään tahtoneet. Epäonneksemme meidän kaksi ylivertaista ulkopolitiikan osaajaa – demareiden Erkki Tuomioja ja Kansalaispuolueen Paavo Väyrynen olisivat oletettavasti oivaltaneet tuon mystisen Yle' n uutisoinnin jo vuoden 2017 keväällä.

Suomen pahaksi epäonneksi PS-takinkääntäjä ja siniseksi muuttunut Timo Soini valitutti itsensä vaalitulokseen nähden poikkeavasti ulkoministeriksi ja siitä alkoi ulkopolitiikan taantumuksen aikakausi, joka pitää nyt saada päättymään mahdollisimman pikaisesti.

 

Kiina on hiljainen vaikuttaja – takaa, sillä se ei puutu muiden kolmansien sisäisiin asioihin

Kiina on yksi maailman vanhimmista korkeakulttuureista, ja se, jos mikä tietää, mitä sen rajojen takana tapahtuu. Niin nytkin.

Kim kävi Kiinassa parikin kertaa hakemassa neuvoja. Trump soitti Pekingiiin – Kim sai myös neuvoja Moskovasta – ulkoministeri Sergei Lavrovilta. Tämä Pekingin tiekartta on kiinalais-venäläisen yhteistyön hedelmä, jonka aikajana ulottuu aina sinne saakka, kunnes korealaiset saavuttavat sen saman yhtenäisyyden kuin se oli aina vuoteen 1945 saakka –

… siihen hetkeen, kun amerikkalaiset ja venäläiset juoksivat kilpaa Korean niemimaan kahtia. Nyt Trump, Kim, Kiinan presidentti Xi Jiping ja Putin kurovat tuon keinotekoisen rajan kiinni ja rauhoittavat näin maailman tältä osin, jotta päästään vieläkin vaikeampaan tehtävään kiinni – Lähi-itään, jossa Venäjä nostaa päätään ja Kiina valmistautuu jälleenrakentamaan tuhotut valtiot (?)

 

Viitteet:

[2 ~ https://edition.cnn.com/2018/06/01/politics/trump-north-korea-letter/index.html -

[3 Arvoituksellinen Trump! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/01/hatkahdyttava-vertailu-donald-trump-ja.html -

[4 Oleellinen asia näkyy jo lännenmiehen mediassa. Amerikkalaisten sotajoukkojen vähittäinen poistuminen tasatahtia ydinaseiden kanssa! Pekingin tiekartta puhuu … Trump osaa jo itse tunnustaa oleellisen kulmakiven - ydinaseiden poiston vastapainona ... " ... Trumpin mukaan hän keskusteli pohjoiskorealaisen delegaation kanssa muun muassa Koreoiden välisen sotatilan lopettamisesta, Reuters kertoo. AFP:n mukaan keskustelujen aiheena oli myös Yhdysvaltain sotilasjoukkojen määrä Korean niemimaalla ... " -HS … ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005704147.html -

[4 Aika paksua West trolling manipulaatiota ja liki huipulta! - " … Yhdysvaltojen puolustusministeri James Mattis syyttää Kiinaa pelottelusta. Mattisin mukaan Kiinan sotilaallinen varustelu ja korkean tason asejärjestelmien käyttöönotto Etelä-Kiinan merellä on suunniteltu aiheuttamaan pelkoa naapurimaissa. Mattis sanoi korkean tason turvallisuuskokouksessa Singaporessa lisäksi, että Yhdysvaltojen joukot Etelä-Koreassa eivät ole asialistalla presidentti Donald Trumpin ja Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin tapaamisessa. … " … ~ https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/yhdysvaltojen-puolustusministeri-syyttää-kiinaa-pelottelusta/ar-AAy82FZ?ocid=spartanntp -

 

...

Ekstra vuodelta 2006!

Pohjois-Korea ja Israel pullistelevat aseilla

~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/07/pohjois-korea-ja-israel-pullistelevat.html -

”EU ja lähes kaikki maat tuomitsevat Pohjois-Korean ohjuskokeet vaaraksi maailman rauhalle. Israelia ja palestiinalaisia kehoitetaan malttiin ja rauhanomaisuuteen tunnustamalla, että vain he voivat sopia keskinäiset asiansa. Kaikki muut maat saavat tehdä ohjuskokeita, paitsi Pohjois-Korea. Mikään muu maa ei saa harjoittaa yksipuolista miehitystä, rangaistusmatkoja vieraan maan alueelle ja siviilien murhaamista korkeateknologialla, paitsi Israel. … ” -Ilkka Luoma BLOG

 

...

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

 

 

HUOM! Tämä on mielipidekirjoitus, eikä liity milllään tavoin mihinkään Kiinan ja/tai muunkaan mainitun valtion virallisiin lähteisiin, eikä kuvasta minkään asianomaisten valtioiden virkamiesten, diplomaattien tai poliitikkojen lausuntoihin.

 

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 171580

 

DOC yhtenäiset_korealaiset_03062018.doc – OpenOffice Writer

PVM 03062018

 

801_7243 – 21:19

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (116 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

MAANANTAINA, HUHTIKUUTA 30, 2018
Pekingin tiekartta – rauha Korean niemimaalle

...
" ... Yhdysvallat kiihdytti nykyisen presidenttinsä Donald Trumpin myötä uhkailun ja uhon aivan uusiin mittoihin. Uhattiin tulella ja hävityksellä [1. Trump haluaa ydinasesuurvaltana pohjoisen korealaisten hävittävän väitetyt ydinaseet. Miksi Trump ei halua Israelin hävittävän väitettyjä ydinaseitaan – ei ole tiedossa, …

… mutta Trump haluaa estää Iranilta ydinvoimatutkimuksen ja on rikkomassa tehdyn sopimuksen Iranin kanssa [2, jossa ovat mukana muun muassa myös EU, Kiina ja Venäjä ---


Medialeikkeitä historiallisen päivän ympäriltä

Yle – toimittajat Teemu Juhola ja Simo Ortamo
... "... Kaikki vihamieliset toimet maalla, merellä ja ilmassa lopetetaan... " ...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10180974 -

Ote: ” … Lausunnon mukaan Korean niemimaalla alkaa rauhan aikakausi. Koreat ilmoittivat [*, että kaikki "vihamieliset toimet" maiden välillä lopetetaan maalla, merellä ja ilmassa [** … ” -Yle

[* ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251483-... – [68]
[** Voimme päätellä tämän olevan viesti US presidentti Donald Trumpille, että varautuu vetämään kaikki US-taistelu- ja -hyökkäysjoukkonsa pois kokonaan Korean niemimaalta, sillä ne muodostavat uhan juurisyyn kaikille korealaisille …

...
1
Helsingin Sanomat – HS-toimittaja Katriina Pajari
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005658108.html - ... "

Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/04/pekingin-ti... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

¤
...

Vanha kiinalainen sanonta 800 -luvulta Anhuin maakunnasta:
"Ellet voita vihollistasi - tee siitä ystävä!"

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Sananlaskuissa on vanhaa viisautta:

Venäläinen sananlasku sopii suomalaisille:
Ellet voi tappaa karhua, yritä elää sen kanssa sovussa.

Pohjalainen sananlasku sopii venäläisille ohjeeksi:
Silloin on kaikki hyvin kun naapurissa tykätään mutta kauempana pelätään.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Leolle täydet pisteet!

...Jatketaan kiinalaisittain:

"Pidä viholliset kaukana ja ystävät lähellä" -pohjoisen korealaisilla on kolme rajanaapuria - Kiina ja Venäjä sekä keinoraja etelän veljiin ja siskoihin.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Nyt olisi Ilu maltti ollut valttia, sillä neuvottelut ovat liian lähellä ja lukijoilla tulee olemaan tuoreessa muistissa propagandasi.

"koska on jo selvinnyt, ettei Venäjä sotkeutunut Yhdysvaltain vaalisysteemeihin"
Missä näin on mainittu? RT:ssä vaih?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tuolta osin yhteenveto kolmesta tutkimuksesta, jotka ovat kukin kestäneet yli vuoden ja yhden jo todetessa ettei syyllisyyttä ja todistetta Venäjää kohtaan löytynyt.

Lisäksi tärkeimmän tutkimuksen syytteet, joita on syntynyt ja nostettu - koskevat henkilöiden muita rikosepäilyjä.

Käyttäjän taistolainen kuva
taisto vanhapelto

Hyvä Ilkka Luoma,

olette kerrassaan mainio propagandisti, erinomaisen nopea päättelijä, vaikka päätöksenne perusteena on usein oma aiemmin julkaisemanne mielipide. Myönnätte itsekin olevanne mielipidekirjoittaja, mutta Kalevalan tavoin sankarinne, vaikkapa Väyrynen ja Tuomioja lentäisivåt yhdessä kuusella ratkaisemaan Korean ongelman. Se ei teitä haittaa tunnetaanko maailmalla tällaiset herrat, arvostetaanko heitä. Tämänkertaisen tarinanne, lähes kansanrunon, perusteella olette siirtynyt kokonaan fiktioon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ei ollut kyse Väyrysen tai Tuomiojan mahdollisuuksista ratkaista Korean niemimaan ongelmia, vaan oli kysymys siitä, että he olisivat mitä todennäköisimmin oivaltaneet selvittää tuon 2017 kevään Yle -uutisoinnin taustoja tarkemmin! Kaksi aivan eri asiaa.

Käyttäjän taistolainen kuva
taisto vanhapelto

Hyvä Ilkka Luoma,

olette kerrassaan mainio propagandisti, erinomaisen nopea päättelijä, vaikka päätöksenne perusteena on usein oma aiemmin julkaisemanne mielipide. Myönnätte itsekin olevanne mielipidekirjoittaja, mutta Kalevalan tavoin sankarinne, vaikkapa Väyrynen ja Tuomioja lentäisivåt yhdessä kuusella ratkaisemaan Korean ongelman. Se ei teitä haittaa tunnetaanko maailmalla tällaiset herrat, arvostetaanko heitä. Tämänkertaisen tarinanne, lähes kansanrunon, perusteella olette siirtynyt kokonaan fiktioon.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Taistolla on oikeus omaan mielipiteeseen - muut jäävät varmaankin kiinnostuneina odottamaan mitä 12.6. tapahtuu - vihjeet, arviot ja mahdollisuudet ovat nyt julkiesitetyt ;)

PS
Yhden kerran postaus kommenttina riittää mainiosti ;)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuosta "tiekartasta" näyttäisi muutamia kansalaiskirjoituksia lukuunottamatta yhtään juttua.

Korean historiaan peilaten se olisi mielenkiintoinen, koska Pohjois-Korean diktatuuri on kommunistisen Kiinan ja Neuvostoliiton luomus.
Tunnetusti kommunistit Kim Il Sungin johdolla aloittivat sisällissodan. YK sai jo alueen hallintaansa, mutta Kiina hyökkäsi syksyllä 1950 YKn joukkoja vastaan ja työnsi ne suunnilleen nykyiselle rajalinjalle.

Laitako linkin johonkin esitettyä tiekarttaa käsittelevään juttuun? Itse en ole löytänyt yhtään mitään aiheeseen liittyvää edes kiinalaisista tai venäläisistä julkaisuista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinalaiset eivät twiittaile, huhuile eikä medioi - he toimivat - eivätkä julkistele asioitaan - varsinkin, kun aihealue ei koske suoraan heitä itseään, tosin mutkan kautta liityntöjä on löydettävissä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kun nyt moisesta on kuitenkin kirjoiteltu jo kuukausia aluksi nimityksellä The Beijing' s Road Map, jossa kolmeen sanaan on saatu istutettua kaksi kielioppivirhettä, niin olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on false flag tai jopa pelkkä propaganda vailla pohjaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #15

Kiinalaiset käyttävät usein sanansaattajia - sovituin menetelmin ;)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #17

Kun korostat kovin paljon kiinalaisten neroutta esimerkiksi tavassa viestittää ja hyödyntää kätkettyjä merkityksiä y.m., niin eikös se ole kuitenkin kiinalaisten heikkous, etteivät he ymmärrä länsimaalaisten kykenemättömyyttä ottaa vastaan niitä kätkettyjä merkityksiä? Viestit menevät hukkaan kuin helmiä sioille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

Eivät koe sitä ongelmaksi, koska pääsääntö on olla puuttumatta kolmansien sisäisiin asioihin eli, jos annettu vihje ei mene perille, niin tyytyvät siihen - vihjeille on aina löytynyt halukkaita ottajia ... Tässä voisin kertoa vihjeen yli 10 vuoden takaa, kun Suomelle tarjottiin kiinalaista rahaa investointeihin - se ei juuri tuolloin kovin monia kiinnostanut ... ehkä konkreettisin esimerkki on kuitenkin jo vuodelta 2001, jolloin ZTE tarjosi mielestäni "tuhannen juanin mahdollisuutta" eräälle mobiilimaksusysteemin kehittäjälle - eivät osanneet tarttua ojennettuun käteen! Nyt on tietysti näin 17 vuoden jälkeen helppo olla besserwisser ;)

Btw.

Ojennettu käsi, ...

2] Kiina ojensi kätensä Suomelle! ~ http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ki... -

Kun tuo Ning on lopettanut Aamulehdessä toimintansa, on tässä toimiva linkki:
~ |10 Kiina ojensi kätensä … ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2016/02/ojensiko-kii... -

...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo "kätketty" merkitys paperikoneen velkaneuvotteluehdotuksesta lienee aivan omasi. Hiukan samankaltainen kuin Tianmenin aukion yksittäisen opiskelijan rooli pysäyttäessä panssarivaunua seisomalla sen edessä. Mielenkiintoisia teorioita, mutta on vaikea välttää ajatusta, että hiukan liian paljon uskot noihin mystisiin kätkettyihin merkityksiin ja symboleihin.

Se paperikone-episodi oli kyllä hiukan huvittavakin silloin 70-luvulla. Suomalaiset ihmettelivät, miksei maksua tule ja vuotta myöhemmin vieraillesaaan Pohjois-Koreassa kävi ilmi, että kone oli jätetty ulos ruostumaan eikä sitä voinut enää suoralta kädeltä edes yrittää käynnistää. Pohjoiskorealaiset totesivat delegaatiolle, etteihän sellaista konetta voi maksaa, jota ei voi käyttää. Samaan hengenvetoon he sitten lausuivat: "Mutta eiväthän tällaiset kiusalliset raha-asiat nyt mitenkään toki kansojemme välistä ystävyyttä saa vaarantaa."

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hyvä kysymys ja yllättäen sopii topicciin erinomaisesti - siis Tienanmenin panssarivaunun pysäyttäjä - voin kertoa, että tapahtuman todellisuuskuvaus, tässä ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2007/06/yksilsuorit... - ... on lähtöisin vihjeenä Kiinan aiemmalta presidentiltä Jiang Zemin' ltä!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tankkimiehen henkilöllisyyttä ja kohtaloa ei tiedetä, mutta siitä on neljä erilaista versiota:

- tankkimiestä ei tuomittu millään tavalla
- hänet teloitettiin
- hänet tuomittiin huliganismista
- jos tankkimies on Wang Weilin, joksi häntä epäillään, hän pakeni Hong Kongiin ja asuu nyt Taiwanissa https://abcnews.go.com/International/tiananmen-squ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Aiempi Kiinan presidentti Jiang Zemin kertoi tilanteen - läntisille lehtimiehille - jo vuosia sitten ... luotan tuohon kertomukseen enemmän kuin tarkoitushakuiseen länsimediaan - tilaisuudessa, kun aihe käsiteltiin oli läsnä luottokiinalaisia, joilta saimme tarkan tiedon, enemmän kuin lehtimiehet - heidän poistuttuaan paikalta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäläiset ja kiinalaiset neuvoineen tämän takana? Kysymyksessä Syyrian jälleenrakentaminen.

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005705652.html -

"Pohjois-Korean valtiollinen uutis­toimisto: Kim Jong-unin ja Syyrian al-Assadin tapaaminen suunnitteilla

Jos vierailu toteutuu, al-Assad on ensimmäinen valtionjohtaja, joka tekee virallisen valtiovierailun Pohjois-Koreaan ... " -HS

.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jälleenrakennuksen tiekartassa on kiireellisimpien joukossa Wiipurin pommitustuhojen korjaaminen ja sitten jälleenrakentamien. Venäläiset eivät ole ehtineet vielä sitä tehdä mutta nyt on onneksi luvassa kiinalaisten apua.
Syyrian remontit siirtyvät myöhempään ja ehkä siihen saadaan lännen mies auttamaan?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Pienennä vihjeenä - Kiina voisi rahoittaa Liinahamarin sataman Koillisväylän Euroopan toiseksi päätesatamaksi - kysymys lukijoille - miksi juuri Petsamon Liinahamari?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #23

Toimiva Koillisväylä on maallikoiden houruja, jota ruokkii itse Paavo Lipponen.
Koillisväylä on matalimmillaan seitsemän metriä, jolloin vain pienet alukset pystyvät liikennöimään sen läpi lyhyenä neljän kuukauden purjehduskautena. Pienen aluksen kyky selvitä arktisessa jäätikössä on isoja heikompi

Jos sieltä joskus joku laiva tulisi niin senkin kannattaa seilata suoraan päätepisteeseen. Lehdistössäkin vilahdellut junanrata Jäämereltä Keski-Eurooppaan nostiaisi kuljetusten hinnan moninkertaiseksi ja pidentäisi kuljetusaikaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #25

Aiheesta on kirjoitettu täällä satoja tietävien asiakommentteja - niihin ei enää palata.

Kiina on jo tehnyt oman valintansa ... eikä Siperian kaasu - nesteytettynäkään ole kaukaa haettu ;)

Kun lukee uutisia, tietää enemmän.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #26

Totta - olen aiemmin faktapohjalla kertonut, ettei Koillisväylä syvene eikä purjehduskausi pitene luulottelulla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

Ruoppauksesta tietyin osin on jo suunnitelmat.

...
Syyt ovat selkeät:

" ... Valtaosa eli noin 90 % Venäjän kaasusta tuotetaan edelleen Jamalin Nenetsien autonomisessa piirikunnassa ja siellä sijaitsee myös suuri osa Venäjän kaasuvarannoista. Nesteytettyä kaasua eli LNG:tä tuotetaan Sahalinilla sekä Jamalin niemimaalla ja sen yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä noin 15 milj. tonnia (20 mrd. m3), mikä vastaa 5 % globaalista LNG-tuotannosta. ... "

~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/201... -

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #30

Ja höpö höpö. Satojen kilometrien peruskallioon louhittu "ränni" maksaa enemmän kuin siinä kulkevat alukset lasteineen.
Jääolosuhteissa pitkä kapea väylä on liian vaarallinen, koska jäämassa painaa isoakin laivaa väylältä pois.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #35

Asiantuntijat ovat jo kartoittamassa koko väylää uudestaan - saadaksemme täyden ja oikean tiedon hyvin vanhoihin, muun muassa syväystietoihin - samalla ilmastonmuutos tekee "ilmaiseksi" työtä Koillisväylän käyttökelpoistumisen lisäämiseksi ...

...
Seuraava melkoinen uutisaihe on se, kun Kiina saattaa hakea [AN] Arktisen neuvoston täysjäsenyyttä ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #36

Ilmastomuutos voi avata toki syvempiä väyliä, mutta kaikki tuo on vain teoriaa.

Kyllä venäläiset rannikkonsa syväyksen tietävät ja ovat tutkineet sitä yli 200 vuotta. Sen läpi suomalaistutkija Nordenskiöld purjehi Vegallaan 1870 -luvulla, josta on kirjoitettu mainio kirja (löytyy kirjahyllystä).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Nyt väylä mitataan kiinalais-venäläisenä yhteistyönä ... Ilmastonmuutos vähentää jäänmurron tarvetta ja lisää käyttökelpoista purjehdusaikaa ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #42

Joo joo, uutisoinnin mukaan Koillisväylän purjehduskausi voisi pidentyö kuukaudella seuraavan 20 vuoden aikana...eli vajaaseen puoleen vuoteen.

Millähän kalustolla kiinalaisvenäiset merenmittaajat operoivat? Sukellusveneelläkö vai jääpilkillä... :D

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Täällä toisaalla on nimelläni useampikin ketju, jossa asiantuntijat käsittelevät Koillisväylää - en kertaa enää samoja asioita kolmanteen enkä neljänteen kertaan ...

...
Mutta Arkitinen neuvosto, koska siinä ovat myös korealaiset kiinalaisten suunnitelmissa!

.
SUNNUNTAINA, HELMIKUUTA 19, 2017
[AN] Pohjoinen ulottuvuus – miksi Kiina haluaa jäseneksi?

(Arktinen neuvosto|*, jonka puheenjohtajuuden ottaa vastaan Suomi ja puheenjohtajaksi useimmiten tulee tointa tekevä ulkoministeri eli todennäköisesti Timo Soini, ellei hallituksemme kaadu ja perussuomalaiset korvautuvat sosiaalidemokraateilla)

[ … kansalainen Erkki ei käytännössä tiedä arktisista alueista juuri mitään – vain, että on kylmä ja jääpeite peruuttaa yhä kauemmaksi pohjoiseen, kohti Pohjoisnapaa. Erkin tietämys kasvaa nyt, kun media rummuttaa aihetta, jos ei muutoin, niin Venäjän suuresta ja hyytävästä roolista pohjoisen alueilla …

… kansalainen Liisa vihreiden arvojen kannattajana tietää jo sen, että pohjoisilla alueilla ilmastonmuutoksen myötä vuotuiset keskilämpötilat nousevat liki eniten, ainakin informoidun tiedon pohjalta. Jää sulaa aiemmin ja palaa myöhemmin; tehden Koillisväylästä pidempään purjehduskelpoisen … ]

|* UPI-FIIA, Arktinen Neuvosto ja Suomen Ympäristökeskus – SYKES järjestivät ajatuksia avaavan kutsutilaisuuden eduskunnassa 14. helmikuuta 2017, jonka avasi puheenvuorollaan ulkoministeri Timo Soini. Tilaisuuden lisäinformaatio löytyy täältä ~ x – [UPI – FIIA]

Arktinen neuvosto [AN] kerää yhä enemmän valtioiden kiinnostusta. Tarkkailijajäseniä on aina Intiaan ja Singaporeen asti. Nyt tieto Pekingistä kertoo, että Kiina tulisi hakemaan varsinaista jäsenyyttä neuvostosta. Miksi? Vastaus on yhdeltä osaltaan yksinkertainen – kauppareitti Eurooppaan. Koillisväylä on lyhin meritie Kiinasta eurooppalaisille markkinoille.

Kiinalla voi olla toinenkin tavoite – olla mukana triangelissa!

...
Jatkuu linkin ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/02/an-pohjoine... - alta.

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #29

"Venäjä rakensi arktiselle alueelle jättilaitokset pakotteista piittaamatta – suomalaisyritykset tienasivat miljardi euroa

Sabettan kaasuntuotantoalue on poikinut suomalaisyrityksille tilauksia arviolta miljardilla eurolla. ... "

~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005699420.html -

.
PS.
Tässä Suomen harvat kiina-konsultit ovat operoineet paljon kanavia kaupallisille mahdollisuuksille ---

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #31

Suomalaset prosessilaitetoimittajat ovat kyllä hyötyneet projektista. Sikäli mielenkiintoista, että lähes puoli miljoonaa insinööriä valmistuu Venäjällä vuosittain, mutta suomalaiset insiöörit toteuttavat tällaisia hankkeita.

Sabettan satamaan, joka sijaitsee lännestä katsoen Koillisväylän alkupäässä, johtaa syväykseltään vielä kymmenmetrinen väylä.
Vertailuksi voisi ottaa Rauman sataman, joka juuri syvennettiin 10:stä 12 metriin, jotta laivat voivat tulla täydessä lastissa satamaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #40

Tuo puolimiljoonaa on luku jostain -todellisuus on toinen, aivan ensimmäiseksi tulee selvittää miten Venäjällä "insinööri" määritellään ...

...
Venäjällä on meneillään valtava reformi suunnittelusta automaatiotuotantoon (unohtamatta maataloutta) ja se sitoo paljon voimia ... ulkoa haetaan palveluita ja tuotteita priorisoiden ... suomalaiset saavat kauppoja paljolti Kiina-suhteiden ansiosta ... liittyen rahoitukseen ja jatkotoimenpiteisiin ... tältä osin Venäjällä toimiminen vaatii syvällistä ymmärrystä markkinasta, sidoksista ja tulevaisuuden hahmottamisesta!

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #43

"Tuo puolimiljoonaa on luku jostain -todellisuus on toinen, aivan ensimmäiseksi tulee selvittää miten Venäjällä "insinööri" määritellään ... "

Totta - tulee tuo luku jostain: Insinööritutkintojen lukumäärän Top 10 -listaa johtaa Unescon Tilastoinstituutin mukaan Venäjä, jossa tutkintoja oli viime vuonna 454 436 - tässä Top tenissä ei ole mukana Kiinaa ja Intiaa, joista ei saa vertalukelpoista lukua sekavatasoisen koulutuksen takia.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Laitoin kontakteilleni Moskovaan kyselyn miten Venäjällä nähdään ja määritellään teknikot, insinöörit ja korkeamman asteen insinöörit - meidän di' t ...

...
Kiinassa luku on 440 000, mutta se tarkoittaa di-tasoa.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #47

Tuo meidän di/inssi jaottelu on itse asiassa sangen harvinainen globaalisti ja se perustuu historiaamme ulottuen 1800-luvulle saakka.
Inssinkin koulutus voi olla ylempi korkeakoulututkinto, riippuu miten paljon siitä tahkoa on vääntänut. Teknillisissä yliopistoissa on monen tasoisia tutkintoja.

Venäläisen koulutusen tasossa ei ole mitään vikaa kunhan vain ymmärretään mikä se venäläinen tutkinto itse asiassa on.
Jostain kumman syystä hyvin koulutettu venäläinen insinöörikunta ei oikein saa valmista aikaan - vai tietääkö joku jonkun venäläisen oikeasti toimivan vientimarkkinoilta löytyvän high tech tuotteen?
Venäläinen tekniikka näyttäisi olevan lähinnä aseita, mutta uusimmat asejärjestelmät eivät toimi ja Venäjän armeijakin sotii vanhalla neukkutekniikalla monissa maissa.

Yliopis­to­jen tar­joama koulu­tus Kiinassa on hyvin eriy­tynyttä. Yhdellä linjalla opiskel­laan pelkästään sähkö­moot­tor­e­ita ja toisella jotain toista sähkötekni­ikan erikoisalaa. Paljon muutakin puuttuu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

Kiinan suunnittelullinen voima ja kyky perustuvat juuri tuohon ongelmia mitä pienimpiin osasiin hajottaminen - siksi insinöörilinjoja on kymmenittäin - (sadoittain) ... hyvä esimerkki kyvystä tehdä suuria projekteja on maailman suurin luotijunien verkosto ja sekä vaikkapa maailman nopein supertietokone, joka oli perinteellisesti IBM' n heiniä - nyt kiinalaiset jakavat jo ensimmäisen ja toisen sijan.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #54

Kiinalaista insinööritaitoa ei toki pidä vähätellä: nykyisen Kiinan insinöörikunta on Kiinan muurin rakentajien jäljillä uusissa massiivisissa projekteissa, joista monista käytetään nimitystä maailman suurin.

Avaruudessa on käyty ja mitä ei osata tehdä itse ostetaan ulkoa.
Keskeneräisen neukkuaikaisen lentotukialuksenkin kiinalaiset saivat sentään operaatiokuntoon ja kiinalaisten mobiliitekniikka on lähtenyt uusille urille.

Eurooppaan tuotiin - ja taidetaan tuoda vieläkin - halpoja kiinalaisia skoottereita, joiden laatu oli vähän niin ja näin. Itse en ole niitä Kiinassa nähnyt yhtään ja ilmeisesti kiinalainen toveri tekee niitä meille eurooppalaisille kun ne käyvät kaupaksi. Itse hän ajaa paljon paremmalla (ajelin vuokravehkeellä Kiinassa).

Tulee sieltä sitten huonoakin laatua ja kopio on aina kopio. Monesti kun tuote valmistetaan mittaamalla kopioitavat tuote ei ymmärretä suunnittelun perusteita.
Kaikkein monimutkaisin tietämäni kopioitu tuote on kiinalainen J-11 hävittäjä, Se kopioitiin Kiinassa lisenssillä valmistetuista Su27 neukkuhävittäjästä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Kiinalaisten tuotteiden laatu paranee koko ajan - vanha verranto pitää tässäkin paikkansa ... japanilaiset autot vaativat 20 vuotta, ennen kuin ne täyttivät niin sanotut eurooppalaisten kriteerit - korealaisilta meni 15 vuotta ja kun Kiinan sähköautot saapuvat - ei ole kulunut kuin 10 vuotta.

Kiinassa on jo maailman suurin tuotekehityskoneisto - armottoman sisämarkkinakilpailun vuoksi!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #23

Älä puhu Kiinan rahoituksesta! Ei Venäjä kai vielä ole konkurssissa?

Tiedätkö että Liinahamarin luonnonsatama on helppo ja halpa rakentaa. Ei tarvita ruoppauksia eikä laitureita varten paalutuksia. Vain kakkosnelosia jyrkkään kallioon ja kansi, siinä se! Tosi halpa.

Paras ratkaisuhan olisi että Putin palauttaisi Petsamon Suomelle. Me tekisimme uuden sataman ja sen verran infraa mitä tarvitaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #27

Vrt. Saimaan kanavan vuokrasopimus ... Ei liity topicciin. Mutta se liittyy, että Kim tapaa Putinin syyskuussa :)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ilkka, otappa selvää, millä summilla EU on rahoittanut mm. Karjalan Tasavallan pääteiden rakentamista! Ei ole reilua aina vaan haukkua lännen miestä.

On merkillistä miten pienissä asioissa huudetaan Kiinaa avuksi, Kiina rakentaa Karjalaan tuulimyllyjä, jokusen aurinkokennon, kivilouhimon jne. Onko todella niin että venäläiset ovat tulleet äärimmäisen laiskoiksi ja juopoiksi. Onko Venäjä jo Kiinan hallinnassa? Saisko kiinalaiset venäläisiin ryhtiä?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

On valinnan aikoja, kun maailman suurin verkkokauppa valitsee (Pohjois)-Euroopan logistiikkakeskukselle sijoituspaikkaa - nokkelat arvaavat mitä kaikkea tähän kytkeytyy ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Lgistiikkakeskus Eurooppaa varten Pohjois-Eurooppaan? Uskomaton ajatus.
Logistiikkakeskus eli suomenkielellä varasto. Sinne postimyyntifirma perustaisi varaston josta sitten olisi helppo lähtellä paketteja ympäri Eurooppaa, eikö niin.

Ensimmäisenä tällaisen paikaksi tulee mieleen keski-Eurooppa, sieltä on lyhyet matkat kaikkiin suuntiin. Mehän täällä Suomessa sanomme olevamme ikäänkuin saaressa, isoimmat volyymit kuljetetaan laivoilla.

Miksi Pohjois-Eurooppa olisi hyvä? Kerro Ilkka niitä tosiasiota!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #37

Siihen on syynsä ja huomasit nuo sulkumerkit sanan 'Pohjois-' kohdalla. Muistamme myös, että Venäjän Euroopan puoleisella osalla asuu yli 100 miljoonaa asukasta! On muitakin syitä, jotka jätän lukijoiden ratkottaviksi ;)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #39

No nyt yksi lukija ratkoo: Jos markkina on Euroopanpuoleinen Venäjä, silloin varaston paikka oli Moskova, ei missään tapauksessa "Pohjois"

Jos markkina-alue on Länsi-Eurooppa, silloin tarvittaisiin ehkä usempia varastoja, jos yksi niin sen paikka olisi keskellä eli Saksa. Siellä asuu 400 miljoonaa kuluttajaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #46

Kannattaa tsekata mihin kiinalaisten "silkkitiesormet" päättyvät!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tilanne Korean niemimaalla etenee ---

"Venäläislähteet: Putin tapaa Pohjois-Korean Kimin syyskuussa
Tapaamista kaavaillaan diplomaattilähteiden mukaan 100 kilometrin päässä Pohjois-Koreasta sijaitsevaan Vladivostokin kaupunkiin.

Pohjois-Korea4.6.2018 klo 11:07 ... "

~ https://yle.fi/uutiset/3-10236769 -

.
PS.
Pekingin tiekartta varautuu Trumpin kanssa epäonnistumiseen ... jos näin, niin silloin keskitytään rauhansopimukseen korealaisten kesken ja rajanaapurien antamiin turvatakuihin.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Pekingin tiekartanhan piti olla täysin selvä tapaus. Kiina vie ja muut vikisevät. Matkan varrella Ilun välittämistä tiedoista on voitu lukea mm. seuraavaa: "Kiina on antanut Trumpille ystävällisen neuvon ja näin hiljentänyt hänet". "Kiina ohjaa täysin kuka tekee ja mitä Korean niemimaalla." Tästä ei voi tehdä muuta johtopäätöstä kuin sen, että E-K:n ja USA:n yhteinen sotaharjoituskin oli osa tiekarttaa samoin kuin Kiinan liittyminen P-K:n vastaisiin pakotteisiin (ne ovat siis pakotteita huolimatta siitä "maksimaalisesta inhimillisestä avusta" jota Kiina Ilun mukaan antaa erittäin hyvin toimeentulevalle P-K:lle). Ja nyt sitten epäilys Kiinan suvereenisuudesta on tuo Post Scriptum kommentin lopussa. Eli et taida itsekään olla tuosta tiekartasta niin varmaa enää kun neuvottelupäivä lähestyy. Eli USA voisi uskaltaa olla Kiinan kanssa eri mieltä. Todellisuudessahan USA ei edes neuvottele Kiinan kanssa joka kuitenkin Ilun mukaan on kaiken keskiössä ja Pekingistä sataa ohjeita USA:han ja naapurimaihin tuhkatiheään. Ja Ilu palaakin siihen alkuperäiseen esitykseensä jo kuukausien takaa.

Ilu ylikorostaa Kiinan ylivaltaa ko. asioissa sillä että se on jo maailman suurin toimija. Sinänsä hyvä propaganda-ase jota on vaikea todistaa. Ja jos USA alkaa uhkaamaan sodalla, niin Kiina saa taakseen Venäjän ja millais sit suut pannaan.

Palautan vielä mieliin erään Ilun tag-team kumppanin kommentin, joka osoittaa samaa erheellistä tilannekuvaa, jokin aika sitten koskien neuvotteluja: "Trumppia ei tulla päästämään neuvotteluihin sähläämään, vaan homma hoituu pelkästään Kiinan johdolla yhdessä Koreoiden kanssa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kerrohan linkein missä olen sanasta sanaan ilmoittamallasi tavoin kirjoittanut.

...

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #50

Monet lukijat ovat noita samoja juttuja lukeneet. Omat kommenttini perustuvat muistiini jotka eivät välttämättä mene sanasta sanaan ihan noin, mutta ajatus tulee niistä kyllä selville.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #55

Niin olen minäkin lukenut mutta ymmärtänyt hieman toisin kuin Kuusela.

Minulle on jäänyt käsitys Luoman esittämästä, että hänen mukaansa Kiina hienovaraisesti neuvoo mutta muut, etenkään USA, eivät tyhmyyttään ota aina opiksi ja kärsivät seuraukset.

En ole huomannut niissä korostettavan Kiinan ylivaltaa mutta sen sijaan sen ylivertaista sivistyksellistä perspektiiviä jonka ansiosta sen neuvot ovat viisaita ja pitkämielisiä.

Nykyisen USAn presidentin hallitessa tuo näköala näyttää todellakin selkeytensä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #60

Ja minä eräässä kommentissani tässä ketjussa toin esille sen, että tuo hienovarainen sivistynyt viestintä ei osoita kovin hyvää tilannetajua, kun ei osata ottaa huomioon, ettei vastapuoli sitä ymmärrä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #61

Luulenpa, että kiinalaisilla on sama ongelma kuin meillä savolaisilla. Luotamme liikaa muiden hoksottimiin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #64

Sen olen usein huomannut, ettei kiinalainen tohdi kertoa minun olevan väärässä! **

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #61

Olet oikeassa ja tuo ymmärtämättömyys jää lännenmiehen päänsäryksi, mutta he ja me opimme ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #60

Ehkä Trump saa nyt kaukoidän viisautta Singaporesta ... ;)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #60

Kommentoin usein Ilun kirjoituksia hänen Facebook-sivuiltaan joita hän ei täällä välttämättä toista. Kyllä hänen juttujensa ideana on se että Floridan tapaamisen yhteydessä Xi sai hänestä henkisen yliotteen joka omalta osaltaan auttoi "Pekingin tiekartan" laatimisessa. Tuo sana "tiekartta" osoittaa jo muuta kuin neuvoja ja että Kiinalla olisi riittävästi pelimerkkejä toteuttaa se prikulleen.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #86

Pitää paikkansa - Xi sai henkisen yliotteen huomattuaan rumpin pakonomaisen kehuskelun - "Aloitin juuri hyökkäyksen Syyriassa ... " - kun presidentit olivat aloittamassa jälkiruokailun.

...
Pekingin tiekartta sai juurensa yhdeltä osin toukokuussa 2017 ... Peking/Pjongjangissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #55

Siis keksit omiasi - no, lukijat osaavat päätellä kommentointiasi ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yle TV1 esittää juuri nyt koskettavaa dokumenttia Berliinin Olympialaisista 1936 ... ~ https://areena.yle.fi/1-4101040 - ... tuolloin Korean niemimaa oli Japanin miehittämä, joskin korealaiset olivat voimakkaasti yhtä ja samaa kansaa ...

...
Kunnes vuonna 1945 Japanin lähdettyä atomipommien jälkeen - US ja muinoinen NL juoksivat kilpaa Korean niemimaalle - jakaen sen kahdestaan, kysymättä mitään itse korealaisilta ... US on vielä jäljellä ja korealaiset ovat kahtia revityt --- muuttuuko nyt tilanne - alkaen 12.6. ...?

Yle dokumentti on katsomisen arvoinen!

...

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

USA lähti jo välillä pois mutta joutui tulemaan takaisin. Muistatko miksi? Tilanne muuttuu oman käsitykseni mukaan hieman, mutta taas sinun alustukseesi verrattuna muutosta ei tule. Tämä on siis ennustukseni: USA tulee olemaan jäljellä joka on jo Etelä-Koreankin tahto: rauha tulee mutta korealaiset pysyvät "kahtia revittynä". En näe mitään syytä miksi Etelä haluaisi sulautua Pohjoiseen, ja Pohjoinen taas pysyy omana "onnellisena" pienen hiilijalanjäljen maanaan koska sen valtaklikki ei halua luopua vallasta (Jung Pak, Brookings Instituutti) mikä olisi väistämätöntä siinä tilanteessa että maat yhdistyisivät.

Berliinin kisat olivat suomalaisittain erinomaiset. Kolmoisvoitto kympillä, kaksoisvoitto vitosella (kolmoisvoitto olisi muuten tullut mutta Ilmari Salminen kaatui viimeisellä kierroksella ja jäi kuutoseksi. "Maailman Matti" Järvinen joutui antautumaan saksalaiselle Gerhard Stöckille keihäässä. Vähän nykyisinkin on käymässä suomalaisten keihärien kohdalla. Stöckin kohdallakin kävi kuten suomalaisen Höckertin kohdalla että kaatuivat toisessa maailmansodassa. Vitosella neljänneksi tuli amerikkalainen Louis Zamperini, josta on tehty elokuvakin "Unbroken". Tositarina eli miehen henkiin jäänti ei ollut Hollywoodin keksintöä. Hän oli Etelä-Kalifornian yliopiston alumnus ja olen otattanut kuvani hänen muistomerkillään yliopiston kampuksella. Ja läheltä piti etten tavannut miestä henkilökohtaisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Olisiko aika ymmärtää, että US ja NL marssi 1945 aiheutti kahtiajaon - entä jos marssia ei olisi ollut?

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Ilkka, on ihan kiva, että kommentoit ja raportoit maailman tapahtumista kiinalaisesta näkökulmasta. Mutta älä silti aliarvioi korealaista näkökulmaa tai Korean kansaa.

DPRK (Democratic People's Republic of Korea) on kehittänyt mannertenvälisen ohjuksen, joka pystyy kantamaan vetypommin mihin tahansa USA:n kolkkaan. Tämä projekti saatiin valmiiksi viime vuonna.

DPRK on ilmoittanut selvästi, että tämä on se turvatakuu, joka mahdollistaa DPRK:n keskittymisen talouden kehittämiseen seuraavassa (nykyisessä) vaiheessa.

Mitä Kim Jong Un'in ja Donald Trump'in välisiiin mahdollisiin keskusteluihin tulee, niin ne ovat todellakin vain keskusteluja, huulenheittoa, ilman realistisia mahdollisuuksia vallitsevan tilanteen muuttamiseen.

USA on häviämässä informaatiosodan Korean niemimaalla

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ettei nyt Janne Kejo itse syyllisty aliarvointiin kun kirjoittaa "korealaisesta näkökulmasta ja Korean kansasta" ja viittaa pelkästään Korean demokraattiseen kansantasavaltaan tai sen englanninkielisen mimen lyhenteeseen DPRK. Ilmeisesti on hienonpaa käyttää suomenkielisessä kirjoituksessakin englantia :D.

Korean tasavallan - kejokielellä RoK (RK Republic of Korea)- turvatakuut ovat sotilasyhteistyö Yhdysvaltojen ja muutaman muun maan kanssa. Kaksi kolmasosaa Korean niemimaalla asuvista ovat Korean tasavallan kansalaisia.

Janne Kejo on täysin oikeassa mahdollisen Singaporen kokouksen merkityksestä. Korean demokraattinen tasavalta - kejokielellä DPRK - ei halua maksaa edes hotellia Washington Postin - kejokielellä Washington Post´in - mukaan: https://www.washingtonpost.com/world/national-secu...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Hotellihinnoittelu oli lännen median keksintö ... täss tulisi tietää taustat tarkemmin, kuka kutsui, miten kutsui ja minne kutsui ---

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Minusta on viimeaikoina tuntunut että Luoma ja Myyryläinen ovat vaihtaneet rintamasuuntaa? He eivät enää kovin innokkaasti ylistä Putinin oligarkkiporukkaa vaan ovat alkaneet kehumaan Kiinaa?

Siinä he tekevätkin viisaasti. Kiina on nouseva jättiläinen, Venäjä on muinaisuutta.

Sellainenkin tulevaisuuden visio on käväissyt mielessäni, että Kiinan kanssa pitäisi tehdä etupiirisopimus: Kiina saa vapaat kädet Uralille asti ja samoin Suomi. Kremlin ruhtinaskunta jäisi eteläisille aroille Kaspianmeren pohjoispuolelle.

Tässä skenaariossa Karjalan kysymyskin ratkeaisi kerralla. Putin ei ole osoittanut mielenkiintoa ystävyydelle naapureiden suuntaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Tarkoittaako Mirala, että Putinin pitäisi ostaa ystävyyttä häneltä, maksamalla siitä Karjalalla?

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Putin voisi ensin lopettaa Krimin, Itä-Moldovan ja pohjoisen Georgian miehitykset. Tsetseenitkään tuskin pahastuisivat jos veli venäläinen hyppäisi Kamaziin ja suuntaisi auton nokan kohti Moskovaa. Tarpeellista työntöapua varmasti löytyisi.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #65

Lännenmiehen puolinaista alue- ja asiatietämystä ... ***

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #65

Vaaliston kannattaisi ehkä tutustua sanan "miehitys", "liittyminen" ja rauhanturvaaminen" merkitykset niin havaitsisi, että mitään noista alueista ei miehitetä. Jos taas haluaa säilyttää ennakkoluulonsa niin ei kannata selvittää niiden oikeaa merkitystä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #79

Japanilaiset miehittivät Korean niemimaata vuosikymmenet ... :)

Suomalaiset turvasivat oikeasti rauhaa YK-operaationa jo 1960 -luvulla Kyproksella.

Krim on liitetty Venäjään kansanäänestyksen pohjalta - en ota kantaa itse äänestystuloksen prosentteihin, mutta se me tiedämme, että Krimillä on venäläismielisten enemmistö venäjänkielisinä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Stalin ryösti meiltä Karjalan ja Putin pitää varastettua aluetta hallussaan. Eikö olisi oikeudenmukaista palauttaa varastettu alue entisille omistajille?

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #66

Osaisimmeko lahjoittaa Vanhan Suomen takaisin (1812), jos sitä pyydettäisiin ;) ??

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #74

Voi hyvänen aika Ilkka sinun puheitasi!

Ryöstikö suomalaiset Vanhan Suomen?
Ei ryöstäneet, keisari määräsi Vanhan Suomen liitettäväksi autonomiseen Suomen ruhtinaskuntaan.

Tämän asian olen moniaita kertoja Ilkalle kertonut. On se kumma kun mies ei muista vaikka muuten on hyvinkin nokkela ja viisas.

Viime sodissa Venäjä otti suurimman osan Vanhasta Suomesta jo takaisin. Eihän Suomelle jäänyt muuta kuin Hamina, Kouvola, Lappeenranta ja Savonlinna.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #83

Ei, vaan tsaari lahjoitti sen Ruhtinaskunnalleen vuonna 1812 ...

...
Pitää muistaa ruotsalaisten hyökkäyshalut itään - kun olimme sen itäinen maakunta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #66

Mirala luo orwellilaista uusiokieltä: sodan lopettaminen ja rauhansopimus on ryöstämistä.

Minusta on oikeudenmukaista pitää kiinni sovitusta eikä haikailla revanssia vanhasta sodasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #80

Stalin hyökkäsi Suomeen 1939 - me hyökkäsimme yhdessä aseveljemme kanssa itään osana Saksan kolmannen valtakunnan sotakoneistoa 1941.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Venäjä saattaa olla vielä kaikkien eurooppalaisten ravintoaitta ... kannattaa miettiä, kun syö tänään sitä itsestään selvää ruokaa! ;) ***

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ohoh, Venäjän pelloista on tällä hetkellä suurin osa kesannolla, kymmeniä miljoonia hehtaareita. Sen voi kuka tahansa havaita jos autoilee tai matkustelee junalla.

Nykyiset venäläiset eivät kykene maata viljelemään. Jos joku se tekee, niin kiinalaiset. Silloin kiinalaisten pitää ottaa haltuunsa Uralin tämäkin puoli ainakin osittain. Pohjoisosahan kuuluu Suomelle!

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #85

Maatalousreformi ei ole salamannopea projekti, se ottaa tehokkaastikin tehtynä 10-15 vuotta! Se alkoi pakotepolitiikasta 2015 ... katsotaan Venäjän maatalouden tilaa vuonna 2030 ---

...
~ https://m.kauppalehti.fi/uutiset/vieraskolumni-ven... -

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #85

Propaganda Suomessa muistutti aina (Ukrainan) mustan mullan alueesta, josta vedettiin hirveitä satoja. Siellä taitaa olla tänä päivänä enemmän sitä potentiaalia. Eikös kiinalaiset ole jo siellä? CIA raportoi 70-luvulla NL:n satolukuja, jotka olivat hämmästyttävän pienet. Ne olivat lukuja jotka CIA oli paisutellut kaksinkertaiseksi siksi, ettei todellisia lukuja olisi kukaan uskonut todeksi. Nyt kun mainitaan sana CIA niin monelle tulee mieleen että syyn täytyi olla CIA:n sabotaasi huonoihin satoihin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #85

Venäjä lienee parin viime vuoden ja ennusteiden mukaan myös tämän vuoden suurin vehnän myyjä. Samaten maissin osalta lienee siinä viidennen sijan paikkeilla. Joten ei siellä liene ihan kaikki pellot kesannolla ja ainakin joitakin jyviä osannevat jemmata.

Kiitos sanktioiden, ovat tainneet pistää muutenkin hösseliksi maataloutensa kanssa.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Heille tapahtui 80-luvulla sama ilmiö: kun Neuvostoliitto petti niin toiveet asetettiin Japaniin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Nyt toiveet on asetettu itse venäläisiin ja Kiina antaa osuutensa - omista itsekkäistä syistä, jotka venäläiset tarkoin tietävät.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Asetelmat selkiytyvät. Pekingin tiekartta julkaistuu (?) ja suurin arvoitus on kompromissin tasapaino. Suuntaviivat on jo määritelty, vaikka tapaaminen konkreettiselta osaltansa epäonnistuisi. Näytelmä on lavastuksen tasan valmis. Päänäyttelijät parrasvaloihin, mutta ohjaaja pysyy piilossa taka-alalla!

...
~ https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/trum... -

" ... Pohjois-Korea pitää julkisesti kiinni koko niemimaan asteittaisesta aseriisunnasta kun Yhdysvallat haluaa Pohjois-korealta ydinaseet ja ohjukset pois heti ja kokonaan ... " -Mtv

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Yle TV1 esitti koskettavan dokumentin Berliinin Olympialaisista 1936 ... ~ https://areena.yle.fi/1-4101040 - ... tuolloin Korean niemimaa oli Japanin miehittämä, joskin korealaiset olivat voimakkaasti yhtä ja samaa kansaa ...

...
Kunnes vuonna 1945 Japanin lähdettyä atomipommien jälkeen - US ja muinoinen NL juoksivat kilpaa Korean niemimaalle - jakaen sen kahdestaan, kysymättä mitään itse korealaisilta ... US on vielä jäljellä ja korealaiset ovat kahtia revityt --- muuttuuko nyt tilanne - alkaen 12.6. ...?

Yle dokumentti on katsomisen arvoinen!

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Näytelmä on lavastuksen tasan valmis. Päänäyttelijät parrasvaloihin, mutta ohjaaja pysyy piilossa taka-alalla!" Ilu se jatkaa katkeruutensa purkamista siitä ettei Kiina ole neuvottelupöydässä. Kuten Ilu kommentoi "Suuntaviivat on jo määritelty, vaikka tapaaminen konkreettiselta osaltansa epäonnistuisi" koska hän tietää jo nyt että ne tulevat epäonnistumaan hänen näkökulmastaan katsottuna. Hänen näkökulmansahan on jo lähtökohtaisesti väärä. Esimerkiksi Etelä-Korealle USA:n joukot niemimaalla ovat heidän turvatakuunsa ja ovat olleet sellaisina jo vuodesta 1953. He eivät koe USA:n joukkoja uhkana rauhantilalle ja halua täten päästä niistä eroon. Eivät ainakaan ole missään sellaisesta maininneet. Varmaan sielläkin joitakin aineksia on jotka haluaisivat päästä jenkeistä eroon. Niitähän löytyy muualtakin. Rajan takana ollaan kyllä oltu innokkaita yhdistämään veljeskansat omaan järjestelmään.

Yhdistyminen ei ole aivan pikkujuttu sillä Etelä ei missään nimessä halua romuttaa omaa taloudellisesti vahvaa maataan sulautumalla Pohjoiseen ja sen johtoklikkiin. Kim ja muu eliitti taas eivät missään nimessä halua luopua valtaklikistään ja tulla aivan tavallisiksi kansalaisiksi jolle tulevaisuus voisi olla Mussolinin kaltainen loppu.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Miksi Kiina olisi neuvottelupöydässä (tässä tapauksessa), kun asia ei sille suoraan kuulu? Kiinan apua tarvitsee Kim ja Moon, ja Trump on kääntynyt Pekingin puoleen saadakseen neuvoja - tämä sopii Kiinalle hyvin, sillä se ei hyökkäile ja sodi toisten valtioiden alueilla - eikä puutu muiden kolmansien sisäisin asioihin - kuten US.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Miksi Kiina olisi neuvottelupöydässä (tässä tapauksessa), kun asia ei sille suoraan kuulu?" Aivan. Samaa mieltä.

"Kiinan apua tarvitsee Kim ja Moon, ja Trump on kääntynyt Pekingin puoleen saadakseen neuvoja". Millaista apua esim. Moon tarvitsee? Ei ainakaan apua kankeamaan USA:n joukot pois etelästä. Trump ei ole kysynyt Pekingiltä mitään neuvoja mutta apua kylläkin. Floridan kokouksen yhteydessä hän otti puheeksi asian josta oli jo paljon kirjoitettu ennenkin eli että jos Xi yrittäisi puhua järkeä Kimille ja vähän rauhoittaisi hänen ydinohjusintoiluaan, joka saattaisi tulla kalliiksi jopa Kiinalle. Ja ilmeisesti Xi on onnistunut sillä ainakin Kim on melko rauhallista poikaa tänä päivänä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ehkäpä tietoa ja mielipiteitä kulkee molempiin suuntiin. Niitä sitten kukin tahollaan mutustelee.

Toisaalta P.Korealle ja sen johdolle on elintärkeää kokea olevansa turvassa. Siinä suhteessa USA:lla ja sen nykyisellä johdolla etenkin, on hankala paikka osoittaa sopivat takeet kun se on itse itsensä omaan nurkkaansa maalannut kovilla puheillaan. P.Korealle turvan lupaaminen kun voisi näyttää helposti perääntymiseltä omien kansalaisten, joista tuskin monikaan edes tietää missä Koreat ovat, ja n.s. "liittolaisten" silmiin.

Kiinalaisilla, Trumpia ja edeltäjiään tottuneempina kalustettuihin huoneisiin, on siis mahdollisuus toimia välittäjänä ja varmaan ehkä mahdollisesti myös jonkinlaisena takaajana eri suuntiin. Lieneekö tulossa siis jonkilainen "pax seres"?

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Ehkäpä tietoa ja mielipiteitä kulkee molempiin suuntiin. Niitä sitten kukin tahollaan mutustelee."
Juuri näin. Ei siis yksipuolista ohjailua.

"Toisaalta P.Korealle ja sen johdolle on elintärkeää kokea olevansa turvassa."
Ehkä tämä auttaa näkemään myös Etelä-Korean agendan tilanteessa. Heidän turvallisuuttaan ei uhkaa USA, kuten Ilu helposti antaa ymmärtää.

"Siinä suhteessa USA:lla ja sen nykyisellä johdolla etenkin, on hankala paikka osoittaa sopivat takeet kun se on itse itsensä omaan nurkkaansa maalannut kovilla puheillaan." Puheet ovat välillä Trumpilla olleet kovat mutta niitähän hän ei kuitenkaan aloittanut. Sen ymmärtävät kaikki osapuolet.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #97

E.Korean turvallisuus on juurikin kiinni koko niemimaan rauhallisuudesta ja USA:n joukot ovat sille uhka - siis myös uhka E.Korean turvallisuudelle.

On totta, että D.Trump ei ole aloittanut mesomista Korean niemimaalla. Se on USA:lle jo hänen hallintoaan pidempi jatkumo. Hänellä olisi nyt mahdollisuus Kiinan avustuksella se vaikka peräti lopettaa tilanteessa jossa jälleen kerran E. ja P.Koreakin ovat taas puheväleissä. Mutta suunta näyttää hänellä olevan toinen sillä ilmeisesti USA-laiset haukat eivät halua menettää yleisöön uppoavaa tekosyytään USA:n sotajoukkojen olemiselle tuollakin maailmankolkalla "valvomassa USA:n kansallisia etuja kaikin keinoin" (lainausmerkeissä oleva ilmaus on USA:n poliittisen johdon oma).

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"E.Korean turvallisuus on juurikin kiinni koko niemimaan rauhallisuudesta ja USA:n joukot ovat sille uhka - siis myös uhka E.Korean turvallisuudelle."

Onko käsitystä siitä miksi E-K ei edes halua liittää kysymystä USA:n joukkojen pysymisestä alueella neuvottelujen asialistalle?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Epäilenpä E.Korean poliittisen ja etenkin sotilaallisen eliitin katsovan omien etujensa olevan sillä tavalla riippuvaiset USA:n tuesta, että eivät halua niistä luopua.

Toisaalta voi myös olla kyse, ettei haluta vielä neuvottelujen tässä vaiheessa paljastaa mistä kaikesta ollaan valmiita käymään kauppaa. Tuollaisen taktiikanhan voi katsoa nostavan sen hintaa.

On myös otettava huomioon, että USA-laisten joukkojen olo E.Koreassa ei ole heidän itsensä päätettävissä vaan loppujen lopuksi sen päättää sotataloudellinen konglomeraatti osana USA:n n.s. "deep state:a".

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Epäilenpä E.Korean poliittisen ja etenkin sotilaallisen eliitin katsovan omien etujensa olevan sillä tavalla riippuvaiset USA:n tuesta, että eivät halua niistä luopua."

Eliitistä kirjoittaminen on siinä mielessä fiksua propagandaa että sillä annetaan sellainen kuva että kansa ei olisi asian takana. Ehkäpä sekoitat E-K:n ja P-K:n keskenään, sillä siellähän hyvin pieni eliitti tekee päätökset kuten "kansandemokratioissa" (aika irvokas nimi) on aina ollut tapana tehdä muulta kansalta sen enempiä kysymättä. Eräs Venäjämielinen totesi jokin aika sitten, että Virossa Natoa kannattavat ainoastaan fasistit, ei tavallinen kansa.

"Toisaalta voi myös olla kyse, ettei haluta vielä neuvottelujen tässä vaiheessa paljastaa mistä kaikesta ollaan valmiita käymään kauppaa. Tuollaisen taktiikanhan voi katsoa nostavan sen hintaa"

E-K on paljastanut halunsa siinä ettei USA:n joukkojen läsnäoloa edes käsitellä.

"On myös otettava huomioon, että USA-laisten joukkojen olo E.Koreassa ei ole heidän itsensä päätettävissä vaan loppujen lopuksi sen päättää sotataloudellinen konglomeraatti osana USA:n n.s. "deep state:a".

Jokainen varmasti tajuaa tämän. Ja tärkeätä huomata, ettei niistä päätä Kiina kuten jotkut tahot vihjailevat.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kuusela kirjoittaa eliitistä kuin e.korealaiset olisivat kaikki yhtenä miehenä, naisena ja muina sukupuolina hallituksen julkilausuman politiikan takana. Niinhän ei ole koskaan, missään, milloinkaan ollut vaan aina on erilaisia mielipiteitä, niin myös E. ja P.Koreoissa. Yhtenäisyyden julistaminen yksi eliitin taktiikoista perustella ja puolustella omia valtapyyteitään kaikkialla.

E.Korean johto on todellakin lausunut julkisuuteen, ettei se keskustele USA-laisten joukkojen vätmisestä maastaan. Sen lisäksi on totta, ettei Kiina niistä päätä. Mutta tilannetta käsitellään hyvin monissa neuvotteluissa ja niissä on taatusti monenlaisia kaupankäyntivaihtoehtoja esillä, sekä suoraan että peitellysti. Olen vakuuttunut, että myös USA-laisten joukkojen sijoittelu E.Koreaan on jossakin muodossa niissä esissä. Aika tulee näyttämään päästäänkö niiden vetämisen hinnasta sopimukseen ja jos niin milloin. Tuskin kuitenkaan vielä ensiviikolla Singaporessa.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Kuusela kirjoittaa eliitistä kuin e.korealaiset olisivat kaikki yhtenä miehenä, naisena ja muina sukupuolina hallituksen julkilausuman politiikan takana. Niinhän ei ole koskaan, missään, milloinkaan ollut vaan aina on erilaisia mielipiteitä, niin myös E. ja P.Koreoissa."

Näinhän en ole sanonut missään. Ja länsimaisen demokratian kannattajana tiedän että eriäviä mielipiteitä on viljalti. Se kuuluu asiaan eli et kirjoittanut mitään uutta ja ihmeellistä siinä suhteessa.

"Yhtenäisyyden julistaminen yksi eliitin taktiikoista perustella ja puolustella omia valtapyyteitään kaikkialla."

Nimenomaan ja hyvin on viesti mennyt perille jos lukee kommenttejanne P-K:sta, Venäjästä ja muista epä-demokraattisista ja diktatuureista.

Tuo eliitin vetäminen tähän keskusteluun oli vain oma mielipiteesi viitaten sen merkityksestä keskusteltavaan aiheeseen. Jos tarkoitat eliitillä kansan valitsemaa edustajistoa, niin hyvä niin. Luulen vain että tarkoitit aivan jotain aivan muuta kuten "länsimaisissa järjestelmissä esiintyvää eliitin kusetusta" joka estää kansan tahdon eli Venäjän suuntaa kääntymisen esimerkiksi Euroopassa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kuusela kirjoittaa viestin perille menosta. Ketähän hän mahtaa tarkoittaa kirjoittaessaan monikossa? Itse en kirjoita täällä kenenkään muun kuin oman henkilökohtaisen itseni edustajana ja puolesta. Joten jos hän tarkoittaa jonkin asian minulle perille menosta, yksikkö olisi paikallaan. Jos taas joistakin muista niin silloin ehkä mahdollisesti joidenkin kohdalla voi monikkokin osua. Mutta tuollainen yleistäminen lienee harhaan johtumisen syytä.

Toisaalta myös meitä koko ajan yllytetään yhtenäisyyteen, jos ei muuten niin toisten levittämiä "valeuutisia" ja "hybridisotaa" vastaan. Erimieltä olevat myös kiivaasti peikotetaan ja julistetaan jonkun vieraan edunajajiksi.

Tarkoitan eliitillä valtaapitäviä. Se ei välttämättä aina, itse asiassa juuri koskaan, tarkoita demokraattisesti valittuja edustajia vaan niitä jotka esimerkiksi luokka-asemansa perusteella omaavat valtaa. Sellaisia ovat meidän oloissamme taloauseliittiin kuuluvat. Sotilaalliseen eliittiin kuuluvat taas virka-asemansa perusteella väkivaltakoneistojen johtoon sijoitetut. Poliittisessa eliitissa saattaa olla joitakin myös demokraattisesti johonkin tehtävään valittuja mutta heidän valtansa sielläkin perustuu heidän suhteeseensa taloudelliseen eliittiin.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Kuusela kirjoittaa viestin perille menosta. Ketähän hän mahtaa tarkoittaa kirjoittaessaan monikossa?"

Tarkoitan teitä, arviolta n. 5000 suomalaista, jotka kirjoittavat esim. Korean niemimaan tilanteesta samalla tavalla harhaisesti. Ei voi olla sattumaa että kaikilla olisi yhtä vinoutunut käsitys. Todisteet väitteelleni tulevat ihan lähiaikoina. Yhdessä väitteessäsi erehdyit hehtaarikaupalla eli siinä kun arvioit ettei Trumpia tulla päästämään neuvottelupöytään sähläämään vaan homma hoituu Kiinana johdolla E-K:n ja P-K:n välillä. No, neuvottelut eivät välttämättä toteudu, vielä on aikaa jonkin mennä vinoon, mutta ainakin Trump tulisi kelpaamaan neuvottelupöytään. Ja sinne hänet on pyydetty Kimin toimesta, ei niin kuin Ilu väittää että Trump tuli peruutuksensa jälkeen katumapäälle ja alkoi anelemaan neuvotteluihin. Melkoisen harhaista tulkintaa tuokin!

"Tarkoitan eliitillä valtaapitäviä. Se ei välttämättä aina, itse asiassa juuri koskaan, tarkoita demokraattisesti valittuja edustajia vaan niitä jotka esimerkiksi luokka-asemansa perusteella omaavat valtaa"

Ymmärsin kyllä keitä tarkoitit, ja siksi sanoinkin että sekoitat nyt esim. Koreoiden kohdalla Koreat keskenään. Neuvostoliitossahan valtaa edusti kommunistinen puolue jonka jäsenet olivat jokainen omalla tavallaan eliittiä. Etuja rahvaaseen nähden oli paljon. Omat kaupat josta ylijäämät sitten jaettiin rahvaalle. Ilmaiset ruoat ravintoloissa ja yöt hotellissa, jne.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #105

Kuusela laskee erehtymisiäni. Niitä on taatusti en emmän kuin yksi. Enpä kuitenkaan muista kirjoittaneeni, etteikö Trumpia laskettaisi neuvottelupöytään. Ehkä Kuusela muistuttaa minua milloin, missä, miten ja etenkin missä yhteydessä?

Ehkäkä Kuusela myös osoittaa harhat?

Eliitti on eliitti vaikka nouseekin asemaansa ja valtaansa kukin omilla keinoillaan, kuka hallussaan olevien taloudellisten resurssien, kuka poliittisessa kokeistossa saamansa luottamuksen kautta. Vaikutusvallan hakeminen vaihtelee yhteiskunnittain mutta saavutettu valta on valtaa ja eliitin asema eliitin asema. Myös riippumatta miten valtaansa käyttää.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Enpä kuitenkaan muista kirjoittaneeni, etteikö Trumpia laskettaisi neuvottelupöytään. Ehkä Kuusela muistuttaa minua milloin, missä, miten ja etenkin missä yhteydessä?"

Löytyy noin kuukauden takaa samaisella Ilun keskustelupalstalla koskien Korean niemimaan tilannetta.

Kuten kirjoitin, harhat tulee todistettua sitä mukaa kun Singaporen neuvotteluista ja sen jatkosta alkaa tulla tuloksia. Mutta jo nyt olen varma että ne tulevat poikkeamaan teidän arvioistanne melkoisesti, koska te olette arvioineet lähtötilanteen aivan pieleen. Esimerkkinä tällaisista ovat Kiinan vaikutusvallan yliarviointi ja Etelä-Korean näkökulmien ymmärtämättömyys.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Jospa Kuusela laittaa linkin niin löytyy näpsäkämmin. Arvioidaan sitten mitä olikaan kirjoitettu, mitä tarkoitettu ja missä yhteydessä.

Toisaalta tulevia ennustettaessa voi olla vääriä arvioita mutta harhoja vain olemattomiin ja perustelemattomiin käsityksiin perustettaessa. Aika tulee näyttämään miten ne osuvat. Sitten voi arvioida oliko kyseessä vain virhearviointi vai harha-aistimus. Kannattaa myös muistaa, että sanan "visio" yksi merkitys on harhanäky. Ei pitäisi kuitenkaan sotkea erimielisyyksiä harhoihin.

Eri osapuolten vaikutusvaltojen arviointi taas on vasta tulevien historioitsijoiden tehtävissä. Sama pätee myös usein lähtötilanteiden arviointiin. Tapahtuma-aikaan ja tiedotusvälineiden varassa se on vaikeaa, ainakaan osuvasti.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Jospa Kuusela nyt sitten laittaa hieman tietoa eli Myyryläinen kirjoitti 27.4.2018 klo 16.29 kolumnissa "Pekingin tiekartta - rauha Korean niemimaalle":

"Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että muut, P. ja E.Korea, Kiina et al, jättävät sen "isomman nappulan" omaan arvoonsa ja yrittävät hoitaa asiansa ilman jenkkien sähläystä. Hyvä niin ja toivottavasti onnistuvat."

Väärä tilanne arvio siis, sillä tilanne ei ihan oikeasti ole näyttänyt missään vaiheessa tuolta.

Loppuosa kommentistasi osoittaa että selitykset ovat aina valmiina osoittamaan kuinka asia on aivan eri tavalla kuin mitä "eliitti" ja sitä edustava media selvittää.

Samassa kolumnissa kirjoitit myös Etelä-Korean "pienemmästä nappulasta" eli hyvin osaatte sulkea silmänne todellisista tapahtumista ja samalla yrittää "aiheuttaa hajaannusta" kuten "Neuvostovastainen informaatio" aikoinaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mitä minä kirjoitinkaan: "Tällä hetkellä näyttää..." ja "Hyvä niin ja toivottavasti onnistuvat.". Tuolloin tosiaankin näytti, että "isommalla nappulalla" kehuskellut Trump oli pelannut itsensä ulos. Sen jälkeen ovat muut neuvotelleet ja ilmeisesti n.s. "deep state" on laittanut lusikan takaisin Trumpin käteen. Btw: Kuuselan kannattaisi myös ottaa huomioon millaiseen kommenttiin tuo oli vastaus eli rekisteri sen mukaan.

Tällä hetkellä todellakin taas näyttää, että myös P.Korea ja USA neuvottelevat. Sen lisäksi on neuvoteltu muilla kokoonpanoilla. Ja neuvottelujen tulee myös jatkua tulevaisuudessa kaikilla mahdollisilla kokoonpanoilla. Toivottavasti Trump pysyy housuissaan ja siis mukana neuvotteluissa tai jatkossa taas näyttää ihan muulta. Hänen tähän astinen käytöksensä, esimerkiksi lähtöshow:sa Kanadan G7-kokouksesta ei hyvää lupaa.

Nappuloiden koon kielikuvat liittyvät puhtaasti USAn presidentin omaan kielenkäyttöön. Ja sitä paitsi kirjoitin e.korealaisten hamuavan sille pienemmälle nappulalle joka on tällä hetkellä P.Koreassa mutta Koreoiden mahdollisesti yhdistyessä hekin etelästä voisivat ehkä kuvitella pääsevänsä sitä hiplaamaan.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

No hyvä näin. Kuten sanottu omasta mielestäni ei todellisuudessa ole missään vaiheessa ollut epäselvää siitä etteikö USA olisi neuvottelupöydässä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

No, tästä ainakin olemme eri mieltä. Siis siitä, miltä USAn toimet näyttävät, näyttääkö se halukkaalta ja kyvykkäältä neuvottelemalla sopimaan asioista.

USA ei tähänkaan asti USA ole ollut jokaisessa neuvottelupöydässä eikä jatkossakaan ole selvää missä pöydissä heidän edustajansa istuvat. Ja jatkossakin Trump tulenee olemaan ailahtelevainen joten asioista lienee hyväksi sopia myös ja etenkin muiden kanssa. Mutta toki on kuitenkin toivottavaa, että hekin ovat jatkossa mukana, että Singapore saa jatkoa.

Loppujen lopuksihan USA on se joka muodostaa suurimman uhkan korealaisille ja P.Korean puolustautuminen on reaktio siihen. Ja tärkein kysymys on, pystyykö USAn johto elämään kalustetuissa huoneissa.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

Tästä olemme eri mieltä ja tämä on se suurin virhearviointi koko hommassa. "Loppujen lopuksihan USA on se joka muodostaa suurimman uhkan korealaisille ja P.Korean puolustautuminen on reaktio siihen."

Suurimman uhka P-K:lle, ei E-K:lle. E-K:lle P-K muodostaa suurimman uhkan jota USA on lieventämässä. Toistaiseksi neuvotteluissa meni juuri miten ennustin ja aivan eri tavalla kuin te ennustitte. Mistä se kertoo? Ilu Facebook-sivuillaan alkoi jo puhumaan samoin kuin sinä miten tiekartta etenee, ei siitä miten nyt kävi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

E.Korean suurin uhka on epävakaus koko niemimaalla ja sen ympäristössä. Suurin mutta ei tokikaan ainoa syypää siihen on USA. Heillähän on velvollisuuksia täyttämättä edellisistäkin sopimuksista yli 20 v. takaa.

Tällä hetkellä toki näyttää paremmalta kuin jokin aika sitten jolloin Trump oli perumassa neuvotteluja. Nyt hänelle on annettu lusikka takaisin käteen. Toivottavasti se pysyy siinä. Me emme kuitenkaan vielä tiedä johtaako tämä neuvottelukierros johonkin ja jos niin mihin. Ei siis kannata vielä nuolaista koska mitään ei ole vielä tippunut.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Nyt hänelle on annettu lusikka takaisin käteen."

Nythän Kim kiitti Trumpia siitä että oli järjestänyt heille mahdollisuuden tavata.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kim näyttäisi hallitsevan sisäsiistit käytöstavat Trumpia paremmin.

Lusikan antamisella viittasin kuitenkin Trumpin kyvykkäimpiin neuvonantajiin ja avustajiin sekä n.s. "deep staten" kokemukseen kansainvälisten suhteiden hoidossa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset