Ilkka Luoma Vienti- ja ympäristöteollisuuden hyväksi

Korealainen nuoralla tanssi* -miina vai täysosuma?

  • Parivaljakko, joka juoksutti maailman mediasopulit Singaporeen. Kuina West trolling manipulaatio toimii nyt?
    Parivaljakko, joka juoksutti maailman mediasopulit Singaporeen. Kuina West trolling manipulaatio toimii nyt?
  • Ja tässä se juurisyyn graafi, joka kertoo asiatilan todellisuuden - vuodelta 1945!
    Ja tässä se juurisyyn graafi, joka kertoo asiatilan todellisuuden - vuodelta 1945!
  • Air China' n Kimille antama "yksityiskone" - Boeing 747, samanlainen kuin Trumpin Air Force One ... [Kuva orig - Reuters] ¤
    Air China' n Kimille antama "yksityiskone" - Boeing 747, samanlainen kuin Trumpin Air Force One ... [Kuva orig - Reuters] ¤

Yhdysvaltain ”arvaamattomin” presidentti Donald Trump on astumassa nuoralla tanssiin – ottaen riskin, diilintekijänä. Maailmaa odottaa yllättävä ratkaisu, herrat aivan eri kulttuureista löytävät toisensa – yllättäen. Trumpilla ja Kimillä – molemmilla on kunnianhimo saavuttaa jotain.

 

Trumppia kiihottaa rauhantekijän rooli ja Nobelin rauhanpalkinto sekä ”ähäkuttinenätys” edellisille US-presidenteille. Korean rauhansopimus olisi Trumpille komea päänahka matkalla Moskovaan tekemään se kaikkien aikojen diili.

Kimin tavoite on taas kirkas Pekingin tiekartan mukaisesti [1 – yhtenäistää korealaiset takaisin asiantilaan vuoden 1945 mukaisesti, jolloin Yhdysvallat ja muinoinen Neuvostoliitto kilpajuoksivat sotilaineen Korean niemimaan kahtia – 38 leveyspirin kohdalta – kysymättä itse korealaisilta mitään.

Kim haluaa toteuttaa yhden valtion ja kahden järjestelmän systeemin [HK**], kunnes toinen järjestelmä ”haihtuu pois” - Vietnam yhtenäistymisen kaavalla.

 

Historiallisen rakettimiehen ja höppänän kädenpuristus lähenee

Trump on sanonut vaistoavansa yhteistoimintamahdollisuudet minuutissa. Kim taas edustaa yhteiskuntapolitiikkana reilua 60 vuotta ja kansallisena historiana noin muutamaa tuhatta vuotta – suuren Kiinan vieressä. Trumpin amerikkalaisuus on muutaman sadan vuoden ikäinen rupeama – sulatusuuneineen ja orjuuden aikoineen.

...

Suomessa mediaWest trolling manipulaation [2 periaattein kirjoittaa innokkaasti huomisesta, tavoitteista ja ”lopullisista päämääristä” - unohtaen tieten tai tietämättömyyttään juurisyyt. Nyt otetaan nuo tekijät esille – samalla, kun esitellään mediatekstit:

A Ilta-Sanomat - Otsikolla: ”Donald Trump ja Kim Jong-un kohtaavat ensi yönä – Käveleekö Trump suoraan Pohjois-Korean ansaan?”

---

~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005714839.html -

Ote: ” … 34-vuotias Kim on maailman nuorimpia valtiojohtajia. Ensi torstaina 72 täyttävä Trump kuuluu nestorisarjaan. He tulevat eri maailmoista, mutta rutiköyhän paariavaltion ja maailman ainoa supervallan johtajilla on kuitenkin myös yhteisiä piirteitä. Ne eivät välttämättä lupaa hyvää kokoukselle … ”

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan -

”WTM-media [2 unohtaa tietenkin oleellisen tavoitteen: Pekingin tiekartta ja sen vastapainon - ydinaseiden poiston myötä Koreasta poistuvat kaikki amerikkalaiset sota- ja taisteluvoimat. Kiinan vaikuttavuutta taustalla lisää sen asema maailman suurimpana taloutena, sekä sen ollen korealaisten suurin kauppakumppani”

 

...

B Iltalehti - Otsikolla: ”Näkökulma: Kimin ja Trumpin huipputapaaminen - Nobelin rauhanpalkinto vai pelkkiä kättelykuvia?” ---

~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201806092201003141_ul.shtml -

Ote: ” … Parin vuoden päästä, kun osoittautuu, että Kim on todella pitänyt lupauksensa, Oslossa kokoontuva Nobel-komitea päättää antaa Nobelin rauhanpalkinnon Yhdysvaltojen presidentille Donald Trumpille ja Kim Jong-unille. Trump valitaan jatkokaudelle … ”

Allekirjoittaneen kommentti ylläolevaan -

”West trolling media unohtaa erään nykyajan kymmeniä vuosia vaikuttaneen uhkakuvan korealaisille. Eteläisessä Koreassa on vajaat 30000 amerikkalaista raskaasti aseistettua sotilasta taistelukoneineen. Media on ollut lännessä aivan hiljaa mahdollisuudesta, että US-joukkojen yhteydessä on taktisia ydinaseita. Ydinaseet ovat tässä yhtä kuuma ja hiljainen peruna kuin väitetyt de facto ydinaseet Israelilla. Amerikkalaisten vetäydyttyä Vietnamista, syntyi rauha ja yhtenäinen Vietnam”

 

Entä nyt?

Kaksi ääripään maata, valtiota ja isäntää kohtaavat. Kättely voi olla dramaattinen, tunnetaanhan ”käsivetokoukkutrumpin” osin tai tarkoituksella hallitsemattomat mielen- ja lihasten liikkeet … diilintekijä haluaa heti etuotteen, mutta Kim on koulittu tähän kädenvääntöön tai sitten hän salaa ihailee pitkää kokemusta – kuten Kauko-idässä on tapana – jää kuitenkin paljolti nähtäväksi.

Se on varmaa, että Pekingin tiekartta etenee – Yhdysvaltojen kanssa tai ilman. Korealaisia vetää kuitenkin veri ja veri on tunnetusti vettä sakeampaa – niin moni korealainen on elänyt erossa suvustaan ja nyt on kaikissa tilanteissa mahdollisuus tuo tilanne korjata – joko US' n kanssa tai tämäkin ilman sitä.

 

Viitteet:

[1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/06/kim-jong-un-in-opastava-pekingin.html -

[1 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2018/04/pekingin-tiekartta-rauha-korean.html -

[2 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/12/west-trolling-east-trolling-nokittelua.html -

[* Mukaelma Desmond Bagleyn kirjasta – ”Suomalainen nuorallatanssi”

 

Ilkka Luoma

Kansalaiskirjoittaja Helsingistä

https://www.facebook.com/first.ilkka

https://ilkkaluoma.blogspot.fi

 

US VU 24 T BL BL BL FB FB FB BLOG 172389

 

DOC kim_trump_11062018.doc – OpenOffice Writer

PVM 11062018

 

532_4750 – 14:04

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (78 kommenttia)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tässä HS luotauksessa unohdetaan tyystin ongelmien juurisyyt. Pohjimmainen fakta on yhtenäisen korealaisuuden sotilaspoliittinen kahtiajuoksu 1945, kun US ja edesmennyt Neuvostoliitto jakoivat yhtenäiset korealaiset kahtia 38 leveyspiirin kohdalta, kysymättä itse korealaisilta mitään. Kahtiajako oli seuraus siitä, kun Japani vetäytyi miehittämältään Korean niemimaalta. Miksi HS ei tuonut näitä tosiasioita esille?

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005714683.html -

" ... Objektiivinen historiantutkimuskin osoittaa, että Pohjois-Korea jäi alakynteen – Yhdysvallat pudotti Pohjois-Koreaan 600 000 tonnia pommeja, 32 000 tonnia napalmia, tuhosi täysin kymmeniä kaupunkeja ja arviolta jopa viisitoista prosenttia pohjoiskorealaisista kuoli. Kaikkiaan sota vaati lähes kolme miljoonaa uhria ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Itse asiassa korealaisista vain yksi kolmasosa asuu Korean sodan aloittaneessa Pohjois-Koreassa, mikä monelta unohtuu. Jos asukasluvun sijaan tarkastellaan BKT:tä niin Etelä-Korean bkt on lähes satakertainen Pohjois-Koreaan verrattuna.

Korean sodassa Etelä-Korean tukena oli muuten YK, joka pommitti hyökkääjän joukkokeskityksia. Valtavia taippioita kyllä syntyi, koska pohjoisen hyökkäysaalto tunkeutui läpi koko niemimaan kunnes YKn joukot tulivat apuun. Sota olisi loppunutkin Kim Il Sungin häviöön, mutta 1951 loppuvuodesta taisteluvastuun otti Kiina, mikä ei halunnut YKn suojaamaa valtiota naapuriin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Historiaa tietävät muistavat, että US ja NL juoksivat kilpaa sotilaineen jakaen kahtia siihen asti yhtenäiset korealaiset - jo vuonna 1945. Juurisyyt ovat tuossa halkijuoksussa - US on vielä sotakoneineen jäljellä. Nyt arvellaan missä tahdissa US vähentää taistelujoukkojaan Korean niemimaalta ...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tässä kohtaa on syytä muistaa syy, miksi NL ei ollut estämässä veettollaan YK' n päätöstä aloittaa sota Korean niemimaalle - lähinnä amerikklaisten joukkojen myötä.

...
Lisäksi olisi syytä kokonaisuuden kannalta selvittää nämä tekijät:

"Sodan syyt yksinkertaistettu, pohjoisen osallistumattomuutta vaaleihin ei selvitetä. Korealaisten itsenäistymispyrkimykset, Yhdysvaltain sotilashallinnon suvereeniusloukkaukset sekä Etelä-Korean poikkeustila kansannousuineen sekä kommunisteiksi epäiltyjen vaino on jätetty kokonaan mainitsematta ... "

- liittyen artikkleiin: ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Korean_sota -

Keijo Räävi

Kyllä se pohjoinen kuihtuu. Mutta siihen menee aikaa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mikäli kirjoituksen toimittaja olisi halunnut kertoa täydempää todellisuutta lukijoille, ei Jani Parkkari olisi jättänyt niin paljon oleellisimpia asioita ja faktoja kertomatta. Ainoa asia minkä toimittaja osasi päätellä, oli Kiinan asema: Kiinalla on nyt kaikki valttikortit käsissään. Historian kaksi rautaista perustietoa ovat tässä: 1. Japani miehitti koko yhtenäisen Korean niemimaan 1900-luvun alussa, vetäytyen Koreasta vasta US' n 1945 Japaniin pudottaminen atomipommin jälkeen. 2. US ja edesmennyt Neuvostoliitto, II Maailmansodan todelliset voittajavaltiot juoksivat sotilaineen kilpaa kahtia siihen saakka yhtenäisen korealaisvaltion - rajalinjaksi sovittiin tuo kuuluisa 38 leveyspiiri. Kolmanneksi voisimme muistaa japanilaisten suorittaman Nankingin verilöylyn Kiinassa 1930-luvulla!

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10239282 -

"Analyysi: Kim ja Trump pelaavat eri peliä – Yhdysvaltojen keskittyessä ydinaseisiin Pohjois-Korea valmistautuu Kiinan johtamaan tulevaisuuteen Itä-Aasiassa
Singaporen ydinaseneuvotteluista puuttuu kriisin keskeinen peluri – Kiina ... _ ... Pohjois-Korean ydinase on ehdottomasti riski Yhdysvalloille. Mutta se on myös riski, jonka kanssa Yhdysvallat voisi hyvin elää. Juuri nyt todellinen uhka on Kiina.

Yhdysvallat ja Kiina kamppailevat vallasta Itä-Aasiassa ja Tyynenmeren alueella. Kummatkin suurvallat haluavat varmistaa oman taloudellisen ja sotilaallisen asemansa maailman vilkkaimmilla kauppareiteillä.

Pohjois-Korean ratkaisu on tärkeä siirto tässä suurvaltojen välisessä pitkässä pelissä. Ottelun ollessa alkamaisillaan Pjongjang pelaa varman päälle. Kimin ei uskota pitävän kiinni ydinaseistaan pelkästään Yhdysvaltojen vuoksi ... "

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Trump tuntuu "arvaamattomuudellaan" harjoittavan hajotustaktiikkaa josta aiemmin on syytetty V.Putinia. Mutta siinä missä Putinin sanotaan sitä harjoittavan vastustajiensa parissa, Trump tekee sitä myös omien liittolaistensa joukossa.

Nytkin ilmeisesti e.korealaiset eikä japanilaiset voi olla ihan varmoja millaisia peliliikkeitä Trump tekee.

Siitä voi kuitenkin olla varma, että USA:n ulkopoliittinen johto, siis sekä Trump ynnä n.s. "deep state", taatusti ajattelevat P.Koreaa ja jopa sen ydinaseita laajemmin. Omia kansallisia etujaan koko Tyynenmeren alueella.

P.Korea on itsenään Kiinalle melko pieni pieni tekijä. Tokikaan hekään eivät haluaisi USA:ta silti ihan rajansa taakse. Sen sijaan Koreiden paremmat suhteet voisivat olla hyväksi Kiinan kauppasuhteille sekä E.Korean että Japanin kanssa kuin myös Keltaisen ja Itä-Kiinan merien hyödyntämiselle.

P.s. Suomalaiset tiedotusvälineet eivät jaksa lopettaa hämmästyttämästä "analyysiensä" köykäisyydellä ja pinnallisuudella. YLE sentään yllätti tällä kertaa positiivisesti.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Läheisesti tuntemani kiinalainen diplomaatti kertoi, että Trump aiheuttaa tarkoituksella "sekasortoa" - oman valtionsa hyväksi - lopulta! -Yllättävä lausunto.

...
Mutta:

Aikaansaatu rauha korealaisten kesken poistaa vääjäämättä amerikkalaiset sota- ja taisteluvoimat koko Korean niemimaalta. Poistuman seurauksena valtiot yhdistyvät ja kahden järjestelmän ja yhden valtion politiikasta toinen järjestelmä poistuu - hitaasti, mutta varmasti. Tämä tuottaa erinomaisen yhteiskuntaevoluution mahdollisuuden!

HUOM! Muistamme Kiinan presidentin sanoneen, että kiinalainen yhteiskuntajärjestelmä on jo vientituote!

...
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2018061122010065... -

" ... Valkoinen talo antoi Trumpin visiitin lyhentämiselle selitykseksi sen, että valmistelevat neuvottelut ovat edenneet "odotettua nopeammin".

- Keskustelut Yhdysvaltojen ja Pohjois-Korean välillä ovat meneillään ja ovat edenneet odotettua nopeammin, lausunnossa sanottiin ... "

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Sen sijaan Koreiden paremmat suhteet voisivat olla hyväksi Kiinan kauppasuhteille sekä E.Korean että Japanin kanssa kuin myös Keltaisen ja Itä-Kiinan merien hyödyntämiselle."

Yksi näkökulma on myös USA:n ja Kiinan kauppaneuvottelut joilla pyritään vältetään kauppasota. Neuvottelut joista puhuminenkin oli Ilun mielestä west-trollingia, sillä eihän Kiinalla ole mitään hävittävää kauppasodassa. 30% seen teollisesta tuotannosta ei seisahtuisi vaan se löytäisi korvaavat markkinat alta aikayksikössä, porskuttaisi eteenpäin ja näyttäisi perävaloja haavojaan nuoleskelemaan jääneelle USA:lle. Kun sitten neuvotteluja kuitenkin alettiin käymään, niin Iluhan heti puolustelemaan kuinka Kiina vanhana kauppakansana hallitsee kaupanteon ja koska mitään ei oltu vielä päätetty (tosin kyllä oltiin päätetty että Kiina lisää tuontiaan USA:sta) se tuskin tulee lisäämään tuontiaan loppupeleissä. Näin siis Ilu Facebook-sivuillaan.

Jos joku haluaa tietää missä vaiheessa tuo käsite "west-trolling" tuli Ilun sanastoon, niin voin valaista että hän aikansa kielsi Pietarin trollitehtaan olemassaolon ja kun oli hänellekin ilmeistä että sellainen ihan oikeasti oli olemassa, niin hän alkoi kirjoittamaan kuinka itä-trolling otettiin käyttöön vastapainoksi lännen jo pitkää harjoittamalle west-trollingille.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Kiinan kaupasta ulos kasvavin sektori on BRICS ja kehitysmaat, joiden ostovoimakorjattu bkt on jo yli puolet koko maailman osuudesta ... vääjäämättä US-osuus vähenee ... ja erityisesti Kiinan sisämarkkinat ovat sinällään jo maailman suurimmat ... Kiinan suurin uhka on varakkaasti matkailevat kiinalaiset - muun muassa Suomeen - parissa vuodessa kiinalaiset matkailijat veivät ulos valuuttavarantoa käsittämättömät 400 mrd USD, sen ollen kahdeksankertainen meidän valtion menoihin nähden per vuosi.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #8

Ostovoimamanipulaatiota käytetään kun vertaillaan kansalaisen hyvinvointia.
Ostovomakorjatulla bkt:llä kiinalainen on "parempaa keskitasoa", mistä me kaikki olemme tietysti hyvin iloisia.

Jenkkilällä on absoluuttisesti suurin BKT, toiseksi kiilaa EU ja sitten tulee Kiina.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #32

~ http://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/O... -

Eipä tuossa jää epäselvää mikä valtio on maailman suurin taloudeltaan :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Vaalisto sotkee per capita lasketun BKT:n ostovoimakorjauksen koko kansantalouden BKT:n vastaavaan korjaamiseen ja niinpä menee myös taju kansantalouksien kokojen vertaamisestakin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #52

Kommentin 42 linkki kertoo asian todellisuuden ;)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma


C Yle – Otsikolla: ”Donald Trump ja Kim Jong-un kohtaavat mutta mitä he toisistaan tahtovat? Katso viisi syytä huipputapaamiseen” ---
~ https://yle.fi/uutiset/3-10240306 -

Ote: ” … Kimin tavoitteena on ajaa Yhdysvaltain joukot pois Etelä-Koreasta. Hänen on arvioitu yrittävän lyödä kiilaa Yhdysvaltain ja Etelä-Korean väliin neuvottelemalla kummankin kanssa erikseen. Etelä-Korean ja Yhdysvaltain välit ovat viilenneet viime aikoina pitkälti siksi, että Trumpin ja presidentti Moon Jae-inin näkemykset keinoista ratkaista Pohjois-Korean tilanne ovat poikenneet toisistaan merkittävästi. Keväällä Kim päätti yhtäkkiä lämmitellä välejään Mooniin, mikä tulkittiin yritykseksi pelata Etelä-Korean sotilaallinen tuki pois Yhdysvalloilta … ”

Allekirjoittaneen komentti ylläolevaan -
”Yle' pääsee jo lähelle Pekingin tiekarttaa!”

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... käsivetokoukkutrumppi ... " -kts. topic eli avaus

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10248017 -

"Ottaako Trump kädenravistuksella Kimistä mittaa? 6 yksityiskohtaa, joilla johtajat mittelevät mielikuvista Singaporessa

Trumpin ja Kimin tapaamisessa on tulosta tärkeämpää se, miltä asiat näyttävät. Trump hakee mainetta diilintekijänä, Kim propagandavoittoa vakavasti otettavana ydinasevaltana ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

"Kim haluaa toteuttaa yhden valtion ja kahden järjestelmän systeemin [HK**], kunnes toinen järjestelmä ”haihtuu pois” - Vietnam yhtenäistymisen kaavalla."

Ei moista "Vietnamin yhteinäistymisen kaavaa" voi toivoa kenellekkään - Korean sota oli sentään suhteellisen lyhyt verrattuna vietnamilaisten keskenäiseen verenvuodatukseen. Puoli vuosisataa sitten Etelä-Vietnamin kansallinen vapautusrintama Vietkong aloitti TET hyökkäyksensa, mikä päättyi sissiliikkeen perikatoon ja kommunistien taisteluvastuu siirtyi Pohjois-Vietnamille. Sitä ennen vietnamilaiset olivat taistelleen keskenään jo parikymmentä vuotta ja TET -hyökkäyksen jälkeen alueella taisteltiin 80-luvulle saakka.
Rauhantulon jälkeen stalinistinen kollektivisointi lamaannutti koko maan ja tuo näkyi täällä Suomessa asti ns venepakolaisina. Pakolaisten lähtö, joukossa lääkäreitä ja insinöörejä, aiheutti luonnollisesti vaikeuksia Vietnamin taloudelle ja koko yhteiskunnalle.

Kun "rauha" palasi Vietnamiin siellä oli yli miljoona työtöntä, satoja tuhansia prostituoituja ja huumausaineiden orjia, kymmeniä tuhansia rikollisia, miljoona tuberkuloosin uhria, useita satoja tuhansia sukupuolitaudeista kärsiviä ja neljä miljoonaa lukutaidotonta henkilöä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Se on totta - Vietnamin kehitys myöhemmin onnistuneeseen yhdistymiseen oli ensialultaan raskas, jo pelkästään USAF pommitukset olivat raskaammat kuin koko II Maailmansodan Euroopan pommitukset amerikkalaisten ja brittien osalta. Puhumattakaan napalmista ja Agentti Oranssista! Miljoona vietnamilaista sai surmansa - amerikklaisten Vietnamin sodalle ei ollut mitään kansainvälisen yhteisön lupaa ja mandaattia.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

"- amerikklaisten Vietnamin sodalle ei ollut mitään kansainvälisen yhteisön lupaa ja mandaattia."

Nyt menee asiat sekaisin.

Vietnamin sodassa taistelivat keskenään Etelä-Vietnam ja Pohjois-Vietnam - tuolloin kaksi itsenäistä valtiota.

Yhdysvallat olivat Etelä-Vietnamin liittolainen - kuten vastaavasti Kiina ja NL tukivat Pohjoista.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #17

Kuolivatko kaikki 54 000 amerikkaissotilasta huumeretkillään Vietnamin viidakoissa - entä mitä nuo kerrallansa, jopa puoli miljoonaa amerikkalaissotilasta tekivät Vietnamissa - lomilla ja iltavapaillako? :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Itse asiassa Vietnamista tulleet n.s. venepakolaiset olivat Vietnamin kiinalaisia jotka olivat tehneet eriasteista yhteistoimintaa USA:n ja E.Vietnamin nukkehallinnon kanssa.

He eivät olleet mikään erityinen osoitus vuosikymmeniä ja useampia sukupolvia jatkuneen sodan jälkeisen yhteiskunnan rakentamisen epäonnistumisesta. He pakenivat oman maailmansa romahtamista ja n.s. "rehabilitointia".

Tokikin on totta, että Vietnamin sivilisoituminen olisi voinut onnistua paremminkin. Huonoon menestykseen vaikutti pääasiassa yleinen ilmiö joka on seurausta siitä, että menestyksekkäät sotajohtajat johtavat siviilimaailman rakentamista voittoisan sodan jälkeen. Hävinneet ovat monasti tässä suhteessa paremmassa asemassa sillä he voivat hyvällä syyllä vaihtaa johtajansa sodan jälkeen sopivampiin. Voittaneella puolella se on vaieampaa. (aiheesta on kirjoittanut m.m. H.Ylikangas)

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Jurisyyt löytynevät ranskalaisten siirtomaapolitiikasta. Mitähän ne ranskalaiset tekivät noin kaukana kotoa - taisi ola ajan ilmiö brittien ja espanjalaisten perässä - ehkä nuo ne pahimmat kolonialistit.

...
Btw.
Sentosan saarikin Singaporessa oli brittihallinonn alainen, kunnes japanilaiset valtasivat sen ja perustivat sinne brittiläisille sotavangeille leirin ... (?)

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Vietnamin hallitus ei pakottanut ketään lähtemään maasta. Eikä se myöskään pidätellyt ketään, joka halusi lähteä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #18

Amerikkalaiset vetäytyivät - vietnamilaiset olivat liian vaikeita ja ylivertaisia vastustajia - jopa us-atomipommin käyttöä suunniteltiin.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #21

Siis pohjoisvietnamilaiset, jotka sotivat Etelä-Vietnamia vastaan. Jenkit olivat vain liittolaisia ja historiaa tuntevat muistavat, että Yhdysvallat vetäytyivät vuoden 1973 rauhansopimuksen pohjalta.
Myöhemmmin Pohjois-Vietnam hyökkäsi taas Vietnamiin, mutta nyt jenkit eivät olleet puolustamassa liittolaisina ja pohjoinen valloitti itsenäisen Etelä-Vietnamin.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #33

Tämän luettuaan ei jää historiaa tuntemattomillekaan epäselvää:
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnamin_sota -

...
"Philip Jones Griffithsin valokuvat Vietnamin sodasta toivat maailman tietoisuuteen sodan inhimilliset kärsimykset. Hänen teoksensa Vietnam Inc on kuvajournalismin malliesimerkki, joka tekee yhä valtavan vaikutuksen. (U)"

~ https://yle.fi/uutiset/3-10249866 -

...

Korean niemimaa:

" ... USA ja Neuvostoliitto jakoivat Korean
Ennen Japanin hyökkäystä Pearl Harboriin 1941 Yhdysvallat ei juuri kyseenalaistanut Japanin miehitystä Koreassa. Hyökkäyksen jälkeen amerikkalaiset kuitenkin suunnittelivat valikoitujen poliitikkojen avulla valtaavansa kokonaan tai osittain Korean, kun Japani nyt oli kukistettu. Sodan lopulla 1945 kansallismielinen poliitikko Syngman Rhee, joka oli viettänyt 35 vuotta maanpaossa Yhdysvalloissa, lennätettiin Souliin amerikkalaiskenraali Douglas MacArthurin koneella. Samalla neuvostoarmeija marssi Pjongjangiin ja miehitti Pohjois-Korean. ... "

~ https://historianet.fi/sota/sota-loi-kaksi-koreaa -

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #33

Tuon Ilu mielellään haluaa unohtaa eli sen että USA lähti Vietnamista huhtikuussa 1973 aselevon seurauksena. Sen jälkeen P-V rikkoi aselepoa ja hyökkäsi etelään ja se sota päättyi etelän antautumiseen toukokuussa 1975. hän haluaa herkutella niillä uutisfilmeillä jotka näyttävät USA:n suurlähetystön evakuointia uskotellen itselleen että "siinä jenkkisotilaat pakenevat sekasorrossa hävinneinä".

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #38

~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/10/historia-... -

...
Olisiko kuitenkin parempi perehtyä tähän?
~ https://historianet.fi/sota/sota-loi-kaksi-koreaa -

" ... USA ja Neuvostoliitto jakoivat Korean
Ennen Japanin hyökkäystä Pearl Harboriin 1941 Yhdysvallat ei juuri kyseenalaistanut Japanin miehitystä Koreassa. Hyökkäyksen jälkeen amerikkalaiset kuitenkin suunnittelivat valikoitujen poliitikkojen avulla valtaavansa kokonaan tai osittain Korean, kun Japani nyt oli kukistettu. Sodan lopulla 1945 kansallismielinen poliitikko Syngman Rhee, joka oli viettänyt 35 vuotta maanpaossa Yhdysvalloissa, lennätettiin Souliin amerikkalaiskenraali Douglas MacArthurin koneella. Samalla neuvostoarmeija marssi Pjongjangiin ja miehitti Pohjois-Korean ... "

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näytelmän käsikirjoitus on tehty ajat sitten, se huomioi molemmat ... Suur-Kiinan alueella ei haluta kenenkään menettävän kasvojaan julkisesti. Molemmat hyötyvät. Varsinaiset ratkaisuneuvottelut alkavat, kun Pekingin tiekartan mukaisesti Kiina ja Venäjä liittyvät mukaan. Trump haluaa suuremman diilin.

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005716043.html -

" ... ”Maailma tulee näkemään todella suuren muutoksen”, Kim Jong-un vakuutti allekirjoitustilaisuudessa. ... "

.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Tuo "Pekingin tiekartta" taitaa olla jokin suuri väärinymmärrys....

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Näyttää toimivan erinomaisesti ;) !
...

Näytelmän käsikirjoitus on tehty ajat sitten, se huomioi molemmat ... Suur-Kiinan alueella ei haluta kenenkään menettävän kasvojaan julkisesti. Molemmat hyötyvät. Varsinaiset ratkaisuneuvottelut alkavat, kun Pekingin tiekartan mukaisesti Kiina ja Venäjä liittyvät mukaan. Trump haluaa suuremman diilin

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005716043.html -

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Joitakin näyttää kaihertavan tuo "Pekingin tiekartta" -ilmaus. Nyt se kuitenkin näytetään omaksutun Moskovassakin sillä sikäläisen ulkoministeriön tiedottaja, tosin varapää- eikä ylipää eli A.Kotshin M.Zarahovan asemesta, on käyttänyt sen suuntaista ilmausta puhuen asioiden edistyvän Korean niemimaalla Venäjän ja Kiinan ehdottaman tiekartan mukaisesti (http://www.mid.ru/en/press_service/spokesman/brief...).

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #24

Venäjä osallistuu seuraavaan kokoukseen, jossa ovat toistamiseen mukana Kim ja Trump - kokous pidettänee Pekingissä :)

...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #24

Hups, näpit lipsuu taas, piti tietysti olla M.Zaharova MIRF:n tiedotusosaston päällikkönä http://www.mid.ru/en/press_service/dip/director

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #24

Myyryläinen taas yrittää vetää asiaa henkilötasolle ja perustelee väitteitään olemattomalla: ei tuossakaan ole valitettavasti yhtään mitään esitetystä asiasta ellei Myyryläisen mielestä kiinaa hallitseva lehdistötiedottaja ole sellainen.

Tuo epäselvä asia on väitetty tiekartta - siitä kun ei ole sanaakaan muuten kuin mielipidekirjoituksissa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #31

Tiekartasta tarkemmin tietää vain sisäpiiri - se sen sijaan ei ole salaisuus, että Kim kävi hakemassa neuvoja Pekingistä ja se, että Trump soitti ja soittaa kohta uudelleen Xi' lle, kun aloitetaan järjestelemään varsinaista päätöskokousta, jossa ovat mukana niin Kiina kuin Venäjä - ilman niitä ei synny konkreettista sopimusta, joka muun muassa poistaa rauhan tieltä kaikki kolmannen taistelu- ja hyökkäysvoimat.

Mtv' n 7-uutiset: Kim voitti ja Saraste osasi jo puhua "tiekartasta", koska hän oli siitä saanut vihjeen! ;)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #31

"Tuo epäselvä asia on väitetty tiekartta - siitä kun ei ole sanaakaan muuten kuin mielipidekirjoituksissa."

Ja sekin muuttuu asioiden edetessä. Oli lopputulos millainen hyvänsä, vaikka se että P-K haluaa liittyä E-K:hon niin sekin on Pekingin tiekartta. Kuten sanottu aikaisemminkin, tuo Pekingin tiekartan englanninkielisessä nimessä on pari kielioppivirhettä ja siitä johtuen en usko että kiinalaiset olisivat sen kirjoittaneet. Sen verran hyvin siellä valtiollisella tasolla osataan englantia. Viittaa siis sylttytehtaaseen.

Ja kun katsotaan neuvottelujen tuloksia toistaiseksi niin poikkeavat "tiekartan" niistä tavoitteista joista Ilu ensi kerran kirjoitti: "ensimmäisenä poistetaan kolmannen valtion taistelu- ja hyökkäysjoukot niemimaalta, sen jälkeen voidaan edetä muissa asioissa kuten rauhan teossa ja maiden yhdistymisessä. Koreat jaettiin raakasti kahtia ja toinen jakajista on vielä paikalla ja josta jokainen korealainen haluaa päästä eroon". Suurin piirtein noilla sanoilla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #39

Luitko kommentin 34.?

...
Kim kertoi oman uutiskanavansa kautta sen rauhaan johtavan asiaytimen - vastakkainasettelun on loputtava, ja mitä se merkitsee? Se tarkoittaa, että amerikkalaisten sota- ja taistelujoukkojen on poistuttava koko Korean niemimaalta. Parjatun aikomussopimuksen jatkokehitys voi olla myös positiivinen, sillä sen takana polkua eteenpäin määrittää mystinen Pekingin tiekartta

...
~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2018061322010102... -

" ... - Kim Jong-un sanoo, että rauhan ja vakauden saavuttamiseksi Korean niemimaalla ja ydinaseriisunnan toteutumiseksi molempien maiden on kunnioituksesta toisiaan kohtaan sitouduttava välttämään keskinäistä vastakkainasettelua ... " - Iltalehti

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #40

Ilun oma tulkinta Iltalehden kirjoituksesta: "Kim kertoi oman uutiskanavansa kautta sen rauhaan johtavan asiaytimen - vastakkainasettelun on loputtava, ja mitä se merkitsee? Se tarkoittaa, että amerikkalaisten sota- ja taistelujoukkojen on poistuttava koko Korean niemimaalta"

Iltalehti kirjoittaa: " ... - Kim Jong-un sanoo, että rauhan ja vakauden saavuttamiseksi Korean niemimaalla ja ydinaseriisunnan toteutumiseksi molempien maiden on kunnioituksesta toisiaan kohtaan sitouduttava välttämään keskinäistä vastakkainasettelua ... "

Siis "sitouduttava välttämään" ei "loputtava". Merkityksillä on hieman eroa. Ja sitä paitsi tuo "mitä se merkitsee" on jälleen vain mielipide joka osoittaa aika harhaanjohtavan tilannearvion niemimaan tilasta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #47

20 vuotta toimintaa Kiinassa ja sen vieruksissakin - on opettanut jokseenkin näkemään todelliset sanat kohteliaisuuden läpi.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #24

CNN:llä mainittiin tänään tiekartasta joka johtaa Pohjois-Korean ydinaseettomuuteen. Floridassa 12 kk sitten Xi ja Trump sopivat myös tiekartasta...

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #44

Floridassa luotettavien lähteiden (CnKh) myötä ei sovittu mitään - vain US-uho, kun Trump kuiskasi Xi' n korvaan jälkiruoan yhteydessä - "Aloitin juuri ohjusiskun Syyriaan" ---

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Ensimmäinen tapaaminen meni Pekingin tiekartan mukaisesti. Luvattiin aie - molemmin puolin, niin ydinaseiden kuin US-sotavoimien osalta. Trump vihjaisi lopettavansa sota-, taistelu- ja hyökkäysharjoitukset Korean niemimaalla. Seuraava kokous on piakkoin, ja pöytään tulevat myös Venäjä sekä kaiken onnistumisen takana oleva Kiina. Allekirjoitetun paperin kopio on jo Kiinassa. Trump on Kiinan presidentti Xi' hin yhteydessä piakkoin.

...
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005716541.html -

"Trumpin ja Kimin alle­kirjoittama sopimus oli ”floppien floppi” – se yllätti jopa ne, jotka eivät uskoneet siihen alun perinkään

Pohjois-Korea sitoutuu työhön ydinaseettomaan niemimaan puolesta. Se on erinomaisen hyvä aie, mutta sopimus ei tarkoita oikeastaan juuri mitään, kirjoittaa HS:n kirjeenvaihtaja Katriina Pajari ... " -HS

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

US pr. Trump säilytti kasvonsa , sai haluamansa alun Nobelin rauhanpalkintoon, mutta Kim voitti ensimmäisen erän - hänen sai tasavertaisen kohtelun, joka oli Pekingin tiekartan päämäärä tähän kohtaan.

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-10249866 -

"Asiantuntija Trumpin ja Kimin huippukokouksen tuloksesta: Ympäripyöreä sopimus, joka ei suututa ketään

Tutkija Elina Sinkkonen arvioi, että edellytys Korean niemimaan ydinaseriisuntaan on Etelä-Korean ja Kiinan ottaminen mukaan neuvotteluihin ... " -Yle

.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Niin, ympäripyöreä mutta ei sulje myöskään mitään ovia. Ensimmäinen löytämäni versio tekstistä: https://www.timesofisrael.com/full-text-of-singapo.... Taisi Trumpin ja Kimin "kädenvääntö" päättyä tasan.

Mielenkiintoisia asioita ovat m.m., että kyseessä ei ole sopimus vaan yhteinen julistus eli "Joint Statement".

Sekä tietenkin, että Kim lupautui työskentelemään koko niemimaan ydinaseiden riisumiseksi, siis myös mahdollisten USA-laisten ydinaseiden E.Koreassa.

Vekkuli yksityiskohta on myös, että jatkoneuvotteluita varten M.Pompeo mainitaan nimeltä mutta P.Korean edustajaksi ei nimetä ulkoministeri Ri:tä eikä edustajan virka-asemaa edes mainita. Kuulen jo kuinka pjongjangistit ajavat asemiin spekuloimaan puhdistuksilla.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Tämä juuri onkin " ... koko niemimaan ydinaseiden riisumiseksi ..." se kiintoisa kysymys, sillä on vahvasti epäilty, että US' lla oli/ on taktisia ydinaseita eteläisessä Koreassa - aihe on vähän samanlainen kuin Israelin ydinase!

...

TIISTAINA, HEINÄKUUTA 11, 2006
Pohjois-Korea ja Israel pullistelevat aseilla

EU ja lähes kaikki maat tuomitsevat Pohjois-Korean ohjuskokeet vaaraksi maailman rauhalle. Israelia ja palestiinalaisia kehoitetaan malttiin ja rauhanomaisuuteen tunnustamalla, että vain he voivat sopia keskinäiset asiansa. Kaikki muut maat saavat tehdä ohjuskokeita, paitsi Pohjois-Korea. Mikään muu maa ei saa harjoittaa yksipuolista miehitystä, rangaistusmatkoja vieraan maan alueelle ja siviilien murhaamista korkeateknologialla, paitsi Israel.

Otsikon asetelma on yllättävä, mutta siinä piilee kaksi erilaista mielivaltaa. Pohjois-Korea katsoo itsellään olevan samanlainen sotateknologian tuotekehitys- ja testausoikeus kuin kaikilla muilla maillakin. Muu maailma ei katso hyvällä Pohjois-Korean kokeita ja tuomitsee maailman yksinäisimmän ja yhden köyhimmistä maista vaarana maailman rauhalle. Israel on saanut rauhassa testata ja kokeilla jo vuosikymmenien ajan, amerikkalaisten hiljaisella tuella omat atomikokeensa, saavuttaen iskuetäisyydelleen lähes kaikki merkittävät arabien ja islamistien kohteet.

Näissä kahdessa asiassa paistaa länsimainen kaksimielisyys ja vahvemman laki. Israelille myönnetään oikeus miehitykseen, atomiaseeseen ja suoraan väkivaltaan selostuksella, että juutalaiset saavat turvata luvatun maansa rauhaa ja kansalaisten turvallisuutta. Israel käyttää monikymmenkertaista tekniikkaa ja voimaa kiusallista naapuriaan kohtaan, joka ei voi vastata yksipuoliseen miehitykseen kuin kotitekoisilla ihmispommeilla ja raketeilla, joiden teho on murto-osa Israelin voimankäytöstä. Molemmin puolin murhattujen, miltei aina viattomien ihmisten, kuolinsuhde on tyly; Israel likvidoi miltei 3-10 kertaisen määrän (riippuen tietolähteestä), kuin palestiinalaiset viimeisen 15 vuoden aikana. Länsimaisen ajattelun ja oikeudentunnon pitäisi tuomita molempien murhat ja kannustaa vahvempaa olemaan viisaampi ja tekemään konkreettinen aloite.

Jatkuu ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/07/pohjois-ko... -

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

USA:lla ei ole ydinaseita Etelä-Koreassa mutta ovat sitoutuneet käyttämään niitä tarvittaessa Etelää puolustaessaan..

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #45

Vastine - yllättäen - Onko Israelilla ydinase?

...
Ymmärrämmehän vastineen ;)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #45

Miten Kuusela voi tietää onko USA:lla ydinaseita E.Koreassa kun se ei suostu kertomaan missä kaikkialla sillä niitä on. Esimerkiksi eivät kerro millä laivoilla niitä on ja onko niitä esimerkiksi laivoilla jotka tekevät laivastovierailuja ydinsulkusopimukseen liittyneisiin ydinasettomiin maihin, esimerkiksi Suomeen. Miksi he siis kertoisivat Kuuselalle onko niitä E.Koreassa vaiko ei?

Mutta sikäli Kuusela on oikeassa, että P.Koreaa ydinaseilla pommittaakseen USA ei tarvitse niitä välttämättä E.Koreassa. Onkin mielenkiintoista millaiset USA:n konkreettiset ja luotettavat turvatakuut P.Korealle tulevat olemaan.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #54

Juuri tämän vuoksi heitin tuon Israel verrannon - joka ei kiellä eikä myönnä - Entä US ja korean niemimaa?

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #56

Jos niitä on niin varmasti niistäkin keskustellaan tulevaisuudessa. Eikö Pekingin tiekartta ota kantaa niihin?

Pekingin tiekartan englanninkielisestä nimestä vielä sen verran, että siinä esiintyy kaksi virhettä jotka ovat tyypillisiä syntyperäisesti suomea puhuvalle henkilölle. Suomihan poikkeaa oleellisesti mm. indo-eurooppalaisista kielistä ja joiltakin osin niiden opiskelussa ja puhumisessa vaivaavat tietyt ongelmat pitkään. Aivan samoin käy päinvastaisessa tilanteessa. Moni jopa koko ikänsä suomea toisena kielenään puhunut suomen-ruotsalainen tekee vastaavanlaisia virheitä mm. partitiivin käytössä.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

Se on totta - työkieleni Kiinassa on suomi - kiina - suomi; minulla on käynyt uskomaton tuuri, kun olen saanut nauttia täydestä suomi - kiina - suomi tulkkauksesta - ja eikä siinä vielä kaikki, vaan olen saanut kunnian tehdä projekteja kohta 20 vuotta saman pääneuvonantajani kanssa! Tuo on ollut kullanarvoista ... :)

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #54

Tällä tavalla Kuusela voi tietää:
https://yle.fi/uutiset/3-10251074

Tässä on ainakin asiantuntijan käsitys asiasta eikä perustu mutuun eikä sympatioihin. Kysymys on siis ydinaseista Korean niemimaalla.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #58

Tuo ICAN:n kanta, joka sinällään on melkoisen oikeaanosunut, ei todista mitään USA:n ydinaseiden sijoittelusta E.Koreaan tai sen ulkopuolelle.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #60

Vielä vähemmän todistavat Myyryläisen kommentit. ICAN:n kanta perustuu asiantuntemukseen, Myyryläisen taas...niin mihin?

Sitä paitsi, jos niitä olisi Etelä-Koreassa niin varmasti niistä olisi keskustelua myös tämän palstan ulkopuolella. Esim. vaikkapa linjalla Kiina-Venäjä. Nämä maat sen sijaan ajavat USA:n kanssa samaa asiaa eli P-K:n riisumista aseista ja USA:n sotaharjoitusten lopettamista Etelä-Korean kanssa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #64

Olen samaa mieltä, että ICANilla on asiantuntemusta. Niinpä he eivät tuon Kuuselan linkittämän jutun mukaan puhukaan mitään USAn ydinaseiden kulloisestakin sijoittelusta vaan toteavat, että E.Korealla ei ole omia ydinaseita.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Pekingissä kuulin huomionarvoisen asiantuntijalausunnon - joka liittyi toimintavarmuuteen ja "ohjauskoodin karkaamiseen" - koodin, joilla asetettiin ohjuksien paikkamäärityksiä toimintakorkeuksia. Radiosignaloinnin "kuuntelua" harjoittavat liki kaikki valtiot - jopa suomalaiset!

Mitään ei väitetty, mutta vertaus Israelin ydinaseeseen oli osuva.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #58

Kuusela on oikeassa, ICAN:

" ... Pohjois-Korea ei isoin ongelma

Kun maailman huomio on Pohjois-Koreassa, unohtuu kokonaiskuva helposti. Juva muistuttaa, että Yhdysvallat ja Venäjä omistavat yli 90 prosenttia kaikista maailman ydinaseista. Trumpin ja Kimin julistuksessa luvataan sitoutua ainoastaan Pohjois-Korean suhteellisen vähäisen ydinasemäärän riisumiseen.

– Trumpilla ei ole aikomusta tehdä minkäänlaista ydinaseriisuntaa omalta osaltaan. ... "

.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #63

Venäjä, Kiina ja USA ajavat samaa asiaa eli P-K:n täydellistä riisuntaa ydinaseista ja vastapainoksi USA lopettaa sotaharjoitukset E-K:n kanssa. - Politiikkaradio 13.6. Ja siltä se tosiaan alkaa näyttää.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #65

USA on luvannut turvatakuut P.Korealle ja Trump luulee selviävänsä niistä mainostamalla sotaharjoitusten lopettamista. Sen tulkinnanvaraisuus on jo noussut esille kun M.Pencen tulkitaan jo kieltäneen koko jutun. Jatkossa tultanee kinastelemaan mitä sotaharjoituksia Trump tarkoitti ja mitä ei sekä mistä oikeasti luovutaan ja mistä ei. Epäilenpä, ettei USA:n johdon keskinäinen nahistelu riitä takeiksi p.korealaisille, eikä e.korealaisille liioin. Vielä enemmän noille "takeille" naureskelennevat kiinalaiset ja venäläiset.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #68

Ei olkipukkeja please! Alla oleva linkki selvittää missä todellisuudessa mennään. Varmaan tekee kipeää kun neuvottelut toistaiseksi ovat menneet ja näyttävät menevän tulevaisuudessakin aivan eri tavalla kuin mitä Ilun kanssa olette propagoineet. USA:n muualla olevat ydinaseet eivät ole neuvottelujen kohteena vaikka Ilu vaatikin eräässä FB-kommentissaan että USA:n pitää vastaavasti vähentää ydinasearsenaaliaan jos P-K:kin niin tekee. Ja Venäjä hymyilisi.

Toistan siis vielä että lupaus sotaharjoitusten lopettamisesta pitää siinä tapauksessa että myös P-K tekee osuutensa. Reilua eikö totta?

https://yle.fi/uutiset/3-10253629

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #69

Mikä olkiukko missä?

En ole puuttunut näissä Trumpin ja Kimin tapaamista koskevissa kommneteissa puuttunut muuta kuin heidän julkilausumansa kohtaan jossa puhutaan ydinaseista koko Korean niemimaalla eikä vain P.Korean y.aseista. Koreanniemimaallahan niitä aseita on nyt todistettavasti ja tunnustetustikin P.Korealla ja mitä todennäköisimmin myös USA:lla.

Lupaus sotaharjoituksista luopumisesta lienee vielä täysin auki sillä kukaan ei vielä tietäne mitä harjoituksia ne koskevat ja mitä eivät. AInakin varapresidentti M.Pence on hämmentänyt soppaa siltä osin. M.m. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/... ja https://www.theguardian.com/world/live/2018/jun/12...

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #70

"Koreanniemimaallahan niitä aseita on nyt todistettavasti ja tunnustetustikin P.Korealla ja mitä todennäköisimmin myös USA:lla"

Tuo "ja mitä todennäköisemmin myös USA:lla" on yksi olkipukki. Miten niin mitä todennäköisemmin, mistä niin päättelet? Vähän kuin Ilu Skripalien myrkytysten jälkeen FB-sivuillaan, että "näyttää mitä todennäköisemmältä että myrkytysten takana on CIA". Perusteena että CIA yritti murhata Castron ja on ennenkin valehdellut myrkkyasioissa (Irak).

Mitkä ovat sinun perusteesi väitteellesi?

Toinen olkipukki: Tuo lupaus sotaharjoitusten lopettamisesta tarkoittaa kaikkia sotaharjoituksia, koska se ei erittele mitään. Se, että olet epäluuloinen ei vielä todista mitään. Kuten sanottu, lupaus on helppo antaa ja helppo perua mikäli P-K:n kohdalla ei tapahdu edistystä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #71

Eikö Kuusisto lukenut kun hänelle aiemmin perustelin miksi epäilen USAlla olevan ydinaseita E.Koreassa? Ehkä kannattasi lukea ensin ja kommentoida vasta sitten.

On totta, että pelkkä minun epäluuloni ei todista mitään kansainvälisessä politiikassa. Siksi perustelinkin sitä kantaa m.m. varapresidentti M.Pencen puheilla ja niiden tulkinnoilla. Tämänkin olen perustellut Kuuselalle jo aiemmin.

P.s. olkirakennelmilla, yleensä -ukko, -nukke, viitataan argumentoinnissa yleensä toisen, usein kliseisen kuvitellun, suuhun laitettuihin sanoihin joita vastaan itse hyökätään menestyksellä. Olkipukeista en ole juuikaan keskusteluissa kuullut ellei terkoiteta joulukoristeita ja erityisesti gävleläisten suurta, melkein joka joulu poltettua pukkia.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #72

Ehkäpä Vyyryläisen kannattaisi luottaa suurvaltojen käsitykseen niemimaan ydinaseista tai sitten hekään eivät ole kiinnostuneita USA:n ydinaseista.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000572154...

Koko asetelma ja tavoitteet ovat muutenkin hieman erilaiset kuin ne teidän vinkkelistänne on saatu näyttämään. Venäjällä, Kiinalla, USA:lla, Etelä-Korealla ja Japanilla on yhteinen tavoite: poistaa P-K:n ydinaseet. USA:n ydinaseista ei mainita mitään eli uskon että jos niitä olisi paikan päällä niin niistä taatusti keskusteltaisiin. Kaiken lisäksi alueen ydinsuurvalta venäjä sekä Kiina varmasti ovat selvillä onko jenkeillä niitä vai eikö. Keskeinen tavoitehan ei pyöri USA:n sotajoukkojen ympärillä. Nythän Ilu näkee koko asetelman niin että siinä jenkit ovat vastaan muut. Sinulla on sentään pikkuriikkisen realismia, kun kerran totesit että E-K:n sotavoimien eliitti SAATTAA nähdä jenkkien paikalla olon suotavana.

Luin kyllä Pencen juttelut ja myönnän että perustelusi sen puolesta ovat hyvät. Uskon että Trumpin lupaus on kuitenkin kaiken kattava juuri siksi, se että se on helppo pitää mikäli P-K tekee oman osuutensa. Muutenkin jos kirjoitetaan esim. että "Suomen kisajoukkue lähti Berliinin EM-kisoihin" niin herättääkö se kysymyksiä kuten "tämä ei vielä selvitä lensikö koko joukkue sinne vai osa joukkueesta, jäikö jokin lajiryhmä vielä kotiin?"

Singaporen neuvottelut olivat varmaan monelle antijenkille shokki, sillä mm. eräs Ilun FB-kaveri oli heti selittämässä että "Ylekin näyttää jakavan CNN:n uutisia" eli todellista tietoa kokouksesta ei ole Suomessa tiedotusvälineistä saatavilla.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #73

Vyyryläisten kannoista en tiedä mutta itse en ihan aina luota suurvaltojen, enkä sen puoleen pienempienkään, julkisesti lausumiin kantoihin etenkään silloin kun niitä katsellaan puolensa valinneen tiedonlevitteen kautta. Pyrin useampiin ja laajenpiin kuvakulmiin.

Tässä papauksessa luin juurikin USA:n ja P.Korean johtajien yhdessä allekirjoittamaa yhteistä julkilausumaa kirjaimellisesti. Siinä kirjoitettiin Korean niemimaan ydinaseriisunnasta erittelematta maita ja mantuja.

Mitä tulee noiden Kuuselan mainitsemien maiden tavoitteisiin niin, lienee totta, että kukaan niistä ei katsele mieluusti ydinaseita P.Koreassa mutta niillä kullakin on myös isommat tavoitteensa jotka eivät ole yhteneväiset. Eivät edes Kiinalla ja Venäjällä joilla ne lienevät lähimpänä toisiaan. En siis laskisi kovinkaan paljon tuollaiset yhtenäisyyden varaan.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #74

”Puolensa valinnut tiedonvälittäjä” ei aina varmaan sovi kaikkien mielipiteisiin mutta kannattaa muistaa että totuuksia on aina vain yksi. Ja ”soppii soppii, aina sitä eppäillä soppii mutta tankki se on”. Kuten kerran sanoin niin aivopestynäbon hyvä olla sillä Singaporen neuvotteluissakin ei itselleni tullut yllätyksiä eikä pettymyksiä ja meni niin kuin olin kirjoittanutkin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #75

Olen samaa mieltä: Singaporessa ei tullut yllätyksiä, ei positiivisessa eikä negatiivisessa mielessä. Olivat saaneet tilaisuuteen sopivan yhteisen käsikirjoituksen ja henkilöt osasivat roolinsa.

Mutta tilaisuus pitää asettaa sille kuuluvaan suhteeseen osana kokonaisuutta. Siellähän ei tehty sopimuksia vaan vain keskusteltiin ja allekirjoitettiin "vain" yhteinen julkilausuma. En pitäisi sitä edes ihan kommunikeana jossa korkeat osapuolet virallisesti lausuvat yhteisen kantansa.

Varsinaiset tulokset ovat siis vielä edessäpäin. Toivottavasti niihin pääsevät.

Totuuksien suhteen olisin Kuuselaa varovaisempi. Jos lähdemme olettamasta, että niitä olisi vain yksi yhdenlainen niin silloin emme sitä rajoittuneilla aistimillamme ja aiempaan kokemukseen perustavalla aistimusten tulkinnalla tavoita.

Jos taas lähdemme olettamasta, että totuuksia on useampipa niin silloin me voimme jotakin aistimillamme tavoittaa ja järjellämme tunnistaa. Siis totuuksiksi ne ja niiden näkyvät puolet siinä valossa jotka meidän katsantokulmaamme kulloinkin näkyy.

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #77

Tarkoitin vaan sitä Singaporen kokouksen osalta että jotain suuntaa se julkilausuma kuitenkin antaa etenkin kun muistetaan Ilun rummutus Pekingin tiekartasta.

Totuuksia on vain yksi. Jos asioista sovitaan osapuolten kesken ja vedetään nimet alle, se on se totuus. Se ei välttämättä ole kaikkien mieleen mutta kiistaton tapahtuma ja tosiasia. Tai kysymykseen onko Israelilla ydinase on olemassa vain yksi totuus: kyllä tai ei. Tätä tarkoitan.

Kiitän taas kirjeenvaihdosta ja jatketaan taas piakkoin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #78

Olen samaa mieltä, että tuo yhteinen julistus, jonka olemassaolon ja sisällön totuudellisuus on todennettavissa, osoittaa suuntaa mihin ovat menossa. Mutta sen sisällön merkityksestä ja tarkoituksesta sekä konkretiasta on jo monta "totuutta", samoinkuin siitä noudattavatko tässä jotain "tiekarttaa" vaiko eivät ja jos niin kenen piirtämää. Ja se, kuka kenenkin totuutta pitää oikeana ja paikkansapitävänä riippuu kunkin asennoitumisesta, ennakkoluuloista, halusta tai haluttomuudesta objektiivisuuteen, anti- ja sympatioista sekä tarkoitusperistä ja tavotteista.

Kiitokset myös Kuuselalle asiallisesta keskustelusta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

HS: "Kim tiedetään epäluotettavaksi", kun HS-pääkirjoitus näin väittää, niin se tulisi myös perustella, vaikka edes linkinalaisjutulla. Ei perusteltu.

...
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000571555... -

" ... Kim tiedetään epäluotettavaksi, mutta hänellä saattaa olla myös omia epäilyjään Trumpin uskottavuudesta sopimusosapuolena" -HS

.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

" ... TOISTAISEKSI varmaa on vain se, että Trump on antanut Pohjois-Korealle suuria myönnytyksiä saamatta mitään konkreettista tilalle.

Ehkä suurin yllätys oli Trumpin ilmoitus siitä, että Yhdysvallat lopettaa sotaharjoitukset Etelä-Korean kanssa. Etelä-Korealle tämä näytti tulleen yllätyksenä ja jonkinlaisena järkytyksenä. ... "

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005717216.html -

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela

"Ehkä suurin yllätys oli Trumpin ilmoitus siitä, että Yhdysvallat lopettaa sotaharjoitukset Etelä-Korean kanssa. Etelä-Korealle tämä näytti tulleen yllätyksenä ja jonkinlaisena järkytyksenä. ... "

Niinhän se tuli. Kertooko se siitä että Etelä-Korea haluaa eroon rikkirevityn Korean toisesta jakajasta joka uhkaa niemimaan rauhaa ja veljeskansojen yhdistymistä?

Yhdysvallat on jo saanut P-K:lta jotain ja tämä oli sille vastine. Ei ole kauaakaan siitä kun P-K vapautti amerikkalaisvangit Pompeon vierailun aikana. Sitten oli toinenkin asia mutta en nyt jaksa muistaa tätä kirjoittaessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Mitään konkreettista ei sovittu, koska todelliset neuvottelut siirtyvät "Pekingin pöytään" - Kim, Trump, Xi ja Putin - tästä on se hyöty, että Trumpille tarjotaan todella suurta diiliä! :)

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Itse asiassa M.Pencen tulkitaan jo peruneen Trumpin lupauksia sotaharjoitusten lopettamisesta. Edessä lienee pitkä vääntö mitkä ovat Trumpin tarkoittamia harjoituksia ja mitkä jotain muuta.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

Näin kommentoidaan Tiede palstan nimimerkeillä aiheesta "”Pekingin pöytä on katettu Korean rauhalla”" ...

~ https://www.tiede.fi/keskustelu/76732/pekingin-poy... -

Käyttäjän TapioKuusela kuva
Tapio Kuusela Vastaus kommenttiin #53

Trump peruu ne siinä tapauksessa että P-K ei näytä edistyvän ydinaseidensa poistamisessa.

Käyttäjän ilkkaluoma kuva
Ilkka Luoma

Toimittaja Moision tulisi perehtyä aikajanaan taaksepäin ja huomata amerikkalaiset sota- ja taistelujoukot eteläisessä Koreassa. Muistaako toimittaja minkä maiden sotilaat juoksivat yhtenäiset korealaiset halki jo vuonna 1945? Onko toimittaja Moisio miettinyt mitä tarkoittaa koko Korean niemimaan tyhjentäminen ydinaseista?

...
~ http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/trump-teki-d... -

" ... Trump oli Singaporen tapaamisesta niin vaikuttunut, että leimasi lehdistön edessä maansa ja Etelä-Korean yhteiset sotaharjoitukset "kalliiksi sotapeleiksi" ja turhaksi Pohjois-Korean "provosoimiseksi". Lausunto varmasti sai sotilasasiantuntijat pyörittelemään silmiään muuallakin kuin Etelä-Koreassa ... " -Kaleva

Jorma Repo

Olisiko Ilkka sinun pitänyt lisätä amerikkalaisten sota- ja taistelujoukkoihin myös NATO:n hyökkäys- ja rynnäkköjoukot jylisevine aseineen?Näyttäisi nämä P-Korean ja Venäjän puolustusvoimat huomattavasti rauhantahtoisemmilta joukoilts.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset